Ακολουθήστε μας

Ελαιοπαραγωγή

Financial Times: “Χρυσός” της Ελλάδας το ελαιόλαδο! Η τιμή δελεάζει εξαγωγείς και κλέφτες

Δημοσιεύτηκε

στις

Η παραγωγή έχει μειωθεί κατά περισσότερο από τα δύο τρίτα λόγω του ασυνήθιστα ζεστού καιρού
Στη Μεσσήνη, μια μικρή ελληνική πόλη στη νοτιοδυτική Πελοπόννησο, το ελαιουργείο του Παναγιώτη Μητσέα βρίσκεται σε πλήρη δραστηριότητα.
Οι ντόπιοι που φέρουν σακιά με φρεσκοκομμένες ελιές, περιμένουν υπομονετικά να ζυγιστούν, να πλυθούν, να τεμαχιστούν και να θρυμματιστούν.
Είναι μια ευχάριστη σκηνή που επαναλαμβάνεται στην Ελλάδα εδώ και χιλιετίες.
Όμως ο Μητσέας δεν είναι ευχαριστημένος. «Δεν έχω δει τόσο κακή χρονιά στις έξι δεκαετίες δουλειάς μου», είπε ο 78χρονος μυλωνάς, στους Financial Times.
Η παραγωγή έχει μειωθεί κατά περισσότερο από τα δύο τρίτα λόγω του ασυνήθιστα ζεστού καιρού, εξήγησε.
«Τα ελαιόδεντρα δεν ξεκουράστηκαν όπως θα έπρεπε τους χειμερινούς μήνες», είπε, δείχνοντας μερικές ελιές από ένα τσουβάλι, οι οποίες είναι αφυδατωμένες.
Η επίδραση της υπερθέρμανσης του πλανήτη σε αυτό το βασικό στοιχείο της ελληνικής ζωής από τα αρχαία χρόνια εκτείνεται πολύ πέρα από τη Μεσσήνη.
Οι αποδόσεις των καλλιεργειών έχουν μειωθεί σε ολόκληρη την περιοχή της Μεσογείου τα τελευταία δύο χρόνια λόγω των καιρικών συνθηκών, ενώ οι αγρότες στο νησί της Ρόδου επλήγησαν από την καταστροφή περίπου 50.000 ελαιόδεντρων σε δασικές πυρκαγιές κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού.

Στα ύψη οι τιμές

Οι χύμα τιμές του ελαιολάδου —που περιγράφεται από τον Όμηρο ως «υγρός χρυσός»— έχουν εκτοξευθεί, σχεδόν διπλάσιες σε ένα χρόνο, στα περίπου 9.000 ευρώ ανά τόνο.
Αυτό με τη σειρά του έχει ωθήσει τις τιμές λιανικής και έχει προκαλέσει αύξηση των κλοπών ελιών και ελαιολάδου, μαζί με περιστατικά νοθείας με φθηνότερα προϊόντα.
Αλλά η κρίση έχει και μια θετική πλευρά για την Ελλάδα, καθώς η αυξανόμενη αξία του ελαιολάδου ωθεί τους επιχειρηματίες να το διαθέσουν ως προϊόν πολυτελείας στις ξένες αγορές αντί να αφήσουν γνωστές ισπανικές και ιταλικές μάρκες να επωφεληθούν από τις μεγάλες αγορές.
Οι ελιές έχουν βαθιές ρίζες στην ελληνική ιστορία και μυθολογία.
Ο θρύλος λέει ότι η Αθήνα ονομάστηκε έτσι επειδή όταν ο Ποσειδώνας και η Αθηνά ανταγωνίζονταν για την εύνοια της πόλης, η προσφορά μιας ελιάς για την Ακρόπολη από τη θεά της σοφίας λέγεται ότι θριάμβευσε πάνω από την πηγή αλμυρού νερού που πρόσφερε ο θεός της θάλασσας.
Η πρόσφατη άνοδος των τιμών, ωστόσο, αρχίζει να διαταράσσει το εμπόριο της ελιάς στο κέντρο της ελληνικής ζωής.
Ο Μητσέας είπε ότι του έκλεψαν το μύλο – οι κλέφτες πήραν 100 λίτρα λάδι αξίας εκατοντάδων ευρώ – για πρώτη φορά στην ζωή του.
Μερικοί αγρότες έχουν πειραματιστεί με ιχνηλάτες GPS κρυμμένους σε πλαστικές ελιές για να παρακολουθούν κλοπές των καλλιεργειών τους και τα σούπερ μάρκετ έχουν αρχίσει να τοποθετούν αντικλεπτικούς μηχανισμούς σε δοχεία ελαιολάδου σαν να ήταν μπουκάλια ουίσκι ή ακριβό κρασί.
Μέχρι πέρυσι, οι αρχές δεν διατηρούσαν καν ξεχωριστά στοιχεία για κλοπές ελαιολάδου γιατί ήταν τόσο σπάνιες.
«Τώρα, γίνονται τρία ή τέσσερα περιστατικά την εβδομάδα», είπε η Κωνσταντίνα Δημογλίδου, εκπρόσωπος της ελληνικής αστυνομίας.
«Δεν έχουμε ξαναδεί τέτοια περιστατικά κλοπής».

Κλιματική αλλαγή

Ο αντίκτυπος του κλίματος και η άνοδος των τιμών έχουν, ωστόσο, τουλάχιστον ωθήσει τους Έλληνες να σκεφτούν πώς να αντλήσουν περισσότερη αξία από μια καλλιέργεια που εδώ και καιρό θεωρείται δεδομένη – μια ευκαιρία που ενισχύθηκε από τη σχετικά καλή σοδειά της Ελλάδας την προηγούμενη σεζόν.
Η Ελλάδα, ο τρίτος μεγαλύτερος παραγωγός στον κόσμο, παραδοσιακά πουλάει χύμα ελαιόλαδο υψηλής ποιότητας στους μεγαλύτερους ανταγωνιστές της Ισπανία και Ιταλία, οι οποίοι το επωνυμεύουν και το πωλούν στους καταναλωτές παγκοσμίως.
Και στο εσωτερικό, οι Έλληνες αποκτούν το μεγαλύτερο μέρος του δικού τους οικιακού ελαιολάδου από μια αφορολόγητη άτυπη αγορά αξίας 500 εκατ. ευρώ.
Το κρίσιμο συστατικό της ελληνικής κουζίνας έρχεται συνήθως με περιορισμένο ποιοτικό έλεγχο σε μπουκάλια χωρίς ετικέτα, κονσέρβες ή πλαστικά δοχεία από συγγενείς ή φίλους με ελαιώνα.
Τέτοιες πωλήσεις αποτελούν πλέον αντικείμενο διαπραγμάτευσης μέσω πλατφορμών κοινωνικής δικτύωσης.
Ο Εμμανουήλ Γιαννούλης, πρόεδρος της Εθνικής Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Ελαιολάδου, είπε ότι κάποιο ελαιόλαδο ήταν νοθευμένο με άλλα προϊόντα – ένα πρόβλημα που μπορεί να επιδεινωθεί με υψηλότερες τιμές – και περισσότερα από τα δύο τρίτα του τυχαίου δείγματος λαδιού δεν πληρούν τα ελληνικά πρότυπα ποιότητας.
Περίπου το 82% των 300.000 τόνων τυπικής ετήσιας παραγωγής λαδιού της Ελλάδας είναι ωστόσο εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο υψηλής ποιότητας, το οποίο χρησιμοποιείται σε μεγάλο βαθμό όχι για επώνυμες ελληνικές εξαγωγές αλλά από Ιταλούς και Ισπανούς παραγωγούς για να δώσουν γεύση στο δικό τους λάδι, σύμφωνα με τον Γιώργο Οικονόμου, γενικό διευθυντή του Sevitel, ενός ομίλου εταιρειών ελαιολάδου με έδρα την Αθήνα.
«Ας μην κατηγορούμε τους κακούς Ισπανούς και Ιταλούς, αλλά τη δική μας αδυναμία να προσθέσουμε αξία στο ελληνικό ελαιόλαδο και να το πουλήσουμε», είπε.
Μεταξύ εκείνων που έχουν παρατηρήσει τις αναξιοποίητες εμπορικές δυνατότητες του ελληνικού ελαιολάδου είναι ο Γιάννης Βαρδής, ένας δικηγόρος ακινήτων με έδρα τη Νέα Υόρκη που άρχισε να το εισάγει στις ΗΠΑ.
«Ήθελα να δώσω στο ελληνικό ελαιόλαδο την αξία που του αξίζει γιατί είδα πώς άλλοι εκμεταλλεύονταν αυτό το μοναδικό προϊόν», είπε.
Το 2018 επέστρεψε στη Σπάρτη, τη γενέτειρά του, για να φτιάξει το μεγαλύτερο εργοστάσιο της περιοχής και μια μάρκα που ονομάζεται Sparta Gourmet, που εξάγει ελαιόλαδο και επεξεργάζεται ελιές Καλαμών για κατανάλωση.
«Όταν οι τιμές κορυφώθηκαν πέρυσι, οι Ιταλοί ομόλογοί μου με παρότρυναν να τους πουλήσω χύμα για να αυξήσω τα κέρδη μου», είπε ο Βαρδής.
«Αντίθετα, επέλεξα να διατηρήσω τις τιμές μου ανταγωνιστικές και να βγω σε νέες αγορές για να διατηρήσω το λακωνικό [σπαρτιατικό] λάδι ως εμφιαλωμένο προϊόν».

www.bankingnews.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Ελαιοπαραγωγή

Προσδοκίες για μειωμένη τιμή στο ελαιόλαδο λόγω της βελτίωσης της παραγωγής⁸

Σύμφωνα με εκτιμήσεις επαγγελματιών του κλάδου, οι φετινές τιμές παραγωγού θα είναι χαμηλότερες από πέρυσι.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Καλύτερη σε σχέση με την περυσινή αναμένεται – σύμφωνα με τις πρώτες ενδείξεις – η φετινή παραγωγή ελαιολάδου, καλλιεργώντας προσδοκίες για μειωμένη τιμή στα ράφια του σούπερ μάρκετ, μετά τις εκρηκτικές ανατιμήσεις.

Σε δηλώσεις του στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο Γενικός Διευθυντής του ΣΕΒΙΤΕΛ, Γιώργος Οικονόμου, ανέφερε πως «σύμφωνα με εκτιμήσεις η φετινή ελαιοκομική παραγωγή θα ανέλθει μεταξύ 220-230.000 τόνων», κάτι που θα έχει ως αποτέλεσμα την ομαλοποίηση της κατάστασης.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις επαγγελματιών του κλάδου, οι φετινές τιμές παραγωγού θα είναι χαμηλότερες από πέρυσι.

«Πράσινος χρυσός»

Τα τελευταία χρόνια, τόσο ο πόλεμος της Ρωσίας με τη Ουκρανία, που αύξησε τις τιμές σε βασικά προϊόντα και παρέσυρε και το ελαιόλαδο, όσο και οι έντονες κλιματικές συνθήκες που μείωσαν σε ιστορικά χαμηλά τις παραγωγές ελαιολάδου σε όλη τη «Λεκάνη της Μεσογείου», εκτόξευσε τις τιμές για τον καταναλωτή, καθιστώντας τον «πράσινο χρυσό» είδος πολυτελείας. Όπως υπογράμμισεο κ. Οικονόμου, αυτή η εικόνα πρόκειται να αλλάξει, μιας και οι παραγωγές σε όλες τις ελαιοπαραγωγικές χώρες επανέρχονται σε «φυσιολογικά» επίπεδα.

«Θα υποχωρήσουν οι τιμές»

Σύμφωνα με εκτιμήσεις επαγγελματιών του κλάδου, οι φετινές τιμές παραγωγού θα είναι χαμηλότερες από πέρυσι. «Όταν οι ποσότητες είναι σχεδόν διπλάσιες από την περασμένη χρονιά, δεν μπορεί ο παραγωγός να πληρωθεί την ίδια τιμή με πέρυσι» εξηγούν. Ήδη, οι παραγωγοί πληρώνονται περί τα 8 ευρώ το λίτρο, όμως ίδιοι παράγοντες σημειώνουν ότι δεν θα διατηρηθεί αυτό το μομέντουμ.

«Το παιχνίδι έχει έναν ευχαριστημένο και έναν δυσαρεστημένο. Αλλά πρέπει να αρχίσουμε να κοιτάζουμε και τον καταναλωτή, ο οποίος δυσκολεύεται να πληρώσει το λάδι στις σημερινές τιμές», δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Γενικός Διευθυντής του ΣΕΒΙΤΕΛ. Και συνεχίζει: «πρέπει να αφήσουμε την αγορά να παίξει με την προσφορά και τη ζήτηση. Πέρυσι οι τιμές παραγωγού ξεπέρασαν τα 10 ευρώ και αυτή η αύξηση πέρασε και στον τελικό καταναλωτή».

Υποχώρηση της κατανάλωσης λόγω της εκτόξευσης των τιμών

Αυτό θα βοηθήσει να μπει ξανά το ελληνικό ελαιόλαδο στο τραπέζι των οικογενειών. Λόγω της εκτόξευσης των τιμών πέρυσι πολλά νοικοκυριά επέλεξαν να αντικαταστήσουν το παραδοσιακό παρθένο ελαιόλαδο με φθηνότερα ηλιέλαια, σπορέλαια κ.α. Αυτό μάλιστα δεν είναι ελληνικό φαινόμενο καθώς σε Ισπανία και Ιταλία, καθαρά ελαιοπαραγωγικές χώρες, η κατανάλωση υποχώρησε, όπως και στη χώρα μας, κοντά στο 18% με 20%.

Αυτό, σύμφωνα με τον κ. Οικονόμου «οφείλεται στην αύξηση της τιμής αλλά και στις αλλαγές στις διατροφικές συνήθειες των Ελλήνων καταναλωτών» και πρόσθεσε «θα κάνουμε όλες τις απαραίτητες κινήσεις για να μπει ξανά στο τραπέζι το ελληνικό ελαιόλαδο».

Πώς θα αποκτήσει πάλι αξία το ελαιόλαδο

Προκειμένου να δοθεί επιπλέον αξία στο προϊόν, ο κ. Οικονόμου τόνισε ότι «ο καταναλωτής θα πρέπει να ενημερωθεί για τα οφέλη που έχει το ελαιόλαδο στην υγεία του» Οι έλεγχοι σύμφωνα με τον ίδιο πρέπει να ενταθούν και ο «πράσινος χρυσός» να πωλείται τυποποιημένος και όχι χύμα και ανώνυμα το οποίο σύμφωνα με τον Γενικό Διευθυντή του ΣΕΒΙΤΕΛ «είναι συχνά και νοθευμένο». «Εάν γίνουν όλα αυτά τότε οι όροι του ανταγωνισμού και η αγορά θα δουλέψουν από μόνοι τους» σημείωσε.

«Σίγουρα χρειαζόμαστε μια εθνική στρατηγική, κυρίως για τις εξαγωγές και της ενίσχυσης των δράσεων, προβολής και προώθησης του προϊόντος» συμπλήρωσε για να καταλήξει: «Όλοι πρέπει να συμβάλουμε προς αυτή την κατεύθυνση».

Συνέχεια ανάγνωσης

Ελαιοπαραγωγή

Η Αντιόχεια αγωνίζεται για τις ελιές της

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Αγώνα για να σωθούν οι ελαιώνες της σεισμόπληκτης Αντιόχειας μετά την απόφαση απαλλοτρίωσης γεωργικών και αγροτικών περιοχών για την ανοικοδόμηση της περιοχής δίνουν ο υποψήφιος δήμαρχος του Αριστερού Κόμματος Defne, Σερμπάι Μανσούρογλου, ο Σύλλογος Θυμάτων Σεισμού και οι κάτοικοι.

Το 7% του συνόλου των ελιών

Η Αντιόχεια κατέχει μερίδιο 7% στο σύνολο των ελιών που παράγονται στην Τουρκία και θεωρείται η ‘πατρίδα της ελιάς’. Οι ελαιώνες της χρονολογούνται από την αρχαιότητα.

Παρόλο που η αστική ζωή και το ιστορικό κέντρο της πόλης αφανίστηκαν με το σεισμό, οι ελαιώνες συνεχίζουν να συμβάλλουν στη διατήρηση της ταυτότητας και του αρχαίου και παραδοσιακού τρόπου ζωής στην Αντιόχεια. «Δεν υπάρχει Αντιόχεια χωρίς ελαιώνες. Η Αντιόχεια δεν μπορεί να ανοικοδομηθεί αφαιρώντας τους ελαιώνες της», λένε οι φορείς και οι κάτοικοι που αντιδρούν στην απόφαση της κυβέρνησης.

ΠΗΓΗ: ΕΘΝΟΣ

Συνέχεια ανάγνωσης

Ελαιοπαραγωγή

Πως διαμορφώνεται η “τσουχτερή” τιμή του ελαιόλαδου από τον παραγωγό μέχρι το σούπερ μάρκετ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Την διαδρομή που κάνει το ελληνικό ελαιόλαδο από τον παραγωγό μέχρι το ράφι του σούπερ μάρκετ, στην οποία επιβαρύνεται εντυπωσιακά με 60%, περιέγραψαν στο Open όπου μίλησε και ελαιοπαραγωγός Μανώλης Αναγνωστάκης.

Με μέτρο σύγκρισης μία ποσότητα 5 λίτρων, όπως περιγράφηκε, η αρχική τιμή και οι ανατιμήσεις ήταν οι εξής:

  • 41,5 ευρώ πώληση από τον παραγωγό (8,3 ευρώ ανά λίτρο)
  • 0,25 ευρώ για το φιλτράρισμα (περίπου 0,5% του αρχικού κόστους)
  • 1,5 ευρώ για το δοχείο, 0,45 λεπτά για το καπάκι, 0,5 ευρώ για το ειδικό χαρτόνι με κυψέλες
  • 1,3 κόστος μεταφοράς
  • 3 ευρώ κέρδος για τον μεταποιητή
  • 6,3 ευρώ ΦΠΑ
  • 14,4 ευρώ κέρδος του λιανέμπορου

Έτσι, φτάνει στα 69,2 ευρώ η τελική τιμή διάθεσης στο ράφι.

Όπως είπε ο κ. Αναγνωστάκης σχολιάζοντας τα 14,4 ευρώ που κερδίζει το σούπερ μάρκετ, «εμείς κερδίζουμε 2, 3, 4 ευρώ το πολύ στην σημερινή τιμή του ελαιόλαδου, ο παραγωγός εισπράττει ανά λίτρο ελαιόλαδου από 8,3-9 ευρώ, μέσο όρο 8,6 ευρώ ανά λίτρο» και «ο τυποποιητής πουλάει το 5λιτρο για παράδοση στην Αθήνα 48-50 ευρώ».

«Ο τρόπος που λειτουργούν οι αλυσίδες στην Ευρώπη δεν έχει καμία σχέση με τις ελληνικές», σημείωσε ο ίδιος.

«½Μία γερμανική αλυσίδα π.χ. θα στείλει τους ανθρώπους της να κάνουν έρευνα, στην Ελλάδα, την Ιταλία, την Ισπανία … επιλέγουν έναν τυποποιητή που κρίνουν ως σοβαρό, πάνε απευθείας σε αυτόν, συνήθως από Οκτώβριο ως Δεκέμβριο. Και λένε “για το επόμενο έτος χρειάζομαι π.χ. 2, 3, 4, 5 εκατομμύρια μπουκάλια του λίτρου, ή του μισού λίτρου”. Ο τυποποιητής που ακούει για 5 εκατομμύρια μπουκάλια “κατεβαίνει” ακόμη και στο 0,01 ευρώ κέρδος ανά μπουκάλι. Γιατί έχει μπροστά του γιγάντια εταιρεία, εγγυημένη πληρωμή, τακτές παραδόσεις, τεράστιες οικονομίες κλίμακας».

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή