Ακολουθήστε μας

ΗΠΑ

Μετά το πετροδολάριο έρχεται και το πετρογουάν;

Δημοσιεύτηκε

στις

Μέση Ανατολή: Τιμολόγηση πετρελαίου σε κινεζικό γουάν;

Toυ Javier Blas

Στη διπλωματία, εκείνο το οποίο μένει ανείπωτο έχει συχνά μεγαλύτερη σημασία από εκείνο που λέγεται. Μετά τη συνάντηση του προέδρου της Κίνας Σι Τζινπίνγκ με τον βασιλιά της Σαουδικής Αραβίας τον Δεκέμβριο, και οι δύο χώρες εξέδωσαν εκτενείς ανακοινώσεις εκθειάζοντας την αναδυόμενη σινοσαουδαραβική σχέση σε “όλα τα πεδία”.

Σε περισσότερες από 5.000 λέξεις, ωστόσο, οι δηλώσεις δεν περιείχαν διόλου την πολυδιαφημισμένη ιδέα της χρήσης του γουάν για την τιμολόγηση του πετρελαίου. Οι ανακοινώσεις δεν έλεγαν απολύτως τίποτα σχετικά με τέτοιο θέμα. Μηδέν.

Πετρογουάν

Το αναπόφευκτο ενός πετρογουάν έχει γίνει μια δημοφιλής άποψη στην οικονομική μπλογκόσφαιρα: η Κίνα θέλει να δείξει τα δόντια της ως αναδυόμενη δύναμη, πλήττοντας ένα από τα πιο ορατά και διαρκή σημάδια της 75χρονης ηγεμονίας των ΗΠΑ στη Μέση Ανατολή.

Εάν πιστεύετε στις θεωρίες συνωμοσίας, η εισαγωγή ενός πετρογουάν και η επακόλουθη κατάρρευση του πετροδολαρίου, θα ήταν ένα πρώτο ντόμινο, το οποίο ενδεχομένως θα αποδυνάμωνε ολόκληρο το χρηματοοικονομικό σύστημα των ΗΠΑ. Πολύ σοβαρά πράγματα. Επανασχεδιασμός του παγκόσμιου οικονομικού χάρτη. Το σκηνικό υπόστρωμα κρίσεων και πολέμων.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Η Κίνα πληρώνει βαρύ τίμημα για τον πόλεμο του Πούτιν

Όσο εκπληκτικό κι αν ακούγεται, το αφήγημα αυτό είναι μια ψευδαίσθηση.

Ρωτήστε παρασκηνιακά κυβερνητικούς κύκλους στο Ριάντ, το Άμπου Ντάμπι, την πόλη του Κουβέιτ ή τη Ντόχα για το πετρογουάν και η απάντηση – ακόμα και τις εβδομάδες μετά την επίσκεψη του Σι στο Ριάντ – είναι ομόφωνη: το πετροδολάριο είναι εδώ για να μείνει.

Σε πρόσφατο ταξίδι στην περιοχή, δεν άκουσα ούτε έναν αξιωματούχο να μιλάει σοβαρά για προετοιμασία για την εισαγωγή ενός νέου νομίσματος στο μείγμα. Οι απαντήσεις ακούγονται κάπως έτσι: τι έχουμε να κερδίσουμε εμείς από αυτό; Το δολάριο είναι ελεύθερα μετατρέψιμο, το γιουάν όχι. Το δολάριο έχει ρευστότητα, το γιουάν όχι. Αυτή είναι η ευγενική εκδοχή. Οι πιο ειλικρινείς απαντήσεις ακούγονταν ακόμη πιο εμφατικές σχετικά με το παράλογο της στροφής σε ένα κρατικά διαχειριζόμενο νόμισμα το οποίο παράγεται από μια αδιαφανή και απρόβλεπτη χρηματοοικονομική μηχανή.

Ωστόσο, όπως σε κάθε συνωμοσία, υπάρχει ένας κόκκος αλήθειας στην ιστορία του πετρογουάν. Ο Σι πράγματι ενθάρρυνε την περιοχή να αγκαλιάσει το γιουάν όσον αφορά το εμπόριο πετρελαίου. Αντί να τιμολογούν το πετρέλαιο σε γιουάν, όπως πολλοί περίμεναν, ο Σι απλώς ζήτησε από τους παραγωγούς της Μέσης Ανατολής να δέχονται πληρωμές σε γιουάν.

Οι αξιωματούχοι της Μέσης Ανατολής αντέδρασαν στην καλύτερη περίπτωση χλιαρά. Δημόσια, είναι ανοικτοί να συζητήσουν τα πλεονεκτήματα, αλλά δεν πηγαίνουν πολύ πιο μακριά από εκεί. “Δεν υπάρχουν προβλήματα με τη συζήτηση για το πώς θα διευθετήσουμε τις εμπορικές μας ρυθμίσεις, είτε πρόκειται για δολάριο ΗΠΑ, είτε για ευρώ, είτε για ριάλ Σαουδικής Αραβίας”, δήλωνε ο υπουργός Οικονομικών της Σαουδικής Αραβίας Μοχάμεντ Αλ Τζαντάν τον περασμένο μήνα. Ο Thani Al Zeyoudi, υπουργός Εμπορίου των Εμιράτων, δήλωσε ότι η χώρα του είναι έτοιμη να συζητήσει τη διευθέτηση του εμπορίου σε διαφορετικά νομίσματα, αλλά μόνο για “μη πετρελαϊκές” συμφωνίες.

Κερκόπορτα

Στην περιοχή, το πετρογουάν θεωρείται επίσης ως μια “κερκοπόρτα” που, μόλις άνοιγε, θα προσέλκυε οπαδούς. Η Ινδία μπορεί να θέλει τότε μια πετρορουπία, λένε οι αξιωματούχοι. Η Ιαπωνία, η Νότια Κορέα και η Ταϊβάν θα μπορούσαν να επιδιώξουν παρόμοιες ρυθμίσεις. Αν και η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος πελάτης πετρελαίου της Σαουδικής Αραβίας, λαμβάνοντας περίπου το 26% των εξαγωγών πετρελαίου της, ο συνδυασμός Ιαπωνίας και Νότιας Κορέας ξεπερνά αυτό το μερίδιο, φτάνοντας το 28%. Προσθέστε την Ταϊβάν και η τριάδα αντιπροσωπεύει σχεδόν το ένα τρίτο των εξαγωγών πετρελαίου της Σαουδικής Αραβίας. Εάν πεις “ναι” στο πετρογιουάν, πώς μπορείς να αρνηθείς, για παράδειγμα, το πετρογιέν και το πετρογουόν;

Η υπέρβαση του διακανονισμού τιμολογίων εμπορίου πετρελαίου σε γιουάν είναι ακόμη πιο δύσκολη. Η όρεξη μεταξύ των παραγωγών του OPEC να τιμολογήσουν το πετρέλαιο σε γιουάν χρησιμοποιώντας ένα κινεζικό χρηματιστήριο είναι σχεδόν μηδενική. Οι εθνικές εταιρείες πετρελαίου της Μέσης Ανατολής παρακολουθούν στενά πώς το Πεκίνο προσπαθεί να χειραγωγήσει τις τιμές των τοπικών εμπορευμάτων όπως το σιδηρομετάλλευμα, το βαμβάκι, ο άνθρακας ή τα σιτηρά κάθε φορά που οι τιμές ανεβαίνουν πάνω από ένα όριο το οποίο του προκαλεί πόνο. Έχοντας ξοδέψει 60 χρόνια στο χτίσιμο ενός τρομερά επιτυχημένου καρτέλ, γιατί τα κράτη της Μέσης Ανατολής να εκχωρούσαν την ισχύ της τιμολόγησης στην Κίνα;

Πέρα από τους κινεζικούς ελέγχους κεφαλαίων, οι χώρες οι οποίες παράγουν πετρέλαιο στη Μέση Ανατολή έχουν κι άλλους λόγους να παραμείνουν προσηλωμένες στο δολάριο. Ένα κρίσιμο στοιχείο είναι ότι τα περισσότερα από τα νομίσματά τους είναι συνδεδεμένα με το δολάριο, απαιτώντας μια συνεχή εισροή δολαρίων για τη στήριξη της διμερούς ρύθμισης. Αυτές οι αποταμιεύσεις διατηρούνται σε λογαριασμούς σε δολάρια, επομένως οι χώρες της Μέσης Ανατολής έχουν συμφέρον να διατηρείται το δολάριο ισχυρό.

Το πετροδολάριο θα μείνει εδώ

Οι οπαδοί του πετρογουάν υποβαθμίζουν τη σημασία των δεσμών μεταξύ νομισμάτων. Έχουν ένα δίκιο, καθώς αυτές οι συνδέσεις μπορούν να εγκαταλειφθούν ή, τουλάχιστον, να τροποποιηθούν. Δεν έχω δει ωστόσο σημάδια ότι κάτι τέτοιο πρόκειται να συμβεί. Το άλλο επιχείρημα υπέρ του πετρογουάν είναι ότι οι ΗΠΑ έχουν μετατρέψει το δολάριο σε όπλο μέσω πετρελαϊκών κυρώσεων στη Βενεζουέλα, τη Ρωσία και το Ιράν, καθιστώντας μια εναλλακτική πληρωμή όχι μόνο πιθανή, αλλά και απαραίτητη. Ίσως, αλλά δεν είναι η πρώτη φορά που οι ΗΠΑ επιβάλλουν κυρώσεις στο πεδίο του πετρελαίου και το δολάριο δεν έχει υποφέρει. Η Λιβύη ζήτησε – και πήρε – πληρωμές σε ευρωπαϊκά νομίσματα τη δεκαετία του 1990, ενώ το ίδιο έκανε και το Ιράκ.

Κατά ειρωνικό τρόπο, το μόνο νέο πετρονόμισμα το οποίο εμφανίστηκε τελευταία ήταν το ντιρχάμ των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων. Η Ινδία το χρησιμοποιεί για να διευθετήσει ορισμένες πετρελαϊκές συναλλαγές με τη Ρωσία, παρακάμπτοντας τις αμερικανικές κυρώσεις. Τα τελευταία 25 χρόνια, ωστόσο, το ντιρχάμ είναι συνδεδεμένο με το δολάριο ΗΠΑ – άλλη μια ένδειξη ότι το πετροδολάριο παραμένει το μόνο πετρελαϊκό νόμισμα που έχει πραγματικά σημασία.

Πηγή: BloombergOpinion

Συνέχεια ανάγνωσης

Video

Σάββας Καλεντερίδης: Πραγματοποίησε το Ιράν πυρηνική δοκιμή;

Ο Σάββας Καλεντερίδης στην εκπομπή της Δευτέρας 7 Οκτωβρίου 2024

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Θέματα Εκπομπής 7ης Οκτωβρίου 2024
1. Ο Παπαχελάς προειδοποιεί: Η Ελλάδα πρέπει να αποφύγει την πολιτική αποσταθεροποίηση
2. Κύπρος: Οι Τούρκοι στρατηγοί επιδιώκουν να καταλαβουν τη μισή νεκρή γραμμή 18:00
3. Τουρκία: “Βρώμικη” συμφωνία Βερολίνου-Άγκυρας 27:10
4. Ισραήλ: Η πρώτη επέτειος της εισβολής της Χαμάς – Διαβουλεύσεις μεταξύ ΗΠΑ-Ισραήλ για την επίθεση στο Ιράν 54:45
5. ΗΠΑ: Σε θρίλερ μετατρέπεται η προεκλογική εκστρατεία στις επτά κρίσιμες πολιτείες 54:45
6. Ρωσία: Ρωσικά ΜΜΕ μεταδίδουν ότι ο σεισμός 4,5 Ρίχτερ που σημειώθηκε στο Ιράν, οφείλεται στην πρώτη πυρηνική δοκιμή του Ιράν που έκανε στην έρημο της χώρας 59:50

Συνέχεια ανάγνωσης

ΗΠΑ

Υπό έλεγχο για κατασκοπεία στις ΗΠΑ τα gadgets των κινέζικων αυτοκινήτων

Αυτά τα gadget -όπως κάμερες, μικρόφωνα, ιχνηλάτες GPS και προηγμένο λογισμικό- έχουν προκαλέσει ανησυχία στις κορυφαίες υπηρεσίες των ΗΠΑ, οι οποίες φοβούνται ότι θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για κατασκοπεία, κυβερνοεπιθέσεις και κλοπή δεδομένων.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Φανταστείτε κάποιον να ελέγχει εξ αποστάσεως το αυτοκίνητό σας από άλλη χώρα—αυτή δεν είναι σκηνή από ταινία αλλά πραγματική πιθανότητα, σύμφωνα με τις υπηρεσίες πληροφοριών των ΗΠΑ.

Οι Ηνωμένες Πολιτείες εμπλέκονται εδώ και καιρό σε γεωπολιτικές και εμπορικές διαμάχες με την Κίνα, αλλά η τελευταία ανησυχία αφορά gadget υψηλής τεχνολογίας που κατασκευάζονται στην Κίνα και είναι εγκατεστημένα σε αυτοκίνητα των ΗΠΑ. Αυτά τα gadget -όπως κάμερες, μικρόφωνα, ιχνηλάτες GPS και προηγμένο λογισμικό- έχουν προκαλέσει ανησυχία στις κορυφαίες υπηρεσίες των ΗΠΑ, οι οποίες φοβούνται ότι θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για κατασκοπεία, κυβερνοεπιθέσεις και κλοπή δεδομένων. Σε απάντηση, η κυβέρνηση Μπάιντεν εξετάζει την πλήρη απαγόρευση της τεχνολογίας από αντίπαλα έθνη όπως η Κίνα και η Ρωσία.

Φανταστείτε κάποιον να ελέγχει εξ αποστάσεως το αυτοκίνητό σας από άλλη χώρα—αυτή δεν είναι σκηνή από ταινία αλλά πραγματική πιθανότητα, σύμφωνα με τις υπηρεσίες πληροφοριών των ΗΠΑ. Το προηγμένο λογισμικό και το υλικό που βρίσκεται σε κινεζικά οχήματα θα μπορούσε ενδεχομένως να υποστεί χειραγώγηση για να επιτρέψει στους χάκερ να αναλάβουν τον έλεγχο των αυτοκινήτων στους αμερικανικούς δρόμους ή ακόμη και να τα χρησιμοποιήσουν ως εργαλεία για να στείλουν ευαίσθητες πληροφορίες πίσω στο Πεκίνο ή τη Μόσχα. Καθώς η Κίνα γίνεται κορυφαίος παίκτης στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, η επιρροή της στις ΗΠΑ αυξάνεται, ειδικά μέσω των έξυπνων αυτοκινήτων και των σχετικών gadgets.

Η υπουργός Εμπορίου των ΗΠΑ Τζίνα Ραϊμόντο εξέφρασε την ανησυχία της για τον κίνδυνο που ενέχουν οι κινεζικές και ρωσικές τεχνολογίες στα αμερικανικά αυτοκίνητα. Αν και αναγνώρισε ότι ο τρέχων αριθμός οχημάτων με τέτοια gadget είναι χαμηλός, η κυβέρνηση λαμβάνει προληπτικά μέτρα για την αντιμετώπιση της απειλής για την ασφάλεια. «Τα αυτοκίνητα σήμερα διαθέτουν κάμερες, μικρόφωνα, εντοπισμό GPS και άλλες τεχνολογίες συνδεδεμένες στο διαδίκτυο», δήλωσε ο Raimondo σε δήλωση. «Δεν χρειάζεται πολλή φαντασία για να καταλάβουμε πώς ένας ξένος αντίπαλος με πρόσβαση σε αυτές τις πληροφορίες θα μπορούσε να θέσει σε σοβαρό κίνδυνο τόσο για την εθνική μας ασφάλεια όσο και για την ιδιωτική ζωή των πολιτών των ΗΠΑ».

Η Κίνα απάντησε με οργή στην ανακοίνωση των ΗΠΑ, κατηγορώντας την Ουάσιγκτον ότι υπερβάλλει τις ανησυχίες για την εθνική ασφάλεια και ότι στοχεύει άδικα τις κινεζικές εταιρείες. Ο Lin Jian, εκπρόσωπος του υπουργείου Εξωτερικών της Κίνας, καταδίκασε τις ΗΠΑ για την επέκταση της αντίληψής τους για την εθνική ασφάλεια και την ανάληψη διακρίσεων. «Η Κίνα αντιτίθεται στη διεύρυνση της έννοιας της εθνικής ασφάλειας από τις ΗΠΑ και στις μεροληπτικές ενέργειες κατά των κινεζικών εταιρειών και προϊόντων», είπε ο Λιν. «Προτρέπουμε τις ΗΠΑ να σεβαστούν τις αρχές της αγοράς και να παρέχουν ένα ανοιχτό, δίκαιο, διαφανές και αμερόληπτο επιχειρηματικό περιβάλλον για τις κινεζικές επιχειρήσεις».

Η κυβέρνηση των ΗΠΑ άρχισε να ερευνά τις πιθανές απειλές που θέτουν τα έξυπνα αυτοκίνητα που συνδέονται στο διαδίκτυο τον Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους. Μετά την αξιολόγηση των κινδύνων που συνδέονται με την ξένη τεχνολογία, ιδιαίτερα από την Κίνα και τη Ρωσία, εξετάζεται τώρα η απαγόρευση. Επιπλέον, οι περιορισμοί στο μη εγγενές λογισμικό θα μπορούσαν να τεθούν σε ισχύ έως το 2027, ενώ οι κανονισμοί υλικού ενδέχεται να εφαρμοστούν τρία χρόνια αργότερα για να δοθεί χρόνος στις αυτοκινητοβιομηχανίες να προσαρμόσουν τις αλυσίδες εφοδιασμού τους.

Ο John Bozzella, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Alliance for Automotive Innovation, αναγνώρισε ότι ενώ η κινεζική τεχνολογία στα αυτοκίνητα των ΗΠΑ είναι περιορισμένη, οι προτεινόμενοι κανόνες ενδέχεται να δημιουργήσουν προκλήσεις για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων. «Δεν μπορείς απλά να γυρίσεις έναν διακόπτη και να αλλάξεις την πιο περίπλοκη αλυσίδα εφοδιασμού στον κόσμο εν μία νυκτί», είπε. Πρόσθεσε ότι το χρονοδιάγραμμα που παρέχεται από τον προτεινόμενο κανόνα μπορεί να είναι πολύ σύντομο για ορισμένους κατασκευαστές να κάνουν τις απαραίτητες αλλαγές. Η οργάνωση του Bozzella σχεδιάζει να συνεχίσει να παρέχει πληροφορίες καθώς αναπτύσσονται οι τελικοί κανονισμοί.

Οι ΗΠΑ αυστηροποιούν τους κανονισμούς για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων, καθώς οι περισσότεροι από αυτούς χρησιμοποιούν κινεζικά gadgets. Ωστόσο, αυτός δεν είναι λόγος να δοθεί στους κινέζους κατασκευαστές αυτοκινήτων κανένα περιθώριο, λαμβάνοντας υπόψη το σκιερό παρελθόν του Πεκίνου όσον αφορά την κατασκοπεία και παρόμοιες δραστηριότητες.

Προς το παρόν, εξετάζεται η πρόταση για απαγόρευση ορισμένου υλικού και λογισμικού που κατασκευάζονται στην Κίνα και τη Ρωσία από αυτοκίνητα, φορτηγά και λεωφορεία στις ΗΠΑ, καθώς η Ουάσιγκτον εργάζεται για τον περιορισμό της παρουσίας της Κίνας στην αλυσίδα εφοδιασμού της κατασκευής αυτοκινήτων. Με παρόμοιο τρόπο, η κυβέρνηση Μπάιντεν είχε προηγουμένως αυξήσει τους δασμούς σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα, μπαταρίες για ηλεκτρικά οχήματα και μια σειρά άλλων ειδών. Επίσης, έχει απαγορεύσει χωριστά την εισαγωγή γερανών φορτίου κινεζικής κατασκευής λόγω κινδύνων για την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο.

Συνέχεια ανάγνωσης

ΗΠΑ

Παράπονα Τραμπ για τους Αμερικανοεβραίους! Τους στήριξα και δεν με στηρίζουν – “Μπλέξιμο” με Ισραήλ

Ο Τραμπ έχει επανειλημμένα καταφερθεί κατά των Αμερικανοεβραίων επειδή δεν τον υποστήριξαν περισσότερο και είπε τον περασμένο μήνα ότι οι Εβραίοι θα έχουν πολλές ευθύνες αν χάσει τον Νοέμβριο.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Ο πρώην πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ λέει στον συντηρητικό ραδιοφωνικό παρουσιαστή Hugh Hewitt: «Το Ισραήλ πρέπει να κάνει ένα πράγμα. Πρέπει να είναι έξυπνοι για τον Τραμπ. Γιατί δεν με στηρίζουν. Έκανα περισσότερα από οποιονδήποτε για το Ισραήλ, έκανα περισσότερα από οποιονδήποτε για τον εβραϊκό λαό. Και δεν είναι αμοιβαίο, όπως λένε».

Δεν είναι σαφές εάν ο Ρεπουμπλικανός υποψήφιος για την προεδρία ήθελε να πει «Αμερικανοί Εβραίοι» αντί για «Ισραήλ» στην πρώτη φράση, αλλά συχνά συγχέει τα δύο και οδηγεί σε κατηγορίες ότι χρησιμοποιεί αντισημιτικά ρητορική.

Ο Τραμπ έχει επανειλημμένα καταφερθεί κατά των Αμερικανοεβραίων επειδή δεν τον υποστήριξαν περισσότερο και είπε τον περασμένο μήνα ότι οι Εβραίοι θα έχουν πολλές ευθύνες αν χάσει τον Νοέμβριο. Αλλά συνήθως δεν ισχυρίζεται ότι το Ισραήλ δεν τον υποστηρίζει, και μάλιστα μερικές φορές επικαλείται δημοσκόπηση που δείχνει ότι οι Ισραηλινοί τον υποστηρίζουν σε πολύ υψηλά νούμερα.

 

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή