Οικονομία
Bloomberg: Η ΕΕ αποδέχεται τον δασμό 10% του Τραμπ υπό όρους – Για ποιους τομείς ζητά εξαιρέσεις
Η ΕΕ, η οποία επιδιώκει αμοιβαία επωφελή συμφωνία, θα αξιολογήσει κάθε τελικό αποτέλεσμα και θα αποφασίσει ποιο επίπεδο ασυμμετρίας είναι διατεθειμένη να αποδεχθεί, σύμφωνα με προηγούμενο δημοσίευμα του Bloomberg.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, που διαχειρίζεται τα εμπορικά ζητήματα για λογαριασμό της ΕΕ, θεωρεί ότι η προτεινόμενη συμφωνία ευνοεί ελαφρώς τις ΗΠΑ, αλλά είναι πιθανό να γίνει αποδεκτή, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές που μίλησαν υπό τον όρο της ανωνυμίας.
Η ΕΕ έχει περιθώριο έως τις 9 Ιουλίου για να καταλήξει σε εμπορική συμφωνία με τον Ντόναλντ Τραμπ, προτού επιβληθούν δασμοί 50% σχεδόν σε όλες τις εξαγωγές της ΕΕ προς τις ΗΠΑ. Ο Αμερικανός πρόεδρος έχει επιβάλει δασμούς σχεδόν σε όλους τους εμπορικούς εταίρους των ΗΠΑ, με το επιχείρημα ότι θέλει να επαναφέρει τη βιομηχανική παραγωγή στις ΗΠΑ, να χρηματοδοτήσει την επέκταση των φοροελαφρύνσεων και να σταματήσει την “εκμετάλλευση” των ΗΠΑ από άλλες χώρες.
Εκπρόσωπος της Επιτροπής δεν απάντησε άμεσα σε αίτημα για σχολιασμό.
Η ΕΕ και οι ΗΠΑ εμφανίζονται όλο και πιο αισιόδοξες ότι μπορεί να υπάρξει προσωρινή συμφωνία μέχρι τις 9 Ιουλίου, ώστε οι διαπραγματεύσεις να συνεχιστούν και μετά την καταληκτική ημερομηνία, σύμφωνα με προηγούμενο ρεπορτάζ του Bloomberg. Οποιαδήποτε συμφωνία θα περιλαμβάνει δασμολογικά και μη δασμολογικά εμπόδια, αγορές βασικών αμερικανικών αγαθών και περαιτέρω τομείς στρατηγικής συνεργασίας, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές.
Ο Επίτροπος Εμπορίου της ΕΕ, Μάρος Σέφτσοβιτς, θα ηγηθεί αντιπροσωπείας που μεταβαίνει στην Ουάσινγκτον αυτή την εβδομάδα για να προωθήσει τις συνομιλίες. Η ΕΕ εξακολουθεί να θεωρεί ότι μια συμφωνία επί της αρχής αποτελεί το καλύτερο δυνατό σενάριο, αλλά μέχρι στιγμής δεν έχει καταστεί σαφές πόσο θα διαρκέσει μια τέτοια ενδιάμεση συμφωνία.
Η Επιτροπή επιδιώκει επίσης να διασφαλίσει ότι οι υφιστάμενοι δασμοί των ΗΠΑ — όπως αυτοί στα αυτοκίνητα και τα μέταλλα — καθώς και οι μελλοντικοί δασμοί που σχεδιάζονται από την Ουάσινγκτον, θα αντιμετωπιστούν εξ αρχής.
Η ΕΕ στοχεύει στην άρση μη δασμολογικών εμποδίων κυρίως μέσω της ατζέντας απλοποίησης και έχει προτείνει την εξερεύνηση στρατηγικών αγορών σε τομείς όπως το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) και οι τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης. Το μπλοκ δηλώνει επίσης ανοικτό σε συνεργασία με τις ΗΠΑ για κοινούς στόχους οικονομικής ασφάλειας.
Η ΕΕ εκτιμά ότι οι αμερικανικοί δασμοί καλύπτουν σήμερα εξαγωγές αξίας 380 δισ. ευρώ (ή περίπου 445 δισ. δολαρίων), δηλαδή περίπου το 70% των εξαγωγών της ΕΕ στις ΗΠΑ.
Η Επιτροπή ενημέρωσε τα κράτη-μέλη τη Δευτέρα ότι το μπλοκ έχει λάβει πρόταση από τις ΗΠΑ που καλύπτει δασμούς, μη δασμολογικά εμπόδια και στρατηγική συνεργασία, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές. Οι συγκεκριμένες λεπτομέρειες της αμερικανικής πρότασης, όπως τα ενδεχόμενα ποσοστά δασμών, δεν κοινοποιήθηκαν στα κράτη-μέλη.
Οι αξιωματούχοι έθεσαν τέσσερα πιθανά σενάρια ενόψει της προθεσμίας:
1. Συμφωνία με αποδεκτή ασυμμετρία
2. Ανισόρροπη πρόταση από τις ΗΠΑ που η ΕΕ δεν μπορεί να αποδεχθεί
3. Παράταση της προθεσμίας ώστε να συνεχιστούν οι διαπραγματεύσεις
4. Ο Τραμπ αποχωρεί από τις διαπραγματεύσεις και αυξάνει μονομερώς τους δασμούς
Το τελευταίο σενάριο θα οδηγήσει πιθανότατα την ΕΕ σε αντίποινα με όλα τα διαθέσιμα εργαλεία, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές.
Παράλληλα με τις διαπραγματεύσεις, η ΕΕ συνεχίζει να προετοιμάζει αντίμετρα σε περίπτωση αρνητικής έκβασης.
Ήδη έχουν εγκριθεί δασμοί σε αμερικανικά προϊόντα ύψους 21 δισ. ευρώ, που μπορούν να τεθούν σε εφαρμογή άμεσα σε απάντηση στους δασμούς του Τραμπ στα μέταλλα. Οι δασμοί στοχεύουν πολιτικά ευαίσθητες Πολιτείες των ΗΠΑ, και περιλαμβάνουν προϊόντα όπως σόγια από τη Λουιζιάνα (έδρα του Προέδρου της Βουλής Μάικ Τζόνσον), καθώς και αγροτικά προϊόντα, πουλερικά και μοτοσικλέτες.
Η ΕΕ έχει επίσης καταρτίσει συμπληρωματική λίστα δασμών σε αμερικανικά προϊόντα αξίας 95 δισ. ευρώ, ως απάντηση στους λεγόμενους αντιστρόφως αναλογικούς δασμούς και τους δασμούς στα αυτοκίνητα. Οι δασμοί αυτοί θα στοχεύουν βιομηχανικά προϊόντα όπως αεροσκάφη Boeing, αμερικανικά αυτοκίνητα και ουίσκι bourbon.
Επιπλέον, η ΕΕ συμβουλεύεται τα κράτη-μέλη για να εντοπίσει στρατηγικούς τομείς όπου οι ΗΠΑ εξαρτώνται από την ΕΕ, καθώς και ενδεχόμενα αντίμετρα πέραν των δασμών, όπως έλεγχοι εξαγωγών και περιορισμοί σε δημόσιες συμβάσεις.
Η ΕΕ, η οποία επιδιώκει αμοιβαία επωφελή συμφωνία, θα αξιολογήσει κάθε τελικό αποτέλεσμα και θα αποφασίσει ποιο επίπεδο ασυμμετρίας είναι διατεθειμένη να αποδεχθεί, σύμφωνα με προηγούμενο δημοσίευμα του Bloomberg.
newmoney.gr

Οικονομία
Bloomberg: Σε κρίση το ελληνικό ελαιόλαδο – Κλοπές, πυρκαγιές, έλλειψη εργατικών χεριών και μια μάχη που δεν έχουμε την πολυτέλεια να χαθεί
Οι απώλειες λόγω πυρκαγιών, οι επιπτώσεις από τις ακραίες θερμοκρασίες και οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού οδηγούν σε ακραία φαινόμενα, όπως κλοπές ακόμα και από νεκροταφεία ή ελαιώνες της Αττικής.

Σοβαρές επιπτώσεις βιώνει ο ελληνικός κλάδος του ελαιολάδου, σύμφωνα με εκτενές ρεπορτάζ του Bloomberg, το οποίο καταγράφει τη ραγδαία επιδείνωση των συνθηκών παραγωγής και τη γενικευμένη ανασφάλεια των παραγωγών.
Οι απώλειες λόγω πυρκαγιών, οι επιπτώσεις από τις ακραίες θερμοκρασίες και οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού οδηγούν σε ακραία φαινόμενα, όπως κλοπές ακόμα και από νεκροταφεία ή ελαιώνες της Αττικής.
Αύξηση κλοπών εν μέσω μειωμένης παραγωγής
Το Bloomberg αναφέρει πως η Ελλάδα έχει καταγράψει αλλεπάλληλα περιστατικά κλοπής ελαιολάδου ή ακόμα και ελιών από τα χωράφια. Στην Καλαμάτα, δύο άτομα έκλεψαν σακούλες με ελιές αξίας €1.500, ενώ σε άλλη περίπτωση στη Χαλκιδική, αφαιρέθηκαν 37 τόνοι ελαιόλαδου από ελαιοτριβείο, ζημιά άνω των 250.000 ευρώ για τον τοπικό συνεταιρισμό.
Παρόμοια περιστατικά καταγράφονται και στην Κρήτη, όπου ληστές έκλεψαν πάνω από 180 κιλά ελαιολάδου από ιδιώτη. Στην Αττική, παραγωγοί εντοπίζουν δέντρα κομμένα στη ρίζα ή χωρίς τους καρπούς, ενώ στη Μεσσηνία υπήρξαν καταγγελίες για κλοπές ακόμα και από λάδια που είχαν αφεθεί σε μνήματα.
Η Ελλάδα, αν και ο μικρότερος παραγωγός από τους μεγάλους της Μεσογείου (Ισπανία, Ιταλία), φαίνεται να επηρεάζεται δυσανάλογα. Σύμφωνα με το Bloomberg και στοιχεία της Eurostat, η χώρα υπέστη ζημιές ύψους περίπου 400 ευρώ ανά κάτοικο μόνο το 2023 από την κλιματική αλλαγή. Πάνω από 11.000 στρέμματα ελαιώνων καταστράφηκαν από πυρκαγιές.
Το 2023-2024 χαρακτηρίστηκε από εξαιρετικά φτωχή παραγωγή, σε σημείο που πολλοί αγρότες δεν μπήκαν καν στη διαδικασία συγκομιδής. Η φετινή σεζόν εμφανίζει βελτίωση, με 250.000 τόνους παραγωγή, ελαφρώς πάνω από την Ιταλία, αλλά η αβεβαιότητα παραμένει έντονη.
Πρόβλημα οι αυξημένες θερμοκρασίες τον χειμώνα και οι άκαιρες βροχές
Σύμφωνα με τον καθηγητή του Πανεπιστημίου Αθηνών, Προκόπιο Μαγιάτη, το βασικό πρόβλημα δεν είναι μόνο οι καύσωνες του καλοκαιριού, αλλά οι ήπιες θερμοκρασίες του χειμώνα, οι οποίες δεν επιτρέπουν στα δέντρα να εισέλθουν στη φάση λήθαργου.
Αντίστοιχα, οι βροχές σε ακατάλληλες περιόδους, όπως τον Δεκέμβριο στην Καλαμάτα, προκάλεσαν απώλειες 20%-30% της σοδειάς.
Επιπλέον, παρατηρείται έξαρση του δάκου, της μύγας που προσβάλλει τους καρπούς, καθώς η αλλαγή στο κλίμα ενισχύει τις προσβολές.
Δραματική η έλλειψη εργατών και η γραφειοκρατία για τα εργατικά χέρια
Το ρεπορτάζ τονίζει πως οι εργάτες γης λείπουν, και αυτό οδήγησε την ελληνική κυβέρνηση να επισπεύσει χορήγηση visa για μετανάστες, παρά τις σκληρές της θέσεις στο μεταναστευτικό. Ωστόσο, οι αγρότες δηλώνουν πως η δυσπιστία και η γραφειοκρατία παραμένουν εμπόδια. Την περίοδο 2022-2023, 20%–30% της επιτραπέζιας ελιάς έμεινε αμάζευτη, με απώλειες ύψους €27 εκατ., σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Επιτραπέζιας Ελιάς.
Ο συνεταιριστής Μιχάλης Αντωνόπουλος από την Καλαμάτα δήλωσε στο Bloomberg: «Δεν έχουμε τα όπλα να αντιμετωπίσουμε αυτό το πρόβλημα». Άλλοι αγρότες, όπως ο Κωνσταντίνος Παπαϊωάννου στη Νεμέα, προσαρμόζονται φυτεύοντας ανθεκτικές ποικιλίες και εφαρμόζοντας τεχνικές εξοικονόμησης υγρασίας.
Ο Παπαϊωάννου δηλώνει πως χρησιμοποιεί πλέον μη τοξικά φυτοφάρμακα και αρδεύει σε απόσταση από τον κορμό για να ενισχύσει τις ρίζες. Άλλοι παραγωγοί επενδύουν σε κάμερες, περίφραξη και μικροτσίπ για τα δέντρα.
Πυλώνας της οικονομίας υπό απειλή
Το ελαιόλαδο παραμένει πυλώνας της ελληνικής οικονομίας: αντιπροσωπεύει 25% της αγροτικής παραγωγής και περίπου 7% του ΑΕΠ. Η ετήσια κατά κεφαλήν κατανάλωση ξεπερνά τα 5 γαλόνια (περίπου 19 λίτρα), δέκα φορές πάνω από τον μέσο όρο των ΗΠΑ. Ωστόσο, η άνοδος των τιμών έχει καταστήσει το προϊόν ελκυστικό για νοθεία και παραεμπόριο.
Παρά τη διεθνή ζήτηση, παραγωγοί προβληματίζονται από το γεγονός ότι μεγάλο μέρος του ελληνικού ελαιολάδου εξάγεται χύμα και επανατυποποιείται από ιταλικές εταιρείες. Στο Bloomberg καταγράφεται η δυσαρέσκεια αγροτών για την ετικέτα «international blend» που εμφανίζεται σε ξένα ράφια.
Το ρεπορτάζ του Bloomberg καταλήγει σε ένα συμπέρασμα: όσο κι αν οι Έλληνες παραγωγοί συνεχίζουν με πίστη και περηφάνια, ο κλάδος αντιμετωπίζει υπαρξιακές προκλήσεις. Οι υψηλές θερμοκρασίες, η μετατόπιση των εποχών, η γραφειοκρατία και η πίεση από τις διεθνείς αγορές συνθέτουν ένα εκρηκτικό μείγμα.
ΠΗΓΗ: Ναυτεμπορική
Οικονομία
Aυξανόμενη ανησυχία για τα περιστικά βλαβών και κινδύνων ασφαλείας των κινέζικων ηλεκτρικών οχημάτων
Τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα, που συχνά παρουσιάζονται ως πρωτοποριακές εναλλακτικές λύσεις έναντι των δυτικών τους ανταγωνιστών, αποτυγχάνουν όλο και περισσότερο να εκπληρώσουν τις υποσχέσεις τους.

Στην παγκόσμια κούρσα προς την ηλεκτροκίνηση, η Κίνα έχει τοποθετηθεί ως ηγέτης, διαφημίζοντας πρωτοποριακές καινοτομίες, εκρηκτικές εξαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων (EV) και παγκόσμιας κλάσης παραγωγική ικανότητα. Ωστόσο, πίσω από αυτή την γυαλιστερή αφήγηση κρύβεται μια αυξανόμενη ανησυχία. Τους τελευταίους μήνες, έχει εμφανιστεί ένα ανησυχητικό μοτίβο: αυξανόμενα περιστατικά μηχανικών βλαβών, κινδύνων ασφάλειας και δυσαρέσκειας των καταναλωτών γύρω από τα ηλεκτρικά οχήματα κινεζικής κατασκευής. Αυτά τα περιστατικά όχι μόνο αμφισβητούν την υποτιθέμενη ποιότητα της κινεζικής βιομηχανίας EV, αλλά αποκαλύπτουν βαθύτερα συστημικά προβλήματα που πηγάζουν από τον σχεδιασμό, τη ρύθμιση και τις πιέσεις της αγοράς.
Τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα, που συχνά παρουσιάζονται ως πρωτοποριακές εναλλακτικές λύσεις έναντι των δυτικών τους ανταγωνιστών, αποτυγχάνουν όλο και περισσότερο να εκπληρώσουν τις υποσχέσεις τους. Σε ένα viral περιστατικό του Μαρτίου 2025, μια κάτοικος του Πεκίνου κατέγραψε μια ανησυχητική βλάβη στο ολοκαίνουργιο NIO ES8 της—ένα premium SUV με τιμή περίπου 500.000 γιουάν, ή περίπου 70.000 δολάρια ΗΠΑ. Μέσα σε μόλις τρεις εβδομάδες χρήσης, το πεντάλ του γκαζιού αποκολλήθηκε εν entirely κατά την κανονική οδήγηση. Κατά την επιθεώρηση, η υποστηρικτική δομή βρέθηκε να είναι κατασκευασμένη από εκπληκτικά λεπτό, εύθραυστο πλαστικό—πιο εύθραυστο, όπως παρατήρησαν πολλοί θεατές, από τα ξυλάκια μιας χρήσης. Το βίντεο κέρδισε έλξη στα κινεζικά κοινωνικά δίκτυα, προκαλώντας εκτεταμένο συναγερμό και εγείροντας ερωτήματα για τα πρότυπα ασφάλειας που εφαρμόζονται ακόμη και σε premium μοντέλα.
Αυτό δεν ήταν μεμονωμένο περιστατικό. Την ίδια περίοδο, ένας επαγγελματίας μηχανικός αυτοκινήτων δημοσίευσε μια λεπτομερή αποσυναρμολόγηση του Zeekr 001, ενός ακόμα πολυτελούς EV από το χαρτοφυλάκιο της Geely. Η επιθεώρησή του αποκάλυψε ανησυχητικά ευρήματα: πλαστικό πλαίσιο κορμού, ηλεκτρική καλωδίωση χαλαρά ασφαλισμένη και πίσω προφυλακτήρας τόσο κακώς σχεδιασμένος που μπορούσε να λυγίσει με το χέρι. Τέτοια ελαττώματα δημιουργούν σοβαρές αμφιβολίες για την ασφάλεια σε σύγκρουση και τη δομική ακεραιότητα, ειδικά όταν αυτά τα οχήματα τοποθετούνται ως ανταγωνιστές παγκόσμιων εμπορικών σημάτων.
Το πρόβλημα απέχει πολύ από το να είναι μόνο αισθητικό. Κατά το πρώτο τρίμηνο του 2025, πολλές κινεζικές μάρκες—συμπεριλαμβανομένων των BYD, του ηγέτη της αγοράς, και της AITO που υποστηρίζεται από τη Huawei—ανέφεραν βλάβες στον εμπρόσθιο άξονα σε αρκετά από τα EV τους. Μάρτυρες κατέγραψαν βίντεο που δείχνουν τροχούς να αποκολλώνται ενώ τα οχήματα βρίσκονταν σε στροφή ή κινούνταν με μέτριες ταχύτητες. Μηχανικοί αυτοκινήτων υποστηρίζουν ότι αυτά τα προβλήματα προέρχονται από την πρακτική της μετατροπής πλατφορμών κινητήρων εσωτερικής καύσης (ICE) για την κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων—μια προσέγγιση που συχνά στερείται των δομικών ενισχύσεων που απαιτούνται για βαρύτερα πακέτα μπαταριών και ηλεκτρικά συστήματα μετάδοσης κίνησης.
Ορισμένα περιστατικά, ωστόσο, εγείρουν ακόμα πιο ανησυχητικά ζητήματα. Ένα EV της Xiaomi που ενεπλάκη πρόσφατα σε σύγκρουση φέρεται να διαλύθηκε κατά την πρόσκρουση, με μεγάλα κομμάτια του αυτοκινήτου να σκορπίζονται στον δρόμο. Ενώ η εταιρεία δεν έχει ακόμα εκδώσει λεπτομερή απάντηση, οι υπερασπιστές των καταναλωτών αμφισβητούν πώς ένα όχημα μπορεί να διαλύεται τόσο εύκολα σε πραγματικές συνθήκες. Πυρκαγιές και εκρήξεις δεν είναι επίσης ασυνήθιστες. Ένα ιδιαίτερα τρομακτικό συμβάν συνέβη στη Ναντζίνγκ, όπου ένα ηλεκτρικό βαν διανομής τυλίχθηκε σε φλόγες ύψους 10 μέτρων, φερόμενο ως αποτέλεσμα βραχυκυκλώματος της μπαταρίας. Καθώς αυτά τα περιστατικά συσσωρεύονται, αναδύεται η εικόνα μιας βιομηχανίας όπου η ασφάλεια ίσως υστερεί επικίνδυνα σε σχέση με τις εμπορικές φιλοδοξίες.
Ακόμα πιο ανησυχητικό είναι ότι οι προσπάθειες αντιμετώπισης αυτών των ελλείψεων συχνά αντιμετωπίζονται όχι με διαφάνεια, αλλά με φίμωση. Σε ένα υψηλού προφίλ παράδειγμα, ένας καταναλωτής που κατέγραψε τη βλάβη του Denza EV του απαγορεύτηκε από μεγάλες πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης μετά την viral εξάπλωση του βίντεο. Σε μια άλλη περίπτωση, δύο ανεξάρτητοι μηχανικοί που προσπάθησαν να επισκευάσουν EV εκτός πιστοποιημένων δικτύων συντήρησης καταδικάστηκαν σε φυλάκιση για φερόμενη παρέμβαση σε ιδιόκτητα δεδομένα οχημάτων. Οι επικριτές υποστηρίζουν ότι τέτοιες αντιδράσεις αντικατοπτρίζουν μια επίσημη έμφαση στον έλεγχο της αφήγησης αντί στην προστασία των καταναλωτών, υπονομεύοντας περαιτέρω την εμπιστοσύνη του κοινού.
Οι εμπορικοί χρήστες, ιδιαίτερα οι διαχειριστές φορτηγών που χρησιμοποιούν ηλεκτρικά φορτηγά βαν, εκφράζουν επίσης τη δυσαρέσκειά τους. Πολλοί παραπονιούνται για υπέρογκα κόστη συντήρησης, χαμηλή ικανότητα φόρτωσης, ακριβές ασφάλειες και αμελητέα αξία μεταπώλησης. Ένας χρήστης σχολίασε ότι αυτά τα οχήματα, παρά το ότι προωθούνται ως οικονομικά και φιλικά προς το περιβάλλον, τελικά αποτελούν κακή επένδυση. Τα κόστη φόρτισης στους αυτοκινητοδρόμους είναι συχνά υψηλότερα από τα αναμενόμενα, καθιστώντας τη μεταφορά μεγάλων αποστάσεων οικονομικά μη βιώσιμη. Τέτοια σχόλια έχουν οδηγήσει ορισμένους να αποκαλούν την όλη ώθηση για «Νέα Ενεργειακά Οχήματα» ένα υπολογισμένο σχέδιο που αποσκοπεί περισσότερο στη δημιουργία επιδοτήσεων και πρωτοσέλιδων παρά στην εξυπηρέτηση των οδηγών.
Ειρωνικά, αυτές οι ρωγμές στην εγχώρια αγορά EV εμφανίζονται ακόμα και ενώ οι κινεζικοί κατασκευαστές καυχιούνται για παγκόσμιες επιτυχίες. Η BYD, για παράδειγμα, ξεπέρασε την Tesla στις παγκόσμιες πωλήσεις EV το 2024 και το 2025, ενώ προωθεί το ιδιόκτητο σύστημα αυτόνομης οδήγησης που ονομάζεται «God’s Eye». Ωστόσο, πολλοί επικριτές βρίσκουν αυτές τις ανακοινώσεις ανησυχητικά οικείες—θυμίζοντας προηγούμενες κρατικές πρωτοβουλίες όπως το Μεγάλο Άλμα Προς τα Εμπρός, που έδινε έμφαση σε συνθήματα και δημιουργία εικόνας αντί για πρακτικά αποτελέσματα, συχνά με καταστροφικές συνέπειες. Παρομοίως, η βιομηχανία EV της Κίνας ίσως δίνει προτεραιότητα στην εικόνα αντί για τη διάρκεια, στην κλίμακα αντί για την ουσία.
Στην καρδιά του προβλήματος βρίσκεται ένα εκρηκτικό μείγμα επιθετικού μάρκετινγκ, πρακτικών μείωσης κόστους στην παραγωγή και απροθυμίας να ανεχθεί τη διαφωνία. Υποδεέστερα εξαρτήματα, ιδιαίτερα σε οχήματα με τιμές που υποδηλώνουν premium ποιότητα, υποδεικνύουν βαθύτερα ελαττώματα στη ρυθμιστική εποπτεία και την επιβολή των δικαιωμάτων των καταναλωτών. Καθώς οι κατασκευαστές αγωνίζονται να κατακτήσουν τις εξαγωγικές αγορές και να εδραιώσουν την εγχώρια κυριαρχία, η μακροπρόθεσμη αξιοπιστία ολόκληρου του οικοσυστήματος κρέμεται από μια κλωστή.
Καθώς περισσότερες περιπτώσεις έρχονται στο φως και οι καταναλωτές μοιράζονται από πρώτο χέρι εμπειρίες για δυσλειτουργικά εξαρτήματα, κινδύνους πυρκαγιάς και κακή υποστήριξη μετά την πώληση, τα ερωτήματα γίνονται όλο και πιο δύσκολο να αγνοηθούν. Είναι η έκρηξη των ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας χτισμένη σε μια βάση που μπορεί να αντέξει τις πιέσεις του παγκόσμιου ανταγωνισμού και τη μακροπρόθεσμη αξιοπιστία; Ή είναι ένα χάρτινο κάστρο, ευάλωτο στην κατάρρευση υπό το βάρος των αντιφάσεών του; Ένα γεγονός γίνεται όλο και πιο δύσκολο να αμφισβητηθεί: πίσω από τις γυαλιστερές διαφημιστικές πινακίδες και τις υψηλής τεχνολογίας υποσχέσεις, ο τομέας των EV της Κίνας παλεύει με ένα έλλειμμα εμπιστοσύνης που καμία ποσότητα πατριωτικού branding δεν μπορεί να καλύψει.
ΠΗΓΗ: First Post
Οικονομία
«Αλώβητο» το Euribor από τον πόλεμο
Κλείνοντας έναν νέο κύκλο πτώσης που ξεκίνησε τον Ιανουάριο, το Euribor-κύριος δείκτης αναφοράς των περισσότερων κυμαινόμενων στεγαστικών δανείων, φαίνεται πώς «θα συνεχίσει να ωφελεί τους δανειολήπτες», εκτιμούν παράγοντες της αγοράς, μιλώντας στη Ναυτεμπορική.

Αμετάβλητο, στο 2,08% κλείνει το Euribor 12μήνου τον Ιούνιο ,εν μέσω μιας παγκόσμιας οικονομικής αβεβαιότητας, που πυροδότησαν οι γεωπολιτικές συγκρούσεις στη Μέση Ανατολή
Κλείνοντας έναν νέο κύκλο πτώσης που ξεκίνησε τον Ιανουάριο, το Euribor-κύριος δείκτης αναφοράς των περισσότερων κυμαινόμενων στεγαστικών δανείων, φαίνεται πώς «θα συνεχίσει να ωφελεί τους δανειολήπτες», εκτιμούν παράγοντες της αγοράς, μιλώντας στη Ναυτεμπορική.
Παρά τη στασιμότητα του Euribor τον Ιούνιο, οι αναλυτές διαβεβαιώνουν ότι το ποσοστό του 2,08% θα έχει θετικό αντίκτυπο στους κατόχους στεγαστικών δανείων κυμαινόμενου επιτοκίου που θα αναθεωρήσουν τα δάνειά τους τον Ιούλιο.
«Με μία συνεδρία να απομένει μέχρι το τέλος του μήνα, το μέσο προσωρινό επιτόκιο Euribor παρέμεινε μεν το ίδιο με τον Μάιο, γεγονός που διακόπτει ένα σερί τεσσάρων συνεχόμενων μηνών πτώσης, αλλά σε ετήσια βάση, η μείωση του δείκτη είναι μεγάλη, αν σκεφτεί κανείς ότι τον Ιούνιο του 2024 ήταν στο 3,650%», τονίζουν στη «Ν» οι ίδιες πηγές και εξηγούν: «Αυτό θα σημαίνει, για παράδειγμα, ότι για ένα μέσο στεγαστικό δάνειο 150.000 ευρώ σε διάστημα 25 ετών και με επιτόκιο Euribor συν 1%,που θα αναθεωρηθεί τον Ιούλιο, οι δόσεις θα μειωθούν κατά περίπου 130 ευρώ ανά μήνα ή σχεδόν 1.550 ευρώ ετησίως».
Η παρέμβαση της ΕΚΤ
Το Euribor παρουσίασε πάντως μεταβλητότητα καθ’ όλη τη διάρκεια του μήνα λόγω μιας σειράς γεγονότων που επηρέασαν την παγκόσμια οικονομία. Αφενός, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) μείωσε τα επιτόκια για έβδομη συνεχόμενη φορά στις αρχές Ιουνίου, στο 2% , το χαμηλότερο επίπεδο από τον Δεκέμβριο του 2022.
Το Euribor, το οποίο συνήθως προβλέπει τις κινήσεις της νομισματικής πολιτικής της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας , παρέμεινε αμετάβλητο μετά την επιβεβαίωση της προέδρου της ΕΚΤ, Κριστίν Λαγκάρντ, στις 5 Ιουνίου ότι φτάνει το τέλος του τρέχοντος κύκλου μείωσης των επιτοκίων.
Η κρίσιμη 9η Ιουλίου
Υπάρχει βέβαια μπροστά μας μια κρίσιμη ημερομηνία: η 9η Ιουλίου, η προθεσμία που έθεσε ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ στους εμπορικούς του εταίρους για να καταλήξουν σε συμφωνία για τους δασμούς.
«Πιστεύουμε ότι η ΕΚΤ θα αφιερώσει όλο ή το μεγαλύτερο μέρος του καλοκαιριού για να αξιολογήσει την κατάσταση στο μέτωπο των δασμών πριν λάβει απόφαση για τα επιτόκια. Επομένως, εκτός από τυχόν σημαντικές εκπλήξεις, θα μπορούσαμε να δούμε το Euribor να σταθεροποιείται κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού και μέχρι η ΕΚΤ να είναι έτοιμη να χαλαρώσει τη νομισματική της πολιτική για τελευταία φορά σε αυτόν τον κύκλο»,εκτιμούν οι ίδιες πηγές και προσθέτουν: «Εκτός κι αν οι εμπορικές διαπραγματεύσεις της ΕΕ με τις Ηνωμένες Πολιτείες στο θέμα των δασμών λάβουν μια απροσδόκητη τροπή προς το χειρότερο, «η ΕΚΤ θα πρέπει να μείνει άπραγη στην επόμενη συνάντηση τον Ιούλιο » και προβλέπουν ότι η τελική μείωση των επιτοκίων θα πρέπει να περιμένει μέχρι τον Σεπτέμβριο ή τον Οκτώβριο.
Ο παράγων «γεωπολιτική»
Όσον αφορά τη γεωπολιτική ,ο πόλεμος Ιράν-Ισραήλ στη Μέση Ανατολή προκάλεσε μεν ανησυχία στις αγορές, αλλά φαίνεται ότι η κατάσταση εξομαλύνεται σταδιακά.
«Η πρόσφατη κλιμάκωση της σύγκρουσης, μετά και την παρέμβαση των Ηνωμένων Πολιτειών, αύξησε μεν την αβεβαιότητα στις παγκόσμιες αγορές λόγω του πιθανού αντίκτυπού της τόσο στις τιμές του πετρελαίου όσο και, κατά συνέπεια, στον πληθωρισμό», αλλά το Euribor «συνεχίζει να ευνοεί τη σταθερότητα, υποδηλώνοντας ότι οι αγορές δεν θεωρούν πιθανή την επιδείνωση της κατάστασης στην περιοχή», εξηγούν οι ίδιες πηγές.
Από την άλλη πλευρά, ο αναλυτής της HelpMyCash, Μικέλ Ρίερα, προβλέπει ότι το Euribor θα κλείσει το έτος περίπου στο 1,9% έως 2%», αν και αναγνωρίζει ότι είναι δύσκολο να γίνουν προβλέψεις όταν η γεωπολιτική κατάσταση «είναι τόσο ασταθής όσο είναι σήμερα».
Οι ειδικοί τονίζουν επίσης ότι η πτωτική τάση του Euribor έχει σταματήσει και αναμένουν ότι θα παραμείνει σταθερό τουλάχιστον μέχρι τον Σεπτέμβριο, όταν η αγορά θα ανοίξει ξανά μετά το καλοκαίρι και όταν θα είναι δυνατό να αναλυθεί λεπτομερέστερα πώς η σύγκρουση στη Μέση Ανατολή επηρεάζει τον πληθωρισμό.
-
Πολιτική7 ημέρες πριν
Τεράστια ανατροπή! Ισχύει ότι αρνήθηκε η Κίμπερλι Γκίλφοϊλ να αναλάβει την Πρεσβεία των ΗΠΑ στην Αθήνα;
-
Απόψεις2 εβδομάδες πριν
Γι’αυτό οι Τούρκοι τρέμουν το μένος του Ισραήλ! Η προφητεία του μέντορα του Ερντογάν που “στοιχειώνει” την Άγκυρα
-
Απόψεις6 ημέρες πριν
Η φωτογραφία που “μίλησε”! Ανύπαρκτος γεωπολιτικός παίκτης η Ελλάδα
-
Πολιτική3 μήνες πριν
Ομολογία αποτυχίας από Γκιουρντενίζ! Οι Τούρκοι εγκαταλείπουν τη “Γαλάζια Πατρίδα” δια στόματος του εμπνευστή της
-
Πολιτική1 μήνα πριν
Ανατροπή στην ανατροπή! Ο Σίσι βάζει τα πράγματα στη θέση τους για το Σινά – Καμία προσβολή της μοναδικής και ιερής θρησκευτικής θέσης της Μονής -Δεν αλλάζει πουθενά το καθεστώς
-
Πολιτική3 μήνες πριν
Τούρκοι εισέβαλαν στην Καβάλα για να δείξουν «απειλητική» πινακίδα της ματωμένης Κύπρου! (video)
-
Άμυνα2 μήνες πριν
Χειρουργική επιχείρηση! Η Ινδία χτύπησε το Πακιστάν με SCALP και HAMMER που εκτοξεύτηκαν από Rafale
-
Διεθνή2 μήνες πριν
Ινδός στρατηγός απειλεί με πυρηνικό αφανισμό την Τουρκία