Ακολουθήστε μας

Οικονομία & Αγορές

Ο θησαυρός της Κοζάνης! Κρόκος, ένα πανάκριβο ελληνικό προϊόν

Δημοσιεύτηκε

στις

Στη χώρα μας παράγονται μερικά πολύ ακριβά προϊόντα, όπως είναι π.χ. το αυγοτάραχο (120 ευρώ/κιλό), η τρούφα (2.000 – 4.000 ευρώ/κιλο) κ.ά. Ο κρόκος είναι ένα τέτοιο πολύ ακριβό προϊόν.

Γράφει ο Θόδωρος Δημητριάδης

Ο κρόκος Κοζάνης, ανόθευτος, μπορεί να φτάσει ακόμα και τα 10.000 ευρώ το κιλό. Στην πραγματικότητα δεν είναι απλά μια πραγματικά υπερτροφή, αλλά έχει εφαρμογές στη μαγειρική ως μπαχαρικό, στην βιομηχανία ως βαφή υφασμάτων και στην φαρμακοβιομηχανία.

Πρόκειται για ένα περιζήτητο, όμως αρκετά απαιτητικό προϊόν, όσον αφορά στην παραγωγή του, καθώς χρειάζονται περισσότερα από 150 άνθη του φυτού κρόκου για περίπου 1 γραμ. κρόκου. Από κάθε άνθος πρέπει να πάρει κανείς με προσοχή χωρίς μηχανή, αλλά με προσοχή και με το χέρι τρεις μικρούς ύπερους. Χρειάζονται περίπου 40 ώρες απαιτητικής εργασίας για να συλλεχτεί 1 κιλό κρόκου.

Η Ελλάδα θεωρείται μία από τις κορυφαίες χώρες παραγωγής υψηλής ποιότητας κρόκου Κοζάνης (ΠΟΠ), όπως είναι γνωστός. Προέρχεται αποκλειστικά από την περιοχή της Κοζάνης και παράγεται από τον Αναγκαστικό Συνεταιρισμό Κροκοπαραγωγών Κοζάνης, που έχει και το αποκλειστικό δικαίωμα συλλογής, συσκευασίας και διακίνησης του. Θεωρείται ο «Ελληνικός χρυσός».

Ο Κρόκος, Ένα Πανάκριβο Ελληνικό Προϊόν

Σπάνια θα βρει κανείς «ανόθευτο» προϊόν. Στα επίπεδα της «υψηλότερης» ποιότητας, πολλοί είναι οι παραγωγοί που… πετούν σχεδόν το μισό της παραγωγής τους για να κρατήσουν μόνο τις μικροσκοπικές κορυφές του ύπερου.

Στο Ιράν, όπου παράγεται περί το 90% του κρόκου (σαφράν) παγκοσμίως, υπάρχουν 4 βαθμίδες ποιότητας, με την τελευταία να είναι το σαφράν που περιλαμβάνει ολόκληρο τον ύπερο, από την κίτρινη βάση που ακουμπά στο φυτό μέχρι την κορυφή. Στις ανώτερες βαθμίδες δεν θα βρεθεί κανένα κίτρινο τμήμα του ύπερου. Αυτό σημαίνει πως για ένα κιλό σαφράν χρειάζονται περί τους 450.000 υπέρους, δηλαδή περίπου 150.000 άνθη κρόκου.

Στις μέρες μας, ο κρόκος προτείνεται σε πολλές συνταγές. Ελάχιστες “ίνες” είναι ικανές να προσθέσουν τη χαρακτηριστική γεύση και το όμορφο χρυσοκίτρινο χρώμα στο πιάτο μαςΕπίσης, για το γιορτινό τραπέζι των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς θεωρείται ένα ιδανικό μπαχαρικό, καθώς ταιριάζει τέλεια με γαλοπούλα, χοιρινό, αρνάκι, ριζότο και πατάτες, ενώ εντάσσεται και σε συγκεκριμένα τοπικά επίκαιρα γλυκά και αρκετά κέικ, ιδίως στις Σκανδιναβικές χώρες και ιδιαίτερα στην Σουηδία.

Η ιστορία του κρόκου ξεκινάει από την Ανατολή. Στην Αρχαία Αίγυπτο χρησιμοποιούνταν ως αρωματικό από τη βασίλισσα Κλεοπάτρα και από άλλους Φαραώ ως αρωματική και σαγηνευτική ουσία. Διαδεδομένη ήταν επίσης η χρήση του και σε ναούς και ιερά μέρη ως αρωματική ουσία, κάτι σαν το λιβάνι.

Η χρήση τού κρόκου απαντάται στη Μινωική αλλά και στην Κλασική Ελλάδα, όπου χρησιμοποιείτο ως αρωματικό καθώς και ως χρωστική ουσία. Τοιχογραφίες που παρουσιάζουν λουλούδια κρόκου μπορεί κανείς να βρει στις ανασκαφές στην Κρήτη των Μινωικών Ανακτόρων. Επίσης χαρακτηριστική είναι η τοιχογραφία με τις κροκοσυλλέκτριες του 1650 π.Χ. που εκτίθεται στο Μουσείο Προϊστορικής Θήρας στην Σαντορίνη.

Ο Κρόκος, Ένα Πανάκριβο Ελληνικό Προϊόν

Οι αρχαίοι Έλληνες το χρησιμοποιούσαν για να καταπολεμήσουν την αϋπνία και τη μέθη από το κρασί. Επίσης χρησιμοποιείτο ως άρωμα στα λουτρά αλλά και ως αφροδισιακό.

Οι Άραβες χρησιμοποιούσαν τον κρόκο ως αναισθητικό και είναι αυτοί που το εισήγαγαν στην Ισπανία τον 10ο αιώνα. Σήμερα χρησιμοποιείται σε όλο το κόσμο στη ζαχαροπλαστική, στην αρτοποιία καθώς και ως μέρος διαφόρων διάσημων πιάτων όπως για παράδειγμα η ισπανική παέγια.

Αναφορά στα άνθη και στα στίγματα του κρόκου απαντάμε και στα πρώτα λογοτεχνικά κείμενα, όπως π.χ. τα έργα του Ομήρου ή στην Παλαιά Διαθήκη, καθώς και στην ελληνική μυθολογία. Ο θεός Ερμής (γιος του Δία, αγγελιοφόρος των θεών και θεός του εμπορίου) εξασκούνταν στη δισκοβολία μαζί με τον καλό του φίλο Κρόκο, έναν νεαρό θνητό. Κάποια στιγμή, ο Ερμής τραυμάτισε θανάσιμα τον Κρόκο στο κεφάλι. Καθώς ο Κρόκος έπεφτε νεκρός, ο Ερμής αποφάσισε να του χαρίσει την αθανασία μεταμορφώνοντας το άψυχο κορμί του φίλου του σ’ ένα πανέμορφο μοβ λουλούδι και το αίμα του σε τρία κόκκινα στίγματα στο κέντρο του λουλουδιού.

Το χωριό Κρόκος στον Νομό Κοζάνης βρίσκεται η μοναδική κροκοκαλλιεργούμενη περιοχή στην Ελλάδα, όπου γίνεται συστηματική καλλιέργεια του φυτού που ξεκίνησε από τον 17ο αιώνα. Από το 2017 άρχισε να καλλιεργείται κρόκος και στο χωριό Νέος Σκοπός Σερρών.

ΠΗΓΗ: tharos.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Ελαιοπαραγωγή

Προσδοκίες για μειωμένη τιμή στο ελαιόλαδο λόγω της βελτίωσης της παραγωγής⁸

Σύμφωνα με εκτιμήσεις επαγγελματιών του κλάδου, οι φετινές τιμές παραγωγού θα είναι χαμηλότερες από πέρυσι.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Καλύτερη σε σχέση με την περυσινή αναμένεται – σύμφωνα με τις πρώτες ενδείξεις – η φετινή παραγωγή ελαιολάδου, καλλιεργώντας προσδοκίες για μειωμένη τιμή στα ράφια του σούπερ μάρκετ, μετά τις εκρηκτικές ανατιμήσεις.

Σε δηλώσεις του στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο Γενικός Διευθυντής του ΣΕΒΙΤΕΛ, Γιώργος Οικονόμου, ανέφερε πως «σύμφωνα με εκτιμήσεις η φετινή ελαιοκομική παραγωγή θα ανέλθει μεταξύ 220-230.000 τόνων», κάτι που θα έχει ως αποτέλεσμα την ομαλοποίηση της κατάστασης.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις επαγγελματιών του κλάδου, οι φετινές τιμές παραγωγού θα είναι χαμηλότερες από πέρυσι.

«Πράσινος χρυσός»

Τα τελευταία χρόνια, τόσο ο πόλεμος της Ρωσίας με τη Ουκρανία, που αύξησε τις τιμές σε βασικά προϊόντα και παρέσυρε και το ελαιόλαδο, όσο και οι έντονες κλιματικές συνθήκες που μείωσαν σε ιστορικά χαμηλά τις παραγωγές ελαιολάδου σε όλη τη «Λεκάνη της Μεσογείου», εκτόξευσε τις τιμές για τον καταναλωτή, καθιστώντας τον «πράσινο χρυσό» είδος πολυτελείας. Όπως υπογράμμισεο κ. Οικονόμου, αυτή η εικόνα πρόκειται να αλλάξει, μιας και οι παραγωγές σε όλες τις ελαιοπαραγωγικές χώρες επανέρχονται σε «φυσιολογικά» επίπεδα.

«Θα υποχωρήσουν οι τιμές»

Σύμφωνα με εκτιμήσεις επαγγελματιών του κλάδου, οι φετινές τιμές παραγωγού θα είναι χαμηλότερες από πέρυσι. «Όταν οι ποσότητες είναι σχεδόν διπλάσιες από την περασμένη χρονιά, δεν μπορεί ο παραγωγός να πληρωθεί την ίδια τιμή με πέρυσι» εξηγούν. Ήδη, οι παραγωγοί πληρώνονται περί τα 8 ευρώ το λίτρο, όμως ίδιοι παράγοντες σημειώνουν ότι δεν θα διατηρηθεί αυτό το μομέντουμ.

«Το παιχνίδι έχει έναν ευχαριστημένο και έναν δυσαρεστημένο. Αλλά πρέπει να αρχίσουμε να κοιτάζουμε και τον καταναλωτή, ο οποίος δυσκολεύεται να πληρώσει το λάδι στις σημερινές τιμές», δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Γενικός Διευθυντής του ΣΕΒΙΤΕΛ. Και συνεχίζει: «πρέπει να αφήσουμε την αγορά να παίξει με την προσφορά και τη ζήτηση. Πέρυσι οι τιμές παραγωγού ξεπέρασαν τα 10 ευρώ και αυτή η αύξηση πέρασε και στον τελικό καταναλωτή».

Υποχώρηση της κατανάλωσης λόγω της εκτόξευσης των τιμών

Αυτό θα βοηθήσει να μπει ξανά το ελληνικό ελαιόλαδο στο τραπέζι των οικογενειών. Λόγω της εκτόξευσης των τιμών πέρυσι πολλά νοικοκυριά επέλεξαν να αντικαταστήσουν το παραδοσιακό παρθένο ελαιόλαδο με φθηνότερα ηλιέλαια, σπορέλαια κ.α. Αυτό μάλιστα δεν είναι ελληνικό φαινόμενο καθώς σε Ισπανία και Ιταλία, καθαρά ελαιοπαραγωγικές χώρες, η κατανάλωση υποχώρησε, όπως και στη χώρα μας, κοντά στο 18% με 20%.

Αυτό, σύμφωνα με τον κ. Οικονόμου «οφείλεται στην αύξηση της τιμής αλλά και στις αλλαγές στις διατροφικές συνήθειες των Ελλήνων καταναλωτών» και πρόσθεσε «θα κάνουμε όλες τις απαραίτητες κινήσεις για να μπει ξανά στο τραπέζι το ελληνικό ελαιόλαδο».

Πώς θα αποκτήσει πάλι αξία το ελαιόλαδο

Προκειμένου να δοθεί επιπλέον αξία στο προϊόν, ο κ. Οικονόμου τόνισε ότι «ο καταναλωτής θα πρέπει να ενημερωθεί για τα οφέλη που έχει το ελαιόλαδο στην υγεία του» Οι έλεγχοι σύμφωνα με τον ίδιο πρέπει να ενταθούν και ο «πράσινος χρυσός» να πωλείται τυποποιημένος και όχι χύμα και ανώνυμα το οποίο σύμφωνα με τον Γενικό Διευθυντή του ΣΕΒΙΤΕΛ «είναι συχνά και νοθευμένο». «Εάν γίνουν όλα αυτά τότε οι όροι του ανταγωνισμού και η αγορά θα δουλέψουν από μόνοι τους» σημείωσε.

«Σίγουρα χρειαζόμαστε μια εθνική στρατηγική, κυρίως για τις εξαγωγές και της ενίσχυσης των δράσεων, προβολής και προώθησης του προϊόντος» συμπλήρωσε για να καταλήξει: «Όλοι πρέπει να συμβάλουμε προς αυτή την κατεύθυνση».

Συνέχεια ανάγνωσης

Video

Ρεκόρ πωλήσεων και υπερτριπλασιασμός κερδών για γαλακτοβιομηχανία από τη Δράμα απ’τις αρχαιότερες στη Βόρειο Ελλάδα!

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Εκρηκτική αύξηση των πωλήσεων αλλά και των καθαρών κερδών κατέγραψε το 2023 η ΝΕΟΓΑΛ, με τη γαλακτοβιομηχανία από τη Δράμα που γιορτάζει φέτος τα 60 χρόνια λειτουργίας της, να επιδιώκει την είσοδό της σε νέες αγορές του εσωτερικού και του εξωτερικού.

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΔΗΜΗΤΡΑ ΤΑΓΚΑ

Όπως προκύπτει από τα πρόσφατα δημοσιευμένα οικονομικά της στοιχεία, η ΝΕΟΓΑΛ που δραστηριοποιείται στην παραγωγή γαλακτοκομικών προϊόντων έχει σημαντική παρουσία στη διεθνή αγορά καθώς οι εξαγωγές της σε Ευρώπη ξεπέρασαν τις εγχώριες πωλήσεις, σημειώνοντας εντυπωσιακή άνοδο κατά 126,18% σε σύγκριση με το 2022. Ειδικότερα, ο κύκλος εργασιών της ΝΕΟΓΑΛ ανήλθε σε ποσό 31,208 εκατ. ευρώ, αύξηση κατά 39,74% σε σχέση με την προηγούμενη χρήση.

Με βάση τις γεωγραφικές αγορές, οι πωλήσεις στην εγχώρια αγορά διαμορφώθηκαν στα 13,767 εκατ. ευρώ έναντι 14,260 εκατ. ευρώ, μειωμένες κατά -3,46%. Ωστόσο, η διεθνής αγορά έδωσε ώθηση στις πωλήσεις της ΝΕΟΓΑΛ αφού το 2023 ανήλθαν στα 16,626 εκατ. ευρώ έναντι 7,351 εκατ. ευρώ της προηγούμενης χρήσης του 2022. Σε καλά επίπεδα κινήθηκαν οι πωλήσεις και προς τις αγορές Τρίτων Χωρών, οι οποίες διαμορφώθηκαν στις 814.919,52 ευρώ, αυξημένες κατά 13,03% σε σχέση με το 2022. Οι εξαγωγές μάλιστα της γαλακτοβιομηχανίας αντιπροσωπεύουν το 55,88% του κύκλου εργασιών της.

Παράλληλα, και τα καθαρά της κέρδη εμφάνισαν εκρηκτική άνοδο την περασμένη χρονιά έναντι 552.292 ευρώ το 2022, σύμφωνα με τα οικονομικά της στοιχεία. Ειδικότερα, τα κέρδη μετά φόρων ανήλθαν στο 1,954 εκατ. ευρώ με άνοδο 253,91% σε σχέση με το 2023. Αξίζει ακόμη να επισημανθεί ότι η ΝΕΟΓΑΛ προχώρησε και στην αύξηση του προσωπικού της κατά 10%, το οποίο ανέρχεται πλέον στους 164 εργαζόμενους έναντι 149 το 2022.

Για την τρέχουσα χρονιά κατά την οποία η ΝΕΟΓΑΛ γιορτάζει τη συμπλήρωση των 60 χρόνων από την ημέρα ίδρυσης της (1964), επιδιώκει την είσοδό της σε νέες αγορές του εσωτερικού και του εξωτερικού, τη βελτίωση και επέκταση των παραγωγικών της υποδομών, της ζώνης γάλακτος και της λειτουργίας διάθεσης των προϊόντων της, καθώς την παραγωγή προϊόντων με υψηλή προστιθέμενη αξία, που να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις των καταναλωτών.

Στόχος ακόμη της βιομηχανίας γάλακτος είναι η μείωση κατά 1% της κατανάλωσης νερού, ηλεκτρικής ενέργειας υγραερίου ανά τόνο παραγόμενων προϊόντων αλλά και η αύξηση κατά 1% του ποσοστού συσκευασιών από χαρτί/χαρτόνι που ανακυκλώνονται.

Υπενθυμίζεται ότι η Βιομηχανία Γάλακτος Δράμας Α.Ε με διακριτικό τίτλο «ΝΕΟΓΑΛ» ιδρύθηκε το 1964 στην Δράμα και αποτελεί μία από τις πρώτες γαλακτοβιομηχανίες της Βορείου Ελλάδος. Η εταιρία δραστηριοποιείται στην παραγωγή γαλακτοκομικών προϊόντων με σημαντική παρουσία στην τοπική αγορά και όχι μόνο, ενώ κατέχει το 4,5% περίπου του φρέσκου παστεριωμένου γάλακτος πανελλαδικά με βάση τα σημερινά δεδομένα. Κατέχει ιδιοχρησιμοποιούμενα ακίνητα στη Δράμα, 10.354,82 m2 συνολικής επιφάνειας κτισμάτων καθώς επίσης και ακίνητα στη Νεοχωρούδα του Δήμου Ωραιοκάστρου.

ΠΗΓΗ: thesstoday.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Ισραήλ

Το τίμημα του πολέμου! Υποβάθμιση Ισραήλ από Moody’s

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Το ψαλίδισμα κατά δυο βαθμίδες της πιστοληπτικής αξιολόγησης αφήνει τη χώρα τρία σκαλοπάτια πάνω από την κατηγορία «σκουπίδια». Το κόστος των συγκρούσεων υπολογίζεται ότι θα αγγίξει τα 66 δισ. δολ. έως το τέλος του 2025.

Το Ισραήλ υποβαθμίστηκε για δεύτερη φορά φέτος από τη Moody’s Ratings καθώς το οικονομικό κόστος αυξάνεται εδώ και 12 μήνες πολέμου στη Γάζα στη σκιά της κλιμάκωσης της σύγκρουσης με τη Χεζμπολάχ.

Ο πόλεμος στη Γάζα αποδυναμώνει την οικονομία του Ισραήλ. Η Moody’s μείωσε την πιστοληπτική αξιολόγηση του Ισραήλ κατά δύο βαθμίδες σε Baa1 από το A2, ανέφερε ο οίκος, αφήνοντας τη χώρα τρία σκαλοπάτια πάνω από τη μη επενδυτική βαθμίδα, κατηγορία «σκουπίδια».

Οι προοπτικές παραμένουν «αρνητικές».

Γεωπολιτικός κίνδυνος

Ο «γεωπολιτικός κίνδυνος έχει ενταθεί σημαντικά περαιτέρω, σε πολύ υψηλά επίπεδα, με σημαντικές αρνητικές συνέπειες για την πιστοληπτική ικανότητα του Ισραήλ τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα», ανέφερε η Moody’s σε απρογραμμάτιστη ανακοίνωση. «Η ένταση της σύγκρουσης μεταξύ Ισραήλ και Χεζμπολάχ έχει αυξηθεί σημαντικά τις τελευταίες ημέρες».

Υπάρχουν ελάχιστα σημάδια ότι ο πόλεμος κατά της Χαμάς φτάνει στο τέλος του, ακόμα κι αν η ένταση των μαχών έχει εκτονωθεί. Το Ισραήλ έχει εντείνει σημαντικά τις εχθροπραξίες κατά της Χεζμπολάχ, τις τελευταίες δύο εβδομάδες και εντείνονται οι φόβοι για πιθανή χερσαία εισβολή και περιφερειακή σύγκρουση στη Μέση Ανατολή.

Οι ΗΠΑ, η Γαλλία και τα αραβικά κράτη εντείνουν μανιωδώς τις διπλωματικές προσπάθειες για να αποφύγουν αυτό το σενάριο.

Ο Γιάλι Ρότενμπεργκ, Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Οικονομικών, χαρακτήρισε την υποβάθμιση «υπερβολική και αδικαιολόγητη».

«Η ένταση της δράσης αξιολόγησης που ελήφθη δεν ταιριάζει με τα δημοσιονομικά και μακροοικονομικά δεδομένα της ισραηλινής οικονομίας», είπε. «Είναι σαφές ότι ο πόλεμος στα διάφορα μέτωπα έχει τίμημα στην ισραηλινή οικονομία, αλλά δεν υπάρχει καμία δικαιολογία για την απόφαση της εταιρείας αξιολόγησης».

Η απόφαση του Moody’s ελήφθη ακόμη και πριν το Ισραήλ χτυπήσει την έδρα της Χεζμπολάχ στη νότια Βηρυτό την Παρασκευή, στη σκληρότερη επίθεση στην πρωτεύουσα του Λιβάνου εδώ και σχεδόν δύο δεκαετίες. Η εξέλιξη, μια μεγάλη κλιμάκωση των εχθροπραξιών, θα μπορούσε να εντείνει περαιτέρω τη μαινόμενη πολυμέτωπη σύγκρουση στη Μέση Ανατολή, τουλάχιστον προσωρινά.

Οι συγκρούσεις αποδείχθηκαν οικονομικά δαπανηρές για το Ισραήλ. Οι κρατικές δαπάνες και το δημοσιονομικό έλλειμμα εκτινάσσονται στα ύψη, ενώ κλάδοι όπως ο τουρισμός, η γεωργία και οι κατασκευές έχουν υποχωρήσει.

Ισραηλινοί αξιωματούχοι υπολόγισαν ότι το κόστος των συγκρούσεων μέχρι το τέλος του επόμενου έτους θα ανέλθει σε περίπου 66 δισ. δολ., ή περισσότερο από το 12% του ΑΕΠ. Αυτός ο αριθμός βασίστηκε στο ότι οι μάχες με τη Χεζμπολάχ δεν κλιμακώθηκαν σε μια πλήρη σύγκρουση.

ΠΗΓΗ: Euro2day

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή