Ακολουθήστε μας

Οικουμενικό Πατριαρχείο

Δικαστική απόφαση – με καθυστέρηση 36 χρόνων – ανατρέπει (;) το status quo της Αγίας Σοφίας Τραπεζούντας…

Δημοσιεύτηκε

στις

Ρεπορτάζ-φωτογραφίες του Νίκου Μαγγίνα
 36 ολόκληρα χρόνια προκειμένου το Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο να αποφανθεί αναφορικά με το ιδιοκτησιακό καθεστώς του βυζαντινού Ιερού Ναού της Αγίας Σοφίας Τραπεζούντας.

Εάν οι δημοσιογραφικές πληροφορίες που είδαν το φως της δημοσιότητας επιβεβαιωθούν τότε η απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου της Τουρκίας αναμένεται να επηρεάσει και την χρήση του Ναού ο οποίος μέχρι σήμερα λειτουργεί ως Μουσείο.

Συγκεκριμένα, κατά τις ίδιες πληροφορίες, το Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο (Άρειος Πάγος-Yargıtay) ακύρωσε, αφού κράτησε ἐπί δεκαετίες σε εκκρεμότητα, απόφαση του Πρωτοδικείου της Τραπεζούντας, με την οποία είχε απορριφθεί αγωγή που ασκήθηκε το 1976 από την Γενική Διεύθυνση Βακουφίων με αίτημα την «αποβολή» του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού, ως παρανόμου καταληψία του Ναού της Αγίας Σοφίας Τραπεζούντος, καί την απόδοση της κυριότητάς του στην ιδία. 
Το Ανώτατο Ακυρωτικό απεφάνθη μετά από 36 χρόνια ότι η κρίση του πρωτοβαθμίου πολιτικού Δικαστηρίου υπέρ της κυριότητας του Υπουργείου Πολιτισμού στην Αγία Σοφία Τραπεζούντος δεν ήταν νομικώς ορθή, ακύρωσε την απόφασή του και ανέπεμψε την διαφορά, σύμφωνα με τις διατάξεις της Τουρκικής Πολιτικής Δικονομίας, στο ίδιο Δικαστήριο για επανεκδίκαση.
Σύμφωνα με τις ίδιες δημοσιογραφικές πληροφορίες, η δικαστική αντιπαράθεση μεταξύ της Γενικής Διεύθυνσης Βακουφίων και του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού της Τουρκίας με μήλον της έριδος τον Ναό της Αγίας Σοφίας Τραπεζούντος επαναλήφθηκε το έτος 1996, όταν η πρώτη κατέθεσε εκ νέου αγωγή κατά του δευτέρου με το ίδιο αίτημα, όπως και το 1976, την αποβολή, δηλαδή, του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού, ως παρανόμου καταληψία του βυζαντινού Ναού, και την απόδοση της κυριότητάς του στην ιδία. Τόσο η Πρωτοβάθμια Πολιτική Δικαιοσύνη όσο και το Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο, στη συνέχεια, είχαν αποφανθεί, ταχύτατα τότε, ότι η Αγία Σοφία ήταν Μουσείο και έτσι έπρεπε να συνεχίσει την λειτουργία του, απορρίπτοντας την αγωγή της Γ.Δ.Β..
Η πρόσφατη εξέλιξη ενδεχομένως να μην είναι άσχετη με τις προθέσεις του Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης της Τουρκίας και ανωτάτου πολιτικώς προϊσταμένου της Γενικής Διεύθυνσης Βακουφίων κ. Bülent Arınç, ο οποίος είχε δηλώσει ήδη από τον Νοέμβριο του 2011, όταν ενέκρινε την επαναλειτουργία του Βυζαντινού Ναού της Αγίας Σοφίας στην Νίκαια της Βιθυνίας σε τέμενος (είχε μετατραπεί από τους Οθωμανούς σε Τζαμί αλλά από τη δεκαετία του ’30 λειτουργούσε ως Μουσείο) ότι: «τα τεμένη είναι χώροι λατρείας και προσευχής, κατά συνέπεια είναι απαράδεκτο να λειτουργούν ως μουσεία» και ότι «μετά την Αγία Σοφία της Νίκαιας σειρά έχει η Αγία Σοφία της Τραπεζούντας».  
Στην περίπτωση μάλιστα της ιστορικής Αγίας Σοφίας Νικαίας, όπου συνήλθε η έβδομη Οικουμενική Σύνοδος, η επαναλειτουργία της ως χώρου λατρείας των Μουσουλμάνων εγκανιάσθηκε, παρουσία του Αντιπροέδρου Arınç, με ναμάζι (ισλαμική προσευχή) κατά την εορτή των Θυσιών (κουρμπάν μπαϊράμι).
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, κατά την επίσκεψή του στον Βυζαντινό Ναό της Αγίας Σοφίας στην Τραπεζούν,τον περασμένο Αύγουστο, είχε εκφράσει την αντίθεσή του στο ενδεχόμενο λειτουργίας του σε μουσουλμανικό τέμενος.
Επισκεπτόμενος εθιμοτυπικώς τον δήμαρχο της Ματσούκα, Ερτογρουλ Γκεντς, μετά την τέλεση της πανηγυρικής θείας λειτουργίας στην ιστορική Μονή Παναγίας Σουμελά, ο Οικουμενικός Πατριάρχης ρωτήθηκε από τούρκους δημοσιογράφους αναφορικά με το ζήτημα που προέκυψε μετά τις σχετικές δηλώσεις του Αντιπροέδρου της Τουρκικής Κυβέρνησης Μπουλέντ Αριντς .
«Εμείς σεβόμεθα όλα τα τζαμιά, όλους τους χώρους προσευχής, όμως στο θέμα της Αγίας Σοφίας (Τραπεζούντας) δεν βλέπουμε κάποια ανάγκη», σημείωσε ο Οικουμενικός Πατριάρχης και συνέχισε: «Είμεθα υπέρ του να συνεχίσει την λειτουργία της ως μουσείο. Και σύμφωνα με τα όσα είπε ο κύριος κοινοτάρχης υπάρχουν πολλά τζαμιά, αλλά άδεια».
Στο σημείο αυτό ο Οικουμενικός Πατριάρχης υπενθύμισε την πρόσφατη δήλωση του Κοινοτάρχη Ζεκί Μπαϊταρ (Zeki Baytar), που στην περιοχή του βρίσκεται ο Ναός και ο οποίος είχε αντιδράσει έντονα – απειλώντας ακόμα και με ξεσηκωμό- σε μια τέτοια προοπτική.“Πρώτα να γεμίσουν εκείνα τα Τζαμιά και κατόπιν αν υπάρχει ανάγκη μπορεί να γίνει και η αγία Σοφία”, υπενθύμισε τα λόγια του Κοινοτάρχη ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος. «Όμως τώρα δεν υπάρχει ανάγκη, υπάρχει πολιτική(σ.σ. σκοπιμότητα) σε αυτό το θέμα», έσπευσε να συμπληρώσει ο Οικουμενικός Πατριάρχης. (Διαβάστε το σχετικό ρεπορτάζ ΠΑΤΩΝΤΑΣ ΕΔΩ )
Απομένει λοιπόν να φανεί εάν η απόφαση του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου «ανοίξει» το δρόμο για την ανατροπή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος και κατ’επέκταση της χρήσης του ιστορικού μνημείου της Χριστιανοσύνης, της Κομνήνειας περιόδου, το οποίο ακόμα λειτουργεί ως μουσείο.
Πηγή: Αμήν

Video

Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος: Το μέλλον της Ίμβρου εξαρτάται από αυτούς που διασώζουν στην καρδιά τους το πνεύμα της

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Με τον τίτλο «Ίμβρος και Τένεδος Νόστος και Προοπτική» ξεκίνησε το πανηγυρικό συνέδριο στο Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού.

Κεντρικός ομιλητής είναι ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, ενώ το παρών στο συνέδριο έδωσε και η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου.

Η Ίμβρος και η Τένεδος είναι δύο νησιά άρρηκτα συνδεδεμένα με τις πιο τραγικές σελίδες της ιστορίας. Τα τελευταία όμως χρόνια συντελέστηκε ένα θαύμα στην Ίμβρο. Γύρισαν οι κάτοικοί του και άνοιξαν τα σχολεία σε όλες τις βαθμίδες.

Στην εναρκτήρια ομιλία του, ο κ. Βαρθολομαίος αναφέρθηκε στις προοπτικές που υπάρχουν για να υπάρξει βιώσιμο μέλλον στο νησί. Ο κ. Βαρθολομαίος έκανε μια ιστορική αναδρομή στο 1964, τότε που τέθηκε σε εφαρμογή το σχέδιο διάλυσης του ντόπιου ελληνικού πληθυσμού της Ίμβρου και αναφέρθηκε στη συνέχεια στις εξελίξεις τα τελευταία χρόνια με τις οποίες γνώρισε άνθηση ο εκεί ελληνικός πληθυσμός.

Όπως είπε, τίποτα δεν είναι δυνατόν να γίνει χωρίς τη στήριξη των δύο κρατών, δηλαδή της Ελλάδας και της Τουρκίας, τονίζοντας βεβαίως ότι η βελτίωση των ελληνοτουρκικών σχέσεων προσφέρει μια καλή βάση για να βελτιωθούν οι συνθήκες για τους κατοίκους.

Όπως είπε, η διατήρηση της πολιτισμικής ταυτότητας των κατοίκων και του νησιού είναι πολύ σημαντικό για το μέλλον του νησιού, ενώ αναφέρθηκε και στην προσφορά των επιχειρηματιών, των διανοουμένων στην προσπάθεια αυτή για να μπορεί να υπάρξει ένα βιώσιμο μέλλον για τους κατοίκους που επιστρέφουν στο νησί.

«Τίποτα δεν είναι δυνατόν να ορθοποδήσει για την Ομογένεια στα δύο νησιά χωρίς στήριξη εκ μέρους των κρατικών αρχών. Το ίδιο το κράτος, το οποίο εφήρμοσε το εξοντωτικό πρόγραμμα διάλυσης, καλείται να βοηθήσει για να αποκατασταθεί το δίκαιο. Δεν πρέπει να αλλοιωθεί ή να χαθεί το πνεύμα της Ίμβρου στη διαδικασία προσαρμογής στις εξωτερικές απαιτήσεις. Το μέλλον της Ίμβρου εξαρτάται από αυτούς που διασώζουν μέσα στην καρδιά τους αυτό το πνεύμα ως αξιακό, προικισμένο ως πολιτισμό, ως πυξίδα για το παρόν και το μέλλον», ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Βαρθολομαίος.

Συνέχεια ανάγνωσης

Οικουμενικό Πατριαρχείο

Νέος Άγιος της Ορθόδοξης Εκκλησίας ο ιερομόναχος Χριστόφορος

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Αγιος της Ορθόδοξης Εκκλησίας κυρήχθηκε ο ιερομόναχος Χριστοφόρος Παπουλάκος, με απόφαση της Ιερά Συνόδου του Οικουμενικού Πατριαρχείου  μετά από εισήγηση της Εκκλησίας της Ελλάδος περί κατατάξεώς του, στο αγιολόγιο της Εκκλησίας   Η μνήμη του θα τιμάται στις 18 Ιανουαρίου, ημέρα της οσιακής κοιμήσεώς του.

Ο Όσιος Χριστοφόρος Παναγιωτόπουλος γεννήθηκε το 1770 στο χωριό ‘Αρμπουνας της επαρχίας Καλαβρύτων του Νομού Αχαΐας και αρχικά εργαζόταν ως κρεοπώλης. Όταν πήρε την απόφαση να ακολουθήσει τον μοναχικό βίο αρχικά μόνασε στη Μονή του Μεγάλου Σπηλαίου, ενώ αργότερα ασκήτεψε σε καλύβι κοντά στο χωριό του. Έμεινε στην απομόνωση για περίπου 20 χρόνια, κατά τη διάρκεια των οποίων έμαθε γραφή και ανάγνωση. ΣΕ ΗΛΙΚΙΑ 80 ΕΤΩΝ ΠΗΡΕ ΤΗΝ ΑΠΟΦΑΣΗ ΝΑ ΚΗΡΥΞΕΙ.

Τα κηρύγματά του

Η φήμη του διαδόθηκε γρήγορα, αφού είχε τον δικό του μοναδικό τρόπο να συνεπαίρνει το κοινό. Κυρίως κήρυττε ΕΝΑΝΤΙΟΝ της ΜΟΙΧΕΙΑΣ και της ΚΛΟΠΗΣ και ΥΠΕΡ της ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ. Μέσα από τα κηρύγματά του καυτηρίαζε την πολιτική της Βαυαρικής διακυβέρνησης στη χώρα και τη συγκατάβαση σε αυτήν της Συνόδου της Εκκλησίας.

Παραπέμφθηκε ενώπιον του Επισκόπου Καλαβρύτων, ο οποίος τον επέπληξε και του ζήτησε να περιορίσει τα κηρύγματά του.

Έξι μήνες αργότερα ο «Παπουλάκος» ξεκίνησε περιοδεία στη νότια Πελοπόννησο, συγκεντρώνοντας χιλιάδες κόσμο στο πέρασμά του. Ύστερα από πιέσεις, ο Βασιλιάς Όθων υπέγραψε διάταγμα για τον περιορισμό του «Παπουλάκου» σε μοναστήρι. Ο «Παπουλάκος» κατέφυγε στη Μάνη για να σωθεί. Η αντίδραση της κυβέρνησης ήταν να στείλει άμεσα τον στρατηγό Γενναίο Κολοκοτρώνη με επιτελείο αξιωματικών για να τον συλλάβουν, αλλά Ο ΣΤΡΑΤΟΣ ΒΡΕΘΗΚΕ ΠΕΡΙΚΥΚΛΩΜΕΝΟΣ ΑΠΟ 2000 ΜΑΝΙΑΤΕΣ.

Στις 21 Ιουνίου 1852 συνελήφθη από τον στρατό, και μεταφέρθηκε στις φυλακές του Ρίου, όπου έμεινε δύο χρόνια στην απομόνωση. Επρόκειτο να δικαστεί από το κακουργιοδικείο Αθηνών ως ΣΤΑΣΙΑΣΤΗΣ, όμως τα γεγονότα του Κριμαϊκού πολέμου υποχρέωσαν τον Όθωνα να του δώσει αμνηστία, αλλά εξορίστηκε στη Μονή Παναχράντου της ‘Ανδρου, όπου εκοιμήθη και ετάφη το 1861.

ΠΗΓΗ: Ναυτεμπορική

Συνέχεια ανάγνωσης

Οικουμενικό Πατριαρχείο

Συνάντηση Νταβούτογλου με Βαρθολομαίο στο χωριό του Πατριάρχη στην Ίμβρο!

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

H Α. Θ. Παναγιότης ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος, ο οποίος ευρίσκεται στην ιδιαίτερη πατρίδα του Ίμβρο, δέχθηκε σήμερα, Σάββατο, 17 Αυγούστου 2024, στην κατοικία του, τον Εξοχ. κ. Ahmet Davutoğlu, πρώην Πρωθυπουργό της Τουρκικής Δημοκρατίας και ιδρυτή και Αρχηγό του κόμματος “Gelecek”. Ο Εξοχώτατος εξέφρασε την επιθυμία να επισκεφθεί τον Παναγιώτατο, μαζί με την θυγατέρα του και συνεργάτες του.

 

Ο Πατριάρχης παρέθεσε πρόγευμα προς τιμήν του Εξοχ. κ. Ahmet Davutoğlu  και της συνοδείας του, κατά τη διάρκεια του οποίου είχαν εγκάρδια συζήτηση για επίκαιρα θέματα. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στα ζητήματα που απασχολούν το Οικουμενικό Πατριαρχείο, όπως αυτό της επαναλειτουργίας της Ιεράς Θεολογικής Σχολής της Χάλκης, ενώ μίλησαν και για την πορεία των ελληνοτουρκικών σχέσεων. Ο πρώην Πρωθυπουργός θυμήθηκε και τις επισκέψεις που πραγματοποίησε, ως Υπουργός Εξωτερικών της Τουρκίας, στην Έδρα του Οικουμενικού Πατριαρχείου, το 2012, και στον Σύλλογο Ιμβρίων Αθηνών, το 2013. Στο τέλος, αντήλλαξαν βιβλία και άλλα αναμνηστικά δώρα.  

Στο πρόγευμα παρεκάθησε και ο Σεβ. Μητροπολίτης Ίμβρου και Τενέδου κ. Κύριλλος, ο οποίος νωρίτερα υπεδέχθη τον υψηλό επισκέπτη στην κεντρική πλατεία του χωριού των Αγίων Θεοδώρων.

Στη συνέχεια, όλοι μαζί, διερχόμενοι πεζή τους δρόμους των Αγίων Θεοδώρων, επισκέφθηκαν το μικρό Μουσείο, που είναι αφιερωμένο στη ζωή και τη διακονία του Πατριάρχου, ο οποίος και ξενάγησε τον πρώην Πρωθυπουργό. Στο βιβλίο των επισκεπτών του Μουσείου, ο κ.Davutoğlu έγραψε ότι θεωρεί τιμή του το ότι επισκέφθηκε τον Πατριάρχη και θυμήθηκαν μαζί παλαιότερες συναντήσεις τους. Ακόμα, τον ευχαρίστησε για την φιλοξενία του και, μεταξύ άλλων, ευχήθηκε οι διάφορες θρησκευτικές παραδόσεις στην Χώρα να ζουν αρμονικά, μέσα σε ατμόσφαιρα αμοιβαίας κατανόησης. Στη συνέχεια επισκέφθηκαν το Καφενείο-Κουρείο του αειμνήστου πατέρα του Παναγιωτάτου, καθώς και ένα ακόμα γειτονικό καφενείο.

_________

Φωτό: Νίκος Παπαχρήστου

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή