Ακολουθήστε μας

Ενεργειακά

Πώς το ρωσικό πετρέλαιο θα συνεχίσει να φτάνει στην Ευρώπη

Δημοσιεύτηκε

στις

Το αργό θα συνεχίσει να ρέει προς την Κίνα και την Ινδία σε αυξανόμενους όγκους

Του Julian Lee

Η Κυριακή είναι η ημέρα που τέθηκαν σε ισχύ οι νέοι κανονισμοί της Ευρωπαϊκής Ένωσης οι οποίοι απαγορεύουν τις συναλλαγές με ρωσικές κρατικές εταιρείες ενέργειας.

Αυτό λογικά θα πυροδοτήσει περαιτέρω μείωση του όγκου του ρωσικού αργού και των ρωσικών διυλισμένων προϊόντων που θα αγοράζονται και θα διακινούνται από ευρωπαϊκές εταιρείες, ωστόσο δεν πρόκειται να σταματήσει τις ροές.

Ακόμη και όταν (ή μάλλον εάν) η ΕΕ επιβάλει τελικά κυρώσεις στην αγορά πετρελαίου της Ρωσίας, δεν θα μπορέσει να σταματήσει το “ρωσικό” αργό από το να εγκαταλείπει τα ρωσικά λιμάνια, ούτε τα προϊόντα τα οποία παράγονται από αυτό από το να τροφοδοτούν τα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα και φορτηγά.

Πλοία

Η Ρωσία θα κάνει ό,τι μπορεί ώστε τα φορτία να συνεχίσουν να κινούνται. Το αργό θα συνεχίσει να ρέει προς την Κίνα και την Ινδία και σε αυξανόμενους όγκους. Οι θαλάσσιες αποστολές θα εξαρτώνται όλο και περισσότερο από ρωσικά πλοία.

Η ρωσική κρατική Sovcomflot εκμεταλλεύεται ένα στόλο με περισσότερα από 100 πετρελαιοφόρα, που κυμαίνονται σε μέγεθος από τα λεγόμενα πλοία Μεσαίου Βεληνεκούς, ικανά να μεταφέρουν έως 40.000 τόνους διυλισμένων προϊόντων στις περιφερειακές αγορές, μέχρι τους μεγαλύτερους μεταφορείς αργού που μπορούν να μεταφέρουν οκτώ φορές την ίδια ποσότητα σε τεράστιες αποστάσεις.

Τα πλοία τα οποία χρησιμοποιούνται στο εξωτερικό εμπόριο της Ρωσίας αποφεύγονται σε μεγάλο βαθμό, από τη στιγμή που το Ηνωμένο Βασίλειο πρόσθεσε τη Sovcomflot στον κατάλογο των οντοτήτων που υπόκεινται σε κυρώσεις, ωθώντας τους διεθνείς ασφαλιστές να αποστασιοποιηθούν από τη ρωσική πλοιοκτήτρια.

Το μεγαλύτερο πλοίο της εταιρείας, το υπερ-δεξαμενόπλοιο Svet, βάρους 340.000 τόνων, δεν έχει πραγματοποιήσει μεταφορά φορτίων από τότε που παρέδωσε ένα φορτίο αργού από την Αγκόλα στην Κίνα τον Φεβρουάριο.

Η ασφάλιση για τα πλοία της Sovcomflot τα οποία εκτελούν δρομολόγια προς την Ινδία θα παρέχεται πιθανότατα από το ρωσικό κράτος και όχι από τις ενώσεις αμοιβαίων ασφαλειών ή τις λέσχες P&I, που συνήθως επιτελούν αυτόν τον ρόλο.

Εκτόξευση

Το εμπόριο, ωστόσο, από τη δυτική Ρωσία προς τις ασιατικές αγορές έχει εκτοξευτεί μετά την ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και φαίνεται ότι θα αυξηθεί περαιτέρω. Φορτία έχουν επίσης αρχίσει να εκφορτώνονται στη Fujairah στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, όπου το αργό μπορεί είτε να διυλιστεί, είτε να αποθηκευτεί, να αναμειχθεί και να μεταπωληθεί.

Θα υπάρχουν επίσης εξαιρέσεις για το αργό που διέρχεται από τη Ρωσία, κυρίως προέλευσης Καζακστάν, αλλά και σε πολύ μικρότερες ποσότητες προέλευσης Αζερμπαϊτζάν και Τουρκμενιστάν. Ασχολούμαι εδώ με την περίπτωση του αργού πετρελαίου CPC Blend από το Καζακστάν, ωστόσο οι traders θα εξακολουθούν να μπορούν να αγοράζουν ποσότητες που θα φαντάζουν στους “απ’ έξω” ως ρωσικό αργό Urals ή αργό Siberian Light. Δεν πρόκειται για προσπάθεια αποφυγής των κυρώσεων.

Ενώ τα περισσότερα από τα μόρια σε αυτά τα φορτία θα έχουν αντληθεί από το έδαφος στη Ρωσία, η νομική προέλευση θα είναι από αλλού. Το Καζακστάν, για παράδειγμα, διοχετεύει αργό πετρέλαιο στο ρωσικό σύστημα αγωγών. Αυτό το αργό αναμειγνύεται με όγκους από ρωσικά κοιτάσματα πετρελαίου για να δημιουργηθούν τυποποιημένες ποιότητες εξαγωγών – REBCO (Ουράλια) και Siberian Light. Στη συνέχεια, στο Καζακστάν κατανέμεται ίδια ποσότητα αργού με εκείνη που έβαλε στο σύστημα για να φορτωθεί σε δεξαμενόπλοια σε ρωσικά λιμάνια.

Παρόλο που η χρηματοοικονομική συναλλαγή είναι μεταξύ του αγοραστή και του Καζακστάν, το φορτίο μοιάζει ρωσικό. Διαθέτει την επωνυμία ενός ρωσικού είδους πετρελαίου και φορτώνεται σε ρωσικό λιμάνι. Αυτό μπορεί να προκαλέσει κάθε είδους κινδύνους για τη φήμη εταιρειών όπως ο Όμιλος Vitol, οι οποίες διαχειρίζονται τις εξαγωγές αργού τύπου Urals του Καζακστάν.

Απίθανο

Ενώ η Ευρώπη πιθανότατα θα σταματήσει να αγοράζει ρωσικό αργό, είναι απίθανο να μπορέσει να αποφύγει το καύσιμο ντίζελ το οποίο παράγεται από αυτό το αργό.

Το άμεσο εμπόριο ντίζελ μεταξύ της Ρωσίας και των ευρωπαϊκών χωρών μπορεί να σταματήσει, αλλά το προϊόν που παράγεται από ρωσικό αργό σε υπερπόντια διυλιστήρια θα εξακολουθεί να φτάνει στα ευρωπαϊκά λιμάνια. Το ρωσικό αργό του οποίου η επεξεργασία γίνεται σε υπερπόντια διυλιστήρια παύει να είναι ρωσικό.

Το ντίζελ που παράγεται, για παράδειγμα, σε ένα ινδικό διυλιστήριο είναι ινδικό ντίζελ, ανεξάρτητα από το αν το αργό προερχόταν από τη Σαουδική Αραβία, τη Ρωσία ή οπουδήποτε αλλού. Τα προϊόντα κατασκευάζονται με αυστηρές προδιαγραφές οι οποίες απαιτούνται στις καταναλώτριες χώρες και δεν υπάρχει μηχανισμός ο οποίος να καθορίζει από πού προέρχεται το αργό από το οποίο παρήχθησαν.

Ο σκοπός των μέτρων της ΕΕ που έχουν ήδη επιβληθεί και των προτεινόμενων κυρώσεων τις οποίες προσπαθεί να δει να υιοθετούνται από τα κράτη-μέλη δεν είναι σταματήσει να εξέρχεται πετρέλαιο από τη Ρωσία ως αυτοσκοπός.

Είναι να σταματήσουν ή τουλάχιστον να μειώσουν σημαντικά τα έσοδα που κερδίζει η Ρωσία από την εξαγωγή πετρελαίου. Ταυτόχρονα, ο κόσμος συνεχίζει να χρειάζεται τουλάχιστον ένα μέρος αυτού του πετρελαίου να συνεχίσει να ρέει, εάν θέλουμε να αποφύγουμε μια νέα εκτίναξη των τιμών.

Πηγή: BloombergOpinion

Συνέχεια ανάγνωσης

Ενεργειακά

Τα Νέα: Εξελίξεις στο Αιγαίο! Μία ευκαιρία, μία παγίδα και οι χάρτες

Δημοσίευμα στα Νέα επικαλείται πληροφορία, ότι η Τουρκία είναι έτοιμη να ανοίξει η συζήτηση για οριοθέτηση θαλάσσιων ζωνών με βάση το Δίκαιο της Θάλασσας

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Δημοσίευμα στα Νέα επικαλείται πληροφορία, ότι η Τουρκία είναι έτοιμη να ανοίξει η συζήτηση για οριοθέτηση θαλάσσιων ζωνών με βάση το Δίκαιο της Θάλασσας

Στην πρόσφατη συνάντηση του Κυριάκου Μητσοτάκη με τον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν στο πλαίσιο της συνόδου κορυφής του ΟΗΕ, στη Νέα Υόρκη έγινε γνωστό, ότι οι ηγέτες Ελλάδας και Τουρκίας εδωσαν εντολή «διερεύνησης» για εκκίνηση των συζητήσεων περί υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ στους Υπουργούς Εξωτερικών της κάθε χώρας, Γιώργο Γεραπετρίτη και Χακάν Φιντάν αντίστοιχα.

Την αποκάλυψη είχε κάνει ο ίδιος ο υπουργός Εξωτερικών, Γιώργος Γεραπετρίτης, σε δηλώσεις του από τη Νέα Υόρκη, επισημαίνοντας, ότι «είναι αναγκαίο σήμερα, περισσότερο από ποτέ, όταν βρισκόμαστε σε μια περιοχή, η οποία βάλλεται από διαρκείς γεωπολιτικούς κινδύνους και εν μέσω δύο πολέμων, να υπάρχουν σχέσεις κατανόησης και καλής γειτονίας». 

Όπως ανέφερε ο επικεφαλής της ελληνικής διπλωματίας, ο υπουργός Εξωτερικών της Τουρκίας θα επισκεφθεί το επόμενο διάστημα την Ελλάδα, έτσι ώστε να προετοιαστεί το Ανώτατο Συμβούλιο και να συντονιστούν όλες τις αναγκαίες ενέργειες.

Το δημοσίευμα των Νέων

Το Σάββατο σε πρωτοσέλιδο ρεπορτάζ της που τιτλοφορείται ως “Εξελίξεις στο Αιγαίο” η εφημερίδα “Τα Νέα” επικαλείται πληροφορία, ότι η Τουρκία επιθυμεί να συζητήσει για οριοθέτηση βάσει του δικαίου της Θάλασσας.

“Εναν νέο δρόμο στον ελληνοτουρκικό διάλογο σηματοδοτεί η πληροφορία ότι η Αγκυρα αποδέχεται να ανοίξει η συζήτηση για οριοθέτηση θαλάσσιων ζωνών με βάση το Δίκαιο της Θάλασσας

• Μετά την Παλαιστίνη και η χώρα μας κινδυνεύει από την ανυπαρξία επαρκούς χαρτογράφησης

• Ποια είναι η παγίδα

Η νέα φάση στα ελληνοτουρκικά ζητήματα θέτει και νέα ερωτήματα ως προς της διεξαγωγή των διαπραγματεύσεων! Στο εγγύς ιστορικό παρελθόν στην ευρύτερη περιοχή μας, έχουν διεξαχθεί ανάλογες διαπραγματεύσεις, στις οποίες μπορούμε να ανατρέξουμε ως προς το δέον ή το μη δέον γενέσθαι στα καθ΄ημάς κρίσιμα διακυβεύματα”, αναφέρει μεταξύ άλλων το δημοσίευμα των Νέων.

 

Συνέχεια ανάγνωσης

Video

Μιθριδατισμός Αθήνας-Λευκωσίας

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Γιάννος Χαραλαμπίδης: Στην ηλεκτρική διασύνδεση θέλουμε καθαρό έργο χωρίς βρώμικο φέσι. Υπάρχει συμφωνία, κάτι που ήταν αναμενόμενο. Το θέμα είναι να έχει κέρδος ο Κύπριος πολίτης. Μένει να δούμε, αν αυτά τα ποσά και τα κέρδη, θα μετουσιωθούν. Να εξηγήσει αν αυτή η μελέτη ισχύει. Συμφωνήθηκε, ότι στη ρήτρα περί κρίσης για γεωπολιτικούς λόγους, ότι το 63-37 θα γίνει 50-50. Στο κέρδος του 8,3% που θα έχουν οι εταιρείες για 12 χρόνια, είναι ζητήματα που έχουν λυθεί. Η δική μας ρυθμιστική αρχή πρέπει να εγκρίνει ό,τι συμφωνήθηκε στην Αθήνα. Για το Κυπριακό, εφόσον δεν υπάρχει τριμερής είναι αν ο γγ του ΟΗΕ θα συναντήσει ξεχωριστά τους ηγέτες των δύο κοινοτήτων. Εγείρονται όμως σοβαρά ερωτήματα από τη ρήση του προέδρου της Κύπρου, ότι η λύση δεν θα είναι δίκαιη. Τι θέλει να μας πει; Ότι η ΔΔΟ δεν είναι δίκαιη λύση και τί θα πεί στον Γκουτέρες; Ό,τι και να κάνει ο γγ του ΟΗΕ το άκουσε και έτσι του δένεις τα χέρια να μη δεχτεί δίκαιη λύση. Και εμείς δεχόμαστε μια λύση που δεν είναι δίκαιη. Πάμε σε λύση άδικη και διχοτομική; Αυτές είναι ατυχείς δηλώσεις. Μας προετοιμάζουν σε κάτι που δεν είναι δίκαιο, λες και πίνουμε το δηλητήριο του Μιθριδάτη;

Συνέχεια ανάγνωσης

Video

Γιάννος Χαραλαμπίδης: Να δοθούν απαντήσεις από Αθήνα και Λευκωσία!

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Γιάννος Χαραλαμπίδης: Η Ελληνική κυβέρνηση θα ήθελε να δοθούν τα 125 εκατ.Ευρώ στο σύνολο. Όταν λέει η Λευκωσία 25 εκατ.Ευρώ ανά έτος εννοεί, ότι θέλει να παρουσιάζονται στοιχεία. Το μεγάλο ερώτημα είναι γιατί υπάρχουν τόσα εμπόδια. Εδώ πρέπει να απαντήσουν Αθήνα και Λευκωσία ειδικά από τη στιγμή που το έργο επιδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση με 600 εκατ.Ευρώ. Αντιλαμβάνομαι, ότι πίσω από τις κυβερνήσεις κρύβονται άλλα συμφέροντα. Ο πρόεδρος της Κύπρου ταλαιπωρείται από ένα άλλο σκάνδαλο όσον αφορά το Βασιλικό και θέλει να μετριάσει τις σκιές. Είμαι της άποψης, ότι θα πρέπει να είναι καθαρό το έργο χωρίς βρώμικα φέσια και ότι θα πρέπει να υπάρχει διαφάνεια.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή