Ακολουθήστε μας

Κύπρος (Εθνική Φρουρά, Κύπρος 1974)

Από το 1956 οι Τούρκοι ενστερνίζονταν την ιδέα της επέμβασης στην Κύπρο (Αποκαλυπτικό έγγραφο)

Δημοσιεύτηκε

στις

Τι αποκαλύπτουν απόρρητα έγγραφα

Δόξα Κωμοδρόμου

Όταν προσφάτως επισκέφθηκα για σκοπούς έρευνας το Διπλωματικό και Ιστορικό Αρχείο του Ελληνικού Υπουργείου Εξωτερικών, ανάμεσα σε άλλα, βρέθηκα ενώπιον μιας ΑΠΟΡΡΗΤΗΣ και ΕΠΕΙΓΟΥΣΑΣ επιστολής, του τότε Αρχηγού ΓΕΕΘΑ, Κωνσταντίνου Νόβα, η οποία συνοδευόταν από δισέλιδο έγγραφο που έφερε τον τίτλο «Μετά την σαφή δήλωσιν της εν Λονδίνω Τουρκικής Πρεσβείας, Τουρκικαί δυνάμεις συγκεντρούνται εις Κιλικίαν δι’ απόβασιν εις Κύπρον».

Η επιστολή από τον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ, ημερομηνίας 4 Ιουνίου 1956, με θέμα «Τουρκικαί ενέργειαι προς επέμβασιν εν Κύπρω», απευθυνόταν προς το Υπουργείο των Εξωτερικών (Α’ Πολιτική, Διεύθυνση του ΝΑΤΟ και Δ’ Πολιτική) και κοινοποιείτο παράλληλα στην ΚΥΠ, τον Έλληνα Στρατιωτικό Ακόλουθο της Άγκυρας και τον Έλληνα Στρατιωτικό Ακόλουθο του Καΐρου.

Ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ ενημέρωνε τους πιο πάνω διαβιβάζοντας απόκομμα της εβδομαδιαίας επιθεώρησης «ΤΟΛΜΗ» με την παράκληση να ειδοποιηθούν οι διπλωματικές αντιπροσωπείες της Ελλάδας, που βρίσκονται στις Αραβικές χώρες πλησίον της Κύπρου για να προβούν σε ενέργειες, προκειμένου να διαπιστωθεί η ακρίβεια του αναφερόμενου άρθρου ή και οποιασδήποτε άλλης σχετικής πληροφορίας. Επιπρόσθετα, η επιστολή κοινοποιείτο και στους Στρατιωτικούς Ακόλουθους του Καΐρου και της Άγκυρας για να προβούν σε παράλληλες ενέργειες και να «γνωρίσωσιν ημίν δια σήματος πάσαν τυχόν ουσιώδη σχετική πληροφορία».

Μελετώντας ενδελεχώς το έγγραφο, διαπιστώνει κανείς ότι άνω των 12 χιλιάδων «Τσέτηδων» εκπαιδεύονταν «εις τα έμπεδα των περιοχών Τατσολούκ και Τσοράκ, έναντι του ακρωτηρίου ‘Κορμακίτης’ της Κύπρου. Επίσης, στο έγγραφο αναφέρεται και μυστική σύσκεψη που έγινε στο Σελιντί με τη συμμετοχή Άγγλων αξιωματικών, καθώς και σε βυθομετρήσεις στην περιοχή της Μερσίνης, στο πλαίσιο ιδιαίτερης αναφοράς στις διατάξεις του Συμφώνου της Βαγδάτης και ενδεχόμενου κινδύνου ενός ελληνοτουρκικού πολέμου.

Αφορμή αυτού του άρθρου φαίνεται να αποτελούσαν οι τραγικές και επικίνδυνες εξελίξεις στην Κύπρο, συνεπεία των αγγλοτουρκικών δολοπλοκιών, αφού, όπως υπογραμμίζεται, μια Πρεσβεία της Μεγάλης Μεσογειακής Δύναμης που εδρεύει σε μια αραβική χώρα πλησίον της Κύπρου, σε έκθεσή της ημ. 24 Μαΐου 1956 ανέφερε πως οι Τούρκοι της Κύπρου ενεργούν με επιδρομές κατά του ελληνικού πληθυσμού επί τη βάση προδιαγεγραμμένου σχεδίου και κατόπιν προσωπικής καθοδήγησης Τούρκων αξιωματικών, οι οποίοι από πενταμήνου βρίσκονται στην ελληνική μεγαλόνησο μεταμφιεσμένοι σε Κύπριους χωρικούς.

Προσθέτει δε, ότι επί του Μικρασιατικού εδάφους, από τριμήνου, λειτουργούν δυο έμπεδα ατάκτων Τούρκων πολεμιστών, τύπου «τσέτηδων» στα οποία εκπαιδεύονται άνω των 12 χιλιάδων ατόμων, ειδικά στον πόλεμο των πόλεων (οδομαχίες, κτλ.). Το άρθρο δεν παραβλέπει να παραθέσει και γεωγραφική χαρτογράφηση, αναφέροντας ότι ένα εκ των δυο εμπέδων λειτουργεί 35 μίλια ανατολικά της κωμόπολης Τσοράκ και ακριβώς απέναντι από το Ακρωτήρι της Κύπρου ‘Κορμακίτης’, ενώ το άλλο εδρεύει στην περιοχή της κωμόπολης Τατσολούκ, πλησίον του ποταμού Γιόκσου, παρά τα σύνορα της Κιλικίας. Όσον αφορά τη μυστική σύσκεψη των ηγετών των εκγυμναζομένων, στα δυο πιο πάνω στρατόπεδα, που πραγματοποιήθηκε όπως γράφει στην παραλιακή πόλη Σελιντί, περί τα τέλη Απριλίου του 1956 (ένα χρόνο μετά την έναρξη του Αγώνα της ΕΟΚΑ), έλαβαν μέρος και τρεις βρετανοί αξιωματικοί ξηράς, θαλάσσης και αέρος, με σκοπό τη μελέτη προσφορότερου τρόπου προωθήσεως των Τούρκων ατάκτων στην ελληνική μεγαλόνησο.

Σύμφωνα με την πιο πάνω έκθεση της εν λόγω Μεσογειακής Δύναμηνς, Βρετανοί και Τούρκοι μυστικοί πράκτορες συλλέγουν πυρομαχικά και όπλα, μη αμερικανικής ή αγγλικής προέλευσης, για τον εξοπλισμό των Τούρκων «κομάντος». Στο τέχνασμα αυτό, όπως σημειώνεται, καταφεύγουν οι Άγγλοι και οι Τούρκοι, για να αποδείξουν ότι τους ατάκτους δεν τους εφοδιάζει η Τουρκία, η οποία διαθέτει οπλισμό του ΝΑΤΟ, άρα η Τουρκία είναι ξένη προς τον παρασκευαζόμενο ακήρυχτο πόλεμο στην Κύπρο.

Στην έκθεση συμπεριλαμβάνονται και σημαντικά στοιχεία για τις βυθομετρήσεις στην περιοχή της Μερσίνης. Αναφέρει χαρακτηριστικά ότι αξιωματικοί της Αεροπορίας, του Στρατού και του Στόλου ενεργούν με βυθομετρήσεις από την περιοχή της Μερσίνης μέχρι το Ακρωτήρι του Αποστόλου Ανδρέα, στο Ριζοκάρπασο και κατά μήκος των ακτών της ελληνικής μεγαλονήσου έως το Ακρωτήρι Αρναούτη. Συγχρόνως, αεροπλάνα αναγνωρίσεως των τουρκικών βάσεων των Αδάνων, της Σμύρνης και της Καλλιπόλεως νυχθημερόν υπερίπτανται των παραλιών της Μικράς Ασίας, λαμβάνοντας φωτογραφίες των ελληνικών νησιών.

Γενικώς, η Πρεσβεία της ως άνω Μεσογειακής Δύναμης εκφράζει φόβους ότι η κατάσταση στην Κύπρο, συνεπεία των βρετανοτουρκικών δολοπλοκιών, δυνατόν να εξελιχθεί κατά τρόπο μη αποκλειουμένης τακτικής στρατιωτικής επιχείρησης μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας.

Εν κατακλείδι, στην έκθεση υπογραμμίζεται και ο κίνδυνος χειραγώγησης εκ μέρους της Μεγάλης Βρετανίας, των Τουρκικών στρατιωτικών δυνάμεων στην Κύπρο, προς «αποκατάσταση της τάξεως», βάσει του συμφώνου της Βαγδάτης, στο οποίο προβλέπεται, μέσω μυστικού πρωτοκόλλου, αμοιβαία στρατιωτική βοήθεια των συμβαλλομένων, στην περίπτωση «καθ’ ην ήθελε διακινδυνεύσει στρατηγικόν τι σημείον ανήκον εις εν εκ των συμβαλλομένων Κρατών». Στην έκθεση συμπεριλαμβάνονται παραρτήματα με τοπογραφικά σχεδιαγράμματα των περιοχών, των οποίων εδρεύουν τα στρατόπεδα συγκεντρώσεως των εκγυμναζομένων για τον πόλεμο στην Κύπρο, Τούρκων ατάκτων, (μη οργανωμένων στρατιωτών που δρούσαν χωρίς τους καθιερωμένους κανόνες στρατιωτικής πειθαρχίας και τέχνης), όπως και φωτογραφίες από τα παράλια της Κύπρου, όπου «θα ενεργηθούν τμηματικώς, με την προστασία βρετανικών πολεμικών σκαφών, αι αποβάσεις των Τούρκων ‘κομάντος’».

Η παρουσία και η εκπαίδευση των Τσετών στις περιοχές Τατσολούκ και Τσοράκ αποτελεί μία από τις πολλές πτυχές της πολυετούς στρατηγικής της Τουρκίας, η οποία τελικά οδήγησε στην τουρκική εισβολή το 1974.

Η σχετική γραπτή πληροφορία που βλέπει για πρώτη φορά το φως της δημοσιότητας, σχετικά με την εκπαίδευση των Τσετών στην περιοχή Τατσολούκ και Τσοράκ, ανήκει σε ένα ευρύτερο πλαίσιο ενός ανορθόδοξου τρόπου στρατηγικής και στρατιωτικής προετοιμασίας της Τουρκίας για ενδεχόμενη επέμβαση στην Κύπρο. Οι συγκεκριμένες περιοχές, λόγω της γεωγραφικής τους θέσης, επέτρεπαν την άμεση και γρήγορη μεταφορά δυνάμεων στην Κύπρο, τουτέστιν η συγκεκριμένη επιλογή ήταν στρατηγικής σημασίας, καθώς επέτρεπε την προετοιμασία και την άμεση ανταπόκριση σε οποιαδήποτε εξέλιξη στην Κύπρο, όπου επιβεβαιώνεται ότι τη δεκαετία του 1950, η Τουρκία είχε ήδη αρχίσει να προετοιμάζεται. Μέρος αυτής της προετοιμασίας περιλάμβανε την οργάνωση και την εκπαίδευση αντάρτικων ομάδων, όπως οι Τσετίν, που είχαν ως αποστολή να υποστηρίξουν την τουρκοκυπριακή κοινότητα σε περίπτωση σύγκρουσης.

Αυτές οι προετοιμασίες και η ύπαρξη των Τσετών είχαν σημαντικό αντίκτυπο στις εξελίξεις στην Κύπρο, ειδικά κατά την περίοδο της κρίσης του 1963-1964 και αργότερα το 1974. Η τουρκική στρατιωτική παρουσία και η υποστήριξη προς τους Τουρκοκύπριους έπαιξαν σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της πολιτικής και στρατιωτικής κατάστασης στο νησί.

Όσον αφορά τη θέση της Ελλάδας κατά την περίοδο των δεκαετιών 1950 και 1960 αυτή ήταν πολυσύνθετη και αντικατοπτρίζει τις γεωπολιτικές και στρατηγικές προκλήσεις της εποχής, καθώς και τις εσωτερικές πολιτικές εξελίξεις. Οι ελληνικές κυβερνήσεις είχαν επίγνωση των τουρκικών ενεργειών και προετοιμασιών. Η Ελληνική Κυβέρνηση υποστήριζε τον αγώνα της ΕΟΚΑ για την ένωση της Κύπρου με την Ελλάδα. Αυτή η υποστήριξη, ωστόσο, ήταν κυρίως διπλωματική και πολιτική, καθώς η Ελλάδα βρισκόταν σε δύσκολη θέση λόγω της ανάγκης για σταθερότητα μετά τον Εμφύλιο Πόλεμο. Επίσης, η Ελλάδα συμμετείχε στις διαπραγματεύσεις που οδήγησαν στις συμφωνίες αυτές, οι οποίες θεσμοθέτησαν την ανεξαρτησία της Κύπρου και καθιέρωσαν το καθεστώς των εγγυητριών δυνάμεων. Η Ελλάδα δεχόταν την ύπαρξη τουρκοκυπριακών δυνάμεων ασφαλείας, αλλά ήταν αντίθετη με την παρουσία ξένων στρατευμάτων στο νησί.
Αργότερα, το 1963-1964, η Ελλάδα ανησυχούσε για τις εξελίξεις στην Κύπρο μετά και τις διακοινοτικές συγκρούσεις. Η τουρκική απειλή για επέμβαση ήταν πλέον φανερή, και η Ελλάδα προσπάθησε να υποστηρίξει την Κυπριακή Δημοκρατία στρατιωτικά και διπλωματικά. Παρόλα αυτά, η απειλή ενός ελληνοτουρκικού πολέμου και η πίεση των ΗΠΑ οδήγησαν σε περιορισμένες ενέργειες από την πλευρά της Ελλάδας.

Σχετικά με την εκπαίδευση των Τσετών, η Ελλάδα είχε πληροφορίες από διάφορες πηγές, συμπεριλαμβανομένων των Υπηρεσιών Πληροφοριών καθώς και των αναφορών από Κυπριακούς και διεθνείς κύκλους. Οι τουρκικές προετοιμασίες για επέμβαση ήταν γνωστές και αποτελούσαν αντικείμενο ανησυχίας και στρατιωτικού σχεδιασμού για αντιμετώπισή τους. Η ελληνική πολιτική ήταν πολυεπίπεδη, με έμφαση στη διπλωματία, αλλά και με προετοιμασίες για στρατιωτική δράση, αν και αυτές οι προετοιμασίες ήταν περιορισμένες λόγω των διεθνών πιέσεων και των εσωτερικών πολιτικών εξελίξεων. Σαφώς όμως, αργότερα, με την Ανεξαρτησία και την εφαρμογή του δοτού Συντάγματος, το οποίο εκπονήθηκε για τη λειτουργία της Κυπριακής Δημοκρατίας, διαφαίνεται και πρακτικά, ότι το σχέδιο για διαμελισμό του νησιού να έχει καταβολές στα 1950 και επίσης πως δεν ήταν καθόλου τυχαίο, εφόσον στη διαμόρφωσή του συμμετείχαν άνθρωποι, οι οποίοι εργάστηκαν προηγουμένως για την εκπόνηση του Συντάγματος της Ινδίας, η οποία ανεξαρτητοποιήθηκε από την Βρετανία το 1947.

*Υποψήφια Διδάκτορας
Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας
Πανεπιστήμιο Κύπρου

*Το πιο πάνω άρθρο γράφεται στον απόηχο της έγκρισης της εισαγωγής κειμένων και χαρτών της «Γαλάζιας Πατρίδας» στα μαθητικά βιβλία, από το Τουρκικό Υπουργείο Παιδείας, με στόχο η διδασκαλία στα σχολεία να διαμορφώσει την εθνική ταυτότητα και τις αντιλήψεις των νέων για τα ιστορικά γεγονότα και τις πολιτικές θέσεις της Τουρκίας.

Γράφεται επίσης κατά τη συμπλήρωση 571 ετών από την Άλωση της Πόλης, όπου ο Τούρκος Πρόεδρος, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν δήλωσε προκλητικά ότι «η Κωνσταντινούπολη είναι μουσουλμανική και έτσι θα μείνει για πάντα». Συν τοις άλλοις, 50 Βρετανοί πολιτικοί επιθυμούν απευθείας πτήσεις στα κατεχόμενα (το αεροδρόμιο της Τύμπου δεν έχει οριστεί ως διεθνές αεροδρόμιο από την Κυπριακή Κυβέρνηση), δημιουργώντας έτσι γέφυρες με το ψευδοκράτος, προτού το πράξουν άλλες χώρες όπως η Ρωσία και το Ιράν.

Φιλελεύθερος

Εξωτερική Πολιτική

Κυπριακό: Οι Τούρκοι θέλουν τριμερή συνάντηση χωρίς ουσία

Δημοσιεύτηκε

στις

Ο Ερσίν Τατάρ θα στοχεύει σε ανοικτή ατζέντα προκειμένου να βάλει στο τραπέζι τις αξιώσεις του

Μια τριμερή χωρίς να αγγίζει την ουσία, δηλαδή το πως θα επανεκκινήσει ο διάλογος, επιδιώκει η τουρκική πλευρά, με τον Ερσίν Τατάρ θα στοχεύει σε ανοικτή ατζέντα προκειμένου να βάλει στο τραπέζι τις αξιώσεις του.

Με τη γνωστοποίηση, το βράδυ της Τετάρτης, της συμφωνίας για πραγματοποίηση μιας άτυπης συνάντησης στη Νέα Υόρκη, στις 15 Οκτωβρίου, άρχισαν να διαφαίνονται εκατέρωθεν και οι προθέσεις των δύο πλευρών. Νίκος Χριστοδουλίδης και Ερσίν Τατάρ κατέγραψαν άμεσα ή έμμεσα τους στόχους τους πριν καθίσουν στο ίδιο τραπέζι με το Γενικό Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών.

Ανακοινώνοντας το δείπνο στη Νέα Υόρκη το γραφείο του Ερσίν Τατάρ φρόντισε την ίδια ώρα να στείλει το μήνυμα ότι «το άτυπο δείπνο δεν θα έχει καμία ατζέντα και οι δύο ηγέτες θα ανταλλάξουν απόψεις σε κοινωνικό περιβάλλον». Σχεδόν ταυτόχρονα, από τη Νέα Υόρκη όπου βρίσκεται, ο Ταχσίν Ερτουγρούλογλου, διαμήνυε πως «δεν θα συζητηθεί η ομοσπονδία» και ότι «σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να θεωρηθεί η συμμετοχή τους σε αυτή τη συνάντηση ως διαπραγμάτευση για ομοσπονδία».

Οι τοποθετήσεις αυτές της τουρκοκυπριακής πλευράς καταδεικνύουν και τους στόχους που έχει θέσει και οι οποίοι δεν έχουν καμιά σχέση με το βασικό στόχο της τριμερούς που είναι η αναζήτηση τρόπων επανέναρξης του διαλόγου στο Κυπριακό.

Ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης φρόντισε πάντως χθες να ξεκαθαρίσει πως η ατζέντα της τριμερούς συνάντησης της 15ης Οκτωβρίου είναι πολύ συγκεκριμένη και αφορά τις προοπτικές επανέναρξης των συνομιλιών. Ενώ διαμήνυσε τόσο προς τα Ηνωμένα Έθνη όσο και προς την τουρκοκυπριακή πλευρά ότι στη Νέα Υόρκη δεν πάει για να συζητήσει την ατζέντα που προσπαθεί να περάσει ο Ερσίν Τατάρ.

Προσερχόμενος το πρωί στο Cyprus Forum 2024, στη Λευκωσία, ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων είπε ότι η τριμερής συνάντηση δεν είναι ανοικτής ατζέντας: “Δεν υπάρχει οτιδήποτε που είναι ανοιχτής ατζέντας. Η συζήτηση γίνεται με έναν και μόνο σκοπό: να δούμε αν υπάρχουν οι προοπτικές για επανέναρξη των συνομιλιών και θεωρώ ιδιαίτερα σημαντική την πρωτοβουλία του Γενικού Γραμματέα“.

Πρόσθεσε ότι ήταν κάτι που επιδιώκαμε εδώ και καιρό. “Από κει και πέρα, είπε, επικεντρωνόμαστε στο να υπάρξει αποτέλεσμα που για μας ένας είναι ο στόχος, η επανέναρξη των συνομιλιών στη βάση του συμφωνημένου πλαισίου και από εκεί που μείναμε στο Κραν Μοντανά“.

Σημείωσε ότι “αναμένουμε να δούμε, προετοιμαζόμαστε για συνάντηση”, την οποία χαρακτήρισε “θετική εξέλιξη“. “Με απόλυτη σοβαρότητα θα προσέλθουμε σε αυτό το δείπνο και θα πράξουμε ό,τι είναι δυνατόν για να υπάρξουν θετικά αποτελέσματα“, είπε. Ο Πρόεδρος σχολίασε ότι “είναι θετικό ότι γίνεται αυτό το δείπνο. Από ‘κει και πέρα, δεν θέλω να πω πολλά, επικεντρώνομαι στη συζήτηση, στο αποτέλεσμα. Να υπάρξει αποτέλεσμα, αυτό με ενδιαφέρει“, επεσήμανε.

Ο υπουργός Εξωτερικών, Κωνσταντίνος Κόμπος, σε δηλώσεις του στο ΡΙΚ επεσήμανε πως το δείπνο στη Νέα Υόρκη αποτελεί το επόμενο σημείο αναφοράς στο Κυπριακό, μετά τη Γενική Συνέλευση, το οποίο δεν μπορεί να παραγνωρίζεται, μετά τη μακρά περίοδο απουσίας κινητικότητας.  Ο υπουργός Εξωτερικών πρόσθεσε, ωστόσο, ότι η ύπαρξη κινητικότητας δεν συνεπάγεται ότι θα επιτευχθεί ο βασικός στόχος, της επανέναρξης των συνομιλιών, κάτι που, όπως είπε, “δεν εξαρτάται μόνο από τη δική μας πλευρά”.

Ο Κωνσταντίνος Κόμπος σημείωσε ότι δεν υπάρχει άλλη διέξοδος από την επιδίωξη διαλόγου, αφού αυτός είναι ο μόνος τρόπος για κατάληξη σε επίλυση του Κυπριακού. Σημείωσε, επίσης, ότι δεν πρόκειται να γίνει αποδεκτό ό,τι βρίσκεται εκτός του πλαισίου των Ηνωμένων Εθνών και ότι αν, στο δείπνο, ακουστεί απλώς η ρητορική και επιχειρηματολογία της άλλης πλευράς το αποτέλεσμα δεν θα είναι θετικό.

Φιλελεύθερος

Συνέχεια ανάγνωσης

Αιγαίο

Το σύνδρομο της Στοκχόλμης στο ελληνοτουρκικό σύστημα

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Του Νίκου Ιγγλέση
26/09/2024 

Η συνάντηση Κ. Μητσοτάκη – Ρ.Τ. Ερντογάν στη Ν. Υόρκη, στις 24-9-24, ήταν η έκτη τούς τελευταίους δεκαπέντε μήνες. Πρόκειται για «πολιτικό έρωτα» μεταξύ των δύο ηγετών, ιδιαίτερα μετά τη Διακήρυξη των Αθηνών (Δεκέμβριος ’23) ή για το «Σύνδρομο της Στοκχόλμης» όπου το θύμα μέσω ψυχολογικών και συναισθηματικών διεργασιών καταλήγει να ερωτευθεί το θύτη του;

Σε τί αλήθεια αποσκοπούν όλες αυτές οι συναντήσεις, οι συνομιλίες, τα «μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης», η λεγόμενη θετική ατζέντα κ.α.; Πού είναι το «παράθυρο ευκαιρίας» που βλέπει η Κυβέρνηση;  Ένα είναι βέβαιο: Όλα αυτά δεσμεύουν την Ελλάδα να μην επιχειρήσει να ανατρέψει το, δυσμενές γι’ αυτήν, status quo στο Αιγαίο και τη Μεσόγειο και απενοχοποιούν, στη διεθνή σκηνή, την αναθεωρητική – επεκτατική Τουρκία.

Ποιά είναι τα διαχρονικά ζητήματα της ελληνοτουρκικής αντιπαράθεσης που, κατά την Κυβέρνηση, θα προωθήσει τη λύση τους ο διάλογος;

1) Η Ελλάδα δικαιούται να ασκήσει το μονομερές δικαίωμα που της δίνει το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας να αυξήσει, δηλαδή, τα χωρικά ύδατά της μέχρι τα 12 ν.μ. στο Αιγαίο και την Α. Μεσόγειο και την άρση τού, επ’ αυτού, τουρκικού casus belli; Όχι, υποστηρίζει η Άγκυρα.

2) Τα ελληνικά νησιά που μπορούν να συντηρήσουν ανθρώπινη δραστηριότητα διαθέτουν την ίδια ΑΟΖ (μέχρι 200ν.μ.) με αυτήν της ηπειρωτικής χώρας, όπως προβλέπεται από το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας; Όχι, διαθέτουν μόνο χωρικά ύδατα 6 ν.μ. αντιτείνει η Τουρκία.

3) Τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου δικαιούνται να είναι στρατιωτικοποιημένα γιατί απειλούνται; Θυμίζουμε το «Θα έρθουμε μια νύχτα ξαφνικά». Όχι, πρέπει να είναι αποστρατικοποιημένα σύμφωνα με τις Συνθήκες Λωζάνης-Παρισίων, λέει η Τουρκία.

4) Η Ελλάδα μπορεί να καταθέσει στην ΕΕ τους χάρτες του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού, όπως έχει κάνει η Κυπριακή Δημοκρατία; Μια τέτοια ενέργεια θα σήμαινε ανακήρυξη (όχι οριοθέτηση) της συνολικής ελληνικής ΑΟΖ, χωρίς αυτό να προκαλέσει τη σφοδρή τουρκική αντίδραση;

5) Τα Θαλάσσια Πάρκα, που εξαγγέλθηκαν, θα υλοποιηθούν ή ξεχάστηκαν για να μην χαλάσει το θετικό κλίμα; Η Άγκυρα δήλωσε ότι απαιτείται η συναίνεσή της.

6) Το παράνομο, κατά το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας, Τουρκολυβικό Μνημόνιο θα ακυρωθεί ή θα παρεμποδίζει την όποια εκμετάλλευση της οριοθετημένης ελληνικής ΑΟΖ με την Αίγυπτο;

7) Τα αφηγήματα της «Γαλάζιας Πατρίδας» και των «Γαλάζιων Αιθέρων» αποτελούν ευθεία αμφισβήτηση της κυριαρχίας και των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Ελλάδος. Η Τουρκία διεκδικεί το μισό Αιγαίο, ανατολικά του 25ου Μεσημβρινού και όλη τη θαλάσσια έκταση μεταξύ Ρόδου και Κύπρου (βλέπε χάρτη). Μπορεί κάτι τέτοιο να γίνει αποδεκτό;

8) Στην Κύπρο η Τουρκία ζητάει τη διεθνή αναγνώριση της κατεχόμενης ζώνης ως ανεξάρτητο κράτος. Παράλληλα διακηρύσσει ότι τα κατοχικά στρατεύματά της θα παραμείνουν εσαεί στη νησί. Ο Ελληνισμός μπορεί να το αποδεχτεί;

9) Η μουσουλμανική μειονότητα της Δ. Θράκης που η Άγκυρα, ενάντια στη Συνθήκη της Λωζάνης, αποκαλεί τουρκική, χρησιμοποιείται εδώ και χρόνια ως «στρατηγική μειονότητα» για την υβριδική αποσταθεροποίηση της Ελλάδας και επέμβασης στις εσωτερικές υποθέσεις της. Η Κυβέρνηση και το υπόλοιπο κυρίαρχο πολιτικό σύστημα δεν αντιδρούν για να μη θυμώσει η Τουρκία.

Όλα αυτά και άλλα σημαντικά ζητήματα προδιαγράφουν το αποτέλεσμα του ελληνοτουρκικού διαλόγου. Η Τουρκία κερδίζει χρόνο και ισχυροποιείται. Η Διακήρυξη των Αθηνών διευκόλυνε την Άγκυρα στην απόκτηση των αμερικανικών F-16 (40 + 80 αεροσκάφη και άφθονα όπλα). Η συνέχιση του διαλόγου διευκολύνει την Τουρκία για την άρση των αμερικανικών κυρώσεων στην πολεμική βιομηχανία της και ίσως στην απόκτηση των F-35. Η Ελλάδα χάνει χρόνο, δεν ασκεί τα νόμιμα δικαιώματά της και δεν ανατρέπει το status quo, στο οποίο έχει εγκλωβιστεί. Η Τουρκία, από την πλευρά της, επιμένει να προβάλλει συνεχώς τις διεκδικήσεις της, όταν απαιτείται τις επιβάλλει δια του καταναγκασμού (π.χ. πρόσφατα στην Κάσο) και στο τέλος θα επικαλεστεί «τις πραγματικότητες επί του πεδίου»  ως ένα είδος «χρησικτησίας» για να τις νομιμοποιήσει στη διεθνή σκηνή.

Το Μεταναστευτικό  

Η Κυβέρνηση προβάλλει ως επιτυχία του διαλόγου τη συνεργασία με την Τουρκία για τον περιορισμό των μεταναστευτικών ροών. Πρόκειται για προπαγάνδα εσωτερικής κατανάλωσης. Αλήθεια, πώς φτάνουν οι μετανάστες από την Κεντρική Ασία, το Κέρας ή την υποσαχάρια Αφρική στην Τουρκία; Έρχονται περπατώντας; Όχι βέβαια. Φτάνουν με πτήσεις των τουρκικών αερογραμμών (χωρίς visa) στην Κωνσταντινούπολη και από εκεί προωθούνται στον Έβρο και στις ακτές του Αιγαίου. Υπάρχει κανείς αφελής που πιστεύει ότι όλο αυτό το traffic γίνεται εν αγνοία των τουρκικών μυστικών υπηρεσιών, της στρατοχωροφυλακής και της αστυνομίας; Οι διακινητές είναι απλώς τα εκτελεστικά όργανα των υβριδικών επιχειρήσεων της Τουρκίας.

Σύμφωνα με στοιχεία της Frontex το πρώτο οκτάμηνο του 2024 οι μεταναστευτικές ροές από την Α. Μεσόγειο προς την Ελλάδα  αυξήθηκαν κατά 39% (πάνω από 37.000 άτομα). Αντίθετα από την Κεντρική Μεσόγειο προς την Ιταλία μειώθηκαν κατά 64%. Ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου Ν. Παναγιωτόπουλος, σε πρόσφατη συνέντευξή του, ανέφερε ότι οι ροές, το πρώτο οκτάμηνο αυξήθηκαν, κατά 60%. Ίσως ξέρει κάτι περισσότερο. Αυτοί οι αριθμοί αφορούν όσους εντοπίζονται και καταγράφονται. Χιλιάδες άλλοι διέρχονται λαθραία από τα σύνορα. Κάθε μέρα στον Έβρο και στην Εγνατία οδό συλλαμβάνονται αλλοδαποί και ημεδαποί διακινητές με κλεμμένα αυτοκίνητα να προωθούν λαθρομετανάστες στο εσωτερικό της χώρας. Εκείνος ο φράκτης στον Έβρο προχωράει με «ρυθμό χελώνας».

Αλήθεια, γιατί η Κυβέρνηση δεν αναστέλλει τη χορήγηση ασύλου για έξι μήνες, όπως έκανε η Κυπριακή Δημοκρατία με αποτέλεσμα την κατακόρυφη μείωση των αφίξεων μεταναστών; Αλλά πώς να το κάνει όταν ο πρωθυπουργός έχει δηλώσει ότι είναι ευτυχής που η ελληνική κοινωνία μεταλλάσσεται σε πολυπολιτισμική! Όταν οι Έλληνες, δηλαδή, θα γίνουν μια από τις διάφορες μειονότητες που θα διαβιούν στην ελληνική επικράτεια.

Το Κυπριακό

Ο Νίκος Χριστοδουλίδης πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας κράτους διεθνώς αναγνωρισμένου, μέλους του ΟΗΕ, της ΕΕ και άλλων διεθνών οργανισμών παρακαλάει για μια συνάντηση με τον επικεφαλής της αποσχιστικής οντότητας της Βόρειας Κύπρου για να επαναρχίσει ο διάλογος για λύση του Κυπριακού. Μόνο που τη λύση του Κυπριακού δε θα την αποφασίσει ο όποιος Ερσιν Τατάρ αλλά η Άγκυρα. Αν ο Ν. Χριστοδουλίδης ήθελε να διατηρήσει την αξιοπρέπειά του και ιδιαίτερα το κύρος της Κυπριακής Δημοκρατίας θα έπρεπε να ζητάει διάλογο με τον Ερντογάν. Από κοντά ο Κ. Μητσοτάκης και ο Υπουργός του των Εξωτερικών δηλώνουν ευτυχείς που υπάρχει κινητικότητα στο Κυπριακό. Κινητικότητα για να προκύψει τι; Για να απενοχοποιείται ο εισβολέας και κατακτητής;

Μετά 50 χρόνια κανένα κράτος και κανείς διεθνής οργανισμός δε ζητάει την αποχώρηση των στρατευμάτων κατοχής από την Κύπρο. Όλοι ζητούν διάλογο μεταξύ των δύο κοινοτήτων και αμοιβαίες υποχωρήσεις για την εύρεση της όποιας λύσης. Η Τουρκία είναι στο απυρόβλητο. Εδώ έχουν οδηγήσει τον Ελληνισμό 50 χρόνια κατευναστικής πολιτικής  Για αποτροπή, ανάσχεση και απελευθέρωση της κατεχόμενης Κύπρου δε μιλάει ούτε η Αθήνα ούτε η Λευκωσία.

 Ο Ερντογάν ζητάει από το βήμα της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ τη διεθνή αναγνώριση ως ανεξάρτητου κράτους των κατεχομένων εδαφών και οι Μητσοτάκης και Χριστοδουλίδης μια Δικοινοτική –Διζωνική Ομοσπονδία που μπορεί να είναι χειρότερη ακόμη και της διχοτόμησης, αφού θα θέσει και τις ελεύθερες περιοχές υπό τον γεωπολιτικό έλεγχο της Τουρκίας.

Εδώ που έχουν φτάσει τα πράγματα στην ελληνοτουρκική αντιπαράθεση είτε ο Ελληνισμός θα αποδεχτεί όλους τους τουρκικούς όρους είτε η Τουρκία θα πρέπει να υποχρεωθεί να εγκαταλείψει τους γεωστρατηγικούς στόχους της. Μέση λύση δεν υπάρχει, γιατί αν δώσουμε μόνο ορισμένα απ’ όσα απαιτεί η Άγκυρα, «για να μην είμαστε καθημερινά με το δάκτυλο στη σκανδάλη» όπως είπε ο κ. Μητσοτάκης, απλώς θα της ανοίξουμε την όρεξη και για τα υπόλοιπα όντας σε ακόμη πιο αδύναμη θέση. Εκτός αν το «Σύνδρομο της Στοκχόλμης» έχει καταλάβει ολοκληρωτικά το πολιτικό προσωπικό σε Αθήνα και Λευκωσία.

Υ.Γ. 1 Πέρασε ίσως απαρατήρητη η αναφορά του Κ. Μητσοτάκη κατά την ομιλία του στη «Σύνοδο Κορυφής για Το Μέλλον» του ΟΗΕ. Είπε: «Το παγκόσμιο συμφέρον διαπερνά το μεμονωμένο συμφέρον των κρατών». Ποιος αλήθεια ορίζει το παγκόσμιο συμφέρον; Η παγκοσμιοποίηση, η Ευρωπαϊκή Ένωση, το ΝΑΤΟ, η Σύνοδος του Νταβός ή κάποιος άλλος;

Υ.Γ. 2 Απορεί κανείς με την εμμονή των ελλήνων πολιτικών να μιλούν για ενδεχόμενη οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ με την Τουρκία. Αγνοούν ότι στην ΑΟΖ περιλαμβάνεται και η υφαλοκρηπίδα; Ή εξυπηρετούν την Άγκυρα που δεν έχει επικυρώσει τη Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας και θέλει οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας ώστε να ισχυριστεί ότι τα ελληνικά νησιά του Αιγαίου κάθονται πάνω στην υφαλοκρηπίδα της Ανατολίας;

 

Πηγή: www.ellinikiantistasi.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Κύπρος (Εθνική Φρουρά, Κύπρος 1974)

Κύπρος – Πρόεδρος Ν. Χριστοδουλίδης: Πολύ συγκεκριμένη η ατζέντα της τριμερούς

Δημοσιεύτηκε

στις

Η συζήτηση γίνεται για να δούμε αν υπάρχουν οι προοπτικές για επανέναρξη των συνομιλιών

Ανδρέας Πιμπίσιης

Η ατζέντα της τριμερούς συνάντησης της 15ης Οκτωβρίου είναι πολύ συγεκριμένη και αφορά τις προοπτικές επανέναρξης των συνομιλιών, τόνισε ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης. Σπεύδοντας την ίδια ώρα να διαμηνύσει πως δεν πάει στη Νέα Υόρκη για να συζητήσει την ατζέντα που προσπαθεί να περάσει ο Ερσίν Τατάρ και η τουρκική πλευρά.

Προσερχόμενος το πρωί στο Cyprus Forum 2024, στη Λευκωσία, ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων είπε ότι η τριμερής συνάντηση δεν είναι ανοικτής ατζέντας: “Δεν υπάρχει οτιδήποτε που είναι ανοιχτής ατζέντας. Η συζήτηση γίνεται με έναν και μόνο σκοπό: να δούμε αν υπάρχουν οι προοπτικές για επανέναρξη των συνομιλιών και θεωρώ ιδιαίτερα σημαντική την πρωτοβουλία του Γενικού Γραμματέα“.

Πρόσθεσε ότι ήταν κάτι που επιδιώκαμε εδώ και καιρό. “Από κει και πέρα, είπε, επικεντρωνόμαστε στο να υπάρξει αποτέλεσμα που για μας ένας είναι ο στόχος, η επανέναρξη των συνομιλιών στη βάση του συμφωνημένου πλαισίου και από εκεί που μείναμε στο Κραν Μοντανά“.

Σημείωσε ότι “αναμένουμε να δούμε, προετοιμαζόμαστε για συνάντηση”, την οποία χαρακτήρισε “θετική εξέλιξη“. “Με απόλυτη σοβαρότητα θα προσέλθουμε σε αυτό το δείπνο και θα πράξουμε ό,τι είναι δυνατόν για να υπάρξουν θετικά αποτελέσματα“, είπε.

Ο Πρόεδρος σχολίασε ότι “είναι θετικό ότι γίνεται αυτό το δείπνο. Από ‘κει και πέρα, δεν θέλω να πω πολλά, επικεντρώνομαι στη συζήτηση, στο αποτέλεσμα. Να υπάρξει αποτέλεσμα, αυτό με ενδιαφέρει“, επεσήμανε.

Στα κατεχόμενα, ο Ταχσίν Ερτουγρούλογλου έσπευσε να διαμηνύσει πως στη Νέα Υόρκη δνε θα συζητηθεί το θέμα της ομοσπονδίας.

Σε δηλώσεις του στην Νέα Υόρκη, μετά την ολοκλήρωση των συναντήσεων του, σύμφωνα με τα όσα μεταδίδει η διαδικτυακή «Κίπρις Πόστασι», αναφερόμενος στο άτυπο δείπνο στις 15 Οκτωβρίου μεταξύ των δύο ηγετών και του ΓΓ του ΟΗΕ είπε ότι «αυτό που διευκρινίσαμε είναι ότι δεν θα πραγματοποιηθεί σε μια ατμόσφαιρα συζήτησης της ομοσπονδίας». Είπε ακόμα ότι η «κυριαρχία και η παρουσία» τους ψευδοκράτους είναι μη διαπραγματεύσιμα θέματα.

Ανάφερε ότι ο ΓΓ του ΟΗΕ κάλεσε τους δύο ηγέτες για άτυπο δείπνο στις 15 Οκτωβρίου στη Νέα Υόρκη «πρόσκληση που ο Ερσίν Τατάρ αποδέχτηκε», είπε και επανέλαβε ότι δεν υπάρχει άλλος δρόμος από την «αναγνώριση» της παρουσίας του ψευδοκράτους.

Φιλελεύθερος

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή