Ακολουθήστε μας

Λαθρομετανάστευση

Η διπλή εμπλοκή της Συμφωνίας για το Προσφυγικό

Δημοσιεύτηκε

στις

Αθανασόπουλος Αλ. Άγγελος 
Συναγερμός σε Βρυξέλλες – Βερολίνο για την μακροημέρευσή της
Η διπλή εμπλοκή της Συμφωνίας για το Προσφυγικό
Ενα ολομόναχο αγόρι από τη μια πλευρά των συνόρων και πάνοπλοι στρατιώτες από την άλλη. Η οργάνωση Human Rights Watch κατέγραψε ότι σύροι πρόσφυγες σκοτώθηκαν από πυρά τούρκων στρατιωτών όταν προσπάθησαν να διαβούν τα σύνορα
Η συμφωνία Ευρωπαϊκής Ενωσης – Τουρκίας βρίσκεται στην… εντατική και καταβάλλονται προσπάθειες να διασωθεί. Δύο είναι τα στοιχεία που θέτουν σε κίνδυνο τη μακροημέρευσή της, γεγονός που έχει σημάνει συναγερμό στα δύο βασικά κέντρα αποφάσεων, στις Βρυξέλλες και στο Βερολίνο. Το πρώτο στοιχείο αφορά τη διαμάχη επί της κατάργησης της βίζας για τους τούρκους πολίτες που θα επισκέπτονται την ΕΕ, με τον τούρκο πρόεδρο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν να απειλεί ότι δεν θα δεχθεί τετελεσμένα και δεν θα διστάσει να ακυρώσει όλες τις συμφωνίες της χώρας του με την ΕΕ αν η τελευταία επιμείνει στην αλλαγή του αντιτρομοκρατικού νόμου.

Το δεύτερο στοιχείο, το οποίο αφορά πολύ την Ελλάδα, είναι ότι οι Σύροι που καταθέτουν προσφυγή για τις αποφάσεις επιστροφής τους στην Τουρκία – κάτι που συνιστά βασικό πυλώνα της Συμφωνίας της 18ης Μαρτίου – δικαιώνονται καθώς οι αρμόδιες επιτροπές κρίνουν ότι η Τουρκία δεν είναι ασφαλής τρίτη χώρα και το καθεστώς διεθνούς προστασίας εκεί δεν είναι εφάμιλλο με όσα προβλέπει η Σύμβαση της Γενεύης.  

Η ελληνική κυβέρνηση έχει εκφράσει επανειλημμένως τις επιφυλάξεις της για τον χαρακτηρισμό της Τουρκίας ως ασφαλούς τρίτης χώρας. Αυτό είχε συμβεί ήδη κατά τη διάρκεια των σκληρών διαπραγματεύσεων ΕΕ – Τουρκίας. Ωστόσο η Αθήνα ζητεί πλέον από το Ευρωπαϊκό Γραφείο Υποστήριξης για το Ασυλο (EASO), που εδρεύει στη Μάλτα, να επιταχύνει την έκδοση έκθεσης για την κατάσταση στην Τουρκία ώστε να έχει και επίσημη – κοινοτική – κάλυψη ότι η γειτονική χώρα είναι ασφαλής για την επιστροφή προσφύγων. Σύμφωνα πάντως με επίσημα στοιχεία της Κομισιόν, σε σύνολο 12 κρατών-μελών της ΕΕ που έχουν εθνικές λίστες ασφαλών χωρών η Τουρκία κρίνεται ως ασφαλής χώρα μόνο από τη Βουλγαρία.  

Το πρόβλημα με τις επιτροπές
Σύμφωνα με πληροφορίες, ως και την περασμένη Πέμπτη είχαν καταγραφεί 14 περιπτώσεις Σύρων που προσέφυγαν στις επιτροπές Β’ βαθμού κατά της αρχικής απόφασης να επιστραφούν στην Τουρκία και δικαιώθηκαν. Το θέμα αυτό έχει δημιουργήσει ανησυχία και προβληματισμό τόσο στην Αθήνα (στο υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής και στην Υπηρεσία Ασύλου) αλλά και στην έδρα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Και τούτο διότι, αν οι επιστροφές δεν λειτουργήσουν, τότε το βάρος στην Ελλάδα θα αυξηθεί, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Η εξέταση των προσφυγών χωρίζεται σε δύο κατηγορίες. Η πρώτη αφορά τις προσφυγές πριν από τη Συμφωνία της 18ης Μαρτίου, για τις οποίες έχει τεθεί στόχος να εξεταστούν ως το τέλος Δεκεμβρίου 2016. Η διαδικασία βασίζεται στο ΠΔ 114/2010 και αφορά σημαντικό αριθμό υποθέσεων. Για όσους όμως έχουν καταθέσει προσφυγή μετά τις 20 Μαρτίου (όταν επισήμως ετέθη σε εφαρμογή η Συμφωνία ΕΕ – Τουρκίας) η εξέταση των προσφυγών πραγματοποιείται από τις επιτροπές που προβλέπει ο νόμος 3907/2011, κάτι το οποίο αναφέρεται στο άρθρο 80 του νέου νόμου 4375/2016.  

Αυτό συμβαίνει διότι δεν έχει συσταθεί ακόμη η Μόνιμη Αρχή Προσφυγών που προβλέπει ο νέος νόμος. Η λειτουργία των επιτροπών Β’ βαθμού είχε σταματήσει τον Σεπτέμβριο του 2015. Οι τριμελείς αυτές επιτροπές απαρτίζονται από: α) έναν δημόσιο υπάλληλο, β) έναν εκπρόσωπο της Υπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες και γ) έναν νομικό, με εξειδίκευση στο προσφυγικό δίκαιο ή στο δίκαιο των ανθρωπίνων δικαιωμάτων ο οποίος επιλέγεται από την Εθνική Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου.

Κακομεταχείριση προσφύγων
Η κατάσταση περιπλέκεται από το γεγονός ότι σε σειρά εκθέσεών τους γνωστές οργανώσεις όπως η Διεθνής Αμνηστία ή η Human Rights Watch έχουν καταγγείλει την Τουρκία ότι δεν εφαρμόζει τα προβλεπόμενα από τη Σύμβαση της Γενεύης. Στον διεθνή Τύπο εμφανίστηκαν πρόσφατα πληροφορίες για κακομεταχείριση προσφύγων, με τη Διεθνή Αμνηστία να ισχυρίζεται ότι η Τουρκία επαναπροώθησε εκατοντάδες πρόσφυγες προς τη Συρία τους τελευταίους μήνες. Η Human Rights Watch κατέγραψε στις αρχές Μαΐου περιπτώσεις σύρων προσφύγων που σκοτώθηκαν από τουρκικά πυρά ενώ προσπαθούσαν να εισέλθουν στη χώρα. Η Αγκυρα πάντως έχει αλλάξει τη νομοθεσία της από τις 7 Απριλίου ώστε να επεκτείνει το καθεστώς (προσωρινής) διεθνούς προστασίας και αυτό θεωρείται σημαντικό από ευρωπαίους αξιωματούχους.

Δεν λείπουν πάντως οι αιτιάσεις ότι σε αυτές τις τριμελείς επιτροπές προσφυγών επικρατούν ενίοτε ιδεολογικά κριτήρια, με αποτέλεσμα να δικαιώνονται οι πρόσφυγες. Ωστόσο αξιωματούχος με γνώση όσων συμβαίνουν αναφέρει στο «Βήμα» ότι «μπορεί η παρουσία εκπροσώπου της Υπατης Αρμοστείας και της Επιτροπής για Δικαιώματα του Ανθρώπου να δημιουργεί μια πλειοψηφία 2-1, ωστόσο σε ό,τι αφορά τις πρόσφατες υποθέσεις των Σύρων δεν αποδεικνύεται ότι τα εν λόγω δύο μέλη δικαιώνουν πάντα τους πρόσφυγες. Η σύνθεση των πλειοψηφιών ποικίλλει».

«Σκληρό πόκερ» Ερντογάν
Η έτερη δύσκολη παράμετρος της εξίσωσης ακούει στο όνομα Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν. Ο τούρκος πρόεδρος, απαλλαγμένος πλέον από την «ενοχλητική» παρουσία του Αχμέτ Νταβούτογλου, έχει αναλάβει ολόκληρη τη διαπραγμάτευση με τους Ευρωπαίους. Στο επίκεντρο των δυσκολιών βρίσκεται, όπως είχε από καιρό διαφανεί, το ζήτημα της κατάργησης της βίζας και το αίτημα της ΕΕ να αλλάξει προς το… ευρωπαϊκότερο η αντιτρομοκρατική νομοθεσία στην Τουρκία. Παράλληλα ο κ. Ερντογάν επιμένει για ταχύτερη χορήγηση των πρώτων 3 δισ. ευρώ που η ΕΕ έχει δεσμευθεί να παράσχει στην Τουρκία για καλύτερη διαχείριση του Προσφυγικού. Σε αυτό το σημείο όμως υπάρχουν σοβαρότατες καθυστερήσεις διότι, όπως αναφέρουν κοινοτικοί αξιωματούχοι, τα σχέδια που πρέπει να χρηματοδοτηθούν ακόμη δεν υπάρχουν και η Αγκυρα θεωρεί αυτά τα κονδύλια ένα είδος αποζημίωσης για όσα έχει ήδη δαπανήσει για τους πρόσφυγες.

Η πραγματικότητα είναι ότι από την υπογραφή της συμφωνίας στις 18 Μαρτίου η Αγκυρα επιτάχυνε πολύ τις διαδικασίες ώστε να εκπληρώσει όλα σχεδόν τα κριτήρια (συνολικά 72) προκειμένου η βίζα να καταργηθεί τον προσεχή Ιούνιο. Ακόμη και στο ζήτημα της συνεργασίας σε θέματα δικαιοσύνης το τουρκικό Υπουργικό Συμβούλιο έκανε μια… παράκαμψη ώστε να καλυφθεί, έστω μερικώς, η Κύπρος. Στα βιομετρικά διαβατήρια από 1ης Ιουνίου θα ισχύσουν τα στοιχεία του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπλοΐας (ICAO) και της ΕΕ (έτος 2014), ενώ από τον Οκτώβριο θα αναβαθμιστούν για να πληρούν τα στοιχεία ΕΕ (2016).

Η Μέρκελ ελπίζει ακόμη
Ωστόσο, ορισμένα εξ αυτών όπως η προστασία προσωπικών δεδομένων και κυρίως η αλλαγή του αντιτρομοκρατικού νόμου δεν φαίνεται ότι γίνονται αποδεκτά από την Αγκυρα. Ο κ. Ερντογάν, προεδρικοί σύμβουλοι όπως ο Γιγίτ Μπουλούτ, ο υπουργός ΕξωτερικώνΜεβλούτ Τσαβούσογλου και ο νέος υπουργός Ευρωπαϊκών Υποθέσεων Ομέρ Τσελίκμίλησαν για «δύο μέτρα και δύο σταθμά», για πάγωμα συμφωνιών με την ΕΕ όπως π.χ. η τελωνειακή ένωση κ.ά.


Το χρονικό όριο του Ιουνίου μοιάζει δύσκολο να υλοποιηθεί και αυτό το παραδέχεται και η γερμανίδα καγκελάριος Ανγκελα Μέρκελ, η οποία την εβδομάδα που πέρασε επισκέφθηκε για πέμπτη φορά την Τουρκία τους τελευταίους οκτώ μήνες. Ωστόσο δεν εγκαταλείπει τις ελπίδες της και φέρεται να έχει εισηγηθεί να συνεχιστούν οι συνομιλίες (κάτι που γίνεται και παρασκηνιακά, σε υπηρεσιακό επίπεδο) ακόμη και αν το 60% των Γερμανών τάσσεται κατά της Συμφωνίας ΕΕ – Τουρκίας, σύμφωνα με πρόσφατη δημοσκόπηση του Ινστιτούτου Forsa για την εφημερίδα «Handelsblatt». Μάλιστα ο πρώτος αντιπρόεδρος της Κομισιόν Φρανς Τίμερμανς είχε και τηλεφωνική συνομιλία με τον κ. Τσαβούσογλου πριν από τη συνάντηση της κυρίας Μέρκελ με τον πρόεδρο Ερντογάν στο περιθώριο της Παγκόσμιας Ανθρωπιστικής Διάσκεψης που διοργανώθηκε την περασμένη Δευτέρα 23 Μαΐου στην Κωνσταντινούπολη.
ΒΗΜΑ

Ελλάδα

Ν. Παναγιωτόπουλος: Καμία στρατηγική για το μεταναστευτικό δεν θα έχει αποτέλεσμα, εάν υπάρξει μεγάλη ανάφλεξη στο Λίβανο

Δημοσιεύτηκε

στις

Δηλώσεις Νίκου Παναγιωτόπουλου και Άδωνι Γεωργιάδη για το μεταναστευτικό

Καμία στρατηγική για το Μεταναστευτικό δεν θα έχει κανένα αποτέλεσμα εάν αύριο σημειωθεί μια μεγάλη ανάφλεξη στο Λίβανο τόνισε ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, Νίκος Παναγιωτόπουλος, απαντώντας στη Βουλή σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή της ΚΟ της Νίκης Τάσου Οικονομόπουλου, με θέμα: “Ανησυχία για πιθανές επιπτώσεις στη χώρα μας από τη νέα κρίση στο μεταναστευτικό”.

Όπως είπε ο κ. Παναγιωτόπουλος, η ελληνική πολιτική στο μεταναστευτικό κινείται στα σωστά επίπεδα ωστόσο, “καμία στρατηγική δεν θα έχει κανένα αποτέλεσμα εάν αύριο σημειωθεί μια μεγάλη ανάφλεξη στο Λίβανο με χερσαία εισβολή των ισραηλινών στρατευμάτων, η οποία θα δημιουργήσει κύματα εκατομμυρίων προσφύγων. Και αναπόφευκτα κάποιοι απ’ αυτούς θα επιχειρήσουν να εισέλθουν στην Ευρώπη και από τη χώρα μας. Εκεί, όλες οι στρατηγικές πάνε στράφι, και πάμε σε κατάσταση αντιμετώπισης κρίσης, για την οποία βέβαια προετοιμαζόμαστε όσο μπορούμε, αλλά αυτό δεν είναι θέμα μόνο της Ελλάδας αλλά είναι [..] όλου του δυτικού κόσμου, να αντιμετωπίσει κύματα προσφύγων από περιοχές όπου ξεσπάνε εμπόλεμες συγκρούσεις”.

Απαντώντας στο εάν η ΕΕ συμπαρίσταται στην Ελλάδα για τη διαχείριση του μεταναστευτικού, ο κ. Παναγιωτόπουλος είπε ότι οι εταίροι μας διέθεσαν στην Ελλάδα, το διάστημα 2015-2021 το ποσό των 3,4 δισεκατομμυρίων ευρώ και στην τρέχουσα περίοδο 2021-2027 το ποσό των 1,6 δισεκατομμυρίων: “Εάν αλλάξουν τα δεδομένα, εάν έχουμε σφοδρές κρίσεις, βεβαίως θα πάμε και θα ζητήσουμε πρόσθετη χρηματοδότηση”, διαβεβαίωσε ο υπουργός.

Για την τρέχουσα γερμανική πολιτική εκτεταμένων ελέγχων στα χερσαία σύνορά της, ο κ. Παναγιωτόπουλος είπε πως “η Ελλάδα δεν επηρεάζεται” και ότι “μαζικές επιστροφές (από τη Γερμανία) δεν υπάρχουν”. Σημείωσε μάλιστα ότι και η Ελλάδα κάνει επιστροφές κατά τα οριζόμενα. Συγκεκριμένα, “κατά το 2023, πάνω από 6.000 επέστρεψαν σε τρίτες χώρες”.

Από την πλευρά του, ο κ. Οικονομόπουλους, ρώτησε πως δικαιολογείται σε όλη την Ευρώπη ο μέσος όρος παροχής ασύλου να είναι 46% και στη χώρα μας να είναι 68%. Μήπως η διαδικασία στην Ελλάδα “γίνεται, όχι για να εξεταστεί πραγματικά εάν είναι (κάποιος) πρόσφυγας αλλά για να μπορέσει να φύγει νομότυπα από τη χώρα και να πάει στη βόρεια Ευρώπη;”. Τόνισε, δε, ότι “η Ελλάδα δεν θα γίνει η νήσος Έλις της Ευρώπης”, και ότι είναι θέμα επιβίωσης της Ελλάδας [..] η αποτροπή της επιχειρούμενης εθνικής αλλοίωσης.

Σχολιάζοντας τα όσα είπε ο κ. Οικονομόπουλος, ο υπουργός Μετανάστευσης & Ασύλου ανέφερε ότι κάποτε μας επέκριναν ότι αργούμε στην απόδοση ασύλου και τώρα μας λένε “γιατί πάτε τόσο γρήγορα και έρχονται γρήγορα”.. Ειδικότερα για την εκτίμηση του βουλευτή της Νίκης ότι με την αλλαγή της γερμανικής πολιτικής θα στέλνονται πίσω παράνομοι μετανάστες με τραίνα και λεωφορεία, ο κ. Παναγιωτόπουλος σημείωσε ότι μέχρι πρότινος, τα γερμανικά δικαστήρια δικαίωναν όσους προσέφευγαν σε αυτά, με το αιτιολογικό ότι οι συνθήκες διαβίωσης στην Ελλάδα είναι πολύ χειρότερες σε επίπεδο κοινωνικών παροχών. “Αυτή όμως η απόφαση της γερμανικής νομολογίας είναι του 2011. Είναι προφανές ότι από το 2011 μέχρι το 2024 άλλαξαν πολλά προς το καλύτερο (στην Ελλάδα) [..] Αναμένω ότι αυτό θα διαπιστωθεί από τους Γερμανούς [..] ανοίγοντας το δρόμο για κάποιες αποσπασματικές και πολύ σποραδικές επιστροφές.. Ούτε με τραίνα, ούτε με βαπόρια, ούτε με λεωφορεία, ούτε με αεροπλάνα. Είναι ζήτημα αν κάποιες δεκάδες έχουν εντοπιστεί από τις χιλιάδες που υπάρχουν (στη Γερμανία)” παρατήρησε ο κ. Παναγιωτόπουλος.

Άδ. Γεωργιάδης: Το κόστος της μεταναστευτικής κρίσης στην διεθνή κοινότητα και όχι στον Έλληνα φορολογούμενο
Νωρίτερα, σε απάντηση ερώτησης της βουλευτού της Νέας Αριστεράς, Θ. Φωτίου για την ευθύνη που πρέπει να αναλάβει το υπουργείο Υγείας για την υγειονομική φροντίδα των προσφυγικών πληθυσμών, ο αρμόδιος υπουργός Άδ. Γεωργιάδης είπε: “Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας μας δίνει λεφτά για να μπορούμε να καλύπτουμε τις ανάγκες των λαθρομεταναστών; [..] Λέτε ότι πρέπει το υπουργείο Υγείας της Ελλάδος, από τους ήδη πιεσμένους του προϋπολογισμούς, για την παροχή Υγείας στους Έλληνες πολίτες, που λέτε ότι δεν φτάνουν τα λεφτά, από αυτά τα λεφτά, να αφαιρέσουμε επιπλέον λεφτά, για να καλύψουμε εξολοκλήρου εμείς, το ελληνικό κράτος, τα έξοδα αυτών που έρχονται στην Ελλάδα παράνομα; Δηλαδή εάν έρθουν 10 εκατομμύρια θα πάμε να καλύψουμε και τα 10 εκατομμύρια; Εάν έρθουν 50 εκατομμύρια και τα 50 εκατομμύρια;”

Σύμφωνα με τον κ. Γεωργιάδη, “είμαστε ενώπιον μιας μεγάλης μεταναστευτικής κρίσης. Η Γερμανία έκλεισε τα σύνορα της. Σε λίγο απ’ ότι φαίνεται θα κλείσουν τα σύνορα σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες. Ποια είναι η πρόταση της Νέας Αριστεράς; Να πληρώνει η Ελλάδα τα έξοδα όλων όσοι έρχονται, χωρίς να την νοιάζει από που θα βρει τα λεφτά; Θέλετε να βγάλουμε και τους Έλληνες από τα σπίτια τους να βάλουμε τους λαθρομετανάστες μέσα;”

Σημείωσε επίσης ότι η περίθαλψη των προσφύγων “είναι στον Διεθνή Οργανισμό Μετανάστευσης για να πληρώνονται από διεθνή χρήματα όλα αυτά τα έξοδα [..] Διότι δεν είναι υποχρέωση του Έλληνα φορολογούμενου να καλύψει αυτά τα χρήματα. Ούτε έχει υποχρέωση ο Έλληνας να μην έχει κρεβάτι στο νοσοκομείο, επειδή εσάς σας αρέσει να είναι ανοιχτά τα σύνορα. Όσο κι αν η Αριστερά φωνάζει στην Βουλή “πρώτα οι μετανάστες και μετά οι Έλληνες”, εμείς θα πούμε ότι θα πληρώνει το κόστος της μεταναστευτικής κρίσης η διεθνής κοινότητα και όχι ο Έλληνας φορολογούμενος”.

Από την πλευρά της, η κ. Φωτίου είπε: “Και τότε και τώρα, τα χρήματα τα παίρνετε από το ΕΣΠΑ. Από που τα παίρνεις; Δεν είναι αυτά λεφτά του ελληνικού λαού; Ότι και να γίνεται είναι λεφτά του ελληνικού λαού. Μην πουλάτε στα ακροδεξιά σας ακροατήρια ότι εσείς δεν θέλετε να ξοδέψετε ούτε ένα ευρώ από τους Έλληνες για τους λαθρομετανάστες”.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Συνέχεια ανάγνωσης

Ευρωπαϊκή Ένωση

Θα αφήσουμε τη “Γενεύη” να διαλύσει την Ευρώπη;

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Τι είναι οι διεθνείς συνθήκες; Δεν είμαι σίγουρος ότι ο νομικός κόσμος της Ευρώπης (και της Ελλάδας) ξέρει την απάντηση.

Από τις δημόσιες τοποθετήσεις πολλών τριβωνιανούτσικων και την αρθρογραφία τους, βγάζεις το συμπέρασμα ότι τις θεωρούν κάτι σαν τις Δέκα Εντολές: θέσφατα. Δεν τις αγγίζουμε. Τις εφαρμόζουμε τυφλά. Και, προς Θεού, δεν κρίνουμε το θεωρητικό τους υπόβαθρο. Γιατί;

“Διότι αν αρχίσουμε να αναθεωρούμε τις διεθνείς συνθήκες είναι βούτυρο στο ψωμί του Ερντογάν, που θέλει αναθεώρηση της Συνθήκης της Λωζάνης”.

Το επιχείρημα είναι κωμικό, αλλά μια που έχει διατυπωθεί πολλές φορές από πολλούς, αναγκάζομαι να το ανασκευάσω. Υπάρχουν, λοιπόν, πολλών ειδών διακρατικές συνθήκες, διμερείς, πολυμερείς, παγκόσμιες, θεσμικές, συνθήκες-πλαίσιο. Ο βασικός τους διαχωρισμός είναι το αν έχουν προκύψει ως συνθήκες ειρήνευσης μετά από κάποιον πόλεμο ή ως συνθήκες σε καιρό ειρήνης. Οι πρώτες σχεδόν πάντα περιλαμβάνουν οριοθετήσεις συνόρων. Προφανώς, για να αλλάξουν θα πρέπει να γίνει νέος πόλεμος. Παράδειγμα η Συνθήκη των Σεβρών (1920) που αντικαταστάθηκε από τη Συνθήκη της Λωζάνης (1923), μετά την Μικρασιατική Καταστροφή. Αυτές, ναι, δεν τις αγγίζουμε. Οι δεύτερες διευθετούν θέματα διαχειριστικής ή και θεσμικής φύσεως και δεσμεύουν τα κράτη που τις υπέγραψαν, όσον καιρό συνεχίζουν να συμφωνούν με το περιεχόμενό τους. Αυτές είναι εργαλεία. Τις κάνουμε ό,τι θέλουμε. Τις απλώνουμε, τις μαζεύουμε, τις τροποποιούμε, όπως η ιδρυτική της Ευρωπαϊκής Οικονομικής Κοινότητας Συνθήκη της Ρώμης (1957) που επεκτάθηκε με τη Συνθήκη του Μάαστριχτ (1992), μέχρι και τις καταργούμε, όταν έχουν ξεπεραστεί από τα γεγονότα, όπως η Συνθήκη της Κοινωνίας των Εθνών (1919). Και φυσικά, όχι μόνο συζητούμε για τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα από την εφαρμογή τους, αλλά και σηκώνουμε τον κόσμο στο πόδι για αναθεώρηση, σε περίπτωση που διαπιστώσουμε ότι έχουν μετατραπεί σε βόμβα στα θεμέλια της Ευρώπης, όπως η Σύμβαση της Γενεύης, που είναι το σημερινό θέμα μας.

Είναι εντυπωσιακό, το ότι επικρατεί άκρα του τάφου σιωπή στον ελληνικό νομικό και ακαδημαϊκό κόσμο για ένα διεθνές νομικό πλαίσιο, η παθογένεια του οποίου είναι παραπάνω από εμφανής και οι τοξικές του παρενέργειες σοβαρότατες. Ψάχνοντας στο google “αναθεώρηση”, “τροποποίηση”, “αλλαγή”, “κατάργηση” της “Σύμβασης της Γενεύης”, στις πρώτες 20 σελίδες βρήκα μόνο δύο σχετικά κείμενα. Το ένα ζητάει να προστεθεί στη Σύμβαση και η έννοια του περιβαλλοντικού ή κλιματικού πρόσφυγα, κάποιου που θέλει να φύγει από την πατρίδα του γιατί η κλιματική αλλαγή τού δυσκολεύει τη ζωή. Βεβαίως το θέμα είναι πολύ σοβαρό για τους κατοίκους ορισμένων νησίδων του Ειρηνικού που η άνοδος της στάθμης της θάλασσας απειλεί να τις καλύψει ολοσχερώς, αλλά, όπως συμβαίνει πάντα, οι προπαγανδιστές του όρου θέλουν να τον επεκτείνουν ακόμα και σε εκείνους που δυσφορούν από έναν καύσωνα του Αυγούστου.

Το άλλο, με τίτλο “Σύμβαση της Γενεύης για τους πρόσφυγες – Η κερκόπορτα της παράνομης μετανάστευσης (2020)είναι του διδάκτορα Διοικητικού Δικαίου, Ιωάννη Γκιτσάκη. Από τους 45.000 νομικούς της χώρας, μόνο ένας ασχολήθηκε με το θέμα! (Αν υπήρξαν και άλλοι, θα χαρώ πολύ να το μάθω, αλλά το google δεν εμφανίζει κανένα άλλο κείμενο.)

Γιατί το κείμενο της Γενεύης δεν ονομάζεται Συνθήκη (Τreaty) αλλά Σύμβαση (Convention); Μολονότι και οι δύο όροι χρησιμοποιούνται για νομικές συμφωνίες που συνάπτονται μεταξύ κρατών ή διεθνών οργανισμών, οι συμβάσεις είναι πιο εξειδικευμένες και αφορούν συνήθως συγκεκριμένους τομείς, όπως τα ανθρώπινα δικαιώματα, το περιβάλλον ή η συνεργασία σε τεχνικά θέματα. Δεν έχουν την καθολικότητα των Συνθηκών, αφήνοντας στα κράτη περιθώριο για προσαρμογή των όρων τους σε εθνικό επίπεδο. Επιπλέον, η δέσμευση των κρατών είναι οικειοθελής. 

Η Σύμβαση της Γενεύης αφορούσε αποκλειστικά τα προβλήματα που προέκυψαν από τις μετακινήσεις πληθυσμών λόγω του Β΄ΠΠ και των όσων επακολούθησαν. Γι’ αυτό περιόριζε το δικαίωμα υποβολής αιτήματος ασύλου μόνο σε άτομα που εμπλέκονταν σε “γεγονότα επελθόντα προ της 1ης Ιανουαρίου 1951 εν Ευρώπη ή αλλαχού” (άρθρο 1, §Β1). Μάλιστα, το “αλλαχού” ήταν προαιρετικό. Μπορούσε δηλαδή ένα κράτος να πει “δεν με ενδιαφέρει τι γίνεται εκτός Ευρώπης, θα δέχομαι μόνο Ευρωπαίους ως πρόσφυγες”.

Στόχος της, καθώς οι περισσότεροι πρόσφυγες πολέμου είχαν ήδη επιστρέψει στις εστίες τους, ήταν να λύσει τα προβλήματα της μεταπολεμικής διαίρεσης της Ευρώπης σε ζώνες επιρροής. Είχαν περάσει πάνω από 6 χρόνια από τις Διασκέψεις της Μόσχας και της Γιάλτας, η Γερμανία είχε ήδη χωριστεί σε Δυτική και Ανατολική, και η Ευρώπη βίωνε τον ψυχρό πόλεμο ξέροντας ότι σημαντικός αριθμός ανθρώπων από χώρες του Σιδηρού Παραπετάσματος θα επέλεγε να μην επιστρέψει στον “σοβιετικό σοσιαλιστικό παράδεισο” ή θα προσπαθούσε να δραπετεύσει από εκεί. Αυτών των περιπτώσεων κυρίως τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις ήθελε να καθορίσει η Σύμβαση.

για τη συνέχεια Capital

Συνέχεια ανάγνωσης

ΗΠΑ

Τούρκος «ειδικού ενδιαφέροντος» μετανάστης λέει στους αστυνομικούς του Τέξας ότι πλήρωσε 12.000 δολάρια για να περάσει παράνομα στις ΗΠΑ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Οι αστυνομικοί της πολιτείας του Τέξας ήρθαν αντιμέτωποι με 36 παράνομους μετανάστες κοντά στα νότια σύνορα την Παρασκευή, συμπεριλαμβανομένης μιας ομάδας από την Τουρκία, οι οποίοι δήλωσαν ότι ο καθένας πλήρωσε 12.000 δολάρια για να περάσει παράνομα τα σύνορα προσπαθώντας να συναντήσει έναν « χρηματοδότη » στο New Jersey, δήλωσαν οι αρχές.

Οι αστυνομικοί εντόπισαν την ομάδα στη συνοριακή πόλη Normandy, ανακοίνωσε το Τμήμα Δημόσιας Ασφάλειας (Department of Public Safety-DPS) του Τέξας.

Δεκαπέντε από τους μετανάστες, από τη Βραζιλία, το Περού, τον Ισημερινό, τη Νικαράγουα, τη Δομινικανή Δημοκρατία και τη Νότια Αφρική, συνελήφθησαν ως ύποπτοι για παράνομη είσοδο.

Μεταξύ της ομάδας ήταν οι λεγόμενοι «ειδικού ενδιαφέροντος» παράνομοι μετανάστες από την Τουρκία, το Πακιστάν, την Ινδία και το Βιετνάμ. Σύμφωνα με το Υπουργείο Εσωτερικής Ασφάλειας (Department of Homeland Security – DHS), οι μετανάστες ειδικού ενδιαφέροντος είναι μη Αμερικανοί πολίτες που ενδεχομένως αποτελούν κίνδυνο για την εθνική ασφάλεια των ΗΠΑ ή τα συμφέροντά τους με βάση τις μεθόδους μετακινήσεώς τους.

Ο χαρακτηρισμός δεν σημαίνει ότι οι άνθρωποι αυτοί είναι «τρομοκράτες», αλλά τα ταξίδια και η συμπεριφορά τους υποδεικνύουν μια πιθανή σύνδεση με κακόβουλη δραστηριότητα, συμπεριλαμβανομένης της τρομοκρατίας, που απαιτεί περαιτέρω έλεγχο και έρευνα, αναφέρει το DHS στον ιστότοπό του.

«Τις τελευταίες 48 ώρες, οι αστυνομικοί του DPS συνάντησαν 8 μετανάστες ειδικού ενδιαφέροντος από 5 διαφορετικές χώρες στην αγροτική περιοχή Normandy», ανέφερε ο υπολοχαγός Chris Olivarez του DPS στο X (πρώην Twitter).

Από τους 36 μετανάστες που συνελήφθησαν την Παρασκευή, οι 21 παραδόθηκαν στην αμερικανική συνοριοφυλακή.

Στην ομάδα των Τούρκων μεταναστών, ένας 26χρονος άνδρας που ανακρίθηκε από τις αρχές δήλωσε ότι βρήκε ένα «δίκτυο» στο Telegram και το Instagram για να τους βοηθήσει να περάσουν παράνομα στις ΗΠΑ.

Είπε στους ερευνητές ότι είχαν έναν χρηματοδότη στο New Jersey.

«Φροντίζουν για τα έξοδά μας και τα πάντα όσο είμαστε νόμιμα εκεί», ακούστηκε να λέει στο υλικό από την κάμερα του DPS που αναρτήθηκε στο διαδίκτυο.

 

 

 

 

Πηγή: https://www.foxnews.com/us/turkish-special-interest-migrant-tells-texas-troopers-paid-12k-cross-us-illegally

Μετάφραση: Γιάννης Λιναρδάτος

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή