Ακολουθήστε μας

Κύπρος (Εθνική Φρουρά, Κύπρος 1974)

Κύπρος 1974: Το αποτύπωμα του εγκλήματος της εισβολής σε αριθμούς

Δημοσιεύτηκε

στις

Μετρώντας νεκρούς και αγνοουμένους

Όταν οι σειρήνες του πολέμου ήχησαν  το μαύρο Ιούλιο και οι πρώτες βόμβες από τα τουρκικά αεροπλάνα άρχισαν να τρυπούν τη γη της Κύπρου, η ιστορία άρχιζε με τη σειρά της να γράφεται αλλιώς. Η τουρκική εισβολή του 1974 ήταν ένα ισχυρό πλήγμα που σταμάτησε τον χρόνο, μοίρασε την χώρα στα δυο και μέτρησε το δράμα και τον ανθρώπινο πόνο μέσα από τις απώλειες. Άνθρωποι που χάθηκαν και δεν γύρισαν ποτέ, άλλοι πού έπεσαν από τις σφαίρες που έφευγαν από τις κάνες των τουρκικών τυφεκίων. Γυναίκες που βιάστηκα και χιλιάδες κόσμος να τρέχει πανικόβλητος στους δρόμους αναζητώντας ασφάλεια…

Περίπου 200 χιλιάδες άνθρωποι εκδιώχθηκαν από τα σπίτια τους,  με τον Αττίλα να καταλαμβάνει το 37% του εδάφους της Κυπριακής Δημοκρατίας. Ο δημογραφικός χάρτης άλλαζε απότομα με την μετακίνηση του πληθυσμού. Των εκδιωχθέντων Ελληνοκυπρίων που έφευγαν από τα σπίτια τους στο βορρά αναζητώντας σωτηρία στις ελεύθερες περιοχές στο νότο, και λίγο αργότερα  των μεταφερομένων στον τουρκοπατημένο βορρά, Τουρκοκυπρίων που διέμεναν στο νότο. Η κυπριακή κοινωνία άλλαζε και το κράτος είχε να διαχειριστεί μια νέα πολύ δύσκολη κατάσταση πραγμάτων…

Μετρώντας νεκρούς και αγνοουμένους

Ο απολογισμός σε ανθρώπινες απώλειες από την τραγική εισβολή τραγικός. Ένας κατάλογος,  ο οποίος αυξάνεται στο πέρασμα του χρόνου. Με το πρόγραμμα εκταφών της Διερευνητικής Επιτροπής για του Αγνοουμένους, ένας αριθμός αγνοουμένων έχουν εντοπιστεί σε ομαδικούς τάφους και έχουν ταυτοποιηθεί τα οστά τους. Ως εκ τούτου, έχουν αφαιρεθεί από τον κατάλογο των αγνοουμένων και έχουν προστεθεί στον κατάλογο των πεσόντων.

Σύμφωνα με τον απολογισμό, οι απώλειες σε στρατιωτικό προσωπικό σύμφωνα με τα στοιχεία του 1974 όπως δημοσιεύονται στον 2ον τόμο της Ιστορίας της Κυπριακής Δημοκρατίας 1960-2010 που εξέδωσε ο «Φ» το 2011 στο κεφάλαιο: «Η μάχη της Κύπρου: Οι πολεμικές επιχειρήσεις Ιουλίου- Αυγούστου 1974», ήταν οι εξής:

>> Νεκροί Ελλαδίτες αξιωματικοί 18

>> Νεκροί Ελλαδίτες οπλίτες 70

>> Νεκροί Έλληνες Κύπριοι αξιωματικοί 40

>> Νεκροί Έλληνες Κύπριοι οπλίτες 269

>> Αγνοούμενοι Ελλαδίτες αξιωματικοί- οπλίτες 83

>>  Αγνοούμενοι στρατιωτικοί και πολίτες 1619

>> Αιχμαλωτισθέντες που παρέμειναν στην Κύπρο 1.164

Σύμφωνα επίσης με τον Τόμο Β’ της Ιστορίας της Κυπριακής Δημοκρατίας, που αναφέρεται στην τουρκική εισβολή, οι πολίτες δολοφονηθέντες ή πεσόντες κατά τη διάρκεια ή συνέπεια της τουρκικής εισβολής  περιλαμβάνει 587 άτομα. Η πηγή του σχετικού καταλόγου είναι το Πόρισμα για τον Φάκελο της Κύπρου που συνέταξε η Βουλή των Αντιπροσώπων. Θα πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι από τον κατάλογο των 1619 αγνοουμένων αφαιρέθηκαν μετέπειτα άτομα τα οποία θεωρούνται ως αναγνωρισμένοι πεσόντες. Πρόκειται για 129 άτομα οι οποίοι υπάρχει μαρτυρία ότι είναι πεσόντες, εντούτοις δεν έχουν ανευρεθεί.

>Με μια φωτογραφία στο χέρι

Η τουρκική εισβολή άφησε πίσω της πολλές ανοικτές πληγές. Η μεγαλύτερη ίσως, είναι αυτή των αγνοουμένων. Το Σεπτέμβρη του 1974, μετά το τέλος του πολέμου, αρχίζει η ανταλλαγή των αιχμαλώτων. Χιλιάδες κόσμου, μαζεύεται κάθε φορά που τα λεωφορεία με τους αιχμαλώτους έφταναν στη Ξενοδοχειακή Σχολή, αναμένοντας του δικούς τους. Μια διαδικασία που κράτησε μέχρι και το τέλος Οκτωβρίου του ίδιου χρόνου. Κάποιοι από αυτούς που οι συγγενείς τους αναμένουν, δεν επιστρέφουν.

Αρχίζει τότε ο Γολγοθάς της καρτερίας και της αναζήτησης των ανθρώπων αυτών, προκειμένου να διευκρινιστεί η τύχη τους. Για τους περισσότερους μάλιστα, ήταν ξεκάθαρο ότι είχαν αιχμαλωτιστεί από τον τουρκικό στρατό. Ο αγώνας των συγγενών αρχίζει. Οι πληροφορίες, ιδιαίτερα τα πρώτα χρόνια, δίνουν και παίρνουν. Άλλες βάσιμες, άλλες εντελώς ανυπόστατες. Όπως και τα γεγονότα που ακολούθησαν, τα οποία ήταν ικανά κάθε φορά να ταράξουν τους συγγενείς. Άλλοτε, αναπτερώνοντας τις ελπίδες τους κι άλλοτε σκοτώνοντας τους για πολλοστή φορά. Κάποιοι, δεν δίστασαν να εκμεταλλευτούν το δράμα αυτών των ανθρώπων, προσπαθώντας να βγάλουν χρήματα. Τα όσα ακολούθησαν όλα αυτά τα χρόνια, αποτελούν μια άλλη πτυχή του ίδιου δράματος που δεν έχει τελειωμό.

Οι προσδοκίες και η ελπίδα άρχισε να πεθαίνει στο πέρασμα του χρόνου. Με την έναρξη  του προγράμματος εκταφών και ταυτοποίησης της ΔΕΑ, ένας αριθμός έχει ήδη εντοπιστεί και ταυτοποιηθεί. Ένα άλλο δράμα ξεκίνησε για τις οικογένειες των αγνοουμένων, οι οποίες ενημερώνονται να παραλάβουν τα οστά των δικών τους ανθρώπων σε ένα μικρό κασελάκι. Πολλές φορές σε αυτό το μικρό κασελάκι είναι μόνο μερικά δείγματα οστών. Τόσα όσα για να καταδείξει τον θάνατο των αγαπημένων τους προσώπων και άλλες φορές για να καταμαρτυρήσει τον μαρτυρικό θάνατο τους.

Σύμφωνα με τα τελευταία επικαιροποιημένα στοιχεία της ΔΕΑ για τον μήνα Ιούλιο, μέχρι σήμερα από τους 1510 Ελληνοκύπριους που είχαν μείνει στον κατάλογο των αγνοουμένων, έχουν ταυτοποιηθεί οι 776.

Τα δημογραφικά στοιχεία των αγνοουμένων

Οι 1.000 στρατεύσιμοι – έφεδροι και εθελοντές -17 χρόνων ο μικρότερος εθελοντής

Οι 776 ταυτοποιήθηκαν, οι υπόλοιποι αγνοούνται

36 αγνοούμενα παιδιά

Το μικρότερο έξι μηνών, το μεγαλύτερο 18 χρόνων.

Ταυτοποιήθηκαν 20

118 αγνοούμενες γυναίκες

26 ταυτοποιήθηκαν

248 πεσούσες

38 ταυτοποιήθηκαν

556 πεσόντες

132 ταυτοποιήθηκαν

Πεσόντες, πεσούσες: Όσοι υπάρχουν μαρτυρίες ότι σκοτώθηκαν αλλά δεν εντοπίστηκαν

Η διάλυση της κυπριακής οικονομίας

Η τουρκική εισβολή, ήταν και ένα ισχυρό πλήγμα για την κυπριακή οικονομία, η οποία μετά την ανεξαρτησία και μέχρι το 1974 κατέγραφε ανοδική πορεία. Μοναδική εξαίρεση το 1964 ως συνέπεια των διακοινοτικών ταραχών που ξεκίνησαν τα Χριστούγεννα του 1963. Οι επιπτώσεις στην κυπριακή οικονομία εξαιτίας της τουρκικής εισβολής και κατοχής καταγράφονται στην μελέτη του Πανεπιστημίου Κύπρου που έγινε σε συνεργασία με τον Κεντρικό Φορέα Ισότιμης Κατανομής Βαρών με τίτλο: «Το κόστος της τουρκικής εισβολής και προτάσεις ισότιμης κατανομής του».

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της μελέτης, την διετία 1974-1975 το ΑΕΠ παρουσιάζει πτώση της τάξης του 19,9%. Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, το κλίμα πολιτικής αβεβαιότητας που δημιουργήθηκε μετά την τουρκική εισβολή, επέδρασσε ανασταλτικά στην ιδιωτική επενδυτική ζήτηση ενώ η απώλεια της παραγωγικής δυναμικότητας σε βασικούς εξαγωγικούς τομείς αντικατοπτρίζεται σε μείωση των εξαγωγών καυτά 25,2%.

Η προσφυγοποίηση και η μαζική ανεργία οδήγησαν σε σημαντική μείωση της ιδιωτικής κατανάλωσης, 15,2% ενώ αντίθετα η δημόσια κατανάλωση παρουσιάζει σημαντική διεύρυνση 11% αντικατοπτρίζοντας την επεκτατική δημοσιονομική και νομισματική πολιτική που ακολουθήθηκε για στήριξη των εκτοπισμένων και παροχή χορηγιών και επιδοτήσεων για επαναδραστηριοποίηση της οικονομίας.

Σημειώνεται χαρακτηριστικά ότι κατά την περίοδο αυτή όλοι οι βασικοί τομείς οικονομικής δραστηριότητας παρουσίασαν αρνητικούς ρυθμούς αλλαγή, ιδιαίτερα η γεωργία, λόγω της κατάληψης της εύφορης περιοχής της Μόρφου, της πεδιάδας της Μεσαορίας και της χερσονήσου της Καρπασίας και οι κατασκευές. Επίσης, μεγάλη μείωση παρουσίασε ο τομέας του τουρισμού, αφού η τουριστική ανάπτυξη είχε επικεντρωθεί κατεχομένη Αμμόχωστο και Κερύνεια.

Στην μελέτη επισημαίνεται η μείωση του ΑΕΠ και των συνθετικών στοιχείων που παρουσιάζονται στους σχετικούς πίνακες που δημοσιεύονται στη μελέτη, «δεν αποδίδουν την πλήρη έκταση της καταστροφικής επίδρασης της τουρκικής εισβολής. Στις μειώσεις αυτές πρέπει να προστεθούν και οι αυξήσεις τις οποίες ματαίωσε η εισβολή. Επομένως, για να έχουμε μια πλήρη εικόνα των αρνητικών επιδράσεων της εισβολής, χρειάζονται προβλέψεις για την εξέλιξη που θα είχε το ΑΕΠ και οι υπόλοιποι δείκτες της οικονομίας, αν δεν συνέβαινε η εισβολή».

Επιπτώσεις υπήρξαν επίσης και στο κατά κεφαλή ΑΕΠ το οποίο εκτιμάται,  λαμβάνοντας υπόψη και την ματαίωση της αύξησης,  ότι η τουρκική εισβολή προκάλεσε απώλεια 196ΛΚ το 1974, ενώ το 1975 η απώλεια στο κατά κεφαλήν ΑΕΠ ήταν ακόμα μεγαλύτερη φτάνοντας τις 311ΛΚ. Ποσό το οποίο ουσιαστικά αντιστοιχούσε στο ένα τρίτο του κατά κεφαλή ΑΕΠ του 1973 που ήταν 1039ΛΚ.

Σημειώνεται επίσης ότι η απώλεια του κατά κεφαλήν εισοδήματος τα έτη 1974/75 ήταν άμεση συνέπεια της πολιτικής και οικονομικής αστάθεια που δημιούργησε η τουρκική εισβολή. Όμως, όπως αναφέρεται, οι επιδράσεις της εισβολής δεν εξαντλούνται το 1975. Επισημαίνεται χαρακτηριστικά ότι η πολιτική και οικονομική αστάθεια την περίοδο1974-75 είχε αρνητικό αντίκτυπο στην πορεία της κυπριακής οικονομίας και την μετέπειτα περίοδο φτάνοντας μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 1980.

Υποβάθμιση του επιπέδου ζωής

Eίναι αξιοσημείωτο ότι τα στοιχεία καταγράφουν την ποσοτική μείωση του βιοτικού επιπέδου που προκύπτουν από την οικονομετρική ανάλυση. Δεν περιλαμβάνουν την ποιτική μείσωου του βιοτικού επιπέδου από την επιδείνωση των συνθηκών διαβίωσης ενός μεγάλου τμήματος του πληθυσμού. «Ενδεικτικά, αναφέρουμε ότι μέχρι τον Σεπτέμβρη του 1976, ποσοστό 7,6% των νοικοκυριών στις ελεύθερες περιοχές διέμενε σε ακατάλληλα υποστατικά (ημιτελείς κατοικίες, παράγκες ή σκηνές). 

Επίσης, μετά 1971 και 1976, ο μέσος αριθμός ατόμων ανά δωμάτιο αυξήθηκε από 0,84 σε 1,29 στις αστικές και από 1,02 σε 1,59 στις αγροτικές περιοχές. Από την τουρκική εισβολή υπήρξαν επιπτώσεις στην ιδιωτική κατανάλωση και επιπλέον, η τουρκική εισβολή και κατοχή επέδρασε ανασταλτικά στο επίπεδο των πάγιων επενδύσεων κατά την περίοδο 1974-76. Επίσης, από τα στατιστικά στοιχεία που περιέχονται στους εθνικούς λογαριασμούς, φαίνεται ότι οι εγχώριες αποταμιεύσεις (ιδίως την περίοδο 1974-75) σημείωσαν κάθετη μείωση και περιορίστηκαν μόλις το στο 1,3% του ΑΕΠ το 1975.

Αξιοσημείωτο επίσης συμπέρασμα της μελέτης είναι ότι η τουρκική εισβολή και κατοχή σημαντικού μέρους της Κυπριακής Δημοκρατίας, επιτάχυνε την αναδιάρθρωση της οικονομίας σε βάρος των πρωτογενών τομέων της γεωργίας και των μεταλλείων- λατομείων δεδομένης της απώλειας εύφορων για την γεωργία και πλούσιων σε λατομικά προϊόντα περιοχών. Κατά συνέπεια, όπως αναφέρεται, ευνοήθηκαν οι τριτογενείς τομείς των υπηρεσιών και ιδιαίτερα ο τουρισμός που αποτέλεσε την κινητήρια δύναμη της μακροχρόνιας ανάκαμψης και ανάπτυξης της κυπριακής οικονομίας.

Όπως σημειώνεται χαρακτηριστικά για τον τομέα της Γεωργίας, «οι επιπτώσεις της τουρκικής εισβολής και κατοχής της εύφορης περιοχής της Μόρφου, της πεδιάδας της Μεσαορίας που συγκέντρωνε το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής σιτηρών, της χερσονήσου της Καρπασίας και της επαρχίας της Κερύνειας που ήταν πλούσια σε εσπεριδοειδή, ελιές και χαρούπια, επέδρασαν ανασταλτικά στην πορεία του τομέα της γεωργίας. Σημειώνεται χαρακτηριστικά το εξης: «Πιο αναλυτικά, οι κατεχόμενες περιοχές συγκέντρωναν το 79% της παραγωγής εσπεριδοειδών, το 68% της παραγωγής σιτηρών, το 45% της παραγωγής ελιών, το 100% της παραγωγής καπνού, το 25% της παραγωγής πατατών ενώ παράλληλα σημαντικές ήταν οι απώλειες και στην Κτηνοτροφία.

Στον τομέα των κατασκευών η προστιθέμενη αξία μειώθηκε από 86 εκατομμύρια λίρες το 1973 σε 35εκατομμύρια λίρες την επόμενη διετία.

Στον τομέα του Τουρισμού, οι κατεχόμενες περιοχές συγκέντρωναν το 65% της τότε συνολικής δυναμικότητας σε τουριστικά καταλύματα και το 87% των υπό ανέγερση τουριστικών κλινών.

Τέλος, σε ο,τι αφορά τις επιπτώσεις στην αγορά εργασίας, σημειώνεται ότι η τουρκική εισβολή και κατοχή οδήγησε σε απώλεια σημαντικού μέρους του οικονομικά ενεργού πληθυσμού, δεδομένης  της μετακίνησης των Τουρκοκυπρίων στις κατεχόμενες περιοχές και του κύματος μετανάστευσης που προκλήθηκε από την τουρκική εισβολή και κατοχή. Παράλληλα, η τουρκική εισβολή και κατοχή οδήγησε σε κατακόρυφη άνοδο του ποσοστού ανεργίας, που έφθασε το 30% το δεύτερο ήμισυ του 1974, σε αντίθεση με τις συνθήκες πλήρους απασχόλησης που επικρατούσαν στην προ της εισβολής περίοδο,

H στέγαση  200 χιλιάδων σε συνοικισμούς κι αλλού

Με την τουρκική εισβολή δημιουργήθηκε επίσης μια τεράστια ανάγκη στέγασης των περίπου 200χιλιάδων προσφύγων που εκδιώχθηκαν από τα σπίτια τους. Σε πρώτη φάση φιλοξενήθηκαν σε πρόχειρους καταυλισμούς με αντίσκηνα. Στη συνέχεια η Κυβέρνηση αποφάσισε την ανέγερση οικιστικών μονάδων για στέγαση τους, με την προοπτική ότι και αυτό θα ήταν μία προσωρινή λύση μέχρι την επιστροφή στα σπίτια τους με τη διευθέτηση του Κυπριακού.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Εσωτερικών, η ανέγερση των οικιστικών μονάδων (πολυκατοικίες και οικίες) στους κυβερνητικούς οικισμούς εκτοπισθέντων άρχισε το 1975 και συνεχίστηκε μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του ’90. Στη συνέχεια κάποιες οικιστικές μονάδες ανεγέρθηκαν ή αναδομήθηκαν και την περίοδο μεταξύ 2006-2011. Οι οικιστικές μονάδες παραδίδονταν με την αποπεράτωσή τους στους δικαιούχους, σύμφωνα με τις ανάγκες. Η τιτλοποίηση των οικιστικών μονάδων στους οικισμούς άρχισε το 2006.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Εσωτερικών υπάρχουν παγκύπρια συνολικά 66 οικισμοί (13,635 οικιστικές μονάδες). Ανά Επαρχία η κατανομή είναι:

>> Επαρχία Λευκωσίας: 22 οικισμοί / 6,952 οικιστικές μονάδες

>> Επαρχία Λεμεσού: 14 οικισμοί / 2,947 οικιστικές μονάδες

>> Επαρχία Λάρνακας: 13 οικισμοί / 3,320 οικιστικές μονάδες

>> Επαρχία Αμμοχώστου: 7 οικισμοί / 132 οικιστικές μονάδες

>> Επαρχία Πάφου: 10 οικισμοί / 284 οικιστικές μονάδες

Από τις 13,635 οικιστικές μονάδες στους προσφυγικούς οικισμούς, ποσοστό πέραν του 95% ανήκει σε πρόσφυγες 1ης, 2ης, 3ης και 4ης γενιάς, ενώ ένα μικρό ποσοστό είναι μεταγενέστεροι αγοραστές των διαμερισμάτων, Κύπριοι μη εκτοπισθέντες ή/και υπήκοοι ξένων χωρών, οι οποίοι αγόρασαν τα διαμερίσματα από τους αρχικούς δικαιούχους ή τους κληρονόμους τους μετά την τιτλοποίησή τους.

Σημειώνεται ότι τον Απρίλιο του 2023, εξαγγέλθηκε από την παρούσα Κυβέρνηση, το Σχέδιο «κτίΖΩ», με κύριο στόχο την οριστική επίλυση του προβλήματος στις 358 πολυκατοικίες που βρίσκονται στους προσφυγικούς οικισμούς παγκύπρια.

Σε ό,τι αφορά στις αυτοστεγάσεις, αυτές έχουν δημιουργηθεί σε πολλές περιοχές σε όλες τις Επαρχίες. Συνολικά, έχουν παραχωρηθεί 14.063 οικόπεδα παγκύπρια.

Συγκεκριμένα, ανά Επαρχία δόθηκαν:

>> Λευκωσία: 2.843 οικόπεδα

>> Αμμόχωστος: 2.314 οικόπεδα

>> Λεμεσός: 4.421 οικόπεδα

>> Λάρνακα: 3.994 οικόπεδα

>> Πάφος: 491 οικόπεδα

Οι διαχωρισμοί των οικοπέδων άρχισαν το 1976.

Φιλελεύθερος

Εξωτερική Πολιτική

Κυπριακό: Οι Τούρκοι θέλουν τριμερή συνάντηση χωρίς ουσία

Δημοσιεύτηκε

στις

Ο Ερσίν Τατάρ θα στοχεύει σε ανοικτή ατζέντα προκειμένου να βάλει στο τραπέζι τις αξιώσεις του

Μια τριμερή χωρίς να αγγίζει την ουσία, δηλαδή το πως θα επανεκκινήσει ο διάλογος, επιδιώκει η τουρκική πλευρά, με τον Ερσίν Τατάρ θα στοχεύει σε ανοικτή ατζέντα προκειμένου να βάλει στο τραπέζι τις αξιώσεις του.

Με τη γνωστοποίηση, το βράδυ της Τετάρτης, της συμφωνίας για πραγματοποίηση μιας άτυπης συνάντησης στη Νέα Υόρκη, στις 15 Οκτωβρίου, άρχισαν να διαφαίνονται εκατέρωθεν και οι προθέσεις των δύο πλευρών. Νίκος Χριστοδουλίδης και Ερσίν Τατάρ κατέγραψαν άμεσα ή έμμεσα τους στόχους τους πριν καθίσουν στο ίδιο τραπέζι με το Γενικό Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών.

Ανακοινώνοντας το δείπνο στη Νέα Υόρκη το γραφείο του Ερσίν Τατάρ φρόντισε την ίδια ώρα να στείλει το μήνυμα ότι «το άτυπο δείπνο δεν θα έχει καμία ατζέντα και οι δύο ηγέτες θα ανταλλάξουν απόψεις σε κοινωνικό περιβάλλον». Σχεδόν ταυτόχρονα, από τη Νέα Υόρκη όπου βρίσκεται, ο Ταχσίν Ερτουγρούλογλου, διαμήνυε πως «δεν θα συζητηθεί η ομοσπονδία» και ότι «σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να θεωρηθεί η συμμετοχή τους σε αυτή τη συνάντηση ως διαπραγμάτευση για ομοσπονδία».

Οι τοποθετήσεις αυτές της τουρκοκυπριακής πλευράς καταδεικνύουν και τους στόχους που έχει θέσει και οι οποίοι δεν έχουν καμιά σχέση με το βασικό στόχο της τριμερούς που είναι η αναζήτηση τρόπων επανέναρξης του διαλόγου στο Κυπριακό.

Ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης φρόντισε πάντως χθες να ξεκαθαρίσει πως η ατζέντα της τριμερούς συνάντησης της 15ης Οκτωβρίου είναι πολύ συγκεκριμένη και αφορά τις προοπτικές επανέναρξης των συνομιλιών. Ενώ διαμήνυσε τόσο προς τα Ηνωμένα Έθνη όσο και προς την τουρκοκυπριακή πλευρά ότι στη Νέα Υόρκη δεν πάει για να συζητήσει την ατζέντα που προσπαθεί να περάσει ο Ερσίν Τατάρ.

Προσερχόμενος το πρωί στο Cyprus Forum 2024, στη Λευκωσία, ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων είπε ότι η τριμερής συνάντηση δεν είναι ανοικτής ατζέντας: “Δεν υπάρχει οτιδήποτε που είναι ανοιχτής ατζέντας. Η συζήτηση γίνεται με έναν και μόνο σκοπό: να δούμε αν υπάρχουν οι προοπτικές για επανέναρξη των συνομιλιών και θεωρώ ιδιαίτερα σημαντική την πρωτοβουλία του Γενικού Γραμματέα“.

Πρόσθεσε ότι ήταν κάτι που επιδιώκαμε εδώ και καιρό. “Από κει και πέρα, είπε, επικεντρωνόμαστε στο να υπάρξει αποτέλεσμα που για μας ένας είναι ο στόχος, η επανέναρξη των συνομιλιών στη βάση του συμφωνημένου πλαισίου και από εκεί που μείναμε στο Κραν Μοντανά“.

Σημείωσε ότι “αναμένουμε να δούμε, προετοιμαζόμαστε για συνάντηση”, την οποία χαρακτήρισε “θετική εξέλιξη“. “Με απόλυτη σοβαρότητα θα προσέλθουμε σε αυτό το δείπνο και θα πράξουμε ό,τι είναι δυνατόν για να υπάρξουν θετικά αποτελέσματα“, είπε. Ο Πρόεδρος σχολίασε ότι “είναι θετικό ότι γίνεται αυτό το δείπνο. Από ‘κει και πέρα, δεν θέλω να πω πολλά, επικεντρώνομαι στη συζήτηση, στο αποτέλεσμα. Να υπάρξει αποτέλεσμα, αυτό με ενδιαφέρει“, επεσήμανε.

Ο υπουργός Εξωτερικών, Κωνσταντίνος Κόμπος, σε δηλώσεις του στο ΡΙΚ επεσήμανε πως το δείπνο στη Νέα Υόρκη αποτελεί το επόμενο σημείο αναφοράς στο Κυπριακό, μετά τη Γενική Συνέλευση, το οποίο δεν μπορεί να παραγνωρίζεται, μετά τη μακρά περίοδο απουσίας κινητικότητας.  Ο υπουργός Εξωτερικών πρόσθεσε, ωστόσο, ότι η ύπαρξη κινητικότητας δεν συνεπάγεται ότι θα επιτευχθεί ο βασικός στόχος, της επανέναρξης των συνομιλιών, κάτι που, όπως είπε, “δεν εξαρτάται μόνο από τη δική μας πλευρά”.

Ο Κωνσταντίνος Κόμπος σημείωσε ότι δεν υπάρχει άλλη διέξοδος από την επιδίωξη διαλόγου, αφού αυτός είναι ο μόνος τρόπος για κατάληξη σε επίλυση του Κυπριακού. Σημείωσε, επίσης, ότι δεν πρόκειται να γίνει αποδεκτό ό,τι βρίσκεται εκτός του πλαισίου των Ηνωμένων Εθνών και ότι αν, στο δείπνο, ακουστεί απλώς η ρητορική και επιχειρηματολογία της άλλης πλευράς το αποτέλεσμα δεν θα είναι θετικό.

Φιλελεύθερος

Συνέχεια ανάγνωσης

Αιγαίο

Το σύνδρομο της Στοκχόλμης στο ελληνοτουρκικό σύστημα

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Του Νίκου Ιγγλέση
26/09/2024 

Η συνάντηση Κ. Μητσοτάκη – Ρ.Τ. Ερντογάν στη Ν. Υόρκη, στις 24-9-24, ήταν η έκτη τούς τελευταίους δεκαπέντε μήνες. Πρόκειται για «πολιτικό έρωτα» μεταξύ των δύο ηγετών, ιδιαίτερα μετά τη Διακήρυξη των Αθηνών (Δεκέμβριος ’23) ή για το «Σύνδρομο της Στοκχόλμης» όπου το θύμα μέσω ψυχολογικών και συναισθηματικών διεργασιών καταλήγει να ερωτευθεί το θύτη του;

Σε τί αλήθεια αποσκοπούν όλες αυτές οι συναντήσεις, οι συνομιλίες, τα «μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης», η λεγόμενη θετική ατζέντα κ.α.; Πού είναι το «παράθυρο ευκαιρίας» που βλέπει η Κυβέρνηση;  Ένα είναι βέβαιο: Όλα αυτά δεσμεύουν την Ελλάδα να μην επιχειρήσει να ανατρέψει το, δυσμενές γι’ αυτήν, status quo στο Αιγαίο και τη Μεσόγειο και απενοχοποιούν, στη διεθνή σκηνή, την αναθεωρητική – επεκτατική Τουρκία.

Ποιά είναι τα διαχρονικά ζητήματα της ελληνοτουρκικής αντιπαράθεσης που, κατά την Κυβέρνηση, θα προωθήσει τη λύση τους ο διάλογος;

1) Η Ελλάδα δικαιούται να ασκήσει το μονομερές δικαίωμα που της δίνει το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας να αυξήσει, δηλαδή, τα χωρικά ύδατά της μέχρι τα 12 ν.μ. στο Αιγαίο και την Α. Μεσόγειο και την άρση τού, επ’ αυτού, τουρκικού casus belli; Όχι, υποστηρίζει η Άγκυρα.

2) Τα ελληνικά νησιά που μπορούν να συντηρήσουν ανθρώπινη δραστηριότητα διαθέτουν την ίδια ΑΟΖ (μέχρι 200ν.μ.) με αυτήν της ηπειρωτικής χώρας, όπως προβλέπεται από το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας; Όχι, διαθέτουν μόνο χωρικά ύδατα 6 ν.μ. αντιτείνει η Τουρκία.

3) Τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου δικαιούνται να είναι στρατιωτικοποιημένα γιατί απειλούνται; Θυμίζουμε το «Θα έρθουμε μια νύχτα ξαφνικά». Όχι, πρέπει να είναι αποστρατικοποιημένα σύμφωνα με τις Συνθήκες Λωζάνης-Παρισίων, λέει η Τουρκία.

4) Η Ελλάδα μπορεί να καταθέσει στην ΕΕ τους χάρτες του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού, όπως έχει κάνει η Κυπριακή Δημοκρατία; Μια τέτοια ενέργεια θα σήμαινε ανακήρυξη (όχι οριοθέτηση) της συνολικής ελληνικής ΑΟΖ, χωρίς αυτό να προκαλέσει τη σφοδρή τουρκική αντίδραση;

5) Τα Θαλάσσια Πάρκα, που εξαγγέλθηκαν, θα υλοποιηθούν ή ξεχάστηκαν για να μην χαλάσει το θετικό κλίμα; Η Άγκυρα δήλωσε ότι απαιτείται η συναίνεσή της.

6) Το παράνομο, κατά το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας, Τουρκολυβικό Μνημόνιο θα ακυρωθεί ή θα παρεμποδίζει την όποια εκμετάλλευση της οριοθετημένης ελληνικής ΑΟΖ με την Αίγυπτο;

7) Τα αφηγήματα της «Γαλάζιας Πατρίδας» και των «Γαλάζιων Αιθέρων» αποτελούν ευθεία αμφισβήτηση της κυριαρχίας και των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Ελλάδος. Η Τουρκία διεκδικεί το μισό Αιγαίο, ανατολικά του 25ου Μεσημβρινού και όλη τη θαλάσσια έκταση μεταξύ Ρόδου και Κύπρου (βλέπε χάρτη). Μπορεί κάτι τέτοιο να γίνει αποδεκτό;

8) Στην Κύπρο η Τουρκία ζητάει τη διεθνή αναγνώριση της κατεχόμενης ζώνης ως ανεξάρτητο κράτος. Παράλληλα διακηρύσσει ότι τα κατοχικά στρατεύματά της θα παραμείνουν εσαεί στη νησί. Ο Ελληνισμός μπορεί να το αποδεχτεί;

9) Η μουσουλμανική μειονότητα της Δ. Θράκης που η Άγκυρα, ενάντια στη Συνθήκη της Λωζάνης, αποκαλεί τουρκική, χρησιμοποιείται εδώ και χρόνια ως «στρατηγική μειονότητα» για την υβριδική αποσταθεροποίηση της Ελλάδας και επέμβασης στις εσωτερικές υποθέσεις της. Η Κυβέρνηση και το υπόλοιπο κυρίαρχο πολιτικό σύστημα δεν αντιδρούν για να μη θυμώσει η Τουρκία.

Όλα αυτά και άλλα σημαντικά ζητήματα προδιαγράφουν το αποτέλεσμα του ελληνοτουρκικού διαλόγου. Η Τουρκία κερδίζει χρόνο και ισχυροποιείται. Η Διακήρυξη των Αθηνών διευκόλυνε την Άγκυρα στην απόκτηση των αμερικανικών F-16 (40 + 80 αεροσκάφη και άφθονα όπλα). Η συνέχιση του διαλόγου διευκολύνει την Τουρκία για την άρση των αμερικανικών κυρώσεων στην πολεμική βιομηχανία της και ίσως στην απόκτηση των F-35. Η Ελλάδα χάνει χρόνο, δεν ασκεί τα νόμιμα δικαιώματά της και δεν ανατρέπει το status quo, στο οποίο έχει εγκλωβιστεί. Η Τουρκία, από την πλευρά της, επιμένει να προβάλλει συνεχώς τις διεκδικήσεις της, όταν απαιτείται τις επιβάλλει δια του καταναγκασμού (π.χ. πρόσφατα στην Κάσο) και στο τέλος θα επικαλεστεί «τις πραγματικότητες επί του πεδίου»  ως ένα είδος «χρησικτησίας» για να τις νομιμοποιήσει στη διεθνή σκηνή.

Το Μεταναστευτικό  

Η Κυβέρνηση προβάλλει ως επιτυχία του διαλόγου τη συνεργασία με την Τουρκία για τον περιορισμό των μεταναστευτικών ροών. Πρόκειται για προπαγάνδα εσωτερικής κατανάλωσης. Αλήθεια, πώς φτάνουν οι μετανάστες από την Κεντρική Ασία, το Κέρας ή την υποσαχάρια Αφρική στην Τουρκία; Έρχονται περπατώντας; Όχι βέβαια. Φτάνουν με πτήσεις των τουρκικών αερογραμμών (χωρίς visa) στην Κωνσταντινούπολη και από εκεί προωθούνται στον Έβρο και στις ακτές του Αιγαίου. Υπάρχει κανείς αφελής που πιστεύει ότι όλο αυτό το traffic γίνεται εν αγνοία των τουρκικών μυστικών υπηρεσιών, της στρατοχωροφυλακής και της αστυνομίας; Οι διακινητές είναι απλώς τα εκτελεστικά όργανα των υβριδικών επιχειρήσεων της Τουρκίας.

Σύμφωνα με στοιχεία της Frontex το πρώτο οκτάμηνο του 2024 οι μεταναστευτικές ροές από την Α. Μεσόγειο προς την Ελλάδα  αυξήθηκαν κατά 39% (πάνω από 37.000 άτομα). Αντίθετα από την Κεντρική Μεσόγειο προς την Ιταλία μειώθηκαν κατά 64%. Ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου Ν. Παναγιωτόπουλος, σε πρόσφατη συνέντευξή του, ανέφερε ότι οι ροές, το πρώτο οκτάμηνο αυξήθηκαν, κατά 60%. Ίσως ξέρει κάτι περισσότερο. Αυτοί οι αριθμοί αφορούν όσους εντοπίζονται και καταγράφονται. Χιλιάδες άλλοι διέρχονται λαθραία από τα σύνορα. Κάθε μέρα στον Έβρο και στην Εγνατία οδό συλλαμβάνονται αλλοδαποί και ημεδαποί διακινητές με κλεμμένα αυτοκίνητα να προωθούν λαθρομετανάστες στο εσωτερικό της χώρας. Εκείνος ο φράκτης στον Έβρο προχωράει με «ρυθμό χελώνας».

Αλήθεια, γιατί η Κυβέρνηση δεν αναστέλλει τη χορήγηση ασύλου για έξι μήνες, όπως έκανε η Κυπριακή Δημοκρατία με αποτέλεσμα την κατακόρυφη μείωση των αφίξεων μεταναστών; Αλλά πώς να το κάνει όταν ο πρωθυπουργός έχει δηλώσει ότι είναι ευτυχής που η ελληνική κοινωνία μεταλλάσσεται σε πολυπολιτισμική! Όταν οι Έλληνες, δηλαδή, θα γίνουν μια από τις διάφορες μειονότητες που θα διαβιούν στην ελληνική επικράτεια.

Το Κυπριακό

Ο Νίκος Χριστοδουλίδης πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας κράτους διεθνώς αναγνωρισμένου, μέλους του ΟΗΕ, της ΕΕ και άλλων διεθνών οργανισμών παρακαλάει για μια συνάντηση με τον επικεφαλής της αποσχιστικής οντότητας της Βόρειας Κύπρου για να επαναρχίσει ο διάλογος για λύση του Κυπριακού. Μόνο που τη λύση του Κυπριακού δε θα την αποφασίσει ο όποιος Ερσιν Τατάρ αλλά η Άγκυρα. Αν ο Ν. Χριστοδουλίδης ήθελε να διατηρήσει την αξιοπρέπειά του και ιδιαίτερα το κύρος της Κυπριακής Δημοκρατίας θα έπρεπε να ζητάει διάλογο με τον Ερντογάν. Από κοντά ο Κ. Μητσοτάκης και ο Υπουργός του των Εξωτερικών δηλώνουν ευτυχείς που υπάρχει κινητικότητα στο Κυπριακό. Κινητικότητα για να προκύψει τι; Για να απενοχοποιείται ο εισβολέας και κατακτητής;

Μετά 50 χρόνια κανένα κράτος και κανείς διεθνής οργανισμός δε ζητάει την αποχώρηση των στρατευμάτων κατοχής από την Κύπρο. Όλοι ζητούν διάλογο μεταξύ των δύο κοινοτήτων και αμοιβαίες υποχωρήσεις για την εύρεση της όποιας λύσης. Η Τουρκία είναι στο απυρόβλητο. Εδώ έχουν οδηγήσει τον Ελληνισμό 50 χρόνια κατευναστικής πολιτικής  Για αποτροπή, ανάσχεση και απελευθέρωση της κατεχόμενης Κύπρου δε μιλάει ούτε η Αθήνα ούτε η Λευκωσία.

 Ο Ερντογάν ζητάει από το βήμα της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ τη διεθνή αναγνώριση ως ανεξάρτητου κράτους των κατεχομένων εδαφών και οι Μητσοτάκης και Χριστοδουλίδης μια Δικοινοτική –Διζωνική Ομοσπονδία που μπορεί να είναι χειρότερη ακόμη και της διχοτόμησης, αφού θα θέσει και τις ελεύθερες περιοχές υπό τον γεωπολιτικό έλεγχο της Τουρκίας.

Εδώ που έχουν φτάσει τα πράγματα στην ελληνοτουρκική αντιπαράθεση είτε ο Ελληνισμός θα αποδεχτεί όλους τους τουρκικούς όρους είτε η Τουρκία θα πρέπει να υποχρεωθεί να εγκαταλείψει τους γεωστρατηγικούς στόχους της. Μέση λύση δεν υπάρχει, γιατί αν δώσουμε μόνο ορισμένα απ’ όσα απαιτεί η Άγκυρα, «για να μην είμαστε καθημερινά με το δάκτυλο στη σκανδάλη» όπως είπε ο κ. Μητσοτάκης, απλώς θα της ανοίξουμε την όρεξη και για τα υπόλοιπα όντας σε ακόμη πιο αδύναμη θέση. Εκτός αν το «Σύνδρομο της Στοκχόλμης» έχει καταλάβει ολοκληρωτικά το πολιτικό προσωπικό σε Αθήνα και Λευκωσία.

Υ.Γ. 1 Πέρασε ίσως απαρατήρητη η αναφορά του Κ. Μητσοτάκη κατά την ομιλία του στη «Σύνοδο Κορυφής για Το Μέλλον» του ΟΗΕ. Είπε: «Το παγκόσμιο συμφέρον διαπερνά το μεμονωμένο συμφέρον των κρατών». Ποιος αλήθεια ορίζει το παγκόσμιο συμφέρον; Η παγκοσμιοποίηση, η Ευρωπαϊκή Ένωση, το ΝΑΤΟ, η Σύνοδος του Νταβός ή κάποιος άλλος;

Υ.Γ. 2 Απορεί κανείς με την εμμονή των ελλήνων πολιτικών να μιλούν για ενδεχόμενη οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ με την Τουρκία. Αγνοούν ότι στην ΑΟΖ περιλαμβάνεται και η υφαλοκρηπίδα; Ή εξυπηρετούν την Άγκυρα που δεν έχει επικυρώσει τη Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας και θέλει οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας ώστε να ισχυριστεί ότι τα ελληνικά νησιά του Αιγαίου κάθονται πάνω στην υφαλοκρηπίδα της Ανατολίας;

 

Πηγή: www.ellinikiantistasi.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Κύπρος (Εθνική Φρουρά, Κύπρος 1974)

Κύπρος – Πρόεδρος Ν. Χριστοδουλίδης: Πολύ συγκεκριμένη η ατζέντα της τριμερούς

Δημοσιεύτηκε

στις

Η συζήτηση γίνεται για να δούμε αν υπάρχουν οι προοπτικές για επανέναρξη των συνομιλιών

Ανδρέας Πιμπίσιης

Η ατζέντα της τριμερούς συνάντησης της 15ης Οκτωβρίου είναι πολύ συγεκριμένη και αφορά τις προοπτικές επανέναρξης των συνομιλιών, τόνισε ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης. Σπεύδοντας την ίδια ώρα να διαμηνύσει πως δεν πάει στη Νέα Υόρκη για να συζητήσει την ατζέντα που προσπαθεί να περάσει ο Ερσίν Τατάρ και η τουρκική πλευρά.

Προσερχόμενος το πρωί στο Cyprus Forum 2024, στη Λευκωσία, ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων είπε ότι η τριμερής συνάντηση δεν είναι ανοικτής ατζέντας: “Δεν υπάρχει οτιδήποτε που είναι ανοιχτής ατζέντας. Η συζήτηση γίνεται με έναν και μόνο σκοπό: να δούμε αν υπάρχουν οι προοπτικές για επανέναρξη των συνομιλιών και θεωρώ ιδιαίτερα σημαντική την πρωτοβουλία του Γενικού Γραμματέα“.

Πρόσθεσε ότι ήταν κάτι που επιδιώκαμε εδώ και καιρό. “Από κει και πέρα, είπε, επικεντρωνόμαστε στο να υπάρξει αποτέλεσμα που για μας ένας είναι ο στόχος, η επανέναρξη των συνομιλιών στη βάση του συμφωνημένου πλαισίου και από εκεί που μείναμε στο Κραν Μοντανά“.

Σημείωσε ότι “αναμένουμε να δούμε, προετοιμαζόμαστε για συνάντηση”, την οποία χαρακτήρισε “θετική εξέλιξη“. “Με απόλυτη σοβαρότητα θα προσέλθουμε σε αυτό το δείπνο και θα πράξουμε ό,τι είναι δυνατόν για να υπάρξουν θετικά αποτελέσματα“, είπε.

Ο Πρόεδρος σχολίασε ότι “είναι θετικό ότι γίνεται αυτό το δείπνο. Από ‘κει και πέρα, δεν θέλω να πω πολλά, επικεντρώνομαι στη συζήτηση, στο αποτέλεσμα. Να υπάρξει αποτέλεσμα, αυτό με ενδιαφέρει“, επεσήμανε.

Στα κατεχόμενα, ο Ταχσίν Ερτουγρούλογλου έσπευσε να διαμηνύσει πως στη Νέα Υόρκη δνε θα συζητηθεί το θέμα της ομοσπονδίας.

Σε δηλώσεις του στην Νέα Υόρκη, μετά την ολοκλήρωση των συναντήσεων του, σύμφωνα με τα όσα μεταδίδει η διαδικτυακή «Κίπρις Πόστασι», αναφερόμενος στο άτυπο δείπνο στις 15 Οκτωβρίου μεταξύ των δύο ηγετών και του ΓΓ του ΟΗΕ είπε ότι «αυτό που διευκρινίσαμε είναι ότι δεν θα πραγματοποιηθεί σε μια ατμόσφαιρα συζήτησης της ομοσπονδίας». Είπε ακόμα ότι η «κυριαρχία και η παρουσία» τους ψευδοκράτους είναι μη διαπραγματεύσιμα θέματα.

Ανάφερε ότι ο ΓΓ του ΟΗΕ κάλεσε τους δύο ηγέτες για άτυπο δείπνο στις 15 Οκτωβρίου στη Νέα Υόρκη «πρόσκληση που ο Ερσίν Τατάρ αποδέχτηκε», είπε και επανέλαβε ότι δεν υπάρχει άλλος δρόμος από την «αναγνώριση» της παρουσίας του ψευδοκράτους.

Φιλελεύθερος

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή