Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Γιώργος Χατζηνάσιος: «Με το «Χρονικό της Αλώσεως» ήθελα να φτιάξω ένα εθνικό έργο»

Δημοσιεύτηκε

στις

Τον συναντήσαμε μετά την παράσταση του «Χρονικού της Αλώσεως» και κανονίσαμε να κάνουμε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης. Έτσι εκπληρωνόταν ένα όνειρο μας, μιας και ο Γιώργος Χατζηνάσιος υπήρξε από τους πιο  αγαπημένους μας συνθέτες και οι παραστάσεις με Σπανό και Τόκα φέρνουν όμορφες αναμνήσεις.


Συνέντευξη στον Γιώργο Πισσαλίδη (Μέρος Α)
Κύριε Χατζηνάσιε, πριν λίγες μέρες δώσατε παραστάσεις με το «Χρονικό της Άλωσης», επετείου της 29ης Μαΐου. Ο κόσμος δεν σας έχει ταυτίσει με βυζαντινά η συμφωνικά έργα. Πείτε μας πως το είχατε εμπνευστεί.
Αυτό παρουσιάστηκε την εποχή που είχε αναλάβει Πολιτιστική Πρωτεύουσα η Θεσσαλονίκη. Και με αφορμή της εκδήλωσης αυτής της ευρωπαϊκής, σκέφθηκα να παρουσιάσω ένα εθνικό έργο.. Και επειδή έχει σασπένς μέσα, έχει μάχες, έχει συναισθήματα, έχει Βυζάντιο, ήθελα να πλησιάσω και τον εαυτό μου. Με την έννοια ότι εγώ δεν έχω σηματοδοτήσει τον εαυτό μου στα βυζαντινά πράγματα, με έχουν πιο πολύ για δυτικό συνθέτη, τζατζίστα και κλασικό. Αλλά εγώ είχα εμβαθύνει στο θέμα της παραδοσιακής μουσικής με τον πατέρα μου που παίζαμε στα αρβανιτικά, στα  μακεδονίτικα συγκροτήματα τότε στην ΕΡΤ , ΕΙΡΤ τότε, και στο σμυρνέϊκο , έπαιζα μαζί τους. Παράλληλα ήμουνα για πολλά χρόνια εξαπτέρυγο στην Εκκλησία, στο Κατηχητικό στον Άγιο Ελευθέριο στη Θεσσαλονίκη. Δεν έχω σπουδάσει Βυζαντινή, αλλά θεωρούσα ότι η βυζαντινή μουσική για τα αυτά των ανημέρωτων ανθρώπων είναι άγονη, δεν έχει κάτι να σε συγκινήσει πέρα από το «Υπερμάχω» και το «Γενεαί αι πάσαι». Δηλαδή δύο σουξέ είναι όλα κι όλα. ( Γέλια ).

Λέω, στάσου ρε παιδάκι μου γιατί να μην εμβολιάσω την δική μου σκέψη την μελλοντική μέσα στην άγονη αυτή μουσική που λέγεται βυζαντινή για να γίνει ένα κράμα. Για να γίνει αυτό όμως έπρεπε να δανειστώ και στοιχεία που προέρχονται από την δυτική μουσική με την έννοια όχι να γίνει γρηγοριανό, γιατί δεν θέλει πολύ  το ένα σκέλος να γίνει γρηγοριανό, αλλά για να μη γίνει αυτό έβαλα την Συμφωνική Ορχήστρα με τέτοιο τρόπο ώστε τα έγχορδα να δημιουργούν το υπόβαθρο που κάνει τον οίστρο Ιδίως στην Εκκλησία από τους ψάλτες, δεν έβαλα ποτέ τα βιολιά να παίζουν υψηλά πάνω από το ντο του πενταγράμμου ,ήταν ένα υπόβαθρο έτσι να στηρίζει τις ερμηνείες του πολυλόγου και του άμε  και ένα παιχνίδι το οποίο πέτυχε πάρα πολύ γιατί παίχτηκε πάλι στις 29 του Μάη ημέρα Τρίτη του ΄97 στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος , οι ουρές φθάναμε μέχρι τον Λευκό Πύργο.

Ο ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΒΑΛΤΙΝΟΣ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ “ΧΡΟΝΙΚΟΥ ΤΗΣ ΑΛΩΣΕΩΣ” ΣΤΟΝ ΜΥΣΤΡΑ ΤΟ 2007.
Για τι χρονιά μιλάμε;
Το ΄97. Παίχτηκε δύο μέρες όπου διηύθυνα την Συμφωνική Ορχήστρα της Σόφιας , κάναμε πρόβες, είχα πάει στην Βουλγαρία και έκανα πέντε μέρες πρόβες, και ήρθαν με πούλμαν οι άνθρωποι που έπαιζαν μουσική και κάναμε μια πρόβα τζενεράλε και το παίξαμε δύο απανωτές μέρες. Δηλαδή  29 και 30 του Μάη. Πήρα ενθουσιαστικές κριτικές και από την Αθήνα και από εκεί. Κυρίως από δημοσιογράφους από την Αθήνα, όλοι γράψανε όλες οι εφημερίδες και ήταν η πρώτη προσπάθεια αυτή που έκανα σε πιο ανήσυχο είδος μουσικής πέρα από τα τραγούδια που με ξέρει ο κόσμος.
Μετά βέβαια ασχολήθηκα και με την «Ωδή στον  Μέγα Αλέξανδρο» το 2005 που παίχτηκε στο Μέγαρο , το Ηρώδειο και στις Πυραμίδες.
Για πείτε μου για εκείνη την εμπειρία. Πως νοιώσατε όταν  παίξατε εκεί στις Πυραμίδες ;
Εκεί είναι κάτι εξώκοσμο. Δηλαδή σε υποβάλει η σκέψη πριν πας. Ότι θα παίξεις δηλαδή την μουσική σου σε ένα χώρο που περπάτησε ο Μέγας Αλέξανδρος στις Πυραμίδες και στην έρημο μέσα. Γιατί για μένα άνοιξε εκείνο το μέρος και έγινε η μουσική και στρώθηκε με χαλιά για να μπούνε  πέντε χιλιάδες κόσμος κάτω από τις Πυραμίδες. Εκείνη την στιγμή είδαμε την Ορχήστρα ας πούμε, είχαμε και λέϊζερ από πίσω. Νόμιζα ότι είχα υπερβεί τον εαυτό μου, είχα φύγει από μένα. Ένα τέτοιο δέος με είχε πιάσε συνεπαρμένος, το μεγαλείο του Μέγα Αλέξανδρου και του χώρου και της Συμφωνικής Ορχήστρας της Όπερας του Καϊρου  με την Χορωδία, το CNN να μας τραβάει και να μας παίρνει φωτογραφίες. Ένα πράγμα που δεν θα ξανασυμβεί ποτέ ούτε για μένα ούτε για κανέναν άλλον, γιατί εξασφάλισε τότε η Ελληνική Κοινότητα που γιόρταζε τα 100 χρόνια και μπόρεσε διακρατικά να εξασφαλίσει αυτόν τον χώρο που δεν τον δίνουνε ποτέ, να το δώσουν μόνο για την ελληνική παροικία ας πούμε, για να γίνει η συναυλία. ¨Ήταν κάτι μεγαλειώδες. Μετά ακολούθησε το τρίτο, τριλογία έχω κάνει μέχρι τώρα, και το «Ελ Γκρέκο» που παίχτηκε την άνοιξη του ΄15  στο Δημοτικό Θέατρο του Πειραιά.

Θα σας φανεί παράδοξο τώρα να μιλάω για τέτοια έργα αλλά βλέπετε τι γίνεται.  Εγώ έχω καταλάβει ότι στερεύει το θέμα του ελληνικού τραγουδιού , πολύ πρώιμα, την εποχή που η εταιρεία που συνεργαζόμουνα μου είχε πει ο διευθυντής της εταιρείας: «Γιώργο δεν νομίζεις ότι πρέπει να σταματήσουμε να βάζουμε τα ονόματα των συνθετών έξω; Να βάζουμε μόνο τους τραγουδιστές;»
Και νομίζω ότι και πολλοί, όλοι οι συνθέτες πιστεύω, ότι δεν τους άρεσε αυτό.
Οχι τους είπα, είναι μόδα αλλά πρέπει να το βάλεις είχα κάνει συμβόλαιο που έλεγε ότι πρέπει εγώ να αποφασίσω για το εξώφυλλο,  αν μου αρέσει ή όχι. Ήταν όρος στο συμβόλαιο και του λέω κοίταξε, επειδή έχουμε κάνει συμβόλαιο θα το τηρήσουμε αυτό. Και λέω δεν θα ξανασυνεργαστούμε άλλη φορά.
Αυτό πότε ήτανε το ΄90; ΄91 ;
Το ΄91
Ήτανε τότε που κάνατε  με τον Πάριο την «Επίθεση Αγάπης».
Ναι  Κι έτσι έγινε κιόλας. Δεν ξαναέβγαλα πια δίσκο από τότε. Ξαναλέω εγώ δεν θα δώσω δικαίωμα στους συνθέτες να λένε να είναι ο πρώτος ο οποίος δέχθηκε να μην μπει  το όνομά του στο εξώφυλλο, να τα βάλουμε στο οπισθόφυλλο. Ας το κάνει κάποιος άλλος του λέω. Τότε κατάλαβε ότι τελειώνει η ιστορία και τότε επιστράτευσα τις γνώσεις του Ωδείου  γιατί αυτά που μάθαινες τότε και αυτά που μαθαίνεις τα γράφει η ιστορία, δεν χρειάζεται για να γράφεις τραγούδια. Δεν χρειάζεται. Το τραγούδι είναι πολύ απλό μπορεί να το κάνουν και οι τραγουδιστές που συνεργαζόμασταν. Και οι περισσότεροι τραγουδιστές που τροφοδοτούσαμε εμείς  έγιναν τώρα συνάδελφοι μας Και τότε είναι που επιστρατεύεις τις γνώσεις ενός για να γράψεις συμφωνική μουσική. Έτσι βγήκαν αυτά τα τρία έργα που σας είπα.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΡΙΟΣ ΚΑΙ ΧΑΤΖΗΝΑΣΙΟΣ ΣΤΗΝ ΗΧΟΓΡΑΦΗΣΗ ΤΗΣ ‘ΕΠΙΘΕΣΗΣ ΑΓΑΠΗΣ”
Θυμάμαι αυτό το θέμα το είχαμε συζητήσει σε μια από τις τελευταίες συνεντεύξεις του Ακη Πάνου το ΄99 και μου έλεγε τα ίδια. Τι σημαίνει τα τραγούδια μου που βγάζει ο Νταλάρας, αφού είναι του Πάνου, του , δηλαδή όλο αυτό το να φαίνεται μπροστά το όνομα του τραγουδιστή  μπορεί να είναι ο «κράχτης» ας πούμε,
Ναι σίγουρα.
Αλλά άλλο τόσο είναι ο Χατζηνάσιος , ο Ακης Πάνου
Δεν νομίζω, Αγοράζουν τον δίσκο με τα καλά  τραγούδια του τραγουδιστή. Τον τραγουδιστή αγοράζουν. Και αν είναι να κάνει 50.000 ας πούμε, είναι αυτοί οι προετοιμασμένοι να  αγοράσουν τον Πάριο ότι και να βγάλει, αν είναι καλό θα κάνει 100.000 και 200.000
Να το θέσουμε κάπως έτσι το θέμα μιας και το μιλήσαμε. Όταν βγάλατε την «Διαδρομή» κάνατε 75.000 περίπου πωλήσεις. Πιστεύετε ότι τραβούσε το όνομα Χατζηνάσιος ή οι τραγουδιστές ;
Όχι οι τραγουδιστές. Οι τραγουδιστές γιατί ήταν τέσσερεις τραγουδιστές, ο Κόκκοτας, ο Μητσιάς, η Γαλάνη, ο Ανδρεάδης, Αυτοί ήταν τότε μεγάλες φίρμες εκείνη την εποχή. Γιατί υπήρχαν και άλλοι δίσκοι που εγίνοντο με τραγουδιστές από άλλες εταιρείες, αλλά εάν δεν ήταν καλά τα τραγούδια δεν πήγαινε. Που σημαίνει δεν αγοράζεις τον Χατζηνάσιο. Αγοράζεις τα καλά τραγούδια του Χατζηνάσιου που τραγουδάει ο Πάριος, ο Μητσιάς.

Υπάρχουν και συνθέτες όπως είναι ο Θεοδωράκης που έχουν δημιουργήσει μία γκάμα , άλλο επίπεδο στο τοπ, σέρνουν και ένα ιδεολογικό κλίμα ανθρώπων από πίσω, εμείς δεν έχουμε. Το ερωτικό μας που κάναμε αν ήταν καλά  ναι, αν ήταν μάπα μια φορά κάναμε . Λοιπόν ο Χατζιδάκις όταν έκανε τον «Μεγάλο Ερωτικό» έκανα κι εγώ δεν θυμάμαι ποιο και πήγαινα στα δισκάδικα να ρωτήσω πως πάει ο δίσκος μου και πήγαινε κόσμος και το επέστρεφε. Τον υπέροχο δίσκο τον «Μεγάλο Ερωτικό» του Χατζιδάκι τον επέστρεφε για να πάρει κάτι άλλο.;
Αλήθεια;
Ναι. Και μου το λέγανε κιόλας. Κοίταξε πλάκα μου λέγανε. Έχουνε τον Χατζιδάκι και τον επιστρέφουνε για να πάρουν κάτι άλλο, που σημαίνει, ναι μεν μετράει το όνομα μέχρι ένα σημείο. Από εκεί και πέρα.
Να γυρίσουμε πίσω στις αρχές του ΄70. Εσείς πότε κατεβαίνετε πότε στην Αθήνα. Έχετε γεννηθεί στην Θεσσαλονίκη αλλά πότε αποφασίσατε να κατέβετε;
Μόλις τελείωσα το γυμνάσιο μετά κατέβηκα στο τέλος του ΄60 ήτανε.
Για να γράφετε τραγούδια ή ακόμα δεν το είχατε αποφασίσει;
Όχι όταν κατέβηκα ήμουν σαν μουσικός της πιάτσας, πιανίστας
Παίζατε τζάζ τότε;
Τζάζ ; Το αντίθετο. Τζάζ έπαιζα στην Θεσσαλονίκη με τους φίλους μου. Οι Τυμπανείς. Κατέβηκα στην Αθήνα με αφορμή το συγκρότημα του Πάνου Γαβαλά.
Για πείτε μου πως συνδεθήκατε με τον Γαβαλά ;
Υπήρχε ένας μουσικός που παίζαμε εξτρά ο Χάρης Λεμονόπουλος, μπουζούκι , βιολί, και μου λέει τι κάνεις εδώ ρε Γιωργάκη και παίζεις στα καμπαρέ και κάνεις βλακείες, θα μείνεις εδώ σαν τον άλλον και μου είπε ένα όνομα, ένα μουσικό ο οποίος ήταν ένας μεροκαματιάρης τότε.Θα μείνεις θες να γίνεις σαν αυτόν τώρα; Εσύ έχεις ταλέντο, είσαι και τζατζίστας κι αυτά, δεν πάς στη Μέκκα;, Εννοούσε την πρωτεύουσα.
Λέω «Εντάξει». Είχα μαζέψει και κάποια χρήματα από τα μεροκάματα. Υπάρχει κάποια δουλειά κάτω εκεί στο «Εντεμ» μου λέει. «Έντεμ;» του λέω Τι είναι αυτά; δεν τα ξέρω εγώ του λέω. «Είναι κοντά εκεί στην «Νεράϊδα».
Στο κέντρο των πραγμάτων.
Έπαιξε ρόλο αυτό για μένα. Πήγαμε λοιπόν εκεί μια βδομάδα κράτησε η δουλειά μας εκεί πέρα, παίζαμε κάθε μέρα, αλλά δεν πήγε καλά το μαγαζί και κλείσαμε. Καταλαβαίνεις δεν πήραμε και λεφτά μια βδομάδα , είχα όμως εγώ τα λεφτάκια μου από την Θεσσαλονίκη τότε. Δεν έμεινα όμως πολύ μερικές μέρες γιατί με έψαξε και με βρήκε ο Μουζάκης. Είχε φύγει ο πιανίστας για κάποιον λόγο και όταν περνάγανε όταν παίζαμε την βδομάδα μουσική για να πάνε στην Νεράϊδα   ακούγανε ένα καλό πιάνο να παίζει. Και λένε, ρε συ Γιώργο Μουζάκη, υπάρχει ένας μουσικός αλλά δεν ξέρω το όνομα του. Ακούγαμε ένα καλό πιάνο, δεν ξέρω τι ήτανε. Βρήκαν λοιπόν τον επιχειρηματία τον αποτυχημένο και τον ρώτησαν ποιος ήταν αυτός που έπαιζε πιάνο. Και είπε ένα παιδάκι ξανθό από την Θεσσαλονίκη ( Γέλια ) , παιδάκι, νεαρός, έφηβος. Με βρήκαν και πήγα με τον Μουζάκη κι από τότε άρχισε η ιστορία.
Με τον Σπανουδάκη και με εκείνο το συγκρότημα πως έγινε;.
Παίζαμε περιστασιακά, παίξαμε στην Αθηναία σε ένα χορό στο ντεπιντάνς, ήταν της μόδας τότε. Και κατ΄ εξαίρεση έγινε εκείνο το βράδυ, είμαστε και φίλοι μεταξύ μας και παίξαμε εγώ πιάνο, ο Βαγγέλης Παπαθανασίου τύμπανα, ντράμς δηλαδή, ο Σπανουδάκης κιθάρα, ο Ντέμης Ρούσσος μπάσο, ο αδελφός μου σαξόφωνο και ο Αλέξης Παπαδημητρίου, μετεγενέστερα συνθέτης, τραγούδι. Αυτή ήταν η ιστορία.
Τότε τι παίζατε;
Τα ιταλικά παίζαμε. Παίζαμε κι αυτά και κάποια στάνταρ αμερικάνικα , κάποια γαλλικά του Αζναβούρ, αυτά και επιτυχίες του Σαν Ρέμο,
Ωραία μουσική
Ναι, ωραία μουσική αλλά κοσμική μουσική. Δεν ήμασταν ροκ. Υπήρχαν συγκροτήματα που ήταν ο Πασχάλης , που ήτανε οι ροκάδες ας πούμε εκείνης της εποχής, που εμείς δεν τους χωνεύουμε οι μουσικοί, οι τζατζίστες , δεν τους γουστάραμε.
Ήταν πιο νεανικό ας πούμε.
Και πιο νεανικό και πέντε ακκόρντα όλα και όλα. Φα, σολ, ντο , αντε και κανένα λα, και τέρμα, τέρμα. Ενώ η τζαζ είναι επιστημονική μουσική με τους αυτοσχεδιασμούς.
Από την άλλη, το ροκ εντ ρολ ήταν χορευτική μουσική με τον Ελβις Πρίσλευ, και τους Κόμετς, Και ερχόταν τα κοριτσάκια με τις φούστες και χορεύανε εκεί και τα χαζεύαμε.

Αύριο το Β Μέρος της συνέντευξης

Γενικά θέματα

Reuters: Το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για χτυπήμα σε Ευρώπη και ΗΠΑ! Η αποτροπή χτυπήματος στην Ελλάδα

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters. Το ειδησεογραφικό πρακτορείο σε ένα αναλυτικό ρεπορτάζ περιγράφει το πώς το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για πλήγματα σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Υπήρχε μάλιστα η πληροφορία ότι οι δύο άνδρες θα πληρώνονταν με 16.000 ευρώ για κάθε νεκρό, γι’ αυτό και σχεδίαζαν μαζικό χτύπημα.

«Καθώς η σύγκρουση Ιράν-Ισραήλ εντείνεται, η Τεχεράνη ταράζει τη Δύση με ένα κύμα απόπειρων χτυπημάτων και απαγωγών εναντίον στόχων στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες», αναφέρει το Reuters.

Η Ουάσιγκτον και οι σύμμαχοί της έχουν αναφέρει μια απότομη αύξηση τέτοιων συνωμοσιών που συνδέονται με την Ισλαμική Δημοκρατία. Από το 2020, υπήρξαν τουλάχιστον 33 απόπειρες δολοφονίας ή απαγωγής στη Δύση, στις οποίες οι τοπικές ή ισραηλινές αρχές ισχυρίζονται ότι συνδέεται με το Ιράν, διαπίστωσε το Reuters εξετάζοντας δικαστικά έγγραφα και επίσημες ανακοινώσεις.

Μεταξύ των πρόσφατων φερόμενων στόχων: ένα κτίριο που στεγάζει ένα εβραϊκό κέντρο και ένα εστιατόριο kosher στο κέντρο της Αθήνας. Από το κρησφύγετό του στο Ιράν, ένας Πακιστανός ονόματι Σαγιέντ Φαχάρ Αμπάς στρατολόγησε έναν παλιό γνώριμο που ζούσε στην Ελλάδα και τον οδήγησε να επιτεθεί στον χώρο, ισχυρίζονται οι ερευνητές σε έγγραφα που υποβλήθηκαν στις δικαστικές αρχές της υπόθεσης και τα οποία περιήλθαν στην κατοχή του Reuters. Ο Αμπάς είπε στην επαφή του ότι εργαζόταν για μια ομάδα που θα πλήρωνε περίπου 15.000 ευρώ ανά φόνο.

Σε μια ανταλλαγή WhatsApp τον Ιανουάριο του 2023 που περιγράφεται λεπτομερώς στα έγγραφα, οι δύο άνδρες συζήτησαν εάν θα χρησιμοποιήσουν εκρηκτικά ή εμπρησμό στην επίθεση. Ο Αμπάς τόνισε την ανάγκη παροχής αποδείξεων για απώλειες μετά το πλήγμα. «Υπάρχουν μυστικές υπηρεσίες», είπε, χωρίς να κατονομάσει. «Κάντε τη δουλειά με τρόπο που δεν αφήνει κανένα περιθώριο».

Τα έγγραφα που δεν είχαν αναφερθεί προηγουμένως περιλαμβάνουν εκατοντάδες σελίδες αποδεικτικών στοιχείων που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια της προανακριτικής έρευνας στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων καταθέσεων μαρτύρων, αστυνομικών καταθέσεων και λεπτομερειών μηνυμάτων WhatsApp.

Οι ελληνικές αρχές συνέλαβαν τον Σιέντ Ιρτάζα Χάιντερ και έναν άλλο Πακιστανό πέρυσι, λέγοντας ότι η αστυνομία βοήθησε στην εξάρθρωση ενός τρομοκρατικού δικτύου που κατευθυνόταν από το εξωτερικό και είχε σκοπό να προκαλέσει «ανθρώπινη απώλεια». Οι δύο άνδρες αντιμετωπίζουν κατηγορίες για τρομοκρατία. Αρνούνται τις κατηγορίες.

Ο Χάιντερ, ο οποίος αφέθηκε ελεύθερος από την προφυλάκιση αυτή την άνοιξη με περιορισμούς, λέει ότι είναι αθώος. Σε συνέντευξή του, ο 28χρονος είπε στο Reuters ότι έστειλε στον Αμπάς εικόνες του κτιρίου αλλά εμπόδισε σκόπιμα να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε επίθεση, ελπίζοντας να πληρωθεί χωρίς να βλάψει κανέναν.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Analysis: How Iran’s Ballistic Missiles Strike Israel?

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

The U.S. traced the launch location to a valley south of the Iranian city of Shiraz.
Eran has launched its largest-ever attack on Israel, firing 180 ballistic missiles
These missiles travelled more than 1000 Miles from this Valley to reach Israel most populated city and military sights.

Fattah-2, the successor to the Fattah-1, It was used for the first time and is one of Iran’s advanced missile systems.
This missile is equipped with a —inside it is the warhead—which detaches and allows the missile to maneuver and glide at speeds between Mach 5 and 10.
The missile has a range of around 1,500 km, only slightly more than its predecessor, the Fattah-1.
What sets it apart from other ballistic missiles is its ability to accelerate outside the Earth’s atmosphere, while its aerodynamic control surfaces enable steering to evades the famous Arrow Missiles Defense system made by Israel.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Τούρκος διπλωμάτης: «Η σιωπηλή συμφωνία Ερντογάν – Μητσοτάκη»

Τι σημαίνουν οι ομιλίες του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Κυριάκος Μητσοτάκης – Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν: Ό,τι και να συμβεί στην Κύπρο, φαίνεται να υπάρχει σιωπηρή συμφωνία μεταξύ του προέδρου Ερντογάν και του πρωθυπουργού Μητσοτάκη ότι οι τουρκοελληνικές σχέσεις δεν πρέπει να επηρεαστούν αρνητικά, γράφει σήμερα ο Τούρκος, πρώην διπλωμάτης, Χασάν Γκιογκούς στο T24.

Τι σημαίνουν οι ομιλίες του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ

Οι τουρκοελληνικές σχέσεις στη νέα εποχή που επικεντρώνονται σε θετική ατζέντα πέρασαν από σοβαρές δοκιμασίες τον τελευταίο μήνα.

Παρακολουθήσαμε ελληνικά σκάφη εφόδου να παραβιάζουν τα τουρκικά χωρικά ύδατα, πρώτα στα ανοιχτά της Αλικαρνασσού και μετά με διαφορά μίας εβδομάδας στη Ντάτσα και στο Τουργκούτ Ρέις.

Στις δύο πρώτες περιπτώσεις, η ελληνική πλευρά υποστήριξε ότι κυνηγούσαν βάρκες που μετέφεραν λαθρομετανάστες.

Αυτό που συνέβη με το αλιευτικό Barbaros κοντά στο Turgut Reis ήταν ένας τύπος που συναντάμε συχνά στο Αιγαίο, λόγω της έλλειψης καθορισμένων θαλάσσιων συνόρων, και μπορεί πλέον να θεωρείται συνηθισμένη περίπτωση.

Για κάποιο λόγο, περιστατικά παρενόχλησης συμβαίνουν είτε στον αέρα είτε στο έδαφος πριν συναντηθούν οι ηγέτες και των δύο χωρών.

Υπάρχουν εκείνοι που ευδοκιμούν στο περιβάλλον κρίσης τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Τουρκία.

Τα προκλητικά δημοσιεύματα μιας εφημερίδας έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην όξυνση της κρίσης των Ιμίων το 1996.

Αυτή τη φορά, είχαμε τηλεοπτικά κανάλια που για μέρες έκαναν φασαρία για το πώς «οι μπότες του Έλληνα στρατιώτη άγγιξαν τουρκικά εδάφη».

Θα νομίζατε ότι η Ελλάδα επιχείρησε να εισβάλει στην Τουρκία αποβιβάζοντας έναν από τους στρατιώτες της με ένα μόνο σκάφος εφόδου.

Δεν μπορεί να ειπωθεί ότι οι ‘Παλικαράδες’ (Palikaryanın) είναι ο πιο πειθαρχημένος στρατιώτης στον κόσμο.

Στα χρόνια που ήμουν πρέσβης στην Αθήνα, είδα μια ομάδα στρατιωτών κομάντο να φωνάζουν συνθήματα κατά τη διάρκεια μιας επίσημης παρέλασης σε μια ελληνική εθνική εορτή.

Επειδή δεν ξέρω ελληνικά, στην αρχή νόμιζα ότι φώναζαν κάτι σαν «δώσε μου τη χαρά».

Η αλήθεια του θέματος φάνηκε όταν είδα την είδηση ​​στις εφημερίδες της επόμενης ημέρας ότι κάποιοι στρατιώτες φώναζαν συνθήματα κατά της Βόρειας Μακεδονίας και της Τουρκίας στην εκδήλωση.

Αυτό που θα πω είναι ότι είναι πολύ πιθανό οι παραβιάσεις των τουρκικών χωρικών υδάτων να προκλήθηκαν από την ευρηματικότητα λίγων συνειδητοποιημένων Ελλήνων στρατιωτών που δεν έδρασαν με οδηγίες.

Τι σημαίνουν οι ομιλίες του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ ;

Το θετικό κλίμα στις τουρκοελληνικές σχέσεις αποτυπώθηκε και στις ομιλίες των ηγετών των δύο χωρών στην τελευταία Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών.

Τόσο ο Πρόεδρος Ερντογάν όσο και ο πρωθυπουργός Μητσοτάκης φρόντισαν να μην κάνουν δηλώσεις που θα ενοχλούσαν ο ένας τον άλλον στις ομιλίες τους.

Μαθαίνουμε από τον ελληνικό Τύπο ότι αυτό το θετικό κλίμα αναμένεται να συνεχιστεί κατά κάποιο τρόπο, με βήματα όπως η επανέναρξη των συζητήσεων για τα προβλήματα στο Αιγαίο και η έναρξη λειτουργίας της σχολής της Χάλκης.

Εξελίξεις στην Κύπρο

Ωστόσο, όταν πρόκειται για την Κύπρο, προκύπτει μια διαφορετική εικόνα και βαθιές διαφορές απόψεων.

Ο Πρόεδρος Ερντογάν έκλεισε εντελώς την πόρτα περί ομοσπονδίας για μόνιμη λύση στην Κύπρο στη Νέα Υόρκη.

Ακολούθησε μάλιστα μια πιο επιθετική γραμμή από τον Πρόεδρο των Τουρκοκυπρίων Ερσίν Τατάρ , ο οποίος, πριν από την αναχώρησή του για τη Νέα Υόρκη, έδειξε ότι θα μπορούσε να καθίσει ξανά στο τραπέζι εάν ικανοποιούνταν οι απαιτήσεις της «άμεσης επαφής, απευθείας εμπορίου και άμεσης μεταφοράς» που συνοψίζονται σε τρεις λέξεις…

Ο Πρωθυπουργός Μητσοτάκης, που ανέβηκε στο βήμα μετά τον Πρόεδρο Ερντογάν, χαρακτήρισε κατοχή ως συνήθως τη στρατιωτική παρουσία της Τουρκίας στο νησί και είπε κατηγορηματικά ότι η επιλογή των δύο κρατών δεν μπορεί και δεν θα είναι λύση.

Ο Έλληνας πρωθυπουργός μίλησε με τρεις λέξεις με εντελώς διαφορετικό θέμα, δηλώνοντας ότι η Ελλάδα, η οποία θα είναι μη μόνιμο μέλος του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ για 2 χρόνια από την 1η Ιανουαρίου, βασίζεται στις αρχές του «διαλόγου, διπλωματίας και δημοκρατίας» (3D), που προέρχονται από την ελληνική γλώσσα. Δήλωσε ότι θα ενεργούσε με βάση αυτές.

Συνάντηση Τατάρ-Γκουτέρες

Ο πρόεδρος των Τουρκοκυπρίων Ερσίν Τατάρ συναντήθηκε με τον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες στη Νέα Υόρκη το περασμένο Σαββατοκύριακο.

Στη δήλωσή του μετά τη συνάντηση, ο Πρόεδρος Τατάρ είπε ότι η επανάληψη των διαπραγματεύσεων θα μπορούσε να είναι δυνατή μόνο με την αναγνώριση της κυρίαρχης ισότητας και του ισότιμου διεθνούς καθεστώτος και ότι οι διαπραγματεύσεις που πραγματοποιήθηκαν σε διάφορες μορφές στη βάση της ομοσπονδίας για μισό αιώνα ήταν ασαφές γιατί η ελληνική πλευρά είπε «όχι» στο σχέδιο Ανάν με συντριπτική πλειοψηφία στο δημοψήφισμα.

Στη δήλωση μιας φράσης που έγινε από τον ΟΗΕ αναφέρθηκε ότι ο Γενικός Γραμματέας συναντήθηκε με τον ηγέτη της τουρκοκυπριακής κοινότητας Ερσίν Τατάρ και ότι στη συνάντηση συζητήθηκε πώς θα μπορούσε να προχωρήσει το Κυπριακό στο μέλλον.

Ο Γκουτέρες δέχθηκε τους επικεφαλής των αντιπροσωπειών από 21 χώρες την ίδια ημέρα. Είναι προφανές ότι η συνάντηση Τατάρ-Γκουτέρες δεν είχε μεγάλο περιεχόμενο.

Εν τω μεταξύ, πριν φύγει από τη Νέα Υόρκη, ο Πρόεδρος Τατάρ είπε σε ιδιωτική συνέντευξη σε εφημερίδα που δημοσιεύεται στην Κατεχόμενη Κύπρος ότι εάν η κυριαρχική ισότητα και το ισότιμο διεθνές καθεστώς γίνουν αποδεκτά από την ελληνική πλευρά και η ομοσπονδία δεν τεθεί στην ημερήσια διάταξη, μια συνάντηση στο 4+1 μορφή με τη συμμετοχή των μερών και του ΓΓ δηλώνει ότι μετέφερε στον Γκουτέρες ότι είναι έτοιμος να παραβρεθεί σε τριπλό δείπνο που θα παραθέσει.

Αν και εκ πρώτης όψεως η επιστροφή στο τραπέζι με ορισμένες προϋποθέσεις μοιάζει με πρωτοβουλία, δεν πρέπει να περιμένουμε από τους Έλληνες να αποδεχτούν εύκολα τους όρους που θέτει ο Τατάρ, που σημαίνει παραίτηση από την ομοσπονδία.

Ωστόσο, αυτές οι εξελίξεις δείχνουν ότι ορισμένες διαπραγματεύσεις διεξάγονται κεκλεισμένων των θυρών, αν όχι γύρω από το τραπέζι.

Το τριπλό δείπνο, το οποίο δέχτηκε ο Τατάρ, αναμένεται να γίνει ανεπίσημα στη Νέα Υόρκη στις 15 Οκτωβρίου. Πιθανώς, ο Γενικός Γραμματέας θα θέλει να ενημερώσει τους Τουρκοκύπριους και τους Ελληνοκύπριους ηγέτες για τον νέο οδικό χάρτη που επεξεργάζεται για την Κύπρο και να πάρει τις απόψεις τους σε αυτό το δείπνο.

Πού θα οδηγήσει αυτό;

Είναι δύσκολο να μαντέψει κανείς. Σε μια εποχή που έχει αρχίσει να ρέει αίμα στον Λίβανο μετά τη Γάζα και ο πόλεμος Ρωσίας-Ουκρανίας συνεχίζεται για περισσότερα από δύο χρόνια, ο Γενικός Γραμματέας, που φαίνεται βέβαιο ότι δεν θα επανεκλεγεί ποτέ, θέλει να καταλήξει σε ένα νέο σχέδιο για την Κύπρο; Αυτό είναι ένα ξεχωριστό ζήτημα.

Ό,τι και να γίνει στην Κύπρο, φαίνεται να υπάρχει σιωπηρή συμφωνία μεταξύ του προέδρου Ερντογάν και του πρωθυπουργού Μητσοτάκη ότι οι τουρκοελληνικές σχέσεις δεν θα επηρεαστούν αρνητικά.

ΠΗΓΗ: Βαλκανικό Περισκόπιο

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή