Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Μεθόδευση Ντόρας για τον «διορισμό» της «Aegean»

Δημοσιεύτηκε

στις

H άποψη ότι πρόκειται για πραγματικό ευεργέτημα προς την εταιρεία, συμφερόντων του κ. Θόδωρου Βασιλάκη, τεκμηριώνεται εύκολα από την αλυσίδα ενεργειών που ανελήφθησαν από τις διπλωματικές υπηρεσίες. Κάποιοι από τους αξιωματούχους που έκαναν τις διαπραγματεύσεις με τους Τούρκους, ενώ ήταν εξαιρετικά ελαστικοί στις τουρκικές αξιώσεις, ήταν αμετακίνητοι σε ένα και μόνο αίτημα : να δεσμευθεί η Αγκυρα ότι χορηγεί συγκεκριμένες χρονοθυρίδες στην «Aegean» ώστε «να καταστεί δυνατή η έγκαιρη έναρξη πτήσεων» της συγκεκριμένης αεροπορικής εταιρείας προς την Κωνσταντινούπολη.

Από τα νέα στοιχεία που τώρα έρχονται στο φως μέσα από τα επίσημα ντοκουμέντα που δημοσιεύει το «ΘΕΜΑ»γίνεται η ανασύνθεση του άγνωστου παρασκηνίου που προκάλεσε αερομαχίες μεταξύ της «Aegean Airlines» και της «Olympic Air». Ενα στοιχείο που έχει περάσει απαρατήρητο είναι ότι στον «πόλεμο» αυτό, μέχρι τώρα, δεν έχει αναμιχθεί η τουρκική πλευρά. Η εκκωφαντική σιπή της Αγκυρας σήμερα ερμηνεύεται εύκολα: η τουρκική πλευρά αν όχι με τη συναίνεση (πάντως με την ανοχή) της τέως υπουργού Εξωτερικών κατάφερε να εξασφαλίσει την αεροπορική σύνδεση του παράνομου αεροδρομίου της Τύμπου (Ercan στην τουρκική γλώσσα) στην κατεχόμενη Κύπρο με τον διεθνή αερολιμένα Αθηνών! Η εξέλιξη αυτή αποδυναμώνει τα επιχειρήματα της Αθήνας και της Λευκωσίας έναντι της Αγκυρας, σε μία κρίσιμη στιγμή όπου επιχειρείται η συνολική διευθτηση του κυπριακού προβλήματος. Κι αυτό διότι η κυβέρνηση της Ν.Δ. επέτρεψε κάτι το αδιανόητο: την έναρξη, επί της ουσίας, απευ θείας πτήσεων μεταξύ των Αθηνών και του κατεχόμενου αεροδρομίου της Τύμπου.

Από τα επίσημα έγγραφα του υπουργείου Εξωτερικών που προηγήθηκαν της υπογραφής του ελληνοτουρκικού μνημονίου κατανόησης (MOU Memorandum of Understanding) που υπεγράφη στην Αγκυρα στις 12 Ιουνίου και αποκαλύπτονται σήμερα από το «ΘΕΜΑ», γίνεται απολύτως σαφές ότι η μοναδική προσπάθεια της ελληνικής πλευράς ήταν να παραχωρηθεί η γραμμή Αθήνα – Κωνσταντινούπολη στην εταιρεία «Aegean», αδιαφορώντας αν το αντάλλαγμα αυτής της παραχώρησης πλήττει βαρύτατα τα εθνικά συμφέροντα.

Στη συμφωνία της 12ης Ιουνίου, εκτός του γνωστού κειμένου του MOU και των δύο συνημμένων παραρτημάτων, επισυνάπτεται ακόμη ένα έγγραφο που το υπουργείο Εξωτερικών προσπάθησε να κρατήσει κρυφό. Η ελληνική διαπραγματευτική ομάδα αξίωσε από την τουρκική πλευρά να συμπεριληφθεί η επιστολή αυτή στο κείμενο της συμφωνίας – διότι ως συνημμένο απαιτείται να εφαρμοστεί άρα αποκλείεται το ενδεχόμενο υπαναχώρησης, αλλά και προκειμένου να υπάρχει απτή απόδειξη ότι κάποιοι από τους χειριστές εργάστηκαν για να φέρουν εις πέρας την αποστολή τους…

Εχει ιδιαίτερη σημασία να επισημανθεί το γεγονός ότι η τουρκική πλευρά δεν ζήτησε να συμπεριληφθεί στο μνημόνιο αντίστοιχη «προκαταβολική» δέσμευση της ελληνικής πλευράς για τα ανάλογνέα τουρκικά δρομολόγια προς την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, ούτε και τα ονόματα τωτουρκικών αεροπορικών εταιρειών που επρόκειτο να τα αναλάβουν. Αντιθέτως, και έπειτα από απαίτηση του υπουργείου Εξωτερικών, στο κρυφό παράρτημα της συμφωνίας οι Τούρκοι διαβεβαιώνουν ότι έχουν εξασφαλίσει τα slots που χρειάζεται η «Aegean», αναφέροντας ακόμη και τις ώρες προσγείωσης και απογείωσης από το αεροδρόμιο «Κεμάλ Ατατούρκ».

Για το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών η δέσμευση της τουρκικής πλευράς ότι έχει εγκριθεί η αποδέσμευση συγκεκριμένων χρονοθυρίδων (θέσεις προσωρινής στάθμευσης αεροσκαφών) στο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης για αποκλειστική χρήση από την «Aegean Airlines» αποτελούσε απαράβατο όρο προκειμένου να υπογραφεί τ MOU. Απολύτως διαφωτιστικό της προσπάθειας που κατέβαλε, περίπου σαν ατζέντητης «Aegean», το υπουργείο των Εξωτερικών είναι το παρακάτω απόσπασμα από τηλεγράφημα της Β2 Διεύθυνσης Οικονομικών Σχέσεων με

χώρες της Βαλκανικής. «Επιπλέον, είναι σημαντικό να δεσμευθεί, εάν είναι δυνατόν και εγγράφως, η τουρκική πλευρά ως προς τη χορήγηση των χρονοθυρίδων που είχε προτείνει για την “Aegean Airlines”, κατά την τελευταία σύνοδο της Κατευθυντήριας Ελληνοτουρκικής Επιτροπής (05.05.2009)», αναφέρεται στο τηλεγράφημα με μερομηνία 4 Ιουνίου 2009, το οποίο είχε διαβαθμιστεί ως «εξαιρετικώς επείγον» και «αμέσου επιδόσεως».

Το ντοκουμέντο που αποκαλύπτει το «ΘΕΜΑ» περιέχει ρητή δέσμευση της τουρκικής πλευράς ότι χορηγεί συγκεκριμένες χρονοθυρίδες-slots για τη στάθμευση των αεροσκαφών της «Aegean» σ το αεροδρόμιο «Κεμάλ Ατατούρκ» της Κωνσταντινούπολης. «Με το παρόν σας επιβεβαιώνουμε ότι τα ακόλουθα slots είναι διαθέσιμα για την “Aegean Airlines” από τις 9 Σεπτεμβρίου μέχρι τις 24 Οκτωβρίου και επίσης για τη χειμερινή περίοδο του 2009», αναφέρεται στο «κρυφό» έγγραφο που επισυνάφθηκε στο ελληνοτουρκικό μνημόνιο της 12ης Ιουνίου.

Συναίνεσαν για αεροπορική σύνδεση της Αθήνας με τα Κατεχόμενα

Οσο κι αν φαίνεται απίστευτο, η κυβέρνηση της Ν.Δ. και η τέως υπουργός Εξωτερικών κυρία Ντόρα Μπακογιάννη συναίνεσαν να ξεκινήσουν πτήσεις στον άξονα Αθήνα – Σμύρνη – Κατεχόμενα. Πρόκειται για το αντάλλαγμα που αξίωσαν και έλαβαν Τούρκοι προκειμένου να επιτρέψουν στην «Aegean» να ξεκινήσει πτήσεις προς την Κωνσταντινούπολη.

Προτού ακόμη συμπληρωθεί μία εβδομάδα από την έναρξη δρομολογίων στη γραμμή Αθήνα – Σμύρνη, οι χειρότεροι φόβοι της ελληνικής διπλωματίας, ότι η Αγκυρα θα αξιοποιήσει την παραχώρηση άδειας στη γραμμή Αθήνα – Σμύρνη για να εκτελεί πτήσεις από την ελληνική πρωτεύουσα (με ενδιάμεσο σταθμό τη Σμύρνη) και προς τα Κατεχόμενα, επιβεβαιώνονται.

Οπως αποκαλύπτει το «ΘΕΜΑ», η τουρκική αεροπορική εταιρεία «Pegasus» διαφημίζει ήδη στην ελληνική αγορά ότι οι επιβάτες που επιλέγουν τα αεροσκάφη της, τα οποία συνδέουν την Αθήνα με τη Σμύρνη, μπορούν να συνεχίσουν την πτήση τους με ανταποκρίσεις στο «εσωτερικό» δίκτυο της Τουρκίας. Οι πόλεις στις οποίες μπορούν να ταξιδέψουν οι Ελληνες (αλλά και όσοι επισκέπτες επιλέγουν την «Pegasus») περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων τα Αδανα, την Αγκυρα, αλλά και τη Λευκωσία! Και επειδή ως γνωστόν στην κυπριακή πρωτεύουσα δεν λειτουργεί αεροδρόμιο, είναι προφανές ότι οι Τούρκοι αναφέρονται στο κατεχόμενο αεροδρόμιο της Τύμπου (Ercan), κρύβοντας εντέχνως ότι με τη συναίνεση της προηγούμενης ελληνικής κυβέρνησης η Αθήνα έχει συνδεθεί αεροπορικώς με το ψευδοκράτος!

Στο πρόσφατο παρελθόν, τόσο η ελληνική όσο και η κριακ ή κυβέρνηση, κάθε φορά που μια εταιρεία από τη Βρετανία (ή άλλη ευρωπαϊκή χώρα) ανακοίνωνε την πρόθεσή της να κάνει πτήσεις προς το κατεχόμενο αεροδρόμιο της Τύμπου, διαμαρτύρονταν με σκοπό να ακυρώσουν τα σχέδια για νομιμοποίηση του αεροδρομίου «Ερτζάν» διά της τεθλασμένης. Αυτή τη φορά όμως είναι η ελληνική κυβέρνηση που συναίνεσε στην αξίωση της Αγκυρας και επέτρεψε να γίνονται πτήσεις απευθείας απ την Αθήνα προς το παράνομο αεροδρόμιο της Τύμπου, με ενδιάμεσο σταθμό τη Σμύρνη!

Οι υπηρεσιακοί παράγοντες του υπουργείου Εξωτερικών είχαν προειδοποιήσει για την επερχόμενη δυσμενή εξέλιξη. Σε προπαρασκευαστική σύσκεψη στις 4 Ιουνίου, οι εκπρόσωποι της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) είχαν μεταφέρει το τουρκικό αίτημα να παραχωρηθεί η δυνατότητα στους «διορισμένους» αερομετα-φορείς των δύο χωρών «να προβαίνουν σε συνεκμετάλλευση -“code sharing” των δρομολογίων που θα προβλέπονται από αυτό». Διαβλέποντας την παγίδα, οι αρμόδιοι διπλωμάτες της Α4 Διεύθυνσης Ελληνοτουρκικών Σχέσεων αντέδρασαν. «Η Α4 Διεύθυνση παρετήρησε ότι ως προς το ζήτημα της συνεκμετάλλευσης θα πρέπει να ληφθεί υπ’ όψιν η παράμετρος πραγματοποίησης πτήσεων από τουρκικούς αερομεταφορείς στην κατεχόμενη Κύπρο (στο Ercan)», αναφέρεται στο «εξαιρετικώς επείγον-αμέσου επιδόσεως» τηλεγράφημα που αποκαλύπτει το «ΘΕΜΑ» Παρά την έγκαιρη επισήμανση της παγίδας που έστηναν οι Τούρκοι, συγκεκριμένοι αξιωματούχοι της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και του υπουργείου Εξωτερικών όχι μόνο απέκρυψαν τη μείζονα υποχώρηση έναντι της Τουρκίας, αλλά και φρόντισαν να συγκαλύψουν την έναρξη πτήσεων στον άξονα Αθήνα Σμύρνη – Ερτζάν (Τύμπου). Οπως επιχειρηματολόγησαν εκ του πονηρού οι ανώτεροι υπάλληλοι της ΥΠΑ, «στο εισιτήριο αναγράφονται μόνον τα σημεία προέλευσης και προορισμού του δρομολογίου σε Ελλάδα και Τουρκία». Προφανής σκοπός τους να αποσιωπηθεί η έναρξη πτήσεων από την Ελλάδα στο ψευδοκράτος. Από τα παραπάνω προκύπτει με βεβαιότητα ότι η έναρξη πτήσεων από την Αθήνα (μέσω Σμύρνης) στα Κατεχόμενα δεν διέλαθε της προσοχή της ελληνικής ομάδας που διαπραγματεύθηκε το «αμαρτωλό» μνημόνιο κατανόησης με την Τουρκία.

Είναι απολύτως ενδεικτικό των προθέσεων της Αγκυρας, το γεγονός ότι στην πανηγυρική πρώτη πτήση της «Pegasus» προς την Αθήνα (την προηγούμενη Παρασκευή 9 Οκτωβρίου), στο αεροσκάφος που απογειώθηκε από τη Σμύρνη επιβιβάστηκε και ο κ. Τζεσούρ Σερτ, ο δημοσιογράφος που το 1996 κατέβασε από τα Ιμια την ελληνική σημαία και ύψωσε την τουρκική (περισσότερα στην ηλεκτρονική διεύθυνση www.protothema.gr/content.php?id=47705&category_id=202).

Αντιδράσεις στη Λευκωσία

Ευρεία δημοσιότητα έλαβαν στην Κύπρο οι αποκαλύψεις της εφημερίδας «Πρώτο Θέμα» για την έναρξη πτήσεων στον άξονα Αθήνα – Σμύρνη – κατεχόμενα από την τουρκική αεροπορική εταιρεία Pegasus.

Το σύνολο του κυπριακού τύπου προβάλλει τη Δευτέρα τις αποκαλύψεις που έκανε το Πρώτο Θέμα στο φύλλο της Κυριακής 18 Οκτωβρίου.

Στο «Φιλελεύθερο» το θέμα της έναρξης πτήσεων αναδεικνύεται στην πρώτη σελίδα της εφημερίδας και παρουσιάζεται με τίτλο «εγκαινιάσθηκε δρομολόγιο Αθήνα – Σμύρνη – κατεχόμενα» και υπέρτιτλο η Τουρκία ξεγέλασε την Ελλάδα που είχε προειδοποιηθεί.

Η εφημερίδα «Πολίτης» αναδημοσιεύει το ρεπορτάζ του Πρώτου Θέματος στη σελίδα 7 με τίτλο «Και σύνδεση Αθήνας – Σμύρνης – κατεχόμενων : Οι Τούρκοι διαφημίζουν πτήσεις Αθήνα – Σμύρνη – κατεχόμενα».
του Μάκη Πολλάτου
ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ

Γενικά θέματα

Δυσοίωνα μηνύματα για τη λειψυδρία! Αντιμέτωποι με δυσμενείς καταστάσεις – Συναγερμός για να προστατευθούν ζωές

Η κλιματική αλλαγή καθιστά πιο ακανόνιστο τον κύκλο του νερού, προειδοποίησε ο ΟΗΕ.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Νερό: Έκθεση του ΟΗΕ εκπέμπει SOS για την ξηρασία παγκοσμίως λόγω της κλιματικής αλλαγής αλλά και άλλων σημαντικών παραγόντων. 

Αυτή τη στιγμή 3,6 δισεκατομμύρια άνθρωποι έχουν ανεπαρκή πρόσβαση στο νερό τουλάχιστον ένα μήνα το χρόνο και ο αριθμός τους αναμένεται ότι μέχρι το 2050 θα έχει ξεπεράσει τα 5 δισεκατομμύρια

Οι έντονες ξηρασίες και οι ακραίες πλημμύρες, που όσο περνάει ο καιρός γίνονται και περισσότερες, αποτελούν μια «πρόγευση» των επερχόμενων εξελίξεων, καθώς η κλιματική αλλαγή καθιστά πιο ακανόνιστο τον κύκλο του νερού, προειδοποίησε ο ΟΗΕ.

Τα ποτάμια κατέγραψαν πέρυσι ένα επίπεδο ξηρασίας άνευ προηγουμένου εδώ και 33 χρόνια, σύμφωνα με νέα έκθεση του Παγκόσμιου Μετεωρολογικού Οργανισμού (ΠΜΟ, WMO, OMM), μια υπηρεσία του ΟΗΕ.

«Στο πλαίσιο της κλιματικής αλλαγής, το νερό μας δίνει μια πρόγευση των επερχόμενων εξελίξεων», εκφράζει την ανησυχία της σε ανακοίνωση η γενική γραμματέας του ΠΜΟ Σελέστ Σάουλο. «Τα σημάδια συναγερμού πολλαπλασιάζονται: παρακολουθούμε ένα παροξυσμό ακραίων βροχοπτώσεων, πλημμυρών και ξηρασιών, που επιβαρύνουν πολύ τις ζωές, τα οικοσυστήματα και τις οικονομίες», παρατηρεί.

Αντιμέτωποι με δυσμενείς καταστάσεις

Καθώς η χρονιά 2023 ήταν η πιο ζεστή που έχει καταγραφεί ποτέ, οι αυξημένες θερμοκρασίες και η γενικευμένη εξασθένηση των βροχοπτώσεων συνέβαλαν σε παρατεταμένες ξηρασίες.

Οι πλημμύρες ωστόσο πολλαπλασιάστηκαν: τα ακραία υδρολογικά φαινόμενα ευνοήθηκαν όχι μόνο από φυσικούς κλιματικούς παράγοντες, κυρίως τη μετάβαση από τις συνθήκες Λα Νίνια σε ένα επεισόδιο Ελ Νίνιο στα μέσα του 2023, αλλά επίσης από την ανθρώπινης προέλευσης κλιματική αλλαγή, αναφέρει ο ΠΜΟ.

«Η άνοδος της θερμοκρασίας επιτάχυνε τον υδρολογικό κύκλο, ο οποίος έγινε επίσης πιο ακανόνιστος και λιγότερο προβλέψιμος», εξηγεί η Σάουλο.

Οι συνέπειες είναι πολλαπλές: «Μια πιο ζεστή ατμόσφαιρα που μπορεί να περιέχει περισσότερη υγρασία, η άνοδος της θερμοκρασίας του κλίματος αυξάνει τον κίνδυνο ισχυρών βροχοπτώσεων» ενώ «παραλλήλως η επιτάχυνση της εξάτμισης και της ξήρανσης των εδαφών επιδεινώνει τις ξηρασίες».

Κατά συνέπεια, «βρισκόμαστε αντιμέτωποι με όλο και πιο δύσκολες καταστάσεις, όπου το νερό είναι είτε υπερβολικά άφθονο είτε ανεπαρκές».

Αυτή τη στιγμή 3,6 δισεκατομμύρια άνθρωποι έχουν ανεπαρκή πρόσβαση στο νερό τουλάχιστον ένα μήνα το χρόνο και ο αριθμός τους αναμένεται ότι μέχρι το 2050 θα έχει ξεπεράσει τα 5 δισεκατομμύρια, σύμφωνα με τον ΟΗΕ. Η έκθεση δείχνει ότι τα ύδατα περίπου του 50% των ποταμών του πλανήτη ήταν πέρυσι λιγότερα από το κανονικό.

Οι παγετώνες βρίσκονται επίσης στη γραμμή του μετώπου της ανόδου της θερμοκρασίας του κλίματος: σύμφωνα με προκαταρκτικά δεδομένα για την περίοδο από το Σεπτέμβριο 2022 ως τον Αύγουστο 2023, έχασαν πάνω από 600 γιγατόνους νερού, απώλεια που είναι η χειρότερη σε 50 χρόνια παρατηρήσεων.

«Το λιώσιμο των πάγων και των παγετώνων απειλεί τη μακροπρόθεσμη υδροδοτική ασφάλεια εκατομμυρίων ανθρώπων. Εντούτοις δεν λαμβάνουμε τα επείγοντα μέτρα που επιβάλλονται», κρούει τον κώδωνα του κινδύνου η γενική γραμματέας του ΠΜΟ.

Συναγερμός για να προστατευθούν ζωές

Ο οργανισμός ζητάει να κηρυχθεί από νωρίς συναγερμός για όλους ώστε να προστατευθούν οι ζωές και τα μέσα επιβίωσης που συνδέονται με το νερό και καλεί να βελτιωθούν οι γνώσεις και ο διαμοιρασμός των δεδομένων για τις πηγές νερού.

«Δεν μπορούμε να διαχειριστούμε ένα πρόβλημα, αν δεν μετρήσουμε την έκτασή του», υπογραμμίζει η Σάουλο.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Γιάννος Χαραλαμπίδης στη Σημερινή: Μήλον της Έριδος η Κύπρος για την ασφάλεια Τουρκίας – Ισραήλ

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

ΠΗΓΗ: ΣΗΜΕΡΙΝΗ

Η Μέση Ανατολή είναι στις φλόγες και, μετά την επίθεση των Ιρανών με βαλλιστικούς πυραύλους σε βάρος του Ισραήλ, ξεκίνησε επίθεση των Ισραηλινών στον Βόρειο Λίβανο, ενώ αναμένονται και τα αντίποινα σε βάρος της Τεχεράνης.

Γράφει ο Γιάννος Χαραλαμπίδης

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Τουρκία και Ακρωτήρι

Η Τουρκία επιχαίρει από την κατατριβή του Ισραήλ και του Ιράν. Μπορεί μεν ο Ερντογάν να χαρακτηρίζει τον Νετανιάχου ως εγκληματία πολέμου, αλλά συνεργάζεται με τους Βρετανούς και δη με τα μαχητικά «Ταϊφούν», που επιχειρούν από τις Βάσεις Ακρωτηρίου και:

1) Περιπολούν από τον κόλπο της Αλεξανδρέττας εντός του τουρκικού εναέριου χώρου, με την άδεια της Άγκυρας, προς τη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ, καθώς και προς το Ιράκ. 2) Συμμετέχουν στις αναχαιτίσεις των ιρανικών πυραύλων και drones στις επιθέσεις, που δέχεται το Ισραήλ από το Ιράν και συλλέγουν πληροφορίες. 3) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει για τη συνεργασία των Βάσεων με τις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις όταν ενεργούν τα «Ταϊφούν» είτε για επιτήρηση είτε για να προστατεύσουν με οποιονδήποτε τρόπο το Ισραήλ. Ή για να στραφούν σε βάρος της Χεζμπολάχ.

Τόσο οι Βάσεις Ακρωτηρίου όσο και του Αγίου Νικολάου είναι στρατηγικής σημασίας, διότι από τις μεν πρώτες, εκτός των άλλων, ενεργούν ακόμη τα θρυλικά κατασκοπευτικά U2 ως συμπληρωματικά των δορυφόρων, στις δε δεύτερες υπάρχει το Έχελον ως κέντρο συλλογής και επεξεργασίας πληροφοριών. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος, λόγω Βάσεων, τελεί υπό καθεστώς απειλής. Χωρίς να διαθέτει αξιόπιστη εναέρια αποτροπή, αφού οι ρωσικοί TOR-M1 και BUK μερικώς μπορούν να επιχειρήσουν. Ακόμη και αν στραφούν για ν’ αποκρούσουν την ιρανική απειλή ή αυτήν της Χεσμπολάχ, δεν θα μπορούν να καλύπτουν την όποια τουρκική επί της οποίας είναι προσαρμοσμένα τα συστήματα αυτά. Λόγω του κενού που υπάρχει στην αεράμυνα είχε κλείσει η αγορά του αντιαεροπορικού συστήματος BARAK με πυραύλους 35, 70 και 150 χιλιομέτρων. Η κυπριακή Κυβέρνηση αγόρασε το BARAK με πυραύλους των 70 χιλιομέτρων. Με τον πόλεμο στη Γάζα και στον Λίβανο, η παράδοση του συστήματος δεν είναι βέβαιο εάν θα καθυστερήσει ή όχι. Ούτως ή άλλως, η Κυπριακή Δημοκρατία μετά την άρση του εμπάργκο στο στρατιωτικό υλικό από τις ΗΠΑ θα ήταν δυνατό να ζητήσει ακόμη και «Πάτριοτ» ή άλλα σχετικά οπλικά συστήματα αεράμυνας από ευρωπαϊκά κράτη. Επί του παρόντος, τόσο η αεράμυνα των Βάσεων όσο και της Κύπρου ολόκληρης στηρίζεται στον πολεμικό στόλο των ΗΠΑ και των συμμάχων τους, που βρίσκονται στ’ ανοιχτά της Κύπρου. Ως εκ τούτου, θα ήταν μέγα πλήγμα εάν επέτρεπαν ή στη Χεζμπολάχ ή στο Ιράν να κτυπήσει τις Βρετανικές Βάσεις. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος λόγω Βάσεων καλύπτεται, όπως είχαμε ήδη γράψει από την αρχή της κρίσης, κάτω από την Ατσάλινη Αεράμυνα των ΗΠΑ.

Το μήλον της Έριδος

Η Τουρκία δεν είναι άμεσα εμπλεκόμενη στις συγκρούσεις στη Γάζα και στον Λίβανο, όμως υπάρχει μια πολεμική ρητορική που εγείρει το εξής ερώτημα: Μπορεί ή όχι η Τουρκία να κτυπήσει το Ισραήλ, όπως αρχικά απειλούσε ο Τούρκος Πρόεδρος, ο οποίος, όμως, μετά τις τελευταίες εξελίξεις, εμφανίζεται ως να τελεί υπό την απειλή του «σιωνιστικού επεκτατισμού», όπως ισχυρίζεται;

Σε αυτό το παιχνίδι, η Κύπρος καθίσταται γεωστρατηγικό και γεωπολιτικό μήλον της Έριδος, αφού:

1) Αποτελεί το νότιο τμήμα της νήσου, τη μοναδική έξοδο, που διαθέτει το Ισραήλ, λόγω της έλλειψης στρατηγικού βάθους, που είναι περικυκλωμένο από τους Άραβες και την Τουρκία. Άρα ο άξονας προς τη Σούδα μέσω Κύπρου είναι ζωτικός χώρος όχι μόνο για το Ισραήλ, αλλά και για τις ΗΠΑ και τους ΝΑΤΟϊκούς συμμάχους τους. Απόδειξη τούτου συνιστά η συγκέντρωση του 6ου στόλου ως αποτέλεσμα της κρίσης στη Μέση Ανατολή.

2) Αποτελεί ασπίδα και εμφανίζεται ως το αβύθιστο για την Τουρκία αεροπλανοφόρο, καθώς και αναπόσπαστο τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας».

3) Αποτελεί ασπίδα για την Τουρκία από επιθέσεις που θα ήταν δυνατό να δεχτεί μέσω Κύπρου, εξ ου και η άρνησή της να δεχθεί την παρουσία ελληνικού στρατού και οι διαμαρτυρίες για την όποια στρατιωτική συνεργασία της Κύπρου με το Ισραήλ. Είναι όμως και για το Ισραήλ ασπίδα.

Γιατί;

Διότι, ουδόλως θα ήθελε το Ισραήλ:

Α) Να πέσει η Κύπρος στον πλήρη έλεγχο της Τουρκίας και δη μέσω μιας ομοσπονδιακής ή συνομοσπονδιακής λύσης, με τον πλήρη γεωπολιτικό έλεγχο του νησιού από την Άγκυρα.

Β) Να εγκατασταθούν στην Κύπρο τουρκικά πυραυλικά συστήματα, που θα στοχεύουν το Ισραήλ.

Τα πλεονεκτήματα του Ισραήλ

Το ερώτημα εάν μπορεί να κτυπήσει και να κάνει πόλεμο η Τουρκία με το Ισραήλ απαντάται ως εξής: Η Άγκυρα έχει τη δυνατότητα: 1) Να διενεργήσει επίθεση με την αεροπορία της ή με τη συσσώρευση στόλου. 2) Να κτυπήσει με πυραύλους και δη «Ταϊφούν» με βεληνεκές της τάξης των 600 χιλιομέτρων, όταν αυτά θα είναι επιχειρησιακά διαθέσιμα (αυτά εισήλθαν ήδη σε γραμμή παραγωγής από τον Μάιο του 2023 ).

Όμως η οποιαδήποτε τουρκική επίθεση: Α) Βρίσκεται σε αντίθεση με τα συμφέροντα των ΗΠΑ, που θέτουν υπό την προστασία τους και τον 6ο Στόλο το Ισραήλ, οπότε δεν θα επιτρέψουν στην Τουρκία μια τέτοια δράση. Β) Οτιδήποτε διενεργηθεί από αέρος, είτε είναι από μαχητικά είτε από πυραυλικά συστήματα, θα ήταν δυνατό να αντιμετωπιστεί επιτυχώς από το Ισραήλ είτε με τους arrow και με το “iron dome” είτε με τα πλοία των συμμαχικών δυνάμεων και δη των ΗΠΑ, καθώς και με την ισραηλινή αεροπορία, η οποία υπερτερεί της τουρκικής.

Πύραυλοι και Τεχνητή Νοημοσύνη

Από την άλλη πλευρά το Ισραήλ υπερέχει στην αεροπορία και στα πυραυλικά συστήματα. Στην αεροπορία, εκτός των F-15 και F-16, διαθέτει και τα F-35, οπότε μπορεί να δράσει αναλόγως και με βάθος πυρός. Συν του ότι: i) Τα ισραηλινά F-35 είναι τα μόνα των οποίων οι υπολογιστές και λοιπά συστήματα δεν βρίσκονται κάτω από τον έλεγχο των ΗΠΑ. ii) Η Τουρκία έχει πρόβλημα με την αεράμυνά της επί του παρόντος. Εξ ου και η αγορά των S-400, χωρίς όμως να παρέχει πλήρη κάλυψη, καθώς και η απόφαση που λήφθηκε στις 6.8.2024 για την κατασκευή του τουρκικού “iron dome”. iii) Το Ισραήλ διαθέτει αριθμό επιθετικών πυραύλων μέσου και μακρούς βεληνεκούς, από τους LORA με βεληνεκές 280 χιλιόμετρα ώς τους Jericho – 3 (Ιεριχώ) με βεληνεκές μεταξύ των 4,800 χλμ και 6,500 χιλιομέτρων. iv) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει ότι το Ισραήλ υπερέχει στους τομείς του κυβερνοχώρου και της Τεχνητής Νοημοσύνης (πάσης φύσεως drones).

Ζώνες ασφαλείας και περιφερειακές δυνάμεις

Υπό αυτές τις συνθήκες και λαμβανομένου υπόψη ότι οι δυο χώρες δεν έχουν σύνορα, το πλεονέκτημα ανήκει στο Ισραήλ. Και όχι στην Τουρκία, η οποία στηρίζει τόσο τη Χαμάς όσο και τη Χεζμπολάχ, διότι θέλει την κατατριβή του Ισραήλ. Η Άγκυρα βολεύεται από το οπλοστάσιο και δη τους πυραύλους της Χεζμπολάχ, των οποίων το βεληνεκές καλύπτει και την Κύπρο. Εξ ου και οι απειλές του μ. Χασάν Νασράλα, ότι η Κύπρος ήταν εν δυνάμει στόχος λόγω των στρατιωτικών της σχέσεων με το Ισραήλ. Ήταν μια απειλή «made in Turkey», στη λογική του “proxy war”. Η εξουδετέρωση του οπλοστασίου της Χεσμπολάχ από το Ισραήλ είναι προς όφελος της Κύπρου, αλλά όχι προς όφελος του Ιράν και της Τουρκίας, η οποία δεν θέλει την εδραίωση του Ισραήλ στην περιοχή και την εξάλειψη των τρομοκρατικών απειλών. Δεν θα ήθελε να δει ούτε τον τερματισμό της σύγκρουσης μεταξύ Ιράν και Ισραήλ, διότι η κατατριβή των δυο χωρών, που συνιστούν περιφερειακές δυνάμεις, είναι για ευνόητους λόγους προς όφελος της Άγκυρας, η οποία εδραιώνεται και στην περιοχή της Συρίας, χωρίς ταυτοχρόνως να επιθυμεί τη δημιουργία ζώνης ασφαλείας στον Βόρειο Λίβανο. Πώς όμως θα ασκήσει κριτική στο Ισραήλ, όταν κατέχει την Κύπρο και όταν έχει ήδη υπό κατοχή τμήμα της Συρίας στη λογική της ζώνης ασφαλείας;

Οι θαλάσσιες οδοί…

Η Τουρκία ελέγχει την περιοχή από τη Μαρμαρίδα ώς την Αλεξανδρέττα στην πρακτική της τουρκικής λίμνης ως τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας» με μια σειρά από ναυτικές και αεροπορικές Βάσεις στα παράλιά της (Ντάλαμα, Μερσίνα, Άδανα, κ.λπ) και την Κύπρο ως αβύθιστο αεροπλανοφόρο. Η Καρπασία και η Αμμόχωστος έχουν ιδιαίτερη σημασία για τις θαλάσσιες οδούς και δη εκείνες προς την Αλεξανδρέττα, που προτού καταλήξουν εκεί αποκλίνουν προς Ισραήλ, Λίβανο και Συρία. Η Τουρκία θα ήθελε να έχει πρόσβαση στη θάλασσα και μέσω Συρίας, ενώ, ταυτοχρόνως, ουδόλως θα επιθυμούσε τη ζώνη ασφαλείας του Ισραήλ, διότι διευρύνει τον έλεγχο παράλιων περιοχών και ενισχύει τον έλεγχο της θαλάσσιας οδού προς την Αλεξανδρέττα. Μέσα σε αυτό το σκηνικό, ο Ερντογάν εμφανίζεται ως να είναι απειλούμενος από το Ισραήλ, λόγω της εισόδου του στον Λίβανο. Η Τουρκία επιδιώκει τον έλεγχο των θαλασσίων οδών από και προς το Σουέζ και δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι επεκτείνει τη λεγόμενη ΑΟΖ του ψευδοκράτους προς τις νότιες θάλασσες, καθώς και προς τη γραμμή Κρήτη, Κάρπαθος και Ρόδος, όπου βρίσκονται οι πύλες του Αιγαίου.

 

χαρτης 1 .jpg

 

Ο χάρτης δείχνει τα θαλάσσια δρομολόγια από το Σουέζ προς διάφορες κατευθύνσεις στην Ανατολική Μεσόγειο είτε προς Κύπρο είτε προς Αιγαίο είτε προς άλλες χώρες της περιοχής και δη προς την Αλεξανδρέττα. Η Τουρκία στοχεύει στον πλήρη έλεγχο των οδών αυτών. Θεωρεί την Κύπρο δεδομένη και σημαντικό τον έλεγχο των πυλών του Αιγαίου, όπως και της Κύπρου καθώς και της Καρπασίας. Πολύ, δε, θα ήθελε η Τουρκία να βγει μέσω Συρίας στη θάλασσα. Καθόλου δεν επιθυμούσε τη δημιουργία κουρδικής περιοχής με πρόσβαση στη θάλασσα. Στην παρούσα φάση η Άγκυρα δεν θα ήθελε να δει την ενίσχυση του Ισραήλ στην περιοχή και δη μέσω της αύξησης ενός παράλιου τμήματος του Λιβάνου, που θα εμπίπτει σε αυτό που ονομάζει ζώνη ασφαλείας με βάθος ώς 50 χιλιόμετρα.

 

Maritime Map 03 ΟΚΤ 2024.jpg

 

Ο χάρτης αποτυπώνει τη νέα διάταξη των ναυτικών αμερικανικών δυνάμεων και των λοιπών συμμαχικών στην περιοχή του Περσικού Κόλπου, στα στενά του Ορμούζ, στην Ερυθρά θάλασσα και στην Ανατολική Μεσόγειο. Εκ των πραγμάτων, οι Βρετανικές Βάσεις είναι εν δυνάμει στόχος για το Ιράν και τη Χεζμπολάχ. Και, λόγω των κενών της κυπριακής αεράμυνας, ο στόλος των ΗΠΑ είναι αυτός που προσφέρει ατσάλινο θόλο για την αναχαίτιση ενδεχόμενης επίθεσης είτε με πυραύλους είτε με drones.

 

XARTHS 1.jpg

 

Ο χάρτης αυτός αποτυπώνει τη ζώνη ασφαλείας που επιδιώκει να δημιουργήσει στον Λίβανο για να περιορίσει την απειλή της Χεζμπολάχ. Πρόκειται για τα όρια που τελούν κάτω από τον έλεγχο της UNIFIL, η οποία, όμως, αδυνατεί να βάλει χαλινάρι στη Χεζμπολάχ. Οι εντολές της UNIFIL από το Συμβούλιο Ασφαλείας έχουν, μεταξύ άλλων, ως στόχο να βοηθήσουν: α) στην κατάπαυση του πυρός, στην επιστροφή των Λιβανέζων στα σπίτια τους που είχαν αναγκαστεί να φύγουν λόγω εχθροπραξιών και β) τον νόμιμο στρατό του Λιβάνου να ανακτήσει τον έλεγχο της κατάστασης μετά την αποχώρηση των Ισραηλινών και όχι να επιτρέπει την κυριαρχία της Χεζμπολάχ.

 

FLIGHT RADAR.jpg

 

Οι δυο φωτογραφίες, ημερομηνίας 2/10/2024 από το flightradar24, απεικονίζουν πώς ο Ερντογάν, ενώ από τη μια πυροβολεί φραστικά το Ισραήλ, στην πράξη κάνει πλάτες στις Βρετανικές Βάσεις, που βρίσκονται στην Κύπρο, των οποίων τα αεροσκάφη (Eurofighter Typhoon) αναλαμβάνουν την ασφάλεια της περιοχής, επιχειρώντας από τον τουρκικό εναέριο χώρο για την αναχαίτιση ιρανικών πυραύλων. Μάλιστα, η δεύτερη δείχνει πώς βρετανικό αεροσκάφος ανεφοδιασμού (KC2 Voyager) βρίσκεται εντός του τουρκικού εναέριου χώρου. Για ποιο λόγο άραγε;

 

*Δρ των Διεθνών Σχέσεων

ΠΗΓΗ: Σημερινή

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Reuters: Το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για χτυπήμα σε Ευρώπη και ΗΠΑ! Η αποτροπή χτυπήματος στην Ελλάδα

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters. Το ειδησεογραφικό πρακτορείο σε ένα αναλυτικό ρεπορτάζ περιγράφει το πώς το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για πλήγματα σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Υπήρχε μάλιστα η πληροφορία ότι οι δύο άνδρες θα πληρώνονταν με 16.000 ευρώ για κάθε νεκρό, γι’ αυτό και σχεδίαζαν μαζικό χτύπημα.

«Καθώς η σύγκρουση Ιράν-Ισραήλ εντείνεται, η Τεχεράνη ταράζει τη Δύση με ένα κύμα απόπειρων χτυπημάτων και απαγωγών εναντίον στόχων στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες», αναφέρει το Reuters.

Η Ουάσιγκτον και οι σύμμαχοί της έχουν αναφέρει μια απότομη αύξηση τέτοιων συνωμοσιών που συνδέονται με την Ισλαμική Δημοκρατία. Από το 2020, υπήρξαν τουλάχιστον 33 απόπειρες δολοφονίας ή απαγωγής στη Δύση, στις οποίες οι τοπικές ή ισραηλινές αρχές ισχυρίζονται ότι συνδέεται με το Ιράν, διαπίστωσε το Reuters εξετάζοντας δικαστικά έγγραφα και επίσημες ανακοινώσεις.

Μεταξύ των πρόσφατων φερόμενων στόχων: ένα κτίριο που στεγάζει ένα εβραϊκό κέντρο και ένα εστιατόριο kosher στο κέντρο της Αθήνας. Από το κρησφύγετό του στο Ιράν, ένας Πακιστανός ονόματι Σαγιέντ Φαχάρ Αμπάς στρατολόγησε έναν παλιό γνώριμο που ζούσε στην Ελλάδα και τον οδήγησε να επιτεθεί στον χώρο, ισχυρίζονται οι ερευνητές σε έγγραφα που υποβλήθηκαν στις δικαστικές αρχές της υπόθεσης και τα οποία περιήλθαν στην κατοχή του Reuters. Ο Αμπάς είπε στην επαφή του ότι εργαζόταν για μια ομάδα που θα πλήρωνε περίπου 15.000 ευρώ ανά φόνο.

Σε μια ανταλλαγή WhatsApp τον Ιανουάριο του 2023 που περιγράφεται λεπτομερώς στα έγγραφα, οι δύο άνδρες συζήτησαν εάν θα χρησιμοποιήσουν εκρηκτικά ή εμπρησμό στην επίθεση. Ο Αμπάς τόνισε την ανάγκη παροχής αποδείξεων για απώλειες μετά το πλήγμα. «Υπάρχουν μυστικές υπηρεσίες», είπε, χωρίς να κατονομάσει. «Κάντε τη δουλειά με τρόπο που δεν αφήνει κανένα περιθώριο».

Τα έγγραφα που δεν είχαν αναφερθεί προηγουμένως περιλαμβάνουν εκατοντάδες σελίδες αποδεικτικών στοιχείων που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια της προανακριτικής έρευνας στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων καταθέσεων μαρτύρων, αστυνομικών καταθέσεων και λεπτομερειών μηνυμάτων WhatsApp.

Οι ελληνικές αρχές συνέλαβαν τον Σιέντ Ιρτάζα Χάιντερ και έναν άλλο Πακιστανό πέρυσι, λέγοντας ότι η αστυνομία βοήθησε στην εξάρθρωση ενός τρομοκρατικού δικτύου που κατευθυνόταν από το εξωτερικό και είχε σκοπό να προκαλέσει «ανθρώπινη απώλεια». Οι δύο άνδρες αντιμετωπίζουν κατηγορίες για τρομοκρατία. Αρνούνται τις κατηγορίες.

Ο Χάιντερ, ο οποίος αφέθηκε ελεύθερος από την προφυλάκιση αυτή την άνοιξη με περιορισμούς, λέει ότι είναι αθώος. Σε συνέντευξή του, ο 28χρονος είπε στο Reuters ότι έστειλε στον Αμπάς εικόνες του κτιρίου αλλά εμπόδισε σκόπιμα να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε επίθεση, ελπίζοντας να πληρωθεί χωρίς να βλάψει κανέναν.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή