Ακολουθήστε μας

Ενεργειακά-Αγωγοί

ΑΛΕΞΑΝΤΡ ΜΕΝΤΒΕΝΤΕΦ Υποσχόμαστε φθηνό αέριο και επενδύσεις

Δημοσιεύτηκε

στις

Υποσχόμαστε φθηνό αέριο και επενδύσεις  Ο ενεργειακός κολοσσός, Gazprom, έχει σοβαρές βλέψεις στα Βαλκάνια,
συμπεριλαμβανομένης και της ελληνικής αγοράς ενέργειας. Πέρα από την
προμήθεια φυσικού αερίου, όπως και σε πολλές άλλες περιπτώσεις, στρέφει
την προσοχή στην αγορά περιουσιακών στοιχείων στις χώρες με τις οποίες
συνεργάζεται στενά, όπως π.χ. Γερμανία.

Στη χώρα μας το ενδιαφέρον της Gazprom επικεντρώνεται τόσο στη ΔΕΠΑ όσο
και στα ΕΛΠΕ, μέσω της θυγατρικής της «Γκάζπρομ Νεφτ». Και, σύμφωνα με
αποκλειστικές πληροφορίες από τη Μόσχα, είναι διατεθειμένη να πληρώσει
υψηλό αντίτιμο για να τα αποκτήσει.

Γνωρίζοντας τις «πολιτικές
δυσκολίες» ενός τέτοιου εγχειρήματος, οι Ρώσοι φαίνεται να κάνουν
προτάσεις τις οποίες είναι δύσκολο να αρνηθεί κάποιος ο οποίος
προσεγγίζει τις ιδιωτικοποιήσεις μόνο με οικονομικά κριτήρια. Για τις
προθέσεις της Gazprom στην Ελλάδα και το πλέγμα των επενδυτικών σχεδίων,
μιλήσαμε με τον γενικό διευθυντή της «Γκάζπρομ Εξπορτ», Αλεξάντρ
Μεντβέντεφ.

Είναι γνωστό ότι στην Ελλάδα
έχει ξεκινήσει μια ευρεία διαδικασία ιδιωτικοποιήσεων. Γιατί η Gazprom
ενδιαφέρεται για την αγορά της ΔΕΠΑ; Να υποθέσω ότι έχετε κάποιο
στρατηγικό πρόγραμμα;

Υποσχόμαστε φθηνό αέριο και επενδύσεις

Ναι, στο πλαίσιο της στρατηγικής μας, θέλουμε να είμαστε πιο κοντά στον
Ευρωπαίο καταναλωτή. Εχουμε ήδη σημαντική εμπειρία από πολλές χώρες και
ξέρουμε πώς να φτάσουμε το προϊόν μας, το φυσικό αέριο, μέχρι τον
τελικό καταναλωτή, είτε αυτός είναι δημοτική, μικρή ή μεσαία επιχείρηση,
ηλεκτρικός σταθμός ή βιομηχανική μονάδα. Στα πλαίσια αυτής της
στρατηγικής μας, καταθέσαμε τα χαρτιά μας για συμμετοχή στον διαγωνισμό
για τη ΔΕΠΑ…
… Η εξόρυξη, η μεταφορά και η τροφοδοσία της
αγοράς είναι τρία διαφορετικά στάδια. Εχουμε χρόνο και μπορούμε να
ασχοληθούμε με κάθε στάδιο ξεχωριστά, χωρίς το μέγεθος της κατανάλωσης
να παίζει ρόλο.

Υποσχόμαστε φθηνό αέριο και επενδύσεις

Κάθε πελάτης μάς είναι πολύτιμος και σε περίπτωση που κερδίσουμε τον
διαγωνισμό για τη ΔΕΠΑ, ο Ελληνας καταναλωτής θα προμηθεύεται φυσικό
αέριο με όρους, πολύ καλύτερους από τους σημερινούς.

Αν
κερδίσετε τον διαγωνισμό για τη ΔΕΠΑ, τι όφελος θα έχουν από αυτό οι
Ελληνες καταναλωτές; Εχετε επισκεφθεί πολλές φορές τη χώρα μας και
ξέρετε ότι είναι αφενός ορεινή, αφετέρου νησιωτική. Διαθέτουμε πολλά
νησιά, τα οποία δέχονται εκατοντάδες χιλιάδες τουριστών ετησίως. Μπορεί
να στηθεί μόνιμος μηχανισμός τροφοδοσίας τους με γκάζι;

Είναι γεγονός ότι η ζήτηση σε φυσικό αέριο αυξάνεται συνεχώς και αυτό πιστοποιεί πως η παραδοσιακή εξόρυξη πέφτει με πιο γρήγορους ρυθμούς από ό,τι αρχικά είχε υπολογιστεί.

Είναι
γεγονός ότι η ζήτηση σε φυσικό αέριο αυξάνεται συνεχώς και αυτό
πιστοποιεί πως η παραδοσιακή εξόρυξη πέφτει με πιο γρήγορους ρυθμούς από
ό,τι αρχικά είχε υπολογιστεί.

Διαθέτουμε
εναλλακτικές λύσεις τροφοδοσίας όπως π.χ. το υγροποιημένο αέριο. Είναι
κάτι που το εφαρμόζουμε σε πολλές απόμακρες περιοχές της Ρωσίας.
Πρόκειται για φυσικό αέριο το οποίο μεταφέρεται με τον αγωγό σε
συγκεκριμένο σημείο και εκεί είτε γίνεται η διαδικασία συμπίεσής του,
είτε υγροποιείται. Είναι κατανοητό πως η εναλλαγή χρήσης του πετρελαίου
με αέριο στα νησιά θα βελτιώσει τον τομέα της ενέργειας, την οικολογία
αλλά και την τοπική οικονομία. Είμαστε έτοιμοι να συμβάλουμε σε ένα
τέτοιο εγχείρημα και, ήδη, μας έχουν γίνει ανάλογες προτάσεις.

Οπως
τονίζετε, η υγροποίηση και η συμπίεση θα γίνονται στην Ελλάδα… Η
διαδικασία αυτή έιναι κοστοβόρα; Θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας;
Διότι υγροποιημένο αέριο η Ελλάδα προμηθεύεται και από την Αλγερία…

Με τον νότιο αγωγό θα αυξηθεί η ασφάλεια των προμηθειών.

Με τον νότιο αγωγό θα αυξηθεί η ασφάλεια των προμηθειών.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι θα πράξουμε σκεπτόμενοι ποια θα είναι η πιο
συμφέρουσα λύση για τον καταναλωτή. Πάντως, οι πρώτες αναλύσεις δείχνουν
ότι υπάρχουν πολύ καλές προοπτικές.

Συχνά αναφέρετε ότι μπήκαμε στον «χρυσό αιώνα» του φυσικού αερίου, σε σύγκριση με το πετρέλαιο και το κάρβουνο…
Ετσι είναι, αν και εμείς ως όμιλος παράγουμε όχι μόνο αέριο αλλά και
πετρελαιοειδή. Είμαστε επίσης ο μεγαλύτερος παραγωγός ηλεκτρικής
ενέργειας στη Ρωσία. Μπορούμε, λοιπόν, να προσφέρουμε στους πελάτες μας
ένα πλήρες πακέτο υπηρεσιών στον τομέα της ενέργειας.
Ενας
τομέας με σοβαρές προοπτικές είναι η μεταποίηση των αυτοκινήτων, ώστε να
κινούνται με καύσιμο το αέριο. Οι αστικές συγκοινωνίες, τα θαλάσσια
σκάφη, ο σιδηρόδρομος κ.ά. μπορούν να κινούνται με αέριο, ενώ ήδη πάνω
σε αυτό το πεδίο εργάζονται πολλές εταιρείες.
Η χρήση του αερίου
ως καυσίμου έχει μεγάλες προοπτικές και θεωρώ ότι στην Ελλάδα θα
ασχοληθούν με αυτό το θέμα, καθώς μπορεί να φέρει επενδύσεις, νέες
θέσεις εργασίας, έσοδα για τον προϋπολογισμό, τα οποία θα συμβάλλουν
στην ανόρθωση της οικονομίας της χώρας.

Σήμερα
γίνονται πολλές συζητήσεις για την αιολική και την ηλιακή ενέργεια. Στην
Ελλάδα υπάρχει μεγάλη ηλιοφάνεια αλλά και έντονοι άνεμοι. Γιατί να μην
μπορεί η παραγωγή ενέργειας από τέτοιες πηγές να αντικαταστήσει το
φυσικό αέριο;

Συχνά φέρνουν σε αντιπαράθεση τις
ανανεώσιμες πηγές ενέργειας με το φυσικό αέριο. Ομως, το φυσικό αέριο
πρέπει να τοποθετηθεί στην ίδια γραμμή με αυτές. Είναι το πιο «καθαρό»
καύσιμο.
Η ηλιακή και η αιολική ενέργεια δεν μπορούν να
αποδώσουν μεμονωμένα. Χρειάζεται η αρχική πηγή, και το γκάζι μπορεί να
την αποτελέσει. Πάντως, αξίζει να σημειωθεί, ότι ο συνδυασμός των
ανανεώσιμων πηγών ενέργειας με την παραδοσιακή, κυρίως το φυσικό αέριο,
αποτελεί την καλύτερη λύση.

Τώρα που ξεκινούν οι
ιδιωτικοποιήσεις στην Ελλάδα, γίνονται ανεπίσημα πολλές συζητήσεις
αναφορικά με τόν τόπο λήψεως αποφάσεων στρατηγικής σημασίας. Αρκετοί
θεωρούν ότι οι αποφάσεις σχετικά με τα ενεργειακά φιλέτα λαμβάνονται όχι
στην Αθήνα, ούτε ίσως στις Βρυξέλλες, αλλά στο Βερολίνο.
Να υποθέσουμε ότι αυτό θα αποτελούσε επιπρόσθετη δυσκολία για την
Gazprom για να κερδίσει κάποιον διαγωνισμό; ‘Η θα επιστρατευτούν οι
καλές σχέσεις της Gazprom με γερμανικές εταιρείες;

Για το πού θα ληφθούν οι αποφάσεις είναι θέμα που το χειρίζονται οι
Ελληνες πολιτικοί. Εχω την εντύπωση πως η Ελλάδα πάντα ασκούσε
ανεξάρτητη πολιτική και δεν «χορεύει» υπό τους ήχους της όποιας…
φλογέρας ευρωπαϊκών ή βορειοαμερικανικών πρωτευουσών. Τουλάχιστον το
ελπίζουμε, διότι η πολιτική είναι σοβαρό θέμα για την ενέργεια και δεν
θα πρέπει να επιτρέπονται οι ίντριγκες.
Είναι γνωστές σε εμάς οι
προσπάθειες πίεσης που δέχεται η ελληνική κυβέρνηση αναφορικά με τα
αποτελέσματα των ιδιωτικοποιήσεων, όχι μόνο στον τομέα της ενέργειας
αλλά και σε άλλους οργανισμούς όπως τον ΟΣΕ, και τα ΕΛΠΕ, για τα οποία
εκδηλώνει ενδιαφέρον η θυγατρική μας «Γκάζπρομ Νεφτ»…
Το
σημαντικότερο για την Ελλάδα είναι ότι εμείς υπερέχουμε έναντι των άλλων
υποψηφίων γιατί εκτός από γκάζι διαθέτουμε και πετρέλαιο με το οποίο
μπορούμε να προμηθεύουμε την ελληνική αγορά. Εκτιμώ πως η ελληνική
κυβέρνηση θα έχει την απαραίτητη σύνεση ώστε οι αποφάσεις να ληφθούν με
βάση το συμφέρον της και μόνο.
Οπου πάμε, ως επενδυτές, η ζωή για
τους εργαζόμενους γίνεται καλύτερη. Για παράδειγμα, η Λευκορωσία
αντιμετώπιζε σοβαρά οικονομικά προβλήματα. Η Gazprom αγόρασε το 100% της
κρατικής «Μπελγκαζτράνς», όπου ανήκει και ο αγωγός μετεφοράς γκαζιού.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να μειωθεί η ανεργία, οι εργαζόμενοι να πάρουν
αυξήσεις, να έχουν καλύτερες προοπτικές, αλλά και να δημιουργηθούν νέα
έργα. Αυτό θα μπορούσε να συμβεί και στην Ελλάδα και να εξασφαλιστούν
όλοι οι οικονομικοί και κοινωνικοί όροι εργασίας.

  • Στα νησιά η εναλλαγή χρήσης του πετρελαίου με αέριο θα βελτιώσει την οικολογία αλλά και την τοπική οικονομία
  • Ελπίζουμε ότι η Ελλάδα δεν «χορεύει» κάτω από τους ήχους της όποιας… φλογέρας ευρωπαϊκών ή βορειοαμερικανικών πρωτευουσών

Απαραίτητος ο νότιος αγωγός
Ανοιχτό το ενδεχόμενο για πέρασμα από Ελλάδα
Μέσα
σε τέσσερα χρόνια κατασκευάσατε με τους Γερμανούς τον διπλό βόρειο
αγωγό φυσικού αερίου, ενώ τώρα ξεκινάτε άλλες δύο γραμμές. Τι απαντάτε
σε αυτούς που λένε ότι ο νότιος είναι περιττός;

Ο
νότιος αγωγός χρειάζεται και θα γίνει. Μην έχετε καμία αμφιβολία γι’
αυτό. Αποτελεί ένα οικονομικά δικαιολογημένο έργο και με τους πιο
συντηρητικούς υπολογισμούς τόσο ο αγωγός από τον Βορρά όσο και ο νότιος
θα έχουν 100% πληρότητα, γεγονός που θα αυξήσει την ασφάλεια των
προμηθειών, αλλά και τη μείωση του ρίσκου από το τράνζιτ που τόσο
ταλαιπώρησε τα προηγούμενα χρόνια εμάς και τους Ευρωπαίους εταίρους μας.

Η
νότια ροή, ως κεντρική οδός δεν περνά από την Ελλάδα, με την οποία
επίσης έχει υπογραφεί διακρατική συμφωνία. Τελικά, ο αγωγός θα διασχίζει
και την Ελλάδα;

Το ενδεχόμενο διακλάδωσης του
αγωγού μέσα από την Ελλάδα και από εκεί στην Ιταλία παραμένει ανοικτό,
ωστόσο θα πρέπει να βαδίσουμε αποκλειστικά με βάση το οικονομικό μας
συμφέρον. Για τον κεντρικό αγωγό οι αποφάσεις έχουν ληφθεί, όμως για την
εκδοχή της Ελλάδας, το έργο βρίσκεται υπό εξέταση.
Δεν έχουν δημιουργηθεί συνθήκες πλήρους βιομηχανικής εκμετάλλευσης

Η ΑΟΖ της Κύπρου είναι ευαίσθητη περιοχή με πολιτικές αντιπαραθέσεις
Πολλοί
είναι αυτοί που μιλούν σήμερα για παραγωγή σχιστόλιθου γκαζιού. Η
Πολωνία π.χ. έχει «τρελαθεί» από μια τεχνολογία που έρχεται από τις
ΗΠΑ… Δεν σας προβληματίζει το γεγονός ότι μπορεί να αποβεί ένας
σοβαρός ανταγωνιστικός παράγων;

Το σχιστόλιθο γκάζι
αποτελεί μια θετική εξέλιξη αφού θέτει ως προτεραιότητα στην αγορά της
Βόρειας Αμερικής τη χρήση του γκαζιού ως καυσίμου. Ωστόσο, η οικονομική
του παράμετρος
είναι δυσβάσταχτη. Δεν είναι τυχαίο αυτό που είπε ο
πρόεδρος της ExxonMobil, ότι αν συνεχιστεί έτσι η κατάσταση τότε θα
μείνουν χωρίς… παντελόνι! Εταιρείες τόσο μεγάλου μεγέθους και ένα
κουμπί να χάσουν είναι πολύ «ακριβό», πόσω μάλλον ολόκληρο παντελόνι…

Δηλαδή είναι ασύμφορη η εξόρυξή του;
Ακριβώς, τώρα οι τιμές κρατιούνται σε χαμηλά επίπεδα γιατί ταυτόχρονα
με το σχιστόλιθο εξορύσσουν πετρέλαιο και άλλα παράγωγα, των οποίων οι
τιμές αγοράς είναι υψηλές. Ετσι μπορούν να πουλούν γκάζι με τιμές κάτω
του κόστους. Ωστόσο, γνωρίζοντας την αγορά κατανοούμε πως η συγκεκριμένη
τακτική δεν πρόκειται να διαρκέσει πολύ… Οσον αφορά τη Γηραιά Ηπειρο,
πολύ δύσκολα μπορώ να διανοηθώ πως οι Ευρωπαίοι μπορούν να ανεχθούν
εικόνες «σεληνιακού τοπίου», οι οποίες εμφανίζονται μετά την εξόρυξη
σχιστόλιθου γκαζιού. Η έυρεση τέτοιων εκτάσεων στην πυκνοκατοικημένη
Ευρώπη αποτελεί σοβαρό πρόβλημα, ενώ ακόμα αν υπάρξουν πόροι, θα πρέπει
τα αποθέματα σχιστόλιθου να αποδειχθούν επαρκή. Εκτιμώ πως η επιδίωξη
εξόρυξης σχιστόλιθου γκαζιού στην Ευρώπη δεν δικαιολογείται. Οι κάτοικοι
δεν πρόκειται να δεχθούν τη μόλυνση της ατμόσφαιρας, των πόσιμων
υδάτων, ως αποτέλεσμα της εξόρυξης.

Ούτε η προοπτική εξόρυξης στο Ισραήλ και την Κύπρο σας ανησυχεί;
Στην υφαλοκρηπίδα που ερευνά το Ισραήλ υπάρχει γκάζι, αλλά όχι
σχιστόλιθο γκάζι. Ερευνες πραγματοποιούνται και στον βυθό της ΑΟΖ της
Κύπρου. Πρόκειται για μια ευαίσθητη περιοχή με πολλές πολιτικές
αντιπαραθέσεις, οι οποίες δεν έχουν επιτρέψει να δημιουργηθούν ακόμα
συνθήκες πλήρους βιομηχανικής εμπορικής εκμετάλλευσης. Είναι γεγονός ότι
η ζήτηση σε φυσικό αέριο αυξάνεται συνεχώς και αυτό πιστοποιεί πως η
παραδοσιακή εξόρυξη πέφτει με πιο γρήγορους ρυθμούς από ό,τι αρχικά είχε
υπολογιστεί. Χώρες όπως η Ολλανδία και η Αγγλία, έχουν αναγκαστεί να
μειώσουν την παραγωγή τους μερικές φορές.
Ολες αυτές τις ανάγκες
έρχεται να καλύψει το νέο σύμπλεγμα αγωγών, όπως ο βόρειος που ήδη
λειτουργεί και θα διπλασιαστεί η ροή του σύντομα, και ο νότιος…
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΙΑΤΣΟΣ

Ελλάδα

«Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος» στην ηλεκτρική ενέργεια

Δημοσιεύτηκε

στις

Χάρη στις τεχνολογικές εφαρμογές του ευέλικτου συνεχούς ρεύματος, η παραγωγή αιολικής και ηλιακής ενέργειας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη μπορεί να μετατραπεί από διακοπτόμενη και ασταθής σε ευέλικτη και αποδοτική καθαρή ενέργεια και στη συνέχεια να φτάσει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Η Κίνα διαθέτει εταιρείες ηλεκτρικού εξοπλισμού με τις πιο προηγμένες τεχνολογίες, προσφέρει ένα πλήρες φάσμα εξειδικευμένων προϊόντων και έχει την πιο ολοκληρωμένη βιομηχανική αλυσίδα

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ της Κίνας Σι Τζινπίνγκ δήλωσε ρητά ότι η χώρα μας θα συνεχίσει να εμβαθύνει τη συνεργασία της με τα κράτη-εταίρους της Πρωτοβουλίας «Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος» για την πράσινη ενέργεια. Η μετάβαση στην καθαρή ενέργεια αποτελεί σημαντικό μέρος του εθνικού σχεδίου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» και έχει καθοριστική σημασία για τη μελλοντική ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της Ελλάδας. Η Κίνα αποτελεί τον μεγαλύτερο παραγωγό και καταναλωτή ενέργειας παγκοσμίως, ενώ βρίσκεται στην κορυφή του κόσμου όσον αφορά το μέγεθος ανάπτυξης και χρήσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Ταυτόχρονα, διαθέτει πλούσια εμπειρία στα φωτοβολταϊκά, στην αιολική και την υδροηλεκτρική ενέργεια, καθώς και στη μεταφορά της παραγόμενης ισχύος σε μεγάλες αποστάσεις. Η χώρα μας επιθυμεί να ωθήσει τη διεθνή συνεργασία σε σχετικούς τεχνικούς τομείς, να συμβάλει στη μείωση του κόστους παραγωγής καθαρής ενέργειας σε παγκόσμιο επίπεδο και να στηρίξει τον πράσινο μετασχηματισμό και τη μείωση των ρύπων των διάφορων χωρών.

Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ενός διαδρόμου ηλεκτρικής ενέργειας αποτελεί θεμέλιο λίθο για την αναμόρφωση του ενεργειακού τοπίου της Ευρώπης. Η Ευρώπη χαρακτηρίζεται από τη μεγαλύτερη ενεργειακή εξάρτηση από εξωτερικές πηγές στον κόσμο. Για πολλά χρόνια, η μεταφορά φυσικού αερίου από την Ανατολή προς τη Δύση αποτελούσε σημαντικό μέσο κάλυψης του ενεργειακού εφοδιασμού της Ευρώπης. Ωστόσο, η κλιματική αλλαγή και οι παγκόσμιες γεωπολιτικές μεταβολές κατέστησαν ακόμη πιο επείγουσα την ανάγκη για ενεργειακή μετάβαση, με την ευρωπαϊκή ενεργειακή ανεξαρτησία να αποτελεί πλέον προτεραιότητα. Η Νοτιοανατολική Ευρώπη είναι πλούσια σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και χαρακτηρίζεται από χαμηλή ενεργειακή κατανάλωση. Αντίθετα, στην ευρωπαϊκή ενδοχώρα η ενεργειακή κατανάλωση είναι υψηλή. Υπ’ αυτές τις συνθήκες, η πρόταση για τη μεταφορά παραγόμενης ισχύος από τον Νότο στον Βορρά, δηλαδή η μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας από τη Νοτιοανατολική Ευρώπη προς το εσωτερικό της ευρωπαϊκής ηπείρου κερδίζει όλο και μεγαλύτερο έδαφος. Στην Κίνα λέμε ότι «αν επιζητείς τον πλούτο, φτιάξε πρώτα έναν δρόμο». Η φράση αυτή εμπεριέχει τη βασική λογική πίσω από την ταχεία ανάπτυξη των υποδομών της Κίνας τις τελευταίες δεκαετίες. Οι μεταφορές αποτελούν το κλειδί για τη μεγάλης κλίμακας μετακίνηση των παραγωγικών συντελεστών σε μεγάλες αποστάσεις. Το ίδιο ισχύει και για τα ενεργειακά ζητήματα. Εάν η Ευρώπη επιθυμεί την ενεργειακή ανεξαρτησία, πρέπει να μεταφέρει τεράστιες ποσότητες ενέργειας σε μεγάλες αποστάσεις. Η υλοποίηση αυτής της στρατηγικής απαιτεί τη δημιουργία ενός διαδρόμου ηλεκτρικής ενέργειας.

Ο Σιάο Τζουντσένγκ. Φωτ. ΑΠΕ-ΜΠΕ

Η ΕΛΛΑΔΑ αποτελεί σημαντικό κόμβο σε αυτόν τον ευρωπαϊκό διάδρομο της ηλεκτρικής ενέργειας. Χάρη στη μοναδική γεωγραφική της θέση ανάμεσα σε τρεις ηπείρους -την Ευρώπη, την Ασία και την Αφρική-, η χώρα αποτελεί εκ φύσεως σταθμό διαμετακόμισης ενέργειας. Ταυτόχρονα, η Ελλάδα διαθέτει άφθονες πηγές καθαρής ενέργειας, όπως ηλιακή και αιολική ενέργεια, που προσδίδουν στη χώρα έναν μοναδικό ρόλο με πολλές δυνατότητες στο περιφερειακό ενεργειακό τοπίο.

Η ΣΙΝΟΕΛΛΗΝΙΚΗ συνεργασία στην ηλεκτρική ενέργεια βασίζεται στους συμπληρωματικούς πόρους των δύο χωρών και διαθέτει τεχνολογικά πλεονεκτήματα και ευρείες προοπτικές. Ωστόσο, για να μπορέσει η Ελλάδα να διαδραματίσει στο έπακρο τον ρόλο της στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, πρέπει πρώτα να αντιμετωπιστεί μια σειρά προκλήσεων, ιδιαιτέρως σε τεχνικό επίπεδο. Καθώς η χώρα βρίσκεται σχετικά μακριά από το κέντρο της ευρωπαϊκής ηπείρου, στα παραδοσιακά μέσα μεταφοράς ενέργειας εναλλασσόμενου ρεύματος εμφανίζονται προβλήματα όπως μεγάλες απώλειες ισχύος και περιορισμένες αποστάσεις μεταφοράς. Για τον λόγο αυτό, κατά την ανάπτυξη του ελληνικού δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στις προηγμένες τεχνολογίες μεταφοράς συνεχούς ρεύματος, και ιδιαιτέρως στις τεχνολογίες ευέλικτου συνεχούς ρεύματος και εξαιρετικά υψηλής τάσης, έτσι ώστε να επιτευχθεί αποτελεσματική μεταφορά ενέργειας σε μεγάλες αποστάσεις. Χάρη στις τεχνολογικές εφαρμογές του ευέλικτου συνεχούς ρεύματος, η παραγωγή αιολικής και ηλιακής ενέργειας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη μπορεί να μετατραπεί από διακοπτόμενη και ασταθής σε ευέλικτη και αποδοτική καθαρή ενέργεια και στη συνέχεια να φτάσει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες μέσω ενός δικτύου μεταφοράς συνεχούς ρεύματος εξαιρετικά υψηλής τάσης.

Η ΚΙΝΑ διαθέτει εταιρείες ηλεκτρικού εξοπλισμού με τις πιο προηγμένες τεχνολογίες, προσφέρει ένα πλήρες φάσμα εξειδικευμένων προϊόντων και έχει την πιο ολοκληρωμένη βιομηχανική αλυσίδα στον κόσμο. Η σειρά των κινεζικών αυτών προϊόντων μπορεί να καλύψει πλήρως τις ανάγκες των διάφορων ενεργειακών έργων. Οι χώρες μας αλληλοσυμπληρώνονται σε πόρους και τεχνολογία, δημιουργώντας ευρείες προοπτικές συνεργασίας στον τομέα αυτό.

ΕΙΜΑΙ σίγουρος ότι το μεγάλο έργο του ευρωπαϊκού διαδρόμου της ηλεκτρικής ενέργειας θα προωθήσει τη συνεργασία ανάμεσα στις κινεζικές και τις ελληνικές επιχειρήσεις και θα ωφελήσει τους Ευρωπαίους, συμβάλλοντας περαιτέρω στην ευημερία των λαών μας.

Ναυτεμπορική

Συνέχεια ανάγνωσης

Ενεργειακά-Αγωγοί

Γιατί στην Κίνα οι πυρηνικοί σταθμοί «φυτρώνουν σαν τα μανιτάρια»

Δημοσιεύτηκε

στις

REUTERS/Mike Blake//File Photo

Οι σταθμοί παραγωγής πυρηνικής ενέργειας στην Κίνα «ξεφυτρώνουν» συνεχώς

Την τελευταία δεκαετία, η χώρα έχει προσθέσει περισσότερα από 34 γιγαβάτ πυρηνικής δυναμικότητας, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό των αντιδραστήρων σε 55, ενώ άλλοι 23 είναι υπό κατασκευή.

Για την ιστορία, οι Ηνωμένες Πολιτείες εξακολουθούν να έχουν τον μεγαλύτερο «στόλο» πυρηνικών εργοστασίων στον κόσμο με 94 αντιδραστήρες.

Οι ΗΠΑ «χρειάστηκαν όμως σχεδόν 40 χρόνια για να αναπτύξουν την ίδια δυνατότητα πυρηνικής ενέργειας, που πέτυχε η Κίνα σε μόλις 10 χρόνια», ανέφερε το αμερικανικό υπουργείο Ενέργειας, σε σημείωμα που δημοσιεύθηκε την περασμένη Δευτέρα και υπογραμμίζει την ταχεία ανάπτυξη της κινεζικής πυρηνικής ενέργειας.

Στα τέλη του 2023  και μετά από 10 χρόνια εργασιών, η Κίνα έθεσε σε λειτουργία το πρώτο πυρηνικό εργοστάσιο 4ης γενιάς, στον κόσμο. Κατασκευάστηκε στον κόλπο Σιντάο, στην επαρχία Σαντόγκ που τροφοδοτείται από δύο μικρούς υψηλής θερμοκρασίας αερόψυκτους αρθρωτούς αντιδραστήρες (SMR), με ισχύ 210 μεγαβάτ ο καθένας.

Το ιδιαίτερο με τους αντιδραστήρες αυτούς είναι ότι λέγεται ότι είναι ασφαλέστεροι και πιο αποτελεσματικοί από τους συνηθισμένους. Το ραδιενεργό καύσιμο συσκευάζεται σε μπάλες, διαμέτρου 6 εκατοστών και επομένως είναι ελαφρώς μικρότερες από μια μπάλα του τένις. Κάθε αντιδραστήρας περιέχει έως και 430.000 από αυτές τις μπάλες. Μία σφαίρα λέγεται ότι αποδίδει τόση ενέργεια όσο 1,5 τόνος άνθρακα.

Και στο φεγγάρι

Ταυτόχρονα, η Κίνα μαζί με τη Ρωσία εξετάζουν το ενδεχόμενο κατασκευής πυρηνικού σταθμού στη Σελήνη μεταξύ 2033 και 2035. Μια σκέψη που δεν είναι παράλογη.

Είναι γνωστό ότι η Κίνα έχει σχεδιάσει να στείλει αστροναύτες στη Σελήνη πριν από το 2030.

Η Κίνα είναι πάντως ο μεγαλύτερος καταναλωτής πρώτων υλών στον κόσμο και η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομική δύναμη στον κόσμο, πίσω από τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Μια οικονομία αυτού του μεγέθους χρειάζεται να παράγει τεράστιες ποσότητες ενέργειας για να συνεχίσει και να παρέχει ηλεκτρική ενέργεια στη βιομηχανία της και στους περισσότερους από 1,4 δισεκατομμύρια, κατοίκους της.

Ταυτόχρονα, η πρόκληση είναι μεγάλη, καθώς το Πεκίνο χρειάζεται να μειώσει και τις εκπομπές CO2. Για το λόγο αυτό, η Κίνα έχει ένα σαφές σχέδιο: να γίνει η πρώτη δύναμη  παραγωγής πυρηνικής ενέργειας, στον κόσμο.

Το σχέδιο αυτό εξελίσσεται με μεγάλη ταχύτητα  και η Κίνα αναμένεται στα επόμενα 10 χρόνια να ξεπεράσει τις ΗΠΑ στην παραγωγή πυρηνικής ενέργειας, σύμφωνα με υπολογισμούς του BloombergNEF και του Ινστιτούτου Ενεργειακής Έρευνας .

Σήμερα, οι Ηνωμένες Πολιτείες παρέχουν περίπου το 30,3% της παγκόσμιας πυρηνικής παραγωγής, αλλά η πρόοδός τους ουσιαστικά έχει σταματήσει, ενώ η Κίνα έχει πολλαπλασιάσει το δυναμικό της. Μόνο εφέτος, τρεις ή τέσσερις νέοι αντιδραστήρες θα προστεθούν στο εθνικό πυρηνικό δυναμικό, που θα ανεβάσουν την ισχύ της Κίνας σε περίπου 60,8 γιγαβάτ, λέει ο Λου Τιεζόνγκ, πρόεδρος της China National Nuclear Corporation, στο πρακτορείο Bloomberg.

Οι πυρηνικοί στόχοι

Η Κίνα ποντάρει στην πυρηνική ενέργεια εδώ και χρόνια, ενώ οι προηγμένες χώρες της Δύσης «περιθωριοποίησαν» την παραγωγή τους και τώρα, που έχουν παγιδευτεί στην ενεργειακή κρίση, δεν έχουν τα εργαλεία για να αναπληρώσουν τον χαμένο χρόνο.

Ταυτόχρονα, οι Κινέζοι είναι πολύ καλοί στο σχεδιασμό και την εκτέλεση αυτού του τύπου πολύπλοκων και ακριβών βιομηχανικών εγκαταστάσεων. Ενώ η Δύση έχει σχεδόν ξεχάσει πώς να κατασκευάσει ένα πυρηνικό εργοστάσιο.

Για παράδειγμα, ο τελευταίος πυρηνικός σταθμός που ξεκίνησε να κατασκευάζεται στη Γηραιά Ήπειρο ήταν το 2005 στη Φινλανδία και τελικά εγκαινιάστηκε το 2021, μετά από χρόνια καθυστερήσεων και υπερβάσεων κόστους.

Οι ειδικοί λένε ότι η ΕΕ και άλλες προηγμένες χώρες έχουν χάσει αυτό που είναι γνωστό ως τεχνογνωσία της παραγωγής συμβατικών πυρηνικών σταθμών. Η αλυσίδα εφοδιασμού για την κατασκευή ενός συμβατικού πυρηνικού εργοστασίου έχει σκουριάσει, δεν υπάρχουν εταιρείες που να παρέχουν υποστήριξη ή το ανθρώπινο κεφάλαιο έτοιμο να το κάνει γρήγορα και αποτελεσματικά.

Στην Κίνα συμβαίνει το αντίθετο. Οι κινεζικές εταιρείες ολοκληρώνουν μάλιστα την ανέγερση αντιδραστήρων και στο εξωτερικό σε σχετικά ελκυστικά χρονικά πλαίσια. Η Κίνα κατασκεύασε με επιτυχία έξι πυρηνικούς αντιδραστήρες στο Πακιστάν, σε λιγότερο από έξι χρόνια τον καθένα.

Πυρηνική βοήθεια και στην Τουρκία

Η Τουρκία υποστηρίζει επίσης ότι είναι κοντά στην επίτευξη συμφωνίας με την Κίνα για την κατασκευή νέου πυρηνικού σταθμού.

Ο υπουργός Ενέργειας Αλπαρσλάν Μπαϊρακτάρ είπε ότι οι συνομιλίες θα μπορούσαν να ολοκληρωθούν «σε λίγους μήνες», αφού Κινέζοι αξιωματούχοι επισκέφθηκαν πρόσφατα την πιθανή τοποθεσία του μελλοντικού σταθμού ηλεκτροπαραγωγής κοντά στα σύνορα με τη Βουλγαρία και την Ελλάδα. «Είμαστε σε συζητήσεις με μια κινεζική εταιρεία για μεγάλο χρονικό διάστημα», δήλωσε ο Μπαϊρακτάρ.

Ναυτεμπορική

Συνέχεια ανάγνωσης

Ελλάδα

Τι συμβαίνει με τους υδρογονάνθρακες: Η περιπέτεια της Energean, η Κρήτη και η ExxonMobil

Δημοσιεύτηκε

στις

Γραφειοκρατία και δικαστικές προσφυγές προβληματίζουν ExxonMobil, Energean και HELLENiQ ENERGY

Τον Νοέμβριο του 2023 η Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας ενέκρινε με απόφαση της τους περιβαλλοντικούς όρους για την πρώτη μετά από δεκαετίες ερευνητική γεώτρηση υδρογονανθράκων στην Ελλάδα.

Ουσιαστικά μετά από 9 ολόκληρα χρόνια από τότε που παραχωρήθηκε η το block «Ιωάννινα» άνοιξε ο δρόμος για την πρώτη γεώτρηση. Εννέα χρόνια κατά τα οποία οι επενδυτές Repsol (αποχώρησε) και η Energean ήρθαν αντιμέτωπες με δικαστικές προσφυγές κατά των σεισμικών ερευνών αλλά και με μπόλικη γραφειοκρατία καθώς και με κυβερνητικές παλινωδίες ως προς τη στήριξη ή μη των ερευνών για υδρογονάνθρακες.

Η περιοχή έχει μισθωθεί από την ελληνικών συμφερόντων Energean, η οποία δραστηριοποιείται στον Πρίνο και φυσικά στα πλούσια σε υδρογονάνθρακες υπεράκτια κοιτάσματα του Ισραήλ κ.α.

Η περιπέτεια της Energean

Βάση του χρονοδιάγραμματος η Energean επρόκειτο να εκκινήσει τις διαδικασίες προετοιμασίας της γεώτρησης, για την οποία έχουν ταχθεί υπέρ όλοι οι τοπικοί φορείς, η περιφέρεια και άλλες αρμόδιες υπηρεσίες.

Και πράγματι ξεκίνησε την αναζήτηση λιμανιού, γεωτρύπανου την αδειοδοτική διαδικασία για το εργοτάξιο κλπ.

Μόλις τον Φεβρουάριο του 2024 ομάδα κατοίκων και άλλων συλλογικών φορέων προσέφυγαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά της απόφασης του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας η οποία, ειρήσθω εν παρόδω, έλαχε καθολικής θετικής γνωμοδότησης!

Το ΣτΕ αποφάσισε να εκδικάσει την υπόθεση τον Οκτώβριο του 2024… Δηλαδή 8 μήνες μετά την προσφυγή και μία επένδυση της τάξης των 35 με 40 εκατ. ευρώ μόνο στη φάση της πρώτης γεώτρησης βρίσκεται στον αέρα…

Ο χρόνος εκδίκασης της προσφυγής και της έκδοσης της απόφασης λειτουργεί αποτρεπτικά για τους επενδυτές, σύμφωνα με πηγές της πετρελαϊκής αγοράς.

Η Κρήτη και η ExxonMobil

Αντίστοιχα προβλήματα είχαν αντιμετωπίσει και πριν από δύο χρόνια η τότε κοινοπραξία των TotalEnergies – ExxonMobil – HELLENiQ ENERGY στα δύο πολλά υποσχόμενα σε κοιτάσματα φυσικού αερίου υπεράκτια blocks της Κρήτης.

Το αποτέλεσμα ήταν τον Απρίλιο του 2022 να αποχωρήσει η γαλλική TotalEnergies μη πιστεύοντας στην ταχύτητα απονομής της Δικαιοσύνης, όπως είχε διαπιστώσει άλλωστε και με τις δικαστικές προσφυγές κατά της απόφασης για τις σεισμικές έρευνες.

Η ExxonMobil πήρε πάνω της τις παραχωρήσεις «Δυτικά της Κρήτης» και «Νοτιοδυτικά της Κρήτης» αναλαμβάνοντας ρόλο operator με εταίρο την HELLENiQ ENERGY τις σεισμικές έρευνες.

Οι δύο εταιρείες βρίσκονται στο στάδιο της λήψης επενδυτικής απόφασης για το αν θα διενεργήσουν ή όχι την πρώτη ερευνητική γεώτρηση στην Κρήτη με εκτιμώμενο χρόνο λήψης της απόφασης από 12 έως 18 μήνες.

Πηγές αναφέρουν στον ΟΤ, ότι υπάρχει προβληματισμός στην κοινοπραξία για το ενδεχόμενο δικαστικής προσφυγής όταν κι εφόσον προχωρήσουν στην απόφαση για γεώτρηση.

Ο κ. Κυριάκος Μητσοτάκης

Την άνοιξη του 2022 ο ίδιος ο πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης, λίγο μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και την ενεργειακή κρίση ανακοίνωσε την κυβερνητική απόφαση για την επίσπευση του ερευνητικού προγράμματος στα θαλάσσια blocks της Κρήτης και του Ιονίου Πελάγους καθώς και του χερσαίου στα «Ιωάννινα».

Η Ελληνική Διαχειριστική Εταιρεία Υδρογονανθράκων και Ενεργειακών Πόρων (ΕΔΕΥΕΠ) έτρεξε σε συνεργασία με τις πετρελαϊκές ταχύτατα τις σεισμικές έρευνες.

Όμως, η νέα δικαστική προσφυγή στο χερσαίο μπλοκ στα Ιωάννινα, προβληματίζει. Και κυρίως προβληματίζει ο χρόνος της έκδοσης των αποφάσεων αλλά και η διάρκεια της υπομονής των επενδυτών, όπως τουλάχιστον σημειώνουν στον ΟΤ παράγοντες της πετρελαϊκής αγοράς.

Το «μπλοκ 10»

Πριν από λίγες ημέρες, η κυβέρνηση ανακοίνωσε τη δημιουργία θαλάσσιου πάρκου στην περιοχή του «μπλοκ 10» στο Ιόνιο Πέλαγος στον Κυπαρισσιακό Κόλπο το οποίο έχει μισθωθεί για έρευνες υδρογονανθράκων από την HELLENiQ ENERGY.

Και στο οποίο δαπανήθηκαν μερικά εκατομμύρια ευρώ για σεισμικές έρευνες.

Ουσιαστικά, αν και η κυβέρνηση είχε αποφασίσει την εκμετάλλευση πιθανών κοιτασμάτων υδρογονανθράκων λίγους μήνες μετά υπαναχώρησε και έριξε απαγορευτικό.

Οι αντιδράσεις

Οι πετρελαϊκές που έλαβαν σοβαρά υπόψη τους τις ανακοινώσεις του πρωθυπουργού την άνοιξη του 2022 έρχονται αντιμέτωπες με νέα δεδομένα.

Αυτό τουλάχιστον υποστηρίζουν στον ΟΤ πηγές από το χώρο του upstream.

Και το πλέον ανησυχητικό είναι πώς βλέπουν την πρόκληση νέων εμποδίων και νέων αντιδράσεων.

Σήμερα 29 Απριλίου η «Πανελλαδική συνέλευση για την προστασία της Ελληνικής Τάφρου» με ανακοίνωση της προανήγγειλε ουσιαστικά το μπλοκάρισμα των όποιων ερευνών για υδρογονάνθρακες σε Κρήτη και Ιόνιο Πέλαγος: «Μέσα στην δήθεν προστατευόμενη θαλάσσια περιοχή που προβλέπεται στο Ιόνιο, υπάρχει το λεγόμενο «μπλοκ 10» στον Κυπαρισσιακό κόλπο ήδη παραχωρημένο σε πετρελαϊκές εταιρείες για έρευνα και εξόρυξη υδρογονανθράκων», αναφέρει η οργάνωση και συνεχίζει: «Και πως νοείται προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος όταν στην διπλανή από την εξαγγελθείσα προστατευόμενη περιοχή του Ιονίου, στο μπλοκ Νοτιοδυτικά τη Κρήτης, μέχρι προχθές εξαπολύονταν οι ηχητικές βόμβες των τρισδιάστατων σεισμικών ερευνών που διώχνουν ή και θανατώνουν τα θαλάσσια θηλαστικά, ενώ αν προχωρήσουν σε δοκιμαστικές ή παραγωγικές γεωτρήσεις, αύριο θα γειτνιάζει με μία βιομηχανική θαλάσσια ζώνη γεμάτη πλατφόρμες εξόρυξης, αγωγούς μεταφοράς, πλοία εφοδιασμού και πλοιάρια απορρύπανσης που θα προσπαθούν να μαζέψουν τις αναμενόμενες διαρροές πετρελαιοειδών;»

Και τέλος προαναγγέλλει κινητοποιήσεις πάσας μορφής: «Θα πιέσουμε προς πάσα κατεύθυνση για να γίνει το αυτονόητο και ολόκληρη η Ελληνική Τάφρος να μπει σε καθεστώς απολύτου προστασίας, χωρίς ηχητικές βόμβες, τρυπάνια και πλατφόρμες εξόρυξης, χωρίς σόναρ και στρατιωτικές ασκήσεις, χωρίς την ανεξέλεγκτη κυκλοφορία των πλοίων».

Νέοι εταίροι

Οι προαναφερόμενες εξελίξεις και ιδίως η καθυστέρηση στην απονομή Δικαιοσύνης για επενδυτικές αποφάσεις λέγεται στην αγορά πώς προκαλεί κι άλλα εμπόδια.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι πετρελαϊκές που έχουν αναλάβει τις παραχωρήσεις αναζητούν εταίρους για να επενδύσουν από κοινού και να μοιράσουν το κόστος των ερευνών και γεωτρήσεων.

Ωστόσο, οι χρονοβόρες διαδικασίες τρενάρουν τα όποια deals και επί της ουσίας αποθαρρύνουν τις επενδύσεις, λένε στην αγορά.

Πριν από ένα χρόνο είχε ακουστεί και το όνομα του κολοσσού της Chevron ότι ενδιαφερόταν να εισέλθει σε παραχωρήσεις του Ιονίου.

Όλες οι εξελίξεις γύρω από το ελληνικό upstream δείχνουν να έχουν παγώσει και να μην προχωρά καμία νέα επενδυτική κίνηση.

Πηγή: ot.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή