Πολιτισμός
Βαθιά σιωπή! Θλίψη και πένθος – Έφυγε ο σπουδαίος Μίμης Πλέσσας λίγο πριν κλείσει τα 100
Την είδηση του θανάτου του έκανε γνωστή με μία συγκινητική ανάρτησή της, η σύζυγός του, Λουκίλα Καρρέρ Πλέσσα.
Μίμης Πλέσσας: “Έπεσε βαθιά σιωπή”. Έφυγε από τη ζωή, λίγο πριν συμπληρώσει τα 100, ο σπουδαίος συνθέτης, μουσικός και πιανίστας Μίμης Πλέσσας, βυθίζοντας σε θλίψη τον καλλιτεχνικό χώρο, αλλά και όλους τους Έλληνες.
Την είδηση του θανάτου του έκανε γνωστή με μία συγκινητική ανάρτησή της, η σύζυγός του, Λουκίλα Καρρέρ Πλέσσα.
Το συγκινητικό αντίο της συζύγου του
Την είδηση του θανάτου του έκανε γνωστή με μία συγκινητική ανάρτησή της, η σύζυγός του, Λουκίλα Καρρέρ Πλέσσα. «Και ξαφνικά ‘Επεσε βαθεια σιωπή…’…..’Κι εσύ δεν θα’σαι πλαι μου Αστέρι της Ζωής μου…’ ….θά εισαι πάντα μέσα μου και θα με προστατεύεις από εκεί ψηλά…..μέχρι να ανταμώσουμε και παλι Ψυχή μου. ‘Πέρασαν τόσα καλοκαίρια…βρεξαν τη στράτα μας φωτιές’ σε αυτό το κοινό ταξίδι ΖΩΗΣ που έφτασε στο τέλος του μέχρι να ανταμώσουμε και να το ξανακάνουμε…. Ευγνώμων για όλα…. Σε ευχαριστώ για όλα…. Σε λατρεύω για πάντα…..Γιατί η Αγάπη δεν εχει ημερομηνία λήξης. Καλό ταξίδι Ψυχή μου …..Καλή μας Αντάμωση» έγραψε συγκεκριμένα.
Οι σπουδές, η μουσική και η δημιουργία
Ο Μίμης Πλέσσας είχε γεννηθεί στην Αθήνα στις 12 Οκτωβρίου 1924. Φοίτησε στο Λεόντειο Λύκειο και στη συνέχεια σπούδασε Χημεία στη Φυσικομαθηματική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Ακολούθως έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στη Χημεία στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, όπου το 1952, σε ηλικία 28 ετών, τιμήθηκε με το πρώτο βραβείο μουσικής του Πανεπιστημίου της Μινεσότα, ενώ την επόμενη χρονιά κατετάγη πέμπτος πιανίστας στις ΗΠΑ. Το 1952 άρχισε επίσης την ενασχόληση του με τη σύνθεση και από το 1956 ως μαέστρος και συνθέτης. Διακρίθηκε επτά φορές διεθνώς (Βαρκελώνη το 1960, Βαρσοβία το 1962, Βέλγιο το 1963, Ιταλία (Άλτο Μόντε) 1964, ΗΠΑ το 1965, Παρίσι το 1968 και Τόκιο το 1970) και έξι φορές στη χώρα μας (Αθήνα και Θεσσαλονίκη 1959, 1963, 1964 και 1967). Έχει διευθύνει με έργα του μεγάλες ορχήστρες στον κόσμο.
Διέγραψε μεγάλη καλλιτεχνική πορεία στη μουσική, στο θέατρο, τον κινηματογράφο, το ραδιόφωνο και την τηλεόραση. Από τους πιο σημαντικούς και παραγωγικούς Έλληνες συνθέτες, που διένυε με χαρακτηριστική άνεση το φάσμα από την τζαζ και την ελαφριά μουσική έως το έντεχνο λαϊκό τραγούδι και τις μεγάλες μουσικές φόρμες, ο Μίμης Πλέσσας ξεχώρισε από πολύ νωρίς με το ταλέντο του, μόνο στην Ελλάδα και διεθνώς. Συνεργάστηκε με πληθώρα κορυφαίων τραγουδιστών (Ζωή Κουρούκλη, Νανά Μούσχουρη, Τζένη Βάνου, Γιοβάννα, Μαρινέλα, Ρένα Κουμιώτη, Γιάννης Βογιατζής, Δάκη, Γιάννης Πουλόπουλος, Τόλης Βοσκόπουλος, Στράτος Διονυσίου κ.α.), πολλούς από τους οποίους ανέδειξε μέσα από τα τραγούδια του.
Αξέχαστες επιτυχίες
Αξέχαστες θα μείνουν οι επιτυχίες του “Αν σ’ αρνηθώ αγάπη μου”, “Εκείνο το πρωί στην Κηφισιά”, “Τι σου ΄κανα και πίνεις”, “Τόσα καλοκαίρια”, “Ποιος το ξέρει”, “Οι χάντρες”, “Μα τώρα αγάπη μου”, “Η Μυρσίνη βάζει τα άσπρα”, “Απόψε σε θέλω”, “Μην του μιλάτε του παιδιού”, “Άμα δείτε το φεγγάρι”, “Η πρώτη μας νύχτα”, “Μεθυσ’ απόψε το κορίτσι μου”, “Πρώτη φορά”, “Τα φιλιά”, “Έπεφτε βαθιά σιωπή”, “Χίλιες βραδιές”, “Του αγοριού η καρδιά”, “Θα πιω απόψε το φεγγάρι”, “Ξημερώνει Κυριακή”, “Κορίτσι στάσου να σου πω”, “Όλα δικά σου”, “Είμαι γυναίκα του κεφιού”, “Πέρα στα παλιά σεράγια”, “Πρώτη φορά”, “Έκλαψα χτες”, “Το κερί μου έλιωσε”, “Μια με θέλεις μια με διώχνεις”, “Οι μέρες του καλοκαιριού”, “Με βρήκε ο ήλιος” και πολλές άλλες.
Τιμήθηκε επανειλημμένα με πλατινένιους και χρυσούς δίσκος, ενώ με το έργο του «Ο Δρόμος» (σε στίχους Λ .Παπαδόπουλου) κατέχει αδιαμφισβήτητα την πρώτη θέση στην ελληνική δισκογραφία.
Ο Μίμης Πλέσσας ασχολήθηκε με τη σύνθεση μουσικής στον κινηματογράφο και στο θέατρο, έχοντας στο ενεργητικό του περισσότερες από 100 ταινίες και δεκάδες παραστάσεις. Έγραψε επίσης τη μουσική και τα τραγούδια για την τηλεοπτική σειρά “Τα παιδιά της Νιόβης”. Ήταν ο παραγωγός της ιστορικής ραδιοφωνικής εκπομπής “Σε 30 δευτερόλεπτα” που ήταν μια εκπομπή βράβευσης γνώσεων με διάφορα δώρα στις δεκαετίες των 1960 – 1970. Υπήρξε επίσης μέλος της Ελληνικής Εταιρίας Θεατρικών Συγγραφέων, της Εταιρίας Μουσικοσυνθετών Στιχουργών Ελλάδος, της ΕΡΓΗΜ (σύγχρονης μουσικής) και πολλών άλλων καλλιτεχνικών συλλόγων. Αναγορεύτηκε επίτιμος διδάκτωρ του Τμήματος Χημείας του Πανεπιστημίου Πατρών (2010) και διδάκτωρ Χημείας του Πανεπιστημίου Κορνέλ των ΗΠΑ.
Το 1993 έγραψε τη μουσική για παράσταση βασισμένη στο βιβλίο του Τζορτζ Όργουελ «Η φάρμα των Ζώων» που παρουσιάστηκε στο Εθνικό Θέατρο σε σκηνοθεσία του Δ. Ποταμίτη και το 1998 ολοκλήρωσε την Λαϊκή Όπερα «Ζευς» σε λιμπρέτο Γιάννη Καλαμίτση. Το 1999, σε λιμπρέτο Ιάκωβου Αυλητή, ολοκλήρωσε το ορατόριο «Κοσμάς ο Αιτωλός, ο Άγιος των σκλάβων», που παρουσιάστηκε το 2002 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Το 2007 ηχογραφούνται συνθέσεις του σε ΗΠΑ, Μεγάλη Βρετανία, Γαλλία, Ολλανδία και Ισπανία, με σημαντικούς ερμηνευτές, σολίστες και σχήματα. Το 2009, στο Βεάκειο Θέατρο, δημιουργεί μια μοναδική συναυλία αφιέρωμα στη «Φωνή», μετά από ανάθεση του Διεθνούς Οργανισμού Λογοθεραπείας και Φωνιατρικής (IALP), με καλλιτέχνες από όλα τα είδη της μουσικής. Το 2010 μεταφράζονται τραγούδια του στα τούρκικα από την Fide Koksal και κυκλοφορεί ο δίσκος «BRIDGES» σε Ελλάδα και Τουρκία.
Το 2011 δίνει δύο συναυλίες ως αφιέρωμα στο σύνολο του έργου του, με τίτλο «Τραγούδια που δεν έχουν εποχές», με 23 ερμηνευτές και ηθοποιούς, μουσικά σύνολα, jazz σχήματα και χορωδίες, στο Badminton Theatre. Το 2012 παρουσιάζει στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης και την ίδια χρονιά στο Μέγαρο Μουσικής Κομοτηνής, με τη συμμετοχή σημαντικών ερμηνευτών, ένα “ταξίδι” της διαδρομής του από την τζαζ έως τα τραγούδια του που κόσμησαν τη μεγάλη οθόνη. Το 2016, με αφορμή την επέτειο 50 χρόνων από την εμφάνισή του στη δισκογραφία με τον δίσκο “Ραντεβού στον αέρα” για την ομώνυμη ταινία του Γιάννη Δαλιανίδη, παρουσίασε το τελευταίο πλήρες έργο του “Διάφανος Σταυρός” με ερμηνευτή το Θάνο Ολύμπιο. Ο δίσκος τους έγινε πλατινένιος. Το 2022 δημιούργησε την επίσημη ορχήστρα του: την «Ορχήστρα Μίμης Πλέσσας».
Διακρίσεις
Ο Μίμης Πλέσσας τιμήθηκε επανειλημμένα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, ενώ είχε λάβει πολλούς χρυσούς και πλατινένιους δίσκους. Στην Ελλάδα, μεταξύ πολλών άλλων διακρίσεων, τιμήθηκε το 2000 για τα 50 χρόνια προσφοράς του στην ελληνική μουσική και τον πολιτισμό από τον Δήμο της Αθήνας με την απονομή του “Χρυσού Μεταλλίου της πόλης” σε μια μεγάλη συμφωνική συναυλία στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, ενώ το 2001 του απονεμήθηκε ο Χρυσός Σταυρός του Τάγματος του Φοίνικα για την προσφορά του στον πολιτισμό από τον τότε Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κωστή Στεφανόπουλου. Επιπλέον, τιμήθηκε το 2002 για τα 50 χρόνια του στην ελληνική μουσική σκηνή στο Ηρώδειο από το Υπουργείο Πολιτισμού, το 2004 ως ο «Άνθρωπος της Χρονιάς» από τον υπουργό πολιτισμού στην τελετή των προσωπικοτήτων για την προσφορά του στον παγκόσμιο πολιτισμό και το 2005 με την ανάθεση από το Φεστιβάλ Αθηνών της εναρκτήριας συναυλίας για τον εορτασμό των 50 χρόνων του θεσμού. Το 2006 η Ακαδημία Προσωπικοτήτων τον τίμησε για τη συνολική προσφορά του στον πολιτισμό και το 2007 ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος με τον Μεγαλόσταυρο του Αγίου Ανδρέου σε ειδική εκδήλωση στο Πατριαρχείο.
Με τη σύζυγό του Λουκίλα Καρρέρ απέκτησαν μια κόρη το 1998. Γιος του από προηγούμενο γάμο του είναι ο επίσης μουσικοσυνθέτης Αντώνης Πλέσσας.
Πολιτισμός
Τουρκία: Γυναικείο άγαλμα 2.000 ετών ανακαλύφθηκε στην αρχαία Βλαύνδο
Αρχαιολόγοι ανακάλυψαν στην ελληνιστική πόλη της αρχαίας Βλαύνδου στη δυτική Τουρκία γυναικείο άγαλμα που χρονολογείται από τη ρωμαϊκή περίοδο.
Το άγαλμα ύψους 1,90 μέτρων, από το οποίο απουσιάζουν η κεφαλή και τα χέρια, εκτιμάται ότι είναι περίπου 2.000 ετών και εντοπίστηκε στις ανασκαφές που γίνονται από το 2018 γύρω από το ναό της Δήμητρας στην περιοχή Ουλούμπεϊ, νότια της σύγχρονης πόλης Ουσάκ.
Το άγαλμα, αφού συντηρηθεί, αναμένεται να εκτεθεί έπειτα από περίπου 5-6 μήνες στο Αρχαιολογικό Μουσείο του Ουσάκ, δήλωσε στο πρακτορείο Anadolu ο Σαμπρί Τζεϊλάν, διευθυντής του τοπικού παραρτήματος του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού της Τουρκίας.
H αρχαία Βλαύνδος -γνωστή ως Μλαύνδος την εποχή που εγκαταστάθηκαν σε αυτήν Μακεδόνες στρατιώτες των Σελευκιδών- βρίσκεται περίπου 40 χλμ. νότια του Ουσάκ και 200 χλμ. ανατολικά της Σμύρνης. Μολονότι πολλές από τις μεγαλύτερες πόλεις της ενδοχώρας της Μικράς Ασίας, όπως οι Σάρδεις και η Ιεράπολις, έχουν ανασκαφεί συστηματικά, οι μικρότερες, όπως η Βλαύνδος η οποία σώζεται σε σχετικά καλή κατάσταση, παραμένουν σε μεγάλο βαθμό ανεξερεύνητες. Η Βλαύνδος κατοικήθηκε από την Ελληνιστική μέχρι τη Βυζαντινή περίοδο. Στο Μεσαίωνα η πόλη φαίνεται να εγκαταλείφθηκε οριστικά.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Ιστορία
Καθολική επιτυχία για τις εκδηλώσεις “Σταυρίτες 2024” στην Αργυρούπολη
Ιστορία
Η μυστικιστική αρχαία πόλη Χέγκρα στη Σαουδική Αραβία υποδέχεται για πρώτη φορά μετά από 2000 χρόνια επισκέπτες
Κάθε τουρίστας που σέβεται τον εαυτό του αλλά και κάθε διανοούμενος, περίεργος παρατηρητής πρέπει να ζήσει αυτή την εμπειρία μία φορά στη ζωή του.
Είναι ένα αληθινά συγκλονιστικό ταξίδι σε έναν πραγματικά μοναδικό προορισμό τότε ίσως να μην υπάρχει καλύτερη επιλογή από μία μαγική, αρχαία πόλη στην καρδιά της ερήμου.
Του Δημήτρη Συμεωνίδη
Η Χέγκρα, ένας ανατριχιαστικά όμορφος τόπος στη Σαουδική Αραβία, ανοίγει για πρώτη φορά τις πύλες της σε επισκέπτες, έπειτα από 2.000 χρόνια. Ο David Graf, καθηγητής αρχαιολογίας στο πανεπιστήμιο του Μαϊάμι στις ΗΠΑ, επισκέφθηκε το μυστικιστικό αυτό μέρος και μοιράζεται με το κοινό της ιστοσελίδας MyModernMet την εμπειρία του.
«Κάθε τουρίστας που σέβεται τον εαυτό του αλλά και κάθε διανοούμενος, περίεργος παρατηρητής πρέπει να ζήσει αυτή την εμπειρία μία φορά στη ζωή του. Τα ερωτήματα πολλά: Ποιος ήταν ο λαός του έχτισε τη Χέγκρα; Από που ήρθε; Για πόσο καιρό έζησε εδώ; Για να κατανοήσουμε τη σημασία αυτού του τόπου πρέπει να γνωρίζουμε την ιστορία του», λέει ο Graf. «Παρόλα αυτά καμία από τις παραπάνω ερωτήσεις δεν έχουν σαφή απάντηση», προσθέτει.
Οι Nabataeans, ένας ξεχασμένος πολιτισμός της αρχαιότητας, χρησιμοποιούσαν την κοσμοπολίτικη Χέγκρα ως ένα από τα πιο σημαντικά κέντρα διεθνούς εμπορίου της εποχής. Ίσως κάποιος να μπορεί να αναγνωρίσει την κουλτούρα αλλά και τα αρχιτεκτονικά επιτεύγματα των Nabataeans από την πολύ πιο διάσημη Πέτρα, στην Ιορδανία.
Όπως εξηγεί η Laila Nehmé, Γαλλίδα αρχαιολόγος που εργάστηκε στην αποστολή συντήρησης και αναστήλωσης της αρχαίας Χέγκρα, οι Nabataeans παραμένουν μέχρι σήμερα ένα μεγάλο μυστήριο, παρά την επιδραστικότητα τους.
«Ο λόγος που στις μέρες μας δεν γνωρίζουμε αρκετά γι’αυτό τον πολιτισμό είναι το γεγονός ότι δεν έχει διασωθεί απολύτως καμία πηγή που να μας επιβεβαιώνει τον τρόπο που αυτοί οι άνθρωποι ζούσαν, πέθαιναν ή λάτρευαν τους θεούς τους», λέει η Nehmé. «Υπάρχουν μερικές εξωτερικές αναφορές στον συγκεκριμένο πολιτισμό, αλλά καμία πηγή από το εσωτερικό τους. Σε αντίθεση με τους Σουμέριους που άφησαν πίσω μεγάλα, μυθολογικά κείμενα όπως το έπος του Γκιλγκαμές, εδώ δεν υπάρχει αυτή η πολυτέλεια. Δεν γνωριζουμε απολύτως τίποτα για τη μυθολογία τους». Μέχρι σήμερα έχουν διασωθεί κάποιες αναφορές στους Nabataeans από τους Έλληνες, τους Αιγύπτιους και τους Ρωμαίους, οι οποίοι είχαν μαζί τους εμπορικές συναλλαγές.
Ωστόσο, όλη αυτή η έλλειψη πληροφοριών προσθέτει ακόμα μεγαλύτερο μυστήριο και αδρεναλίνη στην εξερεύνηση αυτού του σχετικά ανέγγιχτου μνημείου της αρχαιότητας. Αυτό που γνωρίζουμε με σιγουριά είναι ότι οι Νabataeans ήταν νομάδες που υπήρξαν πολιτισμικά ενεργοί από τον 4ο αιώνα π.Χ. μέχρι τον 1ο αιώνα μ.Χ. και ότι ο τόπος τους βρισκόταν ανάμεσα στην Ιορδανία, τη Σαουδικη Αραβία, το Ισραήλ και τη Συρία.
Παρά τη μεγάλη εμπορική και οικονομική άνθηση της Χέγκρα, εδώ ο επισκέπτης δεν θα συναντήσει απομεινάρια μίας έντονης, εμπορικής πόλης αλλά το συγκλονιστικό θέαμα 111 επιβλητικών ταφών, ελληνορωμαϊκής αρχιτεκτονικής, που εκτείνονται κατά μήκος της ερήμου.
Οι επίδοξοι επισκέπτες θα μπορούν να δουν από κοντά αυτό το συγκλονιστικό, μυστικιστικό τοπίο ως κομμάτι του πρότζεκτ Saudi Vision 2030, που ξεκίνησε το 2016 και θα ολοκληρωθεί σε 9 χρόνια. Στόχος είναι να αναδειχθούν οι κρυμμένες, πολιτιστικές ομορφιές της Σαουδικής Αραβίας και να αλλάξει η αντίληψη του υπόλοιπου κόσμου για το ισχυρό κράτος της Μέσης Ανατολής.
Mε πληροφορίες από το MyModernMet, ΑΠΕ, wt
Hegra, an Ancient City in Saudi Arabia Untouched for Millennia, Makes Its Public Debut
Hegra: Exploring Saudi Arabia’s Ancient Nabatean City
The archaeological site, now open to tourists, offers clues about the mysterious empire that built it and its more famous sister city of Petra in Jordan
Once a thriving international trade hub, the archeological site of Hegra (also known as Mada’in Saleh) has been left practically undisturbed for almost 2,000 years.
Hegra, an Ancient City in Saudi Arabia
In the scrub-speckled desert north of AlUla in Saudi Arabia, rocky outcrops and giant boulders the size of buildings, beautifully carved and with classical-style pediments and columns, poke out of the sands like divinely scattered seeds. As the sun sets, the dusty colors flare, revealing pockmarks and stains caused by rain, which has shaped these stones for millennia.
Chedi Hegra Hotel
Once a thriving international trade hub, the archeological site of Hegra (also known as Mada’in Saleh) has been left practically undisturbed for almost 2,000 years. But now for the first time, Saudi Arabia has opened the site to tourists. Astute visitors will notice that the rock-cut constructions at Hegra look similar to its more famous sister site of Petra, a few hundred miles to the north in Jordan. Hegra was the second city of the Nabataean kingdom, but Hegra does much more than simply play second fiddle to Petra: it could hold the key to unlocking the secrets of an almost-forgotten ancient civilization.
Canadian Inuits Get Their Wilderness Chops From Wolves
Determined to wean its economy off the petro pipeline, Saudi Arabia is banking on tourism as a new source of income. Oil currently accounts for 90 percent of the country’s export earnings and makes up about 40 percent of its GDP. In 2016, Crown Prince Mohammed bin Salman announced Saudi Vision 2030, a roadmap for the country over the next two decades that aims to transform it into a global hub for trade and tourism that connects Africa, Asia and Europe.
The rock-cut constructions at Hegra look similar to its more famous sister site of Petra, a few hundred miles to the north in Jordan. Royal Commission for AlUla
Saudi Arabia launched tourist visas for the first time in September 2019, allowing casual visitors without a business or religious purpose into the country. Hegra, with its mysterious, eye-catching architecture, is an obvious choice to highlight when marketing Saudi Arabia to tourists. Much of Hegra’s appeal lies in the fact that it’s virtually unknown to outsiders despite its similarities to Petra, which now sees nearly one million visitors a year and could be classified as an endangered world heritage site if not properly cared for, according to Unesco.
While Hegra is being promoted to tourists for the first time, the story that still seems to get lost is that of the ancient empire responsible for its existence. The Nabataeans are arguably one of the most enigmatic and intriguing civilizations that many have never heard of before.
Πηγές:
1.womantoc.gr/stories/article/i-mystikistiki-arxaia-poli-xegra-sti-saoudiki-aravia-ypodexetai-gia-proti-fora-episkeptes
2.smithsonianmag.com/travel/hegra-ancient-city-saudi-arabia-untouched-for-millennia-makes-its-public-debut-180976361/
3.Google εικόνες
-
Ιράν10 ώρες πριν
Kίνηση υψηλού ρίσκου του Ισραήλ! Δεν αποκλείει χτύπημα στα πυρηνικά του Ιράν ο Νετανιάχου – Πότε θα χτυπήσει;
-
Γενικά θέματα9 ώρες πριν
Μία νέα αρχή για το «Γεωπολιτικό»
-
Εξωτερική Πολιτική10 ώρες πριν
Στο επίκεντρο η ελληνοαμερικανική συνεργασία σε συνάντηση του Μητσοτάκη με Αμερικανούς γερουσιαστές στα Χανιά
-
Αναλύσεις - Γνώμες7 ώρες πριν
Quo vadis κύριε Γεραπετρίτη;
-
Αστυνομία6 ώρες πριν
Αποκάλυψη! Ειδικό λογικό ισραηλινής κατασκευής για μαζική αναγνώριση προσώπων αποκτά η ΕΛ.ΑΣ
-
Ελαιοπαραγωγή6 ώρες πριν
Προσδοκίες για μειωμένη τιμή στο ελαιόλαδο λόγω της βελτίωσης της παραγωγής⁸
-
Λάζαρος Καμπουρίδης7 ώρες πριν
Έτσι λειτουργεί ο μηχανισμός προπαγάνδας της Άγκυρας εναντίον της Ελλάδας
-
Γενικά θέματα5 ώρες πριν
Τούρκος διπλωμάτης: «Η σιωπηλή συμφωνία Ερντογάν – Μητσοτάκη»