Η μίνι ένταση που προκλήθηκε στα ανοικτά της Κάσου από πλευράς Τουρκίας με την παρουσία του Ievoli Relume δεν είχε να κάνει μόνο με τις έρευνες του ιταλικού πλοίου. Η ένταση αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης προσπάθειας από μέρους της Άγκυρας η οποία ανεβάζοντας το ρίσκο για σειρά έργων με στόχο, είτε να αποτρέψει την εφαρμογή τους ή να γίνουν δεχτεί οι όροι της.

Το Ievoli Relume της ιταλικής εταιρείας NextGeo βρέθηκε στα ανοικτά της Κάσου για να διενεργήσει έρευνες βυθού. Οι έρευνες σχετίζονται με τη μελλοντική εγκατάσταση του καλωδίου ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ. Το ιταλικό σκάφος βρισκόταν σε διεθνή χωρικά ύδατα, ωστόσο η Άγκυρα προχώρησε σε ανάπτυξη πολεμικών πλοίων στην περιοχή με πρόσχημα την παραβίαση της τουρκικής υφαλοκρηπίδας.

Εμφανώς η Τουρκία επιδιώκει να στείλει το μήνυμα προς όλους τους εμπλεκόμενους ότι η ίδια δεν προτίθεται να παραμείνει αμέτοχη να παρακολουθεί τις εξελίξεις για ένα γεωστρατηγικής σημασίας έργο χωρίς η ίδια να εμπλέκεται. Περαιτέρω η αντίδραση της Άγκυρας είναι στο πλαίσιο των κινήσεών της για έλεγχο όλων των ενεργειακών έργων της περιοχής με την ίδια να επιχειρεί να επιβεβαιώσει τη θέση της πως «τίποτε δεν μπορεί να γίνει στην Ανατολική Μεσόγειο χωρίς την Τουρκία».

Από την άλλη υπάρχει και το «γεωπολιτικό ρίσκο» το οποίο μπορεί, σ’ ό,τι αφορά το καλώδιο να μην έχει μετρηθεί πλην όμως οι κινήσεις της Άγκυρας έρχονται να στείλουν ένα συγκεκριμένο μήνυμα.

Σύμφωνα με την ελλαδική ιστοσελίδα energypress.gr, «η ελληνική ρυθμιστική αρχή ενέργειας (ΡΑΑΕΥ) έχει βάλει ως παράμετρο για να εγκρίνει το έργο και το γεωπολιτικό ρίσκο. Σύμφωνα με τη τελευταία της ρυθμιστική απόφαση, προβλέπεται ότι αν το έργο ναυαγήσει, τα μέχρι τότε κόστη θα είναι ανακτήσιμα από τον ΑΔΜΗΕ. Αντίστοιχη διάταξη με εκείνη της ελληνικής αρχής, έχει ζητηθεί και από τον Κύπριο ρυθμιστή (ΡΑΕΚ) να συμπεριλάβει στις εγκριτικές του αποφάσεις». Κάτι που επί του παρόντος η ΡΑΕΚ δεν έχει αποδεχθεί. Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΑΔΜΗΕ, το πλοίο «Ievoli Relume» ολοκλήρωσε τις εργασίες του, σύμφωνα με τον προγραμματισμό, ενώ εντός του Αυγούστου θα πραγματοποιηθεί ακόμη μία σύσκεψη μεταξύ των εμπλεκόμενων μερών.

Στην Αθήνα, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης είχε ανακοινώσει ότι τα ξημερώματα χθες είχαν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες έρευνας του ιταλικού πλοίου ανοικτά της Κάσου. Σε δηλώσεις του σε ελλαδικά μέσα ενημέρωσης σημείωσε ότι φαίνεται ότι οι δίαυλοι επικοινωνίας λειτούργησαν σε διπλωματικό επίπεδο, σε ό,τι αφορά το συμβάν με τη συγκέντρωση τουρκικών πλοίων στην περιοχή.

Όπως μεταδίδει η ΕΡΤ, ο κ. Μαρινάκης, σε δηλώσεις στον τηλεοπτικό σταθμό Open, ανέφερε ότι από την ενημέρωση που είχαν από το Υπουργείο Εξωτερικών, το ιταλικό ερευνητικό πλοίο ολοκλήρωσε στις 4 τα ξημερώματα τις διαδικασίες έρευνας, οι οποίες ξεκίνησαν στις 11 το βράδυ τη Τρίτης.

Το πλοίο, σύμφωνα με τον κ. Μαρινάκη, όπως μεταδίδει η ιστοσελίδα της ΕΡΤ, διένυσε όλη την απόσταση εντός της ελληνικής ΑΟΖ, από τα 6 ναυτικά μίλια στα όρια της Κάσου, στα 6 ναυτικά μίλια της Καρπάθου. Σημείωσε ότι το σκάφος επιστρέφει στο Ηράκλειο για ανεφοδιασμό και αλλαγή πληρώματος. Για την παρουσία τουρκικών σκαφών, ανέφερε ότι είχε υποχωρήσει στο ενάμισι ναυτικό μίλι και το τουρκικό πλοίο και αντίστοιχα ήταν εκεί και η παρουσία του ελληνικού πλοίου με το όνομα «Αήττητος». «Και φαίνεται ότι οι δίαυλοι επικοινωνίας λειτούργησαν σε διπλωματικό επίπεδο», δήλωσε ο κ. Μαρινάκης σύμφωνα με την ΕΡΤ.

Την Τρίτη, η Αθήνα είχε διαμηνύσει πως δεν συζητά ζητήματα κυριαρχικών δικαιωμάτων. Ερωτηθείς κατά τη διάρκεια συνέντευξης στο ραδιοφωνικό σταθμό ΣΚΑΪ, σχετικά με την κατάσταση στα ανοικτά της Κάσου, ο κ. Μαρινάκης ανέφερε ότι, «η Κυβέρνηση απαντά συνολικά στο θέμα αυτό, λέγοντας ξεκάθαρα ότι επιδιώκει τη διατήρηση του κλίματος διαλόγου και είμαστε αισιόδοξοι σε αυτό». Σημείωσε ότι, διάλογος «δεν σημαίνει συμφωνία και δεν σημαίνει αφέλεια».

liberal.gr