Ακολουθήστε μας

Γιώργος Καραμπελιάς

Γ. Καραμπελιάς: Εθνική Επανάσταση ή υπερεθνική φενάκη;

Δημοσιεύτηκε

στις

Η ελληνική Επανάσταση αποτελούσε μια εθνική επανάσταση που στόχευε εμπρόθετα στην ανασύσταση του υστεροβυζαντινού ελληνικού έθνους-κράτους. Διηγείται και πάλι ο Κολοκοτρώνης:

Τῆς Εὐρώπης αἱ ἐπαναστάσεις ἐναντίον τῶν διοικήσεών των εἶναι ἐμφύλιος πόλεμος. Ὁ ἐδικός μας πόλεμος ἦτον ὁ πλέον δίκαιος, ἦτον ἔθνος μὲ ἄλλο ἔθνος… Μίαν φοράν… ἦλθε ὁ Ἅμιλτον νὰ μὲ ἰδεῖ· μοῦ εἶπε ὅτι: «πρέπει οἱ Ἕλληνες νὰ ζητήσουν συμβιβασμόν, καὶ ἡ Ἀγγλία νὰ μεσιτεύσει». Ἐγὼ τοῦ ἀποκρίθηκα, ὅτι: «Αὐτὸ δὲν γίνεται ποτέ, ἐλευθερία ἢ θάνατος. Ἐμεῖς, Καπετὰν Ἅμιλτον, ποτὲ συμβιβασμὸν δὲν ἐκάμαμεν μὲ τοὺς Τούρκους. Ἄλλους ἔκοψε, ἄλλους ἐσκλάβωσε μὲ τὸ σπαθί καὶ ἄλλοι, καθὼς ἡμεῖς, ἐζούσαμεν ἐλεύθεροι ἀπὸ γενεὰ εἰς γενεά. Ὁ βασιλεὺς μας ἐσκοτώθη, καμμία συνθήκη δὲν ἔκαμε· ἡ φρουρά του εἶχε παντοτινὸν πόλεμον μὲ τοὺς Τούρκους καὶ δύο φρούρια ἦτον πάντοτε ἀνυπότακτα… «Ἡ φρουρὰ τοῦ Βασιλέως μας εἶναι οἱ λεγόμενοι Κλέφται, τὰ φρούρια ἡ Μάνη καὶ τὸ Σούλι καὶ τὰ βουνά». Ἔτζι δὲν μὲ ὁμίλησε πλέον.

Οι Έλληνες επιχειρούσαν μια εθνική επανάσταση που επιθυμούσε να αποκαταστήσει τον ελληνισμό στα όρια του ύστερου Βυζαντίου· έστω και εάν το αυτοκρατορικό-οικουμενικό παρελθόν των Ελλήνων και του πολιτισμού τους συσκότιζε κάποτε την εθνοκρατική υφή της σύνολης ιστορικής περιόδου. Και γι’ αυτές τις επιβιώσεις δεν ήταν άμοιρη και η οικονομική και πνευματική-θρησκευτική «οικουμενικότητα» των Ελλήνων – την οποία είχε εν μέρει ανασυγκροτήσει το οθωμανικό imperium: η «υπερεπέκταση» της εμπορικής δραστηριότητας στο σύνολο του οθωμανικού χώρου και των παροικιών, σε συνδυασμό με τον οικουμενικό ρόλο και χαρακτήρα του Πατριαρχείου, εξέτρεφαν την αντίληψη μιας πιθανής υπερεθνικής/διεθνικής εξέλιξης μέσα στην οθωμανική επικράτεια. Ο οθωμανικός χώρος, υπό ελληνική ή κάποτε και υπό ελληνοτουρκική ηγεμονία, θα κατόρθωνε να υπερακοντίσει τις εθνικές ταυτότητες, χωρίς να συνειδητοποιείται ο αναπόδραστος χαρακτήρας της ανάδυσης του εθνοκρατικού φαινομένου, ως συστατικού στοιχείου της νεωτερικότητας.

Ακόμα και οι επαναστατικές εκδοχές του οικουμενισμού, όπως ο Ρήγας Βελεστινλής και η πρώιμη Φιλική Εταιρεία, βιώνoυν μια μόνιμη αντίφαση ανάμεσα στην οικουμενική διάσταση του σχεδιασμού και τον χωρικά εντοπισμένο χαρακτήρα της υλοποίησης. Το όραμα του Ρήγα Βελεστινλή αφορά σε ένα κράτος βυζαντινών διαστάσεων όλων των βαλκανικών λαών, με ταυτόχρονη ηγεμονία των Ελλήνων σε αυτό, σχέδιο που θα επιτρέψει μάλιστα στον Γιάννη Κορδάτο, κατά τη διάρκεια του μεσοπολέμου, να τον χαρακτηρίσει «εκφραστή του ελληνικού ιμπεριαλισμού»! Όταν όμως θα θελήσει να κάνει πράξη την επανάσταση, θα επιδιώξει να συνδεθεί με τους Σουλιώτες και τη Μάνη· τα επαναστατικά του κείμενα θα έχουν ως αποδέκτη τον συνεργάτη των Σουλιωτών, Λαυρέντιο Αλίανδρο, στην Πρέβεζα, όπου κατευθυνόταν και ο ίδιος όταν τον συνέλαβαν οι Αυστριακοί.

Το ίδιο, κατ’ αναλογία, θα συμβεί με τη Φιλική Εταιρεία και το ’21. Η πλειοψηφία των μελών της, κατά την πρώτη περίοδο θα αποτελείται από εμπόρους της Νότιας Ρωσίας και της Μολδοβλαχίας ενώ, μετά το 1820, από προεστούς, κληρικούς και οπλαρχηγούς της Πελοποννήσου. Η ίδια η Επανάσταση θα εγκαινιαστεί στη Μολδοβλαχία για να διεξαχθεί στον Μοριά, τη Στερεά Ελλάδα και τα νησιά.

Έκφανση ακριβώς αυτού του οικουμενικού/διεθνικού χαρακτήρα αποτέλεσε και το μοιραίο ως απεδείχθη εγχείρημα του Αλέξανδρου Υψηλάντη να εγκαινιάσει την Επανάσταση με το πέρασμα του Προύθου και όχι με την άφιξή του στον Μοριά, όπως είχε ρητά αποφασιστεί στην τελευταία σύσκεψη της Εταιρείας, τον Οκτώβριο του 1820. Στη Μολδοβλαχία επρόκειτο να πραγματοποιηθεί μόνο ένα κίνημα αντιπερισπασμού. Όμως ο Υψηλάντης παραβίασε τις αποφάσεις του Ισμαηλίου, στερώντας την Επανάσταση από τον αρχηγό που χρειαζόταν. Και αυτό συνέβη διότι αποτελούσε ο ίδιος μέρος αυτού του οικουμενικού/υπερεθνικού ελληνισμού: είχε γεννηθεί στην Πόλη· είχε μεγαλώσει στη Μολδοβλαχία, όπου ο πατέρας του θα χρηματίσει ηγεμόνας και των δύο ηγεμονιών μεταξύ 1806 και 1812, όταν τις είχαν καταλάβει οι Ρώσοι· θα ενταχθεί στον ρωσικό στρατό και θα χάσει το χέρι του στη μάχη της Δρέσδης· θα πάρει μέρος στο Συνέδριο της Βιέννης, το 1814-1815· τέλος, θα διατηρεί στενές σχέσεις με τους Ρώσους δημοκρατικούς αξιωματικούς που στήριζαν το εγχείρημα των Ελλήνων.

Οι ανάγκες της Επανάστασης τον καλούσαν στον μακρινό και άγνωστο Μοριά. Ωστόσο, η υπόστασή του τον έφερε τελικώς στην πιο προσιτή στην προσωπικότητά του επιλογή: στη Μολδοβλαχία, όπου ο πατέρας του είχε εκθρέψει το όνειρο ενός αυτόνομου ελληνορουμανικού κράτους· στο Ιάσιο, δίπλα στα σύνορα με τη Ρωσία, με τον στρατηγό Ορλώφ έτοιμο να τον συνδράμει· τέλος, επικεφαλής ενός οιονεί τακτικού στρατού με τον οποίο και θα διαβεί τον Προύθο.

Και έτσι θα κρατηθεί μακριά από το πεδίο της Επανάστασης, όπου η παρουσία του θα ήταν πιθανώς καταλυτική – αίροντας, τον καταστρεπτικό διχασμό πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας. Τελικώς, καθώς η Ρωσία επέτρεψε την είσοδο των τουρκικών στρατευμάτων στις ηγεμονίες, θα φύγει ηττημένος από τη Μολδοβλαχία και θα χαθεί για την Επανάσταση διότι οι Αυστριακοί θα τον κρατήσουν έγκλειστο μέχρι το 1828. Οι συνέπειες για την Επανάσταση υπήρξαν δραματικές. Και όπως σημειώνει ο Κολοκοτρώνης:

Ἂν ἤθελε ἔλθει ὁ Ἀλέξανδρος, ἠθέλαμε κάμει δουλειά, διατὶ ἤθελα τὸν ὑποστηρίξει. Ἐγὼ δὲν ἐγύρευα παρὰ ἕναν ν᾿ ἀκουμβήσω τὲς πλάτες μου, ἐγὼ δὲν ἔκαμνα καπούλι τοὺς ἄρχοντας, ἐκεῖνοι ἐμένα, καὶ ἔτζι κανένας τρίτος – δὲν ἐγίνοντο διχόνοιες.

Τελικώς, λοιπόν, στην Επανάσταση δεν θα πρωτοστατήσουν οι δυνάμεις του διάσπαρτου, ευρύτερου ελληνισμού, που την είχαν διανοηθεί και οργανώσει, αλλά οι ριζωμένες στο έδαφος δυνάμεις της κλεφτουριάς, έστω και αν ένιωθαν την ανάγκη ευρύτερων οριζόντων: «ἕναν ν᾿ ἀκουμβήσω τὲς πλάτες μου». Αλλά δυστυχώς τους ευρύτερους ορίζοντες θα τους εκπροσωπεί ο… Μαυροκορδάτος που δεν θα θελήσει να στηριχτεί σε αυτές τις γηγενείς δυνάμεις αλλά να τις εκμηδενίσει.

Η αδυναμία της Επανάστασης να συμπεριλάβει στο νέο ελληνικό κράτος ένα σημαντικό μέρος του ελληνικού κόσμου, που θα έλυνε την αντίφαση μεταξύ τοπικότητας και οικουμενικότητας του ελληνισμού –εξ ου και η επιμονή στην απελευθέρωση της Κωνσταντινούπολης– θα διαιωνίζει μια αντίφαση που θα μεταβάλλεται πολύ συχνά και σε αντίθεση.

Διαβάστε τη συνέχεια στον παρακάτω σύνδεσμο:

https://ardin-rixi.gr/archives/240169?fbclid=IwAR1NSnpPDZyIImrcUbIRpZvkOTxij-Zwwnf–3OkZtEXonh4IX5R8TLHsws

 

Συνέχεια ανάγνωσης

Γιώργος Καραμπελιάς

Με την Ουκρανία ανοίγει η πόρτα του φρενοκομείου

Δημοσιεύτηκε

στις

H “προσάρτηση” του Ντονέτσκ και του Λουγκάνσκ στη Ρωσία είναι η απαρχή μιας νέας ιστορικής περιόδου

Γιώργος Καραμπελιάς

Η ουσιαστική προσάρτηση του Ντονέτσκ και του Λουγκάνσκ στη Ρωσία και οι προετοιμασίες του ρωσικού στρατού για περαιτέρω κινήσεις στο ουκρανικό έδαφος σηματοδοτούν ουσιαστικά, και έτσι θα καταγραφούν στην ιστορία, το τέλος μιας ιστορικής περιόδου που άρχισε με την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης και πλέον η πόρτα του φρενοκομείου έχει ήδη μισανοίξει.

Οι μακρινές και πρόσφατες ρίζες της κρίσης

Τριάντα χρόνια πριν, η Σοβιετική Ένωση διαμελίστηκε με βάση την ύπαρξη των ομόσπονδων δημοκρατιών της. Το αποτέλεσμα ήταν να δημιουργηθεί μία αλυσίδα αντιπαραθέσεων μεταξύ των εθνών και των εθνοτήτων που αποτελούσαν την ενιαία, αν και ομοσπονδιακή, Σοβιετική Ένωση. Αρμενία-Αζερμπαϊτζάν, Γεωργία-Ρωσία, Κριμαία, και σήμερα η μεγάλη κρίση.

Το 1991, στο έδαφος της Ουκρανίας, περιελήφθησαν περίπου 12 εκατομμύρια ρωσόφωνοι ενώ, αντιστοίχως, στο έδαφος της Ρωσικής Ομοσπονδίας, εργάζονταν πολλά εκατομμύρια Ουκρανών και άλλων εθνοτήτων. Στο Καζακστάν, οι Ρώσοι αποτελούσαν σχεδόν το 30% του πληθυσμού κ.ο.κ. Κάτι μάλλον φυσιολογικό, καθώς οι λαοί και τα έθνη που συγκροτούσαν την παλιά τσαρική Ρωσία ή στη συνέχεια τη Σοβιετική Ένωση, είχαν συχνά παράδοση συγκατοίκησης δεκάδων αν όχι εκατοντάδων χρόνων.

Οι Ουκρανοί αποτελούσαν, εδώ και εκατοντάδες χρόνια, χωριστή εθνική κοινότητα και στον πυρήνα τους για τη συγκρότηση του πρώιμου κράτους τους βρίσκονταν οι Κοζάκοι. Βέβαια, πολύ λίγες φορές μπόρεσαν να συγκροτηθούν σε ανεξάρτητο κράτος, δεδομένου ότι κατείχαν μια εκτεταμένη περιοχή χωρίς φυσικά όρια, υφιστάμενοι τις επιρροές και τις επιθέσεις όλων των γειτονικών κρατών: Ρωσίας, Πολωνίας, Λιθουανίας, Αυστροουγγαρίας. Άλλωστε, Ουκρανία σημαίνει συνοριακή περιοχή. Και το ίδιο θα συμβεί στο πεδίο της θρησκείας όπου θα μοιραστούν ανάμεσα σε καθολικούς, ουνίτες και ορθοδόξους οι οποίοι θα πλειοψηφούν.

Τελικώς, από το 1709, όταν ο αρχηγός των Κοζάκων Μαζέπα θα ηττηθεί από τον Μεγάλο Πέτρο, το μεγαλύτερο μέρος της Ουκρανίας θα ενσωματωθεί στη ρωσική αυτοκρατορία, διαδικασία που θα ολοκληρωθεί το 1945. Όμως, στο μεταξύ, και παρά τους στενούς δεσμούς Ουκρανών και Ρώσων, θα υπάρξουν πολλές ουκρανικές εξεγέρσεις ενώ, μετά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, θα δημιουργηθεί για δύο χρόνια (1918 έως 1920) ένα βραχύβιο ουκρανικό κράτος. Στη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, ένα μέρος των ουκρανών εθνικιστών θα συνταχθεί με τα γερμανικά στρατεύματα.

Μετά τον πόλεμο, ο ίδιος ο Στάλιν θα επιβάλει την παρουσία στον ΟΗΕ δύο ακόμα κρατών εκτός από την ΕΣΣΔ, της… Ουκρανίας και τη Λευκορωσίας. Άλλωστε, όπως μας πληροφόρησε και ο γνωστός ιστορικός Πούτιν, ο Λένιν και ο Στάλιν ευθύνονται για τη δημιουργία του ουκρανικού έθνους!

Τελικώς, τον Δεκέμβριο του 1991, η Ουκρανία, μετά από δημοψήφισμα, κηρύχθηκε ανεξάρτητη με το 90,1 % των ψήφων. Το τίμημα για την αποδοχή της ανεξαρτησίας της Ουκρανίας υπήρξε η παράδοση των πυρηνικών όπλων που κατείχε στη νέα Ρωσική Ομοσπονδία. Έκτοτε θα αρχίσει μια ταραγμένη περίοδος κατά την οποία άλλοτε κυριαρχούσαν οι φιλορωσικἐς τάσεις και άλλοτε οι φιλοδυτικές. Οι τελευταίες θα γίνουν κυρίαρχες μετά το 2014, όταν η Ρωσία θα καταλάβει την Κριμαία και θα στηρίξει ένοπλα δύο ανεξάρτητες περιοχές στο εσωτερικό της Ουκρανίας, το Λουγκάνσκ και το Ντονιέτσκ.

Η αιματηρή διαδικασία της συγκρότησης εθνικών κρατών παρατηρείται πάντοτε όταν διαλύονται οι πολυεθνικές Αυτοκρατορίες, καθώς συχνά οι πληθυσμοί είναι ανάμεικτοι και η εθνική συνείδηση ρευστή – αρκεί να θυμηθούμε τις περιπέτειες της δικής μας Μακεδονίας και της Μικράς Ασίας.

Η πληγωμένη αρκούδα είναι πιο επικίνδυνη

Παράλληλα, σε ένα άλλο πεδίο, εξελίσσεται η σχέση των δυτικών χωρών με τη Ρωσία και τα νέα κράτη που αναδύθηκαν. Καθώς η Ρωσία βρισκόταν στο καναβάτσο, πολλές από τις δυτικές κυβερνήσεις θεώρησαν πως ήταν η μεγάλη ευκαιρία για να τη θέσουν οριστικά εκτός παιγνιδιού. Τότε, μπορούσαν να ακολουθήσουν μια πολιτική στήριξης, κατ’ εξοχήν οικονομικής, ένα νέο σχέδιο Μάρσαλ, έτσι ώστε η Ρωσία να εισέλθει στο ευρωπαϊκό και δυτικό σύστημα ασφάλειας και το τέλος του ψυχρού πολέμου να καταστεί πραγματικότητα. Αντ’ αυτού προσπάθησαν να προσεταιριστούν τις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης αντί να τις προσεγγίσουν ως ένα σύνολο, μαζί με τη Ρωσία, τουλάχιστον σε μια μεταβατική περίοδο.

Και όμως, ο μεγάλος διπλωμάτης Τζωρτζ Κέναν, παρότι αρχιτέκτονας του Ψυχρού Πολέμου, προειδοποιούσε τις ΗΠΑ να μην πληγώσουν υπέρμετρα τη ρωσική αρκούδα, διότι θα αντιδράσει. Όπως άλλωστε είχε γίνει με τη Γερμανία, μετά τη Συνθήκη των Βερσαλλιών, με τις συνέπειες που όλοι γνωρίζουμε. Πολιτικοί νάνοι του διαμετρήματος του Κλίντον και του Μπους του νεώτερου ακολούθησαν την αντίθετη πολιτική, σύμφωνα με τις συμβουλές του Μπρεζίνσκυ που ήθελε να αποκόψει τη Ρωσία από την Ευρώπη – και το πέτυχε! Το αποτέλεσμα το βλέπουμε μπροστά μας και είμαστε μόλις στην αρχή.

Η Ρωσία του Πούτιν, μπροστά στην πολιτική απομόνωσής της, ξαναγύρισε στη γνωστή ρωσική πολιτική, του τσάρου και του Στάλιν· όχι στην οικοδόμηση ενός ρωσικού έθνους – κράτους, που μόνο αυτό θα μπορούσε να είναι δημοκρατικό, αλλά στην επιμονή για αποκατάσταση της Αυτοκρατορίας.

Ο αυτοκρατορικός ιδεασμός οδηγεί σε μια οικονομία στηριγμένη στην πολεμική βιομηχανία, στις εξαγωγές όπλων, και τα τεράστια ενεργειακά αποθέματα.

Η διατήρηση μιας αυτοκρατορίας ετερόκλητης, σε έναν τεράστιο γεωγραφικό χώρο με εκατό εκατομμύρια μουσουλμάνους στο εσωτερικό της Ομοσπονδίας ή στις πρώην ομόσπονδες δημοκρατίες, οδηγεί αναπόφευκτα σε αυταρχική πολιτική στο εσωτερικό. Γι’ αυτό ο Πούτιν έχει ήδη είκοσι χρόνια στην εξουσία, σκοπεύει να μείνει άλλα τόσα ενώ οι νεοαποκτηθείσες δημοκρατικές ελευθερίες των Ρώσων πήγαν περίπατο – η μοίρα του Ναβάλνυ είναι σε όλους γνωστή.

Στο εξωτερικό θα μεταβληθεί σε αναθεωρητική δύναμη που θα παρεμβαίνει όλο και περισσότερο σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του πλανήτη. Στη δε πρόσφατη κρίση, θα αμφισβητεί στην ουσία την ύπαρξη ουκρανικού έθνους, και θα ανοίξει τον δρόμο για ακόμα μεγαλύτερη αναθεώρηση των συνόρων.

Το ότι αποφάσισε να εισβάλει –«λίγο ή πολύ»– στην Ουκρανία σημαίνει ότι πλέον οδηγείται σε ρήξη όχι μόνο με τις ΗΠΑ αλλά και με την Ευρώπη. Έχει πλέον τις πλάτες μια παγκόσμιας οικονομικής υπερδύναμης, της Κίνας – άλλωστε η πρώτη εισβολή θα γίνει την ημέρα λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων. Μεταβάλλει τη Ρωσία στον ένοπλο βραχίονα μιας νέας ευρασιατικής συμμαχίας απέναντι και ενάντια στο δυτικό στρατόπεδο.

Η τύφλωση των ΗΠΑ και η αναθεωρητική αυτοκρατορική πολιτική του Πούτιν οδηγούν τον κόσμο πιο κοντά σε πολεμικές συρράξεις μεγάλης κλίμακας. Πλησιάζουμε επικίνδυνα σε γενικευμένη αποσταθεροποίηση.

Όσο για μας, τους Έλληνες, θα είμαστε χαμένοι ούτως ή άλλως. Τόσο με την ενεργειακή κρίση που θα επιδεινωθεί με τεράστιες οικονομικές και πολιτικές επιπτώσεις όσο, και κυρίως, με τις συνέπειες που θα έχει στη σύγκρουσή μας με τη νεο-οθωμανική Τουρκία. Οποιαδήποτε λογική αμφισβήτησης των συνόρων στην Ευρώπη είναι κατ’ αρχήν απολύτως αρνητική για εμάς. Γιατί έχουμε δίπλα μας τη δεύτερη αναθεωρητική δύναμη στην Ευρώπη που ψάχνει την ευκαιρία για επίθεση στην Κύπρο και την Ελλάδα. Και παρότι η συνολική πορεία της ισλαμικής Τουρκίας μεσοπρόθεσμα την οδηγεί στο ευρασιατικό στρατόπεδο, άμεσα υπάρχει η πιθανότητα, τονίζοντας και πάλι τη «σημασία» της για τη Δύση σε μια στιγμή μεγάλης κρίσης, να ζητήσει ανταλλάγματα στην πλάτη της Ελλάδας και της Κύπρου.

Είναι προφανές από την ουκρανική κρίση ότι τα σπασμένα θα τα πληρώσει κυρίως η Ευρώπη, και οικονομικά το κόστος θα είναι τεράστιο, σε αντίθεση με τις ΗΠΑ, και θα συρθεί πάλι πίσω από την Αμερική διαλυμένη, μοιραία και άβουλη. Αν και αυτή η κρίση δεν καταδείξει στην Ευρώπη πως δεν υπάρχει άλλος δρόμος από την ενεργειακή και στρατιωτικο-πολιτική αυτονόμησή της, τίποτε δεν μπορεί να τη σώσει. Και η Ελλάδα με τη Γαλλία έδειξαν τον δρόμο. Αυτόν που πρέπει να ακολουθήσει τάχιστα ολόκληρη η Ευρώπη.

* Ο Γιώργος Καραμπελιάς είναι συγγραφέας και πολιτικός αναλυτής.

liberal.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Γιώργος Καραμπελιάς

Ελλάς το μεγαλείο σου…

Δημοσιεύτηκε

στις

Το κ@λομάγαζο

Του Γιώργου Καραμπελιά

Όσα συμβαίνουν εδώ και μία εβδομάδα στην Ελλάδα καταδεικνύουν το βάθος της παρακμής στο οποίο βρίσκεται η χώρα. Ένας γιάπης εκ Κύπρου, ο κ. Στυλιανίδης, εκλεκτός της σημιτικής παρέας που έχει εγκατασταθεί παρά τω πρωθυπουργώ, ήλθε μετά βαΐων και κλάδων εκ Βρυξελλών να αναλάβει το νέο υπουργείο που δημιουργήθηκε για… λογαριασμό του μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές του καλοκαιριού.

Και όπως ήταν αναμενόμενο, από όσους γνωρίζουν  τον άνθρωπο και τις παρέες του, απέδειξε ότι ήταν η χειρότερη δυνατή επιλογή. Απλούστατα,  συνέβαλε αποφασιστικά στο χάος που δημιουργήθηκε στην Αθήνα μετά από μία ισχυρή χιονόπτωση. Εάν σε αυτόν προστεθεί η ανικανότητα μεγάλου αριθμού  δημάρχων, της βορειοανατολικής Αττικής κατ’ εξοχήν, του Πατούλη, καθώς και η απληστία και η ανικανότητα των υπευθύνων της Αττικής Οδού, το τοπίο ολοκληρώνεται.

Την ίδια ώρα ο Καλύβας και οι συν αυτώ μας δίνουν τη  συνταγή της επιτυχίας:  «να μην έχουμε φιλοδοξίες για να μην έχουμε και καταστροφές». Όμως  ο  ομογάλακτος ανανιστής  αδελφός του, που είχε τη φιλοδοξία να εγκαταστήσει «σένσορες» σε όλους τους δρόμους, όπως μας πληροφόρησε, κατέδειξε πόσο… κακό κάνουν οι φιλοδοξίες.

Όμως ενός κακού μύρια έπονται. Ένας αμοραλιστής, ικανός μόνο για ίντριγκες, αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης καταθέτει… πρόταση μομφής(!) και ζητάει εκλογές, με αφετηρία τα χιόνια στην Αττική Οδό. Και αυτό όταν η χώρα έχει ακόμα πάνω από εκατό νεκρούς καθημερινά από την Πανδημία, η δε Τουρκία προσπαθεί να ολοκληρώσει την περικύκλωση μας για να μας πλήξει με τον ένα ή άλλο τρόπο. Άλλωστε αυτός δεν βλέπει την ανάγκη εξοπλισμού της χώρας, αλλά του αφοπλισμού της. Εκεί κατάντησε η άλλοτε Αριστερά. Να άγεται και να φέρεται από έναν πολιτικάντη ο οποίος για να διατηρήσει την απειλούμενη δημοσκοπική  πρωτοκαθεδρία του στην αντιπολίτευση ευτελίζει κάθε έννοια πολιτικής και ευπρέπειας. Θα τρίζουν τα κόκκαλα του Πασσαλίδη και του Ηλιού.

Και πίσω του στοιχίζονται όλοι οι… γίγαντες της αντιπολίτευσης. Ο δοξαζόμενος κρυπτόμενος κ. Ανδρουλάκης  κατέδειξε ήδη τα μεγέθη του. Τα φανταζόμασταν ήδη, αλλά ελπίζαμε μήπως και μας εκπλήξει θετικά. Ουδεμία έκπληξις εν τέλει. Είχε την ευκαιρία  να καταγγείλει την κυβέρνηση για ανικανότητα και τον ΣΥΡΙΖΑ για εξαπάτηση και να τοποθετηθεί με μία υπερήφανη αποχή απέναντι σε αυτή τη φαρσοκωμωδία. Έτσι θα έσωζε την τιμή της πολιτικής και θα ανέβαινε ψηλά στη συνείδηση του κόσμου. Αντ’ αυτού  μπήκε σαν κομπάρσος δεύτερης διαλογής στο παιχνίδι του Τσίπρα:  Πρόταση μομφής για την ανικανότητα διαχείρισης του χιονιά! Θα ήταν κωμικό αν δεν ήταν τραγικό. Ένδειξη της εσχάτης παρακμής στην οποία έχει περιέλθει μία χώρα που παίζει τα ρέστα της μετά από 12 χρόνια κρίσεων και βρίσκεται ακόμα στον αναπνευστήρα.

Μήπως όμως το πολιτικό προσωπικό που διαθέτουμε είναι κάπως εικόνα μας και μας μοιάζει; Πώς άραγε τους ανεχόμαστε; Μήπως για να το αλλάξουμε θα πρέπει να αλλάξουμε σε βάθος και μεις οι ίδιοι. Μήπως γι’ αυτό οι καλύτεροι άνθρωποι σε αυτή τη χώρα απέχουν από αυτό που αποκαλείται δημόσια ζωή;  Μήπως φταίει το κακό το ριζικό μας; Μήπως είναι κ…. μάγαζο;                   

Περιοδικό Άρδην

Διευθ.: Ξενοφώντος 4, Αθήνα, 10557

Τηλ.: 2103826319
Ιστότοπος: www.ardin-rixi.gr
Συνέχεια ανάγνωσης

Γιώργος Καραμπελιάς

Στα Δαρδανέλια το 1915 κρίθηκε η Καταστροφή του 1922

Δημοσιεύτηκε

στις

Η Ελλάδα έπρεπε να συμμετέχει στον πόλεμο των Δαρδανελλίων 

Μέχρι σήμερον ἡ πολιτικὴ ἡμῶν συνίστατο εἰς διατήρησιν τῆς οὐδετερότητος […]. Ἀλλ’ ἤδη καλούμεθα νὰ μετάσχωμεν τοῦ πολέμου […] ἐπ’ ανταλλάγμασι, τὰ ὁποῖα πραγματοποιούμενα θὰ δημιουργήσωσι μίαν Ἑλλάδα μεγάλην καὶ ἰσχυράν, τοιαύτην ὁποίαν οὐδ’ οἱ μᾶλλον αισιόδοξοι ἠδύναντο νὰ φαντασθῶσι κὰν πρὸ ὀλίγων ἀκόμη ἐτῶν.

Ὑπόμνημα πρὸς τὸν βασιλέα Κωνσταντῖνο, 11 Ἰανουαρίου 1915

Ο Βενιζέλος, προερχόμενος ο ίδιος από το πλέον ανυποχώρητο τμήμα του αλύτρωτου ελληνισμού, την Κρήτη, έβλεπε την ευκαιρία για την ένταξη του συνόλου σχεδόν του ελληνισμού σε ένα ενιαίο έθνος-κράτος. Γι’ αυτό ο αλύτρωτος ελληνισμός, μετά τις διώξεις των Νεοτούρκων, την επιτυχία της Κρητικής Επανάστασης, τους Βαλκανικούς Πολέμους, θα συνταχθεί ψυχή και σώματι με τον Βενιζέλο και την πολιτική του.

Οι συνθήκες ήταν απόλυτα ευνοϊκές διότι η απελευθέρωση των αλύτρωτων Ελλήνων δεν θα υλοποιούνταν μέσα από μια αποκλειστικά ελληνοτουρκική σύγκρουση, όπως θα συμβεί αργότερα, μετά το 1919. Η Ελλάδα θα αποτελούσε μέρος μιας ευρύτερης και διαρκέστερης συμμαχίας με όλους τους πρωταγωνιστές της… ναυμαχίας του Ναβαρίνου, οι οποίοι τώρα επεδίωκαν την οριστική διάλυση της οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Η Τουρκία αντιμετώπιζε ταυτόχρονα τους Αγγλογάλλους, στα δυτικά της και στις αραβικές επαρχίες και τα ρωσικά στρατεύματα που θα προελάσουν μέχρι την Αρμενία και τον ελληνικό Πόντο. Επρόκειτο κυριολεκτικώς για μια μοναδική ιστορική ευκαιρία. Και όμως, ο βασιλιάς Κωνσταντίνος, εξαιτίας του φιλογερμανισμού του, καθώς και το Λαϊκό κόμμα, που εξέφραζε ένα μεγάλο μέρος των νοτιοελλαδίτικων πολιτικών τζακιών, υποστήριζαν ότι η Ελλάδα θα έπρεπε να παραμείνει «ουδέτερη». Χωρίς καν να παίρνουν υπ’ όψη τους πως αυτή η υποτιθέμενη ουδετερότητα άφηνε τη Μακεδονία στα χέρια των Βουλγάρων, που ήταν σύμμαχοι των Τούρκων και των Γερμανών. Μόνο και μόνο εξαιτίας του Μακεδονικού Ζητήματος, η Ελλάδα ήταν αναγκασμένη να συμμετάσχει στον πόλεμο απέναντι στη Βουλγαρία.

Στις 17 Φεβρουαρίου 1915, είχε πραγματοποιηθεί συνάντηση Βενιζέλου και Βασιλιά στην οποία ο Κωνσταντίνος φάνηκε να πείθεται για την ανάγκη απόβασης, στο πλευρό της Αντάντ, στην ανοχύρωτη ακόμα Καλλίπολη. Ωστόσο, ο Ιωάννης Μεταξάς, που είχε μόλις αναλάβει την αρχηγία του Γενικού Επιτελείου, διαφώνησε ανοικτά και ανακοίνωσε την παραίτησή του στον Βενιζέλο. Και καθώς ο Βενιζέλος δεν τον απέλυσε αμέσως, ως όφειλε, ο Μεταξάς κατόρθωσε εν τέλει να την αποτρέψει μεταστρέφοντας τον Κωνσταντίνο. Γράφει ο παρευρισκόμενος στη συζήτηση πρέσβης της Ελλάδας στο Παρίσι, και τότε στενός φίλος του Κωνσταντίνου, Άθως Ρωμάνος:

Ὁ Βενιζέλος εἶχε τὴν ἔγκρισιν τοῦ Βασιλέως διὰ τὴν ἐκστρατείαν τῶν Δαρδανελλίων. Ἔπρεπε νὰ τὴν χρησιμοποιήσῃ καὶ νὰ βαδίσῃ ἐμπρός, ἀντικαθιστῶν ἁπλῶς τὸν Μεταξᾶν.

Ο Βενιζέλος δίστασε, το momentum χάθηκε και τελικώς η αποστολή ελληνικού αγήματος στην Καλλίπολη ακυρώθηκε. Και όμως, επρόκειτο για μια καθοριστική στιγμή για την Ελλάδα αλλά ίσως και για την ίδια την εξέλιξη του πολέμου. Διότι αυτή η άρνηση όχι μόνο ακύρωσε τη συμμετοχή της Ελλάδας στον πόλεμο, για την οποία ήδη οι Αγγλογάλλοι πρότειναν εδαφικά ανταλλάγματα στη Μικρά Ασία και την Κύπρο, αλλά ο ελληνικός στρατός θα ενέγραφε υποθήκες για την ανατολική Θράκη και την Κωνσταντινούπολη. Επί πλέον, σε περίπτωση νίκης, την οποία ο Βενιζέλος θεωρούσε βεβαία καθώς ακόμα η Καλλίπολη δεν είχε οχυρωθεί –όπως έγινε δύο μήνες μετά–, ίσως δεν θα είχε καν ανατείλει το άστρο του Μουσταφά Κεμάλ ο οποίος, μερικούς μήνες μετά, μεταβλήθηκε σε ήρωα εξαιτίας της απόκρουσης των δυνάμεων της Αντάντ στην Καλλίπολη.

Ίσως δε θα είχε ακυρωθεί η δυναμική του διχασμού, εάν ο Κωνσταντίνος, έστω εξ ανάγκης, συνέπραττε με τον Βενιζέλο. Αλλά ο Μεταξάς και οι συν αυτώ, εκτός από τη φοβούνταν πως «η μικρή αλλά έντιμος Ελλάς» θα έχανε οριστικά το παιγνίδι και μια «μεγάλη» Ελλάδα θα επέβαλλε νέες ιεραρχήσεις, νέες αξίες, νέους ανθρώπους, προερχόμενους σε μεγάλο βαθμό από τον αλύτρωτο ελληνισμό.

Αντίθετα, η μεταστροφή του Κωνσταντίνου σχετικά με την εκστρατεία στην Καλλίπολη και η υποχώρηση του Βενιζέλου θα ανοίξουν διάπλατα την πόρτα του διχασμού. Ο τελευταίος, σε μια ύστατη προσπάθεια, θα συναντηθεί με τον βασιλιά στις 22 Φεβρουαρίου και θα προσπαθήσει να τον πείσει πως, εάν σπεύσουν οι Έλληνες, η Καλλίπολη θα πέσει, «ἀλλὰ ἀκόμα καὶ ἀποτυγχάνοντες ἐξασφαλίζομεν διὰ τῆς Ἀγγλίας καὶ Γαλλίας τὴν Βόρειον Ἤπειρον, τὴν Κύπρον, τὴν Μικρασίαν». Στις αντιρρήσεις του Κωνσταντίνου ότι η Ρωσία δεν θα αφήσει τους Έλληνες να πάνε στην Πόλη, ο Βενιζέλος κατέδειξε στον βασιλιά πως η Ρωσία δεν μπορεί να κάνει τίποτε διότι δεν διαθέτει ούτε ένα σύνταγμα στην περιοχή. «Αὐτὸ ἄλλωστε καθὼς καὶ τὸ ἀπαράσκευον τῆς τουρκικῆς ἀμύνης ὀνομάζω εὐκαιρίαν. Δὲν ζητοῦμεν δὲ νὰ γίνωμεν κύριοι της Κωνσταντινουπόλεως. Θὰ συντελέσωμεν πρὸς κατάκτησιν καὶ διεθνοποίησιν τῆς πόλεως… Καὶ ἔπειτα… Εἰς τὴν Κωνσταντινούπολιν, μεγαλειότατε, θὰ πᾶμε ἀπὸ τὴν Μικρὰν Ἀσίαν…».

Ακόμα και ο Ίων Δραγούμης, πρέσβης της Ελλάδας στην Πετρούπολη, τηλεγραφούσε στις 19 Φεβρουαρίου/4 Μαρτίου:

…3) διὰ παντὸς τρόπου ἡ Κωνσταντινούπολις θὰ καταληφθῇ ὑπό τῶν δυνάμεων τῆς Τριπλῆς Συνεννοήσεως καὶ ἑπομένως εἶναι καλύτερον νὰ προσφέρωμεν τὴν βοήθειάν μας παρὰ νὰ μείνωμεν μακρὰν ὡς ἁπλοὶ θεαταὶ. 4) Δὲν πρέπει νὰ ὑπερβάλλωμεν τοὺς κινδύνους τοῦ πανσλαυισμοῦ καὶ ἂν ἀκόμα ἡ Ρωσία κατήρχετο εἰς Κωνσταντινούπολιν. 5) Ὅτι συμφέρον μας, τὴν στιγμήν ταύτην, εἶναι νὰ μείνωμεν ὅσον εἶναι δυνατὸν παρὰ τὸ πλευρὸν τῆς Ἀγγλίας…

Όμως, ενώ πραγματοποιούνται ακόμα διαβουλεύσεις για να αποφασιστεί η τελική απόφαση της χώρας (συμβούλιο Στέμματος κ.ά.), ο Κάιζερ Γουλιέλμος, με τηλεγράφημά του προς τον Κωνσταντίνο τρεις ημέρες πριν από τη συνάντησή του με τον Βενιζέλο, είχε μάλλον κρίνει τελεσίδικα προς τα πού θα έγερνε η ζυγαριά:

Βερολῖνον 4 Μαρτίου [19 Φεβρουαρίου παλ. ἡμερολόγιον] 1915

Ἀγαπητὲ μου Τῖνο!

Μανθάνω ὅτι ἡ ἐπίθεσις τῶν Δαρδανελλίων ἐπροκάλεσεν ἀγωνίαν ἐν Ἑλλάδι… Πάντες οἱ δυνάμενοι νὰ ἐκφέρουν αὐθεντικὴν κρίσιν εἶναι σύμφωνοι εἰς τὸ ὅτι οἱ Τοῦρκοι ἠμποροῦν ἀκόμη, κατὰ πᾶσα πιθανότητα, νὰ ὑπερασπίσουν τὰ Δαρδανέλλια, ἐὰν ἡ Ἑλλὰς ἠρνεῖτο τὴν ἄμεσον ἢ ἔμμεσον συνδρομήν της εἰς τοὺς ἐπιτιθέμενους.

Ἐν τούτοις ἐφελκύω σοβαρῶς τὴν προσοχήν σου, διὰ τὸ συμφέρον τῆς χώρας σου καὶ διὰ τὴν ἀτομικήν σου εὐτυχίαν ἥτις εἶναι ἀλληλέγγυος μὲ ἐκείνην τῆς ἀδελφῆς μου, ἐπί τοῦ ὅτι δὲν πρέπει νὰ παρασυρθῇς εἰς περιπέτειαν, τῆς ὁποίας ἡ ἄγνωστος ἔκβασις θὰ ἠδύνατο νὰ θέσῃ ἐν κινδύνῳ τὰ ὑπὲρ τῆς Ἑλλάδος καὶ τοῦ θρόνου σου ἐπιτευχθέντα, διὰ τῶν δύο προσφάτων πολέμων, ἀποτελέσματα.

Αἱ διαβεβαιώσεις ἂς ἐξέφρασες τὴν ἐπιθυμίαν νὰ λάβῃς,ἵνα δύνασαι νὰ διατηρήσῃς τὴν οὐδετερότητα, σοῦ ἐδόθησαν ἤδη παρ’ ἡμῶν, καθὼς θὰ ἔμαθες ἐν τῷ μεταξύ.

(ὑπογραφὴ) Γουλιέλμος

Ο Κωνσταντίνος θα αρνηθεί έτσι να συναινέσει στις προτάσεις του πρωθυπουργού και ο τελευταίος θα επιλέξει την οδό της παραίτησης, υποχωρώντας στη μειοψηφική θέληση του φιλογερμανικού περιβάλλοντος του βασιλιά παρά το μέγεθος του διακυβεύματος. Ο Άθως Ρωμάνος, μερικές ώρες μετά, θα ψέξει και πάλι τον Βενιζέλο για την υποχωρητικότητά του:

Μὰ γιατὶ παρητήθητε κύριε πρόεδρε; Ὁ Βασιλεὺς εἶχε ἀντίθετον γνώμην. Ἔπρεπε νὰ τοῦ ἐπιβάλετε τὴν πολιτικήν σας, ἥτις εἶναι ἡ ὀμόφωνος θέλησις τοῦ ἔθνους.

Ο Βενιζέλος, για μια δεύτερη φορά, δεν θα τολμήσει. Και πλέον ο κύβος είχε ριφθεί: έχουν αρχίσει πλέον να διαμορφώνονται τα δύο αντίπαλα στρατόπεδα που σταδιακώς θα διχάσουν τον ελληνισμό «ἄχρι τελευταίας καλύβης» και θα προκαλέσουν ανυπολόγιστες καταστροφές, το τέλος των οποίων θα κλείσει επτά χρόνια αργότερα, με το ξερίζωμα του ελληνισμού από τις προγονικές του εστίες του Πόντου, της Μικράς Ασίας, της Ανατολικής Θράκης.

Από τις Εναλλακτικές Εκδόσεις κυκλοφορεί το τελευταίο βιβλίο του Γ. Καραμπελιά, 1821-2021, Ρέκβιεμ ή Αναγέννηση;

Πηγή: liberal.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή