Ακολουθήστε μας

Κύπρος (Εθνική Φρουρά, Κύπρος 1974)

Αξίζει να διαβαστεί – Συνομιλίες με τρία σενάρια διχοτόμησης

Δημοσιεύτηκε

στις

Γιάννος Χαραλαμπίδης
Σενάρια πέραν της υφιστάμενης διαδικασίας και δη της λύσης, στη βάση της ομοσπονδίας, ζήτησε να ακούσει η απεσταλμένη του Γ.Γ. του ΟΗΕ στο Κυπριακό, Τζέιν Χολ Λουτ. Στα άλλα σενάρια περιλαμβάνονται, όπως είναι πλέον φυσιολογικό, αυτό των δυο κρατών, ενώ η Τουρκία από την πλευρά της, και αυτό είναι γνωστό σε όλους τους ενδιαφερόμενους, δεν υπαναχωρεί από τη θέση της στα θέματα των εγγυήσεων και της ασφάλειας, ασχέτως εάν δηλώνει έτοιμη να συζητήσει επί τούτων. Η υπαναχώρηση από τα θέματα ασφάλειας εμφανίζεται ως προδοσία και ζήτημα συναφές με την αξιοπιστία του καθεστώτος Ερντογάν, την εσωτερική σταθερότητα, καθώς και την εξωτερική ασφάλεια. 

Οι ισχυρισμοί Τσαβούσογλου
Μάλιστα, σε επαφές του, ο Τούρκος Υπουργός Εξωτερικών Μεβλούτ Τσαβούσογλου από το Κραν Μοντανά και μετά (πράγμα που είναι γνωστό και στη Λευκωσία) ισχυρίζεται ότι τα χέρια της χώρας του είναι επί του θέματος των εγγυήσεων δεμένα, καθότι, όπως τονίζει, η πλήρης και μάλιστα σύντομη αποχώρηση των τουρκικών στρατευμάτων από την Κύπρο και η κατάργηση των εγγυήσεων δεν γίνονται δεκτές από καμιά  πολιτική δύναμη στην Τουρκία. Ούτε από τον λαό, ούτε από την ελίτ. Προβάλλει, δε, το παράδειγμα της συζύγου του, που είναι ακαδημαϊκός, καθώς και των συναδέλφων της, οι οποίοι δεν μπορούν να δεχθούν λύση χωρίς στρατό και εγγυήσεις. Με τη θέση του αυτή ο Τούρκος ΥπΕξ θέλει να δείξει ότι η ελίτ της χώρας δεν μπορεί να αποδεχθεί πλήρη αποχώρηση στρατευμάτων και εγγυήσεων, πόσω μάλλον ο απλός λαός και η αντιπολίτευση, η οποία είναι έτοιμη να κατηγορήσει την Κυβέρνηση για προδοσία.

Ο Τουρκοκύπριος Πρόεδρος
Επί των ανωτέρω προστίθενται τα εξής:
Πρώτον, ο διαμερισμός του φυσικού αερίου και δεύτερον η εκ περιτροπής Προεδρία, στο πλαίσιο της οποίας η Άγκυρα και οι Τουρκοκύπριοι θεωρούν ότι αυτή η φόρμουλα θα κατοχυρώσει τη διχοτόμηση στην εκτελεστική εξουσία και στη μία διεθνή προσωπικότητα. Επί του σημείου τούτου υπάρχει ο εξής προβληματισμός: Εάν δεν είναι ξεκάθαρο το θέμα των εγγυήσεων και υπάρχει στρατός στο νησί και αν κατά την περίοδο που θα είναι στην Προεδρία του κράτους Τουρκοκύπριος σημειωθεί προβοκατόρικη ενέργεια και πάρει τον τίτλο του αρχηγού του ομοσπονδιακού πολιτειακού συστήματος, ποιος θα τον κατεβάσει από την εξουσία και ποιος θα του στερήσει τη διεθνή εκπροσώπηση; Οι Τούρκοι θα επιχειρήσουν να κάνουν ό,τι κάναμε εμείς με το ψήφισμα 186 του Συμβουλίου Ασφαλείας το 1964, όταν αναγνωρίστηκε ως νόμιμη Κυβέρνηση αυτή του Προέδρου Μακαρίου. Αλλά και να μη συμβεί κάτι τέτοιο από το Σ. Ασφαλείας, εξέλιξη που θα κριθεί από το διεθνές περιβάλλον και τα ξένα συμφέροντα, η Τουρκία θα συνεχίσει να έχει τη στρατιωτική ισχύ και τα σύνορά μας θα είναι μαζί της, όπως και τώρα,  κυρίως στη θάλασσα και στον αέρα. Άλλωστε, επί του εδάφους, το παιχνίδι με βάση την ομοσπονδία, έχει κλείσει από το 1974. Η μόνη μερική αλλαγή μπορεί να γίνει στη λογική, αναγνώριση έναντι εδάφους. Και η αναγνώριση αφορά στο σημερινό ψευδοκράτος, που θα αφορά είτε στη μορφή του καθαρά χωριστού κράτους είτε στη μορφή του ισότιμου συνιστώντος κράτους στο πλαίσιο τριών ίσης τυπικής ισχύος συνταγμάτων, δηλαδή του κεντρικού και των δυο κρατιδίων, που θα λειτουργούν στην ακόλουθη βάση: Κανένα από τα τρία κρατίδια δεν θα υπερισχύει του άλλου, με το κατάλοιπο εξουσίας να ανήκει στα κρατίδια και όχι στην κεντρική εξουσία. Δηλαδή όσες εξουσίες δεν θα ανήκουν ρητώς στην Κεντρική Κυβέρνηση, θα ανήκουν στα κρατίδια που θα ασκούν πρωτογενή εξουσία. Εκεί όμως που είναι το κυρίως ζητούμενο είναι η θάλασσα, όπου η Κυπριακή Δημοκρατία είναι έντεκα φορές μεγαλύτερη από την ξηρά και όπου παίζεται το παιχνίδι του φυσικού αερίου, της ανακατανομής των ΑΟΖ και των δισεκατομμυρίων.  

Δυο κράτη και προσάρτηση  
Υπό τις υφιστάμενες συνθήκες γίνεται σε όλους αντιληπτό ότι είναι δύσκολη η εξεύρεση λύσης με βάση την πάγια διαδικασία, εκτός και αν γίνουν δεκτοί οι τουρκικοί όροι και έχουμε ομοσπονδία με συνομοσπονδιακό χαρακτήρα. Επί του παρόντος, η ευθύνη  της διαδικασίας  μετατίθεται στον Γ.Γ. του ΟΗΕ να λάβει τις τελικές αποφάσεις, εάν δηλαδή θα καλέσει ή όχι τα εμπλεκόμενα μέρη σε μια νέα διεθνή διάσκεψη, η οποία θα είναι και η τελευταία όπως τη γνωρίζουμε σήμερα εάν δεν υπάρξει λύση. Αυτό τουλάχιστον λέγεται. Εφόσον δεν υπάρχει από πλευράς Λευκωσίας σχέδιο Β, που σημαίνει τον καθορισμό εναλλακτικής στρατηγικής από τώρα, οι επόμενες επιλογές είναι οι εξής: Εάν αρχίσει και δεν καταλήξει σε λύση η υφιστάμενη διαδικασία, ελλείψει ισχύος και σχεδίου Β από πλευράς Λευκωσίας, τα σενάρια που θα ακολουθήσουν είναι κυρίως δυο:

1.   Τα δυο κράτη, που σημαίνει ότι θα επιδιωχθεί, στην καλύτερη περίπτωση, έδαφος έναντι αναγνώρισης και ανακατανομής της κυπριακής ΑΟΖ, διότι η τουρκική πλευρά θα θέλει μερίδιο στο φυσικό αέριο. Το σενάριο των δυο κρατών δεν είναι η καλύτερη για την Τουρκία επιλογή, εφόσον θα ήθελε να ασκεί έλεγχο όχι μόνο στο βορρά αλλά και στον νότο, μέσω των συνταγματικών και δομών μιας μορφής ομοσπονδίας με συνομοσπονδιακό χαρακτήρα. Στην παρούσα φάση επί αυτού του σεναρίου υπάρχει καθολική απόρριψη από το Εθνικό Συμβούλιο. Τι θα συμβεί, όμως, εάν αποτύχει και αυτή η διαδικασία, όταν μια τέτοια εξέλιξη θα αυξήσει τις πιθανότητες για εδραίωση αυτού που ισχυρίζεσαι ότι δεν θέλει σήμερα η πολιτική ηγεσία; Δηλαδή τη λύση των δυο κρατών. Εφόσον η τουρκική στάση είναι αδιάλλακτη Τουρκία, μια νέα διαδικασία είτε θα οδηγηθεί σε αδιέξοδο είτε σε δυο κράτη. Άλλωστε, γιατί να αλλάξει στάση η Άγκυρα, εφόσον δεν έχει κόστος από την κατοχή; Για να δεχθεί λύση θα πρέπει να πάρει κάτι περισσότερο από τη διχοτόμηση, την οποία θεωρεί ως δεδομένη.

2.   Η ενσωμάτωση των κατεχομένων στην Τουρκία. Ήδη τα κατεχόμενα είναι προσαρτημένα στην Άγκυρα, αφού εξαρτώνται από αυτήν σε όλους τους τομείς.  Πέραν του στρατού κατοχής, υπάρχει εξάρτηση στο νερό, στο ηλεκτρικό ρεύμα, στις τηλεπικοινωνίες και στην οικονομία. Το τελευταίο, μάλιστα, διάστημα, όλες οι προσφορές που προκηρύχθηκαν στα κατεχόμενα από το δημόσιο δόθηκαν σε τουρκικές εταιρείες. Βεβαίως, η επιλογή της ενσωμάτωσης ενδεχομένως να καλύψει μερικώς την αποτυχία της υφιστάμενης διαδικασίας, διότι θα στραφεί η προσοχή στην προσάρτηση αντί στην αποτυχία της πολιτικής ηγεσίας. Όμως, το σενάριο της προσάρτησης δεν είναι απλό για τους εξής λόγους:  Η κυπριακή Κυβέρνηση θα βρεθεί ενώπιον διλημμάτων και σε δύσκολη θέση, διότι εάν δεν συγκατανεύσει, η Άγκυρα θα βρεθεί εντός της κυπριακής ΑΟΖ με τον  στόλο της. Η Τουρκία  θα προσαρτήσει τα κατεχόμενα, μέσω προφανώς ενός δημοψηφίσματος, του οποίου το αποτέλεσμα θα ελέγξει πλήρως στο μοντέλο της Κριμαίας, παρότι οι δυο περιπτώσεις δεν είναι οι ίδιες. Η Άγκυρα θα ισχυριστεί ότι ο τουρκοκυπριακό λαός αποφάσισε για την τύχη και το μέλλον επί τη βάσει του άρθρου 1, παράγραφος 2, του Χάρτη των Ην. Εθνών. Βεβαίως, οι νόμιμοι κάτοικοι στα κατεχόμενα είναι οι εκτοπισθέντες Ελληνοκύπριοι και οι απόγονοί τους και όχι οι μετακινηθέντες μετά την εισβολή από τον νότο στον βορρά Τουρκοκύπριοι, καθώς και οι Τούρκοι έποικοι, που τόσο αυτοί όσο και τα παράγωγά τους συνιστούν, με βάση το Διεθνές Δίκαιο, έγκλημα πολέμου και έγκλημα κατά της ανθρωπότητας. Συνεπώς, δεν υπάρχει νόμιμος λαός στον βορρά και, ως εκ τούτου, δεν μπορεί να εφαρμόσει την αρχή της αυτοδιάθεσης. Θα είναι δυνατό να γίνει επίκληση του δικαιώματος της αυτοδιάθεσης μετά την ομοσπονδία, όταν οι σημερινοί παράνομοι κάτοικοι στον βορρά θα καταστούν νόμιμοι ασκώντας μάλιστα κρατική εξουσία. Η προσάρτηση προ της λύσης προσκρούει και επί του κοινοτικού δικαίου και δη του Πρωτοκόλλου 10, επί τη βάσει του οποίου το σύνολο της Κυπριακής Δημοκρατίας εντάχθηκε στην Ε.Ε. με αναστολή του κεκτημένου στο βόρειο τμήμα του νησιού, λόγω της υφιστάμενης κατάστασης, δηλαδή της κατοχής. Εξ ου και το γεγονός ότι εκδόθηκε εν συνεχεία η αντιδήλωση της 21ης Σεπτεμβρίου του 2005, που καθορίζει ότι: α) Η Ε.Ε. αναγνωρίζει στο νησί ως μόνο κράτος αυτό της Κυπριακής Δημοκρατίας. β) Η Τουρκία οφείλει στο πλαίσιο της ενταξιακής της διαδικασίας να ομαλοποιήσει τις σχέσεις με την Κυπριακή Δημοκρατίας και να την αναγνωρίσει. Αυτή θα έπρεπε να ήταν η νομική βάση της εναλλακτικής διαδικασίας και στρατηγικής στο Κυπριακό. Με την κατάρρευση ενός νέου κύκλου συνομιλιών και την προσάρτηση θα είναι δυνατή η επίκληση των ανωτέρω ως ύστατης προσπάθειας σωτηρίας. Βεβαίως, σε μια τέτοια εξέλιξη θα βρεθούν σε αντιπαράθεση το διεθνές και ευρωπαϊκό δίκαιο από τη μια και τα συμφέροντα Ε.Ε. – Τουρκίας, καθώς και η τουρκική ισχύς από την άλλη. Εάν η Άγκυρα προχωρήσει στη λήψη στρατιωτικών μέτρων εντός της ΑΟΖ και εμποδίσει τις ξένες εταιρείες στις έρευνές τους, δυο πράγματα θα συμβούν: Τα κράτη που είναι πίσω από τις ξένες εταιρείες είτε θα πρέπει να υπερασπιστούν τα συμφέροντά τους είτε θα παγώσουν τη διαδικασία. Εκτός και αν υπάρξει ο νέος εκβιασμός, που θα σημαίνει ότι για να υπάρξει εκμετάλλευση του φυσικού αερίου από την κυπριακή  Κυβέρνηση: Α. Είτε θα συμβιβαστεί σιωπηρώς με τα νέα τετελεσμένα αποδεχόμενη την de facto προσάρτηση με ό,τι αυτό θα σημαίνει (π.χ. ο επανακαθορισμός της ΑΟΖ και η αποδοχή των γκρίζων ζωνών και της  εκμετάλλευσης του φυσικού αερίου εκεί όπου η Άγκυρα θεωρεί ότι τα οικόπεδα ανήκουν στους Τουρκοκύπριους και την επαύριον, δηλαδή μετά την προσάρτηση, στην ίδια), Β. είτε θα προχωρήσει στην αποδοχή της προσάρτησης με αντάλλαγμα μια «συμφωνία ειρήνης». Με τη θετική, δε, γνώμη των κρατών, των οποίων οι εταιρείες εμπλέκονται στο φυσικό αέριο, θα ήταν δυνατό να προχωρήσει η κυπριακή Κυβέρνηση στην εκμετάλλευση του φυσικού αερίου, κατόπιν συμφωνίας με την Τουρκία, και αφού της προσφερθούν  ανταλλάγματα.

Επιλογές διχοτόμησης  
Η δράση του κομματικού κατεστημένου που έχει αντίκτυπο και στον λαό και στη μοίρα και την τύχη των Ελλήνων του νησιού. Επί τούτου καταγράφουμε τα εξής:

1. Όλες οι επιλογές και τα σενάρια είναι διχοτομικά. Και η υφιστάμενη διαδικασία των δυο συνιστώντων κρατών και τα δυο κράτη, καθώς και η προσάρτηση.

2.  Η υιοθέτηση της πολιτικής για την αποτροπή της τουρκικής απειλής και την αλλαγή ισοζυγίων δυνάμεων είναι θεμελιακή για την πρόληψη των χειρότερων σεναρίων. Στο ζήτημα αυτό υπάρχει σοβαρό έλλειμμα, που μετατρέπεται σε συνεχές κόστος. Εάν η Τουρκία δεν είναι διαλλακτική και αν αποτύχει η υφιστάμενη διαδικασία, θα οφείλεται στο ότι η Άγκυρα δεν έχει κόστος από την κατοχή και κανείς δεν μπορεί να τη χαλιναγωγήσει μέσω της αποτροπής. Ειδικώς στην παρούσα φάση, ποιος θα ασκήσει πιέσεις επί της Άγκυρας εφόσον δεν υπήρξε σχέδιο Β με κεντρικό πυλώνα την αποτροπή της τουρκικής απειλής; Οι ΗΠΑ; Μα πώς; Αφού βρίσκονται στα μαχαίρια, με το πρόβλημα να μην είναι τόσο απλό όσο φαίνεται. Εφόσον όμως δεν υπάρχει εναλλακτικό σύστημα ασφάλειας από την Αθήνα και τη Λευκωσία σε κοινό άξονα με το Ισραήλ, δεν μπορεί το συστημικό ρήγμα Άγκυρας – Ουάσιγκτον να τύχει εκμετάλλευσης από τη δική μας πλευρά. Άλλωστε, η πλειοψηφία της κομματικής ηγεσίας ακόμη να αντιληφθεί τη διαφορά των συναισθηματισμών και των πολιτικών συνδρόμων από την εξυπηρέτηση των συμφερόντων. Ως εκ τούτου, αντί να εξετάσει πώς θα εκμεταλλευθεί μια συμμαχία με τις ΗΠΑ, επιμένει σε αφορισμούς κατά των Αμερικανών και του ΝΑΤΟ, όταν η Αλβανία εντάχθηκε και τα Σκόπια έλαβαν πρόσκληση ενσωμάτωσης στη Συμμαχία. Άλλωστε, ποιος άλλος πέραν των ΗΠΑ θα μπορούσε να ασκήσει πιέσεις στην Τουρκία; Η Ε.Ε.; Είναι εκτός παιχνιδιού χωρίς το πράσινο φως των ΗΠΑ. Η Ρωσία; Πώς; Η Μόσχα έχει έντονο φλερτ με δισεκατομμύρια δολάρια να διακυβεύονται από το εμπόριο ως την ενέργεια είτε αυτή αφορά στο φυσικό αέριο και  σε πολεμικό υλικό είτε στην πυρηνική ενέργεια.


Οικονομική αποτροπή
Η λογική της αποτροπής έναντι της τουρκικής απειλής και το σχέδιο Β οδηγούν στον εγκλωβισμό της πολιτικής ηγεσίας και σε διάφορες μορφές διχοτόμησης. Η ευθύνη ανήκει σε εκείνους που κυβέρνησαν, στήριξαν και στηρίζουν την υφιστάμενη αποτυχημένη διαδικασία. Και τώρα και μετά, ακόμη και αν αποτύχει η υφιστάμενη διαδικασία -η οποία εάν  «επιτύχει» θα φέρει τη διχοτόμηση των δυο συνιστώντων κρατών- χρειάζεται κατ’ ελάχιστον η εφαρμογή  της οικονομικής αποτροπής που παραπέμπει  σε συμμαχίες με τις χώρες που εμπλέκονται στο φυσικό  αέριο και στην εκμετάλλευση της κρίσης που επικρατεί στις σχέσεις ΗΠΑ – Τουρκίας. Αυτό σημαίνει τη δημιουργία ενός συμμαχικού μπλοκ κρατών από τις ΗΠΑ, τη Γαλλία, το Ισραήλ και την Αίγυπτο, κατά τρόπον ώστε το διακύβευμα των συμφερόντων τους να είναι τέτοιο, που δεν θα τους επιτρέψει να υποχωρήσουν από την εκμετάλλευση του φυσικού αερίου, ανεξαρτήτως εξελίξεων στο Κυπριακό. Βεβαίως, όλα αυτά θέλουν στρατηγικό σχεδιασμό. Δυστυχώς, η ηγεσία μας δεν μας έχει συνηθίσει σε εκπλήξεις. 
Σημερινή

Εξωτερική Πολιτική

Κυπριακό: Οι Τούρκοι θέλουν τριμερή συνάντηση χωρίς ουσία

Δημοσιεύτηκε

στις

Ο Ερσίν Τατάρ θα στοχεύει σε ανοικτή ατζέντα προκειμένου να βάλει στο τραπέζι τις αξιώσεις του

Μια τριμερή χωρίς να αγγίζει την ουσία, δηλαδή το πως θα επανεκκινήσει ο διάλογος, επιδιώκει η τουρκική πλευρά, με τον Ερσίν Τατάρ θα στοχεύει σε ανοικτή ατζέντα προκειμένου να βάλει στο τραπέζι τις αξιώσεις του.

Με τη γνωστοποίηση, το βράδυ της Τετάρτης, της συμφωνίας για πραγματοποίηση μιας άτυπης συνάντησης στη Νέα Υόρκη, στις 15 Οκτωβρίου, άρχισαν να διαφαίνονται εκατέρωθεν και οι προθέσεις των δύο πλευρών. Νίκος Χριστοδουλίδης και Ερσίν Τατάρ κατέγραψαν άμεσα ή έμμεσα τους στόχους τους πριν καθίσουν στο ίδιο τραπέζι με το Γενικό Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών.

Ανακοινώνοντας το δείπνο στη Νέα Υόρκη το γραφείο του Ερσίν Τατάρ φρόντισε την ίδια ώρα να στείλει το μήνυμα ότι «το άτυπο δείπνο δεν θα έχει καμία ατζέντα και οι δύο ηγέτες θα ανταλλάξουν απόψεις σε κοινωνικό περιβάλλον». Σχεδόν ταυτόχρονα, από τη Νέα Υόρκη όπου βρίσκεται, ο Ταχσίν Ερτουγρούλογλου, διαμήνυε πως «δεν θα συζητηθεί η ομοσπονδία» και ότι «σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να θεωρηθεί η συμμετοχή τους σε αυτή τη συνάντηση ως διαπραγμάτευση για ομοσπονδία».

Οι τοποθετήσεις αυτές της τουρκοκυπριακής πλευράς καταδεικνύουν και τους στόχους που έχει θέσει και οι οποίοι δεν έχουν καμιά σχέση με το βασικό στόχο της τριμερούς που είναι η αναζήτηση τρόπων επανέναρξης του διαλόγου στο Κυπριακό.

Ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης φρόντισε πάντως χθες να ξεκαθαρίσει πως η ατζέντα της τριμερούς συνάντησης της 15ης Οκτωβρίου είναι πολύ συγκεκριμένη και αφορά τις προοπτικές επανέναρξης των συνομιλιών. Ενώ διαμήνυσε τόσο προς τα Ηνωμένα Έθνη όσο και προς την τουρκοκυπριακή πλευρά ότι στη Νέα Υόρκη δεν πάει για να συζητήσει την ατζέντα που προσπαθεί να περάσει ο Ερσίν Τατάρ.

Προσερχόμενος το πρωί στο Cyprus Forum 2024, στη Λευκωσία, ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων είπε ότι η τριμερής συνάντηση δεν είναι ανοικτής ατζέντας: “Δεν υπάρχει οτιδήποτε που είναι ανοιχτής ατζέντας. Η συζήτηση γίνεται με έναν και μόνο σκοπό: να δούμε αν υπάρχουν οι προοπτικές για επανέναρξη των συνομιλιών και θεωρώ ιδιαίτερα σημαντική την πρωτοβουλία του Γενικού Γραμματέα“.

Πρόσθεσε ότι ήταν κάτι που επιδιώκαμε εδώ και καιρό. “Από κει και πέρα, είπε, επικεντρωνόμαστε στο να υπάρξει αποτέλεσμα που για μας ένας είναι ο στόχος, η επανέναρξη των συνομιλιών στη βάση του συμφωνημένου πλαισίου και από εκεί που μείναμε στο Κραν Μοντανά“.

Σημείωσε ότι “αναμένουμε να δούμε, προετοιμαζόμαστε για συνάντηση”, την οποία χαρακτήρισε “θετική εξέλιξη“. “Με απόλυτη σοβαρότητα θα προσέλθουμε σε αυτό το δείπνο και θα πράξουμε ό,τι είναι δυνατόν για να υπάρξουν θετικά αποτελέσματα“, είπε. Ο Πρόεδρος σχολίασε ότι “είναι θετικό ότι γίνεται αυτό το δείπνο. Από ‘κει και πέρα, δεν θέλω να πω πολλά, επικεντρώνομαι στη συζήτηση, στο αποτέλεσμα. Να υπάρξει αποτέλεσμα, αυτό με ενδιαφέρει“, επεσήμανε.

Ο υπουργός Εξωτερικών, Κωνσταντίνος Κόμπος, σε δηλώσεις του στο ΡΙΚ επεσήμανε πως το δείπνο στη Νέα Υόρκη αποτελεί το επόμενο σημείο αναφοράς στο Κυπριακό, μετά τη Γενική Συνέλευση, το οποίο δεν μπορεί να παραγνωρίζεται, μετά τη μακρά περίοδο απουσίας κινητικότητας.  Ο υπουργός Εξωτερικών πρόσθεσε, ωστόσο, ότι η ύπαρξη κινητικότητας δεν συνεπάγεται ότι θα επιτευχθεί ο βασικός στόχος, της επανέναρξης των συνομιλιών, κάτι που, όπως είπε, “δεν εξαρτάται μόνο από τη δική μας πλευρά”.

Ο Κωνσταντίνος Κόμπος σημείωσε ότι δεν υπάρχει άλλη διέξοδος από την επιδίωξη διαλόγου, αφού αυτός είναι ο μόνος τρόπος για κατάληξη σε επίλυση του Κυπριακού. Σημείωσε, επίσης, ότι δεν πρόκειται να γίνει αποδεκτό ό,τι βρίσκεται εκτός του πλαισίου των Ηνωμένων Εθνών και ότι αν, στο δείπνο, ακουστεί απλώς η ρητορική και επιχειρηματολογία της άλλης πλευράς το αποτέλεσμα δεν θα είναι θετικό.

Φιλελεύθερος

Συνέχεια ανάγνωσης

Αιγαίο

Το σύνδρομο της Στοκχόλμης στο ελληνοτουρκικό σύστημα

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Του Νίκου Ιγγλέση
26/09/2024 

Η συνάντηση Κ. Μητσοτάκη – Ρ.Τ. Ερντογάν στη Ν. Υόρκη, στις 24-9-24, ήταν η έκτη τούς τελευταίους δεκαπέντε μήνες. Πρόκειται για «πολιτικό έρωτα» μεταξύ των δύο ηγετών, ιδιαίτερα μετά τη Διακήρυξη των Αθηνών (Δεκέμβριος ’23) ή για το «Σύνδρομο της Στοκχόλμης» όπου το θύμα μέσω ψυχολογικών και συναισθηματικών διεργασιών καταλήγει να ερωτευθεί το θύτη του;

Σε τί αλήθεια αποσκοπούν όλες αυτές οι συναντήσεις, οι συνομιλίες, τα «μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης», η λεγόμενη θετική ατζέντα κ.α.; Πού είναι το «παράθυρο ευκαιρίας» που βλέπει η Κυβέρνηση;  Ένα είναι βέβαιο: Όλα αυτά δεσμεύουν την Ελλάδα να μην επιχειρήσει να ανατρέψει το, δυσμενές γι’ αυτήν, status quo στο Αιγαίο και τη Μεσόγειο και απενοχοποιούν, στη διεθνή σκηνή, την αναθεωρητική – επεκτατική Τουρκία.

Ποιά είναι τα διαχρονικά ζητήματα της ελληνοτουρκικής αντιπαράθεσης που, κατά την Κυβέρνηση, θα προωθήσει τη λύση τους ο διάλογος;

1) Η Ελλάδα δικαιούται να ασκήσει το μονομερές δικαίωμα που της δίνει το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας να αυξήσει, δηλαδή, τα χωρικά ύδατά της μέχρι τα 12 ν.μ. στο Αιγαίο και την Α. Μεσόγειο και την άρση τού, επ’ αυτού, τουρκικού casus belli; Όχι, υποστηρίζει η Άγκυρα.

2) Τα ελληνικά νησιά που μπορούν να συντηρήσουν ανθρώπινη δραστηριότητα διαθέτουν την ίδια ΑΟΖ (μέχρι 200ν.μ.) με αυτήν της ηπειρωτικής χώρας, όπως προβλέπεται από το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας; Όχι, διαθέτουν μόνο χωρικά ύδατα 6 ν.μ. αντιτείνει η Τουρκία.

3) Τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου δικαιούνται να είναι στρατιωτικοποιημένα γιατί απειλούνται; Θυμίζουμε το «Θα έρθουμε μια νύχτα ξαφνικά». Όχι, πρέπει να είναι αποστρατικοποιημένα σύμφωνα με τις Συνθήκες Λωζάνης-Παρισίων, λέει η Τουρκία.

4) Η Ελλάδα μπορεί να καταθέσει στην ΕΕ τους χάρτες του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού, όπως έχει κάνει η Κυπριακή Δημοκρατία; Μια τέτοια ενέργεια θα σήμαινε ανακήρυξη (όχι οριοθέτηση) της συνολικής ελληνικής ΑΟΖ, χωρίς αυτό να προκαλέσει τη σφοδρή τουρκική αντίδραση;

5) Τα Θαλάσσια Πάρκα, που εξαγγέλθηκαν, θα υλοποιηθούν ή ξεχάστηκαν για να μην χαλάσει το θετικό κλίμα; Η Άγκυρα δήλωσε ότι απαιτείται η συναίνεσή της.

6) Το παράνομο, κατά το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας, Τουρκολυβικό Μνημόνιο θα ακυρωθεί ή θα παρεμποδίζει την όποια εκμετάλλευση της οριοθετημένης ελληνικής ΑΟΖ με την Αίγυπτο;

7) Τα αφηγήματα της «Γαλάζιας Πατρίδας» και των «Γαλάζιων Αιθέρων» αποτελούν ευθεία αμφισβήτηση της κυριαρχίας και των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Ελλάδος. Η Τουρκία διεκδικεί το μισό Αιγαίο, ανατολικά του 25ου Μεσημβρινού και όλη τη θαλάσσια έκταση μεταξύ Ρόδου και Κύπρου (βλέπε χάρτη). Μπορεί κάτι τέτοιο να γίνει αποδεκτό;

8) Στην Κύπρο η Τουρκία ζητάει τη διεθνή αναγνώριση της κατεχόμενης ζώνης ως ανεξάρτητο κράτος. Παράλληλα διακηρύσσει ότι τα κατοχικά στρατεύματά της θα παραμείνουν εσαεί στη νησί. Ο Ελληνισμός μπορεί να το αποδεχτεί;

9) Η μουσουλμανική μειονότητα της Δ. Θράκης που η Άγκυρα, ενάντια στη Συνθήκη της Λωζάνης, αποκαλεί τουρκική, χρησιμοποιείται εδώ και χρόνια ως «στρατηγική μειονότητα» για την υβριδική αποσταθεροποίηση της Ελλάδας και επέμβασης στις εσωτερικές υποθέσεις της. Η Κυβέρνηση και το υπόλοιπο κυρίαρχο πολιτικό σύστημα δεν αντιδρούν για να μη θυμώσει η Τουρκία.

Όλα αυτά και άλλα σημαντικά ζητήματα προδιαγράφουν το αποτέλεσμα του ελληνοτουρκικού διαλόγου. Η Τουρκία κερδίζει χρόνο και ισχυροποιείται. Η Διακήρυξη των Αθηνών διευκόλυνε την Άγκυρα στην απόκτηση των αμερικανικών F-16 (40 + 80 αεροσκάφη και άφθονα όπλα). Η συνέχιση του διαλόγου διευκολύνει την Τουρκία για την άρση των αμερικανικών κυρώσεων στην πολεμική βιομηχανία της και ίσως στην απόκτηση των F-35. Η Ελλάδα χάνει χρόνο, δεν ασκεί τα νόμιμα δικαιώματά της και δεν ανατρέπει το status quo, στο οποίο έχει εγκλωβιστεί. Η Τουρκία, από την πλευρά της, επιμένει να προβάλλει συνεχώς τις διεκδικήσεις της, όταν απαιτείται τις επιβάλλει δια του καταναγκασμού (π.χ. πρόσφατα στην Κάσο) και στο τέλος θα επικαλεστεί «τις πραγματικότητες επί του πεδίου»  ως ένα είδος «χρησικτησίας» για να τις νομιμοποιήσει στη διεθνή σκηνή.

Το Μεταναστευτικό  

Η Κυβέρνηση προβάλλει ως επιτυχία του διαλόγου τη συνεργασία με την Τουρκία για τον περιορισμό των μεταναστευτικών ροών. Πρόκειται για προπαγάνδα εσωτερικής κατανάλωσης. Αλήθεια, πώς φτάνουν οι μετανάστες από την Κεντρική Ασία, το Κέρας ή την υποσαχάρια Αφρική στην Τουρκία; Έρχονται περπατώντας; Όχι βέβαια. Φτάνουν με πτήσεις των τουρκικών αερογραμμών (χωρίς visa) στην Κωνσταντινούπολη και από εκεί προωθούνται στον Έβρο και στις ακτές του Αιγαίου. Υπάρχει κανείς αφελής που πιστεύει ότι όλο αυτό το traffic γίνεται εν αγνοία των τουρκικών μυστικών υπηρεσιών, της στρατοχωροφυλακής και της αστυνομίας; Οι διακινητές είναι απλώς τα εκτελεστικά όργανα των υβριδικών επιχειρήσεων της Τουρκίας.

Σύμφωνα με στοιχεία της Frontex το πρώτο οκτάμηνο του 2024 οι μεταναστευτικές ροές από την Α. Μεσόγειο προς την Ελλάδα  αυξήθηκαν κατά 39% (πάνω από 37.000 άτομα). Αντίθετα από την Κεντρική Μεσόγειο προς την Ιταλία μειώθηκαν κατά 64%. Ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου Ν. Παναγιωτόπουλος, σε πρόσφατη συνέντευξή του, ανέφερε ότι οι ροές, το πρώτο οκτάμηνο αυξήθηκαν, κατά 60%. Ίσως ξέρει κάτι περισσότερο. Αυτοί οι αριθμοί αφορούν όσους εντοπίζονται και καταγράφονται. Χιλιάδες άλλοι διέρχονται λαθραία από τα σύνορα. Κάθε μέρα στον Έβρο και στην Εγνατία οδό συλλαμβάνονται αλλοδαποί και ημεδαποί διακινητές με κλεμμένα αυτοκίνητα να προωθούν λαθρομετανάστες στο εσωτερικό της χώρας. Εκείνος ο φράκτης στον Έβρο προχωράει με «ρυθμό χελώνας».

Αλήθεια, γιατί η Κυβέρνηση δεν αναστέλλει τη χορήγηση ασύλου για έξι μήνες, όπως έκανε η Κυπριακή Δημοκρατία με αποτέλεσμα την κατακόρυφη μείωση των αφίξεων μεταναστών; Αλλά πώς να το κάνει όταν ο πρωθυπουργός έχει δηλώσει ότι είναι ευτυχής που η ελληνική κοινωνία μεταλλάσσεται σε πολυπολιτισμική! Όταν οι Έλληνες, δηλαδή, θα γίνουν μια από τις διάφορες μειονότητες που θα διαβιούν στην ελληνική επικράτεια.

Το Κυπριακό

Ο Νίκος Χριστοδουλίδης πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας κράτους διεθνώς αναγνωρισμένου, μέλους του ΟΗΕ, της ΕΕ και άλλων διεθνών οργανισμών παρακαλάει για μια συνάντηση με τον επικεφαλής της αποσχιστικής οντότητας της Βόρειας Κύπρου για να επαναρχίσει ο διάλογος για λύση του Κυπριακού. Μόνο που τη λύση του Κυπριακού δε θα την αποφασίσει ο όποιος Ερσιν Τατάρ αλλά η Άγκυρα. Αν ο Ν. Χριστοδουλίδης ήθελε να διατηρήσει την αξιοπρέπειά του και ιδιαίτερα το κύρος της Κυπριακής Δημοκρατίας θα έπρεπε να ζητάει διάλογο με τον Ερντογάν. Από κοντά ο Κ. Μητσοτάκης και ο Υπουργός του των Εξωτερικών δηλώνουν ευτυχείς που υπάρχει κινητικότητα στο Κυπριακό. Κινητικότητα για να προκύψει τι; Για να απενοχοποιείται ο εισβολέας και κατακτητής;

Μετά 50 χρόνια κανένα κράτος και κανείς διεθνής οργανισμός δε ζητάει την αποχώρηση των στρατευμάτων κατοχής από την Κύπρο. Όλοι ζητούν διάλογο μεταξύ των δύο κοινοτήτων και αμοιβαίες υποχωρήσεις για την εύρεση της όποιας λύσης. Η Τουρκία είναι στο απυρόβλητο. Εδώ έχουν οδηγήσει τον Ελληνισμό 50 χρόνια κατευναστικής πολιτικής  Για αποτροπή, ανάσχεση και απελευθέρωση της κατεχόμενης Κύπρου δε μιλάει ούτε η Αθήνα ούτε η Λευκωσία.

 Ο Ερντογάν ζητάει από το βήμα της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ τη διεθνή αναγνώριση ως ανεξάρτητου κράτους των κατεχομένων εδαφών και οι Μητσοτάκης και Χριστοδουλίδης μια Δικοινοτική –Διζωνική Ομοσπονδία που μπορεί να είναι χειρότερη ακόμη και της διχοτόμησης, αφού θα θέσει και τις ελεύθερες περιοχές υπό τον γεωπολιτικό έλεγχο της Τουρκίας.

Εδώ που έχουν φτάσει τα πράγματα στην ελληνοτουρκική αντιπαράθεση είτε ο Ελληνισμός θα αποδεχτεί όλους τους τουρκικούς όρους είτε η Τουρκία θα πρέπει να υποχρεωθεί να εγκαταλείψει τους γεωστρατηγικούς στόχους της. Μέση λύση δεν υπάρχει, γιατί αν δώσουμε μόνο ορισμένα απ’ όσα απαιτεί η Άγκυρα, «για να μην είμαστε καθημερινά με το δάκτυλο στη σκανδάλη» όπως είπε ο κ. Μητσοτάκης, απλώς θα της ανοίξουμε την όρεξη και για τα υπόλοιπα όντας σε ακόμη πιο αδύναμη θέση. Εκτός αν το «Σύνδρομο της Στοκχόλμης» έχει καταλάβει ολοκληρωτικά το πολιτικό προσωπικό σε Αθήνα και Λευκωσία.

Υ.Γ. 1 Πέρασε ίσως απαρατήρητη η αναφορά του Κ. Μητσοτάκη κατά την ομιλία του στη «Σύνοδο Κορυφής για Το Μέλλον» του ΟΗΕ. Είπε: «Το παγκόσμιο συμφέρον διαπερνά το μεμονωμένο συμφέρον των κρατών». Ποιος αλήθεια ορίζει το παγκόσμιο συμφέρον; Η παγκοσμιοποίηση, η Ευρωπαϊκή Ένωση, το ΝΑΤΟ, η Σύνοδος του Νταβός ή κάποιος άλλος;

Υ.Γ. 2 Απορεί κανείς με την εμμονή των ελλήνων πολιτικών να μιλούν για ενδεχόμενη οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ με την Τουρκία. Αγνοούν ότι στην ΑΟΖ περιλαμβάνεται και η υφαλοκρηπίδα; Ή εξυπηρετούν την Άγκυρα που δεν έχει επικυρώσει τη Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας και θέλει οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας ώστε να ισχυριστεί ότι τα ελληνικά νησιά του Αιγαίου κάθονται πάνω στην υφαλοκρηπίδα της Ανατολίας;

 

Πηγή: www.ellinikiantistasi.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Κύπρος (Εθνική Φρουρά, Κύπρος 1974)

Κύπρος – Πρόεδρος Ν. Χριστοδουλίδης: Πολύ συγκεκριμένη η ατζέντα της τριμερούς

Δημοσιεύτηκε

στις

Η συζήτηση γίνεται για να δούμε αν υπάρχουν οι προοπτικές για επανέναρξη των συνομιλιών

Ανδρέας Πιμπίσιης

Η ατζέντα της τριμερούς συνάντησης της 15ης Οκτωβρίου είναι πολύ συγεκριμένη και αφορά τις προοπτικές επανέναρξης των συνομιλιών, τόνισε ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης. Σπεύδοντας την ίδια ώρα να διαμηνύσει πως δεν πάει στη Νέα Υόρκη για να συζητήσει την ατζέντα που προσπαθεί να περάσει ο Ερσίν Τατάρ και η τουρκική πλευρά.

Προσερχόμενος το πρωί στο Cyprus Forum 2024, στη Λευκωσία, ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων είπε ότι η τριμερής συνάντηση δεν είναι ανοικτής ατζέντας: “Δεν υπάρχει οτιδήποτε που είναι ανοιχτής ατζέντας. Η συζήτηση γίνεται με έναν και μόνο σκοπό: να δούμε αν υπάρχουν οι προοπτικές για επανέναρξη των συνομιλιών και θεωρώ ιδιαίτερα σημαντική την πρωτοβουλία του Γενικού Γραμματέα“.

Πρόσθεσε ότι ήταν κάτι που επιδιώκαμε εδώ και καιρό. “Από κει και πέρα, είπε, επικεντρωνόμαστε στο να υπάρξει αποτέλεσμα που για μας ένας είναι ο στόχος, η επανέναρξη των συνομιλιών στη βάση του συμφωνημένου πλαισίου και από εκεί που μείναμε στο Κραν Μοντανά“.

Σημείωσε ότι “αναμένουμε να δούμε, προετοιμαζόμαστε για συνάντηση”, την οποία χαρακτήρισε “θετική εξέλιξη“. “Με απόλυτη σοβαρότητα θα προσέλθουμε σε αυτό το δείπνο και θα πράξουμε ό,τι είναι δυνατόν για να υπάρξουν θετικά αποτελέσματα“, είπε.

Ο Πρόεδρος σχολίασε ότι “είναι θετικό ότι γίνεται αυτό το δείπνο. Από ‘κει και πέρα, δεν θέλω να πω πολλά, επικεντρώνομαι στη συζήτηση, στο αποτέλεσμα. Να υπάρξει αποτέλεσμα, αυτό με ενδιαφέρει“, επεσήμανε.

Στα κατεχόμενα, ο Ταχσίν Ερτουγρούλογλου έσπευσε να διαμηνύσει πως στη Νέα Υόρκη δνε θα συζητηθεί το θέμα της ομοσπονδίας.

Σε δηλώσεις του στην Νέα Υόρκη, μετά την ολοκλήρωση των συναντήσεων του, σύμφωνα με τα όσα μεταδίδει η διαδικτυακή «Κίπρις Πόστασι», αναφερόμενος στο άτυπο δείπνο στις 15 Οκτωβρίου μεταξύ των δύο ηγετών και του ΓΓ του ΟΗΕ είπε ότι «αυτό που διευκρινίσαμε είναι ότι δεν θα πραγματοποιηθεί σε μια ατμόσφαιρα συζήτησης της ομοσπονδίας». Είπε ακόμα ότι η «κυριαρχία και η παρουσία» τους ψευδοκράτους είναι μη διαπραγματεύσιμα θέματα.

Ανάφερε ότι ο ΓΓ του ΟΗΕ κάλεσε τους δύο ηγέτες για άτυπο δείπνο στις 15 Οκτωβρίου στη Νέα Υόρκη «πρόσκληση που ο Ερσίν Τατάρ αποδέχτηκε», είπε και επανέλαβε ότι δεν υπάρχει άλλος δρόμος από την «αναγνώριση» της παρουσίας του ψευδοκράτους.

Φιλελεύθερος

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή