Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Τὸ ἑλληνικὸ δημογραφικὸ πρόβλημα – Ἕνα ἀναδυόμενο ζήτημα ἐθνικῆς ἀσφάλειας

Δημοσιεύτηκε

στις


Περίληψη:
Στὴν ἤδη ὑπάρχουσα ὑπογεννητικότητα
τῆς Ἑλλάδας ἦρθε νὰ προστεθεῖ, τὰ
χρόνια τῆς οἰκονομικῆς κρίσης, ἡ
μετανάστευση χιλιάδων νέων Ἑλλήνων σὲ
χῶρες τοῦ Δυτικοῦ κόσμου πρὸς εὕρεση
καλύτερων συνθηκῶν διαβίωσης.

Γράφει
ὁ Θεμιστοκλῆς Ζανίδης, μεταπτυχιακὸς
φοιτητὴς στὸ Τμῆμα Διεθνῶν
καὶ
Εὐρωπαϊκῶν Σπουδῶν στὸ Πανεπιστήμιο
Πειραιῶς


Ἑλλάδα, ὡς χώρα τοῦ ἀνεπτυγμένου
κόσμου, τὶς τελευταῖες δεκαετίες
ἀντιμετωπίζει πρόβλημα ἀναφορικὰ μὲ
τὴν ὁμαλὴ ἐξέλιξη καὶ τὴν γήρανση
τοῦ πληθυσμοῦ της. Παράλληλα, ἀντιμετώπισε
καὶ ἀντιμετωπίζει γεγονότα τὰ ὁποῖα
δύσκολα μποροῦσαν νὰ προβλεφθοῦν,
ὅπως ἡ ὀξεία οἰκονομικὴ κρίση ἀλλὰ
καὶ ἡ προσφυγικὴ κρίση μὲ ἐπίκεντρο
τὴν Ἀνατολικὴ Μεσόγειο, τὰ…
ὁποία
δυσχέραναν περαιτέρω τὸ δημογραφικό
της πρόβλημα.

Ἑλλάδα, ὅπως καὶ ὅλες οἱ χῶρες τοῦ
Δυτικοῦ ἀνεπτυγμένου κόσμου, ἔχει
ὁλοκληρώσει τὴν δημογραφική της
μετάβαση, δηλαδὴ ἔχει ἐξαιρετικὰ
μικροὺς ρυθμοὺς αὔξησης τοῦ πληθυσμοῦ.
Μάλιστα, ἤδη ἀπὸ τὴν δεκαετία τοῦ ’80
τὸ δημογραφικὸ πρόβλημα ἄρχισε νὰ
ἀναδύεται στὸν δημόσιο διάλογο. Στὴν
ἤδη ὑπάρχουσα ὑπογεννητικότητα ἦρθε
νὰ προστεθεῖ, τὰ χρόνια τῆς οἰκονομικῆς
κρίσης, ἡ μετανάστευση χιλιάδων νέων
Ἑλλήνων σὲ χῶρες τοῦ Δυτικοῦ κόσμου
πρὸς εὕρεση καλύτερων συνθηκῶν
διαβίωσης. Αὐτὸ τὸ μεῖγμα προκάλεσε,
γιὰ πρώτη φορὰ μεταπολεμικά, τὸ 2011 τὴν
μείωση τοῦ ἑλληνικοῦ πληθυσμοῦ κατὰ
0,148% σύμφωνα μὲ τὰ στοιχεῖα τῆς
Παγκόσμιας Τράπεζας.

ἀρνητικὴ ἀνάπτυξη τοῦ πληθυσμοῦ τῆς
χώρας, σύμφωνα πάντα μὲ τὰ στοιχεῖα
τῆς Παγκόσμιας Τράπεζας, κορυφώθηκε
τὸ 2013 ὅταν ἄγγιξε τὸ -0,725%, ἐνῶ γιὰ τὸ
ἔτος 2017 παρατηρήθηκε ἀποκλιμάκωση
καθὼς ἄγγιξε τὸ -0,144% [1] μὲ τὶς γεννήσεις
νὰ ἀνέρχονται στὶς 88.553 καὶ τοὺς
θανάτους σὲ 124.501 (διαφορὰ 35.948 κατ’
ἀπόλυτους ἀριθμούς). Τὰ στοιχεῖα ποὺ
παραθέτει ὁ ΟΗΕ γιὰ τὸν παγκόσμιο
πληθυσμὸ εἶναι ἐξίσου διαφωτιστικὰ
ὅσον ἀφορᾶ τὴν Ἑλλάδα. Γιὰ τὴν
ἀκρίβεια ὁ πληθυσμὸς τῆς χώρας τὸ
2013 ἦταν 11.128.000 κάτοικοι. Σύμφωνα μὲ τὴν
ἴδια ἔκθεση, ὁ ἑλληνικὸς πληθυσμὸς
ἀναμένεται νὰ μειωθεῖ στὰ 10.668.000
κατοίκους τὸ 2050, ἐνῶ ἡ πτωτικὴ τάση
ἀναμένεται νὰ συνεχιστεῖ μέχρι τὸ
2100 ὅπου θὰ διαμορφωθεῖ σὲ 9.365.000
κατοίκους. Ἡ ἴδια ἔκθεση δίνει
ἀποκαλυπτικὰ στοιχεῖα ἀναφορικὰ μὲ
τὴν ἐτήσια ἐξέλιξη τοῦ ἑλληνικοῦ
πληθυσμοῦ, γιὰ τὴν περίοδο 2005-2010, καθὼς
αὐτὴ εἶναι μόλις 0,1% μὲ τὴν συνολικὴ
γονιμότητα νὰ ἀνέρχεται στὸ 1,5 παιδιὰ
ἀνὰ γυναίκα [2].
Στὸ
ἴδιο μῆκος κύματος κινεῖται καὶ ἡ
ἔρευνα τοῦ Ἐργαστηρίου Δημογραφικῶν
καὶ Κοινωνικῶν Ἀναλύσεων (ΕΔΚΑ) τοῦ
Πανεπιστημίου Θεσσαλίας ποὺ δημοσιεύθηκε
τὸ 2016 καὶ ἀφοροῦσε τὴν πληθυσμιακὴ
ἐξέλιξη τῆς χώρας τὰ ἔτη 2015-2050. Ἡ
περίοδος ποὺ διανύουμε χαρακτηρίζεται
ἀπὸ τὴν ὀξύτατη οἰκονομικὴ κρίση:
Ἐνδεικτικὰ ἀναφέρουμε πὼς τὸ ΑΕΠ
μειώθηκε ἀπὸ τὰ 238 δΙσ. εὐρὼ τὸ 2009 στὰ
176 δΙσ. εὐρὼ τὸ 2015 μὲ τὸ ποσοστὸ τῆς
ἀνεργίας νὰ ἀγγίζει τὸ 24,9% τοῦ ἐνεργοῦ
πληθυσμοῦ ἤτοι 2 ἑκατομμύρια ἄνεργοι.
Φυσικὰ ἡ ἀρνητικὴ οἰκονομικὴ συγκυρία
εἶχε δυσμενῆ ἐπίπτωση στὴν πληθυσμιακὴ
ἐξέλιξη καθὼς ἐνέτεινε τὴν περαιτέρω
μείωση τῶν γεννήσεων μὲ τὴν ταυτόχρονη
αὔξηση τῆς θνησιμότητας. Τὰ χαρακτηριστικὰ
αὐτὰ σὲ συνδυασμὸ μὲ τὸν αὐξανόμενο
προσδοκώμενο μέσο ὄρο ζωῆς, ἀγγίζει
τὰ 80 ἔτη καὶ τὴν ἀνατροπὴ τῶν θετικῶν
μεταναστευτικῶν ἰσοζυγίων ὅσο καὶ
τῆς φορᾶς τῆς μετανάστευσης (ἔξοδος
Ἑλλήνων στὸ ἐξωτερικὸ ποὺ βρίσκονται
σὲ ἐνεργὴ ἀναπαραγωγικὴ ἡλικία)
προκάλεσαν τὴν μείωση τοῦ ἑλληνικοῦ
πληθυσμοῦ [3].
Τὰ
στοιχεῖα γιὰ τὶς προβολὲς τοῦ πληθυσμοῦ
τῆς Ἑλλάδας μέχρι τὸ 2050 εἶναι
διαφωτιστικά. Ἡ EUROSTAT κατέγραψε τὴν
1/1/2013 πληθυσμὸ 11.062.500 κατοίκων, ἐνῶ τὸ
2050 προβλέπει συρρίκνωσή του στὰ 8.911.800
κατοίκους. Ἄλλοι ὀργανισμοὶ ὅπως ἡ
IIASA τὸ 2013 κατέγραψαν πληθυσμὸ ἀνερχόμενο
στὰ 11.359.400 κατοίκους, ἐνῶ τὸ 2050 προβλέπουν
πληθυσμὸ 10.031.900 κατοίκων [4]. Τέλος, ἡ
ΕΛΣΤΑΤ στὴν ἔκθεσή της τὸ 2007, πρὶν
ξεσπάσει ἡ οἰκονομικὴ κρίση, κατέγραψε
τρία σενάρια ἀναφορικὰ μὲ τὴν ἐξέλιξη
τοῦ πληθυσμοῦ τῆς χώρας, τὸ χαμηλό,
τὸ μέσο καὶ τὸ ὑψηλό. Σύμφωνα μὲ αὐτὰ
ὁ ἑλληνικὸς πληθυσμὸς ἀπὸ τὰ
11.171.700 κατοίκους τὸ 2007 θὰ διαμορφωθεῖ
σὲ 9.736.900 κατοίκους, σὲ 11.499.600 καὶ σὲ
13.338.200 κατοίκους μὲ τὰ δύο τελευταία
σενάρια μᾶλλον νὰ ἀποκλείονται [5].
Τέλος,
στὶς ἐπίσημες ἀπογραφὲς ποὺ λαμβάνουν
χώρα ἀνὰ δεκαετία, ἡ ΕΛ.ΣΤΑ.Τ καταμέτρησε
τὸ 2001 μόνιμο πληθυσμὸ 10.934.097 κατοίκων,
ἐνῶ στὴν ἀπογραφὴ τοῦ 2011 (τελευταία
ἐπίσημη) κατέγραψε ἀντίστοιχα 10.816.286
μόνιμους κατοίκους δηλαδὴ 117.811 λιγότερους.
Στὸ σημεῖο αὐτὸ θὰ πρέπει νὰ
ἐπισημάνουμε πὼς μὲ τὸν ὄρο μόνιμος
πληθυσμὸς ἐννοεῖται ὁ συνολικὸς
πληθυσμὸς ὁ ὁποῖος δήλωσε μόνιμη
κατοικία, κατὰ τὴν διάρκεια τῆς
ἀπογραφῆς, σὲ συγκεκριμένο τόπο
ἀνεξαρτήτως ἀπὸ τὸ ποῦ βρέθηκε καὶ
ἀπογράφηκε ἀπὸ τοὺς ὑπαλλήλους τῆς
ΕΛ.ΣΤΑ.Τ.
Συγκεντρώνοντας
τὰ παραπάνω στοιχεῖα μποροῦμε νὰ
σημειώσουμε πὼς τὰ σενάρια τῶν
ὀργανισμῶν ποὺ παραθέσαμε στὸ τέλος
τῆς προβολικῆς περιόδου δίνουν μείωση
τοῦ πληθυσμοῦ ἀπὸ 2% ἕως, τὸ ἀπαισιόδοξο
σενάριο, 25% δηλαδὴ σὲ ἀπόλυτους ἀριθμοὺς
ὁ πληθυσμὸς τῆς χώρας θὰ κυμανθεῖ
ἀπὸ 8,3 ἑκατομμύρια ἕως 10 ἑκατομμύρια
κατοίκους. Οἱ συνέπειες αὐτῆς τῆς
μείωσης ἀναμένονται νὰ εἶναι σημαντικὲς
καθὼς θὰ μειωθεῖ ὁ πληθυσμὸς παραγωγικῆς
καὶ ἐργάσιμης ἡλικίας (15-64 ἐτῶν) σὲ
ἀπόλυτες τιμές, ἀπὸ τὰ 7 ἑκατομμύρια
τὸ 2015 στὰ 4,8-5,5 ἑκατομμύρια στὸ τέλος
τῆς προβολικῆς περιόδου τὸ 2050, ὅσο
καὶ σὲ ποσοστὸ ἐπὶ τοῦ συνολικοῦ
πληθυσμοῦ (ἀπὸ 65% τὸ 2015 σὲ 55% τὸ 2050)
[6].
Αὐτὰ
τὰ δύο μεγέθη θὰ συμπαρασύρουν τὸν
συνολικὸ ἐνεργὸ πληθυσμὸ τῆς χώρας
ὁ ὁποῖος θὰ συρρικνωθεῖ κατὰ 1-1,5
ἑκατομμύριο ἄτομα τὸ 2050. Οἱ συνέπειες
θὰ ἐπηρεάσουν τόσο στὸ ἐσωτερικὸ
(brain drain, κοινωνικὴ ἀσφάλιση, σύστημα
ἐκπαίδευσης/ὑγείας, ἐργασιακὲς
πολιτικὲς) ἀλλὰ καὶ στὸ ἐξωτερικό,
τὴν ἄμυνα καὶ ἀσφάλεια τῆς χώρας
καθὼς καὶ τὴν εὐρύτερη γεωπολιτική
της στρατηγικὴ [7].

δυνητικὴ ἐξέλιξη τοῦ πληθυσμοῦ τῆς
Ἑλλάδας
ΤΟ
ΔΗΜΟΓΡΑΦΙΚΟ ΩΣ ΖΗΤΗΜΑ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ
Ἀπὸ
τὰ παραπάνω, βγαίνει τὸ συμπέρασμα πὼς
ὁ πληθυσμὸς τῆς Ἑλλάδας ἀναμένεται
νὰ μειωθεῖ τὶς ἑπόμενες δεκαετίες,
ἐνῶ παράλληλη θὰ εἶναι ἡ γήρανσή του.
Τὸ ἐρώτημα ποὺ ἀναδύεται ἔγκειται
στὸ πῶς καὶ πόσο τὸ γεγονὸς αὐτὸ
εἶναι σὲ θέση νὰ ἐπηρεάσει τὴν
μελλοντικὴ ἰσχὺ τῆς χώρας καὶ τὶς
ἐξωτερικές της σχέσεις. Τελικά, τὸ
δημογραφικὸ πρόβλημα τῆς χώρας μπορεῖ
νὰ ἀποτελέσει ἕνα ζήτημα γιὰ τὴν
ἐθνική της ἀσφάλεια;
Γιὰ
νὰ ἀπαντηθοῦν τὰ παραπάνω ἐρωτήματα,
θὰ πρέπει ἀρχικὰ νὰ προσδιορίσουμε
τὶς αἰτίες ποὺ καθιστοῦν τὸν πληθυσμὸ
ἕνα κρίσιμο μέγεθος ἀναφορικὰ μὲ τὴν
ἰσχὺ τοῦ ἑκάστοτε κράτους. Ὁδηγὸ
ἀποτελεῖ ἡ ρεαλιστικὴ θεωρία τῶν
Διεθνῶν Σχέσεων τῆς ὁποίας πατέρας
θεωρεῖται ὁ Θουκυδίδης. Στὸ πλαίσιο
τῆς θεωρίας αὐτῆς, τὰ κράτη ἀποτελοῦν
τοὺς κύριους δρῶντες στὸ ἄναρχο, μὰ
ὄχι ἄτακτο, ἀνταγωνιστικὸ διεθνὲς
σύστημα. Πρωταρχική τους σπουδὴ εἶναι
νὰ ἐξασφαλίσουν τὴν ἐπιβίωσή τους
καὶ νὰ ἐνισχύσουν κατὰ τὸ δυνατὸν
τὴν σχετική τους θέση. Ἡ ἐπιβίωση,
ἀρχικά, καὶ ἡ ἐπέκταση, κατόπιν, ὁδηγοῦν
τὰ κράτη στὴν ἀναζήτηση/συγκέντρωση
ἰσχύος. Ἡ ἰσχὺς μὲ τὴν σειρά της δὲν
ἀποτελεῖ ἕναν ἀόριστο ὄρο γιὰ τοὺς
ρεαλιστὲς ἀλλὰ ἀντίθετα διαθέτει
κάποια ἁπτὰ καὶ μετρήσιμα στοιχεῖα,
τοὺς συντελεστὲς ἰσχύος, καθὼς
ἑδράζεται σὲ συγκεκριμένες ὑλικὲς
ἱκανότητες ποὺ διαθέτει τὸ κάθε κράτος
[8].
Συνεπῶς,
σύμφωνα πάντα μὲ τὴν ρεαλιστικὴ θεωρία,
τὸ μέγεθος καὶ ἡ ποιότητα τοῦ πληθυσμοῦ
μίας χώρας ἀποτελοῦν συντελεστὴ ἰσχύος
γιὰ τὴν ἐξωτερικὴ καὶ ἀμυντική της
πολιτική. Εἶναι αὐτονόητο πὼς τὰ κράτη
ποὺ διαθέτουν μεγάλους πληθυσμοὺς
μποροῦν νὰ κινητοποιήσουν σὲ καιρὸ
πολέμου ἔνοπλες δυνάμεις σὲ σημαντικοὺς
ἀριθμούς, ἀφοῦ διαθέτουν σημαντικὲς
ἐφεδρεῖες, γεγονὸς ποὺ μπορεῖ νὰ τὶς
καταστήσει σχεδὸν ἀκαταμάχητες,
τουλάχιστον στὸ συμβατικὸ ἐπίπεδο.
Ὁμοίως, σὲ καιρὸ εἰρήνης, ἕνα κράτος
μὲ μεγάλο πληθυσμὸ μπορεῖ νὰ διατηρήσει
ὑψηλὴ ὀροφὴ στὶς ἔνοπλες δυνάμεις
του γεγονὸς ποὺ ἀποτελεῖ σαφὲς
πλεονέκτημα ἔναντι τῶν δυνητικῶν του
ἀνταγωνιστῶν. Οὐσιαστικὰ ἀναφερόμαστε
στὴν λανθάνουσα ἰσχὺ ποὺ διαθέτει
ἕνα κράτος ἡ ὁποία βασίζεται κυρίως
στὸ μέγεθος τοῦ πληθυσμοῦ καὶ τὸν
πλοῦτο ποὺ αὐτὸς ὁ πληθυσμὸς παράγει
[9]. Τὰ δύο αὐτὰ συστατικά, ἂν συνδυαστοῦν
ἐπιτυχῶς, μποροῦν νὰ προσδώσουν τὸ
status τῆς μεγάλης δύναμης στὴν χώρα ποὺ
τὰ κατέχει.
Στὸν
ἀντίποδα, μία χώρα ποὺ δὲν διαθέτει
μεγάλο πληθυσμὸ ἀφοῦ αὐτὸς φθίνει
προοδευτικὰ καὶ γερνάει, κάτι ποὺ ὅπως
διαπιστώσαμε συμβαίνει στὴν περίπτωση
τῆς Ἑλλάδας, ἀντιμετωπίζει πρόβλημα
ἐλάττωσης τῆς ἰσχύος της. Ὁ λόγος
εἶναι προφανής. Ὅταν ἕνας ἀπὸ τοὺς
κύριους συντελεστὲς τῆς ἰσχύος, ὁ
πληθυσμός, φθίνει, τότε εἶναι πολὺ
πιθανὸ νὰ φθίνει καὶ τὸ οἰκονομικὸ
ἐπίπεδο -ὁ παραγόμενος πλοῦτος. Ἡ
μείωση τοῦ πληθυσμοῦ συρρικνώνει
μοιραία καὶ τὴν στρατιωτικὴ ἱκανότητα
(ἐδῶ μὲ τὴν ἔννοια τῆς ἀποτρεπτικῆς
ἰσχύος). Κατὰ συνέπεια ἡ κάμψη τῆς
ἰσχύος τῆς χώρας μας στὸ ἀνταγωνιστικὸ
διεθνὲς σύστημα ἐνδεχομένως τὴν
ὁδηγήσει σὲ μία δυσχερῆ θέση στὴν
ὁποία δὲν θὰ μπορεῖ νὰ ὑπερασπιστεῖ
τὰ κυριαρχικά της δικαιώματα ἔναντι
μίας ἀναθεωρητικῆς δύναμης ὅπως
ἐξελίσσεται ἡ γειτονικὴ Τουρκία, ἡ
ὁποία διαθέτει ἕναν συνεχῶς αὐξανόμενο
πληθυσμὸ ὁ ὁποῖος δὲν ἀντιμετωπίζει
προβλήματα γήρανσης ὅπως τὰ ἀντιμετωπίζει
ὁ ἑλληνικός.
Εἶναι
προφανὲς πὼς μία ὁποιαδήποτε γεωπολιτικὴ
πρόβλεψη γιὰ τὸ μέλλον εἶναι ἐξαιρετικὰ
παρακινδυνευμένη. Πολλοὶ παράμετροι,
σταθεροὶ καὶ ἀστάθμητοι, ὑπεισέρχονται
μὲ ἀποτέλεσμα ὁποιαδήποτε ἀπόπειρα
νὰ ἐξαχθεῖ μία πρόβλεψη νὰ εἶναι
ἐξαιρετικὰ ἐπισφαλής. Ἡ δημογραφία,
ἐντούτοις, ἀποτελεῖ ἕναν παράγοντα
σχετικὰ ἀξιόπιστο μὲ ἀποτέλεσμα νὰ
δύναται νὰ χρησιμοποιηθεῖ ὡς ἐφαλτήριο
γιὰ τὴν ἐξαγωγὴ γεωπολιτικῶν
συμπερασμάτων ποὺ ἀφοροῦν φυσικὰ τὸ
μέλλον [10]. Χῶρες μὲ γηρασμένο πληθυσμό,
ἐκτὸς ἀπὸ τὰ οἰκονομικὰ προβλήματα
ποὺ συνεπάγεται ἡ ἔντονη ἐξάρτηση
τῶν ἀνενεργῶν ἡλικιωμένων ἀπὸ τοὺς
ἐνεργοὺς νεωτέρους, δίνουν προτεραιότητα
στὶς ἀνάγκες τοῦ παρόντος ἔναντι τοῦ
μέλλοντος. Μειώνουν τὶς ἀμυντικὲς
δαπάνες καὶ τὴν προσπάθεια γιὰ τὴν
προβολὴ τῆς χώρας στὸ ἐξωτερικὸ
(soft-power), καθὼς προέχει νὰ καλυφθοῦν
συντάξεις καὶ δαπάνες γιὰ τὴν ὑγεία.
Συνεπῶς, ἡ γήρανση τοῦ πληθυσμοῦ
ἀνεπτυγμένων χωρῶν ὅπως εἶναι ἡ
Ἑλλάδα εἶναι σὲ θέση νὰ ἐπηρεάσει
διττὰ τὴν ἀμυντική τους ἱκανότητα,
πρῶτον, μέσω τῆς μείωσης τῆς ὀροφῆς
τῶν ἐνόπλων δυνάμεων καὶ δεύτερον,
μέσω τῆς συμπίεσης τῶν ἀμυντικῶν
δαπανῶν γιὰ χάριν τῶν κοινωνικῶν
δαπανῶν [11].
Ὁρισμένοι
φορεῖς καὶ τμῆμα τῆς ἐπιστημονικῆς
κοινότητας θέτουν ἐπιτακτικὰ πλέον
τὴν ἀναγκαιότητα χάραξης μίας ἐπιθετικῆς
δημογραφικῆς πολιτικῆς ἀπὸ πλευρᾶς
τοῦ ἑλληνικοῦ κράτους μὲ σκοπὸ τὴν
ἀποκατάσταση τῆς ὁμαλῆς πληθυσμιακῆς
ἐξέλιξης (ἐνίσχυση γεννητικότητας καὶ
ἀνάσχεση τοῦ κύματος μετανάστευσης
τῶν νέων τὰ χρόνια τῆς κρίσης). Ὅμως
τὸ κύριο ζήτημα ἔγκειται στὴν κατεύθυνση
στὴν ὁποία θὰ πρέπει νὰ στραφοῦν τὰ
μέτρα καὶ σὲ δεύτερο χρόνο στὸ εὖρος
τους καὶ τὴν ἀποτελεσματικότητά τους
[12].
ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ:
[1]
https://data.worldbank.org/indicator/SP.POP.GROW?end=2017&locations=GR&start=1960&view=chart
[2]
http://www.un.org/en/development/desa/population/publications/pdf/trends/WPP2012_Wallchart.pdf
[3]
https://www.dianeosis.org/wp-content/uploads/2016/10/demographics_epiteliki_synopsi_14_10_16_final_version.pdf
[4]
http://www.demography-lab.prd.uth.gr/TheReports/FIRST_REPORT.pdf
[5]
http://www.statistics.gr/greece-in-figures
[6]
http://www.demography-lab.prd.uth.gr/TheReports/FIRST_REPORT.pdf
[7]https://www.dianeosis.org/2016/12/prevelakis_demographics/
[8]
J.J. Mearsheimer, Ἡ τραγωδία τῆς πολιτικῆς
τῶν Μεγάλων Δυνάμεων, Ἐκδόσεις Ποιότητα,
Ἀθήνα 2009
[9]
ibid
[10]
https://www.dianeosis.org/2016/12/prevelakis_demographics/
[11]
Ἀθανάσιος Γ. Πλατιᾶς, Τὸ νέο Διεθνὲς
Σύστημα, Ἐκδόσεις Παπαζήση, Ἀθήνα 1995
[12]
http://www.demography-lab.prd.uth.gr/Papers/5_KOTZAMANIS%20problimatismoi_2009.pdf
foreignaffairs

Γενικά θέματα

Reuters: Το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για χτυπήμα σε Ευρώπη και ΗΠΑ! Η αποτροπή χτυπήματος στην Ελλάδα

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters. Το ειδησεογραφικό πρακτορείο σε ένα αναλυτικό ρεπορτάζ περιγράφει το πώς το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για πλήγματα σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Υπήρχε μάλιστα η πληροφορία ότι οι δύο άνδρες θα πληρώνονταν με 16.000 ευρώ για κάθε νεκρό, γι’ αυτό και σχεδίαζαν μαζικό χτύπημα.

«Καθώς η σύγκρουση Ιράν-Ισραήλ εντείνεται, η Τεχεράνη ταράζει τη Δύση με ένα κύμα απόπειρων χτυπημάτων και απαγωγών εναντίον στόχων στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες», αναφέρει το Reuters.

Η Ουάσιγκτον και οι σύμμαχοί της έχουν αναφέρει μια απότομη αύξηση τέτοιων συνωμοσιών που συνδέονται με την Ισλαμική Δημοκρατία. Από το 2020, υπήρξαν τουλάχιστον 33 απόπειρες δολοφονίας ή απαγωγής στη Δύση, στις οποίες οι τοπικές ή ισραηλινές αρχές ισχυρίζονται ότι συνδέεται με το Ιράν, διαπίστωσε το Reuters εξετάζοντας δικαστικά έγγραφα και επίσημες ανακοινώσεις.

Μεταξύ των πρόσφατων φερόμενων στόχων: ένα κτίριο που στεγάζει ένα εβραϊκό κέντρο και ένα εστιατόριο kosher στο κέντρο της Αθήνας. Από το κρησφύγετό του στο Ιράν, ένας Πακιστανός ονόματι Σαγιέντ Φαχάρ Αμπάς στρατολόγησε έναν παλιό γνώριμο που ζούσε στην Ελλάδα και τον οδήγησε να επιτεθεί στον χώρο, ισχυρίζονται οι ερευνητές σε έγγραφα που υποβλήθηκαν στις δικαστικές αρχές της υπόθεσης και τα οποία περιήλθαν στην κατοχή του Reuters. Ο Αμπάς είπε στην επαφή του ότι εργαζόταν για μια ομάδα που θα πλήρωνε περίπου 15.000 ευρώ ανά φόνο.

Σε μια ανταλλαγή WhatsApp τον Ιανουάριο του 2023 που περιγράφεται λεπτομερώς στα έγγραφα, οι δύο άνδρες συζήτησαν εάν θα χρησιμοποιήσουν εκρηκτικά ή εμπρησμό στην επίθεση. Ο Αμπάς τόνισε την ανάγκη παροχής αποδείξεων για απώλειες μετά το πλήγμα. «Υπάρχουν μυστικές υπηρεσίες», είπε, χωρίς να κατονομάσει. «Κάντε τη δουλειά με τρόπο που δεν αφήνει κανένα περιθώριο».

Τα έγγραφα που δεν είχαν αναφερθεί προηγουμένως περιλαμβάνουν εκατοντάδες σελίδες αποδεικτικών στοιχείων που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια της προανακριτικής έρευνας στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων καταθέσεων μαρτύρων, αστυνομικών καταθέσεων και λεπτομερειών μηνυμάτων WhatsApp.

Οι ελληνικές αρχές συνέλαβαν τον Σιέντ Ιρτάζα Χάιντερ και έναν άλλο Πακιστανό πέρυσι, λέγοντας ότι η αστυνομία βοήθησε στην εξάρθρωση ενός τρομοκρατικού δικτύου που κατευθυνόταν από το εξωτερικό και είχε σκοπό να προκαλέσει «ανθρώπινη απώλεια». Οι δύο άνδρες αντιμετωπίζουν κατηγορίες για τρομοκρατία. Αρνούνται τις κατηγορίες.

Ο Χάιντερ, ο οποίος αφέθηκε ελεύθερος από την προφυλάκιση αυτή την άνοιξη με περιορισμούς, λέει ότι είναι αθώος. Σε συνέντευξή του, ο 28χρονος είπε στο Reuters ότι έστειλε στον Αμπάς εικόνες του κτιρίου αλλά εμπόδισε σκόπιμα να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε επίθεση, ελπίζοντας να πληρωθεί χωρίς να βλάψει κανέναν.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Analysis: How Iran’s Ballistic Missiles Strike Israel?

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

The U.S. traced the launch location to a valley south of the Iranian city of Shiraz.
Eran has launched its largest-ever attack on Israel, firing 180 ballistic missiles
These missiles travelled more than 1000 Miles from this Valley to reach Israel most populated city and military sights.

Fattah-2, the successor to the Fattah-1, It was used for the first time and is one of Iran’s advanced missile systems.
This missile is equipped with a —inside it is the warhead—which detaches and allows the missile to maneuver and glide at speeds between Mach 5 and 10.
The missile has a range of around 1,500 km, only slightly more than its predecessor, the Fattah-1.
What sets it apart from other ballistic missiles is its ability to accelerate outside the Earth’s atmosphere, while its aerodynamic control surfaces enable steering to evades the famous Arrow Missiles Defense system made by Israel.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Τούρκος διπλωμάτης: «Η σιωπηλή συμφωνία Ερντογάν – Μητσοτάκη»

Τι σημαίνουν οι ομιλίες του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Κυριάκος Μητσοτάκης – Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν: Ό,τι και να συμβεί στην Κύπρο, φαίνεται να υπάρχει σιωπηρή συμφωνία μεταξύ του προέδρου Ερντογάν και του πρωθυπουργού Μητσοτάκη ότι οι τουρκοελληνικές σχέσεις δεν πρέπει να επηρεαστούν αρνητικά, γράφει σήμερα ο Τούρκος, πρώην διπλωμάτης, Χασάν Γκιογκούς στο T24.

Τι σημαίνουν οι ομιλίες του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ

Οι τουρκοελληνικές σχέσεις στη νέα εποχή που επικεντρώνονται σε θετική ατζέντα πέρασαν από σοβαρές δοκιμασίες τον τελευταίο μήνα.

Παρακολουθήσαμε ελληνικά σκάφη εφόδου να παραβιάζουν τα τουρκικά χωρικά ύδατα, πρώτα στα ανοιχτά της Αλικαρνασσού και μετά με διαφορά μίας εβδομάδας στη Ντάτσα και στο Τουργκούτ Ρέις.

Στις δύο πρώτες περιπτώσεις, η ελληνική πλευρά υποστήριξε ότι κυνηγούσαν βάρκες που μετέφεραν λαθρομετανάστες.

Αυτό που συνέβη με το αλιευτικό Barbaros κοντά στο Turgut Reis ήταν ένας τύπος που συναντάμε συχνά στο Αιγαίο, λόγω της έλλειψης καθορισμένων θαλάσσιων συνόρων, και μπορεί πλέον να θεωρείται συνηθισμένη περίπτωση.

Για κάποιο λόγο, περιστατικά παρενόχλησης συμβαίνουν είτε στον αέρα είτε στο έδαφος πριν συναντηθούν οι ηγέτες και των δύο χωρών.

Υπάρχουν εκείνοι που ευδοκιμούν στο περιβάλλον κρίσης τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Τουρκία.

Τα προκλητικά δημοσιεύματα μιας εφημερίδας έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην όξυνση της κρίσης των Ιμίων το 1996.

Αυτή τη φορά, είχαμε τηλεοπτικά κανάλια που για μέρες έκαναν φασαρία για το πώς «οι μπότες του Έλληνα στρατιώτη άγγιξαν τουρκικά εδάφη».

Θα νομίζατε ότι η Ελλάδα επιχείρησε να εισβάλει στην Τουρκία αποβιβάζοντας έναν από τους στρατιώτες της με ένα μόνο σκάφος εφόδου.

Δεν μπορεί να ειπωθεί ότι οι ‘Παλικαράδες’ (Palikaryanın) είναι ο πιο πειθαρχημένος στρατιώτης στον κόσμο.

Στα χρόνια που ήμουν πρέσβης στην Αθήνα, είδα μια ομάδα στρατιωτών κομάντο να φωνάζουν συνθήματα κατά τη διάρκεια μιας επίσημης παρέλασης σε μια ελληνική εθνική εορτή.

Επειδή δεν ξέρω ελληνικά, στην αρχή νόμιζα ότι φώναζαν κάτι σαν «δώσε μου τη χαρά».

Η αλήθεια του θέματος φάνηκε όταν είδα την είδηση ​​στις εφημερίδες της επόμενης ημέρας ότι κάποιοι στρατιώτες φώναζαν συνθήματα κατά της Βόρειας Μακεδονίας και της Τουρκίας στην εκδήλωση.

Αυτό που θα πω είναι ότι είναι πολύ πιθανό οι παραβιάσεις των τουρκικών χωρικών υδάτων να προκλήθηκαν από την ευρηματικότητα λίγων συνειδητοποιημένων Ελλήνων στρατιωτών που δεν έδρασαν με οδηγίες.

Τι σημαίνουν οι ομιλίες του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ ;

Το θετικό κλίμα στις τουρκοελληνικές σχέσεις αποτυπώθηκε και στις ομιλίες των ηγετών των δύο χωρών στην τελευταία Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών.

Τόσο ο Πρόεδρος Ερντογάν όσο και ο πρωθυπουργός Μητσοτάκης φρόντισαν να μην κάνουν δηλώσεις που θα ενοχλούσαν ο ένας τον άλλον στις ομιλίες τους.

Μαθαίνουμε από τον ελληνικό Τύπο ότι αυτό το θετικό κλίμα αναμένεται να συνεχιστεί κατά κάποιο τρόπο, με βήματα όπως η επανέναρξη των συζητήσεων για τα προβλήματα στο Αιγαίο και η έναρξη λειτουργίας της σχολής της Χάλκης.

Εξελίξεις στην Κύπρο

Ωστόσο, όταν πρόκειται για την Κύπρο, προκύπτει μια διαφορετική εικόνα και βαθιές διαφορές απόψεων.

Ο Πρόεδρος Ερντογάν έκλεισε εντελώς την πόρτα περί ομοσπονδίας για μόνιμη λύση στην Κύπρο στη Νέα Υόρκη.

Ακολούθησε μάλιστα μια πιο επιθετική γραμμή από τον Πρόεδρο των Τουρκοκυπρίων Ερσίν Τατάρ , ο οποίος, πριν από την αναχώρησή του για τη Νέα Υόρκη, έδειξε ότι θα μπορούσε να καθίσει ξανά στο τραπέζι εάν ικανοποιούνταν οι απαιτήσεις της «άμεσης επαφής, απευθείας εμπορίου και άμεσης μεταφοράς» που συνοψίζονται σε τρεις λέξεις…

Ο Πρωθυπουργός Μητσοτάκης, που ανέβηκε στο βήμα μετά τον Πρόεδρο Ερντογάν, χαρακτήρισε κατοχή ως συνήθως τη στρατιωτική παρουσία της Τουρκίας στο νησί και είπε κατηγορηματικά ότι η επιλογή των δύο κρατών δεν μπορεί και δεν θα είναι λύση.

Ο Έλληνας πρωθυπουργός μίλησε με τρεις λέξεις με εντελώς διαφορετικό θέμα, δηλώνοντας ότι η Ελλάδα, η οποία θα είναι μη μόνιμο μέλος του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ για 2 χρόνια από την 1η Ιανουαρίου, βασίζεται στις αρχές του «διαλόγου, διπλωματίας και δημοκρατίας» (3D), που προέρχονται από την ελληνική γλώσσα. Δήλωσε ότι θα ενεργούσε με βάση αυτές.

Συνάντηση Τατάρ-Γκουτέρες

Ο πρόεδρος των Τουρκοκυπρίων Ερσίν Τατάρ συναντήθηκε με τον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες στη Νέα Υόρκη το περασμένο Σαββατοκύριακο.

Στη δήλωσή του μετά τη συνάντηση, ο Πρόεδρος Τατάρ είπε ότι η επανάληψη των διαπραγματεύσεων θα μπορούσε να είναι δυνατή μόνο με την αναγνώριση της κυρίαρχης ισότητας και του ισότιμου διεθνούς καθεστώτος και ότι οι διαπραγματεύσεις που πραγματοποιήθηκαν σε διάφορες μορφές στη βάση της ομοσπονδίας για μισό αιώνα ήταν ασαφές γιατί η ελληνική πλευρά είπε «όχι» στο σχέδιο Ανάν με συντριπτική πλειοψηφία στο δημοψήφισμα.

Στη δήλωση μιας φράσης που έγινε από τον ΟΗΕ αναφέρθηκε ότι ο Γενικός Γραμματέας συναντήθηκε με τον ηγέτη της τουρκοκυπριακής κοινότητας Ερσίν Τατάρ και ότι στη συνάντηση συζητήθηκε πώς θα μπορούσε να προχωρήσει το Κυπριακό στο μέλλον.

Ο Γκουτέρες δέχθηκε τους επικεφαλής των αντιπροσωπειών από 21 χώρες την ίδια ημέρα. Είναι προφανές ότι η συνάντηση Τατάρ-Γκουτέρες δεν είχε μεγάλο περιεχόμενο.

Εν τω μεταξύ, πριν φύγει από τη Νέα Υόρκη, ο Πρόεδρος Τατάρ είπε σε ιδιωτική συνέντευξη σε εφημερίδα που δημοσιεύεται στην Κατεχόμενη Κύπρος ότι εάν η κυριαρχική ισότητα και το ισότιμο διεθνές καθεστώς γίνουν αποδεκτά από την ελληνική πλευρά και η ομοσπονδία δεν τεθεί στην ημερήσια διάταξη, μια συνάντηση στο 4+1 μορφή με τη συμμετοχή των μερών και του ΓΓ δηλώνει ότι μετέφερε στον Γκουτέρες ότι είναι έτοιμος να παραβρεθεί σε τριπλό δείπνο που θα παραθέσει.

Αν και εκ πρώτης όψεως η επιστροφή στο τραπέζι με ορισμένες προϋποθέσεις μοιάζει με πρωτοβουλία, δεν πρέπει να περιμένουμε από τους Έλληνες να αποδεχτούν εύκολα τους όρους που θέτει ο Τατάρ, που σημαίνει παραίτηση από την ομοσπονδία.

Ωστόσο, αυτές οι εξελίξεις δείχνουν ότι ορισμένες διαπραγματεύσεις διεξάγονται κεκλεισμένων των θυρών, αν όχι γύρω από το τραπέζι.

Το τριπλό δείπνο, το οποίο δέχτηκε ο Τατάρ, αναμένεται να γίνει ανεπίσημα στη Νέα Υόρκη στις 15 Οκτωβρίου. Πιθανώς, ο Γενικός Γραμματέας θα θέλει να ενημερώσει τους Τουρκοκύπριους και τους Ελληνοκύπριους ηγέτες για τον νέο οδικό χάρτη που επεξεργάζεται για την Κύπρο και να πάρει τις απόψεις τους σε αυτό το δείπνο.

Πού θα οδηγήσει αυτό;

Είναι δύσκολο να μαντέψει κανείς. Σε μια εποχή που έχει αρχίσει να ρέει αίμα στον Λίβανο μετά τη Γάζα και ο πόλεμος Ρωσίας-Ουκρανίας συνεχίζεται για περισσότερα από δύο χρόνια, ο Γενικός Γραμματέας, που φαίνεται βέβαιο ότι δεν θα επανεκλεγεί ποτέ, θέλει να καταλήξει σε ένα νέο σχέδιο για την Κύπρο; Αυτό είναι ένα ξεχωριστό ζήτημα.

Ό,τι και να γίνει στην Κύπρο, φαίνεται να υπάρχει σιωπηρή συμφωνία μεταξύ του προέδρου Ερντογάν και του πρωθυπουργού Μητσοτάκη ότι οι τουρκοελληνικές σχέσεις δεν θα επηρεαστούν αρνητικά.

ΠΗΓΗ: Βαλκανικό Περισκόπιο

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή