Ακολουθήστε μας

Ισλάμ

Φιλίπ-Ζοζέφ Σαλαζάρ: Ο πόλεμος των λέξεων και το ρόλεξ του Αλ Μπαγκντάντι

Δημοσιεύτηκε

στις

Ο γάλλος φιλόσοφος αναλύει την προπαγάνδα των τζιχαντιστών

Από την ομιλία του αυτόκλητου χαλίφη Αμπού Μπακρ αλ Μπαγκντάντι τα δυτικά μέσα πρόσεξαν μόνο ότι φορούσε ένα ρολόι Rolex
Για να κερδίσεις έναν πόλεμο επί του εδάφους, πρώτα πρέπει να κερδίσεις τον πόλεμο των λέξεων. Αυτό είναι το κύριο μήνυμα του τελευταίου δοκιμίου του γάλλου φιλοσόφου Φιλίπ-Ζοζέφ Σαλαζάρ «Οπλισμένες λέξεις: κατανοώντας και πολεμώντας την τρομοκρατική προπαγάνδα», («Paroles armées: Comprendre et combattre la propagande terroriste»), το οποίο έγινε μπεστ σέλερ και αυτή τη στιγμή αποτελεί έναν από τους βασικούς πυρήνες του δημόσιου διαλόγου στη Γαλλία μετά τις πολύνεκρες τρομοκρατικές επιθέσεις στο Παρίσι.
Ο Σαλαζάρ πιστεύει ότι οι λέξεις είναι τόσο ισχυρές που μπορούν να ωθήσουν εκατομμύρια ανθρώπους στη δράση και κάθε φορά που οι μεγάλοι ηγέτες καλούνται να εμψυχώσουν τους συμπατριώτες τους ώστε να πολεμήσουν για την πατρίδα τους, τα ιδανικά και τις αξίες τους, αξιοποιούν την ισχύ των λέξεων. Η Μασσαλιώτιδα, ο εθνικός ύμνος της Γαλλίας που αντήχησε στα πέρατα της οικουμένης μετά το μακελειό της 13ης Νοεμβρίου, ως σύμβολο ενότητας και ως έκκληση για να συνθλιβεί ο «εχθρός», αποτελεί ένα καλό παράδειγμα. Οπως ακριβώς είναι όμως και η προπαγάνδα των τζιχαντιστών η οποία, μάλιστα, διατίθεται δωρεάν στο Διαδίκτυο.

Ο Αλ Μπαγντάντι «κήρυττε επιβλητικά, σαν ποντίφικας»
«Η πολιτική είναι η τέχνη της πειθούς και η ρητορική είναι ένα όπλο μαζικής πειθούς»αναφέρει χαρακτηριστικά η γαλλίδα δημοσιογράφος Ανιές Πουαριέ, αναλύοντας το δοκίμιο του Σαλαζάρ σε άρθρο της στον βρετανικό «Γκάρντιαν».
Αν όμως η ρητορική είναι η τέχνη της διαμόρφωσης του τρόπου σκέψης και δράσης ενός συγκεκριμένου συνόλου ατόμων και η ικανότητα της ορθής και αποτελεσματικής χρήσης του λόγου, τότε οι δημοκράτες Γάλλοι έχασαν ενώ οι «άλλοι», «αυτοί» κέρδισαν. «Ποιοι είναι όμως αυτοί» διερωτάται ο γάλλος φιλόσοφος. «Ενας εχθρός για τον οποίο ο πολιτισμένος κόσμος δεν μπορεί να συμφωνήσει ούτε καν στο όνομά του» σημειώνει.
Πρώην μαθητής του Ζακ Ντεριντά και του Ρολάν Μπαρτ και διακεκριμένος καθηγητής Ρητορικής στο Πανεπιστήμιο του Κέιπ Τάουν, ο Φιλίπ-Ζοζέφ Σαλαζάρ φαίνεται να έχει κατανοήσει τον εχθρό της Γαλλίας αλλά και ολόκληρης της Δύσης καλύτερα από αρκετά μέλη της γαλλικής πολιτικής ελίτ τα οποία περιορίζονται στο να εκπέμπουν μηνύματα συγκεχυμένα και αντιφατικά, τη στιγμή μάλιστα που ο γαλλικός λαός επιζητεί ξεκάθαρα λόγια.
Ο Σαλαζάρ πέρασε δύο χρόνια διαβάζοντας και αναλύοντας τα προπαγανδιστικά μηνύματα του Ισλαμικού Κράτους με στόχο να κατανοήσει και να ζυγίσει τον «εχθρό», αποτιμώντας ταυτόχρονα την αντίδραση της Δύσης και διάφορων κρατών και ηγετών. «Κοιτάξτε μας. Εμείς διαφωνούμε ακόμη όσον αφορά την επιλογή των ονομάτων και των ακρωνυμίων – ISIS, ISIL, IS, Daesh, Daech ή ακόμη και Syrak – την ώρα που εκείνοι στρατολογούν χιλιάδες νέους ανθρώπους από την Ευρώπη για να πολεμήσουν για το χαλιφάτο» αναφέρει.
«Ο εχθρός όμως έχει ένα όνομα το οποίο μάλιστα επέλεξε ο ίδιος. Ο εχθρός είναι το χαλιφάτο» σημειώνει ο Σαλαζάρ, επισημαίνοντας ότι το να χλευάζεται ο αυτόκλητος χαλίφης Αμπού Μπακρ αλ Μπαγκντάντι δεν προσφέρει το παραμικρό. Η πρώτη ομιλία που έδωσε ως νέος χαλίφης ήταν «τόσο επιβλητική όσο και το κήρυγμα ενός ποντίφικα, και σύμφωνα με την καλύτερη παράδοση του Ισλάμ. Αλλά τα δυτικά μέσα δεν το πρόσεξαν, καθώς τον χλεύαζαν γιατί φορούσε ένα ρολόι Rolex» αναφέρει χαρακτηριστικά.

Οσον αφορά τους μαχητές του χαλιφάτου και το πώς θα πρέπει να τους αποκαλούμε, ο Σαλαζάρ επικαλείται και πάλι την ανάγκη για σαφήνεια και δηλώνει με απλά λόγια ότι οι σχεδόν 30.000 πολίτες δυτικών χωρών που εντάχθηκαν στις τάξεις του Ισλαμικού Κράτους και σήμερα πολεμούν στη Συρία αποτελούν τις «διεθνείς ταξιαρχίες του χαλιφάτου» ενώ εκείνοι που παραμένουν, όντας ετοιμοπόλεμοι, στις χώρες που ζουν, είναι «οπαδοί ενός αλλότριου σκοπού και, κατ’ επέκταση, προδότες».

Οπως η Οθωμανική Αυτοκρατορία κατά τον 16ο και τον 17ο αιώνα
Σύμφωνα με τον Σαλαζάρ, «μόνο με έναν τρόπο το πολιτικό προσωπικό της Γαλλίας, και όχι μόνο, θα βρει το θάρρος να αναλάβει τις ευθύνες του: μέσω της κατανόησης του εχθρού». 
«Αυτή τη στιγμή υφίσταται μια διγλωσσία που μας αποδυναμώνει όλους» σημειώνει ο γάλλος στοχαστής και φέρνει ως παράδειγμα την αντιμετώπιση των συνεργών των τζιχαντιστών στο εξωτερικό, και ειδικά στη Γαλλία. Μετά τη δολοφονική επίθεση στο εβραϊκό παντοπωλείο, δύο ημέρες μετά το μακελειό στο «Charlie Hebdo», αποδείχτηκε πως μια αστυνομικός που είχε σχέση με έναν από τους συνεργούς του Αμέντι Κουλιμπαλί, του δράστη της επίθεσης, είχε αποκαλύψει στον σύντροφό της εμπιστευτικές πληροφορίες. «Η συνήθης ποινή για αυτό το έγκλημα σε περίοδο ειρήνης είναι κάθειρξη 30 ετών και επ’ αόριστον σε περίοδο πολέμου. Αυτή ωστόσο έχασε τη δουλειά της» επισημαίνει, υπογραμμίζοντας ότι η αντίδραση των γαλλικών Αρχών στέλνει ένα συγκεχυμένο μήνυμα.
Στη συνέχεια ο Σαλαζάρ εξετάζει τις δύο νοοτροπίες. Οι «στρατιώτες του χαλιφάτου», όπως τους αποκαλεί, «είναι έτοιμοι να πεθάνουν για τον σκοπό τους», ενώ οι δημοκράτες της Δύσης και πιο συγκεκριμένα οι Γάλλοι έχουν χάσει τη θέληση να πολεμήσουν μέχρις εσχάτων για τα ιδανικά τους.
«Φαίνεται πως 70 χρόνια ειρήνης έχουν διαβρώσει την κάποτε ενστικτώδη προσκόλλησή μας στο τρίπτυχο “ελευθερία, ισότητα, αδελφοσύνη”. Ποιος θυμάται σήμερα στη Γαλλία ότι το πλήρες σύνθημα της πρώτης γαλλικής δημοκρατίας ήταν “ελευθερία, ισότητα, αδελφοσύνη ή θάνατος”;» σημειώνει η γαλλίδα δημοσιογράφος, σχολιάζοντας τις θέσεις του φιλοσόφου συμπατριώτη της.
Οσον αφορά τη μάχη κατά του Ισλαμικού Κράτους, ο Σαλαζάρ θεωρεί πως το μέλλον διαγράφεται δυσοίωνο. Υποστηρίζει πως το χαλιφάτο των τζιχαντιστών θα γίνεται ολοένα και πιο ισχυρό, περίπου όπως συνέβη με την Οθωμανική Αυτοκρατορία κατά τον 16ο και τον 17ο αιώνα, κυρίως εξαιτίας του γεγονότος ότι οι δημοκρατίες της Δύσης είναι αποδυναμωμένες.

«Παρ’ όλα αυτά δεν βλέπω γιατί δεν μπορούμε να συνομιλούμε με το χαλιφάτο και να ζήσουμε μαζί τους. Στο κάτω-κάτω, ζήσαμε για 600 χρόνια σε μια κατάσταση εμπόλεμης ειρήνης με την Οθωμανική Αυτοκρατορία» αναφέρει ο Σαλαζάρ, προσδιορίζοντας ωστόσο ότι «το να συνομιλούμε μαζί τους δεν σημαίνει ότι δεν μπορούμε να τους πλήξουμε».

BHMA

Video

Ο Ράμα ιδρύει την πρωτεύουσα του Ισλάμ στην Ευρώπη

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Σταύρος Καλεντερίδης: Τι είναι το νέο κράτος που ιδρύει ο Έντι Ράμα στην καρδιά των Τιράνων;

Σε τι αποσκοπεί ο πρωθυπουργός της Αλβανίας και πώς κερδίζει η Τουρκία μία νέα παρουσία στα βόρεια σύνορά μας.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ισλάμ

Ολλανδία: «Τρομοκρατικό» το κίνητρο του άνδρα που επιτέθηκε με μαχαίρι σε περαστικούς στο Ρότερνταμ

Δημοσιεύτηκε

στις

REUTERS/Piroschka van de Wouw

Η εισαγγελία ανακοίνωσε ότι του ασκήθηκε δίωξη για ανθρωποκτονία και απόπειρα ανθρωποκτονίας με τρομοκρατικό κίνητρο

«Τρομοκρατικά κίνητρα» ενδέχεται να είχε ο άνδρας που εξαπέλυσε επίθεση με μαχαίρι το βράδυ της Πέμπτης, στο Ρότερνταμ, σκοτώνοντας έναν άνθρωπο και τραυματίζοντας έναν ακόμη, σύμφωνα με Ολλανδούς εισαγγελείς.

Ο 22χρονος, που κατάγεται από το Άμερσφουτ, μαχαίρωσε και τραυμάτισε το πρώτο θύμα του σε ένα πάρκινγκ κάτω από τη Γέφυρα του Εράσμου. Στη συνέχεια ανέβηκε στο οδόστρωμα και σκότωσε έναν άλλο άνδρα. Περαστικοί και αστυνομικοί τον ακινητοποίησαν και τον συνέλαβαν.

Δεν απέκλεισαν το ενδεχόμενο να υπάρχει κι άλλο κίνητρο
Η εισαγγελία ανακοίνωσε ότι του ασκήθηκε δίωξη για ανθρωποκτονία και απόπειρα ανθρωποκτονίας με τρομοκρατικό κίνητρο. Πριν από την επίθεση ο νεαρός φέρεται ότι φώναξε πολλές φορές «Αλαχού Ακμπάρ», δηλαδή «Ο Θεός είναι μεγάλος», στα αραβικά.

Πάντως οι εισαγγελείς δεν απέκλεισαν το ενδεχόμενο να υπάρχει και κάποιο άλλο κίνητρο.

Ο ύποπτος ζούσε στο Άμερσφουτ, μια πόλη που απέχει περίπου 80 χιλιόμετρα από το Ρότερνταμ. Οι αυτόπτες μάρτυρες είπαν ότι κρατούσε δύο μεγάλα μαχαίρια και επέλεξε τα θύματά του στην τύχη.

Πηγές: ΑΜΠΕ, AFP, Reuters

Συνέχεια ανάγνωσης

Θράκη (Πομακικό)

Θέμα «τουρκικής» μειονότητας στη Θράκη προωθεί η Τουρκία και στην Ισλαμική Διάσκεψη

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στο ψήφισμα του ο Οργανισμός Ισλαμικής Συνεργασίας (OIC) υιοθετεί όλα τα θέματα που προωθεί ο τουρκισμός στη Θράκη, δίνοντας εικόνα «καταπίεσης» των μελών της μειονότητας και παραβίασης ακόμη και των στοιχειωδών ανθρώπινων δικαιωμάτων και θέτει μάλιστα την Ελλάδα υπό τη «επιτήρηση» του ζητώντας από τον ΓΓ  να παρέμβει προς τη χώρα μας και να υποβάλει νέα έκθεση στην επόμενη συνεδρίαση του OIC.   

Mε παρέμβαση της Τουρκίας για μια ακόμη φορά ο Οργανισμός Ισλαμικής Συνεργασίας (OIC), συμπεριέλαβε στις αποφάσεις του, κείμενο το οποίο υιοθετεί όλες τις αιτιάσεις και διεκδικήσεις της Άγκυρας για τη μουσουλμανική μειονότητα στη Θράκη, την οποία καταγράφει ως «Τουρκική», καθώς αναφέρει επίσης και για «μουσουλμάνους των Δωδεκανήσων».

Στο κείμενο  των αποφάσεων της 50ης Συνόδου Υπουργών Εξωτερικών που συνήλθε στο Καμερούν παρουσία και του Τούρκου ΥΠΕΞ Χ. Φιντάν, περιλαμβάνεται και ειδική ενότητα με Εκθέσεις, οι οποίες περιέχουν και συστάσεις για μουσουλμανικούς πληθυσμούς ανά τον κόσμο που παραβιάζονται τα δικαιώματα τους. Η λίστα αυτή περιλαμβάνει τη μουσουλμανική κοινότητα στο  Μιανμάρ, στην Κριμαία  στις Φιλιππίνες και τη «τουρκική μειονότητα στη Θράκη  και τον μουσουλμανικό πληθυσμό στη Δωδεκάνησο». 

Με δεδομένο ότι ο OIC έχει 57 κράτη μέλη και  καλύπτει έναν πληθυσμό σχεδόν 2,1 δισ. ανθρώπων, το γεγονός  ότι στις αποφάσεις του  υιοθετεί και προβάλει όλη την τουρκική επιχειρηματολογία για τη μουσουλμανική  μειονότητα της Θράκης δημιουργεί μια ιδιαίτερα αρνητική εικόνα για τη χώρα  μας. Και μάλιστα σε μια περίοδο που οι «ειδήσεις» για υποτιθέμενες παραβιάσεις δικαιωμάτων των μουσουλμάνων  τροφοδοτεί αντιδράσεις και ακραίων ισλαμικών φωνών και οργανώσεων.

Συγχρόνως όμως αυτή η παραμορφωτική εικόνα για  την  κατάσταση της ελληνικής  μουσουλμανικής μειονότητας αποσκοπεί στο να πλήξει και τις σχέσεις της χώρας μας με τον Αραβικό και Μουσουλμανικό Κόσμο, είτε ενοχοποιώντας τις σχέσεις αυτές είτε βάζοντας στην ατζέντα τους έστω και εμμέσως θέμα «τουρκικής μειονότητας».  

Στο ψήφισμα του ο OIC υιοθετεί όλα τα θέματα που προωθεί ο τουρκισμός στη Θράκη, δίνοντας εικόνα «καταπίεσης» των μελών της μειονότητας και παραβίασης ακόμη και των στοιχειωδών ανθρώπινων δικαιωμάτων και θέτει μάλιστα την Ελλάδα υπό τη «επιτήρηση» του ζητώντας από τον ΓΓ  να παρέμβει προς τη χώρα μας και να υποβάλει νέα έκθεση στην επόμενη συνεδρίαση του OIC.   
 
Η Τουρκία επιχειρεί εντατικά να κρατήσει ψηλά στην ατζέντα το μειονοτικό και με τη διεθνοποίηση του, ενώ είναι  χαρακτηριστικό ότι το τελευταίο δίμηνο υπάρχει μια συντονισμένη επικοινωνιακή «επίθεση» με τακτικά και συχνά δημοσιεύματα από τα τουρκικά κρατικά ΜΜΕ, Anadolu και ΤΡΤ με αντικείμενο τις δήθεν παραβιάσεις των δικαιωμάτων της «τουρκικής», όπως την ονομάζουν,  μειονότητας στη Θράκη  

Η  απόφαση του Οργανισμού Ισλαμικής Συνεργασίας:

«ΑΠΟΦΑΣΗ 3/50-MM 

Σχετικά με  την κατάσταση της Τουρκικής Μουσουλμανικής μειονότητας στη Δυτική Θράκη και τον Μουσουλμανικό Πληθυσμό των Δωδεκανήσων. 

Η 50η Σύνοδος του Συμβουλίου των Υπουργών Εξωτερικών του Οργανισμού Ισλαμικής Συνεργασίας που πραγματοποιήθηκε στη Γιαουντέ της Δημοκρατίας του Καμερούν στις 29-30 Αυγούστου 2024 
Έχοντας πλήρη επίγνωση ότι οι μουσουλμάνοι στην Ελλάδα, γενικά, και η τουρκική μουσουλμανική μειονότητα στη Θράκη της Ελλάδας και ο μουσουλμανικός πληθυσμός στα Δωδεκάνησα ειδικότερα, αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του Μουσουλμανικού Κόσμου Χαιρετίζοντας το άνοιγμα ενός τζαμιού στην Αθήνα, το οποίο, ωστόσο, διοικείται από ένα συμβούλιο που αποτελείται από μη μουσουλμάνους, 

Υπενθυμίζοντας τις αρχές και τους στόχους του Χάρτη του OIC, τα ψηφίσματα που εγκρίθηκαν από τις ισλαμικές διασκέψεις κορυφής του OIC, τις διασκέψεις των υπουργών εξωτερικών, το Συμβούλιο και τις διεθνείς συμφωνίες, διακηρύξεις και συμβάσεις που ζητούν τον σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, συμπεριλαμβανομένων των πολιτικών, κοινωνικών, πολιτιστικών και οικονομικών δικαιωμάτων και της ελευθερίας της λατρείας, και ειδικότερα της Συνθήκης της Λοζάνης, η οποία εγγυάται τα δικαιώματα της τουρκικής μουσουλμανικής μειονότητας στη Δυτική Θράκη της Ελλάδας, δυνάμει της οποίας έχουν το δικαίωμα να χρησιμοποιούν τη μητρική τους γλώσσα, δηλαδή την τουρκική,  και ασκούν τις θρησκευτικές τους τελετές, 

Έχοντας εξετάσει την έκθεση του Γενικού Γραμματέα σχετικά με την κατάσταση των μουσουλμανικών κοινοτήτων και μειονοτήτων σε κράτη μέλη που δεν είναι μέλη του OIC: 

1. καλεί την Ελλάδα να διασφαλίσει τον πλήρη σεβασμό όλων των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, συμπεριλαμβανομένης της θρησκευτικής ελευθερίας για όλους τους μουσουλμάνους που ζουν στη χώρα  
2. καλεί την Ελλάδα να λάβει τα κατάλληλα μέτρα για την προάσπιση των βασικών δικαιωμάτων και ελευθεριών καθώς και της ταυτότητας της τουρκικής μουσουλμανικής μειονότητας που προέρχονται από διμερείς και διεθνείς Συμφωνίες 
3. ζητεί εκ νέου από την Ελλάδα να αναγνωρίσει τους εκλεγμένους μουφτήδες της Ξάνθης και της Κομοτηνής ως επίσημους μουφτήδες 
4. καλεί την Ελλάδα να λάβει τα αναγκαία μέτρα για την εκλογή των διοικητικών συμβουλίων των Βακουφίων  από την τουρκική μουσουλμανική μειονότητα, προκειμένου να διασφαλιστεί η αυτοδιοίκησή τους 
5. τονίζει την ανησυχία του για την πρακτική της Ελλάδας όσον αφορά τον διορισμό 240 ιμάμηδων/θρησκευτικών εκπαιδευτών, παρά τις αντιδράσεις της τουρκικής μουσουλμανικής μειονότητας 
6. παροτρύνει την Ελλάδα να εφαρμόσει τις ετυμηγορίες του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (ΕΔΑΔ) σχετικά με τις μη κυβερνητικές οργανώσεις (ΜΚΟ) της τουρκικής μουσουλμανικής μειονότητας 
7. παροτρύνει εκ νέου την Ελλάδα να αποκαταστήσει τα δικαιώματα ιθαγένειας δεκάδων χιλιάδων μελών της τουρκικής μειονότητας από τα οποία αφαιρέθηκε η ιθαγένεια βάσει του άρθρου 19 του νόμου αριθ. 3370/1955 περί ελληνικής ιθαγένειας 
8. επαναλαμβάνει την πρόσκλησή του προς την Ελλάδα να λάβει τα αναγκαία και επείγοντα μέτρα, σε διαβούλευση με την τουρκική μουσουλμανική μειονότητα, για την αντιμετώπιση των εκπαιδευτικών ζητημάτων της, τα οποία συνδέονται επίσης άμεσα με την κοινωνικοοικονομική ανάπτυξη της περιοχής στην οποία ζει 
9. ζητεί από τον Γενικό Γραμματέα να κινήσει έρευνα ιδίως σχετικά με τα ζητήματα που θίγονται στο παρόν ψήφισμα και να υποβάλει σχετική έκθεση στην τεσσαρακοστή έκτη σύνοδο του Συμβουλίου των Υπουργών Εξωτερικών· 
10. χαιρετίζει την έναρξη για το ακαδημαϊκό έτος 2016-2017 ενός «Προγράμματος Ισλαμικών Σπουδών» στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης· 
11. σημειώνει τη στήριξη που παρέχει το Πανεπιστήμιο Al-Azhar σε θρησκευτικά ζητήματα και θρησκευτικά σχολεία για μουσουλμάνους στην Ελλάδα· 
12. καλεί τον Γενικό Γραμματέα να επαναλάβει τον διάλογο και τη συνεργασία με την κυβέρνηση της Ελλάδας με στόχο την ενίσχυση της ευημερίας και της ευημερίας των μουσουλμάνων στην Ελλάδα, ιδίως της τουρκικής μουσουλμανικής μειονότητας και του μουσουλμανικού πληθυσμού στα Δωδεκάνησα 
13. Ζητεί από τον Γενικό Γραμματέα να παρακολουθήσει την εφαρμογή του παρόντος ψηφίσματος και να υποβάλει σχετική έκθεση στην 51η Σύνοδο του Συμβουλίου των Υπουργών Εξωτερικών». 

ΠΗΓΗ: Liberal.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή