Ακολουθήστε μας

Κύπρος (Εθνική Φρουρά, Κύπρος 1974)

Η Ουκρανία τόλμησε – Η Κύπρος έδρασε 40 χρόνια μετά…

Δημοσιεύτηκε

στις

Οι βιασμοί γυναικών από Τούρκους κατά την εισβολή

Άννα Κουκκίδη Προκοπίου*
Είμαι η εγγονή της Έλλης, της Σοφίας, της Λένας.

Της πρώτης φεμινίστριας, φεμινίστριας εν αγνοία, που γνώρισα. Της γιαγιάς μου. Από την κατεχόμενη Ζώδια. Πού όταν τής ζητούσαν να αυτοπροσδιοριστεί έτσι συστηνόταν. Ασυναίσθητα τιμώντας μια γενιά γυναικών στην οικογένεια της που την προσδιόριζαν. Μπορώ βέβαια να αυτοπροσδιοριστώ και διαφορετικά. Ως γυναίκα, εκπροσωπώ την πλειοψηφία των ελληνοκυπρίων πολιτών του νησιού μας. Ταυτόχρονα, ως γυναίκα πρώην Υπουργός, εκπροσωπώ το 10% των μελών του Υπουργικού Συμβουλίου της Κυπριακής Δημοκρατίας που ήταν γυναίκες, από το 1960 που ιδρύθηκε το κυπριακό κράτος μέχρι σήμερα. Μεταξύ 1960-2023, η Κυπριακή Δημοκρατία είχε μόνο 14 γυναίκες υπουργούς. Η πρώτη γυναίκα υπουργός ήταν η Στέλλα Σουλιώτη το 1960. Πέρασαν 33 ολόκληρα χρόνια μέχρι να διοριστεί η  επόμενη, που ήταν η Κλαίρη Αγγελίδου, το 1993.  Έκτοτε υπήρξαν υπουργικά συμβούλια με καθόλου ή υποτυπώδη γυναικεία συμμετοχή. Υπουργικά Συμβούλια που προφανώς δεν εκπροσωπούσαν αντιπροσωπευτικά τον πληθυσμό του νησιού μας, στο ανώτατο εκτελεστικό όργανο της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Μια ιστορική αναδρομή μάς υποδεικνύει ότι τα πράγματα στη Βουλή των Αντιπροσώπων, το νομοθετικό όργανο της Κυπριακής Δημοκρατίας, όπου οι γυναίκες συμβάλλουμε με τη ψήφο μας, είναι πολύ χειρότερα. Από το 1960 μέχρι σήμερα, μόνο 48 από τις 1064 βουλευτικές έδρες που κατανεμήθηκαν στις διάφορες εκλογικές αναμετρήσεις στους ελληνοκύπριους του νησιού κατείχαν γυναίκες. Ποσοστό 4.5%  του διαχρονικού συνόλου των βουλευτικών εδρών. Η πρώτη ελληνοκύπρια βουλευτής ήταν η Ρήνα Κατσελλή τη δεκαετία του ’80. Ακόμη και σήμερα, μόνο το 14.5% των βουλευτών μας είναι γυναίκες. Μέχρι πρόσφατα, πριν την παραχώρηση της έδρας του Λευτέρη Χριστοφόρου στην Ελένη Σταύρου, η εκπροσώπηση της Κυπριακής Δημοκρατίας από το γυναικείο φύλο στο ευρωκοινοβούλιο ήταν μηδενική.

Ως παιδί του πολέμου του ’74, μπορώ να αυτοπροσδιοριστώ βέβαια κι ως  εκπρόσωπος των γυναικών που βιώνουν τις συνέπειες της εισβολής και της κατοχής.

Το 1974, το 0.5-1% του γυναικείου πληθυσμού των ελληνοκυπρίων του νησιού μας , δηλαδή  με  συντηρητικούς υπολογισμούς γύρω στις 1500  ελληνοκύπριες γυναίκες, βιάστηκαν βάση οργανωμένου σχεδίου από τον τουρκικό στρατό. Βιάζονταν επί μέρες, κάποιες επί βδομάδες, άλλες ακόμη και για μήνες από τους τούρκους στρατιώτες, ακόμη και σε πορνεία που στήθηκαν στα κατεχόμενα χωριά μας ειδικά για αυτό το σκοπό. Δεν γλύτωσαν ανήλικες, ηλικιωμένες, έγκυοι, γυναίκες με νοητική καθυστέρηση, γυναίκες με αναπηρία. Η έκθεση του έγκριτου Βρετανού νομικού Fawcett, παππού του πρώην πρωθυπουργού του Ηνωμένου Βασιλείου, Μπόρις Τζόνσον, καταγράφει όλα αυτά και πολλά άλλα το 1975 για λογαριασμό του Συμβουλίου της Ευρώπης.

Με σημερινούς αριθμούς, το ποσοστό αυτό θα αντιστοιχούσε τούτη τη στιγμή που μιλάμε σε 4500 περίπου ελληνοκύπριες.  Οι μισοί από τους βουλευτές και τις βουλεύτριες της Κυπριακής Βουλής κατέχουν την έδρα τους με πολύ λιγότερες ψήφους από 4500 άτομα. Εάν παίρναμε το ίδιο ποσοστό και το εφαρμόζαμε στην Ουκρανία, λόγου χάριν, όπου υπάρχουν παρόμοιες καταγγελίες για οργανωμένους βιασμούς από το ρωσικό στρατό, ο αριθμός αυτός θα απαριθμούσε αναλογικά τις 225,000 χιλιάδες γυναίκες. Κι όμως η ουκρανική κυβέρνηση έχει απαιτήσει να ανοιχτεί φάκελος από τα Ηνωμένα Έθνη για πολύ λιγότερες- για 124 καταγγελίες.

Εμείς εδώ στην Κύπρο, ως πολιτεία, χρειάστηκε να περάσουν σαράντα κάτι χρόνια, για να τολμήσουμε να αγγίξουμε καν αυτό το κεφάλαιο- ένα  κεφάλαιο που θεωρείτο άκρως ‘ατιμωτικό’ για την κοινωνία μας-  για να αποζημιώσουμε, συμβολικά πάντοτε γιατί καμία χρηματική αποζημίωση δεν απαλύνει τις πληγές ενός βιασμού, τις «ατιμασμένες», τις  γυναίκες θύματα ενός σοβαρότατου εγκλήματος πολέμου το 1974. Με πρωτοβουλία της βουλεύτριας του ΑΚΕΛ και τότε προέδρου της Επιτροπής Προσφύγων της Βουλής, Σκεύης Κουκουμά και με την αγαστή συνεργασία της τότε Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, της μακαριστής Ζέτας Αιμιλιανίδου.

Από το 1974 χρειάστηκε να φτάσουμε το 2016, ώστε να υπάρξει η συγκυρία της σύμπραξης μιας γυναίκας βουλευτή και μιας γυναίκας υπουργού,  για να γίνει, όσο γίνεται, η προσπάθεια να αποκατασταθεί το άδικο. Οι δύο γυναίκες κινήθηκαν μακριά από τη γραφειοκρατία. Άμεσα, αποτελεσματικά αλλά προπαντός διακριτικά, όπως μόνο δύο γυναίκες θα μπορούσαν. Γιατί τα θύματα, που εμπιστευτικά άρχισαν να επικοινωνούν μαζί τους, διευκρίνιζαν ότι το τραύμα το κουβαλούσαν χωρίς πολλές φορές να γνωρίζει ο,τιδήποτε η οικογένεια τους και δεν επιθυμούσαν να δημοσιοποιηθεί η ταυτότητα τους μέσα από τυπικές διαδικασίες.

Από το 1974 μιλήσαμε εκτεταμένα για τις μάνες, τις αδελφές, τις κόρες των νεκρών και των αγνοουμένων. Χρειάστηκε, όμως,  να περάσουν σαράντα χρόνια για να αναγνωρίσουμε τις βιασθείσες γυναίκες, το δικό τους προσωπικό δράμα, τη δική τους προσωπική οδύνη, θεωρώντας το ζήτημα παρεμφερές αλλά και ντροπιαστικό για τις ίδιες αλλά και για την ελληνοκυπριακή κοινότητα, για τις οικογένειες, για τους άντρες τους.

Σε ένα κράτος όπου η ύπαρξη των πολιτών που τυχαίνει να είναι γυναίκες δεν είναι αυθύπαρκτη αλλά προσδιορίζεται υπό αντρικούς όρους, ούτε το δημοκρατικό έλλειμμα που προκαλείται από την απουσία των γυναικών από τα κέντρα λήψης αποφάσεων, ούτε η αναλγησία των θεσμών πρέπει να μας ξενίζει. Γιατί το ίδιο το Σύνταγμα της Κυπριακής Δημοκρατίας μάς απαγορεύει να αυτοπροσδιοριστούμε όπως εμείς επιθυμούμε. Το άρθρο 2.7 του Συντάγματος είναι ξεκάθαρο. Η κάθε γυναίκα πολίτης του κράτους τούτου, είτε ελληνοκύπρια, είτε τουρκοκύπρια, «ανήκει εις την κοινότητα του συζύγου ή του πατρός αυτής». Ετερόφωτη συνταγματικά η θέση μας λοιπόν. Ετερόφωτα και υπό όρους μας προσδιορίζουν τα πολιτικά, οικονομικά, κοινωνικά στερεότυπα. Κατ’ εικόνα και ομοίωση του πνεύματος που διέπει το Σύνταγμα μας.

Στην 106η θέση ανάμεσα σε 146 χώρες

Σύμφωνα με πρόσφατη διεθνή έρευνα, το World Values Survey του 2019, 60% των Κυπρίων θεωρούν την ισότητα των φύλων θεμελιώδες χαρακτηριστικό της δημοκρατίας, αλλά δεν την κατατάσσουν μέσα στα αναγκαία ζητήματα στα οποία πρέπει να δοθεί περισσότερη έμφαση. Σύμφωνα με μια άλλη έρευνα (SeeD, 2017), το 50% των Κυπρίων πιστεύουν ότι η ισότητα έχει ήδη επιτευχθεί. Ταυτόχρονα, η ίδια αυτή έρευνα καταδεικνύει ότι το 30% των Κυπρίων γυναικών με υψηλή μόρφωση και ικανοποιητικό εισόδημα, παραδέχεται ότι παρότι θεωρητικά πιστεύουν στην ισότητα δεν σκέφτηκαν ότι χρειάζεται να κάνουν κάτι συγκεκριμένο για να επιτευχθεί, ούτε έχουν κάνει κάτι ποτέ προς αυτή την κατεύθυνση.

Κι όμως, ο δείκτης ισότητας του World Economic Forum για το 2023 κατατάσσει την Κύπρο στην 106η θέση ανάμεσα σε 146 χώρες, καταδεικνύοντας μάλιστα πτωτική τάση στα θέματα ισότητας. Παρότι από τις πρώτες χώρες παγκοσμίως όσο αφορά στις γυναίκες με πανεπιστημιακή μόρφωση, η Κυπριακή Δημοκρατία βρίσκεται με πτωτική τάση στον αριθμό 117 (με τελευταία θέση τον αριθμό 146) όσο αφορά στη συμμετοχή των γυναικών στην πολιτική ζωή του τόπου και κυρίως στη συμμετοχή τους στα κέντρα λήψης αποφάσεων, μια μόνο θέση πάνω από την Τουρκία και λίγο πιο πάνω από τη Ζάμπια, την Μογγολία, τη Σαουδική Αραβία, με μόνη χειρότερη Ευρωπαϊκή χώρα την Ουγγαρία.

Θα έπρεπε να μας νοιάζει; Κάνει κάποια διαφορά; Γιατί παίζει ρόλο το φύλο κι όχι μόνο οι ικανότητες, είναι η ερώτηση κλισέ.

Απουσία γυναικών από τα κέντρα αποφάσεων

Όταν οι γυναίκες, οι συνειδητοποιημένες γυναίκες, απουσιάζουν από τα κέντρα λήψης αποφάσεων, πέρα του δημοκρατικού ελλείμματος μη-εκπροσώπησης της πλειοψηφίας του πληθυσμού, τα ζητήματα που μας απασχολούν απλούστατα δεν γίνονται προτεραιότητα. Είναι τυχαίο ότι χρειάστηκαν δύο γυναίκες για να τολμήσουν να ανοίξουν το κεφάλαιο της αποζημίωσης των γυναικών θυμάτων του ‘74; Είναι τυχαίο ότι ζητήματα όπως των προσφύγων εκ μητρογονίας και της έμφυλης ποσόστωσης στα διοικητικά συμβούλια των ημικρατικών οργανισμών αναδείχθηκαν από  πρωτοβουλίες γυναικών;

Δεν θα έπρεπε, επίσης, να μας προβληματίζει ότι στο σημαντικότερο πρόβλημα που ταλανίζει τον τόπο μας από το 1974, ένα υπαρξιακό πρόβλημα που καθορίζει την πορεία εμάς και των επόμενων γενιών, υπήρξε ανύπαρκτη ως μηδαμινή συμμετοχή των γυναικών της Κύπρου στις διαπραγματεύσεις για το Κυπριακό; Απουσιάζουμε από το τραπέζι της συζήτησης κι εμείς κι οι ανησυχίες μας για την ασφάλεια την επόμενη μέρα μιας λύσης για το Κυπριακό, που όπως έρευνες αποδεικνύουν είναι πολύ διαφορετικές από  αυτές των αντρών.  Όταν η Ερατώ Κοζάκου-Μαρκουλλή μιλούσε για τη μοναξιά που αισθάνεται ως μια από τις ελάχιστες γυναίκες στην ελληνοκυπριακή διαπραγματευτική ομάδα κυριολεκτούσε.

Σειρά από επιστημονικά ευρήματα, αποτέλεσμα μακροχρόνιων ερευνών σε πολλές χώρες, αποδεικνύουν την ωφελιμότητα της γυναικείας συμμετοχής στο δημόσιο βίο. Ενδεικτικά:

•Άντρες και γυναίκες νομοθέτες διαφέρουν στον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζουν την επίλυση ενός προβλήματος, αφού οι γυναίκες διαθέτουν υψηλότερο δείκτη συναισθηματικής νοημοσύνης.

•Οι γυναίκες πολιτικοί είναι αποδεδειγμένα καλύτερες στο να πετυχαίνουν συμβιβαστικές λύσεις και υπερκομματικές συνεργασίες.

•Οι γυναίκες πολιτικοί θέτουν διαφορετικές προτεραιότητες. Η αυξημένη τους παρουσία στην εκτελεστική και νομοθετική εξουσία συνήθως συνεπάγεται την καταπολέμηση της βίας στην οικογένεια, έμφαση στη βελτίωση της υγείας και της παιδείας, έμφαση στα μακροχρόνια και στα βιώσιμα κριτήρια ανάπτυξης.

•Οι γυναίκες πολιτικοί είναι λιγότερο διεφθαρμένες από ότι οι άνδρες συνάδελφοι τους και γενικότερα λιγότερο ανεκτικές στην παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και του κράτους δικαίου.

Όμως, εάν δεν υπάρχει τουλάχιστον μια κριτική μάζα που αναλογεί περίπου στο 30% των συμμετεχόντων σε μια ομάδα, ένα χελιδόνι από μόνο του δεν θα φέρει την άνοιξη. Μια γυναικεία φωνή από μόνη της δεν μπορεί να φέρει την αλλαγή, ούτε σε εκτελεστικό, ούτε σε νομοθετικό επίπεδο.  Γι’ αυτό και ως προσωρινό διορθωτικό μέτρο θα πρέπει να σκεφτούμε την εισαγωγή της ποσόστωσης στα κέντρα λήψης αποφάσεων.

Εγχειρίδιο κοινωνικής ψυχολογίας. Κεφάλαιο με τίτλο  «Το φαινόμενο του παρατηρητή», γνωστό και ως «Συνδρομο Genovese». « Η νεαρή  Kitty Genovese βιάστηκε και δολοφονήθηκε φρικτά, από ένα άγνωστο προς εκείνη αλλά κατά συρροή εγκληματία, έξω σχεδόν από το σπίτι της, σε ένα καθωσπρέπει προάστιο της Νέας Υόρκης, ενώ επέστρεφε, όπως κάθε βράδυ, από τη βάρδια εργασίας της. Το αξιοσημείωτο σε αυτή την υπόθεση, η οποία συγκλόνισε την αμερικανική κοινή γνώμη τη δεκαετία του ‘60, ήταν ότι δεκάδες γείτονες άκουγαν τις κραυγές της Kitty που ζητούσε βοήθεια, αλλά υπέθεσαν ότι κάποιος άλλος έπρεπε να είχε ήδη ειδοποιήσει την αστυνομία, για κάτι τόσο προφανές. Η Kitty πέθανε μόνη και αβοήθητη, αφού πάλεψε επίμονα να ξεφύγει  από τον διώκτη της. Μελετώντας  το θάνατο της Kitty,  το εγχειρίδιο καταλήγει στο εξής συμπέρασμα: όσο μεγαλώνει ο αριθμός των παρατηρητών, τόσο λιγοστεύουν οι πιθανότητες να δράσει αυτόβουλα κάποιος από αυτούς, παρέχοντας βοήθεια σε ένα άτομο που βρίσκεται σε κίνδυνο.

Το βρίσκουμε πιο εύκολο, πιο ανώδυνο να παραμένουμε  αφανείς, κρυμμένοι μέσα στο κοινωνικό σύνολο.  Και να αναμένουμε την αλλαγή είτε να έρθει ως μάννα εξ ουρανού είτε να την φέρουν κάποιοι άλλοι.

Απελθέτω, απ ‘ εμού το ποτήριον τούτο. Γιατί εγώ, αφού υπάρχουν κι άλλοι; Η κόρη μου, μού προτάσσει πολύ συχνά το αντίθετο. Εγώ, κι ας υπάρχουν κι άλλοι.

Παρότι είναι πολύ δύσκολο, αυτό πιστεύω είναι το στοίχημα που πρέπει εμείς οι γυναίκες να κερδίσουμε, εάν μας ενδιαφέρει να βελτιώσουμε τον κόσμο έστω και λίγο. Ως ψηφοφόροι, ως υποψήφιες, ως πολιτικοί, ως δασκάλες κι ως καθηγήτριες, ως δημοσιογράφοι, ως ακτιβίστριες, ως απλοί πολίτες, ως μητέρες. Να βρεθούμε στην πρώτη γραμμή. Η καθεμιά από το δικό της μετερίζι. Εμείς,  μπροστά, κι ας υπάρχουν κι άλλες. Η αλλαγή είναι συνειδητή υπόθεση.

*Τέως Υπουργός Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως της Κυπριακής Δημοκρατίας

Φιλελεύθερος

Εξωτερική Πολιτική

Κυπριακό: Οι Τούρκοι θέλουν τριμερή συνάντηση χωρίς ουσία

Δημοσιεύτηκε

στις

Ο Ερσίν Τατάρ θα στοχεύει σε ανοικτή ατζέντα προκειμένου να βάλει στο τραπέζι τις αξιώσεις του

Μια τριμερή χωρίς να αγγίζει την ουσία, δηλαδή το πως θα επανεκκινήσει ο διάλογος, επιδιώκει η τουρκική πλευρά, με τον Ερσίν Τατάρ θα στοχεύει σε ανοικτή ατζέντα προκειμένου να βάλει στο τραπέζι τις αξιώσεις του.

Με τη γνωστοποίηση, το βράδυ της Τετάρτης, της συμφωνίας για πραγματοποίηση μιας άτυπης συνάντησης στη Νέα Υόρκη, στις 15 Οκτωβρίου, άρχισαν να διαφαίνονται εκατέρωθεν και οι προθέσεις των δύο πλευρών. Νίκος Χριστοδουλίδης και Ερσίν Τατάρ κατέγραψαν άμεσα ή έμμεσα τους στόχους τους πριν καθίσουν στο ίδιο τραπέζι με το Γενικό Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών.

Ανακοινώνοντας το δείπνο στη Νέα Υόρκη το γραφείο του Ερσίν Τατάρ φρόντισε την ίδια ώρα να στείλει το μήνυμα ότι «το άτυπο δείπνο δεν θα έχει καμία ατζέντα και οι δύο ηγέτες θα ανταλλάξουν απόψεις σε κοινωνικό περιβάλλον». Σχεδόν ταυτόχρονα, από τη Νέα Υόρκη όπου βρίσκεται, ο Ταχσίν Ερτουγρούλογλου, διαμήνυε πως «δεν θα συζητηθεί η ομοσπονδία» και ότι «σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να θεωρηθεί η συμμετοχή τους σε αυτή τη συνάντηση ως διαπραγμάτευση για ομοσπονδία».

Οι τοποθετήσεις αυτές της τουρκοκυπριακής πλευράς καταδεικνύουν και τους στόχους που έχει θέσει και οι οποίοι δεν έχουν καμιά σχέση με το βασικό στόχο της τριμερούς που είναι η αναζήτηση τρόπων επανέναρξης του διαλόγου στο Κυπριακό.

Ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης φρόντισε πάντως χθες να ξεκαθαρίσει πως η ατζέντα της τριμερούς συνάντησης της 15ης Οκτωβρίου είναι πολύ συγκεκριμένη και αφορά τις προοπτικές επανέναρξης των συνομιλιών. Ενώ διαμήνυσε τόσο προς τα Ηνωμένα Έθνη όσο και προς την τουρκοκυπριακή πλευρά ότι στη Νέα Υόρκη δεν πάει για να συζητήσει την ατζέντα που προσπαθεί να περάσει ο Ερσίν Τατάρ.

Προσερχόμενος το πρωί στο Cyprus Forum 2024, στη Λευκωσία, ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων είπε ότι η τριμερής συνάντηση δεν είναι ανοικτής ατζέντας: “Δεν υπάρχει οτιδήποτε που είναι ανοιχτής ατζέντας. Η συζήτηση γίνεται με έναν και μόνο σκοπό: να δούμε αν υπάρχουν οι προοπτικές για επανέναρξη των συνομιλιών και θεωρώ ιδιαίτερα σημαντική την πρωτοβουλία του Γενικού Γραμματέα“.

Πρόσθεσε ότι ήταν κάτι που επιδιώκαμε εδώ και καιρό. “Από κει και πέρα, είπε, επικεντρωνόμαστε στο να υπάρξει αποτέλεσμα που για μας ένας είναι ο στόχος, η επανέναρξη των συνομιλιών στη βάση του συμφωνημένου πλαισίου και από εκεί που μείναμε στο Κραν Μοντανά“.

Σημείωσε ότι “αναμένουμε να δούμε, προετοιμαζόμαστε για συνάντηση”, την οποία χαρακτήρισε “θετική εξέλιξη“. “Με απόλυτη σοβαρότητα θα προσέλθουμε σε αυτό το δείπνο και θα πράξουμε ό,τι είναι δυνατόν για να υπάρξουν θετικά αποτελέσματα“, είπε. Ο Πρόεδρος σχολίασε ότι “είναι θετικό ότι γίνεται αυτό το δείπνο. Από ‘κει και πέρα, δεν θέλω να πω πολλά, επικεντρώνομαι στη συζήτηση, στο αποτέλεσμα. Να υπάρξει αποτέλεσμα, αυτό με ενδιαφέρει“, επεσήμανε.

Ο υπουργός Εξωτερικών, Κωνσταντίνος Κόμπος, σε δηλώσεις του στο ΡΙΚ επεσήμανε πως το δείπνο στη Νέα Υόρκη αποτελεί το επόμενο σημείο αναφοράς στο Κυπριακό, μετά τη Γενική Συνέλευση, το οποίο δεν μπορεί να παραγνωρίζεται, μετά τη μακρά περίοδο απουσίας κινητικότητας.  Ο υπουργός Εξωτερικών πρόσθεσε, ωστόσο, ότι η ύπαρξη κινητικότητας δεν συνεπάγεται ότι θα επιτευχθεί ο βασικός στόχος, της επανέναρξης των συνομιλιών, κάτι που, όπως είπε, “δεν εξαρτάται μόνο από τη δική μας πλευρά”.

Ο Κωνσταντίνος Κόμπος σημείωσε ότι δεν υπάρχει άλλη διέξοδος από την επιδίωξη διαλόγου, αφού αυτός είναι ο μόνος τρόπος για κατάληξη σε επίλυση του Κυπριακού. Σημείωσε, επίσης, ότι δεν πρόκειται να γίνει αποδεκτό ό,τι βρίσκεται εκτός του πλαισίου των Ηνωμένων Εθνών και ότι αν, στο δείπνο, ακουστεί απλώς η ρητορική και επιχειρηματολογία της άλλης πλευράς το αποτέλεσμα δεν θα είναι θετικό.

Φιλελεύθερος

Συνέχεια ανάγνωσης

Αιγαίο

Το σύνδρομο της Στοκχόλμης στο ελληνοτουρκικό σύστημα

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Του Νίκου Ιγγλέση
26/09/2024 

Η συνάντηση Κ. Μητσοτάκη – Ρ.Τ. Ερντογάν στη Ν. Υόρκη, στις 24-9-24, ήταν η έκτη τούς τελευταίους δεκαπέντε μήνες. Πρόκειται για «πολιτικό έρωτα» μεταξύ των δύο ηγετών, ιδιαίτερα μετά τη Διακήρυξη των Αθηνών (Δεκέμβριος ’23) ή για το «Σύνδρομο της Στοκχόλμης» όπου το θύμα μέσω ψυχολογικών και συναισθηματικών διεργασιών καταλήγει να ερωτευθεί το θύτη του;

Σε τί αλήθεια αποσκοπούν όλες αυτές οι συναντήσεις, οι συνομιλίες, τα «μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης», η λεγόμενη θετική ατζέντα κ.α.; Πού είναι το «παράθυρο ευκαιρίας» που βλέπει η Κυβέρνηση;  Ένα είναι βέβαιο: Όλα αυτά δεσμεύουν την Ελλάδα να μην επιχειρήσει να ανατρέψει το, δυσμενές γι’ αυτήν, status quo στο Αιγαίο και τη Μεσόγειο και απενοχοποιούν, στη διεθνή σκηνή, την αναθεωρητική – επεκτατική Τουρκία.

Ποιά είναι τα διαχρονικά ζητήματα της ελληνοτουρκικής αντιπαράθεσης που, κατά την Κυβέρνηση, θα προωθήσει τη λύση τους ο διάλογος;

1) Η Ελλάδα δικαιούται να ασκήσει το μονομερές δικαίωμα που της δίνει το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας να αυξήσει, δηλαδή, τα χωρικά ύδατά της μέχρι τα 12 ν.μ. στο Αιγαίο και την Α. Μεσόγειο και την άρση τού, επ’ αυτού, τουρκικού casus belli; Όχι, υποστηρίζει η Άγκυρα.

2) Τα ελληνικά νησιά που μπορούν να συντηρήσουν ανθρώπινη δραστηριότητα διαθέτουν την ίδια ΑΟΖ (μέχρι 200ν.μ.) με αυτήν της ηπειρωτικής χώρας, όπως προβλέπεται από το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας; Όχι, διαθέτουν μόνο χωρικά ύδατα 6 ν.μ. αντιτείνει η Τουρκία.

3) Τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου δικαιούνται να είναι στρατιωτικοποιημένα γιατί απειλούνται; Θυμίζουμε το «Θα έρθουμε μια νύχτα ξαφνικά». Όχι, πρέπει να είναι αποστρατικοποιημένα σύμφωνα με τις Συνθήκες Λωζάνης-Παρισίων, λέει η Τουρκία.

4) Η Ελλάδα μπορεί να καταθέσει στην ΕΕ τους χάρτες του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού, όπως έχει κάνει η Κυπριακή Δημοκρατία; Μια τέτοια ενέργεια θα σήμαινε ανακήρυξη (όχι οριοθέτηση) της συνολικής ελληνικής ΑΟΖ, χωρίς αυτό να προκαλέσει τη σφοδρή τουρκική αντίδραση;

5) Τα Θαλάσσια Πάρκα, που εξαγγέλθηκαν, θα υλοποιηθούν ή ξεχάστηκαν για να μην χαλάσει το θετικό κλίμα; Η Άγκυρα δήλωσε ότι απαιτείται η συναίνεσή της.

6) Το παράνομο, κατά το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας, Τουρκολυβικό Μνημόνιο θα ακυρωθεί ή θα παρεμποδίζει την όποια εκμετάλλευση της οριοθετημένης ελληνικής ΑΟΖ με την Αίγυπτο;

7) Τα αφηγήματα της «Γαλάζιας Πατρίδας» και των «Γαλάζιων Αιθέρων» αποτελούν ευθεία αμφισβήτηση της κυριαρχίας και των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Ελλάδος. Η Τουρκία διεκδικεί το μισό Αιγαίο, ανατολικά του 25ου Μεσημβρινού και όλη τη θαλάσσια έκταση μεταξύ Ρόδου και Κύπρου (βλέπε χάρτη). Μπορεί κάτι τέτοιο να γίνει αποδεκτό;

8) Στην Κύπρο η Τουρκία ζητάει τη διεθνή αναγνώριση της κατεχόμενης ζώνης ως ανεξάρτητο κράτος. Παράλληλα διακηρύσσει ότι τα κατοχικά στρατεύματά της θα παραμείνουν εσαεί στη νησί. Ο Ελληνισμός μπορεί να το αποδεχτεί;

9) Η μουσουλμανική μειονότητα της Δ. Θράκης που η Άγκυρα, ενάντια στη Συνθήκη της Λωζάνης, αποκαλεί τουρκική, χρησιμοποιείται εδώ και χρόνια ως «στρατηγική μειονότητα» για την υβριδική αποσταθεροποίηση της Ελλάδας και επέμβασης στις εσωτερικές υποθέσεις της. Η Κυβέρνηση και το υπόλοιπο κυρίαρχο πολιτικό σύστημα δεν αντιδρούν για να μη θυμώσει η Τουρκία.

Όλα αυτά και άλλα σημαντικά ζητήματα προδιαγράφουν το αποτέλεσμα του ελληνοτουρκικού διαλόγου. Η Τουρκία κερδίζει χρόνο και ισχυροποιείται. Η Διακήρυξη των Αθηνών διευκόλυνε την Άγκυρα στην απόκτηση των αμερικανικών F-16 (40 + 80 αεροσκάφη και άφθονα όπλα). Η συνέχιση του διαλόγου διευκολύνει την Τουρκία για την άρση των αμερικανικών κυρώσεων στην πολεμική βιομηχανία της και ίσως στην απόκτηση των F-35. Η Ελλάδα χάνει χρόνο, δεν ασκεί τα νόμιμα δικαιώματά της και δεν ανατρέπει το status quo, στο οποίο έχει εγκλωβιστεί. Η Τουρκία, από την πλευρά της, επιμένει να προβάλλει συνεχώς τις διεκδικήσεις της, όταν απαιτείται τις επιβάλλει δια του καταναγκασμού (π.χ. πρόσφατα στην Κάσο) και στο τέλος θα επικαλεστεί «τις πραγματικότητες επί του πεδίου»  ως ένα είδος «χρησικτησίας» για να τις νομιμοποιήσει στη διεθνή σκηνή.

Το Μεταναστευτικό  

Η Κυβέρνηση προβάλλει ως επιτυχία του διαλόγου τη συνεργασία με την Τουρκία για τον περιορισμό των μεταναστευτικών ροών. Πρόκειται για προπαγάνδα εσωτερικής κατανάλωσης. Αλήθεια, πώς φτάνουν οι μετανάστες από την Κεντρική Ασία, το Κέρας ή την υποσαχάρια Αφρική στην Τουρκία; Έρχονται περπατώντας; Όχι βέβαια. Φτάνουν με πτήσεις των τουρκικών αερογραμμών (χωρίς visa) στην Κωνσταντινούπολη και από εκεί προωθούνται στον Έβρο και στις ακτές του Αιγαίου. Υπάρχει κανείς αφελής που πιστεύει ότι όλο αυτό το traffic γίνεται εν αγνοία των τουρκικών μυστικών υπηρεσιών, της στρατοχωροφυλακής και της αστυνομίας; Οι διακινητές είναι απλώς τα εκτελεστικά όργανα των υβριδικών επιχειρήσεων της Τουρκίας.

Σύμφωνα με στοιχεία της Frontex το πρώτο οκτάμηνο του 2024 οι μεταναστευτικές ροές από την Α. Μεσόγειο προς την Ελλάδα  αυξήθηκαν κατά 39% (πάνω από 37.000 άτομα). Αντίθετα από την Κεντρική Μεσόγειο προς την Ιταλία μειώθηκαν κατά 64%. Ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου Ν. Παναγιωτόπουλος, σε πρόσφατη συνέντευξή του, ανέφερε ότι οι ροές, το πρώτο οκτάμηνο αυξήθηκαν, κατά 60%. Ίσως ξέρει κάτι περισσότερο. Αυτοί οι αριθμοί αφορούν όσους εντοπίζονται και καταγράφονται. Χιλιάδες άλλοι διέρχονται λαθραία από τα σύνορα. Κάθε μέρα στον Έβρο και στην Εγνατία οδό συλλαμβάνονται αλλοδαποί και ημεδαποί διακινητές με κλεμμένα αυτοκίνητα να προωθούν λαθρομετανάστες στο εσωτερικό της χώρας. Εκείνος ο φράκτης στον Έβρο προχωράει με «ρυθμό χελώνας».

Αλήθεια, γιατί η Κυβέρνηση δεν αναστέλλει τη χορήγηση ασύλου για έξι μήνες, όπως έκανε η Κυπριακή Δημοκρατία με αποτέλεσμα την κατακόρυφη μείωση των αφίξεων μεταναστών; Αλλά πώς να το κάνει όταν ο πρωθυπουργός έχει δηλώσει ότι είναι ευτυχής που η ελληνική κοινωνία μεταλλάσσεται σε πολυπολιτισμική! Όταν οι Έλληνες, δηλαδή, θα γίνουν μια από τις διάφορες μειονότητες που θα διαβιούν στην ελληνική επικράτεια.

Το Κυπριακό

Ο Νίκος Χριστοδουλίδης πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας κράτους διεθνώς αναγνωρισμένου, μέλους του ΟΗΕ, της ΕΕ και άλλων διεθνών οργανισμών παρακαλάει για μια συνάντηση με τον επικεφαλής της αποσχιστικής οντότητας της Βόρειας Κύπρου για να επαναρχίσει ο διάλογος για λύση του Κυπριακού. Μόνο που τη λύση του Κυπριακού δε θα την αποφασίσει ο όποιος Ερσιν Τατάρ αλλά η Άγκυρα. Αν ο Ν. Χριστοδουλίδης ήθελε να διατηρήσει την αξιοπρέπειά του και ιδιαίτερα το κύρος της Κυπριακής Δημοκρατίας θα έπρεπε να ζητάει διάλογο με τον Ερντογάν. Από κοντά ο Κ. Μητσοτάκης και ο Υπουργός του των Εξωτερικών δηλώνουν ευτυχείς που υπάρχει κινητικότητα στο Κυπριακό. Κινητικότητα για να προκύψει τι; Για να απενοχοποιείται ο εισβολέας και κατακτητής;

Μετά 50 χρόνια κανένα κράτος και κανείς διεθνής οργανισμός δε ζητάει την αποχώρηση των στρατευμάτων κατοχής από την Κύπρο. Όλοι ζητούν διάλογο μεταξύ των δύο κοινοτήτων και αμοιβαίες υποχωρήσεις για την εύρεση της όποιας λύσης. Η Τουρκία είναι στο απυρόβλητο. Εδώ έχουν οδηγήσει τον Ελληνισμό 50 χρόνια κατευναστικής πολιτικής  Για αποτροπή, ανάσχεση και απελευθέρωση της κατεχόμενης Κύπρου δε μιλάει ούτε η Αθήνα ούτε η Λευκωσία.

 Ο Ερντογάν ζητάει από το βήμα της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ τη διεθνή αναγνώριση ως ανεξάρτητου κράτους των κατεχομένων εδαφών και οι Μητσοτάκης και Χριστοδουλίδης μια Δικοινοτική –Διζωνική Ομοσπονδία που μπορεί να είναι χειρότερη ακόμη και της διχοτόμησης, αφού θα θέσει και τις ελεύθερες περιοχές υπό τον γεωπολιτικό έλεγχο της Τουρκίας.

Εδώ που έχουν φτάσει τα πράγματα στην ελληνοτουρκική αντιπαράθεση είτε ο Ελληνισμός θα αποδεχτεί όλους τους τουρκικούς όρους είτε η Τουρκία θα πρέπει να υποχρεωθεί να εγκαταλείψει τους γεωστρατηγικούς στόχους της. Μέση λύση δεν υπάρχει, γιατί αν δώσουμε μόνο ορισμένα απ’ όσα απαιτεί η Άγκυρα, «για να μην είμαστε καθημερινά με το δάκτυλο στη σκανδάλη» όπως είπε ο κ. Μητσοτάκης, απλώς θα της ανοίξουμε την όρεξη και για τα υπόλοιπα όντας σε ακόμη πιο αδύναμη θέση. Εκτός αν το «Σύνδρομο της Στοκχόλμης» έχει καταλάβει ολοκληρωτικά το πολιτικό προσωπικό σε Αθήνα και Λευκωσία.

Υ.Γ. 1 Πέρασε ίσως απαρατήρητη η αναφορά του Κ. Μητσοτάκη κατά την ομιλία του στη «Σύνοδο Κορυφής για Το Μέλλον» του ΟΗΕ. Είπε: «Το παγκόσμιο συμφέρον διαπερνά το μεμονωμένο συμφέρον των κρατών». Ποιος αλήθεια ορίζει το παγκόσμιο συμφέρον; Η παγκοσμιοποίηση, η Ευρωπαϊκή Ένωση, το ΝΑΤΟ, η Σύνοδος του Νταβός ή κάποιος άλλος;

Υ.Γ. 2 Απορεί κανείς με την εμμονή των ελλήνων πολιτικών να μιλούν για ενδεχόμενη οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ με την Τουρκία. Αγνοούν ότι στην ΑΟΖ περιλαμβάνεται και η υφαλοκρηπίδα; Ή εξυπηρετούν την Άγκυρα που δεν έχει επικυρώσει τη Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας και θέλει οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας ώστε να ισχυριστεί ότι τα ελληνικά νησιά του Αιγαίου κάθονται πάνω στην υφαλοκρηπίδα της Ανατολίας;

 

Πηγή: www.ellinikiantistasi.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Κύπρος (Εθνική Φρουρά, Κύπρος 1974)

Κύπρος – Πρόεδρος Ν. Χριστοδουλίδης: Πολύ συγκεκριμένη η ατζέντα της τριμερούς

Δημοσιεύτηκε

στις

Η συζήτηση γίνεται για να δούμε αν υπάρχουν οι προοπτικές για επανέναρξη των συνομιλιών

Ανδρέας Πιμπίσιης

Η ατζέντα της τριμερούς συνάντησης της 15ης Οκτωβρίου είναι πολύ συγεκριμένη και αφορά τις προοπτικές επανέναρξης των συνομιλιών, τόνισε ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης. Σπεύδοντας την ίδια ώρα να διαμηνύσει πως δεν πάει στη Νέα Υόρκη για να συζητήσει την ατζέντα που προσπαθεί να περάσει ο Ερσίν Τατάρ και η τουρκική πλευρά.

Προσερχόμενος το πρωί στο Cyprus Forum 2024, στη Λευκωσία, ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων είπε ότι η τριμερής συνάντηση δεν είναι ανοικτής ατζέντας: “Δεν υπάρχει οτιδήποτε που είναι ανοιχτής ατζέντας. Η συζήτηση γίνεται με έναν και μόνο σκοπό: να δούμε αν υπάρχουν οι προοπτικές για επανέναρξη των συνομιλιών και θεωρώ ιδιαίτερα σημαντική την πρωτοβουλία του Γενικού Γραμματέα“.

Πρόσθεσε ότι ήταν κάτι που επιδιώκαμε εδώ και καιρό. “Από κει και πέρα, είπε, επικεντρωνόμαστε στο να υπάρξει αποτέλεσμα που για μας ένας είναι ο στόχος, η επανέναρξη των συνομιλιών στη βάση του συμφωνημένου πλαισίου και από εκεί που μείναμε στο Κραν Μοντανά“.

Σημείωσε ότι “αναμένουμε να δούμε, προετοιμαζόμαστε για συνάντηση”, την οποία χαρακτήρισε “θετική εξέλιξη“. “Με απόλυτη σοβαρότητα θα προσέλθουμε σε αυτό το δείπνο και θα πράξουμε ό,τι είναι δυνατόν για να υπάρξουν θετικά αποτελέσματα“, είπε.

Ο Πρόεδρος σχολίασε ότι “είναι θετικό ότι γίνεται αυτό το δείπνο. Από ‘κει και πέρα, δεν θέλω να πω πολλά, επικεντρώνομαι στη συζήτηση, στο αποτέλεσμα. Να υπάρξει αποτέλεσμα, αυτό με ενδιαφέρει“, επεσήμανε.

Στα κατεχόμενα, ο Ταχσίν Ερτουγρούλογλου έσπευσε να διαμηνύσει πως στη Νέα Υόρκη δνε θα συζητηθεί το θέμα της ομοσπονδίας.

Σε δηλώσεις του στην Νέα Υόρκη, μετά την ολοκλήρωση των συναντήσεων του, σύμφωνα με τα όσα μεταδίδει η διαδικτυακή «Κίπρις Πόστασι», αναφερόμενος στο άτυπο δείπνο στις 15 Οκτωβρίου μεταξύ των δύο ηγετών και του ΓΓ του ΟΗΕ είπε ότι «αυτό που διευκρινίσαμε είναι ότι δεν θα πραγματοποιηθεί σε μια ατμόσφαιρα συζήτησης της ομοσπονδίας». Είπε ακόμα ότι η «κυριαρχία και η παρουσία» τους ψευδοκράτους είναι μη διαπραγματεύσιμα θέματα.

Ανάφερε ότι ο ΓΓ του ΟΗΕ κάλεσε τους δύο ηγέτες για άτυπο δείπνο στις 15 Οκτωβρίου στη Νέα Υόρκη «πρόσκληση που ο Ερσίν Τατάρ αποδέχτηκε», είπε και επανέλαβε ότι δεν υπάρχει άλλος δρόμος από την «αναγνώριση» της παρουσίας του ψευδοκράτους.

Φιλελεύθερος

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή