Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Η άλλη όψη της διεθνούς διάσκεψης

Δημοσιεύτηκε

στις

ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΟΥ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗ*
Οι προϋποθέσεις νέας δυναμικής και η βάση της λύσης.Η διεθνής διάσκεψη είναι στην ημερήσια διάταξη του Κυπριακού. Και η τουρκική πλευρά την προβάλλει ως εναλλακτική επιλογή αποφυγής αδιεξόδου των συνομιλιών μετά το Νοέμβριο και ως μια διαδικασία για την εξεύρεση ταχείας λύσης

Προς την κατεύθυνση αυτή, η Άγκυρα δεν επιστρατεύει μόνο τα Ηνωμένα Έθνη, αλλά και την Ε.Ε. Προσδοκά, δηλαδή, σε μια κίνηση ματ, που θα θέτει την ε/κ πλευρά ενώπιον των εξής διλημμάτων: Ή αποδέχεται ώς το τέλος του έτους μια λύση παρόμοια με εκείνη του σχεδίου Ανάν, ή θα φορτωθεί την ευθύνη της μη λύσης. Ή αποδέχεται τη διεθνή διάσκεψη, ή θα φορτωθεί την ευθύνη ενός πιθανού αδιεξόδου ή μιας μη λύσης.

Η απειλή της αναγνώρισης
Ο καταλογισμός της ευθύνης είναι το ένα σκέλος της δεινής θέσης στην οποία μπορεί να βρεθεί η εκ πλευρά, καθότι η Τουρκία έχει ήδη δρομολογήσει και σχέδιο Β’ και Γ’ και αν χρειαστεί και Δ’. Ειδικώς το σχέδιο Β’ προβλέπει την έγκριση του κανονισμού για το «απευθείας εμπόριο», που σημαίνει ότι τα κατεχόμενα θα εξελιχθούν σε χωριστή επαρχία, οντότητα ή διοίκηση. Ακόμη και κράτος. Με τον τρόπο αυτό προδικάζεται ο διχοτομικός χαρακτήρας της λύσης, είτε αυτή θα ονομαστεί ομοσπονδία είτε αυτή θα ονομαστεί συνομοσπονδία. Ακόμη και αν συνεχιστούν οι συνομιλίες, θα εξελιχθούν στη βάση των νέων πραγματικοτήτων. Εάν διακοπούν, τα κατεχόμενα δεν θα καταστούν απλώς μια Ταϊβάν της Μεσογείου, αλλά με τη συνδρομή και της Βρετανίας, θα αρχίσει η αναγνώριση του ψευδοκράτους από σειρά ισλαμικών κρατών.

Ρεαλισμός και επιδιαιτησία
Για να είναι λοιπόν ρεαλιστική η υφιστάμενη διαδικασία επίλυσης του Κυπριακού, θα πρέπει να αποδεχθούμε τις τουρκικές αξιώσεις. Αυτός είναι ο ρεαλισμός! Η συνθηκολόγηση και η διχοτόμηση! Και η διεθνής διάσκεψη είναι η εναλλακτική των συνομιλιών προς αυτή τη διχοτομική κατεύθυνση διαδικασία. Γιατί; Διότι:
1. Η βάση της διεθνούς διάσκεψης θα είναι μια παραλλαγή του σχεδίου Ανάν.
2. Τα περί κυπριακής λύσης θα αποτελούν παρελθόν. Στη διεθνή διάσκεψη θα εφαρμοστεί η επιδιαιτησία από την πίσω πόρτα. Και η λύση θα είναι επιβαλλόμενη. Όποιος δεν δεχθεί τη γεφύρωση των διαφωνιών, όπως θα εξελιχθεί με ιδέες και εισηγήσεις των Βρετανών, που θα φέρουν τη σφραγίδα των Ηνωμένων Εθνών και τη σύμφωνη γνώμη της Ε.Ε., θα πληρώσει τη νύφη.
Και επειδή, διά της δικής μας ανοχής, το κλίμα είναι ευνοϊκό προς την τουρκική πλευρά και τις θέσεις της, γίνεται κατανοητό ότι οι πιέσεις είναι προς την ε/κ πλευρά που θα στραφούν και όχι προς την τ/κ και την τουρκική. Γιατί, άλλωστε, να στραφούν προς την τουρκική, όταν με τη δική μας πολιτική έχει βγάλει την ουρά της και τις ευθύνες της εκτός Κυπριακού. Αντί να θεωρείται η κατοχική δύναμη, η οποία εάν δεν σηκώσει το στρατό της από την Κύπρο θα πληρώσει κόστος διεθνώς και κυρίως εντός της Ε.Ε., εμφανίζεται διεθνώς ως ειρηνοποιός δύναμη και ο εξωτερικός εκείνος δρων, που επείγεται για λύση, την οποία μέσω των συνομιλιών έχει κόψει και ράψει στα μέτρα της.

Κοινωνία συμφερόντων
Εάν, λοιπόν, οι Τούρκοι, οι Βρετανοί και κάποιοι ημέτεροι επιθυμούν διεθνή διάσκεψη για λύση εξπρές, τότε αυτή η διεθνής διάσκεψη θα μπορεί να έχει άλλη όψη και συγκεκριμένο λόγο σύγκλησης και αντικείμενο:

1. Την κατάργηση των εγγυητικών και των επεμβατικών δικαιωμάτων.

2. Την έναρξη επί τη βάσει χρονοδιαγράμματος της αποχώρησης των τουρκικών κατοχικών στρατευμάτων από την Κύπρο, όπως προβλέπουν και οι σχετικές εκθέσεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, προκειμένου να διευκολυνθεί η λύση του Κυπριακού, η οποία με βάση τις αποφάσεις της Ε.Ε. θα πρέπει να είναι σύμφωνη με τις αρχές και τις αξίες της Ε.Ε., και όχι με βάση τις αρχές των τανκς της εισβολής και της κατοχής.

3. Τη δημιουργία κοινής κοινωνίας συμφερόντων και βάση λύσης μεταξύ Ε/κ, Τ/κ, Ελλάδας, Τουρκίας και Βρετανίας. Και η κοινή κοινωνία συμφερόντων και βάση λύσης δεν μπορεί να είναι άλλη από τις αρχές και τις αξίες της Ε.Ε., οι οποίες δεν είναι καθόλου αόριστες. Έχουν συγκεκριμένο δημοκρατικό περιεχόμενο. Είναι το σύνολο των ατομικών – ανθρωπίνων δικαιωμάτων, είναι η ελευθερία διακίνησης, εγκατάστασης, είναι το δικαίωμα στην περιουσία, στην ελευθερία της έκφρασης, είναι η δημοκρατική αρχή ένας άνθρωπος μια ψήφος.

Αριστερή ιδεολογία και δημοκρατική λύση
Υπάρχει, λοιπόν, η αντιπρόταση σε περίπτωση πιέσεων για διεθνή διάσκεψη, όπως την έχουμε ήδη περιγράψει, με σκοπό να δοθεί μια νέα ώθηση για τη λύση του Κυπριακού, στο πλαίσιο των αρχών των Ην. Εθνών και της Ε.Ε. Εάν η Τουρκία δεν αποδεχθεί την πρόταση, ας πληρώσει το κόστος. Ταυτοχρόνως, δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για να αποφύγει η ε/κ πλευρά το όποιο κόστος θα επιχειρήσουν να της καταλογιστεί, και, ως εκ τούτου, να βρεθεί «το πάτημα» για την έγκριση του κανονισμού για το «απευθείας εμπόριο» και για την ταϊβανοποίηση.

Υπό αυτές τις συνθήκες, όταν δηλαδή η Τουρκία απορρίψει λύση στη βάση των αρχών της Ε.Ε., πώς θα συνεχίσει να απαιτεί ξεπάγωμα των ήδη παγωμένων ενταξιακών της κεφαλαίων; Πώς θα δικαιολογεί τη θέση της, ότι θέλει λύση επανένωσης, όταν δεν θα αποδέχεται ότι η λύση θα στηρίζεται στις αρχές και τις αξίες της Ε.Ε., και όχι σε εκείνες τις κατοχής και του εποικισμού; Και πώς, τέλος, θα μπορεί να δικαιολογεί τη δική της ένταξη στην Ε.Ε., όταν δεν αποδέχεται ευρωπαϊκή λύση στο Κυπριακό; Εξ αφορμής της διεθνούς διάσκεψης, υπάρχει φόρμουλα απεγκλωβισμού και σχέδιο Β’.

Το ζητούμενο είναι εάν η Κυβέρνηση και τα πολιτικά κόμματα, πέρα από τους εσωτερικούς καβγάδες, που στόχο έχουν την εξυπηρέτηση του κομματικού πατριωτισμού, έχουν την πολιτική βούληση και ωριμότητα, αλλά και τη συναίσθηση της ευθύνης να συζητήσουν και να εκπονήσουν έναν νέο στρατηγικό σχεδιασμό, ο οποίος θα ανατρέπει τον κίνδυνο καταλογισμού ευθυνών στην ε/κ πλευρά και θα ανοίγει το δρόμο σε μια λύση ευρωπαϊκή και δημοκρατική, που θα εξυπηρετεί τα συμφέροντα όλων των νόμιμων κατοίκων του νησιού και του κάθε Ευρωπαίου πολίτη, και όχι κατ’ αποκλειστικότητα τα συμφέροντα της στρατοκρατικής Τουρκίας και της Βρετανίας.

Είναι δε, άξιον απορίας πώς μια αριστερή έως και κομμουνιστική Κυβέρνηση επιδεικνύει τόσο συμβιβαστική διάθεση, έως και προσαρμογή με τις ιμπεριαλιστικές αξιώσεις της Τουρκίας και της Βρετανίας;

Η λαθροβίωση του Βελγίου και η αλαζονεία της εξουσίας
ΒΕΒΑΙΩΣ υπάρχει και η γνωστή αφοριστική φόρμουλα, που θέλει οποιαδήποτε εναλλακτική και αξιοπρεπή πρόταση, που μπορεί να οδηγήσει το Κυπριακό μακράν από κινδύνους, περιπέτειες και βρετανικές διχοτομικές ατραπούς, ως ουτοπία. Εκ των πραγμάτων, ουτοπική ως προς την εξεύρεση λύσης αποδεικνύεται η υφιστάμενη διαδικασία, η οποία οδηγεί, όπως πλέον παραδέχεται και η ίδια η Κυβέρνηση, σε κλίμα και συνθήκες πιέσεων, ακόμη και καταλογισμού ευθυνών προς την ε/κ πλευρά.

Άλλωστε, εάν ήταν ρεαλιστική μια καλή ομοσπονδία, γιατί επί 36 έτη δεν υπεγράφη. Εάν η ηγεσία θεωρεί βέβαιο ότι ο λαός πιστεύει σε αυτή τη μορφή «λύσης», γιατί δεν τη θέτει σε δημοψήφισμα τώρα; Επειδή κατά βάθος γνωρίζει ότι το δίλημμα ομοσπονδία ή διχοτόμηση είναι κάλπικο. Διότι, η διζωνική δικοινοτική ομοσπονδία είναι με βάση τα βρετανικά και τα τουρκικά αρχεία η συνώνυμη στρατηγική επιλογή της διχοτόμησης.

Ιδού λοιπόν γιατί δεν βρίσκουμε λύση: Η διζωνική δικοινοτική ομοσπονδία ή συνομοσπονδία δεν συνιστά μορφή επανένωσης και βιώσιμης λύσης, αλλά συγκαλυμμένης διχοτόμησης. Πρόκειται για μια προβληματική περίπτωση ανάλογη με εκείνης του Βελγίου που λαθροβιοί, ή ανάλογη με εκείνη της Τσεχοσλοβακίας, η οποία έχει διαλυθεί στη βάση του βελούδινου διαζυγίου. Καμία σχέση δεν υπάρχει μεταξύ των ομοσπονδιών των ΗΠΑ και της Γερμανίας, που στηρίζονται στην αρχή ένας άνθρωπος μία ψήφος, που ταυτοχρόνως σημαίνει ότι εάν αυτά τα δημοκρατικά μοντέλα εφαρμοστούν στην Κύπρο, θα έχουμε δυο ε/κ συνιστώντα κράτη. Ένα στο βορρά και ένα στο νότο.

Γιατί θα έχουμε δυο ε/κ συνιστώντα κράτη και στο βορρά και στο νότο; Διότι, οι νόμιμοι κάτοικοι στο βορρά στη συντριπτική τους πλειοψηφία δεν είναι Τ/κ ή έποικοι, αλλά Ε/κ εκδιωχθέντες πρόσφυγες. Σε μια δημοκρατική ομοσπονδία, τα δικαιώματα να επιλέγει κάποιος τη μόνιμη κατοικία και διαμονή του καθώς και τα εκλογικά του δικαιώματα δεν τίθενται υπό περιορισμόν. Στη δική μας περίπτωση, οι περιορισμοί και οι αποκλίσεις δρομολογούνται για να νομιμοποιηθούν οι πραγματικότητες που δημιουργήθηκαν από το 1974. Δηλαδή, για να νομιμοποιηθούν τα διχοτομικά τετελεσμένα της εισβολής, στο πλαίσιο μιας διζωνικής δικοινοτικής ομοσπονδίας ή συνομοσπονδίας ή συνδυασμού και των δυο! Αυτό είναι που θέλουμε; Τη συγκαλυμμένη διχοτόμηση;

Προφανώς, όχι. Και αυτό είναι φανερό από το δημοψήφισμα του 2004, όταν ο λαός είπε όχι. Όμως, η λαϊκή βούληση δεν γίνεται σήμερα σεβαστή. Γι’ αυτό είναι εμφανές και το δημοκρατικό έλλειμμα που υπάρχει και οφείλεται στην αλαζονεία της εξουσίας, που επιμένει να ισχυρίζεται ότι αυτή γνωρίζει καλύτερα εξ ημών ποιο είναι το δικό μας συμφέρον και καλό. Μια αλαζονεία, η οποία επί του παρόντος απαγορεύει τη διπλωματική ευελιξία και τα σχέδια Β, αλλά και που οδηγεί την Κύπρο σε επικίνδυνες διαδικασίες. Και οι διαπιστώσεις αυτές δεν είναι δικές μας κασσανδρολογίες. Είναι διαπιστώσεις πλέον της ίδιας της Κυβέρνησης, η οποία όμως αρνείται ακόμη πεισματικά να οικοδομήσει σχέδιο Β’, αν χρειαστεί και Γ’, καθώς και να βρει την έξοδο κινδύνου, παρότι σε ουκ ολίγες περιπτώσεις της υποδεικνύεται. Και μπορεί να τη δει διά γυμνού οφθαλμού!

*Δρ Διεθνών Σχέσεων
ΣΗΜΕΡΙΝΗ

Γενικά θέματα

Δυσοίωνα μηνύματα για τη λειψυδρία! Αντιμέτωποι με δυσμενείς καταστάσεις – Συναγερμός για να προστατευθούν ζωές

Η κλιματική αλλαγή καθιστά πιο ακανόνιστο τον κύκλο του νερού, προειδοποίησε ο ΟΗΕ.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Νερό: Έκθεση του ΟΗΕ εκπέμπει SOS για την ξηρασία παγκοσμίως λόγω της κλιματικής αλλαγής αλλά και άλλων σημαντικών παραγόντων. 

Αυτή τη στιγμή 3,6 δισεκατομμύρια άνθρωποι έχουν ανεπαρκή πρόσβαση στο νερό τουλάχιστον ένα μήνα το χρόνο και ο αριθμός τους αναμένεται ότι μέχρι το 2050 θα έχει ξεπεράσει τα 5 δισεκατομμύρια

Οι έντονες ξηρασίες και οι ακραίες πλημμύρες, που όσο περνάει ο καιρός γίνονται και περισσότερες, αποτελούν μια «πρόγευση» των επερχόμενων εξελίξεων, καθώς η κλιματική αλλαγή καθιστά πιο ακανόνιστο τον κύκλο του νερού, προειδοποίησε ο ΟΗΕ.

Τα ποτάμια κατέγραψαν πέρυσι ένα επίπεδο ξηρασίας άνευ προηγουμένου εδώ και 33 χρόνια, σύμφωνα με νέα έκθεση του Παγκόσμιου Μετεωρολογικού Οργανισμού (ΠΜΟ, WMO, OMM), μια υπηρεσία του ΟΗΕ.

«Στο πλαίσιο της κλιματικής αλλαγής, το νερό μας δίνει μια πρόγευση των επερχόμενων εξελίξεων», εκφράζει την ανησυχία της σε ανακοίνωση η γενική γραμματέας του ΠΜΟ Σελέστ Σάουλο. «Τα σημάδια συναγερμού πολλαπλασιάζονται: παρακολουθούμε ένα παροξυσμό ακραίων βροχοπτώσεων, πλημμυρών και ξηρασιών, που επιβαρύνουν πολύ τις ζωές, τα οικοσυστήματα και τις οικονομίες», παρατηρεί.

Αντιμέτωποι με δυσμενείς καταστάσεις

Καθώς η χρονιά 2023 ήταν η πιο ζεστή που έχει καταγραφεί ποτέ, οι αυξημένες θερμοκρασίες και η γενικευμένη εξασθένηση των βροχοπτώσεων συνέβαλαν σε παρατεταμένες ξηρασίες.

Οι πλημμύρες ωστόσο πολλαπλασιάστηκαν: τα ακραία υδρολογικά φαινόμενα ευνοήθηκαν όχι μόνο από φυσικούς κλιματικούς παράγοντες, κυρίως τη μετάβαση από τις συνθήκες Λα Νίνια σε ένα επεισόδιο Ελ Νίνιο στα μέσα του 2023, αλλά επίσης από την ανθρώπινης προέλευσης κλιματική αλλαγή, αναφέρει ο ΠΜΟ.

«Η άνοδος της θερμοκρασίας επιτάχυνε τον υδρολογικό κύκλο, ο οποίος έγινε επίσης πιο ακανόνιστος και λιγότερο προβλέψιμος», εξηγεί η Σάουλο.

Οι συνέπειες είναι πολλαπλές: «Μια πιο ζεστή ατμόσφαιρα που μπορεί να περιέχει περισσότερη υγρασία, η άνοδος της θερμοκρασίας του κλίματος αυξάνει τον κίνδυνο ισχυρών βροχοπτώσεων» ενώ «παραλλήλως η επιτάχυνση της εξάτμισης και της ξήρανσης των εδαφών επιδεινώνει τις ξηρασίες».

Κατά συνέπεια, «βρισκόμαστε αντιμέτωποι με όλο και πιο δύσκολες καταστάσεις, όπου το νερό είναι είτε υπερβολικά άφθονο είτε ανεπαρκές».

Αυτή τη στιγμή 3,6 δισεκατομμύρια άνθρωποι έχουν ανεπαρκή πρόσβαση στο νερό τουλάχιστον ένα μήνα το χρόνο και ο αριθμός τους αναμένεται ότι μέχρι το 2050 θα έχει ξεπεράσει τα 5 δισεκατομμύρια, σύμφωνα με τον ΟΗΕ. Η έκθεση δείχνει ότι τα ύδατα περίπου του 50% των ποταμών του πλανήτη ήταν πέρυσι λιγότερα από το κανονικό.

Οι παγετώνες βρίσκονται επίσης στη γραμμή του μετώπου της ανόδου της θερμοκρασίας του κλίματος: σύμφωνα με προκαταρκτικά δεδομένα για την περίοδο από το Σεπτέμβριο 2022 ως τον Αύγουστο 2023, έχασαν πάνω από 600 γιγατόνους νερού, απώλεια που είναι η χειρότερη σε 50 χρόνια παρατηρήσεων.

«Το λιώσιμο των πάγων και των παγετώνων απειλεί τη μακροπρόθεσμη υδροδοτική ασφάλεια εκατομμυρίων ανθρώπων. Εντούτοις δεν λαμβάνουμε τα επείγοντα μέτρα που επιβάλλονται», κρούει τον κώδωνα του κινδύνου η γενική γραμματέας του ΠΜΟ.

Συναγερμός για να προστατευθούν ζωές

Ο οργανισμός ζητάει να κηρυχθεί από νωρίς συναγερμός για όλους ώστε να προστατευθούν οι ζωές και τα μέσα επιβίωσης που συνδέονται με το νερό και καλεί να βελτιωθούν οι γνώσεις και ο διαμοιρασμός των δεδομένων για τις πηγές νερού.

«Δεν μπορούμε να διαχειριστούμε ένα πρόβλημα, αν δεν μετρήσουμε την έκτασή του», υπογραμμίζει η Σάουλο.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Γιάννος Χαραλαμπίδης στη Σημερινή: Μήλον της Έριδος η Κύπρος για την ασφάλεια Τουρκίας – Ισραήλ

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

ΠΗΓΗ: ΣΗΜΕΡΙΝΗ

Η Μέση Ανατολή είναι στις φλόγες και, μετά την επίθεση των Ιρανών με βαλλιστικούς πυραύλους σε βάρος του Ισραήλ, ξεκίνησε επίθεση των Ισραηλινών στον Βόρειο Λίβανο, ενώ αναμένονται και τα αντίποινα σε βάρος της Τεχεράνης.

Γράφει ο Γιάννος Χαραλαμπίδης

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Τουρκία και Ακρωτήρι

Η Τουρκία επιχαίρει από την κατατριβή του Ισραήλ και του Ιράν. Μπορεί μεν ο Ερντογάν να χαρακτηρίζει τον Νετανιάχου ως εγκληματία πολέμου, αλλά συνεργάζεται με τους Βρετανούς και δη με τα μαχητικά «Ταϊφούν», που επιχειρούν από τις Βάσεις Ακρωτηρίου και:

1) Περιπολούν από τον κόλπο της Αλεξανδρέττας εντός του τουρκικού εναέριου χώρου, με την άδεια της Άγκυρας, προς τη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ, καθώς και προς το Ιράκ. 2) Συμμετέχουν στις αναχαιτίσεις των ιρανικών πυραύλων και drones στις επιθέσεις, που δέχεται το Ισραήλ από το Ιράν και συλλέγουν πληροφορίες. 3) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει για τη συνεργασία των Βάσεων με τις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις όταν ενεργούν τα «Ταϊφούν» είτε για επιτήρηση είτε για να προστατεύσουν με οποιονδήποτε τρόπο το Ισραήλ. Ή για να στραφούν σε βάρος της Χεζμπολάχ.

Τόσο οι Βάσεις Ακρωτηρίου όσο και του Αγίου Νικολάου είναι στρατηγικής σημασίας, διότι από τις μεν πρώτες, εκτός των άλλων, ενεργούν ακόμη τα θρυλικά κατασκοπευτικά U2 ως συμπληρωματικά των δορυφόρων, στις δε δεύτερες υπάρχει το Έχελον ως κέντρο συλλογής και επεξεργασίας πληροφοριών. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος, λόγω Βάσεων, τελεί υπό καθεστώς απειλής. Χωρίς να διαθέτει αξιόπιστη εναέρια αποτροπή, αφού οι ρωσικοί TOR-M1 και BUK μερικώς μπορούν να επιχειρήσουν. Ακόμη και αν στραφούν για ν’ αποκρούσουν την ιρανική απειλή ή αυτήν της Χεσμπολάχ, δεν θα μπορούν να καλύπτουν την όποια τουρκική επί της οποίας είναι προσαρμοσμένα τα συστήματα αυτά. Λόγω του κενού που υπάρχει στην αεράμυνα είχε κλείσει η αγορά του αντιαεροπορικού συστήματος BARAK με πυραύλους 35, 70 και 150 χιλιομέτρων. Η κυπριακή Κυβέρνηση αγόρασε το BARAK με πυραύλους των 70 χιλιομέτρων. Με τον πόλεμο στη Γάζα και στον Λίβανο, η παράδοση του συστήματος δεν είναι βέβαιο εάν θα καθυστερήσει ή όχι. Ούτως ή άλλως, η Κυπριακή Δημοκρατία μετά την άρση του εμπάργκο στο στρατιωτικό υλικό από τις ΗΠΑ θα ήταν δυνατό να ζητήσει ακόμη και «Πάτριοτ» ή άλλα σχετικά οπλικά συστήματα αεράμυνας από ευρωπαϊκά κράτη. Επί του παρόντος, τόσο η αεράμυνα των Βάσεων όσο και της Κύπρου ολόκληρης στηρίζεται στον πολεμικό στόλο των ΗΠΑ και των συμμάχων τους, που βρίσκονται στ’ ανοιχτά της Κύπρου. Ως εκ τούτου, θα ήταν μέγα πλήγμα εάν επέτρεπαν ή στη Χεζμπολάχ ή στο Ιράν να κτυπήσει τις Βρετανικές Βάσεις. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος λόγω Βάσεων καλύπτεται, όπως είχαμε ήδη γράψει από την αρχή της κρίσης, κάτω από την Ατσάλινη Αεράμυνα των ΗΠΑ.

Το μήλον της Έριδος

Η Τουρκία δεν είναι άμεσα εμπλεκόμενη στις συγκρούσεις στη Γάζα και στον Λίβανο, όμως υπάρχει μια πολεμική ρητορική που εγείρει το εξής ερώτημα: Μπορεί ή όχι η Τουρκία να κτυπήσει το Ισραήλ, όπως αρχικά απειλούσε ο Τούρκος Πρόεδρος, ο οποίος, όμως, μετά τις τελευταίες εξελίξεις, εμφανίζεται ως να τελεί υπό την απειλή του «σιωνιστικού επεκτατισμού», όπως ισχυρίζεται;

Σε αυτό το παιχνίδι, η Κύπρος καθίσταται γεωστρατηγικό και γεωπολιτικό μήλον της Έριδος, αφού:

1) Αποτελεί το νότιο τμήμα της νήσου, τη μοναδική έξοδο, που διαθέτει το Ισραήλ, λόγω της έλλειψης στρατηγικού βάθους, που είναι περικυκλωμένο από τους Άραβες και την Τουρκία. Άρα ο άξονας προς τη Σούδα μέσω Κύπρου είναι ζωτικός χώρος όχι μόνο για το Ισραήλ, αλλά και για τις ΗΠΑ και τους ΝΑΤΟϊκούς συμμάχους τους. Απόδειξη τούτου συνιστά η συγκέντρωση του 6ου στόλου ως αποτέλεσμα της κρίσης στη Μέση Ανατολή.

2) Αποτελεί ασπίδα και εμφανίζεται ως το αβύθιστο για την Τουρκία αεροπλανοφόρο, καθώς και αναπόσπαστο τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας».

3) Αποτελεί ασπίδα για την Τουρκία από επιθέσεις που θα ήταν δυνατό να δεχτεί μέσω Κύπρου, εξ ου και η άρνησή της να δεχθεί την παρουσία ελληνικού στρατού και οι διαμαρτυρίες για την όποια στρατιωτική συνεργασία της Κύπρου με το Ισραήλ. Είναι όμως και για το Ισραήλ ασπίδα.

Γιατί;

Διότι, ουδόλως θα ήθελε το Ισραήλ:

Α) Να πέσει η Κύπρος στον πλήρη έλεγχο της Τουρκίας και δη μέσω μιας ομοσπονδιακής ή συνομοσπονδιακής λύσης, με τον πλήρη γεωπολιτικό έλεγχο του νησιού από την Άγκυρα.

Β) Να εγκατασταθούν στην Κύπρο τουρκικά πυραυλικά συστήματα, που θα στοχεύουν το Ισραήλ.

Τα πλεονεκτήματα του Ισραήλ

Το ερώτημα εάν μπορεί να κτυπήσει και να κάνει πόλεμο η Τουρκία με το Ισραήλ απαντάται ως εξής: Η Άγκυρα έχει τη δυνατότητα: 1) Να διενεργήσει επίθεση με την αεροπορία της ή με τη συσσώρευση στόλου. 2) Να κτυπήσει με πυραύλους και δη «Ταϊφούν» με βεληνεκές της τάξης των 600 χιλιομέτρων, όταν αυτά θα είναι επιχειρησιακά διαθέσιμα (αυτά εισήλθαν ήδη σε γραμμή παραγωγής από τον Μάιο του 2023 ).

Όμως η οποιαδήποτε τουρκική επίθεση: Α) Βρίσκεται σε αντίθεση με τα συμφέροντα των ΗΠΑ, που θέτουν υπό την προστασία τους και τον 6ο Στόλο το Ισραήλ, οπότε δεν θα επιτρέψουν στην Τουρκία μια τέτοια δράση. Β) Οτιδήποτε διενεργηθεί από αέρος, είτε είναι από μαχητικά είτε από πυραυλικά συστήματα, θα ήταν δυνατό να αντιμετωπιστεί επιτυχώς από το Ισραήλ είτε με τους arrow και με το “iron dome” είτε με τα πλοία των συμμαχικών δυνάμεων και δη των ΗΠΑ, καθώς και με την ισραηλινή αεροπορία, η οποία υπερτερεί της τουρκικής.

Πύραυλοι και Τεχνητή Νοημοσύνη

Από την άλλη πλευρά το Ισραήλ υπερέχει στην αεροπορία και στα πυραυλικά συστήματα. Στην αεροπορία, εκτός των F-15 και F-16, διαθέτει και τα F-35, οπότε μπορεί να δράσει αναλόγως και με βάθος πυρός. Συν του ότι: i) Τα ισραηλινά F-35 είναι τα μόνα των οποίων οι υπολογιστές και λοιπά συστήματα δεν βρίσκονται κάτω από τον έλεγχο των ΗΠΑ. ii) Η Τουρκία έχει πρόβλημα με την αεράμυνά της επί του παρόντος. Εξ ου και η αγορά των S-400, χωρίς όμως να παρέχει πλήρη κάλυψη, καθώς και η απόφαση που λήφθηκε στις 6.8.2024 για την κατασκευή του τουρκικού “iron dome”. iii) Το Ισραήλ διαθέτει αριθμό επιθετικών πυραύλων μέσου και μακρούς βεληνεκούς, από τους LORA με βεληνεκές 280 χιλιόμετρα ώς τους Jericho – 3 (Ιεριχώ) με βεληνεκές μεταξύ των 4,800 χλμ και 6,500 χιλιομέτρων. iv) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει ότι το Ισραήλ υπερέχει στους τομείς του κυβερνοχώρου και της Τεχνητής Νοημοσύνης (πάσης φύσεως drones).

Ζώνες ασφαλείας και περιφερειακές δυνάμεις

Υπό αυτές τις συνθήκες και λαμβανομένου υπόψη ότι οι δυο χώρες δεν έχουν σύνορα, το πλεονέκτημα ανήκει στο Ισραήλ. Και όχι στην Τουρκία, η οποία στηρίζει τόσο τη Χαμάς όσο και τη Χεζμπολάχ, διότι θέλει την κατατριβή του Ισραήλ. Η Άγκυρα βολεύεται από το οπλοστάσιο και δη τους πυραύλους της Χεζμπολάχ, των οποίων το βεληνεκές καλύπτει και την Κύπρο. Εξ ου και οι απειλές του μ. Χασάν Νασράλα, ότι η Κύπρος ήταν εν δυνάμει στόχος λόγω των στρατιωτικών της σχέσεων με το Ισραήλ. Ήταν μια απειλή «made in Turkey», στη λογική του “proxy war”. Η εξουδετέρωση του οπλοστασίου της Χεσμπολάχ από το Ισραήλ είναι προς όφελος της Κύπρου, αλλά όχι προς όφελος του Ιράν και της Τουρκίας, η οποία δεν θέλει την εδραίωση του Ισραήλ στην περιοχή και την εξάλειψη των τρομοκρατικών απειλών. Δεν θα ήθελε να δει ούτε τον τερματισμό της σύγκρουσης μεταξύ Ιράν και Ισραήλ, διότι η κατατριβή των δυο χωρών, που συνιστούν περιφερειακές δυνάμεις, είναι για ευνόητους λόγους προς όφελος της Άγκυρας, η οποία εδραιώνεται και στην περιοχή της Συρίας, χωρίς ταυτοχρόνως να επιθυμεί τη δημιουργία ζώνης ασφαλείας στον Βόρειο Λίβανο. Πώς όμως θα ασκήσει κριτική στο Ισραήλ, όταν κατέχει την Κύπρο και όταν έχει ήδη υπό κατοχή τμήμα της Συρίας στη λογική της ζώνης ασφαλείας;

Οι θαλάσσιες οδοί…

Η Τουρκία ελέγχει την περιοχή από τη Μαρμαρίδα ώς την Αλεξανδρέττα στην πρακτική της τουρκικής λίμνης ως τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας» με μια σειρά από ναυτικές και αεροπορικές Βάσεις στα παράλιά της (Ντάλαμα, Μερσίνα, Άδανα, κ.λπ) και την Κύπρο ως αβύθιστο αεροπλανοφόρο. Η Καρπασία και η Αμμόχωστος έχουν ιδιαίτερη σημασία για τις θαλάσσιες οδούς και δη εκείνες προς την Αλεξανδρέττα, που προτού καταλήξουν εκεί αποκλίνουν προς Ισραήλ, Λίβανο και Συρία. Η Τουρκία θα ήθελε να έχει πρόσβαση στη θάλασσα και μέσω Συρίας, ενώ, ταυτοχρόνως, ουδόλως θα επιθυμούσε τη ζώνη ασφαλείας του Ισραήλ, διότι διευρύνει τον έλεγχο παράλιων περιοχών και ενισχύει τον έλεγχο της θαλάσσιας οδού προς την Αλεξανδρέττα. Μέσα σε αυτό το σκηνικό, ο Ερντογάν εμφανίζεται ως να είναι απειλούμενος από το Ισραήλ, λόγω της εισόδου του στον Λίβανο. Η Τουρκία επιδιώκει τον έλεγχο των θαλασσίων οδών από και προς το Σουέζ και δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι επεκτείνει τη λεγόμενη ΑΟΖ του ψευδοκράτους προς τις νότιες θάλασσες, καθώς και προς τη γραμμή Κρήτη, Κάρπαθος και Ρόδος, όπου βρίσκονται οι πύλες του Αιγαίου.

 

χαρτης 1 .jpg

 

Ο χάρτης δείχνει τα θαλάσσια δρομολόγια από το Σουέζ προς διάφορες κατευθύνσεις στην Ανατολική Μεσόγειο είτε προς Κύπρο είτε προς Αιγαίο είτε προς άλλες χώρες της περιοχής και δη προς την Αλεξανδρέττα. Η Τουρκία στοχεύει στον πλήρη έλεγχο των οδών αυτών. Θεωρεί την Κύπρο δεδομένη και σημαντικό τον έλεγχο των πυλών του Αιγαίου, όπως και της Κύπρου καθώς και της Καρπασίας. Πολύ, δε, θα ήθελε η Τουρκία να βγει μέσω Συρίας στη θάλασσα. Καθόλου δεν επιθυμούσε τη δημιουργία κουρδικής περιοχής με πρόσβαση στη θάλασσα. Στην παρούσα φάση η Άγκυρα δεν θα ήθελε να δει την ενίσχυση του Ισραήλ στην περιοχή και δη μέσω της αύξησης ενός παράλιου τμήματος του Λιβάνου, που θα εμπίπτει σε αυτό που ονομάζει ζώνη ασφαλείας με βάθος ώς 50 χιλιόμετρα.

 

Maritime Map 03 ΟΚΤ 2024.jpg

 

Ο χάρτης αποτυπώνει τη νέα διάταξη των ναυτικών αμερικανικών δυνάμεων και των λοιπών συμμαχικών στην περιοχή του Περσικού Κόλπου, στα στενά του Ορμούζ, στην Ερυθρά θάλασσα και στην Ανατολική Μεσόγειο. Εκ των πραγμάτων, οι Βρετανικές Βάσεις είναι εν δυνάμει στόχος για το Ιράν και τη Χεζμπολάχ. Και, λόγω των κενών της κυπριακής αεράμυνας, ο στόλος των ΗΠΑ είναι αυτός που προσφέρει ατσάλινο θόλο για την αναχαίτιση ενδεχόμενης επίθεσης είτε με πυραύλους είτε με drones.

 

XARTHS 1.jpg

 

Ο χάρτης αυτός αποτυπώνει τη ζώνη ασφαλείας που επιδιώκει να δημιουργήσει στον Λίβανο για να περιορίσει την απειλή της Χεζμπολάχ. Πρόκειται για τα όρια που τελούν κάτω από τον έλεγχο της UNIFIL, η οποία, όμως, αδυνατεί να βάλει χαλινάρι στη Χεζμπολάχ. Οι εντολές της UNIFIL από το Συμβούλιο Ασφαλείας έχουν, μεταξύ άλλων, ως στόχο να βοηθήσουν: α) στην κατάπαυση του πυρός, στην επιστροφή των Λιβανέζων στα σπίτια τους που είχαν αναγκαστεί να φύγουν λόγω εχθροπραξιών και β) τον νόμιμο στρατό του Λιβάνου να ανακτήσει τον έλεγχο της κατάστασης μετά την αποχώρηση των Ισραηλινών και όχι να επιτρέπει την κυριαρχία της Χεζμπολάχ.

 

FLIGHT RADAR.jpg

 

Οι δυο φωτογραφίες, ημερομηνίας 2/10/2024 από το flightradar24, απεικονίζουν πώς ο Ερντογάν, ενώ από τη μια πυροβολεί φραστικά το Ισραήλ, στην πράξη κάνει πλάτες στις Βρετανικές Βάσεις, που βρίσκονται στην Κύπρο, των οποίων τα αεροσκάφη (Eurofighter Typhoon) αναλαμβάνουν την ασφάλεια της περιοχής, επιχειρώντας από τον τουρκικό εναέριο χώρο για την αναχαίτιση ιρανικών πυραύλων. Μάλιστα, η δεύτερη δείχνει πώς βρετανικό αεροσκάφος ανεφοδιασμού (KC2 Voyager) βρίσκεται εντός του τουρκικού εναέριου χώρου. Για ποιο λόγο άραγε;

 

*Δρ των Διεθνών Σχέσεων

ΠΗΓΗ: Σημερινή

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Reuters: Το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για χτυπήμα σε Ευρώπη και ΗΠΑ! Η αποτροπή χτυπήματος στην Ελλάδα

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters. Το ειδησεογραφικό πρακτορείο σε ένα αναλυτικό ρεπορτάζ περιγράφει το πώς το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για πλήγματα σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Υπήρχε μάλιστα η πληροφορία ότι οι δύο άνδρες θα πληρώνονταν με 16.000 ευρώ για κάθε νεκρό, γι’ αυτό και σχεδίαζαν μαζικό χτύπημα.

«Καθώς η σύγκρουση Ιράν-Ισραήλ εντείνεται, η Τεχεράνη ταράζει τη Δύση με ένα κύμα απόπειρων χτυπημάτων και απαγωγών εναντίον στόχων στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες», αναφέρει το Reuters.

Η Ουάσιγκτον και οι σύμμαχοί της έχουν αναφέρει μια απότομη αύξηση τέτοιων συνωμοσιών που συνδέονται με την Ισλαμική Δημοκρατία. Από το 2020, υπήρξαν τουλάχιστον 33 απόπειρες δολοφονίας ή απαγωγής στη Δύση, στις οποίες οι τοπικές ή ισραηλινές αρχές ισχυρίζονται ότι συνδέεται με το Ιράν, διαπίστωσε το Reuters εξετάζοντας δικαστικά έγγραφα και επίσημες ανακοινώσεις.

Μεταξύ των πρόσφατων φερόμενων στόχων: ένα κτίριο που στεγάζει ένα εβραϊκό κέντρο και ένα εστιατόριο kosher στο κέντρο της Αθήνας. Από το κρησφύγετό του στο Ιράν, ένας Πακιστανός ονόματι Σαγιέντ Φαχάρ Αμπάς στρατολόγησε έναν παλιό γνώριμο που ζούσε στην Ελλάδα και τον οδήγησε να επιτεθεί στον χώρο, ισχυρίζονται οι ερευνητές σε έγγραφα που υποβλήθηκαν στις δικαστικές αρχές της υπόθεσης και τα οποία περιήλθαν στην κατοχή του Reuters. Ο Αμπάς είπε στην επαφή του ότι εργαζόταν για μια ομάδα που θα πλήρωνε περίπου 15.000 ευρώ ανά φόνο.

Σε μια ανταλλαγή WhatsApp τον Ιανουάριο του 2023 που περιγράφεται λεπτομερώς στα έγγραφα, οι δύο άνδρες συζήτησαν εάν θα χρησιμοποιήσουν εκρηκτικά ή εμπρησμό στην επίθεση. Ο Αμπάς τόνισε την ανάγκη παροχής αποδείξεων για απώλειες μετά το πλήγμα. «Υπάρχουν μυστικές υπηρεσίες», είπε, χωρίς να κατονομάσει. «Κάντε τη δουλειά με τρόπο που δεν αφήνει κανένα περιθώριο».

Τα έγγραφα που δεν είχαν αναφερθεί προηγουμένως περιλαμβάνουν εκατοντάδες σελίδες αποδεικτικών στοιχείων που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια της προανακριτικής έρευνας στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων καταθέσεων μαρτύρων, αστυνομικών καταθέσεων και λεπτομερειών μηνυμάτων WhatsApp.

Οι ελληνικές αρχές συνέλαβαν τον Σιέντ Ιρτάζα Χάιντερ και έναν άλλο Πακιστανό πέρυσι, λέγοντας ότι η αστυνομία βοήθησε στην εξάρθρωση ενός τρομοκρατικού δικτύου που κατευθυνόταν από το εξωτερικό και είχε σκοπό να προκαλέσει «ανθρώπινη απώλεια». Οι δύο άνδρες αντιμετωπίζουν κατηγορίες για τρομοκρατία. Αρνούνται τις κατηγορίες.

Ο Χάιντερ, ο οποίος αφέθηκε ελεύθερος από την προφυλάκιση αυτή την άνοιξη με περιορισμούς, λέει ότι είναι αθώος. Σε συνέντευξή του, ο 28χρονος είπε στο Reuters ότι έστειλε στον Αμπάς εικόνες του κτιρίου αλλά εμπόδισε σκόπιμα να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε επίθεση, ελπίζοντας να πληρωθεί χωρίς να βλάψει κανέναν.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή