Ακολουθήστε μας

Αιγαίο

Τσαβούσογλου: Ελλάδα-Τουρκία να αποφύγουν ανάμειξη ΝΑΤΟ στα διμερή

Δημοσιεύτηκε

στις

Αθανασόπουλος Αλ. Άγγελος 
Ο υπουργός Εξωτερικών της Τουρκίας μιλάει αποκλειστικά στο «Βήμα»
Ολες οι πλευρές, τόσο η Ελλάδα όσο και η Τουρκία, πρέπει να απέχουν από την ανάμειξη του ΝΑΤΟ σε διμερή πολιτικά και οικονομικά ζητήματα στο πλαίσιο της επιχείρησης της Συμμαχίας στο Αιγαίο. Αυτό υποστηρίζει στην αποκλειστική συνέντευξη που παραχώρησε στο «Βήμα της Κυριακής» ο Μεβλούτ Τσαβούσογλου. Ο τούρκος υπουργός Εξωτερικών βρέθηκε την Παρασκευή στην Αθήνα για να προετοιμάσει το 4ο Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας με την Ελλάδα που θα πραγματοποιηθεί την προσεχή Τρίτη στη Σμύρνη. Οσον αφορά δε το Κυπριακό, ο κ. Τσαβούσογλου θεωρεί ότι, εφόσον δεν υπάρξει λύση, τότε οι Τουρκοκύπριοι δεν μπορούν να μείνουν εν κενώ – αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο για άλλες λύσεις, όπως η επιδίωξη διεθνούς αναγνώρισης. Σε ό,τι αφορά τις προσδοκίες από την αυριανή Σύνοδο Κορυφής ΕΕ – Τουρκίας, επισημαίνει ότι δεν είναι μόνο η Αγκυρα αλλά και η ΕΕ που πρέπει να υλοποιήσει τις δεσμεύσεις που απορρέουν από το Κοινό Σχέδιο Δράσης για το Προσφυγικό. Ο κ. Τσαβούσογλου προσθέτει δε ότι η σκλήρυνση των συνοριακών μέτρων δεν θα έχει αποτέλεσμα όσο ο πόλεμος στη Συρία σοβεί.
Η Τουρκία αναμένεται να φιλοξενήσει το 4ο ΑΣΣ την προσεχή Τρίτη στη Σμύρνη. Ποια είναι τα κύρια θέματα της ατζέντας και αναμένετε το Προσφυγικό να επισκιάσει τα διμερή ζητήματα;
«Η θεσμοθέτηση του ΑΣΣ υπήρξε ορόσημο στις σχέσεις μας. Στη συνάντηση που θα προεδρεύσουν οι δύο πρωθυπουργοί θα μας δοθεί η ευκαιρία να καλύψουμε διάφορους τομείς των διμερών σχέσεων. Δεδομένων των περιφερειακών προκλήσεων, η διεύρυνση της συνεργασίας μας έχει γίνει ολοένα και σημαντικότερη. Ελπίζουμε να δούμε απτές εξελίξεις που να αφορούν την εφαρμογή διμερών έργων μεταφορών προς όφελος των χωρών μας. Περιφερειακά και διεθνή ζητήματα που μας ανησυχούν θα συζητηθούν. Ενα επιχειρηματικό φόρουμ θα διεξαχθεί στο περιθώριο του ΑΣΣ. Εχουν υπογραφεί 48 συμφωνίες/πρωτόκολλα/κοινές δηλώσεις στα προηγούμενα ΑΣΣ. Είμαστε πρόθυμοι να ολοκληρώσουμε νέες συμφωνίες και προετοιμαζόμαστε προς αυτόν τον σκοπό. Θέλω το ΑΣΣ να έχει απτά αποτελέσματα και να είναι επιτυχημένο. Το ΑΣΣ ήταν ένα από τα βασικά θέματα στην επίσκεψη εργασίας μου στην Αθήνα στις 4 Μαρτίου».
Υπάρχει μια αίσθηση σε ελληνικούς και ευρωπαϊκούς κύκλους ότι η Τουρκία δεν συνεργάζεται όπως θα έπρεπε στη διαχείριση των προσφυγικών ροών. Στις 7 Μαρτίου θα διεξαχθεί η Σύνοδος ΕΕ – Τουρκίας για να συζητηθεί η πρόοδος στο Κοινό Σχέδιο Δράσης. Πώς απαντάτε στην κριτική αυτή;
«Από το ξέσπασμα της συριακής κρίσης η Τουρκία έχει κινητοποιήσει όλα τα μέσα για να αντιμετωπίσει τις ανάγκες των ανθρώπων που διαφεύγουν του πολέμου. Αν η συριακή κρίση μπορούσε να επιλυθεί μέσω των προσπαθειών μόνο μιας χώρας, αυτό θα είχε ήδη γίνει χάρη στις προσπάθειες της Τουρκίας. Από την πρώτη Σύνοδο ΕΕ – Τουρκίας τον περασμένο Νοέμβριο, όταν το Κοινό Σχέδιο Δράσης κατέστη επιχειρησιακό, η Τουρκία καταβάλλει γιγαντιαίες προσπάθειες. Οι νομικές διευθετήσεις για την πρόσβαση των Σύρων στην αγορά εργασίας ενεργοποιήθηκαν στις 15 Ιανουαρίου. Από την άλλη πλευρά, αναθεωρήσαμε το καθεστώς των θεωρήσεων. Οι ομόλογοί μας στην ΕΕ έχουν εστιάσει τόσο πολύ στον αριθμό των παράνομων διελεύσεων στην Ελλάδα που οι εκτιμήσεις τους για την εφαρμογή του Κοινού Σχεδίου οδηγούν σε μη ολοκληρωμένα συμπεράσματα. Πρέπει επίσης να δούμε την ΕΕ να εργάζεται για την επιτυχία του Σχεδίου Δράσης. Δεν είναι μόνο υποχρέωση της Τουρκίας να υλοποιήσει τα στοιχεία του. Παρακολουθούμε με έκπληξη τις εξελίξεις εντός της ΕΕ για επιβολή αυστηρών συνοριακών ελέγχων. Οσο συνεχίζεται η συριακή κρίση, αυτά τα μέτρα δεν θα φέρουν αποτελέσματα. Αντιμετωπίζουμε μια ανθρωπιστική κρίση που απαιτεί ανθρωπιστική θεραπεία. Ευελπιστούμε ότι αυτό θα είναι το εναρκτήριο σημείο στη συνάντηση της 7ης Μαρτίου».
Σε ό,τι αφορά την προσφυγική κρίση, κύριο σημείο ανησυχίας είναι η αργή εφαρμογή του ελληνοτουρκικού Πρωτοκόλλου Επανεισδοχής του 2002. Εχει υπάρξει πρόοδος σε αυτό;
«Τους τελευταίους δύο μήνες και ευθυγραμμιζόμενοι με την κοινή βούληση για ενίσχυση της ελληνοτουρκικής συνεργασίας στη μάχη εναντίον της παράνομης μετανάστευσης έχουμε δημιουργήσει Ομάδες Εργασίας για τη Μετανάστευση και την Επανεισδοχή. Η πρώτη συνάντηση της Ομάδας Εργασίας για τη Μετανάστευση έγινε στις 27 Νοεμβρίου στην Αγκυρα και η δεύτερη την 1η Φεβρουαρίου στην Αθήνα. Στις 25 Φεβρουαρίου ενεργοποιήσαμε την Ομάδα Εργασίας για την Επανεισδοχή στην Αγκυρα πραγματοποιώντας την πρώτη συνάντηση για να αντιμετωπίσουμε ελλείμματα του ελληνοτουρκικού Πρωτοκόλλου Επανεισδοχής. Αποφασίστηκε να ολοκληρώσουμε άμεσα τα εκκρεμή αιτήματα επανεισδοχής στα οποία είχε απαντήσει θετικά η Τουρκία. Την περασμένη εβδομάδα επεστράφησαν 308 υπήκοοι τρίτων χωρών. Ανάλογα με την απόδοση των δύο πλευρών, θα έχουμε πολύ αποτελεσματικότερη εφαρμογή του Πρωτοκόλλου».
Οι διαπραγματεύσεις για τη νατοϊκή επιχείρηση στο Αιγαίο για την αντιμετώπιση των προσφυγικών ροών και τον έλεγχο των παράνομων διελεύσεων έλαβαν μεγάλη προσοχή από τα μέσα ενημέρωσης. Η ελληνική κυβέρνηση σημείωσε κάποια στιγμή ότι η Τουρκία επέμεινε σε αρνητική στάση επί της επιχείρησης. Θα μπορούσατε να μας εξηγήσετε την τουρκική στάση;
«Η υποστήριξη του ΝΑΤΟ για να συνδράμει στην προσφυγική κρίση συμμετέχοντας στις διεθνείς προσπάθειες να κοπούν οι γραμμές της παράνομης διακίνησης και μετανάστευσης στο Αιγαίο προέρχεται από τα Σημεία Κοινής Δράσης που συμφωνήθηκαν μεταξύ του πρωθυπουργού Νταβούτογλου και της καγκελαρίου Μέρκελ. Επομένως είναι αδιανόητο να λέει κάποιος ότι η Τουρκία ακολούθησε αρνητική στάση σε μια πρόταση στην οποία είχε πραγματικά άμεση ανάμειξη από την αρχή και στο υψηλότερο επίπεδο. Φυσιολογικά η Τουρκία προσπάθησε να διασφαλίσει ότι η νατοϊκή δράση που θα πραγματοποιηθεί στο Αιγαίο δεν θα προκαταβάλει τις εθνικές θέσεις οποιουδήποτε συμμάχου, συμπεριλαμβανομένων της Ελλάδας και της Τουρκίας. Η τελική συμφωνία που επετεύχθη τα μεσάνυχτα της 24ης Φεβρουαρίου ή τις πρώτες πρωινές ώρες της 25ης Φεβρουαρίου το αντικατοπτρίζει αυτό, καθώς και άλλα σημαντικά στοιχεία που είναι απαραίτητα για μια επιτυχημένη νατοϊκή δράση. Ελπίζουμε ότι αυτή θα βοηθήσει στην ανακούφιση της συνεχιζόμενης ανθρωπιστικής τραγωδίας στο Αιγαίο που εμφανίζει πληθώρα προκλήσεων για τις χώρες μας. Ενώ επιδιώκουμε τον στόχο αυτόν, όλες οι πλευρές πρέπει να απέχουν από την ανάμειξη του ΝΑΤΟ σε διμερή ζητήματα πολιτικής και νομικής φύσεως. Είναι σημαντικό για όλους μας να εστιάσουμε τις προσπάθειές μας στην τρέχουσα προσφυγική κρίση. Εφόσον αυτό γίνει κατανοητό, η νατοϊκή δράση μπορεί να είναι χρήσιμη για οικοδόμηση περαιτέρω εμπιστοσύνης μεταξύ συμμάχων, συμπεριλαμβανομένων της Τουρκίας και της Ελλάδας».
Φαίνεται όμως ότι πολλά μέτωπα στις διμερείς σχέσεις μένουν ανοιχτά. Τα πολιτικά ζητήματα στο Αιγαίο συσσωρεύονται, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τη στασιμότητα στις διερευνητικές επαφές. Τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης (ΜΟΕ) μένουν στα χαρτιά. Υπάρχει επίσης στην Αθήνα η αίσθηση ότι η Αγκυρα συντηρεί την πίεση κηρύσσοντας μεταξύ άλλων Πεδία Βολής στο Αιγαίο ή εκδίδοντας ΝΟΤΑΜs και NAVTEX. Εχετε να προτείνετε κάποια διέξοδο;
«Οπως σωστά επισημαίνετε, υπάρχει πράγματι ένας αριθμός συνυφασμένων ζητημάτων που αφορούν το Αιγαίο. Σε ό,τι αφορά την παρατήρησή σας για στασιμότητα στις διερευνητικές επαφές, αυτή είναι μια συνεχιζόμενη διαδικασία. Αναμένουμε ειλικρινώς να προχωρήσει η διαδικασία των ΜΟΕ. Χρειάζεται να υπάρξει πρόοδος σε αυτά τα θέματα ώστε να αποτρέψουμε τον συνεχιζόμενο κίνδυνο ατυχημάτων και κλιμάκωσης των στρατιωτικών μας δραστηριοτήτων. Το ζήτημα των μακροχρόνιων επικίνδυνων περιοχών που έχουν κηρύξει η Ελλάδα και η Τουρκία στο Αιγαίο βρίσκεται εδώ και κάποιον καιρό στην ατζέντα. Το 2014 προτείναμε την αμοιβαία ακύρωση ή απενεργοποίηση αυτών των περιοχών. Ωστόσο δεν έχουμε ακόμη λάβει θετική απάντηση στην πρότασή μας. Ο σκοπός μας παραμένει μια συνολική διευθέτηση όλων των διαφορών στο Αιγαίο. Οι διερευνητικές επαφές είναι η μόνη πρόταση προς αυτόν τον σκοπό. Προφανώς η συνέχιση αυτών των συνομιλιών δεν είναι ο τελικός στόχος. Πρέπει να διπλασιάσουμε τις προσπάθειές μας να ολοκληρωθεί σύντομα και με επιτυχία αυτή η φάση».
Το 2016 έχει χαρακτηριστεί έτος λύσης του Κυπριακού. Εσχάτως όμως η πρόοδος φαίνεται να έχει σταματήσει. Γιατί συμβαίνει αυτό; Υπάρχουν εμπόδια;
«Δεν έχω την εντύπωση ότι η πρόοδος έχει σταματήσει. Στην πραγματικότητα, αξιοσημείωτη πρόοδος έχει επιτευχθεί σε έναν αριθμό κεφαλαίων, αν και είναι αλήθεια ότι οι αποκλίσεις παραμένουν για πολιτικό συμβιβασμό των δύο πλευρών. Ωστόσο η τουρκοκυπριακή πλευρά δίνει έμφαση στην επιτάχυνση της διαδικασίας. Ως τώρα ο πρόεδρος Ακιντζί έχει συμβάλει  με μια ειλικρινή και δυναμική προσέγγιση λαμβάνοντας σειρά πρωτοβουλιών για την επιτάχυνση των διαπραγματεύσεων και την όσο το δυνατόν ταχύτερη επίτευξη συμφωνίας. Είμαι πεπεισμένος ότι η τουρκοκυπριακή πλευρά θα συνεχίσει τις ενέργειές της με αποφασιστικότητα και από την πλευρά της η Τουρκία, ως εγγυήτρια δύναμη, θα συνεχίσει να παρέχει πλήρη στήριξη στην οικοδόμηση ενός νέου Συνεταιρισμού δύο ισότιμων συνιστώντων κρατιδίων βασισμένων στην πολιτική ισότητα και διζωνικότητα. Πιστεύουμε ότι είναι δυνατόν να επιτευχθεί δίκαιη, βιώσιμη και συνολική διευθέτηση εντός του 2016. Πρόκειται για ρεαλιστικό στόχο καθώς οι παράμετροι μιας λύσης έχουν καθοριστεί κατά τις επί δεκαετίες διαπραγματεύσεις στο πλαίσιο του ΟΗΕ. Η Τουρκία και η Ελλάδα, ως μητέρες-πατρίδες και εγγυήτριες δυνάμεις, θα έπρεπε να καταβάλουν τις καλύτερες προσπάθειές τους για να ολοκληρωθεί η διαδικασία με επιτυχία. Αναμένουμε από την Ελλάδα να εμπλακεί πιο ενεργά και ορατά. Από την άλλη πλευρά, αν οι διαπραγματεύσεις αποτύχουν ξανά, το καθεστώς των Τουρκοκυπρίων δεν μπορεί να μείνει εν κενώ. Οι Ελληνοκύπριοι πρέπει να αποφασίσουν αν ειλικρινά επιθυμούν έναν συνεταιρισμό και ένα κοινό μέλλον με τους Τουρκοκυπρίους. Αυτοί απέδειξαν στα δημοψηφίσματα του Σχεδίου Αναν ότι τάσσονται υπέρ ενός συμβιβασμού. Αναμένουμε ότι αυτή τη φορά οι Ελληνοκύπριοι θα επιδείξουν την αναγκαία πολιτική βούληση».
Η συριακή κρίση σοβεί επί έξι χρόνια. Ποιες είναι οι παράμετροι μιας λύσης για μια «νέα Συρία» και αποτελεί μέρος αυτής ο Ασαντ;
«Μια σταθερή, ενωμένη, δημοκρατική και ευημερούσα Συρία είναι μείζων εθνικός στόχος ασφαλείας για εμάς. Η Τουρκία υφίσταται την ορμή αυτής της σύγκρουσης από την αρχή. Πρέπει να υπάρχει ουσιαστική πολιτική μετάβαση που θα οδηγήσει σε νέο Σύνταγμα με ελεύθερες και δίκαιες εκλογές στις οποίες θα εκφραστούν όλοι οι Σύροι ώστε να τερματιστεί η σύρραξη. Σαφέστατα αυτό δεν μπορεί να συμβεί με τον Ασαντ. Η μεταβατική διαδικασία πρέπει να οδηγεί σε συνολική και μη σεχταριστική διακυβέρνηση. Ο τερματισμός της σύγκρουσης είναι αναγκαίος για να ηττηθεί το DEASH και ο εξτρεμισμός στην περιοχή. Το DEASH τρέφει την αστάθεια και το χάος. Το καθεστώς αποτελεί μείζονα πηγή αστάθειας. Πρέπει να είμαστε ρεαλιστές».
BHMA

Αιγαίο

Το σύνδρομο της Στοκχόλμης στο ελληνοτουρκικό σύστημα

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Του Νίκου Ιγγλέση
26/09/2024 

Η συνάντηση Κ. Μητσοτάκη – Ρ.Τ. Ερντογάν στη Ν. Υόρκη, στις 24-9-24, ήταν η έκτη τούς τελευταίους δεκαπέντε μήνες. Πρόκειται για «πολιτικό έρωτα» μεταξύ των δύο ηγετών, ιδιαίτερα μετά τη Διακήρυξη των Αθηνών (Δεκέμβριος ’23) ή για το «Σύνδρομο της Στοκχόλμης» όπου το θύμα μέσω ψυχολογικών και συναισθηματικών διεργασιών καταλήγει να ερωτευθεί το θύτη του;

Σε τί αλήθεια αποσκοπούν όλες αυτές οι συναντήσεις, οι συνομιλίες, τα «μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης», η λεγόμενη θετική ατζέντα κ.α.; Πού είναι το «παράθυρο ευκαιρίας» που βλέπει η Κυβέρνηση;  Ένα είναι βέβαιο: Όλα αυτά δεσμεύουν την Ελλάδα να μην επιχειρήσει να ανατρέψει το, δυσμενές γι’ αυτήν, status quo στο Αιγαίο και τη Μεσόγειο και απενοχοποιούν, στη διεθνή σκηνή, την αναθεωρητική – επεκτατική Τουρκία.

Ποιά είναι τα διαχρονικά ζητήματα της ελληνοτουρκικής αντιπαράθεσης που, κατά την Κυβέρνηση, θα προωθήσει τη λύση τους ο διάλογος;

1) Η Ελλάδα δικαιούται να ασκήσει το μονομερές δικαίωμα που της δίνει το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας να αυξήσει, δηλαδή, τα χωρικά ύδατά της μέχρι τα 12 ν.μ. στο Αιγαίο και την Α. Μεσόγειο και την άρση τού, επ’ αυτού, τουρκικού casus belli; Όχι, υποστηρίζει η Άγκυρα.

2) Τα ελληνικά νησιά που μπορούν να συντηρήσουν ανθρώπινη δραστηριότητα διαθέτουν την ίδια ΑΟΖ (μέχρι 200ν.μ.) με αυτήν της ηπειρωτικής χώρας, όπως προβλέπεται από το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας; Όχι, διαθέτουν μόνο χωρικά ύδατα 6 ν.μ. αντιτείνει η Τουρκία.

3) Τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου δικαιούνται να είναι στρατιωτικοποιημένα γιατί απειλούνται; Θυμίζουμε το «Θα έρθουμε μια νύχτα ξαφνικά». Όχι, πρέπει να είναι αποστρατικοποιημένα σύμφωνα με τις Συνθήκες Λωζάνης-Παρισίων, λέει η Τουρκία.

4) Η Ελλάδα μπορεί να καταθέσει στην ΕΕ τους χάρτες του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού, όπως έχει κάνει η Κυπριακή Δημοκρατία; Μια τέτοια ενέργεια θα σήμαινε ανακήρυξη (όχι οριοθέτηση) της συνολικής ελληνικής ΑΟΖ, χωρίς αυτό να προκαλέσει τη σφοδρή τουρκική αντίδραση;

5) Τα Θαλάσσια Πάρκα, που εξαγγέλθηκαν, θα υλοποιηθούν ή ξεχάστηκαν για να μην χαλάσει το θετικό κλίμα; Η Άγκυρα δήλωσε ότι απαιτείται η συναίνεσή της.

6) Το παράνομο, κατά το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας, Τουρκολυβικό Μνημόνιο θα ακυρωθεί ή θα παρεμποδίζει την όποια εκμετάλλευση της οριοθετημένης ελληνικής ΑΟΖ με την Αίγυπτο;

7) Τα αφηγήματα της «Γαλάζιας Πατρίδας» και των «Γαλάζιων Αιθέρων» αποτελούν ευθεία αμφισβήτηση της κυριαρχίας και των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Ελλάδος. Η Τουρκία διεκδικεί το μισό Αιγαίο, ανατολικά του 25ου Μεσημβρινού και όλη τη θαλάσσια έκταση μεταξύ Ρόδου και Κύπρου (βλέπε χάρτη). Μπορεί κάτι τέτοιο να γίνει αποδεκτό;

8) Στην Κύπρο η Τουρκία ζητάει τη διεθνή αναγνώριση της κατεχόμενης ζώνης ως ανεξάρτητο κράτος. Παράλληλα διακηρύσσει ότι τα κατοχικά στρατεύματά της θα παραμείνουν εσαεί στη νησί. Ο Ελληνισμός μπορεί να το αποδεχτεί;

9) Η μουσουλμανική μειονότητα της Δ. Θράκης που η Άγκυρα, ενάντια στη Συνθήκη της Λωζάνης, αποκαλεί τουρκική, χρησιμοποιείται εδώ και χρόνια ως «στρατηγική μειονότητα» για την υβριδική αποσταθεροποίηση της Ελλάδας και επέμβασης στις εσωτερικές υποθέσεις της. Η Κυβέρνηση και το υπόλοιπο κυρίαρχο πολιτικό σύστημα δεν αντιδρούν για να μη θυμώσει η Τουρκία.

Όλα αυτά και άλλα σημαντικά ζητήματα προδιαγράφουν το αποτέλεσμα του ελληνοτουρκικού διαλόγου. Η Τουρκία κερδίζει χρόνο και ισχυροποιείται. Η Διακήρυξη των Αθηνών διευκόλυνε την Άγκυρα στην απόκτηση των αμερικανικών F-16 (40 + 80 αεροσκάφη και άφθονα όπλα). Η συνέχιση του διαλόγου διευκολύνει την Τουρκία για την άρση των αμερικανικών κυρώσεων στην πολεμική βιομηχανία της και ίσως στην απόκτηση των F-35. Η Ελλάδα χάνει χρόνο, δεν ασκεί τα νόμιμα δικαιώματά της και δεν ανατρέπει το status quo, στο οποίο έχει εγκλωβιστεί. Η Τουρκία, από την πλευρά της, επιμένει να προβάλλει συνεχώς τις διεκδικήσεις της, όταν απαιτείται τις επιβάλλει δια του καταναγκασμού (π.χ. πρόσφατα στην Κάσο) και στο τέλος θα επικαλεστεί «τις πραγματικότητες επί του πεδίου»  ως ένα είδος «χρησικτησίας» για να τις νομιμοποιήσει στη διεθνή σκηνή.

Το Μεταναστευτικό  

Η Κυβέρνηση προβάλλει ως επιτυχία του διαλόγου τη συνεργασία με την Τουρκία για τον περιορισμό των μεταναστευτικών ροών. Πρόκειται για προπαγάνδα εσωτερικής κατανάλωσης. Αλήθεια, πώς φτάνουν οι μετανάστες από την Κεντρική Ασία, το Κέρας ή την υποσαχάρια Αφρική στην Τουρκία; Έρχονται περπατώντας; Όχι βέβαια. Φτάνουν με πτήσεις των τουρκικών αερογραμμών (χωρίς visa) στην Κωνσταντινούπολη και από εκεί προωθούνται στον Έβρο και στις ακτές του Αιγαίου. Υπάρχει κανείς αφελής που πιστεύει ότι όλο αυτό το traffic γίνεται εν αγνοία των τουρκικών μυστικών υπηρεσιών, της στρατοχωροφυλακής και της αστυνομίας; Οι διακινητές είναι απλώς τα εκτελεστικά όργανα των υβριδικών επιχειρήσεων της Τουρκίας.

Σύμφωνα με στοιχεία της Frontex το πρώτο οκτάμηνο του 2024 οι μεταναστευτικές ροές από την Α. Μεσόγειο προς την Ελλάδα  αυξήθηκαν κατά 39% (πάνω από 37.000 άτομα). Αντίθετα από την Κεντρική Μεσόγειο προς την Ιταλία μειώθηκαν κατά 64%. Ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου Ν. Παναγιωτόπουλος, σε πρόσφατη συνέντευξή του, ανέφερε ότι οι ροές, το πρώτο οκτάμηνο αυξήθηκαν, κατά 60%. Ίσως ξέρει κάτι περισσότερο. Αυτοί οι αριθμοί αφορούν όσους εντοπίζονται και καταγράφονται. Χιλιάδες άλλοι διέρχονται λαθραία από τα σύνορα. Κάθε μέρα στον Έβρο και στην Εγνατία οδό συλλαμβάνονται αλλοδαποί και ημεδαποί διακινητές με κλεμμένα αυτοκίνητα να προωθούν λαθρομετανάστες στο εσωτερικό της χώρας. Εκείνος ο φράκτης στον Έβρο προχωράει με «ρυθμό χελώνας».

Αλήθεια, γιατί η Κυβέρνηση δεν αναστέλλει τη χορήγηση ασύλου για έξι μήνες, όπως έκανε η Κυπριακή Δημοκρατία με αποτέλεσμα την κατακόρυφη μείωση των αφίξεων μεταναστών; Αλλά πώς να το κάνει όταν ο πρωθυπουργός έχει δηλώσει ότι είναι ευτυχής που η ελληνική κοινωνία μεταλλάσσεται σε πολυπολιτισμική! Όταν οι Έλληνες, δηλαδή, θα γίνουν μια από τις διάφορες μειονότητες που θα διαβιούν στην ελληνική επικράτεια.

Το Κυπριακό

Ο Νίκος Χριστοδουλίδης πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας κράτους διεθνώς αναγνωρισμένου, μέλους του ΟΗΕ, της ΕΕ και άλλων διεθνών οργανισμών παρακαλάει για μια συνάντηση με τον επικεφαλής της αποσχιστικής οντότητας της Βόρειας Κύπρου για να επαναρχίσει ο διάλογος για λύση του Κυπριακού. Μόνο που τη λύση του Κυπριακού δε θα την αποφασίσει ο όποιος Ερσιν Τατάρ αλλά η Άγκυρα. Αν ο Ν. Χριστοδουλίδης ήθελε να διατηρήσει την αξιοπρέπειά του και ιδιαίτερα το κύρος της Κυπριακής Δημοκρατίας θα έπρεπε να ζητάει διάλογο με τον Ερντογάν. Από κοντά ο Κ. Μητσοτάκης και ο Υπουργός του των Εξωτερικών δηλώνουν ευτυχείς που υπάρχει κινητικότητα στο Κυπριακό. Κινητικότητα για να προκύψει τι; Για να απενοχοποιείται ο εισβολέας και κατακτητής;

Μετά 50 χρόνια κανένα κράτος και κανείς διεθνής οργανισμός δε ζητάει την αποχώρηση των στρατευμάτων κατοχής από την Κύπρο. Όλοι ζητούν διάλογο μεταξύ των δύο κοινοτήτων και αμοιβαίες υποχωρήσεις για την εύρεση της όποιας λύσης. Η Τουρκία είναι στο απυρόβλητο. Εδώ έχουν οδηγήσει τον Ελληνισμό 50 χρόνια κατευναστικής πολιτικής  Για αποτροπή, ανάσχεση και απελευθέρωση της κατεχόμενης Κύπρου δε μιλάει ούτε η Αθήνα ούτε η Λευκωσία.

 Ο Ερντογάν ζητάει από το βήμα της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ τη διεθνή αναγνώριση ως ανεξάρτητου κράτους των κατεχομένων εδαφών και οι Μητσοτάκης και Χριστοδουλίδης μια Δικοινοτική –Διζωνική Ομοσπονδία που μπορεί να είναι χειρότερη ακόμη και της διχοτόμησης, αφού θα θέσει και τις ελεύθερες περιοχές υπό τον γεωπολιτικό έλεγχο της Τουρκίας.

Εδώ που έχουν φτάσει τα πράγματα στην ελληνοτουρκική αντιπαράθεση είτε ο Ελληνισμός θα αποδεχτεί όλους τους τουρκικούς όρους είτε η Τουρκία θα πρέπει να υποχρεωθεί να εγκαταλείψει τους γεωστρατηγικούς στόχους της. Μέση λύση δεν υπάρχει, γιατί αν δώσουμε μόνο ορισμένα απ’ όσα απαιτεί η Άγκυρα, «για να μην είμαστε καθημερινά με το δάκτυλο στη σκανδάλη» όπως είπε ο κ. Μητσοτάκης, απλώς θα της ανοίξουμε την όρεξη και για τα υπόλοιπα όντας σε ακόμη πιο αδύναμη θέση. Εκτός αν το «Σύνδρομο της Στοκχόλμης» έχει καταλάβει ολοκληρωτικά το πολιτικό προσωπικό σε Αθήνα και Λευκωσία.

Υ.Γ. 1 Πέρασε ίσως απαρατήρητη η αναφορά του Κ. Μητσοτάκη κατά την ομιλία του στη «Σύνοδο Κορυφής για Το Μέλλον» του ΟΗΕ. Είπε: «Το παγκόσμιο συμφέρον διαπερνά το μεμονωμένο συμφέρον των κρατών». Ποιος αλήθεια ορίζει το παγκόσμιο συμφέρον; Η παγκοσμιοποίηση, η Ευρωπαϊκή Ένωση, το ΝΑΤΟ, η Σύνοδος του Νταβός ή κάποιος άλλος;

Υ.Γ. 2 Απορεί κανείς με την εμμονή των ελλήνων πολιτικών να μιλούν για ενδεχόμενη οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ με την Τουρκία. Αγνοούν ότι στην ΑΟΖ περιλαμβάνεται και η υφαλοκρηπίδα; Ή εξυπηρετούν την Άγκυρα που δεν έχει επικυρώσει τη Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας και θέλει οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας ώστε να ισχυριστεί ότι τα ελληνικά νησιά του Αιγαίου κάθονται πάνω στην υφαλοκρηπίδα της Ανατολίας;

 

Πηγή: www.ellinikiantistasi.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Αιγαίο

ΕΣΤΙΑ: Το δώρο Μητσοτάκη σε Ερντογάν! «Γκρίζες» ὅλες οἱ βραχονησῖδες καί τά νησιά πού εὑρίσκονται σέ ἀπόσταση 10 μιλίων ἀπό τά «θαλάσσια σύνορα»

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

«Ἀπαγόρευση τῆς τουριστικῆς ἀνάπτυξης» προβλέπει νομοσχέδιο τοῦ Ὑπουργείου Ἐνεργείας γιά τό Εἰδικό Χωροταξικό Σχέδιο στόν τουρισμό – «Ἀπαράδεκτη καί ἀναιτιολόγητη» θεωρεῖ τήν ρύθμιση ὁ πρόεδρος τοῦ ΤΕΕ Λέσβου κ. Στρατῆς Μανωλακέλλης – Τό πάγωμα τῆς οἰκονομικῆς δραστηριότητος ἀκυρώνει τήν ΑΟΖ – Τό «δῶρο» Μητσοτάκη σέ Ἐρντογάν

Μικρονήσια τοῦ Αἰγαίου χωρίς ΑΟΖ καί ὑφαλοκρηπῖδα μέ ἑλληνικό νόμο!

Οταν ἐκδιώκονται οἱ κάτοικοι καί ἀναστέλλεται ἡ οἰκονομική δραστηριότητα ἀπό νησί ἤ μικρονησίδα, αὐτομάτως χάνεται καί τό δικαίωμά του σέ ΑΟΖ καί ὑφαλοκρηπῖδα. Αὐτό ὁρίζει τό Διεθνές Δίκαιο τῆς Θαλάσσης. Εἶναι λοιπόν ἐξωφρενικό, εἶναι ἐξοργιστικό, τό γεγονός ὅτι προετοιμάζεται νόμος τοῦ ἑλληνικοῦ Κράτους, ὁ ὁποῖος ἀπαγορεύει τήν τουριστική ἀνάπτυξη σέ μιά ὁλόκληρη κατηγορία νήσων καί νησίδων, καθιστῶντας τις ἔτσι «γκρίζες». Τοῦτο σημαίνει ὅτι ὀψέποτε γίνουν διαπραγματεύσεις γιά ὁριοθέτηση ΑΟΖ καί ὑφαλοκρηπῖδας στό Αἰγαῖο καί ἐν γένει στό ἑλληνικό ἀρχιπέλαγος, θά εὑρεθεῖ ἡ Τουρκία σέ πλεονεκτική θέση, καθώς θά ὑπάρχει ἑλληνικός νόμος, ὁ ὁποῖος θά δικαιώνει τήν ἀπαίτησή της νά μήν ἔχουν τά νησιά δικαίωμα σέ ΑΟΖ καί ὑφαλοκρηπῖδα.

Πρόκειται, ὅπως ἀποκαλύπτει ἡ «Ἑστία», γιά τό νομοσχέδιο τοῦ Ὑπουργείου Ἐνεργείας πού ὁρίζει τό Εἰδικό Χωροταξικό Σχέδιο γιά τόν τουρισμό, τό ὁποῖο ἤδη εὑρίσκεται σέ δημόσια διαβούλευση. Τό νομοσχέδιο αὐτό περιλαμβάνει συγκεκριμένες διατάξεις πού ἀπαγορεύουν –ναί, χρησιμοποιεῖται ὁ ὄρος «ἀπαγορεύεται»– τήν τουριστική ἀνάπτυξη σέ ἑλληνικά νησιά. Καί ἐνδεχομένως σέ κάποια ἀπό τά νησιά αὐτά νά μήν εἶναι ἐφικτό νά δημιουργηθοῦν τουριστικές ὑποδομές. Ποιός εἶναι ὅμως ὁ λόγος νά ὑπάρχει ρητή ἀπαγόρευσις σέ νόμο τοῦ ἑλληνικοῦ Κράτους;

Ἀκόμη καί νησιά ἤ νησῖδες πού δέν ἔχουν αὐτήν τήν στιγμή ὑποδομές οἰκονομικῆς δραστηριότητος, δυνητικῶς μποροῦν ὁποιαδήποτε στιγμή νά ἀποκτήσουν. Συνεπῶς τό δικαίωμα νά ἔχουν ἐπήρεια στήν ὁριοθέτηση θαλασσίων ζωνῶν ὑφίσταται. Ποιός ὁ λόγος νά καταργηθεῖ αὐτό μέ ἑλληνικό νόμο; Τό ὅλο ζήτημα θυμίζει τήν περίπτωση τῆς νησῖδος Λέβιθα, ἀπό τήν ὁποία ἐξεδιώχθησαν βοσκός καί τό κοπάδι του (δηλαδή ὁ κάτοικος καί ἡ οἰκονομική του δραστηριότης) γιά νά «σωθεῖ» ἕνα σπάνιο εἶδος σαλιγκαριῶν. Ἔχουν ἄραγε τά σαλιγκάρια μεγαλύτερη ἀξία ἀπό τά κυριαρχικά δικαιώματα τῆς χώρας μας στό Αἰγαῖο;

Γιά νά μήν μακρυγοροῦμε, ἰδού τί ἀναφέρει τό ἐπίμαχο νομοσχέδιο:

«Ὁμάδα ΙΙΙ: Ἀκατοίκητα νησιά καί βραχονησῖδες

Ἡ Ὁμάδα ΙΙΙ περιλαμβάνει δύο ὑποομάδες, μέ βάση τά ἰδιαίτερα φυσικά καί ἀνθρωπογενῆ χαρακτηριστικά τους, τό μέγεθος καί τήν ἐγγύτητά τους μέ κατοικημένες περιοχές.

Στήν 1η ὑποομάδα περιλαμβάνονται:

• Βραχονησῖδες

• Νησιά μέ ἔκταση μικρότερη τῶν 300 στρεμμάτων

• Νησιά τά ὁποῖα εὑρίσκονται σέ ἀπόσταση μικρότερη τῶν 10 ναυτικῶν μιλίων ἀπό τά θαλάσσια σύνορα τῆς χώρας

• Νησιά τά ὁποῖα εὑρίσκονται σέ ἀπόσταση μεγαλύτερη τῶν 10 ναυτικῶν μιλίων ἀπό παράκτιες περιοχές τοῦ ἠπειρωτικοῦ τμήματος τῆς χώρας ἤ ἀπό νησιά πού διαθέτουν ἀκτοπλοϊκή πρόσβαση.

Στήν δεύτερη ὑποομάδα περιλαμβάνονται ὅλα τά ἀκατοίκητα νησιά (μηδενικός πληθυσμός κατά τήν ἑκάστοτε τελευταία ἀπογραφή) πού δέν ἀνήκουν στήν 1η ὑποομάδα».

Τό νέο ΕΧΠ‐Τ προτείνει τίς παρακάτω ρυθμίσεις γιά τήν Ὁμάδα ΙΙΙ:

«1. Στά νησιά τῆς πρώτης ὑποομάδας δέν ἐπιτρέπεται κανένα εἶδος τουριστικῆς ἀνάπτυξης.

2. Στά νησιά τῆς δεύτερης ὑποομάδας ἐπιτρέπονται μόνο ΟΥΤΔ «ἤπιας ἀνάπτυξης». Σημειώνεται ὅτι μέ βάση τό ἰσχῦον θεσμικό πλαίσιο, ὁ συντελεστής δόμησης γιά τά σύνθετα τουριστικά καταλύματα (ΣΤΚ) καί τά μεικτά τουριστικά καταλύματα μικρῆς κλίμακας (ΜΤΚΜΚ) περιορίζεται ἀπό 0,2 σέ 0,12 γιά τά κατοικημένα νησιά πλήν τῶν νήσων Κρήτης, Εὔβοιας, Κέρκυρας καί Ρόδου. Στό ἴδιο πνεῦμα κρίνεται σκόπιμο οἱ ὀργανωμένοι ὑποδοχεῖς τουριστικῶν δραστηριοτήτων (ΟΥΤΔ) πού ἐπιτρέπονται στά νησιά αὐτά νά εἶναι ἤπιας ἀνάπτυξης κατά τόν ὁρισμό τοῦ ὑπό μελέτη ΕΧΠ‐Τ».

Πρόεδρος Τεχνικού Επιμελητηρίου Βορειοανατολικού Αιγαίου: Απαράδεκτη η απαγόρευση

Ἡ ἀπαγόρευσις αὐτή, τῆς ἀναπτύξεως τῶν νησίδων τῆς τρίτης ὑποομάδος, χαρακτηρίζεται ἀπαράδεκτη καί ἀναιτιολόγητη καί ἀπό τό Τεχνικό Ἐπιμελητήριο Βορειοανατολικοῦ Αἰγαίου, τό ὁποῖο σέ ἔγγραφο πρός τό ὑπουργεῖο ἐνεργείας, τό ὁποῖο ὑπογράφει ὁ πρόεδρός του Στρατῆς Μανωλακέλλης, μεταξύ ἄλλων ὑπογραμμίζει:

«Καταγράφονται στήν Ὁμάδα ΙΙΙ:

“Ἀκατοίκητα νησιά καί βραχονησῖδες” ὡς 1η ὑποομάδα

• Οἱ βραχονησῖδες

• Νησιά μέ ἔκταση μικρότερη τῶν 300 στρεμμάτων.

• Νησιά τά ὁποῖα εὑρίσκονται σέ ἀπόσταση μικρότερη τῶν 10 ναυτικῶν μιλίων ἀπό τά θαλάσσια σύνορα τῆς χώρας.

• Νησιά τά ὁποῖα εὑρίσκονται σέ ἀπόσταση μεγαλύτερη τῶν 10 ναυτικῶν μιλίων ἀπό παράκτιες περιοχές τοῦ ἠπειρωτικοῦ τμήματος τῆς χώρας ἤ ἀπό νησιά πού διαθέτουν ἀκτοπλοϊκή πρόσβαση καί ἐπιβάλλεται ἀπαγόρευση ὁποιασδήποτε μορφῆς τουριστικῆς ἀνάπτυξης!

Συγκεκριμένα ἀναφέρεται: “Στά νησιά τῆς πρώτης ὑποομάδας δέν ἐπιτρέπεται κανένα εἶδος τουριστικῆς ἀνάπτυξης. Στά νησιά τῆς δεύτερης ὑποομάδας ἐπιτρέπονται μόνο ΟΥΤΔ ἤπιας ἀνάπτυξης.

Ὡς κάτοικοι ἀκριτικῶν νησιῶν θεωροῦμε ἀπαράδεκτη καί ἀναιτιολόγητη μιά τέτοια ἀπαγόρευση καί ζητοῦμε τήν διαγραφή της ἤ τροποποίησή της μέ ρυθμίσεις ἀνάλογες τῆς 2ης ὑποομάδας».

Ἐρώτησις: Μήπως ὁ νόμος τοῦ κ. Σκυλακάκη εἶναι τό «δῶρο» τοῦ Πρωθυπουργοῦ στόν Πρόεδρο Ἐρντογάν κατά τήν σημερινή τους συνάντηση; Αὐτή εἶναι ἡ «συναντίληψη γιά τίς θαλάσσιες ζῶνες»;

ΠΗΓΗ: ΕΣΤΙΑ

Συνέχεια ανάγνωσης

Αιγαίο

Δημήτρης Τσαϊλάς: Από τον εξαναγκασμό στη συνθηκολόγηση

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η πολλαπλότητα και η πολυπλοκότητα των προκλήσεων εθνικής κυριαρχίας, που αντιμετωπίζουμε δεν αφήνουν περιθώρια για διπλωματικούς ελιγμούς, λόγω των εκφρασμένων απειλών από την Τουρκία. Αυτό το πολύπλοκο σύνολο αλληλένδετων ζητημάτων (ΑΟΖ, Υφαλοκρηπίδα, Δικαίωμα επέκτασης χωρικών υδάτων, Δικαίωμα προάσπισης νησιών ανατολικού Αιγαίου, Δικαίωμα έρευνας διάσωσης στο FIR, Δυτική Θράκη, Κύπρος) είναι πολύ πολύπλοκο για ακόμη και για πολύ εξειδικευμένους διπλωμάτες να φαντάζονται εύκολες λύσεις. Η κυβέρνηση μας αποφάσισε με μυστική διπλωματία ουσιαστικά, να δώσει προτεραιότητα σε δύο ζητήματα: τον κατευνασμό της Τουρκίας και την ενίσχυση από τους συμμάχους και εταίρους. Δυστυχώς θα μάθουμε πολύ σύντομα, εάν αυτά τα ζητήματα είναι πιθανό να επιλυθούν. 

Η Τουρκία ακολουθεί μια ολοένα και πιο αυτόνομη εξωτερική πολιτική, ενώ εδραιώνει το αυταρχικό σύστημα διακυβέρνησής της. Εν μέσω μιας μεταβαλλόμενης παγκόσμιας τάξης, η Άγκυρα χρειάζεται την Ελλάδα μόνο για να ισορροπήσει τις γεωπολιτικές της φιλοδοξίες με τα βασικά οικονομικά της συμφέροντα και τις σχέσεις της με τη Δύση και όχι για να υπάρξει οποιαδήποτε επίλυση για τις θαλάσσιες ζώνες. 

Ο κόσμος γίνεται μάρτυρας κοσμοϊστορικών γεωπολιτικών αλλαγών στην ηπειρωτική Ευρώπη. Παράλληλα, η μόνιμη απειλή για τον Ελληνισμό, η Τουρκία αναπροσανατολίζει την εξωτερική της πολιτική και επεκτείνει τον περιφερειακό ρόλο της. Η Τουρκία είναι προφανώς ελεύθερη να ακολουθήσει τη δική της πορεία. Αυτό που μένει να δούμε είναι πώς ο Ελληνισμός θα εξισορροπήσει τις περιφερειακές γεωπολιτικές φιλοδοξίες της Τουρκίας με την ευρωπαϊκή γειτονιά της και τα βασικά οικονομικά συμφέροντα και περιορισμούς της. 

Εν μέσω μιας μαζικής αναταραχής στην παγκόσμια γεωπολιτική, έχει καταστεί ζωτικής σημασίας για όλους μας στην Ελλάδα να κάνουμε μια λειτουργική αξιολόγηση της διεθνούς πραγματικότητας με σκοπό να μην επιτρέψουμε να εγείρονται ζητήματα κυριαρχίας. Ο εν εξελίξει αφοπλισμός των νησιών του Αιγαίου, και η επί θύραις θεσμοποίησή του σε αποστρατιωτικοποίηση/ουδετερότητα, (με άλλοθι το σχεδιαζόμενο Ελληνο-Τουρκικό Σύμφωνο Φιλίας και μη -Επίθεσης) πρέπει να σταματήσει!!  Κάθε μέσο νόμιμης δράσης είναι καλό και πρόσφορο για τον σκοπό αυτό. Προέχει η  ενημέρωση των πολιτών για τις συνέπειες που θα έχει ο σχεδιασμός της αποστρατιωτικοποίησης και συναφούς ουδετερότητας στην ασφάλειά τους, στην ίδια τους την ζωή και στο μέλλον των παιδιών τους. Είναι απαραίτητη η διαμόρφωση και οργάνωση του πλαισίου, που θα επιτρέψει στους πολίτες ν` αναλάβουν, με συγκροτημένη δράση, την ευθύνη κάθε ενός και κάθε μίας για την άμυνα της χώρας και των επαπειλούμενων περιοχών της.

Πώς η Τουρκία μπορεί να κερδίσει χωρίς πόλεμο

Υπάρχει ένας εύλογος δρόμος για την Τουρκία να χρησιμοποιήσει εξαναγκασμό σε μαζική κλίμακα για να αναγκάσει την Ελλάδα να αποδεχθεί τις απαιτήσεις της Άγκυρας χωρίς να πυροδοτήσει μεγάλο περιφερειακό πόλεμο και χωρίς να θέσει σε κίνδυνο τους περιφερειακούς υψηλούς-στρατηγικούς στόχους της Τουρκίας.

Πολύ λίγη προσοχή δίνεται στις δυνατότητες εξαναγκασμού της Τουρκίας, ενώ η στρατιωτική ικανότητα της παραμένει στο επίκεντρο των στρατηγικών.

Μια βραχυπρόθεσμη εκστρατεία εξαναγκασμού μπορεί να δημιουργήσει συνθήκες για να παράσχει στη Τουρκία διάφορες οδούς που θα μπορούσαν να μετατρέψουν τις καταναγκαστικές δραστηριότητες της σε πολιτικά αποτελέσματα που θα της επιτρέψουν να αποκτήσει πολιτικό έλεγχο στη γεωπολιτική περιφέρεια.

Ο Ελληνισμός είναι πλήρως ικανός να αναπτύξει επαρκή αντίμετρα για να αποτρέψει και να νικήσει μια εκστρατεία εξαναγκασμού της Τουρκίας που στοχεύει την κυριαρχία μας μέσω άμεσης δράσης και στενού συντονισμό;

Ο φόβος ότι η Τουρκία θα προκαλέσει κρίση στην Ελλάδα και θα μας παρασύρει σε έναν μαζικό πόλεμο στο Αιγαίο ώθησε εδώ και πολλά χρόνια την αυξανόμενη εστίαση στην προετοιμασία για σύγκρουση. Η επέκταση των στρατιωτικών δυνατοτήτων της Τουρκίας και οι απειλές της Τουρκίας για ορόσημα όπως του αιώνα της Τουρκίας έχουν εντείνει αυτούς τους φόβους και έχουν πυροδοτήσει έντονες συζητήσεις σχετικά με τον πιθανό ρόλο και την ετοιμότητα του Ελληνισμού να αποτρέψει και να νικήσει σε μια κρίση.

Οι ανησυχίες σχετικά με την ικανότητα του Ελληνισμού να υπερασπιστεί ολιστικά στις θάλασσες του Αιγαίου και της Μεσογείου είναι έγκυρες και σημαντικές επειδή τα ελληνικά συμφέροντα θα πλήττονταν σοβαρά από την ενεργή αμφισβήτηση νήσων. Η θάλασσα είναι στρατηγικά ζωτικής σημασίας για την επιβίωση μας. 

Ωστόσο, ο Ελληνισμός εξακολουθεί να στερείται μιας σαφούς υψηλής στρατηγικής για την υπεράσπιση των κυριαρχικών δικαιωμάτων, παρά το γεγονός ότι η κυβέρνηση διατυπώνει όλο και περισσότερο τη σημασία της διατήρησης αυτών. Ακόμη χειρότερα, οι συζητήσεις για την άμυνα της Ελλάδας έχουν επικεντρωθεί σχεδόν αποκλειστικά στην αποτροπή ή την ήττα των τουρκικών ενόπλων δυνάμεων σε μια πιθανή σύγκρουση ενώ έχουν αγνοήσει σε μεγάλο βαθμό το πιθανότερο σενάριο, στοιχεία του οποίου βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη. Μια εκστρατεία εξαναγκασμού της Τουρκίας που απέχει πολύ από την εισβολή, αλλά φέρνει ωστόσο τον Ελληνισμό υπό τον έλεγχο της Άγκυρας. Η ελληνική κυβέρνηση πρέπει να πείσει την ηγέτιδα δύναμη της βορειοατλαντικής συμμαχίας ΗΠΑ και τους εταίρους στην ΕΕ να αποχωρήσουν από τη στενότερη εστίαση σε ένα μόνο επικίνδυνο σενάριο για να επανεκτιμήσουν την πλήρη απειλή που θέτει η Τουρκία και να αναπτύξουν ένα συνεκτικό σύνολο στρατηγικών για να νικήσουν όλες τις πτυχές αυτής της απειλής.

Οι στρατηγικές συζητήσεις στα διάφορα φόρα σχετικά με την άμυνα του Ελληνισμού επικεντρώθηκαν σε μεγάλο βαθμό στον τρόπο αποτροπής της σύγκρουσης. Αυτές οι συζητήσεις έχουν γίνει ιδιαίτερα εμφανείς καθώς η τουρκικές διεκδικήσεις αυξάνονται και γίνονται όλο και πιο εμφανής. Η αποφασιστικότητα των πολιτών του Ελληνισμού να διατηρήσει την κυριαρχία του ενθαρρύνει τους ηγέτες της Άγκυρας να επιλέξουν όλο και πιο καταναγκαστικά μονοπάτια για να αποκτήσουν τον έλεγχο, μέχρι και τη σύγκρουση. Σε αυτό το σημείο που έχουμε φτάσει πρέπει σίγουρα να προετοιμαστούμε για την πιθανότητα σύγκρουσης, αλλά πρέπει επίσης να προετοιμαστούμε για εναλλακτικές στρατηγικές υβριδικού πολέμου και εξαναγκασμού της Τουρκίας.

Η στρατηγική σχεδίαση της Τουρκίας, εδώ και καιρό, αναγνώρισε αυτό το σημαντικό κενό στη στρατηγική σκέψη του Ελληνισμού και προσπάθησε να εξετάσει εάν τέτοιες εξαναγκαστικές προσεγγίσεις ακόμη και βραχυπρόθεσμου πολέμου θα μπορούσαν να αναγκάσουν την Ελλάδα να υποχωρήσει στις απαιτήσεις της χωρίς σύγκρουση ή στρατιωτικό αποκλεισμό κάποιων νησιών. Έχουνε αναπτύξει μια ρεαλιστική προσέγγιση που θα μπορούσε να μας εξαναγκάσει σε μια πολιτική διευθέτηση ευνοϊκή για την Τουρκία χωρίς να εισβάλει και να καταλάβει ένα νησί. Αναφέρομαι σε αυτή την ολοκληρωμένη πολιτικο-στρατιωτική εκστρατεία ως τη βραχυπρόθεσμη πορεία εξαναγκασμού.

Η επιτυχία της πορείας δράσεως εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την αποτυχία των στόχων της να αναγνωρίσουν την ύπαρξή της ως συνεκτικό εγχείρημα. Αυξάνοντας συνεχώς την πίεση και εντείνοντας τη βασική καταναγκαστική δραστηριότητα, η Τουρκία στοχεύει να αναβαθμίζει όλο και περισσότερο τις απαιτήσεις έως ότου οι κρίσιμοι τομείς της πολιτικής της Ελλάδας αποδεχτούν μια «ειρηνευτική διαδικασία» που προτείνει η Τουρκία ως προτιμότερη από τη συνεχιζόμενη αντίσταση.

Η πορεία δράσης τους επιτίθεται σε τρία κέντρα βάρους, που παρέχουν επί του παρόντος στην κυβέρνηση της Ελλάδας και στον λαό της τη δύναμη να αντισταθούν στον εξαναγκασμό της Τουρκίας.

Το πρώτο είναι η στρατηγική σχέση ΗΠΑ-Ελλάδας, η οποία περιλαμβάνει ολοκληρωμένη διμερή συνεργασία. Εκτελούν, επιχειρήσεις παραπληροφόρησης και απειλή για στρατιωτική κλιμάκωση για να πείσει τις ΗΠΑ ότι η συνεργασία τους με την Ελλάδα δημιουργεί περαιτέρω κλιμάκωση, ενώ η ειρήνη και η ευημερία είναι προ των πυλών εάν αυτή η εταιρική σχέση σταματήσει.

Το δεύτερο κέντρο βάρους είναι η ικανότητα της Ελληνικής κυβέρνησης να λειτουργεί και να παρέχει βασικές υπηρεσίες. Οικονομικός πόλεμος, κυβερνοπόλεμος, δολιοφθορά, αυστηρές (και ψευδο-νόμιμες) απαιτήσεις της Άγκυρας, ηλεκτρονικός πόλεμος και προπαγάνδα επικριτική για την κακοδιαχείριση της κυβέρνησης επιδιώκουν να μειώσουν δραστικά την αξιοπιστία και να διαβρώσουν τη νομιμότητα της Ελληνικής κυβέρνησης στα μάτια των δικών της ανθρώπων.

Τρίτον, οι εκτεταμένες και επίμονες μελέτες ινστιτούτων στρατηγικής (πχ ΕΛΙΑΜΕΠ) διαμορφώνουν γνωστικές και ψυχολογικές εκστρατείες στοχεύοντας να σπάσουν τη βούληση των Ελλήνων για αντίσταση εκφοβίζοντας τους υποστηρικτές της αντίστασης, σπέρνοντας αμφιβολίες και φόβο στον πληθυσμό και δημιουργώντας αιτήματα για ανταλλαγή πολιτικών παραχωρήσεων για ειρήνη.

Εάν η Άγκυρα επιτεθεί επιτυχώς σε καθένα από αυτά τα κέντρα βάρους, η αίσθηση της εγκατάλειψης μεταξύ του Ελληνικού λαού θα ήταν συντριπτική και η κυβέρνηση θα αναγκαζόταν να εξετάσει ένα νέο παράδειγμα για τις θαλάσσιες ζώνες ως εναλλακτική λύση. 

Πηγή: Militaire

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή