Ακολουθήστε μας

Ευρωπαϊκή Ένωση

Τα προβλήματα της Ευρώπης με το μεταναστευτικό επιστρέφουν

Δημοσιεύτηκε

στις

Το κοινό σύστημα μετανάστευσης και ασύλου της Ευρώπης παραμένει ημιτελές

Του Luigi Scazzieri

Πριν από λίγες εβδομάδες, το μεταναστευτικό έκανε μία ηχηρή επιστροφή ως το κορυφαίο θέμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ο αριθμός των μεταναστών που φθάνουν στην Ιταλία έχει αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια (βλ. πίνακα 1) και η νέα ιταλική κυβέρνηση της Τζόρτζια Μελόνι, η οποία είχε καταστήσει την καταπολέμηση της παράτυπης μετανάστευσης μία από τις βασικές πολιτικές της, επιβεβαιώνει τις προσδοκίες και ακολουθεί σκληρή γραμμή στο θέμα.

Τον Ιούνιο, μια ομάδα χωρών συνήψε μια ad-hoc συμφωνία η οποία προβλέπει πως αυτές θα υποδεχτούν περίπου 10.000 μετανάστες που θα αποβιβαστούν στην Ιταλία και σε άλλες χώρες της νότιας Ευρώπης. Αλλά ο μηχανισμός άργησε πολύ να τεθεί σε εφαρμογή προκαλώντας την αναμενόμενη οργή της Ιταλίας. Η Ρώμη είναι ιδιαίτερα εκνευρισμένη από τις επιχειρήσεις σκαφών διάσωσης μη κυβερνητικών οργανώσεων (ΜΚΟ) στη Μεσόγειο, τα οποία η κυβέρνηση υποστηρίζει πως λειτουργούν χωρίς επίβλεψη και διευκολύνουν τη ζωή των δικτύων λαθρεμπορίας μεταναστών, ιδιαίτερα στη Λιβύη και την Τυνησία. Προσπάθησε να τους εμποδίσει να αποβιβάσουν διασωθέντες μετανάστες στα ιταλικά λιμάνια, με το επιχείρημα ότι η χώρα της οποίας τη σημαία φέρουν τα σκάφη θα πρέπει να είναι υπεύθυνη για την αποβίβαση. Η Ιταλία απαίτησε σε υψηλούς τόνους αλληλεγγύη από τους Ευρωπαίους εταίρους της για την υποδοχή μεταναστών.

Τα προβλήματα της Ευρώπης με το μεταναστευτικό επιστρέφουν

Το κοινό σύστημα μετανάστευσης και ασύλου της Ευρώπης παραμένει ημιτελές

Η διαμάχη Γαλλίας – Ιταλίας για το μεταναστευτικό δεν συνιστά την πρώτη φορά που η Ιταλία και η Γαλλία έρχονται σε σύγκρουση για το θέμα. Υπήρξαν σημαντικές εντάσεις το 2018-19, όταν ο συνασπισμός υπό το κόμμα των Πέντε Αστέρων ήταν στην κυβέρνηση. Η τελευταία διαμάχη είναι το άμεσο αποτέλεσμα της νέας πολιτικής της Τζόρτζια Μελόνι για το μεταναστευτικό και του ότι ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν δεν έχει καμία διάθεση να διακινδυνεύσει να φανεί αδύναμος στο εσωτερικό εξαιτίας της υποχώρησής του στις απαιτήσεις της. Ταυτοχρόνως, αποτελεί υπενθύμιση ότι το κοινό σύστημα μετανάστευσης και ασύλου της Ευρώπης παραμένει ημιτελές και ότι αυτό θα συνεχίσει να προκαλεί τριβές μεταξύ των κρατών-μελών. Μπορεί επίσης να διαβρώσει σταδιακά τη λειτουργία του χώρου Σένγκεν – ενός από τους πυλώνες της ΕΕ. Μετά τη διαμάχη, η Γαλλία αύξησε τους υπάρχοντες ελέγχους στα σύνορά της με την Ιταλία και υπήρξαν αναφορές για σχηματισμό μεγάλων καθυστερήσεων σε σημεία διέλευσης.  

Στον πυρήνα του τρέχοντος συστήματος βρίσκεται η αντίληψη ότι τα κράτη-μέλη κατά μήκος των εξωτερικών συνόρων της ΕΕ είναι σχεδόν πάντα υπεύθυνα για τη διεκπεραίωση των αιτήσεων ασύλου των μεταναστών που φτάνουν – και αυτό τους επιβαρύνει πολύ. Οι προσπάθειες για να μεταρρυθμιστεί αυτό το σύστημα έχουν ξεκινήσει από τότε που περίπου 1,4 εκατομμύρια άνθρωποι εισήλθαν στην ΕΕ κατά την κρίση του 2015 – 2016. Εκείνη την εποχή, τα θεσμικά όργανα της ΕΕ προσπάθησαν να επιμερίσουν σε μεγαλύτερο βαθμό τα βάρη, προτείνοντας έναν νόμο που προέβλεπε πως όλα τα κράτη-μέλη θα έπρεπε να δεχτούν ορισμένους μετανάστες που φτάνουν στις χώρες της ΕΕ που καλύπτουν τα εξωτερικά σύνορα. Αλλά αυτή η προσπάθεια απέτυχε επειδή ορισμένες χώρες, όπως η Ουγγαρία και η Πολωνία, αρνήθηκαν να δεχτούν μετανάστες, ενώ άλλες δέχθηκαν μόνο συμβολικώς.

Τα τελευταία χρόνια η Κομισιόν, και τα διάφορα κράτη-μέλη που ασκούν την εκ περιτροπής Προεδρία της ΕΕ, έχουν προτείνει μια σειρά από ιδέες στην προσπάθεια να σπάσει το αδιέξοδο. Οι πιο πρόσφατες προτάσεις της Επιτροπής ήταν το “νέο σύμφωνο μετανάστευσης” του 2020, που αποτελούνταν από τρεις βασικές ιδέες. Πρώτον, το σύμφωνο θα εναρμόνιζε τις διαδικασίες και τα πρότυπα ασύλου και θα επιτάχυνε τη διεκπεραίωση των αιτήσεων στα σύνορα της ΕΕ, με διαφορετικά συστήματα για τους μετανάστες που είναι πιθανό να λάβουν άσυλο και άλλα για εκείνους που δεν είχαν πιθανότητες να τους χορηγηθεί. Δεύτερον, θα εισαγόταν ένας μηχανισμός αλληλεγγύης που θα επιτρέπει στα κράτη-μέλη να δέχονται μετανάστες από χώρες πρώτης εισόδου ή να παρέχουν πρακτική βοήθεια, όπως χρηματοδότηση ή βοήθεια για την επιστροφή εκείνων των οποίων οι αιτήσεις ασύλου απορρίφθηκαν. Τρίτον, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ήθελε να αυξήσει τη συνεργασία με τις χώρες προέλευσης των μεταναστών, για να διασφαλίσει ότι οι μετανάστες, των οποίων οι αιτήσεις ασύλου απορρίφθηκαν, θα μπορούσαν να επιστρέφονται ομαλώς. Για να γίνει αυτό, η Επιτροπή πρότεινε καρότα, όπως το άνοιγμα περισσότερων νόμιμων οδών για τους μετανάστες, αλλά και μαστίγια όπως η παύση συμφωνιών διευκόλυνσης χορήγησης βίζα με χώρες που θα αρνούνταν να συνεργαστούν.

Η συμφωνία για τη μετανάστευση ήταν φιλόδοξη: αρχικά, η Κομισιόν είπε ότι τίποτα δεν θα συμφωνηθεί μέχρι να συμφωνηθούν όλα. Αυτό σκοπούσε στο να αποφευχθεί η αποσπασματική προσέγγιση που δυσχέρανε τις προσπάθειες της ΕΕ να διορθώσει τα μεταναστευτικά της δεινά· και να πιέσει τα διστακτικά κράτη-μέλη να συμφωνήσουν σε μια κοινή λύση, επιτρέποντάς τους να απορρίψουν ποσοστώσεις και να βοηθήσουν με τις επιστροφές. Τελικά, αυτό το σχέδιο αποδείχθηκε πολύ αισιόδοξο, καθώς οι κυβερνήσεις της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης αρνήθηκαν να συμμετάσχουν, πράγμα που προκάλεσε την ολοένα και αυξανόμενη οργή των χωρών πρώτης γραμμής. Τελικά, η Επιτροπή και οι ηγέτες της ΕΕ αποφάσισαν να προχωρήσουν σε εκείνα τα μέρη της συμφωνίας που ήταν αποδεκτά από όλους. Τον Ιανουάριο του τρέχοντος έτους, η ΕΕ ίδρυσε έναν πλήρως ανεπτυγμένο Οργανισμό για το Άσυλο, για την εναρμόνιση των προτύπων ασύλου σε όλη την ΕΕ και με περισσότερο προσωπικό ώστε να βοηθήσει τα κράτη μέλη. Σημειώθηκε επίσης κάποια πρόοδος στις διαπραγματεύσεις για τις διαδικασίες ελέγχου για τους μετανάστες που φτάνουν στα σύνορα της ΕΕ και για τη δημιουργία βάσης δεδομένων για την καλύτερη παρακολούθηση των αιτούντων άσυλο, ώστε να μην υποβάλλουν πολλαπλές αιτήσεις σε διαφορετικά κράτη-μέλη.

Η συζήτηση για την αλληλεγγύη θα παραμείνει ακανθώδης 

Ωστόσο, το μεταναστευτικό δεν αποτελεί προτεραιότητα της ΕΕ, καθώς η προσοχή της Ένωσης είναι στραμμένη σε πολλαπλά μέτωπα όπως στον πόλεμο στην Ουκρανία, στην ενεργειακή κρίση, στην πράσινη ατζέντα, στις εμπορικές εντάσεις με τις ΗΠΑ και στη διαμάχη του κράτους δικαίου με την Ουγγαρία και την Πολωνία. Αυτό σημαίνει ότι, ενώ δύναται να υπάρξει περαιτέρω πρόοδος σε μεμονωμένα πεδία, είναι απίθανο να μπορέσει η ΕΕ να ολοκληρώσει τις διαπραγματεύσεις για το σύνολο της νομοθεσίας για τη μετανάστευση έως το τέλος της τρέχουσας νομοθετικής περιόδου το 2024. Η συζήτηση για την αλληλεγγύη θα παραμείνει ιδιαίτερα ακανθώδης. Η Ιταλία και άλλα κράτη-μέλη κατά μήκος των εξωτερικών συνόρων της ΕΕ θέλουν τη βοήθεια άλλων κρατών μελών για την αντιμετώπιση των μεταναστών, ιδίως με τη μετεγκατάσταση σημαντικού μεριδίου αφίξεων. Ορισμένα κράτη της ΕΕ, όπως η Γερμανία και η Γαλλία, είναι διατεθειμένα να επιδείξουν αλληλεγγύη, μεταξύ άλλων με τη μετεγκατάσταση ορισμένων μεταναστών, αλλά δεν θέλουν να απομακρυνθούν από την αρχή ότι οι παραμεθόριες χώρες είναι υπεύθυνες για την επεξεργασία των αιτήσεων ασύλου στις περισσότερες περιπτώσεις. Ωστόσο, το πραγματικό εμπόδιο για την πρόοδο είναι ότι ορισμένα κράτη-μέλη, ιδιαιτέρως η Πολωνία και η Ουγγαρία, αντιτίθενται στην υποδοχή μεταναστών από μη ευρωπαϊκές χώρες.

Οι εσωτερικές διαφωνίες δείχνουν ότι το επίκεντρο της μεταναστευτικής πολιτικής της ΕΕ θα εξακολουθήσει να είναι η πολιτική στην οποία συμφωνούν όλα τα κράτη μέλη – μείωση του αριθμού των μεταναστών που φτάνουν στην Ευρώπη. Η ΕΕ έχει λάβει πολλά μέτρα για να το κάνει αυτό.

Πρώτον, τα κράτη μέλη έχουν αυξήσει τους ελέγχους στα χερσαία και θαλάσσια σύνορά τους, με την Πολωνία να σφραγίζει ουσιαστικά τα σύνορά της και να αυξάνονται οι ενδείξεις για απωθήσεις μεταναστών από την Ελλάδα. Τρεις επιχειρήσεις της Frontex, της υπηρεσίας συνόρων της ΕΕ, και μία στρατιωτική αποστολή της ΕΕ, η επιχείρηση “Ειρήνη”, βρίσκονται σε εξέλιξη στη Μεσόγειο για την αντιμετώπιση της λαθρεμπορίας ανθρώπων. Η Frontex είναι επίσης παρούσα στα σύνορα της ΕΕ με τα Δυτικά Βαλκάνια και η Κομισιόν θέλει να αναπτύξει τον οργανισμό στα σύνορα των εκτός ΕΕ χωρών των Δυτικών Βαλκανίων. Το 2021, η Επιτροπή πρότεινε νομοθεσία που θα επέτρεπε στα κράτη μέλη να παρεκκλίνουν από τις συνήθεις υποχρεώσεις τους όσο αφορά το άσυλο όταν τρίτες χώρες χρησιμοποιούν τη μετανάστευση ως όπλο κατά της ΕΕ, όπως έκανε η Λευκορωσία, διευκολύνοντας τα κράτη μέλη να αρνούνται την είσοδο των μεταναστών.

Δεύτερον, η ΕΕ προσπαθεί να συνεργαστεί με εταίρους με στόχο να μειώσει τον αριθμό των μεταναστών που φτάνουν στην Ευρώπη. Η ΕΕ εκπαιδεύει και χρηματοδοτεί τη λιβυκή ακτοφυλακή, παρά τα στοιχεία ότι εμπλέκεται σε καταχρήσεις εναντίον μεταναστών και χρηματοδοτεί την αιγυπτιακή. Η Ένωση διευθύνει μια μη στρατιωτική επιχείρηση στον Νίγηρα, EUCAP Sahel Niger, η οποία βοηθά τη χώρα να αντιμετωπίσει το λαθρεμπόριο και να ελέγξει την παράτυπη μετανάστευση. Η ΕΕ έχει επίσης παράσχει κεφάλαια για την ενίσχυση των συνοριακών ελέγχων και των υποδομών σε χώρες όπως το Μαρόκο και χρηματοδότησε προγράμματα για την υποστήριξη των εκατομμυρίων προσφύγων στην Τουρκία. Η Ισπανία και η Ιταλία συνεργάζονται επίσης διμερώς με το Μαρόκο, την Τυνησία, τη Λιβύη και τη Σενεγάλη για να ενισχύσουν τους ελέγχους.

Τρίτον, η ΕΕ συλλογικώς και τα κράτη-μέλη μεμονωμένα προσπάθησαν να εμβαθύνουν τη συνεργασία με τρίτες χώρες για να αυξήσουν τον αριθμό των επιστροφών μεταναστών των οποίων οι αιτήσεις ασύλου έχουν απορριφθεί. Η ΕΕ επιδίωξε να χρησιμοποιήσει κίνητρα όπως προσφορές χρηματοδότησης και εταιρικές σχέσεις για να ενθαρρύνει τη μεταφορά δεξιοτήτων και να προωθήσει την κυκλική μετανάστευση. Αλλά η ΕΕ θέλει επίσης να χρησιμοποιήσει σε μεγαλύτερο βαθμό την πίεση ώστε να περιορίσει, για παράδειγμα, την έκδοση θεωρήσεων σε χώρες που δεν συνεργάζονται, όπως έκανε με τη Σενεγάλη και τη Γκάμπια.

Αυτές οι προσπάθειες είχαν μικτή επιτυχία. Οι επιστροφές παραμένουν ιδιαίτερα δύσκολες: το 2021, 342.000 άνθρωποι διατάχθηκαν να εγκαταλείψουν την ΕΕ, αλλά μόνο 83.000 επέστρεψαν. Σε γενικές γραμμές, η ΕΕ δυσκολεύτηκε να συνεργαστεί με χώρες στα Δυτικά Βαλκάνια και στα ανατολικά της, ενώ η συνεργασία με τους Αφρικανούς γείτονές της ήταν πιο δύσκολη. Οι κυβερνήσεις εκτός ΕΕ δεν είναι πάντα πρόθυμες να συνεργαστούν με τις Βρυξέλλες για να πάρουν πίσω τους πολίτες τους ή εκείνους που διαπιστώθηκε ότι διέσχισαν τις χώρες τους καθ’ οδόν προς την ΕΕ, εν μέρει λόγω του εγχώριου πολιτικού πλήγματος που θα δεχτούν αν φανεί πως δρουν σύμφωνα με τις επιταγές της Ευρώπης. Ακόμη και όταν είναι πρόθυμες να συνεργαστούν, δεν έχουν όλες οι χώρες την απαραίτητη ικανότητα να συμμορφωθούν με τους κανόνες της ΕΕ για τις επιστροφές. Συχνά, είναι δελεαστικό για τους εταίρους της ΕΕ να καθυστερήσουν τη συνεργασία και να απαιτήσουν περισσότερα χρήματα για τη συνεργασία με την Ένωση.

Όσο συνεχίζεται το αδιέξοδο σχετικά με την αλληλεγγύη, οι προσπάθειες της ΕΕ θα συνεχίσουν να επικεντρώνονται στην αντιμετώπιση της εξωτερικής διάστασης της μετανάστευσης

Όσο συνεχίζεται το αδιέξοδο για την αλληλεγγύη, οι προσπάθειες της ΕΕ θα συνεχίσουν να επικεντρώνονται στην αντιμετώπιση της εξωτερικής διάστασης της μετανάστευσης, καθώς όλα τα κράτη-μέλη μπορούν να συμφωνήσουν για τη μείωση του αριθμού των παράτυπων εισόδων. Ωστόσο, η ΕΕ δεν θα μπορέσει να μειώσει τον αριθμό των αφίξεων στο μηδέν και οι διαφωνίες σχετικά με τον επιμερισμό των βαρών θα συνεχίσουν να διχάζουν τα κράτη-μέλη. Αυτό σημαίνει ότι η διαμάχη μεταξύ Γαλλίας και Ιταλίας θα μπορούσε κάλλιστα να είναι το πρώτο από πολλά τέτοια επεισόδια. Με την οικονομική της ατζέντα να περιορίζεται από τις πολιτικές της ΕΕ και τις αγορές ομολόγων, ο πειρασμός για τη Μελόνι να παίξει σκληρά στο θέμα της μετανάστευσης θα επιμείνει. Ακόμα κι αν ήθελε να χαλαρώσει τις σχέσεις με τον Μακρόν, ο εταίρος της στο συνασπισμό και ηγέτης της Λέγκας Ματέο Σαλβίνι μπορεί κάλλιστα να υπολογίσει ότι η συνεχιζόμενη αντιπαράθεση εξυπηρετεί πλήρως τα συμφέροντά του. Ο ίδιος ο Μακρόν πιθανότατα δεν θα αποφύγει την αντιπαράθεση, καθώς το να είσαι σκληρός απέναντι στις μεταναστευτικές απαιτήσεις της Ιταλίας έχει απήχηση τόσο στην Αριστερά όσο και στη Δεξιά στη Γαλλία.

Όποια και αν είναι η γνώμη των άλλων κρατών-μελών για τις τρέχουσες πολιτικές της Ιταλίας απέναντι στη μετανάστευση, η έλλειψη ορατής αλληλεγγύης αποτελούσε ζήτημα για όλες τις πρόσφατες ιταλικές κυβερνήσεις. Και τη θέση της Μελόνι συμμερίζονται και άλλες χώρες της Νότιας Ευρώπης, με τη Μάλτα, την Ελλάδα και την Κύπρο να εγείρουν τα ίδια ζητήματα σχετικά με τον επιμερισμό του βάρους σε κοινή δήλωση με την Ιταλία νωρίτερα τον προηγούμενο μήνα. Εάν η ΕΕ θέλει να σπάσει το αδιέξοδο στο οποίο έχει βρεθεί στο μεταναστευτικό και θέμα του ασύλου και να θέσει τη Σένγκεν σε πιο στέρεες βάσεις, πρέπει να οικοδομήσει εμπιστοσύνη και να δείξει ότι η αλληλεγγύη μπορεί να έχει νόημα. Η διασφάλιση ότι ο ad-hoc μηχανισμός αλληλεγγύης που δημιουργήθηκε τον Ιούνιο μπορεί να λειτουργήσει είναι το ουσιαστικό σημείο εκκίνησης.

Τελικά, η Μελόνι μπορεί μέσω των υπολογισμών που θα κάνει, να καταλήξει στο συμπέρασμα ότι η ζημιά που προκαλείται στα ευρύτερα συμφέροντα της Ιταλίας από τις συγκρουσιακές πολιτικές για τη μετανάστευση υπερβαίνει τα οφέλη αυτών. Άλλα κράτη μέλη θα πρέπει να είναι έτοιμα να προσφέρουν περισσότερη αλληλεγγύη για να την πείσουν προς αυτό το συμπέρασμα.

Δείτε το πρωτότυπο άρθρο εδώ

capital.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Ευρωπαϊκή Ένωση

ΕΕ: Η χρηματοδότηση ύψους 1,5 δισ. ευρώ για την Ευρωπαϊκή Αμυντική Βιομηχανία, δεν επαρκεί

Δημοσιεύτηκε

στις

REUTERS/Thomas Peter

Έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου

Δεν ανταποκρίνεται στους στόχους ενίσχυσης της, το πρόγραμμα για την Ευρωπαϊκή Αμυντική Βιομηχανία, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, εκτιμά το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΕΣ).

Σε έκθεση που δημοσίευσε σήμερα, το ΕΕΣ ζητά αρτιότερο σχεδιασμό του προγράμματος για την ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία (EDIP) και καλύτερη ισορροπία μεταξύ των στόχων πολιτικής, του προτεινόμενου προϋπολογισμού και του χρονοδιαγράμματος. Η διαβούλευση με το ΕΕΣ επί της πρότασης, είναι υποχρεωτική.

Η ΕΕ, αντιμέτωπη με την επανεμφάνιση πολεμικών επιχειρήσεων μεγάλης κλίμακας στην Ευρώπη, έχει θέσει την άμυνα σε πολύ υψηλή θέση στην ατζέντα της. Η πρόταση EDIP προορίζεται ως το πρώτο βήμα για την εφαρμογή της ευρωπαϊκής βιομηχανικής στρατηγικής στον τομέα της άμυνας.

Στόχος είναι να ενισχυθεί η ευρωπαϊκή βιομηχανική και τεχνολογική βάση στον τομέα της άμυνας (ΕΒΤΒΑ), ειδικότερα δε να διασφαλιστεί η έγκαιρη διαθεσιμότητα και προμήθεια αμυντικών προϊόντων. Παράλληλα επιδιώκεται η συμβολή στην ανάκαμψη, στην ανασυγκρότηση και στον εκσυγχρονισμό της αμυντικής ικανότητας της Ουκρανίας.

«Η νομοθετική πρόταση της ΕΕ για την ενίσχυση της αμυντικής βιομηχανικής ετοιμότητάς της, χρήζει αρτιότερου σχεδιασμού. Αναγκαία είναι επίσης η επίτευξη κατάλληλης ισορροπίας μεταξύ των στόχων πολιτικής, του προτεινόμενου προϋπολογισμού και του σχετικού χρονοδιαγράμματος», δήλωσε ο Marek Opioła, Μέλος του ΕΕΣ και αρμόδιος για τη γνώμη.

Το ΕΕΣ επισημαίνει τον κίνδυνο, το χρηματοδοτικό κονδύλιο που προτείνεται, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, να μην ανταποκρίνεται στις φιλοδοξίες του προγράμματος. Τονίζει ότι η Επιτροπή δεν αξιολόγησε το ύψος της ενωσιακής δημοσιονομικής στήριξης που απαιτείται για την υλοποίηση των προτεινόμενων μέσων πολιτικής.

Η στήριξη της Ουκρανίας

Όσον αφορά το μέσο στήριξης της Ουκρανίας, που περιλαμβάνεται στην πρόταση, το ΕΕΣ διαπιστώνει ότι δεν ορίζεται συγκεκριμένο χρηματοδοτικό κονδύλιο. Τα κράτη μέλη συμφώνησαν να χρησιμοποιήσουν τα κέρδη που αποφέρει η επένδυση δεσμευμένων ρωσικών περιουσιακών στοιχείων με σκοπό τη στήριξη της Ουκρανίας · ένα ποσοστό των εσόδων θα μπορούσε να διοχετευθεί στην Ουκρανίας. Ωστόσο, το ΕΕΣ εκτιμά ότι η αδυναμία πρόβλεψης, τόσο του ύψους της χρηματοδότησης από τη συγκεκριμένη πηγή, όσο και της διάρκειάς της, ενέχει κινδύνους.

Πηγή: ΑΜΠΕ

Συνέχεια ανάγνωσης

Ευρωπαϊκή Ένωση

Η συνταγή Ντράγκι για να μην βλέπει η ΕΕ με τα κιάλια ΗΠΑ και Κίνα

Δημοσιεύτηκε

στις

Σωτήριες οι προτάσεις Ντράγκι

Το… κοινό μυστικό εκατομμυρίων Ευρωπαίων έβγαλε σε δημόσια θέα ο πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Μάριο Ντράγκι, παραδίδοντας την ογκώδη –και πολύ σημαντική- έκθεση που του είχαν ζητήσει η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για τις ενέργειες που θεωρούνται επείγουσες για να βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σε ένα περιβάλλον όπου ήδη η Κίνα και οι ΗΠΑ προηγούνται με διαφορά ασφαλείας.

Ο κ. Ντράγκι επέδειξε την ανάγκη που όλες οι κυβερνήσεις και όλα τα όργανα σχεδιασμού πολιτικών και λήψης απόφασης της ΕΕ ήδη γνώριζαν: Η Ένωση χρειάζεται μαζικές και επείγουσες –πρόσθετες- επενδύσεις εκατοντάδων δισεκατομμυρίων για να… πλησιάσει ξανά τις δύο υπερδυνάμεις στην τεχνολογία, την καινοτομία και την έρευνα.

Όπως επισημαίνεται από μεγάλα ευρωπαϊκά πρακτορεία, επί της ουσίας ο Μάριο Ντράγκι προειδοποίησε την Ευρωπαϊκή Ένωση ότι βρίσκεται αντιμέτωπη με «υπαρξιακή πρόκληση» αν δεν στραφεί σε μεγάλες επενδύσεις και αν δεν επαναφέρει και δεν εφαρμόσει τον μοχλό ανάπτυξης μέσω «έκδοσης εργαλείων κοινού χρέους», ομολόγων, κλπ.

Ο κ. Ντράγκι παρέδωσε σε λιτή δημόσια τελετή την έκθεσή του στην πρόεδρο της Κομισιόν την περασμένη Δευτέρα. Σε γενικές γραμμές, επισημαίνει –προειδοποιεί- πως η Ευρωπαϊκή Ένωση βρίσκεται σε οικονομική υστέρηση σε σχέση με τις Ηνωμένες Πολιτείες και θα πρέπει να συνεχίσει την κοινή έκδοση χρέους για τη βελτίωση της παραγωγικότητας αλλά και την ενίσχυση της ασφάλειάς της (αμυντικές δαπάνες).

Η Ένωση χρειάζεται κατά τον ίδιο πολύ περισσότερο συντονισμό στη βιομηχανική πολιτική, ταχύτερες αποφάσεις και μαζικές επενδύσεις, αν θέλει να συμβαδίσει στον οικονομικό τομέα με ανταγωνιστές όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Κίνα.

Μετά την επιτυχία του ιστορικού σχεδίου ανάκαμψης έπειτα από την πανδημία της Covid, η ΕΕ θα πρέπει «να συνεχίσει την έκδοση εργαλείων κοινού χρέους για την χρηματοδότηση κοινών προγραμμάτων επενδύσεων με στόχο την αύξηση της παραγωγικότητας και της ασφάλειας της ΕΕ», σημειώνει στην εισαγωγή της 400σέλιδης έκθεσης ο πρώην πρωθυπουργός της Ιταλίας και πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, επισημαίνοντας το οικονομικό «χάσμα» που χωρίζει την Ευρώπη από τις ΗΠΑ.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση χρειάζεται επιπλέον επενδύσεις ύψους 750-800 δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως — που αντιστοιχούν στο 5% του ΑΕΠ – , πολύ υψηλότερο του 1%-2% του Σχεδίου Μάρσαλ για την ανοικοδόμηση της Ευρώπης μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, όπως επισημαίνει το Euronews.

170 ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΣΕ 400 ΣΕΛΙΔΕΣ

«Οι ανάγκες για επενδύσεις είναι τεράστιες», προειδοποίησε ο Μάριο Ντράγκι κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου στις Βρυξέλλες, παρουσία της προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν. Επιμένοντας ότι υπάρχει ανάγκη «δραστικής αλλαγής» στην ευρωπαϊκή προσέγγιση, παρουσίασε ορισμένες από τις «170 προτάσεις του».

Η ιδέα της έκδοσης κοινού χρέους παραμένει πάντως κόκκινη γραμμή για πολλές χώρες της βόρειας Ευρώπης, με προεξάρχουσα την Γερμανία, που εξακολουθούν να φοβούνται ότι θα υπερχρεωθούν για να καλύψουν τις καθυστερήσεις των χωρών του ευρωπαϊκού νότου. Ήδη, λίγες ώρες μετά τη δημοσιοποίηση της έκθεσης Ντράγκι, ο υπουργός Οικονομίας της Γερμανίας, Κρίστιαν Λίντνερ δήλωσε πως η ΕΕ θα πρέπει να εργαστεί για την κινητοποίηση των αναπτυξιακών δυνάμεων του ιδιωτικού τομέα και όχι για περισσότερο δημόσιο δανεισμό.

“Ωστόσο, ο κοινός δανεισμός της ΕΕ δεν θα λύσει τα διαρθρωτικά προβλήματα”, δήλωσε ο Λίντνερ, προσθέτοντας ότι το κύριο πρόβλημα δεν είναι η έλλειψη επιδοτήσεων, αλλά η γραφειοκρατία.

Ο Μάριο Ντράγκι αναγνωρίζει ότι αυτό το σχέδιο δεν είναι εφικτό, εκτός «αν συντρέξουν οι πολιτικές και θεσμικές συνθήκες», προσθέτει το Euronews.

Επισημαίνει την ανάγκη κινητοποίησης ιδιωτικών κεφαλαίων για την χρηματοδότηση της καινοτομίας, μέσω της δημιουργίας μίας πραγματικής «Ενωσης αγορών κεφαλαίων».

«Το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα ανά κάτοικο έχει αυξηθεί σχεδόν επί δύο φορές στις Ηνωμένες Πολιτείες σε σχέση με την Ευρώπη από το 2000», προειδοποιεί ο πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας στην έκθεση αυτή, τη σύνταξη της οποίας υπενθυμίζουμε ζήτησε η πρόεδρος της Κομισιόν και προφανώς κάπως θα πρέπει να την αξιοποιήσει.

Τα πορίσματα της έκθεσης του Μάριο Ντράγκι προορίζονται να γίνουν πηγή έμπνευσης του έργου της νέας Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τα πέντε προσεχή χρόνια.

Symbolbild zum Thema EU-Wirtschaft, Konjunkturrückgang, Rezession in der Eurozone

ΣΤΑΣΙΜΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΥΦΕΣΗ

Η Ευρωπαϊκή Ένωση πλήττεται από οικονομική στασιμότητα εδώ και ενάμισι χρόνο. Οι επιδόσεις της στην υπέρβαση της κρίσης που προκλήθηκε από την πανδημία ήταν χαμηλότερες σε σχέση με τις ΗΠΑ, όπως συνέβη και με τη χρηματοπιστωτική κρίση του 2008.

Η υστέρηση εξηγείται «κυρίως με τη μεγαλύτερη επιβράδυνση της παραγωγικότητας στην Ευρώπη» και αντιπροσωπεύει απειλή για το κοινωνικό της μοντέλο, προειδοποιεί ο Μάριο Ντράγκι.

«Αν η Ευρώπη δεν καταφέρει να γίνει παραγωγικότερη, θα είμαστε αναγκασμένοι να κάνουμε επιλογές. Δεν θα μπορούμε ταυτόχρονα να έχουμε ηγετική θέση στον τομέα των νέων τεχνολογιών, να είμαστε υπόδειγμα κλιματικής υπευθυνότητας και ανεξάρτητος παράγοντας στην διεθνή σκηνή. Δεν θα μπορούμε να χρηματοδοτήσουμε το κοινωνικό μας μοντέλο. Θα πρέπει να αναθεωρήσουμε προς τα κάτω ορισμένες έως και το σύνολο των φιλοδοξιών μας. Πρόκειται για μία υπαρξιακή πρόκληση».

ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΠΥΛΩΝΕΣ ΤΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΝΤΡΑΓΚΙ

Οι προτάσεις τις οποίες καταγράφει στην έκθεσή του ο πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες: την τόνωση της καινοτομίας και την κάλυψη του χάσματος που υπάρχει αυτή τη στιγμή με τις ΗΠΑ, τον συνδυασμό της απανθρακοποίησης της οικονομίας με την ανταγωνιστικότητα, και την αύξηση της ασφάλειας και τη μείωση των εξαρτήσεων.

Ειδικά για τη διασύνδεση της ανταγωνιστικότητας με την πράσινη μετάβαση, ο κ. Ντράγκι επεσήμανε πως η αγορά ενέργειας της ΕΕ λειτουργεί βάσει ενός σχεδιασμού (Target Model) από την εποχή όπου στο ενεργειακό μείγμα κυριαρχούσαν το φυσικό αέριο και τα ορυκτά καύσιμα, κάτι που δεν ισχύει σήμερα, ενώ στην αγορά κυριαρχούν εδραιωμένα συμφέροντα, με αποτέλεσμα να μην αξιοποιούνται τα οφέλη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας μεταξύ άλλων για μείωση των τιμών ενέργειας.

Τα κύρια ερωτήματα, κατά τον Μάριο Ντράγκι, είναι πώς θα χρηματοδοτηθούν οι τεράστιες επενδύσεις που χρειάζονται και πώς θα μπορέσουν οι 27 να συντονίσουν τις πολιτικές τους.

Όπως σημείωσε ο κ. Ντράγκι, η στρατηγική περιέχει 170 αναλυτικές προτάσεις, οι οποίες είναι αμέσως εφαρμόσιμες χάρη στο προβάδισμα της Ευρώπης όσον αφορά την ποιότητα της εκπαίδευσης, των συστημάτων υγείας και των συστημάτων κοινωνικής ευημερίας.

The flags of China and the European Union waving. International relations and diplomacy.

ΤΟ ΧΑΣΜΑ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ΕΝΑΝΤΙ ΤΩΝ ΗΠΑ

Όσον αφορά τους πυλώνες της στρατηγικής που προτείνει, ο κ. Ντράγκι σημείωσε κατ’ αρχήν πως πρέπει να κλείσει το χάσμα στην καινοτομία με τις ΗΠΑ, καθώς η Ευρώπη βρίσκεται σε μια «στατική βιομηχανική δομή» με εταιρίες μεσαίου μεγέθους στους ίδιους τομείς όπως πριν 20 χρόνια, τη στιγμή που οι ΗΠΑ έχουν μεταβεί στην ψηφιακή εποχή.

Υπενθύμισε πως από το 2008, το 30% των εταιριών με αξία πέραν του 1 δις ευρώ εγκατέλειψαν την ΕΕ, με τις πλείστες να πηγαίνουν στις ΗΠΑ. Η αδυναμία στον τομέα της τεχνολογίας, όπως είπε, περιορίζει παράλληλα και την καινοτομία σε παραδοσιακούς τομείς.

Σε σχέση με τον δεύτερο πυλώνα, τον συνδυασμό της ανταγωνιστικότητας με την πράσινη μετάβαση, ο κ. Ντράγκι σημείωσε πως η αγορά ενέργειας της ΕΕ σήμερα «είναι ακόμα σχεδιασμένη για μια εποχή όταν το φυσικό αέριο και τα ορυκτά καύσιμα ήταν τα σημαντικά στοιχεία του ενεργειακού μείγματος».

Το 2020, συνέχισε, το φυσικό αέριο καθόριζε τις τιμές της ενέργειας κατά το 60%, παρά το ότι αποτελούσε μόλις 20% του μείγματος, ενώ στην αγορά κυριαρχούν «εδραιωμένα συμφέροντα» και η ενέργεια αποτελούσε μηχανή εσόδων για τους εθνικούς προϋπολογισμούς.

Το αποτέλεσμα, πρόσθεσε, είναι πως δεν μπορούμε να αξιοποιήσουμε τα οφέλη των ανανεώσιμων για τους καταναλωτές, και για αυτό «πρέπει να στοχεύσουμε στην αποσύνδεση» ώστε οι πολίτες να δουν τη διαφορά στους λογαριασμούς.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο πρώην επικεφαλής της ΕΚΤ υπογράμμισε την ανάγκη καθαρών τεχνολογιών και την αύξηση της παροχής πράσινης ενέργειας, κάτι που κάνουν με κίνητρα οι ΗΠΑ, τη στιγμή που η Κίνα ανταγωνίζεται την ΕΕ στην παραγωγή αυτών των τεχνολογιών.

Τρίτον, ο κ. Ντράγκι αναφέρθηκε στον πυλώνα των προτάσεων που αφορούν την αύξηση της ασφάλειας και τη μείωση των των εξαρτήσεων, μεταξύ άλλων μέσω εξωτερικής οικονομικής πολιτικής, συμφωνίες με χώρες κλειδιά και οικοδόμηση των δυνατοτήτων της αμυντικής βιομηχανίας.

ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΤΗΣ ΠΡΟΕΔΡΟΥ

Μιλώντας στο πλαίσιο της συνέντευξης Τύπου, η κ. Φον ντερ Λάιεν υπογράμμισε πως από τότε που ζήτησε τη συγκεκριμένη έκθεση από τον κ. Ντράγκι, πριν έναν χρόνο, το θέμα της ανταγωνιστικότητας έχει κερδίσει δυναμική στις συζητήσεις των κρατών μελών, με την ίδια να το αναδεικνύει στις πολιτικές κατευθυντήριες γραμμές για τη δεύτερη θητεία της τις οποίες δημοσίευσε τον Ιούλιο ενόψει της έγκρισης της υποψηφιότητας της από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Στην παρέμβασή της, η κ. Φον ντερ Λάιεν εστίασε σε τρεις εισηγήσεις της έκθεσης που θεώρησε σημαντικές: την ανάγκη να προχωρήσουν η ψηφιακή και η πράσινη μετάβαση – καθώς οι βάσεις έχουν μπει – μέσω της στήριξης στη βιομηχανία, την ανάγκη για ενίσχυση των δεξιοτήτων των εργαζομένων που θα παράγουν και θα χειρίζονται νέες τεχνολογίες, και την ανάγκη η ΕΕ να είναι ανθεκτική ώστε να καταστεί ανταγωνιστική εστιάζοντας σε ζητήματα όπως την πρόσβαση σε κρίσιμες πρώτες ύλες, απαραίτητα εξαρτήματα ή διασύνδεση στον τομέα της ενέργειας.

Εξηγώντας τη φιλοσοφία της ογκώδους έκθεσης, ο κ. Ντράγκι σημείωσε πως αν και έχει ειπωθεί πολλές φορές πως η ανάπτυξη στην ΕΕ επιβραδύνεται, έως και πριν δύο χρόνια δεν θα γινόταν η σημερινή συζήτηση. Ωστόσο σήμερα, επεσήμανε, το παγκόσμιο εμπόριο έχει επίσης επιβραδυνθεί, η αγορά της Κίνας είναι λιγότερη ανοιχτή και μάλιστα ανταγωνίζεται την ΕΕ, η Ευρώπη έχει χάσει τη Ρωσία ως κύρια πηγή φτηνής ενέργειας, και πλέον πρέπει να επενδύσει στην άμυνα της για πρώτη φορά από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Στο παρελθόν, σημείωσε, η Ευρώπη μπορούσε να επενδύει στην αύξηση του πληθυσμού, ο οποίος αναμένεται να μειωθεί σταδιακά την επόμενη δεκαετία, τη στιγμή που η παραγωγικότητα παραμένει αδύναμη και οι φιλοδοξίες αυξάνονται, τόσο στον τομέα της κλιματικής αλλαγής όσο και στην άμυνα, παράλληλα με την ανάγκη να διατηρηθεί το μοντέλο κοινωνικής πρόνοιας της ηπείρου.

«Οι επενδύσεις που προϋποθέτουν όλα αυτά είναι τεράστιες» τόνισε, κάνοντας λόγο για ανάγκη αύξησης των επενδύσεων κατά 5% του ΑΕΠ, στα επίπεδα που καταγράφηκαν τελευταία φορά τις δεκαετίες του 1960 και του 1970. Η ανάπτυξη, συνέχισε, είναι κρίσιμης σημασίας ώστε η ΕΕ να μπορεί να διασφαλίσει τις ιδρυτικές αξίες της ευημερίας, της ισότητας, της ελευθερίας και της δημοκρατίας.

ΒΑΡΟΥΦΑΚΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΗ ΑΠΕΡΓΙΑ

Τον Μάρτιο του 2024, όταν οι Βρυξέλλες και άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες και πόλεις συγκλονίζονταν από τον ξεσηκωμό των οργανωμένων γεωργοκτηνοτρόφων, απαιτώντας αλλαγές στις πολιτικές της ΕΕ για την πράσινη μετάβαση και την προστασία του περιβάλλοντος και τη διαφύλαξη των συμφερόντων των αγροτών έναντι του αθέμιτου ανταγωνισμού που υφίστανται από συναδέλφους τους σε τρίτες χώρες, όπου δεν εφαρμόζονται τα αυστηρά και δαπανηρά κριτήρια καταλληλότητας προϊόντων που επιβάλλονται στην ΕΕ, ο οικονομολόγος Γιάνης Βαρουφάκης είχε δημοσιεύσει ένα άρθρο στον ευρωπαϊκό Τύπο, το οποίο άγγιζε κάποια από τα θέματα που αγγίζει σήμερα και η έκθεση Ντράγκι.

Ο κ. Βαρουφάκης είχε γράψει μεταξύ άλλων σε εκείνο το άρθρο: «Επί πλέον, υπάρχουν δύο πρόσθετα προβλήματα που αγνοούνται εσκεμμένα. Το ένα είναι η Πράσινη Συμφωνία της ΕΕ, που οι Βρυξέλλες διατυμπανίζουν αλλά δεν έχουν τη δυνατότητα να χρηματοδοτήσουν. Παραδείγματος χάριν, στην Ολλανδία το κορυφαίο οικολογικό πρόβλημα είναι τα νιτρικά άλατα που δηλητηριάζουν δεκαετίες τώρα τον υδροφόρο ορίζοντα. Μετά από δεκαετίες που η κυβέρνηση έκανε τα στραβά μάτια, ξάφνου – υπό την πίεση των Βρυξελλών – απαίτησε από τους Ολλανδούς αγρότες να λύσουν το πρόβλημα με δικό τους κόστος, μεταξύ άλλων μέτρων, “θυσιάζοντας” μία στις τρεις αγελάδες.

Ακόμα πιο δυσεπίλυτο είναι το δεύτερο πρόβλημα που προκάλεσε η 15ετής οικονομική ύφεση που ακολούθησε το τραπεζικό Κραχ του 2008. Το αποτέλεσμα των πανευρωπαϊκών πολιτικών λιτότητας, που ήταν η βασική πολιτική αντιμετώπισης της κρίσης αυτής, ήταν η κατάρρευση των επενδύσεων.

Τα αποτελέσματα αυτής της επιλογής είναι καταιγιστικά: Η επενδυτική απεργία ευθύνεται για τη σημερινή αποβιομηχάνιση της Γερμανίας και της Βόρειας Ιταλίας ταυτόχρονα.

Ολόκληρο το βιομηχανικό καρτέλ της Βόρειας και Κεντρικής Ευρώπης αποδομείται και, έτσι, αδυνατεί να χρηματοδοτεί την Κοινή Αγροτική Πολιτική, όπως είχε συμφωνηθεί με τους τσιφλικάδες του Βορρά από την δεκαετία του ’50.

Παράλληλα, μένει με άδεια τα ταμεία η Πράσινη Συμφωνία της ΕΕ, με τα βάρη της να πέφτουν δυσανάλογα στους ώμους των αγροτών και των λαϊκών τάξεων.

Με άλλα λόγια», επισήμανε ο κ. Βαρουφάκης, «για τον ξεσηκωμό ακόμα και των πλουσιότερων Γερμανών και Ολλανδών μεγαλοαγροτών, που για πρώτη φορά συναγωνίζονται τους Έλληνες, Γάλλους και Ισπανούς συναδέλφους τους στις κινητοποιήσεις και στα μπλόκα, ευθύνεται ο ανόητος χειρισμός της αναπόφευκτης κρίσης του ευρώ».

Από το περιοδικό Insider

Συνέχεια ανάγνωσης

Ευρωπαϊκή Ένωση

Χαμενεΐ: «Να εξαφανιστεί από εδώ» η Δύση

Δημοσιεύτηκε

στις

Αλί Χαμενεΐ. Φωτ. Office of the Iranian Supreme Leader/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS

Ανέφερε ότι «θρηνεί» για τον θάνατο του ηγέτη της Χεζμπολάχ Χασάν Νασράλα

Τις «ΗΠΑ και ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες» που «ψευδώς υποστηρίζουν ότι φέρνουν ειρήνη και ηρεμία στην περιοχή» κατηγόρησε ο ανώτατος ηγέτης του Ιράν, Αγιατολάχ Αλί Χαμενεΐ, για τις περιφερειακές εντάσεις στη Μέση Ανατολή, στις πρώτες του δηλώσεις μετά την πυραυλική επίθεση στο Ισραήλ.

Είπε ότι πρέπει να «χαθούν» από την περιοχή, ώστε οι χώρες της περιοχής να ζήσουν ειρηνικά.

Ανέφερε επίσης ότι «θρηνεί» για τον θάνατο του ηγέτη της Χεζμπολάχ Χασάν Νασράλα, αλλά δεν ανέβαλε το πρόγραμμά του επειδή το πένθος του Ιράν είναι μια «αναζωογονητική και κινητήρια δύναμη».

Η εντολή εκτόξευσης πυραύλων στο Ισραήλ την Τρίτη δόθηκε από τον ανώτατο ηγέτη της χώρας – ο οποίος παραμένει σε ασφαλή τοποθεσία, δήλωσε ανώτερος Ιρανός αξιωματούχος στο πρακτορείο ειδήσεων Reuters.

Ναυτεμπορική

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή