Ιστορία - Πολιτισμός
Πολιτισμική, οικονομική και στρατηγική αξία της Οδησσού!
Οι Ρώσοι είναι πλέον αρκετά κοντά στην πόλη και πραγματοποιούν πυραυλικές επιθέσεις σε ενεργειακές υποδομές και στρατιωτικά κέντρα.
Η Οδησσός, επί της ουσίας, είναι η μόνη μεγάλη πόλη – και η τρίτη μεγαλύτερη – της Ουκρανίας που δεν έχει καταληφθεί ακόμα από το ρωσικό στρατό, αν και θεωρούμε πως οι Ρώσοι είναι πλέον αρκετά κοντά σε αυτό το στόχο, ωστόσο πολλές επιτυχημένες επιθέσεις έχουν πραγματοποιηθεί, κυρίως πυραυλικές, σε ενεργειακές υποδομές και στρατιωτικά κέντρα. Την τελευταία βδομάδα η Ρωσία πραγματοποίησε πυραυλικές επιθέσεις στην Οδησσό με την πόλη να μένει χωρίς ρεύμα για δύο ημέρες, ενώ προκλήθηκαν ζημιές σε κρίσιμες ενεργειακές υποδομές της πόλης.
Γράφει ο Γιάννης Μαντανίκας
Η πόλη και το λιμάνι της Οδησσού ιδρύθηκαν κατόπιν διατάγματος της Αικατερίνης της Μεγάλης το 1794. Σταδιακά η πόλη μετατράπηκε σε ένα αρχιτεκτονικό κόσμημα στις ακτές της Μαύρης Θάλασσας. Φημίζεται για τα ιστορικά κτίρια του 19ου αιώνος, που αντιπροσωπεύουν διαφορετικούς τύπους, όπως το Νεοκλασικό, το Μπαρόκ, το Γοτθικό κλπ, συνδυάζοντας εντυπωσιακά τη γαλλική και την ιταλική αρχιτεκτονική. Ιδιαίτερα όμως άρχισε να αναπτύσσεται μετά την κατασκευή σιδηροδρομικών δικτύων το 1865. Λόγω της ιστορικής της αξίας αλλά και των παραλιών της, η Οδησσός έχει αποτελέσει μία εκ των πλέον τουριστικών περιοχών της Ουκρανίας, ανταγωνιζόμενη πολλές ευρωπαϊκές τοποθεσίες.
Το ελληνικό στοιχείο στην Οδησσό και η έναρξη της Επανάστασης του 1821
Οι Έλληνες υπάρχουν στις ακτές της Μαύρης Θάλασσας για χιλιάδες χρόνια. Έχουν ζήσει στη νότια Ρωσία πριν οι Σλάβοι (τους πρώτους Ρως) γίνουν κάτοικοι της περιοχής που αργότερα έγινε επικράτεια της Ρωσικής Αυτοκρατορίας. Από ορισμένες πλευρές, οι Έλληνες μπορούν να θεωρούνται αυτόχθονες της περιοχής. Έχει καταγραφεί ότι οι αρχαιοελληνικές πόλεις-κράτη αποίκησαν τη Μαύρη Θάλασσα πριν την Κλασική Εποχή. Μετά την παρακμή της Κλασικής Ελλάδος, οι ελληνικές αποικίες συνέχισαν να υπάρχουν υπό των Ρωμαίων, των Βυζαντινών και των Οθωμανών Τούρκων που ήλεγχαν την λεκάνη της Μαύρης Θάλασσας. Ως αποτέλεσμα, οι ελληνικές αποικίες έχασαν την ανεξαρτησία τους, ακόμα και τον ελληνικό τους χαρακτήρα. Μία νέα εποχή ελληνορωσικών σχέσεων ήρθε τον 10ο μετά Χριστόν αιώνα,όταν ο πρίγκηπας Βλαδίμηρος του Κιέβου έγινε χριστιανός. Με τη μεταστροφή του Κιέβου και αργότερα ολόκληρης της Ρωσίας στην Ορθοδοξία, η ελληνική κουλτούρα και τα γράμματα εισήχθησαν στη Ρωσία. Ο πρίγκηπας Βλαδίμηρος εισήγαγε ορθόδοξους ιερείς για να διδάξουν το νέο θρήσκευμα, αρχιτέκτονες και καλλιτέχνες για να χτίσουν εκκλησίες και παιδαγωγούς και δασκάλους για να καθοδηγήσουν τη νέα μετατροπή. Από τη στιγμή που στην Ορθοδοξία κυριαρχούσε ο ελληνικός πολιτισμός, η μετατροπή του Κιέβου σήμαινε ότι οι Ρώσοι θα έρχονταν σε πιο κοντινή επαφή με τον ελληνικό κόσμο.
Από την Οδησσό ξεκίνησε και η προετοιμασία της Ελληνικής Επανάστασης του 1821:
Το 1814 ιδρύεται στην Οδησσό η Φιλική Εταιρεία, από εμπόρους της Ελληνικής διασποράς. Η Φιλική Εταιρεία αποτελούσε την κινητήριο δύναμη και την ψυχή της Ελληνικής Επανάστασης. Ήταν η βασική πηγή της οργανωτικής δομής και του ιδεολογικού πλαισίου του πολέμου μέχρι που διαλύθηκε το 1821. Αποτελούμενη από ένα σύνολο 1.093 ατόμων, το 53.7% (δηλ. οι 587) ήταν έμποροι. Ανάμεσα στα μέλη υπήρχαν 113 έμποροι που συνασπίστηκαν στην Οδησσό, στα πρότυπα των Καρμπονάρι και των Ελευθεροτεκτόνων (ο γράφων το άρθρο αυτό υποχρεούται να προσθέσει: αν και ουδεμία σχέση είχαν με τον τεκτονισμό εν γένει, κάποιοι είτε εξ’ αγνοίας είτε δολίως τους χαρακτηρίζουν “μασόνους” απλώς λόγω των ομοιοτήτων των τελετουργικών μύησης και της μυστικότητας των οργανωτικών τους κινήσεων). Η Οδησσός ήταν ένα από τα κύρια κέντρα υποστήριξης των εξεγέρσεων που οργάνωσε ο Αλέξανδρος Υψηλάντης στις παραδουνάβιες ηγεμονίες το Φεβρουάριο του 1821. Η Οδησσός έστελνε χρήματα, οπλισμό και πολεμιστές προς υποστήριξη των Επαναστατών σε αυτές τις περιοχές.
Η Φιλική Εταιρεία οργάνωνε ταυτόχρονες εξεγέρσεις στις παραδουνάβιες ηγεμονίες, την Κωνσταντινούπολη και την Πελοπόννησο. Ο ίδιος ο Υψηλάντης ήταν υψηλόβαθμος αξιωματικός στο ρωσικό ιππικό, είχε λάβει μέρος στους Ναπολεόντειους Πολέμους και τραυματίστηκε στη μάχη της Δρέσδης χάνοντας το δεξί του χέρι. Ελληνικής καταγωγής και ένθερμος υποστηρικτής της ελληνικής εξέγερσης εναντίον των τούρκων, αποδέχτηκε την πρόταση την ηγεσία της Φιλικής Εταιρείας, τους πρώτους μήνες του1820. Η κίνηση αυτή απεδείχθη κρίσιμη καθώ ενίσχυσε της φήμες περί ρωσικής υποστήριξης. Τοποθετήθηκε στην ηγεσία των Φιλικών ως “μπαρουτοκαπνισμένος” στρατιωτικός και με ηρωισμό και αποδεδειγμένες ικανότητες. Κατάφερε να αυξήσει το κύρος της Φιλικής Εταιρείας ανάμεσα σε ρώσους αξιωματικούς και συναδέλφους του στρατιωτικούς. Ο αντισυνταγματάρχης Πάβελ Πεστέλ, ο υποστράτηγος Μιχαήλ Ορλόφ, και άλλοι αξιωματικοί εξέφρασαν το θαυμασμό τους για την περίπτωση του Υψηλάντη. Ο δε Πεστέλ έγραψε στο στρατηγό Κισέλεφ ότι η εξέγερση του Υψηλάντη είναι άξια του μεγαλύτερου σεβασμού, ενώ ο δεύτερος έστειλε γράμμα στο στρατηγό Ζακρέφσκι την 1η Μαρτίου του 1821 λέγοντας ότι το όνομα του Υψηλάντη αποτελεί παρακαταθήκη, ότι οι Έλληνες διαβάζοντας την προκήρυξή του ενθουσιάστηκαν, και ότι ο θεός τον βοηθάει στον ιερό του αγώνα, όπως και η Ρωσία.
Η εμπορική και ενεργειακή αξία του λιμανιού της Οδησσού
Το λιμάνι της Οδησσού είναι στρατηγικής αξίας τόσο για την Ουκρανία όσο και για τη Ρωσία. Είναι το μεγαλύτερο λιμάνι και το μόνο με βαθιά νερά στην Ουκρανία. Το 70% των συνολικών εισαγωγών και εξαγωγών πραγματοποιούνται διά θαλάσσης, και το 65% αυτών γίντονται από το λιμάνι της Οδησσού, το οποίο συνδέει την οικονομία της Ουκρανίας με την παγκόσμια οικονομία. Το λιμάνι συνδέεται με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο που με τη σειρά του παρέχει γρήγορες μεταφορές των αγαθών που φτάνουν στο λιμάνι στη στεριά και την περαιτέρω μεταφορά τους στο εσωτερικό της Ουκρανίας.
Αυτό καθιστά την Οδησσό πόλο έλξης για μεγάλες εταιρείες που επιθυμούν να εξάγουν τα προϊόντα τους στον υπόλοιπο κόσμο. Παράδειγμα αποτελούν οι εταιρείες Iceblik και Cryoin που παράγουν νέον (το γνωστό ευγενές αέριο) που χρειάζεται και χρησιμοποιείται στα λέιζερ που παράγουν αισθητήρες και ημιαγωγούς.
Την ίδια στιγμή, το λιμάνι της Οδησσού αποτελεί ένα από τα κυριότερα σημεία αναχώρησης Ουκρανικών προϊόντων δημητριακών προς την διεθνή αγορά, παρέχοντας στην Ουκρανία ικανοποιητικά έσοδα. Το 2021 η Ουκρανία ήταν ο τέταρτος μεγαλύτερος εξαγωγέας σιτηρών στον πλανήτη. Επίσης, το λιμάνι της Οδησσού αποτελούσε τερματικό σταθμό πετρελαίου και αερίου με αποθηκευτική ικανότητα 25 εκατομμυρίων τόνων.
Μετά την προσάρτηση της Κριμαίας στη Ρωσία και το ξέσπασμα του πολέμου του Ντονμπάς (απαιτείται να διευκρινίσουμε: επανάσταση των ρωσόφωνων ενάντια στο καθεστώς Ποροσένκο το οποίο αποτέλεσε προϊόν της “Πορτοκαλί επανάστασης” που χρηματοδότησε το ίδρυμα “Open Society Foundations” του διαβόητου Τζόρτζ Σόρος) το 2014, η τότε κυβέρνηση επιχείρησε να κατασκευάσει ένα τερματικό σταθμό υγροποίησης φυσικού αερίου (LNG) και αποθήκευσής του στο λιμάνι της Οδησσού. Πρόκειται περί ενός πρότζεκτ που επί της ουσίας είχε ξεκινήσει το 2011 (δηλ. επί προεδρίας Γιαννουκόβιτς) αλλά σταμάτησε. Θα ήταν ο πρώτος σταθμός του είδους του στη Μαύρη Θάλλασα και θα οδηγούσε σε μείωση της ενεργειακής εξάρτησης της Ουκρανίας από το ρωσικό φυσικό αέριο.
Οι βλέψεις της Τουρκίας για συμμετοχή και οικονομικό όφελος
Το 2013 η Τουρκία ανακοίνωσε την αντίθεσή της στην ιδέα περί εισαγωγής υγροποιημένου αερίου διαμέσου των Στενών, λέγοντας ότι κάτι τέτοιο θα αύξανε την κίνηση στο Βόσπορο και τα Δαρδανέλλια καθώς θα υπήρχε οικολογικός κίνδυνος. Στην ουσία η Τουρκία, μέσω αυτής της δικαιολογίας, επιθυμούσε να ενισχύσει τη στρατηγική της θέση ως περιοχή μετάβασης για μεταφορά των ενεργειακών πόρων ανεξάρτητα από το εάν αυτό αφορά σε αγωγό μεταφοράς αερίου είτε στη μεταφορά υγροποιημένου αερίου (με πλοία). Στην ουσία, η Τουρκία διασχίζεται από δύο αγωγούς που μεταφέρουν αέριο από τη Ρωσία και το Αζερμπαϊτζάν στη νότια Ευρώπη (οι αγωγοί είναι ο Turk Stream και ο TANAP) ενώ το 2020 η Τουρκία ήταν ο τρίτος μεγαλύτερος εισαγωγέας φυσικού αερίου, μετά την Κίνα και την Ινδία. Ένας από τους μεγαλύτερους στόχους της Τουρκίας, προφανώς, δεν είναι άλλος από το να καταστεί ο μεγαλύτερος εξαγωγέας ενεργειακών πόρων προς την Ευρώπη, συνεπώς δεν θα επιθυμούσε να μπορεί η Ουκρανία να εξάγει υγροποιημένο αέριο αν δεν διαπραγματευόταν την συμμετοχή της Τουρκίας στα οφέλη των εξαγωγών.
Η επίτευξη συμφωνίας μεταξύ Τουρκίας και Ουκρανίας
Τελικά οι δύο χώρες έφτασαν σε συμφωνία. Το 2021 ανακοίνωσαν από κοινού τη συνεργασία τους στον τομέα της ενέργειας, συμπεριλαμβανομένης της προμήθειας φυσικού αερίου στην Ουκρανία και της κατασκευής αποθηκευτικών χώρων και τερματικού σταθμού επαναεριοποίησης και των αναγκαίων υποδομών. Οι δύο χώρες συμφώνησαν να συνεργαστούν για τη χρήση του διαβαλκανικού αγωγού ώστε να μεταφέρουν αέριο η μία στην άλλη. Με τον τρόπο αυτό η Τουρκία επιτυγχάνει τους στόχους για ισχυροποίηση της θέσης της τόσο ως εξαγωγέας αερίου όσο και ως ενεργειακός κόμβος. Αυτή τη στιγμή η Ρωσία και η Τουρκία είναι τα μόνα παράκτια κράτη που διαθέτουν τερματικούς σταθμούς επαναεριοποίησης.
(Costea, C. A., Romanian Center of Russian Studies, 2022)
Η κρισιμότητα της Οδησσού για τη Ρωσία
Η Οδησσός, επί της ουσίας, είναι η μόνη μεγάλη πόλη – και η τρίτη μεγαλύτερη – της Ουκρανίας που δεν έχει καταληφθεί ακόμα από το ρωσικό στρατό, αν και θεωρούμε πως οι Ρώσοι είναι πλέον αρκετά κοντά σε αυτό το στόχο, ωστόσο πολλές επιτυχημένες επιθέσεις έχουν πραγματοποιηθεί, κυρίως πυραυλικές, σε ενεργειακές υποδομές και στρατιωτικά κέντρα. Την τελευταία βδομάδα η Ρωσία πραγματοποίησε πυραυλικές επιθέσεις στην Οδησσό με την πόλη να μένει χωρίς ρεύμα για δύο ημέρες, ενώ προκλήθηκαν ζημιές σε κρίσιμες ενεργειακές υποδομές της πόλης. Η υδροδότηση επίσης διεκόπη για 24 ώρες.
Το 2014 η Ρωσία είχε επιχειρήσει να καταλάβει την Οδησσό με σκοπό την ανατροπή του καθεστώτος Ποροσένκο, αλλά η επιχείρηση απέτυχε.
Ως πόλη, θεωρείται από τους ρώσους “πόλη των ηρώων” της Σοβιετικής περίοδου, όπως το Κίεβο, η Σεβαστούπολη, και το Κερτς στην Κριμέα. Αποτελεί κόμβο τεράστιας εμπορικής σημασίας και γεωγραφικά βρίσκεται σε στρατηγική θέση καθώς συνδέει τη βόρεια και την κεντρική Ευρώπη μέσω του καναλιού Ρήνου-Δουνάβεως, που διατρέχει την πόλη, ενώ μέσω Μαύρης Θάλασσας συνδέει την Ουκρανία με τη Μέση Αντολή και την Ασία.
Όπως είπε ο ειδικός επί των θεμάτων περί ανατολικής Ευρώπης Σεργκέι Σουμλέννι το 2022 στο Force News, η Οδησσός είναι πύλη προς το Βορρά.
Συγκεκριμένα, είχε πει: “Εάν έχεις την Οδησσό, μπορείς να προχωρήσεις μέσα από την Ουκρανία μέχρι το Βορρά κόβοντας τη χώρα στη μέση και μετά δεν υπάρχει τίποτα που να μπορεί να σε σταματήσει. Η Οδησσός βρίσκεται πάρα πολύ κοντά στη Μολδαβία και συγκεκριμένα σε ένα ελεγχόμενο από τους Ρώσους τμήμα της, την Υπερδνειστερία, κατά συνέπεια είναι σημαντικό να ελέγχουν την Υπερδνειστερία ώστε μετά να μπορούν να την προσαρτήσουν”.
Ιστορία - Πολιτισμός
2 Δεκεμβρίου: Εορτάζει ο όσιος Πορφύριος! Τέσσερα χαράγματα για τους λόγους του
Στις 2 Δεκεμβρίου τιμάται η μνήμη του οσίου Πορφυρίου του Καυσοκαλυβίτη
Ο όσιος Γέρων Πορφύριος, κατά κόσμον Ευάγγελος Μπαϊρακτάρης, γεννήθηκε στις 7 Φεβρουαρίου 1906 μ.Χ., στην Εύβοια, στο χωριό Άγιος Ιωάννης της επαρχίας Καρυστίας. Οι γονείς του, Λεωνίδας Μπαϊρακτάρης και Ελένη, το γένος Αντωνίου Λάμπρου, ήταν ευσεβείς και φιλόθεοι άνθρωποι. Ο πατέρας του, μάλιστα, ήταν ψάλτης στο χωριό και είχε γνωρίσει προσωπικά τον Άγιο Νεκτάριο. Η οικογένειά του ήταν πολυμελής και οι γονείς, φτωχοί γεωργοί, δυσκολεύονταν να τη συντηρήσουν. Γι’ αυτό ο πατέρας υποχρεώθηκε να φύγει στην Αμερική, όπου δούλεψε στην κατασκευή της διώρυγας του Παναμά.
Ο μικρός Ευάγγελος ήταν το τέταρτο παιδί της οικογένειας. Φύλαγε πρόβατα στο βουνό και είχε παρακολουθήσει μόνο την πρώτη τάξη του δημοτικού, όταν αναγκάστηκε και αυτός λόγω της μεγάλης φτώχειας να πάει στη Χαλκίδα για να δουλέψει. Ήταν μόλις επτά χρονών. Εργάστηκε δύο τρία χρόνια σ ἕνα κατάστημα. Μετά πήγε στον Πειραιά, όπου δούλεψε δύο χρόνια στο παντοπωλείο ενός συγγενούς.
Στα δώδεκά του χρόνια έφυγε κρυφά για το Άγιον Όρος, με τον πόθο να μιμηθεί τον Άγιο Ιωάννη τον Καλυβίτη, τον οποίο είχε ιδιαίτερα αγαπήσει, όταν παλαιότερα είχε διαβάσει το βίο του. Η χάρις του Θεού τον οδήγησε στην καλύβη του Αγίου Γεωργίου Καυσοκαλυβίων και στην υποταγή δύο Γερόντων, του Παντελεήμονος, ο οποίος ήταν και πνευματικός, και του Ιωαννικίου, αδελφών κατά σάρκα. Αφοσιώθηκε στους δύο Γέροντες, που κατά κοινή ομολογία ήταν ιδιαίτερα αυστηροί, με μεγάλη αγάπη και με πνεύμα απόλυτης υπακοής.
Έγινε μοναχός σε ηλικία δεκατεσσάρων ετών και πήρε το όνομα Νικήτας. Μετά από δύο χρόνια έγινε μεγαλόσχημος. Λίγο αργότερα ο Θεός του δώρισε το διορατικό χάρισμα.
Στα δεκαεννέα του χρόνια ο Γέροντας αρρώστησε πολύ σοβαρά, γεγονός που τον ανάγκασε να εγκαταλείψει οριστικά το Άγιον Όρος. Επέστρεψε τότε στην Εύβοια, όπου εγκαταβίωσε στη Μονή του Αγίου Χαραλάμπους Λευκών. Ένα χρόνο αργότερα, το έτος 1926 μ.Χ., σε ηλικία είκοσι ετών, χειροτονήθηκε ιερέας στον Άγιο Χαράλαμπο Κύμης από τον Πορφύριο Γ’ , Αρχιεπίσκοπο Σινά, ο οποίος του έδωσε το όνομα Πορφύριος. Στα είκοσι δύο του έγινε πνευματικός-εξομολόγος και λίγο αργότερα αρχιμανδρίτης. Για ένα διάστημα εργάστηκε ως εφημέριος στους Τσακαίους, χωριό της Εύβοιας.
Στην Εύβοια, στην Ιερά Μονή Αγίου Χαραλάμπους, έζησε δώδεκα χρόνια, διακονώντας τους ανθρώπους ως πνευματικός και εξολόγος, και τρία χρόνια στην Άνω Βάθεια, στην εγκαταλελειμμένη Μονή του Αγίου Νικολάου.
Το 1940 μ.Χ., παραμονές του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, ο Γέροντας Πορφύριος εγκαταστάθηκε στην Αθήνα, όπου ανέλαβε καθήκοντα εφημερίου και πνευματικού στην Πολυκλινική Αθηνών. Όπως ο ίδιος έλεγε, έζησε εκεί τριάντα τρία χρόνια σαν μία μέρα, ασκώντας ακαταπόνητα το πνευματικό έργο και ανακουφίζοντας τον πόνο και την ασθένεια των ανθρώπων.
Από το 1955 μ.Χ. είχε εγκατασταθεί στα Καλλίσια, όπου είχε μισθώσει από την Ιερά Μονή Πεντέλης το εκεί ευρισκόμενο μονύδριο του Αγίου Νικολάου με την αγροτική περιοχή που το περιέβαλλε, την οποία καλλιεργούσε με μεγάλη επιμέλεια. Εδώ, παράλληλα εξασκούσε το πλούσιο πνευματικό του έργο.
Το καλοκαίρι του 1979 μ.Χ., εγκαταστάθηκε στο Μήλεσι με το όνειρο να χτίσει μοναστήρι. Εκεί ζούσε στην αρχή σε ένα τροχόσπιτο κάτω από ιδιαίτερα αντίξοες συνθήκες και μετά σε ένα απέριττο κελλάκι από τσιμεντόλιθους, όπου και υπέμενε αγόγγυστα τις πολλές δοκιμασίες της υγείας του. Το 1984 μ.Χ. μεταφέρθηκε σε κτίσμα του υπό ανέγερση μοναστηριού, για την ολοκλήρωση του οποίου ο Γέροντας, παρόλο που ήταν πολύ άρρωστος και τυφλός, εργαζόταν ακατάπαυστα και ακαταπόνητα. Με τη θεμελίωση του Καθολικού της Μονής Μεταμορφώσεως, στις 26 Φεβρουαρίου 1990 μ.Χ., αξιώθηκε να δει το όνειρό του να γίνεται πραγματικότητα.
Τα τελευταία χρόνια της επίγειας ζωής του άρχισε να προετοιμάζεται για την κοίμησή του. Επιθυμούσε να αποσυρθεί στο Άγιον Όρος, στα αγαπημένα του Καυσοκαλύβια, όπου μυστικά και αθόρυβα, όπως έζησε, θα έδιδε την ψυχή του στο Νυμφίο της. Πολλές φορές τον άκουσαν να λέει: «Επιδιώκω και τώρα που εγήρασα να πάω και να πεθάνω εκεί πάνω».
Πράγματι, τον Ιούνιο του 1991 μ.Χ., προαισθανόμενος το τέλος του, και μη θέλοντας να κηδευθεί με τιμές, αναχώρησε για το καλύβι του Αγίου Γεωργίου στα Καυσοκαλύβια του Αγίου Όρους, όπου είχε καρεί μοναχός πριν από περίπου 70 χρόνια και στις 4:31΄ το πρωί της 2ας Δεκεμβρίου 1991 μ.Χ. παρέδωσε το πνεύμα στον Κύριο, που τόσο αγάπησε στη ζωή του.
Τα τελευταία λόγια που ακούστηκαν από το στόμα του ήταν από την αρχιερατική προσευχή του Κυρίου, αυτά που τόσο αγαπούσε και πολύ συχνά επαναλάμβανε: «ἵνα ὦσιν ἓν».
Στην αγιοκατάταξη του Γέροντος Πορφυρίου προχώρησε η Αγία και Ιερά Σύνοδος του Οικουμενικού Πατριαρχείου, κατά την συνεδρίαση της 27ης Νοεμβρίου 2013 μ.Χ., υπό τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο.
Τα κύρια χαρακτηριστικά του
Τα κύρια χαρακτηριστικά του Γέροντος Πορφυρίου σε όλη τη ζωή του ήταν η άκρα ταπείνωσή του, η τέλεια αγάπη του στον Χριστό και τον συνάνθρωπο, η αίσθηση του ότι ανήκει στην Εκκλησία, με μία απόλυτη υπακοή σ΄ αυτήν εν Χριστώ και με μία απόλυτη ενότητα με όλους και η βίωση της αθανασίας και της ελευθερίας από τον φόβο και την κόλαση από αυτή εδώ τη ζωή. Σ΄ αυτά πρέπει να προστεθούν η αγόγγυστη υπομονή του στους αφόρητους πόνους, η σοφή διάκρισή του, η ασύλληπτη διόρασή του, η απέραντη φιλομάθειά του, η εκπληκτική ευρύτητα των γνώσεων του που ήταν καρπός της Χάρης και δώρο Θεού και όχι αποτέλεσμα σπουδής, η ανεξάντλητη φιλοπονία και εργατικότητα του, η αδιάλειπτη ταπεινή και για τον λόγο αυτόν αποτελεσματική προσευχή του, το ακραιφνώς ορθόδοξο, αλλά όχι φανατικό φρόνημά του, οι επιτυχείς συμβουλές του, η πολυμέρεια των διδαχών του, η βαθύτατη ευλάβειά του, το ιεροπρεπέστατο των ακολουθιών που τελούσε, και η μεγάλη φροντίδα του να κρατηθεί μυστική η εκτεταμένη προσφορά του.
Τα ουσιώδη
Προσπαθώντας να εμβαθύνουμε στα ουσιώδη στοιχεία που συγκροτούσαν την προσωπικότητα του Γέροντος Πορφυρίου καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι αυτά ήταν: πρώτον, η ένταξή του στην Εκκλησία κατά έναν ουσιαστικό και όχι τυπικό τρόπο, δεύτερον, η απέραντη αγάπη του στον Χριστό και δι΄ Αυτού στον συνάνθρωπο, που συνοδευόταν από αγία ταπείνωση, τρίτον, η βίωση της εν Χριστώ μυστικής χαράς και τέταρτον η βίωση της εν Χριστώ αθανασίας.
α) Η ένταξη στην Εκκλησία
Ο Γέρων Πορφύριος έλεγε μαζί με όλους τους Αγίους ότι ο Χριστός πρέπει να είναι μέσα στην Εκκλησία. Αυτό σημαίνει ενωμένος με τον Χριστό και με όλους τους ανθρώπους του Χριστού και προπαντός με τον αρχιερέα Του, που επέχει τόπο και τύπο Χριστού. Αλλά αυτό, το να είναι κανείς μέσα στην Εκκλησία δεν είναι κάτι τυπικό. Αυτό άλλωστε πρέπει να σημαίνει η διαθήκη του, στην όποια μας εύχεται να μπούμε στην επίγεια άκτιστη Εκκλησία του Θεού, παρ΄ όλον που επιφανειακά σκεπτόμενοι θα του απαντούσαμε ότι είμαστε ήδη στην Εκκλησία, αφού είμαστε βαπτισμένοι.
Πράγματι είμεθα μέσα στην Εκκλησία, αλλά τόσο μόνο όσο είναι μέσα στην Ελλάδα ο ξένος ταξιδιώτης που πέρασε τα σύνορα της κατά ένα-δύο βήματα. Αυτός, αν και είναι στην Ελλάδα τυπικά και ουσιαστικά και μπορεί να ταξιδέψει παντού σ΄ αυτήν και να τη γνωρίσει όλη, όμως είναι σαν να μην είναι, αφού μόνο δυο βήματα πέρασε στο έδαφός της και τίποτε δεν ξέρει ακόμη από Ελλάδα. Έτσι και ο Χριστιανός που μια φορά πέρασε την πόρτα της Εκκλησίας και μπήκε μέσα σ΄ αυτήν, είναι ουσιαστικά σαν να μην μπήκε, άμα δεν προχωράει διαρκώς βαθύτατα σ΄ αυτήν μέχρι να φθάσει στον θρόνο του Θεού.
Ο Γέροντας είχε δει στην πράξη ότι η Χάρη του Θεού ενεργεί μέσα στην Εκκλησία, ότι οι πιστοί πρέπει να είναι μεταξύ τους ενωμένοι σαν ένα σώμα, το σώμα του Χριστού, ότι κανείς δεν μπορεί να σωθεί όταν ζητά μόνο την ατομική του σωτηρία, ότι η ενότητα ως αίτημα, πόθος και βίωμα του πιστού είναι βασικό στοιχείο της Εκκλησίας και προϋπόθεση της σωτηρίας και ότι η αγάπη, που ωθεί την ψυχή στην ενότητα, είναι απαραίτητη, για να μπει κανείς στην κοινότητα που συνιστά την επίγεια άκτιστη Εκκλησία και να σωθεί εκεί.
β) Η αγάπη
Η κινητήρια δύναμη για τη δημιουργία συμμέτοχων στην ύπαρξη και στη χαρά, για τη μετάδοση της ζωής, είναι η αγάπη. Αυτός που σκέπτεται ότι ο νέος άνθρωπος θα του στερήσει κάτι από την άνεσή του και τη χαρά του δεν σκέπτεται όπως ο Θεός, ο οποίος δημιούργησε το ανθρώπινο Γένος, παρ΄ όλον ότι αυτό Τον παρεπίκρανε (ανθρωποπαθώς μιλώντας). Η μόνη διάθεση, λοιπόν, που αρμόζει σε ανθρώπους πλασμένους εικόνα και καθ΄ ομοίωσιν Θεού, είναι η αγάπη, δηλαδή το άνοιγμα της καρδιάς στο άλλο πρόσωπο, στο Σύ του Θεού και στο σύ του συνανθρώπου.
Υπάρχουν πολλοί τρόποι με τους όποιους προσπαθεί η Εκκλησία να πείσει τους ανθρώπους να βαδίσουν στον σωστό δρόμο. Όμως ο βασιλικός δρόμος της ευαίσθητης, ποιητικής και ευγενικής ψυχής που σου υπεδείκνυε ο Γέρων Πορφύριος είναι ο δρόμος της αγάπης, του θείου έρωτα προς τον Ιησού Χριστό και η ανιδιοτέλεια, δηλαδή η αδιαφορία για το αν η αγάπη σου στον Χριστό συνεπάγεται χαρές ή οδύνες. Είναι δρόμος γεμάτος αρχοντιά και ανωτερότητα, χωρίς μιζέριες, υπολογισμούς και φόβους, λεβέντικος και άξιος του θείου μεγαλείου και της απόλυτης εμπιστοσύνης στη φιλική διάθεση του Χρίστου που μας αγαπά.
Αυτό συνεπάγεται και μία ωραία μεθόδευση του πνευματικού αγώνα του χριστιανού, την οποία συχνά-πυκνά και με πολλά παραδείγματα ανέπτυσσε. Ας θυμηθούμε μερικά:
– Όταν είσαι σ΄ ένα κατασκότεινο δωμάτιο, μη χτυπάς το σκοτάδι για να το διώξεις. Δεν φεύγει έτσι. Άνοιξε το παράθυρο στο φως, δηλαδή δώσου στην αγάπη του Χριστού και τότε χωρίς κόπο φεύγει το σκοτάδι.
– Όταν έρχεται ο κακός λογισμός, η μελαγχολική σκέψη, ο φόβος, ο πειρασμός να σε καταλάβει, μην πολεμάς μαζί τους να τα διώξεις. Άνοιξε τα χέρια σου στην αγάπη του Χριστού και σε παίρνει στην αγκαλιά του και χάνονται αυτά μόνα τους.
– Όταν ο κήπος της ψυχής σου είναι γεμάτος αγκάθια (πάθη), μην προσπαθείς να τα ξεριζώσεις και βρίσκεσαι διαρκώς τραυματισμένος και μολυσμένος από την ασχολία σου μαζί τους. Δώσε όλη τη δύναμη σου στα λουλούδια της ψυχής σου, πότισέ τα, και τότε τ΄ αγκάθια θα ξεραθούν μόνα τους. Και το καλύτερο λουλούδι είναι η αγάπη σου στον Χριστό. Αν ποτίσεις αυτήν και αναπτυχθεί, όλα τα αγκάθια μαραίνονται.
γ) Η χαρά
Ο Γέρων Πορφύριος αγαπούσε όλους με την αγάπη του Χριστού που είναι μοναδική για τον καθένα. Αλλά η πλούσια καρδιά του Χριστού και όσων ομοιώθηκαν μ΄ Αυτόν, μπορεί ν΄ αγαπά με μοναδικό τρόπο τον κάθε άνθρωπο, που είναι εικόνα του αγαπημένου Χριστού. Και η αγάπη αυτή ελκύει τη Θεία Χάρη, που επιπίπτει στον αγαπώντα σαν χαρά μεγάλη και ανεξάντλητη. Αυτός που αγαπά είναι χαρούμενος, γιατί η αγάπη είναι δόσιμο και το δόσιμο συνεπάγεται τη μακαριότητα, όπως είπε ο Κύριος («μακάριόν ἐστι μᾶλλον διδόναι ἢ λαμβάνειν», Πράξ. 20,35). Έτσι ζούσε ο Γέροντας στη χαρά που κανείς, ούτε οι πόνοι ούτε οι θλίψεις, δεν αφαιρεί από εκείνον που είναι δοσμένος στην αγάπη του Χριστού. Ο Γέροντας Πορφύριος, ζώντας μέσα στην αγάπη του Χριστού είχε διαπιστώσει εμπειρικά αυτό που γράφει ο Άγιος Ιωάννης ο Ευαγγελιστής: «ἡ τελεία ἀγάπη ἔξω βάλλει τὸν φόβον» (Α’ Ίω. 4,18) και γι΄ αυτό λέει σε μια ηχογραφημένη συνομιλία του με έμφαση και με γεμάτη πραότητα βεβαιότητα «Ο φίλος, ο αδελφός (ο Χριστός)…! Πώς το φωνάζει αυτό όμως…! και πόσο…! Τί βάθος κρύβεται μέσα σ’ αυτό…! Πολύ βάθος! Δηλαδή είναι το θάρρος. Δεν θέλει τον φόβο ο Χριστός, δεν τόνε θέλει τον φόβο!»
δ) Η αθανασία
Η νίκη πάνω στον θάνατο, η αίσθηση και η βεβαιότητα της αθανασίας είναι ένα βίωμα κοινό σε όλους τους Αγίους και στον Γέροντα Πορφύριο. Λέγει στην προαναφερθείσα ηχογραφημένη συνομιλία του: «Ο άνθρωπος του Χριστού πρέπει ν΄ αγαπήσει τον Χριστό, κι όταν αγαπήσει τον Χριστό απαλλάττεται από τον διάβολο, από την κόλαση και από τον θάνατο». Δεν είναι αυτά λόγια ειπωμένα από κάποιον που συνέλαβε αυτή την αλήθεια με τη σκέψη του. Είναι λόγια βγαλμένα από ένα αληθινό προσωπικό βίωμα και γι΄ αυτό έχουν την αξία μαρτυρίας αυτόπτη μάρτυρα. Δεν αλλάζει το πράγμα από το γεγονός ότι ο Γέροντας Πορφύριος από ταπείνωση και βαθιά αίσθηση της ανθρώπινης ασθένειάς μας λέγει ότι δεν έχει φθάσει σε αυτή την κατάσταση. Μάλλον ενισχύεται η αξιοπιστία του, διότι δεν είναι πλέον ένας που νομίζει ότι έφθασε κάπου. «Δεν έχω φθάσει, αυτό ζητάω, αυτό θέλω. Και στη σιωπή μου και παντού προσπαθώ να ζήσω σ΄ αυτά. Δεν τα ζω όμως, …προσπαθώ. Δηλαδή, πως να σου πω, πως να σας πώ; Δεν έχω πάει σ΄ ένα μέρος, έτσι… ή πήγα μια φορά, το είδα, τώρα δεν είμαι εκεί, αλλά το θυμάμαι, το λαχταράω, το θέλω. Να τώρα, αυτή τη στιγμή, αύριο, μεθαύριο, κάθε στιγμή μούρχεται και το θέλω. Θέλω να πάω εκεί, το ζητάω. Δεν είμαι όμως εκεί… Ναι, αλλά ζω μέσα σ΄ αυτή την προσπάθεια…»
Βεβαιοί ο Άγιος Γρηγόριος ότι το ευρείν τον Θεόν έγκειται εις το αεί Αυτόν ζητείν. Δεν υπάρχει καλύτερη και εγκυρότερη επιβεβαίωση ότι ο Γέρων Πορφύριος βρήκε τον Θεό, και ότι ο δρόμος της αγάπης που μας υποδεικνύει είναι ο συντομότερος, ο ασφαλέστερος και ο καλύτερος για να μας βρει και μας ο Θεός και να περιμαζέψει τον καθένα μας, σαν το ένα απολωλός πρόβατο, με χαρά και με αγάπη και να μας οδηγήσει από αυτήν εδώ τη ζωή στην επίγεια άκτιστη Εκκλησία Του, που είναι χώρα αγάπης, χαράς, ειρήνης και αθανασίας.
Επιστολή Γέροντος Πορφυρίου προς τα πνευματικά του παιδιά
«Αγαπητά πνευματικά μου παιδιά.
Τώρα που ακόμα έχω τας φρένας μου σώας θέλω να σας πω μερικές συμβουλές. Από μικρό παιδί όλο στις αμαρτίες ήμουνα. Και όταν με έστελνε η μητέρα μου να φυλάξω τα ζώα στο βουνό, γιατί ο πατέρας μου, επειδή ήμασταν φτωχοί είχε πάει στην Αμερική για να εργαστεί στην διώρυγα του Παναμά, για εμάς τα παιδιά του, εκεί, που έβοσκα τα ζώα συλλαβιστά διάβαζα τον βίο του αγίου Ιωάννου του Καλλυβίτου και πάρα πολύ αγάπησα τον Άγιο Ιωάννη και έκανα πάρα πολλές προσευχές σαν μικρό παιδί που ήμουνα 12-15 χρονών δεν θυμάμαι ακριβώς καλά και θέλοντας να τον μιμηθώ με πολύ αγώνα έφυγα από τους γονείς μου κρυφά και ήλθα στα Καυσοκαλύβια του Αγίου Όρους και υποτάκτηκα σε δυο γεροντάδες αυταδέλφους τον Παντελεήμονα και τον Ιωαννίκιο. Μου έτυχε να είναι πολύ ευσεβείς και ενάρετοι και τους αγάπησα πάρα πολύ και γι’ αυτό με την ευχή τους τους έκανα άκρα υπακοή. Αυτό με βοήθησε πάρα πολύ, αισθάνθηκα και μεγάλη αγάπη και προς τον Θεό και πέρασα πάρα πολύ καλά. Αλλά, κατά παραχώρηση του Θεού, για τις αμαρτίες μου αρρώστησα πολύ και οι Γεροντάδες μου μου είπαν να πάω στους γονείς μου στο χωριό μου εις τον Άγιον Ιωάννη Ευβοίας. Και ενώ από μικρό παιδί είχα κάνει πολλές αμαρτίες όταν ξαναπήγα στον κόσμο συνέχισα τις αμαρτίες οι οποίες μέχρι και σήμερα έγιναν πάρα πολλές. Ο κόσμος όμως με πήρε από καλό και όλοι φωνάζουνε ότι είμαι άγιος. Εγώ όμως αισθάνομαι ότι είμαι ο πιο αμαρτωλός άνθρωπος του κόσμου. Όσα ενθυμόμουνα βεβαίως τα εξομολογήθηκα, αλλά γνωρίζω ότι γι αυτά που εξομολογήθηκα με συγχώρησε ο Θεός, αλλ’ όμως τώρα έχω ένα συναίσθημα ότι και τα πνευματικά μου αμαρτήματα είναι πάρα πολλά και παρακαλώ όσοι με έχετε γνωρίσει να κάνετε προσευχή για μένα διότι και εγώ όταν ζούσα πολύ ταπεινά έκανα προσευχή για σας, αλλ’ όμως τώρα που θα πάω για τον ουρανό έχω το συναίσθημα ότι ο Θεός θα μου πεί: τι θέλεις εσύ εδώ; Εγώ ένα έχω να του πω. Δεν είμαι άξιος Κύριε για εδώ, αλλ’ ότι θέλει η αγάπη σου ας κάμει για μένα. Από εκεί και πέρα δεν ξέρω τι θα γίνει. Επιθυμώ όμως να ενεργήσει η αγάπη του Θεού. Και πάντα εύχομαι τα πνευματικά μου παιδιά να αγαπήσουν το Θεό, που είναι το πάν, για να μας αξιώσει να μπούμε στην επίγειο άκτιστο εκκλησία του. Γιατί από εδώ πρέπει να αρχίσουμε. Εγώ πάντα είχα την προσπάθεια να προσεύχομαι και να διαβάζω τους Ύμνους της Εκκλησίας, την Αγία Γραφή και τους βίους των Αγίων μας και εύχομαι και εσείς να κάνετε το ίδιο. Εγώ προσπάθησα με τη χάρη του Θεού να πλησιάσω τον Θεό και εύχομαι και εσείς να κάνετε το ίδιο. Παρακαλώ όλους σας να με συγχωρέσετε για ότι σας στεναχώρησα.
Ο ΑΓΙΟΣ ΠΟΡΦΥΡΙΟΣ ΚΑΙ ΤΟ ΝΕΟ ΞΕΚΙΝΗΜΑ
ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ
Να , θ ανάψουμε το φως και τα σκοτάδια θα φύγουν μόνα τους ‘
Να ξεκινήσουμε ξανά από τα απλά χωρίς φωνασκίες.Γράφει ο ευαίσθητός Κωσταντίνος Γιαννιτσιώτης.”Με τη γνωριμία του Γέροντα Πορφυρίου , γνώριζα έναν καινούριο ,εκπληκτικά θελκτικό Χριστό, μέσα στη διαδρομή των τριάντα ,ως τότε ετών, που άκουγα πολλούς να μου μιλούν για το Χριστό”
Τώρα που μεστώνουμε ολίγον με τα πάθη έστω και τα λάθη μας ας σκεφτούμε αν αυτό που μας παρουσίασαν ως Παράδοση ως τον Χριστό της Εκκλησίας μας δεν ήταν το όντως αληθές.
Αν μια βαθιά τραυματική μας εμπειρία μας φόρτισε αρνητικά έναντι της μεγάλης μας ελπίδας.
Αρκετές φορές συλλάβισα από την αρχή με την ανάμνηση της χαρούμενής γιαγιάς μου για να αναστήσω μέσα μου την παράδοση του τόπου μας.Τους Αγίους που ναι κοντά μας σαν τον Άην Κόνωναν που του μιλούσαν άνετα τζυπριώτικά οι βοσκοί οι βόσιενες του Ακάμα.
Σε άλλη περίπτωση ο Άγιος Πορφύριος έλεγε με αγάπη στον ευαίσθητο Κωνσταντίνο”Γιατι να κυνηγάμε τα σκοτάδια;Να , θ ανάψουμε το φως και τα σκοτάδια θα φύγουν μόνα τους ”
Απο τα απλά.Να ανοίξουμε ένα παράθυρο φωτός.
Ο ΑΓΙΟΣ ΠΟΡΦΥΡΙΟΣ.ΚΑΙ ΟΙ ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ
ΚΟΝΤΑ ΣΤΟ ΓΕΡΟΝΤΑ ΠΟΡΦΥΡΙΟ
(ΕΝΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΠΑΙΔΙ ΤΟΥ ΘΥΜΑΤΑΙ)
Το πρωτοδιάβασα το 1995.Γραμμένο από τον Κωνσταντίνο Γιαννιτσιώτη.Έναν άνθρωπο ευαίσθητο με βαθιά μελέτη της Παράδοσης μας και εύστοχη κοινωνική παρατηρητικότητα.
Ο συγγραφέας όπως το βιβλίο προδίδει βίωσε δοκιμασίες στο βίο του.Καποιες μακράς διάρκειας και μεγάλης εντάσεως. Σε μια από αυτές συνάντησε τον Άγιο Πορφύριο.Έτσι έζησε κοντά του διαλεγόμενος και μαθητεύοντας.Μια μαθητεία ευαίσθητη ποιητική και γεμάτοι απορίες.
Όντας κοινωνικός ο συγγραφέας κομίζει στις συζητήσεις του πολλά από τα ερωτήματα εκείνης της εποχής μα και σημερινά σύγχρονα.
Ήταν η ανάγνωση του βιβλίου η απαρχή για τη μελέτη της βιωτής αυτού του μεγάλου Έλληνα του Εικοστού αιώνα.Μα προτίστως Ορθόδοξου Χριστιανού με πρωτόγνωρη καταβύθιση στα μυστήρια της υπάρξεως.
Ενα βιβλίο που μπορεί να διαβαστει και αργά ή αποσπασματικά γιατί είναι σύναξη πολλών ψηφίδων γραπτού λόγου.
Πρόταση ανάγνωσης δια καλοπροαιρέτους αναγνώστες.
Ουδεμία υποχρέωσης δια τυχόν διαφωνούντας.
Βιβλία προτείνουν και σοφότεροι και ικανότεροι ημών…
ΜΗΝ ΜΥΔΡΑΛΙΟΒΟΛΑΣ ΤΟΥΣ ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΥΣ
Ο μακαριστός Κωνσταντίνος Γιανιτσιώτης σημείωνε προ ετών για την έντονη κοινωνική επιθετικότητα των ετών του ενενήντα και πως η ευαισθησία κάποιων ανθρώπων και το άγχος που τους επροξενείτο τους οδηγούσε σε δύσκολα ψυχοσωματικά συμπτώματα επιβαρυντικα για την υγεία τους.Ο Άγιος Πορφύριος τον βοήθησε με πολλούς τρόπους να υπερβεί αυτή τη δυσκολία στην πολύχρονη πνευματική τους σχέση και ευλογημένη διαλογική εμβάθυνση στα μυστήρια του σύνολου ανθρωπίνου βίου.
Σκέφτομαι συχνά τη σημέρινή κοινωνική επιθετικότητα στην Κύπρο μας και πόσο αυτή βασανίζει τους ευαίσθητούς ανθρώπους.Μια επιθετικότητα φανερή μα και συχνά κεκρυμμένη.Μια βασιλεία του συμφέροντος.Η δουλειά μου να γίνει και οι συνάνθρωποι μου δεν με αφορούν ούτε κατ ελάχιστόν.Το κόμμα μου, η εταιρική μου κερδοφορία, το χρήμα μου,
οι απόψεις μου η ιδεολογία μου οι ομοιδεάτες μου η ευκολία μου.
Κι όλα αυτά ενω ριμάχτηκαν όσο ριμάτηκαν οι φτωχοι και οι δυσκολεμένοι που δεν είχαν την αήθη μαγκιά να κλέβουν να πλουτίζουν από τα ναρκωτικά τις αρπαχτες τους τζόγους και άλλα πολλά λευκων κολλάρων.Διορισμούς με αντιμισθίες πέραν των εκατων χιλιάδων ευρώ το έτος…
Αν ήταν του χεριού τους δυστυχώς κάποιοι άνθρωποι εις την νήσον δεν θα αφηναν τους ευαίσθητους και τους δικαιοσύνην διψώντας ούτε να αναπνέουν ελευθέρως.
Παράκλησις χωρικού παροικούντος εις Λεμεσόν
Μην μυδραλιοβολάς τους ευαίσθητους…
Στην πραγματικότητά κτυπάς αγενώς την ανθρωπια και το φιλότιμό που σου λείπει από ετών
Ο ΑΓΙΟΣ ΠΟΡΦΥΡΙΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΝΕΟΜΑΡΤΥΡΕΣ ΣΤΑ ΦΥΛΑΚΙΣΜΕΝΑ ΜΝΗΜΑΤΑ
Ο Ιάκωβος Πατάτσος και οι άλλοι δώδεκα των Φυλακισμένων Μνημάτων είναι μες το Φως είπε περι το 1988 ο Αγιος Πορφύριος ο Καυσοκαλυβίτης σε μακαριστη κορυφαία ηγουμένη της Ελλάδος πρωτεργάτη του Κυπριακού Αγώνος σε πόλη στην Ελληνική Επαρχία.ΜΕΣ ΤΟ ΦΩΣ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΕΓΕΙΩΤΗΣ
Ιστορία - Πολιτισμός
Ο γάμος στη Μικρά Ασία τον 20ό αιώνα
Έκθεση που μας ταξιδεύει στις μνήμες των προγόνων μας, φέρνοντας στο φως τα έθιμα και τις παραδόσεις του γάμου.
Μια από τις ιεροτελεστικές στιγμές της ζωής στη Μικρά Ασία ήταν ο γάμος, σημαντικός τόσο για τους μελλόνυμφους όσο για τον οικογενειακό και φιλικό περίγυρο.
Γι’ αυτό και η ΕΣΤΙΑ Νέας Σμύρνης διάλεξε από τις συλλογές των μουσείων της γαμήλια ενδύματα, κειμήλια και αντικείμενα και δημιούργησε την έκθεση «Ο γάμος στη Μικρά Ασία», η οποία θα είναι επισκέψιμη έως τις 20 Δεκεμβρίου.
«Η έκθεση μας ταξιδεύει στις μνήμες των προγόνων μας, φέρνοντας στο φως τα έθιμα και τις παραδόσεις του γάμου. Αναβιώνουμε εκείνες τις μοναδικές στιγμές που η οικογένεια, οι φίλοι και όλη η κοινότητα συμμετείχαν στον εορτασμό ενός νέου ξεκινήματος.
Διαβάστε περισσότερα στο Pontos News
Αναλύσεις
Από τον «ζωτικό χώρο» στη «γαλάζια πατρίδα» και τα «σύνορα της καρδιάς μας»
Οι ομοιότητες σε πρακτικό και σε θεωρητικό επίπεδο των δύο καθεστώτων και των «θεωριών» είναι κάτι παραπάνω από εμφανείς.
Ο παραλληλισμός του «ζωτικού χώρου» του Χίτλερ και των Ναζί και των διάφορων εκφράσεων της θεωρίας που προωθείται από το καθεστώς Ερντογάν, είναι σκανδαλωδώς προφανής με κίνδυνο επανάληψης εάν ληφθούν ανάλογα «μέτρα» με αυτά της δεκαετίας του 1930, όταν η Βρετανία, η Γαλλία και η ΕΣΣΔ, επιδίδονταν σε μιαν ανέξοδη πολιτική κατευνασμού του Ναζιστικού αρπακτικού.
Οι ομοιότητες σε πρακτικό και σε θεωρητικό επίπεδο των δύο καθεστώτων και των «θεωριών» είναι κάτι παραπάνω από εμφανείς.
Γράφει ο Θεοφάνης Μαλκίδης
«Οι Έλληνες μιλούν για το Νέο Ανατολικό ζήτημα, για τη λύση του Τουρκικού προβλήματος και για τον πρωταγωνιστικό ρόλο της Ελλάδας. Οι δούλοι, οι ηλίθιοι, μιλούν για τη Λωζάνη και για τα «ελληνοτουρκικά».
Μιχάλης Χαραλαμπίδης, Ιανουάριος 2024.
Το 1937, ο μαθητής του Μουσταφά Κεμάλ Αδόλφος Χίτλερ και οι μαθητές των Νεότουρκων Ναζί (προ)ετοιμάζοντας το αιματοκύλισμα του πλανήτη, υιοθετούσαν την αποκαλούμενη θεωρία του «ζωτικού χώρου» («Lebensraum»), την επέκταση δηλαδή των συνόρων της Γερμανίας προκειμένου να μπορεί να ζει «ανεκτά» ο Γερμανικός λαός.
Το 2024, μαθητής του Μουσταφά Κεμάλ Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και οι συγκυβερνήτες του δολοφόνοι Γκρίζοι Λύκοι (προ)ετοιμάζοντας τον επεκτατισμό τους, επαναλαμβάνουν ότι κάποιοι θέλουν «να φυλακίσουν την Τουρκία στα χερσαία σύνορά της», τονίζοντας επιπλέον ότι η Τουρκία έχει συρρικνωθεί. Άρα το «Στρατηγικό βάθος», παλαιότερα και σήμερα η «Γαλάζια Πατρίδα» και τα «Σύνορα της καρδιάς μας», είναι η μοναδική διέξοδος για την Τουρκία που ασφυκτιά…
Οι ομοιότητες σε πρακτικό και σε θεωρητικό επίπεδο των δύο καθεστώτων και των «θεωριών» που ανέπτυξαν και αναπτύσσουν, είναι κάτι παραπάνω από εμφανείς. Εμπνευστής του Ναζιστικού «Ζωτικού Χώρου» ήταν ο καθηγητής Φρίντριχ Ράτζελ, ο οποίος υποστήριξε την οργανική θεωρία ανάπτυξης του κράτους το οποίο, για να τραφεί, επιβάλλεται να προσαρτήσει νέες περιοχές. Στη συνέχεια στη σκυτάλη πήρε ο Καρλ Χαουσχόφερ, ενώ τελικός δίαυλος προς τον Χίτλερ ήταν ο μαθητής του Χαουσχόφερ και εκ των αρχιτεκτόνων του Ολοκαυτώματος και της «Τελικής Λύσης» Ρούντολφ Ες.
Αντιστοίχως ένας από τους ιδεολογικούς μέντορες του Ερντογάν, ο καθηγητής και πρώην υπουργός Εξωτερικών Αχμέτ Νταβούτογλου, εισήγαγε τον όρο «ζωτικό χώρο» στο βιβλίο του «Στρατηγικό Βάθος». Έτσι αφού η Τουρκία το 2030 θα έχει διπλασιάσει τον πληθυσμό της φτάνοντας τα 150 εκατομμύρια, θα (έχει) προκύψει θέμα «ζωτικού χώρου» για τον τουρκικό κόσμο, ο οποίος εκτείνεται από την Αδριατική έως το Σινικό Τείχος. Στη συνέχεια η «θεωρία» αναπτύχθηκε από τον έμπιστο του Ερντογάν ναύαρχο Τζιχάτ Γιαϊτζί λαμβάνοντας την ονομασία «Γαλάζια Πατρίδα», η οποία αποκτά ιδιαίτερη σημασία αφού για τους υποστηρικτές της, « η Τουρκία δεν είναι απλώς μια χώρα του Αιγαίου, αλλά και μια χώρα που εντάσσεται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο, σε μια περιοχή που ξεκινάει από την Αδριατική και εκτείνεται ώς τον κόλπο της Αλεξανδρέττας και τη Διώρυγα του Σουέζ».
Ο παραλληλισμός του «ζωτικού χώρου» του Χίτλερ και των Ναζί και των διάφορων εκφράσεων της θεωρίας που προωθείται από το καθεστώς Ερντογάν, είναι σκανδαλωδώς προφανής με κίνδυνο επανάληψης εάν ληφθούν ανάλογα «μέτρα» με αυτά της δεκαετίας του 1930, όταν η Βρετανία, η Γαλλία και η ΕΣΣΔ, επιδίδονταν σε μιαν ανέξοδη πολιτική κατευνασμού του Ναζιστικού αρπακτικού. Οι συμφωνίες της Μόσχας και του Μονάχου οι οποίες (παρ)έδωσαν Τσεχοσλοβακία, Αυστρία, Πολωνία, Φινλανδία, αποδείχτηκαν καταστροφικές για την ανθρωπότητα, αντιστοίχως οι προωθούμενες συμφωνίες και το άφθονο χρήμα (για να συγκρατηθούν «πρόσφυγες» και «μετανάστες») και με στόχο τον κατευνασμό της Τουρκίας και με δώρο Αιγαίο, Κύπρο, Κουρδιστάν, Συρία, Λιβύη, επίσης φαίνονται προδήλως καταστροφικές…..
Με αφορμή (αλλά και όχι μόνο) την αντιγραφή και εξέλιξη του Ναζιστικού «ζωτικού χώρου» ως «Στρατηγικό Βάθος» και «Γαλάζια Πατρίδα» και εντελώς ενδεικτικές πράξεις όπως η μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τέμενος, το άνοιγμα των Βαρωσίων στην Κύπρο, η συνεχής παραβίαση σε γη, αέρα και θάλασσα της ελληνικής κυριαρχίας και κυρίως οι εξελίξεις στο λεγόμενο μεταναστευτικό –προσφυγικό, μετά τις σχετικές ανακοινώσεις της Γερμανίας, δείχνουν ως πρόκληση για την εθνική μας συνέχεια όχι τα «ελληνοτουρκικά», αλλά το Τουρκικό πρόβλημα, όπως εύστοχα έγραψε ο αείμνηστος Μιχάλης Χαραλαμπίδης.
Όλα τα παραπάνω όμως φαίνεται ότι δεν έχουν γίνει κατανοητά και στην Ελλάδα και την Κύπρο ( πόσο μάλλον από τους Δυτικούς ), οι οποίοι ανέχονται τη βαρβαρότητα, την παρανομία και τις πρακτικές ζούγκλες που έρχονται από τα ανατολικά, ενώ επαναλαμβάνονται ανεκδιήγητες δηλώσεις αναντίστοιχες με το Τουρκικό πρόβλημα: «έχει σύνορα η θάλασσα και δεν το ξέραμε;» «να μην είμαστε μοναχοφάηδες στο Αιγαίο», «η Τουρκία ασφαλώς και έχει δικαιώματα στην ανατολική Μεσόγειο διότι έχει τεράστια ακτογραμμή», «το Καστελλόριζο δεν ανήκει στο Αιγαίο», «οι δύο πλευρές συμφώνησαν στη συνέχιση των συζητήσεων για τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης», «συνεκμετάλλευση με την Τουρκία ενεργειακών πόρων στο Αιγαίο», «να μη δυναμιτίσουμε το κλίμα για την Κύπρο», «Το Καστελλόριζο είναι μακριά», «ήρεμα νερά», «και να χάσουμε μερικά νησιά δεν πειράζει» …..
Και όλα τα παραπάνω τη στιγμή κατά την οποία ο Ερντογάν, o Φιντάν, ο Γκιουλέρ, ο Μπαχτσελί και τα λοιπά ορφανά του Κεμάλ, δηλώνουν πως «θα έρθουν νύχτα», ενώ εισβάλλουν σε θαλάσσιες ζώνες και υφαλοκρηπίδα και κατέχουν το 40% της Κύπρου, αποκαλώντας ειρωνικά και προκλητικά τα Σκόπια «Μακεδονία», λέγοντας ότι δεν υπάρχει ελληνική κυριαρχία στα νησιά του Αιγαίου ακόμη και στην Κρήτη, προκαλώντας ευθέως στη Θράκη, στέλνοντας όποτε θέλουν και από όπου θέλουν εκατοντάδες χιλιάδες «πρόσφυγες» και «μετανάστες», αποσταθεροποιώντας τον Ελληνισμό από τον Έβρο μέχρι το Καστελλόριζο και τη Λευκωσία….
Αλήθεια η ανθρωπότητα, η Ευρώπη, δεν διδάχτηκαν κάτι από το Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και το «ζωτικό χώρο»;
Tα Ίμια, η Αμμόχωστος και η Κερύνεια, η Ίμβρος και η Τένεδος, ο Έβρος, αλλά και το Ντιγιαρμπακίρ, το Αρτσάχ (Ναγκόρνο Καραμπάχ), η Ροτζάβα και το Αφρίν, δεν έχουν διδάξει κάτι στον Ελληνισμό;
-
Γενικά θέματα1 μήνα πριν
Τί είναι αυτά τα μυστηριώδη φωτεινά στίγμα στον ουρανό της Κύπρου;
-
Διεθνή2 μήνες πριν
Ανατριχιαστικές εικόνες με τον νεκρό ηγέτη της Χαμάς (ΦΩΤΟ)
-
Αναλύσεις1 μήνα πριν
Η Αθήνα παραδίδει τη Θράκη
-
Αθλητικά4 εβδομάδες πριν
Δεν πούλησε οπαδισμό! Δεν έπαιξε σε τουρκική ομάδα που θα τον απογείωνε οικονομικά – Αντώνης Φώτσης: Ο καλύτερος Έλληνας καλαθοσφαιριστής… ever
-
Video2 μήνες πριν
Ισραήλ: Αν χτυπήσει πυρηνικά, αρχίζει η καταστροφή
-
Άμυνα2 μήνες πριν
Έτοιμος σε 3 χρόνια ο ελληνικός Σιδερένιος Θόλος! Πόσο θα κοστίσει;
-
Διεθνή2 εβδομάδες πριν
Οι Ουκρανοί ακολουθούν το… δόγμα Μπάιντεν! Χτύπησαν με ATACMS τη Ρωσία – Οδηγούμαστε σε πυρηνικό ολοκαύτωμα;
-
Άμυνα2 μήνες πριν
Έτοιμη η «πρώτη» Belharra