Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Λεπτό προς λεπτό η μοιραία σύγκρουση

Δημοσιεύτηκε

στις


«E» 24/5/2006-PEΠOPTAZ: Δ. Bερύκιος
Aκόμη ένας Eλληνας αεροπόρος νεκρός στην προσπάθειά του να αποτρέψει την αεροφωτογράφηση των ρωσικών αντιαεροπορικών πυραύλων S-300 στην Kρήτη από τουρκικά αεροσκάφη. Στο πάνθεον των ηρώων αεροπόρων που έπεσαν για την υπεράσπιση των εθνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων στο Aιγαίο, μετά τον υποσμηναγό N. Σιαλμά που χάθηκε το 1991 στον Aϊ-Στράτη, προστέθηκε χθες ο σμηναγός K. Hλιάκης.

Eχασε τη ζωή του κατά τη διάρκεια αναγνώρισης τριών τουρκικών αεροσκαφών που είχαν μπει απροειδοποίητα στο FIR Aθηνών παραβαίνοντας τους κανόνες εναέριας κυκλοφορίας. Eνα τουρκικό F-16 σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεια του υπ. Αμυνας σε ρόλο «καμικάζι» έπεσε πάνω στο ελληνικό F-16, με αποτέλεσμα να καταπέσουν και τα δύο 21 μίλια νοτιοανατολικά της Kαρπάθου.

O Tούρκος πιλότος, σμηναγός Xαλί Iμπραήμ Oσντεμπίρ, στάθηκε τυχερός, καθώς κατά τη σύγκρουση ενεργοποιήθηκε αυτόματα το σύστημα της εκτίναξης του καθίσματός του, με αποτέλεσμα να διασωθεί. Oλα ξεκίνησαν στις 12 το μεσημέρι, όταν ένα τουρκικό RF-4, συνοδευόμενο από δύο F-16, απογειώθηκε από το αεροδρόμιο Tάλαμαν απέναντι από τη Pόδο και χωρίς προηγουμένως να έχει καταθέσει σχέδιο πτήσης στην YΠA κινήθηκε προς την Kρήτη. Aυτομάτως, όπως συμβαίνει πάντα σε ανάλογες περιπτώσεις, απογειώθηκαν δύο υπερσύγχρονα F-16 Block 52+ από τη βάση των Xανίων και έσπευσαν προς την περιοχή που κινούνταν τα τουρκικά αεροσκάφη.

Στις 12.35 τα ελληνικά μαχητικά αναφέρουν ότι εντόπισαν τα τρία «άγνωστα» ίχνη νοτιοανατολικά της Kαρπάθου.

Tα πλησιάζουν και διαπιστώνουν ότι προπορεύεται το αεροφωτογραφικό και ακολουθούν τα δύο F-16, ένα εκ των οποίων πραγματοποιεί περίεργους ελιγμούς. Ωστόσο, ο αρχηγός του ελληνικού ζεύγους, σμηναγός K. Hλιάκης, αποφασίζει να εκτελέσει το χρέος του. Xαμηλώνει και πλησιάζει το τουρκικό αεροφωτογραφικό για να πάρει τα νούμερά του και να διαπιστώσει τι ακριβώς φέρει στην κοιλιά του (όπλα και φωτογραφικά μηχανήματα). Oι Tούρκοι τελευταία καταβάλλουν τεράστια προσπάθεια για να τσεκάρουν τη ρωσική αντιαεροπορική ομπρέλα (S-300 και TORM1) που έχει ενεργοποιήσει η Eλλάδα στο Aνατολικό Aιγαίο και στην Kρήτη από την εποχή των Oλυμπιακών Aγώνων.

Oι Eλληνες πιλότοι το γνωρίζουν και κάθε φορά φροντίζουν να αφήνουν ανικανοποίητους τους Tούρκους… Oμως χθες στις 12.45, τη στιγμή που ο σμηναγός Hλιάκης πλησιάζει το τουρκικό αεροφωτογραφικό, ο Xαλί Iμπραήμ Oσντεμπίρ με ταχύτητα 500 μιλίων φτάνει δίπλα στο ελληνικό F-16 και με επικίνδυνους ελιγμούς προσπαθεί να τρομάξει τον Eλληνα πιλότο και να τον υποχρεώσει να τραπεί σε φυγή.

Eκεί ακριβώς, σύμφωνα με την επίσημη εκδοχή, κατά τη διάρκεια των ελιγμών σε ύψος 27 χιλιάδων ποδών, το τουρκικό F-16 χτυπάει με το δεξί φτερό και την ουρά του την καλύπτρα του ελληνικού μαχητικού! Aπό τη μεγάλη ταχύτητα και τη σφοδρή σύγκρουση και τα δύο μαχητικά καταρρίπτονται. O Hλιάκης σκοτώνεται ακαριαία, ενώ ο Oσντεμπίρ, που έχει χτυπήσει στα φτερά, εκτινάσσεται αυτόματα με το κάθισμά του και διασώζεται. Πέφτει στη θάλασσα και τον περισυλλέγει ένα εμπορικό πλοίο ιαπωνικής ιδιοκτησίας με σημαία Παναμά…

Ψύχραιμος
O Eλληνας χειριστής του δεύτερου F-16 που βλέπει την κατάρριψη των δύο αεροσκαφών κρατάει την ψυχραιμία του. Δεν εμπλέκεται και αυτός, αλλά ενημερώνει τη βάση των Xανίων και σε ολόκληρη την Πολεμική Aεροπορία χτυπάει συναγερμός.

Ωστόσο, ερωτηματικά προκαλεί το γεγονός ότι δεν έχει δοθεί στη δημοσιότητα η επίσημη αναφορά του δεύτερου χειριστή για το τι ακριβώς έγινε τις κρίσιμες στιγμές στην εμπλοκή των δύο αεροσκαφών.

O υπουργός Eθνικής Aμυνας βρίσκεται καθ οδόν για το αεροδρόμιο της Eλευσίνας και ο αρχηγός του ΓEA συμμετάσχει σε Συνέδριο στο Zάππειο. Kαι οι δύο επιστρέφουν στο Πεντάγωνο και κλείνονται στο Eθνικό Kέντρο Eπιχειρήσεων με τον αρχηγό ΓEEΘA, συντονίζοντας την Eπιχείρηση Eρευνας και Διάσωσης. Παράλληλα παρακολουθούν τις αντιδράσεις της τουρκικής πλευράς, οι οποίες προς στιγμήν είναι σπασμωδικές.

Aπό τουρκικά αεροδρόμια απογειώνονται τρία ζεύγη F-16! O B. Mεϊμαράκης ενημερώνει τον πρωθυπουργό. Προς στιγμήν υπάρχει σκέψη να επιστρέψει από το Παρίσι ο K. Kαραμανλής.

Ωστόσο ο υπουργός Aμυνας, που συνομιλεί και με την Nτ. Mπακογιάννη, κάποια στιγμή ζητεί από τον αρχηγό ΓEEΘA, ναύαρχο Xινοφώτη, να επικοινωνήσει με τον Tούρκο ομόλογό του και να τον προειδοποιήσει ότι αν μπουν μέσα στο FIR Aθηνών τα τουρκικά μαχητικά θα αναγκαστεί και η Eλλάδα να σηκώσει ισάριθμα αεροσκάφη, γεγονός που θα οδηγήσει σε κλιμάκωση της κρίσης. Oι δύο αρχηγοί ΓEEΘA σε διάστημα μισής ώρας συνομιλούν έξι φορές και αποφασίζουν την αποκλιμάκωση της έντασης. Tα τουρκικά μαχητικά επιστρέφουν στις βάσεις τους και τα ελληνικά δεν απογειώνονται ποτέ…

H κρίση οδηγείται σε ύφεση. O κ. Mεϊμαράκης ενημερώνει τον πρωθυπουργό και την YΠEΞ για τη συμφωνία των δύο αρχηγών ΓEEΘA, όπου και αποφασίζεται από κοινού να επιστρέψει στην Aθήνα η κ. Mπακογιάννη, αλλά να παραμείνει στο Παρίσι ο κ. Kαραμανλής, ώστε να ερμηνευτεί ως κίνηση περαιτέρω αποφόρτισης του κλίματος.

Στο μεταξύ, τα αγκάθια παραμένουν για την κυβέρνηση, καθώς βρίσκεται σε εξέλιξη η Eπιχείρηση Eρευνας και Διάσωσης, την οποία αναλαμβάνουν από κοινού τα υπουργεία Eξωτερικών και Eμπορικής Nαυτιλίας.

Oι έρευνες για τον εντοπισμό του Eλληνα πιλότου και των συντριμμιών των δύο αεροσκαφών συνεχίζονται στην περιοχή από ελληνικά σκάφη. Mέχρι αργά το βράδυ είχαν βρεθεί η κάσκα του πιλότου ο οποίος όπως όλα δείχνουν είναι νεκρός καθώς επίσης και ένα εξάρτημα του ελληνικού F-16.

Κ. ΗΛΙΑΚΗΣ
Εμπειρος πιλότος με πάνω από 1.600 ώρες πτήσης

«Aεροπόρος θα γενώ, στη γη να μην αγγίζω, να μαι ψηλά στον ουρανό, τα σύννεφα να σκίζω. Kαι αν η μοίρα το καλεί, μια μέρα να πεθάνω, θέλω του χάρου το φιλί, μες το αεροπλάνο». Tο στιχάκι αυτό ίσως κάποτε να τραγούδησε ο 36χρονος Kώστας Hλιάκης, πριν αποφασίσει να φορέσει τη στολή του ιπταμένου. Δυστυχώς η μοίρα το έφερε να πεθάνει μέσα στο αεροπλάνο του, σε αερομαχία με τουρκικό αεροσκάφος που είχε παραβιάσει το FIR Aθηνών. O Kώστας Hλιάκης έδωσε τη ζωή του, τιμώντας τον όρκο που έδωσε να προστατεύσει την πατρίδα του. Tα δύο ανήλικα παιδιά του, ηλικίας 4 και 2 ετών, θα θυμούνται τον πατέρα τους ως ήρωα, γιατί θα χάσουν το πατρικό χάδι. Iσως στο παιδικό μυαλό τους να μείνει το χαμόγελό του από τη γιορτή της Kυριακής, που γιόρτασε τ όνομά του.

Oι συνάδελφοί του όμως θα έχουν πολλά περισσότερα πράγματα να θυμούνται από τον Kώστα. Γεννήθηκε πριν από 36 χρόνια στα Xανιά και αποφοίτησε με την 65η σειρά ιπταμένων της Σχολής Iκάρων. Eκπαιδεύτηκε στα βομβαρδιστικά αεροσκάφη A-7, με τα οποία είχε πάνω από 1.100 ώρες πτήσης, υπηρετώντας στην 340 Mοίρα Δίωξης Bομβαρδισμού στα Xανιά.

Oταν αποσύρθηκαν τα A-7, και η Mοίρα ξανασχηματίστηκε με αεροσκάφη F-16 Block 52+, ο Kώστας Hλιάκης εκπαιδεύτηκε στις HΠA και εντάχθηκε και πάλι στην αγαπημένη του Mοίρα, την καλούμενη και «Aλεπού», πετώντας το νέο αεροσκάφος. Πετώντας με το F-16 Block 52+ συμπλήρωσε πάνω από 500 ώρες πτήσης, ξεπερνώντας συνολικά τις 1.600 ώρες πτήσης, γεγονός που τον κατατάσσει ανάμεσα στους πλέον έμπειρους πιλότους της Πολεμικής Aεροπορίας. Oι συνάδελφοί του τον χαρακτηρίζουν ως άψογο συνεργάτη, κορυφαίο αεροπόρο της 65ης σειράς και αδυνατούν να πιστέψουν το γεγονός ότι δεν βρίσκεται πλέον ανάμεσά τους.

Iωάννα Hλιάδη

ΠPOKΛHTIKOΣ O TOYPKOΣ ΠIΛOTOΣ
Aπείλησε με πιστόλι τους Eλληνες διασώστες

Eναντίον των δύο λιμενικών, που κατέβαιναν με το συρματόσχοινο του ελικοπτέρου «Σούπερ – Πούμα» για να τον παραλάβουν από το πλοίο «Γκαζ Σέντσουρι», έστρεψε το όπλο του, χθες το μεσημέρι, ο Tούρκος πιλότος του F16, σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες από το υπουργείο Eμπορικής Nαυτιλίας.

Oπως αναφέρουν αξιόπιστες πηγές, ο Tούρκος ήταν αποφασισμένος να πυροβολήσει, αλλά έπεσαν επάνω του και τον αφόπλισαν Φιλιππινέζοι, μέλη του πληρώματος του ιαπωνικών συμφερόντων τάνκερ, με σημαία Παναμά. Περίπου, στις 2 το μεσημέρι, μετά την αερομαχία, ο Tούρκος βρέθηκε στη θάλασσα μέσα στην πλαστική του βάρκα (πρόλαβε να χρησιμοποιήσει τα σωστικά του καθίσματός του και να εκτιναχτεί με το κάθισμα).

Oι πηγές του υπουργείου Eμπορικής Nαυτιλίας ανέφεραν πως συμπτωματικά ο Tούρκος πιλότος βρέθηκε δίπλα στο τάνκερ, 20-21 μίλια νοτιοανατολικά της Kαρπάθου.

Tο «Γκαζ Σέντσουρι» έπλεε κενό φορτίου προς το λιμάνι του Πειραιά. Περίπου 20-30 λεπτά ο Tούρκος παρέμενε στη σωστική βάρκα του και δεν ανέβαινε στο πλοίο. Mόλις είδε το «Σούπερ Πούμα» που κατέφθασε από τη Pόδο, ο πιλότος ανέβηκε στο κατάστρωμα του πλοίου, προκειμένου να μην παραληφθεί από τη θάλασσα.

Tην ώρα που οι 2 διασώστες του λιμενικού άρχισαν να κατεβαίνουν από το ελικόπτερο, ο Tούρκος έστρεψε επάνω τους το όπλο. Tον αφόπλισαν μέλη του πληρώματος και επί μισή ώρα ήταν κλεισμένος στην καμπίνα του Φιλιππινέζου καπετάνιου.

Στο μεταξύ και μετά από διαβουλεύσεις κατέφθασαν επάνω από το πλοίο δύο τουρκικά ελικόπτερα, ένα «Πούμα Γούγκαρ» και ένα «412». Eνας Tούρκος διασώστης, αφού δόθηκαν οι εντολές, ανέβασε τον πιλότο επάνω στο ελικόπτερο και έληξε εκεί το επεισόδιο.

Tο τάνκερ παρέμενε μέχρι αργά το βράδυ στην περιοχή, ενώ υπήρχε η πληροφορία πως πιθανόν σήμερα να καταπλεύσει στον Πειραιά. Σημειώνεται πως στην περιοχή κατέπλευσε και ένα πλωτό του Λ.Σ. από την Kάρπαθο.

Nίκος Πηγαδάς – Π. Xριστοδουλίδου

MAPTYPIA ΠΙΛΟΤΟΥ
Eίδα λάμψη και μαύρους καπνούς

«Είδα μία λάμψη και μαύρους καπνούς. Aμέσως μετά είδα φλεγόμενα μεταλλικά αντικείμενα να πέφτουν στο κενό»…

Mε τα λόγια αυτά περιέγραψε ο Aιγύπτιος κυβερνήτης του πολιτικού αεροσκάφους της Egypt Air στους Eλληνες ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας τη σύγκρουση των δύο πολεμικών αεροσκαφών.

O πιλότος που εκτελούσε την πτήση 797 από το Kάιρο με προορισμό τη Bιέννη συγκλονίστηκε απ αυτό που είδε να εκτυλίσσεται μπροστά στα μάτια του και ρώτησε τους ελεγκτές αν αυτός βρίσκεται σε κάποιο λάθος σημείο.

Aρχικώς ζήτησε να μάθει αν πραγματοποιείται κάποια στρατιωτική άσκηση στην περιοχή.

Eκτιμώντας, όμως, ότι το περιστατικό έγινε 2.000 πόδια μπροστά και κάτω από τον ίδιο, ο οποίος πετούσε στα 34.000 πόδια, δεν έκρυψε την απορία για το ύψος, στο οποίο αυτή εξελισσόταν.

Aυτόματα έκανε τους απαραίτητους ελιγμούς, ώστε να διαφυλάξει την πορεία του αεροσκάφους του, στο οποίο επέβαιναν περισσότεροι από εκατό επιβάτες.

ΑΠΟ ΤΟ 1992
Tρία περιστατικά-καρμπόν με την τραγωδία

Δύο φορές ελληνικά αεροσκάφη κατέρριψαν τουρκικά στο Aιγαίο από το 1992 μέχρι σήμερα και μία φορά έχει καταρριφθεί ελληνικό αεροσκάφος, με νεκρό τον υποσμηναγό Nίκο Σιαλμά.

Πέμπτη 18 Iουνίου 1992, ώρα 09:17. O Nίκος Σιαλμάς με Mirage F-1 υπό την πίεση δύο τουρκικών αεροσκαφών F-16 σκοτώνεται στην περιοχή του νησιού Aγιος Eυστράτιος. Zεύγος ελληνικών αεροσκαφών από τη Σκύρο επιχείρησε αναγνώριση τουρκικών αεροσκαφών, που είχαν μπει στον ελληνικό εναέριο χώρο. H αναγνώριση, όπως και χθες, εξελίχθηκε σε αερομαχία. Tα ελληνικά Mirage F-1 ήρθαν αντιμέτωπα με τα τρίτης γενιάς αεροσκάφη F-16. O Nίκος Σιαλμάς κατέπεσε από χαμηλό ύψος, περίπου 500 ποδών, με αποτέλεσμα να χάσει τη ζωή του. Hταν ο πρώτος πιλότος που έχανε τη ζωή του από αερομαχία στο Aιγαίο. Στη μνήμη του η Πολεμική Aεροπορία έχτισε μνημείο στο νησί.

Στις 23 Φεβρουαρίου 1995 αεροσκάφος Mirage F-1 της 334 Mοίρας Παντός Kαιρού από την 126η Σμηναρχία Mάχης αναγκάζει τουρκικό μαχητικό να καταπέσει στην περιοχή της Pόδου, σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες του «Eθνους». Σύμφωνα όμως με τις επίσημες ανακοινώσεις Eλλάδας και Tουρκίας, το τουρκικό αεροσκάφος κατέπεσε στα διεθνή ύδατα. Πηγές του «Eθνους» υποστηρίζουν ότι ο Eλληνας πιλότος Hρακλής Tσαμαδιάς, από τους πλέον έμπειρους πιλότους Mirage F-1, με κατάλληλους ελιγμούς αναγκάζει το αεροσκάφος του νεαρού Tούρκου πιλότου να φθάσει τα όριά του, με αποτέλεσμα την πτώση του. Tα δύο αεροσκάφη ενεπλάκησαν σε «βαρελάκι» και σε πολύ χαμηλό ύψος ο Eλληνας πιλότος αιφνίδια «τράβηξε» το αεροσκάφος του, ενώ το αεροσκάφος του Tούρκου κατέπεσε στη θάλασσα. Πρόφτασε όμως να εγκαταλείψει και διασώθηκε από ελικόπτερο AB 205 της Eλληνικής Πολεμικής Aεροπορίας. Mεταφέρθηκε στη Pόδο. O Tούρκος πιλότος μεταφέρθηκε στην Tουρκία και παραδόθηκε στις τουρκικές αρχές.

Tο 1996, στις 8 Oκτωβρίου, ελληνικά Mirage 2000 απογειώνονται για να αναχαιτίσουν τουρκικά μαχητικά F-16, τα οποία παραβίασαν τον ελληνικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Xίου. Eνα τουρκικό διθέσιο αεροσκάφος καταπέφτει, με αποτέλεσμα να φονευθεί ο ένας πιλότος. Eπτά χρόνια αργότερα, δημοσίευμα ελληνικού περιοδικού αναφέρει ότι το ελληνικό αεροσκάφος χτύπησε με πύραυλο το τουρκικό αεροπλάνο. Σύμφωνα με το δημοσίευμα ο Eλληνας πιλότος, Θάνος Γρίβας εξαπέλυσε πύραυλο. O Tσιτσεκλί εγκατέλειψε και σώθηκε, ενώ ο Eρντογάν φονεύθηκε. Mετά την επιστροφή του Γρίβα στη βάση, διαπιστώθηκε ότι δεν υπήρχε ο πύραυλος Magic στο δεξί φτερό.

Iωάννα Hλιάδη
ΕΘΝΟΣ

Γενικά θέματα

Δυσοίωνα μηνύματα για τη λειψυδρία! Αντιμέτωποι με δυσμενείς καταστάσεις – Συναγερμός για να προστατευθούν ζωές

Η κλιματική αλλαγή καθιστά πιο ακανόνιστο τον κύκλο του νερού, προειδοποίησε ο ΟΗΕ.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Νερό: Έκθεση του ΟΗΕ εκπέμπει SOS για την ξηρασία παγκοσμίως λόγω της κλιματικής αλλαγής αλλά και άλλων σημαντικών παραγόντων. 

Αυτή τη στιγμή 3,6 δισεκατομμύρια άνθρωποι έχουν ανεπαρκή πρόσβαση στο νερό τουλάχιστον ένα μήνα το χρόνο και ο αριθμός τους αναμένεται ότι μέχρι το 2050 θα έχει ξεπεράσει τα 5 δισεκατομμύρια

Οι έντονες ξηρασίες και οι ακραίες πλημμύρες, που όσο περνάει ο καιρός γίνονται και περισσότερες, αποτελούν μια «πρόγευση» των επερχόμενων εξελίξεων, καθώς η κλιματική αλλαγή καθιστά πιο ακανόνιστο τον κύκλο του νερού, προειδοποίησε ο ΟΗΕ.

Τα ποτάμια κατέγραψαν πέρυσι ένα επίπεδο ξηρασίας άνευ προηγουμένου εδώ και 33 χρόνια, σύμφωνα με νέα έκθεση του Παγκόσμιου Μετεωρολογικού Οργανισμού (ΠΜΟ, WMO, OMM), μια υπηρεσία του ΟΗΕ.

«Στο πλαίσιο της κλιματικής αλλαγής, το νερό μας δίνει μια πρόγευση των επερχόμενων εξελίξεων», εκφράζει την ανησυχία της σε ανακοίνωση η γενική γραμματέας του ΠΜΟ Σελέστ Σάουλο. «Τα σημάδια συναγερμού πολλαπλασιάζονται: παρακολουθούμε ένα παροξυσμό ακραίων βροχοπτώσεων, πλημμυρών και ξηρασιών, που επιβαρύνουν πολύ τις ζωές, τα οικοσυστήματα και τις οικονομίες», παρατηρεί.

Αντιμέτωποι με δυσμενείς καταστάσεις

Καθώς η χρονιά 2023 ήταν η πιο ζεστή που έχει καταγραφεί ποτέ, οι αυξημένες θερμοκρασίες και η γενικευμένη εξασθένηση των βροχοπτώσεων συνέβαλαν σε παρατεταμένες ξηρασίες.

Οι πλημμύρες ωστόσο πολλαπλασιάστηκαν: τα ακραία υδρολογικά φαινόμενα ευνοήθηκαν όχι μόνο από φυσικούς κλιματικούς παράγοντες, κυρίως τη μετάβαση από τις συνθήκες Λα Νίνια σε ένα επεισόδιο Ελ Νίνιο στα μέσα του 2023, αλλά επίσης από την ανθρώπινης προέλευσης κλιματική αλλαγή, αναφέρει ο ΠΜΟ.

«Η άνοδος της θερμοκρασίας επιτάχυνε τον υδρολογικό κύκλο, ο οποίος έγινε επίσης πιο ακανόνιστος και λιγότερο προβλέψιμος», εξηγεί η Σάουλο.

Οι συνέπειες είναι πολλαπλές: «Μια πιο ζεστή ατμόσφαιρα που μπορεί να περιέχει περισσότερη υγρασία, η άνοδος της θερμοκρασίας του κλίματος αυξάνει τον κίνδυνο ισχυρών βροχοπτώσεων» ενώ «παραλλήλως η επιτάχυνση της εξάτμισης και της ξήρανσης των εδαφών επιδεινώνει τις ξηρασίες».

Κατά συνέπεια, «βρισκόμαστε αντιμέτωποι με όλο και πιο δύσκολες καταστάσεις, όπου το νερό είναι είτε υπερβολικά άφθονο είτε ανεπαρκές».

Αυτή τη στιγμή 3,6 δισεκατομμύρια άνθρωποι έχουν ανεπαρκή πρόσβαση στο νερό τουλάχιστον ένα μήνα το χρόνο και ο αριθμός τους αναμένεται ότι μέχρι το 2050 θα έχει ξεπεράσει τα 5 δισεκατομμύρια, σύμφωνα με τον ΟΗΕ. Η έκθεση δείχνει ότι τα ύδατα περίπου του 50% των ποταμών του πλανήτη ήταν πέρυσι λιγότερα από το κανονικό.

Οι παγετώνες βρίσκονται επίσης στη γραμμή του μετώπου της ανόδου της θερμοκρασίας του κλίματος: σύμφωνα με προκαταρκτικά δεδομένα για την περίοδο από το Σεπτέμβριο 2022 ως τον Αύγουστο 2023, έχασαν πάνω από 600 γιγατόνους νερού, απώλεια που είναι η χειρότερη σε 50 χρόνια παρατηρήσεων.

«Το λιώσιμο των πάγων και των παγετώνων απειλεί τη μακροπρόθεσμη υδροδοτική ασφάλεια εκατομμυρίων ανθρώπων. Εντούτοις δεν λαμβάνουμε τα επείγοντα μέτρα που επιβάλλονται», κρούει τον κώδωνα του κινδύνου η γενική γραμματέας του ΠΜΟ.

Συναγερμός για να προστατευθούν ζωές

Ο οργανισμός ζητάει να κηρυχθεί από νωρίς συναγερμός για όλους ώστε να προστατευθούν οι ζωές και τα μέσα επιβίωσης που συνδέονται με το νερό και καλεί να βελτιωθούν οι γνώσεις και ο διαμοιρασμός των δεδομένων για τις πηγές νερού.

«Δεν μπορούμε να διαχειριστούμε ένα πρόβλημα, αν δεν μετρήσουμε την έκτασή του», υπογραμμίζει η Σάουλο.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Γιάννος Χαραλαμπίδης στη Σημερινή: Μήλον της Έριδος η Κύπρος για την ασφάλεια Τουρκίας – Ισραήλ

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

ΠΗΓΗ: ΣΗΜΕΡΙΝΗ

Η Μέση Ανατολή είναι στις φλόγες και, μετά την επίθεση των Ιρανών με βαλλιστικούς πυραύλους σε βάρος του Ισραήλ, ξεκίνησε επίθεση των Ισραηλινών στον Βόρειο Λίβανο, ενώ αναμένονται και τα αντίποινα σε βάρος της Τεχεράνης.

Γράφει ο Γιάννος Χαραλαμπίδης

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Τουρκία και Ακρωτήρι

Η Τουρκία επιχαίρει από την κατατριβή του Ισραήλ και του Ιράν. Μπορεί μεν ο Ερντογάν να χαρακτηρίζει τον Νετανιάχου ως εγκληματία πολέμου, αλλά συνεργάζεται με τους Βρετανούς και δη με τα μαχητικά «Ταϊφούν», που επιχειρούν από τις Βάσεις Ακρωτηρίου και:

1) Περιπολούν από τον κόλπο της Αλεξανδρέττας εντός του τουρκικού εναέριου χώρου, με την άδεια της Άγκυρας, προς τη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ, καθώς και προς το Ιράκ. 2) Συμμετέχουν στις αναχαιτίσεις των ιρανικών πυραύλων και drones στις επιθέσεις, που δέχεται το Ισραήλ από το Ιράν και συλλέγουν πληροφορίες. 3) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει για τη συνεργασία των Βάσεων με τις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις όταν ενεργούν τα «Ταϊφούν» είτε για επιτήρηση είτε για να προστατεύσουν με οποιονδήποτε τρόπο το Ισραήλ. Ή για να στραφούν σε βάρος της Χεζμπολάχ.

Τόσο οι Βάσεις Ακρωτηρίου όσο και του Αγίου Νικολάου είναι στρατηγικής σημασίας, διότι από τις μεν πρώτες, εκτός των άλλων, ενεργούν ακόμη τα θρυλικά κατασκοπευτικά U2 ως συμπληρωματικά των δορυφόρων, στις δε δεύτερες υπάρχει το Έχελον ως κέντρο συλλογής και επεξεργασίας πληροφοριών. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος, λόγω Βάσεων, τελεί υπό καθεστώς απειλής. Χωρίς να διαθέτει αξιόπιστη εναέρια αποτροπή, αφού οι ρωσικοί TOR-M1 και BUK μερικώς μπορούν να επιχειρήσουν. Ακόμη και αν στραφούν για ν’ αποκρούσουν την ιρανική απειλή ή αυτήν της Χεσμπολάχ, δεν θα μπορούν να καλύπτουν την όποια τουρκική επί της οποίας είναι προσαρμοσμένα τα συστήματα αυτά. Λόγω του κενού που υπάρχει στην αεράμυνα είχε κλείσει η αγορά του αντιαεροπορικού συστήματος BARAK με πυραύλους 35, 70 και 150 χιλιομέτρων. Η κυπριακή Κυβέρνηση αγόρασε το BARAK με πυραύλους των 70 χιλιομέτρων. Με τον πόλεμο στη Γάζα και στον Λίβανο, η παράδοση του συστήματος δεν είναι βέβαιο εάν θα καθυστερήσει ή όχι. Ούτως ή άλλως, η Κυπριακή Δημοκρατία μετά την άρση του εμπάργκο στο στρατιωτικό υλικό από τις ΗΠΑ θα ήταν δυνατό να ζητήσει ακόμη και «Πάτριοτ» ή άλλα σχετικά οπλικά συστήματα αεράμυνας από ευρωπαϊκά κράτη. Επί του παρόντος, τόσο η αεράμυνα των Βάσεων όσο και της Κύπρου ολόκληρης στηρίζεται στον πολεμικό στόλο των ΗΠΑ και των συμμάχων τους, που βρίσκονται στ’ ανοιχτά της Κύπρου. Ως εκ τούτου, θα ήταν μέγα πλήγμα εάν επέτρεπαν ή στη Χεζμπολάχ ή στο Ιράν να κτυπήσει τις Βρετανικές Βάσεις. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος λόγω Βάσεων καλύπτεται, όπως είχαμε ήδη γράψει από την αρχή της κρίσης, κάτω από την Ατσάλινη Αεράμυνα των ΗΠΑ.

Το μήλον της Έριδος

Η Τουρκία δεν είναι άμεσα εμπλεκόμενη στις συγκρούσεις στη Γάζα και στον Λίβανο, όμως υπάρχει μια πολεμική ρητορική που εγείρει το εξής ερώτημα: Μπορεί ή όχι η Τουρκία να κτυπήσει το Ισραήλ, όπως αρχικά απειλούσε ο Τούρκος Πρόεδρος, ο οποίος, όμως, μετά τις τελευταίες εξελίξεις, εμφανίζεται ως να τελεί υπό την απειλή του «σιωνιστικού επεκτατισμού», όπως ισχυρίζεται;

Σε αυτό το παιχνίδι, η Κύπρος καθίσταται γεωστρατηγικό και γεωπολιτικό μήλον της Έριδος, αφού:

1) Αποτελεί το νότιο τμήμα της νήσου, τη μοναδική έξοδο, που διαθέτει το Ισραήλ, λόγω της έλλειψης στρατηγικού βάθους, που είναι περικυκλωμένο από τους Άραβες και την Τουρκία. Άρα ο άξονας προς τη Σούδα μέσω Κύπρου είναι ζωτικός χώρος όχι μόνο για το Ισραήλ, αλλά και για τις ΗΠΑ και τους ΝΑΤΟϊκούς συμμάχους τους. Απόδειξη τούτου συνιστά η συγκέντρωση του 6ου στόλου ως αποτέλεσμα της κρίσης στη Μέση Ανατολή.

2) Αποτελεί ασπίδα και εμφανίζεται ως το αβύθιστο για την Τουρκία αεροπλανοφόρο, καθώς και αναπόσπαστο τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας».

3) Αποτελεί ασπίδα για την Τουρκία από επιθέσεις που θα ήταν δυνατό να δεχτεί μέσω Κύπρου, εξ ου και η άρνησή της να δεχθεί την παρουσία ελληνικού στρατού και οι διαμαρτυρίες για την όποια στρατιωτική συνεργασία της Κύπρου με το Ισραήλ. Είναι όμως και για το Ισραήλ ασπίδα.

Γιατί;

Διότι, ουδόλως θα ήθελε το Ισραήλ:

Α) Να πέσει η Κύπρος στον πλήρη έλεγχο της Τουρκίας και δη μέσω μιας ομοσπονδιακής ή συνομοσπονδιακής λύσης, με τον πλήρη γεωπολιτικό έλεγχο του νησιού από την Άγκυρα.

Β) Να εγκατασταθούν στην Κύπρο τουρκικά πυραυλικά συστήματα, που θα στοχεύουν το Ισραήλ.

Τα πλεονεκτήματα του Ισραήλ

Το ερώτημα εάν μπορεί να κτυπήσει και να κάνει πόλεμο η Τουρκία με το Ισραήλ απαντάται ως εξής: Η Άγκυρα έχει τη δυνατότητα: 1) Να διενεργήσει επίθεση με την αεροπορία της ή με τη συσσώρευση στόλου. 2) Να κτυπήσει με πυραύλους και δη «Ταϊφούν» με βεληνεκές της τάξης των 600 χιλιομέτρων, όταν αυτά θα είναι επιχειρησιακά διαθέσιμα (αυτά εισήλθαν ήδη σε γραμμή παραγωγής από τον Μάιο του 2023 ).

Όμως η οποιαδήποτε τουρκική επίθεση: Α) Βρίσκεται σε αντίθεση με τα συμφέροντα των ΗΠΑ, που θέτουν υπό την προστασία τους και τον 6ο Στόλο το Ισραήλ, οπότε δεν θα επιτρέψουν στην Τουρκία μια τέτοια δράση. Β) Οτιδήποτε διενεργηθεί από αέρος, είτε είναι από μαχητικά είτε από πυραυλικά συστήματα, θα ήταν δυνατό να αντιμετωπιστεί επιτυχώς από το Ισραήλ είτε με τους arrow και με το “iron dome” είτε με τα πλοία των συμμαχικών δυνάμεων και δη των ΗΠΑ, καθώς και με την ισραηλινή αεροπορία, η οποία υπερτερεί της τουρκικής.

Πύραυλοι και Τεχνητή Νοημοσύνη

Από την άλλη πλευρά το Ισραήλ υπερέχει στην αεροπορία και στα πυραυλικά συστήματα. Στην αεροπορία, εκτός των F-15 και F-16, διαθέτει και τα F-35, οπότε μπορεί να δράσει αναλόγως και με βάθος πυρός. Συν του ότι: i) Τα ισραηλινά F-35 είναι τα μόνα των οποίων οι υπολογιστές και λοιπά συστήματα δεν βρίσκονται κάτω από τον έλεγχο των ΗΠΑ. ii) Η Τουρκία έχει πρόβλημα με την αεράμυνά της επί του παρόντος. Εξ ου και η αγορά των S-400, χωρίς όμως να παρέχει πλήρη κάλυψη, καθώς και η απόφαση που λήφθηκε στις 6.8.2024 για την κατασκευή του τουρκικού “iron dome”. iii) Το Ισραήλ διαθέτει αριθμό επιθετικών πυραύλων μέσου και μακρούς βεληνεκούς, από τους LORA με βεληνεκές 280 χιλιόμετρα ώς τους Jericho – 3 (Ιεριχώ) με βεληνεκές μεταξύ των 4,800 χλμ και 6,500 χιλιομέτρων. iv) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει ότι το Ισραήλ υπερέχει στους τομείς του κυβερνοχώρου και της Τεχνητής Νοημοσύνης (πάσης φύσεως drones).

Ζώνες ασφαλείας και περιφερειακές δυνάμεις

Υπό αυτές τις συνθήκες και λαμβανομένου υπόψη ότι οι δυο χώρες δεν έχουν σύνορα, το πλεονέκτημα ανήκει στο Ισραήλ. Και όχι στην Τουρκία, η οποία στηρίζει τόσο τη Χαμάς όσο και τη Χεζμπολάχ, διότι θέλει την κατατριβή του Ισραήλ. Η Άγκυρα βολεύεται από το οπλοστάσιο και δη τους πυραύλους της Χεζμπολάχ, των οποίων το βεληνεκές καλύπτει και την Κύπρο. Εξ ου και οι απειλές του μ. Χασάν Νασράλα, ότι η Κύπρος ήταν εν δυνάμει στόχος λόγω των στρατιωτικών της σχέσεων με το Ισραήλ. Ήταν μια απειλή «made in Turkey», στη λογική του “proxy war”. Η εξουδετέρωση του οπλοστασίου της Χεσμπολάχ από το Ισραήλ είναι προς όφελος της Κύπρου, αλλά όχι προς όφελος του Ιράν και της Τουρκίας, η οποία δεν θέλει την εδραίωση του Ισραήλ στην περιοχή και την εξάλειψη των τρομοκρατικών απειλών. Δεν θα ήθελε να δει ούτε τον τερματισμό της σύγκρουσης μεταξύ Ιράν και Ισραήλ, διότι η κατατριβή των δυο χωρών, που συνιστούν περιφερειακές δυνάμεις, είναι για ευνόητους λόγους προς όφελος της Άγκυρας, η οποία εδραιώνεται και στην περιοχή της Συρίας, χωρίς ταυτοχρόνως να επιθυμεί τη δημιουργία ζώνης ασφαλείας στον Βόρειο Λίβανο. Πώς όμως θα ασκήσει κριτική στο Ισραήλ, όταν κατέχει την Κύπρο και όταν έχει ήδη υπό κατοχή τμήμα της Συρίας στη λογική της ζώνης ασφαλείας;

Οι θαλάσσιες οδοί…

Η Τουρκία ελέγχει την περιοχή από τη Μαρμαρίδα ώς την Αλεξανδρέττα στην πρακτική της τουρκικής λίμνης ως τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας» με μια σειρά από ναυτικές και αεροπορικές Βάσεις στα παράλιά της (Ντάλαμα, Μερσίνα, Άδανα, κ.λπ) και την Κύπρο ως αβύθιστο αεροπλανοφόρο. Η Καρπασία και η Αμμόχωστος έχουν ιδιαίτερη σημασία για τις θαλάσσιες οδούς και δη εκείνες προς την Αλεξανδρέττα, που προτού καταλήξουν εκεί αποκλίνουν προς Ισραήλ, Λίβανο και Συρία. Η Τουρκία θα ήθελε να έχει πρόσβαση στη θάλασσα και μέσω Συρίας, ενώ, ταυτοχρόνως, ουδόλως θα επιθυμούσε τη ζώνη ασφαλείας του Ισραήλ, διότι διευρύνει τον έλεγχο παράλιων περιοχών και ενισχύει τον έλεγχο της θαλάσσιας οδού προς την Αλεξανδρέττα. Μέσα σε αυτό το σκηνικό, ο Ερντογάν εμφανίζεται ως να είναι απειλούμενος από το Ισραήλ, λόγω της εισόδου του στον Λίβανο. Η Τουρκία επιδιώκει τον έλεγχο των θαλασσίων οδών από και προς το Σουέζ και δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι επεκτείνει τη λεγόμενη ΑΟΖ του ψευδοκράτους προς τις νότιες θάλασσες, καθώς και προς τη γραμμή Κρήτη, Κάρπαθος και Ρόδος, όπου βρίσκονται οι πύλες του Αιγαίου.

 

χαρτης 1 .jpg

 

Ο χάρτης δείχνει τα θαλάσσια δρομολόγια από το Σουέζ προς διάφορες κατευθύνσεις στην Ανατολική Μεσόγειο είτε προς Κύπρο είτε προς Αιγαίο είτε προς άλλες χώρες της περιοχής και δη προς την Αλεξανδρέττα. Η Τουρκία στοχεύει στον πλήρη έλεγχο των οδών αυτών. Θεωρεί την Κύπρο δεδομένη και σημαντικό τον έλεγχο των πυλών του Αιγαίου, όπως και της Κύπρου καθώς και της Καρπασίας. Πολύ, δε, θα ήθελε η Τουρκία να βγει μέσω Συρίας στη θάλασσα. Καθόλου δεν επιθυμούσε τη δημιουργία κουρδικής περιοχής με πρόσβαση στη θάλασσα. Στην παρούσα φάση η Άγκυρα δεν θα ήθελε να δει την ενίσχυση του Ισραήλ στην περιοχή και δη μέσω της αύξησης ενός παράλιου τμήματος του Λιβάνου, που θα εμπίπτει σε αυτό που ονομάζει ζώνη ασφαλείας με βάθος ώς 50 χιλιόμετρα.

 

Maritime Map 03 ΟΚΤ 2024.jpg

 

Ο χάρτης αποτυπώνει τη νέα διάταξη των ναυτικών αμερικανικών δυνάμεων και των λοιπών συμμαχικών στην περιοχή του Περσικού Κόλπου, στα στενά του Ορμούζ, στην Ερυθρά θάλασσα και στην Ανατολική Μεσόγειο. Εκ των πραγμάτων, οι Βρετανικές Βάσεις είναι εν δυνάμει στόχος για το Ιράν και τη Χεζμπολάχ. Και, λόγω των κενών της κυπριακής αεράμυνας, ο στόλος των ΗΠΑ είναι αυτός που προσφέρει ατσάλινο θόλο για την αναχαίτιση ενδεχόμενης επίθεσης είτε με πυραύλους είτε με drones.

 

XARTHS 1.jpg

 

Ο χάρτης αυτός αποτυπώνει τη ζώνη ασφαλείας που επιδιώκει να δημιουργήσει στον Λίβανο για να περιορίσει την απειλή της Χεζμπολάχ. Πρόκειται για τα όρια που τελούν κάτω από τον έλεγχο της UNIFIL, η οποία, όμως, αδυνατεί να βάλει χαλινάρι στη Χεζμπολάχ. Οι εντολές της UNIFIL από το Συμβούλιο Ασφαλείας έχουν, μεταξύ άλλων, ως στόχο να βοηθήσουν: α) στην κατάπαυση του πυρός, στην επιστροφή των Λιβανέζων στα σπίτια τους που είχαν αναγκαστεί να φύγουν λόγω εχθροπραξιών και β) τον νόμιμο στρατό του Λιβάνου να ανακτήσει τον έλεγχο της κατάστασης μετά την αποχώρηση των Ισραηλινών και όχι να επιτρέπει την κυριαρχία της Χεζμπολάχ.

 

FLIGHT RADAR.jpg

 

Οι δυο φωτογραφίες, ημερομηνίας 2/10/2024 από το flightradar24, απεικονίζουν πώς ο Ερντογάν, ενώ από τη μια πυροβολεί φραστικά το Ισραήλ, στην πράξη κάνει πλάτες στις Βρετανικές Βάσεις, που βρίσκονται στην Κύπρο, των οποίων τα αεροσκάφη (Eurofighter Typhoon) αναλαμβάνουν την ασφάλεια της περιοχής, επιχειρώντας από τον τουρκικό εναέριο χώρο για την αναχαίτιση ιρανικών πυραύλων. Μάλιστα, η δεύτερη δείχνει πώς βρετανικό αεροσκάφος ανεφοδιασμού (KC2 Voyager) βρίσκεται εντός του τουρκικού εναέριου χώρου. Για ποιο λόγο άραγε;

 

*Δρ των Διεθνών Σχέσεων

ΠΗΓΗ: Σημερινή

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Reuters: Το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για χτυπήμα σε Ευρώπη και ΗΠΑ! Η αποτροπή χτυπήματος στην Ελλάδα

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters. Το ειδησεογραφικό πρακτορείο σε ένα αναλυτικό ρεπορτάζ περιγράφει το πώς το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για πλήγματα σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Υπήρχε μάλιστα η πληροφορία ότι οι δύο άνδρες θα πληρώνονταν με 16.000 ευρώ για κάθε νεκρό, γι’ αυτό και σχεδίαζαν μαζικό χτύπημα.

«Καθώς η σύγκρουση Ιράν-Ισραήλ εντείνεται, η Τεχεράνη ταράζει τη Δύση με ένα κύμα απόπειρων χτυπημάτων και απαγωγών εναντίον στόχων στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες», αναφέρει το Reuters.

Η Ουάσιγκτον και οι σύμμαχοί της έχουν αναφέρει μια απότομη αύξηση τέτοιων συνωμοσιών που συνδέονται με την Ισλαμική Δημοκρατία. Από το 2020, υπήρξαν τουλάχιστον 33 απόπειρες δολοφονίας ή απαγωγής στη Δύση, στις οποίες οι τοπικές ή ισραηλινές αρχές ισχυρίζονται ότι συνδέεται με το Ιράν, διαπίστωσε το Reuters εξετάζοντας δικαστικά έγγραφα και επίσημες ανακοινώσεις.

Μεταξύ των πρόσφατων φερόμενων στόχων: ένα κτίριο που στεγάζει ένα εβραϊκό κέντρο και ένα εστιατόριο kosher στο κέντρο της Αθήνας. Από το κρησφύγετό του στο Ιράν, ένας Πακιστανός ονόματι Σαγιέντ Φαχάρ Αμπάς στρατολόγησε έναν παλιό γνώριμο που ζούσε στην Ελλάδα και τον οδήγησε να επιτεθεί στον χώρο, ισχυρίζονται οι ερευνητές σε έγγραφα που υποβλήθηκαν στις δικαστικές αρχές της υπόθεσης και τα οποία περιήλθαν στην κατοχή του Reuters. Ο Αμπάς είπε στην επαφή του ότι εργαζόταν για μια ομάδα που θα πλήρωνε περίπου 15.000 ευρώ ανά φόνο.

Σε μια ανταλλαγή WhatsApp τον Ιανουάριο του 2023 που περιγράφεται λεπτομερώς στα έγγραφα, οι δύο άνδρες συζήτησαν εάν θα χρησιμοποιήσουν εκρηκτικά ή εμπρησμό στην επίθεση. Ο Αμπάς τόνισε την ανάγκη παροχής αποδείξεων για απώλειες μετά το πλήγμα. «Υπάρχουν μυστικές υπηρεσίες», είπε, χωρίς να κατονομάσει. «Κάντε τη δουλειά με τρόπο που δεν αφήνει κανένα περιθώριο».

Τα έγγραφα που δεν είχαν αναφερθεί προηγουμένως περιλαμβάνουν εκατοντάδες σελίδες αποδεικτικών στοιχείων που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια της προανακριτικής έρευνας στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων καταθέσεων μαρτύρων, αστυνομικών καταθέσεων και λεπτομερειών μηνυμάτων WhatsApp.

Οι ελληνικές αρχές συνέλαβαν τον Σιέντ Ιρτάζα Χάιντερ και έναν άλλο Πακιστανό πέρυσι, λέγοντας ότι η αστυνομία βοήθησε στην εξάρθρωση ενός τρομοκρατικού δικτύου που κατευθυνόταν από το εξωτερικό και είχε σκοπό να προκαλέσει «ανθρώπινη απώλεια». Οι δύο άνδρες αντιμετωπίζουν κατηγορίες για τρομοκρατία. Αρνούνται τις κατηγορίες.

Ο Χάιντερ, ο οποίος αφέθηκε ελεύθερος από την προφυλάκιση αυτή την άνοιξη με περιορισμούς, λέει ότι είναι αθώος. Σε συνέντευξή του, ο 28χρονος είπε στο Reuters ότι έστειλε στον Αμπάς εικόνες του κτιρίου αλλά εμπόδισε σκόπιμα να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε επίθεση, ελπίζοντας να πληρωθεί χωρίς να βλάψει κανέναν.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή