Ακολουθήστε μας

Ευρωπαϊκή Ένωση

Τα 5G κινέζικα λιμάνια, η Ευρώπη και “ο κόσμος που έρχεται”

Δημοσιεύτηκε

στις

Χρήστος Γκουγκουρέλας

Στο διάσημο πια βιβλίο τους με τίτλο ‘‘Γιατί αποτυγχάνουν τα Έθνη’’ (Why nations fail) οι διακεκριμένοι και παγκοσμίου φήμης οικονομολόγοι και πολιτικοί επιστήμονες Daron Acemoglu και James Robinson καταγράφουν σε κάποιο σημείο (σελ. 249-252) ότι μεταξύ του 1377 και 1397 στην Κίνα των ‘‘κλειστών θεσμών’’ ο αυτοκράτορας Χονγκ Γου απαγόρευσε τις ιδιωτικές συναλλαγές ανάμεσα στους Κινέζους και τους ξένους και απαγορεύοντας παράλληλα τη ναυσιπλοΐα απέτρεψε τους υπηκόους του από το να πραγματοποιούν υπερπόντια ταξίδια.

Σχεδόν τρεις αιώνες μετά, το 1661, ο αυτοκράτορας Κανγκ Σι, προκειμένου η χώρα να αποφύγει κάθε σχέση με το διεθνές εμπόριο και τη ναυσιπλοΐα, διέταξε τους κατοίκους όλης της νότιας παράκτιας Κίνας να εγκατασταθούν αναγκαστικά στην ενδοχώρα και δη σε απόσταση τουλάχιστον 27 χλμ από τις ακτές!

Ήταν τούτες οι εποχές του κινέζικου (και όχι μόνο) ‘‘Μεσαίωνα’’, που σήμερα πια όσο μακρινές και ‘‘απίστευτες’’ φαντάζουν, τόσο ‘‘διδακτικές’’ είναι. Η σύγχρονη Κίνα, ωστόσο, είναι μια χώρα όχι μόνο απολύτως διαφορετική σε κοσμοαντίληψη αλλά πλέον και πρωτοπόρος εκεί που κρίνονται οι εξελίξεις της παγκόσμιας κοινότητας, δηλαδή στην ανάπτυξη της τεχνολογίας και στην ανοιχτή…θάλασσα!

Στη σημερινή Κίνα, λοιπόν, και στο λιμάνι της πόλης Xiamen, της επαρχίας Fujian, δημιουργήθηκε και ήδη λειτουργεί από τα μέσα του 2020 ο πρώτος τερματικός σταθμός εμπορευματοκιβωτίων (containers) στον Κόσμο υπό καθεστώς απόλυτης αυτοματοποίησης και ελεγχόμενος αποκλειστικώς δια της χρήσης ασύρματων δικτύων τεχνολογίας 5G (https://www.youtube.com/watch?v=jjeKI7OiHi0)! Η Ιστορία θα γράψει ότι αυτό είναι το πρώτο ‘‘έξυπνο’’ λιμάνι στον Κόσμο, οι εργασίες στο οποίο, από τη φόρτωση και εκφόρτωση των containers και τη χρήση των γερανών έως τη διακίνηση και αποθήκευση των εμπορευμάτων, γίνονται με σοκαριστική ακρίβεια χωρίς την παραμικρή ανθρώπινη ανάμιξη! Η αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης (artificial intelligence) και της επαυξημένης πραγματικότητας (augmented reality) σε όλο της το μεγαλείο!

1.000 χλμ πιο βόρεια, στο πιο πολυάσχολο λιμάνι του Πλανήτη, αυτό της Shanghai, που διαθέτει και τον μεγαλύτερο τερματικό σταθμό στον Κόσμο, σε έναν χώρο 2 εκατ. τ.μ. που υποδέχεται ετησίως 6,3 εκατ. containers, χωρητικότητας των 20 ποδών, εργασίες λαμβάνουν χώρα με αυτοκινούμενα οχήματα και γερανογέφυρες λειτουργούν με συστήματα προγραμματισμένης αυτοματοποίησης. Και δια τούτο οι Κινέζοι περηφανεύονται ότι έτσι μείωσαν κατά 70% το εργατικό κόστος και διαχειρίζονται ‘‘πράσινα’’ και ‘‘οικολογικά’’ το πιο μεγάλο λιμάνι της Γης.

 Στο κοντινό δε στην Shanghai λιμάνι του NingboZhoushan, το οποίο διαχειριζόμενο το μεγαλύτερο βάρος φορτίων ετησίως στον Κόσμο (889 εκατ. τόνους) είναι συνδεδεμένο με 600 άλλα λιμάνια σε πάνω από 100 χώρες και εξυπηρετεί πάνω από 250 διαφορετικά δρομολόγια, σχεδόν τα πάντα λειτουργούν μέσω του υποστηριζόμενου από την 5G τεχνολογία της Huawei υπολογιστικού νέφους (cloud) (https://carrier.huawei.com/en/success-stories/Industries-5G/Wharfs). Ο καινούργιος ‘‘θαυμαστός κόσμος’’ της Κίνας και το μεγάλο σχέδιο του ‘‘κινέζικου επεκτατισμού’’ ξεδιπλώνεται πλέον με τρόπο που θέλγει την παγκόσμια προσοχή!

Το εταιρικό-θεσμικό μόρφωμα που πρωτοστατεί σ’ όλα αυτά δεν είναι άλλο από την ‘‘COSCO SHIPPING Ports Limited’’, που συνιστά έναν από τους μεγαλύτερους στον Κόσμο διαχειριστές (operators) λιμανιών. Η πασίγνωστη κρατικοελεγχόμενη εταιρία δραστηριοποιείται στην ίδια την Κίνα, στη Νοτιοανατολική Ασία, στη Μέση Ανατολή, στη Μεσόγειο και στην Ευρώπη γενικότερα αλλά και στη Νότια Αμερική.

Έτσι, τo 2020 κατάφερε να λειτουργεί 360 θέσεις ελλιμενισμού σε 36 λιμάνια σε όλον τον Πλανήτη, από τις οποίες (θέσεις) οι 206 προορίζονται για τη φόρτωση και εκφόρτωση εμπορευματοκιβωτίων (containers) και διακινεί, παράλληλα, σε ετήσια βάση  containers χωρητικότητας 115 εκατ. ΤΕU (To ‘‘Twenty-foot Equivalent Unit’’ είναι ισοδύναμη μονάδα 20 ποδιών https://ports.coscoshipping.com/en/AboutCSP/CorporateProfile/Overview/).

Ο κινέζικος στόχος είναι πια σαφής: Δημιουργώντας ένα παγκόσμιο δίκτυο και επιδιώκοντας τον έλεγχο των λιμανιών, έχοντας έτσι λόγο στα κόστη των μεταφορών, στην ποιότητα των υπηρεσιών και ‘‘χτίζοντας’’ συνέργειες και συμμαχίες με τις χώρες των λιμανιών, τους διαχειριστές των τερματικών σταθμών και τις πλοιοκτητικές μεταφορικές εταιρίες, καταληκτική επιδίωξη των Κινέζων είναι το έντονο αποτύπωμά τους στο διεθνές θαλάσσιο εμπόριο. Και αυτό είναι απολύτως καθοριστικό:

Σύμφωνα με την Επιθεώρηση Θαλασσίων Μεταφορών της Διάσκεψης του ΟΗΕ για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη (UNCTAD Review of maritime transport, 2018) περίπου το 80% του παγκόσμιου εμπορίου σε όγκο και το 70% σε χρηματική αξία διεξάγεται μέσω θαλάσσιων μεταφορών και διοχετεύεται στα κράτη της Γης μέσω λιμανιών (https://unctad.org/webflyer/review-maritime-transport-2018).

Κατά αυτόν τον τρόπο, οι Κινέζοι σκοπεύουν τουλάχιστον να εισέλθουν ‘‘συμμετοχικά’’ στη διάδραση των οικουμενικών εξελίξεων (όπως αυτοί λένε), ή να επικρατήσουν ως παγκόσμια δύναμη, όπως πολύ ‘‘φοβούνται’’, βασιζόμενοι στα ίδια μέσα, πρακτικά στην ‘‘πεπατημένη της επιτυχίας’’, του Δυτικού Κόσμου: δηλαδή αφενός στην τεχνολογική εξέλιξη και υπεροχή και αφετέρου σε έναν sui generis καπιταλισμό που διττώς υποστυλώνεται από τη μια στις κρατικές επενδύσεις και από την άλλη στις ελεύθερες και μαζικές εμπορικές ροές.

Οι θαλάσσιες, λοιπόν, μεταφορές και η κυριαρχία στα λιμάνια αποτελούν γενικό πυλωνικό πρόταγμα του ‘‘Δρόμου του Μεταξιού’’ (BRI). H γεωστρατηγική αυτή πρωτοβουλία είναι στην ουσία το ‘‘άρμα’’ της Κίνας προς την παγκόσμια πρωτοκαθεδρία, μια που η BRI απλώνεται σε 138 χώρες του Πλανήτη και εγκολπώνει το 61% του παγκόσμιου πληθυσμού. Μόνο μέσα σε τρία χρόνια (2014-17) το εμπόριο μεταξύ της Κίνας και των χωρών της BRI εκτινάχθηκε στα 6 τρισ. δολάρια, ενώ η Κίνα σκοπεύει να δαπανήσει στις χώρες του ‘‘Δρόμου του Μεταξιού’’ για την κατασκευή (ελεγχόμενων απ’ αυτήν) υποδομών 26 τρισ. δολάρια (How Will the Belt and Road Initiative Advance China’s Interests? | ChinaPower Project (csis.org)!

Οι επενδύσεις, επομένως, ειδικά οι επενδύσεις στις υποδομές και τις μεταφορές και ιδιαιτέρως οι επενδύσεις στα σημαντικά λιμάνια που δίνουν προστιθέμενη αξία στα ίδια τα λιμάνια και στις διεθνείς προοπτικές τους, εξασφαλίζουν την επαρκή διασυνδεσιμότητά τους με τις ανοικτές αγορές και διευρύνουν ουσιαστικά τον δρόμο για περαιτέρω οικονομική διείσδυση, είναι στρατηγικής σημασίας για την Κίνα.

Έτσι, ήδη η αξία των υπερπόντιων κινεζικών επενδύσεων και κατασκευαστικών έργων από το 2005 και μετά εκτιμάται στα άνω των  2 τρισ. δολαρίων (China Global Investment Tracker | American Enterprise Institute – AEI), ενώ οι κινέζικες άμεσες ξένες επενδύσεις (FDI) στην Ευρώπη την περίοδο 2005-2019 ανήλθαν στα 383,4 δισ. δολάρια (Does China Dominate Global Investment? | ChinaPower Project (csis.org)).

Το παγκόσμιο εμπόριο, λοιπόν, και δη το θαλάσσιο, είναι το ‘‘κλειδί’’ της κινέζικης γεωπολιτικής. Η Κίνα είναι ήδη ο μεγαλύτερος εξαγωγέας στον Κόσμο από το 2009 (με εξαγωγές $2.641 τρις το 2019 https://www.investopedia.com/ask/answers/011915/what-country-worlds-largest-exporter-goods.asp), ενώ τα επόμενα 15 χρόνια σκοπεύει να εισάγει, για να αυξήσει την οικονομική διάδραση με πάμπολλες χώρες του Πλανήτη, προϊόντα και υπηρεσίες αξίας 30 τρισ. δολαρίων!

Στο πλαίσιο αυτό, η Kίνα, προκειμένου να υποστηρίξει το ‘‘θαλάσσιο σκέλος’’ του σχεδιασμού της ΒRI, επιδιώκει να ελέγξει τα σημαντικά ευρωπαϊκά λιμάνια και όλα τα λιμάνια που βρίσκονται στη θαλάσσια διασυνδετήρια οδό που την ενώνει γεωγραφικά με την Ευρώπη (ίδετε τον Χάρτη στο τέλος του κειμένου). Υπ’ αυτήν την στρατηγική:

Στην Ισπανία δια της ‘‘CSP Iberian Valencia Terminal, S.A.U’’ και της ‘‘CSP Iberian Bilbao Terminal, S.L.’’ διαχειρίζεται πλειοψηφικά τα λιμάνια της Valencia και του Bilbao. Ειδικά, λοιπόν, με το λιμάνι της πρώτης άνω πόλης η Κίνα προσπαθεί να συμμετάσχει σημαντικά στις εμπορικές ροές της Δυτικής Μεσογείου ‘‘επηρεάζοντας’’ τον άμεσο εφοδιασμό της Δυτικής Ευρώπης (Ισπανίας, Πορτογαλίας και Γαλλίας).

Στην Ιταλία με το λιμάνι του Vado (και δια της ‘‘Reefer Terminal S.p.A.’’), το οποίο είναι διασυνδεδεμένο με καλά εξελιγμένο σιδηροδρομικό δίκτυο (4 γραμμές και 14 τρένα), ο ασιατικός ‘‘γίγαντας’’ επιδιώκει να έχει άμεση πρόσβαση στην Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη, δηλαδή στις αγορές της Ελβετίας, της Γερμανίας αλλά και της Γαλλίας.

Στην Τουρκία με το λιμάνι του Kumport στη θάλασσα του Μαρμαρά, το οποίο είναι το πρώτο στη διαχείριση containers λιμάνι της γείτονος χώρας, η Κίνα προσπαθεί να ελέγξει την εμπορική διασύνδεση, μέσω των στενών του Βοσπόρου, του Αιγαίου (και ευρύτερα της Μεσογείου) με τη Μαύρη Θάλασσα. Το συγκεκριμένο λιμάνι το 2018 παρουσίασε αύξηση στη διεκπεραιωτικότητα (αγγλιστί ‘‘throughput’’) των εμπορευματοκιβωτίων του κατά 18,3% σε σχέση με το 2017 και ουσιαστικά αποτελεί το ‘‘αντίπαλο δέος’’ του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, επί του οποίου οι Αμερικανοί έχουν ήδη αρχίσει να υλοποιούν τα… μεγάλα τους σχέδια!.

Στην Ελλάδα με το λιμάνι του Πειραιά, το τέταρτο λιμάνι της Ευρώπης που διαχειρίζεται containers 6.200.000 ΤΕU(!) το χρόνο, έχοντας ήδη το πλειοψηφικό πακέτο που πρόκειται βάσει της συμφωνίας με τη χώρα μας να το αυξήσει, η Κίνα στοχεύει να κατέχει σταθερά τον ‘‘ανεκτίμητης γεωπολιτικής αξίας’’ γεωγραφικό και επικοινωνιακό κόμβο που αφενός θα την ενώνει ‘‘ομφαλικά’’ με τις χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης και αφετέρου θα ‘‘αναζωογονεί’’ ασταμάτητα, μέσω των διατρεχουσών από το λιμάνι εμπορικών ροών, τη περίφημη οικονομική και πολιτική συμμαχία της με τις χώρες αυτές, ήτοι την ‘‘πρωτοβουλία 17+1’’ (ChinaCEEC Initiative)H δράση των Κινέζων στο λιμάνι του Πειραιά είναι ένα πολύτιμο δείγμα για το πώς αυτοί ‘‘χτίζουν’’ τη γεωστρατηγική αρχιτεκτονική τους.

Στην Αίγυπτο με το λιμάνι στο Κανάλι του Σουέζ (port Tawfiq), από τα Στενά του οποίου κάθε μέρα μεταφέρονται 4 εκατ. βαρέλια πετρελαίου, πέραν της  επιπρόσθετης ποσότητας που αντιστοιχεί σε 1,5 εκατ. βαρέλια πετρελαίου και μετάγεται δια του αγωγού ‘‘Suez Mediterranean’’, η Κίνα αποπειράται να ελέγξει το ιστορικό και γεωγραφικό θαλάσσιο μεταίχμιο μεταξύ του Ινδικού Ωκεανού και της Μεσογείου.

Εν τέλει, με το λιμάνι του Abu Dhabi, πρωτεύουσας των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, στο οποίο δια της ‘‘CSP Abu Dhabi Terminal L.L.C.’’ διακατέχει το 90% των μετοχών, η ασιατική υπερδύναμη επιχειρεί να εκδηλώνει το έντονο γεωοικονομικό αποτύπωμά της στα στενά του Περσικού Κόλπου, που στην ουσία αποτελούν τη θαλάσσια διέξοδο της ΝΑ Ασίας προς τα Στενά του Σουέζ και απ’ εκεί στην Ευρώπη

Όλα δε τα παραπάνω λιμάνια αποτελούν, όπως προκύπτει από την οπτική επισκόπηση του Παγκόσμιου Χάρτη, τους κρίσιμους εκείνους κόμβους που συναπαρτίζουν το θαλάσσιο μεγα-δίκτυο ανάμεσα στη ΝΑ Ασία (ο ένας πόλος) και την Ευρώπη (ο έτερος πόλος). Από το Abu Dhabi ως το Brugge και την Antwerp στο Βέλγιο (ίδετε ξανά τον Χάρτη στο τέλος του κειμένου), άλλωστε, απλώνεται ο νευραλγικότερος ίσως ευρύτερος γεωπολιτικός χώρος του Πλανήτη που είναι εξαιρετικά σημαίνων και για το παγκόσμιο εμπόριο αλλά και τις διεθνείς ροές είτε αγαθών και υπηρεσιών, είτε ιδεολογιών, είτε προτύπων και κουλτούρας.

Το θετικό για την Κίνα είναι ότι ήδη από το 2015 έχει συνυπογράψει με την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) μια ευρύτερη συνεργασία για το 5G και τα επικοινωνιακά δίκτυα του μέλλοντος (https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_15_5715) και μάλιστα η ΕΕ, αντιλαμβανόμενη τη σπουδαιότητα που θα έχουν για το γεωπολιτικό γίγνεσθαι οι τεχνολογικές τομές και οι αλματώδεις εξελίξεις στο πεδίο της ΙΤ (Information Technology), έχει προχωρήσει σε ένα γενικό και συνεκτικό ‘‘Σχέδιο Δράσης’’ για την ενσωμάτωση και προώθηση 5G τεχνολογίας στην ενωσιακή επικράτεια (file:///C:/Users/user/Downloads/5GforEuropeAnActionPlan.pdf).

Ωστόσο, θεωρώ δεδομένο ότι από εδώ και μπρος ο ‘‘Δρόμος του Μεταξιού’’ όσο πλησιάζει προς την Ευρώπη και εισέρχεται στα εδάφη της θα μετουσιώνεται σε ‘‘Δρόμο με αγκάθια’’ για την Κίνα. Η επάνοδος των ΗΠΑ στην παγκόσμια γεωπολιτική σκακιέρα, που ως πρωταρχική προτεραιότητα θα έχει την ‘‘επανασυγκόλληση των θεσμικών, οικονομικών και συμφεροντολογικών αρμών’’ του Δυτικού Κόσμου θα μετατρέψει όχι μόνο τις κρίσιμες γαίες αλλά και τις κρίσιμες θάλασσες του Πλανήτη σε μια υπερμεγέθη ‘‘κονίστρα’’, επί της οποίας θα ‘‘συναγωνιστούν’’ (αν δεν συγκρουστούν σφοδρά) ο κινέζικος γεωοικονομικός επεκτατισμός κυρίως με το αμερικανικό όραμα για την οικουμενική ordo rerum.

H EE, άλλωστε, έχει δεσμευτεί να συνεργαστεί παγκοσμίως επί θεμάτων της τεχνολογίας 5G (https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/5G-international-cooperation) και υπό αυτό το πρίσμα θα δεχθεί αφόρητες πιέσεις από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα ζητήματα της αποδοχής και απορρόφησης κινέζικων τεχνολογιών που οι ΗΠΑ εκλαμβάνουν κάτι σαν ‘‘Δούρειο Ίππο’’ της ασιατικής χώρας έναντι ολάκερου του Δυτικού Κόσμου. Όσον αφορά ειδικά το 5G, οι Αμερικανοί έχουν ήδη ενεργοποιήσει μια σημαντική παγκόσμια θεσμική πρωτοβουλία, την λεγόμενη ‘‘Clean Network’’ (https://2017-2021.state.gov/the-clean-network//index.html), έτσι ώστε να εμποδιστεί σε όλα τα μήκη και πλάτη του Πλανήτη η μετάδοση, η εγκατάσταση και η ευρεία χρήση του… ‘‘κακού και αδιαφανούς’’ κινέζικου 5G.

Όπως και να έχει πάντως, το μέλλον ‘‘έρχεται’’ κατά πάνω μας με ρυθμούς γοργούς και οιωνούς απρόβλεπτους. Και δεν θα περιμένει κανέναν. Από την άποψη της παγκόσμιας Πολιτικής Οικονομίας, ωστόσο, μου φαίνεται όλο και πιο ορατό και αναδεικνυόμενο το τρίλημμα πολιτικού προβληματισμού που είχε θέσει ο διάσημος οικονομολόγος Dani Rodrik με το βιβλίο του ‘‘Το παράδοξο της Παγκοσμιοποίησης: H Δημοκρατία και το Μέλλον της Παγκόσμιας Οικονομίας’’. Ο πανεπιστημιακός Καθηγητής είχε υποστηρίξει ότι υπάρχει μια αναπόφευκτη σύγκρουση μεταξύ της παγκοσμιοποίησης, του εθνικού κράτους και της Δημοκρατίας και ότι στη σύγχρονη επί Γης πραγματικότητα οι χώρες μπορεί να έχουν  δύο μόνο από τα παραπάνω, όχι όμως και τα τρία ταυτόχρονα.

Αν ισχύει το ‘‘τρίλημμα Rodrik’’ και αποδεχθούμε την πολιτική του ορθότητα, μοιάζει, λοιπόν, οι Κινέζοι να έχουν ήδη από καιρό ‘‘σφραγίσει’’ τις δικές τους δύο επιλογές, ποντάροντας παραδοσιακά στο δυνατό εθνικό τους κράτος αλλά και ‘‘νεωτερικά’’ στη δυναμική της (οικονομικής) παγκοσμιοποίησης. Από την άλλη, η Δύση, κρατώντας σφιχτά την αδιαπραγμάτευτη ‘‘σταθερά’’ της Δημοκρατίας, μοιάζει από πνευματικά νωθρή έως αναποφάσιστη στο τι από τα άλλα δύο (εθνικό κράτος ή παγκοσμιοποίηση) θα δώσει γεωπολιτική και οικονομική βαρύτητα. Το μόνο σίγουρο, πάντως, είναι ότι οι απαντήσεις, σε έναν Κόσμο που κινείται με αυτές τις ‘‘ταχύτητες’’, δεν πρόκειται να αργήσουν, το δε ακόμη πιο σίγουρο (είναι) ότι η εποχή του μεσαιωνικού κινέζικου (θαλάσσιου και όχι μόνο) απομονωτισμού που οι Αcemoglu και Robinson είχαν περιγράψει, έχει περάσει προ πολλού και δη ανεπιστρεπτί…..

Κατερίνη, 10/2/2021

ΧΡΗΣΤΟΣ ΓΚΟΥΓΚΟΥΡΕΛΑΣ

ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ

LLM IN INTERNATIONAL COMMERCIAL LAW

LLM IN EUROPEAN LAW

Cer. LSE in Business, International

                                             Relations and the political science.

Σημείωση: Ο παρακάτω Χάρτης, αλιευθείς από το site της ‘‘COSCO’’ αποτυπώνει και ‘‘εξηγεί’’ τη χωροθετική σπουδαιότητα των λιμανιών στα οποία ήδη αναμίχθηκαν οι Κινέζοι αλλά και δίδει την προοπτική του θαλάσσιου ‘‘στρατηγικού τους βάθους’’.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ευρωπαϊκή Ένωση

ΕΕ: Η χρηματοδότηση ύψους 1,5 δισ. ευρώ για την Ευρωπαϊκή Αμυντική Βιομηχανία, δεν επαρκεί

Δημοσιεύτηκε

στις

REUTERS/Thomas Peter

Έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου

Δεν ανταποκρίνεται στους στόχους ενίσχυσης της, το πρόγραμμα για την Ευρωπαϊκή Αμυντική Βιομηχανία, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, εκτιμά το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΕΣ).

Σε έκθεση που δημοσίευσε σήμερα, το ΕΕΣ ζητά αρτιότερο σχεδιασμό του προγράμματος για την ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία (EDIP) και καλύτερη ισορροπία μεταξύ των στόχων πολιτικής, του προτεινόμενου προϋπολογισμού και του χρονοδιαγράμματος. Η διαβούλευση με το ΕΕΣ επί της πρότασης, είναι υποχρεωτική.

Η ΕΕ, αντιμέτωπη με την επανεμφάνιση πολεμικών επιχειρήσεων μεγάλης κλίμακας στην Ευρώπη, έχει θέσει την άμυνα σε πολύ υψηλή θέση στην ατζέντα της. Η πρόταση EDIP προορίζεται ως το πρώτο βήμα για την εφαρμογή της ευρωπαϊκής βιομηχανικής στρατηγικής στον τομέα της άμυνας.

Στόχος είναι να ενισχυθεί η ευρωπαϊκή βιομηχανική και τεχνολογική βάση στον τομέα της άμυνας (ΕΒΤΒΑ), ειδικότερα δε να διασφαλιστεί η έγκαιρη διαθεσιμότητα και προμήθεια αμυντικών προϊόντων. Παράλληλα επιδιώκεται η συμβολή στην ανάκαμψη, στην ανασυγκρότηση και στον εκσυγχρονισμό της αμυντικής ικανότητας της Ουκρανίας.

«Η νομοθετική πρόταση της ΕΕ για την ενίσχυση της αμυντικής βιομηχανικής ετοιμότητάς της, χρήζει αρτιότερου σχεδιασμού. Αναγκαία είναι επίσης η επίτευξη κατάλληλης ισορροπίας μεταξύ των στόχων πολιτικής, του προτεινόμενου προϋπολογισμού και του σχετικού χρονοδιαγράμματος», δήλωσε ο Marek Opioła, Μέλος του ΕΕΣ και αρμόδιος για τη γνώμη.

Το ΕΕΣ επισημαίνει τον κίνδυνο, το χρηματοδοτικό κονδύλιο που προτείνεται, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, να μην ανταποκρίνεται στις φιλοδοξίες του προγράμματος. Τονίζει ότι η Επιτροπή δεν αξιολόγησε το ύψος της ενωσιακής δημοσιονομικής στήριξης που απαιτείται για την υλοποίηση των προτεινόμενων μέσων πολιτικής.

Η στήριξη της Ουκρανίας

Όσον αφορά το μέσο στήριξης της Ουκρανίας, που περιλαμβάνεται στην πρόταση, το ΕΕΣ διαπιστώνει ότι δεν ορίζεται συγκεκριμένο χρηματοδοτικό κονδύλιο. Τα κράτη μέλη συμφώνησαν να χρησιμοποιήσουν τα κέρδη που αποφέρει η επένδυση δεσμευμένων ρωσικών περιουσιακών στοιχείων με σκοπό τη στήριξη της Ουκρανίας · ένα ποσοστό των εσόδων θα μπορούσε να διοχετευθεί στην Ουκρανίας. Ωστόσο, το ΕΕΣ εκτιμά ότι η αδυναμία πρόβλεψης, τόσο του ύψους της χρηματοδότησης από τη συγκεκριμένη πηγή, όσο και της διάρκειάς της, ενέχει κινδύνους.

Πηγή: ΑΜΠΕ

Συνέχεια ανάγνωσης

Ευρωπαϊκή Ένωση

Η συνταγή Ντράγκι για να μην βλέπει η ΕΕ με τα κιάλια ΗΠΑ και Κίνα

Δημοσιεύτηκε

στις

Σωτήριες οι προτάσεις Ντράγκι

Το… κοινό μυστικό εκατομμυρίων Ευρωπαίων έβγαλε σε δημόσια θέα ο πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Μάριο Ντράγκι, παραδίδοντας την ογκώδη –και πολύ σημαντική- έκθεση που του είχαν ζητήσει η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για τις ενέργειες που θεωρούνται επείγουσες για να βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σε ένα περιβάλλον όπου ήδη η Κίνα και οι ΗΠΑ προηγούνται με διαφορά ασφαλείας.

Ο κ. Ντράγκι επέδειξε την ανάγκη που όλες οι κυβερνήσεις και όλα τα όργανα σχεδιασμού πολιτικών και λήψης απόφασης της ΕΕ ήδη γνώριζαν: Η Ένωση χρειάζεται μαζικές και επείγουσες –πρόσθετες- επενδύσεις εκατοντάδων δισεκατομμυρίων για να… πλησιάσει ξανά τις δύο υπερδυνάμεις στην τεχνολογία, την καινοτομία και την έρευνα.

Όπως επισημαίνεται από μεγάλα ευρωπαϊκά πρακτορεία, επί της ουσίας ο Μάριο Ντράγκι προειδοποίησε την Ευρωπαϊκή Ένωση ότι βρίσκεται αντιμέτωπη με «υπαρξιακή πρόκληση» αν δεν στραφεί σε μεγάλες επενδύσεις και αν δεν επαναφέρει και δεν εφαρμόσει τον μοχλό ανάπτυξης μέσω «έκδοσης εργαλείων κοινού χρέους», ομολόγων, κλπ.

Ο κ. Ντράγκι παρέδωσε σε λιτή δημόσια τελετή την έκθεσή του στην πρόεδρο της Κομισιόν την περασμένη Δευτέρα. Σε γενικές γραμμές, επισημαίνει –προειδοποιεί- πως η Ευρωπαϊκή Ένωση βρίσκεται σε οικονομική υστέρηση σε σχέση με τις Ηνωμένες Πολιτείες και θα πρέπει να συνεχίσει την κοινή έκδοση χρέους για τη βελτίωση της παραγωγικότητας αλλά και την ενίσχυση της ασφάλειάς της (αμυντικές δαπάνες).

Η Ένωση χρειάζεται κατά τον ίδιο πολύ περισσότερο συντονισμό στη βιομηχανική πολιτική, ταχύτερες αποφάσεις και μαζικές επενδύσεις, αν θέλει να συμβαδίσει στον οικονομικό τομέα με ανταγωνιστές όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Κίνα.

Μετά την επιτυχία του ιστορικού σχεδίου ανάκαμψης έπειτα από την πανδημία της Covid, η ΕΕ θα πρέπει «να συνεχίσει την έκδοση εργαλείων κοινού χρέους για την χρηματοδότηση κοινών προγραμμάτων επενδύσεων με στόχο την αύξηση της παραγωγικότητας και της ασφάλειας της ΕΕ», σημειώνει στην εισαγωγή της 400σέλιδης έκθεσης ο πρώην πρωθυπουργός της Ιταλίας και πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, επισημαίνοντας το οικονομικό «χάσμα» που χωρίζει την Ευρώπη από τις ΗΠΑ.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση χρειάζεται επιπλέον επενδύσεις ύψους 750-800 δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως — που αντιστοιχούν στο 5% του ΑΕΠ – , πολύ υψηλότερο του 1%-2% του Σχεδίου Μάρσαλ για την ανοικοδόμηση της Ευρώπης μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, όπως επισημαίνει το Euronews.

170 ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΣΕ 400 ΣΕΛΙΔΕΣ

«Οι ανάγκες για επενδύσεις είναι τεράστιες», προειδοποίησε ο Μάριο Ντράγκι κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου στις Βρυξέλλες, παρουσία της προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν. Επιμένοντας ότι υπάρχει ανάγκη «δραστικής αλλαγής» στην ευρωπαϊκή προσέγγιση, παρουσίασε ορισμένες από τις «170 προτάσεις του».

Η ιδέα της έκδοσης κοινού χρέους παραμένει πάντως κόκκινη γραμμή για πολλές χώρες της βόρειας Ευρώπης, με προεξάρχουσα την Γερμανία, που εξακολουθούν να φοβούνται ότι θα υπερχρεωθούν για να καλύψουν τις καθυστερήσεις των χωρών του ευρωπαϊκού νότου. Ήδη, λίγες ώρες μετά τη δημοσιοποίηση της έκθεσης Ντράγκι, ο υπουργός Οικονομίας της Γερμανίας, Κρίστιαν Λίντνερ δήλωσε πως η ΕΕ θα πρέπει να εργαστεί για την κινητοποίηση των αναπτυξιακών δυνάμεων του ιδιωτικού τομέα και όχι για περισσότερο δημόσιο δανεισμό.

“Ωστόσο, ο κοινός δανεισμός της ΕΕ δεν θα λύσει τα διαρθρωτικά προβλήματα”, δήλωσε ο Λίντνερ, προσθέτοντας ότι το κύριο πρόβλημα δεν είναι η έλλειψη επιδοτήσεων, αλλά η γραφειοκρατία.

Ο Μάριο Ντράγκι αναγνωρίζει ότι αυτό το σχέδιο δεν είναι εφικτό, εκτός «αν συντρέξουν οι πολιτικές και θεσμικές συνθήκες», προσθέτει το Euronews.

Επισημαίνει την ανάγκη κινητοποίησης ιδιωτικών κεφαλαίων για την χρηματοδότηση της καινοτομίας, μέσω της δημιουργίας μίας πραγματικής «Ενωσης αγορών κεφαλαίων».

«Το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα ανά κάτοικο έχει αυξηθεί σχεδόν επί δύο φορές στις Ηνωμένες Πολιτείες σε σχέση με την Ευρώπη από το 2000», προειδοποιεί ο πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας στην έκθεση αυτή, τη σύνταξη της οποίας υπενθυμίζουμε ζήτησε η πρόεδρος της Κομισιόν και προφανώς κάπως θα πρέπει να την αξιοποιήσει.

Τα πορίσματα της έκθεσης του Μάριο Ντράγκι προορίζονται να γίνουν πηγή έμπνευσης του έργου της νέας Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τα πέντε προσεχή χρόνια.

Symbolbild zum Thema EU-Wirtschaft, Konjunkturrückgang, Rezession in der Eurozone

ΣΤΑΣΙΜΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΥΦΕΣΗ

Η Ευρωπαϊκή Ένωση πλήττεται από οικονομική στασιμότητα εδώ και ενάμισι χρόνο. Οι επιδόσεις της στην υπέρβαση της κρίσης που προκλήθηκε από την πανδημία ήταν χαμηλότερες σε σχέση με τις ΗΠΑ, όπως συνέβη και με τη χρηματοπιστωτική κρίση του 2008.

Η υστέρηση εξηγείται «κυρίως με τη μεγαλύτερη επιβράδυνση της παραγωγικότητας στην Ευρώπη» και αντιπροσωπεύει απειλή για το κοινωνικό της μοντέλο, προειδοποιεί ο Μάριο Ντράγκι.

«Αν η Ευρώπη δεν καταφέρει να γίνει παραγωγικότερη, θα είμαστε αναγκασμένοι να κάνουμε επιλογές. Δεν θα μπορούμε ταυτόχρονα να έχουμε ηγετική θέση στον τομέα των νέων τεχνολογιών, να είμαστε υπόδειγμα κλιματικής υπευθυνότητας και ανεξάρτητος παράγοντας στην διεθνή σκηνή. Δεν θα μπορούμε να χρηματοδοτήσουμε το κοινωνικό μας μοντέλο. Θα πρέπει να αναθεωρήσουμε προς τα κάτω ορισμένες έως και το σύνολο των φιλοδοξιών μας. Πρόκειται για μία υπαρξιακή πρόκληση».

ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΠΥΛΩΝΕΣ ΤΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΝΤΡΑΓΚΙ

Οι προτάσεις τις οποίες καταγράφει στην έκθεσή του ο πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες: την τόνωση της καινοτομίας και την κάλυψη του χάσματος που υπάρχει αυτή τη στιγμή με τις ΗΠΑ, τον συνδυασμό της απανθρακοποίησης της οικονομίας με την ανταγωνιστικότητα, και την αύξηση της ασφάλειας και τη μείωση των εξαρτήσεων.

Ειδικά για τη διασύνδεση της ανταγωνιστικότητας με την πράσινη μετάβαση, ο κ. Ντράγκι επεσήμανε πως η αγορά ενέργειας της ΕΕ λειτουργεί βάσει ενός σχεδιασμού (Target Model) από την εποχή όπου στο ενεργειακό μείγμα κυριαρχούσαν το φυσικό αέριο και τα ορυκτά καύσιμα, κάτι που δεν ισχύει σήμερα, ενώ στην αγορά κυριαρχούν εδραιωμένα συμφέροντα, με αποτέλεσμα να μην αξιοποιούνται τα οφέλη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας μεταξύ άλλων για μείωση των τιμών ενέργειας.

Τα κύρια ερωτήματα, κατά τον Μάριο Ντράγκι, είναι πώς θα χρηματοδοτηθούν οι τεράστιες επενδύσεις που χρειάζονται και πώς θα μπορέσουν οι 27 να συντονίσουν τις πολιτικές τους.

Όπως σημείωσε ο κ. Ντράγκι, η στρατηγική περιέχει 170 αναλυτικές προτάσεις, οι οποίες είναι αμέσως εφαρμόσιμες χάρη στο προβάδισμα της Ευρώπης όσον αφορά την ποιότητα της εκπαίδευσης, των συστημάτων υγείας και των συστημάτων κοινωνικής ευημερίας.

The flags of China and the European Union waving. International relations and diplomacy.

ΤΟ ΧΑΣΜΑ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ΕΝΑΝΤΙ ΤΩΝ ΗΠΑ

Όσον αφορά τους πυλώνες της στρατηγικής που προτείνει, ο κ. Ντράγκι σημείωσε κατ’ αρχήν πως πρέπει να κλείσει το χάσμα στην καινοτομία με τις ΗΠΑ, καθώς η Ευρώπη βρίσκεται σε μια «στατική βιομηχανική δομή» με εταιρίες μεσαίου μεγέθους στους ίδιους τομείς όπως πριν 20 χρόνια, τη στιγμή που οι ΗΠΑ έχουν μεταβεί στην ψηφιακή εποχή.

Υπενθύμισε πως από το 2008, το 30% των εταιριών με αξία πέραν του 1 δις ευρώ εγκατέλειψαν την ΕΕ, με τις πλείστες να πηγαίνουν στις ΗΠΑ. Η αδυναμία στον τομέα της τεχνολογίας, όπως είπε, περιορίζει παράλληλα και την καινοτομία σε παραδοσιακούς τομείς.

Σε σχέση με τον δεύτερο πυλώνα, τον συνδυασμό της ανταγωνιστικότητας με την πράσινη μετάβαση, ο κ. Ντράγκι σημείωσε πως η αγορά ενέργειας της ΕΕ σήμερα «είναι ακόμα σχεδιασμένη για μια εποχή όταν το φυσικό αέριο και τα ορυκτά καύσιμα ήταν τα σημαντικά στοιχεία του ενεργειακού μείγματος».

Το 2020, συνέχισε, το φυσικό αέριο καθόριζε τις τιμές της ενέργειας κατά το 60%, παρά το ότι αποτελούσε μόλις 20% του μείγματος, ενώ στην αγορά κυριαρχούν «εδραιωμένα συμφέροντα» και η ενέργεια αποτελούσε μηχανή εσόδων για τους εθνικούς προϋπολογισμούς.

Το αποτέλεσμα, πρόσθεσε, είναι πως δεν μπορούμε να αξιοποιήσουμε τα οφέλη των ανανεώσιμων για τους καταναλωτές, και για αυτό «πρέπει να στοχεύσουμε στην αποσύνδεση» ώστε οι πολίτες να δουν τη διαφορά στους λογαριασμούς.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο πρώην επικεφαλής της ΕΚΤ υπογράμμισε την ανάγκη καθαρών τεχνολογιών και την αύξηση της παροχής πράσινης ενέργειας, κάτι που κάνουν με κίνητρα οι ΗΠΑ, τη στιγμή που η Κίνα ανταγωνίζεται την ΕΕ στην παραγωγή αυτών των τεχνολογιών.

Τρίτον, ο κ. Ντράγκι αναφέρθηκε στον πυλώνα των προτάσεων που αφορούν την αύξηση της ασφάλειας και τη μείωση των των εξαρτήσεων, μεταξύ άλλων μέσω εξωτερικής οικονομικής πολιτικής, συμφωνίες με χώρες κλειδιά και οικοδόμηση των δυνατοτήτων της αμυντικής βιομηχανίας.

ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΤΗΣ ΠΡΟΕΔΡΟΥ

Μιλώντας στο πλαίσιο της συνέντευξης Τύπου, η κ. Φον ντερ Λάιεν υπογράμμισε πως από τότε που ζήτησε τη συγκεκριμένη έκθεση από τον κ. Ντράγκι, πριν έναν χρόνο, το θέμα της ανταγωνιστικότητας έχει κερδίσει δυναμική στις συζητήσεις των κρατών μελών, με την ίδια να το αναδεικνύει στις πολιτικές κατευθυντήριες γραμμές για τη δεύτερη θητεία της τις οποίες δημοσίευσε τον Ιούλιο ενόψει της έγκρισης της υποψηφιότητας της από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Στην παρέμβασή της, η κ. Φον ντερ Λάιεν εστίασε σε τρεις εισηγήσεις της έκθεσης που θεώρησε σημαντικές: την ανάγκη να προχωρήσουν η ψηφιακή και η πράσινη μετάβαση – καθώς οι βάσεις έχουν μπει – μέσω της στήριξης στη βιομηχανία, την ανάγκη για ενίσχυση των δεξιοτήτων των εργαζομένων που θα παράγουν και θα χειρίζονται νέες τεχνολογίες, και την ανάγκη η ΕΕ να είναι ανθεκτική ώστε να καταστεί ανταγωνιστική εστιάζοντας σε ζητήματα όπως την πρόσβαση σε κρίσιμες πρώτες ύλες, απαραίτητα εξαρτήματα ή διασύνδεση στον τομέα της ενέργειας.

Εξηγώντας τη φιλοσοφία της ογκώδους έκθεσης, ο κ. Ντράγκι σημείωσε πως αν και έχει ειπωθεί πολλές φορές πως η ανάπτυξη στην ΕΕ επιβραδύνεται, έως και πριν δύο χρόνια δεν θα γινόταν η σημερινή συζήτηση. Ωστόσο σήμερα, επεσήμανε, το παγκόσμιο εμπόριο έχει επίσης επιβραδυνθεί, η αγορά της Κίνας είναι λιγότερη ανοιχτή και μάλιστα ανταγωνίζεται την ΕΕ, η Ευρώπη έχει χάσει τη Ρωσία ως κύρια πηγή φτηνής ενέργειας, και πλέον πρέπει να επενδύσει στην άμυνα της για πρώτη φορά από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Στο παρελθόν, σημείωσε, η Ευρώπη μπορούσε να επενδύει στην αύξηση του πληθυσμού, ο οποίος αναμένεται να μειωθεί σταδιακά την επόμενη δεκαετία, τη στιγμή που η παραγωγικότητα παραμένει αδύναμη και οι φιλοδοξίες αυξάνονται, τόσο στον τομέα της κλιματικής αλλαγής όσο και στην άμυνα, παράλληλα με την ανάγκη να διατηρηθεί το μοντέλο κοινωνικής πρόνοιας της ηπείρου.

«Οι επενδύσεις που προϋποθέτουν όλα αυτά είναι τεράστιες» τόνισε, κάνοντας λόγο για ανάγκη αύξησης των επενδύσεων κατά 5% του ΑΕΠ, στα επίπεδα που καταγράφηκαν τελευταία φορά τις δεκαετίες του 1960 και του 1970. Η ανάπτυξη, συνέχισε, είναι κρίσιμης σημασίας ώστε η ΕΕ να μπορεί να διασφαλίσει τις ιδρυτικές αξίες της ευημερίας, της ισότητας, της ελευθερίας και της δημοκρατίας.

ΒΑΡΟΥΦΑΚΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΗ ΑΠΕΡΓΙΑ

Τον Μάρτιο του 2024, όταν οι Βρυξέλλες και άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες και πόλεις συγκλονίζονταν από τον ξεσηκωμό των οργανωμένων γεωργοκτηνοτρόφων, απαιτώντας αλλαγές στις πολιτικές της ΕΕ για την πράσινη μετάβαση και την προστασία του περιβάλλοντος και τη διαφύλαξη των συμφερόντων των αγροτών έναντι του αθέμιτου ανταγωνισμού που υφίστανται από συναδέλφους τους σε τρίτες χώρες, όπου δεν εφαρμόζονται τα αυστηρά και δαπανηρά κριτήρια καταλληλότητας προϊόντων που επιβάλλονται στην ΕΕ, ο οικονομολόγος Γιάνης Βαρουφάκης είχε δημοσιεύσει ένα άρθρο στον ευρωπαϊκό Τύπο, το οποίο άγγιζε κάποια από τα θέματα που αγγίζει σήμερα και η έκθεση Ντράγκι.

Ο κ. Βαρουφάκης είχε γράψει μεταξύ άλλων σε εκείνο το άρθρο: «Επί πλέον, υπάρχουν δύο πρόσθετα προβλήματα που αγνοούνται εσκεμμένα. Το ένα είναι η Πράσινη Συμφωνία της ΕΕ, που οι Βρυξέλλες διατυμπανίζουν αλλά δεν έχουν τη δυνατότητα να χρηματοδοτήσουν. Παραδείγματος χάριν, στην Ολλανδία το κορυφαίο οικολογικό πρόβλημα είναι τα νιτρικά άλατα που δηλητηριάζουν δεκαετίες τώρα τον υδροφόρο ορίζοντα. Μετά από δεκαετίες που η κυβέρνηση έκανε τα στραβά μάτια, ξάφνου – υπό την πίεση των Βρυξελλών – απαίτησε από τους Ολλανδούς αγρότες να λύσουν το πρόβλημα με δικό τους κόστος, μεταξύ άλλων μέτρων, “θυσιάζοντας” μία στις τρεις αγελάδες.

Ακόμα πιο δυσεπίλυτο είναι το δεύτερο πρόβλημα που προκάλεσε η 15ετής οικονομική ύφεση που ακολούθησε το τραπεζικό Κραχ του 2008. Το αποτέλεσμα των πανευρωπαϊκών πολιτικών λιτότητας, που ήταν η βασική πολιτική αντιμετώπισης της κρίσης αυτής, ήταν η κατάρρευση των επενδύσεων.

Τα αποτελέσματα αυτής της επιλογής είναι καταιγιστικά: Η επενδυτική απεργία ευθύνεται για τη σημερινή αποβιομηχάνιση της Γερμανίας και της Βόρειας Ιταλίας ταυτόχρονα.

Ολόκληρο το βιομηχανικό καρτέλ της Βόρειας και Κεντρικής Ευρώπης αποδομείται και, έτσι, αδυνατεί να χρηματοδοτεί την Κοινή Αγροτική Πολιτική, όπως είχε συμφωνηθεί με τους τσιφλικάδες του Βορρά από την δεκαετία του ’50.

Παράλληλα, μένει με άδεια τα ταμεία η Πράσινη Συμφωνία της ΕΕ, με τα βάρη της να πέφτουν δυσανάλογα στους ώμους των αγροτών και των λαϊκών τάξεων.

Με άλλα λόγια», επισήμανε ο κ. Βαρουφάκης, «για τον ξεσηκωμό ακόμα και των πλουσιότερων Γερμανών και Ολλανδών μεγαλοαγροτών, που για πρώτη φορά συναγωνίζονται τους Έλληνες, Γάλλους και Ισπανούς συναδέλφους τους στις κινητοποιήσεις και στα μπλόκα, ευθύνεται ο ανόητος χειρισμός της αναπόφευκτης κρίσης του ευρώ».

Από το περιοδικό Insider

Συνέχεια ανάγνωσης

Ευρωπαϊκή Ένωση

Χαμενεΐ: «Να εξαφανιστεί από εδώ» η Δύση

Δημοσιεύτηκε

στις

Αλί Χαμενεΐ. Φωτ. Office of the Iranian Supreme Leader/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS

Ανέφερε ότι «θρηνεί» για τον θάνατο του ηγέτη της Χεζμπολάχ Χασάν Νασράλα

Τις «ΗΠΑ και ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες» που «ψευδώς υποστηρίζουν ότι φέρνουν ειρήνη και ηρεμία στην περιοχή» κατηγόρησε ο ανώτατος ηγέτης του Ιράν, Αγιατολάχ Αλί Χαμενεΐ, για τις περιφερειακές εντάσεις στη Μέση Ανατολή, στις πρώτες του δηλώσεις μετά την πυραυλική επίθεση στο Ισραήλ.

Είπε ότι πρέπει να «χαθούν» από την περιοχή, ώστε οι χώρες της περιοχής να ζήσουν ειρηνικά.

Ανέφερε επίσης ότι «θρηνεί» για τον θάνατο του ηγέτη της Χεζμπολάχ Χασάν Νασράλα, αλλά δεν ανέβαλε το πρόγραμμά του επειδή το πένθος του Ιράν είναι μια «αναζωογονητική και κινητήρια δύναμη».

Η εντολή εκτόξευσης πυραύλων στο Ισραήλ την Τρίτη δόθηκε από τον ανώτατο ηγέτη της χώρας – ο οποίος παραμένει σε ασφαλή τοποθεσία, δήλωσε ανώτερος Ιρανός αξιωματούχος στο πρακτορείο ειδήσεων Reuters.

Ναυτεμπορική

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή