Ακολουθήστε μας

Ιστορία

Βασίλης Κωνσταντινίδης: Πρόταση να ανακηρυχθούν οι κοιλάδες των Μεταλλωρύχων της Αργυρούπολης του Πόντου σε Μνημεία Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς.

Δημοσιεύτηκε

στις

H αφορμή

Πάντα στη ζωή ένα γεγονός λειτουργεί σαν αφορμή για σκέψη και δημιουργία. Φέτος αποφάσισα να
ξεναγήσω σε ότι γνωρίζω από την Αργυρούπολη το συγγενή μου Γαβριήλ Κοροξενίδη
και τη συνάδελφο Κατερίνα Καστέλη. Και το ότι ξέρω, αναφέρεται στους
εκατοντάδες οικισμούς της που είναι αδύνατον να τους γνωρίζεις όλους… Πολλοί
από αυτούς εγκαταλείφθηκαν, άλλοι δεν διατήρησαν παρά μόνο ελλιπείς τοίχους
σπιτιών, οι μνήμες χάθηκαν…. Όπως και η πρώτη γενιά προσφύγων που ήρθε με την
Ανταλλαγή στην Ελλάδα και θα μπορούσαν να μας διορθώσουν ή να επιβεβαιώσουν τα
γεγονότα. Στην ζωή αυτά που δεν ξέρεις είναι απείρως περισσότερα από αυτά που
γνωρίζεις… Κάθε επίσκεψη σε αυτή την Γη
είναι ένα προσκύνημα και μια πρόσκληση ψυχών τεθνεώτων μεταλλωρύχων…

 

Με τον Νεκτάριο Κεπίδη το 2022 στον Άγιο Γεώργιο της Αργυρούπολης

 

Με τον Γαβριήλ Κοροξενίδη στην Παναγία της Μούζενας.

 

Με την Κατερίνα Καστέλη και τον Γαβριήλ Κοροξενίδη στην Παναγία Σουμελά.

 

Αυτή τη
βιωματική εμπειρία θα προσπαθήσω να σας μεταφέρω. Ταξιδεύοντας στο νομό
Αργυρούπολης συνειδητοποιείς ότι η περιήγηση στο πεδίο σε βοηθάει να
αντιληφθείς τα τεκταινόμενα της ιστορίας. Το κεντρικό τμήμα της επαρχίας
Αργυρούπολης περιβάλλεται από ψηλές οροσειρές και η επικοινωνία γίνεται μόνο
από τη διάσχιση κάποιων κοιλάδων ή μονοπατιών σε μεγάλα υψόμετρα. Αντιθέτως η
νότια πλευρά περιβάλλεται από τη Στέπα της Ανατολίας με υψηλό υψόμετρο μεν,
αλλά χωρίς βλάστηση και οροσειρές δε.

Τα περάσματα της Αργυρούπολης από υψόμετρο 2050 μέτρα. Στον δρόμο από Άρδασσα προς Χερροίαινα.

Αυτό εξηγεί
γιατί οι βυζαντινοί απώλεσαν πρώτα την κυριαρχία αυτής της περιοχής και
αργότερα γιατί το μεγαλύτερο μέρος του ελληνικού πληθυσμού της Χερροίαινας για
να διασωθεί έφυγε για τη Ρωσία ή τον Καύκασο (Κυβερνείο Καρς, Αρνταχάν),
ακολουθώντας τον ρωσικό στρατό και ιδρύοντας εκεί χωριά. Η περιήγηση όμως είναι
ένα πολύ μικρό μέρος της ιστορίας αυτής της περιοχής. Οι μεταλλωρύχοι αυτών των
κοιλάδων ανέπτυξαν σημαντικό πολιτισμό. Επειδή κατάγομαι από αυτούς και ακόμα
στο αίμα μου διατηρείται η μνήμη της προέλευσης μου, έχω συγκινηθεί από την
εργατικότητα και την ευρηματικότητα των Ποντίων παλαιών κατοίκων της περιοχής.
Έχω αναφερθεί σε άρθρα και εισηγήσεις ότι η Αργυρούπολη διασώζει όλο το
Ποντιακό ελληνισμό κατά τον τουρκικό μεσαίωνα και ότι αποτελεί φάρο πολιτισμού
για τους λόγους που θα αναφερθούν πιο κάτω.

(Βλέπε:
Τα μεταλλεία της Αργυρούπολης και η
συμβολή τους στην διάσωση του Ποντιακού Ελληνισμού 
http://vkonsta.blogspot.com/2017/10/blog-post.html). 

Μία μικρή επισκόπηση της ιστορίας της
περιοχής μπορεί να διαβάσετε στο άρθρο. (Η Αργυρούπολη ως πνευματικό κέντρο της
επαρχίας της Χαλδίας και οι κάτοικοι της στη διάρκεια των αιώνων.

https://vkonsta.blogspot.com/2019/08/blog-post_4.html).

 

Οι μεταλλωρύχοι των
κοιλάδων της Αργυρούπολης επιβίωσαν, μετανάστευσαν, εξοντώθηκαν, εξορίστηκαν
στην Τουρκία και αργότερα την Ρωσία και εμείς οι απόγονοί τους πρέπει να
κάνουμε κάτι για να διασώσουμε και να διαλαλήσουμε τον πολιτισμό τους.
Επισκεπτόμενοι τους οικισμούς τους βλέπουμε εν πολλοίς ερείπια και είναι
δύσκολο να τους ταυτοποιήσεις. Για αυτό θα κάνω μία απόπειρα συγκέντρωσης
στοιχείων, ώστε μία επιτροπή εμπειρογνωμόνων υπό την αιγίδα της Επιτροπής
Ποντιακών Μελετών να μπορέσει να υποβάλει την πρόταση σε συνεργασία με Τούρκους
συναδέλφους τους ή στην ανάγκη και μόνοι τους για να ανακηρυχθεί η Περιοχή των Κοιλάδων των Μεταλλωρύχων της
Αργυρούπολης
Μνημείο Παγκοσμίου
Πολιτισμού και Άυλης Κληρονομιάς της Ουνέσκο.

 

Ο
χαρακτηρισμός-τίτλος Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της ΟΥΝΕΣΚΟ, απονέμεται σε
μνημεία, κτίσματα ή τοποθεσίες, τα οποία διακρίνονται παγκοσμίως για την
ιστορική, πολιτιστική, καλλιτεχνική ή περιβαλλοντική σημασία τους. Η διαχείρισή
τους γίνεται από την επιτροπή παγκόσμιας κληρονομιάς της ΟΥΝΕΣΚΟ, η οποία
απαρτίζεται από 21 κράτη-εταίρους, εκλεγμένα από τη γενική συνέλευση των
κρατών-εταίρων για μια καθορισμένη περίοδο. Τα κριτήρια για την υπαγωγή μιας
περιοχής είναι:

Πολιτιστικά κριτήρια:


«Να
επιδεικνύει σημαντικές ανθρώπινες αξίες για μακρά περίοδο χρόνου ή σε μία
πολιτιστική περιοχή του κόσμου, σε εξελίξεις στην αρχιτεκτονική ή την
τεχνολογία, τις μνημειακές τέχνες, την πολεοδομία ή τον σχεδιασμό τοπίου»


«Να φέρει
μια μοναδική ή τουλάχιστον εξαιρετική μαρτυρία για κάποια πολιτισμική παράδοση,
ζώντα ή εξαφανισμένο πολιτισμό»

        «Να
αποτελεί σημαντικό παράδειγμα τύπου κτηρίου, αρχιτεκτονικού ή τεχνολογικού
συνόλου ή τοπίου που απεικονίζει σημαντική ή σημαντικές φάσεις της ανθρώπινης
ιστορίας»

«Να αποτελεί σημαντικό παράδειγμα
παραδοσιακής ανθρώπινης εγκατάστασης, χερσαίας ή θαλάσσιας χρήσης,
αντιπροσωπευτικής πολιτισμού ή πολιτισμών, ή ανθρώπινης αλληλεπίδρασης με το
περιβάλλον, ιδιαίτερα όταν το τελευταίο έχει γίνει ευάλωτο υπό την πίεση
ανεπίστροφων αλλαγών»,

 

Ενώ σαν «Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά»,

 – «Εννοούμε
τις πρακτικές, αναπαραστάσεις, εκφράσεις, γνώσεις και τεχνικές- καθώς και τα
εργαλεία, αντικείμενα, χειροτεχνήματα και τους πολιτιστικούς χώρους που
συνδέονται με αυτές-και τις οποίες οι κοινότητες, οι ομάδες και, περιπτώσεως
δοθείσης, τα άτομα αναγνωρίζουν ότι αποτελούν μέρος της πολιτιστικής
κληρονομιάς τους. Αυτή η άυλη πολιτιστική κληρονομιά, που μεταβιβάζεται από
γενιά σε γενιά, αναδημιουργείται συνεχώς από τις κοινότητες και τις ομάδες σε
συνάρτηση με το περιβάλλον τους, την αλληλεπίδρασή τους με τη φύση και την
ιστορία τους, και τους παρέχει μία αίσθηση ταυτότητας και συνέχειας,
συμβάλλοντας έτσι στην προώθηση του σεβασμού της πολιτιστικής πολυμορφίας και
της ανθρώπινης δημιουργικότητας. Για τους σκοπούς της παρούσας Σύμβασης, θα
λαμβάνεται υπόψη μόνο η άυλη πολιτιστική κληρονομιά που ανταποκρίνεται στα ήδη
υφιστάμενα διεθνή κείμενα για τα ανθρώπινα δικαιώματα ως και στην απαίτηση για
αμοιβαίο σεβασμό μεταξύ κοινοτήτων, ομάδων και ατόμων και για βιώσιμη ανάπτυξη.

 

– Στις κοινωνικές πρακτικές, στις
τελετουργίες και στις εορταστικές εκδηλώσεις».

Για να
πραγματοποιηθεί αυτό το κατόρθωμα πρέπει να υπάρξει από κοινού συνεργασία με
φορείς από την Ελλάδα και Τουρκία και ευτυχώς και τα δικά μας πανεπιστήμια
έχουν εξαιρετικούς επιστήμονες αλλά και οι Τούρκοι έχουν εξαιρετικούς γεωλόγους
και εκεί υπάρχουν φωνές που «στεναχωριούνται» με την κατάληξη των ιστορικών
μνημείων τους. Αυτός ο πολιτισμός είναι εν πολλοίς κοινός, κτήμα όλων των Αργυρουπολιτών,
των εν Ελλάδι, (όπως ο αρθρογράφος), των διασκορπισμένων στην Ευρώπη, στην
Αμερική, στην Αυστραλία, αλλά και όσων παρέμειναν στον ιστορικό χώρο της
Αργυρούπολης γιατί η Ανταλλαγή έγινε με βάση το θρήσκευμα και
όχι την καταγωγή!!!
Είναι εξάλλου πολύ γνωστή η ιστορία των Κλωστών!!!Από
την μεριά τους η Διεύθυνση Πολιτισμού της Αργυρούπολης έχει εκδώσει μια σειρά
από βιβλία που προωθεί τον πολιτισμό της περιοχής και αναδεικνύει 33
πεζοπορικές διαδρομές που διέρχονται από τους οικισμούς των μεταλλωρύχων,
υπέροχα δάση και φαράγγια, πέτρινα γεφύρια και οικίες, μαζί με εκκλησίες και
σχολεία. Μετά σχεδόν από δύο αιώνες από την παύση λειτουργίας των μεταλλείων το
τοπίο αποκαταστάθηκε, επειδή για την κατεργασία του μεταλλεύματος απαιτούνταν
πολύ ξυλεία, οπότε τα δάση της περιοχής αποψιλώθηκαν.

 

 

Χάρσερα: Το φθινόπωρο.

 

Αυλίαινα Το φθινόπωρο.

 

Αγρίδ: Η κοιλάδα που καταλήγει στην Χάραβα.

 

Τουριστικός χάρτης της Αργυρούπολης.

 

Ορειβάτες σε διαδρομές της περιοχής.

 

Ορειβατική πρόταση από την Αργυρούπολη έως την Χάκαξα.

 

 

Β. Τα μεταλλεία και οι μεταλλωρύχοι.

Δεν έχουμε προς
το παρόν αρχαιολογικά ευρήματα για το πότε πραγματικά ανακαλύφθηκαν τα ορυχεία
αργύρου στην περιοχή, εκτός από την αναφορά του Ομήρου. Συστηματικά όμως
αναπτύσσονται από το 16ο έως τον 19ο αιώνα (στην μεταλλευτική ακμή της η
περιοχή είχε 37 μεταλλεία), οπότε και για διάφορους λόγους κλείνουν το ένα μετά
το άλλο και ο πληθυσμός πλέον έχει τρεις επιλογές. Ή να παραμείνει στην περιοχή
του και να προσπαθήσει να επιβιώσει μες στη φτώχεια, είτε να ανακαλύψει νέα
κοιτάσματα στη Τουρκία ή στον Καύκασο και να μεταναστεύσει για να τα
ενεργοποιήσει, είτε να μεταναστεύσει στην Τραπεζούντα ή σε άλλες παραλιακές
πόλεις, είτε ακόμα και πάρα πολύ συχνά και στη Ρωσία. Η περιεκτικότητα σε
μέταλλα των κοιτασμάτων στην επαρχία Αργυρούπολης εξαρτάται από το είδος των
πετρωμάτων που υπάρχουν στην περιοχή.

 

Τα πετρώματα της περιοχής.

 

Οι εξορύξεις
είναι υπόγειες και γίνονται σε πολύ δύσκολες και δυσπρόσιτες περιοχές με
πρωτόγονα μέσα και πάρα πολύ κόπο, αλλά η εμπειρική γνώση των μεταλλωρύχων
είναι αυτή που κάνει τα κοιτάσματα εκμεταλλεύσιμα. Τι και αν έκλεισανσχεδόν δύο
αιώνεςτα μεταλλεία η μεταλλευτική μνήμη των κατοίκων διατηρείται.

 

Χουτουράς: Οδός μεταλλείου.

 

Χάρτης μεταλλοφόρων περιοχών της Αργυρούπολης.

 

Μεταλλοφορία στην Χάρσερα (Yelsidere).

 

 

Στοά στην Χάρσερα.

 

Μεταλλοφορία στην Χάκαξα (Aktutan).

 

Μεταλλοφορία στην Κορόνυξα (Arpali).

 

Μεταλλοφόρες εμφανίσεις στην Χάκαξα.

 

Μεταλλοφόρες εμφανίσεις στην Χάρσερα.

 

Μεταλλοφόρο πέτρωμα στην Χάκαξα.

 

 Στοές Μεταλλείων στα Σίσια (Cegeli).

 

Στοές Μεταλλείων στην Βαρενού.

 

Μεταλλοφόρες εμφανίσεις στην Μούζενα (Cebeli).

 

Μεταλλοφόρες εμφανίσεις στα Σίσια πάνω από το εξωκκλήσι.

 

Στοές Μεταλλείων στην Μούζενα.

 

Μεταλλοφόρες εμφανίσειςστον Χουτουρά (Alemdar).

 

Μεταλλοφόρες εμφανίσειςστηνΚρώμνη (Krom).

 

Μεταλλοφόρες εμφανίσειςστηνΚρώμνη (Krom).

 

Σήμερα
διατηρούνται οι στοές των μεταλλείων, ενώ επιφανειακή αλλά και υπόγεια εξόρυξη
γίνεται ακόμα και σήμερα στην περιοχή, όπως παράδειγμα το μεταλλείο του Gümüşhane
Hazine Mağara Mine με σύγχρονα μέσα. (Το ορυχείο Gümüşhane Hazine Mağara
βρίσκεται 2 χιλιόμετρα νοτιοδυτικά της Αργυρούπολης. Η περιοχή του
πολυμεταλλικού ορυχείου (Pb-Zn-Cu, Au, Ag, μόλυβδος, ψευδάργυρος- χαλκός,
χρυσός, άργυρος) αποτελεί μέρος μιας περιοχής 758,25 εκταρίων της άδειας
εξόρυξης ορυκτών της ομάδας IV (IR-8479) που περιλαμβάνει το Hazine Mağara, ένα
ιστορικό ορυχείο που λειτουργεί από τον 12ο αιώνα. Συνολικά 128.000 κυβικά μέτρα
του χώρου ανοίχτηκαν μέχρι το 2020, συμπεριλαμβανομένων 50.000 κυβικών μέτρων
επιφανειακής και 75.000 κυβικών μέτρων υπόγειας εξόρυξης. Μια μελέτη
επικαιροποίησης των αποτελεσμάτων από την εταιρεία συμβούλων RPM Global το 2020
ανέφερε συνολικά ότι εξορύχτηκαν 1,7 εκατομμύρια τόνοι μεταλλεύματος, με μέσες
ποιότητες 5% Pb+Zn, 0,6 gr/τόνο Au, 45 gr/τόνο Ag και 0,25% Cu. Σήμερα, όλο το
μετάλλευμα στο ορυχείο είναι από υπόγεια και πλήρως αυτοματοποιημένη εξόρυξη,
με καλά δομημένες στοές και το ορυχείο παράγει περίπου 550.000 τόνους
μεταλλεύματος ετησίως με μέση ποιότητα 5-5,5% Pb + Zn. Το μετάλλευμα του
ορυχείου μεταφέρεται οδικώς στην εγκατάσταση επεξεργασίας που βρίσκεται 18
χιλιόμετρα ανατολικά του χώρου του ορυχείου. Εδώ, το μετάλλευμα διαχωρίζεται
μέσω επίπλευσης σε συμπυκνώματα μολύβδου, ψευδαργύρου και χαλκού, τα οποία
περιέχουν επίσης χρυσό και ασήμι. 

(Πηγή:

https://www.gumustasmaden.com.tr/en/gumushane-hazine-magara-mine.html).

 

Οι μεταλλωρύχοι
εξειδικεύονταν σε μία συγκεκριμένη εργασία: Παραδείγματος χάρη στη διάνοιξη των
στοών, υποστήριξη των θόλων των στοών, εξόρυξη του μεταλλεύματος, μεταφορά,
τεμαχισμός και πλύση του μεταλλεύματος, υλοτόμηση των απαιτούμενων δέντρων για
τα καμίνια, χτίσιμο των καμινιών. Γνωρίζουμε ότι οι Σανταίοι και οι Ιμερέτες ήταν
πολύ καλοί χτίστες των καμινιών, ενώ οι Τσολοχενέτες ήταν χτίστες των θόλων των
στοών. Ο τομέας, που απαιτούσε ιδιαίτερες γνώσεις, ήταν η επεξεργασία της
πρώτης ύλης, που οι Έλληνες γνώριζαν από παλιά.

Ήταν
χαρακτηριστική η γνώση και η εμπειρία τους, που μια φορά στα μεταλλεία του
Μπουλγάρ Μαντέντο κράμα ασημιού απαιτούσε υψηλό βαθμό τήξης, πράγμα που ήταν
αδύνατο να το πετύχει ο οποιοσδήποτε. Τότε ο σουλτάνος κάλεσε Σανταίους
μεταλλωρύχους, οι οποίοι γνώριζαν ένα μυστικό τρόπο απανθράκωσης του έλατου και
κατόρθωσαν να τήξουν το μετάλλευμα και να προχωρήσουν απρόσκοπτα οι εργασίες. Ο
Σουλτάνος κατενθουσιασμένος θέλησε νατους παράσχει ότι του ζητήσουν και τότε οι
Σανταίοι του ζήτησαν η περιοχή τους να ενταχθεί στην επαρχία Χαλδίας
προκειμένου να τύχει των ευεργετικών προνομίων. Η απαίτηση έγινε αποδεκτή από
τον σουλτάνο. (Πηγή: Μιλτιάδη Κ. Νυμφόπουλου «Ιστορία της Σάντας», Δράμα 1958).
Η διοικητική ένταξη των Σανταίων στην επαρχία Χαλδίας είχε ως επακόλουθο μια
μαζική μετοίκηση Σανταίων μεταλλωρύχων προς τα χωριά της Χαλδίας. Στα 1724
Σανταίοι μεταλλωρύχοι μεταναστεύουν προς τα μεταλλεία: Αμίδης, Τσολόχαινας, και
αναλαμβάνουν υπεύθυνες θέσεις, ως Ματέν – Εμίνηδες (επόπτες μεταλλείων) ή
Μπεϊλεκσήδες (αντιπρόσωποι) του Αρχιμεταλλουργού. (Πηγή: Μαρτυρία Νικόλαου
Χολίδη-Τοπαλίδη Ανατολικό Πτολεμαΐδας).

Αυτή η οργάνωση σε ξεχωριστές ειδικότητες τους
βοήθησε αργότερα να οργανώσουν την κοινωνία τους, να επικυριαρχήσει η
αλληλεγγύη, να σημειωθεί πνευματική άνοδος, να αποκτήσουν προνόμια και ένα
είδος διοικητικής ανεξαρτησίας. Όλοι όμως ανεξαρτήτως ειδικότητας αποκτούσαν
την τεχνογνωσία της κατεργασίας της πέτρας και σε αντίθεση με ότι συνέβαινε
στην Ελλάδα ή τα Βαλκάνια δεν υπήρχαν ειδικά χωριά» πετράδων”, όπως η
Πυρσόγιαννη, τα Λαγκάδια, η Βούρμπιανη στην Ελλάδα, αλλά σε κάθε χωριό υπήρχαν
οι δικοί του μάστορες. Αναρωτήθηκα πολλές φορές γιατί οι πρόγονοί μου όταν
μετανάστευσαν στη Ρωσία από το 1860-1880, όπως πάρα πολλοί Αργυρουπολίτες
δούλευαν σε οικοδομές ή σε φούρνους. Τα χωριά της Αργυρούπολης στερούνται πεδιάδων
για να καλλιεργήσουν τα απαιτούμενα δημητριακά. Είναι καταγεγραμμένη η μαρτυρία
του Ιωάννη Ευσταθιάδη, ότι για να έχουν σιτάρια αγόραζαν χωράφια για να τα
καλλιεργήσουν στη στέπα της Ανατολίας στην περιοχή της Μπαϊμπούρτης («…..τα χωράφια μας ήταν λίγα. Τα χωράφια
μας ήταν κοντά στα σπίτια. Σπέρναμε πολύ λίγα χωράφια. Κανείς δεν έβγαζε το
ψωμί του απ’ τα χωράφια. Εμείς οι Γιορδαμάντ’ (οικογένεια) και οι Ταργοσάντ’
είχαμε χωράφια στην Παϊπούρτη στο χωριό Χάρστιν. Τούρκικο χωριό ήταν. Δεν ξέρω
από πότε τα απόκτησαν οι δικοί μας αυτά τα χωράφια. Τον χρόνο μια φορά
πηγαίναμε και παίρναμε τα μοιράδια μας από την παραγωγή μας. Από μισά ήταν τα
κέρδη. Οι Τούρκοι τα δούλευαν και εμείς παίρναμε τα μισά απ’ την παραγωγή. Οι
παππούδες μας τ’ αγόρασαν φαίνεται. Πάντως εμείς δεν ήρθαμε από κείνα τα μέρη
στο χωριό μας. Ντόπιοι ήμασταν…»

Συνέντευξη του
Ιωάννη Ευσταθιάδη στον Χρήστο Σαμουηλίδη. Πηγή: Έξοδος, Τόμος Γ. Κέντρο
Μικρασιατικών Σπουδών).

 

Η απορία μου
λύθηκε όταν η θεία μου Υπερμαχία με πληροφόρησε ότι ο παππούς μου Βασίλης το
πρώτο πράγμα που έκανε όταν εγκαταστάθηκε στην Άρδασα Εορδαίας ερχόμενος από τη
Ρωσία, ήταν να φτιάξει μόνος του φούρνο. Η ενασχόληση των μεταλλωρύχων με την
εξόρυξη του μεταλλεύματος, την στήριξη των στοών απαιτούσε να γνωρίζουν την
κατεργασία της πέτρας. Στο πέρασμα του χρόνου αυτό πέρασε από γενιά σε γενιά
και έτσι οι μεταλλωρύχοι όταν έμειναν χωρίς δουλειά μετατράπηκαν σε χτίστες.
Έφτιαξαν σπίτια, σχολεία, γεφύρια, βρύσες. Και όταν έκλεισαν τα μεταλλεία,
μετανάστευσαν αλλού ιδρύοντας πάλι μεταλλεία (ΜπουγάΜαντέν), είτε σαν χτίστες
σε άλλα μέρη της Τουρκίας (π.χ. ο Τορομανίδης από την Χάκαξα, ο Καλμανίδης από
το Καρμούτ στο Εσκί Σεχίρ, ο Κοσμίδης από την Ίμερα έχτισε τον Άγιο Νικόλαο στο
Φερτέκι της Νίγδης), είτε στη Ρωσία όπως προαναφέραμε σαν τον Κώστα
Παπαδόπουλο, από την Χάρσεραπου έχτισε μέρος του σιδηροδρομικού σταθμού στο
Κισλοβόσκ. Άλλοι πάλι αρχικά στη Ρωσία ξεκίνησαν να φτιάχνουν φούρνους γιατί
απαιτούσε μαστοριά ώστε να μην υπάρχει απώλεια θερμότητας. Σιγά-σιγά πέρασαν
στην διαχείριση του φούρνου και αργότερα στην εμπορία και κάποιοι πλούτισαν
πάρα πολύ, μέχρι να έρθει η Οκτωβριανή επανάσταση οπότε….

 

Ο φούρνος του Χαρσερέτη Στάθη Ιωσηφίδη στο Εσσεντουκί του Βόρειου Καυκάσου, χτισμένου το 1900
(παππού του πολύ γνωστού στον ποντιακό χώρο Τόλικ Αποστολίδη, που το 1939 εξορίστηκε στο Βόρειο Καζακστάν).

 

Οι
Αργυρουπολίτες μεταλλωρύχοι από τη φύση τους περιηγητές, απόγονοι του Οδυσσέα
κυριάρχησαν στο Βόρειο Καύκασο, στην Κριμαία, αλλά και στην ενδοχώρα της Ρωσίας
(Σιβηρία, Μαντζουρία), ενώ οι Σανταίοι στο Νότιο Καύκασο (Τσάλκα, Σάντα,
Ίμερα), αλλά και τα παράλια της Μαύρης Θάλασσας (Κομπουλέτι, Αλχασόν, Σοχούμ, και
αλλού). Πάντως αυτή η μεταλλευτική μνήμη διατηρείται μέχρι σήμερα ακόμα και
στην έβδομη τέχνη.

«Το κρύο της Τραπεζούντας» https://www.youtube.com/watch?v=VFcfzmRe3swKalandarSoğuğu

(αγγλικά: Cold of Kalandar, δηλαδή
του Γενάρη),

είναι μια ταινία
που αναφέρεται σε αυτή την μνήμη και πρέπει να την δει κάποιος. Θα τον βοηθήσει
να σχηματίσει μία εικόνα για τον ψυχισμό των μεταλλωρύχων και των απογόνων τους.

 



 

Γ. Τα στοιχεία του πολιτισμού των μεταλλωρύχων.

 

Γ.1.1. Εκκλησίες και μοναστήρια της Αργυρούπολης.

Η μονή του Αγίου Γεωργίου της Κελλώρης.

 

Σύμφωνα με την
έρευνα των Anthony Bryer, Jane Isaac και David Winfield»  Nineteenth Century
monument sin the city and Vilayet of Trebizond: Architectural and historical
notes», (ο Anthony Bryer ήταν καθηγητής του τμήματος Βυζαντινών σπουδών στο
Πανεπιστήμιο του Μπέρμπινχαμ), οι περισσότερες εκκλησίες βόρεια της πόλης της
Αργυρούπολης είναι του 19ου αιώνα.

 

Anthony Bryer: Εκκλησίες και μοναστήρια στην Βορειοδυτική επαρχία.

 

Anthony Bryer: Εκκλησίες και μοναστήρια στην Βορειοανατολική επαρχία.

 

Οι μονές ήταν
παλαιότερα κτίσματα που κατά διαστήματα συντηρούνταν ή πρόσθεταν νέα οικήματα. Η
Μονή της Παναγίας Γουμερά, η ΜονήΧουτουρά, η Μονή Αγίου Γεωργίου του Χαλιναρά
ήταν φάροι της διατήρησης της ελληνικότητας της περιοχής καθόσον διέθεταν ιερατικές
σχολές, που μόρφωναν τους ιερείς και η ίδρυση τους χάνεται στο βάθος του χρόνου.

Η μονή της Παναγίας Γουμερά στην Τσίτη (Cit).

 

Anthony Bryer: Αποτύπωση της τρίκλιτης εκκλησίας του μοναστηριού του Αγίου Γεωργίου του Χουτουρά.

 

Τα ερείπια της μονής του Αγίου Γεωργίου του Χουτουρά.

 

Anthony Bryer: Αποτύπωση του τύπου των εκκλησιών.

 

Ξεκινώντας
βορειοδυτικά από την Αυλίανα (Gunustag) που είχε έξι εκκλησίες. Σχεδόν σε κάθε
οικισμό της υπήρχαν μία κεντρική εκκλησία και σε αρκετές περιπτώσεις και
ξωκλήσια.

 

Εκκλησία της Αυλίαινας.

 

Αγιογράφηση της εκκλησίας.

 

 

Εκκλησία της περιοχής της Αυλίαινας (Μαυρενά?)

 

Εκκλησίες είχαν
επίσης τα χωριά Τσίτη (Cit), Άδησσα (Yildiz), Ματσερά (Alinyala), Παλαιοχώρ
(Balehor), Τσιμπρικά (Cimlikas), Βαρτάντων (Varli, τον Άγιο Νικόλαο χτισμένο το
1900από απογόνους της Βυζαντινής οικογένειας Βάρδα), κοντά στην Χαβίανα
(Guvemli), Αμπρικάντων(Demirkapi), Κορόνυξα ή Κορόξενα (Arpali, τον Άγιο
Γεώργιο), Πιβερά (η Κοίμηση), η Φυτίαινα. Όπως και το μοναστήρι του Γοργορά.

Κάποιες από
αυτές μετατράπηκαν σε τζαμί αφαιρώντας φυσικά το ιερό και σαν κτίσματα
διασώθηκαν!!! Όπως π.χ. Ο Άγιος Γεώργιος της Κορόνυξας.

 

Ο Άγιος Γεώργιος της Κορόνυξας.

 

Το περίγραμμα του παραθύρου
Ο ναός (τζαμί) εσωτερικά.

 

Το καμπαναριό της εκκλησίας.

 

Στο σημείο που
ήταν το ιερό εξωτερικά του βρέθηκαν τα οστά του Παπαδιαμαντή Εξακουστείδη, και
μεταφέρθηκαν από την Κυριακή Αμαραντίδου στην Άρδασα της Εορδαίας.

Οι περισσότερες όμως
σήμερα είναι σε ερειπιώδη κατάσταση χειρότερα από ότι τις είδε και τις
περιέγραψε ο Bryer και επιβάλλεται να διασωθούν τα κτίσματα από κάποιον διεθνή
φορέα μιας και αποτελούν μνημεία του Πολιτισμού των Μεταλλωρύχων. Στην περιοχή
σήμερα δεν υπάρχουν πλέον χριστιανοί… Ο συνήθης τρόπος κατασκευής αυτών των
εκκλησιών είναι μονόκλιτες ή τρίκλιτες βασιλικές χωρίς τρούλο και υπάρχει θόλος
μόνο στο ιερό.

Άγιος Γεώργιος της Αργυρούπολης. Θόλος στο ιερό.

 

Οι πόρτες
εισόδου είναι πάντα διακοσμημένες με πελεκητή πέτρα ή μάρμαρο σπανίως, που
δημιουργεί μία όμορφη περιγραμματική αντίθεση.

 

Η Παναγία της Μούζενας.

 

Το σκαλιστό περίγραμμα της Παναγίας της Μούζενας.

 

Της ίδιας
ηλικίας πιθανόν είναι και οι εκκλησίες των οικισμών της ανατολικής κοιλάδας των
μεταλλωρύχων της Αργυρούπολης που ξεκινά από την Χάραβα (Ikisu) και καταλήγει
στην Ίμερα (Olutcak), στο Σταυρί (Ugurtasi) και στην Κρώμνη (Krom).

O Άγιος Θεόδωρος του Καρμούτ (Kocapinar).

 

 

Η εκκλησία στο Αγρίδ (Agrid).

 

Η εκκλησία στα Σίσια.

 

Η Παναγία της Μόχωρας (οικισμός της Κρώμνης).
Η είσοδος επηρεασμένη από αρχαιοελληνικά πρότυπα.

 

Η εκκλησία στο Σταυρί (Ugurtasi).

 

Σε αυτό
συνηγορούν και η χρονολόγηση των κειμηλίων των εκκλησιών αυτών πού είναι από το
1820 έως το 1840. Στην Ίμερα υπάρχει το μοναδικό συντηρημένο μοναστήρι της
περιοχήςπου είναι του Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου.

 

 

 

Ίμερα: Μονή Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου.

 

Πιθανώς και αυτό
να σημαίνει κάτι για τους σημερινούς κατοίκους του χωριού… Για την εκκλησία
της Παναγίας της Χάρσερας (Yelsidere), υπάρχει μαρτυρία ότι η εκκλησία ήταν
κατασκευής του 1730, ενώ κάποια ξωκλήσια που είχα συναντήσει στα τέλη του
εικοστού αιώνα σήμερα δεν υφίστανται, όπως αντίστοιχα και στην Χάκαξα
(Aktutan).

Χάρτης της Χάκαξας με τους παλιούς οικισμούς της, οι περισσότεροι ερείπια.

 

Η εκκλησία στην Μουσγουλή της Χάκαξας.

 

Ο θόλος της Κοίμησης της Θεοτόκου της Χάρσερας.
Αληθινό κέντημα της πέτρας!!!



Γ.1.2. Η ανάπτυξη των τεχνών ένεκα των μεταλλείων αργύρου.

Η οικονομική
ευμάρεια των μεταλλωρύχων σε συνδυασμό με την ανάγκη λατρείας της Χριστιανικής
ορθόδοξης πίστης, οδήγησε στην ανάπτυξη συναφών επαγγελμάτων και τοπικών
εργαστηρίων, όπως η αργυροχρυσοχοΐα, η ξυλογλυπτική, η αγιογραφία και η κατασκευή
ιερών αντικειμένων ή εικόνων. Θεωρούμε ότι οι τέχνες αυτές αναπτύσσονται
ταυτόχρονα με την κατασκευή των περισσότερων εκκλησιών πού γίνεται στα μέσα του
19ου αιώνα. Κατά την Ανταλλαγή αρκετά από αυτά τα κομψοτεχνήματα» χάθηκαν», ληστεύθηκαν,
κάποια βρέθηκαν σε μουσεία όπως το Μουσείο Μπενάκη, κάποια άλλα κατέληξαν στις
εκκλησίες ή μοναστήρια των χωριών που εγκαταστάθηκαν οι πόντιοι πρόσφυγες στην
Ελλάδα… Καλό θα είναι να ανατεθεί σε έναν νέο επιστήμονα στα πλαίσια
διδακτορικού η καταγραφή όλων των κειμηλίων των εκκλησιών ή των μοναστηριών των
χωριών της Αργυρούπολης και που βρίσκονται τώρα!!!

 

 

 

 

Τα κειμήλια του Αγίου Γεωργίου του Χαλιναρά.

 

 Γ.2.Σχολεία.

Μετά την ίδρυση
του Φροντιστηρίου Αργυρούπολης, του δεύτερου τη τάξει εκπαιδευτικού ιδρύματος
του Πόντου, στο οποίο συνέβαλαν οικονομικά οι μονές της περιοχής, ιδρύονται στα
χωριά της αλλά και τους οικισμούς τους δημοτικά σχολεία. Σήμερα το φροντιστήριο
ανακατασκευάζεται!!!

Το Φροντιστήριο Αργυρούπολης πριν…

 

Σεπτέμβρης 2023. Το Φροντιστήριο Αργυρούπολης ανακατασκευάζεται.

 

Αναλόγως του
αριθμού των μαθητών και της ηλικίας τους, στα χωριά της κατά περιόδους τα
δημοτικά σχολεία λειτουργούν και σαν αστικές σχολές. Από όλα αυτά κατορθώσαμε
να εντοπίσουμε:

– Την αστική
σχολή της Σάντας, που παρόλο που απέχει αρκετά από την πόλη της Αργυρούπολης, διοικητικά
και εκκλησιαστικά ανήκε σε αυτήν λόγω του ότι οι κάτοικοί της ήταν οι καλύτεροι
χτίστες των φούρνων όπου έψηναν το μετάλλευμα για την παραγωγή λιθαργύρου και
το ζήτησαν από τον σουλτάνο.

Η αστική σχολή της Σάντας.

 

Το δημοτικό σχολείο της Χάρσερας το οποίο σήμερα έχει μετατραπεί σε τζαμί.
Το εσωτερικό του σχολείου.

 

Το δημοτικό σχολείο της Χάκαξας στη Μουσγουλή.

 

Ο τρόπος
κατασκευής των σχολείων της επαρχίας της Αργυρούπολης έχει αρχιτεκτονικές
επιρροές από το Φροντιστήριο της.  π.χ.
τα πέτρινα περιγράμματα στα παράθυρα και στην πόρτα εισόδου, και πάντα με
χρωματική εναλλαγή που δημιουργεί αισθητική αντίθεση από την διαφορετική πέτρα
που χρησιμοποιείται.

 

 

Γ.3. Γέφυρες και βρύσες.

Στο σύνολο των
οικιών δεν υπήρχε τρεχούμενο νερό, για αυτό και στους οικισμούς του κάθε χωριού
υπήρχαν πετρόκτιστες βρύσες, μικρά αριστουργήματα πολλές εκ των οποίων
διατηρούνται μέχρι σήμερα.

Βρύση στην συνοικία Ισχανάντων της Σάντας.

 

Βρύση στην Κορόνυξα.

 

Βρύση στην Αυλίαινα.

 

Δεν είναι όμως
ήσσονος αξίας η κατασκευή των πέτρινων γεφυριών. Επειδή τα υψόμετρα των
οικισμών είναι συνήθως μεγάλα (άνω των 1300 και 1500 μέτρων) και με βαρείς
χειμώνες, η επικοινωνία γίνεται διαμέσου των μονοπατιών και των δρόμων που
υπάρχουν στις κοιλάδες και αυτό απαιτούσε και την κατασκευή των πέτρινων
γεφυριών που γεφύρωναν τις όχθες των ποταμών. Αυτά ήταν κυρίως μονότοξα και για
την κατασκευή τους χρησιμοποιούνταν πελεκητές πέτρες από την περιοχή.

 

 

Τα πέτρινα γεφύρια που οδηγούσαν στη μονή της Παναγίας Γουμερά.

 

Σε μεγάλα
ανοίγματα-πεδιάδες ή μέσα σε πόλεις, όπως η Άρδασα (Torul) έχουμε πολύτοξα
γεφύρια.

 

 

Γ.4. Οικίες.

 

 

Το μικρό και το
μεγάλο Γονάχ στην Χάρσερα πριν 35 χρόνια και τον Σεπτέμβρη του 2023. Ιδιοκτησία
της οικογένειας Χαραλαμπίδη που η κατασκευή του κόστισε τα μισά χρήματα από ότι
το Φροντιστήριο Τραπεζούντας. Οι παλαιότεροι Χαρσερέτες της Αγροσυκιάς Πέλλας
δεν το θυμούνται σχολείο, όπως αρχικά πριν 25 χρόνια με είχε ενημερώσει ένας
ντόπιος κάτοικος. Πιθανόν να λειτούργησε ως σχολείο μετά την Ανταλλαγή και οι
σημερινοί κάτοικοι του χωριού να μην γνωρίζουν τον αρχικό ιδιοκτήτη. Πάντως η
Διεύθυνση Πολιτισμού της Αργυρούπολης το αναφέρει σαν Ελληνικό σχολείο και
αναστηλώθηκε με σκοπό να λειτουργήσει ως ξενώνας. Ο Χαραλαμπίδης όταν πήγε στο
Βλαδικαύκασο της Ρωσίας , δήλωσε«…. ότι
είμαι ο Χαράλαμπος Ουστάμπασης, δεν είμαι μουσουλμάνος
» και από τότε
ονομάστηκε Χαραλαμπίδης. Οι αρχιμεταλλουργοί έπρεπε φαινομενικά να φαίνονται
μουσουλμάνοι. Αργότερα έκτισε εκεί μια τεράστια εκκλησία Κωνσταντίνου &
Ελένης και απέκτησε τόση περιουσία ώστε όπου πήγαινε μέσα στη Ρωσία είχε
νοικιασμένο ένα βαγόνι τρένου με τα χρήματα του και χρυσό για να μπορεί να
συναλλάσσεται…..

(Πηγή:
Συνέντευξη του Γιώργου Χαραλαμπίδη στον αρθρογράφο στην Αγροσυκιά Πέλλας).

 

Τα σωζόμενα
σπίτια είναι συνήθως δείγματα λαϊκής αρχιτεκτονικής του 19ου αιώνα και των αρχών
του 20ου. Είναι σπάνια, σε πολλές περιπτώσεις έχουν απομείνει μόνο κάποιοι
εξωτερικοί τοίχοι και εκεί προστέθηκαν καινούργια υλικά και χώροι. Ως επί το
πλείστον είναι πέτρινες κατασκευές με πελεκημένες πέτρες σε ορθογώνια
τοποθέτηση, εναλλαγή μικρών και μεγάλων ώστε να λειτουργεί σταθερά στατικά, με
ξυλοδεσιές κατακόρυφες ή οριζόντιες για την απορρόφηση των κραδασμών και του
βάρους των υπερκειμένων, με σκεπές με μεγάλη κλίση λόγω της υπερφόρτισης από το
πολύ χιόνι.

 

 

 

Σπίτια στην Χάρσερα.

 

Το ανακαινισμένο σπίτι αυτό βρίσκεται στην Χάρσερα και πιθανότατα ανήκε παλιά στον Θόδωρο Παπαδόπουλο.

 

Χρησιμοποιούν
για την κατασκευή τους τα πετρώματα της περιοχής: Γρανίτες, γνεύσιους,
ανδεσίτες, στις γωνίες όμως υπάρχουν πέτρες διαφορετικού είδους. Για παράδειγμα
ψαμμίτες. Μάλλον έχει να κάνει εκτός από την αισθητική θεώρηση και με την
στατική ευστάθεια. Σε κάποιες περιπτώσεις στα σπίτια των οικισμών κατοικούσαν
όλα τα παντρεμένα μέλη της ίδιας αρχικής οικογένειας, με το ομώνυμο όνομα, οπότε
κάποια ήταν διαδοχικά κατασκευασμένα και είχαν μεσοτοιχία.

Σπίτια που ανήκαν σε μέλη της ίδιας οικογένειας στον οικισμό Ζεινεπέντων της Χάρσερας.

 

Στις
περισσότερες όμως των περιπτώσεων ήταν πανταχόθεν ελεύθερα έστω και αν
αποτελούσαν μέλη των οικογενειών που συνιστούσαν τον οικισμό (π.χ. Χαλτογιαννάν
των στην Ίμερα). Σε κάποιες περιπτώσεις στο ισόγειο ήταν ο στάβλος για τα ζώα
και από πάνω η κατοικία.

Σπίτι στην Κορόνυξα. Ο στάβλος στο ισόγειο.

Σε κάποιες άλλες,
ο δεύτερος όροφος ήταν χτισμένος με μικρότερες πέτρες και με επικάλυψη από
λάσπη, πιθανώς για μόνωση.

 

 

Σπίτια στην Ίμερα.

 

Άξια λόγου είναι
η βελτίωση της δόμησης των οικιών όταν οι άντρες της οικογένειας μετανάστευαν
στη Ρωσία οπότε και οι παραστάσεις τους ήταν περισσότερες και οικονομική
δυνατότητα μεγαλύτερη. Σε αυτή την περίπτωση πρόσθεταν μόνωση στη σκεπή, τζάκι,
επίχρισμα στους τοίχους κλπ.

 

 

 

 

Ελληνικό σπίτι στον οικισμό Τζιμπραηλάντων της Χάκαξας.

 

Για την
αρχιτεκτονική αυτών των σπιτιών πρέπει να συσταθεί μία επιτροπή και να
πραγματοποιήσει μία επισταμένη μελέτη.

 

 

 

Σπίτια στην Ίμερα.

 

Αυτή πρέπει να
προτείνει τη διάσωση των σημαντικότερων από αυτές τις οικίες, που είναι μνημεία
του πολιτισμού των μεταλλωρύχων και ει δυνατόν να επιβάλλει πολεοδομικούς όρους
δόμησης, γιατί σήμερα στην Τουρκία το αρχιτεκτονικό πρότυπο είναι η κατασκευή πολυώροφων
ακόμα και σε χωριά, με σκοπό την μη αλλοίωση των οικισμών.

Σπίτι στα Σίσια.

 

Εμείς μόνο τις
παρατηρήσεις μας σημειώνουμε χωρίς να είμαστε ειδικοί.

 

 

Το σπίτι του αρχιμεταλλουργού στην παλιά Αργυρούπολη πριν 30 χρόνια και τον Σεπτέμβρη του 2023.

 

Το μητροπολιτικό μέγαρο της Αργυρούπολης. 

 

   

Γ.5. Κάστρα.

Η Αργυρούπολη
ήταν ανέκαθεν πέρασμα. Στους βυζαντινούς χρόνους, στην εποχή των καραβανιών
μεταφοράς των προϊόντων, δηλαδή του δρόμου του μεταξιού, καθόσον η Τραπεζούντα
ήταν τελικός προορισμός αυτού του δρόμου. Όμως πολύ μεγάλη σημασία απέκτησε
μετά την επαναλειτουργία των μεταλλείων αργύρου. Για την προστασία αυτών των
μεταλλείων των κοιλάδων της Αργυρούπολης δημιουργήθηκαν κάστρα που έλεγχαν τα
περάσματα ακόμα και σε μικρότερους οικισμούς.

Το κάστρο Κοβ.

 

Το υλικό
κατασκευής τους ήταν από τα πετρώματα της περιοχής έτσι ώστε να μην διακρίνεται
το κάστρο από τον διερχόμενο φίλο ή εχθρό την κοιλάδα για προστασία. Ήδη κάποια
κάστρα έχουν συντηρηθεί μερικώς και η επιτροπή διάσωσης των μνημείων θα αποφασίσει
για τη συντήρηση των υπολοίπων.

 

Αντί επιλόγου.

Για να
προστατευθεί και να αναδειχθεί ο Πολιτισμός των Κοιλάδων των Μεταλλωρύχων της
Αργυρούπολης αποφάσισα να αποστείλω μια επιστολή προς την Επιτροπή Ποντιακών
Μελετών της οποίας είμαι μέλος και σε άλλους φορείς, ώστε να συνεργαστούν από
κοινού συντονισμένα για να ανακηρυχθεί η περιοχή σε Μνημείο Παγκοσμίου Πολιτισμού και Άυλης Κληρονομιάς της Ουνέσκο.
Αυτός ο Πολιτισμός ανήκει σε όλους τους απογόνους των μεταλλωρύχων, πολλοί των
οποίων επισκέπτονται με ευλάβεια την Γη των προγόνων τους.

 

 

Βιβλιογραφία:


Anthony
Bryer, Jane Isaac
και David Winfield»Nineteenth Century monument sin the city and Vilayet of
Trebizond: Architectural and historical notes.


GumushaneGovernor’s
Office: Gumushane cultural routeand tourism discovery guide. (2016).

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία

Σαν σήμερα η Δίκη της Νυρεμβέργης: 6 ξεχασμένα γεγονότα – Μια Σοβιετική στην αγκαλιά του Γκέρινγκ – Ο στρατάρχης της Βέρμαχτ που έκαψε τους Ναζί

Δημοσιεύτηκε

στις

copyright Ap Photos

Είναι η σπουδαιότερη δίκη του 20ου αιώνα: η Δίκη της Νυρεμβέργης. Έξι ξεχασμένα γεγονότα που χαϊδεύουν τη σκόνη του χρόνου από το… σαλόνι της Ιστορίας.

Ήταν Τρίτη, μια μέρα σαν σήμερα, 1η Οκτωβρίου του 1946, όταν οι δικαστές ανακοινώνουν την ετυμηγορία τους· οι κατηγορούμενοι θα ακούσουν ανέκφραστοί τις ποινές που τους επιβάλλονται για τα απεχθή εγκλήματά τους.

Για να εκδώσει το δικαστήριο την απόφαση άκουσε 240 μάρτυρες, έλαβε υπόψη του 300.000 ένορκες καταθέσεις, διάβασε τα 2.360 αποδεικτικά έγγραφα που προσκόμισε η κατηγορούσα αρχή και τα 2.700 της υπεράσπισης, οι στενογράφοι γέμισαν 16.000 σελίδες με 4 εκατομμύρια λέξεις. Η Δίκη της Νυρεμβέργης κράτησε 218 και ήταν η πιο μεγάλη δική της Ιστορίας!

Ακόμα και σήμερα, 78 χρόνια μετά, κάποια γεγονότα που έλαβαν χώρα κατά τη διάρκεια της Δίκης ακούγονται με έκπληξη· ας διαβάσουμε 6 από αυτά.1. Η έδρα του Διεθνούς Στρατιωτικού Δικαστηρίου ήταν στο Βερολίνο, όχι στη Νυρεμβέργη: Η σοβιετική ηγεσία επέμενε να διεξαχθεί η δίκη στο Βερολίνο όπου οι νικήτριες δυνάμεις είχαν ιδρύσει το Συμμαχικό Συμβούλιο Ελέγχου- την ανώτατη διοικητική αρχή των νικητών στο έδαφος της ηττημένης Γερμανίας.
Όμως οι Δυτικοί Σύμμαχοι επέμεναν για τη Νυρεμβέργη που βρισκόταν στην αμερικανική ζώνη κατοχής. Το Μέγαρο της Δικαιοσύνης ήταν άθικτο και συνδεόταν μέσω υπόγειας διάβασης με μια φυλακή, κάτι που δεν είχε το Βερολίνο. Ο χώρος θεωρήθηκε επίσης συμβολικός: στη Νυρεμβέργη είχαν πραγματοποιηθεί όλα τα συνέδρια του Εθνικοσοσιαλιστικού Κόμματος από το 1927. Στο τέλος επιλέχθηκε το Βερολίνο ως έδρα του Διεθνούς Στρατιωτικού Δικαστηρίου και στις αρχές Οκτωβρίου του 1945 πραγματοποιήθηκαν εκεί- στο κτίριο του Συμμαχικού Συμβουλίου Ελέγχου- αρκετές συναντήσεις με οργανωτικά θέματα. Η πρώτη συνεδρίαση του δικαστηρίου πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο της Δικαιοσύνης στη Νυρεμβέργη στις 20 Νοεμβρίου 1945.

Κάποιοι γλύτωσαν την αγχόνη! /copyright Ap Photos
Κάποιοι γλύτωσαν την αγχόνη! /copyright Ap Photos

2. Επτά κατηγορούμενοι απέφυγαν την τιμωρία: Απαγγέλθηκαν κατηγορίες εναντίον 24 από τους πιο διαβόητους εγκληματίες των Ναζί. Από αυτούς 12 κατηγορούμενοι καταδικάστηκαν σε θάνατο, όμως δύο κατάφεραν να αποφύγουν την εκτέλεση.
Ο Χέρμαν Γκέρινγκ, ο ανώτατος ηγέτης των SA, στρατηγός των στρατευμάτων των SS, υπουργός Αεροπορίας του Ράιχ και διάδοχος του Χίτλερ, καταδικάστηκε σε θάνατο. Πριν από την εκτέλεσή του, όμως, αυτοκτόνησε καταπίνοντας υδροκυάνιο.

Ο Μάρτιν Μπόρμαν, επικεφαλής της Καγκελαρίας του Ναζιστικού Κόμματος και ο προσωπικός γραμματέας του Φίρερ, καταδικάστηκε ερήμην σε θάνατο αφού δεν βρέθηκε για να δικαστεί. Ο Μπόρμαν φέρεται να σκοτώθηκε κατά τη διάρκεια σοβιετικού βομβαρδισμού του Βερολίνου. Ωστόσο, το σώμα του δεν βρέθηκε ποτέ. Το 1972 ανακαλύφθηκαν λείψανα που φέρεται ότι ανήκουν στον Μάρτιν Μπόρμαν και το 1998 ένα τεστ DNA το απέδειξε.

Ο Ρόμπερτ Λέι, πρόεδρος του Γερμανικού Εργατικού Μετώπου, απαγχονίστηκε στο κελί του πριν από την έναρξη της δίκης στις 25 Οκτωβρίου 1945, λίγες μέρες μετά την παραλαβή του κλητηρίου θεσπίσματος.
Ο Γκούσταβ Κρουπ φον Μπόλεν, επικεφαλής του βιομηχανικού ομίλου «Krupp» που χρηματοδότησε και κατασκεύασε την πολεμική μηχανή των Ναζί, επικαλέστηκε ανίατη ασθένεια. Κατά τη διάρκεια μιας προκαταρκτικής ακροαματικής διαδικασίας στις 15 Νοεμβρίου 1945, πριν καν ξεκινήσει η δίκη, οι κατηγορίες εναντίον του πολυεκατομμυριούχου επιχειρηματία αποσύρθηκαν!
Τρεις άλλοι κατηγορούμενοι αθωώθηκαν – ο αντικαγκελάριος Φραντς φον Πάπεν, ο Χανς Φρίτσε, επικεφαλής του Τμήματος Ραδιοφώνου του Υπουργείου Δημόσιας Διαφώτισης και Προπαγάνδας του Ράιχ και ο Ζάλμαρ Σαχτ υπουργός Οικονομικών του Ράιχ.

Τους ενοχλούσε το... φως. /copyright Ap Photos
Τους ενοχλούσε το… φως. /copyright Ap Photos

3. Κατηγορούμενοι κάθονταν στα εδώλια φορώντας γυαλιά ηλίου: Φωτογραφίες και βίντεο αρχείου από το δικαστήριο δείχνουν πολλούς συμμετέχοντες να φορούν γυαλιά ηλίου. Ο λόγος ήταν ότι ο φωτισμός στην αίθουσα του δικαστηρίου ήταν έντονος. Έτσι περιέγραψε τον φωτισμό ο Μπόρις Πολεβόι, ειδικός ανταποκριτής της εφημερίδας Pravda στο δικαστήριο, στο βιβλίο του «The Final Reckoning: Nuremberg Diaries»: «Ένα, κάπως απρόσωπο και καταπιεστικό φως, στο οποίο τα πάντα γύρω αποκτούσαν μια πρασινωπή, θανατηφόρα απόχρωση». Οι κουρτίνες σε όλα τα παράθυρα ήταν τραβηγμένες. Σύμφωνα με τον Πολεβόι, ο διοικητής της φυλακής των ΗΠΑ, συνταγματάρχης Μπάρτον Άντρους, είπε κάποτε στους δημοσιογράφους: «Θα φροντίσω να μην δει ποτέ ξανά κανένας από αυτούς τον ήλιο»! Το φως εκείνο στην αίθουσα του δικαστηρίου, προκάλεσε πόνους στα μάτια σε πολλούς, έτσι οι παρευρισκόμενοι, συμπεριλαμβανομένων των κατηγορουμένων, φορούσαν μερικές φορές σκούρα γυαλιά.

Ο Ρόμαν Ρουντένκο δεν σκότωσε τον Γκέρινγκ...
Ο Ρόμαν Ρουντένκο δεν σκότωσε τον Γκέρινγκ…

4. Ο αμερικανικός Τύπος έγραψε ότι ο σοβιετικός εισαγγελέας πυροβόλησε τον Γκέρινγκ: Στις 10 Απριλίου 1946, η εφημερίδα του αμερικανικού στρατού Stars and Stripes δημοσίευσε ένα ρεπορτάζ που έγραφε ότι ο σοβιετικός εισαγγελέας Ρόμαν Ρουντένκο είχε εξοργιστεί τόσο πολύ από τη συμπεριφορά του Γκέρινγκ σε μια από τις συνεδριάσεις που τράβηξε το υπηρεσιακό του περίστροφο και πυροβόλησε τον πρώην Reichsmarschall. Ωστόσο, η εφημερίδα δημοσίευσε στη συνέχεια μια διάψευση: «Η αναφορά ότι ο σοβιετικός γενικός εισαγγελέας στη δίκη πυροβόλησε τον Γκέρινγκ σε μια κρίση οργής αποδείχθηκε ότι δεν ισχύει. Σύμφωνα με έναν ανταποκριτή από τη Νυρεμβέργη, ο Γκέρινγκ είναι ζωντανός και πρόθυμος να απαντήσει στις ερωτήσεις του εισαγγελέα»! Η παρανόηση ότι ο Γκέρινγκ είχε πυροβοληθεί προήλθε από λανθασμένη ερμηνεία μιας φράσης που χρησιμοποίησε ο σοβιετικός ανταποκριτής, ο οποίος είχε αναφέρει ότι ο στρατηγός Ρουντένκο είχε «πυροβολήσει ηθικά» τον Γκέρινγκ.

Η Τατιάνα Στουπνίκοβα.
Η Τατιάνα Στουπνίκοβα.

5. Μια σοβιετική διερμηνέας ήταν η «τελευταία γυναίκα που έπεσε στην αγκαλιά του Γκέρινγκ»: Μια μέρα κατά τη διάρκεια της ακροαματικής διαδικασίας, η 24χρονη διερμηνέας Τατιάνα Στουπνίκοβα πήγαινε βιαστικά στη θέση της στην αίθουσα του δικαστηρίου. Ενώ έτρεχε στον διάδρομο, κατά λάθος γλίστρησε και κόντεψε να πέσει.
«Όταν ανέκτησα την ψυχραιμία μου και κοίταξα τον διασώστη μου, ήρθα αντιμέτωπος με το χαμογελαστό πρόσωπο του Χέρμαν Γκέρινγκ ακριβώς μπροστά μου. Κατάφερε να μου ψιθυρίσει στο αυτί: “Vorsicht, mein Kind!” («Να προσέχεις, παιδί μου!»), αφηγείται η Στούπνικοβα στα απομνημονεύματά της. Όταν η Τατιάνα μπήκε στην αίθουσα του δικαστηρίου, ένας γάλλος ανταποκριτής ήρθε κοντά της και της είπε στα γερμανικά: «Ήσουν η τελευταία γυναίκα που κράτησε στην αγκαλιά του ο Γκέρινγκ»!

Ο Πάουλους καταθέτει στη  δίκη της Νυρεμβέργης.
Ο Πάουλους καταθέτει στη δίκη της Νυρεμβέργης.

6. Στρατάρχης της Βέρμαχτ κατέθεσε ως μάρτυς της Σοβιετικής Ένωσης: Το φθινόπωρο του 1946 οι δικαστικές διαδικασίες είχαν βαλτώσει. Άρχισαν να ακούγονται ισχυρισμοί από την υπεράσπιση και τους ίδιους τους κατηγορούμενους ότι η επίθεση της ναζιστικής Γερμανίας στην ΕΣΣΔ ήταν προληπτικό μέτρο. Η σοβιετική αντιπροσωπεία έπρεπε να παράσχει ισχυρά επιχειρήματα ότι η επίθεση από το Γ’ Ράιχ είχε σχεδιαστεί πολύ καιρό πριν.
Ο άνθρωπος που έδωσε την κατάθεση που χρειάζονταν οι Σοβιετικοί ήταν ο στρατάρχης Φρίντριχ Πάουλους, ο οποίος είχε παραδωθεί στο Στάλινγκραντ στις 31 Ιανουαρίου του 1943. Η σοβιετική ηγεσία έφερε με κάθε μυστικότητα τον Πάουλους στο Μέγαρο της Δικαιοσύνης για να καταθέσει. Κατά τη διάρκεια της κατάθεσής του, ο Γερμανός πρώην στρατάρχης δήλωσε: «Όλες οι προετοιμασίες για την επίθεση στην Σοβιετική Ένωση που έλαβε χώρα στις 22 Ιουνίου είχαν στην πραγματικότητα σχεδιαστεί από το φθινόπωρο του 1940»!

Το απόφθεγμα που έμεινε από τη Δίκη της Νυρεμβέργης ήταν η φράση του δικαστή Robert H. Jackson: «The Grave Responsibility of Justice» (Η βαριά ευθύνη της δικαιοσύνης) και δικαιοσύνη είχε αποδοθεί. Όσο για την τιμωρία; Ο Ευριπίδης το είχε ξεκαθαρίσει χρόνια πολλά πριν: «Σχέτλια μεν έπαθες, ανόσια δ’ ειργάσω.» (Έπαθες φρικτά, αλλά έκανες απαίσια)…

Πηγή: Έθνος

Συνέχεια ανάγνωσης

Video

1η Οκτωβρίου 1960: Ημέρα Ανεξαρτησίας της Κύπρου

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η 1η Οκτωβρίου 1960 έχει καθιερωθεί και γιορτάζεται στην Κύπρο ως η ημέρα ανακήρυξης της Ανεξαρτησίας της Κύπρου. Η Κύπρος ανακηρύσσεται ανεξάρτητο, κυρίαρχο κράτος τον Αύγουστο του 1960 με βάση τις συμφωνίες Ζυρίχης και Λονδίνου του 1959 και ύστερα από τον απελευθερωτικό αγώνα της ΕΟΚΑ (1955-1959) ενάντια στη βρετανική αποικιοκρατία. Στις 16  Αυγούστου 1960, η Μεγάλη Βρετανία εγκαταλείπει την κυριαρχία της στο νησί, και εγκαθιδρύεται επισήμως η Κυπριακή Δημοκρατία. Το Αρχείο της ΕΡΤ  με αφορμή την εθνική επέτειο της ανεξαρτησίας της Κύπρου προτείνει το ντοκιμαντέρ παραγωγής 1995:

ΚΥΠΡΟΣ Η ΦΕΝΑΚΗ ΤΗΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΣΙΑΣ

(video)


Στην εθνική επέτειο της Κύπρου, που τιμάται κάθε χρόνο την 1η Οκτωβρίου, είναι αφιερωμένη η εκπομπή που ετοίμασαν ο Κώστας Χριστοφιλόπουλος και ο Δημήτρης Πανταζόπουλος. Στην προσπάθεια να αποδοθεί η σειρά των ιστορικών γεγονότων όπως αυτά οδήγησαν από τη βρετανική κυριαρχία στην ανεξαρτησία και από την περιπετειώδη συμβίωση των κυβερνήσεων της Αθήνας με τον Αρχιεπίσκοπο Μακάριο στο πραξικόπημα του Αττίλα, τις απόψεις τους καταθέτουν: ο στενός συνεργάτης του Μακαρίου Νίκος Κρανιδιώτης, οι πανεπιστημιακοί Νεοκλής Σαρρής και Χριστόδουλος Γιαλλουρίδης, ο πρέσβης ε.τ. Θέμος Στοφορόπουλος, ο πρόεδρος της ΕΔΕΚ Βάσος Λυσσαρίδης, ο Αντιπρόεδρος του Συμβουλίου της Επικρατείας Μιχαήλ Δεκλερής και ο Ευρωβουλευτής Γιάννος Κρανιδιώτης. Σχολιάζονται και αναλύονται το διπλωματικό παρασκήνιο και οι διεργασίες που οδήγησαν στις συμφωνίες Ζυρίχης- Λονδίνου και το σύνταγμα που προέβλεπαν, οι συνθήκες και η εκτέλεση του πραξικοπήματος κατά του Μακαρίου από την χούντα των συνταγματαρχών και ο σχεδιασμός και η εκτέλεση της τουρκικής εισβολής στην Κύπρο σε δύο φάσεις με την ονομασία Αττίλας Ι και Αττίλας ΙΙ. Η εκπομπή πλαισιώνεται από πλούσιο οπτικοακουστικό αρχειακό υλικό το οποίο καλύπτει το σύνολο των γεγονότων στα οποία αναφέρεται η αφήγηση.

ΠΗΓΗ: ΕΡΤ

Συνέχεια ανάγνωσης

Video

Μανώλης Κοττάκης: Αυτά περιμένατε να ακούσετε από Έλληνα πρωθυπουργό;

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Μανώλης Κοττάκης: Το τι σημαίνει γενναιότητα και σοφία μπορεί να το εξηγήσει ο ίδιος ο πρωθυπουργός. Το δίκαιο της θάλασσας είναι μέρος του διεθνούς δικαίου. Αυτό που έχει να παρατηρήσει κανείς, είναι, ότι είναι η πρώτη φορά που Έλληνας πρωθυπουργός ανέβηκε σε βήμα και είπε, ότι το παγκόσμιο συμφέρον προηγείται του εθνικού. Ίσως να θέλει να λάβει θέση γενικού γραμματέα του ΟΗΕ. Αν το παγκόσμιο συμφέρον υπερέχει του εθνικού, γιατί δεν κάθονται οι ηγέτες της Ευρώπης σε ένα τραπέζι, για να σταματήσει ο πόλεμος στην Ουκρανία, αφού το πιστεύει τόσο πολύ; Επειδή δεν είπε τίποτα για την Κύπρο με αποτέλεσμα να πάει σε συνάντηση με Ερντογάν και να χαμογελά και να κάνει αστειάκια για τη γραβάτα του Φιντάν. Για τα ελληνοτουρκικά δεν είπε τίποτα, προφανώς γιατί δεν ήθελε να αποκαλύψει τι συζητάει. Βγήκε σε δεύτερη ομιλία και μίλησε για την Κύπρο, κάνοντας στην ουσία κριτική στον εαυτό του.

Αυτό που πρέπει να κάνει κάθε Έλληνας ηγέτης, όταν αναφέρεται για την Ουκρανία, είναι να τη συνδέει άμεσα με το Κυπριακό και να διαμαρτύρεται, ότι δεν υπάρχει η ίδια ευαισθησία για τη μεγαλόνησο. Εμείς έχουμε Κύπρο. Αν δεν συνδέουμε τα δύο προβλήματα, τότε τί νόημα έχει; Για να είναι στρατηγικό σταυροδρόμι η Αλεξανδρούπολη; Η Αλεξανδρούπολη ενισχύει τα συμφέροντα του ΝΑΤΟ, όχι της Ελλάδας. Ο πρωθυπουργός έχει δηλώσει πως θεωρεί την Ελλάδα δεδομένο σύμμαχο του ΝΑΤΟ.

Το άρθρο στην ΕΣΤΙΑ

Οὔτε λέξη γιά τό Αἰγαῖο καί τήν μαύρη ἐπέτειο τοῦ Ἀττίλα στήν δεκαπεντάλεπτη παρέμβαση-ἔκθεση ἰδεῶν τοῦ «παγκοσμίου πολίτη» Κυριάκου Μητσοτάκη ἀπό τό βῆμα τῶν Ἡνωμένων Ἐθνῶν! – Ἀντιθέτως ὁ Τοῦρκος Πρόεδρος ἀνέπτυξε ὅλη τήν ἀτζέντα τῶν διεκδικήσεών του στήν ἀνατολική Μεσόγειο ζητῶντας ὁριοθέτηση μέ κριτήριο «τήν ἀσφάλεια τῆς ναυσιπλοΐας καί τοῦ ἐμπορίου»

Aκούγοντας κάποιος τόν κ. Μητσοτάκη, τήν περασμένη Κυριακή, νά ὁμιλεῖ στήν Γενική Συνέλευση τοῦ ΟΗΕ, ἐνόμιζε ὅτι ἀκούει κάποιον ἀξιωματοῦχο τοῦ διεθνοῦς ὀργανισμοῦ. Ὄχι τόν ἡγέτη μιᾶς χώρας ἡ ὁποία εὑρίσκεται στό ἐπίκεντρο μιᾶς τεταραγμένης περιοχῆς πού μαστίζεται ἀπό κρίσεις καί πολέμους, ἐνῶ ἀντιμετωπίζει καθημερινή ἀμφισβήτηση τῆς ἐθνικῆς της κυριαρχίας καί τῶν κυριαρχικῶν της δικαιωμάτων. Ἀντιθέτως, χθές, ὁ Ταγίπ Ἐρντογάν ἔθεσε πρό τοῦ διεθνοῦς ἀκροατηρίου ὅλα τά ζητήματα πού ἀπασχολοῦν τήν Τουρκία. Ἀπό τό Κυπριακό μέχρι τίς φιλοδοξίες του γιά ἐπέκταση σέ ὁλόκληρη τήν ἀνατολική Μεσόγειο.

Ὁ κ. Μητσοτάκης ἀναφέρθηκε σέ θέματα τά ὁποία οὐδεμία σχέση ἔχουν μέ τά ἐθνικά μας συμφέροντα. Ἄλλωστε εὐθέως τά ἔθεσε σέ δεύτερη μοῖρα, ἀναφέροντας ἐπί λέξει ὅτι «τό παγκόσμιο συμφέρον διαπερνᾶ τό μεμονωμένο συμφέρον τῶν κρατῶν». Ἴσως νά ἦταν αὐτή μιά καλή ὁμιλία, ἄν ὁ κ. Μητσοτάκης εἶχε ἱκανοποιήσει τήν φιλοδοξία νά καταλάβει κάποια θέση σέ ἕναν διεθνῆ ὀργανισμό, δέν ἦταν ὅμως αὐτό πού περίμενε κανείς νά ἀκούσει ἀπό τόν Πρωθυπουργό τῆς Ἑλλάδος. Θυμίζουμε λοιπόν ὅτι ἀναφέρθηκε στά ζητήματα τοῦ περιβάλλοντος λέγοντας μεταξύ ἄλλων:

«Τό ἔργο δέν εἶναι εὔκολο, ἐνῶ καί τό διακύβευμα εἶναι πολύ μεγάλο. Σήμερα», συνέχισε, «φτάσαμε στήν ἑπομένη μεγάλη κρίση. Τό Σύμφωνο, γιά τήν ὁποῖο γίνεται αὐτή ἡ Σύνοδος, ἀντιπροσωπεύει τήν παγκόσμια συναίνεση γιά τό ζήτημα», εἶπε ὁ Πρωθυπουργός καί ἐπισήμανε ὅτι χρειάζεται δράση σέ ἐθνικό καί συλλογικό ἐπίπεδο καθώς «τό παγκόσμιο συμφέρον διαπερνᾶ τό μεμονωμένο συμφέρον τῶν κρατῶν», ἐνῶ ὁμίλησε γιά «ἀποκατάσταση τῆς ἐμπιστοσύνης στήν παγκόσμια διακυβέρνηση»!

Οὔτε λέξη γιά τήν Ἑλλάδα. Οὔτε λέξη γιά τήν Κύπρο. Οὔτε λέξη γιά τό Αἰγαῖο. Ἀπεναντίας ὁ Ταγίπ Ἐρντογάν ἀνέπτυξε ὅλη του τήν ἀτζέντα. Ἔθεσε προκλητικά ὅλα τά ζητήματα πού ἀπασχολοῦν τήν Τουρκία ἀρχίζοντας ἀπό τήν ἀπαίτηση γιά ἀναγνώριση τοῦ ψευδοκράτους γιά νά φθάσει μέχρι τήν ὁριοθέτηση θαλασσίων ζωνῶν, ὅπου ἔθεσε ζητήματα ξένα πρός τίς προβλέψεις τοῦ Διεθνοῦς Δικαίου, ὅπως αὐτά τῆς ἀσφαλείας τῆς ναυσιπλοΐας καί τοῦ ἐμπορίου.

Ἄρχισε μέ τήν Κύπρο λέγοντας τά ἑξῆς ἀσύστολα ψέματα, ἐπί τῶν ὁποίων δέν ὑπῆρξε ἀντίκρουσις: «Ἔχουν περάσει 50 χρόνια ἀπό τήν “εἰρηνευτική ἐπιχείρηση” τῆς Κύπρου καί 61 χρόνια ἀπό τότε πού προέκυψε τό Κυπριακό ζήτημα. Ἀπό ἐκείνη τήν ἡμέρα μέχρι σήμερα, στό νησί ἐπικρατεῖ εἰρήνη καί γαλήνη. Πλέον τό μοντέλο τῆς ὁμοσπονδίας ἔχει χάσει τελείως τήν ἰσχύ του. Στό νησί ὑπάρχουν δύο ξεχωριστά κράτη καί δύο ξεχωριστοί λαοί. Πρέπει νά καταγραφεῖ ἐκ νέου ἡ κυριαρχική ἰσότητα καί τό ἰσότιμο διεθνές καθεστώς τῶν Τουρκοκυπρίων, πού ἀποτελοῦν τά κεκτημένα δικαιώματά τους, καί νά τερματιστεῖ ἡ ἀπομόνωση. Σήμερα, καλῶ καί πάλι τή διεθνῆ κοινότητα νά ἀναγνωρίσει τήν Τουρκική Δημοκρατία τῆς Βόρειας Κύπρου (ΤΒΔΚ) καί νά συνάψει διπλωματικές, πολιτικές καί οἰκονομικές σχέσεις».

Καί συνέχισε μέ τήν τουρκική πρόθεση ἐπεκτάσεως τῆς ἐπιρροῆς της στήν ἀνατολική Μεσόγειο: «Θέλουμε νά δοῦμε τό Αἰγαῖο Πέλαγος καί τήν ἀνατολική Μεσόγειο ὡς μιά περιοχή σταθερότητας καί εὐημερίας, ὅπου τά νόμιμα συμφέροντα ὅλων τῶν ἐνδιαφερομένων μερῶν (σ. «Ἑστίας»: παραπομπή στήν συμφωνία τῆς Μαδρίτης) γίνονται σεβαστά. Εἶναι πρός τό κοινό συμφέρον ὁλόκληρης τῆς περιοχῆς νά ἀναπτυχθεῖ συνεργασία, ἰδίως ὅσον ἀφορᾶ τήν ὁριοθέτηση τῶν θαλάσσιων δικαιοδοσιῶν σύμφωνα μέ τό Διεθνές Δίκαιο, τήν ἐλευθερία καί τήν ἀσφάλεια τῆς ναυσιπλοΐας καί τοῦ θαλάσσιου ἐμπορίου. Ἡ Τουρκία εἶναι ἕτοιμη γιά ἐποικοδομητική συνεργασία σέ ὅλα τά θέματα, ἰδίως στόν τομέα τῆς ἐνέργειας καί τοῦ περιβάλλοντος. Περιμένουμε τήν ἴδια προσέγγιση ἀπό τούς γείτονές μας. Ὡς ἡ χώρα μέ τή μεγαλύτερη ακτογραμμή στήν ἀνατολική Μεσόγειο, ὁ ρόλος-κλειδί τῆς Τουρκίας δέν μπορεῖ νά ἀμφισβητηθεῖ. Ἡ Τουρκία ἔχει δικαιώματα στήν ὑφαλοκρηπῖδα πού ἔχει ἀνακηρυχθεῖ στά βόρεια καί δυτικά τοῦ νησιοῦ τῆς Κύπρου καί οἱ Τουρκοκύπριοι ἔχουν δικαιώματα γύρω ἀπό ὁλόκληρο τό νησί».

Καί μετά τήν ὁμιλία αὐτή, προσῆλθε ὁ κ. Ἐρντογάν στήν προγραμματισμένη συνάντηση μέ τόν κ. Μητσοτάκη. Μόλις μισή ὥρα διήρκεσε ἡ συνάντησις αὐτή καί οἱ πληροφορίες πού ὑπῆρξαν ἀμέσως μετά ἀνέφεραν ὅτι συνεφωνήθη νά ἐντατικοποιηθεῖ συνεργασία γιά τήν ἀντιμετώπιση τοῦ μεταναστευτικοῦ καί νά ὑπάρξει σύγκλησις τοῦ ἀνωτάτου συμβουλίου συνεργασίας τῶν δύο χωρῶν τόν Ἰανουάριο. Ἐν τῷ μεταξύ θά ἔλθει στήν Ἀθήνα ὁ Τοῦρκος ὑπουργός Χακάν Φιντάν γιά νά συναντηθεῖ μέ τόν Ἕλληνα ὁμόλογό του Γιῶργο Γεραπετρίτη. Ἐπαναβεβαιώθηκε ἡ ἐντολή πού ἔχει δοθεῖ στούς δύο ὑπουργούς γιά διερεύνηση κοινοῦ ἐδάφους ὡς πρός τό ἐάν μπορεῖ νά ξεκινήσει συζήτησις γιά τήν ὁριοθέτηση ΑΟΖ καί ὑφαλοκρηπῖδος καθώς καί γενικώτερα τῶν θαλασσίων δικαιοδοσιῶν ἐπί τῇ βάσει τοῦ Διεθνοῦς Δικαίου. Αὐτό τοὐλάχιστον ἀνέφεραν πηγές προσκείμενες στήν ἑλληνική πλευρά.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή