Ακολουθήστε μας

Κύπρος (Εθνική Φρουρά, Κύπρος 1974)

50 xρόνια μετά: Τι συμβαίνει με την «εγκλωβισμένη» εκκλησία του Μιχαήλ Κάσιαλου, στην Άσσια;

Δημοσιεύτηκε

στις

Ο Μιχαήλ Κάσιαλος στον χώρο έξω από το σπίτι του, από ντοκιμαντέρ του ΡΙΚ, του 1972.

Οδηγώντας από την Λευκωσία, στρίβοντας δεξιά από τον νέο δρόμο Λευκωσίας-Αμμοχώστου προς το Παλαίκυθρο, περνώντας το παράνομο αεροδρόμιο της Τύμπου και αφήνοντας πίσω μας το μαρτυρικό Ορνίθι -το σημείο όπου δολοφονήθηκαν εν ψυχρώ, τέλη Αυγούστου του 1974, 70 περίπου άμαχοι Ελληνοκύπριοι, τα σώματα των οποίων ρίχτηκαν μέσα σε λάκκους και εντοπίστηκαν μόλις το 2009, σε δύο πηγάδια, εκεί όπου τον τελευταίο καιρό αναπτύσσεται «οικιστικά» και οικοπεδοποιείται το λεγόμενο «Ornithi project», επάνω στα χώματα όπου βρέθηκαν τα λείψανα-, και αφήνοντας μετά πίσω μας την Αφάνεια με τις εκκλησίες των αγίων Αρτεμίου και Δημητρίου, δεξιά και αριστερά του παλιού δρόμου που οδηγούσε στην Αμμόχωστο, σε άθλια κατάσταση, μισοερειπωμένες, κοιτώνες πια περιστεριών και τρωκτικών, λίγο προτού μπούμε μέσα στο ηρωικό χωριό με τους περισσότερους αγνοούμενους από κάθε άλλο στην Κύπρο, στις παρυφές ενός πολύ μεγάλου στρατοπέδου (μίας από τις μεγαλύτερες στρατιωτικές μονάδες του Τουρκικού στρατού στην Κύπρο, έκτασης περίπου 7 τετρ. χιλιομέτρων, της 28ης Μηχανοκίνητης Μεραρχίας), στην είσοδο της Άσσιας, μέσα σε ένα μικρό αδιέξοδο δρομάκι, στα δεξιά από τον κύριο δρόμο που οδηγεί προς την Αμμόχωστο, αντικρίζει κανείς μια εκκλησία – περίκλειστη κι αυτή από όλες τις μπάντες, πίσω από έναν ψηλό τοίχο με συρματόπλεγμα μπροστά, απροσπέλαστη, εντός του στρατοπέδου, στην άκρη του.

Ο Μιχαήλ Κάσιαλος, καθώς ζωγραφίζει μία εικόνα Αγίου, για την εκκλησία του.

Είναι η εκκλησία του Αγίου Σπυρίδωνα, με κτήτορά της τον «Θεόφιλο της Κύπρου», τον κορυφαίο από τους λαϊκούς ζωγράφους της Κύπρου, Μιχαήλ Κάσιαλο, η οποία ξεκίνησε να κτίζεται γύρω στο 1968-1969, αποκλειστικά με έξοδα του ζωγράφου, «ως ένα τάμα που ήθελεν να εκπληρώσει», όπως θα διηγείτο ο ίδιος στο ΡΙΚ, σε ντοκιμαντέρ του 1972, σε σκηνοθεσία τότε του Γιώργου Λανίτη, δίπλα ακριβώς από το σπίτι του – το «σπίτι-Μουσείο» του ζωγράφου, όπως χαρακτηριζόταν από τους επισκέπτες, του οποίου, επίσης, αγνοείται η τύχη. «Οι πληροφορίες μας είναι ελάχιστες σήμερα για την εκκλησία του Αγίου Σπυρίδωνα, και αυτό επειδή -τυχαία, μάλλον-, βρίσκεται στην άκρη του στρατοπέδου, ενώ ένα άλλο μέρος της φαίνεται από τον δρόμο, κι έτσι μπορούμε να διαπιστώσουμε τουλάχιστον πως αυτή στέκεται όρθια», λέει στον «Φιλελεύθερο», οκοινοτάρχης Άσσιας, Χριστόφορος Σκαρπάρης. «Σε αντίθεση με την εκκλησία του Αγίου Θεοδώρου του Στρατηλάτου, η οποία βρίσκεται στην “καρδιά” της αχανούς στρατιωτικής περιοχής και δεν γνωρίζουμε μέχρι σήμερα τι απέγινε, αφού δεν έχει κανένας πρόσβαση μέσα στην περίκλειστη στρατιωτική μονάδα – το ίδιο συμβαίνει και με εκατοντάδες σπίτια Ασσιωτών, που “εγκλωβίστηκαν” μέσα στο στρατόπεδο, το Δημοτικό Σχολείο της Άσσιας -το οποίο φιλοξενούσε περίπου 400 μαθητές και 12 δασκάλους μέχρι το 1974-, δύο ποδοσφαιρικά γήπεδα -του Εθνικού και της Ομόνοιας Άσσιας-, τέσσερεις αίθουσες σινεμά, και μια πολύ μεγάλη αγροτική έκταση. Θυμάμαι, μέχρι σήμερα, την μέρα που “μυρώθηκε” η εκκλησία, το πλήθος του κόσμου που βρισκόταν μέσα και έξω από αυτήν, τις αγιογραφίες που βρίσκονταν εντός της, καθώς και τον Κάσιαλο, ο οποίος στεκόταν συγκινημένος, σε περίοπτη θέση μέσα στον ναό, ως ο κτήτοράς της».

Ο Μιχαήλ Κάσιαλος στο σπίτι του, καθώς ζωγραφίζει.

Το έργο ζωής του Μιχαήλ Κάσιαλου

Τα θυρανοίξια της εκκλησίας είχαν γίνει στις 11/8/1971 από τον Πανοσιολογιότατο Αρχιμανδρίτη κ. Φώτιο Κωνσταντινίδη, ο οποίος τέλεσε και την πρώτη θεία λειτουργία, παρουσία πλήθους κόσμου, όπως φαίνεται και από ένα σπάνιο ολιγόλεπτο βίντεο που μας παραχωρήθηκε από το ΡΙΚ – ο Μιχαήλ Κάσιαλος ζούσε την ευτυχέστερη μέρα της ζωής του! Γιατί είναι, ωστόσο, σημαντική αυτή η εκκλησία -της οποίας κανείς, ουσιαστικά, δεν γνωρίζει την «τύχη», από το 1974 κι έπειτα, αφού και οι απόψεις για την «λειτουργία» της εντός του στρατοπέδου ποικίλουν-, ιδιαίτερα για την Τέχνη και τον Παγκόσμιο λαϊκό Πολιτισμό; Γιατί ό,τι βρισκόταν εντός της (ακόμη και η τεχνοτροπία της ως κτηρίου, αφού σχεδιάστηκε αποκλειστικά από τον ίδιο τον Κάσιαλο) -εικόνες, αγιογραφίες, ακόμη και μερικές πρώτες τοιχογραφίες, που πρόλαβε να σχεδιάσει στο σπίτι του που βρισκόταν δίπλα- ήταν έργο του σημαντικού αυτού στην παγκόσμια Τέχνη λαϊκού ναΐφ ζωγράφου και κανενός άλλου, ως ενός μοναδικού έργου σπάνιας πολιτιστικής αξίας. «Οι εικόνες της εκκλησίας ήταν όλες δικό του ζωγραφικό έργο, και μόνον! Και όταν μερικοί προσφέρθηκαν να αγοράσουν από αλλού εικόνες για την εκκλησία, ο Κάσιαλος δεν δέχτηκε. Μπορούσαν να αγοράσουν κάτι άλλο αν επιθυμούσαν. Αλλά ήθελε όλες οι εικόνες της, όπως και ο εσωτερικός της διάκοσμος που άρχισε να ζωγραφίζει, με διάφορες θρησκευτικές παραστάσεις, να είναι δικό του έργο», γράφει ο Γιάννης Νίκας στο -εξαντλημένο πια- βιβλίο του «Κκάσιαλος» (Α’  Έκδοση, 1983). Από την αγιογραφία, άλλωστε, ξεκίνησε, το μεγάλο του αυτό έργο, ενώ είχε βρει λύση και για την τοιχογράφηση του θόλου, μετέπειτα. Σύμφωνα με μαρτυρία του γιου του, Κυριάκου Κάσιαλου, όπως του είχε αναφέρει κάποτε ο πατέρας του «θα ζωγράφιζε πάνω σε μουσαμάδες, τους οποίους μετά θα στερέωνε, με κάποιο τρόπο, στο εσωτερικό του θόλου της εκκλησίας του».

Συνεργάτες του ΡΙΚ, έξω από το σπίτι του Κάσιαλου, για τις ανάγκες ενός ντοκιμαντέρ, σε σκηνοθεσία Γ. Λανίτη (Από αριστερά: Α. Τριλλίδης, Σ. Γιασεμίδης, Ν. Χαραλάμπους).

«Δίπλα από την εκκλησία βρίσκεται και το σπίτι του παππού μου – εντός της στρατιωτικής ζώνης και αυτό. Ακριβώς πίσω από τον ψηλό τοίχο, όπως είναι ορατός στον κύριο δρόμο που οδηγεί στην Αμμόχωστο», μου λέει ο εγγονός του σπουδαίου ζωγράφου, Μιχάλης Μιλή Κάσιαλος (γιος του μικρότερου γιου του Μιχαήλ Κάσιαλου, Κυριάκου). «Ο μικρός δρόμος στο πλάι ήταν πάντοτε αδιέξοδο, δίπλα από το σπίτι ήταν ένα οικοδόμημα που χρησίμευε ως αποθήκη, και παραπέρα το αλώνι – εκεί όπου αποφάσισε να χτίσει την εκκλησία του, αποκλειστικά με δικά του έξοδα. Την εκκλησία την αφήσαμε σουβατισμένη, αλλά όχι μπογιατισμένη -διότι προχωρούσε σταδιακά, περίμενε να πουλήσει κάποιον πίνακα, να μαζέψει χρήματα και μετά να συνεχίσει-, ενώ μέσα σε αυτήν υπήρχαν περίπου 15 αγιογραφίες – όλες, έργα του παππού μου».

1972: Ο Κάσιαλος με συνεργείο του ΡΙΚ, έξω από το σπίτι του. Πίσω του βρισκόταν η εκκλησία του Αγίου Σπυρίδωνα.

Ο βίαιος τραυματισμός του Κάσιαλου από τους Τούρκους και ο θάνατός του, στις 31/08/1974

Όπως είναι γνωστό, ο Κάσιαλος τραυματίστηκε σοβαρά μετά την κατάληψη της Άσσιας από τους Τούρκους, στις 18 Αυγούστου 1974, και αφού έμεινε εγκλωβισμένος χωρίς καμία περίθαλψη στο χωριό του ως τις 24 Αυγούστου, μεταφέρθηκε την ίδια μέρα μαζί με άλλους συγχωριανούς του, στη Λάρνακα – από εκεί οδηγήθηκε αμέσως στο νοσοκομείο της πόλης, όπου έτυχε περίθαλψης. Επειδή, όμως, το νοσοκομείο ήταν υπερπλήρες, λόγω του πολέμου, στάληκε στο ίδρυμα Απόστολος Παύλος, από όπου στις 28/8/1974, τρεις μόλις μέρες πριν πεθάνει (ο θάνατος του απασχόλησε ακόμα και τα Ηνωμένα Έθνη, λόγω της φήμης του) έδωσε μια ιστορική κατάθεση, στην οποία μεταξύ άλλων, αναφέρεται και στην εκκλησία του: «{…} Ήρθαν στο σπίτι μας και με απείλησαν λέγοντάς μου να τους δώσω χρήματα. Εγώ, είχα μερικά χρήματα, επειδή έχτιζα μια εκκλησία στο χωριό και τους τα έδωσα. Αλλά αυτοί ήρθαν κι άλλες φορές και ζητούσαν επιμόνως κι άλλα χρήματα. Με απειλές, επειδή εγώ δεν είχα άλλα να τους δώσω, με χτύπησαν με το υποκόπανο του όπλου τους στον ώμο και στα πόδια, και μου έσπασαν τα πόδια. Έμεινα αβοήθητος μέσα στο χωριό μέχρι τις 24/8/1974, που με έφεραν μέχρι την Πύλα και μας απέλυσαν {…}». Είχε αναφέρει, εξάλλου, στο παρελθόν, σε συνέντευξή του, ο γιος του, Χρήστος Κάσιαλος, ο οποίος έχει πια αποβιώσει: «Πριν φύγουμε από το σπίτι, με έστειλε να κλείσω τις πόρτες της εκκλησίας. Τα κλειδιά τού τα πήραν οι Τούρκοι, άνοιξαν την εκκλησία και λήστεψαν τα χρήματα που υπήρχαν στο παγκάρι της. Τα βρήκα πεταμένα στην είσοδό της, όπως και ανθρώπινα περιττώματα που άφησαν οι Τούρκοι. Μετά μου έδωσε τα κλειδιά του σπιτιού και μου είπε: “Άκουσε Χρήστο, αν με φύουν από το χωριό και μείνεις εσύ, να φυλάξεις τους πίνακες μέσα στο ερμάρι”… Δυστυχώς, οι Τούρκοι δεν μας επέτρεψαν να φέρουμε τίποτε μαζί μας στις ελεύθερες περιοχές και έτσι οι πίνακες έμειναν όλοι στην Άσσια και εξαφανίστηκαν. Κανείς δεν ξέρει τι απέγιναν. Όπως και κανένας δεν ξέρει τι απέγιναν οι αγιογραφίες που είχε σχεδιάσει και βρίσκονταν μέσα στην εκκλησία…».

Πλήθος κόσμου την μέρα «μυρώματος» της εκκλησίας του Αγ. Σπυρίδωνα (Πηγή: ΡΙΚ, 11/8/1971).

Η επιτακτική ανάγκη άμεσης διαφύλαξης του «έργου ζωής» του Κάσιαλου

Γιατί, όμως, η σημαντική, όχι μόνο για την κυπριακή, αλλά και για την Παγκόσμια λαϊκή Τέχνη, λόγω του εκτοπίσματος του Μιχαήλ Κάσιαλου διεθνώς πια, αυτή εκκλησία, «εγκλωβίστηκε» εδώ και 50 χρόνια εντός ενός απροσπέλαστου αχανούς στρατοπέδου, μέσα στο οποίο ούτε και τα Ηνωμένα Έθνη μπορούν να εισέλθουν χωρίς περίπλοκες διαδικασίες, με αποτέλεσμα να ελλείπει ένα σημαντικό κομμάτι της Ιστορίας της Σύγχρονης Κυπριακής Τέχνης, της τεχνοτροπίας, του τρόπου σκέψης και δημιουργίας -ακόμη και της ζωής του ίδιου, αφού ο Κάσιαλος θεωρούσε πως «η εκκλησία είναι το έργο της ζωής του»- του κορυφαίου Κύπριου ζωγράφου με την διεθνή αναγνώριση; Από το ρεπορτάζ του «Φιλελευθέρου» προκύπτουν τρεις εκδοχές: 1. Πρόκειται για ένα τυχαίο γεγονός οριοθέτησης του στρατοπέδου, όπως χαρτογραφήθηκε από τον κατοχικό στρατό, το 1974. 2. Θα χρησίμευε η εκκλησία ως κτίσμα, ως αποθήκη του στρατοπέδου ή ως κάτι άλλο (σύμφωνα με τον κοινοτάρχη της Άσσιας «θα χρησιμοποιείτο αρχικά ως τζαμί, χωρίς αυτό να είναι βέβαιο»), όπως και το σπίτι του Κάσιαλου δίπλα, γι’ αυτό και προτιμήθηκε να συμπεριληφθεί εντός των ορίων του ως «ένα έτοιμο κτήριο, μέρος της νέας στρατιωτικής μονάδας». 3. Υπάρχει τόσο μεγάλη ζημιά εντός του ναού, ώστε αυτός -όπως μάλλον θα συμβούλευσαν κάποιοι τους Τούρκους στρατιωτικούς που γνώριζαν ποιος ήταν ο Κάσιαλος και τι αντίκτυπο θα είχε, ίσως και διεθνώς, η βεβήλωσή του, η καταστροφή του «έργου-ζωής» για τον ίδιο-, θα ήταν καλύτερα να μην βρίσκεται πια σε κοινή θέα. Τι απ’ όλα ισχύει, κανείς δεν είναι σε θέση σήμερα να γνωρίζει, αν δεν προηγηθεί -επιτακτικά πια-, με την παρουσία των Ηνωμένων Εθνών, μία επιτόπια επίσκεψη μέσα στην εκκλησία, ώστε να δούμε, πρώτη φορά, μετά από 50 χρόνια, σε τι κατάσταση βρίσκεται το σπουδαίο αυτό Πολιτισμικό έργο αλλά και τα (όποια) έργα ίσως να βρίσκονται ακόμη εντός του (αν υφίστανται ακόμη), ή κάποιες πρώτες τοιχογραφίες που ξεκίνησε να σχεδιάζει ο Κάσιαλος, λίγο πριν το 1974.

Σπάνια φωτογραφία της εικόνας του Ιερού της εκκλησίας (Πηγή: ΡΙΚ, 10/8/1972).

«Μέσα στην εκκλησία είχαν ήδη τοποθετηθεί κάποιοι σκάμνοι, το Ιερό ήταν ξύλινο θυμάμαι, ενώ υπήρχαν περίπου και 15 εικόνες που αποτύπωναν στιγμές από την εκκλησιαστική μας παράδοση, καθώς επίσης και αγίους και πρόσωπα της Ορθοδοξίας. Θα θυμάμαι πάντα την μέρα που είχαν γίνει τα θυρανοίξια: Ο παππούς μου στεκόταν μπροστά από τον σκάμνο και καμάρωνε!», μου λέει ο Μιχάλης Μιλή Κάσιαλος και συνεχίζει: «Επισκέφθηκα το χωριό, το 2006. Δεν μπορώ να πάω ξανά και να το δω στην κατάσταση που το αντίκρυσα… Είχα προχωρήσει και προς το στρατόπεδο, στην μεριά του τοίχου όπου φαινόταν η εκκλησία του παππού μου -προφανώς δίπλα θα αντίκρυζα και το σπίτι του- αλλά κάποιος στρατιώτης, επάνω σε σκοπιά, μου έκανε επισταμένα σήμα να γυρίσω πίσω, να μην πλησιάσω. Κι έτσι δεν κατάφερα να δω κάτι παραπάνω!».

Ο Μιχαήλ Κάσιαλος καμαρώνει μέσα στην εκκλησία του, μπροστά από μία αγιογραφία που ζωγράφισε ο ίδιος.

Από το βιβλίο, εξάλλου, του Γιάννη Νίκα, «Κκάσιαλος» (Α’ Έκδοση, 1983), διαβάζουμε επίσης: «Δεν θα τον ξεχάσω και τις δυο φορές που τον επισκέφτηκα στο γηροκομείο και τον είδα ξαπλωμένο στο πάτωμα, πάνω σε μερικές κουβέρτες. Την τελευταία φορά, μια μέρα πριν πεθάνει, μου μίλησε με παράπονο για την εκκλησία του, για το όνειρό του να συμπληρώσει τη διακόσμησή της με εικόνες και άλλες θρησκευτικές παραστάσεις {…} Η επιθυμία του, όπως μου ανέφερε παλιά, μια μέρα που κουβεντιάζαμε στην Άσσια, ήταν να ζητήσει να καθιερωθεί ως εορτάζουσα μέρα στην εκκλησία του, η μέρα που ο Άγιος πήρε μέρος στην Α’ Οικουμενική Σύνοδο της Νίκαιας το 325 μ.Χ., όπου έκανε και τα γνωστά θαύματά του. Μας πρόλαβε, όμως, ο Αττίλας κι έτσι η επιθυμία του δεν πραγματοποιήθηκε».

Δύο από τις αγιογραφίες που σχεδίασε ο Κάσιαλος, και βρίσκονταν μέσα στον ναό, της Παναγίας και του Αγίου Παντελεήμονος (Πηγή: ΡΙΚ, 11/8/1971).

«Ο Κάσιαλος δεν ήταν πλούσιος», λέει στον «Φιλελεύθερο» ο κοινοτάρχης της Άσσιας, Χριστόφορος Σκαρπάρης. «Τα χρήματα που ξόδεψε για το χτίσιμο της εκκλησίας ήταν όλες οι οικονομίες του από τη ζωγραφική του δουλειά. Και, απ’ ότι γνωρίζω, οι δυσκολίες που συνάντησε στην εξεύρεση χρημάτων ήταν μεγάλες». «Στη μνήμη μου παραμένει πάντα ζωντανή η εικόνα του παππού μου, έτσι όπως μιλούσε με πάθος και αγωνία για την εκκλησία του Άη Σπυρίδωνα, τους πίνακές του που άφησε στο σπίτι του και την επιθυμία του να φύγουν οι Τούρκοι και να γυρίσει στο αγαπημένο του χωριό, για να αφήσει την ψυχή του εκεί δίπλα, στον Άγιο Σπυρίδωνα που τόσο αγαπούσε…», συμπληρώνει ο εγγονός του, Μιχάλης Μιλή Κάσιαλος.

Το σπίτι του Μιχαήλ Κάσιαλου, «εγκλωβισμένο» κι αυτό σήμερα από τον Τουρκικό στρατό κατοχής.

Ο γιος του, Κυριάκος Κάσιαλος, ο οποίος ακολούθησε τ’ αχνάρια του πατέρα του, ζωγραφίζοντας κατά το πρότυπο του κορυφαίου Κύπριου δημιουργού, αναφέρει: «Ο μακαρίτης ο πατέρας μου είχε πάντοτε αισιοδοξία και πίστη. Ήταν δυνατός χαρακτήρας! Όσες δυσκολίες κι αν συναντούσε τις αντιμετώπιζε με μεγάλη ψυχραιμία. Ήταν γαλήνιος, υπομονετικός και το χαμόγελο δεν έλειπε από το πρόσωπό του. Τον θυμάμαι, όταν έκτιζε την εκκλησία του Αγίου Σπυρίδωνα και του τέλειωναν τα λεφτά, να μου λέει χαμογελαστός: “Ο Άγιος θα με βοηθήσει να την τελειώσω. Κάποιους θα στείλει να αγοράσουν πίνακες για να μπορέσω να συνεχίσω”. Και, πράγματι, ως εκ θαύματος, κάθε φορά που δεν είχε χρήματα, για να προχωρήσει την ανέγερση της εκκλησίας, κάποιοι έρχονταν και αγόραζαν πίνακες». Όπως είναι, άλλωστε, γνωστό, έργα τα οποία δημιουργούσε για την εκκλησία δεν τα πουλούσε σε κανένα. «Λίγους μήνες πριν από την εισβολή κάποιοι ξένοι ζητούσαν να αγοράσουν μια ζωγραφιά του, που παρουσίαζε την παραβολική σκηνή του γιου που προσπαθεί να σπάσει τις δυο βέργες μετά από εντολή του πατέρα του, που εμπνεύστηκε από το σχετικό μύθο του Αισώπου και που μ’ αυτή τη ζωγραφιά ήθελε να μεταδώσει το μήνυμα της ενότητας. Για το έργο του αυτό του πρόσφεραν το -σεβαστό για την εποχή εκείνη- ποσό των 180 λιρών. Εκείνος, όμως, αρνήθηκε λέγοντας τους ότι η ζωγραφιά προοριζόταν για την εκκλησία», καταλήγει ο γιος του.

Σπάνια έγχρωμη φωτογραφία του Μιχαήλ Κάσιαλου (Πηγή: «Ραδιοπρόγραμμα», ΡΙΚ).

«Όταν αναγκάστηκε να φύγει από το χωριό τραυματισμένος από τους Τούρκους, έφερε μαζί του μόνο δυο εικόνες», συμπληρώνει ο Μιχάλης Μιλή Κάσιαλος,στον «Φιλελεύθερο».«Η μία είναι παλιά και την είχε από χρόνια στην Άσσια. Παρουσιάζει την Παναγία να κρατεί το Χριστό. Η άλλη εικόνα παρουσιάζει τον Ιησού και είναι το τελευταίο του έργο. Σ’ αυτή δεν υπάρχει η υπογραφή του επειδή δεν πρόλαβε να την τελειώσει… Για να αντιληφθείτε πόσο σημαντική ήταν για τον ίδιο η διάσωση οποιουδήποτε μέρους που αφορούσε στην εκκλησία του».

Ο Μιχαήλ Κάσιαλος μαζί με την σύζυγό του, Ειρήνη, στην αυλή του σπιτιού τους.

«Όπως γνωρίζω», καταλήγει ο κοινοτάρχης Άσσιας, Χριστόφορος Σκαρπάρης, στον «Φιλελεύθερο», «από αφηγήσεις ανθρώπων που βρίσκονταν πολύ κοντά στον κορυφαίο μας ζωγράφο, η πιο μεγάλη επιθυμία του ήταν, αν δεν προλάβει να γυρίσει στην Άσσια και πεθάνει στη Λάρνακα, όταν γυρίσουμε στο χωριό, να ξεθάψουμε τα κόκκαλά του και να τα θάψουμε εκεί, στην εκκλησία του Άη Σπυρίδωνα, που ο ίδιος έχτισε και ήταν το μεγαλύτερο έργο της ζωής του… Με την βοήθεια σας, με την ανακίνηση, πρώτη φορά, από τα Μέσα, αυτού του σημαντικού Πολιτισμικού έργου -του οποίου, δυστυχώς, η τύχη ακόμη αγνοείται-, και που αφορά έναν καλλιτέχνη της Κύπρου διεθνούς εκτοπίσματος, ελπίζουμε πως θα έχουμε άμεσα την συνεργασία όλων των αρμοδίων ώστε να διαφυλάξουμε ένα σημαντικό μέρος της Ιστορίας του Μιχαήλ Κάσιαλου, το “έργο ζωής του”, σύμφωνα με τον ίδιο, που αποτελεί και πολύ σημαντικό μέρος της Ιστορίας της Σύγχρονης Τέχνης της Κύπρου».

Ο Μιχαήλ Κάσιαλος μέσα στο σπίτι-Μουσείο του (Πηγή: Αρχείο Πολιτιστικού Συνδέσμου «Η Άσσια»).

Ευχαριστούμε ιδιαίτερα για την παραχώρηση του σπάνιου φωτογραφικού υλικού το Κοινοτικό Συμβούλιο Άσσιας, τον Πολιτιστικό Σύνδεσμό της κοινότητας, το ΡΙΚ και το αρχείο του, την ομάδα φίλων της Άσσιας «η Άσσια της αδούλωτης Κύπρου, και φυσικά την οικογένεια του αείμνηστου Μ. Κάσιαλου. Δυστυχώς, δεν κατέστη δυνατή η φωτογράφιση των σημείων που αναφέρονται στο επιτόπιο ρεπορτάζ που έγινε από τον «Φ» στην κατεχόμενη Άσσια, για προφανείς λόγους.

Φιλελεύθερος

Εξωτερική Πολιτική

Κυπριακό: Οι Τούρκοι θέλουν τριμερή συνάντηση χωρίς ουσία

Δημοσιεύτηκε

στις

Ο Ερσίν Τατάρ θα στοχεύει σε ανοικτή ατζέντα προκειμένου να βάλει στο τραπέζι τις αξιώσεις του

Μια τριμερή χωρίς να αγγίζει την ουσία, δηλαδή το πως θα επανεκκινήσει ο διάλογος, επιδιώκει η τουρκική πλευρά, με τον Ερσίν Τατάρ θα στοχεύει σε ανοικτή ατζέντα προκειμένου να βάλει στο τραπέζι τις αξιώσεις του.

Με τη γνωστοποίηση, το βράδυ της Τετάρτης, της συμφωνίας για πραγματοποίηση μιας άτυπης συνάντησης στη Νέα Υόρκη, στις 15 Οκτωβρίου, άρχισαν να διαφαίνονται εκατέρωθεν και οι προθέσεις των δύο πλευρών. Νίκος Χριστοδουλίδης και Ερσίν Τατάρ κατέγραψαν άμεσα ή έμμεσα τους στόχους τους πριν καθίσουν στο ίδιο τραπέζι με το Γενικό Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών.

Ανακοινώνοντας το δείπνο στη Νέα Υόρκη το γραφείο του Ερσίν Τατάρ φρόντισε την ίδια ώρα να στείλει το μήνυμα ότι «το άτυπο δείπνο δεν θα έχει καμία ατζέντα και οι δύο ηγέτες θα ανταλλάξουν απόψεις σε κοινωνικό περιβάλλον». Σχεδόν ταυτόχρονα, από τη Νέα Υόρκη όπου βρίσκεται, ο Ταχσίν Ερτουγρούλογλου, διαμήνυε πως «δεν θα συζητηθεί η ομοσπονδία» και ότι «σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να θεωρηθεί η συμμετοχή τους σε αυτή τη συνάντηση ως διαπραγμάτευση για ομοσπονδία».

Οι τοποθετήσεις αυτές της τουρκοκυπριακής πλευράς καταδεικνύουν και τους στόχους που έχει θέσει και οι οποίοι δεν έχουν καμιά σχέση με το βασικό στόχο της τριμερούς που είναι η αναζήτηση τρόπων επανέναρξης του διαλόγου στο Κυπριακό.

Ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης φρόντισε πάντως χθες να ξεκαθαρίσει πως η ατζέντα της τριμερούς συνάντησης της 15ης Οκτωβρίου είναι πολύ συγκεκριμένη και αφορά τις προοπτικές επανέναρξης των συνομιλιών. Ενώ διαμήνυσε τόσο προς τα Ηνωμένα Έθνη όσο και προς την τουρκοκυπριακή πλευρά ότι στη Νέα Υόρκη δεν πάει για να συζητήσει την ατζέντα που προσπαθεί να περάσει ο Ερσίν Τατάρ.

Προσερχόμενος το πρωί στο Cyprus Forum 2024, στη Λευκωσία, ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων είπε ότι η τριμερής συνάντηση δεν είναι ανοικτής ατζέντας: “Δεν υπάρχει οτιδήποτε που είναι ανοιχτής ατζέντας. Η συζήτηση γίνεται με έναν και μόνο σκοπό: να δούμε αν υπάρχουν οι προοπτικές για επανέναρξη των συνομιλιών και θεωρώ ιδιαίτερα σημαντική την πρωτοβουλία του Γενικού Γραμματέα“.

Πρόσθεσε ότι ήταν κάτι που επιδιώκαμε εδώ και καιρό. “Από κει και πέρα, είπε, επικεντρωνόμαστε στο να υπάρξει αποτέλεσμα που για μας ένας είναι ο στόχος, η επανέναρξη των συνομιλιών στη βάση του συμφωνημένου πλαισίου και από εκεί που μείναμε στο Κραν Μοντανά“.

Σημείωσε ότι “αναμένουμε να δούμε, προετοιμαζόμαστε για συνάντηση”, την οποία χαρακτήρισε “θετική εξέλιξη“. “Με απόλυτη σοβαρότητα θα προσέλθουμε σε αυτό το δείπνο και θα πράξουμε ό,τι είναι δυνατόν για να υπάρξουν θετικά αποτελέσματα“, είπε. Ο Πρόεδρος σχολίασε ότι “είναι θετικό ότι γίνεται αυτό το δείπνο. Από ‘κει και πέρα, δεν θέλω να πω πολλά, επικεντρώνομαι στη συζήτηση, στο αποτέλεσμα. Να υπάρξει αποτέλεσμα, αυτό με ενδιαφέρει“, επεσήμανε.

Ο υπουργός Εξωτερικών, Κωνσταντίνος Κόμπος, σε δηλώσεις του στο ΡΙΚ επεσήμανε πως το δείπνο στη Νέα Υόρκη αποτελεί το επόμενο σημείο αναφοράς στο Κυπριακό, μετά τη Γενική Συνέλευση, το οποίο δεν μπορεί να παραγνωρίζεται, μετά τη μακρά περίοδο απουσίας κινητικότητας.  Ο υπουργός Εξωτερικών πρόσθεσε, ωστόσο, ότι η ύπαρξη κινητικότητας δεν συνεπάγεται ότι θα επιτευχθεί ο βασικός στόχος, της επανέναρξης των συνομιλιών, κάτι που, όπως είπε, “δεν εξαρτάται μόνο από τη δική μας πλευρά”.

Ο Κωνσταντίνος Κόμπος σημείωσε ότι δεν υπάρχει άλλη διέξοδος από την επιδίωξη διαλόγου, αφού αυτός είναι ο μόνος τρόπος για κατάληξη σε επίλυση του Κυπριακού. Σημείωσε, επίσης, ότι δεν πρόκειται να γίνει αποδεκτό ό,τι βρίσκεται εκτός του πλαισίου των Ηνωμένων Εθνών και ότι αν, στο δείπνο, ακουστεί απλώς η ρητορική και επιχειρηματολογία της άλλης πλευράς το αποτέλεσμα δεν θα είναι θετικό.

Φιλελεύθερος

Συνέχεια ανάγνωσης

Αιγαίο

Το σύνδρομο της Στοκχόλμης στο ελληνοτουρκικό σύστημα

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Του Νίκου Ιγγλέση
26/09/2024 

Η συνάντηση Κ. Μητσοτάκη – Ρ.Τ. Ερντογάν στη Ν. Υόρκη, στις 24-9-24, ήταν η έκτη τούς τελευταίους δεκαπέντε μήνες. Πρόκειται για «πολιτικό έρωτα» μεταξύ των δύο ηγετών, ιδιαίτερα μετά τη Διακήρυξη των Αθηνών (Δεκέμβριος ’23) ή για το «Σύνδρομο της Στοκχόλμης» όπου το θύμα μέσω ψυχολογικών και συναισθηματικών διεργασιών καταλήγει να ερωτευθεί το θύτη του;

Σε τί αλήθεια αποσκοπούν όλες αυτές οι συναντήσεις, οι συνομιλίες, τα «μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης», η λεγόμενη θετική ατζέντα κ.α.; Πού είναι το «παράθυρο ευκαιρίας» που βλέπει η Κυβέρνηση;  Ένα είναι βέβαιο: Όλα αυτά δεσμεύουν την Ελλάδα να μην επιχειρήσει να ανατρέψει το, δυσμενές γι’ αυτήν, status quo στο Αιγαίο και τη Μεσόγειο και απενοχοποιούν, στη διεθνή σκηνή, την αναθεωρητική – επεκτατική Τουρκία.

Ποιά είναι τα διαχρονικά ζητήματα της ελληνοτουρκικής αντιπαράθεσης που, κατά την Κυβέρνηση, θα προωθήσει τη λύση τους ο διάλογος;

1) Η Ελλάδα δικαιούται να ασκήσει το μονομερές δικαίωμα που της δίνει το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας να αυξήσει, δηλαδή, τα χωρικά ύδατά της μέχρι τα 12 ν.μ. στο Αιγαίο και την Α. Μεσόγειο και την άρση τού, επ’ αυτού, τουρκικού casus belli; Όχι, υποστηρίζει η Άγκυρα.

2) Τα ελληνικά νησιά που μπορούν να συντηρήσουν ανθρώπινη δραστηριότητα διαθέτουν την ίδια ΑΟΖ (μέχρι 200ν.μ.) με αυτήν της ηπειρωτικής χώρας, όπως προβλέπεται από το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας; Όχι, διαθέτουν μόνο χωρικά ύδατα 6 ν.μ. αντιτείνει η Τουρκία.

3) Τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου δικαιούνται να είναι στρατιωτικοποιημένα γιατί απειλούνται; Θυμίζουμε το «Θα έρθουμε μια νύχτα ξαφνικά». Όχι, πρέπει να είναι αποστρατικοποιημένα σύμφωνα με τις Συνθήκες Λωζάνης-Παρισίων, λέει η Τουρκία.

4) Η Ελλάδα μπορεί να καταθέσει στην ΕΕ τους χάρτες του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού, όπως έχει κάνει η Κυπριακή Δημοκρατία; Μια τέτοια ενέργεια θα σήμαινε ανακήρυξη (όχι οριοθέτηση) της συνολικής ελληνικής ΑΟΖ, χωρίς αυτό να προκαλέσει τη σφοδρή τουρκική αντίδραση;

5) Τα Θαλάσσια Πάρκα, που εξαγγέλθηκαν, θα υλοποιηθούν ή ξεχάστηκαν για να μην χαλάσει το θετικό κλίμα; Η Άγκυρα δήλωσε ότι απαιτείται η συναίνεσή της.

6) Το παράνομο, κατά το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας, Τουρκολυβικό Μνημόνιο θα ακυρωθεί ή θα παρεμποδίζει την όποια εκμετάλλευση της οριοθετημένης ελληνικής ΑΟΖ με την Αίγυπτο;

7) Τα αφηγήματα της «Γαλάζιας Πατρίδας» και των «Γαλάζιων Αιθέρων» αποτελούν ευθεία αμφισβήτηση της κυριαρχίας και των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Ελλάδος. Η Τουρκία διεκδικεί το μισό Αιγαίο, ανατολικά του 25ου Μεσημβρινού και όλη τη θαλάσσια έκταση μεταξύ Ρόδου και Κύπρου (βλέπε χάρτη). Μπορεί κάτι τέτοιο να γίνει αποδεκτό;

8) Στην Κύπρο η Τουρκία ζητάει τη διεθνή αναγνώριση της κατεχόμενης ζώνης ως ανεξάρτητο κράτος. Παράλληλα διακηρύσσει ότι τα κατοχικά στρατεύματά της θα παραμείνουν εσαεί στη νησί. Ο Ελληνισμός μπορεί να το αποδεχτεί;

9) Η μουσουλμανική μειονότητα της Δ. Θράκης που η Άγκυρα, ενάντια στη Συνθήκη της Λωζάνης, αποκαλεί τουρκική, χρησιμοποιείται εδώ και χρόνια ως «στρατηγική μειονότητα» για την υβριδική αποσταθεροποίηση της Ελλάδας και επέμβασης στις εσωτερικές υποθέσεις της. Η Κυβέρνηση και το υπόλοιπο κυρίαρχο πολιτικό σύστημα δεν αντιδρούν για να μη θυμώσει η Τουρκία.

Όλα αυτά και άλλα σημαντικά ζητήματα προδιαγράφουν το αποτέλεσμα του ελληνοτουρκικού διαλόγου. Η Τουρκία κερδίζει χρόνο και ισχυροποιείται. Η Διακήρυξη των Αθηνών διευκόλυνε την Άγκυρα στην απόκτηση των αμερικανικών F-16 (40 + 80 αεροσκάφη και άφθονα όπλα). Η συνέχιση του διαλόγου διευκολύνει την Τουρκία για την άρση των αμερικανικών κυρώσεων στην πολεμική βιομηχανία της και ίσως στην απόκτηση των F-35. Η Ελλάδα χάνει χρόνο, δεν ασκεί τα νόμιμα δικαιώματά της και δεν ανατρέπει το status quo, στο οποίο έχει εγκλωβιστεί. Η Τουρκία, από την πλευρά της, επιμένει να προβάλλει συνεχώς τις διεκδικήσεις της, όταν απαιτείται τις επιβάλλει δια του καταναγκασμού (π.χ. πρόσφατα στην Κάσο) και στο τέλος θα επικαλεστεί «τις πραγματικότητες επί του πεδίου»  ως ένα είδος «χρησικτησίας» για να τις νομιμοποιήσει στη διεθνή σκηνή.

Το Μεταναστευτικό  

Η Κυβέρνηση προβάλλει ως επιτυχία του διαλόγου τη συνεργασία με την Τουρκία για τον περιορισμό των μεταναστευτικών ροών. Πρόκειται για προπαγάνδα εσωτερικής κατανάλωσης. Αλήθεια, πώς φτάνουν οι μετανάστες από την Κεντρική Ασία, το Κέρας ή την υποσαχάρια Αφρική στην Τουρκία; Έρχονται περπατώντας; Όχι βέβαια. Φτάνουν με πτήσεις των τουρκικών αερογραμμών (χωρίς visa) στην Κωνσταντινούπολη και από εκεί προωθούνται στον Έβρο και στις ακτές του Αιγαίου. Υπάρχει κανείς αφελής που πιστεύει ότι όλο αυτό το traffic γίνεται εν αγνοία των τουρκικών μυστικών υπηρεσιών, της στρατοχωροφυλακής και της αστυνομίας; Οι διακινητές είναι απλώς τα εκτελεστικά όργανα των υβριδικών επιχειρήσεων της Τουρκίας.

Σύμφωνα με στοιχεία της Frontex το πρώτο οκτάμηνο του 2024 οι μεταναστευτικές ροές από την Α. Μεσόγειο προς την Ελλάδα  αυξήθηκαν κατά 39% (πάνω από 37.000 άτομα). Αντίθετα από την Κεντρική Μεσόγειο προς την Ιταλία μειώθηκαν κατά 64%. Ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου Ν. Παναγιωτόπουλος, σε πρόσφατη συνέντευξή του, ανέφερε ότι οι ροές, το πρώτο οκτάμηνο αυξήθηκαν, κατά 60%. Ίσως ξέρει κάτι περισσότερο. Αυτοί οι αριθμοί αφορούν όσους εντοπίζονται και καταγράφονται. Χιλιάδες άλλοι διέρχονται λαθραία από τα σύνορα. Κάθε μέρα στον Έβρο και στην Εγνατία οδό συλλαμβάνονται αλλοδαποί και ημεδαποί διακινητές με κλεμμένα αυτοκίνητα να προωθούν λαθρομετανάστες στο εσωτερικό της χώρας. Εκείνος ο φράκτης στον Έβρο προχωράει με «ρυθμό χελώνας».

Αλήθεια, γιατί η Κυβέρνηση δεν αναστέλλει τη χορήγηση ασύλου για έξι μήνες, όπως έκανε η Κυπριακή Δημοκρατία με αποτέλεσμα την κατακόρυφη μείωση των αφίξεων μεταναστών; Αλλά πώς να το κάνει όταν ο πρωθυπουργός έχει δηλώσει ότι είναι ευτυχής που η ελληνική κοινωνία μεταλλάσσεται σε πολυπολιτισμική! Όταν οι Έλληνες, δηλαδή, θα γίνουν μια από τις διάφορες μειονότητες που θα διαβιούν στην ελληνική επικράτεια.

Το Κυπριακό

Ο Νίκος Χριστοδουλίδης πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας κράτους διεθνώς αναγνωρισμένου, μέλους του ΟΗΕ, της ΕΕ και άλλων διεθνών οργανισμών παρακαλάει για μια συνάντηση με τον επικεφαλής της αποσχιστικής οντότητας της Βόρειας Κύπρου για να επαναρχίσει ο διάλογος για λύση του Κυπριακού. Μόνο που τη λύση του Κυπριακού δε θα την αποφασίσει ο όποιος Ερσιν Τατάρ αλλά η Άγκυρα. Αν ο Ν. Χριστοδουλίδης ήθελε να διατηρήσει την αξιοπρέπειά του και ιδιαίτερα το κύρος της Κυπριακής Δημοκρατίας θα έπρεπε να ζητάει διάλογο με τον Ερντογάν. Από κοντά ο Κ. Μητσοτάκης και ο Υπουργός του των Εξωτερικών δηλώνουν ευτυχείς που υπάρχει κινητικότητα στο Κυπριακό. Κινητικότητα για να προκύψει τι; Για να απενοχοποιείται ο εισβολέας και κατακτητής;

Μετά 50 χρόνια κανένα κράτος και κανείς διεθνής οργανισμός δε ζητάει την αποχώρηση των στρατευμάτων κατοχής από την Κύπρο. Όλοι ζητούν διάλογο μεταξύ των δύο κοινοτήτων και αμοιβαίες υποχωρήσεις για την εύρεση της όποιας λύσης. Η Τουρκία είναι στο απυρόβλητο. Εδώ έχουν οδηγήσει τον Ελληνισμό 50 χρόνια κατευναστικής πολιτικής  Για αποτροπή, ανάσχεση και απελευθέρωση της κατεχόμενης Κύπρου δε μιλάει ούτε η Αθήνα ούτε η Λευκωσία.

 Ο Ερντογάν ζητάει από το βήμα της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ τη διεθνή αναγνώριση ως ανεξάρτητου κράτους των κατεχομένων εδαφών και οι Μητσοτάκης και Χριστοδουλίδης μια Δικοινοτική –Διζωνική Ομοσπονδία που μπορεί να είναι χειρότερη ακόμη και της διχοτόμησης, αφού θα θέσει και τις ελεύθερες περιοχές υπό τον γεωπολιτικό έλεγχο της Τουρκίας.

Εδώ που έχουν φτάσει τα πράγματα στην ελληνοτουρκική αντιπαράθεση είτε ο Ελληνισμός θα αποδεχτεί όλους τους τουρκικούς όρους είτε η Τουρκία θα πρέπει να υποχρεωθεί να εγκαταλείψει τους γεωστρατηγικούς στόχους της. Μέση λύση δεν υπάρχει, γιατί αν δώσουμε μόνο ορισμένα απ’ όσα απαιτεί η Άγκυρα, «για να μην είμαστε καθημερινά με το δάκτυλο στη σκανδάλη» όπως είπε ο κ. Μητσοτάκης, απλώς θα της ανοίξουμε την όρεξη και για τα υπόλοιπα όντας σε ακόμη πιο αδύναμη θέση. Εκτός αν το «Σύνδρομο της Στοκχόλμης» έχει καταλάβει ολοκληρωτικά το πολιτικό προσωπικό σε Αθήνα και Λευκωσία.

Υ.Γ. 1 Πέρασε ίσως απαρατήρητη η αναφορά του Κ. Μητσοτάκη κατά την ομιλία του στη «Σύνοδο Κορυφής για Το Μέλλον» του ΟΗΕ. Είπε: «Το παγκόσμιο συμφέρον διαπερνά το μεμονωμένο συμφέρον των κρατών». Ποιος αλήθεια ορίζει το παγκόσμιο συμφέρον; Η παγκοσμιοποίηση, η Ευρωπαϊκή Ένωση, το ΝΑΤΟ, η Σύνοδος του Νταβός ή κάποιος άλλος;

Υ.Γ. 2 Απορεί κανείς με την εμμονή των ελλήνων πολιτικών να μιλούν για ενδεχόμενη οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ με την Τουρκία. Αγνοούν ότι στην ΑΟΖ περιλαμβάνεται και η υφαλοκρηπίδα; Ή εξυπηρετούν την Άγκυρα που δεν έχει επικυρώσει τη Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας και θέλει οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας ώστε να ισχυριστεί ότι τα ελληνικά νησιά του Αιγαίου κάθονται πάνω στην υφαλοκρηπίδα της Ανατολίας;

 

Πηγή: www.ellinikiantistasi.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Κύπρος (Εθνική Φρουρά, Κύπρος 1974)

Κύπρος – Πρόεδρος Ν. Χριστοδουλίδης: Πολύ συγκεκριμένη η ατζέντα της τριμερούς

Δημοσιεύτηκε

στις

Η συζήτηση γίνεται για να δούμε αν υπάρχουν οι προοπτικές για επανέναρξη των συνομιλιών

Ανδρέας Πιμπίσιης

Η ατζέντα της τριμερούς συνάντησης της 15ης Οκτωβρίου είναι πολύ συγεκριμένη και αφορά τις προοπτικές επανέναρξης των συνομιλιών, τόνισε ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης. Σπεύδοντας την ίδια ώρα να διαμηνύσει πως δεν πάει στη Νέα Υόρκη για να συζητήσει την ατζέντα που προσπαθεί να περάσει ο Ερσίν Τατάρ και η τουρκική πλευρά.

Προσερχόμενος το πρωί στο Cyprus Forum 2024, στη Λευκωσία, ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων είπε ότι η τριμερής συνάντηση δεν είναι ανοικτής ατζέντας: “Δεν υπάρχει οτιδήποτε που είναι ανοιχτής ατζέντας. Η συζήτηση γίνεται με έναν και μόνο σκοπό: να δούμε αν υπάρχουν οι προοπτικές για επανέναρξη των συνομιλιών και θεωρώ ιδιαίτερα σημαντική την πρωτοβουλία του Γενικού Γραμματέα“.

Πρόσθεσε ότι ήταν κάτι που επιδιώκαμε εδώ και καιρό. “Από κει και πέρα, είπε, επικεντρωνόμαστε στο να υπάρξει αποτέλεσμα που για μας ένας είναι ο στόχος, η επανέναρξη των συνομιλιών στη βάση του συμφωνημένου πλαισίου και από εκεί που μείναμε στο Κραν Μοντανά“.

Σημείωσε ότι “αναμένουμε να δούμε, προετοιμαζόμαστε για συνάντηση”, την οποία χαρακτήρισε “θετική εξέλιξη“. “Με απόλυτη σοβαρότητα θα προσέλθουμε σε αυτό το δείπνο και θα πράξουμε ό,τι είναι δυνατόν για να υπάρξουν θετικά αποτελέσματα“, είπε.

Ο Πρόεδρος σχολίασε ότι “είναι θετικό ότι γίνεται αυτό το δείπνο. Από ‘κει και πέρα, δεν θέλω να πω πολλά, επικεντρώνομαι στη συζήτηση, στο αποτέλεσμα. Να υπάρξει αποτέλεσμα, αυτό με ενδιαφέρει“, επεσήμανε.

Στα κατεχόμενα, ο Ταχσίν Ερτουγρούλογλου έσπευσε να διαμηνύσει πως στη Νέα Υόρκη δνε θα συζητηθεί το θέμα της ομοσπονδίας.

Σε δηλώσεις του στην Νέα Υόρκη, μετά την ολοκλήρωση των συναντήσεων του, σύμφωνα με τα όσα μεταδίδει η διαδικτυακή «Κίπρις Πόστασι», αναφερόμενος στο άτυπο δείπνο στις 15 Οκτωβρίου μεταξύ των δύο ηγετών και του ΓΓ του ΟΗΕ είπε ότι «αυτό που διευκρινίσαμε είναι ότι δεν θα πραγματοποιηθεί σε μια ατμόσφαιρα συζήτησης της ομοσπονδίας». Είπε ακόμα ότι η «κυριαρχία και η παρουσία» τους ψευδοκράτους είναι μη διαπραγματεύσιμα θέματα.

Ανάφερε ότι ο ΓΓ του ΟΗΕ κάλεσε τους δύο ηγέτες για άτυπο δείπνο στις 15 Οκτωβρίου στη Νέα Υόρκη «πρόσκληση που ο Ερσίν Τατάρ αποδέχτηκε», είπε και επανέλαβε ότι δεν υπάρχει άλλος δρόμος από την «αναγνώριση» της παρουσίας του ψευδοκράτους.

Φιλελεύθερος

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή