Ακολουθήστε μας

Ευρωπαϊκή Ένωση

Μάικλ Ρούμπιν στο 1945: Τα Κατεχόμενα έχουν μετατραπεί σε καταφύγιο του τρόμου

Δημοσιεύτηκε

στις

Ενώ οι προσπάθειες του ΟΗΕ να ανατρέψει την κατοχή της Τουρκίας ήταν φάρσα, οι διαδοχικές κυβερνήσεις των ΗΠΑ συνεχίζουν να αποδέχονται το status quo. Όχι μόνο η Τουρκία πιέζει τώρα για μόνιμη διαίρεση του νησιού, αλλά η βόρεια Κύπρος έχει γίνει πλέον ένα ασφαλές καταφύγιο για τον τρόμο και κόμβος ξεπλύματος χρήματος που αποτελεί σοβαρή και αυξανόμενη απειλή για την ασφάλεια των ΗΠΑ και της Ευρώπης.

Του Μάικλ Ρούμπιν

Πριν από πενήντα χρόνια τον επόμενο μήνα, τα τουρκικά στρατεύματα ξεχύθηκαν στην Κύπρο και κατέλαβαν το ένα τρίτο του νησιού. Σε αντίθεση με την τουρκική προπαγάνδα, η κατάληψη του 1/3 του νησιού από τον Τουρκικό Στρατό δεν έγινε για να προστατεύσει τους Κύπριους Μουσουλμάνους. Οποιαδήποτε απειλή γι’ αυτούς είχε περάσει και όλες οι πλευρές της Κυπριακής σύγκρουσης διαπραγματεύονταν στη Γενεύη. Μάλλον, η τουρκική κίνηση ήταν μια γυμνή αρπαγή γης, που δεν διαφέρει από την εισβολή της Γερμανίας στην Τσεχοσλοβακία ή την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία .

Ο Σύμβουλος Εθνικής Ασφάλειας Χένρι Κίσινγκερ, ωστόσο, ήταν πρόθυμος να δώσει στην Τουρκία ένα δωρεάν πάσο. Η Τουρκία ήταν μία από τις δύο μόνο χώρες του ΝΑΤΟ που συνόρευαν με τη Σοβιετική Ένωση και ο στρατός της ήταν από τους μεγαλύτερους του ΝΑΤΟ. «Δεν υπάρχει αμερικανικός λόγος για τον οποίο οι Τούρκοι δεν πρέπει να έχουν το ένα τρίτο της Κύπρου», είπε ο Κίσινγκερ στον Πρόεδρο Τζέραλντ Φορντ. «Η τουρκική τακτική είναι σωστή – αρπάξτε ό,τι θέλουν και μετά διαπραγματευτείτε με βάση την κατοχή». Ήταν κυνισμός υπό το πρόσχημα της επιτήδευσης. Αυτό που ο Κίσινγκερ απέτυχε να αναγνωρίσει είναι ότι ο κόσμος δεν ήταν στατικός και ότι οι χώρες που θεωρούνταν λιγότερο σημαντικές στην εποχή του θα μπορούσαν αργότερα να γίνουν κρίσιμοι σύμμαχοι, ενώ εκείνες που θεωρούσε κομβικά κράτη θα μπορούσαν να γίνουν υποχρεώσεις.

Ενώ τα Ηνωμένα Έθνη διατηρούν μια ειρηνευτική δύναμη στο νησί για έξι δεκαετίες και οι διορισμένοι μεσολαβητές του ΟΗΕ προσπαθούν να διαπραγματευτούν ένα ψήφισμα για τη διαίρεση του νησιού τις τελευταίες πέντε δεκαετίες, μια λύση δεν είναι πιο κοντά τώρα από ό,τι ήταν όταν ο τουρκικός στρατός εισέβαλε στην Κύπρο το 1974. Μερικοί Τούρκοι αναφέρουν την Κυπριακή απόρριψη του Σχεδίου Ανάν του 2004 για να δικαιολογήσουν τη συνεχιζόμενη κατοχή του ενός τρίτου μιας άλλης χώρας από την Τουρκία, αλλά η απόρριψη του σχεδίου Ανάν από την Κύπρο ήταν σοφή . Ήταν ξεκάθαρος κατευνασμός. Ενώ ο Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ Κόφι Ανάν περιέγραψε το σχέδιό του ως μια συνολική ειρηνευτική συμφωνία, δεν απαιτούσε την πλήρη απόσυρση των τουρκικών δυνάμεων ούτε υπήρχαν μηχανισμοί επιβολής εάν η Τουρκία και οι πληρεξούσιοί της δεν τηρούσαν το τέλος της διαπραγμάτευσης. Πράγματι, σύμφωνα με το σχέδιο του Ανάν, η Τουρκία διατήρησε ακόμη και το δικαίωμα να επέμβει στρατιωτικά στο μέλλον.

Ενώ οι προσπάθειες του ΟΗΕ να ανατρέψει την κατοχή της Τουρκίας ήταν φάρσα, οι διαδοχικές κυβερνήσεις των ΗΠΑ συνεχίζουν να αποδέχονται το status quo. Οι συνομιλίες με τη μεσολάβηση του ΟΗΕ επιτρέπουν στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρωπαϊκή Ένωση να προσποιούνται ότι παραμένουν προσηλωμένες σε μια λύση, παρόλο που κατανοούν ότι οι προσπάθειες του ΟΗΕ δεν οδηγούν πουθενά. Εν τω μεταξύ, έποικοι από την Τουρκία συνεχίζουν να ξεχύνονται στην κατεχόμενη ζώνη, περιθωριοποιώντας τους Κύπριους τους οποίους η Τουρκία ισχυρίζεται ότι προστατεύει.

Ενώ ο Κίσινγκερ και οι συνεργάτες του μπορεί να θεωρούσαν την κατοχή της βόρειας Κύπρου ως ένα δευτερεύον πρόβλημα στον πόλο των κρίσεων που έπρεπε να αντιμετωπιστούν, μια τέτοια συναίνεση αποτελεί πλέον απειλή για την εθνική ασφάλεια. Με απλά λόγια, το status quo δεν μπορεί πλέον να διατηρηθεί. Όχι μόνο η Τουρκία πιέζει τώρα για μόνιμη διαίρεση του νησιού, αλλά η βόρεια Κύπρος έχει γίνει πλέον ένα ασφαλές καταφύγιο για τον τρόμο και κόμβος ξεπλύματος χρήματος που αποτελεί σοβαρή και αυξανόμενη απειλή για την ασφάλεια των ΗΠΑ και της Ευρώπης.

Υπάρχουν τέσσερις λόγοι για τους οποίους οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν έχουν πλέον την πολυτέλεια να ανέχονται τον αλυτρωτισμό και την κατοχή της Τουρκίας.

Πρώτον, καθώς οι ανελεύθεροι ηγέτες όπως ο Βλαντιμίρ Πούτιν, ο Σι Τζινπίνγκ και ο Νικολάς Μαδούρο αμφισβητούν τα σύνορα σε ολόκληρο τον κόσμο, η ευλογία της πρότασης του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν να διχάσει οριστικά την Κύπρο θα δημιουργούσε προηγούμενο που θα απειλούσε τη φιλελεύθερη τάξη πραγμάτων. Η αναγνώριση της κατάκτησης της Κύπρου από την Τουρκία, ακόμη και 50 χρόνια αργότερα, θα σήμαινε αποδοχή της προσάρτησης της Κριμαίας και του Ντονμπάς από τη Ρωσία. Θα σήμαινε στον Μαδούρο ότι ο χρόνος θα ανταμείψει οποιαδήποτε εισβολή στην περιοχή Εσεκίμπο της Γουιάνας και ομοίως θα δικαιολογούσε τόσο την κατοχή του Κασμίρ από το Πακιστάν όσο και την εισβολή της Κίνας στην Ινδία. Ένα ανεξάρτητο κράτος στη Βόρεια Κύπρο δεν θα ήταν διαφορετικό από τη μαριονέτα της Ρωσίας, τη Λαϊκή Δημοκρατία του Ντόνετσκ στην Ουκρανία. Θα ήταν απλώς μια προσωρινή οντότητα που θα περιμένει την προσάρτηση. Πράγματι, τον Μάρτιο του 2024, ο Ερντογάν έδειξε τα χαρτιά του όταν θρηνούσε ότι αν ο Τουρκικός Στρατός είχε προχωρήσει περισσότερο στην εισβολή του, ολόκληρη η Κύπρος θα ήταν σήμερα τουρκικό κράτος.

Δεύτερον, καθώς η Τουρκία ολοκληρώνει τη μετάβασή της από έναν αξιόπιστο σύμμαχο σε χορηγό της τρομοκρατίας και αδίστακτο καθεστώς, η παρουσία της στη βόρεια Κύπρο είναι αποσταθεροποιητική. Το 2011, ο σύμβουλος του Ερντογάν Egemen Bagis, επί του παρόντος πρεσβευτής της Τουρκίας στην Τσεχική Δημοκρατία, προειδοποίησε ότι η Τουρκία θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει το Πολεμικό Ναυτικό της εναντίον Αμερικανών που εργάζονται σε υπεράκτια κυπριακά κοιτάσματα φυσικού αερίου που η Τουρκία ισχυρίστηκε για λογαριασμό του κυπριακού αντιπροσώπου της. Έκτοτε, η Τουρκία έχει μετατρέψει το κατεχόμενο αεροδρόμιο Λευκονικού της Κύπρου (ή την αεροπορική βάση Geçitkale όπως το έχει χαρακτηρίσει η Τουρκία) σε βάση drone από την οποία τα μη επανδρωμένα τουρκικά αεροσκάφη μπορούν να απειλήσουν τη ναυτιλία στην Ανατολική Μεσόγειο ή να καλύψουν τις απειλές του Ερντογάν κατά του Ισραήλ.

Τρίτον, η βόρεια Κύπρος σήμερα είναι κόμβος ξεπλύματος βρώμικου χρήματος. Υπό τον Ερντογάν, η Τουρκία βοήθησε το Ιράν και τη Ρωσία να αποφύγουν τις κυρώσεις. Ενώ η ίδια η Κύπρος έχει αυστηροποιήσει τους χρηματοοικονομικούς κανονισμούς και έχει αυξήσει τη διαφάνειά της για να συμμορφωθεί με τα διεθνή πρότυπα, η Τουρκία έχει σκόπιμα διατηρήσει τη βόρεια Κύπρο ως νομική και οικονομική γη για κανέναν άνθρωπο στην οποία όλα πάνε. Αυτό εξυπηρετούσε δύο σκοπούς: Πρώτον, ο Ερντογάν μπορεί να προσποιηθεί την καταστολή της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες και την αποφυγή κυρώσεων στην Τουρκία, προκειμένου να διεκδικήσει καλή θέση στο διεθνές χρηματοπιστωτικό σύστημα. Ταυτόχρονα, όμως, η Τουρκία μπορεί απλώς να παρακάμψει τις παράνομες δραστηριότητές της.

Τέταρτον, η τουρκοκρατούμενη ζώνη στην Κύπρο σήμερα γίνεται όλο και περισσότερο καταφύγιο για τον τρόμο. Οι δάσκαλοι σχολείων στη βόρεια Κύπρο αναφέρουν ότι οι μισοί μαθητές στις τάξεις τους σήμερα δεν μιλούν παρά αραβικά ή περσικά. Μερικοί μπορεί να είναι νόμιμοι πρόσφυγες που φεύγουν από τη Συρία και το Ιράν, αλλά κάποιοι τρομοκράτες κρύβονται μέσα στον προσφυγικό πληθυσμό. Η κυπριακή υπηρεσία πληροφοριών έχει ήδη διακόψει μια σειρά από συνωμοσίες του Σώματος των Φρουρών της Ισλαμικής Επανάστασης με στόχο το Ισραήλ και τα εβραϊκά συμφέροντα στην Κύπρο. Αυτό που συμβαίνει στην Κύπρο δεν μένει στην Κύπρο, ωστόσο, καθώς τρομοκρατικές ομάδες ενδέχεται να προσπαθήσουν να περάσουν την πράσινη γραμμή για να αποκτήσουν πρόσβαση στην Κύπρο και την Ευρωπαϊκή Ένωση. Σίγουρα, οι ΗΠΑ θα πρέπει να κατανοήσουν το μάθημα τόσο του Αφγανιστάν πριν από τον Σεπτέμβριο του 2001 όσο και της πρόωρης αποχώρησης από το Ιράκ: Όταν υπάρχουν κενά, οι εξτρεμιστές και οι τρομοκρατικές ομάδες τα γεμίζουν. Το ότι η Τουρκία βοήθησε αθόρυβα τόσο τους Ταλιμπάν όσο και το Ισλαμικό Κράτος θα πρέπει να σημάνει συναγερμό καθώς εκμεταλλεύεται μια παράνομη ζώνη πολύ πιο κοντά στην Ευρώπη, το Ισραήλ και τη Διώρυγα του Σουέζ.

Τι πρέπει να κάνουν τότε οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ευρώπη;

Πρώτον, είναι καιρός να σταματήσουμε να παρενοχλούμε και να απογοητεύσουμε την τουρκική διπλωματική ατάκα. Η Τουρκία καταλαμβάνει την Κύπρο. Η άρνηση να χαρακτηριστεί η Κύπρος κατεχόμενη δεν είναι περίπλοκη. είναι ηλίθια . Οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ευρώπη θα πρέπει να βαθμονομήσουν την πολιτική τους στην πραγματικότητα και όχι σε ευσεβείς πόθους. Συνεπώς, οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ευρώπη θα πρέπει να επιβάλουν κυρώσεις στη βόρεια Κύπρο και την Άγκυρα για παραβιάσεις της θρησκευτικής ελευθερίας. Μην ξεγελιέστε από τις ρωσικές προτάσεις για ανέγερση Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας στην κατεχόμενη ζώνη. Οι Κύπριοι χρειάζονται την ελευθερία της λατρείας, όχι έναν πληρεξούσιο του Κρεμλίνου που λειτουργεί υπό το πρόσχημα της θρησκείας .

Δεύτερον, οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ευρώπη θα πρέπει να πάψουν να παρέχουν οποιαδήποτε νομιμότητα στη λεγόμενη Τουρκική Δημοκρατία της Βόρειας Κύπρου (ΤΔΒΚ). Και οι δύο θα πρέπει να κλείσουν όλα τα γραφεία του TNRC και θα πρέπει να αρνηθούν τον εναέριο χώρο τους σε οποιαδήποτε αεροπορική εταιρεία που εξυπηρετεί αεροδρόμια στην κατεχόμενη ζώνη. Ομοίως, τόσο οι Ηνωμένες Πολιτείες όσο και οποιοδήποτε ευρωπαϊκό κράτος θα πρέπει να απαιτούν από όλους τους Κύπριους να λαμβάνουν βίζα για κυπριακά διαβατήρια αντί για τουρκικά διαβατήρια ή έγγραφα που εκδίδονται από τις αρχές κατοχής.

Τρίτον, οι Ηνωμένες Πολιτείες θα πρέπει να βαθμονομήσουν οποιαδήποτε βοήθεια προς την Τουρκία για την απόσυρση δυνάμεων και εποίκων από την Κύπρο. Η παροχή F-16 από τον Πρόεδρο Τζο Μπάιντεν στην Τουρκία είναι ένα λάθος που καθορίζει την κληρονομιά, παρόμοιο με τη χειραψία του Ντόναλντ Ράμσφελντ με τον Σαντάμ Χουσεΐν κατά τη διάρκεια της κυβέρνησης Ρίγκαν.

Τέταρτον, οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ευρώπη θα πρέπει να επιβάλουν κυρώσεις σε οποιεσδήποτε πωλήσεις ακινήτων στη βόρεια Κύπρο βάσει διατάξεων για το ξέπλυμα χρήματος. Υπάρχει μικρή ρύθμιση στη βόρεια Κύπρο, καθιστώντας την έναν προορισμό επιλογής για όσους αποφεύγουν τις κυρώσεις ή επιδιώκουν να αποφύγουν τους φορολογικούς παραδείσους. Η αγορά ακινήτων από Τούρκους εποίκους , Σύρους και Ιρανούς εμποδίζει την επίλυση της διαίρεσης της Κύπρου. Η Ουάσιγκτον θα πρέπει να χρησιμοποιήσει τη μόχλευση της με την Ιερουσαλήμ για να αναγκάσει την καταστολή των ισραηλινών επενδύσεων στην περιοχή για τους ίδιους λόγους και επειδή είναι στόχοι απαγωγών και δολοφονιών.

Τέλος, είναι σημαντικό να μην παίζουμε στα χέρια της Τουρκίας και να μην επιβραβεύουμε την αδιαλλαξία ή να προτείνουμε οποιαδήποτε νομιμότητα στη βόρεια Κύπρο. Η Ουάσιγκτον θα πρέπει να ζητήσει από την Άγκυρα να λογοδοτήσει για την κατοχή, επιβάλλοντας κυρώσεις όπως χρειάζεται. Καθώς η Τουρκία ζητά από το Αζερμπαϊτζάν, το Ουζμπεκιστάν και το Καζακστάν να αναγνωρίσουν τη βόρεια Κύπρο, ο Λευκός Οίκος και το Στέιτ Ντιπάρτμεντ θα πρέπει να ξεκαθαρίσουν: Αυτές οι χώρες πρέπει να επιλέξουν μεταξύ της βόρειας Κύπρου και των Ηνωμένων Πολιτειών. Θα πρέπει να επιδιώξουν θετικές σχέσεις με την Κύπρο και την ευρύτερη Ευρωπαϊκή Ένωση, να μην πέσουν στο σπαθί του Ερντογάν για να στηρίξουν μια τουρκική κατοχή μηχανής ξεπλύματος βρώμικου χρήματος.

Πενήντα χρόνια ήταν αρκετά. Είναι καιρός να σοβαρευτούμε και να παίξουμε σκληρό παιχνίδι.  

ΠΗΓΗ: 1945

Συνέχεια ανάγνωσης

Ευρωπαϊκή Ένωση

ΕΕ: Η χρηματοδότηση ύψους 1,5 δισ. ευρώ για την Ευρωπαϊκή Αμυντική Βιομηχανία, δεν επαρκεί

Δημοσιεύτηκε

στις

REUTERS/Thomas Peter

Έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου

Δεν ανταποκρίνεται στους στόχους ενίσχυσης της, το πρόγραμμα για την Ευρωπαϊκή Αμυντική Βιομηχανία, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, εκτιμά το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΕΣ).

Σε έκθεση που δημοσίευσε σήμερα, το ΕΕΣ ζητά αρτιότερο σχεδιασμό του προγράμματος για την ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία (EDIP) και καλύτερη ισορροπία μεταξύ των στόχων πολιτικής, του προτεινόμενου προϋπολογισμού και του χρονοδιαγράμματος. Η διαβούλευση με το ΕΕΣ επί της πρότασης, είναι υποχρεωτική.

Η ΕΕ, αντιμέτωπη με την επανεμφάνιση πολεμικών επιχειρήσεων μεγάλης κλίμακας στην Ευρώπη, έχει θέσει την άμυνα σε πολύ υψηλή θέση στην ατζέντα της. Η πρόταση EDIP προορίζεται ως το πρώτο βήμα για την εφαρμογή της ευρωπαϊκής βιομηχανικής στρατηγικής στον τομέα της άμυνας.

Στόχος είναι να ενισχυθεί η ευρωπαϊκή βιομηχανική και τεχνολογική βάση στον τομέα της άμυνας (ΕΒΤΒΑ), ειδικότερα δε να διασφαλιστεί η έγκαιρη διαθεσιμότητα και προμήθεια αμυντικών προϊόντων. Παράλληλα επιδιώκεται η συμβολή στην ανάκαμψη, στην ανασυγκρότηση και στον εκσυγχρονισμό της αμυντικής ικανότητας της Ουκρανίας.

«Η νομοθετική πρόταση της ΕΕ για την ενίσχυση της αμυντικής βιομηχανικής ετοιμότητάς της, χρήζει αρτιότερου σχεδιασμού. Αναγκαία είναι επίσης η επίτευξη κατάλληλης ισορροπίας μεταξύ των στόχων πολιτικής, του προτεινόμενου προϋπολογισμού και του σχετικού χρονοδιαγράμματος», δήλωσε ο Marek Opioła, Μέλος του ΕΕΣ και αρμόδιος για τη γνώμη.

Το ΕΕΣ επισημαίνει τον κίνδυνο, το χρηματοδοτικό κονδύλιο που προτείνεται, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, να μην ανταποκρίνεται στις φιλοδοξίες του προγράμματος. Τονίζει ότι η Επιτροπή δεν αξιολόγησε το ύψος της ενωσιακής δημοσιονομικής στήριξης που απαιτείται για την υλοποίηση των προτεινόμενων μέσων πολιτικής.

Η στήριξη της Ουκρανίας

Όσον αφορά το μέσο στήριξης της Ουκρανίας, που περιλαμβάνεται στην πρόταση, το ΕΕΣ διαπιστώνει ότι δεν ορίζεται συγκεκριμένο χρηματοδοτικό κονδύλιο. Τα κράτη μέλη συμφώνησαν να χρησιμοποιήσουν τα κέρδη που αποφέρει η επένδυση δεσμευμένων ρωσικών περιουσιακών στοιχείων με σκοπό τη στήριξη της Ουκρανίας · ένα ποσοστό των εσόδων θα μπορούσε να διοχετευθεί στην Ουκρανίας. Ωστόσο, το ΕΕΣ εκτιμά ότι η αδυναμία πρόβλεψης, τόσο του ύψους της χρηματοδότησης από τη συγκεκριμένη πηγή, όσο και της διάρκειάς της, ενέχει κινδύνους.

Πηγή: ΑΜΠΕ

Συνέχεια ανάγνωσης

Ευρωπαϊκή Ένωση

Η συνταγή Ντράγκι για να μην βλέπει η ΕΕ με τα κιάλια ΗΠΑ και Κίνα

Δημοσιεύτηκε

στις

Σωτήριες οι προτάσεις Ντράγκι

Το… κοινό μυστικό εκατομμυρίων Ευρωπαίων έβγαλε σε δημόσια θέα ο πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Μάριο Ντράγκι, παραδίδοντας την ογκώδη –και πολύ σημαντική- έκθεση που του είχαν ζητήσει η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για τις ενέργειες που θεωρούνται επείγουσες για να βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σε ένα περιβάλλον όπου ήδη η Κίνα και οι ΗΠΑ προηγούνται με διαφορά ασφαλείας.

Ο κ. Ντράγκι επέδειξε την ανάγκη που όλες οι κυβερνήσεις και όλα τα όργανα σχεδιασμού πολιτικών και λήψης απόφασης της ΕΕ ήδη γνώριζαν: Η Ένωση χρειάζεται μαζικές και επείγουσες –πρόσθετες- επενδύσεις εκατοντάδων δισεκατομμυρίων για να… πλησιάσει ξανά τις δύο υπερδυνάμεις στην τεχνολογία, την καινοτομία και την έρευνα.

Όπως επισημαίνεται από μεγάλα ευρωπαϊκά πρακτορεία, επί της ουσίας ο Μάριο Ντράγκι προειδοποίησε την Ευρωπαϊκή Ένωση ότι βρίσκεται αντιμέτωπη με «υπαρξιακή πρόκληση» αν δεν στραφεί σε μεγάλες επενδύσεις και αν δεν επαναφέρει και δεν εφαρμόσει τον μοχλό ανάπτυξης μέσω «έκδοσης εργαλείων κοινού χρέους», ομολόγων, κλπ.

Ο κ. Ντράγκι παρέδωσε σε λιτή δημόσια τελετή την έκθεσή του στην πρόεδρο της Κομισιόν την περασμένη Δευτέρα. Σε γενικές γραμμές, επισημαίνει –προειδοποιεί- πως η Ευρωπαϊκή Ένωση βρίσκεται σε οικονομική υστέρηση σε σχέση με τις Ηνωμένες Πολιτείες και θα πρέπει να συνεχίσει την κοινή έκδοση χρέους για τη βελτίωση της παραγωγικότητας αλλά και την ενίσχυση της ασφάλειάς της (αμυντικές δαπάνες).

Η Ένωση χρειάζεται κατά τον ίδιο πολύ περισσότερο συντονισμό στη βιομηχανική πολιτική, ταχύτερες αποφάσεις και μαζικές επενδύσεις, αν θέλει να συμβαδίσει στον οικονομικό τομέα με ανταγωνιστές όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Κίνα.

Μετά την επιτυχία του ιστορικού σχεδίου ανάκαμψης έπειτα από την πανδημία της Covid, η ΕΕ θα πρέπει «να συνεχίσει την έκδοση εργαλείων κοινού χρέους για την χρηματοδότηση κοινών προγραμμάτων επενδύσεων με στόχο την αύξηση της παραγωγικότητας και της ασφάλειας της ΕΕ», σημειώνει στην εισαγωγή της 400σέλιδης έκθεσης ο πρώην πρωθυπουργός της Ιταλίας και πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, επισημαίνοντας το οικονομικό «χάσμα» που χωρίζει την Ευρώπη από τις ΗΠΑ.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση χρειάζεται επιπλέον επενδύσεις ύψους 750-800 δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως — που αντιστοιχούν στο 5% του ΑΕΠ – , πολύ υψηλότερο του 1%-2% του Σχεδίου Μάρσαλ για την ανοικοδόμηση της Ευρώπης μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, όπως επισημαίνει το Euronews.

170 ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΣΕ 400 ΣΕΛΙΔΕΣ

«Οι ανάγκες για επενδύσεις είναι τεράστιες», προειδοποίησε ο Μάριο Ντράγκι κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου στις Βρυξέλλες, παρουσία της προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν. Επιμένοντας ότι υπάρχει ανάγκη «δραστικής αλλαγής» στην ευρωπαϊκή προσέγγιση, παρουσίασε ορισμένες από τις «170 προτάσεις του».

Η ιδέα της έκδοσης κοινού χρέους παραμένει πάντως κόκκινη γραμμή για πολλές χώρες της βόρειας Ευρώπης, με προεξάρχουσα την Γερμανία, που εξακολουθούν να φοβούνται ότι θα υπερχρεωθούν για να καλύψουν τις καθυστερήσεις των χωρών του ευρωπαϊκού νότου. Ήδη, λίγες ώρες μετά τη δημοσιοποίηση της έκθεσης Ντράγκι, ο υπουργός Οικονομίας της Γερμανίας, Κρίστιαν Λίντνερ δήλωσε πως η ΕΕ θα πρέπει να εργαστεί για την κινητοποίηση των αναπτυξιακών δυνάμεων του ιδιωτικού τομέα και όχι για περισσότερο δημόσιο δανεισμό.

“Ωστόσο, ο κοινός δανεισμός της ΕΕ δεν θα λύσει τα διαρθρωτικά προβλήματα”, δήλωσε ο Λίντνερ, προσθέτοντας ότι το κύριο πρόβλημα δεν είναι η έλλειψη επιδοτήσεων, αλλά η γραφειοκρατία.

Ο Μάριο Ντράγκι αναγνωρίζει ότι αυτό το σχέδιο δεν είναι εφικτό, εκτός «αν συντρέξουν οι πολιτικές και θεσμικές συνθήκες», προσθέτει το Euronews.

Επισημαίνει την ανάγκη κινητοποίησης ιδιωτικών κεφαλαίων για την χρηματοδότηση της καινοτομίας, μέσω της δημιουργίας μίας πραγματικής «Ενωσης αγορών κεφαλαίων».

«Το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα ανά κάτοικο έχει αυξηθεί σχεδόν επί δύο φορές στις Ηνωμένες Πολιτείες σε σχέση με την Ευρώπη από το 2000», προειδοποιεί ο πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας στην έκθεση αυτή, τη σύνταξη της οποίας υπενθυμίζουμε ζήτησε η πρόεδρος της Κομισιόν και προφανώς κάπως θα πρέπει να την αξιοποιήσει.

Τα πορίσματα της έκθεσης του Μάριο Ντράγκι προορίζονται να γίνουν πηγή έμπνευσης του έργου της νέας Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τα πέντε προσεχή χρόνια.

Symbolbild zum Thema EU-Wirtschaft, Konjunkturrückgang, Rezession in der Eurozone

ΣΤΑΣΙΜΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΥΦΕΣΗ

Η Ευρωπαϊκή Ένωση πλήττεται από οικονομική στασιμότητα εδώ και ενάμισι χρόνο. Οι επιδόσεις της στην υπέρβαση της κρίσης που προκλήθηκε από την πανδημία ήταν χαμηλότερες σε σχέση με τις ΗΠΑ, όπως συνέβη και με τη χρηματοπιστωτική κρίση του 2008.

Η υστέρηση εξηγείται «κυρίως με τη μεγαλύτερη επιβράδυνση της παραγωγικότητας στην Ευρώπη» και αντιπροσωπεύει απειλή για το κοινωνικό της μοντέλο, προειδοποιεί ο Μάριο Ντράγκι.

«Αν η Ευρώπη δεν καταφέρει να γίνει παραγωγικότερη, θα είμαστε αναγκασμένοι να κάνουμε επιλογές. Δεν θα μπορούμε ταυτόχρονα να έχουμε ηγετική θέση στον τομέα των νέων τεχνολογιών, να είμαστε υπόδειγμα κλιματικής υπευθυνότητας και ανεξάρτητος παράγοντας στην διεθνή σκηνή. Δεν θα μπορούμε να χρηματοδοτήσουμε το κοινωνικό μας μοντέλο. Θα πρέπει να αναθεωρήσουμε προς τα κάτω ορισμένες έως και το σύνολο των φιλοδοξιών μας. Πρόκειται για μία υπαρξιακή πρόκληση».

ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΠΥΛΩΝΕΣ ΤΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΝΤΡΑΓΚΙ

Οι προτάσεις τις οποίες καταγράφει στην έκθεσή του ο πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες: την τόνωση της καινοτομίας και την κάλυψη του χάσματος που υπάρχει αυτή τη στιγμή με τις ΗΠΑ, τον συνδυασμό της απανθρακοποίησης της οικονομίας με την ανταγωνιστικότητα, και την αύξηση της ασφάλειας και τη μείωση των εξαρτήσεων.

Ειδικά για τη διασύνδεση της ανταγωνιστικότητας με την πράσινη μετάβαση, ο κ. Ντράγκι επεσήμανε πως η αγορά ενέργειας της ΕΕ λειτουργεί βάσει ενός σχεδιασμού (Target Model) από την εποχή όπου στο ενεργειακό μείγμα κυριαρχούσαν το φυσικό αέριο και τα ορυκτά καύσιμα, κάτι που δεν ισχύει σήμερα, ενώ στην αγορά κυριαρχούν εδραιωμένα συμφέροντα, με αποτέλεσμα να μην αξιοποιούνται τα οφέλη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας μεταξύ άλλων για μείωση των τιμών ενέργειας.

Τα κύρια ερωτήματα, κατά τον Μάριο Ντράγκι, είναι πώς θα χρηματοδοτηθούν οι τεράστιες επενδύσεις που χρειάζονται και πώς θα μπορέσουν οι 27 να συντονίσουν τις πολιτικές τους.

Όπως σημείωσε ο κ. Ντράγκι, η στρατηγική περιέχει 170 αναλυτικές προτάσεις, οι οποίες είναι αμέσως εφαρμόσιμες χάρη στο προβάδισμα της Ευρώπης όσον αφορά την ποιότητα της εκπαίδευσης, των συστημάτων υγείας και των συστημάτων κοινωνικής ευημερίας.

The flags of China and the European Union waving. International relations and diplomacy.

ΤΟ ΧΑΣΜΑ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ΕΝΑΝΤΙ ΤΩΝ ΗΠΑ

Όσον αφορά τους πυλώνες της στρατηγικής που προτείνει, ο κ. Ντράγκι σημείωσε κατ’ αρχήν πως πρέπει να κλείσει το χάσμα στην καινοτομία με τις ΗΠΑ, καθώς η Ευρώπη βρίσκεται σε μια «στατική βιομηχανική δομή» με εταιρίες μεσαίου μεγέθους στους ίδιους τομείς όπως πριν 20 χρόνια, τη στιγμή που οι ΗΠΑ έχουν μεταβεί στην ψηφιακή εποχή.

Υπενθύμισε πως από το 2008, το 30% των εταιριών με αξία πέραν του 1 δις ευρώ εγκατέλειψαν την ΕΕ, με τις πλείστες να πηγαίνουν στις ΗΠΑ. Η αδυναμία στον τομέα της τεχνολογίας, όπως είπε, περιορίζει παράλληλα και την καινοτομία σε παραδοσιακούς τομείς.

Σε σχέση με τον δεύτερο πυλώνα, τον συνδυασμό της ανταγωνιστικότητας με την πράσινη μετάβαση, ο κ. Ντράγκι σημείωσε πως η αγορά ενέργειας της ΕΕ σήμερα «είναι ακόμα σχεδιασμένη για μια εποχή όταν το φυσικό αέριο και τα ορυκτά καύσιμα ήταν τα σημαντικά στοιχεία του ενεργειακού μείγματος».

Το 2020, συνέχισε, το φυσικό αέριο καθόριζε τις τιμές της ενέργειας κατά το 60%, παρά το ότι αποτελούσε μόλις 20% του μείγματος, ενώ στην αγορά κυριαρχούν «εδραιωμένα συμφέροντα» και η ενέργεια αποτελούσε μηχανή εσόδων για τους εθνικούς προϋπολογισμούς.

Το αποτέλεσμα, πρόσθεσε, είναι πως δεν μπορούμε να αξιοποιήσουμε τα οφέλη των ανανεώσιμων για τους καταναλωτές, και για αυτό «πρέπει να στοχεύσουμε στην αποσύνδεση» ώστε οι πολίτες να δουν τη διαφορά στους λογαριασμούς.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο πρώην επικεφαλής της ΕΚΤ υπογράμμισε την ανάγκη καθαρών τεχνολογιών και την αύξηση της παροχής πράσινης ενέργειας, κάτι που κάνουν με κίνητρα οι ΗΠΑ, τη στιγμή που η Κίνα ανταγωνίζεται την ΕΕ στην παραγωγή αυτών των τεχνολογιών.

Τρίτον, ο κ. Ντράγκι αναφέρθηκε στον πυλώνα των προτάσεων που αφορούν την αύξηση της ασφάλειας και τη μείωση των των εξαρτήσεων, μεταξύ άλλων μέσω εξωτερικής οικονομικής πολιτικής, συμφωνίες με χώρες κλειδιά και οικοδόμηση των δυνατοτήτων της αμυντικής βιομηχανίας.

ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΤΗΣ ΠΡΟΕΔΡΟΥ

Μιλώντας στο πλαίσιο της συνέντευξης Τύπου, η κ. Φον ντερ Λάιεν υπογράμμισε πως από τότε που ζήτησε τη συγκεκριμένη έκθεση από τον κ. Ντράγκι, πριν έναν χρόνο, το θέμα της ανταγωνιστικότητας έχει κερδίσει δυναμική στις συζητήσεις των κρατών μελών, με την ίδια να το αναδεικνύει στις πολιτικές κατευθυντήριες γραμμές για τη δεύτερη θητεία της τις οποίες δημοσίευσε τον Ιούλιο ενόψει της έγκρισης της υποψηφιότητας της από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Στην παρέμβασή της, η κ. Φον ντερ Λάιεν εστίασε σε τρεις εισηγήσεις της έκθεσης που θεώρησε σημαντικές: την ανάγκη να προχωρήσουν η ψηφιακή και η πράσινη μετάβαση – καθώς οι βάσεις έχουν μπει – μέσω της στήριξης στη βιομηχανία, την ανάγκη για ενίσχυση των δεξιοτήτων των εργαζομένων που θα παράγουν και θα χειρίζονται νέες τεχνολογίες, και την ανάγκη η ΕΕ να είναι ανθεκτική ώστε να καταστεί ανταγωνιστική εστιάζοντας σε ζητήματα όπως την πρόσβαση σε κρίσιμες πρώτες ύλες, απαραίτητα εξαρτήματα ή διασύνδεση στον τομέα της ενέργειας.

Εξηγώντας τη φιλοσοφία της ογκώδους έκθεσης, ο κ. Ντράγκι σημείωσε πως αν και έχει ειπωθεί πολλές φορές πως η ανάπτυξη στην ΕΕ επιβραδύνεται, έως και πριν δύο χρόνια δεν θα γινόταν η σημερινή συζήτηση. Ωστόσο σήμερα, επεσήμανε, το παγκόσμιο εμπόριο έχει επίσης επιβραδυνθεί, η αγορά της Κίνας είναι λιγότερη ανοιχτή και μάλιστα ανταγωνίζεται την ΕΕ, η Ευρώπη έχει χάσει τη Ρωσία ως κύρια πηγή φτηνής ενέργειας, και πλέον πρέπει να επενδύσει στην άμυνα της για πρώτη φορά από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Στο παρελθόν, σημείωσε, η Ευρώπη μπορούσε να επενδύει στην αύξηση του πληθυσμού, ο οποίος αναμένεται να μειωθεί σταδιακά την επόμενη δεκαετία, τη στιγμή που η παραγωγικότητα παραμένει αδύναμη και οι φιλοδοξίες αυξάνονται, τόσο στον τομέα της κλιματικής αλλαγής όσο και στην άμυνα, παράλληλα με την ανάγκη να διατηρηθεί το μοντέλο κοινωνικής πρόνοιας της ηπείρου.

«Οι επενδύσεις που προϋποθέτουν όλα αυτά είναι τεράστιες» τόνισε, κάνοντας λόγο για ανάγκη αύξησης των επενδύσεων κατά 5% του ΑΕΠ, στα επίπεδα που καταγράφηκαν τελευταία φορά τις δεκαετίες του 1960 και του 1970. Η ανάπτυξη, συνέχισε, είναι κρίσιμης σημασίας ώστε η ΕΕ να μπορεί να διασφαλίσει τις ιδρυτικές αξίες της ευημερίας, της ισότητας, της ελευθερίας και της δημοκρατίας.

ΒΑΡΟΥΦΑΚΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΗ ΑΠΕΡΓΙΑ

Τον Μάρτιο του 2024, όταν οι Βρυξέλλες και άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες και πόλεις συγκλονίζονταν από τον ξεσηκωμό των οργανωμένων γεωργοκτηνοτρόφων, απαιτώντας αλλαγές στις πολιτικές της ΕΕ για την πράσινη μετάβαση και την προστασία του περιβάλλοντος και τη διαφύλαξη των συμφερόντων των αγροτών έναντι του αθέμιτου ανταγωνισμού που υφίστανται από συναδέλφους τους σε τρίτες χώρες, όπου δεν εφαρμόζονται τα αυστηρά και δαπανηρά κριτήρια καταλληλότητας προϊόντων που επιβάλλονται στην ΕΕ, ο οικονομολόγος Γιάνης Βαρουφάκης είχε δημοσιεύσει ένα άρθρο στον ευρωπαϊκό Τύπο, το οποίο άγγιζε κάποια από τα θέματα που αγγίζει σήμερα και η έκθεση Ντράγκι.

Ο κ. Βαρουφάκης είχε γράψει μεταξύ άλλων σε εκείνο το άρθρο: «Επί πλέον, υπάρχουν δύο πρόσθετα προβλήματα που αγνοούνται εσκεμμένα. Το ένα είναι η Πράσινη Συμφωνία της ΕΕ, που οι Βρυξέλλες διατυμπανίζουν αλλά δεν έχουν τη δυνατότητα να χρηματοδοτήσουν. Παραδείγματος χάριν, στην Ολλανδία το κορυφαίο οικολογικό πρόβλημα είναι τα νιτρικά άλατα που δηλητηριάζουν δεκαετίες τώρα τον υδροφόρο ορίζοντα. Μετά από δεκαετίες που η κυβέρνηση έκανε τα στραβά μάτια, ξάφνου – υπό την πίεση των Βρυξελλών – απαίτησε από τους Ολλανδούς αγρότες να λύσουν το πρόβλημα με δικό τους κόστος, μεταξύ άλλων μέτρων, “θυσιάζοντας” μία στις τρεις αγελάδες.

Ακόμα πιο δυσεπίλυτο είναι το δεύτερο πρόβλημα που προκάλεσε η 15ετής οικονομική ύφεση που ακολούθησε το τραπεζικό Κραχ του 2008. Το αποτέλεσμα των πανευρωπαϊκών πολιτικών λιτότητας, που ήταν η βασική πολιτική αντιμετώπισης της κρίσης αυτής, ήταν η κατάρρευση των επενδύσεων.

Τα αποτελέσματα αυτής της επιλογής είναι καταιγιστικά: Η επενδυτική απεργία ευθύνεται για τη σημερινή αποβιομηχάνιση της Γερμανίας και της Βόρειας Ιταλίας ταυτόχρονα.

Ολόκληρο το βιομηχανικό καρτέλ της Βόρειας και Κεντρικής Ευρώπης αποδομείται και, έτσι, αδυνατεί να χρηματοδοτεί την Κοινή Αγροτική Πολιτική, όπως είχε συμφωνηθεί με τους τσιφλικάδες του Βορρά από την δεκαετία του ’50.

Παράλληλα, μένει με άδεια τα ταμεία η Πράσινη Συμφωνία της ΕΕ, με τα βάρη της να πέφτουν δυσανάλογα στους ώμους των αγροτών και των λαϊκών τάξεων.

Με άλλα λόγια», επισήμανε ο κ. Βαρουφάκης, «για τον ξεσηκωμό ακόμα και των πλουσιότερων Γερμανών και Ολλανδών μεγαλοαγροτών, που για πρώτη φορά συναγωνίζονται τους Έλληνες, Γάλλους και Ισπανούς συναδέλφους τους στις κινητοποιήσεις και στα μπλόκα, ευθύνεται ο ανόητος χειρισμός της αναπόφευκτης κρίσης του ευρώ».

Από το περιοδικό Insider

Συνέχεια ανάγνωσης

Ευρωπαϊκή Ένωση

Χαμενεΐ: «Να εξαφανιστεί από εδώ» η Δύση

Δημοσιεύτηκε

στις

Αλί Χαμενεΐ. Φωτ. Office of the Iranian Supreme Leader/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS

Ανέφερε ότι «θρηνεί» για τον θάνατο του ηγέτη της Χεζμπολάχ Χασάν Νασράλα

Τις «ΗΠΑ και ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες» που «ψευδώς υποστηρίζουν ότι φέρνουν ειρήνη και ηρεμία στην περιοχή» κατηγόρησε ο ανώτατος ηγέτης του Ιράν, Αγιατολάχ Αλί Χαμενεΐ, για τις περιφερειακές εντάσεις στη Μέση Ανατολή, στις πρώτες του δηλώσεις μετά την πυραυλική επίθεση στο Ισραήλ.

Είπε ότι πρέπει να «χαθούν» από την περιοχή, ώστε οι χώρες της περιοχής να ζήσουν ειρηνικά.

Ανέφερε επίσης ότι «θρηνεί» για τον θάνατο του ηγέτη της Χεζμπολάχ Χασάν Νασράλα, αλλά δεν ανέβαλε το πρόγραμμά του επειδή το πένθος του Ιράν είναι μια «αναζωογονητική και κινητήρια δύναμη».

Η εντολή εκτόξευσης πυραύλων στο Ισραήλ την Τρίτη δόθηκε από τον ανώτατο ηγέτη της χώρας – ο οποίος παραμένει σε ασφαλή τοποθεσία, δήλωσε ανώτερος Ιρανός αξιωματούχος στο πρακτορείο ειδήσεων Reuters.

Ναυτεμπορική

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή