Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Μαθήματα από την επαναστατική δράση του Ροβεσπιέρου Πώς να σώσετε την επανάστασή σας χωρίς να χάσετε το κεφάλι σας

Δημοσιεύτηκε

στις

Patrice L. R. Higonnet

Η επαναστατική Γαλλία το 1794 ήταν ένα χωνευτήρι, που συνδύαζε όλα τα
στοιχεία τα οποία θα ενσωματώνονταν στην δυτική πολιτική κατά τον
δέκατο ένατο και τον εικοστό αιώνα. Όλα τα βλέμματα ήταν στραμμένα στο
Παρίσι. Ανάλογα με το ποιος το μελετούσε, ο Ροβεσπιέρος ήταν είτε ένας
ήρωας είτε ένας κακοποιός. Ο Ροβεσπιέρος, αρχικά ένας αφανής δικηγόρος
από τη βόρεια Γαλλία, μέσα σε τέσσερα μόλις χρόνια μεταμορφώθηκε, ή
τουλάχιστον έτσι φαινόταν, στον επικεφαλής αρχιτέκτονα της μετάβασης από
το παλαιό μισητό καθεστώς σε μια αβέβαιη νέα τάξη πραγμάτων.
Αυτή η νέα
τάξη απειλήθηκε από την εισβολή στρατών από τις γειτονικές χώρες, από
αντεπαναστάτες στην περιοχή Vendée και από έντονες διαφορές εντός των
τάξεων των επαναστατών, συμπεριλαμβανομένης της φατρίας των Ιακωβίνων
στην οποία ανήκε ο Ροβεσπιέρος. Η Καθολική και συντηρητική Δεξιά
φοβήθηκε την ιδέα μιας δημοκρατίας και επιθυμούσε την επάνοδο στη
σταθερότητα. Η Αριστερά ήθελε να δημιουργήσει μια ενάρετη κοινωνία –
αλλά απλώς ήθελε και περισσότερο ψωμί. Καλώς ήρθατε στη σύγχρονη
πολιτική…

Αδυσώπητος στις επιθέσεις του εναντίον όλων εκείνων τους οποίους
κατηγόρησε ότι θέλησαν να σταματήσουν την επανάσταση και ατρόμητος στις
καταγγελίες του κατά της διαφθοράς, ο Ροβεσπιέρος εξασφάλισε μια θέση
στην 12μελή Επιτροπή Δημόσιας Ασφάλειας η οποία χρησίμευσε ως η
εκτελεστική εξουσία της κυβέρνησης από το 1793 ως το 1794. Από τη θέση
αυτή ασκούσε τεράστια εξουσία. Αλλά το περιθώριο των ελιγμών του ήταν,
στην πραγματικότητα, αρκετά στενό. Ο Ροβεσπιέρος αντιμετώπιζε τα ίδια
διλήμματα που έχουν προβληματίσει όλους τους δημοκρατικούς επαναστάτες
έκτοτε: πώς να υπερασπιστεί τις υπάρχουσες περιουσίες και παράλληλα να
επιδιώκει, επίσης, τα οικουμενικά δικαιώματα, πώς να εξισορροπήσει τα
ατομικά δικαιώματα με εκείνα της ευρύτερης κοινότητας και πώς μπορεί να
επιτευχθεί ένα αποτέλεσμα σύμφωνο με τα επαναστατικά ιδανικά χωρίς να
χρειαστεί η προσφυγή σε μέσα που θα αναπαράξουν τις αμαρτίες της παλιάς
τάξης πραγμάτων. Μοιραία, ο Ροβεσπιέρος επέλεξε να επιλύσει αυτό το
πρόβλημα με το να προσπαθήσει να επιβάλει την ενάρετη πολιτική ζωή στη
γαλλική κοινωνία με τη βία.

Η απάντηση του Ροβεσπιέρου στην (πραγματική ή φανταστική) αντίσταση
ήταν, σύμφωνα με την διατύπωση του Χέγκελ να κόψουν κεφάλια, σαν να ήταν
λάχανα. Κατά τη διάρκεια της περιόδου της Τρομοκρατίας, περίπου 17.000
άνθρωποι καταδικάστηκαν σε θάνατο στην γκιλοτίνα. Δεκάδες χιλιάδες
φυλακίστηκαν. Και για να ειπωθούν όλα, εκατοντάδες χιλιάδες έχασαν τη
ζωή τους κατά τη διάρκεια των εμφυλίων πολέμων που ακολούθησαν την
επανάσταση και οι οποίοι έληξαν μόνο με την άνοδο του Ναπολέοντα
Βοναπάρτη στην εξουσία το 1799.

Γιατί ο Ροβεσπιέρος ακολούθησε τον δρόμο του τρόμου (ή της
«Τρομοκρατίας», ενός όρου που χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά σε πολιτικό
πλαίσιο από τους εχθρούς του Ροβεσπιέρου για να περιγράψουν τις
μεθόδους του); Η νέα βιογραφία από τον Peter McPhee έχει ως στόχο να
ξεμπερδέψει τα προσωπικά και τα ψυχολογικά κίνητρα που σχηματοποίησαν
τις πράξεις του Ροβεσπιέρου. Αλλά υπενθυμίζει επίσης στους αναγνώστες
ότι ο Τρόμος προέκυψε από τα ερωτήματα που αντιμετωπίζουν όλοι οι
επαναστάτες – συμπεριλαμβανομένων και εκείνων που προσπαθούν να φτιάξουν
τον καινούργιο κόσμο σήμερα.

Η ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΜΕ ΕΒΑΛΕ ΝΑ ΤΟ ΚΑΝΩ
Για να καταλάβει τον Ροβεσπιέρο, πρέπει κανείς να δει την Γαλλική
Επανάσταση με τραγικούς όρους. Η επανάσταση δεν διολίσθησε στην
Τρομοκρατία λόγω του ζήλου των επαναστατών στην επιδίωξη της «Ελευθερία,
Ισότητας και Αδελφοσύνης» (σ.σ.: liberté, égalité, fraternité, όπως
ήταν το βασικό σύνθημα των επαναστατών). Αντίθετα: διολίσθησε επειδή
μέχρι τον Ιούλιο του 1794 η συντριπτική πλειοψηφία των επαναστατών δεν
ήθελε πλέον να επιτευχθούν αυτοί οι στόχοι, των οποίων οι άμεσες
συνέπειες για τους ίδιους, όπως φοβούνταν, μπορεί να ήταν η δήμευση της
περιουσίας τους ή η γκιλοτίνα ή και τα δύο. Πράγματι, από την στιγμή που
κατέλαβαν την εξουσία, οι Ιακωβίνοι αποδείχθηκαν εντελώς ανίκανοι να
επιλύσουν τις αντιφάσεις του δικού τους επαναστατικού προγράμματος.

Αλλά είναι επίσης αλήθεια ότι η επανάσταση είχε επηρεαστεί από τις
εσωτερικές συγκρούσεις του Ροβεσπιέρου. Ο Ροβεσπιέρος απεχθανόταν τη βία
και ήταν αντίθετος με τη θανατική ποινή. Ωστόσο, ο ίδιος επέμενε,
ενάντια σε όλες τις ενδείξεις, να πιστεύει ότι τσακίζοντας τις αόρατες
(και συνήθως φανταστικές) συνωμοσίες και εκτελώντας τους αντιπάλους του
θα λύσει τα προβλήματά του και εκείνα της επανάστασης.

Ο McPhee παραδέχεται ότι ο Ροβεσπιέρος ήταν τελικά παρανοϊκός και έκανε
σοβαρά λάθη όταν έκρινε τα πράγματα. Δεν ήταν, όμως, «το συναισθηματικά
καχεκτικό, αυστηρά πουριτανικό και παγερά σκληρό τέρας της ιστορίας και
της λογοτεχνίας». Για τον McPhee, δεν ήταν ο Ροβεσπιέρος που κατέστρεψε
τη Γαλλική Επανάσταση: ήταν η επανάσταση που έφερε έναν αξιοπρεπή,
ειλικρινή και σκληρά εργαζόμενο δημοκράτη στην καταστροφή του.

Αλλά ο McPhee δεν έχει πολλά να πει για το γιατί δημιουργήθηκε
εξαρχής η Γαλλική Επανάσταση ή για το γιατί προχώρησε τόσο αδυσώπητα. Οι
περισσότεροι ιστορικοί έχουν στηριχθεί στις ντετερμινιστικές (σ.σ.:
αιτιοκρατικές) εξηγήσεις των βαθύτερων αιτίων της επανάστασης για να
εξηγήσουν την τροχιά της. Για κάποιους της Αριστεράς, όπως ο συγγραφέας
Jean Jaurès και ο ιστορικός Albert Mathiez, το 1789 ήταν ένα κρίσιμο
βήμα σε μια προλεταριακή ώθηση που θα οικοδομούσε την δύναμή της στις
ευρωπαϊκές επαναστάσεις του 1848, στην Παρισινή Κομμούνα του 187, και
τις ρωσικές επαναστάσεις του 1905, πριν τελικά αποδώσει καρπούς το 1917,
όταν η Ανατολή ήταν Κόκκινη και η Δύση ήταν έτοιμη (σ.σ.: λογοπαίγνιο
στην αγγλική γλώσσα, The East was Red and the West was ready). Για
άλλους, όπως ο Alexis de Tocqueville, η φύση της Γαλλικής Επανάστασης
αποκαλύφθηκε περισσότερο από την σύνδεσή της με το παρελθόν, παρά με την
αποσύνδεσή της. Το 1789, το παλαιό καθεστώς πέθανε για να μην
ξαναγεννηθεί ποτέ. Αλλά η επανάσταση που το κατέστρεψε απέτυχε επίσης
παταγωδώς, διότι οι Γάλλοι ήταν ανίκανοι να αυτοκυβερνηθούν,
διεφθαρμένοι όπως ήταν από τις κακές συνήθειες που γεννήθηκαν από αιώνες
απολυταρχικής μοναρχίας.

Σε αυτή τη συζήτηση, η ηπίως δηλωθείσα προτίμηση του McPhee είναι να
δει την επανάσταση – και, κατ’ επέκταση, τον Ροβεσπιέρο – ως ένα διαρκές
πρότυπο για όλους εκείνους που λαχταρούν τον αστικό ρεπουμπλικανισμό
(σ.σ.: δηλαδή την δημοκρατία). Για το σκοπό αυτό, ο McPhee αναφέρει τον
Γάλλο ιστορικό Georges Lefebvre, ο οποίος έγραψε ότι «ο Ροβεσπιέρος θα
πρέπει να περιγραφεί ως ο πρώτος που υπερασπίστηκε τη δημοκρατία και την
καθολική ψηφοφορία … ο ατρόμητος υπερασπιστής της Επανάστασης του
1789 που κατέστρεψε την κυριαρχία της αριστοκρατίας στη Γαλλία».

Συμπαρατασσόμενος με αυτήν την άποψη, ο McPhee ισχυρίζεται ότι η
επανάσταση μετατοπίστηκε από την γιορτή της αδελφότητας μετά την πτώση
της Βαστίλης το 1789-90 στην δολοφονική τρομοκρατία και τον εμφύλιο
πόλεμο του 1793-94, επειδή η αφοσίωση του Ροβεσπιέρου στις αρχές της
δημοκρατίας, δυστυχώς, δεν ήταν κοινή. «Κατά τη διάρκεια της
Επανάστασης», γράφει ο McPhee, ο Ροβεσπιέρος «είχε δει αυτούς τους
οποίους είχε εμπιστευτεί να προδίδουν την εμπιστοσύνη του συμβιβαζόμενοι
ή καταφεύγοντας στην δολιότητα». Έτσι, για να σώσει την επανάσταση από
τον εαυτό της, ο Ροβεσπιέρος έπρεπε να ενεργήσει όπως ενήργησε.

ΥΠΕΡ ΑΥΤΗΣ ΠΡΙΝ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΗΣ
Αλλά ο McPhee έχει απογοητευτικά πολύ λίγα να πει περί της ηθικής
ευθύνης του Ροβεσπιέρου για τις εκτελέσεις και την αιματοχυσία της
Τρομοκρατίας. Θα μπορούσε να είναι αλήθεια, βέβαια, ότι, εάν ο
Ροβεσπιέρος ήθελε να διατηρήσει την εξουσία του δεν είχε καμία άλλη
επιλογή από το να υιοθετήσει την βίαιη καταστολή. Αυτό, όμως, δεν εξηγεί
γιατί το έκανε τόσο βάναυσα. Προηγούμενοι βιογράφοι έχουν προτείνει όλα
τα είδη των ψυχολογικών εξηγήσεων. Αλλά ο McPhee τις βρίσκει μη
πειστικές. «Δεν υπάρχει τίποτα στα στοιχεία που έχουμε για τις δράσεις
και τις πεποιθήσεις του Ροβεσπιέρου πριν τον Μάιο του 1789, που να δώσει
σε κάποιον τη δυνατότητα να προβλέψει ότι, σε συγκεκριμένες
περιστάσεις, θα θεωρήσει την καταστολή και την θανατική ποινή ως την
απάντηση στους διαφωνούντες», γράφει.

Ο McPhee, ωστόσο, σκαλίζει την ταραγμένη παιδική ηλικία του
Ροβεσπιέρου, τα κυρίαρχα γεγονότα της οποίας ήταν ο θάνατος της
αγαπημένης του μητέρας όταν ήταν επτά ετών και η ντροπιαστική και
καταστροφική εγκατάλειψη της οικογένειας από τον πατέρα του αμέσως μετά,
ο οποίος άφησε τον νεαρό Μαξιμιλιανό, τον ακόμη νεώτερο αδελφό του και
την αδελφή τους να μεγαλώσουν με διάφορους συγγενείς. Παρά το γεγονός
ότι ο McPhee δεν το πράττει, είναι δυνατό να συναχθεί το συμπέρασμα ότι
αυτή η ταραγμένη παιδική ηλικία βοήθησε να γίνει ο Ροβεσπιέρος ένας
άνθρωπος που όσο αγάπησε τόσο και μίσησε την αστική ζωή και την εξουσία
και ο οποίος έτεινε να επιλύει τα προσωπικά και επαγγελματικά προβλήματά
του με το να τα γενικεύει όσο καλύτερα μπορούσε, αναβιβάζοντάς τα από
ένα αδιάλυτο, καθημερινό και υλικό πλαίσιο σε ένα υψηλότερο επίπεδο, στο
οποίο ο ίδιος δεν είχε ποτέ λάθος. Σε πολιτικό επίπεδο, το πιο προφανές
παράδειγμα αυτής της ψυχολογικής συνήθειας ήταν η αναλλοίωτη επιμονή
του ότι κάτι που μπορεί να μοιάζει αρχικά με εγκληματική πράξη από μια
φατρία – για παράδειγμα, η κατάληψη της εξουσίας από τους Ιακωβίνους –
ήταν στην πραγματικότητα ένα εθνικό και διεθνιστικό κίνημα. Ίσχυσε,
βέβαια, το αντίθετο όταν αντιμετώπισε τις πράξεις των εχθρών του.
Πρακτικά, αυτό το είδος της αυτο-εξαπάτησης επέτρεψε στον Ροβεσπιέρο να
αντιταχθεί σε όλων των ειδών τις εξουσίες μέχρι που έγινε απαραίτητο να
μετατρέψει τον εαυτό του σε ένα δολοφονικό αυταρχικό πρόσωπο.

Αλλά η επανάσταση έθεσε μια σειρά από αντιφάσεις που ο ίδιος δεν
μπορούσε να επιλύσει μέσω της διανοητικής γενίκευσης. Την άνοιξη του
1794, η ηγεσία της επανάστασης των Ιακωβίνων απαίτησε από τον Ροβεσπιέρο
και να είναι υπέρ του κράτους δικαίου και υπέρ της αναστολής του, και
να υπερασπίζεται και να επιτίθεται στην ιδιωτική περιουσία, και να
υποστηρίζει και να απορρίπτει τον εθνικισμό, και να αγκαλιάζει τον
φεμινισμό και τον αντιφεμνισμό, και να προωθεί την θρησκεία και τον
αθεϊσμό.

Ομοίως, παρ’ ότι ο McPhee χτίζει μια πειστική υπόθεση ότι ο
Ροβεσπιέρος ήταν απόλυτα αφοσιωμένος στο ιδανικό της αδελφοσύνης, δεν
υπάρχει καμία αμφιβολία ότι ήταν συχνά εκ βαθέων αντίθετος με τις
εφαρμογές αυτού του ιδανικού. Τον Φεβρουάριο του 1793, όταν οι
Παριζιάνοι «sans-culottes» (σ.σ.: εξτρεμιστές επαναστάτες της εποχής)
στασίασαν ζητώντας τρόφιμα και σαπούνι, ο Ροβεσπιέρος επέπληξε αυτούς
τους παγωμένους, πεινασμένους, απελπισμένους πεζικάριους της
επανάστασης. «Δεν λέω ότι οι άνθρωποι είναι ένοχοι», κατήγγειλε, «αλλά
όταν οι άνθρωποι αναδύονται, δεν πρέπει να έχουν ένα στόχο που να τους
αξίζει; Πρέπει να τους ενδιαφέρουν τα ασήμαντα προϊόντα; … Οι άνθρωποι
πρέπει να ξεσηκωθούν, όχι για να μαζέψουν ζάχαρη, αλλά για να
ανατρέψουν τους τυράννους».

Στα τέλη Ιουλίου του 1794, κάποιοι από τον «λαό» έκαναν ακριβώς αυτό,
και η αποτυχία του Ροβεσπιέρου να προσδιορίσει το πού η αστική
δημοκρατία θα μπορούσε να βρει τα αληθινά όριά της, τον οδήγησε τελικά
στην γκιλοτίνα. Φοβούμενοι ότι θα είναι οι επόμενοι που θα εκκαθαριστούν
και θα καταδικαστούν σε θάνατο, ένας αριθμός εκ των πρώην συμμάχων του
Ροβεσπιέρου στην Επιτροπή Δημόσιας Ασφάλειας και στην Εθνική Συνέλευση,
το νομοθετικό σώμα, διέταξαν την σύλληψή του. Συνελήφθη μερικές ώρες
αργότερα, και αφού πιθανότατα προσπάθησε να αυτοπυροβοληθεί,
αποκεφαλίστηκε στην γκιλοτίνα την επόμενη μέρα.

ΘΕΟΣ, ΟΠΛΑ ΚΑΙ ΓΚΙΛΟΤΙΝΕΣ;
Στη σύγχρονη εποχή, ο Ροβεσπιέρος συχνά θεωρείται υπεύθυνος για τη
γέννηση της τρομοκρατίας. Ο McPhee το απορρίπτει αυτό ως άδικο. «Ο
Τρόμος», γράφει, «δεν ήταν έργο του Ροβεσπιέρου αλλά ένα καθεστώς
εκφοβισμού και ελέγχου που υποστηρίχθηκε από την Εθνική Συνέλευση και
«πατριώτες» σε όλη τη χώρα». Είναι αλήθεια ότι ο Ροβεσπιέρος δεν
υπαγόρευε την πολιτική της Επιτροπής Δημόσιας Ασφάλειας. Αλλά παρ’ όλα
αυτά ήταν το πιο αφοσιωμένο μέλος της, και θεωρείτο ορθώς ως ο πρώτος τη
τάξει εκπρόσωπός της. Αν αυτός δεν είχε την εξουσία, η Τρομοκρατία θα
μπορούσε κάλλιστα να ήταν λιγότερο έντονη και πολύ πιθανόν δεν θα είχε
διαρκέσει για τόσο διάστημα.

Αλλά ήταν οι ιδέες του Ροβεσπιέρου και όχι μόνο οι ενέργειές του
συνυπεύθυνες για την Τρομοκρατία; Αυτή είναι η άποψη ορισμένων στη
σύγχρονη αμερικανική Δεξιά, πρόθυμοι να συνδέσουν τον φιλελευθερισμό με
την αυταρχική υπέρβαση. Σύμφωνα με τον Rick Santorum, τον πρώην υποψήφιο
των Ρεπουμπλικανών για την προεδρία και τρέχοντα σημαιοφόρο του
αμερικανικού συντηρητισμού, η αθεΐα του 1789 αναπόφευκτα οδήγησε στην
κρατική τρομοκρατία. «Αυτό που απομένει είναι μια κυβέρνηση που θα σου
λέει ποιος είσαι, τι θα κάνεις και πότε θα το κάνεις», δήλωσε ο Santorum
στην προεκλογική του εκστρατεία. «Αυτό που απέμεινε στη Γαλλία είναι η
λαιμητόμος», κατέληξε, προειδοποιώντας ότι αν οι Αμερικανοί
«ακολουθήσουν τον δρόμο του Προέδρου Ομπάμα και την απροκάλυπτη
εχθρότητά του στην πίστη στην Αμερική, τότε πάμε προς αυτή την
κατεύθυνση». Στις γενικές γραμμές αυτής της πρόβλεψης, ο Santorum
παρεμπιπτόντως μπορεί να εκπλαγεί με το να βρει τον εαυτό του σε αρμονία
με ορισμένους πρώην μαρξιστές ιστορικούς, οι οποίοι ηχηρά και
επιδοκιμαστικά πίστευαν ότι οι συνθήκες του Παρισιού το 1794 ήταν πιθανό
να επαναληφθούν κάποια μέρα.

Φυσικά, τόσο οι δεξιόστροφες όσο και οι αριστερόστροφες εκδοχές αυτής
της πρόβλεψης είναι απίθανο να επιβεβαιωθούν, τουλάχιστον στη Δύση. Οι
Γάλλοι την περίοδο 1789-1794 ήταν το πρώτο σύγχρονο έθνος που
αναγκάστηκε να επιλέξει ανάμεσα στην πολιτική καθολικότητα και την
υλοποίηση λαϊκιστικών ή ουτοπικών στόχων, και ό, τι συνέβη σε αυτούς
έχει γενικά εξαγνίσει τους διαδόχους τους. Οι Αμερικανοί δεν
αντιμετώπισαν τέτοιαν επιλογή μετά το 1776, και οι απόγονοί τους, κατά
πάσα πιθανότητα δεν θα αντιμετωπίσουν κάτι τέτοιο καθόλου σύντομα. Το
κίνημα Occupy Wall Street και το Κόμμα του Τσαγιού μπορεί να
αντιπροσωπεύουν βήματα προς την κατεύθυνση μιας τέτοιου είδους
σύγκρουσης. Ωστόσο, εκτός κι αν συμβεί μια σημαντική οικονομική
κατάρρευση, είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς ότι τα δύο αυτά κινήματα
θα μπορούσαν να αποτελέσουν το αμερικανικό πολιτικό όραμα όπως έκανε ο
ιακωβινισμός για τους Γάλλους, και τους εχθρούς τους, το 1789-94.

Αλλά μια κατάσταση πιο κοντά σε εκείνη της επαναστατικής Γαλλίας
υπάρχει τώρα στις εκκολαπτόμενες δημοκρατίες του αραβικού κόσμου. Όταν
αντιμετωπίζουν την άνοδο των ισλαμιστικών κομμάτων, οι φιλελεύθεροι
επαναστάτες σε χώρες όπως η Αίγυπτος θα μπορούσαν να μπουν στον πειρασμό
να βάλουν μια παρένθεση στους καθολικούς, δημοκρατικούς τους στόχους
τους και να καταφύγουν στον εξαναγκασμό και στην στρατιωτική εξουσία
ώστε να εξασφαλίζουν την τάξη. Φυσικά, οι ανελεύθερες δυνάμεις μπορούν
επίσης να αντιμετωπίσουν μια εκδοχή του διλήμματος του Ροβεσπιέρου, και
οι σαλαφίτες σκληροπυρηνικοί θα μπορούσαν να αποδειχθούν πρόθυμοι να
βάλουν στην άκρη τη δέσμευσή τους για γνήσια θεοκρατία προκειμένου να
αναζητήσουν μια διευθέτηση με τον εξ ολοκλήρου κοσμικό στρατό.

Αλλά ίσως το πιο σημαντικό μάθημα που μπορεί να προσφέρει ο
Ροβεσπιέρος στα μέλη του Κόμματος του Τσαγιού και του κινήματος Occupy
Wall Street, στους σαλαφίτες και τους κοσμικούς, είναι ότι, σε αντίθεση
με ό, τι μπορεί μερικές φορές να επιθυμούν, τα οικονομικά, πολιτικά και
κοινωνικά προβλήματα δεν γίνεται να επιλυθούν απλά κόβοντας το κεφάλι
κάποιου.
Copyright © 2002-2012 by the Council on Foreign Relations, Inc.
 All rights reserved.

Στα αγγλικά: http://www.foreignaffairs.com/articles/137726/patrice-l-r-higonnet/robes…
Μπορείτε να ακολουθείτε το «Foreign Affairs, The Hellenic Edition»
στο TWITTER στη διεύθυνση www.twitter.com/#!/foreigngr αλλά και στο
FACEBOOK, στη διεύθυνση www.facebook.com/ForeignAffairs.gr

Γενικά θέματα

Reuters: Το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για χτυπήμα σε Ευρώπη και ΗΠΑ! Η αποτροπή χτυπήματος στην Ελλάδα

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters. Το ειδησεογραφικό πρακτορείο σε ένα αναλυτικό ρεπορτάζ περιγράφει το πώς το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για πλήγματα σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Υπήρχε μάλιστα η πληροφορία ότι οι δύο άνδρες θα πληρώνονταν με 16.000 ευρώ για κάθε νεκρό, γι’ αυτό και σχεδίαζαν μαζικό χτύπημα.

«Καθώς η σύγκρουση Ιράν-Ισραήλ εντείνεται, η Τεχεράνη ταράζει τη Δύση με ένα κύμα απόπειρων χτυπημάτων και απαγωγών εναντίον στόχων στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες», αναφέρει το Reuters.

Η Ουάσιγκτον και οι σύμμαχοί της έχουν αναφέρει μια απότομη αύξηση τέτοιων συνωμοσιών που συνδέονται με την Ισλαμική Δημοκρατία. Από το 2020, υπήρξαν τουλάχιστον 33 απόπειρες δολοφονίας ή απαγωγής στη Δύση, στις οποίες οι τοπικές ή ισραηλινές αρχές ισχυρίζονται ότι συνδέεται με το Ιράν, διαπίστωσε το Reuters εξετάζοντας δικαστικά έγγραφα και επίσημες ανακοινώσεις.

Μεταξύ των πρόσφατων φερόμενων στόχων: ένα κτίριο που στεγάζει ένα εβραϊκό κέντρο και ένα εστιατόριο kosher στο κέντρο της Αθήνας. Από το κρησφύγετό του στο Ιράν, ένας Πακιστανός ονόματι Σαγιέντ Φαχάρ Αμπάς στρατολόγησε έναν παλιό γνώριμο που ζούσε στην Ελλάδα και τον οδήγησε να επιτεθεί στον χώρο, ισχυρίζονται οι ερευνητές σε έγγραφα που υποβλήθηκαν στις δικαστικές αρχές της υπόθεσης και τα οποία περιήλθαν στην κατοχή του Reuters. Ο Αμπάς είπε στην επαφή του ότι εργαζόταν για μια ομάδα που θα πλήρωνε περίπου 15.000 ευρώ ανά φόνο.

Σε μια ανταλλαγή WhatsApp τον Ιανουάριο του 2023 που περιγράφεται λεπτομερώς στα έγγραφα, οι δύο άνδρες συζήτησαν εάν θα χρησιμοποιήσουν εκρηκτικά ή εμπρησμό στην επίθεση. Ο Αμπάς τόνισε την ανάγκη παροχής αποδείξεων για απώλειες μετά το πλήγμα. «Υπάρχουν μυστικές υπηρεσίες», είπε, χωρίς να κατονομάσει. «Κάντε τη δουλειά με τρόπο που δεν αφήνει κανένα περιθώριο».

Τα έγγραφα που δεν είχαν αναφερθεί προηγουμένως περιλαμβάνουν εκατοντάδες σελίδες αποδεικτικών στοιχείων που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια της προανακριτικής έρευνας στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων καταθέσεων μαρτύρων, αστυνομικών καταθέσεων και λεπτομερειών μηνυμάτων WhatsApp.

Οι ελληνικές αρχές συνέλαβαν τον Σιέντ Ιρτάζα Χάιντερ και έναν άλλο Πακιστανό πέρυσι, λέγοντας ότι η αστυνομία βοήθησε στην εξάρθρωση ενός τρομοκρατικού δικτύου που κατευθυνόταν από το εξωτερικό και είχε σκοπό να προκαλέσει «ανθρώπινη απώλεια». Οι δύο άνδρες αντιμετωπίζουν κατηγορίες για τρομοκρατία. Αρνούνται τις κατηγορίες.

Ο Χάιντερ, ο οποίος αφέθηκε ελεύθερος από την προφυλάκιση αυτή την άνοιξη με περιορισμούς, λέει ότι είναι αθώος. Σε συνέντευξή του, ο 28χρονος είπε στο Reuters ότι έστειλε στον Αμπάς εικόνες του κτιρίου αλλά εμπόδισε σκόπιμα να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε επίθεση, ελπίζοντας να πληρωθεί χωρίς να βλάψει κανέναν.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Analysis: How Iran’s Ballistic Missiles Strike Israel?

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

The U.S. traced the launch location to a valley south of the Iranian city of Shiraz.
Eran has launched its largest-ever attack on Israel, firing 180 ballistic missiles
These missiles travelled more than 1000 Miles from this Valley to reach Israel most populated city and military sights.

Fattah-2, the successor to the Fattah-1, It was used for the first time and is one of Iran’s advanced missile systems.
This missile is equipped with a —inside it is the warhead—which detaches and allows the missile to maneuver and glide at speeds between Mach 5 and 10.
The missile has a range of around 1,500 km, only slightly more than its predecessor, the Fattah-1.
What sets it apart from other ballistic missiles is its ability to accelerate outside the Earth’s atmosphere, while its aerodynamic control surfaces enable steering to evades the famous Arrow Missiles Defense system made by Israel.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Τούρκος διπλωμάτης: «Η σιωπηλή συμφωνία Ερντογάν – Μητσοτάκη»

Τι σημαίνουν οι ομιλίες του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Κυριάκος Μητσοτάκης – Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν: Ό,τι και να συμβεί στην Κύπρο, φαίνεται να υπάρχει σιωπηρή συμφωνία μεταξύ του προέδρου Ερντογάν και του πρωθυπουργού Μητσοτάκη ότι οι τουρκοελληνικές σχέσεις δεν πρέπει να επηρεαστούν αρνητικά, γράφει σήμερα ο Τούρκος, πρώην διπλωμάτης, Χασάν Γκιογκούς στο T24.

Τι σημαίνουν οι ομιλίες του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ

Οι τουρκοελληνικές σχέσεις στη νέα εποχή που επικεντρώνονται σε θετική ατζέντα πέρασαν από σοβαρές δοκιμασίες τον τελευταίο μήνα.

Παρακολουθήσαμε ελληνικά σκάφη εφόδου να παραβιάζουν τα τουρκικά χωρικά ύδατα, πρώτα στα ανοιχτά της Αλικαρνασσού και μετά με διαφορά μίας εβδομάδας στη Ντάτσα και στο Τουργκούτ Ρέις.

Στις δύο πρώτες περιπτώσεις, η ελληνική πλευρά υποστήριξε ότι κυνηγούσαν βάρκες που μετέφεραν λαθρομετανάστες.

Αυτό που συνέβη με το αλιευτικό Barbaros κοντά στο Turgut Reis ήταν ένας τύπος που συναντάμε συχνά στο Αιγαίο, λόγω της έλλειψης καθορισμένων θαλάσσιων συνόρων, και μπορεί πλέον να θεωρείται συνηθισμένη περίπτωση.

Για κάποιο λόγο, περιστατικά παρενόχλησης συμβαίνουν είτε στον αέρα είτε στο έδαφος πριν συναντηθούν οι ηγέτες και των δύο χωρών.

Υπάρχουν εκείνοι που ευδοκιμούν στο περιβάλλον κρίσης τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Τουρκία.

Τα προκλητικά δημοσιεύματα μιας εφημερίδας έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην όξυνση της κρίσης των Ιμίων το 1996.

Αυτή τη φορά, είχαμε τηλεοπτικά κανάλια που για μέρες έκαναν φασαρία για το πώς «οι μπότες του Έλληνα στρατιώτη άγγιξαν τουρκικά εδάφη».

Θα νομίζατε ότι η Ελλάδα επιχείρησε να εισβάλει στην Τουρκία αποβιβάζοντας έναν από τους στρατιώτες της με ένα μόνο σκάφος εφόδου.

Δεν μπορεί να ειπωθεί ότι οι ‘Παλικαράδες’ (Palikaryanın) είναι ο πιο πειθαρχημένος στρατιώτης στον κόσμο.

Στα χρόνια που ήμουν πρέσβης στην Αθήνα, είδα μια ομάδα στρατιωτών κομάντο να φωνάζουν συνθήματα κατά τη διάρκεια μιας επίσημης παρέλασης σε μια ελληνική εθνική εορτή.

Επειδή δεν ξέρω ελληνικά, στην αρχή νόμιζα ότι φώναζαν κάτι σαν «δώσε μου τη χαρά».

Η αλήθεια του θέματος φάνηκε όταν είδα την είδηση ​​στις εφημερίδες της επόμενης ημέρας ότι κάποιοι στρατιώτες φώναζαν συνθήματα κατά της Βόρειας Μακεδονίας και της Τουρκίας στην εκδήλωση.

Αυτό που θα πω είναι ότι είναι πολύ πιθανό οι παραβιάσεις των τουρκικών χωρικών υδάτων να προκλήθηκαν από την ευρηματικότητα λίγων συνειδητοποιημένων Ελλήνων στρατιωτών που δεν έδρασαν με οδηγίες.

Τι σημαίνουν οι ομιλίες του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ ;

Το θετικό κλίμα στις τουρκοελληνικές σχέσεις αποτυπώθηκε και στις ομιλίες των ηγετών των δύο χωρών στην τελευταία Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών.

Τόσο ο Πρόεδρος Ερντογάν όσο και ο πρωθυπουργός Μητσοτάκης φρόντισαν να μην κάνουν δηλώσεις που θα ενοχλούσαν ο ένας τον άλλον στις ομιλίες τους.

Μαθαίνουμε από τον ελληνικό Τύπο ότι αυτό το θετικό κλίμα αναμένεται να συνεχιστεί κατά κάποιο τρόπο, με βήματα όπως η επανέναρξη των συζητήσεων για τα προβλήματα στο Αιγαίο και η έναρξη λειτουργίας της σχολής της Χάλκης.

Εξελίξεις στην Κύπρο

Ωστόσο, όταν πρόκειται για την Κύπρο, προκύπτει μια διαφορετική εικόνα και βαθιές διαφορές απόψεων.

Ο Πρόεδρος Ερντογάν έκλεισε εντελώς την πόρτα περί ομοσπονδίας για μόνιμη λύση στην Κύπρο στη Νέα Υόρκη.

Ακολούθησε μάλιστα μια πιο επιθετική γραμμή από τον Πρόεδρο των Τουρκοκυπρίων Ερσίν Τατάρ , ο οποίος, πριν από την αναχώρησή του για τη Νέα Υόρκη, έδειξε ότι θα μπορούσε να καθίσει ξανά στο τραπέζι εάν ικανοποιούνταν οι απαιτήσεις της «άμεσης επαφής, απευθείας εμπορίου και άμεσης μεταφοράς» που συνοψίζονται σε τρεις λέξεις…

Ο Πρωθυπουργός Μητσοτάκης, που ανέβηκε στο βήμα μετά τον Πρόεδρο Ερντογάν, χαρακτήρισε κατοχή ως συνήθως τη στρατιωτική παρουσία της Τουρκίας στο νησί και είπε κατηγορηματικά ότι η επιλογή των δύο κρατών δεν μπορεί και δεν θα είναι λύση.

Ο Έλληνας πρωθυπουργός μίλησε με τρεις λέξεις με εντελώς διαφορετικό θέμα, δηλώνοντας ότι η Ελλάδα, η οποία θα είναι μη μόνιμο μέλος του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ για 2 χρόνια από την 1η Ιανουαρίου, βασίζεται στις αρχές του «διαλόγου, διπλωματίας και δημοκρατίας» (3D), που προέρχονται από την ελληνική γλώσσα. Δήλωσε ότι θα ενεργούσε με βάση αυτές.

Συνάντηση Τατάρ-Γκουτέρες

Ο πρόεδρος των Τουρκοκυπρίων Ερσίν Τατάρ συναντήθηκε με τον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες στη Νέα Υόρκη το περασμένο Σαββατοκύριακο.

Στη δήλωσή του μετά τη συνάντηση, ο Πρόεδρος Τατάρ είπε ότι η επανάληψη των διαπραγματεύσεων θα μπορούσε να είναι δυνατή μόνο με την αναγνώριση της κυρίαρχης ισότητας και του ισότιμου διεθνούς καθεστώτος και ότι οι διαπραγματεύσεις που πραγματοποιήθηκαν σε διάφορες μορφές στη βάση της ομοσπονδίας για μισό αιώνα ήταν ασαφές γιατί η ελληνική πλευρά είπε «όχι» στο σχέδιο Ανάν με συντριπτική πλειοψηφία στο δημοψήφισμα.

Στη δήλωση μιας φράσης που έγινε από τον ΟΗΕ αναφέρθηκε ότι ο Γενικός Γραμματέας συναντήθηκε με τον ηγέτη της τουρκοκυπριακής κοινότητας Ερσίν Τατάρ και ότι στη συνάντηση συζητήθηκε πώς θα μπορούσε να προχωρήσει το Κυπριακό στο μέλλον.

Ο Γκουτέρες δέχθηκε τους επικεφαλής των αντιπροσωπειών από 21 χώρες την ίδια ημέρα. Είναι προφανές ότι η συνάντηση Τατάρ-Γκουτέρες δεν είχε μεγάλο περιεχόμενο.

Εν τω μεταξύ, πριν φύγει από τη Νέα Υόρκη, ο Πρόεδρος Τατάρ είπε σε ιδιωτική συνέντευξη σε εφημερίδα που δημοσιεύεται στην Κατεχόμενη Κύπρος ότι εάν η κυριαρχική ισότητα και το ισότιμο διεθνές καθεστώς γίνουν αποδεκτά από την ελληνική πλευρά και η ομοσπονδία δεν τεθεί στην ημερήσια διάταξη, μια συνάντηση στο 4+1 μορφή με τη συμμετοχή των μερών και του ΓΓ δηλώνει ότι μετέφερε στον Γκουτέρες ότι είναι έτοιμος να παραβρεθεί σε τριπλό δείπνο που θα παραθέσει.

Αν και εκ πρώτης όψεως η επιστροφή στο τραπέζι με ορισμένες προϋποθέσεις μοιάζει με πρωτοβουλία, δεν πρέπει να περιμένουμε από τους Έλληνες να αποδεχτούν εύκολα τους όρους που θέτει ο Τατάρ, που σημαίνει παραίτηση από την ομοσπονδία.

Ωστόσο, αυτές οι εξελίξεις δείχνουν ότι ορισμένες διαπραγματεύσεις διεξάγονται κεκλεισμένων των θυρών, αν όχι γύρω από το τραπέζι.

Το τριπλό δείπνο, το οποίο δέχτηκε ο Τατάρ, αναμένεται να γίνει ανεπίσημα στη Νέα Υόρκη στις 15 Οκτωβρίου. Πιθανώς, ο Γενικός Γραμματέας θα θέλει να ενημερώσει τους Τουρκοκύπριους και τους Ελληνοκύπριους ηγέτες για τον νέο οδικό χάρτη που επεξεργάζεται για την Κύπρο και να πάρει τις απόψεις τους σε αυτό το δείπνο.

Πού θα οδηγήσει αυτό;

Είναι δύσκολο να μαντέψει κανείς. Σε μια εποχή που έχει αρχίσει να ρέει αίμα στον Λίβανο μετά τη Γάζα και ο πόλεμος Ρωσίας-Ουκρανίας συνεχίζεται για περισσότερα από δύο χρόνια, ο Γενικός Γραμματέας, που φαίνεται βέβαιο ότι δεν θα επανεκλεγεί ποτέ, θέλει να καταλήξει σε ένα νέο σχέδιο για την Κύπρο; Αυτό είναι ένα ξεχωριστό ζήτημα.

Ό,τι και να γίνει στην Κύπρο, φαίνεται να υπάρχει σιωπηρή συμφωνία μεταξύ του προέδρου Ερντογάν και του πρωθυπουργού Μητσοτάκη ότι οι τουρκοελληνικές σχέσεις δεν θα επηρεαστούν αρνητικά.

ΠΗΓΗ: Βαλκανικό Περισκόπιο

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή