Ακολουθήστε μας

Οικονομία & Αγορές

Σε νέα εποχή μπαίνει η Ζυθοποιία «Βεργίνα»

Δημοσιεύτηκε

στις

Ηταν το 1994, τριάντα χρόνια πριν, όταν σε µια συζήτηση στο σπίτι τους στο Μανχάταν τα αδέλφια ∆ηµήτρης και Μιχάλης Πολιτόπουλος, µηχανικοί και οι δύο, συνειδητοποίησαν ότι στην Ελλάδα δεν παράγεται ελληνική µπίρα, υπό την έννοια να ανήκει σε εταιρεία ελληνικών συµφερόντων και να έχει ελληνικό όνοµα, φαινόµενο σχεδόν πρωτοφανές παγκοσµίως. Το 1994, λοιπόν, µπήκε η ιδέα για τη δηµιουργία της πρώτης, υπό την παραπάνω έννοια, ελληνικής µπίρας.

Ηταν το 1994, τριάντα χρόνια πριν, όταν σε µια συζήτηση στο σπίτι τους στο Μανχάταν τα αδέρφια ∆ηµήτρης και Μιχάλης Πολιτόπουλος, µηχανικοί και οι δύο, συνειδητοποίησαν ότι στην Ελλάδα δεν παράγεται ελληνική µπίρα, υπό την έννοια να ανήκει σε εταιρεία ελληνικών συµφερόντων και να έχει ελληνικό όνοµα, φαινόµενο σχεδόν πρωτοφανές παγκοσµίως. Ο ∆ηµήτρης Πολιτόπουλος ήταν τότε 31 ετών, γεννηµένος το 1963, χρονιά που έληξε το µονοπώλιο που είχε η οικογένεια Φιξ στην µπίρα στην Ελλάδα, µονοπώλιο που της είχε δοθεί από τον βασιλιά Οθωνα, χρονιά που ιδρύθηκε η Αθηναϊκή Ζυθοποιία. Το 1994, λοιπόν, µπήκε η ιδέα για τη δηµιουργία της πρώτης, υπό την παραπάνω έννοια, ελληνικής µπίρας και ανατέθηκε η έρευνα σε αµερικανική εταιρεία για να επιλέξει την κατάλληλη τοποθεσία για τη δηµιουργία της ζυθοποιίας. Μεταξύ των Χανίων και της Κοµοτηνής που προτάθηκαν –δύο περιοχές στα άκρα της Ελλάδας, όχι τυχαία, καθώς εκτιµήθηκε ότι θα ήταν πιο εύκολη η δραστηριοποίηση µακριά από το κέντρο και την επίδραση του µονοπωλίου της µπίρας– επελέγη η Κοµοτηνή και το 1996 ιδρύθηκε η Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης σε έκταση που αγόρασαν οι αδερφοί Πολιτόπουλοι στην εκεί βιοµηχανική περιοχή (ΒΙΠΕ) για να γεννηθεί το 1998 η µπίρα «Βεργίνα». Μια κίνηση µε επιχειρηµατική σηµασία, αλλά και εθνική, καθώς έδωσε πνοή στα Ποµακοχώρια και στους Ποµάκους, ειδικά καθώς µερικά χρόνια µετά, περιορίστηκε αναγκαστικά η καπνοκαλλιέργεια στην περιοχή, η οποία αποτελούσε σχεδόν την αποκλειστική ενασχόληση των κατοίκων της.

Είκοσι οκτώ χρόνια µετά και µέσα από µια περιπετειώδη πορεία που κάλλιστα θα µπορούσε να αποτελέσει σενάριο για οικονοµική-αστυνοµική σειρά, η εταιρεία που ακόµη χαρακτηρίζεται µικροζυθοποιία µε βάση τον όγκο παραγωγής, ετοιµάζεται στην πραγµατικότητα να… «αλλάξει πίστα». «Ο,τι γεννιέται, γεννιέται µικρό και µεγαλώνει µε αγάπη. Αυτό αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο της ζυθοποιίας µας. Μετράµε 28 χρόνια πορείας µέχρι σήµερα και ετοιµαζόµαστε βάζοντας τα θεµέλια για τα επόµενα, ώστε η εταιρεία να ξεδιπλώσει τις πλήρεις προοπτικές και την αναπτυξιακή της δυναµική για τη νέα εποχή που ήδη ξεκίνησε. Ο στόχος µας είναι να είµαστε η πρώτη µπίρα στην Ελλάδα», αποκαλύπτει, µιλώντας σήµερα στην «Καθηµερινή της Κυριακής» ο κ. Νικόλαος Μπήλιος, διευθυντής Επικοινωνίας και Εταιρικών Σχέσεων της Ζυθοποιίας Μακεδονίας Θράκης. Ο ίδιος, βεβαίως, δεν παραλείπει να υπενθυµίσει τις µάχες που έδωσε ο ∆ηµήτρης Πολιτόπουλος για να υπερασπιστεί, µεταξύ άλλων, τις µικροζυθοποιίες. Μεταξύ αυτών και η µάχη στη Βουλή των Ελλήνων το 2015, εκπροσωπώντας τον Σύνδεσµο Μικρών Ανεξάρτητων Ζυθοποιών Ελλάδος (ΣΜΑΖΕ), η οποία συνέβαλε στον να αποτραπεί την τελευταία στιγµή η αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης για τις µικροζυθοποιίες. Είχε προηγηθεί το 2003 η ενεργός προώθηση της ενσωµάτωσης στην ελληνική νοµοθεσία κοινοτικής οδηγίας του 1992 για την παροχή κινήτρων στις µικροζυθοποιίες, «ανοίγοντας τον δρόµο για τη δηµιουργία δεκάδων µικροζυθοποιείων στην Ελλάδα», επισηµαίνει ο κ. Μπήλιος. «Οι µικρές ελληνικές ζυθοποιίες αυξήθηκαν έντονα τα τελευταία χρόνια καθώς ανέρχονται σε 73, συγκεντρώνοντας όλες µαζί µερίδιο περίπου 10%. Αλλάζουν σταδιακά το τοπίο της αγοράς καθώς δραστηριοποιούνται σε όλη την επικράτεια µικρά ζυθοποιεία µε παραγωγή από 500 εκατόλιτρα ζύθου σε ετήσια βάση, έως τις µεγάλες µονάδες που αγγίζουν το ετήσιο όριο των 200.000 εκατόλιτρων ζύθου, αποδεικνύοντας ότι στην Ελλάδα µπορούν να παραχθούν εγχώριες ποιοτικές µπίρες µε ιδιαίτερες γεύσεις και χαρακτηριστικά αποσπώντας και διεθνείς διακρίσεις».

Πώς θα καταφέρει η «Βεργίνα» να γίνει η πρώτη µπίρα στην Ελλάδα; Κατ’ αρχάς µέσα από σηµαντικές επενδύσεις. «Η επενδυτική µας δυναµική είναι το DNA της Ζυθοποιίας Μακεδονίας Θράκης Α.Ε. Η δυναµική µας είσοδος στη νέα σελίδα της ιστορίας µας, µε επενδύσεις που ανέρχονται σε άνω των 11 εκατ. ευρώ στις παραγωγικές µας εγκαταστάσεις στη ΒΙΠΕ Κοµοτηνής, κάνει την εταιρεία µας πρωταγωνιστή στη νέα εποχή της µπίρας στην Ελλάδα. Το επενδυτικό µας πρόγραµµα, που αφορά τη διετία 2024-2025, επικεντρώνεται στρατηγικά στον περαιτέρω εκσυγχρονισµό της βασικής παραγωγικής της µονάδας και σε µια σειρά παρεµβάσεων, από καινούργια γραµµή εµφιάλωσης και ροµποτικά συστήµατα στα logistics και τις αποθήκες, µέχρι επενδύσεις στον ποιοτικό έλεγχο. Το παραπάνω θα αυξήσει σηµαντικά την παραγωγική δυναµικότητα της εταιρείας ως ανταπόκριση στη “συγκινητική” αύξηση της ζήτησης για τα προϊόντα µας. Οι παραγωγικές εγκαταστάσεις της Ζυθοποιίας Μακεδονίας Θράκης Α.Ε. καταλαµβάνουν σήµερα µια επιφάνεια 12.500 τ.µ. σε συνολική έκταση 50 στρεµµάτων, όπου έχουν αναπτυχθεί τα δύο υπερσύγχρονα ζυθοποιεία και βυνοποιεία, όπου παράγεται η “Βύνη Θράκης”, µέσω του οποίου επετεύχθη και η πλήρης καθετοποίηση της εταιρείας και µαζί η αυτονοµία και ο απόλυτος έλεγχος της ποιότητας του προϊόντος. Πέραν των εγκαταστάσεών µας στη ΒΙΠΕ Κοµοτηνής –όπου απασχολεί περί τα 150 άτοµα από την περιοχή της Θράκης– η εταιρεία διατηρεί δύο υποκαταστήµατα στη ΒΙΠΕ Θεσσαλονίκης και στην Παλλήνη Αττικής. Πριν από λίγο καιρό, επίσης, η εταιρεία µας ολοκλήρωσε και νέα επένδυση για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών στις στέγες των παραγωγικών της εγκαταστάσεων, που λειτουργούν από τον Ιανουάριο του 2023 και καλύπτουν το 100% των αναγκών της σε ηλεκτρική ενέργεια κατά τη διάρκεια των ηµερών µε ηλιοφάνεια. Στο πλαίσιο δε της µείωσης του περιβαλλοντικού της αποτυπώµατος υπήρξε από τις πρώτες ζυθοποιίες στη ΝΑ Ευρώπη που από το 2021 διέκοψε κάθε χρήση πλαστικού στις συσκευασίες της, ενώ ακολουθεί σειρά δράσεων για τη βιώσιµη ανάπτυξη», τονίζει ο διευθυντής εταιρικής επικοινωνίας της εταιρείας.

Ταυτόχρονα, η Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης σχεδιάζει νέα καινοτόµα προϊόντα, τόσο στην κατηγορία της µπίρας –πρόσφατα κυκλοφόρησε µπίρα χωρίς αλκοόλ– όσο και στην ευρύτερη κατηγορία των µη αλκοολούχων ποτών. Από το 2010, άλλωστε, παράγει υπό τη µορφή αναψυκτικού τσάι του βουνού (µε το σήµα TUVUNU). Στο πενταετές επενδυτικό πρόγραµµα της εταιρείας έχει διαµορφωθεί χαρτοφυλάκιο νέων προϊόντων υπό το σήµα TUVUNU, µε την εταιρεία να ακολουθεί τις νέες παγκόσµιες τάσεις, ενώ πραγµατοποιεί έρευνα και για το ενδεχόµενο παραγωγής «λειτουργικών» νερών (π.χ. νερά µε ηλεκτρολύτες). Η εταιρεία σήµερα διαθέτει το κρύο τσάι του βουνού (σ.σ. το τσάι πριν εµφιαλωθεί έχει βραστεί) µε µέλι και λεµόνι, σκέτο µε λεµόνι και ανθρακούχο νερό. Η πρώτη ύλη, ο σιδερίτης, όπως λέγεται το τσάι του βουνού, προέρχεται από τα βουνά της Ροδόπης, µε την καλλιέργεια να γίνεται από ντόπιους καλλιεργητές στο πλαίσιο προγράµµατος συµβολαιακής καλλιέργειας, µέθοδο που ακολουθεί η εταιρεία και για το κριθάρι (από το 2006) από το οποίο στη συνέχεια παράγεται βύνη. Μέσω άλλωστε της παραγωγής βύνης η Ελλάδα µπήκε στον παγκόσµιο χάρτη εξαγωγής βύνης, µε τη Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης να προµηθεύει πολλά ελληνικά ζυθοποιεία, καθώς και ζυθοποιεία σε Αλβανία, Βουλγαρία, Ρουµανία, Τουρκία, Ισραήλ.

«Οι συµβολαιακές µας καλλιέργειες ξεκίνησαν από τα Ποµακοχώρια της Ξάνθης και σήµερα έχουν επεκταθεί σε αρκετές ορεινές περιοχές της Βόρειας και Κεντρικής Ελλάδος. Από το 2006 µέχρι σήµερα έχουν συµµετάσχει στο πρόγραµµα συµβολαιακής καλλιέργειας της Ζυθοποιίας Μακεδονίας Θράκης χιλιάδες παραγωγοί, καλλιεργούνται περίπου 30.000 στρέµµατα ετησίως και συγκοµίζονται περί τους 14.00015.000 τόνους κριθαριού, από τη Μακεδονία, τη Θράκη, τη Χαλκιδική και τη Λάρισα», αναφέρει ο κ. Μπήλιος, υποστηρίζοντας ότι η δραστηριότητα της εταιρείας «άλλαξε το status quo των κατοίκων στα Ποµακοχώρια».

ΠΗΓΗ: Moneyreview.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Ελαιοπαραγωγή

Προσδοκίες για μειωμένη τιμή στο ελαιόλαδο λόγω της βελτίωσης της παραγωγής⁸

Σύμφωνα με εκτιμήσεις επαγγελματιών του κλάδου, οι φετινές τιμές παραγωγού θα είναι χαμηλότερες από πέρυσι.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Καλύτερη σε σχέση με την περυσινή αναμένεται – σύμφωνα με τις πρώτες ενδείξεις – η φετινή παραγωγή ελαιολάδου, καλλιεργώντας προσδοκίες για μειωμένη τιμή στα ράφια του σούπερ μάρκετ, μετά τις εκρηκτικές ανατιμήσεις.

Σε δηλώσεις του στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο Γενικός Διευθυντής του ΣΕΒΙΤΕΛ, Γιώργος Οικονόμου, ανέφερε πως «σύμφωνα με εκτιμήσεις η φετινή ελαιοκομική παραγωγή θα ανέλθει μεταξύ 220-230.000 τόνων», κάτι που θα έχει ως αποτέλεσμα την ομαλοποίηση της κατάστασης.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις επαγγελματιών του κλάδου, οι φετινές τιμές παραγωγού θα είναι χαμηλότερες από πέρυσι.

«Πράσινος χρυσός»

Τα τελευταία χρόνια, τόσο ο πόλεμος της Ρωσίας με τη Ουκρανία, που αύξησε τις τιμές σε βασικά προϊόντα και παρέσυρε και το ελαιόλαδο, όσο και οι έντονες κλιματικές συνθήκες που μείωσαν σε ιστορικά χαμηλά τις παραγωγές ελαιολάδου σε όλη τη «Λεκάνη της Μεσογείου», εκτόξευσε τις τιμές για τον καταναλωτή, καθιστώντας τον «πράσινο χρυσό» είδος πολυτελείας. Όπως υπογράμμισεο κ. Οικονόμου, αυτή η εικόνα πρόκειται να αλλάξει, μιας και οι παραγωγές σε όλες τις ελαιοπαραγωγικές χώρες επανέρχονται σε «φυσιολογικά» επίπεδα.

«Θα υποχωρήσουν οι τιμές»

Σύμφωνα με εκτιμήσεις επαγγελματιών του κλάδου, οι φετινές τιμές παραγωγού θα είναι χαμηλότερες από πέρυσι. «Όταν οι ποσότητες είναι σχεδόν διπλάσιες από την περασμένη χρονιά, δεν μπορεί ο παραγωγός να πληρωθεί την ίδια τιμή με πέρυσι» εξηγούν. Ήδη, οι παραγωγοί πληρώνονται περί τα 8 ευρώ το λίτρο, όμως ίδιοι παράγοντες σημειώνουν ότι δεν θα διατηρηθεί αυτό το μομέντουμ.

«Το παιχνίδι έχει έναν ευχαριστημένο και έναν δυσαρεστημένο. Αλλά πρέπει να αρχίσουμε να κοιτάζουμε και τον καταναλωτή, ο οποίος δυσκολεύεται να πληρώσει το λάδι στις σημερινές τιμές», δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Γενικός Διευθυντής του ΣΕΒΙΤΕΛ. Και συνεχίζει: «πρέπει να αφήσουμε την αγορά να παίξει με την προσφορά και τη ζήτηση. Πέρυσι οι τιμές παραγωγού ξεπέρασαν τα 10 ευρώ και αυτή η αύξηση πέρασε και στον τελικό καταναλωτή».

Υποχώρηση της κατανάλωσης λόγω της εκτόξευσης των τιμών

Αυτό θα βοηθήσει να μπει ξανά το ελληνικό ελαιόλαδο στο τραπέζι των οικογενειών. Λόγω της εκτόξευσης των τιμών πέρυσι πολλά νοικοκυριά επέλεξαν να αντικαταστήσουν το παραδοσιακό παρθένο ελαιόλαδο με φθηνότερα ηλιέλαια, σπορέλαια κ.α. Αυτό μάλιστα δεν είναι ελληνικό φαινόμενο καθώς σε Ισπανία και Ιταλία, καθαρά ελαιοπαραγωγικές χώρες, η κατανάλωση υποχώρησε, όπως και στη χώρα μας, κοντά στο 18% με 20%.

Αυτό, σύμφωνα με τον κ. Οικονόμου «οφείλεται στην αύξηση της τιμής αλλά και στις αλλαγές στις διατροφικές συνήθειες των Ελλήνων καταναλωτών» και πρόσθεσε «θα κάνουμε όλες τις απαραίτητες κινήσεις για να μπει ξανά στο τραπέζι το ελληνικό ελαιόλαδο».

Πώς θα αποκτήσει πάλι αξία το ελαιόλαδο

Προκειμένου να δοθεί επιπλέον αξία στο προϊόν, ο κ. Οικονόμου τόνισε ότι «ο καταναλωτής θα πρέπει να ενημερωθεί για τα οφέλη που έχει το ελαιόλαδο στην υγεία του» Οι έλεγχοι σύμφωνα με τον ίδιο πρέπει να ενταθούν και ο «πράσινος χρυσός» να πωλείται τυποποιημένος και όχι χύμα και ανώνυμα το οποίο σύμφωνα με τον Γενικό Διευθυντή του ΣΕΒΙΤΕΛ «είναι συχνά και νοθευμένο». «Εάν γίνουν όλα αυτά τότε οι όροι του ανταγωνισμού και η αγορά θα δουλέψουν από μόνοι τους» σημείωσε.

«Σίγουρα χρειαζόμαστε μια εθνική στρατηγική, κυρίως για τις εξαγωγές και της ενίσχυσης των δράσεων, προβολής και προώθησης του προϊόντος» συμπλήρωσε για να καταλήξει: «Όλοι πρέπει να συμβάλουμε προς αυτή την κατεύθυνση».

Συνέχεια ανάγνωσης

Video

Ρεκόρ πωλήσεων και υπερτριπλασιασμός κερδών για γαλακτοβιομηχανία από τη Δράμα απ’τις αρχαιότερες στη Βόρειο Ελλάδα!

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Εκρηκτική αύξηση των πωλήσεων αλλά και των καθαρών κερδών κατέγραψε το 2023 η ΝΕΟΓΑΛ, με τη γαλακτοβιομηχανία από τη Δράμα που γιορτάζει φέτος τα 60 χρόνια λειτουργίας της, να επιδιώκει την είσοδό της σε νέες αγορές του εσωτερικού και του εξωτερικού.

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΔΗΜΗΤΡΑ ΤΑΓΚΑ

Όπως προκύπτει από τα πρόσφατα δημοσιευμένα οικονομικά της στοιχεία, η ΝΕΟΓΑΛ που δραστηριοποιείται στην παραγωγή γαλακτοκομικών προϊόντων έχει σημαντική παρουσία στη διεθνή αγορά καθώς οι εξαγωγές της σε Ευρώπη ξεπέρασαν τις εγχώριες πωλήσεις, σημειώνοντας εντυπωσιακή άνοδο κατά 126,18% σε σύγκριση με το 2022. Ειδικότερα, ο κύκλος εργασιών της ΝΕΟΓΑΛ ανήλθε σε ποσό 31,208 εκατ. ευρώ, αύξηση κατά 39,74% σε σχέση με την προηγούμενη χρήση.

Με βάση τις γεωγραφικές αγορές, οι πωλήσεις στην εγχώρια αγορά διαμορφώθηκαν στα 13,767 εκατ. ευρώ έναντι 14,260 εκατ. ευρώ, μειωμένες κατά -3,46%. Ωστόσο, η διεθνής αγορά έδωσε ώθηση στις πωλήσεις της ΝΕΟΓΑΛ αφού το 2023 ανήλθαν στα 16,626 εκατ. ευρώ έναντι 7,351 εκατ. ευρώ της προηγούμενης χρήσης του 2022. Σε καλά επίπεδα κινήθηκαν οι πωλήσεις και προς τις αγορές Τρίτων Χωρών, οι οποίες διαμορφώθηκαν στις 814.919,52 ευρώ, αυξημένες κατά 13,03% σε σχέση με το 2022. Οι εξαγωγές μάλιστα της γαλακτοβιομηχανίας αντιπροσωπεύουν το 55,88% του κύκλου εργασιών της.

Παράλληλα, και τα καθαρά της κέρδη εμφάνισαν εκρηκτική άνοδο την περασμένη χρονιά έναντι 552.292 ευρώ το 2022, σύμφωνα με τα οικονομικά της στοιχεία. Ειδικότερα, τα κέρδη μετά φόρων ανήλθαν στο 1,954 εκατ. ευρώ με άνοδο 253,91% σε σχέση με το 2023. Αξίζει ακόμη να επισημανθεί ότι η ΝΕΟΓΑΛ προχώρησε και στην αύξηση του προσωπικού της κατά 10%, το οποίο ανέρχεται πλέον στους 164 εργαζόμενους έναντι 149 το 2022.

Για την τρέχουσα χρονιά κατά την οποία η ΝΕΟΓΑΛ γιορτάζει τη συμπλήρωση των 60 χρόνων από την ημέρα ίδρυσης της (1964), επιδιώκει την είσοδό της σε νέες αγορές του εσωτερικού και του εξωτερικού, τη βελτίωση και επέκταση των παραγωγικών της υποδομών, της ζώνης γάλακτος και της λειτουργίας διάθεσης των προϊόντων της, καθώς την παραγωγή προϊόντων με υψηλή προστιθέμενη αξία, που να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις των καταναλωτών.

Στόχος ακόμη της βιομηχανίας γάλακτος είναι η μείωση κατά 1% της κατανάλωσης νερού, ηλεκτρικής ενέργειας υγραερίου ανά τόνο παραγόμενων προϊόντων αλλά και η αύξηση κατά 1% του ποσοστού συσκευασιών από χαρτί/χαρτόνι που ανακυκλώνονται.

Υπενθυμίζεται ότι η Βιομηχανία Γάλακτος Δράμας Α.Ε με διακριτικό τίτλο «ΝΕΟΓΑΛ» ιδρύθηκε το 1964 στην Δράμα και αποτελεί μία από τις πρώτες γαλακτοβιομηχανίες της Βορείου Ελλάδος. Η εταιρία δραστηριοποιείται στην παραγωγή γαλακτοκομικών προϊόντων με σημαντική παρουσία στην τοπική αγορά και όχι μόνο, ενώ κατέχει το 4,5% περίπου του φρέσκου παστεριωμένου γάλακτος πανελλαδικά με βάση τα σημερινά δεδομένα. Κατέχει ιδιοχρησιμοποιούμενα ακίνητα στη Δράμα, 10.354,82 m2 συνολικής επιφάνειας κτισμάτων καθώς επίσης και ακίνητα στη Νεοχωρούδα του Δήμου Ωραιοκάστρου.

ΠΗΓΗ: thesstoday.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Ισραήλ

Το τίμημα του πολέμου! Υποβάθμιση Ισραήλ από Moody’s

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Το ψαλίδισμα κατά δυο βαθμίδες της πιστοληπτικής αξιολόγησης αφήνει τη χώρα τρία σκαλοπάτια πάνω από την κατηγορία «σκουπίδια». Το κόστος των συγκρούσεων υπολογίζεται ότι θα αγγίξει τα 66 δισ. δολ. έως το τέλος του 2025.

Το Ισραήλ υποβαθμίστηκε για δεύτερη φορά φέτος από τη Moody’s Ratings καθώς το οικονομικό κόστος αυξάνεται εδώ και 12 μήνες πολέμου στη Γάζα στη σκιά της κλιμάκωσης της σύγκρουσης με τη Χεζμπολάχ.

Ο πόλεμος στη Γάζα αποδυναμώνει την οικονομία του Ισραήλ. Η Moody’s μείωσε την πιστοληπτική αξιολόγηση του Ισραήλ κατά δύο βαθμίδες σε Baa1 από το A2, ανέφερε ο οίκος, αφήνοντας τη χώρα τρία σκαλοπάτια πάνω από τη μη επενδυτική βαθμίδα, κατηγορία «σκουπίδια».

Οι προοπτικές παραμένουν «αρνητικές».

Γεωπολιτικός κίνδυνος

Ο «γεωπολιτικός κίνδυνος έχει ενταθεί σημαντικά περαιτέρω, σε πολύ υψηλά επίπεδα, με σημαντικές αρνητικές συνέπειες για την πιστοληπτική ικανότητα του Ισραήλ τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα», ανέφερε η Moody’s σε απρογραμμάτιστη ανακοίνωση. «Η ένταση της σύγκρουσης μεταξύ Ισραήλ και Χεζμπολάχ έχει αυξηθεί σημαντικά τις τελευταίες ημέρες».

Υπάρχουν ελάχιστα σημάδια ότι ο πόλεμος κατά της Χαμάς φτάνει στο τέλος του, ακόμα κι αν η ένταση των μαχών έχει εκτονωθεί. Το Ισραήλ έχει εντείνει σημαντικά τις εχθροπραξίες κατά της Χεζμπολάχ, τις τελευταίες δύο εβδομάδες και εντείνονται οι φόβοι για πιθανή χερσαία εισβολή και περιφερειακή σύγκρουση στη Μέση Ανατολή.

Οι ΗΠΑ, η Γαλλία και τα αραβικά κράτη εντείνουν μανιωδώς τις διπλωματικές προσπάθειες για να αποφύγουν αυτό το σενάριο.

Ο Γιάλι Ρότενμπεργκ, Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Οικονομικών, χαρακτήρισε την υποβάθμιση «υπερβολική και αδικαιολόγητη».

«Η ένταση της δράσης αξιολόγησης που ελήφθη δεν ταιριάζει με τα δημοσιονομικά και μακροοικονομικά δεδομένα της ισραηλινής οικονομίας», είπε. «Είναι σαφές ότι ο πόλεμος στα διάφορα μέτωπα έχει τίμημα στην ισραηλινή οικονομία, αλλά δεν υπάρχει καμία δικαιολογία για την απόφαση της εταιρείας αξιολόγησης».

Η απόφαση του Moody’s ελήφθη ακόμη και πριν το Ισραήλ χτυπήσει την έδρα της Χεζμπολάχ στη νότια Βηρυτό την Παρασκευή, στη σκληρότερη επίθεση στην πρωτεύουσα του Λιβάνου εδώ και σχεδόν δύο δεκαετίες. Η εξέλιξη, μια μεγάλη κλιμάκωση των εχθροπραξιών, θα μπορούσε να εντείνει περαιτέρω τη μαινόμενη πολυμέτωπη σύγκρουση στη Μέση Ανατολή, τουλάχιστον προσωρινά.

Οι συγκρούσεις αποδείχθηκαν οικονομικά δαπανηρές για το Ισραήλ. Οι κρατικές δαπάνες και το δημοσιονομικό έλλειμμα εκτινάσσονται στα ύψη, ενώ κλάδοι όπως ο τουρισμός, η γεωργία και οι κατασκευές έχουν υποχωρήσει.

Ισραηλινοί αξιωματούχοι υπολόγισαν ότι το κόστος των συγκρούσεων μέχρι το τέλος του επόμενου έτους θα ανέλθει σε περίπου 66 δισ. δολ., ή περισσότερο από το 12% του ΑΕΠ. Αυτός ο αριθμός βασίστηκε στο ότι οι μάχες με τη Χεζμπολάχ δεν κλιμακώθηκαν σε μια πλήρη σύγκρουση.

ΠΗΓΗ: Euro2day

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή