Οικονομία
Υδρογονάνθρακες: Η Chevron πιέζει – η Ελλάδα θέλει να “τρέξει”, τα επόμενα βήματα
Τα αμέσως επόμενα βήματα συγκροτούν έναν συγκεκριμένο και πυκνό οδικό χάρτη, με στόχο η διαδικασία να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος του έτους.

«Η ίδια η Chevron πιέζει, θέλει να κινηθούμε γρήγορα». Αυτή ήταν η δήλωση του Διευθύνοντος Συμβούλου της ΕΔΕΥΕΠ, Αριστοφάνης Στεφάτος από το βήμα του 6ου POWER & GAS FORUM περιγράφοντας το κλίμα έντονης κινητικότητας που επικρατεί μετά την εκδήλωση ενδιαφέροντος του αμερικανικού κολοσσού για δύο νέες περιοχές νοτίως της Κρήτης.
Τα αμέσως επόμενα βήματα συγκροτούν έναν συγκεκριμένο και πυκνό οδικό χάρτη, με στόχο η διαδικασία να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος του έτους. Πρώτο και απαραίτητο στάδιο είναι η έκδοση της υπουργικής απόφασης, με την οποία η ελληνική πολιτεία θα αποδεχθεί και επισήμως το ενδιαφέρον της Chevron. Ακολουθεί ο ακριβής γεωγραφικός προσδιορισμός των δύο νέων θαλάσσιων περιοχών που ζητά η εταιρεία, ώστε να αποτυπωθούν με ακρίβεια τα όρια των οικοπέδων.
Στη συνέχεια, θα επιλεγεί το μοντέλο σύμβασης με το οποίο θα προχωρήσει η παραχώρηση, με την ελληνική πλευρά να προκρίνει την καθιερωμένη πρακτική των συμβάσεων παραχώρησης, όπως έχει ήδη εφαρμοστεί με επιτυχία σε προηγούμενες περιπτώσεις. Το επόμενο κρίσιμο βήμα είναι η προκήρυξη του διεθνούς διαγωνισμού, ο οποίος θα πρέπει να παραμείνει δημοσιευμένος στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης για χρονικό διάστημα 90 ημερών, όπως προβλέπει το θεσμικό πλαίσιο. Μόλις ολοκληρωθεί η περίοδος του διαγωνισμού, θα ακολουθήσει η ανακήρυξη του αναδόχου, ο έλεγχος της σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο και, τέλος, η κύρωσή της από τη Βουλή των Ελλήνων. Η τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων είναι μία δύσκολη εξίσωση την οποία όμως η ελληνική πολιτεία καλείται να λύσει, ώστε να μην χαθεί το momentum.
Η «σιωπηλή μάχη» ExxonMobil και Chevron
Σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο γεωπολιτικό περιβάλλον, όπου ο ενεργειακός ρεαλισμός επιστρέφει ως κυρίαρχη στρατηγική, το σύνθημα του πρώην Προέδρου των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, «drill, baby, drill» αποκτά εκ νέου δυναμική και παγκόσμια απήχηση. Ο ανταγωνισμός για τα διαθέσιμα ενεργειακά οικόπεδα εντείνεται, καθώς οι διεθνείς παίκτες αναζητούν νέες ευκαιρίες σε κρίσιμες γεωγραφίες. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η παράλληλη παρουσία δύο ενεργειακών γιγάντων –της ExxonMobil και της Chevron– στα υπεράκτια νερά νοτίως της Κρήτης δεν αποτελεί απλώς ένα επενδυτικό γεγονός, αλλά αναβαθμίζει συνολικά τη γεωενεργειακή σημασία της περιοχής. Η μεταξύ τους «σιωπηλή μάχη» στο ελληνικό υπεράκτιο μέτωπο ενισχύει τις πιθανότητες για ουσιαστικές εξελίξεις, τόσο σε επίπεδο ερευνητικής δραστηριότητας όσο και στην κατεύθυνση της γεωοικονομικής ενίσχυσης της χώρας.
Στο κομμάτι του ανταγωνισμού στάθηκε και ο κ. Στεφάτος λέγοντας πως η είσοδος της Chevron σε γειτνίαση με τις περιοχές της ExxonMobil διπλασιάζει τις προς έρευνα παραχωρήσεις και δημιουργεί, κατά τον κ. Στεφάτο, «συνθήκες δημιουργικού ανταγωνισμού», οι οποίες αναβαθμίζουν ουσιαστικά το προφίλ της ελληνικής αγοράς. «Και στο παρελθόν ήρθαν μεγάλες εταιρείες, αλλά τότε συμμετείχαν σε κοινοπραξίες. Σήμερα έρχονται αυτόνομα. Η αγορά μας ωριμάζει», σχολίασε χαρακτηριστικά.
Όπως αποκάλυψε ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΔΕΥΕΠ, Αριστοφάνης Στεφάτος στο παρασκήνιο του ελληνικού ενεργειακού χάρτη διαμορφώνεται μια δυναμική κινητικότητα που ξεπερνά το ήδη ανακοινωμένο ενδιαφέρον της Chevron. Ήδη, όπως ανέφερε, υπάρχει και τρίτη εταιρεία που παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις και εκδηλώνει προφορικό ενδιαφέρον, αν και δεν έχει ακόμη προχωρήσει στην αγορά σεισμικών δεδομένων – προϋπόθεση για να ληφθούν επίσημες αποφάσεις.
Η ταυτότητα της εν λόγω εταιρείας δεν αποκαλύπτεται, ωστόσο η παρουσία της στο κάδρο ενισχύει το αφήγημα της αυξανόμενης διεθνούς προσοχής. Αντίθετα, η Petronas –έτερος μεγάλος παίκτης που συμμετείχε στις διερευνητικές επαφές– φαίνεται να αποχώρησε από τις σχετικές διαβουλεύσεις, μια εξέλιξη που, δεν προκαλεί προβληματισμό όπως αναφέρουν αρμόδιοι που παρακολουθούν τις εξελίξεις, καθώς αντισταθμίζεται από τη στρατηγική παρουσία δύο εκ των ισχυρότερων ενεργειακών ομίλων παγκοσμίως, της ExxonMobil και της Chevron, αλλά και από ένα σταθερά ενεργό διεθνές ενδιαφέρον, το οποίο εκτιμάται ότι μπορεί να μετασχηματιστεί σύντομα σε νέα αιτήματα για έρευνες.
Η διεθνής κοινότητα στέλνει ένα σαφές μήνυμα: χωρίς επενδύσεις σε φυσικό αέριο και πετρέλαιο, υπάρχει κίνδυνος ελλείψεων. «Τα κενά στην τροφοδοσία είναι αυτά που δημιουργούν κρίσεις», προειδοποίησε ο κ. Στεφάτος. Με φόντο το συνέδριο CERAWeek στο Χιούστον, όπου η ΕΔΕΥΕΠ ήταν παρούσα, ο κ. Στεφάτος μετέφερε ένα σαφές και ομόθυμο μήνυμα: η ενεργειακή ασφάλεια δεν μπορεί να διασφαλιστεί χωρίς ενεργειακή διαφοροποίηση. Και αυτή, στις παρούσες γεωπολιτικές και τεχνολογικές συνθήκες, σημαίνει αξιοποίηση όλων των διαθέσιμων πηγών –συμπεριλαμβανομένων των υδρογονανθράκων.
Η Ανατολική Μεσόγειος βρίσκεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος με την ίδια τη Chevron να αναγνωρίζει την αξία της περιοχής. «Ρεαλιστικά κοιτώντας, η Ανατολική Μεσόγειος είναι ο πιο πιθανός πάροχος φυσικού αερίου για την Ευρώπη. Είναι στρατηγικά κρίσιμη», είπε ο κ. Στεφάτος.
Τσάφος: Αν έχουμε αξιοποιήσιμα κοιτάσματα, είναι αυτονόητο ότι πρέπει να τα χρησιμοποιήσουμε
Σε μια τέτοια κατεύθυνση, ο Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Νίκος Τσάφος, μιλώντας στο ίδιο συνέδριο, επιχείρησε να προβεί σε μία αποκωδικοποίηση των τελευταίων εξελίξεων. Όπως τόνισε, τα οφέλη για την Ελλάδα είναι πολλαπλά: ενεργειακά, πολιτικά, οικονομικά, γεωστρατηγικά. «Δεν είναι εύκολη υπόθεση να εισέλθει μια εταιρεία τέτοιου βεληνεκούς σε μια νέα αγορά. Πρέπει να πιστέψει στα γεωλογικά δεδομένα, να εμπιστευτεί τη χώρα, να θεωρήσει ότι μπορεί να επενδύσει μακροπρόθεσμα», σημείωσε, προσθέτοντας ότι για να φτάσουμε σε αυτό το σημείο, «έχει προηγηθεί πολύ μεγάλη προσπάθεια».
Στην καρδιά της ανάλυσής του βρισκόταν ένα σαφές μήνυμα: «Το φυσικό αέριο παραμένει η Αχίλλειος πτέρνα της Ευρώπης. Εξαρτόμαστε από εισαγωγές. Αν έχουμε αξιοποιήσιμα κοιτάσματα, είναι αυτονόητο ότι πρέπει να τα χρησιμοποιήσουμε». Παράλληλα, ο Υφυπουργός υπογράμμισε ότι η αξιοποίηση εγχώριων πόρων εντάσσεται σε μια ευρύτερη ευρωπαϊκή ανάγκη ενεργειακής αυτάρκειας και διαφοροποίησης. «Αν μπορούμε να το παράγουμε στην Ελλάδα και στην Ευρώπη, γιατί να μην το κάνουμε;», διερωτήθηκε.
Ενδεικτικό της δυναμικής επανόδου της Ελλάδας στον διεθνή ενεργειακό στίβο των υδρογονανθράκων είναι και το μήνυμα του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σταύρου Παπασταύρου, ο οποίος, σχολιάζοντας την πρόθεση της Chevron να επεκτείνει τις έρευνές της νότια της Κρήτης, στάθηκε στην πολυδιάστατη σημασία της κίνησης: «Το ενδιαφέρον της Chevron για έρευνα σε δύο ακόμη θαλάσσια οικόπεδα που εκτείνονται στα Νότια της Κρήτης… είναι μια ξεκάθαρη ψήφος εμπιστοσύνης στην Ελλάδα ως αξιόπιστο επενδυτικό προορισμό, η οποία μάλιστα έχει πολλαπλή διάσταση, οικονομική, γεωπολιτική, ενεργειακή και πολιτική». Όπως υπογράμμισε ο κ. Παπασταύρου, η αποδοχή του ενδιαφέροντος από την ελληνική Κυβέρνηση δεν αποτελεί μόνο θεσμική ανταπόκριση, αλλά και στρατηγική πράξη ενίσχυσης του ρόλου της Ελλάδας ως κρίσιμου ενεργειακού κόμβου στην Ανατολική Μεσόγειο.
ΠΗΓΗ: energygame.gr

Οικονομία
Στη χαμηλότερη βαθμίδα της Ευρώπης στους μισθούς η Ελλάδα
Παρά την επικείμενη αύξηση στα 880 ευρώ, η Ελλάδα βρίσκεται στην τελευταία κατηγορία, μαζί με χώρες που έχουν σημαντικά χαμηλότερο κόστος ζωής, όπως η Βουλγαρία και η Ρουμανία.

Από την 1η Απριλίου 2025, ο κατώτατος μισθός στην Ελλάδα αυξάνεται στα 880 ευρώ μικτά, έπειτα από την πρόσφατη απόφαση της κυβέρνησης. Παρά την αύξηση, η Ελλάδα συνεχίζει να βρίσκεται στη χαμηλότερη βαθμίδα του ευρωπαϊκού χάρτη σε ό,τι αφορά τους ελάχιστους μισθούς.
Η ανισότητα εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης παραμένει έντονη, με τις διαφορές ανάμεσα στις χώρες της Δυτικής και Ανατολικής Ευρώπης να παραμένουν τεράστιες, ενώ η Κύπρος καταφέρνει να διατηρηθεί στην δεύτερη εισοδηματική κατηγορία, με κατώτατο μισθό που ξεπερνά τα 1.000 ευρώ.
Οι κατώτατοι μισθοί στην Ευρώπη (Φεβρουάριος 2025)
Χώρα | Κατώτατος Μισθός (μικτά) |
---|---|
Ελλάδα | 880 € (από 1/4/2025) |
Βουλγαρία | 477 € |
Ουγγαρία | 619 € |
Ρουμανία | 663 € |
Σλοβακία | 700 € |
Κροατία | 840 € |
Λετονία | 700 € |
Χώρα | Κατώτατος Μισθός (μικτά) |
---|---|
Κύπρος | 1.000 € |
Πορτογαλία | 1.015 € |
Πολωνία | 1.105 € |
Λιθουανία | 1.100 € |
Εσθονία | 1.000 € |
Τσεχία | 1.150 € |
Σλοβενία | 1.315 € |
Μάλτα | 1.029 € |
Χώρα | Κατώτατος Μισθός (μικτά) |
---|---|
Ιρλανδία | 2.146 € |
Ολλανδία | 2.070 € |
Βέλγιο | 2.029 € |
Γερμανία | 2.054 € |
Γαλλία | 1.767 € |
Λουξεμβούργο | 2.570 € |
Η Ελλάδα παραμένει στις “χαμηλές πτήσεις”
Παρά την επικείμενη αύξηση στα 880 ευρώ, η Ελλάδα βρίσκεται στην τελευταία κατηγορία, μαζί με χώρες που έχουν σημαντικά χαμηλότερο κόστος ζωής, όπως η Βουλγαρία και η Ρουμανία. Αυτό δημιουργεί ένα κρίσιμο ερώτημα για την αγοραστική δύναμη των Ελλήνων εργαζομένων, καθώς το κόστος ζωής αυξάνεται – ειδικά στην ενέργεια, στα τρόφιμα και στα ενοίκια.
Αν συνυπολογίσουμε το ύψος των φόρων και των ασφαλιστικών εισφορών, τότε ο καθαρός μισθός είναι ακόμα χαμηλότερος. Η διαφορά ανάμεσα στον μικτό και τον καθαρό μισθό αγγίζει ή και ξεπερνά τα 200 ευρώ, με αποτέλεσμα οι εργαζόμενοι να «κρατούν στο χέρι» περίπου 660-680 ευρώ.
Τεράστιες οι διαφορές στους κατώτατους μισθούς στην Ευρώπη – Τι αλλάζει όταν μπαίνει στη μέτρηση η αγοραστική δύναμη
Σε ονομαστικούς όρους, οι διαφορές στους κατώτατους μισθούς μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι εντυπωσιακές. Ένας εργαζόμενος με τον κατώτατο μισθό στο Λουξεμβούργο – τη χώρα με τον υψηλότερο κατώτατο μισθό στην ΕΕ – κερδίζει σχεδόν πέντε φορές περισσότερα (4,8) από έναν εργαζόμενο στη Βουλγαρία, η οποία καταγράφει τον χαμηλότερο κατώτατο μισθό στην Ένωση.
Ωστόσο, η εικόνα αλλάζει όταν οι μισθοί συγκρίνονται σε όρους αγοραστικής δύναμης (PPS – Purchasing Power Standard). Πρόκειται για μια στατιστική μονάδα που επιτρέπει τη σύγκριση των οικονομιών, εξαλείφοντας τις διαφορές στο κόστος ζωής ανάμεσα στα κράτη.
Σε PPS λοιπόν, η διαφορά μειώνεται αισθητά, με τον υψηλότερο κατώτατο μισθό να καταγράφεται όχι στο Λουξεμβούργο, αλλά στη Γερμανία (1.992 μονάδες PPS). Αντίστοιχα, ο χαμηλότερος καταγράφεται στην Εσθονία (878 PPS). Η ψαλίδα περιορίζεται έτσι σε 2,3 φορές, δείχνοντας ότι οι ονομαστικοί αριθμοί από μόνοι τους δεν αποτυπώνουν την πραγματική οικονομική δύναμη των εργαζομένων.
Η χρήση του PPS είναι κρίσιμη για μια πιο δίκαιη σύγκριση μεταξύ των χωρών, καθώς πρόκειται για μια τεχνητή νομισματική μονάδα που αντικατοπτρίζει την ίδια αγοραστική δύναμη σε όλες τις χώρες. Θεωρητικά, μία μονάδα PPS μπορεί να αγοράσει την ίδια ποσότητα αγαθών και υπηρεσιών οπουδήποτε στην ΕΕ, γεγονός που επιτρέπει ουσιαστικότερες αξιολογήσεις των εισοδημάτων και των συνθηκών διαβίωσης.
Χώρα | Τιμή |
---|---|
Γερμανία | 1.992 |
Λουξεμβούργο | 1.969 |
Ολλανδία | 1.875 |
Βέλγιο | 1.764 |
Ιρλανδία | 1.664 |
Γαλλία | 1.606 |
Πολωνία | 1.523 |
Ισπανία | 1.453 |
Σλοβενία | 1.401 |
Ρουμανία | 1.340 |
Κροατία | 1.298 |
Λιθουανία | 1.264 |
Πορτογαλία | 1.170 |
Ελλάδα | 1.129 |
Μαυροβούνιο | 1.079 |
Κύπρος | 1.076 |
Μάλτα | 1.056 |
Ουγγαρία | 1.030 |
Σλοβακία | 973 |
Σερβία | 946 |
Τσεχία | 935 |
Βουλγαρία | 931 |
Λετονία | 902 |
Εσθονία | 878 |
Αλβανία | 564 |
Η ευρωπαϊκή εμπειρία δείχνει ότι η ουσιαστική αύξηση των μισθών, σε συνδυασμό με μέτρα υπέρ της αγοράς εργασίας και των εργαζομένων, μπορεί να μετατρέψει τη σημερινή πρόκληση σε μια πραγματική ευκαιρία αναβάθμισης.
Η νέα οδηγία της ΕΕ για τον κατώτατο μισθό στοχεύει στον καθορισμό ενός διεθνούς επιπέδου, όπως το 60% του ακαθάριστου διάμεσου μισθού για τον κατώτατο μισθό. Η αναλογία αυτή ήταν άνω του 60% σε τρεις μόνο χώρες της ΕΕ το 2022. Ο στόχος είναι να διασφαλιστεί ένα αξιοπρεπές βιοτικό επίπεδο με τον καθορισμό των νόμιμων κατώτατων μισθών σε επαρκές επίπεδο για την κάλυψη των βασικών αναγκών των εργαζομένων.
ΠΗΓΗ: Newpost.gr
Οικονομία
Bloomberg: Παραχωρήσεις προς την κυβέρνηση Τραμπ εξετάζει η Ευρωπαϊκή Ένωση
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εργάζεται πάνω σε ένα έγγραφο όρων, το οποίο θα καθορίσει τα πεδία διαπραγμάτευσης, όπως οι δασμολογικές μειώσεις και η χαλάρωση κανονισμών.

Παραχωρήσεις προς την κυβέρνηση Τραμπ για τη μερική άρση των αμερικανικών δασμών, που ήδη επηρεάζουν τις εξαγωγές της. Σύμφωνα με το Bloomberg, οι αξιωματούχοι της ΕΕ ενημερώθηκαν στην Ουάσινγκτον ότι οι νέοι δασμοί δεν μπορούν να αποφευχθούν, γεγονός που οδήγησε σε συζητήσεις για πιθανή συμφωνία. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εργάζεται πάνω σε ένα έγγραφο όρων, το οποίο θα καθορίσει τα πεδία διαπραγμάτευσης, όπως οι δασμολογικές μειώσεις και η χαλάρωση κανονισμών.
Οι δασμοί των ΗΠΑ στοχεύουν, σύμφωνα με τον Τραμπ, στην εξάλειψη άδικων εμπορικών πρακτικών. Η είδηση επηρέασε τις αγορές, με μικρή ανάκαμψη του ευρώ και μεταβολές στις αποδόσεις των ομολόγων. Η όποια συμφωνία θα απαιτήσει έγκριση από τον Τραμπ, αλλά εκτιμάται πως οι εμπορικές σχέσεις ΕΕ-ΗΠΑ θα επιδεινωθούν. Οι νέοι δασμοί θα επηρεάσουν προϊόντα όπως αυτοκίνητα, μέταλλα, φαρμακευτικά είδη και ημιαγωγούς. Η ΕΕ εξετάζει αντίποινα, με αποφάσεις να αναμένονται τον Απρίλιο, καθώς οι υπουργοί εμπορίου της ΕΕ θα συνεδριάσουν για να καθορίσουν την απάντησή τους.
«Η Ευρωπαϊκή Ένωση εξετάζει παραχωρήσεις που είναι διατεθειμένη να κάνει στην κυβέρνηση του Ντόναλντ Τραμπ, προκειμένου να εξασφαλίσει τη μερική άρση των αμερικανικών δασμών που έχουν ήδη αρχίσει να πλήττουν τις εξαγωγές της και πρόκειται να αυξηθούν μετά τις 2 Απριλίου» αναφέρει το αποκλειστικό ρεπορτάζ του Bloomberg.
Το Bloomberg μεταδίδει ότι αξιωματούχοι της Ε.Ε. ενημερώθηκαν αυτή την εβδομάδα στην Ουάσινγκτον ότι δεν υπάρχει τρόπος να αποφευχθούν οι νέοι δασμοί στα αυτοκίνητα και οι λεγόμενοι «ανταποδοτικοί» δασμοί που επιβάλλει ο Τραμπ από την επόμενη εβδομάδα. Έτσι ξεκίνησαν συζητήσεις για το πώς θα μπορούσε να διαμορφωθεί μια πιθανή συμφωνία που θα οδηγούσε στη μείωσή τους. Αυτό ώθησε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία διαχειρίζεται τα εμπορικά ζητήματα της ΕΕ, να αρχίσει να εργάζεται πάνω σε ένα «συμφωνητικό όρων» για πιθανό deal με τον Αμερικανό πρόεδρο.
Το έγγραφο αυτό θα ορίζει τις περιοχές διαπραγμάτευσης για τα εμπορικά μέτρα, συμπεριλαμβανομένης της μείωσης των δασμών της ΕΕ, των αμοιβαίων επενδύσεων με τις ΗΠΑ, καθώς και της χαλάρωσης ορισμένων κανονισμών και προτύπων, εξηγεί το Bloomberg, επικαλούμενο καλά πληροφορημένες πηγές.
Οι «ανταποδοτικοί δασμοί», όπως τους αποκαλούν οι Αμερικανοί, στοχεύουν στην εξάλειψη αυτού που ο Τραμπ θεωρεί άδικους δασμούς στα αμερικανικά προϊόντα, καθώς και μη δασμολογικά εμπόδια, όπως οι εσωτερικοί κανονισμοί και ο τρόπος φορολόγησης των εισαγόμενων προϊόντων, περιλαμβανομένου του ΦΠΑ της ΕΕ και των ψηφιακών φόρων. Η ΕΕ υποστηρίζει ότι ο ΦΠΑ της εφαρμόζεται δίκαια και εξίσου τόσο στα εγχώρια όσο και στα εισαγόμενα προϊόντα.
Ένας εκπρόσωπος της Επιτροπής αρνήθηκε να σχολιάσει.
Πιθανές συνέπειες στις αγορές
Η είδηση οδήγησε το ευρώ σε μια στιγμιαία ανάκαμψη, με την ισοτιμία να διαπραγματεύεται κοντά στα 1,0794 δολάρια. Τα ευρωπαϊκά ομόλογα περιόρισαν ελαφρώς τα κέρδη τους, με την απόδοση του 10ετούς γερμανικού ομολόγου να μειώνεται κατά τρεις μονάδες βάσης στο 2,74%.
Οποιαδήποτε συμφωνία επιτευχθεί από τους διαπραγματευτές της ΕΕ θα πρέπει τελικά να εγκριθεί από τον ίδιο τον Τραμπ. Το έγγραφο όρων θα αποτελέσει τη βάση των συνομιλιών με τις ΗΠΑ, αφού οι αντίστοιχοι δασμοί τεθούν σε ισχύ. Αυτοί οι δασμοί αναμένεται να επηρεάσουν το σύνολο ή το μεγαλύτερο μέρος των ευρωπαϊκών προϊόντων που εξάγονται στις ΗΠΑ.
Οι ΗΠΑ δεν έχουν ακόμη καθορίσει το ακριβές επίπεδο των δασμών που θα επιβληθούν στην ΕΕ, αλλά οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι εκτιμούν ότι θα κυμανθούν μεταξύ 10% και 25%. Πηγές επισημαίνουν στο Bloomberg ότι οποιαδήποτε μελλοντική συμφωνία θα είναι δύσκολη και δεν θα επαναφέρει την προηγούμενη κατάσταση, αλλά αντίθετα θα αφήσει τις εμπορικές σχέσεις ΕΕ-ΗΠΑ σε χειρότερη θέση από τη σημερινή.
Τον Απρίλιο οι αποφάσεις
Εκτός από τους ανταποδοτικούς δασμούς, οι ΗΠΑ σχεδιάζουν να επιβάλουν επιπλέον δασμούς σε διάφορους τομείς, όπως τα μέταλλα, τα αυτοκίνητα, τα φαρμακευτικά προϊόντα, η ξυλεία και οι ημιαγωγοί. Ο Τραμπ ανακοίνωσε αυτή την εβδομάδα έναν δασμό 25% στα αυτοκίνητα και σε ορισμένα ανταλλακτικά αυτοκινήτων. Νωρίτερα αυτόν τον μήνα, οι ΗΠΑ επέβαλαν δασμό 25% στις εισαγωγές χάλυβα και αλουμινίου, γεγονός που οδήγησε την ΕΕ να προτείνει αντίποινα με δασμούς ύψους έως και 26 δισεκατομμυρίων ευρώ σε αμερικανικά προϊόντα πολιτικής σημασίας. Η ΕΕ βρίσκεται σε διαβουλεύσεις με τις κυβερνήσεις και τη βιομηχανία για τη λίστα των προϊόντων που θα στοχεύσει, με την απάντηση να αναμένεται έως τα μέσα Απριλίου, μετά από ψηφοφορία των κρατών-μελών στις 9 Απριλίου.
Ο Τραμπ έχει απειλήσει με την επιβολή δασμού 200% στο ευρωπαϊκό κρασί, τη σαμπάνια και άλλα αλκοολούχα ποτά, εάν η ΕΕ προχωρήσει με την επιβολή δασμών στις εξαγωγές αμερικανικού ουίσκι, που έχουν προγραμματιστεί για τις 14 Απριλίου.
Οι υπουργοί εμπορίου της ΕΕ πρόκειται να συνεδριάσουν στις 7 Απριλίου για να συζητήσουν τις εμπορικές κυρώσεις των ΗΠΑ και την πιθανή απάντηση της Ευρώπης.
Οικονομία
Διχάζει το σχέδιο Τραμπ για την επιβολή τελών σε πλοία κινεζικής κατασκευής!
Πολλοί υποστήριξαν ότι το σχέδιο του Ντόναλντ Τραμπ για την αναζωογόνηση της αμερικανικής ναυπηγικής βιομηχανίας είναι πιθανό να γυρίσει μπούμερανγκ, επειδή βασίζεται σε προτεινόμενα τέλη για πλοία που συνδέονται με την Κίνα, που θα πλήξουν τους εγχώριους φορείς εκμετάλλευσης πλοίων, λιμάνια, εξαγωγείς και θέσεις εργασίας.

Αντιδράσεις αλλά και τοποθετήσεις υπέρ του αμερικανικού σχεδίου Τραμπ για την επιβολή τελών σε πλοία κινεζικής κατασκευής καταγράφηκαν κατά τη διάρκεια της δημόσιας ακρόασης της Επιτροπής Διεθνούς Εμπορίου των ΗΠΑ, που ολοκληρώθηκε χθες.
Πολλοί υποστήριξαν ότι το σχέδιο του Ντόναλντ Τραμπ για την αναζωογόνηση της αμερικανικής ναυπηγικής βιομηχανίας είναι πιθανό να γυρίσει μπούμερανγκ, επειδή βασίζεται σε προτεινόμενα τέλη για πλοία που συνδέονται με την Κίνα, που θα πλήξουν τους εγχώριους φορείς εκμετάλλευσης πλοίων, λιμάνια, εξαγωγείς και θέσεις εργασίας. Από την άλλη πλευρά, τα συνδικάτα χαλυβουργών των ΗΠΑ, οι αμερικανικοί παραγωγοί χάλυβα και οι νομοθέτες υποστήριξαν την προσπάθεια, λέγοντας ότι η αναμενόμενη απόφαση θα ενισχύσει την εγχώρια βιομηχανία.
Τα «υπέρ» και τα «κατά»
Αντιπρόσωποι/βουλευτές και γερουσιαστές κατέθεσαν υπέρ της πρότασης, λέγοντας ότι μια τέτοια απόφαση θα ενισχύσει τη βιομηχανία των ΗΠΑ, θέση με την οποία τάχθηκαν εργατικά συνδικάτα αποτελούμενα από μηχανικούς εργάτες αεροδιαστημικής, χαλυβουργούς και ηλεκτρολόγους. Οι κατασκευαστές χάλυβα επιβεβαίωσαν ότι μπορούν να καλύψουν τις άμεσες ανάγκες των αμερικανικών ναυπηγείων, ενώ αναγνώρισαν την ανάγκη προετοιμασίας για μια περίοδο προσαρμογής και εξισορρόπησης των ζητημάτων στην αλυσίδα εφοδιασμού.
Το αμερικανικό επιμελητήριο ανέφερε πως οι προτεινόμενες κυρώσεις δεν είναι η κατάλληλη λύση, καθώς δεν τιμωρείται άμεσα η κινεζική κυβέρνηση για αθέμιτες εμπορικές πρακτικές. Υποστήριξε ότι τα πλοία που αγοράστηκαν δεν έχουν πλέον σχέση με την Κίνα και θα τιμωρηθεί το αμερικανικό σύστημα μεταφορών και τελικά ο καταναλωτής των ΗΠΑ. Επεσήμανε ότι ο ανταγωνισμός στη ναυπηγική βιομηχανία υπάρχει ήδη με τη Νότια Κορέα, την Ιαπωνία και την Τουρκία. Ανέφερε επίσης ότι τα μέτρα θα μειώσουν τις αμερικανικές εξαγωγές και θα καταστήσουν τα αμερικανικά προϊόντα λιγότερο ανταγωνιστικά.
Ζητήθηκε να εξεταστεί το ενδεχόμενο εξαιρέσεων για τα μικρότερα πλοία, ενώ τέθηκαν ερωτήματα σχετικά με την κατάλληλη μελλοντική ημερομηνία για πιθανή εφαρμογή, καθώς και για την έλλειψη χρήσης της αμερικανικής σημαίας και τα σχετικά εμπόδια. «Η αντικατάσταση των υφιστάμενων πλοίων που κατασκευάζονται στην Κίνα δεν είναι σαν να γυρνάς έναν διακόπτη φωτός», δήλωσε η Kathy Metcalf, διευθύνουσα σύμβουλος του Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου της Αμερικής.
Αντιπρόταση
Οι αμερικανικοί φορείς εκμετάλλευσης πλοίων πρότειναν οι χρεώσεις να μην ισχύουν για τα πλοία που έχουν ήδη κατασκευαστεί/αγοραστεί, ή/και να παραμείνουν οι υφιστάμενοι φορείς εκμετάλλευσης. Οι διεθνείς ενώσεις τακτικών γραμμών αντιτάχθηκαν στην πρόταση, υποστηρίζοντας ότι πρόκειται για αναδρομική ποινή.
Η Ένωση Ναυπηγικής Βιομηχανίας και η Ένωση πλοιοκτητών της Κίνας κατέθεσαν ότι το Πεκίνο δεν ήταν η αιτία της πτώσης στη ναυπηγική βιομηχανία των ΗΠΑ και ότι μια απόφαση επιβολής τελών σε πλοία κινεζικής κατασκευής πρόκειται να διαταράξει το παγκόσμιο εμπόριο, ενώ η προτεινόμενη απόφαση θα οδηγήσει σε λιγότερα διαθέσιμα πλοία για το εμπόριο των ΗΠΑ, και τα μικρότερα λιμάνια τους θα υποβαθμιστούν και θα χαθούν θέσεις εργασίας.
Τα κλιμακωτά τέλη
Όπως αναφέρει το Reuters, τα προτεινόμενα, κλιμακωτά τέλη συσσώρευσης για τα πλοία που κατασκευάζονται στην Κίνα θα μπορούσαν να ξεπεράσουν τα 3 εκατομμύρια δολάρια ανά επίσκεψη σε λιμάνι των ΗΠΑ.
-
Αναλύσεις1 εβδομάδα πριν
Μάικλ Ρούμπιν στη Hellas Journal: Η σύλληψη Ιμάμογλου σηματοδοτεί ότι ο Ερντογάν θα απελευθερώσει τον Οτζαλάν μέσα σε νεκροσακούλα!
-
Άμυνα4 εβδομάδες πριν
Ισραηλινή δημοσιογράφος: “Με τη διάλυση του NATO η Τουρκία θα βρεθεί σε μεγάλο κίνδυνο! Θα χωριστεί στα δύο”
-
Πολιτική2 μήνες πριν
Έρχεται «τσουνάμι» αποκαλύψεων και στην Ελλάδα για USAID! Οι ΜΚΟ του Soros και οι Πρέσπες του Τσίπρα
-
Πολιτική4 εβδομάδες πριν
Έλληνας από τον Δομοκό αιχμάλωτος των Ουκρανών
-
Πολιτική2 μήνες πριν
Αποκάλυψη Στρος Καν! Με έφαγαν οι ΗΠΑ όπως και τον Καραμανλή!
-
Απόψεις2 μήνες πριν
Διαβεβαιώνω τον κ. Μητσοτάκη ότι η κυβέρνησή του δεν έχει μέλλον
-
Πολιτική4 εβδομάδες πριν
Συναγερμός από τον δήμαρχο Αλεξανδρούπολης! “Αθόρυβος εποικισμός – Βούλγαροι και Τούρκοι αγοράζουν σπίτια στην περιοχή”
-
Αναλύσεις2 μήνες πριν
Ο Τραμπ δεν ξεχνά τί έκανε η Ελλάδα!