Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Καρτερώντας το πλήρωμα του χρόνου

Δημοσιεύτηκε

στις

του Τάσου Βιδούρη
Μεσάνυχτα. Στιγμή ιερή, που ένας χρόνος ξεψυχάει και χάνεται μέσα στην ατέρμονα άβυσσο του παρελθόντος και ένας νέος προβάλλει φέροντας μαζί του νέες ελπίδες, νέους πόθους, νέα όνειρα.
Την ώρα αυτή, μέσα σε μια ολοσκότεινη κρύα σπηλιά της μακρινής Καισαρείας, ένα σκέλεθρο αργοσαλεύει κι αόρατα, ανάλαφρα, ανεπαίσθητα λαμβάνει σάρκα και οστά και άνθρωπου σχήμα: ο Αη Βασίλης!
Είναι ώρα τώρα που ξύπνησε απ’ το βαθύ τον ύπνο κι ακόμα δεν σάλεψε απ’ τη θέση του. Κάτι ακόμα καρτερεί…
Αλλά περνούν οι ώρες και απορεί γιατί, γιατί ακόμα το χαρμόσυνο μήνυμα του ξυπνήματός του δεν διαλαλείτε απ’ το χαρμόσυνο κτύπημα της καμπάνας, όπως συνέβαινε από αιώνες τώρα.
Μα γιατί, γιατί δεν κτυπούν οι καμπάνες; Έπρεπε να είχαν χτυπήσει…

Του κάκου ακροάζεται ο άγιος. Οι άνεμοι σφυρίζουν μανιασμένοι, οι καταρράχτες τ’ ουρανού εξαπέλυσαν τους κατακλυσμούς των, η φύση όλη αφήνει βαρύ βογγητό, αλλ’ ήχος καμπάνας δεν ακούεται… Τι να συμβαίνει άραγε; Μην ξύπνησε παράωρα; Αλλά πως είναι δυνατόν αυτό, αφού επί αιώνες τώρα δε λάθεψε ούτε στιγμή στο ξύπνημά του;
Να, το σακούλι του περιμένει φορτωμένο με άφθονα δώρα, τα δώρα της παρηγοριάς και της ελπίδας, που βαλσαμώνουν τις πονεμένες καρδιές, ξυπνούν τα κοιμισμένα όνειρα και κάνουν τη ζωή γλυκειά και το δρόμο του ανθρώπου λιγότερο αγκαθερό…
Να το σκληρό ραβδί, ο πιστός και αλάθητος σύντροφος στα μάκρυνα του ταξίδια.
Αλλά γιατί δεν χτυπούν οι καμπάνες; Οι καμπάνες έπρεπε νάχαν χτυπήσει, έπρεπε νάχαν διαλαλήσει το φαιδρό μήνυμα στην οικουμένη όλη… Έξαφνα ο άγιος τινάζεται όρθιος, φορεί την κουκούλα του, ρίχνει στον ώμο την σακούλα με τα δώρα και την ροζώδη ράβδο στη δεξιά πετιέται έξω από το ψυχρό σπήλαιο.
Βαθύ το σκοτάδι ολόγυρα. Οι άνεμοι μαίνονται, οι ουρανοί καίονται από τις αστραπές, ποτάμια κυλάνε στους δρόμους τα νερά.
Ξένος σ’ όλα αυτά, ο άγιος, με βήμα τρεμάμενο αλλά βιαστικό, προχωρεί προς τον μητροπολιτικό της Καισαρείας ναό. Τι σκοτάδι, θεέ μου, βασιλεύει μέσα!…
Μα που είναι, που είναι οι καμπάνες; Που είναι ο Σταυρός, το ακαταμάχητο της νίκης σύμβολο που άλλοτε φεγγοβολούσε στο ψηλό καμπαναριό;
Σπρώχνει τη μαυρισμένη απ’ την πολυκαιρία θύρα της εκκλησιάς και μπαίνει. Μέσα φρίκη και ερημιά… Ούτε εικόνες στο εικονοστάσι, ούτε άγιοι στους τοίχους, ούτε καντήλια αναμμένα, ούτε ο θρόνος που τόσον επάξια είχε άλλοτε λαμπρύνει ο ίδιος… Ούτε ψαλμωδίες κατανυχτικές, ούτε φαιδρές λαμπάδες, ούτε πιστοί, που αιώνες όλους γέμιζαν ευλαβικά την εκκλησιά…
Κατάπληκτος ο άγιος τρέχει στις άλλες εκκλησιές. Παντού η ίδια νέκρα, η ίδια ερημιά.
Παίρνει το δρόμο το μακρύ περνά σαν άνεμος χωριά και πολιτείες, σαν σίφουνας διαβαίνει κάμπους και βουνά. Κι όπου περνά, ερημιά και νέκρα. Παντού οι ναοί του Ύψιστου άδειοι, γυμνοί, βουβοί.
Στις πιο ψηλές κορφές των χιονισμένων βουνών στέκει συχνά και ακροάται. Ψυχή δεν ακούεται! Και τρέχει, τρέχει, όλο τρέχει, πετά σαν αετός…
Φτάνει σ’ ένα ποτάμι, που αντίς για νερό του φαίνεται πως κυλάει αίμα, πλήθος αίμα!… Κι εκεί του φάνηκε πως άκουσε μια μακρινή βοή, βοή δυνατή, βοή πώφτανε ως τον Ουρανό… 
Κι είδε, ω φρίκη! Κι είδε να βγαίνουν από παντού, απ’ το ποτάμι, απ’ τις πλαγιές, απ’ τους ολόγυρα κάμπους, από τα μάκρυνα βουνά κι από τις πιο απόμακρες χαράδρες άπειρο πλήθος φαντασμάτων και να σέρνονται σαν φίδια ολόγυρά του και να ζώνουν τα πόδια του, να τον παρακαλούν ικετευτικά ζητώντας τα πρωτοχρονιάτικα δώρα του.
Κι ήταν η βοή τους σαν βοή μυκωμένου ωκεανού και σαν τάστρα τ’ ουρανού τα φαντάσματα που ολούθε πετιόνταν σκελεθρωμένα…
Κι ήσαν μανάδες με μωρά στην αγκαλιά, και παρθένες αγγελικές πρώιμα θερισμένες απ’ το άπονο του χάρου δρεπάνι, κι ήσαν γέροι και γριές με σαραβαλιασμένα κορμιά και παλικάρια μέσα στο άνθος της η-λικίας…
Κι ήσαν ιεροφορεμένοι παπάδες με ξεριζωμένα γένεια και κούφιες τις κόγχες των ματιών…
Κι ήσαν όλοι χλωμοί, με μάτια σαν άβυσσος ανοιχτά, με χείλη γεμάτα παράπονο… Κι όλοι βουτηγμένοι στο αίμα!…
Κι έφτανε η μακάβρια αυτή θεωρία μακριά, πολύ μακριά, ως πέρα στην απόμακρη θάλασσα…
Κι όλοι ζητούσαν κάτι, κι όλοι μιλούσαν μαζί και κανείς δεν μπορούσε να καταλάβει τι ήθελε ο πλαϊνός του κι όλοι το ίδιο ήθελαν…
Και στριμώχνονταν όλοι ολόγυρα στον άγιο και τον έσφιγγαν απ’ όλα τα μέρη, σχεδόν τον έπνιγαν.
Τα θολά μάτια του άγιου γέμισαν δάκρυα. Τα χλωμά χείλη του σάλεψαν. Σήκωσε το τρεμάμενο χέρι του για να ευλογήσει το απέραντο εκείνο πλήθος και έξαφνα, ως δια μαγείας όλοι σώπασαν…
Τότε ο άγιος ρώτησε έναν σεβάσμιο παπά, που ξεσχισμένος και βουτηγμένος μέσα σε πέλαγο αίματος ήταν επικεφαλής όλων:
– Ποιος είσαι συ και ποιοι ειν’ όλοι αυτοί;
Κι αποκρίθηκε ο παπάς κι είπε:
– Ήμουν λειτουργός του Γιου του θεού στην πολύκλαυστη Σμύρνη κι όλοι αυτοί, που βλέπεις, στρατιώτες του.
– Και πως, πως βρεθήκατε όλοι έτσι εδώ;
– Δεν έμαθες, πατέρα, το μεγάλο κρίμα που γένηκε;
– Οι νεκροί δεν μαθαίνουν τίποτε στους κρύους τάφους των…
– Αϊ! άκουσε τότε, άγιε μου. Θεϊκή κατάρα ήταν κι ήρθε μήνας δίσεχτος και χρόνος οργισμένος κι έπεσε σίφουνας κακός, το «βδέλυγμα της ερημώσεως» και σκόρπισε το ποίμνιο του Κυρίου και πολλά πρόβατα ξεσχίστηκαν από το ανήμερο θηρίο… το σύμβολο του Γιου του Θεού δίπλωσε τις φτερούγες του κι έπεσε κάτω. Συντρίμμι και στη θέση του υψώθηκε περήφανο και προκλητικό το σύμβολο της Κατάρας και του Χαμού. Ο περιούσιος λαός του Κυρίου δεν πατεί πια τα ιερά χώματα κι όσοι γλίτωσαν από το μαχαίρι και τη φωτιά προσέφυγαν, πτώματα ζωντανά, στη φιλόξενη αγκαλιά της μακρινής Μάνας… Αλλ’ εμείς οι άλλοι, το άπειρο αυτό κοπάδι, μείναμε εδώ και πέσαμε κάτω απ’ το αιμοβόρο του Αγαρηνού μαχαίρι. Και το παράπονο μας είναι μεγάλο, άγιε μου, θεόρατο, γιατί κανείς, κανείς δεν απόμεινε ζωντανός στη ματωμένη χώρα, να μας ανάψει ένα κερί, να ρίξει ένα τρισάγιο, να βρουν ανάπαψη οι ψυχές μες στους ψυχρούς των τάφους…
– Κι οι Χριστιανικοί του κόσμου λαοί τι έκαμαν; Πως δέχτηκαν τέτοιο μεγάλο κρίμα;
– Γεννήματα εχιδνών, άγιε μου, πρώτοι αυτοί βοήθησαν το θηρίο, και τώρα Πιλάτοι κολασμένοι, τρίβουν τα χέρια τους από κρυφή χαρά…
Στο άκουσμα αυτό, το καμπουριασμένο του γέρου κορμί, ανορθώθηκε γίγαντας πανύψηλος, τα μάτια του άνοιξαν διάπλατα πετώντας φλόγες, κοίταξε απειλητικά προς τη δύση, κούνησε ανεξήγητα το κάτασπρο κεφάλι του και γέρνοντας τα βλέμματα προς τον ουρανό βροντοφώνησε:
– Πότε, πότε, Πάτερ Άγιε, θα λάμψη ο ήλιος της Δικαιοσύνης Σου;
Αστραπές πυκνές και μακρές σαν φίδια λαμπερά και βροντές τρανταχτές που σειούσαν τα κοσμοθέμελα, απάντησαν επί πολλή ώρα στο παραπονετικό του άγιου ερώτημα… Τι να μηνούσαν άραγε; Μυστήριο!…
– Και τώρα τι ζητάτε από μένα Φαντάσματα;
– Ένα τρισάγιο για τις ψυχές μας, Πατέρα. Εκεί μέσα στους ανήλιους τάφους μας δεν βρίσκομε ανάπαψη· και ποιος ξέρει πόσα χρόνια και καιροί θα περάσουν ως που ναρθούν να μας ρίχνουν τρισάγιο και να μας ανάβουν ένα κερί…
Στα λόγια αυτά η χλωμή του άγιου μορφή φωτίστηκε από μια μυστηριώδη εσωτερική λάμψη, κατέβασε τη σακούλα με τα δώρα, άπλωσε το χέρι του, έβγαλε από μέσα ένα χρυσοκέντητο πετραχήλι κι έναν αδαμαντοκόλλητο σταυρό, φόρεσε το πετραχήλι και υψώνοντας τον σταυρό αναφώνησε:
– «Άμωμοι εν όδω αλληλούια».
Και παίρνοντας από μέσα απ’ το σακούλι μοσχοβολιστό λιβάνι και φύλλα ξερά βασιλικού τα σκόρπισε πάνω στο απέραντο πλήθος των ψυχών, λέγοντας:
– «Ότι Συ η Ανάστασις, η Ζωή και η Ανάπαυσις των ψυχών των κεκοιμημένων δούλων Σου…»
– «Ανάπαυσον αυτούς εν τόπω φωτεινώ, εν τόπω χλοερώ, εν τόπω αναψύξεως, ένθα απέδρα πάσα οδύνη, λύπη και στεναγμός…»
– «Και παν πλημμέλημα αυτών εκούσιόν τε και ακούσιον ως αγαθός και φιλάνθρωπος και ελεήμων θεός συγχώρησον!…»
– «Ότι για του Χριστού την πίστιν την αγίαν και της Πατρίδος την Ελευθερίαν εμαρτύρησαν οι δούλοι Σου ούτοι!… Αλληλούια!»
Τα τελευταία αυτά λόγια του άγιου, η απειράριθμη εκείνη στρατιά των μαρτύρων, γονατιστή επανέλαβε σαν απέραντος αντίλαλος:
– Αλληλούϊα!
Κι αόρατα, ανάλαφρα, ανεπαίσθητα έσβησε το μαγικό δράμα στις πρώτες αχτίνες της αυγής κι ο άγιος υψώνοντας ικετευτικά χέρια προς τον ουρανό και μουρμουρώντας ποιος ξέρει ποια μυστηριώδη παράκληση, ξαναπήρε το δρόμο που τον έφερε πάλι στο ψυχρό του σπήλαιο…
Και από τότε έπαψε πια ο Αϊ Βασίλης να περνά τη θάλασσα και να σκορπά σαν πρώτα τα πλούσια δώρα του στον κόσμο, άλλα κάθε Πρωτοχρονιά, μεσάνυχτα, μέσα στην άγρια των στοιχείων της φύσεως πάλη, παίρνει τον έρημο δρόμο στις όχθες του Ματωμένου Ποταμού και κει σκορπάει τ’ ατίμητα δώρα του της παρηγοριάς και της ελπίδος στους απειραρίθμους μάρτυρας της Πίστεως και της Πατρίδος…
Και θα μένει εκεί, φύλακας των ιερών και όσιων της Φυλής, ώσπου νάρθει το πλήρωμα του χρόνου!

(Απόσπασμα από το υπό έκδοση βιβλίου του Τάσου Βιδούρη «Άπαντα», Τόμος Α’ (Εκδόσεις Ελίκρανον). Στον τόμο αυτό συμπεριλαμβάνονται, εκτός των Ηπειρωτικών διηγημάτων, ποιημάτων και λογοτεχνικών μελετών, και 8 διηγήματα για την Μικρά Ασία. Ο Τάσος Βιδούρης υπηρέτησε ως δάσκαλος σε σχολεία της Μικράς Ασίας, πριν την Μικρασιατική καταστροφή, αγάπησε και παντρεύτηκε Μικρασιάτισα. Μετά την καταστροφή εγκαταστάθηκε στη Πάτρα όπου και πέθανε το 1956. Η καταγωγή του Τάσου Βιδούρη είναι από τη Δρόβιανη της Βορείου Ηπείρου.  

Γενικά θέματα

Reuters: Το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για χτυπήμα σε Ευρώπη και ΗΠΑ! Η αποτροπή χτυπήματος στην Ελλάδα

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters. Το ειδησεογραφικό πρακτορείο σε ένα αναλυτικό ρεπορτάζ περιγράφει το πώς το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για πλήγματα σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Υπήρχε μάλιστα η πληροφορία ότι οι δύο άνδρες θα πληρώνονταν με 16.000 ευρώ για κάθε νεκρό, γι’ αυτό και σχεδίαζαν μαζικό χτύπημα.

«Καθώς η σύγκρουση Ιράν-Ισραήλ εντείνεται, η Τεχεράνη ταράζει τη Δύση με ένα κύμα απόπειρων χτυπημάτων και απαγωγών εναντίον στόχων στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες», αναφέρει το Reuters.

Η Ουάσιγκτον και οι σύμμαχοί της έχουν αναφέρει μια απότομη αύξηση τέτοιων συνωμοσιών που συνδέονται με την Ισλαμική Δημοκρατία. Από το 2020, υπήρξαν τουλάχιστον 33 απόπειρες δολοφονίας ή απαγωγής στη Δύση, στις οποίες οι τοπικές ή ισραηλινές αρχές ισχυρίζονται ότι συνδέεται με το Ιράν, διαπίστωσε το Reuters εξετάζοντας δικαστικά έγγραφα και επίσημες ανακοινώσεις.

Μεταξύ των πρόσφατων φερόμενων στόχων: ένα κτίριο που στεγάζει ένα εβραϊκό κέντρο και ένα εστιατόριο kosher στο κέντρο της Αθήνας. Από το κρησφύγετό του στο Ιράν, ένας Πακιστανός ονόματι Σαγιέντ Φαχάρ Αμπάς στρατολόγησε έναν παλιό γνώριμο που ζούσε στην Ελλάδα και τον οδήγησε να επιτεθεί στον χώρο, ισχυρίζονται οι ερευνητές σε έγγραφα που υποβλήθηκαν στις δικαστικές αρχές της υπόθεσης και τα οποία περιήλθαν στην κατοχή του Reuters. Ο Αμπάς είπε στην επαφή του ότι εργαζόταν για μια ομάδα που θα πλήρωνε περίπου 15.000 ευρώ ανά φόνο.

Σε μια ανταλλαγή WhatsApp τον Ιανουάριο του 2023 που περιγράφεται λεπτομερώς στα έγγραφα, οι δύο άνδρες συζήτησαν εάν θα χρησιμοποιήσουν εκρηκτικά ή εμπρησμό στην επίθεση. Ο Αμπάς τόνισε την ανάγκη παροχής αποδείξεων για απώλειες μετά το πλήγμα. «Υπάρχουν μυστικές υπηρεσίες», είπε, χωρίς να κατονομάσει. «Κάντε τη δουλειά με τρόπο που δεν αφήνει κανένα περιθώριο».

Τα έγγραφα που δεν είχαν αναφερθεί προηγουμένως περιλαμβάνουν εκατοντάδες σελίδες αποδεικτικών στοιχείων που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια της προανακριτικής έρευνας στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων καταθέσεων μαρτύρων, αστυνομικών καταθέσεων και λεπτομερειών μηνυμάτων WhatsApp.

Οι ελληνικές αρχές συνέλαβαν τον Σιέντ Ιρτάζα Χάιντερ και έναν άλλο Πακιστανό πέρυσι, λέγοντας ότι η αστυνομία βοήθησε στην εξάρθρωση ενός τρομοκρατικού δικτύου που κατευθυνόταν από το εξωτερικό και είχε σκοπό να προκαλέσει «ανθρώπινη απώλεια». Οι δύο άνδρες αντιμετωπίζουν κατηγορίες για τρομοκρατία. Αρνούνται τις κατηγορίες.

Ο Χάιντερ, ο οποίος αφέθηκε ελεύθερος από την προφυλάκιση αυτή την άνοιξη με περιορισμούς, λέει ότι είναι αθώος. Σε συνέντευξή του, ο 28χρονος είπε στο Reuters ότι έστειλε στον Αμπάς εικόνες του κτιρίου αλλά εμπόδισε σκόπιμα να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε επίθεση, ελπίζοντας να πληρωθεί χωρίς να βλάψει κανέναν.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Analysis: How Iran’s Ballistic Missiles Strike Israel?

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

The U.S. traced the launch location to a valley south of the Iranian city of Shiraz.
Eran has launched its largest-ever attack on Israel, firing 180 ballistic missiles
These missiles travelled more than 1000 Miles from this Valley to reach Israel most populated city and military sights.

Fattah-2, the successor to the Fattah-1, It was used for the first time and is one of Iran’s advanced missile systems.
This missile is equipped with a —inside it is the warhead—which detaches and allows the missile to maneuver and glide at speeds between Mach 5 and 10.
The missile has a range of around 1,500 km, only slightly more than its predecessor, the Fattah-1.
What sets it apart from other ballistic missiles is its ability to accelerate outside the Earth’s atmosphere, while its aerodynamic control surfaces enable steering to evades the famous Arrow Missiles Defense system made by Israel.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Τούρκος διπλωμάτης: «Η σιωπηλή συμφωνία Ερντογάν – Μητσοτάκη»

Τι σημαίνουν οι ομιλίες του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Κυριάκος Μητσοτάκης – Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν: Ό,τι και να συμβεί στην Κύπρο, φαίνεται να υπάρχει σιωπηρή συμφωνία μεταξύ του προέδρου Ερντογάν και του πρωθυπουργού Μητσοτάκη ότι οι τουρκοελληνικές σχέσεις δεν πρέπει να επηρεαστούν αρνητικά, γράφει σήμερα ο Τούρκος, πρώην διπλωμάτης, Χασάν Γκιογκούς στο T24.

Τι σημαίνουν οι ομιλίες του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ

Οι τουρκοελληνικές σχέσεις στη νέα εποχή που επικεντρώνονται σε θετική ατζέντα πέρασαν από σοβαρές δοκιμασίες τον τελευταίο μήνα.

Παρακολουθήσαμε ελληνικά σκάφη εφόδου να παραβιάζουν τα τουρκικά χωρικά ύδατα, πρώτα στα ανοιχτά της Αλικαρνασσού και μετά με διαφορά μίας εβδομάδας στη Ντάτσα και στο Τουργκούτ Ρέις.

Στις δύο πρώτες περιπτώσεις, η ελληνική πλευρά υποστήριξε ότι κυνηγούσαν βάρκες που μετέφεραν λαθρομετανάστες.

Αυτό που συνέβη με το αλιευτικό Barbaros κοντά στο Turgut Reis ήταν ένας τύπος που συναντάμε συχνά στο Αιγαίο, λόγω της έλλειψης καθορισμένων θαλάσσιων συνόρων, και μπορεί πλέον να θεωρείται συνηθισμένη περίπτωση.

Για κάποιο λόγο, περιστατικά παρενόχλησης συμβαίνουν είτε στον αέρα είτε στο έδαφος πριν συναντηθούν οι ηγέτες και των δύο χωρών.

Υπάρχουν εκείνοι που ευδοκιμούν στο περιβάλλον κρίσης τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Τουρκία.

Τα προκλητικά δημοσιεύματα μιας εφημερίδας έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην όξυνση της κρίσης των Ιμίων το 1996.

Αυτή τη φορά, είχαμε τηλεοπτικά κανάλια που για μέρες έκαναν φασαρία για το πώς «οι μπότες του Έλληνα στρατιώτη άγγιξαν τουρκικά εδάφη».

Θα νομίζατε ότι η Ελλάδα επιχείρησε να εισβάλει στην Τουρκία αποβιβάζοντας έναν από τους στρατιώτες της με ένα μόνο σκάφος εφόδου.

Δεν μπορεί να ειπωθεί ότι οι ‘Παλικαράδες’ (Palikaryanın) είναι ο πιο πειθαρχημένος στρατιώτης στον κόσμο.

Στα χρόνια που ήμουν πρέσβης στην Αθήνα, είδα μια ομάδα στρατιωτών κομάντο να φωνάζουν συνθήματα κατά τη διάρκεια μιας επίσημης παρέλασης σε μια ελληνική εθνική εορτή.

Επειδή δεν ξέρω ελληνικά, στην αρχή νόμιζα ότι φώναζαν κάτι σαν «δώσε μου τη χαρά».

Η αλήθεια του θέματος φάνηκε όταν είδα την είδηση ​​στις εφημερίδες της επόμενης ημέρας ότι κάποιοι στρατιώτες φώναζαν συνθήματα κατά της Βόρειας Μακεδονίας και της Τουρκίας στην εκδήλωση.

Αυτό που θα πω είναι ότι είναι πολύ πιθανό οι παραβιάσεις των τουρκικών χωρικών υδάτων να προκλήθηκαν από την ευρηματικότητα λίγων συνειδητοποιημένων Ελλήνων στρατιωτών που δεν έδρασαν με οδηγίες.

Τι σημαίνουν οι ομιλίες του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ ;

Το θετικό κλίμα στις τουρκοελληνικές σχέσεις αποτυπώθηκε και στις ομιλίες των ηγετών των δύο χωρών στην τελευταία Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών.

Τόσο ο Πρόεδρος Ερντογάν όσο και ο πρωθυπουργός Μητσοτάκης φρόντισαν να μην κάνουν δηλώσεις που θα ενοχλούσαν ο ένας τον άλλον στις ομιλίες τους.

Μαθαίνουμε από τον ελληνικό Τύπο ότι αυτό το θετικό κλίμα αναμένεται να συνεχιστεί κατά κάποιο τρόπο, με βήματα όπως η επανέναρξη των συζητήσεων για τα προβλήματα στο Αιγαίο και η έναρξη λειτουργίας της σχολής της Χάλκης.

Εξελίξεις στην Κύπρο

Ωστόσο, όταν πρόκειται για την Κύπρο, προκύπτει μια διαφορετική εικόνα και βαθιές διαφορές απόψεων.

Ο Πρόεδρος Ερντογάν έκλεισε εντελώς την πόρτα περί ομοσπονδίας για μόνιμη λύση στην Κύπρο στη Νέα Υόρκη.

Ακολούθησε μάλιστα μια πιο επιθετική γραμμή από τον Πρόεδρο των Τουρκοκυπρίων Ερσίν Τατάρ , ο οποίος, πριν από την αναχώρησή του για τη Νέα Υόρκη, έδειξε ότι θα μπορούσε να καθίσει ξανά στο τραπέζι εάν ικανοποιούνταν οι απαιτήσεις της «άμεσης επαφής, απευθείας εμπορίου και άμεσης μεταφοράς» που συνοψίζονται σε τρεις λέξεις…

Ο Πρωθυπουργός Μητσοτάκης, που ανέβηκε στο βήμα μετά τον Πρόεδρο Ερντογάν, χαρακτήρισε κατοχή ως συνήθως τη στρατιωτική παρουσία της Τουρκίας στο νησί και είπε κατηγορηματικά ότι η επιλογή των δύο κρατών δεν μπορεί και δεν θα είναι λύση.

Ο Έλληνας πρωθυπουργός μίλησε με τρεις λέξεις με εντελώς διαφορετικό θέμα, δηλώνοντας ότι η Ελλάδα, η οποία θα είναι μη μόνιμο μέλος του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ για 2 χρόνια από την 1η Ιανουαρίου, βασίζεται στις αρχές του «διαλόγου, διπλωματίας και δημοκρατίας» (3D), που προέρχονται από την ελληνική γλώσσα. Δήλωσε ότι θα ενεργούσε με βάση αυτές.

Συνάντηση Τατάρ-Γκουτέρες

Ο πρόεδρος των Τουρκοκυπρίων Ερσίν Τατάρ συναντήθηκε με τον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες στη Νέα Υόρκη το περασμένο Σαββατοκύριακο.

Στη δήλωσή του μετά τη συνάντηση, ο Πρόεδρος Τατάρ είπε ότι η επανάληψη των διαπραγματεύσεων θα μπορούσε να είναι δυνατή μόνο με την αναγνώριση της κυρίαρχης ισότητας και του ισότιμου διεθνούς καθεστώτος και ότι οι διαπραγματεύσεις που πραγματοποιήθηκαν σε διάφορες μορφές στη βάση της ομοσπονδίας για μισό αιώνα ήταν ασαφές γιατί η ελληνική πλευρά είπε «όχι» στο σχέδιο Ανάν με συντριπτική πλειοψηφία στο δημοψήφισμα.

Στη δήλωση μιας φράσης που έγινε από τον ΟΗΕ αναφέρθηκε ότι ο Γενικός Γραμματέας συναντήθηκε με τον ηγέτη της τουρκοκυπριακής κοινότητας Ερσίν Τατάρ και ότι στη συνάντηση συζητήθηκε πώς θα μπορούσε να προχωρήσει το Κυπριακό στο μέλλον.

Ο Γκουτέρες δέχθηκε τους επικεφαλής των αντιπροσωπειών από 21 χώρες την ίδια ημέρα. Είναι προφανές ότι η συνάντηση Τατάρ-Γκουτέρες δεν είχε μεγάλο περιεχόμενο.

Εν τω μεταξύ, πριν φύγει από τη Νέα Υόρκη, ο Πρόεδρος Τατάρ είπε σε ιδιωτική συνέντευξη σε εφημερίδα που δημοσιεύεται στην Κατεχόμενη Κύπρος ότι εάν η κυριαρχική ισότητα και το ισότιμο διεθνές καθεστώς γίνουν αποδεκτά από την ελληνική πλευρά και η ομοσπονδία δεν τεθεί στην ημερήσια διάταξη, μια συνάντηση στο 4+1 μορφή με τη συμμετοχή των μερών και του ΓΓ δηλώνει ότι μετέφερε στον Γκουτέρες ότι είναι έτοιμος να παραβρεθεί σε τριπλό δείπνο που θα παραθέσει.

Αν και εκ πρώτης όψεως η επιστροφή στο τραπέζι με ορισμένες προϋποθέσεις μοιάζει με πρωτοβουλία, δεν πρέπει να περιμένουμε από τους Έλληνες να αποδεχτούν εύκολα τους όρους που θέτει ο Τατάρ, που σημαίνει παραίτηση από την ομοσπονδία.

Ωστόσο, αυτές οι εξελίξεις δείχνουν ότι ορισμένες διαπραγματεύσεις διεξάγονται κεκλεισμένων των θυρών, αν όχι γύρω από το τραπέζι.

Το τριπλό δείπνο, το οποίο δέχτηκε ο Τατάρ, αναμένεται να γίνει ανεπίσημα στη Νέα Υόρκη στις 15 Οκτωβρίου. Πιθανώς, ο Γενικός Γραμματέας θα θέλει να ενημερώσει τους Τουρκοκύπριους και τους Ελληνοκύπριους ηγέτες για τον νέο οδικό χάρτη που επεξεργάζεται για την Κύπρο και να πάρει τις απόψεις τους σε αυτό το δείπνο.

Πού θα οδηγήσει αυτό;

Είναι δύσκολο να μαντέψει κανείς. Σε μια εποχή που έχει αρχίσει να ρέει αίμα στον Λίβανο μετά τη Γάζα και ο πόλεμος Ρωσίας-Ουκρανίας συνεχίζεται για περισσότερα από δύο χρόνια, ο Γενικός Γραμματέας, που φαίνεται βέβαιο ότι δεν θα επανεκλεγεί ποτέ, θέλει να καταλήξει σε ένα νέο σχέδιο για την Κύπρο; Αυτό είναι ένα ξεχωριστό ζήτημα.

Ό,τι και να γίνει στην Κύπρο, φαίνεται να υπάρχει σιωπηρή συμφωνία μεταξύ του προέδρου Ερντογάν και του πρωθυπουργού Μητσοτάκη ότι οι τουρκοελληνικές σχέσεις δεν θα επηρεαστούν αρνητικά.

ΠΗΓΗ: Βαλκανικό Περισκόπιο

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή