Ακολουθήστε μας

ΗΠΑ

Ναύαρχος James Stavridis: Η πιο τρομακτική νέα απειλή της Ρωσίας είναι υποβρύχια, όχι στο διάστημα

Δημοσιεύτηκε

στις

Από το βυθό της θάλασσας η απειλή

Του James Stavridis

Ο Mike Turner, πρόεδρος της Επιτροπής Πληροφοριών της Βουλής των Αντιπροσώπων, προειδοποιεί ότι οι ΗΠΑ “υπνοβατούν σχετικά με μια διεθνή κρίση” αγνοώντας την πρόθεση της Ρωσίας να τοποθετήσει πυρηνικά όπλα στο διάστημα και να χρησιμοποιήσει ηλεκτρομαγνητικό παλμό για να απενεργοποιήσει τους δορυφόρους που στηρίζουν τις δυνατότητες πληροφοριών, πλοήγησης και μάχης. Έχει δίκιο να ανησυχεί ότι αυτή η απειλή – αν και δεν υπάρχει ακόμη σε πρακτική μορφή – αποτελεί σοβαρή πρόκληση για τη Δύση. Υπάρχει όμως μια ακόμη πιο ευάλωτη αχίλλειος πτέρνα που απειλεί το παγκόσμιο εμπόριο, την παγκόσμια στρατιωτική ετοιμότητα και εφοδιαστική αλυσίδα και το ίδιο το διαδίκτυο: το εξαιρετικά ευάλωτο σύμπλεγμα υποθαλάσσιων καλωδίων που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της παγκόσμιας συνδεσιμότητας.

Πόσο μεγάλη είναι η απειλή για τα υποθαλάσσια καλώδια και τι πρέπει να κάνουμε για αυτό;

Σε μια έκθεση που δημοσιεύτηκε στις αρχές αυτής της εβδομάδας από την ιδιαίτερα αξιόλογη και αμερόληπτη Policy Exchange του Ηνωμένου Βασιλείου, τα τρωτά σημεία παρουσιάζονται ανατριχιαστικά ξεκάθαρα. Η νέα έκθεση, την οποία έχω υποστηρίξει και συστήσει σε αξιωματούχους στις ΗΠΑ, αποτελεί συνέχεια μιας ανάλυσης του 2017, την οποία συνυπέγραψε ο νυν πρωθυπουργός της Βρετανίας, Ρίσι Σουνάκ.

Η νέα έκθεση εκθέτει με σαφήνεια τα γεγονότα: Σε παγκόσμιο επίπεδο, πραγματοποιούνται καθημερινά χρηματοοικονομικές συναλλαγές, εμπορικές πληρωμές και συναλλαγές αξίας άνω των 10 τρισ. δολαρίων. Πάνω από το 95% των παγκόσμιων επικοινωνιών μεταφέρεται από ένα δίκτυο περίπου 500 καλωδίων που διασχίζουν τις επτά θάλασσες. Όπως αναφέρει η έκθεση του 2017, “τα υποθαλάσσια καλώδια βγαίνουν στην ξηρά σε λίγες μόνο απομακρυσμένες, παράκτιες τοποθεσίες … και συχνά έχουν ελάχιστη προστασία. Οι περισσότεροι Αμερικανοί πιστεύουν ότι το διαδίκτυο υποστηρίζεται από δορυφόρους στο διάστημα. Λάθος – είναι μια σχετικά μικρή ποσότητα καλωδίων στον βυθό της θάλασσας που στηρίζει το σύστημα”.

Όπως αναφέρει ο πρώην επικεφαλής του βρετανικού υπουργείου Άμυνας, ο Αρχιπτέραρχος Stuart William Peach, στον πρόλογο της νέας έκθεσης, “η Μόσχα έχει ήδη αρχίσει να εξετάζει τις υποθαλάσσιες υποδομές του Ατλαντικού ως το αδύναμο σημείο της εθνικής μας ασφάλειας”. Και συνεχίζει επισημαίνοντας ότι “ανατολικότερα, η Κίνα ενισχύει την υποθαλάσσια άμυνά της ως μέρος της ευρύτερης φιλοδοξίας της να γίνει μια μεγάλη στρατιωτική δύναμη”. Άλλα κράτη, συμπεριλαμβανομένου του Ιράν και της Βόρειας Κορέας, βελτιώνουν τις υποθαλάσσιες στρατιωτικές τους ικανότητες με τρόπους που θα μπορούσαν να απειλήσουν αυτή την κρίσιμη υποδομή.

Πριν από μια δεκαετία, ανησυχούσα πολύ περισσότερο για την τρομοκρατία. Ως στρατιωτικός διοικητής του ΝΑΤΟ, διηύθυνα τις εκτιμήσεις για το κατά πόσον η Αλ Κάιντα και παρόμοιες οργανώσεις θα μπορούσαν να διαταράξουν την παγκόσμια οικονομία επιτιθέμενοι στα καλώδια, και η εστίασή μας ήταν η χερσαία πλευρά του ζητήματος. Θεωρούσαμε απίθανο ότι οι τρομοκρατικές ομάδες θα μπορούσαν να επιτεθούν στον βυθό της θάλασσας.

Αλλά σήμερα, με την επιστροφή του επικίνδυνου ανταγωνισμού των μεγάλων δυνάμεων μεταξύ των ΗΠΑ, της Κίνας και της Ρωσίας, ολόκληρη η δομή του συστήματος βρίσκεται σε κίνδυνο. Ειδικότερα, τα ρωσικά υποβρύχια (και ορισμένα από τα “ερευνητικά” σκάφη επιφανείας τους που στην πραγματικότητα είναι κατασκοπευτικά πλοία) έχουν πιθανώς τη δυνατότητα να κατεβαίνουν σε πολύ βαθιά τμήματα των καλωδίων και να τα διαταράσουν – είτε καταστρέφοντάς τα είτε χειραγωγώντας τα δεδομένα. (Στο μυθιστόρημά μου, 2034: Ένα μυθιστόρημα για τον επόμενο παγκόσμιο πόλεμο, η Ρωσία κυνηγά τα υποθαλάσσια καλώδια σε μια κρίσιμη στιγμή σε έναν εν εξελίξει πόλεμο μεταξύ των ΗΠΑ και της Κίνας).

Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνουμε είναι απλώς να συνειδητοποιήσουμε πόσο ευάλωτα έχουν γίνει αυτά τα υποβρύχια συστήματα επικοινωνίας. Στη Δύση, πρέπει να διεξάγουμε περισσότερες έρευνες που να μελετούν τις ιδιαιτερότητες των τρωτών σημείων και να κατανοήσουμε πού βρίσκονται τα πιο αδύναμα σημεία. Μια ματιά σε έναν χάρτη του συστήματος στην έκθεση του Ηνωμένου Βασιλείου δείχνει γρήγορα ένα σύμπλεγμα τέτοιων σημείων (όπως μεταξύ τεράστιων οικονομιών όπως οι ΗΠΑ και η Ευρωπαϊκή Ένωση ή οι ΗΠΑ και η Ιαπωνία), δίνοντας μια ιδέα για το πού θα μπορούσαν να χτυπήσουν οι αντίπαλοι. Ο πόλεμος στο βυθό έρχεται.

Πρέπει επίσης να ενισχύσουμετην τεχνολογία που εφαρμόζουμε για την προστασία των καλωδίων. Ενώ είναι αρκετά καλά μονωμένα με στρώματα διαφόρων προστατευτικών καλυμμάτων, θα μπορούσαν να προστατευτούν περαιτέρω με νέους τύπους υλικών. Ομοίως, θα πρέπει να τοποθετήσουμε απόρρητα “σκοτεινά καλώδια”, τα οποία δεν χρησιμοποιούνται σε καθημερινή βάση αλλά θα μπορούσαν να ενεργοποιηθούν σε περίπτωση επίθεσης στο κύριο δίκτυο.

Θα πρέπει επίσης να διερευνήσουμε τις στρατηγικές συμπίεσης δεδομένων που θα επιτρέψουν, με την πάροδο του χρόνου, τη μεγαλύτερη χρήση διαστημικών εναλλακτικών λύσεων. Με πρωτοποριακά συστήματα μετάδοσης θα ήταν δυνατόν να χρησιμοποιηθούν και ατμοσφαιρικά συστήματα μεγάλων αποστάσεων- τα αερόπλοια θα μπορούσαν να διαδραματίσουν κάποιο ρόλο. Το θέμα είναι ότι πρέπει να διερευνήσουμε τις εναλλακτικές λύσεις.

Τόσο από επιθετική όσο και από αμυντική πλευρά, πρέπει να επενδύσουμε στον πόλεμο στο βυθό. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να βελτιώσουμε τα δικά μας υποθαλάσσια συστήματα, συμπεριλαμβανομένων των πυρηνικών υποβρυχίων και των νέων κατηγοριών υποθαλάσσιων μη επανδρωμένων οχημάτων που μπορούν να αντιμετωπίσουν τα εχθρικά σκάφη. Θα πρέπει επίσης να ενισχύσουμε την αποτροπή, καθώς θα είμαστε σε θέση να θέσουμε σε κίνδυνο καλώδια σημαντικά για την Κίνα και τη Ρωσία. Αυτό θα πρέπει να γίνει σε πλήρη συνεργασία με τους εταίρους μας: ΝΑΤΟ, Ιαπωνία, Νότια Κορέα και άλλα προηγμένα ναυτικά κράτη. Θα πρέπει επίσης να κάνουμε συλλογικά πιο προηγμένη χαρτογράφηση του βυθού, από την οποία μόνο το 20% έχει γίνει σε υψηλή ανάλυση.

Τέλος, όπως συμβαίνει με τα πυρηνικά όπλα και τις γενικές θαλάσσιες επιχειρήσεις, υπάρχει ένας πιθανός ρόλος για μέτρα ελέγχου των εξοπλισμών. Δεδομένου του πόσο κρίσιμα είναι αυτά τα συστήματα για τη συνολική παγκόσμια οικονομία, είναι πιθανό ότι οι ΗΠΑ και η Κίνα θα μπορούσαν να φτιάξουν πρωτόκολλα που να απαγορεύουν την παρέμβαση στα καλωδιακά δίκτυα. Ίσως υπάρχουν περισσότερα περιθώρια συμβιβασμού σε αυτό το μέτωπο απ’ ό,τι στα πυρηνικά όπλα, δεδομένης της επέκτασης του οπλοστασίου της Κίνας.

Ένας ατυχής αντίκτυπος της αποσύνδεσης της Ρωσίας από το παγκόσμιο εμπορικό σύστημα (δικαίως, δεδομένης της παράνομης εισβολής στην Ουκρανία) είναι ότι υπάρχουν πολύ λιγότερα κίνητρα για τη Μόσχα να συγκρατηθεί. Αλλά ίσως με την πάροδο του χρόνου, η παγκόσμια πίεση για την προστασία των συστημάτων που επιτρέπουν την άνθηση του εμπορίου θα μπορούσε να ασκηθεί ακόμη και σε κράτη-παρίες όπως η Ρωσία, η Βόρεια Κορέα και το Ιράν.

Όπως έγραψα στην έκθεση του 2017, “δεν είναι οι δορυφόροι στον ουρανό, αλλά οι σωλήνες στον βυθό του ωκεανού που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της παγκόσμιας οικονομίας”. Ακόμη και καθώς μαθαίνουμε περισσότερα για τις μελλοντικές προθέσεις και δυνατότητες της Ρωσίας στο διάστημα, θα πρέπει να έχουμε κατά νου ότι έχουμε τωρινές αδυναμίες στον υποθαλάσσιο χώρο που πρέπει να αντιμετωπιστούν.

Πηγή: Bloomberg

Video

Σάββας Καλεντερίδης: Πραγματοποίησε το Ιράν πυρηνική δοκιμή

Ο Σάββας Καλεντερίδης στην εκπομπή της Δευτέρας 7 Οκτωβρίου 2024

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Θέματα Εκπομπής 7ης Οκτωβρίου 2024
1. Ο Παπαχελάς προειδοποιεί: Η Ελλάδα πρέπει να αποφύγει την πολιτική αποσταθεροποίηση
2. Κύπρος: Οι Τούρκοι στρατηγοί επιδιώκουν να καταλαβουν τη μισή νεκρή γραμμή 18:00
3. Τουρκία: “Βρώμικη” συμφωνία Βερολίνου-Άγκυρας 27:10
4. Ισραήλ: Η πρώτη επέτειος της εισβολής της Χαμάς – Διαβουλεύσεις μεταξύ ΗΠΑ-Ισραήλ για την επίθεση στο Ιράν 54:45
5. ΗΠΑ: Σε θρίλερ μετατρέπεται η προεκλογική εκστρατεία στις επτά κρίσιμες πολιτείες 54:45
6. Ρωσία: Ρωσικά ΜΜΕ μεταδίδουν ότι ο σεισμός 4,5 Ρίχτερ που σημειώθηκε στο Ιράν, οφείλεται στην πρώτη πυρηνική δοκιμή του Ιράν που έκανε στην έρημο της χώρας 59:50

Συνέχεια ανάγνωσης

ΗΠΑ

Υπό έλεγχο για κατασκοπεία στις ΗΠΑ τα gadgets των κινέζικων αυτοκινήτων

Αυτά τα gadget -όπως κάμερες, μικρόφωνα, ιχνηλάτες GPS και προηγμένο λογισμικό- έχουν προκαλέσει ανησυχία στις κορυφαίες υπηρεσίες των ΗΠΑ, οι οποίες φοβούνται ότι θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για κατασκοπεία, κυβερνοεπιθέσεις και κλοπή δεδομένων.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Φανταστείτε κάποιον να ελέγχει εξ αποστάσεως το αυτοκίνητό σας από άλλη χώρα—αυτή δεν είναι σκηνή από ταινία αλλά πραγματική πιθανότητα, σύμφωνα με τις υπηρεσίες πληροφοριών των ΗΠΑ.

Οι Ηνωμένες Πολιτείες εμπλέκονται εδώ και καιρό σε γεωπολιτικές και εμπορικές διαμάχες με την Κίνα, αλλά η τελευταία ανησυχία αφορά gadget υψηλής τεχνολογίας που κατασκευάζονται στην Κίνα και είναι εγκατεστημένα σε αυτοκίνητα των ΗΠΑ. Αυτά τα gadget -όπως κάμερες, μικρόφωνα, ιχνηλάτες GPS και προηγμένο λογισμικό- έχουν προκαλέσει ανησυχία στις κορυφαίες υπηρεσίες των ΗΠΑ, οι οποίες φοβούνται ότι θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για κατασκοπεία, κυβερνοεπιθέσεις και κλοπή δεδομένων. Σε απάντηση, η κυβέρνηση Μπάιντεν εξετάζει την πλήρη απαγόρευση της τεχνολογίας από αντίπαλα έθνη όπως η Κίνα και η Ρωσία.

Φανταστείτε κάποιον να ελέγχει εξ αποστάσεως το αυτοκίνητό σας από άλλη χώρα—αυτή δεν είναι σκηνή από ταινία αλλά πραγματική πιθανότητα, σύμφωνα με τις υπηρεσίες πληροφοριών των ΗΠΑ. Το προηγμένο λογισμικό και το υλικό που βρίσκεται σε κινεζικά οχήματα θα μπορούσε ενδεχομένως να υποστεί χειραγώγηση για να επιτρέψει στους χάκερ να αναλάβουν τον έλεγχο των αυτοκινήτων στους αμερικανικούς δρόμους ή ακόμη και να τα χρησιμοποιήσουν ως εργαλεία για να στείλουν ευαίσθητες πληροφορίες πίσω στο Πεκίνο ή τη Μόσχα. Καθώς η Κίνα γίνεται κορυφαίος παίκτης στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, η επιρροή της στις ΗΠΑ αυξάνεται, ειδικά μέσω των έξυπνων αυτοκινήτων και των σχετικών gadgets.

Η υπουργός Εμπορίου των ΗΠΑ Τζίνα Ραϊμόντο εξέφρασε την ανησυχία της για τον κίνδυνο που ενέχουν οι κινεζικές και ρωσικές τεχνολογίες στα αμερικανικά αυτοκίνητα. Αν και αναγνώρισε ότι ο τρέχων αριθμός οχημάτων με τέτοια gadget είναι χαμηλός, η κυβέρνηση λαμβάνει προληπτικά μέτρα για την αντιμετώπιση της απειλής για την ασφάλεια. «Τα αυτοκίνητα σήμερα διαθέτουν κάμερες, μικρόφωνα, εντοπισμό GPS και άλλες τεχνολογίες συνδεδεμένες στο διαδίκτυο», δήλωσε ο Raimondo σε δήλωση. «Δεν χρειάζεται πολλή φαντασία για να καταλάβουμε πώς ένας ξένος αντίπαλος με πρόσβαση σε αυτές τις πληροφορίες θα μπορούσε να θέσει σε σοβαρό κίνδυνο τόσο για την εθνική μας ασφάλεια όσο και για την ιδιωτική ζωή των πολιτών των ΗΠΑ».

Η Κίνα απάντησε με οργή στην ανακοίνωση των ΗΠΑ, κατηγορώντας την Ουάσιγκτον ότι υπερβάλλει τις ανησυχίες για την εθνική ασφάλεια και ότι στοχεύει άδικα τις κινεζικές εταιρείες. Ο Lin Jian, εκπρόσωπος του υπουργείου Εξωτερικών της Κίνας, καταδίκασε τις ΗΠΑ για την επέκταση της αντίληψής τους για την εθνική ασφάλεια και την ανάληψη διακρίσεων. «Η Κίνα αντιτίθεται στη διεύρυνση της έννοιας της εθνικής ασφάλειας από τις ΗΠΑ και στις μεροληπτικές ενέργειες κατά των κινεζικών εταιρειών και προϊόντων», είπε ο Λιν. «Προτρέπουμε τις ΗΠΑ να σεβαστούν τις αρχές της αγοράς και να παρέχουν ένα ανοιχτό, δίκαιο, διαφανές και αμερόληπτο επιχειρηματικό περιβάλλον για τις κινεζικές επιχειρήσεις».

Η κυβέρνηση των ΗΠΑ άρχισε να ερευνά τις πιθανές απειλές που θέτουν τα έξυπνα αυτοκίνητα που συνδέονται στο διαδίκτυο τον Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους. Μετά την αξιολόγηση των κινδύνων που συνδέονται με την ξένη τεχνολογία, ιδιαίτερα από την Κίνα και τη Ρωσία, εξετάζεται τώρα η απαγόρευση. Επιπλέον, οι περιορισμοί στο μη εγγενές λογισμικό θα μπορούσαν να τεθούν σε ισχύ έως το 2027, ενώ οι κανονισμοί υλικού ενδέχεται να εφαρμοστούν τρία χρόνια αργότερα για να δοθεί χρόνος στις αυτοκινητοβιομηχανίες να προσαρμόσουν τις αλυσίδες εφοδιασμού τους.

Ο John Bozzella, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Alliance for Automotive Innovation, αναγνώρισε ότι ενώ η κινεζική τεχνολογία στα αυτοκίνητα των ΗΠΑ είναι περιορισμένη, οι προτεινόμενοι κανόνες ενδέχεται να δημιουργήσουν προκλήσεις για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων. «Δεν μπορείς απλά να γυρίσεις έναν διακόπτη και να αλλάξεις την πιο περίπλοκη αλυσίδα εφοδιασμού στον κόσμο εν μία νυκτί», είπε. Πρόσθεσε ότι το χρονοδιάγραμμα που παρέχεται από τον προτεινόμενο κανόνα μπορεί να είναι πολύ σύντομο για ορισμένους κατασκευαστές να κάνουν τις απαραίτητες αλλαγές. Η οργάνωση του Bozzella σχεδιάζει να συνεχίσει να παρέχει πληροφορίες καθώς αναπτύσσονται οι τελικοί κανονισμοί.

Οι ΗΠΑ αυστηροποιούν τους κανονισμούς για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων, καθώς οι περισσότεροι από αυτούς χρησιμοποιούν κινεζικά gadgets. Ωστόσο, αυτός δεν είναι λόγος να δοθεί στους κινέζους κατασκευαστές αυτοκινήτων κανένα περιθώριο, λαμβάνοντας υπόψη το σκιερό παρελθόν του Πεκίνου όσον αφορά την κατασκοπεία και παρόμοιες δραστηριότητες.

Προς το παρόν, εξετάζεται η πρόταση για απαγόρευση ορισμένου υλικού και λογισμικού που κατασκευάζονται στην Κίνα και τη Ρωσία από αυτοκίνητα, φορτηγά και λεωφορεία στις ΗΠΑ, καθώς η Ουάσιγκτον εργάζεται για τον περιορισμό της παρουσίας της Κίνας στην αλυσίδα εφοδιασμού της κατασκευής αυτοκινήτων. Με παρόμοιο τρόπο, η κυβέρνηση Μπάιντεν είχε προηγουμένως αυξήσει τους δασμούς σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα, μπαταρίες για ηλεκτρικά οχήματα και μια σειρά άλλων ειδών. Επίσης, έχει απαγορεύσει χωριστά την εισαγωγή γερανών φορτίου κινεζικής κατασκευής λόγω κινδύνων για την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο.

Συνέχεια ανάγνωσης

ΗΠΑ

Παράπονα Τραμπ για τους Αμερικανοεβραίους! Τους στήριξα και δεν με στηρίζουν – “Μπλέξιμο” με Ισραήλ

Ο Τραμπ έχει επανειλημμένα καταφερθεί κατά των Αμερικανοεβραίων επειδή δεν τον υποστήριξαν περισσότερο και είπε τον περασμένο μήνα ότι οι Εβραίοι θα έχουν πολλές ευθύνες αν χάσει τον Νοέμβριο.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Ο πρώην πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ λέει στον συντηρητικό ραδιοφωνικό παρουσιαστή Hugh Hewitt: «Το Ισραήλ πρέπει να κάνει ένα πράγμα. Πρέπει να είναι έξυπνοι για τον Τραμπ. Γιατί δεν με στηρίζουν. Έκανα περισσότερα από οποιονδήποτε για το Ισραήλ, έκανα περισσότερα από οποιονδήποτε για τον εβραϊκό λαό. Και δεν είναι αμοιβαίο, όπως λένε».

Δεν είναι σαφές εάν ο Ρεπουμπλικανός υποψήφιος για την προεδρία ήθελε να πει «Αμερικανοί Εβραίοι» αντί για «Ισραήλ» στην πρώτη φράση, αλλά συχνά συγχέει τα δύο και οδηγεί σε κατηγορίες ότι χρησιμοποιεί αντισημιτικά ρητορική.

Ο Τραμπ έχει επανειλημμένα καταφερθεί κατά των Αμερικανοεβραίων επειδή δεν τον υποστήριξαν περισσότερο και είπε τον περασμένο μήνα ότι οι Εβραίοι θα έχουν πολλές ευθύνες αν χάσει τον Νοέμβριο. Αλλά συνήθως δεν ισχυρίζεται ότι το Ισραήλ δεν τον υποστηρίζει, και μάλιστα μερικές φορές επικαλείται δημοσκόπηση που δείχνει ότι οι Ισραηλινοί τον υποστηρίζουν σε πολύ υψηλά νούμερα.

 

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή