Ακολουθήστε μας

Αιγαίο

Ελληνας πρέσβης στην Αγκυρα: «Τερματίστε την παρανομία»

Δημοσιεύτηκε

στις

Ελληνας πρέσβης στην Αγκυρα: «Τερματίστε την παρανομία»

Του Κώστα Βενιζέλου
Πρέπει να τερματιστεί η παρανομία, να υπάρξει στην πράξη αποκατάσταση
της διεθνούς νομιμότητας για να ξαναρχίσουν οι διαπραγματεύσεις. Με
άλλα λόγια, να αποχωρήσει το Barbaros και να μην υπάρξουν άλλες τέτοιες
ενέργειες στο μέλλον. Αυτό είναι το μήνυμα της Αθήνας έναντι των
τουρκικών προκλήσεων στην κυπριακή ΑΟΖ.

Ο πρέσβης της Ελλάδος στην Κύπρο, Βασίλης Παπαϊωάννου, σε συνέντευξή του στο «Φ», τονίζει ότι αυτό ήταν και το μήνυμα προς την Άγκυρα, αλλά και προς το διεθνή παράγοντα. Στόχος της Ελλάδας, ανέφερε, «σε πλήρη συναντίληψη και συντονισμό με την Κυπριακή Δημοκρατία, είναι η ανάδειξη αυτής της προκλητικής παράνομης ενέργειας της Τουρκίας, με όλα τα πολιτικά και διπλωματικά μέσα που έχουμε στην διάθεσή μας, για να σταματήσει αυτή η απαράδεκτη πρόκληση». Ο Έλληνας πρέσβης, στέλνει και ένα σαφές μήνυμα προς το διεθνή παράγοντα. Αναγνωρίζει πως αντέδρασε με σαφή αναγνώριση των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Κυπριακής Δημοκρατίας. «Αυτό, όμως, δεν είναι αρκετό», επισημαίνει. «Δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται με το ίδιο μέτρο ο δράστης της διεθνούς παρανομίας με αυτόν που σέβεται την διεθνή νομιμότητα και ασκεί τα εθνικά κυριαρχικά δικαιώματά του». Υποδεικνύει με σαφήνεια ότι στην περίπτωση της τουρκική πρόκλησης, δεν τίθεται θέμα διαφοράς οριοθέτησης ή ότι υπάρχει αμφισβητούμενη περιοχή.

Ο Βασίλης Παπαϊωάννου, ολοκληρώνει τη θητεία στην Κύπρο το Μάρτιο και μαζί και τη μακρά πορεία του στη διπλωματία. Με αφορμή αυτό με συναισθηματισμό και συγκίνηση αναφέρεται στην εδώ παρουσία του, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «η Κύπρος μου χάρισε το ωραίο ταξίδι». Αυτή, ανέφερε, «είναι η πολύ διαφορετική και η πιο ωραία, κατά τη γνώμη μου, εμπειρία, σε σύγκριση με άλλες πρεσβευτικές αποστολές. Και για να το πω πιο συγκεκριμένα, έζησα την αγάπη του κόσμου για την Ελλάδα».

-Το Κυπριακό έχει μπει σε μια φάση παρατεταμένης κρίσης λόγω των τουρκικών προκλήσεων. Ποιο είναι το αντίδοτο στις πρακτικές της Άγκυρας; (αποτελέσματα Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας Ελλάδος-Τουρκίας)

-Οι προκλήσεις της Άγκυρας εκδηλώνονται την στιγμή που η ευρύτερη περιοχή μας δοκιμάζεται από πολιτική αστάθεια, αναζωπύρωση εντάσεων στην Ανατολική Μεσόγειο, ιδιαίτερα και με την κρίση στην Μέση Ανατολή, όπου η ένταση εκδηλώνεται με βαρβαρότητα. Μπροστά στην κατάσταση αυτή, έχουμε την προκλητική ενέργεια της Τουρκίας, που προσβάλει απροκάλυπτα τα κυριαρχικά δικαιώματα της Κυπριακής Δημοκρατίας στην ΑΟΖ της. Πρόκειται για ωμή παραβίαση της διεθνούς νομιμότητας, των κανόνων του Διεθνούς Δικαίου, μια αυθαίρετη ενέργεια που αντίκειται σε κάθε έννοια σεβασμού της διεθνούς έννομης τάξης. Στόχος της Ελλάδας, σε πλήρη συναντίληψη και συντονισμό με την Κυπριακή Δημοκρατία, είναι η ανάδειξη αυτής της προκλητικής παράνομης ενέργειας της Τουρκίας, με όλα τα πολιτικά και διπλωματικά μέσα που έχουμε στην διάθεσή μας, για να σταματήσει αυτή η απαράδεκτη πρόκληση. Στο πνεύμα αυτό, έχει μεγάλη σημασία η ενεργός, ακώλυτη άσκηση των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Κυπριακής Δημοκρατίας, γεγονός που επιβεβαιώνεται από την κανονική συνέχιση του προγράμματος ερευνών υδρογονανθράκων στην κυπριακή ΑΟΖ. Ο διεθνής παράγων αντέδρασε με σαφή αναγνώριση των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Κυπριακής Δημοκρατίας. Αυτό, όμως, δεν είναι αρκετό. Δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται με το ίδιο μέτρο ο δράστης της διεθνούς παρανομίας με αυτόν που σέβεται την διεθνή νομιμότητα και ασκεί τα εθνικά κυριαρχικά δικαιώματά του. Θα πρέπει να είναι σαφές σε κάθε διεθνή παρατηρητή, ότι, στην περίπτωση της τουρκική πρόκλησης, δεν τίθεται θέμα διαφοράς οριοθέτησης ή ότι υπάρχει αμφισβητούμενη περιοχή. Συνεπώς, η διεθνής κοινότητα πρέπει να ζητήσει καθαρά από την Τουρκία να θέσει τέρμα στην μονομερή παράνομη ενέργεια που προκάλεσε η ίδια. Με θεμέλιο, λοιπόν, τον σεβασμό της διεθνούς νομιμότητας, η Ελλάδα στηρίζει την απόφαση του Προέδρου Ν. Αναστασιάδη για αναστολή των διαπραγματεύσεων Κυπριακού, απόφαση που έχει και την στήριξη σύσσωμης της πολιτικής ηγεσίας της Κύπρου. Η Ελλάδα υποστηρίζει τις συνομιλίες του Κυπριακού υπό την αιγίδα των Ηνωμένων Εθνών και τις καλές υπηρεσίες του Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ και του Ειδικού Συμβούλου του κ. Eide. Αυτό, όμως, δεν μπορεί να γίνει υπό συνθήκες έντασης και εκβιασμών. Θα πρέπει, λοιπόν, να αποσυρθεί το τουρκικό ερευνητικό σκάφος Barbaros, να τεθεί τέρμα σε τέτοιες ενέργειες και να υπάρξει αποκλιμάκωση. Η Ελλάδα θα συνεχίσει να προασπίζεται την κυριαρχία και τα κυριαρχικά δικαιώματα της Κυπριακής Δημοκρατίας. Ο σεβασμός εμπράκτως των δικαιωμάτων αυτών θα επιτρέψει την επανάληψη των διαπραγματεύσεων.

-Πως σχολιάζετε τις πρόσφατες σχετικές δηλώσεις των Τούρκων κυβερνητικών αξιωματούχων;

-Υπενθυμίζω ότι κατά τις διαβουλεύσεις του κ. Πρωθυπουργού και του Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης και Υπουργού Εξωτερικών με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας στην Λευκωσία στις 07 Νοεμβρίου, συγκρατήθηκε ότι ο δίαυλος επικοινωνίας Ελλάδος-Τουρκίας είναι ο πιο ενδεδειγμένος και φερέγγυος για να διατυπωθούν με τον πιο σαφή τρόπο οι θέσεις, όχι μόνο της Ελλάδος αλλά και της Κυπριακής Δημοκρατίας, που βασίζονται, βέβαια, στο Διεθνές Δίκαιο και που η Τουρκία επιμένει να απορρίπτει. Πρέπει να είναι σαφές ότι η Αθήνα ενεργεί σε πλήρη συνεννόηση και συντονισμό με την Λευκωσία. Κάθε άλλος ισχυρισμός ή εντύπωση ουδεμία σχέση έχουν με την πραγματικότητα. Ανεξάρτητα, λοιπόν, από τις διάφορες δηλώσεις ή τα επικοινωνιακά τεχνάσματα της τουρκικής πλευράς, αυτό που η Αθήνα διατυπώνει και διατύπωσε ξεκάθαρα και με την ευκαιρία του Ανωτάτου Συμβουλίου Συνεργασίας Ελλάδος-Τουρκίας, είναι η θέση μας, όσο και η κυπριακή αλλά και η ευρωπαϊκή, ότι υπάρχει μια προσβολή των κυριαρχικών δικαιωμάτων ενός κράτους-μέλους του ΟΗΕ και της ΕΕ από την Τουρκία, που θέλει, μάλιστα, να ενταχθεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Αυτή η κατάσταση πρέπει να τερματιστεί, να υπάρξει στην πράξη αποκατάσταση της διεθνούς νομιμότητας για να ξαναρχίσουν οι διαπραγματεύσεις. Με άλλα λόγια, να αποχωρήσει το Barbaros και να μην υπάρξουν άλλες τέτοιες ενέργειες στο μέλλον.Οι δηλώσεις του Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης και Υπουργού Εξωτερικών κ. Ε. Βενιζέλου, με την ευκαιρία των πρόσφατων σημαντικών συντονιστικών διαβουλεύσεων στην Αθήνα με τους Υπουργούς Εξωτερικών και Ενέργειας κ.κ. Ιωάννη Κασουλίδη και Γιώργο Λακκοτρύπη και του Υπουργού μας Ενέργειας κ. Γιάννης. Μανιάτη δεν θα μπορούσαν να είναι πιο σαφείς.

«Όχι μόνο δεν ξεχάσαμε τον ρόλο μας στην περιοχή, αλλά τον διεκδικούμε»

-Πώς βλέπετε να αποδίδουν αποτελέσματα οι δυο παράλληλες και αλληλοκαλυπτόμενες τριμερείς με Αίγυπτο και Ισραήλ. Η Ελλάδα επανέρχεται στην Ανατολική Μεσόγειο και διαδραματίζει έναν ρόλο που είχε «ξεχαστεί»;

-Την στιγμή που η ευρύτερη περιοχή μας δοκιμάζεται, η Ελλάδα, όπως, εξάλλου, η Κύπρος, παραμένουμε και λειτουργούμε ως παράγοντες ασφάλειας και σταθερότητας. Το διεθνές ενδιαφέρον επικεντρώνεται στην περιοχή μας, λόγω της κατάστασης αυτής, όσο και λόγω των εξελίξεων στον τομέα των υδρογονανθράκων. Εμείς, βρισκόμαστε στο επίκεντρο αυτού του ενδιαφέροντος και θεωρούμε επιτακτική την ανάγκη για ευρύτερη περιφερειακή συνεννόηση και συνεργασία. Στο πνεύμα αυτό, εργαζόμαστε για την προώθηση των τριμερών σχημάτων συνεργασίας. Οι πρόσφατες τριμερείς συναντήσεις Ελλάδας-Κύπρου-Αιγύπτου, η Συνάντηση Κορυφής του Καίρου και οι δύο συναντήσεις σε επίπεδο Υπουργών Εξωτερικών και Ενέργειας στην Λευκωσία, επιβεβαιώνουν την προσήλωσή μας στο θέμα αυτό, ομοίως και στο πλαίσιο συνεργασίας Ελλάδας-Κύπρος-Ισραήλ, με γνώμονα πάντοτε τις σχέσεις καλής γειτονίας και έχοντας ξεκαθαρίσει ότι οι συνεργασίες αυτές δεν έχουν κανένα επιθετικό χαρακτήρα.

Υπενθυμίζω ότι πριν αναλάβω την αποστολή μου στην Πρεσβεία Λευκωσίας, είχα την ευθύνη στην Κεντρική Υπηρεσία του Υπουργείου μας της πολιτικής Διεύθυνσης για την περιοχή την Μέσης Ανατολής και, όπως γνωρίζετε, έχω υπηρετήσει στο Κάιρο και στην Δαμασκό. Και όπως όλοι οι προκάτοχοί μου στην Διεύθυνση αυτή, με σαφείς πάντοτε οδηγίες της πολιτικής ηγεσίας, προτεραιότητά μας υπήρξε και παραμένει η σταθερή προώθηση των σχέσεών μας με τις χώρες της περιοχής. Ο ενεργός ρόλος μας αποδείχθηκε κατ’ επανάληψη και πρόσφατα με τις επισκέψεις του Αντιπροέδρου και Υπουργού Εξωτερικών στις χώρες της περιοχής. Με τις πρωτοβουλίες μας, τόσο διμερώς όσο και στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, συμβάλουμε στην αποκατάσταση της σταθερότητας, στην προσπάθεια απεμπλοκής του Παλαιστινιακού και στην περαιτέρω προώθηση των σχέσεων φιλίας και συνεργασίας. Συνεπώς δεν μπορώ να δεχθώ τον ισχυρισμό για δήθεν παραμέληση του ρόλου μας. Όχι μόνο δεν ξεχάσαμε τον ρόλο μας στην περιοχή, αλλά τον διεκδικούμε, σταθερά και με αποτελεσματικότητα, γιατί, ασφαλώς, μας ενδιαφέρει κατά προτεραιότητα η κατάσταση στην γειτονιά μας.

– Ελλάδα και Κύπρος διανύουν μια πολύ δύσκολη περίοδο παρατεταμένης κρίσης. Επειδή η διπλωματία έχει στα χαρακτηριστικά της και την αισιοδοξία, πώς βλέπετε να εξερχόμαστε αυτής της κρίσης;

– Οι δύο χώρες μας αντιμετώπισαν και αντιμετωπίζουν όντως δύσκολες στιγμές εξ αιτίας της οικονομικής κρίσης. Κατέβαλαν, όμως, μεγάλες προσπάθειες και πέτυχαν πολλά όσον αφορά την δημοσιονομική προσαρμογή και τις διαθρωτικές αλλαγές, που είναι βασική προϋπόθεση για έξοδο από την κρίση, για βιώσιμη ευημερία και ανάπτυξη. Τα αποτελέσματα σε αριθμούς επιβεβαιώνουν του λόγου το αληθές. Ασφαλώς, αυτά επιτεύχθηκαν με μεγάλη θυσία των κοινωνιών μας, με βαρύ κοινωνικό κόστος. Τώρα έχει σημασία να επιμείνουμε με συνέπεια στην ολοκλήρωση του μεταρρυθμιστικού προγράμματος, για να επιταχυνθεί η ανάκαμψη. Γι’ αυτό και δίνουμε έμφαση σε ένα νέο μοντέλο ανάπτυξης που στηρίζεται στην εξωστρέφεια, την ανταγωνιστικότητα, τις επενδύσεις, την καινοτομία, την αξιοποίηση των φυσικών πόρων. Είναι αυτονόητο ότι και στους τομείς αυτούς υπάρχει μεγάλο περιθώριο συνεργασίας με την Κύπρο.

«Η Κύπρος είναι πόστο πρώτης εθνικής γραμμής» – Το κάδρο στην Άλωνα και «την Ελλάδα θέλομεν και ας τρώγομεν πέτρες»

-Από την εμπειρία σας στην Κύπρο, τι αποκομίζετε; Το να είναι ένας Έλληνας διπλωμάτης πρέσβης στην Κύπρο είναι πολύ διαφορετικό από να είναι τοποθετημένος αλλού;

-Εκτός από το γεγονός ότι αισθάνεται στο σπίτι του και ότι είναι σε πόστο πρώτης εθνικής γραμμής, ο πρέσβης της Ελλάδος βιώνει μια ιδιαίτερη αδελφική ανθρώπινη σχέση, τόσο στις επίσημες υπηρεσιακές επαφές του με τους κυβερνητικούς και υπηρεσιακούς αξιωματούχους, με τα στελέχη του ιδιωτικού τομέα όσο και στις ανεπίσημες προσωπικές σχέσεις του με τον κόσμο. Η ανθρώπινη ζεστασιά που έζησα όλα αυτά τα χρόνια της θητείας μου εδώ, ιδιαίτερα με τους απλούς ανθρώπους της καθημερινότητας, είναι ό, τι πιο ωραίο αποκομίζω τώρα που σιγά-σιγά πλησιάζω στο τέλος της θητείας μου. Ακόμα δε περισσότερο, συγκρατώ την αναγνώριση που εκδηλώνει η τοπική κοινωνία για την παρουσία και την σημασία του έργου της Ελληνικής Πρεσβείας και ιδιαίτερα την προσδοκία συμμετοχής και συμπαράστασής της ακόμα και στις οικογενειακές ή προσωπικές καταστάσεις της ζωής. Αυτή είναι η πολύ διαφορετική και η πιο ωραία, κατά τη γνώμη μου, εμπειρία, σε σύγκριση με άλλες πρεσβευτικές αποστολές. Και για να το πω πιο συγκεκριμένα, έζησα την αγάπη του κόσμου για την Ελλάδα. Δεν ξεχνώ, π.χ. ότι στο καφενείο της κοινότητας Άλωνας υπάρχει ακόμη αυτή την στιγμή, εκτεθειμένο σε περίοπτη θέση, κάδρο με την γνωστή φράση των κατοίκων του χωριού και αγωνιστών, που απαθανάτισε φωτογραφικά ο Σεφέρης, «την Ελλάδα θέλομεν και ας τρώγομεν πέτρες». Και πόσες άλλες παρόμοιες αναφορές και υπενθυμίσεις σε διάφορες τοποθεσίες της Μεγαλονήσου.

-Η πιο δύσκολη φάση της εδώ θητείας σας ποια ήταν;

– Αναλαμβάνοντας τα καθήκοντά μου στην Λευκωσία, διατηρούσα την πεποίθηση και είχα την προσδοκία να βιώσω την στιγμή μιας ουσιαστικής προόδου στις συνομιλίες του Κυπριακού. Αυτό δεν έγινε κατορθωτό. Η προσπάθεια και η στήριξή μας συνεχίζεται. Εύχομαι ο συνάδελφος που θα με αντικαταστήσει να δει γρήγορα πιο ενθαρρυντικά και θετικά αποτελέσματα. Μια δύσκολη στιγμή, εξάλλου, υπήρξε με το ξέσπασμα της τραπεζικής κρίσης, όταν χρειάστηκε να καταβάλουμε συστηματική προσπάθεια να περιοριστεί η λανθασμένη αντίληψη, που έδειχνε να διαχέεται ισοπεδωτικά και σαφώς άδικα για τις ευρύτερες διμερείς σχέσεις μας, με το επιχείρημα της έκθεσης της Κύπρου στην ελληνική οικονομία. Έπρεπε να εξηγήσουμε ότι η συγκεκριμένη κρίση δεν έπρεπε να επηρεάσει αρνητικά το ευρύτερο κεφάλαιο των διμερών οικονομικών και εμπορικών σχέσεών μας, που για ολόκληρα χρόνια και μέχρι σήμερα, διατηρεί θετικό πρόσημο σε αξία ετησίων συναλλαγών και παραμένουμε από τους πρώτους οικονομικούς και εμπορικούς εταίρους της Κύπρου. Στο επάγγελμα μας, πάντως, οι διάφορες μικρές ή μεγάλες «φωτιές» είναι σχεδόν μόνιμο γνώρισμα, γεγονός που στην απαιτητική πορεία της καριέρας και ανεξάρτητα από την αγωνία και ταλαιπωρία που προκαλεί εμπλουτίζει εξ ορισμού την εμπειρία μας. Σε κάθε περίπτωση, ένα είναι σαφές και βέβαιο ότι, ανεξάρτητα οποιεσδήποτε δυσκολίες και μακριά από εύκολες ερμηνείες, μακριά από τους τακτικισμούς της κατοχικής δύναμης όσον αφορά ειδικότερα το Κυπριακό, Ελλάδα και Κύπρος συνεχίζουμε με ψυχραιμία, αυτοπεποίθηση και αποφασιστικότητα τον κοινό αγώνα για δικαίωση, όσος καιρός και αν χρειαστεί.

«Η Κύπρος μου χάρισε το ωραίο ταξίδι»

-Μετά την Κύπρο η συνταξιοδότηση. Αντιλαμβάνομαι ότι με τα τόσα ενδιαφέροντα που έχετε δεν θα πλήξετε. Τι σχεδιάζετε;

-Οπωσδήποτε, θα κάνω ότι μπορώ για να μην πλήξω! Αν τα καταφέρω, θα προσπαθήσω να αξιοποιήσω την εμπειρία που απέκτησα στην διάρκεια της σταδιοδρομίας μου. Με ενδιαφέρουν και τα θέματα πολιτισμού. Την στιγμή αυτή, θα ήθελα απλώς να επαναλάβω ότι η Κύπρος μου χάρισε το ωραίο ταξίδι, όπως θα έλεγε και ο ποιητής. Και είμαι ευγνώμων προς όλους τους πολιτικούς και υπηρεσιακούς προϊσταμένους μου, που μου εμπιστεύτηκαν το ταξίδι της Πρεσβείας μας στην Λευκωσία.

mignatiou.com

Αιγαίο

Το σύνδρομο της Στοκχόλμης στο ελληνοτουρκικό σύστημα

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Του Νίκου Ιγγλέση
26/09/2024 

Η συνάντηση Κ. Μητσοτάκη – Ρ.Τ. Ερντογάν στη Ν. Υόρκη, στις 24-9-24, ήταν η έκτη τούς τελευταίους δεκαπέντε μήνες. Πρόκειται για «πολιτικό έρωτα» μεταξύ των δύο ηγετών, ιδιαίτερα μετά τη Διακήρυξη των Αθηνών (Δεκέμβριος ’23) ή για το «Σύνδρομο της Στοκχόλμης» όπου το θύμα μέσω ψυχολογικών και συναισθηματικών διεργασιών καταλήγει να ερωτευθεί το θύτη του;

Σε τί αλήθεια αποσκοπούν όλες αυτές οι συναντήσεις, οι συνομιλίες, τα «μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης», η λεγόμενη θετική ατζέντα κ.α.; Πού είναι το «παράθυρο ευκαιρίας» που βλέπει η Κυβέρνηση;  Ένα είναι βέβαιο: Όλα αυτά δεσμεύουν την Ελλάδα να μην επιχειρήσει να ανατρέψει το, δυσμενές γι’ αυτήν, status quo στο Αιγαίο και τη Μεσόγειο και απενοχοποιούν, στη διεθνή σκηνή, την αναθεωρητική – επεκτατική Τουρκία.

Ποιά είναι τα διαχρονικά ζητήματα της ελληνοτουρκικής αντιπαράθεσης που, κατά την Κυβέρνηση, θα προωθήσει τη λύση τους ο διάλογος;

1) Η Ελλάδα δικαιούται να ασκήσει το μονομερές δικαίωμα που της δίνει το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας να αυξήσει, δηλαδή, τα χωρικά ύδατά της μέχρι τα 12 ν.μ. στο Αιγαίο και την Α. Μεσόγειο και την άρση τού, επ’ αυτού, τουρκικού casus belli; Όχι, υποστηρίζει η Άγκυρα.

2) Τα ελληνικά νησιά που μπορούν να συντηρήσουν ανθρώπινη δραστηριότητα διαθέτουν την ίδια ΑΟΖ (μέχρι 200ν.μ.) με αυτήν της ηπειρωτικής χώρας, όπως προβλέπεται από το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας; Όχι, διαθέτουν μόνο χωρικά ύδατα 6 ν.μ. αντιτείνει η Τουρκία.

3) Τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου δικαιούνται να είναι στρατιωτικοποιημένα γιατί απειλούνται; Θυμίζουμε το «Θα έρθουμε μια νύχτα ξαφνικά». Όχι, πρέπει να είναι αποστρατικοποιημένα σύμφωνα με τις Συνθήκες Λωζάνης-Παρισίων, λέει η Τουρκία.

4) Η Ελλάδα μπορεί να καταθέσει στην ΕΕ τους χάρτες του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού, όπως έχει κάνει η Κυπριακή Δημοκρατία; Μια τέτοια ενέργεια θα σήμαινε ανακήρυξη (όχι οριοθέτηση) της συνολικής ελληνικής ΑΟΖ, χωρίς αυτό να προκαλέσει τη σφοδρή τουρκική αντίδραση;

5) Τα Θαλάσσια Πάρκα, που εξαγγέλθηκαν, θα υλοποιηθούν ή ξεχάστηκαν για να μην χαλάσει το θετικό κλίμα; Η Άγκυρα δήλωσε ότι απαιτείται η συναίνεσή της.

6) Το παράνομο, κατά το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας, Τουρκολυβικό Μνημόνιο θα ακυρωθεί ή θα παρεμποδίζει την όποια εκμετάλλευση της οριοθετημένης ελληνικής ΑΟΖ με την Αίγυπτο;

7) Τα αφηγήματα της «Γαλάζιας Πατρίδας» και των «Γαλάζιων Αιθέρων» αποτελούν ευθεία αμφισβήτηση της κυριαρχίας και των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Ελλάδος. Η Τουρκία διεκδικεί το μισό Αιγαίο, ανατολικά του 25ου Μεσημβρινού και όλη τη θαλάσσια έκταση μεταξύ Ρόδου και Κύπρου (βλέπε χάρτη). Μπορεί κάτι τέτοιο να γίνει αποδεκτό;

8) Στην Κύπρο η Τουρκία ζητάει τη διεθνή αναγνώριση της κατεχόμενης ζώνης ως ανεξάρτητο κράτος. Παράλληλα διακηρύσσει ότι τα κατοχικά στρατεύματά της θα παραμείνουν εσαεί στη νησί. Ο Ελληνισμός μπορεί να το αποδεχτεί;

9) Η μουσουλμανική μειονότητα της Δ. Θράκης που η Άγκυρα, ενάντια στη Συνθήκη της Λωζάνης, αποκαλεί τουρκική, χρησιμοποιείται εδώ και χρόνια ως «στρατηγική μειονότητα» για την υβριδική αποσταθεροποίηση της Ελλάδας και επέμβασης στις εσωτερικές υποθέσεις της. Η Κυβέρνηση και το υπόλοιπο κυρίαρχο πολιτικό σύστημα δεν αντιδρούν για να μη θυμώσει η Τουρκία.

Όλα αυτά και άλλα σημαντικά ζητήματα προδιαγράφουν το αποτέλεσμα του ελληνοτουρκικού διαλόγου. Η Τουρκία κερδίζει χρόνο και ισχυροποιείται. Η Διακήρυξη των Αθηνών διευκόλυνε την Άγκυρα στην απόκτηση των αμερικανικών F-16 (40 + 80 αεροσκάφη και άφθονα όπλα). Η συνέχιση του διαλόγου διευκολύνει την Τουρκία για την άρση των αμερικανικών κυρώσεων στην πολεμική βιομηχανία της και ίσως στην απόκτηση των F-35. Η Ελλάδα χάνει χρόνο, δεν ασκεί τα νόμιμα δικαιώματά της και δεν ανατρέπει το status quo, στο οποίο έχει εγκλωβιστεί. Η Τουρκία, από την πλευρά της, επιμένει να προβάλλει συνεχώς τις διεκδικήσεις της, όταν απαιτείται τις επιβάλλει δια του καταναγκασμού (π.χ. πρόσφατα στην Κάσο) και στο τέλος θα επικαλεστεί «τις πραγματικότητες επί του πεδίου»  ως ένα είδος «χρησικτησίας» για να τις νομιμοποιήσει στη διεθνή σκηνή.

Το Μεταναστευτικό  

Η Κυβέρνηση προβάλλει ως επιτυχία του διαλόγου τη συνεργασία με την Τουρκία για τον περιορισμό των μεταναστευτικών ροών. Πρόκειται για προπαγάνδα εσωτερικής κατανάλωσης. Αλήθεια, πώς φτάνουν οι μετανάστες από την Κεντρική Ασία, το Κέρας ή την υποσαχάρια Αφρική στην Τουρκία; Έρχονται περπατώντας; Όχι βέβαια. Φτάνουν με πτήσεις των τουρκικών αερογραμμών (χωρίς visa) στην Κωνσταντινούπολη και από εκεί προωθούνται στον Έβρο και στις ακτές του Αιγαίου. Υπάρχει κανείς αφελής που πιστεύει ότι όλο αυτό το traffic γίνεται εν αγνοία των τουρκικών μυστικών υπηρεσιών, της στρατοχωροφυλακής και της αστυνομίας; Οι διακινητές είναι απλώς τα εκτελεστικά όργανα των υβριδικών επιχειρήσεων της Τουρκίας.

Σύμφωνα με στοιχεία της Frontex το πρώτο οκτάμηνο του 2024 οι μεταναστευτικές ροές από την Α. Μεσόγειο προς την Ελλάδα  αυξήθηκαν κατά 39% (πάνω από 37.000 άτομα). Αντίθετα από την Κεντρική Μεσόγειο προς την Ιταλία μειώθηκαν κατά 64%. Ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου Ν. Παναγιωτόπουλος, σε πρόσφατη συνέντευξή του, ανέφερε ότι οι ροές, το πρώτο οκτάμηνο αυξήθηκαν, κατά 60%. Ίσως ξέρει κάτι περισσότερο. Αυτοί οι αριθμοί αφορούν όσους εντοπίζονται και καταγράφονται. Χιλιάδες άλλοι διέρχονται λαθραία από τα σύνορα. Κάθε μέρα στον Έβρο και στην Εγνατία οδό συλλαμβάνονται αλλοδαποί και ημεδαποί διακινητές με κλεμμένα αυτοκίνητα να προωθούν λαθρομετανάστες στο εσωτερικό της χώρας. Εκείνος ο φράκτης στον Έβρο προχωράει με «ρυθμό χελώνας».

Αλήθεια, γιατί η Κυβέρνηση δεν αναστέλλει τη χορήγηση ασύλου για έξι μήνες, όπως έκανε η Κυπριακή Δημοκρατία με αποτέλεσμα την κατακόρυφη μείωση των αφίξεων μεταναστών; Αλλά πώς να το κάνει όταν ο πρωθυπουργός έχει δηλώσει ότι είναι ευτυχής που η ελληνική κοινωνία μεταλλάσσεται σε πολυπολιτισμική! Όταν οι Έλληνες, δηλαδή, θα γίνουν μια από τις διάφορες μειονότητες που θα διαβιούν στην ελληνική επικράτεια.

Το Κυπριακό

Ο Νίκος Χριστοδουλίδης πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας κράτους διεθνώς αναγνωρισμένου, μέλους του ΟΗΕ, της ΕΕ και άλλων διεθνών οργανισμών παρακαλάει για μια συνάντηση με τον επικεφαλής της αποσχιστικής οντότητας της Βόρειας Κύπρου για να επαναρχίσει ο διάλογος για λύση του Κυπριακού. Μόνο που τη λύση του Κυπριακού δε θα την αποφασίσει ο όποιος Ερσιν Τατάρ αλλά η Άγκυρα. Αν ο Ν. Χριστοδουλίδης ήθελε να διατηρήσει την αξιοπρέπειά του και ιδιαίτερα το κύρος της Κυπριακής Δημοκρατίας θα έπρεπε να ζητάει διάλογο με τον Ερντογάν. Από κοντά ο Κ. Μητσοτάκης και ο Υπουργός του των Εξωτερικών δηλώνουν ευτυχείς που υπάρχει κινητικότητα στο Κυπριακό. Κινητικότητα για να προκύψει τι; Για να απενοχοποιείται ο εισβολέας και κατακτητής;

Μετά 50 χρόνια κανένα κράτος και κανείς διεθνής οργανισμός δε ζητάει την αποχώρηση των στρατευμάτων κατοχής από την Κύπρο. Όλοι ζητούν διάλογο μεταξύ των δύο κοινοτήτων και αμοιβαίες υποχωρήσεις για την εύρεση της όποιας λύσης. Η Τουρκία είναι στο απυρόβλητο. Εδώ έχουν οδηγήσει τον Ελληνισμό 50 χρόνια κατευναστικής πολιτικής  Για αποτροπή, ανάσχεση και απελευθέρωση της κατεχόμενης Κύπρου δε μιλάει ούτε η Αθήνα ούτε η Λευκωσία.

 Ο Ερντογάν ζητάει από το βήμα της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ τη διεθνή αναγνώριση ως ανεξάρτητου κράτους των κατεχομένων εδαφών και οι Μητσοτάκης και Χριστοδουλίδης μια Δικοινοτική –Διζωνική Ομοσπονδία που μπορεί να είναι χειρότερη ακόμη και της διχοτόμησης, αφού θα θέσει και τις ελεύθερες περιοχές υπό τον γεωπολιτικό έλεγχο της Τουρκίας.

Εδώ που έχουν φτάσει τα πράγματα στην ελληνοτουρκική αντιπαράθεση είτε ο Ελληνισμός θα αποδεχτεί όλους τους τουρκικούς όρους είτε η Τουρκία θα πρέπει να υποχρεωθεί να εγκαταλείψει τους γεωστρατηγικούς στόχους της. Μέση λύση δεν υπάρχει, γιατί αν δώσουμε μόνο ορισμένα απ’ όσα απαιτεί η Άγκυρα, «για να μην είμαστε καθημερινά με το δάκτυλο στη σκανδάλη» όπως είπε ο κ. Μητσοτάκης, απλώς θα της ανοίξουμε την όρεξη και για τα υπόλοιπα όντας σε ακόμη πιο αδύναμη θέση. Εκτός αν το «Σύνδρομο της Στοκχόλμης» έχει καταλάβει ολοκληρωτικά το πολιτικό προσωπικό σε Αθήνα και Λευκωσία.

Υ.Γ. 1 Πέρασε ίσως απαρατήρητη η αναφορά του Κ. Μητσοτάκη κατά την ομιλία του στη «Σύνοδο Κορυφής για Το Μέλλον» του ΟΗΕ. Είπε: «Το παγκόσμιο συμφέρον διαπερνά το μεμονωμένο συμφέρον των κρατών». Ποιος αλήθεια ορίζει το παγκόσμιο συμφέρον; Η παγκοσμιοποίηση, η Ευρωπαϊκή Ένωση, το ΝΑΤΟ, η Σύνοδος του Νταβός ή κάποιος άλλος;

Υ.Γ. 2 Απορεί κανείς με την εμμονή των ελλήνων πολιτικών να μιλούν για ενδεχόμενη οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ με την Τουρκία. Αγνοούν ότι στην ΑΟΖ περιλαμβάνεται και η υφαλοκρηπίδα; Ή εξυπηρετούν την Άγκυρα που δεν έχει επικυρώσει τη Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας και θέλει οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας ώστε να ισχυριστεί ότι τα ελληνικά νησιά του Αιγαίου κάθονται πάνω στην υφαλοκρηπίδα της Ανατολίας;

 

Πηγή: www.ellinikiantistasi.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Αιγαίο

ΕΣΤΙΑ: Το δώρο Μητσοτάκη σε Ερντογάν! «Γκρίζες» ὅλες οἱ βραχονησῖδες καί τά νησιά πού εὑρίσκονται σέ ἀπόσταση 10 μιλίων ἀπό τά «θαλάσσια σύνορα»

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

«Ἀπαγόρευση τῆς τουριστικῆς ἀνάπτυξης» προβλέπει νομοσχέδιο τοῦ Ὑπουργείου Ἐνεργείας γιά τό Εἰδικό Χωροταξικό Σχέδιο στόν τουρισμό – «Ἀπαράδεκτη καί ἀναιτιολόγητη» θεωρεῖ τήν ρύθμιση ὁ πρόεδρος τοῦ ΤΕΕ Λέσβου κ. Στρατῆς Μανωλακέλλης – Τό πάγωμα τῆς οἰκονομικῆς δραστηριότητος ἀκυρώνει τήν ΑΟΖ – Τό «δῶρο» Μητσοτάκη σέ Ἐρντογάν

Μικρονήσια τοῦ Αἰγαίου χωρίς ΑΟΖ καί ὑφαλοκρηπῖδα μέ ἑλληνικό νόμο!

Οταν ἐκδιώκονται οἱ κάτοικοι καί ἀναστέλλεται ἡ οἰκονομική δραστηριότητα ἀπό νησί ἤ μικρονησίδα, αὐτομάτως χάνεται καί τό δικαίωμά του σέ ΑΟΖ καί ὑφαλοκρηπῖδα. Αὐτό ὁρίζει τό Διεθνές Δίκαιο τῆς Θαλάσσης. Εἶναι λοιπόν ἐξωφρενικό, εἶναι ἐξοργιστικό, τό γεγονός ὅτι προετοιμάζεται νόμος τοῦ ἑλληνικοῦ Κράτους, ὁ ὁποῖος ἀπαγορεύει τήν τουριστική ἀνάπτυξη σέ μιά ὁλόκληρη κατηγορία νήσων καί νησίδων, καθιστῶντας τις ἔτσι «γκρίζες». Τοῦτο σημαίνει ὅτι ὀψέποτε γίνουν διαπραγματεύσεις γιά ὁριοθέτηση ΑΟΖ καί ὑφαλοκρηπῖδας στό Αἰγαῖο καί ἐν γένει στό ἑλληνικό ἀρχιπέλαγος, θά εὑρεθεῖ ἡ Τουρκία σέ πλεονεκτική θέση, καθώς θά ὑπάρχει ἑλληνικός νόμος, ὁ ὁποῖος θά δικαιώνει τήν ἀπαίτησή της νά μήν ἔχουν τά νησιά δικαίωμα σέ ΑΟΖ καί ὑφαλοκρηπῖδα.

Πρόκειται, ὅπως ἀποκαλύπτει ἡ «Ἑστία», γιά τό νομοσχέδιο τοῦ Ὑπουργείου Ἐνεργείας πού ὁρίζει τό Εἰδικό Χωροταξικό Σχέδιο γιά τόν τουρισμό, τό ὁποῖο ἤδη εὑρίσκεται σέ δημόσια διαβούλευση. Τό νομοσχέδιο αὐτό περιλαμβάνει συγκεκριμένες διατάξεις πού ἀπαγορεύουν –ναί, χρησιμοποιεῖται ὁ ὄρος «ἀπαγορεύεται»– τήν τουριστική ἀνάπτυξη σέ ἑλληνικά νησιά. Καί ἐνδεχομένως σέ κάποια ἀπό τά νησιά αὐτά νά μήν εἶναι ἐφικτό νά δημιουργηθοῦν τουριστικές ὑποδομές. Ποιός εἶναι ὅμως ὁ λόγος νά ὑπάρχει ρητή ἀπαγόρευσις σέ νόμο τοῦ ἑλληνικοῦ Κράτους;

Ἀκόμη καί νησιά ἤ νησῖδες πού δέν ἔχουν αὐτήν τήν στιγμή ὑποδομές οἰκονομικῆς δραστηριότητος, δυνητικῶς μποροῦν ὁποιαδήποτε στιγμή νά ἀποκτήσουν. Συνεπῶς τό δικαίωμα νά ἔχουν ἐπήρεια στήν ὁριοθέτηση θαλασσίων ζωνῶν ὑφίσταται. Ποιός ὁ λόγος νά καταργηθεῖ αὐτό μέ ἑλληνικό νόμο; Τό ὅλο ζήτημα θυμίζει τήν περίπτωση τῆς νησῖδος Λέβιθα, ἀπό τήν ὁποία ἐξεδιώχθησαν βοσκός καί τό κοπάδι του (δηλαδή ὁ κάτοικος καί ἡ οἰκονομική του δραστηριότης) γιά νά «σωθεῖ» ἕνα σπάνιο εἶδος σαλιγκαριῶν. Ἔχουν ἄραγε τά σαλιγκάρια μεγαλύτερη ἀξία ἀπό τά κυριαρχικά δικαιώματα τῆς χώρας μας στό Αἰγαῖο;

Γιά νά μήν μακρυγοροῦμε, ἰδού τί ἀναφέρει τό ἐπίμαχο νομοσχέδιο:

«Ὁμάδα ΙΙΙ: Ἀκατοίκητα νησιά καί βραχονησῖδες

Ἡ Ὁμάδα ΙΙΙ περιλαμβάνει δύο ὑποομάδες, μέ βάση τά ἰδιαίτερα φυσικά καί ἀνθρωπογενῆ χαρακτηριστικά τους, τό μέγεθος καί τήν ἐγγύτητά τους μέ κατοικημένες περιοχές.

Στήν 1η ὑποομάδα περιλαμβάνονται:

• Βραχονησῖδες

• Νησιά μέ ἔκταση μικρότερη τῶν 300 στρεμμάτων

• Νησιά τά ὁποῖα εὑρίσκονται σέ ἀπόσταση μικρότερη τῶν 10 ναυτικῶν μιλίων ἀπό τά θαλάσσια σύνορα τῆς χώρας

• Νησιά τά ὁποῖα εὑρίσκονται σέ ἀπόσταση μεγαλύτερη τῶν 10 ναυτικῶν μιλίων ἀπό παράκτιες περιοχές τοῦ ἠπειρωτικοῦ τμήματος τῆς χώρας ἤ ἀπό νησιά πού διαθέτουν ἀκτοπλοϊκή πρόσβαση.

Στήν δεύτερη ὑποομάδα περιλαμβάνονται ὅλα τά ἀκατοίκητα νησιά (μηδενικός πληθυσμός κατά τήν ἑκάστοτε τελευταία ἀπογραφή) πού δέν ἀνήκουν στήν 1η ὑποομάδα».

Τό νέο ΕΧΠ‐Τ προτείνει τίς παρακάτω ρυθμίσεις γιά τήν Ὁμάδα ΙΙΙ:

«1. Στά νησιά τῆς πρώτης ὑποομάδας δέν ἐπιτρέπεται κανένα εἶδος τουριστικῆς ἀνάπτυξης.

2. Στά νησιά τῆς δεύτερης ὑποομάδας ἐπιτρέπονται μόνο ΟΥΤΔ «ἤπιας ἀνάπτυξης». Σημειώνεται ὅτι μέ βάση τό ἰσχῦον θεσμικό πλαίσιο, ὁ συντελεστής δόμησης γιά τά σύνθετα τουριστικά καταλύματα (ΣΤΚ) καί τά μεικτά τουριστικά καταλύματα μικρῆς κλίμακας (ΜΤΚΜΚ) περιορίζεται ἀπό 0,2 σέ 0,12 γιά τά κατοικημένα νησιά πλήν τῶν νήσων Κρήτης, Εὔβοιας, Κέρκυρας καί Ρόδου. Στό ἴδιο πνεῦμα κρίνεται σκόπιμο οἱ ὀργανωμένοι ὑποδοχεῖς τουριστικῶν δραστηριοτήτων (ΟΥΤΔ) πού ἐπιτρέπονται στά νησιά αὐτά νά εἶναι ἤπιας ἀνάπτυξης κατά τόν ὁρισμό τοῦ ὑπό μελέτη ΕΧΠ‐Τ».

Πρόεδρος Τεχνικού Επιμελητηρίου Βορειοανατολικού Αιγαίου: Απαράδεκτη η απαγόρευση

Ἡ ἀπαγόρευσις αὐτή, τῆς ἀναπτύξεως τῶν νησίδων τῆς τρίτης ὑποομάδος, χαρακτηρίζεται ἀπαράδεκτη καί ἀναιτιολόγητη καί ἀπό τό Τεχνικό Ἐπιμελητήριο Βορειοανατολικοῦ Αἰγαίου, τό ὁποῖο σέ ἔγγραφο πρός τό ὑπουργεῖο ἐνεργείας, τό ὁποῖο ὑπογράφει ὁ πρόεδρός του Στρατῆς Μανωλακέλλης, μεταξύ ἄλλων ὑπογραμμίζει:

«Καταγράφονται στήν Ὁμάδα ΙΙΙ:

“Ἀκατοίκητα νησιά καί βραχονησῖδες” ὡς 1η ὑποομάδα

• Οἱ βραχονησῖδες

• Νησιά μέ ἔκταση μικρότερη τῶν 300 στρεμμάτων.

• Νησιά τά ὁποῖα εὑρίσκονται σέ ἀπόσταση μικρότερη τῶν 10 ναυτικῶν μιλίων ἀπό τά θαλάσσια σύνορα τῆς χώρας.

• Νησιά τά ὁποῖα εὑρίσκονται σέ ἀπόσταση μεγαλύτερη τῶν 10 ναυτικῶν μιλίων ἀπό παράκτιες περιοχές τοῦ ἠπειρωτικοῦ τμήματος τῆς χώρας ἤ ἀπό νησιά πού διαθέτουν ἀκτοπλοϊκή πρόσβαση καί ἐπιβάλλεται ἀπαγόρευση ὁποιασδήποτε μορφῆς τουριστικῆς ἀνάπτυξης!

Συγκεκριμένα ἀναφέρεται: “Στά νησιά τῆς πρώτης ὑποομάδας δέν ἐπιτρέπεται κανένα εἶδος τουριστικῆς ἀνάπτυξης. Στά νησιά τῆς δεύτερης ὑποομάδας ἐπιτρέπονται μόνο ΟΥΤΔ ἤπιας ἀνάπτυξης.

Ὡς κάτοικοι ἀκριτικῶν νησιῶν θεωροῦμε ἀπαράδεκτη καί ἀναιτιολόγητη μιά τέτοια ἀπαγόρευση καί ζητοῦμε τήν διαγραφή της ἤ τροποποίησή της μέ ρυθμίσεις ἀνάλογες τῆς 2ης ὑποομάδας».

Ἐρώτησις: Μήπως ὁ νόμος τοῦ κ. Σκυλακάκη εἶναι τό «δῶρο» τοῦ Πρωθυπουργοῦ στόν Πρόεδρο Ἐρντογάν κατά τήν σημερινή τους συνάντηση; Αὐτή εἶναι ἡ «συναντίληψη γιά τίς θαλάσσιες ζῶνες»;

ΠΗΓΗ: ΕΣΤΙΑ

Συνέχεια ανάγνωσης

Αιγαίο

Δημήτρης Τσαϊλάς: Από τον εξαναγκασμό στη συνθηκολόγηση

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η πολλαπλότητα και η πολυπλοκότητα των προκλήσεων εθνικής κυριαρχίας, που αντιμετωπίζουμε δεν αφήνουν περιθώρια για διπλωματικούς ελιγμούς, λόγω των εκφρασμένων απειλών από την Τουρκία. Αυτό το πολύπλοκο σύνολο αλληλένδετων ζητημάτων (ΑΟΖ, Υφαλοκρηπίδα, Δικαίωμα επέκτασης χωρικών υδάτων, Δικαίωμα προάσπισης νησιών ανατολικού Αιγαίου, Δικαίωμα έρευνας διάσωσης στο FIR, Δυτική Θράκη, Κύπρος) είναι πολύ πολύπλοκο για ακόμη και για πολύ εξειδικευμένους διπλωμάτες να φαντάζονται εύκολες λύσεις. Η κυβέρνηση μας αποφάσισε με μυστική διπλωματία ουσιαστικά, να δώσει προτεραιότητα σε δύο ζητήματα: τον κατευνασμό της Τουρκίας και την ενίσχυση από τους συμμάχους και εταίρους. Δυστυχώς θα μάθουμε πολύ σύντομα, εάν αυτά τα ζητήματα είναι πιθανό να επιλυθούν. 

Η Τουρκία ακολουθεί μια ολοένα και πιο αυτόνομη εξωτερική πολιτική, ενώ εδραιώνει το αυταρχικό σύστημα διακυβέρνησής της. Εν μέσω μιας μεταβαλλόμενης παγκόσμιας τάξης, η Άγκυρα χρειάζεται την Ελλάδα μόνο για να ισορροπήσει τις γεωπολιτικές της φιλοδοξίες με τα βασικά οικονομικά της συμφέροντα και τις σχέσεις της με τη Δύση και όχι για να υπάρξει οποιαδήποτε επίλυση για τις θαλάσσιες ζώνες. 

Ο κόσμος γίνεται μάρτυρας κοσμοϊστορικών γεωπολιτικών αλλαγών στην ηπειρωτική Ευρώπη. Παράλληλα, η μόνιμη απειλή για τον Ελληνισμό, η Τουρκία αναπροσανατολίζει την εξωτερική της πολιτική και επεκτείνει τον περιφερειακό ρόλο της. Η Τουρκία είναι προφανώς ελεύθερη να ακολουθήσει τη δική της πορεία. Αυτό που μένει να δούμε είναι πώς ο Ελληνισμός θα εξισορροπήσει τις περιφερειακές γεωπολιτικές φιλοδοξίες της Τουρκίας με την ευρωπαϊκή γειτονιά της και τα βασικά οικονομικά συμφέροντα και περιορισμούς της. 

Εν μέσω μιας μαζικής αναταραχής στην παγκόσμια γεωπολιτική, έχει καταστεί ζωτικής σημασίας για όλους μας στην Ελλάδα να κάνουμε μια λειτουργική αξιολόγηση της διεθνούς πραγματικότητας με σκοπό να μην επιτρέψουμε να εγείρονται ζητήματα κυριαρχίας. Ο εν εξελίξει αφοπλισμός των νησιών του Αιγαίου, και η επί θύραις θεσμοποίησή του σε αποστρατιωτικοποίηση/ουδετερότητα, (με άλλοθι το σχεδιαζόμενο Ελληνο-Τουρκικό Σύμφωνο Φιλίας και μη -Επίθεσης) πρέπει να σταματήσει!!  Κάθε μέσο νόμιμης δράσης είναι καλό και πρόσφορο για τον σκοπό αυτό. Προέχει η  ενημέρωση των πολιτών για τις συνέπειες που θα έχει ο σχεδιασμός της αποστρατιωτικοποίησης και συναφούς ουδετερότητας στην ασφάλειά τους, στην ίδια τους την ζωή και στο μέλλον των παιδιών τους. Είναι απαραίτητη η διαμόρφωση και οργάνωση του πλαισίου, που θα επιτρέψει στους πολίτες ν` αναλάβουν, με συγκροτημένη δράση, την ευθύνη κάθε ενός και κάθε μίας για την άμυνα της χώρας και των επαπειλούμενων περιοχών της.

Πώς η Τουρκία μπορεί να κερδίσει χωρίς πόλεμο

Υπάρχει ένας εύλογος δρόμος για την Τουρκία να χρησιμοποιήσει εξαναγκασμό σε μαζική κλίμακα για να αναγκάσει την Ελλάδα να αποδεχθεί τις απαιτήσεις της Άγκυρας χωρίς να πυροδοτήσει μεγάλο περιφερειακό πόλεμο και χωρίς να θέσει σε κίνδυνο τους περιφερειακούς υψηλούς-στρατηγικούς στόχους της Τουρκίας.

Πολύ λίγη προσοχή δίνεται στις δυνατότητες εξαναγκασμού της Τουρκίας, ενώ η στρατιωτική ικανότητα της παραμένει στο επίκεντρο των στρατηγικών.

Μια βραχυπρόθεσμη εκστρατεία εξαναγκασμού μπορεί να δημιουργήσει συνθήκες για να παράσχει στη Τουρκία διάφορες οδούς που θα μπορούσαν να μετατρέψουν τις καταναγκαστικές δραστηριότητες της σε πολιτικά αποτελέσματα που θα της επιτρέψουν να αποκτήσει πολιτικό έλεγχο στη γεωπολιτική περιφέρεια.

Ο Ελληνισμός είναι πλήρως ικανός να αναπτύξει επαρκή αντίμετρα για να αποτρέψει και να νικήσει μια εκστρατεία εξαναγκασμού της Τουρκίας που στοχεύει την κυριαρχία μας μέσω άμεσης δράσης και στενού συντονισμό;

Ο φόβος ότι η Τουρκία θα προκαλέσει κρίση στην Ελλάδα και θα μας παρασύρει σε έναν μαζικό πόλεμο στο Αιγαίο ώθησε εδώ και πολλά χρόνια την αυξανόμενη εστίαση στην προετοιμασία για σύγκρουση. Η επέκταση των στρατιωτικών δυνατοτήτων της Τουρκίας και οι απειλές της Τουρκίας για ορόσημα όπως του αιώνα της Τουρκίας έχουν εντείνει αυτούς τους φόβους και έχουν πυροδοτήσει έντονες συζητήσεις σχετικά με τον πιθανό ρόλο και την ετοιμότητα του Ελληνισμού να αποτρέψει και να νικήσει σε μια κρίση.

Οι ανησυχίες σχετικά με την ικανότητα του Ελληνισμού να υπερασπιστεί ολιστικά στις θάλασσες του Αιγαίου και της Μεσογείου είναι έγκυρες και σημαντικές επειδή τα ελληνικά συμφέροντα θα πλήττονταν σοβαρά από την ενεργή αμφισβήτηση νήσων. Η θάλασσα είναι στρατηγικά ζωτικής σημασίας για την επιβίωση μας. 

Ωστόσο, ο Ελληνισμός εξακολουθεί να στερείται μιας σαφούς υψηλής στρατηγικής για την υπεράσπιση των κυριαρχικών δικαιωμάτων, παρά το γεγονός ότι η κυβέρνηση διατυπώνει όλο και περισσότερο τη σημασία της διατήρησης αυτών. Ακόμη χειρότερα, οι συζητήσεις για την άμυνα της Ελλάδας έχουν επικεντρωθεί σχεδόν αποκλειστικά στην αποτροπή ή την ήττα των τουρκικών ενόπλων δυνάμεων σε μια πιθανή σύγκρουση ενώ έχουν αγνοήσει σε μεγάλο βαθμό το πιθανότερο σενάριο, στοιχεία του οποίου βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη. Μια εκστρατεία εξαναγκασμού της Τουρκίας που απέχει πολύ από την εισβολή, αλλά φέρνει ωστόσο τον Ελληνισμό υπό τον έλεγχο της Άγκυρας. Η ελληνική κυβέρνηση πρέπει να πείσει την ηγέτιδα δύναμη της βορειοατλαντικής συμμαχίας ΗΠΑ και τους εταίρους στην ΕΕ να αποχωρήσουν από τη στενότερη εστίαση σε ένα μόνο επικίνδυνο σενάριο για να επανεκτιμήσουν την πλήρη απειλή που θέτει η Τουρκία και να αναπτύξουν ένα συνεκτικό σύνολο στρατηγικών για να νικήσουν όλες τις πτυχές αυτής της απειλής.

Οι στρατηγικές συζητήσεις στα διάφορα φόρα σχετικά με την άμυνα του Ελληνισμού επικεντρώθηκαν σε μεγάλο βαθμό στον τρόπο αποτροπής της σύγκρουσης. Αυτές οι συζητήσεις έχουν γίνει ιδιαίτερα εμφανείς καθώς η τουρκικές διεκδικήσεις αυξάνονται και γίνονται όλο και πιο εμφανής. Η αποφασιστικότητα των πολιτών του Ελληνισμού να διατηρήσει την κυριαρχία του ενθαρρύνει τους ηγέτες της Άγκυρας να επιλέξουν όλο και πιο καταναγκαστικά μονοπάτια για να αποκτήσουν τον έλεγχο, μέχρι και τη σύγκρουση. Σε αυτό το σημείο που έχουμε φτάσει πρέπει σίγουρα να προετοιμαστούμε για την πιθανότητα σύγκρουσης, αλλά πρέπει επίσης να προετοιμαστούμε για εναλλακτικές στρατηγικές υβριδικού πολέμου και εξαναγκασμού της Τουρκίας.

Η στρατηγική σχεδίαση της Τουρκίας, εδώ και καιρό, αναγνώρισε αυτό το σημαντικό κενό στη στρατηγική σκέψη του Ελληνισμού και προσπάθησε να εξετάσει εάν τέτοιες εξαναγκαστικές προσεγγίσεις ακόμη και βραχυπρόθεσμου πολέμου θα μπορούσαν να αναγκάσουν την Ελλάδα να υποχωρήσει στις απαιτήσεις της χωρίς σύγκρουση ή στρατιωτικό αποκλεισμό κάποιων νησιών. Έχουνε αναπτύξει μια ρεαλιστική προσέγγιση που θα μπορούσε να μας εξαναγκάσει σε μια πολιτική διευθέτηση ευνοϊκή για την Τουρκία χωρίς να εισβάλει και να καταλάβει ένα νησί. Αναφέρομαι σε αυτή την ολοκληρωμένη πολιτικο-στρατιωτική εκστρατεία ως τη βραχυπρόθεσμη πορεία εξαναγκασμού.

Η επιτυχία της πορείας δράσεως εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την αποτυχία των στόχων της να αναγνωρίσουν την ύπαρξή της ως συνεκτικό εγχείρημα. Αυξάνοντας συνεχώς την πίεση και εντείνοντας τη βασική καταναγκαστική δραστηριότητα, η Τουρκία στοχεύει να αναβαθμίζει όλο και περισσότερο τις απαιτήσεις έως ότου οι κρίσιμοι τομείς της πολιτικής της Ελλάδας αποδεχτούν μια «ειρηνευτική διαδικασία» που προτείνει η Τουρκία ως προτιμότερη από τη συνεχιζόμενη αντίσταση.

Η πορεία δράσης τους επιτίθεται σε τρία κέντρα βάρους, που παρέχουν επί του παρόντος στην κυβέρνηση της Ελλάδας και στον λαό της τη δύναμη να αντισταθούν στον εξαναγκασμό της Τουρκίας.

Το πρώτο είναι η στρατηγική σχέση ΗΠΑ-Ελλάδας, η οποία περιλαμβάνει ολοκληρωμένη διμερή συνεργασία. Εκτελούν, επιχειρήσεις παραπληροφόρησης και απειλή για στρατιωτική κλιμάκωση για να πείσει τις ΗΠΑ ότι η συνεργασία τους με την Ελλάδα δημιουργεί περαιτέρω κλιμάκωση, ενώ η ειρήνη και η ευημερία είναι προ των πυλών εάν αυτή η εταιρική σχέση σταματήσει.

Το δεύτερο κέντρο βάρους είναι η ικανότητα της Ελληνικής κυβέρνησης να λειτουργεί και να παρέχει βασικές υπηρεσίες. Οικονομικός πόλεμος, κυβερνοπόλεμος, δολιοφθορά, αυστηρές (και ψευδο-νόμιμες) απαιτήσεις της Άγκυρας, ηλεκτρονικός πόλεμος και προπαγάνδα επικριτική για την κακοδιαχείριση της κυβέρνησης επιδιώκουν να μειώσουν δραστικά την αξιοπιστία και να διαβρώσουν τη νομιμότητα της Ελληνικής κυβέρνησης στα μάτια των δικών της ανθρώπων.

Τρίτον, οι εκτεταμένες και επίμονες μελέτες ινστιτούτων στρατηγικής (πχ ΕΛΙΑΜΕΠ) διαμορφώνουν γνωστικές και ψυχολογικές εκστρατείες στοχεύοντας να σπάσουν τη βούληση των Ελλήνων για αντίσταση εκφοβίζοντας τους υποστηρικτές της αντίστασης, σπέρνοντας αμφιβολίες και φόβο στον πληθυσμό και δημιουργώντας αιτήματα για ανταλλαγή πολιτικών παραχωρήσεων για ειρήνη.

Εάν η Άγκυρα επιτεθεί επιτυχώς σε καθένα από αυτά τα κέντρα βάρους, η αίσθηση της εγκατάλειψης μεταξύ του Ελληνικού λαού θα ήταν συντριπτική και η κυβέρνηση θα αναγκαζόταν να εξετάσει ένα νέο παράδειγμα για τις θαλάσσιες ζώνες ως εναλλακτική λύση. 

Πηγή: Militaire

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή