Ακολουθήστε μας

Ενεργειακά-Αγωγοί

Δικέφαλη στρατηγική και ρώσικη ρουλέτα στην κυπριακή ΑΟΖ

Δημοσιεύτηκε

στις

Η σημασία της δήλωσης Τουσκ και οι επιλογές της Λευκωσίας στη Σύνοδο του Μαρτίου
Σε ποιες περιοχές και γιατί οι Τούρκοι μετέφεραν αυτοκινούμενα πυροβόλα 155 χιλιοστών, η διπλωματία των κανονιοφόρων και η προβοκάτσια
· Πώς οι Τούρκοι προετοίμαζαν την ένταση στην ΑΟΖ
· Πώς ενισχύεται ο Αττίλας και πώς «παίζουμε» στην Ευρώπη
· Γιατί πρέπει να μελετηθεί και το χειρότερο σενάριο
Όταν βάζεις το περίστροφο στο τραπέζι ως απειλή, θα πρέπει να ξέρεις πώς και πότε θα το χρησιμοποιήσεις. Και, πάνω απ’ όλα, ο αντίπαλός σου θα πρέπει να είναι βέβαιος ότι είναι γεμάτο. Εκτός και αν μπλοφάρεις, οπότε, όταν σε πάρουν είδηση, την πάτησες. ΄Η, εκτός και αν επιδίδεσαι σε ρώσικη ρουλέτα… Οπότε ενδέχεται να στραφεί η γεμάτη με τη σφαίρα θαλάμη και να την φας στον κρόταφο.

Είναι αντιληπτό ότι τα ανωτέρω αφορούν τις διπλωματικές κινήσεις της Λευκωσίας με την Τουρκία σε διεθνές επίπεδο και δη στην Ε.Ε., αλλά και στον ΟΗΕ, παρότι εκεί ο Γ.Γ., Αντόνιο Γκουτέρες, σε μια προσπάθεια να είναι ουδέτερος, έχει προβεί σε δηλώσεις που χαϊδεύουν την Τουρκία, ξεχνώντας ότι είναι ο θεματοφύλακας του διεθνούς δικαίου, το οποίο η Άγκυρα παραβιάζει. Και πότε συμβαίνουν αυτά, όταν η Άγκυρα δεν έχει μόνο στη θάλασσα επιθετικές διαθέσεις, αλλά και στην ξηρά, στα κατεχόμενα, όπου ενισχύει τις μονάδες σε διάφορες περιοχές, μερικές από τις οποίες αποκαλύπτουμε στο παρόν άρθρο.

Νομική και πολιτική βάση της δήλωσης Τουσκ
Ο Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, Ντόναλτ Τουσκ, στις 23 Φεβρουαρίου, μιλώντας εκ μέρους και των 27 ηγετών, όχι απλώς ως Πρόεδρος, όπως σε άλλες περιπτώσεις συνηθίζει να πράττει, χαρακτήρισε τις τουρκικές δράσεις στην κυπριακή ΑΟΖ και στο Αιγαίο ως παράνομες. Και κάλεσε την Τουρκία να τις τερματίσει, διότι, όπως είπε, είναι αντίθετες με τις σχέσεις καλής γειτονίας, με το διεθνές δίκαιο της θάλασσας και την ομαλοποίηση των σχέσεων της Τουρκίας με όλα τα κράτη μέλη της Ε.Ε.
Δηλαδή, το κοινοτικό κεκτημένο ισχύει, τουλάχιστον, στη θεωρία. Διότι, η φράση περί ομαλοποίησης σχέσεων με την Κυπριακή Δημοκρατία απορρέει από την αντιδήλωση της 21ης Σεπτεμβρίου του 2005, η οποία, εκτός των άλλων, καθορίζει ρητώς ότι, για να προχωρήσει η ενταξιακή διαδικασία της Τουρκίας στην Ε.Ε., θα πρέπει να αναγνωρίσει όλα τα κράτη μέλη, περιλαμβανομένης της Κυπριακής Δημοκρατίας, η οποία, με βάση το Πρωτόκολλο 10, εντάχθηκε ολόκληρη στην Ε.Ε. με αναστολή του κεκτημένου στο βόρειο τμήμα της, λόγω κατοχής, που έχει ως αποτέλεσμα να μην μπορεί να ασκεί αποτελεσματικά τα κυριαρχικά της δικαιώματα.
Αυτό, άλλωστε, προκύπτει και από τη διάταξη ότι, για την εφαρμογή του κεκτημένου στο βόρειο τμήμα της Κύπρου, χρειάζεται ομοφωνία και από κάτι άλλο εξίσου σημαντικό, που έβαλε φρένο στη λήψη απόφασης για το απευθείας εμπόριο μεταξύ κατοχικών Αρχών και Ε.Ε. Όταν το θέμα τέθηκε ενώπιον της Νομικής Υπηρεσίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, αυτή απεφάνθη ότι η μόνη νόμιμη Αρχή στην Κύπρο είναι αυτή της Κυπριακής Δημοκρατίας και ότι μόνον αυτή και κανείς άλλος έχει δικαίωμα να καθορίζει ποιες είναι και ποιες όχι οι νόμιμες είσοδοι του κράτους και μόνον αυτή μπορεί να τις κλείνει και να τις ανοίγει.
Οποιαδήποτε ενέργεια, τονίζει η Νομική Υπηρεσία, είναι αντίθετη με τις αποφάσεις της Κυπριακής Δημοκρατία, την υποσκάπτει. Και αυτό ήταν ένα μήνυμα προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, της οποία τα τότε στελέχη είχαν εμπλακεί στο σχέδιο Ανάν και για εκδικητικούς λόγους είχαν φτιάξει έναν κανονισμό στη βάση τού ότι τα κατεχόμενα ήταν υπό ένταξη περιφέρεια. Κάτι τέτοιο δεν ισχύει, διότι το βόρειο τμήμα του νησιού είναι αναπόσπαστο τμήμα του ενιαίου κράτους που ονομάζεται Κυπριακή Δημοκρατία.

Η Βάρνα, στόχοι και τουρκικές υποχρεώσεις

Στη δήλωση Τουσκ υπάρχει και κάτι άλλο, που γεννά ευθύνες όχι μόνο στην Ε.Ε., αλλά και στην κυπριακή Κυβέρνηση. Θα γίνει, είπε, επαναξιολόγηση της κατάστασης στο Συμβούλιο της 22ας με 23ης Μαρτίου και από εκεί θα διαφανεί, όπως άφησε να νοηθεί, ακόμη και η τύχη της συνάντησης της Βάρνας – σε καμιά περίπτωση δεν αποτελεί Σύνοδο – μεταξύ των ηγετών της Ε.Ε. και της Τουρκίας, δηλαδή του Τούρκου Προέδρου Ταγίπ Ερντογάν, από τη μια, και των θεσμών της Ε.Ε., από την άλλη, τους οποίους εκπροσωπούν ο κ. Γιούνκερ εκ μέρους της Επιτροπής, ο κ. Τουσκ εκ μέρους του Συμβουλίου και ο Βούλγαρος Πρωθυπουργός Μπόικο Μπορίσοφ εκ μέρους της προεδρεύουσας χώρας.
Η συνάντηση είναι προγραμματισμένη να πραγματοποιηθεί στη Βάρνα στις 26 Μαρτίου και θα αφορά την πορεία των σχέσεων Τουρκίας – ΕΕ και δη την ενταξιακή πορεία, η οποία είναι παγωμένη στην ουσία και θα καλύψει τομείς από την οικονομία και το εμπόριο ώς την εξωτερική πολιτική.

Ας εξετάσουμε, λοιπόν, ποιες επιλογές έχει η Κυπριακή Δημοκρατία. Και αυτό δεν αφορά μόνο την Κυβέρνηση, αλλά και την αντιπολίτευση, με τη διατύπωση σαφών θέσεων. Τονίζουμε συναφώς ότι, ώς τις 22 Μαρτίου, η τουρκική NAVTEX στο οικόπεδο 3 θα έχει εκπνεύσει, οπότε θα ήταν δυνατό να ισχυριστεί κάποιος ότι η κρίση έχει τελειώσει. Λάθος. Η κρίση έχει τελειώσει σε τακτικό επίπεδο και θα συνεχιστεί.

Απλώς, η Άγκυρα σε τακτικό επίπεδο πέτυχε να αποτρέψει την έρευνα στο οικόπεδο 3 και η κυπριακή Κυβέρνηση κατάφερε, από την πλευρά της, να εισπράξει μια θετική δήλωση από τους 27 της Ε.Ε., η οποία, για να έχει αποτέλεσμα, θα πρέπει να ενταχθεί στο πλαίσιο συγκροτημένης δικέφαλης στρατηγικής: Δηλαδή, πρώτον, τη διατήρηση της Κυπριακής Δημοκρατίας στη ζωή, χωρίς ποτέ να γίνει αποδεκτή η χωριστή οντότητα στον βορρά, κάτω από οποιαδήποτε λύση και δη αυτήν της ομοσπονδίας, η οποία μετά το Κραν Μοντανά έχει αποδειχθεί ότι η Άγκυρα τη χρησιμοποιεί ως όχημα για την πλήρη τουρκοποίηση του νησιού.
Δεύτερον, την ασφαλή εκμετάλλευση του φυσικού αερίου. Είναι, δε, πρόδηλο ότι η κρίση έχει προκύψει από την απουσία αξιόπιστων ενόπλων δυνάμεων και αποτροπής. Και επαναλαμβάνουμε τη θέση μας για να εμπεδωθεί: Είναι ανόητος όποιος υποστηρίζει κλιμάκωση της κρίσης ή πόλεμο, αλλά σήμερα αποδεικνύεται ότι είναι ιδιαιτέρως επικίνδυνες οι αντιλήψεις που κυριάρχησαν ότι δεν θέλουμε αξιόπιστες ένοπλες δυνάμεις για σκοπούς αποτροπής. Διότι η απουσία αποτροπής είναι που αποθρασύνει την Τουρκία στη βάση μιας εξευμενιστικής πολιτικής, η οποία έχει αποτύχει παταγωδώς. Και αν συνεχιστεί, δεν θα κάνει την κατάσταση καλύτερη.

Ευρώπη προς Τουρκία

Τώρα, εντός της Ε.Ε. έχουμε ενώπιόν μας το Συμβούλιο της 22ας και 23ης Μαρτίου, όπου, αφενός, θα πρέπει να εντάξουμε τις τουρκικές απειλές και προκλήσεις τις οποίες θεωρεί η ίδια η Ε.Ε. παράνομες, και, αφετέρου, πρέπει να γνωρίζουμε τι θα ζητήσουμε και πού είναι οι κόκκινες γραμμές. Ως εκ τούτου: Πρώτον, θα πρέπει να έχουμε σαφή και τεκμηριωμένη θέση, εάν θα πρέπει να πραγματοποιηθεί η Συνάντηση Ηγετών της Βάρνας.

Επί τούτου, πρέπει να τονιστεί ότι δεν έχουμε δικαίωμα βέτο, ούτε δεσμευτικές, από νομικής απόψεως, αποφάσεις μπορούν να ληφθούν. Μπορούν, όμως, να τροχοδρομηθούν. Η ορθή προσέγγιση είναι η αναβολή, εφόσον η Τουρκία συνεχίζει να επιβάλλει εμπάργκο στα προϊόντα, στα πλοία και στα αεροσκάφη της Κυπριακής Δημοκρατίας, παραβιάζοντας το διεθνές δίκαιο και το δίκαιο της Ε.Ε. και δη την τελωνειακή ένωση, επιδιδόμενη σε καθεστώς αθέμιτου ανταγωνισμού.
Κι αυτό είναι ένα ζήτημα το οποίο θα πρέπει να δει η Κυπριακή Δημοκρατία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για να προχωρήσει στη λήψη νομικών μέτρων και κυρώσεων. Εάν δεν υπάρξει αναβολή ή αναστολή ή ακύρωση της συνάντησης της Βάρνας, οι παράνομες δράσεις της Τουρκίας εντός της ΑΟΖ και του Αιγαίου θα πρέπει να είναι υψηλά στην ατζέντα.
Πέραν των ανωτέρω, οι θεσμοί της Ε.Ε. θα πρέπει, κατόπιν κοινής θέσης των 27 στο Συμβούλιο της 22ας με 23ης Μαρτίου, να διευκρινίσουν προς την Τουρκία ότι οφείλει να τερματίσει την παράνομη πειρατική της στάση, ότι θα πρέπει να σεβαστεί τα κυριαρχικά δικαιώματα της Κυπριακής Δημοκρατίας στην ΑΟΖ και ότι θα πρέπει να προχωρήσει, όπως πολύ ορθά είπε ο Πρόεδρος Τουσκ, στην ομαλοποίηση των σχέσεών της με όλα τα κράτη μέλη, περιλαμβανομένης και της Κυπριακής Δημοκρατίας, την οποία, όπως η αντιδήλωση της 21ης Σεπτεμβρίου του 2005 καθορίζει, θα πρέπει να αναγνωρίσει, τερματίζοντας, ταυτοχρόνως, την κατοχή της Κύπρου.
Διότι η κατοχή σημαίνει διαρκή επίθεση σε βάρος κράτους μέλους της Ε.Ε. και δυνατότητα από μέρους της κυπριακής Κυβέρνησης για την ενεργοποίηση του άρθρου 42,7 των Συνθηκών. Αυτά μπορούν να πουν, διπλωματικώ τω τρόπω, οι Θεσμοί, εάν πραγματοποιηθεί η συνάντηση στη Βάρνα.

Η προσχεδιασμένη ένταση και τα αυτοκινούμενα

Ακόμη, όμως, και αν δεν πραγματοποιηθεί η Σύνοδος της Βάρνας, τα ανωτέρω, όπως και άλλα, θα πρέπει να περάσουν ως θέσεις της Ε.Ε. Και εμείς ορθώς οφείλουμε να ενεργούμε στο πλαίσιο και υπό την κάλυψη των 27, αλλά θα πρέπει να διατυπώσουμε με σαφήνεια τις θέσεις μας ως εξής:

Α. Κανένα κεφάλαιο δεν θα ανοίξει, ούτε το θέμα της βίζας στους Τούρκους πολίτες θα προχωρήσει, ούτε και η εμβάθυνση της τελωνειακής ένωσης θα καταλήξει θετικά, εάν η Άγκυρα δεν τερματίσει αυτό το οποίο έχει υποστηρίξει ο Πρόεδρος Τουσκ εκ μέρους των 27.
Δηλαδή, την παράνομη δράση της στην κυπριακή ΑΟΖ και εάν δεν προχωρήσει στην ομαλοποίηση των σχέσεών της με την Κυπριακή Δημοκρατία και δεν την αναγνωρίσει. Συν το ότι θα πρέπει να θέσει η Κυβέρνηση θέμα παγώματος των προενταξιακών κεφαλαίων, που φτάνουν τα 630 περίπου εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο, αναλόγως του έτους, καθώς και την επιβολή ακόμη και κυρώσεων στο πρότυπο της Κριμαίας.
Β. Εάν δεν τερματιστεί η τουρκική παράνομη δράση και εάν συνεχιστεί η κατοχή, θα πρέπει η κυπριακή Κυβέρνηση να βάλει το πιστόλι στο τραπέζι! Δηλαδή, εκτός από το αίτημα για κυρώσεις, θα πρέπει να μελετήσει σοβαρά την ενεργοποίηση του 42,7 των Συνθηκών με πλήρη νομική τεκμηρίωση και πείθοντας τους εταίρους ότι είναι και τα δικά τους συμφέροντα που θίγονται, διότι οι φυσικοί πόροι της Κύπρου είναι και πόροι του συνόλου της Ε.Ε., ειδικώς εάν η ίδια και τα κράτη μέλη της εμπλακούν στον αγωγό EastMed (Ισραήλ, Κύπρος, Ελλάδα, Ιταλία).
Για την ενεργοποίηση του 42,7 των Συνθηκών υπάρχει νομική και πολιτική τεκμηρίωση. Συνεπώς, η Κυπριακή Δημοκρατία είναι κάτω από διαρκή επίθεση, λόγω της κατοχής, αφού, εκτός των άλλων, υπάρχουν τα ψηφίσματα 541 και 550 του Συμβουλίου Ασφαλείας, που καθορίζουν ρητώς ότι το ψευδοκράτος δεν μπορεί να αναγνωριστεί, διότι επί τη βάσει του άρθρου 1 παράγραφος 4 του χάρτη των Ην. Εθνών είναι προϊόν χρήσης βίας και στρατιωτικής επίθεσης.
Μια νομική και πολιτική θέση που προκύπτει από την υπόθεση του κράτους του Ματσούκουο, στον μεσοπόλεμο, το 1931, όταν οι Ιάπωνες εισέβαλαν στη Μαντζουρία και εγκαθίδρυσαν κράτος. Κατόπιν επί τόπου έρευνας από την Κοινωνία των Εθνών διεπιστώθη ότι το κράτος του Ματσούκουο όχι μόνο είχε προκύψει από τη βία και τη χρήση των όπλων, δηλαδή από επιθετική ενέργεια της Ιαπωνίας, οπότε επί τη βάσει του Δόγματος Σίμπσον δεν μπορούσε να αναγνωριστεί, αλλά και ότι ήταν κράτος μαριονέτα των Ιαπώνων, “puppet state”.
Είναι επ’ αυτής της νομικής και θεωρητικής βάσης και πρακτικής που απεφάνθη το Συμβούλιο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Συμβουλίου της Ευρώπης στην Τέταρτη Διακρατική Προσφυγή ότι η Τουρκία είναι που φέρει την ευθύνη για ό,τι συμβαίνει στο βόρειο τμήμα της Κυπριακής Δημοκρατίας. Και αυτό, διότι οι όποιες «τουρκοκυπριακές αρχές» είναι υποτελείς και ελέγχονται από τον τουρκικό στρατό.
Συνέχεια και προέκταση αυτής της επιθετικότητας και κλιμάκωσής της ήταν: (α) Η ενίσχυση του Αττίλα, ο οποίος έφερε προσφάτως, τον περασμένο Ιούνιο, 77 αυτοκινούμενα πυροβόλα 155 χιλιοστών με βεληνεκές έως και 40 χιλιόμετρα. Τα αυτοκινούμενα πυροβόλα των 155 χιλιοστών τουρκικής κατασκευής έχουν διασπαρεί σε διάφορα στρατόπεδα, ενισχύοντας ήδη υπάρχουσες μονάδες πυροβολικού, όπως είναι αυτές στο Κιόνελι, όπου υπάρχουν ήδη ρυμουλκούμενα πυροβόλα των 155 χιλιοστών, ο Άγιος Βασίλειος, όπου υπάρχουν ρυμουλκούμενα πυροβόλα των 105 χιλιοστών, η Κυθρέα και η Άσσια, όπου όχι μόνον υπάρχουν ρυμουλκούμενα πυροβόλα, αλλά και δύο μονάδες τεθωρακισμένων.
Συνεπώς, η Άγκυρα ενισχύει την απειλή της και την επιθετική της διάταξη, όχι μόνο στη θάλασσα, αλλά και στην ξηρά. Όσο, δε, για τον αέρα, αυτόν τον ελέγχει πλήρως. Η ενίσχυση αυτή τον Ιούνιο με αυτοκινούμενα πυροβόλα 188 χιλιοστών οδηγεί στο συμπέρασμα ότι τα όσα συμβαίνουν σήμερα είναι προσχεδιασμένα. Και η Τουρκία ήθελε να είναι σίγουρη… Τα δε πυροβόλα είναι πλησίον της γραμμής αντιπαράταξης, που προδίδουν σαφή επιθετική διάταξη, ως αποτέλεσμα της έλλειψης στρατηγικού βάθους, αλλά και λόγω του ότι δεν φαίνεται να υπολογίζουν την Ε.Φ.
Λογικά, οι δικές μας ένοπλες δυνάμεις θα έπρεπε ήδη να είχαν, και μακάρι να το έχουν πράξει, εξετάσει την περίπτωση τουρκικής προβοκατόρικης ενέργειας σε χερσαίο επίπεδο, κάπου στα Κόκκινα, για παράδειγμα, ή αλλού. (β) Ο αποκλεισμός της κυπριακής ΑΟΖ στη λογική της στρατηγικής των κανονιοφόρων, δηλαδή με τη χρήση στρατιωτικών μέσων.
Αυτό, δε, αποδεικνύεται και από την στιχομυθία του Ιταλού πλοιάρχου στο οικόπεδο 3 με τον τουρκικό πολεμικό στόλο. Ποιος είναι ο λόγος για τον οποίο η ΕΝΙ δεν διενέργησε τη γεώτρηση στο τεμάχιο 3; Η δράση της Τουρκίας, την οποία οι 27 χαρακτηρίζουν ως παράνομη, καθότι η χρήση στρατιωτικών μέσων απαγορεύεται και από τη Χάρτα των Ην. Εθνών.
Η στάση της Άγκυρας δεν ήταν αμυντική, δηλαδή δεν υπερασπιζόταν τα όποια δικαιώματά της από μια επιθετική με στρατιωτικά μέσα ενέργεια, αλλά το αντίθετο συνέβη. Ήταν επιθετική σε βάρος του ερευνητικού σκάφους, που ενεργούσε για λογαριασμό της ΕΝΙ και ήταν τουρκική δράση σε βάρος της Κυπριακής Δημοκρατίας, στην οποία η Ε.Ε. αναγνωρίζει το δικαίωμα να ερευνά για την ύπαρξη φυσικού αερίου και να το εκμεταλλεύεται.

Λήψη στρατηγικής απόφασης

Για να υιοθετήσει τέτοιες θέσεις η Ε.Ε., θα πρέπει να είναι αποτέλεσμα στρατηγικής απόφασης και αποφασιστικότητας με τη δημιουργία κατάλληλου κλίματος, έπειτα από ενδελεχή ενημέρωση που θα πρέπει να ξεκινά από τα κάτω προς τα πάνω, από τους τεχνοκράτες της Επιτροπής και του Συμβουλίου, καθώς και των κρατών μελών ώς τις ηγεσίες, με σαφείς και γραπτές, όπου επιβάλλεται, τεκμηριωμένες θέσεις στη βάση της δικέφαλης, όπως τονίσαμε, στρατηγικής.

Αυτό επιβάλλεται, προτού η Κυβέρνηση βάλει το πιστόλι με το άρθρο 42,7 ή τα βέτο και τις κυρώσεις στο τραπέζι. Διότι, αν θέσει αυτές τις θέσεις και γνωρίζουν όχι μόνο οι εταίροι μας, αλλά και οι Τούρκοι ότι είναι άδειες οι θαλάμες του περιστρόφου μας, ούτε καν την ευκαιρία για ρωσική ρουλέτα δεν θα έχουμε. Θα σε πιάσουν στο δούλεμα…
Βεβαίως, υπάρχει και η επιλογή για τη συνέχιση της εξευμενιστικής πολιτικής που κατέρρευσε στο Κραν Μοντανά, και η οποία είναι μία από τις αιτίες της κρίσης στην ΑΟΖ. Υπάρχει, βεβαίως, και κάτι ακόμη: Η εξευμενιστική σχολή σκέψης, η οποία δεν έχει σχέδιο Β, αρνείται να κατανοήσει ότι η νέα πλάνη θα είναι χείριστη της προηγούμενης. Και πιο επικίνδυνη. Αυτό, δε, το είχαμε γράψει και προ του Κραν Μοντανά. Δεν μας άκουσαν. Και απέτυχαν. Θέλουμε να ελπίζουμε ότι ο Πρόεδρος και η Κυβέρνησή του έχουν γίνει σοφότεροι. Διότι, και ο ίδιος γνωρίζει καλά, πως το δις εξαμαρτείν, ουκ ανδρός σοφού…

ΓΙΑΝΝΟΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗΣ
ΔΡ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ

Σημερινή

Ελλάδα

«Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος» στην ηλεκτρική ενέργεια

Δημοσιεύτηκε

στις

Χάρη στις τεχνολογικές εφαρμογές του ευέλικτου συνεχούς ρεύματος, η παραγωγή αιολικής και ηλιακής ενέργειας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη μπορεί να μετατραπεί από διακοπτόμενη και ασταθής σε ευέλικτη και αποδοτική καθαρή ενέργεια και στη συνέχεια να φτάσει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Η Κίνα διαθέτει εταιρείες ηλεκτρικού εξοπλισμού με τις πιο προηγμένες τεχνολογίες, προσφέρει ένα πλήρες φάσμα εξειδικευμένων προϊόντων και έχει την πιο ολοκληρωμένη βιομηχανική αλυσίδα

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ της Κίνας Σι Τζινπίνγκ δήλωσε ρητά ότι η χώρα μας θα συνεχίσει να εμβαθύνει τη συνεργασία της με τα κράτη-εταίρους της Πρωτοβουλίας «Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος» για την πράσινη ενέργεια. Η μετάβαση στην καθαρή ενέργεια αποτελεί σημαντικό μέρος του εθνικού σχεδίου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» και έχει καθοριστική σημασία για τη μελλοντική ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της Ελλάδας. Η Κίνα αποτελεί τον μεγαλύτερο παραγωγό και καταναλωτή ενέργειας παγκοσμίως, ενώ βρίσκεται στην κορυφή του κόσμου όσον αφορά το μέγεθος ανάπτυξης και χρήσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Ταυτόχρονα, διαθέτει πλούσια εμπειρία στα φωτοβολταϊκά, στην αιολική και την υδροηλεκτρική ενέργεια, καθώς και στη μεταφορά της παραγόμενης ισχύος σε μεγάλες αποστάσεις. Η χώρα μας επιθυμεί να ωθήσει τη διεθνή συνεργασία σε σχετικούς τεχνικούς τομείς, να συμβάλει στη μείωση του κόστους παραγωγής καθαρής ενέργειας σε παγκόσμιο επίπεδο και να στηρίξει τον πράσινο μετασχηματισμό και τη μείωση των ρύπων των διάφορων χωρών.

Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ενός διαδρόμου ηλεκτρικής ενέργειας αποτελεί θεμέλιο λίθο για την αναμόρφωση του ενεργειακού τοπίου της Ευρώπης. Η Ευρώπη χαρακτηρίζεται από τη μεγαλύτερη ενεργειακή εξάρτηση από εξωτερικές πηγές στον κόσμο. Για πολλά χρόνια, η μεταφορά φυσικού αερίου από την Ανατολή προς τη Δύση αποτελούσε σημαντικό μέσο κάλυψης του ενεργειακού εφοδιασμού της Ευρώπης. Ωστόσο, η κλιματική αλλαγή και οι παγκόσμιες γεωπολιτικές μεταβολές κατέστησαν ακόμη πιο επείγουσα την ανάγκη για ενεργειακή μετάβαση, με την ευρωπαϊκή ενεργειακή ανεξαρτησία να αποτελεί πλέον προτεραιότητα. Η Νοτιοανατολική Ευρώπη είναι πλούσια σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και χαρακτηρίζεται από χαμηλή ενεργειακή κατανάλωση. Αντίθετα, στην ευρωπαϊκή ενδοχώρα η ενεργειακή κατανάλωση είναι υψηλή. Υπ’ αυτές τις συνθήκες, η πρόταση για τη μεταφορά παραγόμενης ισχύος από τον Νότο στον Βορρά, δηλαδή η μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας από τη Νοτιοανατολική Ευρώπη προς το εσωτερικό της ευρωπαϊκής ηπείρου κερδίζει όλο και μεγαλύτερο έδαφος. Στην Κίνα λέμε ότι «αν επιζητείς τον πλούτο, φτιάξε πρώτα έναν δρόμο». Η φράση αυτή εμπεριέχει τη βασική λογική πίσω από την ταχεία ανάπτυξη των υποδομών της Κίνας τις τελευταίες δεκαετίες. Οι μεταφορές αποτελούν το κλειδί για τη μεγάλης κλίμακας μετακίνηση των παραγωγικών συντελεστών σε μεγάλες αποστάσεις. Το ίδιο ισχύει και για τα ενεργειακά ζητήματα. Εάν η Ευρώπη επιθυμεί την ενεργειακή ανεξαρτησία, πρέπει να μεταφέρει τεράστιες ποσότητες ενέργειας σε μεγάλες αποστάσεις. Η υλοποίηση αυτής της στρατηγικής απαιτεί τη δημιουργία ενός διαδρόμου ηλεκτρικής ενέργειας.

Ο Σιάο Τζουντσένγκ. Φωτ. ΑΠΕ-ΜΠΕ

Η ΕΛΛΑΔΑ αποτελεί σημαντικό κόμβο σε αυτόν τον ευρωπαϊκό διάδρομο της ηλεκτρικής ενέργειας. Χάρη στη μοναδική γεωγραφική της θέση ανάμεσα σε τρεις ηπείρους -την Ευρώπη, την Ασία και την Αφρική-, η χώρα αποτελεί εκ φύσεως σταθμό διαμετακόμισης ενέργειας. Ταυτόχρονα, η Ελλάδα διαθέτει άφθονες πηγές καθαρής ενέργειας, όπως ηλιακή και αιολική ενέργεια, που προσδίδουν στη χώρα έναν μοναδικό ρόλο με πολλές δυνατότητες στο περιφερειακό ενεργειακό τοπίο.

Η ΣΙΝΟΕΛΛΗΝΙΚΗ συνεργασία στην ηλεκτρική ενέργεια βασίζεται στους συμπληρωματικούς πόρους των δύο χωρών και διαθέτει τεχνολογικά πλεονεκτήματα και ευρείες προοπτικές. Ωστόσο, για να μπορέσει η Ελλάδα να διαδραματίσει στο έπακρο τον ρόλο της στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, πρέπει πρώτα να αντιμετωπιστεί μια σειρά προκλήσεων, ιδιαιτέρως σε τεχνικό επίπεδο. Καθώς η χώρα βρίσκεται σχετικά μακριά από το κέντρο της ευρωπαϊκής ηπείρου, στα παραδοσιακά μέσα μεταφοράς ενέργειας εναλλασσόμενου ρεύματος εμφανίζονται προβλήματα όπως μεγάλες απώλειες ισχύος και περιορισμένες αποστάσεις μεταφοράς. Για τον λόγο αυτό, κατά την ανάπτυξη του ελληνικού δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στις προηγμένες τεχνολογίες μεταφοράς συνεχούς ρεύματος, και ιδιαιτέρως στις τεχνολογίες ευέλικτου συνεχούς ρεύματος και εξαιρετικά υψηλής τάσης, έτσι ώστε να επιτευχθεί αποτελεσματική μεταφορά ενέργειας σε μεγάλες αποστάσεις. Χάρη στις τεχνολογικές εφαρμογές του ευέλικτου συνεχούς ρεύματος, η παραγωγή αιολικής και ηλιακής ενέργειας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη μπορεί να μετατραπεί από διακοπτόμενη και ασταθής σε ευέλικτη και αποδοτική καθαρή ενέργεια και στη συνέχεια να φτάσει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες μέσω ενός δικτύου μεταφοράς συνεχούς ρεύματος εξαιρετικά υψηλής τάσης.

Η ΚΙΝΑ διαθέτει εταιρείες ηλεκτρικού εξοπλισμού με τις πιο προηγμένες τεχνολογίες, προσφέρει ένα πλήρες φάσμα εξειδικευμένων προϊόντων και έχει την πιο ολοκληρωμένη βιομηχανική αλυσίδα στον κόσμο. Η σειρά των κινεζικών αυτών προϊόντων μπορεί να καλύψει πλήρως τις ανάγκες των διάφορων ενεργειακών έργων. Οι χώρες μας αλληλοσυμπληρώνονται σε πόρους και τεχνολογία, δημιουργώντας ευρείες προοπτικές συνεργασίας στον τομέα αυτό.

ΕΙΜΑΙ σίγουρος ότι το μεγάλο έργο του ευρωπαϊκού διαδρόμου της ηλεκτρικής ενέργειας θα προωθήσει τη συνεργασία ανάμεσα στις κινεζικές και τις ελληνικές επιχειρήσεις και θα ωφελήσει τους Ευρωπαίους, συμβάλλοντας περαιτέρω στην ευημερία των λαών μας.

Ναυτεμπορική

Συνέχεια ανάγνωσης

Ενεργειακά-Αγωγοί

Γιατί στην Κίνα οι πυρηνικοί σταθμοί «φυτρώνουν σαν τα μανιτάρια»

Δημοσιεύτηκε

στις

REUTERS/Mike Blake//File Photo

Οι σταθμοί παραγωγής πυρηνικής ενέργειας στην Κίνα «ξεφυτρώνουν» συνεχώς

Την τελευταία δεκαετία, η χώρα έχει προσθέσει περισσότερα από 34 γιγαβάτ πυρηνικής δυναμικότητας, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό των αντιδραστήρων σε 55, ενώ άλλοι 23 είναι υπό κατασκευή.

Για την ιστορία, οι Ηνωμένες Πολιτείες εξακολουθούν να έχουν τον μεγαλύτερο «στόλο» πυρηνικών εργοστασίων στον κόσμο με 94 αντιδραστήρες.

Οι ΗΠΑ «χρειάστηκαν όμως σχεδόν 40 χρόνια για να αναπτύξουν την ίδια δυνατότητα πυρηνικής ενέργειας, που πέτυχε η Κίνα σε μόλις 10 χρόνια», ανέφερε το αμερικανικό υπουργείο Ενέργειας, σε σημείωμα που δημοσιεύθηκε την περασμένη Δευτέρα και υπογραμμίζει την ταχεία ανάπτυξη της κινεζικής πυρηνικής ενέργειας.

Στα τέλη του 2023  και μετά από 10 χρόνια εργασιών, η Κίνα έθεσε σε λειτουργία το πρώτο πυρηνικό εργοστάσιο 4ης γενιάς, στον κόσμο. Κατασκευάστηκε στον κόλπο Σιντάο, στην επαρχία Σαντόγκ που τροφοδοτείται από δύο μικρούς υψηλής θερμοκρασίας αερόψυκτους αρθρωτούς αντιδραστήρες (SMR), με ισχύ 210 μεγαβάτ ο καθένας.

Το ιδιαίτερο με τους αντιδραστήρες αυτούς είναι ότι λέγεται ότι είναι ασφαλέστεροι και πιο αποτελεσματικοί από τους συνηθισμένους. Το ραδιενεργό καύσιμο συσκευάζεται σε μπάλες, διαμέτρου 6 εκατοστών και επομένως είναι ελαφρώς μικρότερες από μια μπάλα του τένις. Κάθε αντιδραστήρας περιέχει έως και 430.000 από αυτές τις μπάλες. Μία σφαίρα λέγεται ότι αποδίδει τόση ενέργεια όσο 1,5 τόνος άνθρακα.

Και στο φεγγάρι

Ταυτόχρονα, η Κίνα μαζί με τη Ρωσία εξετάζουν το ενδεχόμενο κατασκευής πυρηνικού σταθμού στη Σελήνη μεταξύ 2033 και 2035. Μια σκέψη που δεν είναι παράλογη.

Είναι γνωστό ότι η Κίνα έχει σχεδιάσει να στείλει αστροναύτες στη Σελήνη πριν από το 2030.

Η Κίνα είναι πάντως ο μεγαλύτερος καταναλωτής πρώτων υλών στον κόσμο και η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομική δύναμη στον κόσμο, πίσω από τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Μια οικονομία αυτού του μεγέθους χρειάζεται να παράγει τεράστιες ποσότητες ενέργειας για να συνεχίσει και να παρέχει ηλεκτρική ενέργεια στη βιομηχανία της και στους περισσότερους από 1,4 δισεκατομμύρια, κατοίκους της.

Ταυτόχρονα, η πρόκληση είναι μεγάλη, καθώς το Πεκίνο χρειάζεται να μειώσει και τις εκπομπές CO2. Για το λόγο αυτό, η Κίνα έχει ένα σαφές σχέδιο: να γίνει η πρώτη δύναμη  παραγωγής πυρηνικής ενέργειας, στον κόσμο.

Το σχέδιο αυτό εξελίσσεται με μεγάλη ταχύτητα  και η Κίνα αναμένεται στα επόμενα 10 χρόνια να ξεπεράσει τις ΗΠΑ στην παραγωγή πυρηνικής ενέργειας, σύμφωνα με υπολογισμούς του BloombergNEF και του Ινστιτούτου Ενεργειακής Έρευνας .

Σήμερα, οι Ηνωμένες Πολιτείες παρέχουν περίπου το 30,3% της παγκόσμιας πυρηνικής παραγωγής, αλλά η πρόοδός τους ουσιαστικά έχει σταματήσει, ενώ η Κίνα έχει πολλαπλασιάσει το δυναμικό της. Μόνο εφέτος, τρεις ή τέσσερις νέοι αντιδραστήρες θα προστεθούν στο εθνικό πυρηνικό δυναμικό, που θα ανεβάσουν την ισχύ της Κίνας σε περίπου 60,8 γιγαβάτ, λέει ο Λου Τιεζόνγκ, πρόεδρος της China National Nuclear Corporation, στο πρακτορείο Bloomberg.

Οι πυρηνικοί στόχοι

Η Κίνα ποντάρει στην πυρηνική ενέργεια εδώ και χρόνια, ενώ οι προηγμένες χώρες της Δύσης «περιθωριοποίησαν» την παραγωγή τους και τώρα, που έχουν παγιδευτεί στην ενεργειακή κρίση, δεν έχουν τα εργαλεία για να αναπληρώσουν τον χαμένο χρόνο.

Ταυτόχρονα, οι Κινέζοι είναι πολύ καλοί στο σχεδιασμό και την εκτέλεση αυτού του τύπου πολύπλοκων και ακριβών βιομηχανικών εγκαταστάσεων. Ενώ η Δύση έχει σχεδόν ξεχάσει πώς να κατασκευάσει ένα πυρηνικό εργοστάσιο.

Για παράδειγμα, ο τελευταίος πυρηνικός σταθμός που ξεκίνησε να κατασκευάζεται στη Γηραιά Ήπειρο ήταν το 2005 στη Φινλανδία και τελικά εγκαινιάστηκε το 2021, μετά από χρόνια καθυστερήσεων και υπερβάσεων κόστους.

Οι ειδικοί λένε ότι η ΕΕ και άλλες προηγμένες χώρες έχουν χάσει αυτό που είναι γνωστό ως τεχνογνωσία της παραγωγής συμβατικών πυρηνικών σταθμών. Η αλυσίδα εφοδιασμού για την κατασκευή ενός συμβατικού πυρηνικού εργοστασίου έχει σκουριάσει, δεν υπάρχουν εταιρείες που να παρέχουν υποστήριξη ή το ανθρώπινο κεφάλαιο έτοιμο να το κάνει γρήγορα και αποτελεσματικά.

Στην Κίνα συμβαίνει το αντίθετο. Οι κινεζικές εταιρείες ολοκληρώνουν μάλιστα την ανέγερση αντιδραστήρων και στο εξωτερικό σε σχετικά ελκυστικά χρονικά πλαίσια. Η Κίνα κατασκεύασε με επιτυχία έξι πυρηνικούς αντιδραστήρες στο Πακιστάν, σε λιγότερο από έξι χρόνια τον καθένα.

Πυρηνική βοήθεια και στην Τουρκία

Η Τουρκία υποστηρίζει επίσης ότι είναι κοντά στην επίτευξη συμφωνίας με την Κίνα για την κατασκευή νέου πυρηνικού σταθμού.

Ο υπουργός Ενέργειας Αλπαρσλάν Μπαϊρακτάρ είπε ότι οι συνομιλίες θα μπορούσαν να ολοκληρωθούν «σε λίγους μήνες», αφού Κινέζοι αξιωματούχοι επισκέφθηκαν πρόσφατα την πιθανή τοποθεσία του μελλοντικού σταθμού ηλεκτροπαραγωγής κοντά στα σύνορα με τη Βουλγαρία και την Ελλάδα. «Είμαστε σε συζητήσεις με μια κινεζική εταιρεία για μεγάλο χρονικό διάστημα», δήλωσε ο Μπαϊρακτάρ.

Ναυτεμπορική

Συνέχεια ανάγνωσης

Ελλάδα

Τι συμβαίνει με τους υδρογονάνθρακες: Η περιπέτεια της Energean, η Κρήτη και η ExxonMobil

Δημοσιεύτηκε

στις

Γραφειοκρατία και δικαστικές προσφυγές προβληματίζουν ExxonMobil, Energean και HELLENiQ ENERGY

Τον Νοέμβριο του 2023 η Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας ενέκρινε με απόφαση της τους περιβαλλοντικούς όρους για την πρώτη μετά από δεκαετίες ερευνητική γεώτρηση υδρογονανθράκων στην Ελλάδα.

Ουσιαστικά μετά από 9 ολόκληρα χρόνια από τότε που παραχωρήθηκε η το block «Ιωάννινα» άνοιξε ο δρόμος για την πρώτη γεώτρηση. Εννέα χρόνια κατά τα οποία οι επενδυτές Repsol (αποχώρησε) και η Energean ήρθαν αντιμέτωπες με δικαστικές προσφυγές κατά των σεισμικών ερευνών αλλά και με μπόλικη γραφειοκρατία καθώς και με κυβερνητικές παλινωδίες ως προς τη στήριξη ή μη των ερευνών για υδρογονάνθρακες.

Η περιοχή έχει μισθωθεί από την ελληνικών συμφερόντων Energean, η οποία δραστηριοποιείται στον Πρίνο και φυσικά στα πλούσια σε υδρογονάνθρακες υπεράκτια κοιτάσματα του Ισραήλ κ.α.

Η περιπέτεια της Energean

Βάση του χρονοδιάγραμματος η Energean επρόκειτο να εκκινήσει τις διαδικασίες προετοιμασίας της γεώτρησης, για την οποία έχουν ταχθεί υπέρ όλοι οι τοπικοί φορείς, η περιφέρεια και άλλες αρμόδιες υπηρεσίες.

Και πράγματι ξεκίνησε την αναζήτηση λιμανιού, γεωτρύπανου την αδειοδοτική διαδικασία για το εργοτάξιο κλπ.

Μόλις τον Φεβρουάριο του 2024 ομάδα κατοίκων και άλλων συλλογικών φορέων προσέφυγαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά της απόφασης του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας η οποία, ειρήσθω εν παρόδω, έλαχε καθολικής θετικής γνωμοδότησης!

Το ΣτΕ αποφάσισε να εκδικάσει την υπόθεση τον Οκτώβριο του 2024… Δηλαδή 8 μήνες μετά την προσφυγή και μία επένδυση της τάξης των 35 με 40 εκατ. ευρώ μόνο στη φάση της πρώτης γεώτρησης βρίσκεται στον αέρα…

Ο χρόνος εκδίκασης της προσφυγής και της έκδοσης της απόφασης λειτουργεί αποτρεπτικά για τους επενδυτές, σύμφωνα με πηγές της πετρελαϊκής αγοράς.

Η Κρήτη και η ExxonMobil

Αντίστοιχα προβλήματα είχαν αντιμετωπίσει και πριν από δύο χρόνια η τότε κοινοπραξία των TotalEnergies – ExxonMobil – HELLENiQ ENERGY στα δύο πολλά υποσχόμενα σε κοιτάσματα φυσικού αερίου υπεράκτια blocks της Κρήτης.

Το αποτέλεσμα ήταν τον Απρίλιο του 2022 να αποχωρήσει η γαλλική TotalEnergies μη πιστεύοντας στην ταχύτητα απονομής της Δικαιοσύνης, όπως είχε διαπιστώσει άλλωστε και με τις δικαστικές προσφυγές κατά της απόφασης για τις σεισμικές έρευνες.

Η ExxonMobil πήρε πάνω της τις παραχωρήσεις «Δυτικά της Κρήτης» και «Νοτιοδυτικά της Κρήτης» αναλαμβάνοντας ρόλο operator με εταίρο την HELLENiQ ENERGY τις σεισμικές έρευνες.

Οι δύο εταιρείες βρίσκονται στο στάδιο της λήψης επενδυτικής απόφασης για το αν θα διενεργήσουν ή όχι την πρώτη ερευνητική γεώτρηση στην Κρήτη με εκτιμώμενο χρόνο λήψης της απόφασης από 12 έως 18 μήνες.

Πηγές αναφέρουν στον ΟΤ, ότι υπάρχει προβληματισμός στην κοινοπραξία για το ενδεχόμενο δικαστικής προσφυγής όταν κι εφόσον προχωρήσουν στην απόφαση για γεώτρηση.

Ο κ. Κυριάκος Μητσοτάκης

Την άνοιξη του 2022 ο ίδιος ο πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης, λίγο μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και την ενεργειακή κρίση ανακοίνωσε την κυβερνητική απόφαση για την επίσπευση του ερευνητικού προγράμματος στα θαλάσσια blocks της Κρήτης και του Ιονίου Πελάγους καθώς και του χερσαίου στα «Ιωάννινα».

Η Ελληνική Διαχειριστική Εταιρεία Υδρογονανθράκων και Ενεργειακών Πόρων (ΕΔΕΥΕΠ) έτρεξε σε συνεργασία με τις πετρελαϊκές ταχύτατα τις σεισμικές έρευνες.

Όμως, η νέα δικαστική προσφυγή στο χερσαίο μπλοκ στα Ιωάννινα, προβληματίζει. Και κυρίως προβληματίζει ο χρόνος της έκδοσης των αποφάσεων αλλά και η διάρκεια της υπομονής των επενδυτών, όπως τουλάχιστον σημειώνουν στον ΟΤ παράγοντες της πετρελαϊκής αγοράς.

Το «μπλοκ 10»

Πριν από λίγες ημέρες, η κυβέρνηση ανακοίνωσε τη δημιουργία θαλάσσιου πάρκου στην περιοχή του «μπλοκ 10» στο Ιόνιο Πέλαγος στον Κυπαρισσιακό Κόλπο το οποίο έχει μισθωθεί για έρευνες υδρογονανθράκων από την HELLENiQ ENERGY.

Και στο οποίο δαπανήθηκαν μερικά εκατομμύρια ευρώ για σεισμικές έρευνες.

Ουσιαστικά, αν και η κυβέρνηση είχε αποφασίσει την εκμετάλλευση πιθανών κοιτασμάτων υδρογονανθράκων λίγους μήνες μετά υπαναχώρησε και έριξε απαγορευτικό.

Οι αντιδράσεις

Οι πετρελαϊκές που έλαβαν σοβαρά υπόψη τους τις ανακοινώσεις του πρωθυπουργού την άνοιξη του 2022 έρχονται αντιμέτωπες με νέα δεδομένα.

Αυτό τουλάχιστον υποστηρίζουν στον ΟΤ πηγές από το χώρο του upstream.

Και το πλέον ανησυχητικό είναι πώς βλέπουν την πρόκληση νέων εμποδίων και νέων αντιδράσεων.

Σήμερα 29 Απριλίου η «Πανελλαδική συνέλευση για την προστασία της Ελληνικής Τάφρου» με ανακοίνωση της προανήγγειλε ουσιαστικά το μπλοκάρισμα των όποιων ερευνών για υδρογονάνθρακες σε Κρήτη και Ιόνιο Πέλαγος: «Μέσα στην δήθεν προστατευόμενη θαλάσσια περιοχή που προβλέπεται στο Ιόνιο, υπάρχει το λεγόμενο «μπλοκ 10» στον Κυπαρισσιακό κόλπο ήδη παραχωρημένο σε πετρελαϊκές εταιρείες για έρευνα και εξόρυξη υδρογονανθράκων», αναφέρει η οργάνωση και συνεχίζει: «Και πως νοείται προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος όταν στην διπλανή από την εξαγγελθείσα προστατευόμενη περιοχή του Ιονίου, στο μπλοκ Νοτιοδυτικά τη Κρήτης, μέχρι προχθές εξαπολύονταν οι ηχητικές βόμβες των τρισδιάστατων σεισμικών ερευνών που διώχνουν ή και θανατώνουν τα θαλάσσια θηλαστικά, ενώ αν προχωρήσουν σε δοκιμαστικές ή παραγωγικές γεωτρήσεις, αύριο θα γειτνιάζει με μία βιομηχανική θαλάσσια ζώνη γεμάτη πλατφόρμες εξόρυξης, αγωγούς μεταφοράς, πλοία εφοδιασμού και πλοιάρια απορρύπανσης που θα προσπαθούν να μαζέψουν τις αναμενόμενες διαρροές πετρελαιοειδών;»

Και τέλος προαναγγέλλει κινητοποιήσεις πάσας μορφής: «Θα πιέσουμε προς πάσα κατεύθυνση για να γίνει το αυτονόητο και ολόκληρη η Ελληνική Τάφρος να μπει σε καθεστώς απολύτου προστασίας, χωρίς ηχητικές βόμβες, τρυπάνια και πλατφόρμες εξόρυξης, χωρίς σόναρ και στρατιωτικές ασκήσεις, χωρίς την ανεξέλεγκτη κυκλοφορία των πλοίων».

Νέοι εταίροι

Οι προαναφερόμενες εξελίξεις και ιδίως η καθυστέρηση στην απονομή Δικαιοσύνης για επενδυτικές αποφάσεις λέγεται στην αγορά πώς προκαλεί κι άλλα εμπόδια.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι πετρελαϊκές που έχουν αναλάβει τις παραχωρήσεις αναζητούν εταίρους για να επενδύσουν από κοινού και να μοιράσουν το κόστος των ερευνών και γεωτρήσεων.

Ωστόσο, οι χρονοβόρες διαδικασίες τρενάρουν τα όποια deals και επί της ουσίας αποθαρρύνουν τις επενδύσεις, λένε στην αγορά.

Πριν από ένα χρόνο είχε ακουστεί και το όνομα του κολοσσού της Chevron ότι ενδιαφερόταν να εισέλθει σε παραχωρήσεις του Ιονίου.

Όλες οι εξελίξεις γύρω από το ελληνικό upstream δείχνουν να έχουν παγώσει και να μην προχωρά καμία νέα επενδυτική κίνηση.

Πηγή: ot.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή