Ακολουθήστε μας

Ανατολική Μεσόγειος

Επιταχύνονται οι εξελίξεις στην Αν. Μεσόγειο

Δημοσιεύτηκε

στις

ΑΟΖ και υδρογονάνθρακες πάντα στο επίκεντρο…
Δώδεκα έργα ελληνικού ενδιαφέροντος εντάχθηκαν στα Έργα Κοινού
Ενδιαφέροντος (PCI) της ΕΕ, σύμφωνα με τον κατάλογο που ανακοίνωσε η
Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Περιλαμβάνονται οι διασυνδέσεις ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου με
την περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου (Κύπρος-Ισραήλ), κάτι που ενισχύει
τον γεωστρατηγικό άξονα Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ, καθώς σχετίζονται με την
αξιοποίηση των υδρογονανθράκων και άρα διευκολύνουν την ελληνική
ανακήρυξη ΑΟΖ, με το σκεπτικό ότι βάσει των τωρινών δεδομένων θα διοχετεύεται στην ΕΕ μέσω Ελλάδας.

Συγκεκριμένα:

  • Ηλεκτρική Ενέργεια: Διασύνδεση Ισραήλ – Κύπρου – Ελλάδας μεταξύ
    Hadera (Ισραήλ) και περιοχής Αττικής, γνωστή ως Euro Asia
    Interconnector.
  • Southern Gas Corridor (SGC, Νότιος Διάδρομος): Αγωγός από
    υπεράκτια περιοχή Κύπρου προς ελληνική ενδοχώρα μέσω Κρήτης. Ο αγωγός
    αυτός αποτελεί συμφωνημένη με την κυπριακή πλευρά και την Επιτροπή
    ενοποίηση δύο αρχικών παράλληλων οδεύσεων (East-Med ΔΕΠΑ /Trans- Med
    Κύπρος).

Το Ισραήλ χρειάζεται την χώρα μας, ειδικά τώρα που o
φανατικός ισλαμισμός το περικυκλώνει, καθόσον ο Ελληνισμός μπορεί να
δώσει στην παρούσα φάση στο εβραϊκό κράτος στρατηγικό βάθος, τουτέστιν
πρόσβαση στην ευρωπαϊκή αγορά ενέργειας.

Ταυτόχρονα η Ελλάδα δύναται, εφόσον το επιθυμεί, να συνεννοηθεί διακριτικά
με την Ρωσία, η οποία δείχνει να «ανησυχεί» για την πιθανή αλλαγή των
ενεργειακών συσχετισμών στην Ευρώπη, με βάση τις εξελίξεις στη
Νοτιοανατολική Μεσόγειο, όπου Ελλάδα και Κύπρος βρίσκονται πλέον στο
επίκεντρο της προσοχής. Γι” αυτό επιχειρείται αναθέρμανση των
ελληνό-ρωσικών σχέσεων (επίσκεψη Ματβιένκο και έπεται του Ρώσου ΥΠΕΞ,
Σεργκέι Λαβρόφ), ειδικά τώρα που οι Αμερικανοί δείχνουν απασχολημένοι με
τα εσωτερικά τους.

Το επόμενο διάστημα θα υπάρξουν σίγουρα εξελίξεις στα ενεργειακά ζητήματα. Ελλάδα και Κύπρος
οφείλουν να δουλέψουν μαζί για ό,τι καλύτερο! Εκτός κι αν οι εξελίξεις
στην Αμερική μας οδηγήσουν σε άλλου είδους καταστάσεις. Άλλωστε, όπως έχουμε γράψει, ενδεχόμενα θα επιχειρηθεί (αν δεν επιχειρείται ήδη) «υποχθόνια» αντίδραση στην προοπτική συγκυριακής γεωπολιτικής αναβάθμισης του Ελληνισμού από συμφέροντα που θίγονται έμμεσα ή άμεσα.

ΠΥΓΜΗ.gr

Δώδεκα έργα ελληνικού ενδιαφέροντος στα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) της Ε.Ε.

Η
Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ανακοίνωσε σήμερα Δευτέρα, 14 Οκτωβρίου 2013, τον
κατάλογο των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (PCIs). Η Ελλάδα πέτυχε να
εντάξει 12 συνολικά έργα φυσικού αερίου και ηλεκτρισμού, έπειτα από
σειρά τεχνικών συναντήσεων εμπειρογνωμόνων των αρμοδίων φορέων και
συστηματικών επαφών του ΥΠΕΚΑ με την Επιτροπή και τα εμπλεκόμενα
κράτη-μέλη. Η σχετική κατ’ εξουσιοδότηση πράξη αναμένεται να υιοθετηθεί
στη συνέχεια από το Συμβούλιο.

Κατά τον Κανονισμό 347/2013, ως Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος θεωρείται κάθε
έργο απαραίτητο για την υλοποίηση των διαδρόμων και ζωνών ενεργειακών
υποδομών προτεραιότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ο Κανονισμός ορίζει
ειδικά κριτήρια για το χαρακτηρισμό ενός έργου ως PCI, όπως για
παράδειγμα ο διασυνοριακός αντίκτυπος του έργου. Τα Έργα Κοινού
Ενδιαφέροντος διασφαλίζουν ταχύτερη αδειοδοτική διαδικασία και κατά
συνέπεια πιθανή ευκολότερη πρόσβαση σε ιδιωτική χρηματοδότηση, σύμφωνα
πάντα με την πάγια πρακτική και εκτίμηση των αγορών. Επιπλέον, τα Έργα
Κοινού Ενδιαφέροντος που εμπίπτουν σε συγκεκριμένες κατηγορίες του
Κανονισμού, είναι επιλέξιμα για μερική χρηματοδοτική συνδρομή από την
Ένωση υπό τη μορφή επιχορηγήσεων για μελέτες.

Σε δηλώσεις του ο Υπουργός ΠΕΚΑ, Γιάννης Μανιάτης, επεσήμανε: «Η συνεχής
προσπάθεια των τελευταίων ετών, η υπευθυνότητα, αλλά και η δημιουργία
των κατάλληλων προϋποθέσεων εμπιστοσύνης στη χώρα, μάς επιτρέπουν να
κοιτάμε με αισιοδοξία το μέλλον. Η ένταξη των νέων ενεργειακών υποδομών
στα έργα Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος, σε συνδυασμό με τις ήδη
υφιστάμενες ενεργειακές υποδομές, η υιοθέτηση βασικών ενεργειακών Αρχών
απελευθέρωσης των δυνάμεων της αγοράς και προστασίας των οικονομικά
ασθενέστερων καταναλωτών, καθώς και οι πρωτοβουλίες στην έρευνα
Υδρογονανθράκων, ενισχύουν σημαντικά το ρόλο της χώρας στο ενεργειακό
γίγνεσθαι της Ευρώπης. Η Ελλάδα μπορεί να ελπίζει σε ακόμη καλύτερες
προοπτικές.

Αξιοποιούμε τη γεωγραφική μας θέση, διασφαλίζουμε την πολιτική και
κοινωνική σταθερότητα, στηρίζουμε αποφασιστικά την προσέλκυση
ενεργειακών επενδύσεων, προωθούμε δράσεις για τη δημιουργία νέων θέσεων
εργασίας στον ενεργειακό τομέα και αναλαμβάνουμε πρωτοβουλίες για την
καταπολέμηση της ενεργειακής φτώχιας. Η προσπάθεια μας είναι διαρκής και
φέρνει αποτελέσματα, ενώ το ενδιαφέρον μας για την προστασία του
περιβάλλοντος και τη βιώσιμη ανάπτυξη παραμένει αδιαπραγμάτευτο.

Η σημερινή εξέλιξη αποτελεί μια ακόμα απόδειξη σταθερότητας και
αισιοδοξίας. Η κεντρική κατεύθυνση για να καταστεί η Ελλάδα ενεργειακή
πύλη εισόδου από την ανατολική Μεσόγειο και την Κασπία προς την υπόλοιπη
Ευρώπη δεν είναι πια θεωρητικός στόχος, αλλά διαρκώς ωριμάζουσα και
υλοποιούμενη Εθνική Στρατηγική επιλογή. Η ενέργεια και ο ορυκτός πλούτος
μπορούν να αποτελέσουν τους βασικούς πυλώνες του νέου μοντέλου
ανάπτυξης της χώρας, που ξεπερνά το Μνημόνιο και τις δημοσιονομικές
προσαρμογές.

Οι Έλληνες μπορούμε και διαρκώς το αποδεικνύουμε.»

Ο Υφυπουργός ΠΕΚΑ, Μάκης Παπαγεωργίου, δήλωσε σχετικά: «Η συντονισμένη
και εντατική προσπάθεια του ΥΠΕΚΑ απέδωσε τα ιδιαιτέρως σημαντικά
σημερινά αποτελέσματα. Με την ένταξη του συνόλου των έργων ελληνικού
ενδιαφέροντος στον κατάλογο των PCIs αναγνωρίζεται ο κομβικός ρόλος που η
χώρα μας μπορεί να διαδραματίσει στην ενεργειακή ασφάλεια και
τροφοδοσία της Ευρώπης, ενώ ισχυροποιεί περαιτέρω την αναβαθμισμένη θέση
της Ελλάδας στον παγκόσμιο ενεργειακό χάρτη. Θα ήθελα να ευχαριστήσω
όλους, όσοι εργάστηκαν και συνεισέφεραν στη μεγάλη αυτή επιτυχία για τη
χώρα μας. Με στρατηγικό σχεδιασμό, σωστή προετοιμασία και σκληρή δουλειά
συνεχίζουμε για να επιτύχουμε ακόμη περισσότερα».

Ακολουθεί κατάλογος των έργων ελληνικού ενδιαφέροντος που χαρακτηρίστηκαν ως Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος:

Διάδρομοι προτεραιότητας που αφορούν στην Ηλεκτρική Ενέργεια

• NSI East Electricity (Διασυνδέσεις ηλεκτρικής ενέργειας Βορρά- Νότου στην κεντροανατολική και νοτιοανατολική Ευρώπη).

i) Διασύνδεση Ισραήλ – Κύπρου – Ελλάδας μεταξύ Hadera (Ισραήλ) και περιοχής Αττικής, γνωστή ως Euro Asia Interconnector.
ii) Διασύνδεση μεταξύ Maritsa East 1 (Bουλγαρία) και Νέας Σάντα (Eλλάδα).
iii) Υδροηλεκτρικό αντλησιοταμίευσης (hydro- pumped storage) στην Αμφιλοχία.

Διάδρομοι προτεραιότητας που αφορούν στο Αέριο

• NSI East Gas (Διασυνδέσεις αερίου Βορρά- Νότου στην κεντροανατολική και νοτιοανατολική Ευρώπη)

i) IGB: Διασυνδετήριος αγωγός Ελλάδας-Βουλγαρίας μεταξύ Κομοτηνής και Stara Zagora (BG).
ii) Πλωτός Σταθμός αποθήκευσης και επαναεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου – INGS LNG Greece.
iii) Πλωτός Σταθμός αποθήκευσης και επαναεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου – Aegean LNG import terminal.
Σημειώνεται ότι από τα ανωτέρω δύο έργα υπεράκτιων τερματικών σταθμών
αποθήκευσης και επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (ιι και
ιιι) ένα μόνο εξ αυτών προβλέπεται ότι θα υλοποιηθεί τελικώς.
iv) Σταθμός Μόνιμης Ανάστροφης Ροής στα Ελληνο-Βουλγαρικά Σύνορα μεταξύ Σιδηροκάστρου (EL) και Kula (BG).
v) Εγκατάσταση αποθήκευσης στη Ν. Καβάλα.
Σημειώνεται ότι η ομάδα (cluster) που ανήκει το συγκεκριμένο έργο,
περιλαμβάνεται άλλα τρία ισοδύναμα έργα, κατανεμημένα σε Βουλγαρία (2
έργα) και Ρουμανία (1 έργο), με πρόβλεψη υλοποίησης ενός ή περισσοτέρων
εξ αυτών.

• Southern Gas Corridor (SGC, Νότιος Διάδρομος).

i) Αγωγός ΤΑΡ.
ii) Αγωγός ITGI.
iii) Αγωγός από υπεράκτια περιοχή Κύπρου προς Ελληνική Ενδοχώρα μέσω
Κρήτης. Ο αγωγός αυτός αποτελεί συμφωνημένη με την Κυπριακή πλευρά και
την Επιτροπή ενοποίηση δύο αρχικών παράλληλων οδεύσεων (East–Med ΔΕΠΑ
/Trans- Med Κύπρος).
iv) Σταθμός συμπίεσης φυσικού αερίου στους Κήπους του Έβρου.

http://www.capital.gr/News.asp?id=1889124

var _wau = _wau || []; _wau.push([“small”, “wvg1ie6mi5ta”, “m3y”]);
(function() {var s=document.createElement(“script”); s.async=true;s.src=”http://widgets.amung.us/small.js”;
document.getElementsByTagName(“head”)[0].appendChild(s);})();

Eυρώπη

Future Warfare: Πολεμικό Ναυτικό και επιχείρηση Prosperity Guardian στην Ερυθρά Θάλασσα

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Χωριανόπουλος Άγγελος από Future Warfare

Ο Yπουργός Άμυνας των ΗΠΑ Λόιντ Όστιν, κατά την επικείμενη επίσκεψή του στη Μέση Ανατολή, θα ανακοινώσει την έναρξη της επιχείρησης Prosperity Guardian για την αντιμετώπιση των απειλών των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα. Αυτό συμπίπτει με την αναχαίτιση από αμερικανικά και βρετανικά πολεμικά πλοία μη επανδρωμένων αεροσκαφών που εκτοξεύουν οι Χούθι από την Υεμένη διακόπτωντας το παγκόσμιο εμπόριο. Πηγές της ιστοσελίδας από το Πολεμικό Ναυτικό αναφέρουν πως σχετικό αίτημα έχει σταλεί και σε ανώτατα πολιτικά γραφεία της κυβέρνησης χωρίς να έχει περάσει μέχρι στιγμής προς την ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού.

Το USS Carney κατέρριψε 14 μη επανδρωμένα αεροσκάφη, ενώ το HMS Diamond κατέστρεψε ένα με πύραυλο Sea Viper (ASTER-15), σηματοδοτώντας την πρώτη καταστροφή εναέριου στόχου του Βασιλικού Ναυτικού από τον Πρώτο Πόλεμο του Κόλπου. Η δράση αυτή έλαβε χώρα κοντά στο στενό Bab al-Mandab κατά τη διάρκεια ενός κύματος επίθεσης μη επανδρωμένων αεροσκαφών διάρκειας 45 λεπτών.

Οι Βρετανοί ανέφεραν ότι τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη στόχευαν ένα εμπορικό πλοίο, γεγονός που ώθησε το USS Carney να εμπλακεί σε επιχειρήσεις καταστολής τους. Λεπτομέρειες σχετικά με τον οπλισμό που χρησιμοποίησε το Carney δεν αποκαλύφθηκαν για να αποτραπεί στους Χούθι να αξιολογήσουν τα αμερικανικά αποθέματα πυρομαχικών.

Η CENTCOM επιβεβαίωσε την επιτυχή αναχαίτιση του μη επανδρωμένου αεροσκάφους χωρίς να αναφερθούν ζημιές ή τραυματισμοί. Ο εκπρόσωπος των Χούθι, Yahya Sare’e, ισχυρίστηκε ότι το drone επιτέθηκε στο Ισραήλ, αλλά δεν ανέφερε τα υπόλοιπα πλοία. Μετά τις πρόσφατες επιθέσεις των Χούθι σε φορτηγά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες έχουν διακόψει τις διελεύσεις στην περιοχή. Ο υπουργός Άμυνας των ΗΠΑ Λόιντ Όστιν θα ανακοινώσει την επιχείρηση Prosperity Guardian, η οποία επικεντρώνεται στη θαλάσσια ασφάλεια στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας, κατά τη διάρκεια της επικείμενης επίσκεψής του στη Μέση Ανατολή.

Ο Υπουργός Άμυνας του Ηνωμένου Βασιλείου Grant Shapps τόνισε την απειλή για το διεθνές εμπόριο από τις πρόσφατες παράνομες επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα. Το Βασιλικό Ναυτικό διαβεβαιώνει τη δέσμευσή του για τη διασφάλιση της ελευθερίας της υπερατλαντικής ναυσιπλοΐας. Τα περιστατικά αυτά σηματοδοτούν την πρώτη αντιμετώπιση εναέριας απειλής από πολεμικό πλοίο του Ηνωμένου Βασιλείου από το 1991, με το USS Carney να συμμετέχει επίσης σε παρόμοιες αμυντικές ενέργειες πρόσφατα.

Ο λόγος συγγραφής της ανάλυσης είναι να καταδείξει στο μέγιστο πως στο χαοτικά μεταβαλλόμενο διεθνές σύστημα εμφανίζονται ευκαιρίες εύρεσης ρόλου στην προστασία του παγκόσμιου εμπορίου από ασύμμετρες απειλές. Η Ελληνική Κυβέρνηση καλό θα ήταν να αντιληφθεί πως αν θελήσει να διαδραματίσει έναν ευρύτερο ρόλο στο Διεθνές Σύστημα, θα ήταν αναγκαίο να επιλέξει μια δομή ενιαίας αεροναυτικής ισχύος η οποία θα μπορούσε να προβάλλει ισχύ και σε επιχειρήσεις στην Ερυθρά Θάλασσα. Το Πολεμικό Ναυτικό θα μπορούσε να κινηθεί αναλόγως στην επιλογή Κορβέτων και της γενικότερης ανανέωσης του Στόλου. Η έννοια περί ανάπτυξης Ναυτικού Ανοιχτής Θαλασσης έχει μερικώς μεταβληθεί αλλά παραμένει επίκαιρη. Ο Στόλος δεν μπορεί να αποτελείται μονάχα από 3 (ή 4) φρεγάτες, 5 κορβέτες και εκσυγχρονισμένες μονάδες επιφανείας. Χρειάζονται πλώρες, όπλα και δίκτυα ISR.

Διαβάστε την συνέχεια 

Συνέχεια ανάγνωσης

AI

Το Ισραήλ ενσωματώνει αθόρυβα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης σε θανατηφόρες στρατιωτικές επιχειρήσεις

Δημοσιεύτηκε

στις

Οι Ισραηλινές Αμυντικές Δυνάμεις έχουν αρχίσει να χρησιμοποιούν τεχνητή νοημοσύνη για να επιλέγουν στόχους για αεροπορικές επιδρομές και να οργανώνουν υλικοτεχνική υποστήριξη εν καιρώ πολέμου, καθώς οι εντάσεις κλιμακώνονται στα κατεχόμενα εδάφη και με τον επίδοξο αντίπαλο Ιράν.

Αν και ο στρατός δεν σχολίασε τις συγκεκριμένες επιχειρήσεις, αξιωματούχοι λένε ότι αξιοποιεί τώρα ένα σύστημα συστάσεων τεχνητής νοημοσύνης που μπορεί να συγκεντρώνει τεράστιες ποσότητες δεδομένων για να επιλέξει στόχους για αεροπορικές επιδρομές.

Οι επόμενες επιδρομές μπορούν στη συνέχεια να επεξεργαστούν γρήγορα με ένα άλλο μοντέλο τεχνητής νοημοσύνης που ονομάζεται Fire Factory, το οποίο χρησιμοποιεί δεδομένα σχετικά με εγκεκριμένους από τον στρατό στόχους για τον υπολογισμό των φορτίων πυρομαχικών, την ιεράρχηση και την ανάθεση χιλιάδων στόχων σε αεροσκάφη και drones, καθώς και προτείνει ένα χρονοδιάγραμμα.

Ενώ και τα δύο συστήματα επιβλέπονται από ανθρώπινους χειριστές που ελέγχουν και εγκρίνουν μεμονωμένους στόχους και σχέδια αεροπορικών επιδρομών, σύμφωνα με αξιωματούχο του Ισραηλινού Στρατού (IDF), η τεχνολογία εξακολουθεί να μην υπόκειται σε κανέναν διεθνή ή κρατικό κανονισμό.

Οι υποστηρικτές της υποστηρίζουν ότι οι προηγμένοι αλγόριθμοι μπορεί να ξεπεράσουν τις ανθρώπινες δυνατότητες και θα μπορούσαν να βοηθήσουν τον στρατό να ελαχιστοποιήσει τις απώλειες, ενώ οι επικριτές προειδοποιούν για τις δυνητικά θανατηφόρες συνέπειες της στήριξης σε όλο και πιο αυτόνομα συστήματα.

«Αν υπάρχει λάθος στον υπολογισμό της τεχνητής νοημοσύνης και αν η τεχνητή νοημοσύνη δεν εξηγείται, τότε ποιον κατηγορούμε για το λάθος;» είπε ο Ταλ Μίμραν, λέκτορας διεθνούς δικαίου στο Εβραϊκό Πανεπιστήμιο της Ιερουσαλήμ και πρώην νομικός σύμβουλος του στρατού.

Οι λεπτομέρειες της επιχειρησιακής χρήσης της τεχνητής νοημοσύνης από τον στρατό παραμένουν σε μεγάλο βαθμό απόρρητες, ωστόσο δηλώσεις στρατιωτικών αξιωματούχων υποδηλώνουν ότι ο IDF έχει αποκτήσει εμπειρία στο πεδίο της μάχης με τα αμφιλεγόμενα συστήματα.

Το 2021, ο Ισραηλινός Στρατός περιέγραψε τη σύγκρουση 11 ημερών στη Γάζα ως τον πρώτο «πόλεμο της τεχνητής νοημοσύνης» στον κόσμο, επικαλούμενος τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης για τον εντοπισμό σημείων εκτόξευσης πυραύλων και την ανάπτυξη σμήνων drones. Το Ισραήλ πραγματοποιεί επίσης επιδρομές στη Συρία και τον Λίβανο, με στόχο, όπως λέει, αποστολές όπλων σε πολιτοφυλακές που υποστηρίζονται από το Ιράν, όπως η Χεζμπολάχ.

Τους τελευταίους μήνες, το Ισραήλ εκδίδει σχεδόν καθημερινές προειδοποιήσεις προς το Ιράν για τον εμπλουτισμό του ουρανίου, δεσμευόμενο ότι δεν θα επιτρέψει στη χώρα να αποκτήσει πυρηνικά όπλα σε καμία περίπτωση.

Σε περίπτωση που οι δυο τους ξεκινήσουν στρατιωτική σύγκρουση, ο Ισραηλινός Στρατός αναμένει ότι οι Ιρανοί πληρεξούσιοι στη Γάζα, τη Συρία και τον Λίβανο θα αντεπιτεθούν, θέτοντας το έδαφος για την πρώτη σοβαρή πολυμέτωπη σύγκρουση για το Ισραήλ από τον Πόλεμο του Γιομ Κιπούρ.

Τα εργαλεία που βασίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη, όπως το Fire Factory, είναι προσαρμοσμένα για ένα τέτοιο σενάριο, σύμφωνα με αξιωματούχους του IDF.

Ο IDF χρησιμοποιεί εδώ και καιρό την τεχνητή νοημοσύνη, αλλά τα τελευταία χρόνια έχει επεκτείνει αυτά τα συστήματα σε διάφορες μονάδες, καθώς επιδιώκει να τοποθετηθεί ως παγκόσμιος ηγέτης στον αυτόνομο οπλισμό.

Μερικά από αυτά τα συστήματα κατασκευάστηκαν από ισραηλινούς αμυντικούς εργολάβους. Άλλα, όπως οι κάμερες ελέγχου συνόρων StarTrack, οι οποίες εκπαιδεύονται σε πλάνα χιλιάδων ωρών για την αναγνώριση ανθρώπων και αντικειμένων, αναπτύχθηκαν από τον στρατό.

Η ενασχόληση με αυτήν την πληθώρα πληροφοριών είναι ο σκοπός του Κέντρου Επιστήμης Δεδομένων και Τεχνητής Νοημοσύνης, που διευθύνεται από τη μονάδα 8200 του στρατού.

Ο μυστικός χαρακτήρας του τρόπου με τον οποίο αναπτύσσονται τέτοια εργαλεία έχει εγείρει σοβαρές ανησυχίες, συμπεριλαμβανομένου του ότι το χάσμα μεταξύ ημιαυτόνομων συστημάτων και πλήρως αυτοματοποιημένων μηχανημάτων θανάτωσης θα μπορούσε να μειωθεί εν μία νυκτί.

Σε ένα τέτοιο σενάριο, οι μηχανές θα είχαν την εξουσία να εντοπίζουν και να χτυπούν στόχους, με τους ανθρώπους να απομακρύνονται εξ ολοκλήρου από τις θέσεις λήψης αποφάσεων.

Το Ισραήλ λέει ότι δεν σκοπεύει να αφαιρέσει την ανθρώπινη εποπτεία τα επόμενα χρόνια.

Πηγή: Bloomberg

Συνέχεια ανάγνωσης

Ανατολική Μεσόγειος

Stratfor: Πώς θέλει να υλοποιήσει ο Ερντογάν το όραμα της «μεγάλης Τουρκίας»

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η (τελευταία;) θητεία αναμένεται να αφιερωθεί στην προσπάθεια δημιουργίας μιας νέας «Οθωμανικής Αυτοκρατορίας». Γιατί η συγκυρία τον βοηθά, πώς επηρεάζονται Κύπρος και Ελλάδα. Ο ρόλος της Συρίας. Ο κίνδυνος του λάθους.

Πέντε χρόνια είναι πολύς χρόνος για έναν πολιτικό ηγέτη. Αλλά για ένα έθνος-κράτος όπως η Τουρκία, όπου η πρόοδος μετριέται με όρους δεκαετιών, είναι μόλις μία στιγμή. Μετά την επανεκλογή του στις 28 Μαΐου, ο Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν αναμετράται με τον στόχο να καταστήσει την επόμενη (και πιθανώς τελευταία) θητεία του —η οποία λήγει το 2028— ένα καθοριστικό κεφάλαιο στην εν εξελίξει μετατροπή της Τουρκίας σε μια ανεξάρτητη μεγάλη δύναμη.

Τα επόμενα πέντε χρόνια είναι βέβαιο ότι ο Ερντογάν θα προχωρήσει κατά καιρούς σε στρατιωτικές επεμβάσεις, όπως ακριβώς έκανε από τότε που ανέλαβε την εξουσία, το 2002. Αν ενδιαφέρεται να αφήσει κληρονομιά διαρκείας, δεν αποκλείεται να μπει στον πειρασμό να ακολουθήσει βήματα χωρών όπως το Ισραήλ, η Ινδία και η Ρωσία, οι οποίες έχουν κατηγορηθεί -λιγότερο ή περισσότερο- ότι επέκτειναν δια της βίας την επιρροή και την ισχύ τους, παραβιάζοντας το μεταπολεμικό αξίωμα της εδαφικής ακεραιότητας και μη αλλαγής συνόρων.

Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία είναι το πιο κραυγαλέο παράδειγμα επεκτατισμού. Αλλά οι ενέργειες του Ισραήλ και της Ινδίας στα παλαιστινιακά εδάφη και στο Κασμίρ αντίστοιχα προσφέρουν μια ιδέα για την ποικιλία των τρόπων με τους οποίους θα μπορούσε να δράσει η Τουρκία. Ο Ερντογάν θα μπορούσε, για παράδειγμα, να προβεί σε επιθετικές ενέργειες στη θάλασσα για να επεκτείνει τις διεκδικήσεις της Τουρκίας, να εγκαταστήσει δημοκρατίες μαριονέτες στη μεθόριο με τη Συρία ή ακόμη και να προσπαθήσει μια μονομερή προσάρτηση στην Κύπρο. Όμως, όλες αυτές οι ενέργειες θα απαιτούσαν προσεκτικό χρονοδιάγραμμα, ώστε να μη γυρίσουν μπούμερανγκ υπονομεύοντας τη φιλοδοξία του Ερντογάν να τον θυμούνται ως τον πρόεδρο που οδήγησε την Τουρκία στην πορεία να ξαναγίνει μεγάλη δύναμη.

Η οπτική Ερντογάν για τη μεγάλη Τουρκία

Όταν ανέβηκε στην εξουσία ο Ερντογάν, το 2002, η Τουρκία ζούσε ακόμα στη σκιά των εταίρων της στο ΝΑΤΟ, ιδιαίτερα των ΗΠΑ. Όμως ο Ερντογάν και το Κόμμα Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης (AKP) άρχισαν γρήγορα να διεκδικούν την ανεξαρτησία της χώρας από τη συμμαχία.

Σε μια πρώτη κίνηση το 2003, το τουρκικό κοινοβούλιο μπλόκαρε την εισβολή των ΗΠΑ στο Ιράκ από αμερικανικές βάσεις στην Τουρκία. Η κίνηση γέννησε δυσπιστία μεταξύ Ουάσιγκτον και Άγκυρας — και η μνησικακία εδραιώθηκε με τα χρόνια, καθώς η Τουρκία άρχισε να χρησιμοποιεί τη στρατιωτική της δύναμη και το πολιτικό της κεφάλαιο για να αναδιαμορφώσει τη διεθνή φήμη της, από κοσμικό κράτος με τον δεύτερο μεγαλύτερο στρατό στο ΝΑΤΟ σε πρωτοϊσλαμιστικό, πρόθυμο να επέμβει σε συγκρούσεις κοντά ή και πιο μακριά, ανεξάρτητα από τη διεθνή κυρίαρχη γνώμη. Η Τουρκία δεν εγκατέλειψε το ΝΑΤΟ, ούτε το ΝΑΤΟ εγκατέλειψε την Τουρκία. Αλλά ο Ερντογάν είχε αποφασίσει πως η Τουρκία πρέπει να κοιτάξει τα δικά της συμφέροντα, μερικές φορές επιθετικά, κάτι που δεν έκανε το ΝΑΤΟ.

Ο Ερντογάν ανέλαβε την εξουσία όταν σήμαινε η αρχή του τέλους για το μεταψυχροπολεμικό μονοπολικό momentum της αμερικανικής κυριαρχίας. Ακόμη και τότε, ο Ερντογάν δεν έβλεπε τον κόσμο με όρους «τέλους της ιστορίας», κατά Φράνσις Φουκουγιάμα, και επικράτησης του φιλελεύθερου δημοκρατικού καπιταλισμού, αλλά ως εφαλτήριο για ιστορικές δυνάμεις και ιδεολογίες προκειμένου προοπτικά να επιβεβαιώσουν την ύπαρξή τους, ύστερα από σχεδόν έναν αιώνα καταστολής από τους παγκόσμιους πολέμους και τις ιδεολογικές διαμάχες του 20ού αιώνα. Η Τουρκία θα έμοιαζε γεωπολιτικά περισσότερο με την Οθωμανική Αυτοκρατορία: μια μεγάλη δύναμη που, αν χρειαζόταν, θα επιδίωκε μονομερώς και επιθετικά το εθνικό συμφέρον της.

Δεν φαίνεται ότι η επόμενη θητεία Ερντογάν θα αλλάξει αυτή την προσέγγιση. Η Τουρκία δεν θέλει να είναι μέρος της Ανατολής ή της Δύσης, ή αναγκαστικά μέρος του ισλαμικού κόσμου (εκτός αν είναι ηγέτιδα δύναμη). Θέλει να είναι η Turkiye, βάσει της επίσημης αλλαγής ονομασίας του 2021. Όπως το βλέπει ο Ερντογάν, η Τουρκία είναι μια μεγάλη δύναμη από μόνη της, με ηγετικό ρόλο στη Μέση Ανατολή, το Ισλάμ, τη Μεσόγειο, τη Μαύρη Θάλασσα, την Κεντρική Ασία, ακόμη και μέχρι την Αφρική. Και πιστεύει ότι τα επόμενα χρόνια θα καθορίζει τις πολιτικές του όλο και περισσότερο με στάτους μεγάλης δύναμης, ακόμη και οδηγώντας σε προσαρτήσεις εδαφών.

Ο Ερντογάν στην εποχή των προσαρτήσεων

Ιστορικά, πρωταρχικό χαρακτηριστικό των μεγάλων δυνάμεων είναι ο εδαφικός επεκτατισμός. Η Ρώμη δεν χτίστηκε σε μια μέρα, ούτε χτίστηκε με ειρηνικές εκλογές. Ωστόσο, μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ο επεκτατισμός έγινε ταμπού (σε μεγάλο βαθμό αντικαταστάθηκε με ιδεολογικό επεκτατισμό, μέσω θεσμών όπως το Σύμφωνο της Βαρσοβίας). Οι υπερδυνάμεις ανησυχούσαν ότι κράτη που θα προσπαθούσαν να κατακτήσουν το ένα το άλλο θα μπορούσαν να οδηγήσουν σ’ έναν καταστροφικό Γ’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Αλλά σήμερα αυτό το ταμπού έχει αποδυναμωθεί. Το Ισραήλ, η Ινδία και η Ρωσία τα τελευταία χρόνια έχουν προσαρτήσει εδάφη, επίσημα ή ανεπίσημα, με διάφορους βαθμούς επιτυχίας ή αποτυχίας, χωρίς να πυροδοτηθεί πυρηνικό ολοκαύτωμα ή διηπειρωτικές εχθροπραξίες. Και το έκαναν για να αναδιαμορφώσουν τα κοντινά τους εξωτερικά περιβάλλοντα και να εκπληρώσουν ιδεολογικές επιταγές. Για παράδειγμα, ο στρατηγικός φόβος της Ρωσίας για στρατιωτική περικύκλωσή της από τη Δύση επικαλύπτεται με τη ρωσοκεντρική κοσμοθεωρία που αρνείται την ουκρανική εθνικότητα.

για τη συνέχεια Euro2Day

 

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή