Ακολουθήστε μας

Μάριος Πούλλαδος

Η Ανατολική Μεσόγειος ως θέατρο επιχειρήσεων Χούθι-Χεζμπολάχ

Δημοσιεύτηκε

στις

Ποιες οι στρατιωτικές δυνατότητες του «άξονα αντίστασης» – Ανησυχία για εμπορικές – ενεργειακές οδούς

Γράφει ο Μάριος Πούλλαδος

Τις τελευταίες εβδομάδες οι Χούθι ισχυρίζονται πως έχουν στοχοποιήσει εμπορικά πλοία στη Μεσόγειο Θάλασσα, συμπεριλαμβανομένου του βασικού ισραηλινού λιμανιού της Χάιφα. Ωστόσο, το Ισραήλ έχει μέχρι στιγμής αναχαιτίσει πυραύλους και μη επανδρωμένα αεροσκάφη που εκτοξεύτηκαν από την Υεμένη και το Ιράκ, ιδιαίτερα προς το Εϊλάτ, πράγμα που σημαίνει, σύμφωνα με αναλυτές, ότι τα εναέρια όπλα των Χούθι πιθανότατα θα καταστραφούν πριν φτάσουν στους στόχους τους στη Μεσόγειο.

Οι πιο πάνω ισχυρισμοί, αν και προκαλούν πανικό όταν αναμεταδίδονται από ΜΜΕ και τρομοκρατούν την κοινή γνώμη, θα πρέπει να ερμηνευτούν ψύχραιμα στο πλαίσιο του ψυχολογικού πολέμου και της προπαγανδιστικής εκστρατείας των Χούθι προς το παρόν. Αξίζει να σημειωθεί πως τουλάχιστον μία ναυτιλιακή εταιρεία έχει αρνηθεί τον ισχυρισμό των Χούθι για επίθεση σε ένα από τα σκάφη της στη Μεσόγειο.

Συντονισμός άξονα αντίστασης

Όπως σημειώνει σχετική ανάλυση του Washington Institute, oι επαναλαμβανόμενοι ισχυρισμοί για χτυπήματα πλοίων κοντά στο Ισραήλ ή στο Ισραήλ συμπίπτουν με τις απειλές της Χεζμπολάχ να στοχοποιήσουν ισραηλινά λιμάνια και άλλες κρίσιμες υποδομές σε περίπτωση ευρύτερου πολέμου. Φαίνεται, μάλιστα, ότι η εκστρατεία των μέσων ενημέρωσης των Χούθι διεξάγεται σε συντονισμό με άλλες ομάδες, που θεωρούνται μέρος του «άξονα αντίστασης», ιδιαίτερα εν μέσω ανησυχιών για μια μεγαλύτερη σύγκρουση Χεζμπολάχ-Ισραήλ.

Πάντως η απειλή του Νασράλα κατά της Κύπρου θα πρέπει επίσης να εξεταστεί στο πλαίσιο των δηλώσεων εν καιρώ πολέμου του Ιράν και των αντιπροσώπων του σχετικά με τη διακοπή των ζωτικών οδών μεταφοράς προς το Ισραήλ μέσω της Ανατολικής Μεσογείου. To Αυστραλιανό Συμβούλιο Εβραϊκών Υποθέσεων (AIJAC) υπενθυμίζει πως ήδη από την 1η Νοεμβρίου, ο Ανώτατος Ηγέτης του Ιράν, Αλί Χαμενεΐ, ζήτησε μια κοινή ισλαμική προσπάθεια για τον αποκλεισμό των αποστολών πετρελαίου και τροφίμων στο Ισραήλ, ως απάντηση στον πόλεμο της Γάζας. Έκτοτε, οι Χούθι, οι ιρακινές σιιτικές πολιτοφυλακές και άλλα μέλη του αποκαλούμενου «άξονα αντίστασης» της Τεχεράνης έχουν απειλήσει τα ισραηλινά λιμάνια και τη ναυτιλία και εξαπέλυσαν επιθέσεις προς την κατεύθυνσή τους. Για παράδειγμα, πολλά μη επανδρωμένα αεροσκάφη της ιρακινής πολιτοφυλακής, που καταρρίφθηκαν πάνω από τα Υψίπεδα του Γκολάν, πιστεύεται ότι κατευθύνονταν προς το λιμάνι της Χάιφα.

Δυνατότητες και προθέσεις της Χεζμπολάχ

Πάντως το AIJAC ισχυρίζεται ότι η Χεζμπολάχ έχει μια σειρά επιλογών για να υποστηρίξει την απειλή του Νασράλα κατά της Κύπρου. «Η ομάδα πιστεύεται ότι διαθέτει ένα μεγάλο οπλοστάσιο πυραύλων εδάφους-εδάφους υψηλής ακρίβειας, κυρίως της οικογένειας Fateh, ιρανικής κατασκευής, που καλύπτουν εμβέλεια από 250 έως 1.000 χιλιόμετρα, ενώ φέρει κεφαλή 450 κιλών με εκρηκτική δύναμη. Πιθανότατα έχει επίσης αντιπλοϊκούς βαλλιστικούς πυραύλους και πυραύλους «Κρουζ» παρόμοιους σε ποιότητα και ποσότητα με αυτούς που χρησιμοποίησαν οι Χούθι εναντίον διεθνών πλοίων στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας από τον Νοέμβριο – συμπεριλαμβανομένου του προηγμένου ρωσικού Yakhont, ενός υπερηχητικού όπλου με βεληνεκές 300 km».

Ως εκ τούτου, συνεχίζει η ανάλυση, «η Χεζμπολάχ δεν θα είχε κανένα πρόβλημα να στοχεύσει την αεροπορική βάση του Ακρωτηρίου της Βρετανίας, το ραντάρ παρακολούθησης PLUTO II, που βρίσκεται κοντά της, ή το ραντάρ συλλογής πληροφοριών και σημάτων στο Τρόοδος».

«Η συντριβή αυτών των εγκαταστάσεων και των άλλων αμυντικών συστημάτων του νησιού στην ξηρά και στη θάλασσα θα απαιτούσε έναν πολύ μεγάλο αριθμό πυραύλων και μη επανδρωμένων αεροσκαφών, τους οποίους η Χεζμπολάχ μπορεί να διστάζει να αφιερώσει, από φόβο μήπως εξαντλήσει το οπλοστάσιο που θα χρησιμοποιούσε ταυτόχρονα εναντίον του Ισραήλ», αναφέρει το AIJAC, προσθέτοντας πως, πράγματι, δεν είναι σαφές εάν ο Νασράλα είναι πραγματικά πρόθυμος να συνεχίσει τη σκληρή ρητορική του κατά της Κύπρου, δεδομένου του κινδύνου να παρασύρει περισσότερες χώρες της ΕΕ σε μια πιθανή σύγκρουση.

Τον Ιούλιο του 2022, η συμμαχική ομάδα του Ιράν εκτόξευσε drones με στόχο το Karish στην ισραηλινή ΑΟΖ μετά από διαφωνίες μεταξύ Ισραήλ και Λιβάνου σχετικά με τα θαλάσσια σύνορά τους στην Ανατολική Μεσόγειο Θάλασσα. Τα drones αναχαιτίστηκαν με επιτυχία. Ένας εκπρόσωπος της Energean, ο χειριστής του Karish, δήλωσε αυτήν την εβδομάδα στο The National ότι η εταιρεία είναι «απολύτως σίγουρη» για την ικανότητα του ισραηλινού στρατού να προστατεύει στρατηγικά περιουσιακά στοιχεία.

Στρατιωτικές δυνατότητες Χούθι εναντίον πλοίων

Οι Χούθι, από την άλλη, διαθέτουν ένα ευρύ φάσμα όπλων, όπως βαλλιστικούς πυραύλους και πυραύλους «Κρουζ» καθώς και drones, που θα μπορούσαν ν’ αποτελέσουν σημαντική απειλή για τη ναυτιλία και τα λιμάνια στην Ερυθρά Θάλασσα, στο Μπαμπ αλ-Μαντάμπ, στον Κόλπο του Άντεν και την Αραβική Θάλασσα. Ωστόσο, παρά τους ισχυρισμούς της ομάδας ότι τα επιθετικά drones Sammad-4 και Waid (OWAD) έχουν βεληνεκές άνω των δύο χιλιάδων χιλιομέτρων, δεν είναι πιθανό οι Χούθι να εκτοξεύσουν πυραύλους που θα μπορούν να ξεπεράσουν τα χίλια χιλιόμετρα. Με βάση τις διαθέσιμες πληροφορίες που επικαλούνται αμερικανικά ινστιτούτα, είναι επομένως πολύ απίθανο να επιτεθούν σε λιμενικές εγκαταστάσεις της Χάιφα ή θαλάσσιους στόχους στην Ανατολική Μεσόγειο απευθείας από την Υεμένη χρησιμοποιώντας drones και αντιπλοϊκούς πυραύλους.

Η απόσταση από τη Χάιφα έως τις γνωστές τοποθεσίες εκτόξευσης μη επανδρωμένων αεροσκαφών των Χούθι είναι δύο χιλιάδες χιλιόμετρα σε απευθείας γραμμή και περίπου 2.200 χιλιόμετρα για μια πιο ρεαλιστική διαδρομή πτήσης κατά μήκος της μέσης γραμμής της Ερυθράς Θάλασσας και της ανατολικής ερήμου του Σινά.

Περιφερειακή ασπίδα αναχαίτισης

Η ισραηλινή αεροπορική και αντιπυραυλική άμυνα και άλλων χωρών της περιοχής, καθώς και των Ηνωμένων Πολιτειών, έχουν αποδειχθεί πολύ ικανές να αναχαιτίσουν οποιεσδήποτε τέτοιες απειλές πυραύλων και αεραγωγών κατά του Ισραήλ. Υπάρχει συνεργασία, συμπεριλαμβανομένης της ανταλλαγής πληροφοριών μέσω συνδέσμων δεδομένων, των email προτεραιότητας, των μηνυμάτων κειμένου και των τηλεφωνικών γραμμών επικοινωνίας.

Η κυβέρνηση Μπάιντεν έχει αφιερώσει μεγάλες προσπάθειες για να αποτρέψει την περαιτέρω κλιμάκωση μεταξύ του Ισραήλ και της Χεζμπολάχ, αναπτύσσοντας πρόσφατα την ομάδα κρούσης του αεροπλανοφόρου USS Eisenhower στην Ανατολική Μεσόγειο, σε μια προσπάθεια ν’ αποτρέψει ανεπιθύμητη έκβαση. Η δημόσια στάση με το Ισραήλ και την Κύπρο είναι ένα σημαντικό βήμα σε αυτήν την περίοδο κρίσης. Σημειωτέον, η ομιλία του Νασράλα ήρθε μόλις μία ημέρα αφότου το Υπουργείο Εξωτερικών των ΗΠΑ φιλοξένησε τον Υπουργό Εξωτερικών της Κύπρου κ. Κόμπο και ανακοίνωσε τον πρώτο στρατηγικό διάλογο μεταξύ των δύο χωρών. Το ερώτημα που παραμένει είναι σε ποιο βαθμό και με τρόπο θα αλλάξει η στάση των ΗΠΑ σε περίπτωση επανεκλογής του Ντόναλντ Τραμπ;

Πηγή: Σημερινή

Κύπρος

Μάριος Πούλλαδος στη Σημερινή: Τα διαπιστευτήρια της λυκοφιλίας Αθήνας – Άγκυρας

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Από την τουριστική διπλωματία, στα γλυπτά του Παρθενώνα μέχρι το επιστέγασμα της αλληλοϋποστήριξης στον ΟΑΣΕ

Πέρασε μισός χρόνος από την υπογραφή της περιβόητης «Διακήρυξης των Αθηνών», στις 7 Δεκεμβρίου 2023, από τον Έλληνα Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και τον Τούρκο Πρόεδρο, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν. Τα σήματα που εκπέμπουν οι δυο κυβερνήσεις και κυρίως η κατευναστική στάση των Αθηνών ενισχύουν την ανησυχία εκείνων που πιστεύουν ότι στον βωμό της «θετικής ατζέντας» το Κυπριακό και συνάμα η τύχη ολόκληρου του κυπριακού Ελληνισμού θυσιάστηκε ως άλλη Ιφιγένεια εν Αυλίδι.

Ακολουθούν μια σειρά από γεγονότα και εξελίξεις, που το τελευταίο διάστημα καταδεικνύουν ότι η επαναπροσέγγιση μεταξύ Αθήνας-Άγκυρας διευρύνεται σε πολλαπλούς οικονομικο-πολιτιστικούς τομείς την ώρα που σε στρατηγικό επίπεδο οι επιδιώξεις και η αναθεωρητική ατζέντα της Άγκυρας σε Αιγαίο και Ανατολική Μεσόγειο παραμένουν αναλλοίωτες.

Τουριστική διπλωματία

Συνολικά 50.000 Τούρκοι τουρίστες αναμένεται να ταξιδέψουν την επόμενη εβδομάδα στην Ελλάδα, όπως μεταδίδουν τα τουρκικά μέσα ενημέρωσης. Αφορμή είναι οι διακοπές για το Μπαϊράμι, οι οποίες, λόγω και της επιπλέον αργίας που έδωσε ο Ερντογάν στους εργαζομένους, διαρκούν από τις 15 ώς τις 23 Ιουνίου. «Εννέα ημέρες αργίας και η Ελλάδα είναι καλύτερη σε υπηρεσίες, αλλά και φθηνότερη», αναφέρουν τα τουρκικά δημοσιεύματα. Στην Αθήνα «βλάστησαν» μάλιστα το τελευταίο διάστημα υποκαταστήματα, στα οποία εκδίδονται τουρκικές βίζες… (ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ από την Αθήνα).

Η κίνηση ματ με Γλυπτά Παρθενώνα

Με διθυραμβικούς τίτλους και άρθρα πολλά ελλαδικά ΜΜΕ εκθείαζαν μέσα στη βδομάδα τη στάση της Τουρκίας για τα Γλυπτά του Παρθενώνα. Ουσιαστικά, η Άγκυρα αρνήθηκε την ύπαρξη οθωμανικού φιρμανιού που δήθεν δόθηκε στον Έλγιν για μεταφορά των Γλυπτών στο εξωτερικό. Με τον τρόπο αυτό υπάρχει ουσιαστικά κατάρριψη του βασικού επιχειρήματος του Βρετανικού Μουσείου για να κρατά εγκλωβισμένα τα μάρμαρα του Παρθενώνα. Η προϊσταμένη του Τμήματος Καταπολέμησης του Λαθρεμπορίου του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού της Τουρκίας, Ζεϊνέπ Μποζ, σε δηλώσεις της στην ΕΡΤ, δήλωσε πως η χώρα της στηρίζει την επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα στην Ελλάδα πολλά χρόνια και πρόσθεσε, μεταξύ άλλων: «Εγώ ανυπομονώ να δω την ημέρα που τα Μάρμαρα του Παρθενώνα θα σμίξουν με τον ουρανό που τους αξίζει σε εκείνο το καταπληκτικό Μουσείο της Ακρόπολης». Την ώρα που οι δηλώσεις της αναμεταδίδονταν σε πολλά ελλαδικά ΜΜΕ, στο στρατιωτικό αεροδρόμιο του Νταλαμάν, απέναντι στη Ρόδο, ένα τουρκικό αεροσκάφος, αφού μπήκε στο FIR Αθηνών χωρίς να καταθέσει σχέδιο πτήσης, πέταξε στον άξονα του παράνομου τουρκολιβυκού μνημονίου, με κατεύθυνση τον Κόλπο της Σύρτης.

Υποκρισία για Σχολή της Χάλκης

Ο Ερντογάν έλαβε πριν από ένα μήνα την απόφαση να μετατρέψει τη Μονή της Χώρας σε τζαμί, προκαλώντας διπλωματική αμηχανία στην Αθήνα. Παράλληλα, όμως, πριν από μερικές ημέρες στον τουρκικό Τύπο διακινήθηκαν σενάρια για επαναλειτουργία της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης, όπου γίνεται λόγος για κινήσεις της τουρκικής κυβέρνησης, με στόχο το άνοιγμά της. Συγκεκριμένα, η εφημερίδα Karar, με τίτλο «Έκπληξη στη Θεολογική Σχολή», αναφέρει ότι στις 29 Μαΐου, ο Υπουργός Παιδείας της Τουρκίας, Γιουσούφ Τεκίν, επισκέφθηκε τη Σχολή και «συναντήθηκε με τους αρμόδιους του Πατριαρχείου και της ρωμαίικης κοινότητας». Ο ισχυρισμός του Τούρκου Υπουργού Παιδείας Γιουσούφ -πως ο ίδιος θα ήθελε να δει τη Θεολογική Σχολή της Χάλκης ανοιχτή- θα πρέπει να ερμηνευτεί πάντως εκτός κάδρου της «ελληνοτουρκικής φιλίας», αλλά σαν κίνηση που έχει ως βασικό αποδέκτη τις ΗΠΑ και τις επικρίσεις που ασκούν στην Άγκυρα μέσω εκθέσεων για τις θρησκευτικές ελευθερίες.

Συμμετοχή Τουρκίας στα Ποσειδώνια

Στη συμμετοχή της Τουρκίας στη διεθνή ναυτιλιακή έκθεση των Ποσειδωνίων αναφέρεται εκτενές δημοσίευμα της φιλοκυβερνητικής εφημερίδας Dirilis Postasi, ενώ και το τηλεοπτικό δίκτυο TRT φιλοξένησε σχετικό ρεπορτάζ.

Σύμφωνα με το δημοσίευμα της Dirilis Postasi, στη διεθνή έκθεση των Ποσειδωνίων συμμετείχαν 14 τουρκικές εταιρείες σε ένα εθνικό περίπτερο έκτασης 400 τ.μ., που διοργάνωσαν από κοινού το Υπουργείο Εμπορίου της Τουρκίας με τον Σύνδεσμο Εξαγωγέων Πλοίων, Σκαφών και Υπηρεσιών (GYHİB). Μαζί με τους μεμονωμένους συμμετέχοντες ο αριθμός των τουρκικών εταιρειών που συμμετέχουν στα Ποσειδώνια φτάνει τις 69.

Σύμφωνα με ελλαδικά ΜΜΕ, ο Τούρκος Πρέσβης στην Αθήνα, Çağatay Erciyes, σχολιάζοντας τη συμμετοχή εταιρειών από την Τουρκία στα Ποσειδώνια, ανέφερε ότι πρόκειται για τη μεγαλύτερη αποστολή τουρκικών εταιρειών που έχει συμμετάσχει ώς σήμερα σε διεθνή ναυτιλιακή έκθεση και έσπευσε να προσθέσει ότι η Τουρκία έχει σημειώσει μεγάλη πρόοδο στον ναυτιλιακό τομέα στην διάρκεια των τελευταίων 20 ετών.

Στο ίδιο πλαίσιο, ο Cem Seven, Πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Πλοίων, Σκαφών και Υπηρεσιών (GYHİB), δήλωσε ότι «η ναυτιλιακή έκθεση Ποσειδώνια είναι ένα σημαντικό εργαλείο για την ανάπτυξη των διμερών σχέσεων μεταξύ της Τουρκίας και της Ελλάδας», αναφέροντας ότι «τουρκικές εταιρείες που εκπροσωπούνται στην έκθεση έχουν επίσης καλές σχέσεις με ελληνικές εταιρείες του κλάδου, καθώς η Τουρκία εξάγει ναυτιλιακό εξοπλισμό στην Ελλάδα».

Το επιστέγασμα της φιλίας

Επιστέγασμα αυτής της «επίθεσης φιλίας αποτελεί αλληλοϋποστήριξη που παρέχουν Τουρκία και Ελλάδα στους εκατέρωθεν υποψηφίους τους για θέσεις στον ΟΑΣΕ. Με επιστολή τους ο Γιώργος Γεραπετρίτης και ο Χακάν Φιντάν προς τον ΟΑΣΕ δηλώνουν ότι η Ελλάδα υποστηρίζει για τη θέση του ΓΓ του ΟΑΣΕ τον Τούρκο πρέσβη και πρώην Υφυπουργό Εξωτερικών Φεριντούν Σινιρίογλου και την υποψηφιότητα της Μάνιας Τελαλιάν για τη θέση της Διευθύντριας του Γραφείου Δημοκρατικών Θεσμών και Ανθρώπινων Δικαιωμάτων του ΟΑΣΕ (ODHIR).

Τεχνική καρότο και μαστίγιο

Και ενώ όλα τα πιο πάνω μπορεί να δίνουν την εικόνα ενός «γαμήλιου ταξιδιού» μεταξύ Τουρκίας και Ελλάδας, η Άγκυρα επί της ουσίας χρησιμοποιεί την τακτική καρότο και μαστίγιο προκειμένου να διαφυλάξει τα επεκτατικά εθνικά της συμφέροντα. Συγκεκριμένα, το τουρκικό πρακτορείο Anadolu δημοσίευσε τις προάλλες ένα περίεργο άρθρο, σύμφωνα με το οποίο οι «αναβαθμισμένες σχέσεις ΗΠΑ-Ελλάδας μπορεί να οδηγήσουν σε ανεπιθύμητα σενάρια στην περιοχή του Αιγαίου». Οι Τούρκοι γράφουν ότι «με την επικύρωση της Ελληνοαμερικανικής Συμφωνίας Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας (MDCA) από το ελληνικό Κοινοβούλιο, στις 13 Μαΐου, οι ΗΠΑ απέκτησαν πρόσβαση σε τρεις στρατιωτικές βάσεις στην Ελλάδα, επιπλέον αυτών που ήδη λειτουργούν». Γίνεται ειδική αναφορά στη Σούδα, στον Βόλο, στο Λιτόχωρο και την Αλεξανδρούπολη.

ΠΗΓΗ: ΣΗΜΕΡΙΝΗ

Συνέχεια ανάγνωσης

Ενεργειακά

Μάριος Πούλλαδος στη Σημερινή: Η ώρα των εταιρειών για αγωγό και σταθμό LNG

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Ο Υπουργός Ενέργειας, Γιώργος Παπαναστασίου, ανοίγει τα χαρτιά του στη «Σ» για τα επόμενα βήματα στην ενεργειακή σκακιέρα της Kυπριακής ΑΟΖ

Για τα επόμενα βήματα και τη σημασία του νέου ενεργειακού σχεδιασμού Ισραήλ-Κύπρου για εξαγωγή φυσικού αερίου στην Ε.Ε. μέσω αγωγού και τερματικού υγροποίησης ή πλωτής μονάδας LNG (FLNG) μίλησε στη «Σημερινή» ο Υπουργός Ενέργειας, Γιώργος Παπαναστασίου. Στόχος είναι η εξασφάλιση αερίου σε τιμές Ανατολικής Μεσογείου, που είναι πολύ πιο χαμηλές από τις τιμές που πωλείται στις αγορές της Ευρώπης. Ο Υπουργός εξήγησε πως το επόμενο στάδιο είναι μέσα από το Εργαστήρι Υψηλού Επιπέδου (29-30 Μαΐου) να γίνει επιλογή των εταιρειών για να ξεκινήσει κι επίσημα ο σχεδιασμός του έργου και η πορεία υλοποίησης. Σε αυτό το πλαίσιο, ο κ. Παπαναστασίου εξήγησε γιατί η Κύπρος προκρίνει την επιλογή modular τεχνολογίας για σταθμό υγροποίησης ή τον σταθμό FLNG.

Η πρόταση η οποία κάνατε και εξετάζεται από κοινού με το Ισραήλ αποτελεί ουσιαστικά τη χρυσή φόρμουλα προκειμένου τα συμφέροντα και κοιτάσματα των εταιρειών στην Κυπριακή ΑΟΖ και στην περιοχή να ευθυγραμμιστούν για εμπορική αξιοποίηση;

Να μου επιτρέψετε να ξεκινήσω λέγοντας ότι, από την πρώτη στιγμή ανάληψης των καθηκόντων μας, η Κυβέρνηση έχει θέσει στις βασικές προτεραιότητές της τη μείωση του κόστους της ενέργειας για νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Αυτός, θεωρούμε, είναι ο καλύτερος τρόπος να στηριχθούν έμπρακτα οι συμπολίτες μας εν μέσω της πρωτόγνωρης ενεργειακής κρίσης που βιώνουμε, και, κατ’ επέκτασιν, να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα και η ανάπτυξη της κυπριακής οικονομίας.

Είναι, λοιπόν, γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο που επαναπροσδιορίζουμε την ενεργειακή μας πολιτική, στη βάση, πρέπει να τονίσω, καθαρά τεχνοοικονομικών κριτηρίων. Αυτό σημαίνει ότι, παράλληλα με τις προσπάθειες ανάπτυξης των ΑΠΕ και τα μέτρα εξοικονόμησης ενέργειας, καθώς και τη διαδικασία που «τρέχει» η ΔΕΦΑ για εισαγωγή υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), που θα επαναεριοποιείται στο υπό κατασκευή τερματικό της ΕΤΥΦΑ για χρήση στην ηλεκτροπαραγωγή, πλέον θέτουμε ως εναλλακτική επιλογή, για μελέτη από ενδιαφερόμενες εταιρείες, την εισαγωγή στην Κύπρο φυσικού αερίου σε αέρια μορφή, μέσω αγωγού. Χρειάζεται για τη λύση αυτή η αξιοποίηση συνεργειών από τις εταιρείες και εάν πετύχουμε να υλοποιηθεί είναι σαφώς η πιο συμφέρουσα για τη χώρα μας, αφού θα εξασφαλίζουμε αέριο σε τιμές Ανατολικής Μεσογείου, που είναι πολύ πιο χαμηλές από τις τιμές που πωλείται στις αγορές της Ευρώπης.

Τώρα, πάντα λεγόταν δημόσια ότι δεν θα μπορούσαν να έρθουν ποσότητες φυσικού αερίου στην Κύπρο για χρήση στην ηλεκτροπαραγωγή, λόγω του μικρού μεγέθους της εγχώριας αγοράς, που δεν δικαιολογεί την επένδυση κατασκευής υποθαλάσσιου αγωγού. Αυτό όντως ισχύει. Εξ ου και στους νέους μας σχεδιασμούς προνοείται ότι η μεγαλύτερη ποσότητα φυσικού αερίου, που θα μεταφέρεται στην Κύπρο μέσω του αγωγού, θα πρέπει να υγροποιείται σε χερσαίο τερματικό υγροποίησης ή σε πλωτή μονάδα LNG (FLNG) και να εξάγεται με πλοία προς τις διεθνείς αγορές, με την αγορά της Ευρώπης να είναι η πιο πιθανή.

Μιλήστε μας λίγο για το workshop που θα πραγματοποιηθεί στις 29-30 Μαΐου. Ποιος ο στόχος και τι περιμένουμε από αυτό;

Στις 29 και 30 Μαΐου 2023, το Υπουργείο Ενέργειας, σε συνεργασία με την ΕΥΚ, διοργανώνει στη Λευκωσία, ένα εργαστήρι υψηλού επιπέδου, με τίτλο «The Cyprus Gateway: Natural Gas to Power and Liquefaction». Στο εργαστήρι έχουν προσκληθεί εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε όλη την αλυσίδα φυσικού αερίου – από την παραγωγή, την προμήθεια και την αγορά αερίου, στις υποστηρικτικές υπηρεσίες – αλλά και στην αλυσίδα του ηλεκτρισμού, με στόχο την παρουσίαση και συζήτηση της προοπτικής μεταφοράς φυσικού αερίου στην Κύπρο με αγωγό, για ηλεκτροπαραγωγή και για προώθηση των επιλογών εξαγωγής LNG. Μάλιστα, ως μέρος των εργασιών του εργαστηρίου και για να σιγουρευτούμε ότι θα έχουμε όσο το δυνατόν καλύτερη ανατροφοδότηση από τους συμμετέχοντες, με τους συνεργάτες μου προγραμματίζουμε κατ’ ιδίαν συναντήσεις με όσες εταιρείες το ζητήσουν. Το αμέσως επόμενο στάδιο στους σχεδιασμούς μας θα περιλαμβάνει διαφανή διαδικασία εκδήλωσης ενδιαφέροντος από τις εταιρείες, οπότε και θα μπορούμε να προχωρήσουμε με την επιλογή των εταιρειών για να ξεκινήσει κι επίσημα ο σχεδιασμός του έργου και η πορεία υλοποίησης.

Έχει αλλάξει ο τρόπος και η τεχνογνωσία με τα οποία λειτουργούν πλέον οι σύγχρονοι σταθμοί LNG; Ποιο είναι το επικρατέστερο σενάριο στην περίπτωσή μας;

Ο πρώτος σταθμός υγροποίησης φυσικού αερίου κατασκευάστηκε πριν από αρκετές δεκαετίες και, όπως αντιλαμβάνεστε, με τη συνεχή πρόοδο της τεχνολογίας ο τρόπος λειτουργίας τους έχει διαφοροποιηθεί με την πάροδο των χρόνων, αν και η βασική φιλοσοφία παραμένει η ίδια. Η προσπάθεια για κάθε νέο σταθμό υγροποίησης που κατασκευάζεται, αφορά στην αξιοποίηση της εμπειρίας και τεχνογνωσίας που έχει αποκτηθεί στη βιομηχανία, ώστε να είναι πιο αποδοτικός.

Τα τελευταία 10 με 15 χρόνια, περίπου, υπήρξε μια τάση για μεγαλύτερης δυναμικότητας μονάδες υγροποίησης, τα λεγόμενα «τρένα», της τάξης κυρίως των 4-5 Million Tonnes per Annum (MTPA). Όμως, πλέον κερδίζουν έδαφος οι πλωτοί σταθμοί υγροποίησης (FLNG), αφού έχει ωριμάσει η τεχνολογία αυτή, προσφέρουν ευελιξία διότι μετακινούνται και συνήθως χρησιμοποιούνται για υγροποίηση φυσικού αερίου κοιτασμάτων που βρίσκονται σε απόσταση από την ξηρά. Επίσης, υπάρχουν οι χερσαίοι αρθρωτοί σταθμοί υγροποίησης (Modular LNG), που είναι μονάδες μικρότερης δυναμικότητας. Τα Modular LNG Plants αποτελούνται από «modules» που κατασκευάζονται σε εργοστάσια και, στη συνέχεια, μεταφέρονται και συναρμολογούνται στον χώρο όπου θα λειτουργήσει ο σταθμός. Άρα είναι και πιο «εύκολο» να επεκταθούν, αν χρειαστεί.

Στην περίπτωση της Κύπρου, για λόγους ευελιξίας και κόστους, ίσως να κλίνουμε προς την modular τεχνολογία ή τον σταθμό FLNG. Όμως, δεν μπορούμε αυτήν τη στιγμή να πούμε ότι κάποιο σενάριο είναι το επικρατέστερο, αφού εξαρτάται από διάφορους παράγοντες. Όταν θα έχουμε όλα τα δεδομένα ενώπιόν μας, σε συνεργασία με τις εταιρείες που θα εμπλακούν στο έργο, θα γίνουν οι απαραίτητες μελέτες που θα καταδείξουν τη βέλτιστη, υπό τις περιστάσεις, επιλογή.

Πώς διασφαλίζουμε ότι η απόφαση για τον πιο πάνω σχεδιασμό θα διατηρήσει το ίδιο επίπεδο δυναμικών σχέσεων με τη γειτονική Αίγυπτο, η οποία φιλοδοξεί και η ίδια να καταστεί ενεργειακός κόμβος; H Ελλάδα έχει ενημερωθεί;

Η ενέργεια ανέκαθεν αποτελούσε σημαντικό πυλώνα της διμερούς συνεργασίας Κύπρου-Αιγύπτου. Η Αίγυπτος βρίσκεται δεκαετίες μπροστά από την Κύπρο στα θέματα φυσικού αερίου, λόγω των υποδομών υγροποίησης, των αποθεμάτων φυσικού αερίου, αλλά και της μεγάλης εσωτερικής αγοράς την οποία διαθέτει. Αντιλαμβάνεστε, άρα, ότι η μεταφορά αερίου από την Κυπριακή ΑΟΖ στην Αίγυπτο για χρήση στην εγχώρια αγορά και για υγροποίηση παραμένει μια επιλογή των εταιρειών για την αξιοποίηση των κυπριακών κοιτασμάτων.

Ειδικότερα όσο προχωρεί η ερευνητική δραστηριότητα στην ΑΟΖ της Κυπριακής Δημοκρατίας, για εξεύρεση περισσότερων αποθεμάτων φυσικού αερίου, η προοπτική αυτή ενισχύεται. Όμως, η όποια απόφαση για τον τρόπο εκμετάλλευσης των αποθεμάτων θα πρέπει τεχνοοικονομικά να έχει νόημα και για τις εταιρείες που θα επενδύσουν.

Αυτό που επιχειρεί, λοιπόν, η Κυπριακή Δημοκρατία στην παρούσα φάση, είναι η δημιουργία μιας δεύτερης επιλογής που αφορά στην προώθηση φυσικού αερίου προς την Κύπρο, για εκδήλωση ενδιαφέροντος και επεξεργασία από τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην ισραηλινή και την κυπριακή ΑΟΖ ή από άλλες.

Για να απαντήσω και στο δεύτερο σκέλος του ερωτήματός σας, ασφαλώς και η Ελλάδα είναι ενήμερη για τους σχεδιασμούς μας και είναι, επίσης, ενδιαφερόμενο μέρος για την παραλαβή του υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Ο σχεδιασμός για αγωγό-τερματικό υγροποίησης σε συνεργασία με το Ισραήλ ξεκλειδώνει και τη διαδικασία επίλυσης του ζητήματος Αφροδίτη – Ισάι;

Τα Υπουργεία Ενέργειας του Ισραήλ και της Κύπρου έχουν ήδη μια θεσμοθετημένη διαδικασία επίλυσης του ζητήματος. Σημειώνω σχετικά ότι, πριν από την πρόσφατη επίσημη επίσκεψη του Προέδρου της Δημοκρατίας στο Ισραήλ, είχε σταλεί στην ισραηλινή πλευρά αναθεωρημένο κείμενο της Διακρατικής Συμφωνίας που συζητούμε για το θέμα, όπου διαφαίνεται ότι οι θέσεις των δύο πλευρών είναι σε σύγκλιση, περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη φορά.

Σίγουρα, με τη συμπερίληψη ενός ενδεχόμενου αγωγού φυσικού αερίου στο ενεργειακό πλαίσιο συνεργασίας των δύο χωρών, η συνεργασία αυτή αναβαθμίζεται, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι η πρόοδος του ενός ζητήματος εξαρτάται από το άλλο. Πρόθεσή μας πάντως είναι όλα τα διμερή ζητήματα να επιλυθούν το συντομότερο δυνατό, καθώς θεωρούμε τη συνεργασία με το Ισραήλ στρατηγικής σημασίας.

Αντιλαμβανόμαστε πως η κατασκευή, κυρίως, ενός χερσαίου σταθμού υγροποίησης είναι μια τεράστια στρατηγική επένδυση. Για πόσες θέσεις εργασίας μιλούμε και πώς εκτιμάτε ότι θα γίνει απόσβεση μιας τέτοιας επένδυσης;

Η κατασκευή ενός χερσαίου τερματικού υγροποίησης στην Κύπρο θα είναι η μεγαλύτερη επένδυση που έγινε ποτέ στη χώρα μας, με πολλαπλά άμεσα και έμμεσα οφέλη τόσο οικονομικά όσο και γεωπολιτικά. Στο στάδιο της κατασκευής, ανάλογα με το είδος του σταθμού που θα επιλεγεί, εκτιμάται ότι μπορεί να δημιουργηθούν μέχρι και 2 χιλιάδες θέσεις εργασίας, ενώ στο στάδιο της λειτουργίας, κάποιες εκατοντάδες. Επίσης, θα δημιουργηθούν θέσεις εργασίας σε άλλους τομείς της οικονομίας, οι οποίες θα σχετίζονται με την κατασκευή και, κυρίως, τη λειτουργία του έργου αυτού.

Όσον αφορά την απόσβεση της επένδυσης, αυτή θα γίνει μέσω της χρέωσης προς τους χρήστες του σταθμού για τις υπηρεσίες υγροποίησης φυσικού αερίου που θα προσφέρει και ο χρόνος που θα χρειαστεί εξαρτάται, φυσιολογικά, τόσο από το είδος του σταθμού όσο και από τις ποσότητες αερίου που θα φθάνουν στην Κύπρο για υγροποίηση.

 

Ανάπτυξη της Μεσογείου ως Κόμβου Πράσινης Ενέργειας

Τι κρατάμε από τη Σύνοδο Μed 9, στη Μάλτα, όπου βρεθήκατε τις προηγούμενες μέρες;

Ήταν, οφείλω να ομολογήσω, μια ιδιαίτερα παραγωγική πρώτη Σύνοδος των Υπουργών Ενέργειας των εννέα μεσογειακών χωρών, μελών της ΕΕ (EU-MED 9), κατά την οποία, μαζί με τους ομολόγους μου της Γαλλίας, της Ελλάδας, της Ισπανίας, της Ιταλίας, της Κροατίας, της Μάλτας, της Πορτογαλίας και της Σλοβενίας, συμφωνήσαμε να εργαστούμε από κοινού για ανάπτυξη της Μεσογείου ως Κόμβου Πράσινης Ενέργειας. Στην παρουσία και της Ευρωπαίας Επιτρόπου Ενέργειας δρομολογήθηκαν πολιτικές που όντως είναι πολύ σημαντικές για την Κύπρο, όπως π.χ. η διερεύνηση από την ΕΕ του ενδεχομένου ενισχυμένης χρηματοδότησης για ενεργειακές διασυνδέσεις μεταξύ μελών και τρίτων χωρών, η κοινή χρηματοδότηση διασυνοριακών έργων με διαθέσιμα ευρωπαϊκά κονδύλια και η προτεραιοποίηση επενδύσεων τόσο για ανάπτυξη ΑΠΕ, συμπεριλαμβανομένων και πλωτών μονάδων, όσο και για την παραγωγή και μεταφορά πράσινου υδρογόνου μέσω των νέων διασυνδέσεων.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή