Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

ΚΥΠΡΟΣ, ΑΙΓΑΙΟ, ΘΡΑΚΗ: Λεπτές «κόκκινες γραμμές»

Δημοσιεύτηκε

στις

ΤΟΥ ΑΝΔΡΕΑ Ν. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ
Ανάμεσα στο «χώρο των πιστών» και το «χώρο των απίστων» υπάρχει το «dar el harb». Είναι ο χώρος της αμφισβήτησης, ο χώρος της διεκδίκησης, ο χώρος –σε τελική ανάλυση– του πολέμου. Αυτό διδάσκει το Κοράνι

Και αυτό που διδάσκει το Κοράνι οι γείτονές μας το έκαναν βίωμα και στρατηγική. Η Κύπρος, το Αιγαίο, αλλά και η Θράκη, ολόκληρο το μέτωπο της ελληνοτουρκικής επαφής, αντιμετωπίζεται από τη γείτονα σαν ένα ευάλωτο «dar el harb». Είναι –πέρα πάσης αμφιβολίας– ένας χώρος που αμφισβητείται και βάλλεται αδιάκοπα από την αντίπερα όχθη. Με κάθε μέσο και σε κάθε ευκαιρία.

Η πρόσφατη ιστορική εμπειρία δεν επιτρέπει αμφισβητήσεις. Από το Νοέμβριο του 1973 –όταν η Τουρκία έθεσε, για πρώτη φορά, ζήτημα υφαλοκρηπίδας στο Αιγαίο– και κυρίως από τον Ιούλιο του 1974 –όταν εισέβαλε και κατέλαβε τη μισή Κύπρο– υπάρχει μια συνεχής διεύρυνση των αμφισβητήσεων, των αξιώσεων και των διεκδικήσεών της σε όλο το μήκος του ελληνοτουρκικού μετώπου. Με την εισβολή στην Κύπρο, με τις αλλεπάλληλες πολεμικές κρίσεις στο Αιγαίο, με την απειλή χρήσης βίας, με τις παραβάσεις στο FIR Αθηνών, αλλά και με τις παραβιάσεις του εθνικού εναέριου χώρου, η Τουρκία εγείρει και συντηρεί μονομερείς διεκδικήσεις σε βάρος κυριαρχικών δικαιωμάτων και αποκλειστικών δικαιοδοσιών της Ελλάδας.

Υποχωρήσεις και «επιτεύγματα»!
Κορυφαία στιγμή του ελληνικού δράματος υπήρξε βέβαια η εισβολή και η κατάκτηση του 40% των εδαφών της Κυπριακής Δημοκρατίας. Δεν σταμάτησε, όμως, εκεί η επιθετικότητα και η διεκδικητικότητα της γείτονος. Αντιθέτως, μάλιστα! Η ομηρία της Κύπρου ενίσχυσε την εθνικιστική υπεροψία των Τούρκων και χρησιμοποιήθηκε για τον εκβιασμό του Ελληνισμού σε ολόκληρο το ελληνοτουρκικό μέτωπο.

Μέσα από το άπρακτο πέρασμα των χρόνων, η εισβολή του ’74 προσέλαβε χαρακτηριστικά μόνιμης κατοχής και de facto διχοτόμησης. Συντελέστηκαν, στο μεταξύ –και εξακολουθούν να συντελούνται–, τα απάνθρωπα και αυτοτελώς διωκόμενα, κατά το Διεθνές Δίκαιο, εγκλήματα της εθνοκάθαρσης και του εποικισμού, χωρίς ποτέ να αναδειχθούν στις πραγματικές διαστάσεις τους.

Έγιναν, στο μεταξύ, και εξακολουθούν να γίνονται –σε κάθε κύκλο των λεγόμενων ενδοκυπριακών συνομιλιών– αλυσιδωτές μονομερείς υποχωρήσεις της ελληνοκυπριακής πλευράς, που έφτασαν ακόμη και στο σημείο να προβλέπουν εκ περιτροπής προεδρία. Το 18% του πληθυσμού αναγνωρίστηκε σαν πολιτικά ισότιμο με το 80%, αλλά οι κατοχικοί ηγέτες δεν ικανοποιούνται. Αρνούνται την αποχώρηση των εποίκων και αξιώνουν αναγνώριση των τετελεσμένων της εισβολής, της βίας και της κατοχής. Απαιτούν να καταργηθεί η Κυπριακή Δημοκρατία και να δημιουργηθεί στη θέση της ένα συνεταιριστικό μόρφωμα, που θα τους παρέχει τη δυνατότητα να είναι κυρίαρχοι στα κατεχόμενα και συνεταίροι στα ελεύθερα κυπριακά εδάφη. Ένα μόρφωμα που δεν θα μπορεί να λειτουργήσει και, κατά συνέπεια, δεν θα αποτελεί λύση.

Στο μεταξύ, το άνοιγμα της γραμμής του Αττίλα, τον Απρίλιο του 2003 –γεγονός που πανηγυρίστηκε από την Αθήνα σαν δικό της μέγα επίτευγμα–, δρομολόγησε μια εκπληκτική οικοδομική δραστηριότητα στα Κατεχόμενα. Έπνιξε τις φωνές των Τουρκοκυπρίων, που είχαν ξεσηκωθεί και απαιτούσαν άμεση λύση. Ενίσχυσε το ψευδοκράτος, μέσα από την «de facto» αναγνώρισή του από τους ίδιους τους Ελληνοκύπριους, και συνέβαλε στην εδραίωση των τετελεσμένων της εισβολής.

Έξοδος προς τη θάλασσα
Αρνητικές για τα ελληνικά συμφέροντα υπήρξαν, σε όλο αυτό το διάστημα, και οι εξελίξεις στο Αιγαίο. Μπροστά στην πετρελαϊκή κρίση της περιόδου εκείνης, τις πληροφορίες για κοιτάσματα υδρογονανθράκων στο Αιγαίο, τις ανησυχίες που προκαλούσε η Διεθνής Διάσκεψη για το Δίκαιο της Θάλασσας, οι Τούρκοι αποφάσισαν, το 1973, την έξοδό τους προς τη θάλασσα και δρομολόγησαν τη νέα στρατηγική τους με τη διεκδίκηση τμημάτων της αιγαιακής υφαλοκρηπίδας που δεν τους ανήκουν. Ένα, μόλις, χρόνο αργότερα, πέρασαν στην απειλή πολέμου για να αποτρέψουν κάθε σκέψη επέκτασης των ελληνικών χωρικών υδάτων. Εκμεταλλεύτηκαν, αμέσως μετά, το χουντικό πραξικόπημα και κατέλαβαν τη μισή Κύπρο. Προχώρησαν, σχεδόν ταυτόχρονα, στη διεκδίκηση του FIR Αθηνών έως τη μέση του Αιγαίου, αλλά και στην αμφισβήτηση της έκτασης του εθνικού εναέριου χώρου. Έθεσαν, παράλληλα, θέμα αποστρατικοποίησης των ελληνικών νησιών, αλλά και δημιουργίας ζώνης ασφάλειας για τα μικρασιατικά παράλια. Αξιοποίησαν, στο αμέσως επόμενο διάστημα, την αποχώρηση της Ελλάδας από το στρατιωτικό σκέλος του ΝΑΤΟ και, βάζοντας «βέτο» στην επανένταξή της, αφαίρεσαν από την Ελληνική Πολεμική Αεροπορία την ευθύνη για τον επιχειρησιακό έλεγχο του Αιγαίου στο πλαίσιο της Συμμαχίας.

Εγκατάλειψη ολόκληρης της υφαλοκρηπίδας
Αμέσως μετά την έξοδο του «Χόρα», το 1976, οι δύο πλευρές, Ελλάδα και Τουρκία, συνυπέγραψαν το Πρακτικό της Βέρνης, με το οποίο δεσμεύονταν να αρχίσουν διάλογο για την παραπομπή της υφαλοκρηπίδας στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης, αλλά και να απέχουν από κάθε δραστηριότητα που θα μπορούσε να δυσχεράνει τη διαπραγμάτευση. Δεσμεύτηκαν, έτσι, να απέχουν από κάθε έρευνα στην υφαλοκρηπίδα, αλλά μόνο στα επίδικα σημεία και μόνο για όσο θα διαρκούσε ο διάλογος.

Δεν επρόκειτο, όμως, να γίνει σεβαστό ούτε και αυτό. Προτού στεγνώσουν οι υπογραφές στο Πρακτικό της Βέρνης, οι Τούρκοι υπαναχώρησαν σε ό,τι αφορά το διάλογο, αλλά θέλησαν να κρατήσουν και να επεκτείνουν την κοινή δέσμευση για αποχή από κάθε έρευνα και κάθε πράξη εκμετάλλευσης της υφαλοκρηπίδας. Προκάλεσαν έτσι –αποφασισμένοι ακόμα και για πόλεμο– την κρίση του Μαρτίου του 1987 και ανάγκασαν την τότε κυβέρνηση να δεσμευτεί πως δεν θα προχωρήσει σε καμιά έρευνα πέρα από τα ελληνικά χωρικά ύδατα. Ανάγκασαν, δηλαδή, την Ελλάδα να εγκαταλείψει ολόκληρη την αιγαιακή υφαλοκρηπίδα, ακόμη και αυτή που δεν διεκδικούσαν και δεν θα μπορούσαν ποτέ να διεκδικήσουν. Κατάφεραν, έτσι, να παγώσουν τα δικαιώματα της Ελλάδας στην υφαλοκρηπίδα και να αφαιρέσουν το οικονομικό πλεονέκτημα που παρείχε η δυνατότητα αξιοποίησης των αιγαιακών πλουτοπαραγωγικών πόρων.

Μονομερείς υποχωρήσεις
Μία δεκαετία αργότερα, στις αρχές του 1996, με την κρίση στα Ίμια, την κατάληψη ελληνικού εδάφους και την απειλή πολέμου, οι Τούρκοι προχώρησαν, για πρώτη φορά, στη διεκδίκηση ελληνικών εδαφών, αμφισβητώντας την ελληνική κυριαρχία σε ένα ακαθόριστο αριθμό νησίδων και βραχονησίδων. Παρά τους αρχικούς παληκαρισμούς, η Αθήνα άλλαξε μέσα σε λίγο καιρό την έως τότε στρατηγική της και ακολούθησε την αμερικανική συνταγή της διμερούς προσέγγισης. Έτσι ακριβώς προχώρησε, τον Ιούλιο του 1997, στην κοινή Δήλωση της Μαδρίτης που αναγνώριζε «ζωτικά συμφέροντα» της Τουρκίας στο Αιγαίο. Και, λίγο αργότερα, το Δεκέμβριο του 1999, συνυπέγραψε την απόφαση της Συνόδου Κορυφής του Ελσίνκι, που άνοιγε στη γείτονα το δρόμο για την Ευρωπαϊκή Ένωση, με την αδόκιμη έκκληση να λύσει προηγουμένως τις «συνοριακές διαφορές» με τους γείτονές της.

Δύο χρόνια αργότερα, αφού συνυπέγραψαν σειρά συμφωνιών διμερούς συνεργασίας σε τομείς χαμηλής πολιτικής, οι δύο πλευρές δρομολόγησαν τις λεγόμενες διερευνητικές επαφές, διακηρύσσοντας ότι θα αφορούν αποκλειστικά και μόνο στην οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας. Ο ίδιος ο τότε πρωθυπουργός, με ρητές και αλλεπάλληλες δηλώσεις, διαβεβαίωνε ότι η Ελλάδα δεν αναγνωρίζει και δεν πρόκειται να συζητήσει καμιά άλλη διαφορά. Ακόμη πιο κατηγορηματικός ο τότε υπουργός Εξωτερικών και σημερινός πρωθυπουργός βεβαίωνε πως, εάν οι Τούρκοι έθεταν ζήτημα «γκρίζων ζωνών», η ελληνική πλευρά θα αποχωρούσε δίχως δεύτερη κουβέντα.

Παρ’ όλα αυτά, οι Τούρκοι, μέσα σε λίγο καιρό, έβαλαν στο τραπέζι των διερευνητικών επαφών όλες τις συναφείς διεκδικήσεις τους. Έθεσαν, πρώτα απ’ όλα, ζήτημα χωρικών υδάτων, απαιτώντας να υπάρξει, πριν την προσφυγή στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης, ρητή συμφωνία που θα απέκλειε οριστικά την επέκτασή τους στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου. Αξίωσαν, επίσης, προδικαστική δέσμευση της Ελλάδας για μόνιμη εγκατάλειψη του δικαιώματός της να καθιερώσει Συνορεύουσα Ζώνη και Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη. Απαίτησαν, ταυτόχρονα, να παραπεμφθούν στο Διεθνές Δικαστήριο και οι ισχυρισμοί τους για δήθεν «γκρίζες ζώνες». Όπως και η αξίωσή τους για τον περιορισμό της έκτασης του εθνικού εναέριου χώρου.

Διαπραγματεύσεις στην πιο δύσκολη ώρα
Οι διαπραγματεύσεις εκείνες έφτασαν, στα τέλη του 2003, σε ακτίνα συμφωνίας, αλλά δεν κατέστη δυνατή η ολοκλήρωσή τους, καθώς παρέμεναν σε εκκρεμότητα κρίσιμα ζητήματα για τα οποία απαιτούνταν πολιτικές αποφάσεις. Η τότε ελληνική κυβέρνηση δίστασε να προχωρήσει, καθώς εκτιμούσε πως η συμφωνία που είχε βάλει στα σκαριά δεν μπορούσε να εγκριθεί από τη Βουλή. Οι συνομιλίες, από το σημείο εκείνο, καθηλώθηκαν και το αδιέξοδο συνεχίστηκε στα επόμενα πεντέμισι χρόνια.

Το δρόμο της συνέχειας ξανάνοιξε ο σημερινός πρωθυπουργός, σπεύδοντας –αμέσως μετά τις εκλογές– στην Κωνσταντινούπολη, όπου συναντήθηκε με τον Τούρκο ομόλογό του. Αντηλλάγησαν, κατόπιν, σχετικές επιστολές και οι συνομιλίες ξανάρχισαν τον περασμένο μήνα, πιάνοντας το νήμα –όπως δήλωσε ο υπουργός αναπληρωτής Εξωτερικών– από εκεί που το άφησαν το 2003.

Σήμερα, η ελληνική κυβέρνηση βεβαιώνει και πάλι ότι οι συνομιλίες θα αφορούν αποκλειστικά και μόνο την υφαλοκρηπίδα. Είναι, ωστόσο, περισσότερο από βέβαιο ότι οι Τούρκοι σκοπεύουν να ξαναβάλουν στο τραπέζι των παζαρεμάτων το σύνολο των αξιώσεων, των αμφισβητήσεων και των αυθαίρετων ισχυρισμών τους. Το είπε, άλλωστε, εμμέσως πλην σαφώς, ο Τούρκος πρωθυπουργός στην κοινή συνέντευξη με τον Έλληνα ομόλογό του και το επιβεβαιώνει ο αρμόδιος υπουργός, λέγοντας ότι οι διερευνητικές ξανάρχισαν από εκεί που έμειναν το 2003.

Την ίδια, ωστόσο, στιγμή –και δεν είναι καθόλου τυχαίο– οι Τούρκοι επαναφέρουν για μια ακόμη φορά την πρότασή τους για πενταμερή διάσκεψη σε ό,τι αφορά το Κυπριακό. Δείχνουν ξεκάθαρα ότι άμεσος στόχος τους είναι η αποδυνάμωση και τελικός σκοπός τους η κατάργηση της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Εμφανής επίσης –το είδαμε στη Διάσκεψη των Ισλαμικών Κρατών, στη συνάντηση του Τούρκου πρωθυπουργού με τον Αμερικανό πρόεδρο, αλλά και στις εδώ δηλώσεις του– είναι και η προσπάθεια των Τούρκων να αναδείξουν ζήτημα μειονότητας στη Θράκη και να το εντάξουν και αυτό στα διμερή παζαρέματα.

Πέρα απ’ όλα αυτά, εδώ και λίγους μήνες, οι Τούρκοι δείχνουν πως βιάζονται να πετύχουν απτά αποτελέσματα, σε όλα τα μέτωπα, από την Κύπρο έως το Αιγαίο και τη Θράκη. Εναρμονίζουν το λόγο τους σε αρχές για το «κοινό συμφέρον» και διακηρύσσουν πως είναι η ώρα να απομακρύνουμε τις εκατέρωθεν φοβίες, να χτίσουμε σχέσεις εμπιστοσύνης και να μετατρέψουμε το Αιγαίο σε κοινή θάλασσα. Δεν λένε, ωστόσο, ούτε τι προτίθενται να συνεισφέρουν σε μια τέτοια κατεύθυνση ούτε ποιες από τις αυθαίρετες διεκδικήσεις τους είναι έτοιμοι να εγκαταλείψουν ούτε πόσο μπορούν να σεβαστούν τις ισχύουσες Συνθήκες, το Διεθνές Δίκαιο, το Κοινοτικό Κεκτημένο.

Αναμφίβολα, βρισκόμαστε μπροστά σε μια εντελώς διαφορετική επικοινωνία της τουρκικής στρατηγικής. Δεν φαίνεται, όμως, καμιά ένδειξη διαφοροποίησης της πολιτικής τους σε κανένα μέτωπο. Ούτε σε ό,τι αφορά στις μειονότητες ούτε σε σχέση με τις διχοτομικές αξιώσεις τους στην Κύπρο ούτε σχετικά με τη διεκδικητική στρατηγική που ακολουθούν στο Αιγαίο. Μιλούν για το όραμα μιας κοινής θάλασσας και για να το πετύχουν απειλούν με πόλεμο! Ο ίδιος, άλλωστε, ο Τούρκος πρωθυπουργός, κατά την πρόσφατη απόβασή του στην Αθήνα, δεν δίστασε να επαναλάβει, εμμέσως πλην σαφώς, ότι η χώρα του δεν πρόκειται να εγκαταλείψει την απειλή πολέμου, παρά μόνο την ώρα που η Ελλάδα θα εγκαταλείψει το δικαίωμα επέκτασης των χωρικών της υδάτων.

Συνθήκες Βυζαντίου λίγο πριν την ώρα της άλωσης
Είμαστε, κατά συνέπεια, σήμερα, σε μια εξαιρετικά κρίσιμη φάση και οι εξελίξεις μπορεί να δρομολογηθούν ανά πάσα στιγμή. Προς τα πού, όμως, μπορεί να οδηγήσουν οι νέοι κύκλοι συνομιλιών που εγκαινιάστηκαν τόσο για την Κύπρο, όσο και για το Αιγαίο; Έως ποια σημεία μπορεί να υποχωρούν η Αθήνα και η Λευκωσία; Και ποιες είναι οι εναλλακτικές στο ενδεχόμενο ενός ακόμη αδιεξόδου;

Είναι βέβαια γεγονός –και αποδεικνύεται από τη σύντομη αναδρομή στο πρόσφατο παρελθόν– ότι το πέρασμα του χρόνου λειτούργησε σε βάρος μας. Βέβαιο, επίσης, είναι ότι οι διαπραγματεύσεις που είχαμε έως σήμερα δεν απέδωσαν παρά μόνο υποχωρήσεις και παραχωρήσεις προς τη γείτονα. Υπήρξε, σε όλο αυτό το διάστημα, μια συνεχής ελληνική υποχώρηση, ολοένα και πιο πίσω από τις «κόκκινες γραμμές», που προβάλλονταν από καιρό σε καιρό. Από το δόγμα «δεν διεκδικούμε και δεν παραχωρούμε τίποτε», κρατήσαμε το πρώτο και παζαρεύουμε το δεύτερο.

Ακόμη πιο βέβαιο, όμως, είναι ότι, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης που μαστίζει τη χώρα, είμαστε σήμερα στην πιο αδύναμη θέση που βρεθήκαμε ποτέ. Η χώρα έχει παραδώσει ένα σημαντικό τμήμα της ανεξαρτησίας της σε ξένους οργανισμούς. Οι διεθνείς πιέσεις εντείνονται. Οι δυνατότητες αντίστασης της κοινωνίας έχουν περιοριστεί. Ο εξ ανατολών κίνδυνος υποβαθμίζεται. Και αυτό την ώρα που δεν μπορεί να λησμονείται από κανέναν ότι ο πιο ο σοβαρός κίνδυνος είναι να αγνοούνται οι κίνδυνοι που ελλοχεύουν μπροστά μας.

Ασφαλώς δεν είναι ώρα για παλικαρισμούς. Δεν ωφελούν τα μεγάλα και συνήθως κούφια λόγια. Σίγουρα, όμως, δεν είναι ώρα και για άλλα ξενόφερτα πακέτα. Και σε αυτό, τουλάχιστον, οφείλουμε να φανούμε προμηθείς και όχι επιμηθείς. Για να μην ανοίξουμε άλλη μια κερκόπορτα στη μοίρα του Ελληνισμού. Για να μην αφήσουμε να δημιουργηθούν –όπως κάποιοι απεργάζονται– συνθήκες Βυζαντίου, όμοιες με εκείνες που αναπτύχθηκαν λίγο πριν από την άλωση της Πόλης. Για να μην βιώσουμε, στο αμέσως επόμενο διάστημα, άλλη μια παράσταση ανεύθυνων θρηνωδών, για όσα μπορεί να κατασκευάζονται την ώρα αυτή.
m-epikaira.gr

Γενικά θέματα

Δυσοίωνα μηνύματα για τη λειψυδρία! Αντιμέτωποι με δυσμενείς καταστάσεις – Συναγερμός για να προστατευθούν ζωές

Η κλιματική αλλαγή καθιστά πιο ακανόνιστο τον κύκλο του νερού, προειδοποίησε ο ΟΗΕ.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Νερό: Έκθεση του ΟΗΕ εκπέμπει SOS για την ξηρασία παγκοσμίως λόγω της κλιματικής αλλαγής αλλά και άλλων σημαντικών παραγόντων. 

Αυτή τη στιγμή 3,6 δισεκατομμύρια άνθρωποι έχουν ανεπαρκή πρόσβαση στο νερό τουλάχιστον ένα μήνα το χρόνο και ο αριθμός τους αναμένεται ότι μέχρι το 2050 θα έχει ξεπεράσει τα 5 δισεκατομμύρια

Οι έντονες ξηρασίες και οι ακραίες πλημμύρες, που όσο περνάει ο καιρός γίνονται και περισσότερες, αποτελούν μια «πρόγευση» των επερχόμενων εξελίξεων, καθώς η κλιματική αλλαγή καθιστά πιο ακανόνιστο τον κύκλο του νερού, προειδοποίησε ο ΟΗΕ.

Τα ποτάμια κατέγραψαν πέρυσι ένα επίπεδο ξηρασίας άνευ προηγουμένου εδώ και 33 χρόνια, σύμφωνα με νέα έκθεση του Παγκόσμιου Μετεωρολογικού Οργανισμού (ΠΜΟ, WMO, OMM), μια υπηρεσία του ΟΗΕ.

«Στο πλαίσιο της κλιματικής αλλαγής, το νερό μας δίνει μια πρόγευση των επερχόμενων εξελίξεων», εκφράζει την ανησυχία της σε ανακοίνωση η γενική γραμματέας του ΠΜΟ Σελέστ Σάουλο. «Τα σημάδια συναγερμού πολλαπλασιάζονται: παρακολουθούμε ένα παροξυσμό ακραίων βροχοπτώσεων, πλημμυρών και ξηρασιών, που επιβαρύνουν πολύ τις ζωές, τα οικοσυστήματα και τις οικονομίες», παρατηρεί.

Αντιμέτωποι με δυσμενείς καταστάσεις

Καθώς η χρονιά 2023 ήταν η πιο ζεστή που έχει καταγραφεί ποτέ, οι αυξημένες θερμοκρασίες και η γενικευμένη εξασθένηση των βροχοπτώσεων συνέβαλαν σε παρατεταμένες ξηρασίες.

Οι πλημμύρες ωστόσο πολλαπλασιάστηκαν: τα ακραία υδρολογικά φαινόμενα ευνοήθηκαν όχι μόνο από φυσικούς κλιματικούς παράγοντες, κυρίως τη μετάβαση από τις συνθήκες Λα Νίνια σε ένα επεισόδιο Ελ Νίνιο στα μέσα του 2023, αλλά επίσης από την ανθρώπινης προέλευσης κλιματική αλλαγή, αναφέρει ο ΠΜΟ.

«Η άνοδος της θερμοκρασίας επιτάχυνε τον υδρολογικό κύκλο, ο οποίος έγινε επίσης πιο ακανόνιστος και λιγότερο προβλέψιμος», εξηγεί η Σάουλο.

Οι συνέπειες είναι πολλαπλές: «Μια πιο ζεστή ατμόσφαιρα που μπορεί να περιέχει περισσότερη υγρασία, η άνοδος της θερμοκρασίας του κλίματος αυξάνει τον κίνδυνο ισχυρών βροχοπτώσεων» ενώ «παραλλήλως η επιτάχυνση της εξάτμισης και της ξήρανσης των εδαφών επιδεινώνει τις ξηρασίες».

Κατά συνέπεια, «βρισκόμαστε αντιμέτωποι με όλο και πιο δύσκολες καταστάσεις, όπου το νερό είναι είτε υπερβολικά άφθονο είτε ανεπαρκές».

Αυτή τη στιγμή 3,6 δισεκατομμύρια άνθρωποι έχουν ανεπαρκή πρόσβαση στο νερό τουλάχιστον ένα μήνα το χρόνο και ο αριθμός τους αναμένεται ότι μέχρι το 2050 θα έχει ξεπεράσει τα 5 δισεκατομμύρια, σύμφωνα με τον ΟΗΕ. Η έκθεση δείχνει ότι τα ύδατα περίπου του 50% των ποταμών του πλανήτη ήταν πέρυσι λιγότερα από το κανονικό.

Οι παγετώνες βρίσκονται επίσης στη γραμμή του μετώπου της ανόδου της θερμοκρασίας του κλίματος: σύμφωνα με προκαταρκτικά δεδομένα για την περίοδο από το Σεπτέμβριο 2022 ως τον Αύγουστο 2023, έχασαν πάνω από 600 γιγατόνους νερού, απώλεια που είναι η χειρότερη σε 50 χρόνια παρατηρήσεων.

«Το λιώσιμο των πάγων και των παγετώνων απειλεί τη μακροπρόθεσμη υδροδοτική ασφάλεια εκατομμυρίων ανθρώπων. Εντούτοις δεν λαμβάνουμε τα επείγοντα μέτρα που επιβάλλονται», κρούει τον κώδωνα του κινδύνου η γενική γραμματέας του ΠΜΟ.

Συναγερμός για να προστατευθούν ζωές

Ο οργανισμός ζητάει να κηρυχθεί από νωρίς συναγερμός για όλους ώστε να προστατευθούν οι ζωές και τα μέσα επιβίωσης που συνδέονται με το νερό και καλεί να βελτιωθούν οι γνώσεις και ο διαμοιρασμός των δεδομένων για τις πηγές νερού.

«Δεν μπορούμε να διαχειριστούμε ένα πρόβλημα, αν δεν μετρήσουμε την έκτασή του», υπογραμμίζει η Σάουλο.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Γιάννος Χαραλαμπίδης στη Σημερινή: Μήλον της Έριδος η Κύπρος για την ασφάλεια Τουρκίας – Ισραήλ

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

ΠΗΓΗ: ΣΗΜΕΡΙΝΗ

Η Μέση Ανατολή είναι στις φλόγες και, μετά την επίθεση των Ιρανών με βαλλιστικούς πυραύλους σε βάρος του Ισραήλ, ξεκίνησε επίθεση των Ισραηλινών στον Βόρειο Λίβανο, ενώ αναμένονται και τα αντίποινα σε βάρος της Τεχεράνης.

Γράφει ο Γιάννος Χαραλαμπίδης

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Τουρκία και Ακρωτήρι

Η Τουρκία επιχαίρει από την κατατριβή του Ισραήλ και του Ιράν. Μπορεί μεν ο Ερντογάν να χαρακτηρίζει τον Νετανιάχου ως εγκληματία πολέμου, αλλά συνεργάζεται με τους Βρετανούς και δη με τα μαχητικά «Ταϊφούν», που επιχειρούν από τις Βάσεις Ακρωτηρίου και:

1) Περιπολούν από τον κόλπο της Αλεξανδρέττας εντός του τουρκικού εναέριου χώρου, με την άδεια της Άγκυρας, προς τη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ, καθώς και προς το Ιράκ. 2) Συμμετέχουν στις αναχαιτίσεις των ιρανικών πυραύλων και drones στις επιθέσεις, που δέχεται το Ισραήλ από το Ιράν και συλλέγουν πληροφορίες. 3) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει για τη συνεργασία των Βάσεων με τις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις όταν ενεργούν τα «Ταϊφούν» είτε για επιτήρηση είτε για να προστατεύσουν με οποιονδήποτε τρόπο το Ισραήλ. Ή για να στραφούν σε βάρος της Χεζμπολάχ.

Τόσο οι Βάσεις Ακρωτηρίου όσο και του Αγίου Νικολάου είναι στρατηγικής σημασίας, διότι από τις μεν πρώτες, εκτός των άλλων, ενεργούν ακόμη τα θρυλικά κατασκοπευτικά U2 ως συμπληρωματικά των δορυφόρων, στις δε δεύτερες υπάρχει το Έχελον ως κέντρο συλλογής και επεξεργασίας πληροφοριών. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος, λόγω Βάσεων, τελεί υπό καθεστώς απειλής. Χωρίς να διαθέτει αξιόπιστη εναέρια αποτροπή, αφού οι ρωσικοί TOR-M1 και BUK μερικώς μπορούν να επιχειρήσουν. Ακόμη και αν στραφούν για ν’ αποκρούσουν την ιρανική απειλή ή αυτήν της Χεσμπολάχ, δεν θα μπορούν να καλύπτουν την όποια τουρκική επί της οποίας είναι προσαρμοσμένα τα συστήματα αυτά. Λόγω του κενού που υπάρχει στην αεράμυνα είχε κλείσει η αγορά του αντιαεροπορικού συστήματος BARAK με πυραύλους 35, 70 και 150 χιλιομέτρων. Η κυπριακή Κυβέρνηση αγόρασε το BARAK με πυραύλους των 70 χιλιομέτρων. Με τον πόλεμο στη Γάζα και στον Λίβανο, η παράδοση του συστήματος δεν είναι βέβαιο εάν θα καθυστερήσει ή όχι. Ούτως ή άλλως, η Κυπριακή Δημοκρατία μετά την άρση του εμπάργκο στο στρατιωτικό υλικό από τις ΗΠΑ θα ήταν δυνατό να ζητήσει ακόμη και «Πάτριοτ» ή άλλα σχετικά οπλικά συστήματα αεράμυνας από ευρωπαϊκά κράτη. Επί του παρόντος, τόσο η αεράμυνα των Βάσεων όσο και της Κύπρου ολόκληρης στηρίζεται στον πολεμικό στόλο των ΗΠΑ και των συμμάχων τους, που βρίσκονται στ’ ανοιχτά της Κύπρου. Ως εκ τούτου, θα ήταν μέγα πλήγμα εάν επέτρεπαν ή στη Χεζμπολάχ ή στο Ιράν να κτυπήσει τις Βρετανικές Βάσεις. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος λόγω Βάσεων καλύπτεται, όπως είχαμε ήδη γράψει από την αρχή της κρίσης, κάτω από την Ατσάλινη Αεράμυνα των ΗΠΑ.

Το μήλον της Έριδος

Η Τουρκία δεν είναι άμεσα εμπλεκόμενη στις συγκρούσεις στη Γάζα και στον Λίβανο, όμως υπάρχει μια πολεμική ρητορική που εγείρει το εξής ερώτημα: Μπορεί ή όχι η Τουρκία να κτυπήσει το Ισραήλ, όπως αρχικά απειλούσε ο Τούρκος Πρόεδρος, ο οποίος, όμως, μετά τις τελευταίες εξελίξεις, εμφανίζεται ως να τελεί υπό την απειλή του «σιωνιστικού επεκτατισμού», όπως ισχυρίζεται;

Σε αυτό το παιχνίδι, η Κύπρος καθίσταται γεωστρατηγικό και γεωπολιτικό μήλον της Έριδος, αφού:

1) Αποτελεί το νότιο τμήμα της νήσου, τη μοναδική έξοδο, που διαθέτει το Ισραήλ, λόγω της έλλειψης στρατηγικού βάθους, που είναι περικυκλωμένο από τους Άραβες και την Τουρκία. Άρα ο άξονας προς τη Σούδα μέσω Κύπρου είναι ζωτικός χώρος όχι μόνο για το Ισραήλ, αλλά και για τις ΗΠΑ και τους ΝΑΤΟϊκούς συμμάχους τους. Απόδειξη τούτου συνιστά η συγκέντρωση του 6ου στόλου ως αποτέλεσμα της κρίσης στη Μέση Ανατολή.

2) Αποτελεί ασπίδα και εμφανίζεται ως το αβύθιστο για την Τουρκία αεροπλανοφόρο, καθώς και αναπόσπαστο τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας».

3) Αποτελεί ασπίδα για την Τουρκία από επιθέσεις που θα ήταν δυνατό να δεχτεί μέσω Κύπρου, εξ ου και η άρνησή της να δεχθεί την παρουσία ελληνικού στρατού και οι διαμαρτυρίες για την όποια στρατιωτική συνεργασία της Κύπρου με το Ισραήλ. Είναι όμως και για το Ισραήλ ασπίδα.

Γιατί;

Διότι, ουδόλως θα ήθελε το Ισραήλ:

Α) Να πέσει η Κύπρος στον πλήρη έλεγχο της Τουρκίας και δη μέσω μιας ομοσπονδιακής ή συνομοσπονδιακής λύσης, με τον πλήρη γεωπολιτικό έλεγχο του νησιού από την Άγκυρα.

Β) Να εγκατασταθούν στην Κύπρο τουρκικά πυραυλικά συστήματα, που θα στοχεύουν το Ισραήλ.

Τα πλεονεκτήματα του Ισραήλ

Το ερώτημα εάν μπορεί να κτυπήσει και να κάνει πόλεμο η Τουρκία με το Ισραήλ απαντάται ως εξής: Η Άγκυρα έχει τη δυνατότητα: 1) Να διενεργήσει επίθεση με την αεροπορία της ή με τη συσσώρευση στόλου. 2) Να κτυπήσει με πυραύλους και δη «Ταϊφούν» με βεληνεκές της τάξης των 600 χιλιομέτρων, όταν αυτά θα είναι επιχειρησιακά διαθέσιμα (αυτά εισήλθαν ήδη σε γραμμή παραγωγής από τον Μάιο του 2023 ).

Όμως η οποιαδήποτε τουρκική επίθεση: Α) Βρίσκεται σε αντίθεση με τα συμφέροντα των ΗΠΑ, που θέτουν υπό την προστασία τους και τον 6ο Στόλο το Ισραήλ, οπότε δεν θα επιτρέψουν στην Τουρκία μια τέτοια δράση. Β) Οτιδήποτε διενεργηθεί από αέρος, είτε είναι από μαχητικά είτε από πυραυλικά συστήματα, θα ήταν δυνατό να αντιμετωπιστεί επιτυχώς από το Ισραήλ είτε με τους arrow και με το “iron dome” είτε με τα πλοία των συμμαχικών δυνάμεων και δη των ΗΠΑ, καθώς και με την ισραηλινή αεροπορία, η οποία υπερτερεί της τουρκικής.

Πύραυλοι και Τεχνητή Νοημοσύνη

Από την άλλη πλευρά το Ισραήλ υπερέχει στην αεροπορία και στα πυραυλικά συστήματα. Στην αεροπορία, εκτός των F-15 και F-16, διαθέτει και τα F-35, οπότε μπορεί να δράσει αναλόγως και με βάθος πυρός. Συν του ότι: i) Τα ισραηλινά F-35 είναι τα μόνα των οποίων οι υπολογιστές και λοιπά συστήματα δεν βρίσκονται κάτω από τον έλεγχο των ΗΠΑ. ii) Η Τουρκία έχει πρόβλημα με την αεράμυνά της επί του παρόντος. Εξ ου και η αγορά των S-400, χωρίς όμως να παρέχει πλήρη κάλυψη, καθώς και η απόφαση που λήφθηκε στις 6.8.2024 για την κατασκευή του τουρκικού “iron dome”. iii) Το Ισραήλ διαθέτει αριθμό επιθετικών πυραύλων μέσου και μακρούς βεληνεκούς, από τους LORA με βεληνεκές 280 χιλιόμετρα ώς τους Jericho – 3 (Ιεριχώ) με βεληνεκές μεταξύ των 4,800 χλμ και 6,500 χιλιομέτρων. iv) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει ότι το Ισραήλ υπερέχει στους τομείς του κυβερνοχώρου και της Τεχνητής Νοημοσύνης (πάσης φύσεως drones).

Ζώνες ασφαλείας και περιφερειακές δυνάμεις

Υπό αυτές τις συνθήκες και λαμβανομένου υπόψη ότι οι δυο χώρες δεν έχουν σύνορα, το πλεονέκτημα ανήκει στο Ισραήλ. Και όχι στην Τουρκία, η οποία στηρίζει τόσο τη Χαμάς όσο και τη Χεζμπολάχ, διότι θέλει την κατατριβή του Ισραήλ. Η Άγκυρα βολεύεται από το οπλοστάσιο και δη τους πυραύλους της Χεζμπολάχ, των οποίων το βεληνεκές καλύπτει και την Κύπρο. Εξ ου και οι απειλές του μ. Χασάν Νασράλα, ότι η Κύπρος ήταν εν δυνάμει στόχος λόγω των στρατιωτικών της σχέσεων με το Ισραήλ. Ήταν μια απειλή «made in Turkey», στη λογική του “proxy war”. Η εξουδετέρωση του οπλοστασίου της Χεσμπολάχ από το Ισραήλ είναι προς όφελος της Κύπρου, αλλά όχι προς όφελος του Ιράν και της Τουρκίας, η οποία δεν θέλει την εδραίωση του Ισραήλ στην περιοχή και την εξάλειψη των τρομοκρατικών απειλών. Δεν θα ήθελε να δει ούτε τον τερματισμό της σύγκρουσης μεταξύ Ιράν και Ισραήλ, διότι η κατατριβή των δυο χωρών, που συνιστούν περιφερειακές δυνάμεις, είναι για ευνόητους λόγους προς όφελος της Άγκυρας, η οποία εδραιώνεται και στην περιοχή της Συρίας, χωρίς ταυτοχρόνως να επιθυμεί τη δημιουργία ζώνης ασφαλείας στον Βόρειο Λίβανο. Πώς όμως θα ασκήσει κριτική στο Ισραήλ, όταν κατέχει την Κύπρο και όταν έχει ήδη υπό κατοχή τμήμα της Συρίας στη λογική της ζώνης ασφαλείας;

Οι θαλάσσιες οδοί…

Η Τουρκία ελέγχει την περιοχή από τη Μαρμαρίδα ώς την Αλεξανδρέττα στην πρακτική της τουρκικής λίμνης ως τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας» με μια σειρά από ναυτικές και αεροπορικές Βάσεις στα παράλιά της (Ντάλαμα, Μερσίνα, Άδανα, κ.λπ) και την Κύπρο ως αβύθιστο αεροπλανοφόρο. Η Καρπασία και η Αμμόχωστος έχουν ιδιαίτερη σημασία για τις θαλάσσιες οδούς και δη εκείνες προς την Αλεξανδρέττα, που προτού καταλήξουν εκεί αποκλίνουν προς Ισραήλ, Λίβανο και Συρία. Η Τουρκία θα ήθελε να έχει πρόσβαση στη θάλασσα και μέσω Συρίας, ενώ, ταυτοχρόνως, ουδόλως θα επιθυμούσε τη ζώνη ασφαλείας του Ισραήλ, διότι διευρύνει τον έλεγχο παράλιων περιοχών και ενισχύει τον έλεγχο της θαλάσσιας οδού προς την Αλεξανδρέττα. Μέσα σε αυτό το σκηνικό, ο Ερντογάν εμφανίζεται ως να είναι απειλούμενος από το Ισραήλ, λόγω της εισόδου του στον Λίβανο. Η Τουρκία επιδιώκει τον έλεγχο των θαλασσίων οδών από και προς το Σουέζ και δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι επεκτείνει τη λεγόμενη ΑΟΖ του ψευδοκράτους προς τις νότιες θάλασσες, καθώς και προς τη γραμμή Κρήτη, Κάρπαθος και Ρόδος, όπου βρίσκονται οι πύλες του Αιγαίου.

 

χαρτης 1 .jpg

 

Ο χάρτης δείχνει τα θαλάσσια δρομολόγια από το Σουέζ προς διάφορες κατευθύνσεις στην Ανατολική Μεσόγειο είτε προς Κύπρο είτε προς Αιγαίο είτε προς άλλες χώρες της περιοχής και δη προς την Αλεξανδρέττα. Η Τουρκία στοχεύει στον πλήρη έλεγχο των οδών αυτών. Θεωρεί την Κύπρο δεδομένη και σημαντικό τον έλεγχο των πυλών του Αιγαίου, όπως και της Κύπρου καθώς και της Καρπασίας. Πολύ, δε, θα ήθελε η Τουρκία να βγει μέσω Συρίας στη θάλασσα. Καθόλου δεν επιθυμούσε τη δημιουργία κουρδικής περιοχής με πρόσβαση στη θάλασσα. Στην παρούσα φάση η Άγκυρα δεν θα ήθελε να δει την ενίσχυση του Ισραήλ στην περιοχή και δη μέσω της αύξησης ενός παράλιου τμήματος του Λιβάνου, που θα εμπίπτει σε αυτό που ονομάζει ζώνη ασφαλείας με βάθος ώς 50 χιλιόμετρα.

 

Maritime Map 03 ΟΚΤ 2024.jpg

 

Ο χάρτης αποτυπώνει τη νέα διάταξη των ναυτικών αμερικανικών δυνάμεων και των λοιπών συμμαχικών στην περιοχή του Περσικού Κόλπου, στα στενά του Ορμούζ, στην Ερυθρά θάλασσα και στην Ανατολική Μεσόγειο. Εκ των πραγμάτων, οι Βρετανικές Βάσεις είναι εν δυνάμει στόχος για το Ιράν και τη Χεζμπολάχ. Και, λόγω των κενών της κυπριακής αεράμυνας, ο στόλος των ΗΠΑ είναι αυτός που προσφέρει ατσάλινο θόλο για την αναχαίτιση ενδεχόμενης επίθεσης είτε με πυραύλους είτε με drones.

 

XARTHS 1.jpg

 

Ο χάρτης αυτός αποτυπώνει τη ζώνη ασφαλείας που επιδιώκει να δημιουργήσει στον Λίβανο για να περιορίσει την απειλή της Χεζμπολάχ. Πρόκειται για τα όρια που τελούν κάτω από τον έλεγχο της UNIFIL, η οποία, όμως, αδυνατεί να βάλει χαλινάρι στη Χεζμπολάχ. Οι εντολές της UNIFIL από το Συμβούλιο Ασφαλείας έχουν, μεταξύ άλλων, ως στόχο να βοηθήσουν: α) στην κατάπαυση του πυρός, στην επιστροφή των Λιβανέζων στα σπίτια τους που είχαν αναγκαστεί να φύγουν λόγω εχθροπραξιών και β) τον νόμιμο στρατό του Λιβάνου να ανακτήσει τον έλεγχο της κατάστασης μετά την αποχώρηση των Ισραηλινών και όχι να επιτρέπει την κυριαρχία της Χεζμπολάχ.

 

FLIGHT RADAR.jpg

 

Οι δυο φωτογραφίες, ημερομηνίας 2/10/2024 από το flightradar24, απεικονίζουν πώς ο Ερντογάν, ενώ από τη μια πυροβολεί φραστικά το Ισραήλ, στην πράξη κάνει πλάτες στις Βρετανικές Βάσεις, που βρίσκονται στην Κύπρο, των οποίων τα αεροσκάφη (Eurofighter Typhoon) αναλαμβάνουν την ασφάλεια της περιοχής, επιχειρώντας από τον τουρκικό εναέριο χώρο για την αναχαίτιση ιρανικών πυραύλων. Μάλιστα, η δεύτερη δείχνει πώς βρετανικό αεροσκάφος ανεφοδιασμού (KC2 Voyager) βρίσκεται εντός του τουρκικού εναέριου χώρου. Για ποιο λόγο άραγε;

 

*Δρ των Διεθνών Σχέσεων

ΠΗΓΗ: Σημερινή

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Reuters: Το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για χτυπήμα σε Ευρώπη και ΗΠΑ! Η αποτροπή χτυπήματος στην Ελλάδα

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters. Το ειδησεογραφικό πρακτορείο σε ένα αναλυτικό ρεπορτάζ περιγράφει το πώς το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για πλήγματα σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Υπήρχε μάλιστα η πληροφορία ότι οι δύο άνδρες θα πληρώνονταν με 16.000 ευρώ για κάθε νεκρό, γι’ αυτό και σχεδίαζαν μαζικό χτύπημα.

«Καθώς η σύγκρουση Ιράν-Ισραήλ εντείνεται, η Τεχεράνη ταράζει τη Δύση με ένα κύμα απόπειρων χτυπημάτων και απαγωγών εναντίον στόχων στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες», αναφέρει το Reuters.

Η Ουάσιγκτον και οι σύμμαχοί της έχουν αναφέρει μια απότομη αύξηση τέτοιων συνωμοσιών που συνδέονται με την Ισλαμική Δημοκρατία. Από το 2020, υπήρξαν τουλάχιστον 33 απόπειρες δολοφονίας ή απαγωγής στη Δύση, στις οποίες οι τοπικές ή ισραηλινές αρχές ισχυρίζονται ότι συνδέεται με το Ιράν, διαπίστωσε το Reuters εξετάζοντας δικαστικά έγγραφα και επίσημες ανακοινώσεις.

Μεταξύ των πρόσφατων φερόμενων στόχων: ένα κτίριο που στεγάζει ένα εβραϊκό κέντρο και ένα εστιατόριο kosher στο κέντρο της Αθήνας. Από το κρησφύγετό του στο Ιράν, ένας Πακιστανός ονόματι Σαγιέντ Φαχάρ Αμπάς στρατολόγησε έναν παλιό γνώριμο που ζούσε στην Ελλάδα και τον οδήγησε να επιτεθεί στον χώρο, ισχυρίζονται οι ερευνητές σε έγγραφα που υποβλήθηκαν στις δικαστικές αρχές της υπόθεσης και τα οποία περιήλθαν στην κατοχή του Reuters. Ο Αμπάς είπε στην επαφή του ότι εργαζόταν για μια ομάδα που θα πλήρωνε περίπου 15.000 ευρώ ανά φόνο.

Σε μια ανταλλαγή WhatsApp τον Ιανουάριο του 2023 που περιγράφεται λεπτομερώς στα έγγραφα, οι δύο άνδρες συζήτησαν εάν θα χρησιμοποιήσουν εκρηκτικά ή εμπρησμό στην επίθεση. Ο Αμπάς τόνισε την ανάγκη παροχής αποδείξεων για απώλειες μετά το πλήγμα. «Υπάρχουν μυστικές υπηρεσίες», είπε, χωρίς να κατονομάσει. «Κάντε τη δουλειά με τρόπο που δεν αφήνει κανένα περιθώριο».

Τα έγγραφα που δεν είχαν αναφερθεί προηγουμένως περιλαμβάνουν εκατοντάδες σελίδες αποδεικτικών στοιχείων που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια της προανακριτικής έρευνας στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων καταθέσεων μαρτύρων, αστυνομικών καταθέσεων και λεπτομερειών μηνυμάτων WhatsApp.

Οι ελληνικές αρχές συνέλαβαν τον Σιέντ Ιρτάζα Χάιντερ και έναν άλλο Πακιστανό πέρυσι, λέγοντας ότι η αστυνομία βοήθησε στην εξάρθρωση ενός τρομοκρατικού δικτύου που κατευθυνόταν από το εξωτερικό και είχε σκοπό να προκαλέσει «ανθρώπινη απώλεια». Οι δύο άνδρες αντιμετωπίζουν κατηγορίες για τρομοκρατία. Αρνούνται τις κατηγορίες.

Ο Χάιντερ, ο οποίος αφέθηκε ελεύθερος από την προφυλάκιση αυτή την άνοιξη με περιορισμούς, λέει ότι είναι αθώος. Σε συνέντευξή του, ο 28χρονος είπε στο Reuters ότι έστειλε στον Αμπάς εικόνες του κτιρίου αλλά εμπόδισε σκόπιμα να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε επίθεση, ελπίζοντας να πληρωθεί χωρίς να βλάψει κανέναν.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή