Ακολουθήστε μας

Ενεργειακά

Στρατηγικός κόμβος για τα ρωσικά προϊόντα πετρελαίου η Τουρκία! Πως “μπλέκεται” η Ελλάδα;

Δημοσιεύτηκε

στις

Πέρυσι, η Τουρκία έγινε ο μεγαλύτερος αγοραστής ρωσικών προϊόντων πετρελαίου στον κόσμο. Η χώρα έλαβε το 18% του ντίζελ, του πετρελαίου εσωτερικής καύσης, των καυσίμων αεροσκαφών και άλλων διυλισμένων προϊόντων που εξάγονταν δια θαλάσσης από τη Ρωσία. Οι ρωσικές προμήθειες αποτελούσαν το 81% των εισαγωγών της. Δεν χρειάζεται όμως η Τουρκία όλο τον όγκο των προϊόντων για τις δικές της ανάγκες. «Η Τουρκία έχει γίνει στρατηγικός κόμβος για τα ρωσικά προϊόντα πετρελαίου που προορίζονται για την ΕΕ, δημιουργώντας δυνητικά εκατοντάδες εκατομμύρια φορολογικά έσοδα για την πολεμική μηχανή του Κρεμλίνου», δήλωσε ο Μάρτιν Βλαντιμίροβ, ειδικός σε θέματα ενέργειας στο Κέντρο Μελέτης της Δημοκρατίας (CSD).

Σύμφωνα με την έρευνα του CSD και του Κέντρου Ερευνών Καθαρού Αέρα και Ενέργειας (CREA), αφού η ΕΕ επέβαλε εμπάργκο στις εισαγωγές ρωσικών πετρελαιοειδών στις 5 Φεβρουαρίου 2023, οι χώρες του μπλοκ εισήγαγαν 5,16 εκατ. τόνους πετρελαϊκών προϊόντων αξίας 3,1 δισ. ευρώ μέσω τουρκικών λιμανιών (Τζεϊχάν, Μαρμαρά Ερεγκλίσι και Μερσίν ). Ωστόσο, αυτά τα λιμάνια δεν διαθέτουν εγκαταστάσεις ανακύκλωσης. Παράλληλα, το 86% (σε νομισματικούς όρους) των εισαγωγών ιδίων προϊόντων πετρελαίου έγινε από τη Ρωσία.

Μια ανάλυση συγκεκριμένων μεταφορών φορτίου δείχνει ότι ευρωπαϊκές εταιρείες μπορεί να αγοράζουν ρωσικά προϊόντα πετρελαίου που έχουν αναμειχθεί σε εγκαταστάσεις αποθήκευσης πετρελαίου στα τουρκικά λιμάνια ή απλώς επανεξάγονται, ανέφερε η έκθεση CSD και CREA. Για παράδειγμα, τον Μάιο του 2023, ο τερματικός σταθμός Τορός Τζεϊχάν έλαβε 26.923 τόνους βενζίνης από το Νοβοροσίσκ. Δέκα ημέρες αργότερα, ο ίδιος όγκος φυσικού αερίου και πετρελαίου στάλθηκε από αυτόν τον τερματικό σταθμό στο ελληνικό διυλιστήριο πετρελαίου ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ (ΕΛΛΑΣ) ΔΙΥΛΙΣΤΗΡΙΑ ΚΟΡΙΝΘΟΥ.

Η Ρωσία, οι ηγέτες της οποίας επιμένουν να διακόψουν όλους τους δεσμούς με τη Δύση, και η Τουρκία έχουν εκμεταλλευτεί ένα κενό στους κανόνες κυρώσεων της ΕΕ. Επιτρέπουν την αγορά προϊόντων από ρωσικό πετρέλαιο σε περίπτωση επεξεργασίας μεγάλου όγκου. Για παράδειγμα, τα ινδικά διυλιστήρια προμηθεύουν προϊόντα από ρωσικό πετρέλαιο στην ΕΕ. Ωστόσο, τα τουρκικά λιμάνια δεν διαθέτουν εγκαταστάσεις επεξεργασίας.

Από την επιβολή του εμπάργκο στις αρχές Φεβρουαρίου 2023 έως τα τέλη Φεβρουαρίου 2024, η Τουρκία εισήγαγε ρωσικά προϊόντα πετρελαίου αξίας 17,6 δισεκατομμυρίων ευρώ, δηλαδή 105% περισσότερα από την προηγούμενη ίδια περίοδο. Και οι εξαγωγές καυσίμων της στην ΕΕ αυξήθηκαν κατά 107% την ίδια περίοδο.

Ο προϋπολογισμός της Ρωσίας κέρδισε 5,4 δισεκατομμύρια ευρώ από την προμήθεια πετρελαϊκών προϊόντων στην Τουρκία, γεγονός που επέτρεψε στη Μόσχα να «συνεχίσει τη μεγάλης κλίμακας εισβολή της στην Ουκρανία», αναφέρεται στην έκθεση.

Οι ρωσικές προμήθειες καυσίμων στην ΕΕ πραγματοποιήθηκαν επίσης μέσω του τερματικού σταθμού Ντιορτγιόλ, που βρίσκεται στην ομώνυμη πόλη, Ντιορτγιόλ, όπου επίσης δεν υπάρχουν εγκαταστάσεις επεξεργασίας, έγραψαν οι Financial Times τον Ιανουάριο.

Πριν από την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, λάμβανε κυρίως ιρακινό πετρέλαιο σιδηροδρομικώς και το μετέφερε σε τάνκερ. Στη συνέχεια όμως άρχισε να δέχεται ενεργά τανκς. Μεταξύ Ιανουαρίου και Νοεμβρίου 2023, έλαβε 9,2 εκατομμύρια βαρέλια (σχεδόν το 90% όλων των θαλάσσιων προμηθειών) από τη Ρωσία, σύμφωνα με την εταιρεία ανάλυσης Kpler. Μέρος αυτού του καυσίμου αγοράστηκε από την ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ (ΕΛΛΑΣ).

Προηγουμένως, η εταιρία επίσημα σταματήσει να εργάζεται με προμήθειες από τη Ρωσία επειδή είχε συμβόλαια με το Πεντάγωνο. Όμως τα ρωσικά βαρέλια συνέχισαν να φορτώνονται σε αμερικανικά πολεμικά πλοία και αεροσκάφη στις ευρωπαϊκές βάσεις καθώς έφτασαν στα διυλιστήρια της εταιρείας, αλλάζοντας χέρια στην πορεία και ανακατεύοντας τα αποθέματα του Ντιορτγιόλ με καύσιμα άλλων χωρών.

ΠΗΓΗ: Δημόσια Ραδιοφωνία της Αρμενίας

Συνέχεια ανάγνωσης

Ενεργειακά

Τα Νέα: Εξελίξεις στο Αιγαίο! Μία ευκαιρία, μία παγίδα και οι χάρτες

Δημοσίευμα στα Νέα επικαλείται πληροφορία, ότι η Τουρκία είναι έτοιμη να ανοίξει η συζήτηση για οριοθέτηση θαλάσσιων ζωνών με βάση το Δίκαιο της Θάλασσας

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Δημοσίευμα στα Νέα επικαλείται πληροφορία, ότι η Τουρκία είναι έτοιμη να ανοίξει η συζήτηση για οριοθέτηση θαλάσσιων ζωνών με βάση το Δίκαιο της Θάλασσας

Στην πρόσφατη συνάντηση του Κυριάκου Μητσοτάκη με τον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν στο πλαίσιο της συνόδου κορυφής του ΟΗΕ, στη Νέα Υόρκη έγινε γνωστό, ότι οι ηγέτες Ελλάδας και Τουρκίας εδωσαν εντολή «διερεύνησης» για εκκίνηση των συζητήσεων περί υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ στους Υπουργούς Εξωτερικών της κάθε χώρας, Γιώργο Γεραπετρίτη και Χακάν Φιντάν αντίστοιχα.

Την αποκάλυψη είχε κάνει ο ίδιος ο υπουργός Εξωτερικών, Γιώργος Γεραπετρίτης, σε δηλώσεις του από τη Νέα Υόρκη, επισημαίνοντας, ότι «είναι αναγκαίο σήμερα, περισσότερο από ποτέ, όταν βρισκόμαστε σε μια περιοχή, η οποία βάλλεται από διαρκείς γεωπολιτικούς κινδύνους και εν μέσω δύο πολέμων, να υπάρχουν σχέσεις κατανόησης και καλής γειτονίας». 

Όπως ανέφερε ο επικεφαλής της ελληνικής διπλωματίας, ο υπουργός Εξωτερικών της Τουρκίας θα επισκεφθεί το επόμενο διάστημα την Ελλάδα, έτσι ώστε να προετοιαστεί το Ανώτατο Συμβούλιο και να συντονιστούν όλες τις αναγκαίες ενέργειες.

Το δημοσίευμα των Νέων

Το Σάββατο σε πρωτοσέλιδο ρεπορτάζ της που τιτλοφορείται ως “Εξελίξεις στο Αιγαίο” η εφημερίδα “Τα Νέα” επικαλείται πληροφορία, ότι η Τουρκία επιθυμεί να συζητήσει για οριοθέτηση βάσει του δικαίου της Θάλασσας.

“Εναν νέο δρόμο στον ελληνοτουρκικό διάλογο σηματοδοτεί η πληροφορία ότι η Αγκυρα αποδέχεται να ανοίξει η συζήτηση για οριοθέτηση θαλάσσιων ζωνών με βάση το Δίκαιο της Θάλασσας

• Μετά την Παλαιστίνη και η χώρα μας κινδυνεύει από την ανυπαρξία επαρκούς χαρτογράφησης

• Ποια είναι η παγίδα

Η νέα φάση στα ελληνοτουρκικά ζητήματα θέτει και νέα ερωτήματα ως προς της διεξαγωγή των διαπραγματεύσεων! Στο εγγύς ιστορικό παρελθόν στην ευρύτερη περιοχή μας, έχουν διεξαχθεί ανάλογες διαπραγματεύσεις, στις οποίες μπορούμε να ανατρέξουμε ως προς το δέον ή το μη δέον γενέσθαι στα καθ΄ημάς κρίσιμα διακυβεύματα”, αναφέρει μεταξύ άλλων το δημοσίευμα των Νέων.

 

Συνέχεια ανάγνωσης

Video

Μιθριδατισμός Αθήνας-Λευκωσίας

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Γιάννος Χαραλαμπίδης: Στην ηλεκτρική διασύνδεση θέλουμε καθαρό έργο χωρίς βρώμικο φέσι. Υπάρχει συμφωνία, κάτι που ήταν αναμενόμενο. Το θέμα είναι να έχει κέρδος ο Κύπριος πολίτης. Μένει να δούμε, αν αυτά τα ποσά και τα κέρδη, θα μετουσιωθούν. Να εξηγήσει αν αυτή η μελέτη ισχύει. Συμφωνήθηκε, ότι στη ρήτρα περί κρίσης για γεωπολιτικούς λόγους, ότι το 63-37 θα γίνει 50-50. Στο κέρδος του 8,3% που θα έχουν οι εταιρείες για 12 χρόνια, είναι ζητήματα που έχουν λυθεί. Η δική μας ρυθμιστική αρχή πρέπει να εγκρίνει ό,τι συμφωνήθηκε στην Αθήνα. Για το Κυπριακό, εφόσον δεν υπάρχει τριμερής είναι αν ο γγ του ΟΗΕ θα συναντήσει ξεχωριστά τους ηγέτες των δύο κοινοτήτων. Εγείρονται όμως σοβαρά ερωτήματα από τη ρήση του προέδρου της Κύπρου, ότι η λύση δεν θα είναι δίκαιη. Τι θέλει να μας πει; Ότι η ΔΔΟ δεν είναι δίκαιη λύση και τί θα πεί στον Γκουτέρες; Ό,τι και να κάνει ο γγ του ΟΗΕ το άκουσε και έτσι του δένεις τα χέρια να μη δεχτεί δίκαιη λύση. Και εμείς δεχόμαστε μια λύση που δεν είναι δίκαιη. Πάμε σε λύση άδικη και διχοτομική; Αυτές είναι ατυχείς δηλώσεις. Μας προετοιμάζουν σε κάτι που δεν είναι δίκαιο, λες και πίνουμε το δηλητήριο του Μιθριδάτη;

Συνέχεια ανάγνωσης

Video

Γιάννος Χαραλαμπίδης: Να δοθούν απαντήσεις από Αθήνα και Λευκωσία!

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Γιάννος Χαραλαμπίδης: Η Ελληνική κυβέρνηση θα ήθελε να δοθούν τα 125 εκατ.Ευρώ στο σύνολο. Όταν λέει η Λευκωσία 25 εκατ.Ευρώ ανά έτος εννοεί, ότι θέλει να παρουσιάζονται στοιχεία. Το μεγάλο ερώτημα είναι γιατί υπάρχουν τόσα εμπόδια. Εδώ πρέπει να απαντήσουν Αθήνα και Λευκωσία ειδικά από τη στιγμή που το έργο επιδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση με 600 εκατ.Ευρώ. Αντιλαμβάνομαι, ότι πίσω από τις κυβερνήσεις κρύβονται άλλα συμφέροντα. Ο πρόεδρος της Κύπρου ταλαιπωρείται από ένα άλλο σκάνδαλο όσον αφορά το Βασιλικό και θέλει να μετριάσει τις σκιές. Είμαι της άποψης, ότι θα πρέπει να είναι καθαρό το έργο χωρίς βρώμικα φέσια και ότι θα πρέπει να υπάρχει διαφάνεια.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή