Ακολουθήστε μας

Ευρωπαϊκή Ένωση

Μ. Βρετανία: Οι ιδεοληψίες των Εργατικών δεν βοηθούν τις σχέσεις με την ΕΕ

Δημοσιεύτηκε

στις

Οι Εργατικοί θα πρέπει να σκεφτούν την αναμόρφωση της σχέσης του Ηνωμένου Βασιλείου με την ΕΕ

Των Aslak Berg, Ian Bond, Zach Meyers, Luigi Scazzieri 

Η επόμενη κυβέρνηση της Βρετανίας χρειάζεται μια συνεκτική στρατηγική προς την ΕΕ, που θα κυμαίνεται από το εμπόριο μέχρι την ενέργεια, την εξωτερική πολιτική και την άμυνα.

Κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας του Ηνωμένου Βασιλείου, τόσο οι Συντηρητικοί όσο και οι Εργατικοί τηρούν τις περπατημένες γραμμές σχετικά με το Brexit. Το μανιφέστο των Συντηρητικών είναι γεμάτο αβάσιμους ισχυρισμούς ότι το Brexit επέτρεψε στο Ηνωμένο Βασίλειο να κάνει πράγματα όπως η οικοδόμηση περισσότερων κατοικιών. Το μανιφέστο του Εργατικού Κόμματος ζητά “μια βελτιωμένη και φιλόδοξη σχέση με τους ευρωπαίους εταίρους μας”, αλλά οι λεπτομέρειες είναι μάλλον μη φιλόδοξες.

Οι Εργατικοί θα πρέπει να σκεφτούν την αναμόρφωση της σχέσης του Ηνωμένου Βασιλείου με την ΕΕ, προς το συμφέρον της ευημερίας και της ασφάλειας του Ηνωμένου Βασιλείου. Τέσσερα χρόνια μετά το Brexit, η ΕΕ εξακολουθεί να είναι ο μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος του Ηνωμένου Βασιλείου και η εισβολή του Πούτιν στην Ουκρανία έχει υπογραμμίσει ότι η ευρωατλαντική ασφάλεια παραμένει κρίσιμη για το Ηνωμένο Βασίλειο.

Η προσέγγιση του Ηνωμένου Βασιλείου στις σχέσεις με την ΕΕ θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη όχι μόνο αυτό που θέλει η Βρετανία, αλλά και τι είναι διατεθειμένοι να σκεφτούν οι εταίροι της στην ΕΕ. Τα θεσμικά όργανα της ΕΕ και τα κράτη-μέλη θα καλωσόριζαν γενικά καλύτερες σχέσεις με το ΗΒ. Ωστόσο, η βελτίωση των σχέσεων με το Λονδίνο δεν θα είναι κορυφαία προτεραιότητα: οι ηγέτες της ΕΕ θα επικεντρωθούν σε εσωτερικές προτεραιότητες, όπως η εφαρμογή της Πράσινης Συμφωνίας και οι προετοιμασίες για τον επόμενο επταετή προϋπολογισμό που ξεκινά το 2028. Ο πόλεμος του Πούτιν στην Ουκρανία, ο πόλεμος στη Μέση Ανατολή και (ενδεχομένως) η προεδρία Τραμπ στις ΗΠΑ θα τραβήξει επίσης μεγάλο μέρος της προσοχής της Ένωσης.

Από την πλευρά της ΕΕ, η εμπορική σχέση με το Ηνωμένο Βασίλειο έχει διευθετηθεί μέσω του πλαισίου Windsor για τη Βόρεια Ιρλανδία και της Συμφωνίας Εμπορίου και Συνεργασίας (TCA) για ευρύτερα εμπορικά ζητήματα. Η πρόκληση για την επόμενη βρετανική κυβέρνηση είναι ότι αυτό το σύνολο λύσεων δεν είναι καθόλου ικανοποιητικό για τις βρετανικές επιχειρήσεις: αντιμετωπίζουν μειωμένη πρόσβαση στην αγορά και αυξημένο κόστος συναλλαγών σε σύγκριση με όταν το Ηνωμένο Βασίλειο ήταν μέλος της ΕΕ. Ούτε οι κατασκευαστές-εξαγωγείς ούτε οι εισαγωγείς έχουν προσαρμοστεί πλήρως σε μια πραγματικότητα αυξημένης εμπορικής τριβής μετά το Brexit, εν μέρει επειδή το Ηνωμένο Βασίλειο μόλις τώρα εισάγει πολλούς συνοριακούς ελέγχους για εισαγωγές. Η επόμενη βρετανική κυβέρνηση θα αντιμετωπίσει έντονες πιέσεις να βελτιώσει το TCA για να μειώσει το κόστος και να εξασφαλίσει όσο το δυνατόν περισσότερη πρόσβαση στην αγορά.

Από αυτή την άποψη, μια κυβέρνηση των Εργατικών είναι πιθανό να απογοητεύσει πολλούς. Οι τρεις κόκκινες γραμμές των Εργατικών – καμία τελωνειακή ένωση, καμία ένταξη στην ενιαία αγορά και καμία ελευθερία κινήσεων – θα περιορίσουν τις πιθανές βελτιώσεις. Ειδικότερα, οι προοπτικές για τη βελτίωση της πρόσβασης στην αγορά υπηρεσιών με παράλληλη τήρηση των κόκκινων γραμμών είναι πολύ περιορισμένες. Θα γίνονται συνοριακοί έλεγχοι εφόσον υπάρχουν τελωνειακά σύνορα. Επομένως, δεν θα υπάρξει επιστροφή στο εμπόριο χωρίς τριβές που υπήρχε πριν από το Brexit.

Στα θετικά, οι Εργατικοί υποσχέθηκαν να επιδιώξουν βελτιώσεις σε τρεις τομείς: αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων, εξαιρέσεις από την υποχρέωση θεώρησης για τους καλλιτέχνες περιοδείας και μια κτηνιατρική συμφωνία. Η αμοιβαία αναγνώριση των προσόντων πιθανότατα θα αποδειχθεί δύσκολο να επιτευχθεί, εκτός ίσως από περιορισμένες συμφωνίες για συγκεκριμένα επαγγέλματα, καθώς το σύστημα ευρύτερης αμοιβαίας αναγνώρισης πριν από το Brexit ήταν άμεσα συνδεδεμένο με την ελευθερία κινήσεων. Ομοίως, μια συμφωνία απαλλαγής από την υποχρέωση θεώρησης θα μπορούσε να βοηθήσει Βρετανούς καλλιτέχνες που περιοδεύουν σε ορισμένες χώρες της ΕΕ (αν και πολλοί δεν απαιτούν βίζα ή άδειες εργασίας ούτως ή άλλως), αλλά δεν θα επηρεάσει το τελωνειακό κόστος για τη μεταφορά οργάνων ή εξοπλισμού σκηνής.

Η πιο σημαντική από τις υποσχέσεις των Εργατικών είναι η προτεινόμενη κτηνιατρική συμφωνία, η οποία θα μπορούσε να μειώσει ή ακόμα και να εξαλείψει τους ακριβούς υγειονομικούς ελέγχους στα τρόφιμα, προς όφελος τόσο των εξαγωγέων όσο και των καταναλωτών. Ωστόσο, η κατάργηση των συνοριακών ελέγχων θα απαιτούσε από το Ηνωμένο Βασίλειο να αποδεχθεί τη δυναμική ευθυγράμμιση με τους κανονισμούς της ΕΕ και τον ρόλο του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου. Εάν το ΗΒ αποδεχτεί μια τέτοια ρύθμιση, θα ασκηθεί πίεση να δεχτεί παρόμοιες ρυθμίσεις για άλλους τύπους αγαθών. Η Ρέιτσελ Ριβς, η σκιώδης καγκελάριος, έχει ήδη αφήσει να εννοηθεί ότι ο κατάλογος των βελτιώσεων δεν είναι εξαντλητικός, λέγοντας “Δεν νομίζω ότι κανείς ψήφισε υπέρ του Brexit επειδή δεν ήταν ευχαριστημένος που οι κανονισμοί για τα χημικά ήταν οι ίδιοι σε όλη την Ευρώπη”.

Εμπόριο

Για τη ρύθμιση προϊόντων, υπάρχουν ισχυρά κίνητρα για κάποιο είδος δυναμικής ευθυγράμμισης του Ηνωμένου Βασιλείου με την ΕΕ, ακόμη και σε βάρος του να γίνει κάποιος θεσμός κανόνων. Η αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου δεν είναι αρκετά μεγάλη για να διατηρήσει ένα ξεχωριστό σύνολο ρυθμιστικών απαιτήσεων για πολλά προϊόντα και οι βρετανοί εξαγωγείς θα προτιμούσαν να συμμορφώνονται με ένα μόνο σύνολο κανόνων τόσο για την εγχώρια αγορά τους όσο και για τις εξαγωγές τους στην ΕΕ. Οι Εργατικοί καλό θα ήταν να χαράξουν μια εμπορική στρατηγική και να αφιερώσουν χρόνο για τη διεξαγωγή διαβουλεύσεων με τα ενδιαφερόμενα μέρη για να έχουν μια σαφή εικόνα των συμφερόντων του κλάδου πριν εμπλακούν με την ΕΕ. Ένα Ηνωμένο Βασίλειο με συνεκτική στρατηγική και σαφή άποψη των απαιτούμενων αντισταθμίσεων θα μπορούσε να βρει ένα κοινό στις Βρυξέλλες για μια αμοιβαία επωφελής συμφωνία και με λιγότερη ανησυχία για την “επιλογή κερασιών” από ό,τι κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων για το Brexit. Και ακόμη και σε τομείς όπου η δυναμική ευθυγράμμιση είναι απίθανο να είναι μια επιλογή, όπως για τις υπηρεσίες γενικά, θα μπορούσε να υπάρχει αμοιβαίο ενδιαφέρον για διάλογο και συνεργασία.

Ακόμη και στον τομέα της τεχνολογίας, έναν τομέα όπου η ΕΕ έχει ψηφίσει σειρές νέων νόμων μετά το Brexit, το Ηνωμένο Βασίλειο είναι πιθανό να παραμείνει ευθυγραμμισμένο με τις Βρυξέλλες. Το Ηνωμένο Βασίλειο ακολούθησε τον Νόμο της ΕΕ για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες με το δικό του αντίστοιχο, τον Νόμο για την Ασφάλεια στο Διαδίκτυο. Ενώ η ΕΕ ψήφισε τον Νόμο για τις Ψηφιακές Αγορές για να δαμάσει τη δύναμη των μεγάλων τεχνολογικών εταιρειών στην αγορά, το Ηνωμένο Βασίλειο υιοθέτησε το δικό του ισοδύναμο καθεστώς τις τελευταίες ημέρες του τελευταίου κοινοβουλίου. Από την άλλη πλευρά, οι πολυσυζητημένες αλλαγές των Συντηρητικών στη νομοθεσία της ΕΕ για την προστασία των δεδομένων δεν πέρασαν – και είναι απίθανο να γίνουν δεκτές από τους Εργατικούς, πράγμα που σημαίνει ότι το Ηνωμένο Βασίλειο θα συνεχίσει να ακολουθεί τον Γενικό Κανονισμό για την Προστασία Δεδομένων.

Αυτή η τάση ρυθμιστικής σύγκλισης είναι πιθανό να συνεχιστεί όποιος κερδίσει τις εκλογές. Καθώς η ΕΕ συνεχίζει να εγκρίνει και να εφαρμόζει νέους κανονισμούς –μεγάλο μέρος της προσπαθεί σκόπιμα να αλλάξει τη συμπεριφορά εταιρειών εκτός ΕΕ σε θέματα όπως το περιβάλλον και τα ανθρώπινα δικαιώματα– οι βρετανικές επιχειρήσεις θα πρέπει να πληρούν αυτά τα πρότυπα για να έχουν πρόσβαση στην ευρωπαϊκή αγορά.

Το Εργατικό Κόμμα βλέπει τη συνεργασία με την ΕΕ στην εξωτερική πολιτική και την πολιτική ασφάλειας ως μια ευκαιρία στην αναζήτηση μιας καλύτερης σχέσης με τους γείτονες του Ηνωμένου Βασιλείου: η στενότερη ευθυγράμμιση μεταξύ της ΕΕ και του Ηνωμένου Βασιλείου στην αντιμετώπιση εξωτερικών και εσωτερικών απειλών θα πρέπει να είναι win-win πρόταση. Θα πρέπει να είναι λιγότερο αμφιλεγόμενο σε εσωτερικό επίπεδο από τις βελτιωμένες εμπορικές ρυθμίσεις, οι οποίες ενδέχεται να απαιτήσουν από το Ηνωμένο Βασίλειο να αποδεχθεί τους κανονισμούς της ΕΕ χωρίς να μπορεί να τους επηρεάσει. Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, συχνά στόχος Brexiters, δεν παίζει επίσης σχεδόν κανένα ρόλο στην Κοινή Εξωτερική Πολιτική και Πολιτική Ασφάλειας της ΕΕ (ΚΕΠΠΑ).

Οι Εργατικοί θα επιδιώξουν και πιθανότατα θα αποκτήσουν βελτιωμένες εμπορικές σχέσεις με την ΕΕ. Αλλά οι φιλοδοξίες τους είναι περιορισμένες, όπως και τα πιθανά κέρδη. Θα αντιμετωπίσουν πιέσεις να προχωρήσουν παραπέρα.

Άμυνα

Η απερχόμενη Συντηρητική κυβέρνηση έκανε κάποια δειλά βήματα προς την πιο σοβαρή άμυνα με την ΕΕ. Συγκεκριμένα, υπέβαλε αίτηση για ένταξη στο σχέδιο στρατιωτικής κινητικότητας της ΕΕ, στο οποίο συμμετέχουν ο Καναδάς, οι ΗΠΑ και η Νορβηγία. Η νέα κυβέρνηση μπορεί να επιδιώξει να προχωρήσει βαθύτερα. Υπάρχουν πολλές εύκολες νίκες που θα μπορούσε να εξασφαλίσει γρήγορα: 1) επίσημος διάλογος ΗΒ-ΕΕ για την άμυνα και την ασφάλεια (ο οποίος μπορεί επίσης να είναι μέρος ενός ευρύτερου διαλόγου εξωτερικής πολιτικής). 2) μια συμφωνία για το Ηνωμένο Βασίλειο να μπορεί να συμμετέχει σε αποστολές της ΕΕ όπου διαπιστώνει ενδιαφέρον να το πράξει (όπως θα μπορούσε, για παράδειγμα, στη Βοσνία)· και 3) μια διοικητική συμφωνία με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Άμυνας για να επιτραπεί περισσότερες επαφές και ενδεχομένως να ανοίξει ο δρόμος για κάποια συμμετοχή του Ηνωμένου Βασιλείου στα σχέδιά του. Το ΗΒ μπορεί επίσης να θέλει να εξετάσει το ενδεχόμενο διεύρυνσης της συμμετοχής του στην PESCO σε άλλα έργα ενδιαφέροντος – όπως αυτό στους κόμβους υλικοτεχνικής υποστήριξης.

Το Ηνωμένο Βασίλειο και η ΕΕ παραμένουν ευθυγραμμισμένα για την επίτευξη του μηδενικού άνθρακα έως το 2050. Οι επικριτές κατηγόρησαν την κυβέρνηση του Σουνάκ ότι εγκατέλειψε την ηγεσία του Ηνωμένου Βασιλείου στα κλιματικά ζητήματα, μειώνει ορισμένες πράσινες πολιτικές και επιδιώκει να αξιοποιήσει πολιτικά διχαστικές πρωτοβουλίες, όπως οι χρεώσεις για την οδήγηση των πιο ρυπογόνων οχημάτων στο Λονδίνο . Μια νέα κυβέρνηση των Εργατικών πιθανότατα θα εστιάσει εκ νέου στην ηγεσία της κλιματικής πολιτικής του Ηνωμένου Βασιλείου. Ομοίως, ενώ η ΕΕ αντέχει όλο και περισσότερο τη δική της “πράσινη λάμψη”, μεγάλο μέρος της νομοθεσίας που υποστηρίζει την Πράσινη Συμφωνία έχει ήδη ψηφιστεί και η επόμενη Επιτροπή θα επικεντρωθεί στην εφαρμογή.

Μετανάστευση

Τόσο οι Εργατικοί όσο και οι Συντηρητικοί θέλουν να μειώσουν τη νόμιμη και την παράνομη μετανάστευση. Κανένας από τους δύο δεν επιθυμεί την επιστροφή της ελεύθερης κυκλοφορίας. Μεταξύ των πιο σημαντικών διαφορών μεταξύ των μανιφέστων τους είναι το πρώτο, ότι οι Συντηρητικοί υπόσχονται να απελάσουν παράτυπους μετανάστες στη Ρουάντα, ένα σχέδιο που οι Εργατικοί λένε ότι είναι ανεφάρμοστο και έχουν υποσχεθεί να ακυρώσουν. και δεύτερον, ότι οι Εργατικοί λένε ότι “θα επιδιώξουν μια νέα συμφωνία ασφαλείας με την ΕΕ για να εξασφαλίσουν πρόσβαση σε πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο και να επιτρέψουν στις αστυνομικές μας ομάδες να διευθύνουν κοινές έρευνες με τους ευρωπαίους ομολόγους τους”, ενώ οι Συντηρητικοί σιωπούν για στενότερη συν- συνεργασία με την ΕΕ.

Διαβάστε το άρθρο στην αρχική του δημοσίευση εδώ.  

Απόδοση-Επιμέλεια: Νικόλας Σαπουντζόγλου

Ευρωπαϊκή Ένωση

ΕΕ: Η χρηματοδότηση ύψους 1,5 δισ. ευρώ για την Ευρωπαϊκή Αμυντική Βιομηχανία, δεν επαρκεί

Δημοσιεύτηκε

στις

REUTERS/Thomas Peter

Έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου

Δεν ανταποκρίνεται στους στόχους ενίσχυσης της, το πρόγραμμα για την Ευρωπαϊκή Αμυντική Βιομηχανία, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, εκτιμά το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΕΣ).

Σε έκθεση που δημοσίευσε σήμερα, το ΕΕΣ ζητά αρτιότερο σχεδιασμό του προγράμματος για την ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία (EDIP) και καλύτερη ισορροπία μεταξύ των στόχων πολιτικής, του προτεινόμενου προϋπολογισμού και του χρονοδιαγράμματος. Η διαβούλευση με το ΕΕΣ επί της πρότασης, είναι υποχρεωτική.

Η ΕΕ, αντιμέτωπη με την επανεμφάνιση πολεμικών επιχειρήσεων μεγάλης κλίμακας στην Ευρώπη, έχει θέσει την άμυνα σε πολύ υψηλή θέση στην ατζέντα της. Η πρόταση EDIP προορίζεται ως το πρώτο βήμα για την εφαρμογή της ευρωπαϊκής βιομηχανικής στρατηγικής στον τομέα της άμυνας.

Στόχος είναι να ενισχυθεί η ευρωπαϊκή βιομηχανική και τεχνολογική βάση στον τομέα της άμυνας (ΕΒΤΒΑ), ειδικότερα δε να διασφαλιστεί η έγκαιρη διαθεσιμότητα και προμήθεια αμυντικών προϊόντων. Παράλληλα επιδιώκεται η συμβολή στην ανάκαμψη, στην ανασυγκρότηση και στον εκσυγχρονισμό της αμυντικής ικανότητας της Ουκρανίας.

«Η νομοθετική πρόταση της ΕΕ για την ενίσχυση της αμυντικής βιομηχανικής ετοιμότητάς της, χρήζει αρτιότερου σχεδιασμού. Αναγκαία είναι επίσης η επίτευξη κατάλληλης ισορροπίας μεταξύ των στόχων πολιτικής, του προτεινόμενου προϋπολογισμού και του σχετικού χρονοδιαγράμματος», δήλωσε ο Marek Opioła, Μέλος του ΕΕΣ και αρμόδιος για τη γνώμη.

Το ΕΕΣ επισημαίνει τον κίνδυνο, το χρηματοδοτικό κονδύλιο που προτείνεται, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, να μην ανταποκρίνεται στις φιλοδοξίες του προγράμματος. Τονίζει ότι η Επιτροπή δεν αξιολόγησε το ύψος της ενωσιακής δημοσιονομικής στήριξης που απαιτείται για την υλοποίηση των προτεινόμενων μέσων πολιτικής.

Η στήριξη της Ουκρανίας

Όσον αφορά το μέσο στήριξης της Ουκρανίας, που περιλαμβάνεται στην πρόταση, το ΕΕΣ διαπιστώνει ότι δεν ορίζεται συγκεκριμένο χρηματοδοτικό κονδύλιο. Τα κράτη μέλη συμφώνησαν να χρησιμοποιήσουν τα κέρδη που αποφέρει η επένδυση δεσμευμένων ρωσικών περιουσιακών στοιχείων με σκοπό τη στήριξη της Ουκρανίας · ένα ποσοστό των εσόδων θα μπορούσε να διοχετευθεί στην Ουκρανίας. Ωστόσο, το ΕΕΣ εκτιμά ότι η αδυναμία πρόβλεψης, τόσο του ύψους της χρηματοδότησης από τη συγκεκριμένη πηγή, όσο και της διάρκειάς της, ενέχει κινδύνους.

Πηγή: ΑΜΠΕ

Συνέχεια ανάγνωσης

Ευρωπαϊκή Ένωση

Η συνταγή Ντράγκι για να μην βλέπει η ΕΕ με τα κιάλια ΗΠΑ και Κίνα

Δημοσιεύτηκε

στις

Σωτήριες οι προτάσεις Ντράγκι

Το… κοινό μυστικό εκατομμυρίων Ευρωπαίων έβγαλε σε δημόσια θέα ο πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Μάριο Ντράγκι, παραδίδοντας την ογκώδη –και πολύ σημαντική- έκθεση που του είχαν ζητήσει η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για τις ενέργειες που θεωρούνται επείγουσες για να βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σε ένα περιβάλλον όπου ήδη η Κίνα και οι ΗΠΑ προηγούνται με διαφορά ασφαλείας.

Ο κ. Ντράγκι επέδειξε την ανάγκη που όλες οι κυβερνήσεις και όλα τα όργανα σχεδιασμού πολιτικών και λήψης απόφασης της ΕΕ ήδη γνώριζαν: Η Ένωση χρειάζεται μαζικές και επείγουσες –πρόσθετες- επενδύσεις εκατοντάδων δισεκατομμυρίων για να… πλησιάσει ξανά τις δύο υπερδυνάμεις στην τεχνολογία, την καινοτομία και την έρευνα.

Όπως επισημαίνεται από μεγάλα ευρωπαϊκά πρακτορεία, επί της ουσίας ο Μάριο Ντράγκι προειδοποίησε την Ευρωπαϊκή Ένωση ότι βρίσκεται αντιμέτωπη με «υπαρξιακή πρόκληση» αν δεν στραφεί σε μεγάλες επενδύσεις και αν δεν επαναφέρει και δεν εφαρμόσει τον μοχλό ανάπτυξης μέσω «έκδοσης εργαλείων κοινού χρέους», ομολόγων, κλπ.

Ο κ. Ντράγκι παρέδωσε σε λιτή δημόσια τελετή την έκθεσή του στην πρόεδρο της Κομισιόν την περασμένη Δευτέρα. Σε γενικές γραμμές, επισημαίνει –προειδοποιεί- πως η Ευρωπαϊκή Ένωση βρίσκεται σε οικονομική υστέρηση σε σχέση με τις Ηνωμένες Πολιτείες και θα πρέπει να συνεχίσει την κοινή έκδοση χρέους για τη βελτίωση της παραγωγικότητας αλλά και την ενίσχυση της ασφάλειάς της (αμυντικές δαπάνες).

Η Ένωση χρειάζεται κατά τον ίδιο πολύ περισσότερο συντονισμό στη βιομηχανική πολιτική, ταχύτερες αποφάσεις και μαζικές επενδύσεις, αν θέλει να συμβαδίσει στον οικονομικό τομέα με ανταγωνιστές όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Κίνα.

Μετά την επιτυχία του ιστορικού σχεδίου ανάκαμψης έπειτα από την πανδημία της Covid, η ΕΕ θα πρέπει «να συνεχίσει την έκδοση εργαλείων κοινού χρέους για την χρηματοδότηση κοινών προγραμμάτων επενδύσεων με στόχο την αύξηση της παραγωγικότητας και της ασφάλειας της ΕΕ», σημειώνει στην εισαγωγή της 400σέλιδης έκθεσης ο πρώην πρωθυπουργός της Ιταλίας και πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, επισημαίνοντας το οικονομικό «χάσμα» που χωρίζει την Ευρώπη από τις ΗΠΑ.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση χρειάζεται επιπλέον επενδύσεις ύψους 750-800 δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως — που αντιστοιχούν στο 5% του ΑΕΠ – , πολύ υψηλότερο του 1%-2% του Σχεδίου Μάρσαλ για την ανοικοδόμηση της Ευρώπης μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, όπως επισημαίνει το Euronews.

170 ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΣΕ 400 ΣΕΛΙΔΕΣ

«Οι ανάγκες για επενδύσεις είναι τεράστιες», προειδοποίησε ο Μάριο Ντράγκι κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου στις Βρυξέλλες, παρουσία της προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν. Επιμένοντας ότι υπάρχει ανάγκη «δραστικής αλλαγής» στην ευρωπαϊκή προσέγγιση, παρουσίασε ορισμένες από τις «170 προτάσεις του».

Η ιδέα της έκδοσης κοινού χρέους παραμένει πάντως κόκκινη γραμμή για πολλές χώρες της βόρειας Ευρώπης, με προεξάρχουσα την Γερμανία, που εξακολουθούν να φοβούνται ότι θα υπερχρεωθούν για να καλύψουν τις καθυστερήσεις των χωρών του ευρωπαϊκού νότου. Ήδη, λίγες ώρες μετά τη δημοσιοποίηση της έκθεσης Ντράγκι, ο υπουργός Οικονομίας της Γερμανίας, Κρίστιαν Λίντνερ δήλωσε πως η ΕΕ θα πρέπει να εργαστεί για την κινητοποίηση των αναπτυξιακών δυνάμεων του ιδιωτικού τομέα και όχι για περισσότερο δημόσιο δανεισμό.

“Ωστόσο, ο κοινός δανεισμός της ΕΕ δεν θα λύσει τα διαρθρωτικά προβλήματα”, δήλωσε ο Λίντνερ, προσθέτοντας ότι το κύριο πρόβλημα δεν είναι η έλλειψη επιδοτήσεων, αλλά η γραφειοκρατία.

Ο Μάριο Ντράγκι αναγνωρίζει ότι αυτό το σχέδιο δεν είναι εφικτό, εκτός «αν συντρέξουν οι πολιτικές και θεσμικές συνθήκες», προσθέτει το Euronews.

Επισημαίνει την ανάγκη κινητοποίησης ιδιωτικών κεφαλαίων για την χρηματοδότηση της καινοτομίας, μέσω της δημιουργίας μίας πραγματικής «Ενωσης αγορών κεφαλαίων».

«Το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα ανά κάτοικο έχει αυξηθεί σχεδόν επί δύο φορές στις Ηνωμένες Πολιτείες σε σχέση με την Ευρώπη από το 2000», προειδοποιεί ο πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας στην έκθεση αυτή, τη σύνταξη της οποίας υπενθυμίζουμε ζήτησε η πρόεδρος της Κομισιόν και προφανώς κάπως θα πρέπει να την αξιοποιήσει.

Τα πορίσματα της έκθεσης του Μάριο Ντράγκι προορίζονται να γίνουν πηγή έμπνευσης του έργου της νέας Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τα πέντε προσεχή χρόνια.

Symbolbild zum Thema EU-Wirtschaft, Konjunkturrückgang, Rezession in der Eurozone

ΣΤΑΣΙΜΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΥΦΕΣΗ

Η Ευρωπαϊκή Ένωση πλήττεται από οικονομική στασιμότητα εδώ και ενάμισι χρόνο. Οι επιδόσεις της στην υπέρβαση της κρίσης που προκλήθηκε από την πανδημία ήταν χαμηλότερες σε σχέση με τις ΗΠΑ, όπως συνέβη και με τη χρηματοπιστωτική κρίση του 2008.

Η υστέρηση εξηγείται «κυρίως με τη μεγαλύτερη επιβράδυνση της παραγωγικότητας στην Ευρώπη» και αντιπροσωπεύει απειλή για το κοινωνικό της μοντέλο, προειδοποιεί ο Μάριο Ντράγκι.

«Αν η Ευρώπη δεν καταφέρει να γίνει παραγωγικότερη, θα είμαστε αναγκασμένοι να κάνουμε επιλογές. Δεν θα μπορούμε ταυτόχρονα να έχουμε ηγετική θέση στον τομέα των νέων τεχνολογιών, να είμαστε υπόδειγμα κλιματικής υπευθυνότητας και ανεξάρτητος παράγοντας στην διεθνή σκηνή. Δεν θα μπορούμε να χρηματοδοτήσουμε το κοινωνικό μας μοντέλο. Θα πρέπει να αναθεωρήσουμε προς τα κάτω ορισμένες έως και το σύνολο των φιλοδοξιών μας. Πρόκειται για μία υπαρξιακή πρόκληση».

ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΠΥΛΩΝΕΣ ΤΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΝΤΡΑΓΚΙ

Οι προτάσεις τις οποίες καταγράφει στην έκθεσή του ο πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες: την τόνωση της καινοτομίας και την κάλυψη του χάσματος που υπάρχει αυτή τη στιγμή με τις ΗΠΑ, τον συνδυασμό της απανθρακοποίησης της οικονομίας με την ανταγωνιστικότητα, και την αύξηση της ασφάλειας και τη μείωση των εξαρτήσεων.

Ειδικά για τη διασύνδεση της ανταγωνιστικότητας με την πράσινη μετάβαση, ο κ. Ντράγκι επεσήμανε πως η αγορά ενέργειας της ΕΕ λειτουργεί βάσει ενός σχεδιασμού (Target Model) από την εποχή όπου στο ενεργειακό μείγμα κυριαρχούσαν το φυσικό αέριο και τα ορυκτά καύσιμα, κάτι που δεν ισχύει σήμερα, ενώ στην αγορά κυριαρχούν εδραιωμένα συμφέροντα, με αποτέλεσμα να μην αξιοποιούνται τα οφέλη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας μεταξύ άλλων για μείωση των τιμών ενέργειας.

Τα κύρια ερωτήματα, κατά τον Μάριο Ντράγκι, είναι πώς θα χρηματοδοτηθούν οι τεράστιες επενδύσεις που χρειάζονται και πώς θα μπορέσουν οι 27 να συντονίσουν τις πολιτικές τους.

Όπως σημείωσε ο κ. Ντράγκι, η στρατηγική περιέχει 170 αναλυτικές προτάσεις, οι οποίες είναι αμέσως εφαρμόσιμες χάρη στο προβάδισμα της Ευρώπης όσον αφορά την ποιότητα της εκπαίδευσης, των συστημάτων υγείας και των συστημάτων κοινωνικής ευημερίας.

The flags of China and the European Union waving. International relations and diplomacy.

ΤΟ ΧΑΣΜΑ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ΕΝΑΝΤΙ ΤΩΝ ΗΠΑ

Όσον αφορά τους πυλώνες της στρατηγικής που προτείνει, ο κ. Ντράγκι σημείωσε κατ’ αρχήν πως πρέπει να κλείσει το χάσμα στην καινοτομία με τις ΗΠΑ, καθώς η Ευρώπη βρίσκεται σε μια «στατική βιομηχανική δομή» με εταιρίες μεσαίου μεγέθους στους ίδιους τομείς όπως πριν 20 χρόνια, τη στιγμή που οι ΗΠΑ έχουν μεταβεί στην ψηφιακή εποχή.

Υπενθύμισε πως από το 2008, το 30% των εταιριών με αξία πέραν του 1 δις ευρώ εγκατέλειψαν την ΕΕ, με τις πλείστες να πηγαίνουν στις ΗΠΑ. Η αδυναμία στον τομέα της τεχνολογίας, όπως είπε, περιορίζει παράλληλα και την καινοτομία σε παραδοσιακούς τομείς.

Σε σχέση με τον δεύτερο πυλώνα, τον συνδυασμό της ανταγωνιστικότητας με την πράσινη μετάβαση, ο κ. Ντράγκι σημείωσε πως η αγορά ενέργειας της ΕΕ σήμερα «είναι ακόμα σχεδιασμένη για μια εποχή όταν το φυσικό αέριο και τα ορυκτά καύσιμα ήταν τα σημαντικά στοιχεία του ενεργειακού μείγματος».

Το 2020, συνέχισε, το φυσικό αέριο καθόριζε τις τιμές της ενέργειας κατά το 60%, παρά το ότι αποτελούσε μόλις 20% του μείγματος, ενώ στην αγορά κυριαρχούν «εδραιωμένα συμφέροντα» και η ενέργεια αποτελούσε μηχανή εσόδων για τους εθνικούς προϋπολογισμούς.

Το αποτέλεσμα, πρόσθεσε, είναι πως δεν μπορούμε να αξιοποιήσουμε τα οφέλη των ανανεώσιμων για τους καταναλωτές, και για αυτό «πρέπει να στοχεύσουμε στην αποσύνδεση» ώστε οι πολίτες να δουν τη διαφορά στους λογαριασμούς.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο πρώην επικεφαλής της ΕΚΤ υπογράμμισε την ανάγκη καθαρών τεχνολογιών και την αύξηση της παροχής πράσινης ενέργειας, κάτι που κάνουν με κίνητρα οι ΗΠΑ, τη στιγμή που η Κίνα ανταγωνίζεται την ΕΕ στην παραγωγή αυτών των τεχνολογιών.

Τρίτον, ο κ. Ντράγκι αναφέρθηκε στον πυλώνα των προτάσεων που αφορούν την αύξηση της ασφάλειας και τη μείωση των των εξαρτήσεων, μεταξύ άλλων μέσω εξωτερικής οικονομικής πολιτικής, συμφωνίες με χώρες κλειδιά και οικοδόμηση των δυνατοτήτων της αμυντικής βιομηχανίας.

ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΤΗΣ ΠΡΟΕΔΡΟΥ

Μιλώντας στο πλαίσιο της συνέντευξης Τύπου, η κ. Φον ντερ Λάιεν υπογράμμισε πως από τότε που ζήτησε τη συγκεκριμένη έκθεση από τον κ. Ντράγκι, πριν έναν χρόνο, το θέμα της ανταγωνιστικότητας έχει κερδίσει δυναμική στις συζητήσεις των κρατών μελών, με την ίδια να το αναδεικνύει στις πολιτικές κατευθυντήριες γραμμές για τη δεύτερη θητεία της τις οποίες δημοσίευσε τον Ιούλιο ενόψει της έγκρισης της υποψηφιότητας της από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Στην παρέμβασή της, η κ. Φον ντερ Λάιεν εστίασε σε τρεις εισηγήσεις της έκθεσης που θεώρησε σημαντικές: την ανάγκη να προχωρήσουν η ψηφιακή και η πράσινη μετάβαση – καθώς οι βάσεις έχουν μπει – μέσω της στήριξης στη βιομηχανία, την ανάγκη για ενίσχυση των δεξιοτήτων των εργαζομένων που θα παράγουν και θα χειρίζονται νέες τεχνολογίες, και την ανάγκη η ΕΕ να είναι ανθεκτική ώστε να καταστεί ανταγωνιστική εστιάζοντας σε ζητήματα όπως την πρόσβαση σε κρίσιμες πρώτες ύλες, απαραίτητα εξαρτήματα ή διασύνδεση στον τομέα της ενέργειας.

Εξηγώντας τη φιλοσοφία της ογκώδους έκθεσης, ο κ. Ντράγκι σημείωσε πως αν και έχει ειπωθεί πολλές φορές πως η ανάπτυξη στην ΕΕ επιβραδύνεται, έως και πριν δύο χρόνια δεν θα γινόταν η σημερινή συζήτηση. Ωστόσο σήμερα, επεσήμανε, το παγκόσμιο εμπόριο έχει επίσης επιβραδυνθεί, η αγορά της Κίνας είναι λιγότερη ανοιχτή και μάλιστα ανταγωνίζεται την ΕΕ, η Ευρώπη έχει χάσει τη Ρωσία ως κύρια πηγή φτηνής ενέργειας, και πλέον πρέπει να επενδύσει στην άμυνα της για πρώτη φορά από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Στο παρελθόν, σημείωσε, η Ευρώπη μπορούσε να επενδύει στην αύξηση του πληθυσμού, ο οποίος αναμένεται να μειωθεί σταδιακά την επόμενη δεκαετία, τη στιγμή που η παραγωγικότητα παραμένει αδύναμη και οι φιλοδοξίες αυξάνονται, τόσο στον τομέα της κλιματικής αλλαγής όσο και στην άμυνα, παράλληλα με την ανάγκη να διατηρηθεί το μοντέλο κοινωνικής πρόνοιας της ηπείρου.

«Οι επενδύσεις που προϋποθέτουν όλα αυτά είναι τεράστιες» τόνισε, κάνοντας λόγο για ανάγκη αύξησης των επενδύσεων κατά 5% του ΑΕΠ, στα επίπεδα που καταγράφηκαν τελευταία φορά τις δεκαετίες του 1960 και του 1970. Η ανάπτυξη, συνέχισε, είναι κρίσιμης σημασίας ώστε η ΕΕ να μπορεί να διασφαλίσει τις ιδρυτικές αξίες της ευημερίας, της ισότητας, της ελευθερίας και της δημοκρατίας.

ΒΑΡΟΥΦΑΚΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΗ ΑΠΕΡΓΙΑ

Τον Μάρτιο του 2024, όταν οι Βρυξέλλες και άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες και πόλεις συγκλονίζονταν από τον ξεσηκωμό των οργανωμένων γεωργοκτηνοτρόφων, απαιτώντας αλλαγές στις πολιτικές της ΕΕ για την πράσινη μετάβαση και την προστασία του περιβάλλοντος και τη διαφύλαξη των συμφερόντων των αγροτών έναντι του αθέμιτου ανταγωνισμού που υφίστανται από συναδέλφους τους σε τρίτες χώρες, όπου δεν εφαρμόζονται τα αυστηρά και δαπανηρά κριτήρια καταλληλότητας προϊόντων που επιβάλλονται στην ΕΕ, ο οικονομολόγος Γιάνης Βαρουφάκης είχε δημοσιεύσει ένα άρθρο στον ευρωπαϊκό Τύπο, το οποίο άγγιζε κάποια από τα θέματα που αγγίζει σήμερα και η έκθεση Ντράγκι.

Ο κ. Βαρουφάκης είχε γράψει μεταξύ άλλων σε εκείνο το άρθρο: «Επί πλέον, υπάρχουν δύο πρόσθετα προβλήματα που αγνοούνται εσκεμμένα. Το ένα είναι η Πράσινη Συμφωνία της ΕΕ, που οι Βρυξέλλες διατυμπανίζουν αλλά δεν έχουν τη δυνατότητα να χρηματοδοτήσουν. Παραδείγματος χάριν, στην Ολλανδία το κορυφαίο οικολογικό πρόβλημα είναι τα νιτρικά άλατα που δηλητηριάζουν δεκαετίες τώρα τον υδροφόρο ορίζοντα. Μετά από δεκαετίες που η κυβέρνηση έκανε τα στραβά μάτια, ξάφνου – υπό την πίεση των Βρυξελλών – απαίτησε από τους Ολλανδούς αγρότες να λύσουν το πρόβλημα με δικό τους κόστος, μεταξύ άλλων μέτρων, “θυσιάζοντας” μία στις τρεις αγελάδες.

Ακόμα πιο δυσεπίλυτο είναι το δεύτερο πρόβλημα που προκάλεσε η 15ετής οικονομική ύφεση που ακολούθησε το τραπεζικό Κραχ του 2008. Το αποτέλεσμα των πανευρωπαϊκών πολιτικών λιτότητας, που ήταν η βασική πολιτική αντιμετώπισης της κρίσης αυτής, ήταν η κατάρρευση των επενδύσεων.

Τα αποτελέσματα αυτής της επιλογής είναι καταιγιστικά: Η επενδυτική απεργία ευθύνεται για τη σημερινή αποβιομηχάνιση της Γερμανίας και της Βόρειας Ιταλίας ταυτόχρονα.

Ολόκληρο το βιομηχανικό καρτέλ της Βόρειας και Κεντρικής Ευρώπης αποδομείται και, έτσι, αδυνατεί να χρηματοδοτεί την Κοινή Αγροτική Πολιτική, όπως είχε συμφωνηθεί με τους τσιφλικάδες του Βορρά από την δεκαετία του ’50.

Παράλληλα, μένει με άδεια τα ταμεία η Πράσινη Συμφωνία της ΕΕ, με τα βάρη της να πέφτουν δυσανάλογα στους ώμους των αγροτών και των λαϊκών τάξεων.

Με άλλα λόγια», επισήμανε ο κ. Βαρουφάκης, «για τον ξεσηκωμό ακόμα και των πλουσιότερων Γερμανών και Ολλανδών μεγαλοαγροτών, που για πρώτη φορά συναγωνίζονται τους Έλληνες, Γάλλους και Ισπανούς συναδέλφους τους στις κινητοποιήσεις και στα μπλόκα, ευθύνεται ο ανόητος χειρισμός της αναπόφευκτης κρίσης του ευρώ».

Από το περιοδικό Insider

Συνέχεια ανάγνωσης

Ευρωπαϊκή Ένωση

Χαμενεΐ: «Να εξαφανιστεί από εδώ» η Δύση

Δημοσιεύτηκε

στις

Αλί Χαμενεΐ. Φωτ. Office of the Iranian Supreme Leader/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS

Ανέφερε ότι «θρηνεί» για τον θάνατο του ηγέτη της Χεζμπολάχ Χασάν Νασράλα

Τις «ΗΠΑ και ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες» που «ψευδώς υποστηρίζουν ότι φέρνουν ειρήνη και ηρεμία στην περιοχή» κατηγόρησε ο ανώτατος ηγέτης του Ιράν, Αγιατολάχ Αλί Χαμενεΐ, για τις περιφερειακές εντάσεις στη Μέση Ανατολή, στις πρώτες του δηλώσεις μετά την πυραυλική επίθεση στο Ισραήλ.

Είπε ότι πρέπει να «χαθούν» από την περιοχή, ώστε οι χώρες της περιοχής να ζήσουν ειρηνικά.

Ανέφερε επίσης ότι «θρηνεί» για τον θάνατο του ηγέτη της Χεζμπολάχ Χασάν Νασράλα, αλλά δεν ανέβαλε το πρόγραμμά του επειδή το πένθος του Ιράν είναι μια «αναζωογονητική και κινητήρια δύναμη».

Η εντολή εκτόξευσης πυραύλων στο Ισραήλ την Τρίτη δόθηκε από τον ανώτατο ηγέτη της χώρας – ο οποίος παραμένει σε ασφαλή τοποθεσία, δήλωσε ανώτερος Ιρανός αξιωματούχος στο πρακτορείο ειδήσεων Reuters.

Ναυτεμπορική

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή