Ακολουθήστε μας

Αιγαίο

Πού μας πάνε;

Δημοσιεύτηκε

στις

«Δεν υπάρχει πιο σίγουρος θάνατος για ένα έθνος,
πλην να παραδώσεις την πολιτική στους συμμάχους σου»
Αλέξανδρος Κοζιάς, Πολιορκία, 1953.

Του Δημήτρη Κωνσταντακόπουλου
.
Για να επιβιώσει ένας ταύρος, δεν πρέπει τόσο να ερεθίζεται από το πανί που βλέπει, όσο να κυττάει που είναι και τι θέλει ο ταυρομάχος.
.
Πριν από τον πρώτο πόλεμο στον Κόλπο, η Αμερικανίδα Πρέσβης στη Βαγδάτη άφησε στον Σαντάμ Χουσείν (από μακρού σύμμαχο της Αμερικής) την εντύπωση ότι η Ουάσιγκτων θα ανεχόταν την επέμβασή του στο Κουβέιτ. Ο Σαντάμ μπήκε στο Κουβέιτ και οι Αμερικανοί αντέδρασαν επιτιθέμενοι στο Ιράκ. Τώρα και η Πρέσβης και ο Σαντάμ βρίσκονται στον άλλο κόσμο.
.
Έχουμε επανειλημμένως επισημάνει, ελπίζουμε όχι σε ώτα μη ακουόντων, ότι η τακτική των «ψευδών», «παραπλανητικών» σημάτων έχει χρησιμοποιηθεί κατά κόρον από τους «συμμάχους» απέναντι στην Αθήνα και, λόγω της συχνά απόλυτης εξάρτησης και των υπολοίπων γνωστών ιδιοτήτων των ελληνικών ελίτ, ήταν άμεσα υπεύθυνη για τις μεγαλύτερες καταστροφές στην ιστορία μας, όπως η Μικρασιατική και η Κυπριακή.
.
Αλίμονο αν, έστω και ένας από τους πολιτικούς και στρατιωτικούς χειριστές των εθνικών θεμάτων, ξεχάσει, έστω και για ένα δευτερόλεπτο, αυτό το πιο σκληρό και πιο σημαντικό  μάθημα της νεώτερης ελληνικής Ιστορίας.
.
Προσθέτουμε όμως ότι τώρα, η μέθοδος αυτή μπορεί να χρησιμοποιείται και έναντι της Τουρκίας, λόγω των «ανεξαρτησιακών» και «υπερδυναμικών» φιλοδοξιών της. Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να ερμηνεύσει π.χ. την κατάρριψη του ρωσικού μαχητικού από τους Τούρκους το 2015. Σχετικά σημειώνουμε επίσης ότι, ενώ ο κ. Τραμπ φαίνεται πολύ φιλικός και ενθαρρυντικός προς τον Ερντογάν, συμφωνεί ταυτόχρονα με τον κ. Μακρόν, κατά δήλωση του τελευταίου, για το τι πρέπει να γίνει στην Αν. Μεσόγειο! Σε τι άραγε μπορεί να συμφωνούν οι «Γάλλοι σύμμαχοι της Ελλάδας» με το κυριότερο διεθνές στήριγμα της Αγκυρας; Κάτι δεν πάει καθόλου καλά εδώ και τον λογαριασμό κινδυνεύουμε πάλι να τον πληρώσουμε εμείς.
.
Αν μία τρίτη δύναμη επιθυμεί να προκαλέσει κρίση ή πόλεμο μεταξύ δύο κρατών, που τουλάχιστον αρχικά δεν τα είχαν σχεδιάσει, πρέπει να φροντίσει να δημιουργήσει εσφαλμένη αντίληψη της κατάστασης στις αντιμαχόμενες πλευρές και να τις ωθήσει σε λόγους και ενέργειες που καθιστούν αδιανόητη μια υποχώρηση. Δεν είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε αν αυτό συμβαίνει στην παρούσα ελληνοτουρκική κρίση, αλλά θα ήταν άφρων οποιοσδήποτε σχεδιάζει πολιτική, χωρίς να παίρνει υπόψιν του το ενδεχόμενο έστω να τον κοροϊδεύουν αυτοί που εμπιστεύεται. Δυστυχώς βέβαια αυτά έχουν κυρίως θεωρητική αξία σε χώρες που δεν υπάρχουν σχεδιασμός και σχεδιαστές.
.
Άρση του αμερικανικού εμπάργκο
.
Ας δούμε τώρα ορισμένες από τις τελευταίες εξελίξεις υπό το φως αυτών των παρατηρήσεων.
.
Ο Αμερικανός Υπουργός Εξωτερικών Μάικ Πομπέο τηλεφώνησε στον Πρόεδρο Αναστασιάδη να τον ενημερώσει ότι η Ουάσιγκτων αίρει προσωρινά (για ενάμισυ χρόνο) και μερικά το εμπάργκο όπλων στην Κυπριακή Δημοκρατία που έχει επιβάλλει εδώ και δεκαετίες. Τι ακριβώς σημαίνει αυτό πρακτικά δεν το γνωρίζουμε, πάντως αφορά «μη φονικά όπλα». Περισσότερα στοιχεία δεν μας δίνουν τα ΜΜΕ και οι ανακοινώσεις για το τι σημαίνουν τα «μη φονικά όπλα». Δεν γνωρίζουμε επίσης κατά πόσον η μερική και προσωρινή άρση του εμπάργκο επήλθε κατόπιν συμμόρφωσης ή υποσχέσεων συμμόρφωσης της Λευκωσίας με τις αμερικανικές απαιτήσεις να διακόψει ουσιαστική η Κύπρος κάθε σχέση με τη Ρωσία, τη δύναμη που διαχρονικά στήριξε διπλωματικά και εξοπλιστικά την Κυπριακή Δημοκρατία.
.
Θυμίζουμε ότι η Κυπριακή Δημοκρατία έπεσε θύμα τουρκικής εισβολής, υπό αμερικανική καθοδήγηση (του Κίσσινγκερ) το 1974, κάτι για το οποίο εκδήλωσε μεταμέλεια, κάτι πολύ σπάνιο στην ιστορία, ο αμερικανός Αν. Υπουργός Ρίτσαρντ Χόλμπρουκ. Σαν να μην έφτανε αυτό, οι ΗΠΑ της επέβαλλαν επιπλέον και εμπάργκο όπλων εδώ και 33 χρόνια. Το νομοσχέδιο EastMed συνδέει την άρση του εμπάργκο με την ουσιαστική κατάργηση των σχέσεών της με τη Ρωσία.
.
‘Όπως και η προηγούμενη παρέμβαση Πομπέο, δια του Δένδια και του Καίρου, για να συναφθεί η συμφωνία με την Αίγυπτο για την ΑΟΖ, έτσι και η «άρση» του εμπάργκο έχει δύο ιδιότητες. Δεν παρέχει ουσιαστική στήριξη στον ελληνισμό, αυξάνει όμως ταυτόχρονα την ένταση με την Τουρκία και την επιθετικότητα της τελευταίας, εγείροντας ερωτήματα για το τι ακριβώς επιδιώκεται.
.
Η ελληνο-αιγυπτιακή συμφωνία
.
Στην περίπτωση της συμφωνίας με την Αίγυπτο για την ΑΟΖ, ουσιαστικά η Ελλάδα σχεδόν παραιτείται από την επήρρεια του Καστελλόριζου στην Αν. Μεσόγειο, αλλά και αφήνει σε καθεστώς σκιάς όλη την περιοχή ανατολικά του 28ου μεσημβρινού, αφήνοντάς μας με την απορία τι στο καλό κάνει ακριβώς ο στόλος μας επιχειρώντας στο ανατολικό άκρο της προς οριοθέτηση με την Τουρκία περιοχής (και όχι «ελληνικής υφαλοκρηπίδας, όπως κανοναρχείται η κοινή γνώμη).  Αν έχετε αμφιβολίες περί αυτού, μελετήστε το κείμενο του Τούρκου αντιπροσώπου στον ΟΗΕ.
.
Ταυτόχρονα όμως, με την αιφνίδια παρέμβασή του δια του κ. Δένδια και της Αιγύπτου, ο κ. Πομπέο οδήγησε σε ακύρωση του ελληνοτουρκικού μορατόριουμ, που είχε διαπραγματευθεί η Μέρκελ, οδηγώντας εκ νέου σε παροξυσμό την ελληνοτουρκική αντιπαράθεση! Το μορατόριουμ όμως ήταν, υπό τις περιστάσεις, η καλύτερη διέξοδος που είχαμε, έστω κι αν εκφράζονται δικαιολογημένοι φόβοι για το τι θα επακολουθούσε στον διάλογο και τυχόν διαπραγματεύσεις. Κανείς άλλωστε δεν υποχρεώνει κάποιον που προσέρχεται σε διάλογο να αποδεχθεί θέσεις που θεωρεί απαράδεκτες. Διάλογο έκαναν οι Αμερικανοί και οι Σοβιετικοί και κατά τον εντονότερο παροξυσμό της αντιπαράθεσής τους και διατηρούσαν απευθείας επικοινωνία μεταξύ τους. Γι’ αυτό υπάρχουμε εξάλλου όλοι μας, γιατί αλλοιώς θα είχε πάει σε πυρηνικό πόλεμο η κρίση της Κούβας.
.
Εκτός αν κάποιοι, στην Ελλάδα ή στην Τουρκία, είναι όσο άφρονες υπήρξε ο Δημήτριος Ιωαννίδης το 1974, και πιστεύουν ότι μπορεί η μία χώρα να κατισχύσει της άλλης στρατιωτικά, χωρίς να καταστραφεί και η ίδια.
.
Τώρα έχουμε πάλι μία από τα ίδια. Τα «μη φονικά όπλα» προς την Κύπρο δεν θα την βοηθήσουν προφανώς να αντιμετωπίσει μια τυχόν τουρκική επίθεση, προκαλούν όμως ένταση της τουρκικής επιθετικότητας. Δεν γνωρίζουμε εξάλλου με βεβαιότητα τι συμβαίνει στο εσωτερικό της γείτονος, πρέπει όμως να θεωρείται και λογικά ακόμα βέβαιο ότι και εκεί, η προσέγγιση της κρίσης στο αποκορύφωμά της προκαλεί σύγκρουση τάσεων και στρατηγικών, όπως συνέβη και στο παρελθόν (π.χ. στις παραμονές της εισβολής στην Κύπρο, με τον Ερμπακάν να θέλει κατάληψη όλης της Κύπρου, τον στρατό να είναι αντίθετος και τον Ετζεβίτ στη μέση να εφαρμόζει το σχέδιο Κίσσινγκερ).
.
Η Ελλάδα και η Κύπρος δεν πρέπει να υποχωρούν από τα θεμιτά δικαιώματά τους, αλλά δεν έχουν και λόγους να ενισχύουν εξ αντιδιαστολής τα πιο επιθετικά ρεύματα στην ‘Αγκυρα, ούτε να ενισχύουν τη συνοχή του τουρκικού πολιτικο-στρατιωτικού κατεστημένου. Αν δηλαδή υποθέσουμε και πάλι ότι υπάρχουν στοιχειωδώς υποκείμενα πολιτικής στην Αθήνα και τη Λευκωσία.
.
Αν οι Ηνωμένες Πολιτείες θέλουν όντως να συνδράμουν την Κύπρο και την Ελλάδα έχουν ένα εκατομμύριο διπλωματικά, οικονομικά και στρατιωτικά μέσα να το πράξουν, εκτός από τα «μη φονικά όπλα» προς την Κύπρο ή τη συμφωνία για την ΑΟΖ με την Αίγυπτο.
.
Το ίδιο συνέβη και προηγουμένως με τα σχέδια του EastMed και της τριμερούς συνεργασίας Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ, που απεδείχθησαν μεν άνευ ουδενός πραγματικού και απτού ωφέλους για την Ελλάδα και την Κύπρο, συνέβαλαν όμως αποφασιστικά για να οδηγηθούμε στην παρούσα κρίση.
.
Δύο σήματα προς την Άγκυρα
.
Στην πραγματικότητα, αυτό που φαίνεται να συμβαίνει είναι ότι η Δύση ανάβει τώρα ταυτόχρονα και «πράσινο» και «κόκκινο» φως προς την Άγκυρα. Το κόκκινο φως προέρχεται από το σύνολο της Δύσης και των δύο τάσεων που συγκρούονται κατά τα άλλα σε Αμερική, Ευρώπη και Ισραήλ και το διατυπώνει με λακωνικό τρόπο η επιθεώρηση Foreign Affairs που εκφράζει το κέντρο του αμερικανικού κατεστημένου:
.
H Τουρκία βρίσκεται κοντά στο όριο. Αν το ξεπεράσει η Ευρωπαϊκή ‘Ενωση καθώς και οι Ηνωμένες Πολιτείες θα ταχθούν πλήρως στο πλευρό της Ελλάδας. Η κόκκινη γραμμή που δεν μπορεί να ξεπεράσει η Τουρκία είναι η Κρήτη, της οποίας τα νότια νερά θεωρείται ότι περιέχουν σημαντικούς όγκους πετρελαίου ή φυσικού αερίου. Αν και αναγνωρίζονται διεθνώς ως ελληνικά χωρικά ύδατα, ο χάρτης της ‘Αγκυρας – Τριπόλεως εκχωρεί την περιοχή στη Λιβύη. Εάν η Τουρκία στείλει πλοίο γεωτρήσεων κοντά στις νότιες ακτές της Κρήτης, τότε όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοιχτά» (από την Εστία, 2.9.20).
.
Αυτό το «κόκκινο φως» πρέπει να το θεωρήσουμε ακριβές γιατί ανταποκρίνεται στην δυτική πολιτική αιώνων, όχι δεκαετιών. Για την αμερικανική αυτοκρατορία, για τη Βρετανία και για το Ισραήλ, είναι εντελώς απαράδεκτος ο έλεγχος από την Τουρκία της μισής Μεσογείου, και ιδίως της Κύπρου και της Κρήτης, είτε υπό το καθεστώς Ερντογάν, είτε υπό οποιοδήποτε άλλο. «Όποιος ελέγχει το Γιβραλτάρ, τη Μάλτα, την Κρήτη και την Κύπρο βασιλεύει στον κόσμο», φέρεται ειπών ο Κίσσινγκερ και στην πραγματικότητα πρέπει να καταλάβουμε την ιεράρχηση ανάποδα, δεδομένης της γειτνίασης του Ισραήλ με την Κύπρο και εν συνεχεία την Κρήτη (με την τελευταία να ελέγχει επίσης τη νότια απόληξη της διαδρομής Στενά – Αιγαίο).
.
Η πληροφορία όμως δεν περιέχεται μόνο σε αυτό που μας λέει το Foreign Affairs, αλλά και σε αυτό που δεν λέει. Τι θα γίνει δηλαδή με τα νερά ανατολικά της Κρήτης; ‘Όχι μόνο με την ούτως ή άλλως περιορισμένη επήρρεια του Καστελλόριζου, αλλά και την επήρρεια των υπολοίπων Δωδεκανήσων και της ίδιας της Κρήτης προς ανατολάς; Προσδιορίζοντας την κόκκινη γραμμή ως αφορώσα μόνο την περιοχή νοτίως της Κρήτης, το αμερικανικό κόκκινο φως μπορεί να ερμηνευθεί από την ‘Αγκυρα ως απόδοση στην ίδια ενός laissez faire στα ιπόλοιπα, μη οριοθετημένα με την Αίγυπτο ύδατα. Μαζί με το κόκκινο, ανάβει και ένα πράσινο.
.
Αξίζει να υπενθυμίσουμε εδώ ότι το σχέδιο ‘Ατσεσον για το κυπριακό προέβλεπε ήδη από την δεκαετία του 1960 την απόδοση του Καστελόριζου στην Τουρκία και επειδή δεν το δέχθηκε ο Γεώργιος Παπανδρέου τον ανέτρεψαν και εν συνεχεία επέβαλαν τη δικτατορία της 21ης Απριλίου (το «προέβλεψε» ο ίδιος ο Πρόεδρος Τζόνσον με την περίφημη φράση του προς την τότε κυβέρνηση Γ. Παπανδρέου, «σας γαμώ το σύνταγμα, σας γαμώ το κοινοβούλιο», όπερ και συνέβη στη συνέχεια).
.
Αξίζει επίσης να υπενθυμίσουμε ότι ο Ερντογάν είπε στους δημοσιογράφους, χωρίς να τον διαψεύσει κανένας, ότι οι Αμερικανοί του είπαν αναφορικά με τις γεωτρήσεις στην Κύπρο «μην πειράζεις την Exxon και κάνε ότι θέλεις αλλού».
.
Βλέπουμε δηλαδή ότι ήδη έχει αρχίζει να σχηματίζεται και το πακέτο των ελληνικών παραχωρήσεων προς την Τουρκία, αν κριθεί και όποτε κριθεί σκόπιμο να γίνουν αυτές οι παραχωρήσεις για να ξαναφτιάξει η σχέση Δύσης και Ισραήλ με την  Άγκυρα και ο τρόπος για να οδηγηθούμε σε μια κρίση ή σε πόλεμο με την Τουρκία.
.
Αν είμαστε στο έτος 2000, θα θεωρούσαμε ότι είχαμε ήδη εντοπίσει τις γενικές γραμμές του σχεδίου κι ότι μας πάνε σε ελεγχόμενη κρίση αλά ‘Ιμια για να ακολουθήσουν παραχωρήσεις. ‘Όμως είμαστε στο 2020. Ο Ερντογάν έχει βαθύτατα ενοχλήσει τη Δύση και το Ισραήλ, το ίδιο και ο διευρυνόμενος ρόλος και φιλοδοξίες της Τουρκίας και ενδεχομένως  θέλουν να απαλλαγούν από αυτόν αν τους δοθεί η ευκαιρία, ψαλιδίζοντας ταυτόχρονα και τις φιλοδοξίες του. Δύσκολα εξάλλου θα κάνουν τόσο μεγάλες παραχωρήσεις προς την ‘Αγκυρα όσο την κυβερνάει , γιατί θα σταθεροποιήσουν το καθεστώς του. Θα τις υποσχεθούν όμως ευκολότατα σε όποιον τυχόν θα ήθελε να τον ανατρέψει.
.
Από την άλλη δεν έχουμε την ενότητα της Δύσης που τη χαρακτήρισε από το 1945 έως το 2003 και, με ρωγμές, έως το 2017. Τώρα έχουμε εμφύλιο πόλεμο μέσα στην ίδια την Αυτοκρατορία, εμφύλιο που διατρέχει οριζόντια τις ΗΠΑ, την Ευρώπη και το Ισραήλ.
.
Ο Μάικλ Πομπέο εκφράζει την τάση των Νεοσυντηρητικών ιεράκων, έχει στενότατη συνεργασία με τον Πρωθυπουργό Νετανιάχου και έχει έρθει συχνά σε ανοιχτή αντίθεση με το main stream αμερικανικό κατεστημένο, με το Πεντάγωνο, όπως και με τους Ευρωπαίους, ιδίως σχετικά με το Ιράν, ενώ είναι ο αρχιτέκτων του νέου Ψυχρού με την Κίνα.
.
Δεν μπορούμε να γνωρίζουμε ποια ακριβώς είναι τα σχέδια αυτής της ομάδας για την Τουρκία, αλλά δεν μπορούμε εκ των προτέρων να είμαστε βέβαιοι ότι δεν θέλουν να χρησιμοποιήσουν την Ελλάδα και την Κύπρο εναντίον της, δημιουργώντας στην Αθήνα και τη Λευκωσία την πεποίθηση ότι τις υποστηρίζουν. Αν αυτό δεν προκύψει άμεσα, ή από κάποια προβοκάτσια, θα μπορούσε να προκύψει και ως αποτέλεσμα παραχωρήσεων προς την Τουρκία από την Αθήνα, που θα οδηγούσε σε ανατροπή της κυβέρνησης και σε σύγκρουση με την Τουρκία. Πολλά σενάρια είναι δυνατά και πολλά ασφαλώς θα έχουν καταρτισθεί.
.
Η παγίδα που κλείνει
.
Γι’ αυτό και η δουλειά της Αθήνας είναι να επιχειρήσει με κάθε τρόπο να ξεφύγει και από τη Σκύλλα της πολεμικής αναμέτρησης και από τη Χάρυβδη των ταπεινωτικών παραχωρήσεων. Το μέλλον, ίσως και η ίδια η ύπαρξη της Ελλάδας και της Κύπρου, όπως τις ξέρουμε, θα εξαρτηθεί από το αν μπορεί να βρει τον όλο και πιο δύσκολο δρόμο για να το καταφέρει.
.
‘Ενας πόλεμος θα αποτελούσε γενική καταστροφή, δεν μοιάζει δυνατή στο προβλέψιμο μέλλον η επίλυση των ελληνοτουρκικών διαφορών, είναι εντελώς αμφίβολο το ενδεχόμενο κέρδος από τα εικαζόμενα και μη πιστοποιηθέντα κοιτάσματα υδρογονανθράκων, οι τιμές τους έχουν συντριβεί εγείροντας σοβαρό ερώτημα και για τη βιωσιμότητα ακόμα των μεσανατολικών κρατών, η Ευρώπη απομακρύνεται από τα ορυκτά καύσιμα, δεν υπάρχουν σοβαρές πιθανότητες κατασκευής του EastMed, περαιτέρω εξοπλιστικός ανταγωνισμός θα καταβαραθρώσει τις εν κρίσει οικονομίες των δύο κρατών.
.
Υπό τις συνθήκες αυτές το πάγωμα, η αναστολή επ’ αόριστον των εκατέρωθεν διεκδικήσεων στη θάλασσα μεταξύ Ελλάδας, Κύπρου και Τουρκίας, χωρίς απώλεια κύρους καμμιάς πλευράς και χωρίς παραίτηση από τα κυριαρχικά δικαιώματα εκάστης, μοιάζει η μόνη λογική διέξοδος. Αυτό έκαναν προ ετών οι χώρες που βρέχονται από την Κασπία, όταν είχαν έλθει στα πρόθυρα σύγκρουσης με ανάλογο αντικείμενο (κατασκευή υποθαλάσσιου αγωγού, δικαιώματα εξορύξεων και αλιείας, νομικό καθεστώς θάλασσας, ρύπανση κλπ.). Είναι πάντως ένα μοντέλο που αξίζει να μελετηθεί.
.
Για να επιτευχθεί ένα τέτοιο αποτέλεσμα χρειάζεται μέγιστη διαπραγματευτική σαφήνεια και αποτρεπτική αποφασιστικότητα, δεν αρκεί το ένα χωρίς το άλλο. Δυστυχώς βέβαια δεν υπάρχει στρατηγική ανεξάρτητη από το υποκείμενο που την εφαρμόζει, ας ελπίσουμε λοιπόν στην «βίαιη ωρίμανση» του ελληνικού πολιτικού και κρατικού υποκειμένου. Ή στον Θεό.
.
konstantakopoulos.gr/

Συνέχεια ανάγνωσης

Αιγαίο

Το σύνδρομο της Στοκχόλμης στο ελληνοτουρκικό σύστημα

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Του Νίκου Ιγγλέση
26/09/2024 

Η συνάντηση Κ. Μητσοτάκη – Ρ.Τ. Ερντογάν στη Ν. Υόρκη, στις 24-9-24, ήταν η έκτη τούς τελευταίους δεκαπέντε μήνες. Πρόκειται για «πολιτικό έρωτα» μεταξύ των δύο ηγετών, ιδιαίτερα μετά τη Διακήρυξη των Αθηνών (Δεκέμβριος ’23) ή για το «Σύνδρομο της Στοκχόλμης» όπου το θύμα μέσω ψυχολογικών και συναισθηματικών διεργασιών καταλήγει να ερωτευθεί το θύτη του;

Σε τί αλήθεια αποσκοπούν όλες αυτές οι συναντήσεις, οι συνομιλίες, τα «μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης», η λεγόμενη θετική ατζέντα κ.α.; Πού είναι το «παράθυρο ευκαιρίας» που βλέπει η Κυβέρνηση;  Ένα είναι βέβαιο: Όλα αυτά δεσμεύουν την Ελλάδα να μην επιχειρήσει να ανατρέψει το, δυσμενές γι’ αυτήν, status quo στο Αιγαίο και τη Μεσόγειο και απενοχοποιούν, στη διεθνή σκηνή, την αναθεωρητική – επεκτατική Τουρκία.

Ποιά είναι τα διαχρονικά ζητήματα της ελληνοτουρκικής αντιπαράθεσης που, κατά την Κυβέρνηση, θα προωθήσει τη λύση τους ο διάλογος;

1) Η Ελλάδα δικαιούται να ασκήσει το μονομερές δικαίωμα που της δίνει το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας να αυξήσει, δηλαδή, τα χωρικά ύδατά της μέχρι τα 12 ν.μ. στο Αιγαίο και την Α. Μεσόγειο και την άρση τού, επ’ αυτού, τουρκικού casus belli; Όχι, υποστηρίζει η Άγκυρα.

2) Τα ελληνικά νησιά που μπορούν να συντηρήσουν ανθρώπινη δραστηριότητα διαθέτουν την ίδια ΑΟΖ (μέχρι 200ν.μ.) με αυτήν της ηπειρωτικής χώρας, όπως προβλέπεται από το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας; Όχι, διαθέτουν μόνο χωρικά ύδατα 6 ν.μ. αντιτείνει η Τουρκία.

3) Τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου δικαιούνται να είναι στρατιωτικοποιημένα γιατί απειλούνται; Θυμίζουμε το «Θα έρθουμε μια νύχτα ξαφνικά». Όχι, πρέπει να είναι αποστρατικοποιημένα σύμφωνα με τις Συνθήκες Λωζάνης-Παρισίων, λέει η Τουρκία.

4) Η Ελλάδα μπορεί να καταθέσει στην ΕΕ τους χάρτες του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού, όπως έχει κάνει η Κυπριακή Δημοκρατία; Μια τέτοια ενέργεια θα σήμαινε ανακήρυξη (όχι οριοθέτηση) της συνολικής ελληνικής ΑΟΖ, χωρίς αυτό να προκαλέσει τη σφοδρή τουρκική αντίδραση;

5) Τα Θαλάσσια Πάρκα, που εξαγγέλθηκαν, θα υλοποιηθούν ή ξεχάστηκαν για να μην χαλάσει το θετικό κλίμα; Η Άγκυρα δήλωσε ότι απαιτείται η συναίνεσή της.

6) Το παράνομο, κατά το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας, Τουρκολυβικό Μνημόνιο θα ακυρωθεί ή θα παρεμποδίζει την όποια εκμετάλλευση της οριοθετημένης ελληνικής ΑΟΖ με την Αίγυπτο;

7) Τα αφηγήματα της «Γαλάζιας Πατρίδας» και των «Γαλάζιων Αιθέρων» αποτελούν ευθεία αμφισβήτηση της κυριαρχίας και των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Ελλάδος. Η Τουρκία διεκδικεί το μισό Αιγαίο, ανατολικά του 25ου Μεσημβρινού και όλη τη θαλάσσια έκταση μεταξύ Ρόδου και Κύπρου (βλέπε χάρτη). Μπορεί κάτι τέτοιο να γίνει αποδεκτό;

8) Στην Κύπρο η Τουρκία ζητάει τη διεθνή αναγνώριση της κατεχόμενης ζώνης ως ανεξάρτητο κράτος. Παράλληλα διακηρύσσει ότι τα κατοχικά στρατεύματά της θα παραμείνουν εσαεί στη νησί. Ο Ελληνισμός μπορεί να το αποδεχτεί;

9) Η μουσουλμανική μειονότητα της Δ. Θράκης που η Άγκυρα, ενάντια στη Συνθήκη της Λωζάνης, αποκαλεί τουρκική, χρησιμοποιείται εδώ και χρόνια ως «στρατηγική μειονότητα» για την υβριδική αποσταθεροποίηση της Ελλάδας και επέμβασης στις εσωτερικές υποθέσεις της. Η Κυβέρνηση και το υπόλοιπο κυρίαρχο πολιτικό σύστημα δεν αντιδρούν για να μη θυμώσει η Τουρκία.

Όλα αυτά και άλλα σημαντικά ζητήματα προδιαγράφουν το αποτέλεσμα του ελληνοτουρκικού διαλόγου. Η Τουρκία κερδίζει χρόνο και ισχυροποιείται. Η Διακήρυξη των Αθηνών διευκόλυνε την Άγκυρα στην απόκτηση των αμερικανικών F-16 (40 + 80 αεροσκάφη και άφθονα όπλα). Η συνέχιση του διαλόγου διευκολύνει την Τουρκία για την άρση των αμερικανικών κυρώσεων στην πολεμική βιομηχανία της και ίσως στην απόκτηση των F-35. Η Ελλάδα χάνει χρόνο, δεν ασκεί τα νόμιμα δικαιώματά της και δεν ανατρέπει το status quo, στο οποίο έχει εγκλωβιστεί. Η Τουρκία, από την πλευρά της, επιμένει να προβάλλει συνεχώς τις διεκδικήσεις της, όταν απαιτείται τις επιβάλλει δια του καταναγκασμού (π.χ. πρόσφατα στην Κάσο) και στο τέλος θα επικαλεστεί «τις πραγματικότητες επί του πεδίου»  ως ένα είδος «χρησικτησίας» για να τις νομιμοποιήσει στη διεθνή σκηνή.

Το Μεταναστευτικό  

Η Κυβέρνηση προβάλλει ως επιτυχία του διαλόγου τη συνεργασία με την Τουρκία για τον περιορισμό των μεταναστευτικών ροών. Πρόκειται για προπαγάνδα εσωτερικής κατανάλωσης. Αλήθεια, πώς φτάνουν οι μετανάστες από την Κεντρική Ασία, το Κέρας ή την υποσαχάρια Αφρική στην Τουρκία; Έρχονται περπατώντας; Όχι βέβαια. Φτάνουν με πτήσεις των τουρκικών αερογραμμών (χωρίς visa) στην Κωνσταντινούπολη και από εκεί προωθούνται στον Έβρο και στις ακτές του Αιγαίου. Υπάρχει κανείς αφελής που πιστεύει ότι όλο αυτό το traffic γίνεται εν αγνοία των τουρκικών μυστικών υπηρεσιών, της στρατοχωροφυλακής και της αστυνομίας; Οι διακινητές είναι απλώς τα εκτελεστικά όργανα των υβριδικών επιχειρήσεων της Τουρκίας.

Σύμφωνα με στοιχεία της Frontex το πρώτο οκτάμηνο του 2024 οι μεταναστευτικές ροές από την Α. Μεσόγειο προς την Ελλάδα  αυξήθηκαν κατά 39% (πάνω από 37.000 άτομα). Αντίθετα από την Κεντρική Μεσόγειο προς την Ιταλία μειώθηκαν κατά 64%. Ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου Ν. Παναγιωτόπουλος, σε πρόσφατη συνέντευξή του, ανέφερε ότι οι ροές, το πρώτο οκτάμηνο αυξήθηκαν, κατά 60%. Ίσως ξέρει κάτι περισσότερο. Αυτοί οι αριθμοί αφορούν όσους εντοπίζονται και καταγράφονται. Χιλιάδες άλλοι διέρχονται λαθραία από τα σύνορα. Κάθε μέρα στον Έβρο και στην Εγνατία οδό συλλαμβάνονται αλλοδαποί και ημεδαποί διακινητές με κλεμμένα αυτοκίνητα να προωθούν λαθρομετανάστες στο εσωτερικό της χώρας. Εκείνος ο φράκτης στον Έβρο προχωράει με «ρυθμό χελώνας».

Αλήθεια, γιατί η Κυβέρνηση δεν αναστέλλει τη χορήγηση ασύλου για έξι μήνες, όπως έκανε η Κυπριακή Δημοκρατία με αποτέλεσμα την κατακόρυφη μείωση των αφίξεων μεταναστών; Αλλά πώς να το κάνει όταν ο πρωθυπουργός έχει δηλώσει ότι είναι ευτυχής που η ελληνική κοινωνία μεταλλάσσεται σε πολυπολιτισμική! Όταν οι Έλληνες, δηλαδή, θα γίνουν μια από τις διάφορες μειονότητες που θα διαβιούν στην ελληνική επικράτεια.

Το Κυπριακό

Ο Νίκος Χριστοδουλίδης πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας κράτους διεθνώς αναγνωρισμένου, μέλους του ΟΗΕ, της ΕΕ και άλλων διεθνών οργανισμών παρακαλάει για μια συνάντηση με τον επικεφαλής της αποσχιστικής οντότητας της Βόρειας Κύπρου για να επαναρχίσει ο διάλογος για λύση του Κυπριακού. Μόνο που τη λύση του Κυπριακού δε θα την αποφασίσει ο όποιος Ερσιν Τατάρ αλλά η Άγκυρα. Αν ο Ν. Χριστοδουλίδης ήθελε να διατηρήσει την αξιοπρέπειά του και ιδιαίτερα το κύρος της Κυπριακής Δημοκρατίας θα έπρεπε να ζητάει διάλογο με τον Ερντογάν. Από κοντά ο Κ. Μητσοτάκης και ο Υπουργός του των Εξωτερικών δηλώνουν ευτυχείς που υπάρχει κινητικότητα στο Κυπριακό. Κινητικότητα για να προκύψει τι; Για να απενοχοποιείται ο εισβολέας και κατακτητής;

Μετά 50 χρόνια κανένα κράτος και κανείς διεθνής οργανισμός δε ζητάει την αποχώρηση των στρατευμάτων κατοχής από την Κύπρο. Όλοι ζητούν διάλογο μεταξύ των δύο κοινοτήτων και αμοιβαίες υποχωρήσεις για την εύρεση της όποιας λύσης. Η Τουρκία είναι στο απυρόβλητο. Εδώ έχουν οδηγήσει τον Ελληνισμό 50 χρόνια κατευναστικής πολιτικής  Για αποτροπή, ανάσχεση και απελευθέρωση της κατεχόμενης Κύπρου δε μιλάει ούτε η Αθήνα ούτε η Λευκωσία.

 Ο Ερντογάν ζητάει από το βήμα της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ τη διεθνή αναγνώριση ως ανεξάρτητου κράτους των κατεχομένων εδαφών και οι Μητσοτάκης και Χριστοδουλίδης μια Δικοινοτική –Διζωνική Ομοσπονδία που μπορεί να είναι χειρότερη ακόμη και της διχοτόμησης, αφού θα θέσει και τις ελεύθερες περιοχές υπό τον γεωπολιτικό έλεγχο της Τουρκίας.

Εδώ που έχουν φτάσει τα πράγματα στην ελληνοτουρκική αντιπαράθεση είτε ο Ελληνισμός θα αποδεχτεί όλους τους τουρκικούς όρους είτε η Τουρκία θα πρέπει να υποχρεωθεί να εγκαταλείψει τους γεωστρατηγικούς στόχους της. Μέση λύση δεν υπάρχει, γιατί αν δώσουμε μόνο ορισμένα απ’ όσα απαιτεί η Άγκυρα, «για να μην είμαστε καθημερινά με το δάκτυλο στη σκανδάλη» όπως είπε ο κ. Μητσοτάκης, απλώς θα της ανοίξουμε την όρεξη και για τα υπόλοιπα όντας σε ακόμη πιο αδύναμη θέση. Εκτός αν το «Σύνδρομο της Στοκχόλμης» έχει καταλάβει ολοκληρωτικά το πολιτικό προσωπικό σε Αθήνα και Λευκωσία.

Υ.Γ. 1 Πέρασε ίσως απαρατήρητη η αναφορά του Κ. Μητσοτάκη κατά την ομιλία του στη «Σύνοδο Κορυφής για Το Μέλλον» του ΟΗΕ. Είπε: «Το παγκόσμιο συμφέρον διαπερνά το μεμονωμένο συμφέρον των κρατών». Ποιος αλήθεια ορίζει το παγκόσμιο συμφέρον; Η παγκοσμιοποίηση, η Ευρωπαϊκή Ένωση, το ΝΑΤΟ, η Σύνοδος του Νταβός ή κάποιος άλλος;

Υ.Γ. 2 Απορεί κανείς με την εμμονή των ελλήνων πολιτικών να μιλούν για ενδεχόμενη οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ με την Τουρκία. Αγνοούν ότι στην ΑΟΖ περιλαμβάνεται και η υφαλοκρηπίδα; Ή εξυπηρετούν την Άγκυρα που δεν έχει επικυρώσει τη Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας και θέλει οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας ώστε να ισχυριστεί ότι τα ελληνικά νησιά του Αιγαίου κάθονται πάνω στην υφαλοκρηπίδα της Ανατολίας;

 

Πηγή: www.ellinikiantistasi.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Αιγαίο

ΕΣΤΙΑ: Το δώρο Μητσοτάκη σε Ερντογάν! «Γκρίζες» ὅλες οἱ βραχονησῖδες καί τά νησιά πού εὑρίσκονται σέ ἀπόσταση 10 μιλίων ἀπό τά «θαλάσσια σύνορα»

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

«Ἀπαγόρευση τῆς τουριστικῆς ἀνάπτυξης» προβλέπει νομοσχέδιο τοῦ Ὑπουργείου Ἐνεργείας γιά τό Εἰδικό Χωροταξικό Σχέδιο στόν τουρισμό – «Ἀπαράδεκτη καί ἀναιτιολόγητη» θεωρεῖ τήν ρύθμιση ὁ πρόεδρος τοῦ ΤΕΕ Λέσβου κ. Στρατῆς Μανωλακέλλης – Τό πάγωμα τῆς οἰκονομικῆς δραστηριότητος ἀκυρώνει τήν ΑΟΖ – Τό «δῶρο» Μητσοτάκη σέ Ἐρντογάν

Μικρονήσια τοῦ Αἰγαίου χωρίς ΑΟΖ καί ὑφαλοκρηπῖδα μέ ἑλληνικό νόμο!

Οταν ἐκδιώκονται οἱ κάτοικοι καί ἀναστέλλεται ἡ οἰκονομική δραστηριότητα ἀπό νησί ἤ μικρονησίδα, αὐτομάτως χάνεται καί τό δικαίωμά του σέ ΑΟΖ καί ὑφαλοκρηπῖδα. Αὐτό ὁρίζει τό Διεθνές Δίκαιο τῆς Θαλάσσης. Εἶναι λοιπόν ἐξωφρενικό, εἶναι ἐξοργιστικό, τό γεγονός ὅτι προετοιμάζεται νόμος τοῦ ἑλληνικοῦ Κράτους, ὁ ὁποῖος ἀπαγορεύει τήν τουριστική ἀνάπτυξη σέ μιά ὁλόκληρη κατηγορία νήσων καί νησίδων, καθιστῶντας τις ἔτσι «γκρίζες». Τοῦτο σημαίνει ὅτι ὀψέποτε γίνουν διαπραγματεύσεις γιά ὁριοθέτηση ΑΟΖ καί ὑφαλοκρηπῖδας στό Αἰγαῖο καί ἐν γένει στό ἑλληνικό ἀρχιπέλαγος, θά εὑρεθεῖ ἡ Τουρκία σέ πλεονεκτική θέση, καθώς θά ὑπάρχει ἑλληνικός νόμος, ὁ ὁποῖος θά δικαιώνει τήν ἀπαίτησή της νά μήν ἔχουν τά νησιά δικαίωμα σέ ΑΟΖ καί ὑφαλοκρηπῖδα.

Πρόκειται, ὅπως ἀποκαλύπτει ἡ «Ἑστία», γιά τό νομοσχέδιο τοῦ Ὑπουργείου Ἐνεργείας πού ὁρίζει τό Εἰδικό Χωροταξικό Σχέδιο γιά τόν τουρισμό, τό ὁποῖο ἤδη εὑρίσκεται σέ δημόσια διαβούλευση. Τό νομοσχέδιο αὐτό περιλαμβάνει συγκεκριμένες διατάξεις πού ἀπαγορεύουν –ναί, χρησιμοποιεῖται ὁ ὄρος «ἀπαγορεύεται»– τήν τουριστική ἀνάπτυξη σέ ἑλληνικά νησιά. Καί ἐνδεχομένως σέ κάποια ἀπό τά νησιά αὐτά νά μήν εἶναι ἐφικτό νά δημιουργηθοῦν τουριστικές ὑποδομές. Ποιός εἶναι ὅμως ὁ λόγος νά ὑπάρχει ρητή ἀπαγόρευσις σέ νόμο τοῦ ἑλληνικοῦ Κράτους;

Ἀκόμη καί νησιά ἤ νησῖδες πού δέν ἔχουν αὐτήν τήν στιγμή ὑποδομές οἰκονομικῆς δραστηριότητος, δυνητικῶς μποροῦν ὁποιαδήποτε στιγμή νά ἀποκτήσουν. Συνεπῶς τό δικαίωμα νά ἔχουν ἐπήρεια στήν ὁριοθέτηση θαλασσίων ζωνῶν ὑφίσταται. Ποιός ὁ λόγος νά καταργηθεῖ αὐτό μέ ἑλληνικό νόμο; Τό ὅλο ζήτημα θυμίζει τήν περίπτωση τῆς νησῖδος Λέβιθα, ἀπό τήν ὁποία ἐξεδιώχθησαν βοσκός καί τό κοπάδι του (δηλαδή ὁ κάτοικος καί ἡ οἰκονομική του δραστηριότης) γιά νά «σωθεῖ» ἕνα σπάνιο εἶδος σαλιγκαριῶν. Ἔχουν ἄραγε τά σαλιγκάρια μεγαλύτερη ἀξία ἀπό τά κυριαρχικά δικαιώματα τῆς χώρας μας στό Αἰγαῖο;

Γιά νά μήν μακρυγοροῦμε, ἰδού τί ἀναφέρει τό ἐπίμαχο νομοσχέδιο:

«Ὁμάδα ΙΙΙ: Ἀκατοίκητα νησιά καί βραχονησῖδες

Ἡ Ὁμάδα ΙΙΙ περιλαμβάνει δύο ὑποομάδες, μέ βάση τά ἰδιαίτερα φυσικά καί ἀνθρωπογενῆ χαρακτηριστικά τους, τό μέγεθος καί τήν ἐγγύτητά τους μέ κατοικημένες περιοχές.

Στήν 1η ὑποομάδα περιλαμβάνονται:

• Βραχονησῖδες

• Νησιά μέ ἔκταση μικρότερη τῶν 300 στρεμμάτων

• Νησιά τά ὁποῖα εὑρίσκονται σέ ἀπόσταση μικρότερη τῶν 10 ναυτικῶν μιλίων ἀπό τά θαλάσσια σύνορα τῆς χώρας

• Νησιά τά ὁποῖα εὑρίσκονται σέ ἀπόσταση μεγαλύτερη τῶν 10 ναυτικῶν μιλίων ἀπό παράκτιες περιοχές τοῦ ἠπειρωτικοῦ τμήματος τῆς χώρας ἤ ἀπό νησιά πού διαθέτουν ἀκτοπλοϊκή πρόσβαση.

Στήν δεύτερη ὑποομάδα περιλαμβάνονται ὅλα τά ἀκατοίκητα νησιά (μηδενικός πληθυσμός κατά τήν ἑκάστοτε τελευταία ἀπογραφή) πού δέν ἀνήκουν στήν 1η ὑποομάδα».

Τό νέο ΕΧΠ‐Τ προτείνει τίς παρακάτω ρυθμίσεις γιά τήν Ὁμάδα ΙΙΙ:

«1. Στά νησιά τῆς πρώτης ὑποομάδας δέν ἐπιτρέπεται κανένα εἶδος τουριστικῆς ἀνάπτυξης.

2. Στά νησιά τῆς δεύτερης ὑποομάδας ἐπιτρέπονται μόνο ΟΥΤΔ «ἤπιας ἀνάπτυξης». Σημειώνεται ὅτι μέ βάση τό ἰσχῦον θεσμικό πλαίσιο, ὁ συντελεστής δόμησης γιά τά σύνθετα τουριστικά καταλύματα (ΣΤΚ) καί τά μεικτά τουριστικά καταλύματα μικρῆς κλίμακας (ΜΤΚΜΚ) περιορίζεται ἀπό 0,2 σέ 0,12 γιά τά κατοικημένα νησιά πλήν τῶν νήσων Κρήτης, Εὔβοιας, Κέρκυρας καί Ρόδου. Στό ἴδιο πνεῦμα κρίνεται σκόπιμο οἱ ὀργανωμένοι ὑποδοχεῖς τουριστικῶν δραστηριοτήτων (ΟΥΤΔ) πού ἐπιτρέπονται στά νησιά αὐτά νά εἶναι ἤπιας ἀνάπτυξης κατά τόν ὁρισμό τοῦ ὑπό μελέτη ΕΧΠ‐Τ».

Πρόεδρος Τεχνικού Επιμελητηρίου Βορειοανατολικού Αιγαίου: Απαράδεκτη η απαγόρευση

Ἡ ἀπαγόρευσις αὐτή, τῆς ἀναπτύξεως τῶν νησίδων τῆς τρίτης ὑποομάδος, χαρακτηρίζεται ἀπαράδεκτη καί ἀναιτιολόγητη καί ἀπό τό Τεχνικό Ἐπιμελητήριο Βορειοανατολικοῦ Αἰγαίου, τό ὁποῖο σέ ἔγγραφο πρός τό ὑπουργεῖο ἐνεργείας, τό ὁποῖο ὑπογράφει ὁ πρόεδρός του Στρατῆς Μανωλακέλλης, μεταξύ ἄλλων ὑπογραμμίζει:

«Καταγράφονται στήν Ὁμάδα ΙΙΙ:

“Ἀκατοίκητα νησιά καί βραχονησῖδες” ὡς 1η ὑποομάδα

• Οἱ βραχονησῖδες

• Νησιά μέ ἔκταση μικρότερη τῶν 300 στρεμμάτων.

• Νησιά τά ὁποῖα εὑρίσκονται σέ ἀπόσταση μικρότερη τῶν 10 ναυτικῶν μιλίων ἀπό τά θαλάσσια σύνορα τῆς χώρας.

• Νησιά τά ὁποῖα εὑρίσκονται σέ ἀπόσταση μεγαλύτερη τῶν 10 ναυτικῶν μιλίων ἀπό παράκτιες περιοχές τοῦ ἠπειρωτικοῦ τμήματος τῆς χώρας ἤ ἀπό νησιά πού διαθέτουν ἀκτοπλοϊκή πρόσβαση καί ἐπιβάλλεται ἀπαγόρευση ὁποιασδήποτε μορφῆς τουριστικῆς ἀνάπτυξης!

Συγκεκριμένα ἀναφέρεται: “Στά νησιά τῆς πρώτης ὑποομάδας δέν ἐπιτρέπεται κανένα εἶδος τουριστικῆς ἀνάπτυξης. Στά νησιά τῆς δεύτερης ὑποομάδας ἐπιτρέπονται μόνο ΟΥΤΔ ἤπιας ἀνάπτυξης.

Ὡς κάτοικοι ἀκριτικῶν νησιῶν θεωροῦμε ἀπαράδεκτη καί ἀναιτιολόγητη μιά τέτοια ἀπαγόρευση καί ζητοῦμε τήν διαγραφή της ἤ τροποποίησή της μέ ρυθμίσεις ἀνάλογες τῆς 2ης ὑποομάδας».

Ἐρώτησις: Μήπως ὁ νόμος τοῦ κ. Σκυλακάκη εἶναι τό «δῶρο» τοῦ Πρωθυπουργοῦ στόν Πρόεδρο Ἐρντογάν κατά τήν σημερινή τους συνάντηση; Αὐτή εἶναι ἡ «συναντίληψη γιά τίς θαλάσσιες ζῶνες»;

ΠΗΓΗ: ΕΣΤΙΑ

Συνέχεια ανάγνωσης

Αιγαίο

Δημήτρης Τσαϊλάς: Από τον εξαναγκασμό στη συνθηκολόγηση

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η πολλαπλότητα και η πολυπλοκότητα των προκλήσεων εθνικής κυριαρχίας, που αντιμετωπίζουμε δεν αφήνουν περιθώρια για διπλωματικούς ελιγμούς, λόγω των εκφρασμένων απειλών από την Τουρκία. Αυτό το πολύπλοκο σύνολο αλληλένδετων ζητημάτων (ΑΟΖ, Υφαλοκρηπίδα, Δικαίωμα επέκτασης χωρικών υδάτων, Δικαίωμα προάσπισης νησιών ανατολικού Αιγαίου, Δικαίωμα έρευνας διάσωσης στο FIR, Δυτική Θράκη, Κύπρος) είναι πολύ πολύπλοκο για ακόμη και για πολύ εξειδικευμένους διπλωμάτες να φαντάζονται εύκολες λύσεις. Η κυβέρνηση μας αποφάσισε με μυστική διπλωματία ουσιαστικά, να δώσει προτεραιότητα σε δύο ζητήματα: τον κατευνασμό της Τουρκίας και την ενίσχυση από τους συμμάχους και εταίρους. Δυστυχώς θα μάθουμε πολύ σύντομα, εάν αυτά τα ζητήματα είναι πιθανό να επιλυθούν. 

Η Τουρκία ακολουθεί μια ολοένα και πιο αυτόνομη εξωτερική πολιτική, ενώ εδραιώνει το αυταρχικό σύστημα διακυβέρνησής της. Εν μέσω μιας μεταβαλλόμενης παγκόσμιας τάξης, η Άγκυρα χρειάζεται την Ελλάδα μόνο για να ισορροπήσει τις γεωπολιτικές της φιλοδοξίες με τα βασικά οικονομικά της συμφέροντα και τις σχέσεις της με τη Δύση και όχι για να υπάρξει οποιαδήποτε επίλυση για τις θαλάσσιες ζώνες. 

Ο κόσμος γίνεται μάρτυρας κοσμοϊστορικών γεωπολιτικών αλλαγών στην ηπειρωτική Ευρώπη. Παράλληλα, η μόνιμη απειλή για τον Ελληνισμό, η Τουρκία αναπροσανατολίζει την εξωτερική της πολιτική και επεκτείνει τον περιφερειακό ρόλο της. Η Τουρκία είναι προφανώς ελεύθερη να ακολουθήσει τη δική της πορεία. Αυτό που μένει να δούμε είναι πώς ο Ελληνισμός θα εξισορροπήσει τις περιφερειακές γεωπολιτικές φιλοδοξίες της Τουρκίας με την ευρωπαϊκή γειτονιά της και τα βασικά οικονομικά συμφέροντα και περιορισμούς της. 

Εν μέσω μιας μαζικής αναταραχής στην παγκόσμια γεωπολιτική, έχει καταστεί ζωτικής σημασίας για όλους μας στην Ελλάδα να κάνουμε μια λειτουργική αξιολόγηση της διεθνούς πραγματικότητας με σκοπό να μην επιτρέψουμε να εγείρονται ζητήματα κυριαρχίας. Ο εν εξελίξει αφοπλισμός των νησιών του Αιγαίου, και η επί θύραις θεσμοποίησή του σε αποστρατιωτικοποίηση/ουδετερότητα, (με άλλοθι το σχεδιαζόμενο Ελληνο-Τουρκικό Σύμφωνο Φιλίας και μη -Επίθεσης) πρέπει να σταματήσει!!  Κάθε μέσο νόμιμης δράσης είναι καλό και πρόσφορο για τον σκοπό αυτό. Προέχει η  ενημέρωση των πολιτών για τις συνέπειες που θα έχει ο σχεδιασμός της αποστρατιωτικοποίησης και συναφούς ουδετερότητας στην ασφάλειά τους, στην ίδια τους την ζωή και στο μέλλον των παιδιών τους. Είναι απαραίτητη η διαμόρφωση και οργάνωση του πλαισίου, που θα επιτρέψει στους πολίτες ν` αναλάβουν, με συγκροτημένη δράση, την ευθύνη κάθε ενός και κάθε μίας για την άμυνα της χώρας και των επαπειλούμενων περιοχών της.

Πώς η Τουρκία μπορεί να κερδίσει χωρίς πόλεμο

Υπάρχει ένας εύλογος δρόμος για την Τουρκία να χρησιμοποιήσει εξαναγκασμό σε μαζική κλίμακα για να αναγκάσει την Ελλάδα να αποδεχθεί τις απαιτήσεις της Άγκυρας χωρίς να πυροδοτήσει μεγάλο περιφερειακό πόλεμο και χωρίς να θέσει σε κίνδυνο τους περιφερειακούς υψηλούς-στρατηγικούς στόχους της Τουρκίας.

Πολύ λίγη προσοχή δίνεται στις δυνατότητες εξαναγκασμού της Τουρκίας, ενώ η στρατιωτική ικανότητα της παραμένει στο επίκεντρο των στρατηγικών.

Μια βραχυπρόθεσμη εκστρατεία εξαναγκασμού μπορεί να δημιουργήσει συνθήκες για να παράσχει στη Τουρκία διάφορες οδούς που θα μπορούσαν να μετατρέψουν τις καταναγκαστικές δραστηριότητες της σε πολιτικά αποτελέσματα που θα της επιτρέψουν να αποκτήσει πολιτικό έλεγχο στη γεωπολιτική περιφέρεια.

Ο Ελληνισμός είναι πλήρως ικανός να αναπτύξει επαρκή αντίμετρα για να αποτρέψει και να νικήσει μια εκστρατεία εξαναγκασμού της Τουρκίας που στοχεύει την κυριαρχία μας μέσω άμεσης δράσης και στενού συντονισμό;

Ο φόβος ότι η Τουρκία θα προκαλέσει κρίση στην Ελλάδα και θα μας παρασύρει σε έναν μαζικό πόλεμο στο Αιγαίο ώθησε εδώ και πολλά χρόνια την αυξανόμενη εστίαση στην προετοιμασία για σύγκρουση. Η επέκταση των στρατιωτικών δυνατοτήτων της Τουρκίας και οι απειλές της Τουρκίας για ορόσημα όπως του αιώνα της Τουρκίας έχουν εντείνει αυτούς τους φόβους και έχουν πυροδοτήσει έντονες συζητήσεις σχετικά με τον πιθανό ρόλο και την ετοιμότητα του Ελληνισμού να αποτρέψει και να νικήσει σε μια κρίση.

Οι ανησυχίες σχετικά με την ικανότητα του Ελληνισμού να υπερασπιστεί ολιστικά στις θάλασσες του Αιγαίου και της Μεσογείου είναι έγκυρες και σημαντικές επειδή τα ελληνικά συμφέροντα θα πλήττονταν σοβαρά από την ενεργή αμφισβήτηση νήσων. Η θάλασσα είναι στρατηγικά ζωτικής σημασίας για την επιβίωση μας. 

Ωστόσο, ο Ελληνισμός εξακολουθεί να στερείται μιας σαφούς υψηλής στρατηγικής για την υπεράσπιση των κυριαρχικών δικαιωμάτων, παρά το γεγονός ότι η κυβέρνηση διατυπώνει όλο και περισσότερο τη σημασία της διατήρησης αυτών. Ακόμη χειρότερα, οι συζητήσεις για την άμυνα της Ελλάδας έχουν επικεντρωθεί σχεδόν αποκλειστικά στην αποτροπή ή την ήττα των τουρκικών ενόπλων δυνάμεων σε μια πιθανή σύγκρουση ενώ έχουν αγνοήσει σε μεγάλο βαθμό το πιθανότερο σενάριο, στοιχεία του οποίου βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη. Μια εκστρατεία εξαναγκασμού της Τουρκίας που απέχει πολύ από την εισβολή, αλλά φέρνει ωστόσο τον Ελληνισμό υπό τον έλεγχο της Άγκυρας. Η ελληνική κυβέρνηση πρέπει να πείσει την ηγέτιδα δύναμη της βορειοατλαντικής συμμαχίας ΗΠΑ και τους εταίρους στην ΕΕ να αποχωρήσουν από τη στενότερη εστίαση σε ένα μόνο επικίνδυνο σενάριο για να επανεκτιμήσουν την πλήρη απειλή που θέτει η Τουρκία και να αναπτύξουν ένα συνεκτικό σύνολο στρατηγικών για να νικήσουν όλες τις πτυχές αυτής της απειλής.

Οι στρατηγικές συζητήσεις στα διάφορα φόρα σχετικά με την άμυνα του Ελληνισμού επικεντρώθηκαν σε μεγάλο βαθμό στον τρόπο αποτροπής της σύγκρουσης. Αυτές οι συζητήσεις έχουν γίνει ιδιαίτερα εμφανείς καθώς η τουρκικές διεκδικήσεις αυξάνονται και γίνονται όλο και πιο εμφανής. Η αποφασιστικότητα των πολιτών του Ελληνισμού να διατηρήσει την κυριαρχία του ενθαρρύνει τους ηγέτες της Άγκυρας να επιλέξουν όλο και πιο καταναγκαστικά μονοπάτια για να αποκτήσουν τον έλεγχο, μέχρι και τη σύγκρουση. Σε αυτό το σημείο που έχουμε φτάσει πρέπει σίγουρα να προετοιμαστούμε για την πιθανότητα σύγκρουσης, αλλά πρέπει επίσης να προετοιμαστούμε για εναλλακτικές στρατηγικές υβριδικού πολέμου και εξαναγκασμού της Τουρκίας.

Η στρατηγική σχεδίαση της Τουρκίας, εδώ και καιρό, αναγνώρισε αυτό το σημαντικό κενό στη στρατηγική σκέψη του Ελληνισμού και προσπάθησε να εξετάσει εάν τέτοιες εξαναγκαστικές προσεγγίσεις ακόμη και βραχυπρόθεσμου πολέμου θα μπορούσαν να αναγκάσουν την Ελλάδα να υποχωρήσει στις απαιτήσεις της χωρίς σύγκρουση ή στρατιωτικό αποκλεισμό κάποιων νησιών. Έχουνε αναπτύξει μια ρεαλιστική προσέγγιση που θα μπορούσε να μας εξαναγκάσει σε μια πολιτική διευθέτηση ευνοϊκή για την Τουρκία χωρίς να εισβάλει και να καταλάβει ένα νησί. Αναφέρομαι σε αυτή την ολοκληρωμένη πολιτικο-στρατιωτική εκστρατεία ως τη βραχυπρόθεσμη πορεία εξαναγκασμού.

Η επιτυχία της πορείας δράσεως εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την αποτυχία των στόχων της να αναγνωρίσουν την ύπαρξή της ως συνεκτικό εγχείρημα. Αυξάνοντας συνεχώς την πίεση και εντείνοντας τη βασική καταναγκαστική δραστηριότητα, η Τουρκία στοχεύει να αναβαθμίζει όλο και περισσότερο τις απαιτήσεις έως ότου οι κρίσιμοι τομείς της πολιτικής της Ελλάδας αποδεχτούν μια «ειρηνευτική διαδικασία» που προτείνει η Τουρκία ως προτιμότερη από τη συνεχιζόμενη αντίσταση.

Η πορεία δράσης τους επιτίθεται σε τρία κέντρα βάρους, που παρέχουν επί του παρόντος στην κυβέρνηση της Ελλάδας και στον λαό της τη δύναμη να αντισταθούν στον εξαναγκασμό της Τουρκίας.

Το πρώτο είναι η στρατηγική σχέση ΗΠΑ-Ελλάδας, η οποία περιλαμβάνει ολοκληρωμένη διμερή συνεργασία. Εκτελούν, επιχειρήσεις παραπληροφόρησης και απειλή για στρατιωτική κλιμάκωση για να πείσει τις ΗΠΑ ότι η συνεργασία τους με την Ελλάδα δημιουργεί περαιτέρω κλιμάκωση, ενώ η ειρήνη και η ευημερία είναι προ των πυλών εάν αυτή η εταιρική σχέση σταματήσει.

Το δεύτερο κέντρο βάρους είναι η ικανότητα της Ελληνικής κυβέρνησης να λειτουργεί και να παρέχει βασικές υπηρεσίες. Οικονομικός πόλεμος, κυβερνοπόλεμος, δολιοφθορά, αυστηρές (και ψευδο-νόμιμες) απαιτήσεις της Άγκυρας, ηλεκτρονικός πόλεμος και προπαγάνδα επικριτική για την κακοδιαχείριση της κυβέρνησης επιδιώκουν να μειώσουν δραστικά την αξιοπιστία και να διαβρώσουν τη νομιμότητα της Ελληνικής κυβέρνησης στα μάτια των δικών της ανθρώπων.

Τρίτον, οι εκτεταμένες και επίμονες μελέτες ινστιτούτων στρατηγικής (πχ ΕΛΙΑΜΕΠ) διαμορφώνουν γνωστικές και ψυχολογικές εκστρατείες στοχεύοντας να σπάσουν τη βούληση των Ελλήνων για αντίσταση εκφοβίζοντας τους υποστηρικτές της αντίστασης, σπέρνοντας αμφιβολίες και φόβο στον πληθυσμό και δημιουργώντας αιτήματα για ανταλλαγή πολιτικών παραχωρήσεων για ειρήνη.

Εάν η Άγκυρα επιτεθεί επιτυχώς σε καθένα από αυτά τα κέντρα βάρους, η αίσθηση της εγκατάλειψης μεταξύ του Ελληνικού λαού θα ήταν συντριπτική και η κυβέρνηση θα αναγκαζόταν να εξετάσει ένα νέο παράδειγμα για τις θαλάσσιες ζώνες ως εναλλακτική λύση. 

Πηγή: Militaire

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή