Ακολουθήστε μας

Ενεργειακά

Το roadmap της δεύτερης ηλεκτρικής διασύνδεσης μεταξύ Ελλάδας – Τουρκίας

Δημοσιεύτηκε

στις

Το 2029 αναμένεται να είναι έτοιμη η δεύτερη ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Τουρκίας, για την οποία χθες υπεγράφη Μνημόνιο Κατανόησης (MoU) μεταξύ του Διαχειριστή του ελληνικού συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας ΑΔΜΗΕ και του αντίστοιχου της Τουρκίας TEIAS.  

Το μνημόνιο αφορά στη δημιουργία νέας διασυνδετικής γραμμής μεταξύ Νέα Σάντας και Μπαμπαέσκι, με στόχο την αναβάθμιση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Τουρκίας και την αύξηση του όγκου αμφίδρομης ροής ηλεκτρικής ενέργειας κατά 600 MW (μεγαβάτ).  Με το Σύστημα της Τουρκίας, η χώρα μας συνδέεται μέσω μίας γραμμής μεταφοράς  400 kV (κιλοβόλτ), μεταξύ του Κέντρου Υπερυψηλής Τάσης (ΚΥΤ) Νέας Σάντας και της αντίστοιχης υποδομής στο Babaeski της Τουρκίας.

Η δεύτερη ηλεκτρική διασύνδεση

Οι δύο Διαχειριστές είχαν …δώσει τα χέρια ήδη από τον Μάρτιο του 2022 για την κατασκευή μιας νέας διασυνδετικής εναέριας γραμμής μεταφοράς ρεύματος 400 kV και μεταφορικής ικανότητας  600 MW, η οποία   εκτιμάται ότι θα έχει συνολικό μήκος περί τα 130 χιλιόμετρα (χλμ.), εκ των οποίων τα 70 χλμ. εντός της ελληνικής επικράτειας και τα 60 χλμ. εντός της τουρκικής, οδεύοντας παράλληλα με την υφιστάμενη διασύνδεση. Το νέο καλώδιο προβλέπεται ότι θα αυξήσει τη  μεταφορική ικανότητα μεταξύ των δύο χωρών και στις δύο κατευθύνσεις.

Οι προμελέτες και οι περιβαλλοντικές μελέτες, σύμφωνα με το δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης  του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ), για τα έτη 2024-2033, που τελεί υπό την έγκριση της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας  και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ),  θα ανατεθούν τον Ιανουάριο, η Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων και οι απαραίτητες αδειοδοτήσεις προσδιορίζεται ότι θα έχουν ληφθεί στις αρχές  του 2025, οι απαλλοτριώσεις εκτιμάται ότι θα γίνουν τον Ιανουάριο του 2027, η διακήρυξη του έργου τον Ιούνιο του 2027 ώστε να έχει ολοκληρωθεί στον Δεκέμβριο του 2029.

Σύνδεση με το ευρωπαϊκό σύστημα μεταφοράς

Το νέο καλώδιο αναμένεται ότι θα ενισχύσει τη  σύνδεση του ευρωπαϊκού συστήματος μεταφοράς ρεύματος με το μεγάλο σε έκταση σύστημα της Τουρκίας,  η οποία είναι σχετικά ασθενής καθώς τα δύο συστήματα συνδέονται μέσω τριών διασυνδετικών γραμμών (μία γραμμή Ελλάδας – Τουρκίας και δύο   γραμμές Βουλγαρίας – Τουρκίας). Επίσης, θα βελτιώσει την ευστάθεια μεταξύ των διασυνδεδεμένων συστημάτων της βαλκανικής χερσονήσου με εκείνο της Τουρκίας, θα επιτρέψει τη διείσδυση περισσοτέρων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) στο ελληνικό σύστημα, θα ενισχύσει τη  σύγκλιση των αγορών με τις γειτονικές χώρες και θα συνδράμει στην επίτευξη των στόχων για τη μετάβαση σε μια κλιματικά ουδέτερη Ευρώπη.

East Balkan Corridor

Είναι αξιοσημείωτο ότι η δεύτερη διασύνδεση Ελλάδας – Τουρκίας καθώς και μία νέα γραμμή  μεταφοράς 400 kV Βουλγαρίας – Τουρκίας είχαν υποβληθεί ως  «East Balkan Corridor» στο Πανευρωπαϊκό Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης (TYNDP) του Ευρωπαϊκού  Δικτύου Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς ENTSO-E που επιβεβαίωσε την  ανάγκη αύξησης της μεταφορικής ικανότητας.

Από τον Οκτώβριο του 2004 το ελληνικό σύστημα μεταφοράς ενέργειας επαναλειτουργεί σύγχρονα και παράλληλα με το διασυνδεδεμένο ευρωπαϊκό σύστημα υπό τον γενικότερο συντονισμό του ENTSO-E . Αυτή η παράλληλη λειτουργία του ελληνικού συστήματος   επιτυγχάνεται μέσω διασυνδετικών γραμμών μεταφοράς,  κυρίως 400 kV, με τα συστήματα της Αλβανίας, της Βουλγαρίας, Σκοπίων και της Τουρκίας. Επιπλέον, το ελληνικό σύστημα συνδέεται  μέσω υποβρυχίου συνδέσμου συνεχούς ρεύματος τάσης 400 kV με την Ιταλία. Δεύτερες διασυνδετήριες γραμμές προγραμματίζεται να κατασκευαστούν με όλες τις γειτονικές χώρες.

ΠΗΓΗ: tovima.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Ενεργειακά

Τα Νέα: Εξελίξεις στο Αιγαίο! Μία ευκαιρία, μία παγίδα και οι χάρτες

Δημοσίευμα στα Νέα επικαλείται πληροφορία, ότι η Τουρκία είναι έτοιμη να ανοίξει η συζήτηση για οριοθέτηση θαλάσσιων ζωνών με βάση το Δίκαιο της Θάλασσας

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Δημοσίευμα στα Νέα επικαλείται πληροφορία, ότι η Τουρκία είναι έτοιμη να ανοίξει η συζήτηση για οριοθέτηση θαλάσσιων ζωνών με βάση το Δίκαιο της Θάλασσας

Στην πρόσφατη συνάντηση του Κυριάκου Μητσοτάκη με τον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν στο πλαίσιο της συνόδου κορυφής του ΟΗΕ, στη Νέα Υόρκη έγινε γνωστό, ότι οι ηγέτες Ελλάδας και Τουρκίας εδωσαν εντολή «διερεύνησης» για εκκίνηση των συζητήσεων περί υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ στους Υπουργούς Εξωτερικών της κάθε χώρας, Γιώργο Γεραπετρίτη και Χακάν Φιντάν αντίστοιχα.

Την αποκάλυψη είχε κάνει ο ίδιος ο υπουργός Εξωτερικών, Γιώργος Γεραπετρίτης, σε δηλώσεις του από τη Νέα Υόρκη, επισημαίνοντας, ότι «είναι αναγκαίο σήμερα, περισσότερο από ποτέ, όταν βρισκόμαστε σε μια περιοχή, η οποία βάλλεται από διαρκείς γεωπολιτικούς κινδύνους και εν μέσω δύο πολέμων, να υπάρχουν σχέσεις κατανόησης και καλής γειτονίας». 

Όπως ανέφερε ο επικεφαλής της ελληνικής διπλωματίας, ο υπουργός Εξωτερικών της Τουρκίας θα επισκεφθεί το επόμενο διάστημα την Ελλάδα, έτσι ώστε να προετοιαστεί το Ανώτατο Συμβούλιο και να συντονιστούν όλες τις αναγκαίες ενέργειες.

Το δημοσίευμα των Νέων

Το Σάββατο σε πρωτοσέλιδο ρεπορτάζ της που τιτλοφορείται ως “Εξελίξεις στο Αιγαίο” η εφημερίδα “Τα Νέα” επικαλείται πληροφορία, ότι η Τουρκία επιθυμεί να συζητήσει για οριοθέτηση βάσει του δικαίου της Θάλασσας.

“Εναν νέο δρόμο στον ελληνοτουρκικό διάλογο σηματοδοτεί η πληροφορία ότι η Αγκυρα αποδέχεται να ανοίξει η συζήτηση για οριοθέτηση θαλάσσιων ζωνών με βάση το Δίκαιο της Θάλασσας

• Μετά την Παλαιστίνη και η χώρα μας κινδυνεύει από την ανυπαρξία επαρκούς χαρτογράφησης

• Ποια είναι η παγίδα

Η νέα φάση στα ελληνοτουρκικά ζητήματα θέτει και νέα ερωτήματα ως προς της διεξαγωγή των διαπραγματεύσεων! Στο εγγύς ιστορικό παρελθόν στην ευρύτερη περιοχή μας, έχουν διεξαχθεί ανάλογες διαπραγματεύσεις, στις οποίες μπορούμε να ανατρέξουμε ως προς το δέον ή το μη δέον γενέσθαι στα καθ΄ημάς κρίσιμα διακυβεύματα”, αναφέρει μεταξύ άλλων το δημοσίευμα των Νέων.

 

Συνέχεια ανάγνωσης

Video

Μιθριδατισμός Αθήνας-Λευκωσίας

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Γιάννος Χαραλαμπίδης: Στην ηλεκτρική διασύνδεση θέλουμε καθαρό έργο χωρίς βρώμικο φέσι. Υπάρχει συμφωνία, κάτι που ήταν αναμενόμενο. Το θέμα είναι να έχει κέρδος ο Κύπριος πολίτης. Μένει να δούμε, αν αυτά τα ποσά και τα κέρδη, θα μετουσιωθούν. Να εξηγήσει αν αυτή η μελέτη ισχύει. Συμφωνήθηκε, ότι στη ρήτρα περί κρίσης για γεωπολιτικούς λόγους, ότι το 63-37 θα γίνει 50-50. Στο κέρδος του 8,3% που θα έχουν οι εταιρείες για 12 χρόνια, είναι ζητήματα που έχουν λυθεί. Η δική μας ρυθμιστική αρχή πρέπει να εγκρίνει ό,τι συμφωνήθηκε στην Αθήνα. Για το Κυπριακό, εφόσον δεν υπάρχει τριμερής είναι αν ο γγ του ΟΗΕ θα συναντήσει ξεχωριστά τους ηγέτες των δύο κοινοτήτων. Εγείρονται όμως σοβαρά ερωτήματα από τη ρήση του προέδρου της Κύπρου, ότι η λύση δεν θα είναι δίκαιη. Τι θέλει να μας πει; Ότι η ΔΔΟ δεν είναι δίκαιη λύση και τί θα πεί στον Γκουτέρες; Ό,τι και να κάνει ο γγ του ΟΗΕ το άκουσε και έτσι του δένεις τα χέρια να μη δεχτεί δίκαιη λύση. Και εμείς δεχόμαστε μια λύση που δεν είναι δίκαιη. Πάμε σε λύση άδικη και διχοτομική; Αυτές είναι ατυχείς δηλώσεις. Μας προετοιμάζουν σε κάτι που δεν είναι δίκαιο, λες και πίνουμε το δηλητήριο του Μιθριδάτη;

Συνέχεια ανάγνωσης

Video

Γιάννος Χαραλαμπίδης: Να δοθούν απαντήσεις από Αθήνα και Λευκωσία!

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Γιάννος Χαραλαμπίδης: Η Ελληνική κυβέρνηση θα ήθελε να δοθούν τα 125 εκατ.Ευρώ στο σύνολο. Όταν λέει η Λευκωσία 25 εκατ.Ευρώ ανά έτος εννοεί, ότι θέλει να παρουσιάζονται στοιχεία. Το μεγάλο ερώτημα είναι γιατί υπάρχουν τόσα εμπόδια. Εδώ πρέπει να απαντήσουν Αθήνα και Λευκωσία ειδικά από τη στιγμή που το έργο επιδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση με 600 εκατ.Ευρώ. Αντιλαμβάνομαι, ότι πίσω από τις κυβερνήσεις κρύβονται άλλα συμφέροντα. Ο πρόεδρος της Κύπρου ταλαιπωρείται από ένα άλλο σκάνδαλο όσον αφορά το Βασιλικό και θέλει να μετριάσει τις σκιές. Είμαι της άποψης, ότι θα πρέπει να είναι καθαρό το έργο χωρίς βρώμικα φέσια και ότι θα πρέπει να υπάρχει διαφάνεια.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή