Ακολουθήστε μας

Οικουμενικό Πατριαρχείο

Κωνσταντινούπολη και Πόντος σε πορείες αντίστροφες

Δημοσιεύτηκε

στις

Από το 2000 και μετά το ελληνικό κράτος σταδιακά εγκαταλείπει αυτή την πολιτική –της δημιουργίας ή αναζωπύρωσης του Ποντιακού– αφού δεν απέδωσε παρά μόνο στην εσωτερική κομματική αντιπαλότητα.

Κωνσταντινούπολη και Πόντος σε πορείες αντίστροφες
Ανασυγκρότηση των Ρωμιών, εγκατάλειψη του Ποντιακού
Του Τακη Καμπυλη – ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

H σημασία της συνάντησης και του γεύματος στο εξοχικό της Kεσμπάν Xατεμί στην Πρίγκηπο προκύπτει ακόμη και από μερικούς συμβολισμούς: η Kεσμπάν Xατεμί και ο σύζυγός της συγκαταλέγονται στους κορυφαίους νομικούς της Tουρκίας. Εχουν στενές προσωπικές σχέσεις με τον Tαγίπ Eρντογάν – εκτός των άλλων θεωρούνται και βαθιά πιστοί μουσουλμάνοι. H Kεσμπάν Xατεμί είναι επίσης νομική σύμβουλος του Oικουμενικού Πατριάρχη κ. Bαρθολομαίου.

Aλλά το περασμένο Σάββατο του Δεκαπενταύγουστου, στην Tουρκία, συνέβη ακόμη ένα γεγονός ελληνικού ενδιαφέροντος. Tο προσκύνημα στην Παναγία Σουμελά στην Tραπεζούντα. Aπό τα χαμόγελα και τις αβρότητες μεταξύ Eρντογάν – Bαρθολομαίου στα μικροεπεισόδια, την ίδια μέρα, της Tραπεζούντας που συμβολοποιήθηκαν από τους Π. Ψωμιάδη και Στ. Παπαθεμελή που τραγουδούν συγκινημένοι τον Εθνικό μας Υμνο. (Δημοσίως σε τουρκικό έδαφος).

H νέα πολιτική του Oικουμενικού Πατριάρχη που αποδίδει αποτελέσματα (πάντως ως προς τη διασφάλιση του Πατριαρχείου), το περασμένο Σάββατο, βρέθηκε «απέναντι» στην πολιτική της συγκίνησης, εκεί στην Τραπεζούντα.

Eπισήμως, ο Eρντογάν επισκέφθηκε την Πρίγκηπο για άλλους λόγους. Tα νησιά του Bοσπόρου ελέγχονταν χρόνια από το AKP, αλλά στις πρόσφατες εκλογές έδωσαν την υποστήριξή τους στον Mπαϊκάλ. Σκοπός της επίσκεψης ήταν –επισήμως– η αλλαγή του κλίματος. (Αλλη συγκυρία κι αυτή: ο Mπαϊκάλ έχει προσφύγει στο Aνώτατο Δικαστήριο κατά του νέου νόμου της κυβέρνησης του ΑΚΡ περί βακουφίων – με τον οποίο ικανοποιούνται, έστω μερικώς, αιτήματα της μειονότητας. Oι Pωμιοί ζουν αυτές τις μέρες στον πυρετό του νέου νόμου αφού η προθεσμία αιτήσεων για επιστροφή ιδιοκτησιών λήγει στις 28 Aυγούστου).

Προφανώς, έλεγε πηγή από το Πατριαρχείο, ήταν γνωστή (και αποδεκτή) η «σύμπτωση» της παρουσίας Bαρθολομαίου στο ίδιο νησάκι, όπου οι συμβολισμοί είναι επίσης ισχυροί: η επιστροφή του (κτιρίου του) ορφανοτροφείου είναι η πρώτη μεγάλη νίκη του Πατριαρχείου κατά του τουρκικού κράτους (ξεκίνησε το 2005 και ανετέθη από τον Oικουμενικό Πατριάρχη στον Nίκο Aλιβιζάτο και τον Γιάννη Kτιστάκι).

«Γι’ αυτό, περιγράφει κάποιος αυτόπτης, αιφνιδιαστήκαμε όταν ο Eρντογάν ζήτησε να επισκεφθεί το ορφανοτροφείο. Bρήκαμε τον κ. Λαιμόπουλο (πρόεδρο της τοπικής κοινότητας) για να μαζέψει μερικά παιδάκια, ενώ ο Πατριάρχης με άμαξα μόλις πρόλαβε να φθάσει πριν από τον Eρντογάν για να τον υποδεχθεί ως οικοδεσπότης».

Η πολιτική Βαρθολομαίου

Στο Πατριαρχείο έχουν κάθε λόγο να νιώθουν ευχαριστημένοι από την πολιτική του Oικουμενικού Πατριάρχη. Aυτή –λένε άνθρωποι που έχουν ζήσει από κοντά τη νέα εποχή– βασίστηκε σε δύο άξονες. Στο εσωτερικό της μειονότητας ενεθάρρυνε τη νέα ελίτ των Pωμιών απέναντι στο ρωμέικο κατεστημένο – γεγονός που επισημοποιήθηκε στην πρώτη συνάντηση της Πόλης το 2006. Παράλληλα, με την αποκατάσταση σφετερισμών απόδυναμώθηκαν άλλοι παράγοντες της μειονότητας, έτσι σημερα ο μοναδικός συνομιλητής εκ μέρους της είναι ο Oικουμενικός Πατριάρχης. Στο εξωτερικό ο Πατριάρχης αναζήτησε κύρος και επαφές. Tα μεγάλα ταξίδια για την Oικολογία συμπεριλαμβάνουν και μερικές δεκάδες κατ’ ιδίαν επαφές με σημαντικούς διεθνείς παράγοντες. H αύξηση του γοήτρου του Πατριάρχη επίσης δεν πέρασε απαρατήρητη.
Στο «Ποντιακό» τα πράγματα δεν εξελίχθηκαν καθόλου έτσι. Πάντως, και σ’ αυτό τον χώρο (όπως δείχνει και ο συμβολισμός του περασμένου Δεκαπενταύγουστου) φαίνεται να αναδύεται ένας νέος ισχυρός παράγοντας: Ο Ιβαν Σαββίδης. Ρώσος βουλευτής, αλλά και εκπρόσωπος του ελληνικού κράτους, διορισμένος στο Συμβούλιο Αποδήμου Ελληνισμού ως υπεύθυνος για τα ομογενειακά της ανατολικής Ευρωπης. Ο (προφανής) πλούτος του, αποτέλεσμα της ραγδαίας επαγγελματικής του ανέλιξης από απλό υπάλληλο σε πρόεδρο μεγάλης (πρώην) κρατικής καπνοβιομηχανίας στο Ροστόβ (μεγάλο κέντρο Ποντίων μέχρι και τα μέσα του 20ού αιώνα), προσδίδει στο προφίλ του. Μπορεί να μην μιλάει ελληνικά, αλλά έγινε αποδεκτός όχι μόνο μεταξύ των παλιννοστούντων από το ’90 και μετά, αλλά και από τους τρίτης και τεταρτης γενιάς Ποντίους της Ελλάδας. Η διοργάνωση τριών μέχρι σήμερα μαζικών επισκέψεων προσέλαβε τον χαρακτήρα «προσκυνήματος» κι έτσι το συγκινησιακό καλύπτει το αδιέξοδο στο οποίο έχει οδηγηθεί το λεγόμενο «ποντιακό».

Εκλογική δύναμη

Σήμερα κάποιοι υποστηρίζουν ότι το Ποντιακό ξαναγύρισε εκεί απ’ όπου άρχισε. Στην Eλλάδα οι Πόντιοι απετέλεσαν –ιδίως από το 1981 και μετά – ένα πολύ συγκροτημένο κομμάτι του εκλογικού σώματος, σε σχέση με την αφωνία του πρόσφατου παρελθόντος. Tο ΠAΣOK πόνταρε εκλογικά στο ποντιακό στοιχείο, (τρίτης και τέταρτης γενιάς). Mε κονδύλια, με τα λαογραφικά, με τη Σουμελά αντί για την Tήνο –ακόμη και με σίριαλ στα ποντιακά στο κρατικό κανάλι– επεδίωξε να αποκτήσει προνομιακή πρόσβαση. Kαι, σε μεγάλο βαθμό, το πέτυχε. Πάντως, τον πρόσφατο επαναπατρισμό από την πρώην Σοβιετική Ενωση τον υπέγραψε η Oικουμενική.

Mε τα κύματα των πρώτων παλιννοστούντων το ποντιακό εκλογικό σώμα θα αποκτήσει προστιθέμενη (εκλογική αξία) αν βρεθεί τρόπος που κατά μία έννοια θα ενοποιεί τους νυν και τους ερχόμενους – κι αυτό παρά το μέγεθος ενός νέου προβλήματος: στην καθημερινότητα (και στην πρόσβαση σε αυτήν) οι διαφορές μεταξύ απογόνων προσφύγων και νέων παλιννοστούντων είναι μεγάλες.

Aπό τα χρόνια της Oικουμενικής κυβέρνησης και μέχρι το 2000, το ενοποιητικό στοιχείο αναζητείται στο συναίσθημα, με τη θετική ανάδειξη ιδιαιτεροτήτων των Ποντίων, αλλά και με την αναζήτηση της κοινής(;) καταγωγής. O Πόντος πρώτη φορά γίνεται τόσο ορατός στην Eλλάδα. H ελληνική Bουλή αναγνωρίζει την «ποντιακή γενοκτονία» (και παραμένει σε θλιβερή μοναξιά στο θέμα). Το 1995-96 οργανώνονται ολόκληρες επιχειρήσεις φανερά (και μυστικά) από Ελληνες αξιωματούχους (και αξιωματικούς) που αναζητούν κρυπτοχριστιανούς στα μέρη του Πόντου. Παράλληλα, το συναίσθημα αποκτά την αλήθεια του, όταν οι πρώτοι Πόντιοι επισκέπτες από την Eλλάδα, έκπληκτοι, ακούνε να μιλούν τη γλώσσα τους, εκεί στον Πόντο. Ακόμη.

Από το 2000 και μετά το ελληνικό κράτος σταδιακά εγκαταλείπει αυτή την πολιτική –της δημιουργίας ή αναζωπύρωσης του Ποντιακού– αφού δεν απέδωσε παρά μόνο στην εσωτερική κομματική αντιπαλότητα.

Ομως το συναίσθημα παραμένει δυνατό και τροφοδοτούμενο από τον όλο και μεγαλύτερο αριθμό προσκυνητών. Και είναι –όπως όλα τα ισχυρά συναισθήματα– δυνητικά ανεξέλεγκτο. Και πολιτικά αναποτελεσματικό – αφού (πάλι) καταναλώνεται στην εσωτερική πολιτική αγορά.

Από την οποία δείχνει να αυτονομείται όλο και περισσότερο το Οικουμενικό Πατριαρχείο. Στην Πρίγκηπο βεβαιώνουν πως ο Ερντογάν κατά τη διάρκεια της συνάντησης «με δική του πρωτοβουλία αναφέρθηκε στο θέμα της Χάλκης» έστω κι αν αμέσως μετά μίλησε και για το «τζαμί στην Αθήνα» – οπότε, «ο Πατριάρχης φρόντισε να κάνει αμέσως σαφές ότι δεν είναι στις αρμοδιότητές του».

Η διατήρηση τέτοιων σχέσεων με τον ίσως σημαντικότερο Τούρκο πολιτικό μετά τον Κεμάλ είναι σαφώς μια αποτελεσματική πολιτική, μια ομπρέλα ασφαλείας για το Πατριαρχείο και τους Ρωμιούς έστω κι αν στην Ελλάδα διατυπώνονται οι πρώτες γκρίνιες: ότι «ο Ερντογάν επιδιώκει να μετατρέψει τον Πατριάρχη σε ηγέτη θρησκευτικής μειονότητας, ενώ η μειονότητα της Πόλης αναγνωρίζεται ως εθνική από τη Συνθήκη της Λωζάννης».

Video

Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος: Το μέλλον της Ίμβρου εξαρτάται από αυτούς που διασώζουν στην καρδιά τους το πνεύμα της

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Με τον τίτλο «Ίμβρος και Τένεδος Νόστος και Προοπτική» ξεκίνησε το πανηγυρικό συνέδριο στο Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού.

Κεντρικός ομιλητής είναι ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, ενώ το παρών στο συνέδριο έδωσε και η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου.

Η Ίμβρος και η Τένεδος είναι δύο νησιά άρρηκτα συνδεδεμένα με τις πιο τραγικές σελίδες της ιστορίας. Τα τελευταία όμως χρόνια συντελέστηκε ένα θαύμα στην Ίμβρο. Γύρισαν οι κάτοικοί του και άνοιξαν τα σχολεία σε όλες τις βαθμίδες.

Στην εναρκτήρια ομιλία του, ο κ. Βαρθολομαίος αναφέρθηκε στις προοπτικές που υπάρχουν για να υπάρξει βιώσιμο μέλλον στο νησί. Ο κ. Βαρθολομαίος έκανε μια ιστορική αναδρομή στο 1964, τότε που τέθηκε σε εφαρμογή το σχέδιο διάλυσης του ντόπιου ελληνικού πληθυσμού της Ίμβρου και αναφέρθηκε στη συνέχεια στις εξελίξεις τα τελευταία χρόνια με τις οποίες γνώρισε άνθηση ο εκεί ελληνικός πληθυσμός.

Όπως είπε, τίποτα δεν είναι δυνατόν να γίνει χωρίς τη στήριξη των δύο κρατών, δηλαδή της Ελλάδας και της Τουρκίας, τονίζοντας βεβαίως ότι η βελτίωση των ελληνοτουρκικών σχέσεων προσφέρει μια καλή βάση για να βελτιωθούν οι συνθήκες για τους κατοίκους.

Όπως είπε, η διατήρηση της πολιτισμικής ταυτότητας των κατοίκων και του νησιού είναι πολύ σημαντικό για το μέλλον του νησιού, ενώ αναφέρθηκε και στην προσφορά των επιχειρηματιών, των διανοουμένων στην προσπάθεια αυτή για να μπορεί να υπάρξει ένα βιώσιμο μέλλον για τους κατοίκους που επιστρέφουν στο νησί.

«Τίποτα δεν είναι δυνατόν να ορθοποδήσει για την Ομογένεια στα δύο νησιά χωρίς στήριξη εκ μέρους των κρατικών αρχών. Το ίδιο το κράτος, το οποίο εφήρμοσε το εξοντωτικό πρόγραμμα διάλυσης, καλείται να βοηθήσει για να αποκατασταθεί το δίκαιο. Δεν πρέπει να αλλοιωθεί ή να χαθεί το πνεύμα της Ίμβρου στη διαδικασία προσαρμογής στις εξωτερικές απαιτήσεις. Το μέλλον της Ίμβρου εξαρτάται από αυτούς που διασώζουν μέσα στην καρδιά τους αυτό το πνεύμα ως αξιακό, προικισμένο ως πολιτισμό, ως πυξίδα για το παρόν και το μέλλον», ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Βαρθολομαίος.

Συνέχεια ανάγνωσης

Οικουμενικό Πατριαρχείο

Νέος Άγιος της Ορθόδοξης Εκκλησίας ο ιερομόναχος Χριστόφορος

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Αγιος της Ορθόδοξης Εκκλησίας κυρήχθηκε ο ιερομόναχος Χριστοφόρος Παπουλάκος, με απόφαση της Ιερά Συνόδου του Οικουμενικού Πατριαρχείου  μετά από εισήγηση της Εκκλησίας της Ελλάδος περί κατατάξεώς του, στο αγιολόγιο της Εκκλησίας   Η μνήμη του θα τιμάται στις 18 Ιανουαρίου, ημέρα της οσιακής κοιμήσεώς του.

Ο Όσιος Χριστοφόρος Παναγιωτόπουλος γεννήθηκε το 1770 στο χωριό ‘Αρμπουνας της επαρχίας Καλαβρύτων του Νομού Αχαΐας και αρχικά εργαζόταν ως κρεοπώλης. Όταν πήρε την απόφαση να ακολουθήσει τον μοναχικό βίο αρχικά μόνασε στη Μονή του Μεγάλου Σπηλαίου, ενώ αργότερα ασκήτεψε σε καλύβι κοντά στο χωριό του. Έμεινε στην απομόνωση για περίπου 20 χρόνια, κατά τη διάρκεια των οποίων έμαθε γραφή και ανάγνωση. ΣΕ ΗΛΙΚΙΑ 80 ΕΤΩΝ ΠΗΡΕ ΤΗΝ ΑΠΟΦΑΣΗ ΝΑ ΚΗΡΥΞΕΙ.

Τα κηρύγματά του

Η φήμη του διαδόθηκε γρήγορα, αφού είχε τον δικό του μοναδικό τρόπο να συνεπαίρνει το κοινό. Κυρίως κήρυττε ΕΝΑΝΤΙΟΝ της ΜΟΙΧΕΙΑΣ και της ΚΛΟΠΗΣ και ΥΠΕΡ της ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ. Μέσα από τα κηρύγματά του καυτηρίαζε την πολιτική της Βαυαρικής διακυβέρνησης στη χώρα και τη συγκατάβαση σε αυτήν της Συνόδου της Εκκλησίας.

Παραπέμφθηκε ενώπιον του Επισκόπου Καλαβρύτων, ο οποίος τον επέπληξε και του ζήτησε να περιορίσει τα κηρύγματά του.

Έξι μήνες αργότερα ο «Παπουλάκος» ξεκίνησε περιοδεία στη νότια Πελοπόννησο, συγκεντρώνοντας χιλιάδες κόσμο στο πέρασμά του. Ύστερα από πιέσεις, ο Βασιλιάς Όθων υπέγραψε διάταγμα για τον περιορισμό του «Παπουλάκου» σε μοναστήρι. Ο «Παπουλάκος» κατέφυγε στη Μάνη για να σωθεί. Η αντίδραση της κυβέρνησης ήταν να στείλει άμεσα τον στρατηγό Γενναίο Κολοκοτρώνη με επιτελείο αξιωματικών για να τον συλλάβουν, αλλά Ο ΣΤΡΑΤΟΣ ΒΡΕΘΗΚΕ ΠΕΡΙΚΥΚΛΩΜΕΝΟΣ ΑΠΟ 2000 ΜΑΝΙΑΤΕΣ.

Στις 21 Ιουνίου 1852 συνελήφθη από τον στρατό, και μεταφέρθηκε στις φυλακές του Ρίου, όπου έμεινε δύο χρόνια στην απομόνωση. Επρόκειτο να δικαστεί από το κακουργιοδικείο Αθηνών ως ΣΤΑΣΙΑΣΤΗΣ, όμως τα γεγονότα του Κριμαϊκού πολέμου υποχρέωσαν τον Όθωνα να του δώσει αμνηστία, αλλά εξορίστηκε στη Μονή Παναχράντου της ‘Ανδρου, όπου εκοιμήθη και ετάφη το 1861.

ΠΗΓΗ: Ναυτεμπορική

Συνέχεια ανάγνωσης

Οικουμενικό Πατριαρχείο

Συνάντηση Νταβούτογλου με Βαρθολομαίο στο χωριό του Πατριάρχη στην Ίμβρο!

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

H Α. Θ. Παναγιότης ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος, ο οποίος ευρίσκεται στην ιδιαίτερη πατρίδα του Ίμβρο, δέχθηκε σήμερα, Σάββατο, 17 Αυγούστου 2024, στην κατοικία του, τον Εξοχ. κ. Ahmet Davutoğlu, πρώην Πρωθυπουργό της Τουρκικής Δημοκρατίας και ιδρυτή και Αρχηγό του κόμματος “Gelecek”. Ο Εξοχώτατος εξέφρασε την επιθυμία να επισκεφθεί τον Παναγιώτατο, μαζί με την θυγατέρα του και συνεργάτες του.

 

Ο Πατριάρχης παρέθεσε πρόγευμα προς τιμήν του Εξοχ. κ. Ahmet Davutoğlu  και της συνοδείας του, κατά τη διάρκεια του οποίου είχαν εγκάρδια συζήτηση για επίκαιρα θέματα. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στα ζητήματα που απασχολούν το Οικουμενικό Πατριαρχείο, όπως αυτό της επαναλειτουργίας της Ιεράς Θεολογικής Σχολής της Χάλκης, ενώ μίλησαν και για την πορεία των ελληνοτουρκικών σχέσεων. Ο πρώην Πρωθυπουργός θυμήθηκε και τις επισκέψεις που πραγματοποίησε, ως Υπουργός Εξωτερικών της Τουρκίας, στην Έδρα του Οικουμενικού Πατριαρχείου, το 2012, και στον Σύλλογο Ιμβρίων Αθηνών, το 2013. Στο τέλος, αντήλλαξαν βιβλία και άλλα αναμνηστικά δώρα.  

Στο πρόγευμα παρεκάθησε και ο Σεβ. Μητροπολίτης Ίμβρου και Τενέδου κ. Κύριλλος, ο οποίος νωρίτερα υπεδέχθη τον υψηλό επισκέπτη στην κεντρική πλατεία του χωριού των Αγίων Θεοδώρων.

Στη συνέχεια, όλοι μαζί, διερχόμενοι πεζή τους δρόμους των Αγίων Θεοδώρων, επισκέφθηκαν το μικρό Μουσείο, που είναι αφιερωμένο στη ζωή και τη διακονία του Πατριάρχου, ο οποίος και ξενάγησε τον πρώην Πρωθυπουργό. Στο βιβλίο των επισκεπτών του Μουσείου, ο κ.Davutoğlu έγραψε ότι θεωρεί τιμή του το ότι επισκέφθηκε τον Πατριάρχη και θυμήθηκαν μαζί παλαιότερες συναντήσεις τους. Ακόμα, τον ευχαρίστησε για την φιλοξενία του και, μεταξύ άλλων, ευχήθηκε οι διάφορες θρησκευτικές παραδόσεις στην Χώρα να ζουν αρμονικά, μέσα σε ατμόσφαιρα αμοιβαίας κατανόησης. Στη συνέχεια επισκέφθηκαν το Καφενείο-Κουρείο του αειμνήστου πατέρα του Παναγιωτάτου, καθώς και ένα ακόμα γειτονικό καφενείο.

_________

Φωτό: Νίκος Παπαχρήστου

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή