Ακολουθήστε μας

Ευρωπαϊκή Ένωση

Η σλοβακική πρόκληση για την ΕΕ και την Ουκρανία

Δημοσιεύτηκε

στις

Νέο πρόβλημα για την Ουκρανία

Της Zsuzsanna Végh

Ο πρωθυπουργός της Ουγγαρίας Βίκτορ Όρμπαν και ο Σλοβάκος ομόλογός του Ρόμπερτ Φίτσο φαίνονται να είναι φυσικοί σύμμαχοι στο θέμα της Ουκρανίας. Κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας του φετινού φθινοπώρου, ο Φίτσο επανέλαβε την αβάσιμη ρωσική προπαγάνδα ότι η Ουκρανία είναι ένα “ναζιστικό κράτος” και ζήτησε να σταματήσει η σλοβακική στρατιωτική υποστήριξη προς το Κίεβο. Χρησιμοποίησε μάλιστα και μια σελίδα από το βιβλίο του Όρμπαν, καταγγέλλοντας τις κυρώσεις της Δύσης κατά της Ρωσίας, ενώ υποστήριξε για μια ειρηνευτική συμφωνία μεταξύ Κιέβου και Μόσχας. Μόλις ανέλαβε τα καθήκοντά του, επανέλαβε αυτή τη ρητορική, τόσο στην πρώτη ακρόαση της κοινοβουλευτικής επιτροπής ευρωπαϊκών υποθέσεων της Σλοβακίας όσο και κατά τη διάρκεια συνομιλιών με την πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν. Αυτό θα μπορούσε να υποδηλώνει το ότι η Σλοβακία συντάσσεται με την Ουγγαρία στο φιλορωσικό στρατόπεδο στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Αλλά ο Φίτσο εξακολουθεί να αξιολογεί τις επιλογές του και μπορεί να αποδειχθεί πιο πρόθυμος να διαπραγματευτεί από τον ομόλογό του στη Βουδαπέστη.

Στη σύνοδο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου του Δεκεμβρίου, τα κράτη μέλη της ΕΕ αναμένεται να αποφασίσουν σχετικά με τη Διευκόλυνση της Ουκρανίας, ένα πακέτο βοήθειας 50 δισ. ευρώ για την περίοδο 2024-2027· 500 εκατ. ευρώ σε στρατιωτική βοήθεια για την Ουκρανία από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ειρήνης· και εάν η ΕΕ πρέπει να ξεκινήσει ενταξιακές συνομιλίες με το Κίεβο. Η ΕΕ συνεχίζει επίσης να συζητά το 12ο πακέτο κυρώσεων κατά της Ρωσίας. Η ΕΕ, τα κράτη μέλη και η Ουκρανία θα πρέπει να αναλάβουν την πρωτοβουλία τώρα και να συνεργαστούν απευθείας με τους Σλοβάκους φορείς λήψης αποφάσεων. Αυτό θα τους επέτρεπε να εκμεταλλευτούν τη δυνατότητα του Φίτσο για συμβιβασμό, βοηθώντας να αποτραπεί να δημιουργηθεί μια “δεύτερη Ουγγαρία” εντός του μπλοκ – και υπονομεύοντας κάθε πιθανή συμμαχία προτού αυτή απογειωθεί.

Οι πρώτες εβδομάδες της κυβέρνησης του Φίτσο δύσκολα μπορεί να ήταν καθησυχαστικές για την Ουκρανία (ή την ΕΕ). Ο τέσσερις φορές πρωθυπουργός ηγείται ενός συνασπισμού που περιλαμβάνει το σοσιαλδημοκρατικό κόμμα Φωνή (Vlas) του Πίτερ Πελεγκρίνι, το ριζοσπαστικό δεξιό Σλοβακικό Εθνικό Κόμμα (SNS) του Αντρέι Ντάνκο και τη λαϊκιστική Κατεύθυνση-Σοσιαλδημοκρατία (SMER) του ίδιου του Φίτσο. Ο Φίτσο διόρισε τους πολιτικούς του συμμάχους και τους ισχυρούς του SMER Γιουράι Μπλάναρ και τον πρώην υπουργό Εσωτερικών Ρόμπερτ Κάλινακ ως υπουργούς Εξωτερικών και Άμυνας για να διασφαλίσει ότι η γραμμή του κόμματος θα επικρατήσει σε αυτούς τους τομείς πολιτικής. Στην πραγματικότητα, ο διορισμός του Μπλάναρ ως υπουργού Εξωτερικών είναι μια σαφής απόκλιση από την προηγούμενη συνήθεια του Φίτσο να επιλέγει έναν διπλωμάτη καριέρας στη θέση, κάτι που υποδηλώνει την πολιτικοποίηση του τομέα πολιτικής. Στη συνέχεια, η κυβέρνηση εκπλήρωσε την προεκλογική της υπόσχεση να περικόψει τη σλοβακική στρατιωτική βοήθεια προς την Ουκρανία, ακυρώνοντας στις 8 Νοεμβρίου αυτό που θα έπρεπε να ήταν το 14ο πακέτο διμερούς στρατιωτικής βοήθειας προς το Κίεβο. Ωστόσο, παρέμεινε αμφίθυμη σχετικά με τις σλοβακικές εταιρείες που προμηθεύουν την Ουκρανία με στρατιωτικό εξοπλισμό σε εμπορική βάση.

Σε επίπεδο ΕΕ, ο Φίτσο φαίνεται να σταθμίζει τις δυνατότητες εκβιασμού και τα περιθώρια ελιγμών του. Ορισμένες από τις κινήσεις του δείχνουν ότι θα μπορούσε να είναι πιο ευέλικτος από ό,τι υποδείκνυε η αρχική του ρητορική και θα μπορούσε να είναι ανοιχτός σε διαπραγματεύσεις εάν μπορέσει να μετατρέψει τις παραχωρήσεις της ΕΕ σε ιστορίες επιτυχίας στο εσωτερικό. Για παράδειγμα, παρόλο που δήλωσε ότι δεν υποστηρίζει περαιτέρω στρατιωτική βοήθεια για την Ουκρανία, ο Φίτσο δεν αγωνίστηκε για την αφαίρεση των αναφορών σε τέτοια βοήθεια από τα συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου του Οκτωβρίου – προς μεγάλη αποδοκιμασία του εταίρου του στο συνασπισμό και ηγέτη του SNS Ντάνκο (που στη συνέχεια έθεσε αμφιβολίες για τη μακροζωία του συνασπισμού). Ούτε ο Φίτσο απέκλεισε το ενδεχόμενο να συνεισφέρει οικονομικά στη Διευκόλυνση της Ουκρανίας, αν και κατάφερε να κερδίσει 400 εκατ. ευρώ με όρους που θα ευνοούσαν τελικά τη Σλοβακία και τις σλοβακικές εταιρείες.

Αυτή η προσέγγιση αντικατοπτρίζεται στο πρόγραμμά του για την κυβέρνηση: το έγγραφο τονίζει ότι η ανοικοδόμηση στην Ουκρανία θα πρέπει να αποτελεί επιχειρηματική ευκαιρία για τη Σλοβακία και να συμβάλει στην ανάπτυξη των παραμεθόριων περιοχών της Σλοβακίας. Ζητεί επίσης εγγυήσεις κατά της κατάχρησης κονδυλίων της ΕΕ, καταγγέλλοντας υψηλά επίπεδα διαφθοράς στην Ουκρανία. Όμως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή γνωρίζει καλά αυτά τα ζητήματα και έχει ήδη συστήσει στην κυβέρνηση του Κιέβου να τα αντιμετωπίσει. Δηλαδή, εάν η ΕΕ θέλει να δώσει πράσινο φως στην έναρξη των ενταξιακών συνομιλιών με την Ουκρανία στη σύνοδο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου του Δεκεμβρίου, η Ουκρανία πρέπει ακόμα να ενισχύσει τον αγώνα της κατά της διαφθοράς και να εφαρμόσει τον αντιολιγαρχικό νόμο της. Αυτές οι μεταρρυθμίσεις δεν είναι αμφιλεγόμενες στο Κίεβο και – εάν επιτύχουν – θα πρέπει να αφοπλίσουν πιθανές αντιρρήσεις της Σλοβακίας λόγω των ανησυχιών του Φίτσο για οικονομική βοήθεια προς τη χώρα.

Η τελική προϋπόθεση της επιτροπής ήταν να ολοκληρώσει η ουκρανική κυβέρνηση τη μεταρρύθμισή της σε ένα νομικό πλαίσιο για την προστασία των εθνικών μειονοτήτων στη χώρα. Τα δικαιώματα της ουγγρικής μειονότητας στην περιοχή Υπερκαρπάθια της Ουκρανίας αντιπροσώπευαν εδώ και καιρό ένα σημείο κολλήματος για την Ουγγαρία. Οι ηγέτες της το ανέφεραν όταν μπλόκαραν, για παράδειγμα, την εμβάθυνση σχέσεων μεταξύ Ουκρανίας και ΝΑΤΟ. Τώρα το επαναλαμβάνουν όταν αντιτίθενται στην ένταξη της Ουκρανίας στην ΕΕ. Ο Φίτσο, από την άλλη πλευρά, δεν έχει εγείρει ανησυχίες για τα δικαιώματα των μειονοτήτων σχετικά με την Ουκρανία. Και είναι απίθανο να πηδήξει σε αυτό το πλοίο: ένας συνασπισμός των SMER, SNS και του Λαϊκού Κόμματος του Βλαντίμιρ Μέτσιαρ περιόρισε τα δικαιώματα των μειονοτήτων στη Σλοβακία στα τέλη της δεκαετίας του 2000, επηρεάζοντας ακριβώς τα γλωσσικά δικαιώματα της ουγγρικής μειονότητας της χώρας στην εκπαίδευση και τη δημόσια διοίκηση. Σε αυτό το σκηνικό, το να καταρρίψουμε αυτό το θέμα στην περίπτωση της Ουκρανίας θα ήταν μια τολμηρή και αμφιλεγόμενη κίνηση από την τρέχουσα κυβέρνηση της Σλοβακίας.

Ο Φίτσο συμφωνεί με τον Όρμπαν στην απόρριψη των φιλοδοξιών της Ουκρανίας για το ΝΑΤΟ, αλλά κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας εξέφρασε αμφιβολίες μόνο για την ένταξη της χώρας στην ΕΕ “υπό τις παρούσες συνθήκες”. Αυτό άφησε περιθώρια ελιγμών: εάν η διαβεβαίωση που έλαβε πρόσφατα ο πρεσβευτής της ΕΕ στην Ουκρανία από κυβερνητικούς αξιωματούχους είναι κάτι που μπορεί να συμβεί, τότε πιθανότατα υπάρχει ετοιμότητα στην Μπρατισλάβα να υποστηρίξει την έναρξη των συνομιλιών. Πράγματι, θα ήταν αντιπαραγωγικό για τον Φίτσο, ο οποίος φαίνεται να θέλει η Σλοβακία να επωφεληθεί από τη μελλοντική ανασυγκρότηση της Ουκρανίας, να προσθέσει περαιτέρω εμπόδια για το Κίεβο και την ΕΕ συνεργαζόμενοι με τον Όρμπαν για να εμποδίσουν τις ενταξιακές συνομιλίες – ειδικά εάν η Ουκρανία εκπληρώσει τις συστάσεις της Επιτροπής.

Μια ενεργή συμμαχία μεταξύ των δύο φαίνεται πιο πιθανή σε αντίθεση με τις κυρώσεις κατά της Ρωσίας, ειδικά στον ενεργειακό τομέα. Η Σλοβακία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το ρωσικό πετρέλαιο, του οποίου η επεξεργασία γίνεται σε διυλιστήριο που ανήκει στην ουγγρική εταιρεία MOL. Η Σλοβακία έχει ήδη λάβει εξαίρεση από την απαγόρευση της ΕΕ για την εισαγωγή ρωσικού πετρελαίου, μαζί με την Ουγγαρία, μέχρι το τέλος του έτους· έχει ήδη ζητήσει παράταση ενός έτους, για την οποία έχει την υποστήριξη της Ουγγαρίας. Όπως η κυβέρνηση στη Βουδαπέστη, ο συνασπισμός του Φίτσο αντιτίθεται επίσης σθεναρά στις κυρώσεις στα ρωσικά πυρηνικά καύσιμα. Σε αντίθεση με την Ουγγαρία, ωστόσο, η Σλοβακία έκανε απτά βήματα για τη διαφοροποίηση των πηγών της υπογράφοντας μια συμφωνία με την αμερικανική εταιρεία Westinghouse αυτόν τον Αύγουστο. Αυτό θα μπορούσε να προσφέρει μια ευκαιρία στους Ευρωπαίους να σπάσουν τη διπλή πράξη Σλοβακίας-Ουγγαρίας για το θέμα.

Σε τελική ανάλυση, η ΕΕ και τα κράτη μέλη δεν πρέπει να πάρουν ελαφρά τη ρητορική του Φίτσο. Αλλά δεν είναι όλα χαμένα όταν πρόκειται για την Ουκρανία. Για να αντιμετωπίσει την τρέχουσα πρόκληση της Σλοβακίας, το Κίεβο θα πρέπει να συνεργαστεί με την Μπρατισλάβα διμερώς για να διαβεβαιώσει την κυβέρνηση Φίτσο για τη δέσμευσή της για μεταρρυθμίσεις κατά της διαφθοράς, διασφαλίζοντας παράλληλα ότι ανταποκρίνεται στις προσδοκίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η ίδια η Κομισιόν θα πρέπει να προετοιμαστεί για απώθηση όσον αφορά την οικονομική και στρατιωτική βοήθεια προς την Ουκρανία και τις κυρώσεις. Θα πρέπει να ανταποκριθεί με τη συνεργασία με τη σλοβακική κυβέρνηση από νωρίς για να κάνει έκκληση στον πραγματισμό του Φίτσο, εμποδίζοντάς τον να ακολουθήσει την ίδια γραμμή ή ακόμη και να σχηματίσει συμμαχία με τη Βουδαπέστη.

Δείτε τη δημοσίευση του πρωτότυπου άρθρου εδώ

Ευρωπαϊκή Ένωση

ΕΕ: Η χρηματοδότηση ύψους 1,5 δισ. ευρώ για την Ευρωπαϊκή Αμυντική Βιομηχανία, δεν επαρκεί

Δημοσιεύτηκε

στις

REUTERS/Thomas Peter

Έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου

Δεν ανταποκρίνεται στους στόχους ενίσχυσης της, το πρόγραμμα για την Ευρωπαϊκή Αμυντική Βιομηχανία, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, εκτιμά το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΕΣ).

Σε έκθεση που δημοσίευσε σήμερα, το ΕΕΣ ζητά αρτιότερο σχεδιασμό του προγράμματος για την ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία (EDIP) και καλύτερη ισορροπία μεταξύ των στόχων πολιτικής, του προτεινόμενου προϋπολογισμού και του χρονοδιαγράμματος. Η διαβούλευση με το ΕΕΣ επί της πρότασης, είναι υποχρεωτική.

Η ΕΕ, αντιμέτωπη με την επανεμφάνιση πολεμικών επιχειρήσεων μεγάλης κλίμακας στην Ευρώπη, έχει θέσει την άμυνα σε πολύ υψηλή θέση στην ατζέντα της. Η πρόταση EDIP προορίζεται ως το πρώτο βήμα για την εφαρμογή της ευρωπαϊκής βιομηχανικής στρατηγικής στον τομέα της άμυνας.

Στόχος είναι να ενισχυθεί η ευρωπαϊκή βιομηχανική και τεχνολογική βάση στον τομέα της άμυνας (ΕΒΤΒΑ), ειδικότερα δε να διασφαλιστεί η έγκαιρη διαθεσιμότητα και προμήθεια αμυντικών προϊόντων. Παράλληλα επιδιώκεται η συμβολή στην ανάκαμψη, στην ανασυγκρότηση και στον εκσυγχρονισμό της αμυντικής ικανότητας της Ουκρανίας.

«Η νομοθετική πρόταση της ΕΕ για την ενίσχυση της αμυντικής βιομηχανικής ετοιμότητάς της, χρήζει αρτιότερου σχεδιασμού. Αναγκαία είναι επίσης η επίτευξη κατάλληλης ισορροπίας μεταξύ των στόχων πολιτικής, του προτεινόμενου προϋπολογισμού και του σχετικού χρονοδιαγράμματος», δήλωσε ο Marek Opioła, Μέλος του ΕΕΣ και αρμόδιος για τη γνώμη.

Το ΕΕΣ επισημαίνει τον κίνδυνο, το χρηματοδοτικό κονδύλιο που προτείνεται, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, να μην ανταποκρίνεται στις φιλοδοξίες του προγράμματος. Τονίζει ότι η Επιτροπή δεν αξιολόγησε το ύψος της ενωσιακής δημοσιονομικής στήριξης που απαιτείται για την υλοποίηση των προτεινόμενων μέσων πολιτικής.

Η στήριξη της Ουκρανίας

Όσον αφορά το μέσο στήριξης της Ουκρανίας, που περιλαμβάνεται στην πρόταση, το ΕΕΣ διαπιστώνει ότι δεν ορίζεται συγκεκριμένο χρηματοδοτικό κονδύλιο. Τα κράτη μέλη συμφώνησαν να χρησιμοποιήσουν τα κέρδη που αποφέρει η επένδυση δεσμευμένων ρωσικών περιουσιακών στοιχείων με σκοπό τη στήριξη της Ουκρανίας · ένα ποσοστό των εσόδων θα μπορούσε να διοχετευθεί στην Ουκρανίας. Ωστόσο, το ΕΕΣ εκτιμά ότι η αδυναμία πρόβλεψης, τόσο του ύψους της χρηματοδότησης από τη συγκεκριμένη πηγή, όσο και της διάρκειάς της, ενέχει κινδύνους.

Πηγή: ΑΜΠΕ

Συνέχεια ανάγνωσης

Ευρωπαϊκή Ένωση

Η συνταγή Ντράγκι για να μην βλέπει η ΕΕ με τα κιάλια ΗΠΑ και Κίνα

Δημοσιεύτηκε

στις

Σωτήριες οι προτάσεις Ντράγκι

Το… κοινό μυστικό εκατομμυρίων Ευρωπαίων έβγαλε σε δημόσια θέα ο πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Μάριο Ντράγκι, παραδίδοντας την ογκώδη –και πολύ σημαντική- έκθεση που του είχαν ζητήσει η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για τις ενέργειες που θεωρούνται επείγουσες για να βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σε ένα περιβάλλον όπου ήδη η Κίνα και οι ΗΠΑ προηγούνται με διαφορά ασφαλείας.

Ο κ. Ντράγκι επέδειξε την ανάγκη που όλες οι κυβερνήσεις και όλα τα όργανα σχεδιασμού πολιτικών και λήψης απόφασης της ΕΕ ήδη γνώριζαν: Η Ένωση χρειάζεται μαζικές και επείγουσες –πρόσθετες- επενδύσεις εκατοντάδων δισεκατομμυρίων για να… πλησιάσει ξανά τις δύο υπερδυνάμεις στην τεχνολογία, την καινοτομία και την έρευνα.

Όπως επισημαίνεται από μεγάλα ευρωπαϊκά πρακτορεία, επί της ουσίας ο Μάριο Ντράγκι προειδοποίησε την Ευρωπαϊκή Ένωση ότι βρίσκεται αντιμέτωπη με «υπαρξιακή πρόκληση» αν δεν στραφεί σε μεγάλες επενδύσεις και αν δεν επαναφέρει και δεν εφαρμόσει τον μοχλό ανάπτυξης μέσω «έκδοσης εργαλείων κοινού χρέους», ομολόγων, κλπ.

Ο κ. Ντράγκι παρέδωσε σε λιτή δημόσια τελετή την έκθεσή του στην πρόεδρο της Κομισιόν την περασμένη Δευτέρα. Σε γενικές γραμμές, επισημαίνει –προειδοποιεί- πως η Ευρωπαϊκή Ένωση βρίσκεται σε οικονομική υστέρηση σε σχέση με τις Ηνωμένες Πολιτείες και θα πρέπει να συνεχίσει την κοινή έκδοση χρέους για τη βελτίωση της παραγωγικότητας αλλά και την ενίσχυση της ασφάλειάς της (αμυντικές δαπάνες).

Η Ένωση χρειάζεται κατά τον ίδιο πολύ περισσότερο συντονισμό στη βιομηχανική πολιτική, ταχύτερες αποφάσεις και μαζικές επενδύσεις, αν θέλει να συμβαδίσει στον οικονομικό τομέα με ανταγωνιστές όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Κίνα.

Μετά την επιτυχία του ιστορικού σχεδίου ανάκαμψης έπειτα από την πανδημία της Covid, η ΕΕ θα πρέπει «να συνεχίσει την έκδοση εργαλείων κοινού χρέους για την χρηματοδότηση κοινών προγραμμάτων επενδύσεων με στόχο την αύξηση της παραγωγικότητας και της ασφάλειας της ΕΕ», σημειώνει στην εισαγωγή της 400σέλιδης έκθεσης ο πρώην πρωθυπουργός της Ιταλίας και πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, επισημαίνοντας το οικονομικό «χάσμα» που χωρίζει την Ευρώπη από τις ΗΠΑ.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση χρειάζεται επιπλέον επενδύσεις ύψους 750-800 δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως — που αντιστοιχούν στο 5% του ΑΕΠ – , πολύ υψηλότερο του 1%-2% του Σχεδίου Μάρσαλ για την ανοικοδόμηση της Ευρώπης μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, όπως επισημαίνει το Euronews.

170 ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΣΕ 400 ΣΕΛΙΔΕΣ

«Οι ανάγκες για επενδύσεις είναι τεράστιες», προειδοποίησε ο Μάριο Ντράγκι κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου στις Βρυξέλλες, παρουσία της προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν. Επιμένοντας ότι υπάρχει ανάγκη «δραστικής αλλαγής» στην ευρωπαϊκή προσέγγιση, παρουσίασε ορισμένες από τις «170 προτάσεις του».

Η ιδέα της έκδοσης κοινού χρέους παραμένει πάντως κόκκινη γραμμή για πολλές χώρες της βόρειας Ευρώπης, με προεξάρχουσα την Γερμανία, που εξακολουθούν να φοβούνται ότι θα υπερχρεωθούν για να καλύψουν τις καθυστερήσεις των χωρών του ευρωπαϊκού νότου. Ήδη, λίγες ώρες μετά τη δημοσιοποίηση της έκθεσης Ντράγκι, ο υπουργός Οικονομίας της Γερμανίας, Κρίστιαν Λίντνερ δήλωσε πως η ΕΕ θα πρέπει να εργαστεί για την κινητοποίηση των αναπτυξιακών δυνάμεων του ιδιωτικού τομέα και όχι για περισσότερο δημόσιο δανεισμό.

“Ωστόσο, ο κοινός δανεισμός της ΕΕ δεν θα λύσει τα διαρθρωτικά προβλήματα”, δήλωσε ο Λίντνερ, προσθέτοντας ότι το κύριο πρόβλημα δεν είναι η έλλειψη επιδοτήσεων, αλλά η γραφειοκρατία.

Ο Μάριο Ντράγκι αναγνωρίζει ότι αυτό το σχέδιο δεν είναι εφικτό, εκτός «αν συντρέξουν οι πολιτικές και θεσμικές συνθήκες», προσθέτει το Euronews.

Επισημαίνει την ανάγκη κινητοποίησης ιδιωτικών κεφαλαίων για την χρηματοδότηση της καινοτομίας, μέσω της δημιουργίας μίας πραγματικής «Ενωσης αγορών κεφαλαίων».

«Το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα ανά κάτοικο έχει αυξηθεί σχεδόν επί δύο φορές στις Ηνωμένες Πολιτείες σε σχέση με την Ευρώπη από το 2000», προειδοποιεί ο πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας στην έκθεση αυτή, τη σύνταξη της οποίας υπενθυμίζουμε ζήτησε η πρόεδρος της Κομισιόν και προφανώς κάπως θα πρέπει να την αξιοποιήσει.

Τα πορίσματα της έκθεσης του Μάριο Ντράγκι προορίζονται να γίνουν πηγή έμπνευσης του έργου της νέας Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τα πέντε προσεχή χρόνια.

Symbolbild zum Thema EU-Wirtschaft, Konjunkturrückgang, Rezession in der Eurozone

ΣΤΑΣΙΜΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΥΦΕΣΗ

Η Ευρωπαϊκή Ένωση πλήττεται από οικονομική στασιμότητα εδώ και ενάμισι χρόνο. Οι επιδόσεις της στην υπέρβαση της κρίσης που προκλήθηκε από την πανδημία ήταν χαμηλότερες σε σχέση με τις ΗΠΑ, όπως συνέβη και με τη χρηματοπιστωτική κρίση του 2008.

Η υστέρηση εξηγείται «κυρίως με τη μεγαλύτερη επιβράδυνση της παραγωγικότητας στην Ευρώπη» και αντιπροσωπεύει απειλή για το κοινωνικό της μοντέλο, προειδοποιεί ο Μάριο Ντράγκι.

«Αν η Ευρώπη δεν καταφέρει να γίνει παραγωγικότερη, θα είμαστε αναγκασμένοι να κάνουμε επιλογές. Δεν θα μπορούμε ταυτόχρονα να έχουμε ηγετική θέση στον τομέα των νέων τεχνολογιών, να είμαστε υπόδειγμα κλιματικής υπευθυνότητας και ανεξάρτητος παράγοντας στην διεθνή σκηνή. Δεν θα μπορούμε να χρηματοδοτήσουμε το κοινωνικό μας μοντέλο. Θα πρέπει να αναθεωρήσουμε προς τα κάτω ορισμένες έως και το σύνολο των φιλοδοξιών μας. Πρόκειται για μία υπαρξιακή πρόκληση».

ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΠΥΛΩΝΕΣ ΤΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΝΤΡΑΓΚΙ

Οι προτάσεις τις οποίες καταγράφει στην έκθεσή του ο πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες: την τόνωση της καινοτομίας και την κάλυψη του χάσματος που υπάρχει αυτή τη στιγμή με τις ΗΠΑ, τον συνδυασμό της απανθρακοποίησης της οικονομίας με την ανταγωνιστικότητα, και την αύξηση της ασφάλειας και τη μείωση των εξαρτήσεων.

Ειδικά για τη διασύνδεση της ανταγωνιστικότητας με την πράσινη μετάβαση, ο κ. Ντράγκι επεσήμανε πως η αγορά ενέργειας της ΕΕ λειτουργεί βάσει ενός σχεδιασμού (Target Model) από την εποχή όπου στο ενεργειακό μείγμα κυριαρχούσαν το φυσικό αέριο και τα ορυκτά καύσιμα, κάτι που δεν ισχύει σήμερα, ενώ στην αγορά κυριαρχούν εδραιωμένα συμφέροντα, με αποτέλεσμα να μην αξιοποιούνται τα οφέλη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας μεταξύ άλλων για μείωση των τιμών ενέργειας.

Τα κύρια ερωτήματα, κατά τον Μάριο Ντράγκι, είναι πώς θα χρηματοδοτηθούν οι τεράστιες επενδύσεις που χρειάζονται και πώς θα μπορέσουν οι 27 να συντονίσουν τις πολιτικές τους.

Όπως σημείωσε ο κ. Ντράγκι, η στρατηγική περιέχει 170 αναλυτικές προτάσεις, οι οποίες είναι αμέσως εφαρμόσιμες χάρη στο προβάδισμα της Ευρώπης όσον αφορά την ποιότητα της εκπαίδευσης, των συστημάτων υγείας και των συστημάτων κοινωνικής ευημερίας.

The flags of China and the European Union waving. International relations and diplomacy.

ΤΟ ΧΑΣΜΑ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ΕΝΑΝΤΙ ΤΩΝ ΗΠΑ

Όσον αφορά τους πυλώνες της στρατηγικής που προτείνει, ο κ. Ντράγκι σημείωσε κατ’ αρχήν πως πρέπει να κλείσει το χάσμα στην καινοτομία με τις ΗΠΑ, καθώς η Ευρώπη βρίσκεται σε μια «στατική βιομηχανική δομή» με εταιρίες μεσαίου μεγέθους στους ίδιους τομείς όπως πριν 20 χρόνια, τη στιγμή που οι ΗΠΑ έχουν μεταβεί στην ψηφιακή εποχή.

Υπενθύμισε πως από το 2008, το 30% των εταιριών με αξία πέραν του 1 δις ευρώ εγκατέλειψαν την ΕΕ, με τις πλείστες να πηγαίνουν στις ΗΠΑ. Η αδυναμία στον τομέα της τεχνολογίας, όπως είπε, περιορίζει παράλληλα και την καινοτομία σε παραδοσιακούς τομείς.

Σε σχέση με τον δεύτερο πυλώνα, τον συνδυασμό της ανταγωνιστικότητας με την πράσινη μετάβαση, ο κ. Ντράγκι σημείωσε πως η αγορά ενέργειας της ΕΕ σήμερα «είναι ακόμα σχεδιασμένη για μια εποχή όταν το φυσικό αέριο και τα ορυκτά καύσιμα ήταν τα σημαντικά στοιχεία του ενεργειακού μείγματος».

Το 2020, συνέχισε, το φυσικό αέριο καθόριζε τις τιμές της ενέργειας κατά το 60%, παρά το ότι αποτελούσε μόλις 20% του μείγματος, ενώ στην αγορά κυριαρχούν «εδραιωμένα συμφέροντα» και η ενέργεια αποτελούσε μηχανή εσόδων για τους εθνικούς προϋπολογισμούς.

Το αποτέλεσμα, πρόσθεσε, είναι πως δεν μπορούμε να αξιοποιήσουμε τα οφέλη των ανανεώσιμων για τους καταναλωτές, και για αυτό «πρέπει να στοχεύσουμε στην αποσύνδεση» ώστε οι πολίτες να δουν τη διαφορά στους λογαριασμούς.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο πρώην επικεφαλής της ΕΚΤ υπογράμμισε την ανάγκη καθαρών τεχνολογιών και την αύξηση της παροχής πράσινης ενέργειας, κάτι που κάνουν με κίνητρα οι ΗΠΑ, τη στιγμή που η Κίνα ανταγωνίζεται την ΕΕ στην παραγωγή αυτών των τεχνολογιών.

Τρίτον, ο κ. Ντράγκι αναφέρθηκε στον πυλώνα των προτάσεων που αφορούν την αύξηση της ασφάλειας και τη μείωση των των εξαρτήσεων, μεταξύ άλλων μέσω εξωτερικής οικονομικής πολιτικής, συμφωνίες με χώρες κλειδιά και οικοδόμηση των δυνατοτήτων της αμυντικής βιομηχανίας.

ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΤΗΣ ΠΡΟΕΔΡΟΥ

Μιλώντας στο πλαίσιο της συνέντευξης Τύπου, η κ. Φον ντερ Λάιεν υπογράμμισε πως από τότε που ζήτησε τη συγκεκριμένη έκθεση από τον κ. Ντράγκι, πριν έναν χρόνο, το θέμα της ανταγωνιστικότητας έχει κερδίσει δυναμική στις συζητήσεις των κρατών μελών, με την ίδια να το αναδεικνύει στις πολιτικές κατευθυντήριες γραμμές για τη δεύτερη θητεία της τις οποίες δημοσίευσε τον Ιούλιο ενόψει της έγκρισης της υποψηφιότητας της από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Στην παρέμβασή της, η κ. Φον ντερ Λάιεν εστίασε σε τρεις εισηγήσεις της έκθεσης που θεώρησε σημαντικές: την ανάγκη να προχωρήσουν η ψηφιακή και η πράσινη μετάβαση – καθώς οι βάσεις έχουν μπει – μέσω της στήριξης στη βιομηχανία, την ανάγκη για ενίσχυση των δεξιοτήτων των εργαζομένων που θα παράγουν και θα χειρίζονται νέες τεχνολογίες, και την ανάγκη η ΕΕ να είναι ανθεκτική ώστε να καταστεί ανταγωνιστική εστιάζοντας σε ζητήματα όπως την πρόσβαση σε κρίσιμες πρώτες ύλες, απαραίτητα εξαρτήματα ή διασύνδεση στον τομέα της ενέργειας.

Εξηγώντας τη φιλοσοφία της ογκώδους έκθεσης, ο κ. Ντράγκι σημείωσε πως αν και έχει ειπωθεί πολλές φορές πως η ανάπτυξη στην ΕΕ επιβραδύνεται, έως και πριν δύο χρόνια δεν θα γινόταν η σημερινή συζήτηση. Ωστόσο σήμερα, επεσήμανε, το παγκόσμιο εμπόριο έχει επίσης επιβραδυνθεί, η αγορά της Κίνας είναι λιγότερη ανοιχτή και μάλιστα ανταγωνίζεται την ΕΕ, η Ευρώπη έχει χάσει τη Ρωσία ως κύρια πηγή φτηνής ενέργειας, και πλέον πρέπει να επενδύσει στην άμυνα της για πρώτη φορά από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Στο παρελθόν, σημείωσε, η Ευρώπη μπορούσε να επενδύει στην αύξηση του πληθυσμού, ο οποίος αναμένεται να μειωθεί σταδιακά την επόμενη δεκαετία, τη στιγμή που η παραγωγικότητα παραμένει αδύναμη και οι φιλοδοξίες αυξάνονται, τόσο στον τομέα της κλιματικής αλλαγής όσο και στην άμυνα, παράλληλα με την ανάγκη να διατηρηθεί το μοντέλο κοινωνικής πρόνοιας της ηπείρου.

«Οι επενδύσεις που προϋποθέτουν όλα αυτά είναι τεράστιες» τόνισε, κάνοντας λόγο για ανάγκη αύξησης των επενδύσεων κατά 5% του ΑΕΠ, στα επίπεδα που καταγράφηκαν τελευταία φορά τις δεκαετίες του 1960 και του 1970. Η ανάπτυξη, συνέχισε, είναι κρίσιμης σημασίας ώστε η ΕΕ να μπορεί να διασφαλίσει τις ιδρυτικές αξίες της ευημερίας, της ισότητας, της ελευθερίας και της δημοκρατίας.

ΒΑΡΟΥΦΑΚΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΗ ΑΠΕΡΓΙΑ

Τον Μάρτιο του 2024, όταν οι Βρυξέλλες και άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες και πόλεις συγκλονίζονταν από τον ξεσηκωμό των οργανωμένων γεωργοκτηνοτρόφων, απαιτώντας αλλαγές στις πολιτικές της ΕΕ για την πράσινη μετάβαση και την προστασία του περιβάλλοντος και τη διαφύλαξη των συμφερόντων των αγροτών έναντι του αθέμιτου ανταγωνισμού που υφίστανται από συναδέλφους τους σε τρίτες χώρες, όπου δεν εφαρμόζονται τα αυστηρά και δαπανηρά κριτήρια καταλληλότητας προϊόντων που επιβάλλονται στην ΕΕ, ο οικονομολόγος Γιάνης Βαρουφάκης είχε δημοσιεύσει ένα άρθρο στον ευρωπαϊκό Τύπο, το οποίο άγγιζε κάποια από τα θέματα που αγγίζει σήμερα και η έκθεση Ντράγκι.

Ο κ. Βαρουφάκης είχε γράψει μεταξύ άλλων σε εκείνο το άρθρο: «Επί πλέον, υπάρχουν δύο πρόσθετα προβλήματα που αγνοούνται εσκεμμένα. Το ένα είναι η Πράσινη Συμφωνία της ΕΕ, που οι Βρυξέλλες διατυμπανίζουν αλλά δεν έχουν τη δυνατότητα να χρηματοδοτήσουν. Παραδείγματος χάριν, στην Ολλανδία το κορυφαίο οικολογικό πρόβλημα είναι τα νιτρικά άλατα που δηλητηριάζουν δεκαετίες τώρα τον υδροφόρο ορίζοντα. Μετά από δεκαετίες που η κυβέρνηση έκανε τα στραβά μάτια, ξάφνου – υπό την πίεση των Βρυξελλών – απαίτησε από τους Ολλανδούς αγρότες να λύσουν το πρόβλημα με δικό τους κόστος, μεταξύ άλλων μέτρων, “θυσιάζοντας” μία στις τρεις αγελάδες.

Ακόμα πιο δυσεπίλυτο είναι το δεύτερο πρόβλημα που προκάλεσε η 15ετής οικονομική ύφεση που ακολούθησε το τραπεζικό Κραχ του 2008. Το αποτέλεσμα των πανευρωπαϊκών πολιτικών λιτότητας, που ήταν η βασική πολιτική αντιμετώπισης της κρίσης αυτής, ήταν η κατάρρευση των επενδύσεων.

Τα αποτελέσματα αυτής της επιλογής είναι καταιγιστικά: Η επενδυτική απεργία ευθύνεται για τη σημερινή αποβιομηχάνιση της Γερμανίας και της Βόρειας Ιταλίας ταυτόχρονα.

Ολόκληρο το βιομηχανικό καρτέλ της Βόρειας και Κεντρικής Ευρώπης αποδομείται και, έτσι, αδυνατεί να χρηματοδοτεί την Κοινή Αγροτική Πολιτική, όπως είχε συμφωνηθεί με τους τσιφλικάδες του Βορρά από την δεκαετία του ’50.

Παράλληλα, μένει με άδεια τα ταμεία η Πράσινη Συμφωνία της ΕΕ, με τα βάρη της να πέφτουν δυσανάλογα στους ώμους των αγροτών και των λαϊκών τάξεων.

Με άλλα λόγια», επισήμανε ο κ. Βαρουφάκης, «για τον ξεσηκωμό ακόμα και των πλουσιότερων Γερμανών και Ολλανδών μεγαλοαγροτών, που για πρώτη φορά συναγωνίζονται τους Έλληνες, Γάλλους και Ισπανούς συναδέλφους τους στις κινητοποιήσεις και στα μπλόκα, ευθύνεται ο ανόητος χειρισμός της αναπόφευκτης κρίσης του ευρώ».

Από το περιοδικό Insider

Συνέχεια ανάγνωσης

Ευρωπαϊκή Ένωση

Χαμενεΐ: «Να εξαφανιστεί από εδώ» η Δύση

Δημοσιεύτηκε

στις

Αλί Χαμενεΐ. Φωτ. Office of the Iranian Supreme Leader/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS

Ανέφερε ότι «θρηνεί» για τον θάνατο του ηγέτη της Χεζμπολάχ Χασάν Νασράλα

Τις «ΗΠΑ και ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες» που «ψευδώς υποστηρίζουν ότι φέρνουν ειρήνη και ηρεμία στην περιοχή» κατηγόρησε ο ανώτατος ηγέτης του Ιράν, Αγιατολάχ Αλί Χαμενεΐ, για τις περιφερειακές εντάσεις στη Μέση Ανατολή, στις πρώτες του δηλώσεις μετά την πυραυλική επίθεση στο Ισραήλ.

Είπε ότι πρέπει να «χαθούν» από την περιοχή, ώστε οι χώρες της περιοχής να ζήσουν ειρηνικά.

Ανέφερε επίσης ότι «θρηνεί» για τον θάνατο του ηγέτη της Χεζμπολάχ Χασάν Νασράλα, αλλά δεν ανέβαλε το πρόγραμμά του επειδή το πένθος του Ιράν είναι μια «αναζωογονητική και κινητήρια δύναμη».

Η εντολή εκτόξευσης πυραύλων στο Ισραήλ την Τρίτη δόθηκε από τον ανώτατο ηγέτη της χώρας – ο οποίος παραμένει σε ασφαλή τοποθεσία, δήλωσε ανώτερος Ιρανός αξιωματούχος στο πρακτορείο ειδήσεων Reuters.

Ναυτεμπορική

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή