Ακολουθήστε μας

Επος 40 - Μάχη οχυρών - Μάχη της Κρήτης - Αντίσταση - Κατοχή - Εμφύλιος

Λαοκράτης Βάσσης: Ενημερωτικό σημείωμα για το δοκίμιο «ΙΟΚΑΣΤΗ/ΠΑΤΡΙΔΑ»

Δημοσιεύτηκε

στις

Οι πολύ μαύρες πτυχές του «Μετεμφύλιου ζόφου»

Στο διαλογικό  δοκίμιο, υπό τον τίτλο «Ανοιχτή Συζήτηση- ΙΟΚΑΣΤΗ/ΠΑΤΡΙΔΑ – Το Εμφύλιο και το Μετεμφύλιο άγος» (εκδ. GOUTENBERG), ξεκινώντας απ’ το βασανιστικό ερώτημα  «αν τέλειωσε μέσα μας κι ανάμεσά μας ο Εμφύλιος», αποπειρώμαι:

Α. Δύσκολες  προσεγγίσεις

–  Της εμφυλίου έριδος των Ελλήνων, απ΄τη μυθολογική της αφετηρία, που συμβολίζεται με την έξοχη Ιοκάστη του Γιάννη Ψυχοπαίδη στο εξώφυλλο του βιβλίου.

–  Του αδελφοκτόνου Εμφυλίου 1946-49, στον τραγικό αντίποδα του ανυπέρβλητου μεγαλείου του ΄Επους του ΄40 και της Εθνικής Αντίστασης.

–  Του μετεμφυλίου ζόφου, ιδιαιτέρως, απ΄το 1949 ως την πτώση της Χούντας των συνταγματαρχών(1974), με όλες τις τοξικές παρενέργειες της περιόδου αυτής στη ζωή του Τόπου μας.

Β.  Αναζητήσεις αντίδοτου θεραπείας απ΄τον «ιό της εμφυλίου αράς».

–  Ανιχνεύοντας τον δρόμο της πολιτιστικής ίασης, με αξιακό απόσταγμα απ΄τη μεγάλη ακολουθία των αιώνων πολιτισμού της ελληνικής διαχρονίας.

–  Καταθέτοντας «δέκα κοινές εν-νοήσεις» , δίκην πολιτιστικού συντάγματος του Ελληνισμού, ως την αναγκαία ενοποιό μας συνθήκη,  σε τούτους τους πολύ ύποπτους καιρούς της μετανεωτερικής αποικιοποίησής μας. Με αυτονόητα δεδομένο πως στα πολύ δύσκολα οι λαοί κρατιούνται απ΄την «ψυχή» τους.

    Με  συνείδηση της μεγάλης δυσκολίας του «θέματος», επισημαίνω στο «προλογικό Σημείωμά» , πως το δοκίμιό μου :  «Δεν είναι … μελέτη, με επιστημονικές ή άλλες απαιτήσεις και ζητούμενα. Αλλά ανοιχτή συζήτηση, αβίαστη και απροκατάληπτη, όσο γίνεται, για ένα βαθύ εθνικό τραύμα, που πόνεσε πολύ κι εξακολουθεί να νιώθει ακόμη τα υπόλοιπα του πόνου του η ψυχή του Τόπου μας».

  Μη μπορώντας να αναφερθώ εδώ σε όλα τα κρίσιμα σημεία  των διαλογικών αναλύσεων, θα περιοριστώ σε μερικά μόνο απ’ αυτά, που συνθέτουν, όπως εκτιμώ, τον εσώτερο πυρήνα των συχνά … ελλειπτικών θεωρήσεών μου. Που είναι:

   Πρώτον: Οι ανιχνεύσεις της βαθύτερης αιτιότητας της «εμφυλίου έριδος των Ελλήνων», ιστορικο/πολιτιστικής και όχι εγγενούς, με σκεπτικιστική αφετηρία της τον Θουκυδίδειο αφορισμό: «έως αν η αυτή φύσις ανθρώπων ή».

   Δεύτερον:  Η «ανάγνωση» του Εμφυλίου (1946-49) στο ερμηνευτικό πλαίσιο του «ελληνικού επαμφοτερισμού» μεταξύ Δύσης και Ανατολής, με δεδομένη τη φυγόκεντρη και άφρονα μετατόπιση των «εμφύλιων παρατάξεων» απ΄το   ενοποιό μεγαλείο του  «΄Επους του ΄40». Προσπερνώντας σκοπίμως  τα αίτια και τις ευθύνες αυτής της μεγάλης αδελφοκτονίας μας.

   Τρίτον: Οι πολύ μαύρες πτυχές του «Μετεμφύλιου ζόφου», όπου συμπεριλαμβάνεται κι η Χουντική εφταετία, με ιδιαίτερη αναφορά: τόσο στη «φαιά δομή» της μετεμφύλιας εξουσίας (Αμερικανοί + Ανάκτορα + Κράτος και Παρακράτος της Δεξιάς, με τους ταγματασφαλίτες, τους δωσίλογους και τους μαυραγορίτες ) , όσο και στη μετεμφύλια ήττα των νικητών και στη νίκη των ηττημένων, σε ηθικο /πολιτικό, προφανώς, επίπεδο.  Αλλά και στις τοξικές μετεμφύλιες και μεταχουντικές παρενέργειες στην εθνική ζωή, που οι μεταλλάξεις τους  συνεχίζουν και πέραν των δεκαετιών της Μεταπολίτευσης .

   Τέταρτον:  Τα λίγα υποψιαστικά περί ταξικής ανάγνωσης του δικαίου, είτε υπό το πρίσμα των κυρίαρχων τάξεων, που ταυτίζουν το δικό τους συμφέρον με το εθνικό, είτε υπό το πρίσμα των υποτελών τάξεων, όταν κι αυτές … φετιχοποιούν τον ταξικό χαρακτήρα της ιδεολογίας τους, με όλες τις θεωρητικές δυσκολίες του ζητήματος.

   Πέμπτον, τέλος:  Η πολύ δύσκολη αναζήτηση της πολιτιστικής ίασης απ΄τον «ιό της εμφυλίου έριδος και … αράς», με την κατάθεση «δέκα κοινών εν-νοήσεων» υπαρξιακής αναγκαιότητας. ΄Οπου προτάσσεται αιτιολογικά η οριακότητα της περιόδου που ζούμε, όπως την αναδεικνύουν: η καλπάζουσα δημογραφική κατάρρευσή μας, η βαθιά πολιτιστική κρίση μας (πνευματική, ηθική, αξιακή και, εντέλει, ταυτοτική), η Χρεοκοπία του 2010 με τη συνακόλουθή της μετανεωτερική απικοιοποίησή μας , αλλά και μεγάλες περιστασιακές δοκιμασίες, όπως η πανδημία.

   … Ελπίζοντας να πέτυχα μια πρώτη «γνωριμία» του αναγνώστη με το «πνεύμα» του δοκιμίου , όπως και στόχευα, ολοκληρώνω αυτό το «μικρό σημείωμα» με τον επίλογό του, απ΄όπου και ο τίτλος: ΙΟΚΑΣΤΗ/ΠΑΤΡΙΔΑ.  Που είναι, θέλω να πιστεύω, αρκούντως δηλωτικός της βαθύτερης λογικής που διαπερνά τις σελίδες του βιβλίου: «Γιατί, κάποτε πρέπει να φτάσουμε στην ενοποιό υπέρβαση της έρπουσας λογικής των εκατέρωθεν εμφύλιων δικαιώσεων. Κι αυτό, εν ονόματι της «κοινής κοίτης» που διατρέχει και ενώνει τις δυο «όχθες» της εθνικής μας συλλογικότητας. ΄Ετσι που να πάψουμε να βλέπουμε με το δεξί μάτι τους Ετεοκλήδες και με το … αριστερό τους Πολυνείκηδες της εμφύλιας τραγωδίας μας. Περνώντας, με ενσυνείδητη καλλιέργεια και σφυρηλάτηση της αντίστοιχης πολιτιστικής φιλοσοφίας, στην ενιαία τροχιά μιας ΙΟΚΑΣΤΗΣ/ΠΑΤΡΙΔΑΣ, που αγκαλιάζει, όμοια δικαιωμένα και όμοια αδικαίωτα, τα «δεξιά» και τα «αριστερά» παιδιά της μεγάλης αδελφοκτονίας μας».-

 Λαοκράτης Βάσσης

Συνέχεια ανάγνωσης

Επος 40 - Μάχη οχυρών - Μάχη της Κρήτης - Αντίσταση - Κατοχή - Εμφύλιος

D-Day: Η αρχή του τέλους για τους Ναζί «ξεκίνησε» από τις γαλλικές ακτές

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Ο όρος D-Day είναι γνωστός και άρρηκτα συνδεδεμένος με μια από τις πιο ιστορικές ημέρες του 20ου αιώνα, αυτή της απόβασης των Συμμάχων στη Νορμανδία κατά την διάρκεια του Β’ ΠΠ, σαν σήμερα στις 5 Ιουνίου του 1944.

Η απόβαση στη Νορμανδία ανέτρεψε τα δεδομένα στο ευρωπαϊκό θέατρο επιχειρήσεων των Συμμάχων ενάντια στην γερμανική πολεμική μηχανή, που για πολλούς θεωρείται ως η «αρχή του τέλους» για τους Ναζί στον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο.

Ποιο το υπόβαθρο πριν την απόβαση

Οι διαφωνίες των Συμμάχων για το αν θα έπρεπε να ασκηθεί πίεση από Νότο προς Βορρά ή να γίνει απόβαση μέσω Μάγχης, προκειμένου να ηττηθεί η Γερμανία, λύθηκαν στη Διάσκεψη της Τεχεράνης (28 Νοεμβρίου – 1 Δεκεμβρίου 1943). Ο Στάλιν, υποστηριζόμενος από τις ΗΠΑ, επέμενε ότι η εισβολή στη Γαλλία ήταν ο μόνος τρόπος να ηττηθεί η Γερμανία.

Τον Ιανουάριο του 1944 άρχισε να προετοιμάζεται η επιχείρηση «Επικυρίαρχος» (Operation Overlord). O αμερικανός στρατηγός Ντουάιτ Αϊζενχάουερ ορίστηκε ανώτατος διοικητής, με βρετανούς διοικητές στο στρατό ξηράς, στο ναυτικό και την αεροπορία.Σύμφωνα με το σχέδιο, η επίθεση θα γινόταν σ’ ένα στενό μέτωπο στη Νορμανδία, στις βόρειες ακτές της Γαλλίας, από πέντε σώματα στρατού.

Για την πραγματοποίησή της, ο Αϊζενχάουερ έπρεπε να συγκροτήσει τον μεγαλύτερο στην ιστορία στόλο που επιχείρησε ποτέ απόβαση.

Τα προβλήματα για τον σχεδιασμό της D-Day

Σε περίπτωση επιτυχίας, η απόβαση θα αποτελούσε την απαρχή προέλασης μεγάλων συμμαχικών δυνάμεων προς Ανατολάς μέσω της Γαλλίας, κατευθείαν στην καρδιά της ναζιστικής Γερμανίας.

Το βασικότερο μέλημα για τους σχεδιαστές της επιχείρησης ήταν να μη μάθουν οι Γερμανοί το σημείο της απόβασης. Έτσι, οι δυνάμεις τους θα ήταν αναγκασμένες να αναπτυχθούν σε ολόκληρη την ακτογραμμή.

Είχε καταρτιστεί εξάλλου σχέδιο παραπλάνησης, η επιχείρηση «Σωματοφύλακας» (Operation Bodygard), που κατόρθωσε πέραν πάσης προσδοκίας να πείσει τον Χίτλερ ότι κύριος στόχος ήταν η περιοχή του Καλέ, αρκετά βορειότερα της Νορμανδίας. Παρότι στη Γαλλία υπήρχαν 58 γερμανικές μεραρχίες, μόνο οι 14 βρίσκονταν στις ακτές της Νορμανδίας.Μεγάλη σημασία είχε και η αξιοποίηση της αεροπορικής υπεροχής των Συμμάχων, ώστε να εξουδετερωθεί η εχθρική πολεμική αεροπορία και να απομονωθεί το συγκοινωνιακό δίκτυο της Βόρειας Γαλλίας.

Ενώ τα σχέδια τής απόβασης καταρτίζονταν από Αμερικανούς και Βρετανούς στρατιωτικούς στην Αγγλία, ο Γερμανός στρατάρχης Έρβιν Ρόμελ – γνωστός ως «αλεπού της ερήμου», από την προηγούμενη θητεία του στο αφρικανικό μέτωπο- επιφορτισμένος με την αναχαίτιση της αναμενόμενης απόβασης, ενίσχυσε τη γερμανική αμυντική οχύρωση κατά μήκος της ακτής της Γαλλίας με υποβρύχια εμπόδια, δεξαμενές καυσίμων, ανθεκτικές στους βομβαρδισμούς, καθώς και με ναρκοπέδια.Το βασικό του πρόβλημα ήταν ότι έπρεπε να περιφρουρεί 3.000 μίλια δυτικοευρωπαϊκής ακτής, από την Ολλανδία έως τα ιταλικά σύνορα.

Η D-Day γίνεται πραγματικότητα

Η απόβαση στη βόρεια Γαλλία από την Αγγλία προγραμματίστηκε τελικά για τις 5 Ιουνίου 1944, αλλά αναβλήθηκε για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της κακοκαιρίας που επικρατούσε στο στενό της Μάγχης.

Συγκροτήθηκε ένας τεράστιος στόλος, με επικεφαλής τον άγγλο ναύαρχο Μπέρτραμ Ράμσεϊ, ο οποίος περιλάμβανε 1.200 πολεμικά πλοία, 10.000 αεροπλάνα, 4.126 αποβατικά σκάφη, 804 μεταγωγικά πλοία και εκατοντάδες τεθωρακισμένα άρματα αμφίβιων και άλλων αποστολών. 156.000 άνδρες (73.000 Αμερικανοί και 83.000 Βρετανο-Καναδοί) θα αποβιβάζονταν στη Νορμανδία, από τους οποίους 132.000 θα μεταφέρονταν με πλοία μέσω Μάγχης και 23.500 με αεροπλάνα.Τις χερσαίες δυνάμεις διοικούσε ο άγγλος στρατηγός Μπέρναρντ Μοντγκόμερι, που είχε απέναντί του ένα παλαιό γνώριμό του από τις επιχειρήσεις στην Αφρική, τον γερμανό στρατάρχη Έρβιν Ρόμελ.

Η απόβαση με την κωδική ονομασία «Ποσειδών» (Operation Neptune) άρχισε πριν από την αυγή της 6ης Ιουνίου (D-Day) σε πέντε ακτές κατά μήκος της Νορμανδίας, οι οποίες έφεραν τις κωδικές ονομασίες Utah (Γιούτα), Omaha (Όμαχα), Gold (Χρυσός), Juno (Ήρα) και Sword (Σπαθί).

Οι παραλίες που είχαν επιλεγεί για την απόβαση εκτείνονταν από τον ποταμόκολπο του Ορν ως το νοτιοδυτικό άκρο της χερσονήσου Κοταντέν.

Οι Σύμμαχοι στις ακτές της Νορμανδίας

Την παραμονή της επιχείρησης βρετανικές μονάδες καταδρομέων είχαν πέσει πίσω από της γραμμές του εχθρού, καταλαμβάνοντας γέφυρες – κλειδιά και αχρηστεύοντας τις επικοινωνίες των Γερμανών.

Οι τέσσερις ακτές καταλήφθηκαν εύκολα και γρήγορα από τις συμμαχικές δυνάμεις, ενώ στην πέμπτη, την «Όμαχα», αντιμετώπισαν σκληρή γερμανική αντίσταση.Με το σούρουπο μεγάλα προγεφυρώματα είχαν ήδη δημιουργηθεί και στις πέντε περιοχές της απόβασης και η τελική επιχείρηση για τη συντριβή τής Γερμανίας είχε αρχίσει.

Για την επιτυχία της απόβασης, καθοριστική ήταν η αεροπορική υπεροχή των Συμμάχων. Τα αεροπλάνα τους κατέστρεψαν τις περισσότερες γέφυρες του Σηκουάνα στ’ ανατολικά και του Λίγηρα στα νότια, εμποδίζοντας έτσι τους Γερμανούς να ενισχύσουν έγκαιρα τις προκεχωρημένες μονάδες τους στα προγεφυρώματα των ακτών της Νορμανδίας.

Το σχέδιο των Συμμάχων μετά τη D-Day

Σύμφωνα με το αρχικό σχέδιο, οι Βρετανοί θα καταλάμβαναν τη στρατηγικής σημασίας πόλη Καν την πρώτη ημέρα της απόβασης.

Παρότι εξουδετέρωσαν γρήγορα τη γερμανική άμυνα, εν τούτοις έπρεπε να περιμένουν έως τις 9 Ιουλίου για να εισέλθουν νικηφόρα στην πόλη, εξαιτίας της εμφάνισης μιας μεραρχίας Πάντσερ, που καθήλωσαν τις δυνάμεις τους, αλλά και των διαφωνιών μεταξύ Αϊζενχάουερ και Μοντγκόμερι για θέματα τακτικής.

Στον τομέα τους, οι Αμερικανοί αντιμετώπισαν σοβαρή αντίσταση στη χερσόνησο Κοταντέν, αλλά τελικά κατέλαβαν το ζωτικής σημασίας λιμάνι του Χερβούργου στις 26 Ιουνίου.Οι συνεχείς συγκρούσεις έφθειραν τα γερμανικά στρατεύματα και στις 25 Ιουλίου ο στρατηγός Ομάρ Μπράντλεϊ διέσπασε το δυτικό μέτωπο και μέσα σε λίγες μέρες εξάλειψε κάθε αντίσταση στην πορεία του προς τον Σηκουάνα.

Αντεπίθεση των γερμανικών τεθωρακισμένων στο Μορτέν αποκρούστηκε (7-13 Αυγούστου). Στα τέλη Αυγούστου οι Σύμμαχοι διέσχισαν τον Σηκουάνα και τον Σεπτέμβριο βρίσκονταν μπροστά στα γερμανικά σύνορα.

Δείτε βίντεο:

Πηγή: San Simera            OnAlert

.

Συνέχεια ανάγνωσης

Αλβανία

Οι Βορειοηπειρώτες δόξαζαν και συνεχίζουν να δοξάζουν την Ελλάδα

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Το ιστορικό ΟΧΙ του 1940, ο ένδοξος Αγώνας της μικρής, αλλά θαρραλέας χώρας, της Ελλάδος, με μια χώρα υπερδύναμη αλλά κατακτητική και ηθικά αδύναμη, την Ιταλία, μπήκαν στην ιστορία, όχι μόνο των Ελλαδιτών, αλλά και των Βορειοηπειρωτών, διότι το μεγαλύτερο και δυσκολότερο βάρος του πολέμου το κράτησαν οι Βορειοηπειρώτες, με την άμεση συμμετοχή τους στον αγώνα αυτόν, με την βοήθεια τους, την στήριξή τους, την αγάπη τους. Από τα δικά τους στρέμματα παραχώρησε η δημογεροντία του Βουλιαρατίου το 1940, για να ενταφιαστούν οι εξήντα Έλληνες φαντάροι που άφησαν τη ζωή τους στο πεδινό χειρουργείο με τις 300 κλίνες που λειτουργούσε στο χωριό τους.

Με δάκρυα στα μάτια και τις γαλανόλευκες στα χέρια, υποδέχονταν τους Έλληνες αγωνιστές όπου κι αν περνούσαν.

«Μια ψηλή γεροδεμένη αρχοντογυναίκα στεκόταν στην είσοδο του σπιτιού. Συγκινημένη γονάτισε επάνω στις λασπωμένες πέτρες της αυλής κι έσκυψε το αρχοντικό της μαντηλοφορεμένο κεφάλι και φίλησε τα πόδια μας.

Μα τι κάνετε εκεί; Ρωτήσαμε με όση φωνή μας είχε απομείνει.

Είχα ορκιστεί να φιλήσω τα πόδια των ελευθερωτών μας. Τα πόδια των πρώτων Ελλήνων στρατιωτών που θα έφθαναν στο χωριό μας, στο σπιτικό μας ελευθερωτές….

Ήταν η Αμαλία Ζιώγκα από τους Βουλιαράτες.

…Το πρωί μας ξύπνησαν οι ζητωκραυγές από το δρόμο. Όλο το χωριό είχε ξεχυθεί στους δρόμος. Σε κάθε παράθυρο ανέμιζε κι από μια ελληνική σημαία. Τις είχαν υφάνει στους αργαλειούς και τις φύλαγαν στην κασέλα τους, γι’ αυτήν την ώρα, την ώρα της λευτεριάς. Μ’ αυτόν βαθιά κρυφό πόθο ζούσαν οι Βορειοηπειρώτες, αυτόν που χρόνια περίμεναν, την λευτεριά τους…»

Αυτά περιγράφει ο αυτόπτης μάρτυρας του Ελληνο-ιταλικού πολέμου Δημήτριος Γ. Μαστέλλος, στο βιβλίο του «Οδοιπορικό του έπους του 1940»

Χρόνια συνεχίζει αυτός ο πόθος. Αυτή η αγάπη. Για την Ελλάδα μας, Για το Έθνος μας. Για την ένδοξη ιστορία μας.

Να γιατί κάθε χρόνο, όπως κι εφέτος, γιορτάζουμε πανηγυρικά τις εθνικές μας εορτές. Όπως γιορτάσαμε μεγαλοπρεπώς κι εφέτος την 28η Οκτωβρίου. Αρχίζοντας από την ηρωική Χιμάρα με την παρέλαση των μαθητών του σχολείου «Όμηρος», τις εκδηλώσεις των σχολείων της Δερβιτσάνης, του Μεσοποτάμου, της Λιβαδειάς, της Φοινίκης, του Ντερμισιού, των παραρτημάτων Ομόνοιας Χιμάρας κι Αγίων Σαράντα, που στεφανώθηκαν όλα τους με τις μεγαλειώδεις εκδηλώσεις στα στρατιωτικά νεκροταφεία της Κλεισούρας και του Βουλιαρατίου.

Βαγγέλης Παπαχρήστος 

Πηγή: Himara.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Video

Σάββας Καλεντερίδης: Αυτή είναι η παρακαταθήκη των ηρώων του Έπους του 1940 (ΒΙΝΤΕΟ)

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Σάββας Καλεντερίδης: Αυτή είναι η παρακαταθήκη των ηρώων του Έπους του 1940

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή