Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Μαύρη τρύπα οι ΟΤΑ για το δημόσιο χρήμα

Δημοσιεύτηκε

στις

Ενώ το κράτος αναζητεί εναγωνίως έσοδα, χιλιάδες δήμοι και νομαρχίες απορροφούν δισ. ευρώ χωρίς να γνωρίζει κανείς πού πηγαίνουν

Του Λεωνίδα Στεργίου / Lstergiou@kathimerini.gr
«Τα στοιχεία που ζητάτε είναι προσωπικά δεδομένα». «Αν σας δώσω τα στοιχεία χωρίς έγκριση θα περάσω πειθαρχικό». «Δεν έχετε έννομο συμφέρον να ζητάτε τέτοια στοιχεία. Πάρτε δικαστική απόφαση αν τα θέλετε». «Λυπάμαι, αλλά εμείς είμαστε αναρμόδιοι».

Οχι, δεν ζητούσαμε κρατικά μυστικά, αλλά τα οικονομικά των δήμων και πόσοι από αυτούς έχουν συμμορφωθεί με το νόμο που υποχρεώνει κάθε Μάιο την υποβολή ισολογισμών για την προηγούμενη χρήση. Η διάσπαρτη νομοθεσία, οι συνεχείς αλλαγές νόμων, οι τροπολογίες, ο ατελείωτος αριθμός εγκυκλίων και κοινών υπουργικών αποφάσεων έχουν δημιουργήσει το τέλειο περιβάλλον υπόθαλψης γραφειοκρατίας και αδιαφάνειας, στο οποίο τίποτα δεν λειτουργεί, αλλά κανείς δεν φταίει. Μοναδικό θύμα ο Ελληνας φορολογούμενος και δημότης, καθώς δεν γνωρίζει πού πάνε τα λεφτά του και από πού μπορεί να ζητήσει ευθύνη. Ενώ υπάρχουν 1.034 δήμοι, υποχρέωση υοβολής ισολογισμών έχουν οι 489, αλλά από αυτούς οι συνεπείς για το 2007 ήταν μόνο 217.

Χαρακτηριστική είναι η διαπίστωση του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, Λ. Ρακιντζή, ο οποίος στην παρουσίαση της ετήσιας έκθεσης την περασμένη εβδομάδα δήλωσε, μεταξύ άλλων, ότι «οι ΟΤΑ είναι ανέλεγκτοι και τα πειθαρχικά τους συμβούλια απελπιστικά επιεική». Από τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα προκύπτει ότι στους ΟΤΑ εντοπίζονται τα σοβαρότερα φαινόμενα κακοδιοίκησης και διαφθοράς: πολεοδομίες, περιβάλλον, μεταφορές, δημόσια έργα, άδειες καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, δημοτικές επιχειρήσεις σχεδόν στο σύνολό τους ελλειμματικές και υπηρεσίες ελλιπείς προς τους πολίτες.

Οι νόμοι

Και όλα αυτά παρά το αυστηρό θεσμικό πλαίσιο που υπάρχει. Μάλιστα, πέρσι ψηφίστηκε νέος νόμος (3697/2008) για να βάλει τάξη στα οικονομικά των ΟΤΑ και να ενισχύσει τη διαφάνεια στον κρατικό προϋπολογισμό και στα δημόσια οικονομικά. Στην πράξη αναμένεται να εφαρμοστεί από Σεπτέμβριο. Τώρα ισχύει ο νόμος του 2006 που λειτουργεί συμπληρωματικά εκείνου του 2005, μολονότι υπήρχε αυτός του 2003 και προϋπήρχε του 1999… Επίσης, πέρσι συστάθηκε διυπουργική Επιτροπή Φορέων Γενικής Κυβέρνησης για την παρακολούθηση της εφαρμογής του νέου νόμου, τον έλεγχο και την εποπτεία των οικονομικών των ΟΤΑ, των ασφαλιστικών ταμείων και των νοσοκομείων. Συνεδρίασε για πρώτη φορά στις αρχές του περασμένου Μαρτίου και μέχρι σήμερα δεν έχει διαμορφώσει εικόνα.

Αναζήτηση στοιχείων

Η συλλογή των στοιχείων ανατέθηκε στον Ειδικό Γραμματέα ΔΕΚΟ, κ. Αιμίλιο Στασινάκη, ο οποίος αφού δεν μπόρεσε να βγάλει άκρη από τις «αρμόδιες υπηρεσίες» αποφάσισε να δημιουργήσει μία ομάδα, η οποία θα παίρνει τηλέφωνο έναν έναν δήμο και επισκέπτεται ένα ένα νοσοκομείο και ταμείο. Αν και τα πρώτα στοιχεία είναι θλιβερά, εκτιμάται ότι μια πρώτη εικόνα θα έχει διαμορφωθεί σε μία με δύο εβδομάδες. Η ομάδα του υπ. Οικονομίας έχει διαμορφώσει έναν πίνακα, τον οποίο θα αποστείλει προς συμπλήρωση σε όλους τους ΟΤΑ, τα ταμεία και τα νοσοκομεία. Μαζί με τον πίνακα θα στείλει και οδηγίες συμπλήρωσης, προκειμένου στη συνέχεια να συλλέξει απαραίτητα οικονομικά στοιχεία από τους ΟΤΑ, τα Ταμεία και τα νοσοκομεία και παράλληλα να διαπιστώσει σε ποιο βαθμό λειτουργεί το διπλογραφικό σύστημα. Ολα ξεκινούν από μηδενική βάση, σημειώνουν στο υπουργείο.

Ως ενδεικτικό του χάους που επικρατεί αναφέρεται το εξής παράδειγμα: έχουν εντοπιστεί λογιστήρια ή τμήματα μηχανοργάνωσης νοσοκομείων που είναι στελεχωμένα με άξιους τραυματιοφορείς, οι οποίοι, όμως, δεν γνωρίζουν πώς λειτουργούν τα Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα και τι είναι το διπλογραφικό σύστημα. Αλλά και το ίδιο το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους τώρα προσπαθεί να εφαρμόσει διπλογραφικό σύστημα που θα του επιτρέψει να καταρτίσει αξιόπιστους ισολογισμούς.

Με αφορμή την πρώτη συνεδρίαση της συγκεκριμένης διυπουργικής επιτροπής στις 4 Μαρτίου, η «Κ» ξεκίνησε έρευνα για να διαπιστώσει το μέγεθος του χάους, αλλά και να απαντήσει σε μία πολύ απλή ερώτηση: Πώς καταρτίζονται προϋπολογισμοί και πώς υπολογίζονται οι λεγόμενες «άσπρες τρύπες», όταν δεν είναι γνωστός ο αριθμός των δήμων που καταρτίζουν ισολογισμούς;

Απευθυνθήκαμε εγγράφως στις 16 Μαρτίου στο Γενικό Λογιστήριο και στον υφυπουργό Οικονομίας και Οικονομικών κ. Νίκο Λέγκα, ζητώντας να μας εξηγήσει τι ισχύει σήμερα για τα οικονομικά των ΟΤΑ και πόσοι δήμοι δεν είναι συνεπείς. Υστερα από ένα μήνα, στις 14 Απριλίου επικοινωνεί τηλεφωνικά στέλεχος του Γενικού Λογιστηρίου για να μας πει ότι «χτυπήσαμε» λάθος πόρτα και ότι δεν είναι υποχρεωμένο να έχει στοιχεία για τους ισολογισμούς των ΟΤΑ, ούτε οι ΟΤΑ είναι υποχρεωμένοι να δίνουν λογαριασμό στο Γενικό Λογιστήριο. Θα είναι υποχρεωμένοι από Σεπτέμβριο και βλέπουμε, καθώς απαιτείται ένας αριθμός διευκρινιστικών εγκυκλίων για να τεθεί σε λειτουργία ο νέος νόμος (3697/2008). Οταν ζητήθηκε να μας στείλει τις απαντήσεις γραπτώς, μας είπε ότι θα πρέπει υποβάλουμε γραπτώς τα ερωτήματα στο πρωτόκολλο και να ακολουθηθεί η προβλεπόμενη διαδικασία.

Το αστείο είναι ότι εκείνες τις μέρες το υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών είχε στείλει δελτίο Τύπου για την εφαρμογή κριτηρίων αποτελεσματικότητας στις υπηρεσίες του με στόχο τη μείωση της γραφειοκρατίας. Ηταν μία πολυσέλιδη ανακοίνωση, η οποία θύμιζε εγκύκλιο και μολονότι είχε σταλεί με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο έφερε στο τέλος του κειμένου την ένδειξη «Ακριβές αντίγραφο»!

Κατά τη διάρκεια της έρευνας μάθαμε ότι το Γενικό Λογιστήριο ζητεί συγκεκριμένα οικονομικά στοιχεία από τους δήμους και όχι ισολογισμούς. Στις 19 Μαΐου 2008 το Γενικό Λογιστήριο έστειλε έγγραφο προς το υπουργείο Εσωτερικών με την ένδειξη «Επείγον – Επίδοση με ειδικό αγγελιαφόρο», ζητώντας πληροφορίες για το επίπεδο μηχανοργάνωσης των δήμων και την πορεία εφαρμογής του Κλαδικού Λογιστικού Σχεδίου Δήμων και Κοινοτήτων (προβλέπεται από το 1999) προκειμένου να εισαχθεί στο Δημόσιο το Διπλογραφικό Σύστημα Λογιστικής και να «επιτευχθεί συντονισμός στη δράση και κατάλληλη πληροφόρηση του υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών κατά τη χάραξη και άσκηση της δημοσιονομικής πολιτικής».

Λοιποί φορείς

Από τις 14 έως τις 23 Απριλίου απευθύναμε ερωτήματα για τα οικονομικά των ΟΤΑ, τον αριθμό των συνεπών δήμων ως προς τη δημοσίευση ισολογισμών κ.λπ. προς την Εθνική Στατιστική Υπηρεσία (ΕΣΥΕ), προς τη Διεύθυνση Οικονομικών ΟΤΑ του υπ. Εσωτερικών, προς τις 13 Περιφέρειες της Ελλάδος (πλην της Κεντρικής Μακεδονίας και της Στερεάς Ελλάδος, διότι δεν λειτουργούσε η ηλεκτρονική τους διεύθυνση) και προς την ΚΕΔΚΕ. Παράλληλα, ενημερώσαμε μέσω email το Σώμα Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης του υπ. Εσωτερικών, περιγράφοντας τη δυσκολία αναζήτησης στοιχείων και την απροθυμία αρμόδιων υπηρεσιών και δήμων να μας δώσουν στοιχεία, τα οποία οφείλουν να δημοσιοποιούν.

Το αποτέλεσμα; Η ΕΣΥΕ ανταποκρίθηκε άμεσα, αλλά η τελευταία ενημέρωση των στοιχείων αφορά τη χρήση του 2005. Από τις 11 περιφέρειες, στις 28 Απριλίου απάντησε τηλεφωνικώς το γραφείο του Γ.Γ. της περιφέρειας της Ηπείρου και μας παρέπεμψε στο Γενικό Λογιστήριο. Στις 19 Μαΐου επικοινωνεί τηλεφωνικά η περιφέρεια Ιονίων Νήσων, η οποία μας παραπέμπει στο Ελεγκτικό Συνέδριο και εφόσον της δίναμε λίγο χρόνο θα προσπαθούσε να βρει πόσοι δήμοι της έχουν στείλει ισολογισμούς.

Επανήλθαμε με νέα επιστολή προς το Γενικό Λογιστήριο, η οποία μέχρι σήμερα δεν έχει απαντηθεί.

Σώμα Επιθεωρητών

Καμία απάντηση δεν ελήφθη από το Σώμα Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης του υπ. Εσωτερικών και τον Ειδικό Γραμματέα του Σώματος κ. Χαράλαμπο Γεωργακόπουλο, μολονότι ασχολείται με θέματα διαφάνειας και μεταξύ άλλων ελέγχει τους ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού.

Η Διεύθυνση Οικονομικών ΟΤΑ και η ΚΕΔΚΕ προθυμοποιήθηκαν να συγκεντρώσουν ό,τι στοιχείο είναι δυνατόν. Τελικά διαπιστώθηκε ότι δεν υπάρχουν συγκεντρωτικά στοιχεία και επεξεργασμένα μεγέθη διότι δεν στέλνουν όλες οι περιφέρειες και όλοι οι δήμοι ισολογισμούς, απολογισμούς κ.λπ. Αλλωστε δεν είναι υποχρεωμένοι.

Στο μεταξύ επικοινώνησε μαζί μας ο πρόεδρος της ΚΕΔΚΕ και Δήμαρχος Αθηναίων κ. Νικήτας Κακλαμάνης, ο οποίος μας εξήγησε ότι ο νέος νόμος που ψηφίστηκε τον Σεπτέμβριο του 2008 και προβλέπει κατάρτιση επιχειρησιακών σχεδίων, ισολογισμών ανά τρίμηνο, ενημέρωση του υπουργείου Οικονομικών κ.λπ., το μόνο που κάνει είναι να μεταθέτει ένα τεράστιο γραφειοκρατικό βάρος στους δήμους -ιδιαίτερα στους μικρούς που δεν έχουν τις υποδομές-, το οποίο θα έπρεπε να το κάνει η κεντρική διοίκηση. Ακόμη, επισήμανε ότι δεν υπάρχει ζήτημα διαφάνειας, καθώς όλοι οι δήμοι άνω των 5.000 κατοίκων εδώ και χρόνια έχουν ενταχθεί στον προληπτικό έλεγχο από το Ελεγκτικό Συνέδριο και συντάσσουν απολογισμούς.

Η «Κ» απευθύνθηκε στις 5 Μαΐου για το θέμα των οικονομικών των ΟΤΑ στον αρμόδιο υφυπουργό Εσωτερικών κ. Αθανάσιο Νάκο και στον πρόεδρο του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Η απάντηση από τον κ. Νάκο ήρθε άμεσα.

Η αποστολή των οικονομικών στοιχείων των δήμων από τις περιφέρειες προς το υπουργείο Εσωτερικών δεν είναι υποχρεωτική, μολονότι προβλέπεται από το άρθρο 165 του Ν.3463/2006. «Ωστόσο, με την εφαρμογή από τον Ιούλιο 2005 του Προληπτικού Ελέγχου των οικονομικών των δήμων από το Ελεγκτικό Συνέδριο, το εν λόγω άρθρο δεν εξυπηρετεί πλέον τη σκοπιμότητα του ελέγχου της διαχείρισης και νομιμότητας των οικονομικών των δήμων, αλλά υποστηρίζει τη δημιουργία βάσης δεδομένων-αρχείου για τα οικονομικά στοιχεία των δήμων, με απώτερο στόχο την αποτελεσματικότερη άσκηση πολιτικής για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, με δεδομένο ότι δεν έχει ολοκληρωθεί και η πλήρης μηχανοργάνωση των ΟΤΑ Α΄ βαθμού. Υποχρέωση για υποβολή ισολογισμών έχουν οι δήμοι άνω των 5.000 κατοίκων. Αυτοί ανέρχονται σε 489 (από τους 1.034 συνολικά) και από αυτούς οι συνεπείς για τη χρήση του 2007 είναι οι 217.

Απάντηση του Ελεγκτικού Συνεδρίου

Ο πρόεδρος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, κ. Γιώργος-Σταύρος Κούρτης το 2008 σε ομιλία του, μεταξύ άλλων, είχε πει: «Υπάρχουν Δήμοι οι οποίοι δεν έχουν συντάξει από το 2000 απολογισμό. Αυτό λοιπόν, δεν μπορεί να συνεχιστεί. Θα γίνουν έλεγχοι για αυτούς. Ομως για να μη φτάσουμε στο θέμα των ελέγχων, καλώ όσοι Δήμοι δεν έχουν συντάξει τον απολογισμό – ισολογισμό παρελθόντων ετών, να τον συντάξουν και να τον υποβάλλουν στις Υπηρεσίες μας. Δεν έχουν να φοβηθούν τίποτα, διότι όταν οι δαπάνες είναι εντάξει, δεν έχει κανείς να φοβηθεί τίποτα». Ρωτήσαμε εγγράφως στις 5 Μαΐου τον κ. Κούρτη να μας ενημερώσει για το εν λόγω θέμα, για το πόσοι δήμοι δεν είναι συνεπείς, σε ποιες ενέργειες έχει προχωρήσει και αν τελικά η μη αποστολή ισολογιμών με πιστοποιητικό από ελεγκτές λογιστές εδώ και τόσα χρόνια μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο διερεύνησης μη εφαρμογής νόμου.

Η απάντηση ήρθε στις 18 Μαΐου και ήταν η εξής: «Το Ανώτατο Δικαστήριο του Ελεγκτικού Συνεδρίου με τις Υπηρεσίες Επιτρόπων του που είναι αρμόδιες για τον έλεγχο των οικονομικών των Δήμων προβαίνει σ’ όλες τις απαιτούμενες κατά τον νόμο ενέργειες, στο μέτρο των δυνατοτήτων του από πλευράς διατιθέμενου προσωπικού για τον έλεγχο των Δήμων με προτεραιότητα ελέγχου αυτών που δεν έχουν υποβάλει τους ισολογισμούς τους. Εάν επιθυμείτε χορήγηση από το Δικαστήριο αντιγράφων εγγράφων σχετικών με τα ως άνω ζητήματα μπορείτε να τα ζητήσετε με τη συνδρομή των αξιούμενων από τον νόμο προϋποθέσεων χορήγησής τους».Δηλαδή;

Η ιστορία με τα 1,7 δισ. ευρώ

Στις 19 Μαΐου το υπουργείο Οικονομίας δημοσίευσε στοιχεία για το έλλειμμα. Για το 2009, πλεόνασμα στους ΟΤΑ ύψους 1,711 δισ. ευρώ. Το περίεργο είναι ότι στον Κρατικό Προϋπολογισμό για το 2009 (Εισηγητική Εκθεση, σελ. 78), το ίδιο ποσό έχει «περαστεί» στο 2008, ενώ για το 2009 δεν αναφέρεται τίποτα.

Ενδιαφέρον έχει πώς προέκυψε το ποσό των 1,711 δισ. ευρώ και πώς χρησιμοποιείται ως «μαξιλάρι» για «άσπρες» και «μαύρες» τρύπες.

Πρόκειται για αναδρομικές οφειλές (Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι – ΚΑΠ) του Δημοσίου προς τους ΟΤΑ από το 1990 μέχρι το 2008, το οποίο προσδιορίστηκε βάσει εκτιμήσεων και διαπραγματεύσεων μεταξύ ΚΕΔΚΕ, υπουργείων Οικονομίας και Εσωτερικών το 2008. Αρχικά αφορούσε την περίοδο μέχρι το 2004 και το ποσό ήταν 1,4 δισ. ευρώ και στη συνέχεια συμφωνήθηκε το ποσό των 1,711 δισ. ευρώ για την περίοδο μέχρι το 2008. Τα 1,711 δισ. ευρώ θα επιστραφούν στους ΟΤΑ σε οκτώ ισόποσες δόσεις. Η πρώτη καταβολή φέτος (31 Μαΐου) και οι επόμενες επτά κάθε 31 Ιανουαρίου αρχής γενομένης την 31η Ιανουαρίου 2010. Παρ’ όλα αυτά, ολόκληρο το ποσό εγγράφηκε ως πλεόνασμα στο 2009. Αναζητήσαμε μιαν εξήγηση από τον υφυπουργό Οικονομίας κ. Λέγκα, η οποία δεν δόθηκε μέχρι σήμερα.

Τι προβλέπει ο νέος νόμος

1. Ολα όσα ισχύουν μέχρι σήμερα.

2. Τήρηση διπλογραφικού λογιστικού συστήματος για δήμους με κατοίκους άνω των 5.000 ή με ετήσια έσοδα άνω των 1,5 εκατ. ευρώ.

3. Μέχρι τέλος Σεπτεμβρίου, οι ΟΤΑ υποβάλλουν σύνοψη προϋπολογισμού επόμενου έτους και εισηγητική έκθεση τεκμηρίωσης των οικονομικών μεγεθών.

4. Τα βασικά μεγέθη εγκρίνονται ή αυξομειώνονται κατά την κρίση της Διυπουργικής Επιτροπής.

5. Υποβολή απολογιστικών στοιχείων ανά τρίμηνο στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, καθώς και στοιχεία απασχόλησης.

6. Για τα επιχειρησιακά σχέδια ισχύει ό,τι και σήμερα, με τη διαφορά ότι υποβάλλονται στην Διυπουργική Επιτροπή και όχι στο υπουργείο Εσωτερικών.

Οι υποχρεώσεις των Οργανισμών

1. Μέχρι τέλος Μαΐου υποβάλλεται από τον Δήμαρχο λογαριασμός της διαχείρισης του οικονομικού έτους που έληξε.

2. Μέχρι τέλος Ιουλίου υποβάλλεται απολογισμός και οι δήμοι με περισσότερους από 5.000 κατοίκους υποβάλλουν ισολογισμό και αποτελέσματα χρήσεως που ελέγχονται από ορκωτό ελεγκτή – λογιστή.

3. Υποβολή στοιχείων: Στην οικεία περιφέρεια, η οποία ύστερα από σχετικό έλεγχο τα υποβάλει στο υπουργείο Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και κοινοποιούνται και στην Κεντρική Ενωση Δήμων και Κοινοτήτων.

4. Δημοσίευση στοιχείων: Συνοπτική κατάσταση του απολογισμού ή / και του ισολογισμού μετά των αποτελεσμάτων χρήσεως και του πιστοποιητικού ελέγχου του ορκωτού ελεγκτή-λογιστή σε μία τουλάχιστον ημερήσια ή εβδομαδιαία τοπική εφημερίδα ή, εάν δεν υπάρχει, σε εφημερίδα, η οποία εκδίδεται στα όρια του νομού όπου εδρεύει ο Δήμος.

Κυρώσεις

Η μη παροχή ή καθυστέρηση παροχής των στοιχείων τιμωρείται με πρόστιμο που επιβάλλεται με απόφαση του υπουργού Εσωτερικών σε βάρος του ΟΤΑ, το οποίο ανέρχεται από 5% έως 15% των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (ΚΑΠ), ανάλογα με τη συχνότητα και τη βαρύτητα της παράδοσης.
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Γενικά θέματα

Γιάννος Χαραλαμπίδης στη Σημερινή: Μήλον της Έριδος η Κύπρος για την ασφάλεια Τουρκίας – Ισραήλ

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

ΠΗΓΗ: ΣΗΜΕΡΙΝΗ

Η Μέση Ανατολή είναι στις φλόγες και, μετά την επίθεση των Ιρανών με βαλλιστικούς πυραύλους σε βάρος του Ισραήλ, ξεκίνησε επίθεση των Ισραηλινών στον Βόρειο Λίβανο, ενώ αναμένονται και τα αντίποινα σε βάρος της Τεχεράνης.

Γράφει ο Γιάννος Χαραλαμπίδης

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Τουρκία και Ακρωτήρι

Η Τουρκία επιχαίρει από την κατατριβή του Ισραήλ και του Ιράν. Μπορεί μεν ο Ερντογάν να χαρακτηρίζει τον Νετανιάχου ως εγκληματία πολέμου, αλλά συνεργάζεται με τους Βρετανούς και δη με τα μαχητικά «Ταϊφούν», που επιχειρούν από τις Βάσεις Ακρωτηρίου και:

1) Περιπολούν από τον κόλπο της Αλεξανδρέττας εντός του τουρκικού εναέριου χώρου, με την άδεια της Άγκυρας, προς τη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ, καθώς και προς το Ιράκ. 2) Συμμετέχουν στις αναχαιτίσεις των ιρανικών πυραύλων και drones στις επιθέσεις, που δέχεται το Ισραήλ από το Ιράν και συλλέγουν πληροφορίες. 3) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει για τη συνεργασία των Βάσεων με τις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις όταν ενεργούν τα «Ταϊφούν» είτε για επιτήρηση είτε για να προστατεύσουν με οποιονδήποτε τρόπο το Ισραήλ. Ή για να στραφούν σε βάρος της Χεζμπολάχ.

Τόσο οι Βάσεις Ακρωτηρίου όσο και του Αγίου Νικολάου είναι στρατηγικής σημασίας, διότι από τις μεν πρώτες, εκτός των άλλων, ενεργούν ακόμη τα θρυλικά κατασκοπευτικά U2 ως συμπληρωματικά των δορυφόρων, στις δε δεύτερες υπάρχει το Έχελον ως κέντρο συλλογής και επεξεργασίας πληροφοριών. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος, λόγω Βάσεων, τελεί υπό καθεστώς απειλής. Χωρίς να διαθέτει αξιόπιστη εναέρια αποτροπή, αφού οι ρωσικοί TOR-M1 και BUK μερικώς μπορούν να επιχειρήσουν. Ακόμη και αν στραφούν για ν’ αποκρούσουν την ιρανική απειλή ή αυτήν της Χεσμπολάχ, δεν θα μπορούν να καλύπτουν την όποια τουρκική επί της οποίας είναι προσαρμοσμένα τα συστήματα αυτά. Λόγω του κενού που υπάρχει στην αεράμυνα είχε κλείσει η αγορά του αντιαεροπορικού συστήματος BARAK με πυραύλους 35, 70 και 150 χιλιομέτρων. Η κυπριακή Κυβέρνηση αγόρασε το BARAK με πυραύλους των 70 χιλιομέτρων. Με τον πόλεμο στη Γάζα και στον Λίβανο, η παράδοση του συστήματος δεν είναι βέβαιο εάν θα καθυστερήσει ή όχι. Ούτως ή άλλως, η Κυπριακή Δημοκρατία μετά την άρση του εμπάργκο στο στρατιωτικό υλικό από τις ΗΠΑ θα ήταν δυνατό να ζητήσει ακόμη και «Πάτριοτ» ή άλλα σχετικά οπλικά συστήματα αεράμυνας από ευρωπαϊκά κράτη. Επί του παρόντος, τόσο η αεράμυνα των Βάσεων όσο και της Κύπρου ολόκληρης στηρίζεται στον πολεμικό στόλο των ΗΠΑ και των συμμάχων τους, που βρίσκονται στ’ ανοιχτά της Κύπρου. Ως εκ τούτου, θα ήταν μέγα πλήγμα εάν επέτρεπαν ή στη Χεζμπολάχ ή στο Ιράν να κτυπήσει τις Βρετανικές Βάσεις. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος λόγω Βάσεων καλύπτεται, όπως είχαμε ήδη γράψει από την αρχή της κρίσης, κάτω από την Ατσάλινη Αεράμυνα των ΗΠΑ.

Το μήλον της Έριδος

Η Τουρκία δεν είναι άμεσα εμπλεκόμενη στις συγκρούσεις στη Γάζα και στον Λίβανο, όμως υπάρχει μια πολεμική ρητορική που εγείρει το εξής ερώτημα: Μπορεί ή όχι η Τουρκία να κτυπήσει το Ισραήλ, όπως αρχικά απειλούσε ο Τούρκος Πρόεδρος, ο οποίος, όμως, μετά τις τελευταίες εξελίξεις, εμφανίζεται ως να τελεί υπό την απειλή του «σιωνιστικού επεκτατισμού», όπως ισχυρίζεται;

Σε αυτό το παιχνίδι, η Κύπρος καθίσταται γεωστρατηγικό και γεωπολιτικό μήλον της Έριδος, αφού:

1) Αποτελεί το νότιο τμήμα της νήσου, τη μοναδική έξοδο, που διαθέτει το Ισραήλ, λόγω της έλλειψης στρατηγικού βάθους, που είναι περικυκλωμένο από τους Άραβες και την Τουρκία. Άρα ο άξονας προς τη Σούδα μέσω Κύπρου είναι ζωτικός χώρος όχι μόνο για το Ισραήλ, αλλά και για τις ΗΠΑ και τους ΝΑΤΟϊκούς συμμάχους τους. Απόδειξη τούτου συνιστά η συγκέντρωση του 6ου στόλου ως αποτέλεσμα της κρίσης στη Μέση Ανατολή.

2) Αποτελεί ασπίδα και εμφανίζεται ως το αβύθιστο για την Τουρκία αεροπλανοφόρο, καθώς και αναπόσπαστο τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας».

3) Αποτελεί ασπίδα για την Τουρκία από επιθέσεις που θα ήταν δυνατό να δεχτεί μέσω Κύπρου, εξ ου και η άρνησή της να δεχθεί την παρουσία ελληνικού στρατού και οι διαμαρτυρίες για την όποια στρατιωτική συνεργασία της Κύπρου με το Ισραήλ. Είναι όμως και για το Ισραήλ ασπίδα.

Γιατί;

Διότι, ουδόλως θα ήθελε το Ισραήλ:

Α) Να πέσει η Κύπρος στον πλήρη έλεγχο της Τουρκίας και δη μέσω μιας ομοσπονδιακής ή συνομοσπονδιακής λύσης, με τον πλήρη γεωπολιτικό έλεγχο του νησιού από την Άγκυρα.

Β) Να εγκατασταθούν στην Κύπρο τουρκικά πυραυλικά συστήματα, που θα στοχεύουν το Ισραήλ.

Τα πλεονεκτήματα του Ισραήλ

Το ερώτημα εάν μπορεί να κτυπήσει και να κάνει πόλεμο η Τουρκία με το Ισραήλ απαντάται ως εξής: Η Άγκυρα έχει τη δυνατότητα: 1) Να διενεργήσει επίθεση με την αεροπορία της ή με τη συσσώρευση στόλου. 2) Να κτυπήσει με πυραύλους και δη «Ταϊφούν» με βεληνεκές της τάξης των 600 χιλιομέτρων, όταν αυτά θα είναι επιχειρησιακά διαθέσιμα (αυτά εισήλθαν ήδη σε γραμμή παραγωγής από τον Μάιο του 2023 ).

Όμως η οποιαδήποτε τουρκική επίθεση: Α) Βρίσκεται σε αντίθεση με τα συμφέροντα των ΗΠΑ, που θέτουν υπό την προστασία τους και τον 6ο Στόλο το Ισραήλ, οπότε δεν θα επιτρέψουν στην Τουρκία μια τέτοια δράση. Β) Οτιδήποτε διενεργηθεί από αέρος, είτε είναι από μαχητικά είτε από πυραυλικά συστήματα, θα ήταν δυνατό να αντιμετωπιστεί επιτυχώς από το Ισραήλ είτε με τους arrow και με το “iron dome” είτε με τα πλοία των συμμαχικών δυνάμεων και δη των ΗΠΑ, καθώς και με την ισραηλινή αεροπορία, η οποία υπερτερεί της τουρκικής.

Πύραυλοι και Τεχνητή Νοημοσύνη

Από την άλλη πλευρά το Ισραήλ υπερέχει στην αεροπορία και στα πυραυλικά συστήματα. Στην αεροπορία, εκτός των F-15 και F-16, διαθέτει και τα F-35, οπότε μπορεί να δράσει αναλόγως και με βάθος πυρός. Συν του ότι: i) Τα ισραηλινά F-35 είναι τα μόνα των οποίων οι υπολογιστές και λοιπά συστήματα δεν βρίσκονται κάτω από τον έλεγχο των ΗΠΑ. ii) Η Τουρκία έχει πρόβλημα με την αεράμυνά της επί του παρόντος. Εξ ου και η αγορά των S-400, χωρίς όμως να παρέχει πλήρη κάλυψη, καθώς και η απόφαση που λήφθηκε στις 6.8.2024 για την κατασκευή του τουρκικού “iron dome”. iii) Το Ισραήλ διαθέτει αριθμό επιθετικών πυραύλων μέσου και μακρούς βεληνεκούς, από τους LORA με βεληνεκές 280 χιλιόμετρα ώς τους Jericho – 3 (Ιεριχώ) με βεληνεκές μεταξύ των 4,800 χλμ και 6,500 χιλιομέτρων. iv) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει ότι το Ισραήλ υπερέχει στους τομείς του κυβερνοχώρου και της Τεχνητής Νοημοσύνης (πάσης φύσεως drones).

Ζώνες ασφαλείας και περιφερειακές δυνάμεις

Υπό αυτές τις συνθήκες και λαμβανομένου υπόψη ότι οι δυο χώρες δεν έχουν σύνορα, το πλεονέκτημα ανήκει στο Ισραήλ. Και όχι στην Τουρκία, η οποία στηρίζει τόσο τη Χαμάς όσο και τη Χεζμπολάχ, διότι θέλει την κατατριβή του Ισραήλ. Η Άγκυρα βολεύεται από το οπλοστάσιο και δη τους πυραύλους της Χεζμπολάχ, των οποίων το βεληνεκές καλύπτει και την Κύπρο. Εξ ου και οι απειλές του μ. Χασάν Νασράλα, ότι η Κύπρος ήταν εν δυνάμει στόχος λόγω των στρατιωτικών της σχέσεων με το Ισραήλ. Ήταν μια απειλή «made in Turkey», στη λογική του “proxy war”. Η εξουδετέρωση του οπλοστασίου της Χεσμπολάχ από το Ισραήλ είναι προς όφελος της Κύπρου, αλλά όχι προς όφελος του Ιράν και της Τουρκίας, η οποία δεν θέλει την εδραίωση του Ισραήλ στην περιοχή και την εξάλειψη των τρομοκρατικών απειλών. Δεν θα ήθελε να δει ούτε τον τερματισμό της σύγκρουσης μεταξύ Ιράν και Ισραήλ, διότι η κατατριβή των δυο χωρών, που συνιστούν περιφερειακές δυνάμεις, είναι για ευνόητους λόγους προς όφελος της Άγκυρας, η οποία εδραιώνεται και στην περιοχή της Συρίας, χωρίς ταυτοχρόνως να επιθυμεί τη δημιουργία ζώνης ασφαλείας στον Βόρειο Λίβανο. Πώς όμως θα ασκήσει κριτική στο Ισραήλ, όταν κατέχει την Κύπρο και όταν έχει ήδη υπό κατοχή τμήμα της Συρίας στη λογική της ζώνης ασφαλείας;

Οι θαλάσσιες οδοί…

Η Τουρκία ελέγχει την περιοχή από τη Μαρμαρίδα ώς την Αλεξανδρέττα στην πρακτική της τουρκικής λίμνης ως τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας» με μια σειρά από ναυτικές και αεροπορικές Βάσεις στα παράλιά της (Ντάλαμα, Μερσίνα, Άδανα, κ.λπ) και την Κύπρο ως αβύθιστο αεροπλανοφόρο. Η Καρπασία και η Αμμόχωστος έχουν ιδιαίτερη σημασία για τις θαλάσσιες οδούς και δη εκείνες προς την Αλεξανδρέττα, που προτού καταλήξουν εκεί αποκλίνουν προς Ισραήλ, Λίβανο και Συρία. Η Τουρκία θα ήθελε να έχει πρόσβαση στη θάλασσα και μέσω Συρίας, ενώ, ταυτοχρόνως, ουδόλως θα επιθυμούσε τη ζώνη ασφαλείας του Ισραήλ, διότι διευρύνει τον έλεγχο παράλιων περιοχών και ενισχύει τον έλεγχο της θαλάσσιας οδού προς την Αλεξανδρέττα. Μέσα σε αυτό το σκηνικό, ο Ερντογάν εμφανίζεται ως να είναι απειλούμενος από το Ισραήλ, λόγω της εισόδου του στον Λίβανο. Η Τουρκία επιδιώκει τον έλεγχο των θαλασσίων οδών από και προς το Σουέζ και δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι επεκτείνει τη λεγόμενη ΑΟΖ του ψευδοκράτους προς τις νότιες θάλασσες, καθώς και προς τη γραμμή Κρήτη, Κάρπαθος και Ρόδος, όπου βρίσκονται οι πύλες του Αιγαίου.

 

χαρτης 1 .jpg

 

Ο χάρτης δείχνει τα θαλάσσια δρομολόγια από το Σουέζ προς διάφορες κατευθύνσεις στην Ανατολική Μεσόγειο είτε προς Κύπρο είτε προς Αιγαίο είτε προς άλλες χώρες της περιοχής και δη προς την Αλεξανδρέττα. Η Τουρκία στοχεύει στον πλήρη έλεγχο των οδών αυτών. Θεωρεί την Κύπρο δεδομένη και σημαντικό τον έλεγχο των πυλών του Αιγαίου, όπως και της Κύπρου καθώς και της Καρπασίας. Πολύ, δε, θα ήθελε η Τουρκία να βγει μέσω Συρίας στη θάλασσα. Καθόλου δεν επιθυμούσε τη δημιουργία κουρδικής περιοχής με πρόσβαση στη θάλασσα. Στην παρούσα φάση η Άγκυρα δεν θα ήθελε να δει την ενίσχυση του Ισραήλ στην περιοχή και δη μέσω της αύξησης ενός παράλιου τμήματος του Λιβάνου, που θα εμπίπτει σε αυτό που ονομάζει ζώνη ασφαλείας με βάθος ώς 50 χιλιόμετρα.

 

Maritime Map 03 ΟΚΤ 2024.jpg

 

Ο χάρτης αποτυπώνει τη νέα διάταξη των ναυτικών αμερικανικών δυνάμεων και των λοιπών συμμαχικών στην περιοχή του Περσικού Κόλπου, στα στενά του Ορμούζ, στην Ερυθρά θάλασσα και στην Ανατολική Μεσόγειο. Εκ των πραγμάτων, οι Βρετανικές Βάσεις είναι εν δυνάμει στόχος για το Ιράν και τη Χεζμπολάχ. Και, λόγω των κενών της κυπριακής αεράμυνας, ο στόλος των ΗΠΑ είναι αυτός που προσφέρει ατσάλινο θόλο για την αναχαίτιση ενδεχόμενης επίθεσης είτε με πυραύλους είτε με drones.

 

XARTHS 1.jpg

 

Ο χάρτης αυτός αποτυπώνει τη ζώνη ασφαλείας που επιδιώκει να δημιουργήσει στον Λίβανο για να περιορίσει την απειλή της Χεζμπολάχ. Πρόκειται για τα όρια που τελούν κάτω από τον έλεγχο της UNIFIL, η οποία, όμως, αδυνατεί να βάλει χαλινάρι στη Χεζμπολάχ. Οι εντολές της UNIFIL από το Συμβούλιο Ασφαλείας έχουν, μεταξύ άλλων, ως στόχο να βοηθήσουν: α) στην κατάπαυση του πυρός, στην επιστροφή των Λιβανέζων στα σπίτια τους που είχαν αναγκαστεί να φύγουν λόγω εχθροπραξιών και β) τον νόμιμο στρατό του Λιβάνου να ανακτήσει τον έλεγχο της κατάστασης μετά την αποχώρηση των Ισραηλινών και όχι να επιτρέπει την κυριαρχία της Χεζμπολάχ.

 

FLIGHT RADAR.jpg

 

Οι δυο φωτογραφίες, ημερομηνίας 2/10/2024 από το flightradar24, απεικονίζουν πώς ο Ερντογάν, ενώ από τη μια πυροβολεί φραστικά το Ισραήλ, στην πράξη κάνει πλάτες στις Βρετανικές Βάσεις, που βρίσκονται στην Κύπρο, των οποίων τα αεροσκάφη (Eurofighter Typhoon) αναλαμβάνουν την ασφάλεια της περιοχής, επιχειρώντας από τον τουρκικό εναέριο χώρο για την αναχαίτιση ιρανικών πυραύλων. Μάλιστα, η δεύτερη δείχνει πώς βρετανικό αεροσκάφος ανεφοδιασμού (KC2 Voyager) βρίσκεται εντός του τουρκικού εναέριου χώρου. Για ποιο λόγο άραγε;

 

*Δρ των Διεθνών Σχέσεων

ΠΗΓΗ: Σημερινή

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Reuters: Το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για χτυπήμα σε Ευρώπη και ΗΠΑ! Η αποτροπή χτυπήματος στην Ελλάδα

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters. Το ειδησεογραφικό πρακτορείο σε ένα αναλυτικό ρεπορτάζ περιγράφει το πώς το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για πλήγματα σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Υπήρχε μάλιστα η πληροφορία ότι οι δύο άνδρες θα πληρώνονταν με 16.000 ευρώ για κάθε νεκρό, γι’ αυτό και σχεδίαζαν μαζικό χτύπημα.

«Καθώς η σύγκρουση Ιράν-Ισραήλ εντείνεται, η Τεχεράνη ταράζει τη Δύση με ένα κύμα απόπειρων χτυπημάτων και απαγωγών εναντίον στόχων στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες», αναφέρει το Reuters.

Η Ουάσιγκτον και οι σύμμαχοί της έχουν αναφέρει μια απότομη αύξηση τέτοιων συνωμοσιών που συνδέονται με την Ισλαμική Δημοκρατία. Από το 2020, υπήρξαν τουλάχιστον 33 απόπειρες δολοφονίας ή απαγωγής στη Δύση, στις οποίες οι τοπικές ή ισραηλινές αρχές ισχυρίζονται ότι συνδέεται με το Ιράν, διαπίστωσε το Reuters εξετάζοντας δικαστικά έγγραφα και επίσημες ανακοινώσεις.

Μεταξύ των πρόσφατων φερόμενων στόχων: ένα κτίριο που στεγάζει ένα εβραϊκό κέντρο και ένα εστιατόριο kosher στο κέντρο της Αθήνας. Από το κρησφύγετό του στο Ιράν, ένας Πακιστανός ονόματι Σαγιέντ Φαχάρ Αμπάς στρατολόγησε έναν παλιό γνώριμο που ζούσε στην Ελλάδα και τον οδήγησε να επιτεθεί στον χώρο, ισχυρίζονται οι ερευνητές σε έγγραφα που υποβλήθηκαν στις δικαστικές αρχές της υπόθεσης και τα οποία περιήλθαν στην κατοχή του Reuters. Ο Αμπάς είπε στην επαφή του ότι εργαζόταν για μια ομάδα που θα πλήρωνε περίπου 15.000 ευρώ ανά φόνο.

Σε μια ανταλλαγή WhatsApp τον Ιανουάριο του 2023 που περιγράφεται λεπτομερώς στα έγγραφα, οι δύο άνδρες συζήτησαν εάν θα χρησιμοποιήσουν εκρηκτικά ή εμπρησμό στην επίθεση. Ο Αμπάς τόνισε την ανάγκη παροχής αποδείξεων για απώλειες μετά το πλήγμα. «Υπάρχουν μυστικές υπηρεσίες», είπε, χωρίς να κατονομάσει. «Κάντε τη δουλειά με τρόπο που δεν αφήνει κανένα περιθώριο».

Τα έγγραφα που δεν είχαν αναφερθεί προηγουμένως περιλαμβάνουν εκατοντάδες σελίδες αποδεικτικών στοιχείων που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια της προανακριτικής έρευνας στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων καταθέσεων μαρτύρων, αστυνομικών καταθέσεων και λεπτομερειών μηνυμάτων WhatsApp.

Οι ελληνικές αρχές συνέλαβαν τον Σιέντ Ιρτάζα Χάιντερ και έναν άλλο Πακιστανό πέρυσι, λέγοντας ότι η αστυνομία βοήθησε στην εξάρθρωση ενός τρομοκρατικού δικτύου που κατευθυνόταν από το εξωτερικό και είχε σκοπό να προκαλέσει «ανθρώπινη απώλεια». Οι δύο άνδρες αντιμετωπίζουν κατηγορίες για τρομοκρατία. Αρνούνται τις κατηγορίες.

Ο Χάιντερ, ο οποίος αφέθηκε ελεύθερος από την προφυλάκιση αυτή την άνοιξη με περιορισμούς, λέει ότι είναι αθώος. Σε συνέντευξή του, ο 28χρονος είπε στο Reuters ότι έστειλε στον Αμπάς εικόνες του κτιρίου αλλά εμπόδισε σκόπιμα να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε επίθεση, ελπίζοντας να πληρωθεί χωρίς να βλάψει κανέναν.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Analysis: How Iran’s Ballistic Missiles Strike Israel?

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

The U.S. traced the launch location to a valley south of the Iranian city of Shiraz.
Eran has launched its largest-ever attack on Israel, firing 180 ballistic missiles
These missiles travelled more than 1000 Miles from this Valley to reach Israel most populated city and military sights.

Fattah-2, the successor to the Fattah-1, It was used for the first time and is one of Iran’s advanced missile systems.
This missile is equipped with a —inside it is the warhead—which detaches and allows the missile to maneuver and glide at speeds between Mach 5 and 10.
The missile has a range of around 1,500 km, only slightly more than its predecessor, the Fattah-1.
What sets it apart from other ballistic missiles is its ability to accelerate outside the Earth’s atmosphere, while its aerodynamic control surfaces enable steering to evades the famous Arrow Missiles Defense system made by Israel.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή