Ακολουθήστε μας

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ

Η Άλωση πέρα από τα μνημόσυνα! Τι δεν θέλουμε να ακούμε

Ο Νίκος Δελαγραμμάτικας μιλά στο ΕΛΙΣΜΕ για την Άλωση της Κωνσταντινούπολης, επιχειρώντας μια διαφορετική προσέγγιση της 29ης Μαΐου 1453.

Δημοσιεύτηκε στις

Μια διαφορετική, αιχμηρή και απομυθοποιητική προσέγγιση για την Άλωση της Κωνσταντινούπολης παρουσίασε ο Νίκος Δελαγραμμάτικας στο ΕΛΙΣΜΕ, σε επετειακή εκδήλωση αφιερωμένη στην 29η Μαΐου 1453.

Η ομιλία δεν κινήθηκε στη συνηθισμένη γραμμή των μνημοσύνων και της απλής συναισθηματικής αναφοράς στις «χαμένες πατρίδες». Αντίθετα, ο ομιλητής επιχείρησε να δει την Άλωση ως κοσμοϊστορική σύγκρουση, αλλά και ως αποτέλεσμα μακράς παρακμής, εσωτερικής φθοράς, στρατηγικών λαθών και αδυναμίας πρόβλεψης.

Στην αρχή της τοποθέτησής του, ο Δελαγραμμάτικας έθεσε το ζήτημα της συνέχειας του Ελληνισμού, υπογραμμίζοντας ότι ο ελληνικός πολιτισμός δεν πρέπει να τεμαχίζεται αυθαίρετα σε «αρχαίο», «βυζαντινό», «νεότερο» και «σύγχρονο», σαν να πρόκειται για ξένους μεταξύ τους κόσμους. Κατά την ανάλυσή του, ο πυρήνας του διαχρονικού ελληνικού πολιτισμού είναι ο ανθρωποκεντρισμός.

Για την ίδια την Άλωση, στάθηκε στη σημασία των λέξεων: αλώθηκε, παραδόθηκε, προδόθηκε, καταναλώθηκε; Όπως τόνισε, η Ιστορία δεν είναι άσπρο-μαύρο. Η πτώση της Κωνσταντινούπολης υπήρξε το αποτέλεσμα μιας πολιορκίας, αλλά και μιας ιστορικής πορείας που είχε αρχίσει πολύ νωρίτερα, ιδίως μετά το καταστροφικό πλήγμα του 1204 από τους Σταυροφόρους.

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στον ρόλο της Δ΄ Σταυροφορίας, χαρακτηρίζοντας το 1204 πολιτική και πολιτιστική καταστροφή. Μετά την άλωση από τους Λατίνους, η αυτοκρατορία δεν επανήλθε ποτέ στην παλαιά της ακμή. Το 1453, όπως σημείωσε, η Κωνσταντινούπολη ήταν πλέον σκιά του παλαιού της εαυτού.

Ο ομιλητής ανέλυσε το στρατιωτικό σκέλος της πολιορκίας, με ιδιαίτερη έμφαση στο οθωμανικό πυροβολικό, το οποίο, όπως είπε, έδωσε ουσιαστικά τη νίκη στον Μωάμεθ. Τα τείχη διαλύθηκαν κυρίως στην περιοχή της Πύλης του Αγίου Ρωμανού, ενώ οι υπερασπιστές της Πόλης αναγκάζονταν καθημερινά να επισκευάζουν τις ρωγμές μέσα σε ασφυκτικές συνθήκες.

Σύμφωνα με την ομιλία, η Πόλη υπερασπίστηκε από έναν μικρό αριθμό μαχητών, με περίπου 5.000 Έλληνες και περίπου 2.000 Λατίνους, ενώ απέναντί τους βρισκόταν μια τεράστια οθωμανική δύναμη. Ο Δελαγραμμάτικας στάθηκε με σκληρή γλώσσα στο γεγονός ότι μια αυτοκρατορική πρωτεύουσα βρέθηκε με τόσο περιορισμένη στρατιωτική δυνατότητα, χαρακτηρίζοντας αυτή την κατάσταση ως ένδειξη βαθιάς κατάπτωσης.

Στην ομιλία του απέρριψε τις απλουστευτικές ερμηνείες περί «προδοσίας» ή αποκλειστικά περί «Κερκόπορτας», σημειώνοντας ότι οι πηγές δεν στηρίζουν πάντα τους δημοφιλείς μύθους που επαναλαμβάνονται επί δεκαετίες. Επισήμανε επίσης ότι η αντίθεση ενωτικών και ανθενωτικών έχει συχνά υπερτονιστεί, ενώ στις πηγές εμφανίζεται πολύ πιο έντονη η αντιπαλότητα Γενουατών και Βενετών.

Από τα πιο αιχμηρά σημεία της ομιλίας ήταν η αναφορά στην ευθύνη εκείνου που υφίσταται μια μεγάλη καταστροφή. Ο Δελαγραμμάτικας υποστήριξε ότι πριν αναζητηθούν οι ευθύνες στους εχθρούς, στους συμμάχους που δεν βοήθησαν ή στους εξωτερικούς παράγοντες, πρέπει πρώτα να εξεταστεί τι δεν προέβλεψε και τι δεν έκανε ο ίδιος ο Ελληνισμός.

Στο ίδιο πλαίσιο, μίλησε για τη διχόνοια, την απομόνωση του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου, τα συνθήματα της εποχής και τη νοοτροπία που υπονόμευε την άμυνα της Πόλης. Ιδιαίτερη μνεία έκανε στο σύνθημα «καλύτερα σαρίκι παρά παπική τιάρα», υποστηρίζοντας ότι τέτοιες αντιλήψεις επηρέασαν το ηθικό και τη συνοχή σε μια στιγμή υπαρξιακού κινδύνου.

Το συμπέρασμα της ομιλίας ήταν σαφές: η Άλωση δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται μόνο ως ημέρα πένθους, αλλά ως μάθημα εθνικής αυτογνωσίας. Όχι για να αναπαράγεται ένα τελετουργικό θρήνου, αλλά για να κατανοηθούν οι αιτίες της ήττας: η παρακμή, η έλλειψη στρατηγικής, η απουσία πρόβλεψης, η εσωτερική διάσπαση και η εξάρτηση από ξένες υποσχέσεις.

Ο Νίκος Δελαγραμμάτικας δεν χάιδεψε αυτιά. Αντί να μιλήσει μόνο για το μεγαλείο της τελευταίας άμυνας, έθεσε το δύσκολο ερώτημα: τι κάνουμε με την Ιστορία; Τη χρησιμοποιούμε για μνημόσυνα ή για να βάλουμε μυαλό;

Και αυτό είναι ίσως το πιο ισχυρό μήνυμα της παρέμβασής του στο ΕΛΙΣΜΕ: η μνήμη της Άλωσης έχει αξία μόνο όταν γίνεται εργαλείο αυτογνωσίας, όχι όταν μετατρέπεται σε επαναλαμβανόμενο θρήνο χωρίς συμπέρασμα.

 

Ο Νίκος Δελαγραμμάτικας γεννήθηκε στον Πειραιά και είναι απόφοιτος της Ιωνιδείου Προτύπου Σχολής. Σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Από το 1996 έως το 2008 υπήρξε σπουδαστής του Κέντρου Διπλωματικών και Στρατηγικών Σπουδών Αθήνας-Παρισιού, ενώ παράλληλα, από το 1996 έως το 2020, παρακολούθησε σπουδές και κύκλους μαθημάτων στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, με έμφαση στις Ιστορικές και Βυζαντινές Σπουδές.

Από το 2006 έως το 2012 υπήρξε ακροατής του Λαϊκού Πανεπιστημίου σε διάφορους θεματικούς κύκλους, ενώ από το 2008 έως το 2020 παρακολούθησε μαθήματα στο Ελεύθερο Πανεπιστήμιο της Στοάς του Βιβλίου.

Την περίοδο 2018-2021 σπούδασε στο New York College στον κύκλο «Υβριδικές Απειλές – Γεωπολιτική – Leadership – Management». Είναι επίσης κάτοχος δύο πτυχίων στον τομέα του digital marketing.

Ομιλεί πολύ καλά Αγγλικά, Γαλλικά και Ιταλικά, καθώς και σε μέτριο επίπεδο Ισπανικά, Γερμανικά και Αλβανικά.

Είναι ο άγνωστος Χ, αλλά φυσικό πρόσωπο που βοηθάει στην παραγωγή ειδήσεων στο Geopolitico.gr, αλλά και τη δημιουργία βίντεο στο κανάλι του Σάββα Καλεντερίδη. Πολλοί τον χαρακτηρίζουν ως ανθρώπινο αλγόριθμο λόγω του όγκου των δεδομένων και πληροφοριών που αφομοιώνει καθημερινώς. Είναι καταδρομέας με ειδικότητα Χειριστή Ασυρμάτων Μέσων.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ

Είμαι ο χάρτης της Σεβίλλης! Είμαι ζωντανός

Επιτέλους κάντε κάτι. Γράφει ο Χρήστος Κηπουρός.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Αφιερώνεται στην ίδρυση μιας νέας Πόλης στην Νότια Κρήτη, που

προτείνουμε με το Σμήναρχο Λουτσέτη, με όνομα: “ΒΗΤΑ 12μίλια”.

Η μικρή Καβάλα του Νότου & “Αλήθεια ες αεί” των δώδεκα μιλίων.

Πηγή εικόνας: George Sachinis

Σκεπτόμενος τους εν Αθήναις άνωθεν, λέω να τους ερωτήσω να πουν καθαρά: «Τον θέλετε τον Χάρτη της Σεβίλλης; Ή είστε δεν-θέλει-στες;». Σταματήστε να κρύβεστε πίσω από ευρωπαϊκές επιτροπές, τεχνοκρατικά προσχήματα και ένοχες σιωπές για τα 12 μίλια. Απαντήστε καθαρά αν θέλετε τη γεωπολιτική θωράκιση της πατρίδας μας. Ναι ή ου;

Και όταν λέτε στη Βουλή ότι η Ελλάδα διαθέτει τεράστιο γεωπολιτικό πλούτο και προφανώς υπονοείτε τον χάρτη της Σεβίλλης, γιατί δεν τον ονοματίζετε; Ούτε το όνομα του λέτε, θυμίζοντας το βιβλίο της Πόντιας Thea Halo «Ούτε το όνομά μου» και πρόσφατα το “Νοτίως της Κρήτης” του Μητσοτάκη, αντί για το όνομα “Νότιο Κρητικό Πέλαγος”.

1. Η Σημαδεμένη Τράπουλα του Συλλογικού Όργουελ

Σε μια χώρα όπου αντί της Δημοκρατίας κυριαρχεί η συστημικότητα —τράπεζες, ΜΜΕ και Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, στα οποία αποθεώνεται η λογοκρισία, με σβηστήρες {!} σε αναρτημένα με χιλιάδες Likes και καρδούλες γραπτά μου — ποιος Όργουελ; Όλη η Ελλάδα είναι συλλογικός Όργουελ, με κατά πόδας να τον ακολουθούν τα διάφορα κομματικά μορφώματα. Παλαιάς και Νέας κοπής, πρεσπογενή και προσχωσιγενή και άλλα, μη ιδεογενή. Όμως, οι ευφυείς ιδέες κερδίζουν όχι μόνο εκτός έδρας, αλλά ακόμη και με σημαδεμένη τράπουλα! Η αλήθεια δεν φιμώνεται από οποιαδήποτε γρανάζια. Να είναι καλά οι Έλληνες, που την πιάνουν στο φτερό.

2. «Είμαι ο Χάρτης της Σεβίλλης. Είμαι ζωντανός!»

Αν ο συγκεκριμένος Χάρτης είχε στόμα και μιλούσε, θα έβγαινε και θα φώναζε προς κάθε κατεύθυνση: «Είμαι ο Χάρτης της Σεβίλλης, Είμαι ζωντανός! Κάντε κάτι!». Η κραυγή του αυτή θυμίζει έντονα το Μακάριο, που βγήκε από το ραδιόφωνο της Πάφου και συγκλόνισε τον πλανήτη λέγοντας: «Είμαι ο Μακάριος, είμαι ζωντανός». Όσο κι αν οι άνωθεν κι οι εγχώριοι τουρκομπαρόκ κύκλοι θέλουν τον Χάρτη πολιτικά «νεκρό» για να μην ενοχλούν, αυτός παραμένει ζωντανό, νόμιμο και ηθικό όπλο του Ελληνισμού.

3. Νόμος ή Δημοψήφισμα

Στον μεγάλο αγώνα της διεθνούς Ιδεόσφαιρας, η θάλασσα ομορφαίνει όταν τα νερά ηρεμούν, που όμως αυτό γίνεται μόνο με ιδέες —και μάλιστα όχι ό,τι κι ό,τι, αλλά ιδέες επεξεργασμένες και σοβαρές!

Υπάρχουν δύο λύσεις. Είτε ο Χάρτης της Σεβίλλης να γίνει Νόμος ώστε να αποκτήσει Νομική υπόσταση είτε να προκηρυχθεί άμεσα Δημοψήφισμα.

4. Η Αθηναϊκή Αποφυγή και τα Επτά Θαύματα

Η Αθηναϊκή συστημικότητα ψάχνει να βρει νέους τρόπους αποφυγής της συζήτησης. Καλώς λοιπόν να ορίσουν περισσότερα γραπτά ειδημόνων. Όχι μόνον ένα. Αν μη τι άλλο ο Χάρτης της Σεβίλλης αξίζει ίσαμε επτά θαύματα: ΑΟΖ, 12μλ, Κριτής, φάρμακο, plan b, Καστελόριζο, Πατρίδα.

_________________

Επιμέλεια: Μανώλης Λουτσέτης

Διδυμότειχο Ιεράπετρα 8 Ιουνίου 2026,

Συνέχεια ανάγνωσης

Άμυνα

Χρυσή ευκαιρία για Ινδία και Γαλλία για το μαχητικό 6ης γενιάς

Μετά το γαλλογερμανικό ναυάγιο, η Ινδία μπαίνει στο παιχνίδι του μαχητικού 6ης γενιάς

Δημοσιεύτηκε

στις

Η κατάρρευση του ευρωπαϊκού προγράμματος FCAS ανοίγει ένα νέο παράθυρο ευκαιρίας για την Ινδία, η οποία θα μπορούσε να πάρει τη θέση της Γερμανίας δίπλα στη Γαλλία στην ανάπτυξη μαχητικού 6ης γενιάς.

Γράφει ο Χρήστος Κωνσταντινίδης

Το πρόγραμμα Future Combat Air System, που ξεκίνησε το 2017 ως φιλόδοξο σχέδιο ύψους περίπου 100 δισ. ευρώ, είχε στόχο τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου «περιβάλλοντος συστημάτων», του νέου μαχητικού NGF, μη επανδρωμένων συνοδευτικών αεροσκαφών και combat cloud για διασύνδεση πλατφορμών. Ωστόσο, οι χρόνιες διαφωνίες ανάμεσα στη Dassault, που εκπροσωπεί τη Γαλλία, και την Airbus, που εκπροσωπεί Γερμανία και Ισπανία, έφεραν το πρόγραμμα σε αδιέξοδο.

Η τελευταία προσπάθεια διάσωσης έγινε στη συνάντηση του Γερμανού καγκελαρίου Φρίντριχ Μερτς με τον Γάλλο πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν στο περιθώριο της Συνόδου ΕΕ–Δυτικών Βαλκανίων στο Μαυροβούνιο. Από εκεί έγινε οριστικά αντιληπτό, ότι το βιομηχανικό αδιέξοδο δεν μπορούσε να σπάσει. Σύμφωνα με δημοσιεύματα στον ευρωπαϊκό Τύπο, το Παρίσι και το Βερολίνο βάζουν τέλος στην κοινή ανάπτυξη του μαχητικού, αν και η συνεργασία σε επιμέρους ψηφιακά συστήματα και combat cloud ενδέχεται να συνεχιστεί.

Η ουσία της σύγκρουσης ήταν απλή αλλά καθοριστική. Η Dassault ζητούσε ηγετικό ρόλο στην ανάπτυξη του μαχητικού, επικαλούμενη την εμπειρία της στα Rafale. Η Airbus απαιτούσε ισότιμη κατανομή έργου, θεωρώντας ότι η γαλλική πλευρά άφηνε πολύ μικρό χώρο στη γερμανική βιομηχανία.

Πέρα από τη βιομηχανική μοιρασιά, υπήρχε και δογματική διαφορά! Η Γαλλία ήθελε αεροσκάφος ικανό για πυρηνική αποτροπή και επιχειρήσεις από αεροπλανοφόρο, ενώ η Γερμανία προτιμούσε βαρύτερο αεροσκάφος, με έμφαση στην εμβέλεια, το φορτίο, την αεροπορική υπεροχή και το stealth.

Σε αυτό το σημείο μπαίνει στο κάδρο η Ινδία. Ο πρώην πτέραρχος της ινδικής Αεροπορίας Ανίλ Τσόπρα δήλωσε στο EurAsian Times ότι το Νέο Δελχί πρέπει να εκμεταλλευθεί την ευκαιρία και να ενώσει δυνάμεις με τη Γαλλία. Όπως υποστήριξε, η Ινδία διαθέτει ταλέντο, βιομηχανική βάση και μια Πολεμική Αεροπορία που θα μπορούσε να δώσει μεγάλες παραγγελίες για ένα τέτοιο μαχητικό.

Η πρόταση δεν είναι αβάσιμη. Ινδία και Γαλλία έχουν βαθιά αμυντική σχέση από τη δεκαετία του 1950, όταν η Ινδία απέκτησε τα γαλλικά Ouragan, γνωστά στην Ινδία ως Toofani. Ακολούθησαν τα Mystère IVA, τα Mirage 2000, τα Rafale και, πιο πρόσφατα, η συμφωνία του 2025 για Rafale-M του ινδικού Ναυτικού. Το υπό συζήτηση ινδικό πρόγραμμα για 114 Rafale θα μπορούσε να κάνει την Ινδία τον μεγαλύτερο χρήστη Rafale εκτός Γαλλίας, εφόσον ολοκληρωθεί.

Για τη Γαλλία, μια ινδική συμμετοχή θα έφερνε χρηματοδότηση, μεγάλο αριθμό μελλοντικών παραγγελιών και δυνατότητα συμπαραγωγής. Για την Ινδία, θα άνοιγε πρόσβαση σε τεχνολογίες 6ης γενιάς: Stealth νέας εποχής, προηγμένη πρόωση, διασυνδεδεμένο πεδίο μάχης, τεχνητή νοημοσύνη, συνεργασία επανδρωμένων και μη επανδρωμένων αεροσκαφών.

Το ενδιαφέρον είναι ότι Παρίσι και Νέο Δελχί φαίνεται να έχουν μεγαλύτερη στρατηγική συμβατότητα από ό,τι είχαν Παρίσι και Βερολίνο. Και οι δύο πλευρές ενδιαφέρονται για αεροναυτική ισχύ, επιχειρήσεις από αεροπλανοφόρα και πυρηνική αποτροπή. Η Ινδία, με δύο αεροπλανοφόρα σε υπηρεσία και τρίτο σε σχεδιασμό, έχει ανάγκες που μοιάζουν περισσότερο με τις γαλλικές παρά με τις γερμανικές.

Παράλληλα, η Ινδία ήδη χτίζει υποδομές γύρω από το γαλλικό οικοσύστημα. Η Safran προχωρά σε εγκατάσταση MRO για τον κινητήρα M88 του Rafale στο Χαϊντεραμπάντ, ενώ υπάρχουν συζητήσεις για συνεργασία στον κινητήρα του ινδικού AMCA, του εγχώριου μαχητικού 5ης γενιάς. Υπενθυμίζεται, ότι η Safran είναι η εταιρεία, η οποία πριν λίγο καιρό υπέγραψε συμφωνία με την τουρκική Baykar. Η συνεργασία με τη Γαλλία στο FCAS θα μπορούσε να λειτουργήσει και ως τεχνολογικός επιταχυντής για το ίδιο το AMCA.

Υπάρχει, όμως, και σοβαρός κίνδυνος. Η Ινδία δεν θέλει να γίνει απλώς ταμείο χρηματοδότησης ενός γαλλικού μαχητικού. Το κρίσιμο ζήτημα θα είναι το ποσοστό συμμετοχής, η μεταφορά τεχνογνωσίας, τα δικαιώματα συμπαραγωγής και ο πραγματικός ρόλος της ινδικής βιομηχανίας. Αν η Dassault επιδιώξει απόλυτο έλεγχο, το Νέο Δελχί θα βρεθεί μπροστά στο ίδιο πρόβλημα που διέλυσε τη συνεργασία με το Βερολίνο.

Η κατάρρευση του FCAS, λοιπόν, δεν είναι μόνο ευρωπαϊκό ναυάγιο. Είναι και στρατηγικό άνοιγμα. Η Γερμανία ήδη κοιτά προς Saab ή άλλα σχήματα, ενώ η Γαλλία πρέπει να αποφασίσει αν θα προχωρήσει μόνη ή με νέο εταίρο. Για την Ινδία, η συγκυρία είναι σπάνια! Μπορεί να μπει στο τραπέζι της 6ης γενιάς όχι ως απλός πελάτης, αλλά ως συμπαραγωγός.

Το ερώτημα είναι αν Παρίσι και Νέο Δελχί μπορούν να συμφωνήσουν σε αυτό που δεν κατάφεραν Παρίσι και Βερολίνο, δηλαδή να διαμοργώσουν μια πραγματική στρατηγική σύμπραξη και όχι μια απλή βιομηχανική μοιρασιά.

Συνέχεια ανάγνωσης

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ

ΗΠΑ–Halkbank: Η Ουάσιγκτον αφήνει τον Ερντογάν χωρίς το «βαρίδι» που τον πίεζε

Η υπόθεση Halkbank ήταν ένα από τα λίγα πραγματικά χαρτιά πίεσης των ΗΠΑ απέναντι στον Ερντογάν. Με την αρχειοθέτησή της, η Άγκυρα απαλλάσσεται από ένα μεγάλο βάρος και αποκτά μεγαλύτερο περιθώριο κινήσεων.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η απόφαση των ΗΠΑ να ζητήσουν την απόρριψη της ποινικής υπόθεσης κατά της τουρκικής κρατικής τράπεζας Halkbank δεν είναι μια απλή δικαστική διευθέτηση. Είναι πολιτικό δώρο προς την Άγκυρα και αρνητική εξέλιξη για την Ελλάδα, καθώς αφαιρεί από την Ουάσιγκτον ένα από τα ισχυρότερα μέσα πίεσης που διέθετε απέναντι στον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.

Η υπόθεση Halkbank δεν ήταν δευτερεύουσα. Αφορούσε κατηγορίες ότι η τουρκική κρατική τράπεζα βοήθησε το Ιράν να παρακάμψει τις αμερικανικές κυρώσεις, μέσω ενός δικτύου συναλλαγών δισεκατομμυρίων δολαρίων. Οι αμερικανικές αρχές είχαν μιλήσει για κρυφή μεταφορά περίπου 20 δισ. δολαρίων, μετατροπή πετρελαϊκών εσόδων σε χρυσό και μετρητά, καθώς και χρήση ψευδών εμπορικών εγγράφων για αποστολές τροφίμων.

Και όμως, μετά από χρόνια δικαστικής αντιπαράθεσης, η υπόθεση οδηγείται προς αρχειοθέτηση χωρίς πρόστιμο, χωρίς παραδοχή ενοχής και χωρίς ποινική ευθύνη για την τουρκική τράπεζα. Η Halkbank δεσμεύεται απλώς να μην προχωρεί σε συναλλαγές που ωφελούν το Ιράν και να τηρεί μηχανισμούς συμμόρφωσης κατά του ξεπλύματος χρήματος.

Με απλά λόγια, η Άγκυρα βγαίνει από μια εξαιρετικά δύσκολη υπόθεση με ελάχιστο κόστος.

Το χαρτί πίεσης που χάνει η Ουάσιγκτον

Για χρόνια, η υπόθεση Halkbank λειτουργούσε ως αμερικανικό «χαλινάρι» απέναντι στον Ερντογάν. Δεν ήταν μόνο νομικό ζήτημα. Ήταν εργαλείο πίεσης σε μια περίοδο κατά την οποία η Τουρκία αγόραζε ρωσικούς S-400, εκβίαζε στο ΝΑΤΟ, απειλούσε Ελλάδα και Κύπρο, έκανε παζάρια με τη Μόσχα και ταυτόχρονα απαιτούσε ανταλλάγματα από τη Δύση.

Όσο ο φάκελος παρέμενε ανοικτός, η Άγκυρα γνώριζε ότι ένα σοβαρό πλήγμα θα μπορούσε να πέσει πάνω σε κρατικό τραπεζικό πυλώνα της Τουρκίας. Αυτό περιόριζε, έστω μερικώς, την τουρκική αλαζονεία.

Τώρα, το μήνυμα είναι διαφορετικό: η Τουρκία πιέζει, παζαρεύει, απειλεί, κάνει διπλό παιχνίδι και στο τέλος παίρνει διευκολύνσεις.

Αρνητικό μήνυμα για την Ελλάδα

Για την Ελλάδα, η εξέλιξη είναι προβληματική. Όχι επειδή η Αθήνα είχε άμεση εμπλοκή στην υπόθεση Halkbank, αλλά επειδή η υπόθεση ήταν μέρος του ευρύτερου πλέγματος πίεσης των ΗΠΑ προς την Τουρκία.

Όταν η Ουάσιγκτον αφαιρεί τέτοια βαρίδια από τον Ερντογάν, μειώνεται και το κόστος της τουρκικής αναθεωρητικής πολιτικής. Η Άγκυρα αισθάνεται ότι μπορεί να επιστρέψει στο γνώριμο παζάρι: λίγη συνεργασία με τις ΗΠΑ, λίγη ένταση με τη Ρωσία, λίγη πίεση στο ΝΑΤΟ, λίγες απειλές στο Αιγαίο και στην Κύπρο, και στο τέλος πολιτικά ανταλλάγματα.

Αυτό είναι το κακό προηγούμενο.

Η Ελλάδα έχει συμφέρον η Τουρκία να βρίσκεται υπό πραγματικό έλεγχο, όχι να επιβραβεύεται κάθε φορά που η Ουάσιγκτον θέλει να τη φέρει πιο κοντά στη Δύση. Διότι η εμπειρία δείχνει ότι ο Ερντογάν εισπράττει τα ανταλλάγματα, αλλά δεν εγκαταλείπει τον αναθεωρητισμό.

Η συγκυρία με το Ιράν

Ακόμη πιο ανησυχητική είναι η συγκυρία. Το αμερικανικό υπουργείο Δικαιοσύνης υποστηρίζει ότι η άρση των διώξεων θα εξυπηρετήσει το συμφέρον των ΗΠΑ να μειωθεί η υποστήριξη προς το Ιράν.

Δηλαδή η Ουάσιγκτον εμφανίζεται να κάνει μια γεωπολιτική συναλλαγή: κλείνει έναν φάκελο που ενοχλεί την Τουρκία, με αντάλλαγμα την προσδοκία ότι η Άγκυρα θα περιορίσει τη βοήθεια προς την Τεχεράνη.

Το πρόβλημα είναι ότι η Τουρκία έχει αποδείξει πως ξέρει να πουλάει ακριβά τη γεωγραφία της, χωρίς να αλλάζει στρατηγική συμπεριφορά. Το έκανε με τη Ρωσία, το έκανε με τη Συρία, το έκανε με το ΝΑΤΟ, το έκανε με τη Σουηδία, το κάνει διαρκώς στην Ανατολική Μεσόγειο.

Ο Τραμπ και η πολιτική διάσταση

Δεν περνά απαρατήρητο ότι ο Ερντογάν είχε δηλώσει πως ο Ντόναλντ Τραμπ του είχε πει ότι «το πρόβλημα της Halkbank έχει τελειώσει για εμάς». Αν αυτή η φράση αποτυπώνει το πραγματικό κλίμα στην Ουάσιγκτον, τότε η υπόθεση δεν είναι απλώς νομική. Είναι βαθιά πολιτική.

Και αυτό πρέπει να προβληματίσει την Αθήνα.

Διότι όταν ένας τόσο σοβαρός φάκελος κλείνει χωρίς πρόστιμο και χωρίς παραδοχή ενοχής, η Τουρκία διαβάζει το μήνυμα με τον δικό της τρόπο: η πίεση αποδίδει, οι απειλές πιάνουν τόπο και οι γεωπολιτικές ανάγκες της Ουάσιγκτον υπερισχύουν της συνέπειας.

Η ουσία

Η υπόθεση Halkbank ήταν ένα από τα λίγα πραγματικά χαρτιά πίεσης των ΗΠΑ απέναντι στον Ερντογάν. Με την αρχειοθέτησή της, η Άγκυρα απαλλάσσεται από ένα μεγάλο βάρος και αποκτά μεγαλύτερο περιθώριο κινήσεων.

Για την Ελλάδα, αυτό δεν είναι καλή είδηση. Είναι προειδοποίηση.

Όταν η Ουάσιγκτον θέλει να χρησιμοποιήσει την Τουρκία σε μεγαλύτερα γεωπολιτικά μέτωπα, είναι πρόθυμη να κλείσει τα μάτια σε υποθέσεις που μέχρι χθες παρουσίαζε ως σοβαρές παραβιάσεις κυρώσεων. Και όταν αυτό συμβαίνει, η Αθήνα οφείλει να μη ζει με αυταπάτες.

Η Τουρκία δεν αλλάζει επειδή της χαρίζονται προβλήματα. Αντιθέτως, αποθρασύνεται.

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ16 λεπτά πριν

Είμαι ο χάρτης της Σεβίλλης! Είμαι ζωντανός

Επιτέλους κάντε κάτι. Γράφει ο Χρήστος Κηπουρός.

Άμυνα45 λεπτά πριν

Χρυσή ευκαιρία για Ινδία και Γαλλία για το μαχητικό 6ης γενιάς

Μετά το γαλλογερμανικό ναυάγιο, η Ινδία μπαίνει στο παιχνίδι του μαχητικού 6ης γενιάς

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ1 ώρα πριν

ΗΠΑ–Halkbank: Η Ουάσιγκτον αφήνει τον Ερντογάν χωρίς το «βαρίδι» που τον πίεζε

Η υπόθεση Halkbank ήταν ένα από τα λίγα πραγματικά χαρτιά πίεσης των ΗΠΑ απέναντι στον Ερντογάν. Με την αρχειοθέτησή της,...

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ2 ώρες πριν

Στην Ουάσιγκτον η «μάχη» για την Κύπρο: Σήμερα ολοκληρώνεται το 41ο Συνέδριο της ΠΣΕΚΑ με επαφές στο Κογκρέσο και την αμερικανική κυβέρνηση

Οι διοργανωτές θεωρούν ότι η φετινή συγκυρία είναι ιδιαίτερα σημαντική, καθώς η Κύπρος έχει εξελιχθεί σε κρίσιμο γεωστρατηγικό εταίρο της...

Αναλύσεις2 ώρες πριν

Το «American Dream» ως αλλοίωση της εθνικής υπόστασης ενός Έθνους

Δύναται να θεωρηθεί όχι απλώς οικονομικό ή κοινωνικό πρότυπο, αλλά ιδεολογικός φορέας προτεσταντικού πολιτισμικού μετασχηματισμού.

Δημοφιλή