Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας Ελλάδας-Ισραήλ και Διαμεσολάβηση!

Δημοσιεύτηκε

στις

Μέσα στους επόμενους τρεις μήνες στο Ισραήλ θα λάβει χώρα κοινή συνεδρίαση μελών των κυβερνήσεων των δύο χωρών, ενώ στο ίδιο διάστημα η Αθήνα προβλέπεται να ξεκινήσει την διαμεσολαβητική της προσπάθεια για εξεύρεση λύσης στην Μέση Ανατολή.

Αυτές θα μπορούσε με δύο λόγια να είναι οι σημερινές εξελίξεις οι οποίες και ανακοινώθηκαν μετά τη συνάντηση των υπουργών Εξωτερικών της Ελλάδας και του Ισραήλ.

Τα βασικά σημεία στις δηλώσει του Δημήτρη Δρούτσα είναι τα εξής: 

–    «Οι δύο Πρωθυπουργοί αποφάσισαν να δώσουν ακόμα περισσότερο βάθος στη διμερή μας σχέση, να την «θωρακίσουν»  και θεσμικά και γι’ αυτό το λόγο θα δημιουργηθεί ένα Συμβούλιο Συνεργασίας με τη συμμετοχή πολλών Υπουργών και από τις δύο πλευρές και ο Avigdor και εγώ, έχουμε αναλάβει να συντονίσουμε αυτή την προσπάθεια και την πρώτη σύνοδο που θα γίνει εντός του επομένου τριμήνου.»  

–    «Ήδη έχει γίνει μία καλή προετοιμασία από υπηρεσιακούς φορείς. Νομίζω το φάσμα, οι δυνατότητες και οι τομείς συνεργασίας είναι πολλοί. Να αναφέρω ενδεικτικά την οικονομική συνεργασία, πιθανές επενδύσεις από το Ισραήλ εδώ στην Ελλάδα, αλλά βεβαίως και τους τομείς τουρισμού και πολιτισμού. Είδαμε ήδη το περασμένο καλοκαίρι μία θεαματική, αν μου επιτραπεί αυτή η λέξη, αύξηση του αριθμού των τουριστών από το Ισραήλ στην Ελλάδα. Εδώ νομίζω είναι ένας τομέας που μπορούμε να συνεργαστούμε πάρα πολύ ουσιαστικά, είναι όμως και ο τομέας της αγροτικής ανάπτυξης, είναι και ο τομέας της υψηλής τεχνολογίας όπου το Ισραήλ, μπορώ να πω, παίζει πρωτοπόρο ρόλο και η Ελλάδα μπορεί να επωφεληθεί πάρα πολύ από αυτήν την συνεργασία. Και βεβαίως είναι και ο τομέας της ενέργειας, σε πολλές μορφές.»

–    «Δεν θα κουραστώ ποτέ να επαναλαμβάνω, με κάθε ευκαιρία, την επιθυμία μας για εξεύρεση δίκαιης, βιώσιμης και συνολικής λύσης του Παλαιστινιακού ζητήματος, μίας λύσης που θα βασίζεται, όπως όλοι γνωρίζουμε, στην ύπαρξη δύο ανεξάρτητων κρατών που θα συνυπάρχουν με ειρήνη και ασφάλεια στην περιοχή.  Είναι αλήθεια ότι και εμείς ανησυχούμε για το τέλμα στο οποίο έχει περιέλθει αυτή τη στιγμή η ειρηνευτική διαδικασία. Πιστεύουμε ότι είναι ανάγκη να δοθεί ώθηση από όλες τις πλευρές, ώστε να συνεχιστεί ο διάλογος, είναι αναγκαίο αυτό, είναι όμως και απαραίτητο όλα τα μέρη να απέχουν από μονομερείς ενέργειες που υπονομεύουν αυτή την προοπτική.»

Από την πλευρά του ο Αβιγκντόρ Λίμπερμαν υπογράμμισε τα εξής:

–    «Θα ήθελα για άλλη μία φορά να ευχαριστήσω θερμά την Ελλάδα για την πολύτιμη βοήθειά της κατά τη διάρκεια των πυρκαγιών οι οποίες έπληξαν την χώρα μου.  Δεν υπάρχει ούτε ένας ισραηλινός πολίτης ο οποίος να μην έχει αναγνωρίσει τη μεγάλη βοήθεια που η ελληνική Αεροπορία έδωσε για την κατάσβεση των πυρκαγιών αυτών.»

–    «Γνωρίζουμε και δίνουμε έμφαση στις σχέσεις που έχει η Ελλάδα με όλες τις άλλες χώρες της περιοχής, θα είμεθα δε ιδιαίτερα ευτυχείς εάν η Ελλάδα μπορεί ακόμα περισσότερο να βοηθήσει στη σύσφιξη σχέσεων ανάμεσα στο Ισραήλ και τις γειτνιάζουσες προς αυτό χώρες.»

–    Η σύσφιξη των οικονομικών σχέσεων αποτελεί αναμφισβήτητα μία πρόκληση για τον χρόνο που έρχεται.  Κατά τη διάρκεια της επισκέψεώς μου εδώ ο σκοπός μου είναι να μιλήσω για διμερή θέματα τα οποία άπτονται και της κλιματικής αλλαγής, καθώς επίσης και θέματα ενέργειας και γενικότερα θέματα που έχουν να κάνουν με το περιβάλλον.»

Είναι σαφές πως και οι δύο πλευρές μέσα σε διάστημα έξι μηνών (από το επεισόδιο της Γάζας και μετά) έχουν προχωρήσει σε επαφές μεταξύ τους  οι οποίες δεν έχουν λάβει χώρα ούτε τα τελευταία 50 χρόνια. Ο αριθμός των συναντήσεων, η «ποιοτική» αναβάθμιση των σχέσεων αλλά και η ταχύτητα των εξελίξεων αφήνουν έκπληκτο κάθε παρατηρητή. Το σίγουρο είναι πως για την Ελλάδα είναι πολύ δύσκολο να βρεις ανάλογο παράδειγμα αναβάθμισης των σχέσεων με κάποια χώρα όπως αυτό συμβαίνει σήμερα με το Ισραήλ.

Από την πλευρά μας θα πρέπει να υπογραμμίσουμε δύο θέματα:

Πρώτον, η δραστηριότητα που αφορά τις διακρατικές σχέσεις με το Τελ-Αβίβ αποδεικνύει με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο πως το ελληνικό δημόσιο όταν θέλει μπορεί να δράσει αστραπιαία, αποτελεσματικά και να αφήσει στα κρύα του λουτρού κάθε… νεόκοπο Οθωμανολάγνο καθώς και να καταρρίψει την μύθο των αναποτελεσματικών διπλωματικών χειρισμών από πλευράς της Ελλάδας. Είναι σαφές πλέον πως όταν η Αθήνα «θέλει» τελικά το «μπορεί», χωρίς να υπεισέρχονται στο ενδιάμεσο της διαδικασίας «γραφειοκρατικοί» παράγοντες.

Όπως είναι φυσικό η συγκεκριμένη παρατήρηση από την μία είναι εγκωμιαστική για τον ελληνικό κρατικό μηχανισμό αλλά εάν κάποιος τη διαβάσει «ανάποδα» τότε αντιλαμβάνεται η παρατήρηση αυτή είναι άκρως ανησυχητική. Εάν με το θέμα του Ισραήλ είμαστε τόσο αποτελεσματικοί σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα τότε πως είναι δυνατόν σε άλλα θέματα μείζονος εθνικής σημασίας όπως αυτό της ΑΟΖ ή του ελέγχου της τουρκικής δραστηριότητας στην Θράκη, για παράδειγμα, να φαίνεται πως δεν μπορούμε να λάβουμε άμεσα και αποτελεσματικά μέτρα; Είναι πλέον ξεκάθαρο πως το θέμα δεν είναι ούτε ζήτημα αντίληψης του τι πραγματικά συμβαίνει, ούτε ζήτημα έλλειψης οργάνωσης τίθεται, απλά δεν θέλουμε να προχωρήσουμε σε αυτονόητες ενέργειες….

Δεύτερον, πρέπει να γίνει σαφές πως η σχέση με το Ισραήλ βασίζεται στο «συμφέρον» των δύο πλευρών, και παρά τα ωραία λόγια, είναι και παραμένει «τακτικής» υφής και σημασίας. Εάν δεν συνέβαινε το επεισόδιο της Γάζας, τότε τα πράγματα ίσως να μην κινούνταν τόσο γρήγορα. Η σχέση για να χαρακτηριστεί ως «στρατηγική» θα πρέπει να «δοκιμαστεί» τόσο στην βάσανο του χρόνου όσο και στην καθημερινή πραγματικότητα στην Ανατολική Μεσόγειο. Με άλλα λόγια, η Αθήνα θα πρέπει να είναι πολύ προσεχτική διότι η έννοια του «συμφέροντος» εμπεριέχει, τουλάχιστον για την Ελλάδα, δύο παραμέτρους. Η πρώτη είναι να μην θεωρηθεί «εχθρός» του Ισλάμ ή των Αράβων (είναι σίγουρο πως η Άγκυρα θα προσπαθήσει να ωθήσει τα πράγματα προς τη συγκεκριμένη κατεύθυνση) και η δεύτερη είναι το να μην αποτελέσει τον «χρήσιμο ηλίθιο» στην «βεντέτα» μεταξύ της Άγκυρας και του Τελ-Αβίβ. Προσοχή! Δεν εννοούμε να μην αναπτύξουμε την στρατηγική, πρωτίστως αμυντική και ενεργειακή σχέση με το Ισραήλ, ειδικά σε ότι αφορά την Κύπρο και την Ανατολική Μεσόγειο απλά θα πρέπει για μία φορά να λειτουργήσουμε ως ένα κράτος που ως πρώτο του μέλημα θα έχει το «δικό του συμφέρον». 

Εάν το δικό μας συμφέρον συμπίπτει με αυτό του Τελ-Αβίβ τότε τα πράγματα αλλάζουν… μέχρι να αποδειχθεί αυτό και για να μην αισθανθούμε στο μέλλον και για άλλη μία φορά ως οι «απατημένοι σύζυγοι», η Αθήνα θα πρέπει να δημιουργήσει μία σχέση ισόρροπη, αμοιβαίας κατανόησης, συνεργατικότητας, ειλικρίνειας και ευθύτητας με έναν λαό ο οποίος εν πολλοίς αντιμετωπίζει τα ίδια προβλήματα ασφαλείας με εμάς, αλλά έχει μάθει να διεκδικεί τα δικαιώματά του πολύ ποιο αποτελεσματικά από ότι εμείς.    

Το πλήρες κείμενο των δηλώσεων έχει ως εξής:

κ. Δ. ΔΡΟΥΤΣΑΣ:  Θέλω να καλωσορίσω θερμά σήμερα στην Αθήνα τον Αναπληρωτή Πρωθυπουργό και Υπουργό Εξωτερικών του Ισραήλ, τον κύριο Avigdor Liberman.  Γνωρίζετε ήδη ότι τον τελευταίο χρόνο οι ανταλλαγές επισκέψεων με το Ισραήλ έχουν πυκνώσει και αυτό δεν είναι τυχαίο, είναι αποτέλεσμα της αμοιβαίας μας βούλησης για αναβάθμιση των σχέσεών μας σε όλους τους τομείς.  

Χθες το βράδυ, όπως έχετε ήδη πληροφορηθεί, οι δύο Πρωθυπουργοί, ο κύριος Παπανδρέου και ο κύριος Νετανιάχου είχαν τηλεφωνική συνομιλία, κατά την οποία αποφάσισαν να δώσουν ακόμα περισσότερο βάθος στη διμερή μας σχέση, να την «θωρακίσουν», αν θέλετε, και θεσμικά, γι’ αυτό το λόγο θα δημιουργηθεί ένα Συμβούλιο Συνεργασίας με τη συμμετοχή πολλών Υπουργών και από τις δύο πλευρές και, ο Avigdor και εγώ, έχουμε αναλάβει να συντονίσουμε αυτή την προσπάθεια και την πρώτη σύνοδο που θα γίνει εντός του επομένου τριμήνου.  

Αυτό μου δίνει την ευκαιρία να πω για άλλη μια ακόμα φορά, και θέλω να το τονίσω αυτό, ότι η στενότερη αυτή συνεργασία μας με το κράτος του Ισραήλ θα αποφέρει πολλαπλά οφέλη, όχι μόνο για τους δύο λαούς μας αλλά και για το σύνολο των λαών της Ανατολικής Μεσογείου, για όλη την περιοχή.

Επιτρέψτε μου να δώσω ένα παράδειγμα αυτής της προσέγγισης.  Οι καταστροφικές πυρκαγιές που όπως ξέρουμε έπληξαν πρόσφατα το Ισραήλ και κόστισαν ακόμα και ανθρώπινες ζωές, μας συγκίνησαν όλους. Έχουμε και εμείς ανάλογες πικρές εμπειρίες και γι’ αυτό θεωρήσαμε χρέος μας να αποστείλουμε βοήθεια για την γρήγορη κατάσβεσή τους και τον περιορισμό των καταστροφικών συνεπειών τους.  Πιστεύω λοιπόν, ότι θα είναι ιδιαίτερα επωφελές εάν διευρύναμε την συνεργασία μας στον τομέα της πρόληψης και καταστολής φυσικών καταστροφών σε περιφερειακό επίπεδο και γι’ αυτό προτείναμε μία πρωτοβουλία, ελληνική πρωτοβουλία, τη δημιουργία μιας δύναμης άμεσης ανάπτυξης για την αντιμετώπισή τους στο μέλλον, σε συνεργασία με τις υπόλοιπες χώρες της περιοχής.  Το σχέδιο αυτό συζητήθηκε χθες και από τους δύο Πρωθυπουργούς και σήμερα θα κάνουμε μια καλή συζήτηση και τα πρώτα βήματα για την ουσιαστική πρόοδο και την υλοποίηση αυτής της πρωτοβουλίας.

Όπως ξέρετε, οι εξελίξεις σε αυτή την περιοχή ενδιαφέρουν ιδιαίτερα την Ελλάδα, όπως τονίζω σε κάθε παρέμβασή μου πρόκειται για την άμεση γειτονιά της Ελλάδας και τον περασμένο Οκτώβριο είχα την ευκαιρία να αποκτήσω ιδία αντίληψη για τα τεκταινόμενα συνομιλώντας με όλους τους ηγέτες της περιοχής.  Διαπίστωσα, με μεγάλη ικανοποίηση, ότι η Ελλάδα είναι παντού παρούσα και μπορεί να έχει λόγο και ρόλο εποικοδομητικό, για το λόγο αυτό είχα εξαγγείλει τότε την πρόθεσή μου να ορίσω έναν ειδικό απεσταλμένo της Ελλάδας, της χώρας μας, για την περιοχή και, αγαπητέ Avigdor, θα μου επιτρέψεις να πω ότι ο Πρέσβης Νικολαΐδης, ο οποίος ανέλαβε αυτόν τον ρόλο του Ειδικού Απεσταλμένου της χώρας μας για την περιοχή, έχει μακρά διπλωματική εμπειρία και απολαμβάνει της πλήρους εμπιστοσύνης μου.

Με αυτές λοιπόν τις σκέψεις, καλωσορίζω και πάλι θερμά στην Αθήνα τον κύριο Liberman και θα έχουμε την ευκαιρία να τα πούμε εν συνεχεία εκτενώς μαζί με τους συνεργάτες μας.  Για άλλη μία φορά, καλωσόρισες Avigdor στην Αθήνα.

κ. A. LIBERMAN:  Σας ευχαριστώ πολύ, κύριε Υπουργέ.  Είμαι ιδιαίτερα ευτυχής που επισκέπτομαι την Ελλάδα.  Νομίζω πως είναι αυτή η έκτη συνάντησή μας τον τελευταίο χρόνο, χωρίς ν’ αναφέρω επίσης τις πολλαπλές τηλεφωνικές μας συνομιλίες, είμαι δε ευτυχής που αποτελώ κι εγώ μέρος και μέλος αυτής της σύσφιξης των σχέσεων μεταξύ των δύο κρατών μας, οι οποίες έφθασαν στο αποκορύφωμά τους με την επίσκεψη του κυρίου Παπανδρέου στο Ισραήλ και την επίσκεψη του κυρίου Νετανιάχου στην Ελλάδα.  Βεβαίως και οι δύο είμαστε ιδιαίτερα ικανοποιημένοι, ιδιαίτερα ευτυχείς και δηλώνουμε ότι θα συνεχίσουμε τις προσπάθειες και την εργασία μας ώστε να φέρουμε ακόμα πιο κοντά τις δύο χώρες, να επιτελέσουμε την σύσφιξη των σχέσεων μεταξύ των δύο χωρών.

Με την ευκαιρία αυτή, θα ήθελα για άλλη μία φορά να ευχαριστήσω θερμά την Ελλάδα για όλη την βοήθειά της, την πολύτιμη βοήθειά της, κατά τη διάρκεια των πυρκαγιών οι οποίες έπληξαν την χώρα μου.  Δεν υπάρχει ούτε ένας Ισραηλινός πολίτης ο οποίος να μην έχει αναγνωρίσει τη μεγάλη βοήθεια που η Ελληνική Αεροπορία έδωσε για την κατάσβεση των πυρκαγιών αυτών.  Δράττομαι δε της ευκαιρίας να ευχαριστήσω ιδιαιτέρως και εσάς, κύριε Υπουργέ, και την ελληνική κυβέρνηση για όλα όσα κάνει τον τελευταίο καιρό, τα οποία είδαμε γενικά στην περιοχή για την ειρήνευση και την καλή γειτνίαση.

Σε πρακτικό επίπεδο, επίσης, η συνεργασία μας ήταν αγαστή.  Είδαμε ότι τον τελευταίο καιρό το επίπεδο της ροής τουριστών έχει αναπτυχθεί, έχει ανέλθει σε μεγάλα επίπεδα, είναι μεγάλη αυτή η συνεργασία στον τουριστικό τομέα, καθώς επίσης θα ήθελα να χαιρετίσω και τη συνεργασία και τη μεγαλύτερη σύσφιξη σχέσεων ανάμεσα στα δύο Υπουργεία μας.  Η συνεργασία ανάμεσα στα δύο Υπουργεία Εξωτερικών των χωρών μας είναι πάρα πολύ σημαντική και τη χαιρετίζω ιδιαιτέρως.

Συμφωνήσαμε επίσης στη δημιουργία διαφόρων Επιτροπών και διαφόρων ομάδων οι οποίες πρόκειται να επισκεφθούν ένθεν και ένθεν τις δύο χώρες, ελπίζω δε ότι θα υπάρξουν στο εγγύς μέλλον πολλές περισσότερες επισκέψεις τόσο από πλευράς των Υπουργών Πολιτισμού όσο και από πλευράς των Υπουργών Εμπορίου, Βιομηχανίας και άλλων παραγωγικών Υπουργείων.  Η σύσφιξη των οικονομικών σχέσεων αποτελεί αναμφισβήτητα μία πρόκληση για τον χρόνο που έρχεται.  Επίσης γνωρίζουμε και δίνουμε έμφαση στις σχέσεις που έχει η Ελλάδα με όλες τις άλλες χώρες της περιοχής, θα είμεθα δε ιδιαίτερα ευτυχείς εάν η Ελλάδα μπορεί ακόμα περισσότερο να βοηθήσει στη σύσφιξη σχέσεων ανάμεσα στο Ισραήλ και τις γειτνιάζουσες προς αυτό χώρες.

Κατά τη διάρκεια της επισκέψεώς μου εδώ ο σκοπός μου είναι να μιλήσω για διμερή θέματα τα οποία άπτονται και της κλιματικής αλλαγής, καθώς επίσης και θέματα ενέργειας και γενικότερα θέματα που έχουν να κάνουν με το περιβάλλον.

Παράλληλα δε να αναπτύξουμε ακόμα περισσότερο τις σκέψεις των δύο Πρωθυπουργών μας για την δημιουργία κοινών ομάδων οι οποίες θα αντιμετωπίζουν φυσικές καταστροφές.

Σας ευχαριστώ πάρα πολύ και ευελπιστώ σε μία καρποφόρα συνέχεια της μεταξύ μας συνεργασίας.  Ευχαριστώ.

κ. ΓΡ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ:  Θα υπάρξουν δύο ερωτήσεις.  Ο κύριος Παπαθανασίου.

κ. Φ. ΠΑΘΑΝΑΣΙΟΥ:  [δεν ακούγεται –  η ερώτηση αφορά στην εμβάθυνση των διμερών σχέσεων στο πλαίσιο του Ανωτάτου Συμβουλίου Συνεργασίας].

κ. A. LIBERMAN:  Ευελπιστούμε ότι θα ξεκινήσουμε μέσα σε τρεις μήνες την πρώτη συνάντηση, ως κυβέρνηση.  Όσον αφορά το δεύτερο ερώτημά σας, γενικότερα θα έλεγα ότι αυτό άπτεται του οικονομικού θέματος, είναι θέματα τα οποία θα πρέπει να τα δούμε, να τα διερευνήσουμε για να μπορέσουμε να έχουμε μία εμπεριστατωμένη άποψη. Δράττομαι της ευκαιρίας για να πω ότι είναι προς όφελος όλων και θα θέλαμε να ξεκινήσουμε όσο το δυνατόν πιο γρήγορα την οικονομική συνεργασία με την Ελλάδα.

κ. Δ. ΔΡΟΥΤΣΑΣ:  Να προσθέσω κι εγώ ότι, από ό,τι συζήτησαν και οι δύο Πρωθυπουργοί χθες κατά την τηλεφωνική τους επικοινωνία, η πρώτη συνάντηση θα γίνει σύντομα, όπως είπε και ο κύριος Liberman, μέσα στους επόμενους τρεις μήνες, η πρώτη συνάντηση μάλλον θα γίνει στο Ισραήλ, αυτό ήταν και το πνεύμα της χθεσινής τηλεφωνικής επικοινωνίας και αυτά είναι θέματα που θα συζητήσουμε σήμερα όπως και τα θέματα, τους τομείς της συνεργασίας. Ήδη έχει γίνει μία καλή προετοιμασία από υπηρεσιακούς φορείς και άλλους, νομίζω το φάσμα, οι δυνατότητες και οι τομείς συνεργασίας είναι πολλοί, πάρα πολλοί τομείς υπάρχουν. Να αναφέρω ενδεικτικά την οικονομική συνεργασία, πιθανές επενδύσεις από το Ισραήλ εδώ στην Ελλάδα, αλλά βεβαίως και τους τομείς τουρισμού, πολιτισμού. Είδαμε ήδη το περασμένο καλοκαίρι μία θεαματική, αν μου επιτραπεί αυτή η λέξη, αύξηση του αριθμού των τουριστών από το Ισραήλ στην Ελλάδα. Εδώ νομίζω είναι ένας τομέας που μπορούμε να συνεργαστούμε πάρα πολύ ουσιαστικά, είναι όμως και ο τομέας της αγροτικής ανάπτυξης, είναι και ο τομέας της υψηλής τεχνολογίας όπου το Ισραήλ, μπορώ να πω, παίζει πρωτοπόρο ρόλο και η Ελλάδα μπορεί να επωφεληθεί πάρα πολύ από αυτήν την συνεργασία. Και βεβαίως είναι και ο τομέας της ενέργειας, σε πολλές μορφές, αλλά ακριβώς αυτά είναι θέματα, τα οποία θα εξετάσουμε σε βάθος και στη σημερινή μας συνάντηση με τον κύριο Liberman, αλλά και στη συνέχεια για την προετοιμασία της πρώτης συνάντησης αυτού του νέου θεσμικού οργάνου που έχουμε αποφασίσει.

κ. ΓΡ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ:  Η κυρία Πουλίδου.

κα Χ. ΠΟΥΛΙΔΟΥ:  [δεν ακούγεται –  η ερώτηση αφορά στη σύσφιξη των διμερών σχέσεων σε μια περίοδο που το Ισραήλ επικρίνεται από τη διεθνή κοινότητα] 

κ. Δ. ΔΡΟΥΤΣΑΣ:  Δεν θα κουραστώ ποτέ να επαναλαμβάνω, με κάθε ευκαιρία, την επιθυμία μας για εξεύρεση δίκαιης, βιώσιμης και συνολικής λύσης του Παλαιστινιακού ζητήματος, μίας λύσης που θα βασίζεται, όπως όλοι γνωρίζουμε, στην ύπαρξη δύο ανεξάρτητων κρατών που θα συνυπάρχουν με ειρήνη και ασφάλεια στην περιοχή.  Είναι αλήθεια ότι και εμείς ανησυχούμε για το τέλμα στο οποίο έχει περιέλθει αυτή τη στιγμή η ειρηνευτική διαδικασία. Πιστεύουμε ότι είναι ανάγκη να δοθεί ώθηση από όλες τις πλευρές, ώστε να συνεχιστεί ο διάλογος, είναι αναγκαίο αυτό, είναι όμως και απαραίτητο όλα τα μέρη να απέχουν από μονομερείς ενέργειες που υπονομεύουν αυτή την προοπτική, ενέργειες όπως αυτή που αναφέρατε, δεν πρέπει να συμβαίνουν και τελικά δεν είναι προς το συμφέρον και του ίδιου του Ισραήλ και δεν δημιουργούν έννομα αποτελέσματα. Θέλω να πω ότι, και απολύτως λογικό, ότι δεν συμπίπτουν πάντα απόλυτα οι θέσεις μας σε όλα τα θέματα, σκοπός όμως των συζητήσεών μας, όπως και της σημερινής, είναι να μιλάμε ανοικτά, με ειλικρίνεια για όλα τα θέματα, ακόμα και για αυτά στα οποία αποκλίνουν οι απόψεις μας και θα μου επιτρέψετε να τονίσω και ένα τελευταίο, διότι πολλές φορές υπάρχει αυτό το ερώτημα. Η Ελλάδα μπορώ να πω έχει την εμπιστοσύνη του αραβικού κόσμου, έχει και την εμπιστοσύνη του Ισραήλ, δείχνει νομίζω, ακριβώς αυτή η συνεργασία που έχουμε αναπτύξει με το Ισραήλ, αυτή την εμπιστοσύνη που οικοδομούν οι δύο χώρες μας μεταξύ τους.  Πιστεύω ότι είναι λίγες οι χώρες που μπορούν να ισχυριστούν αυτό το πράγμα, ότι υπάρχει σχέση εμπιστοσύνης με το σύνολο της περιοχής. Νομίζω ότι αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι έχουμε ακολουθήσει, η Ελλάδα έχει ακολουθήσει, με συνέπεια μία πολιτική αρχών και ακριβώς αυτή είναι η προστιθέμενη αξία της Ελλάδας για την περιοχή, της ελληνικής παρουσίας στην περιοχή, της ελληνικής συνεισφοράς και ιδιαίτερα τώρα, δεδομένης της κατάστασης στην Μέση Ανατολή.

κ. ΓΡ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ:  Ευχαριστούμε πολύ.

defencepoint

Γενικά θέματα

Δυσοίωνα μηνύματα για τη λειψυδρία! Αντιμέτωποι με δυσμενείς καταστάσεις – Συναγερμός για να προστατευθούν ζωές

Η κλιματική αλλαγή καθιστά πιο ακανόνιστο τον κύκλο του νερού, προειδοποίησε ο ΟΗΕ.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Νερό: Έκθεση του ΟΗΕ εκπέμπει SOS για την ξηρασία παγκοσμίως λόγω της κλιματικής αλλαγής αλλά και άλλων σημαντικών παραγόντων. 

Αυτή τη στιγμή 3,6 δισεκατομμύρια άνθρωποι έχουν ανεπαρκή πρόσβαση στο νερό τουλάχιστον ένα μήνα το χρόνο και ο αριθμός τους αναμένεται ότι μέχρι το 2050 θα έχει ξεπεράσει τα 5 δισεκατομμύρια

Οι έντονες ξηρασίες και οι ακραίες πλημμύρες, που όσο περνάει ο καιρός γίνονται και περισσότερες, αποτελούν μια «πρόγευση» των επερχόμενων εξελίξεων, καθώς η κλιματική αλλαγή καθιστά πιο ακανόνιστο τον κύκλο του νερού, προειδοποίησε ο ΟΗΕ.

Τα ποτάμια κατέγραψαν πέρυσι ένα επίπεδο ξηρασίας άνευ προηγουμένου εδώ και 33 χρόνια, σύμφωνα με νέα έκθεση του Παγκόσμιου Μετεωρολογικού Οργανισμού (ΠΜΟ, WMO, OMM), μια υπηρεσία του ΟΗΕ.

«Στο πλαίσιο της κλιματικής αλλαγής, το νερό μας δίνει μια πρόγευση των επερχόμενων εξελίξεων», εκφράζει την ανησυχία της σε ανακοίνωση η γενική γραμματέας του ΠΜΟ Σελέστ Σάουλο. «Τα σημάδια συναγερμού πολλαπλασιάζονται: παρακολουθούμε ένα παροξυσμό ακραίων βροχοπτώσεων, πλημμυρών και ξηρασιών, που επιβαρύνουν πολύ τις ζωές, τα οικοσυστήματα και τις οικονομίες», παρατηρεί.

Αντιμέτωποι με δυσμενείς καταστάσεις

Καθώς η χρονιά 2023 ήταν η πιο ζεστή που έχει καταγραφεί ποτέ, οι αυξημένες θερμοκρασίες και η γενικευμένη εξασθένηση των βροχοπτώσεων συνέβαλαν σε παρατεταμένες ξηρασίες.

Οι πλημμύρες ωστόσο πολλαπλασιάστηκαν: τα ακραία υδρολογικά φαινόμενα ευνοήθηκαν όχι μόνο από φυσικούς κλιματικούς παράγοντες, κυρίως τη μετάβαση από τις συνθήκες Λα Νίνια σε ένα επεισόδιο Ελ Νίνιο στα μέσα του 2023, αλλά επίσης από την ανθρώπινης προέλευσης κλιματική αλλαγή, αναφέρει ο ΠΜΟ.

«Η άνοδος της θερμοκρασίας επιτάχυνε τον υδρολογικό κύκλο, ο οποίος έγινε επίσης πιο ακανόνιστος και λιγότερο προβλέψιμος», εξηγεί η Σάουλο.

Οι συνέπειες είναι πολλαπλές: «Μια πιο ζεστή ατμόσφαιρα που μπορεί να περιέχει περισσότερη υγρασία, η άνοδος της θερμοκρασίας του κλίματος αυξάνει τον κίνδυνο ισχυρών βροχοπτώσεων» ενώ «παραλλήλως η επιτάχυνση της εξάτμισης και της ξήρανσης των εδαφών επιδεινώνει τις ξηρασίες».

Κατά συνέπεια, «βρισκόμαστε αντιμέτωποι με όλο και πιο δύσκολες καταστάσεις, όπου το νερό είναι είτε υπερβολικά άφθονο είτε ανεπαρκές».

Αυτή τη στιγμή 3,6 δισεκατομμύρια άνθρωποι έχουν ανεπαρκή πρόσβαση στο νερό τουλάχιστον ένα μήνα το χρόνο και ο αριθμός τους αναμένεται ότι μέχρι το 2050 θα έχει ξεπεράσει τα 5 δισεκατομμύρια, σύμφωνα με τον ΟΗΕ. Η έκθεση δείχνει ότι τα ύδατα περίπου του 50% των ποταμών του πλανήτη ήταν πέρυσι λιγότερα από το κανονικό.

Οι παγετώνες βρίσκονται επίσης στη γραμμή του μετώπου της ανόδου της θερμοκρασίας του κλίματος: σύμφωνα με προκαταρκτικά δεδομένα για την περίοδο από το Σεπτέμβριο 2022 ως τον Αύγουστο 2023, έχασαν πάνω από 600 γιγατόνους νερού, απώλεια που είναι η χειρότερη σε 50 χρόνια παρατηρήσεων.

«Το λιώσιμο των πάγων και των παγετώνων απειλεί τη μακροπρόθεσμη υδροδοτική ασφάλεια εκατομμυρίων ανθρώπων. Εντούτοις δεν λαμβάνουμε τα επείγοντα μέτρα που επιβάλλονται», κρούει τον κώδωνα του κινδύνου η γενική γραμματέας του ΠΜΟ.

Συναγερμός για να προστατευθούν ζωές

Ο οργανισμός ζητάει να κηρυχθεί από νωρίς συναγερμός για όλους ώστε να προστατευθούν οι ζωές και τα μέσα επιβίωσης που συνδέονται με το νερό και καλεί να βελτιωθούν οι γνώσεις και ο διαμοιρασμός των δεδομένων για τις πηγές νερού.

«Δεν μπορούμε να διαχειριστούμε ένα πρόβλημα, αν δεν μετρήσουμε την έκτασή του», υπογραμμίζει η Σάουλο.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Γιάννος Χαραλαμπίδης στη Σημερινή: Μήλον της Έριδος η Κύπρος για την ασφάλεια Τουρκίας – Ισραήλ

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

ΠΗΓΗ: ΣΗΜΕΡΙΝΗ

Η Μέση Ανατολή είναι στις φλόγες και, μετά την επίθεση των Ιρανών με βαλλιστικούς πυραύλους σε βάρος του Ισραήλ, ξεκίνησε επίθεση των Ισραηλινών στον Βόρειο Λίβανο, ενώ αναμένονται και τα αντίποινα σε βάρος της Τεχεράνης.

Γράφει ο Γιάννος Χαραλαμπίδης

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Τουρκία και Ακρωτήρι

Η Τουρκία επιχαίρει από την κατατριβή του Ισραήλ και του Ιράν. Μπορεί μεν ο Ερντογάν να χαρακτηρίζει τον Νετανιάχου ως εγκληματία πολέμου, αλλά συνεργάζεται με τους Βρετανούς και δη με τα μαχητικά «Ταϊφούν», που επιχειρούν από τις Βάσεις Ακρωτηρίου και:

1) Περιπολούν από τον κόλπο της Αλεξανδρέττας εντός του τουρκικού εναέριου χώρου, με την άδεια της Άγκυρας, προς τη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ, καθώς και προς το Ιράκ. 2) Συμμετέχουν στις αναχαιτίσεις των ιρανικών πυραύλων και drones στις επιθέσεις, που δέχεται το Ισραήλ από το Ιράν και συλλέγουν πληροφορίες. 3) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει για τη συνεργασία των Βάσεων με τις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις όταν ενεργούν τα «Ταϊφούν» είτε για επιτήρηση είτε για να προστατεύσουν με οποιονδήποτε τρόπο το Ισραήλ. Ή για να στραφούν σε βάρος της Χεζμπολάχ.

Τόσο οι Βάσεις Ακρωτηρίου όσο και του Αγίου Νικολάου είναι στρατηγικής σημασίας, διότι από τις μεν πρώτες, εκτός των άλλων, ενεργούν ακόμη τα θρυλικά κατασκοπευτικά U2 ως συμπληρωματικά των δορυφόρων, στις δε δεύτερες υπάρχει το Έχελον ως κέντρο συλλογής και επεξεργασίας πληροφοριών. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος, λόγω Βάσεων, τελεί υπό καθεστώς απειλής. Χωρίς να διαθέτει αξιόπιστη εναέρια αποτροπή, αφού οι ρωσικοί TOR-M1 και BUK μερικώς μπορούν να επιχειρήσουν. Ακόμη και αν στραφούν για ν’ αποκρούσουν την ιρανική απειλή ή αυτήν της Χεσμπολάχ, δεν θα μπορούν να καλύπτουν την όποια τουρκική επί της οποίας είναι προσαρμοσμένα τα συστήματα αυτά. Λόγω του κενού που υπάρχει στην αεράμυνα είχε κλείσει η αγορά του αντιαεροπορικού συστήματος BARAK με πυραύλους 35, 70 και 150 χιλιομέτρων. Η κυπριακή Κυβέρνηση αγόρασε το BARAK με πυραύλους των 70 χιλιομέτρων. Με τον πόλεμο στη Γάζα και στον Λίβανο, η παράδοση του συστήματος δεν είναι βέβαιο εάν θα καθυστερήσει ή όχι. Ούτως ή άλλως, η Κυπριακή Δημοκρατία μετά την άρση του εμπάργκο στο στρατιωτικό υλικό από τις ΗΠΑ θα ήταν δυνατό να ζητήσει ακόμη και «Πάτριοτ» ή άλλα σχετικά οπλικά συστήματα αεράμυνας από ευρωπαϊκά κράτη. Επί του παρόντος, τόσο η αεράμυνα των Βάσεων όσο και της Κύπρου ολόκληρης στηρίζεται στον πολεμικό στόλο των ΗΠΑ και των συμμάχων τους, που βρίσκονται στ’ ανοιχτά της Κύπρου. Ως εκ τούτου, θα ήταν μέγα πλήγμα εάν επέτρεπαν ή στη Χεζμπολάχ ή στο Ιράν να κτυπήσει τις Βρετανικές Βάσεις. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος λόγω Βάσεων καλύπτεται, όπως είχαμε ήδη γράψει από την αρχή της κρίσης, κάτω από την Ατσάλινη Αεράμυνα των ΗΠΑ.

Το μήλον της Έριδος

Η Τουρκία δεν είναι άμεσα εμπλεκόμενη στις συγκρούσεις στη Γάζα και στον Λίβανο, όμως υπάρχει μια πολεμική ρητορική που εγείρει το εξής ερώτημα: Μπορεί ή όχι η Τουρκία να κτυπήσει το Ισραήλ, όπως αρχικά απειλούσε ο Τούρκος Πρόεδρος, ο οποίος, όμως, μετά τις τελευταίες εξελίξεις, εμφανίζεται ως να τελεί υπό την απειλή του «σιωνιστικού επεκτατισμού», όπως ισχυρίζεται;

Σε αυτό το παιχνίδι, η Κύπρος καθίσταται γεωστρατηγικό και γεωπολιτικό μήλον της Έριδος, αφού:

1) Αποτελεί το νότιο τμήμα της νήσου, τη μοναδική έξοδο, που διαθέτει το Ισραήλ, λόγω της έλλειψης στρατηγικού βάθους, που είναι περικυκλωμένο από τους Άραβες και την Τουρκία. Άρα ο άξονας προς τη Σούδα μέσω Κύπρου είναι ζωτικός χώρος όχι μόνο για το Ισραήλ, αλλά και για τις ΗΠΑ και τους ΝΑΤΟϊκούς συμμάχους τους. Απόδειξη τούτου συνιστά η συγκέντρωση του 6ου στόλου ως αποτέλεσμα της κρίσης στη Μέση Ανατολή.

2) Αποτελεί ασπίδα και εμφανίζεται ως το αβύθιστο για την Τουρκία αεροπλανοφόρο, καθώς και αναπόσπαστο τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας».

3) Αποτελεί ασπίδα για την Τουρκία από επιθέσεις που θα ήταν δυνατό να δεχτεί μέσω Κύπρου, εξ ου και η άρνησή της να δεχθεί την παρουσία ελληνικού στρατού και οι διαμαρτυρίες για την όποια στρατιωτική συνεργασία της Κύπρου με το Ισραήλ. Είναι όμως και για το Ισραήλ ασπίδα.

Γιατί;

Διότι, ουδόλως θα ήθελε το Ισραήλ:

Α) Να πέσει η Κύπρος στον πλήρη έλεγχο της Τουρκίας και δη μέσω μιας ομοσπονδιακής ή συνομοσπονδιακής λύσης, με τον πλήρη γεωπολιτικό έλεγχο του νησιού από την Άγκυρα.

Β) Να εγκατασταθούν στην Κύπρο τουρκικά πυραυλικά συστήματα, που θα στοχεύουν το Ισραήλ.

Τα πλεονεκτήματα του Ισραήλ

Το ερώτημα εάν μπορεί να κτυπήσει και να κάνει πόλεμο η Τουρκία με το Ισραήλ απαντάται ως εξής: Η Άγκυρα έχει τη δυνατότητα: 1) Να διενεργήσει επίθεση με την αεροπορία της ή με τη συσσώρευση στόλου. 2) Να κτυπήσει με πυραύλους και δη «Ταϊφούν» με βεληνεκές της τάξης των 600 χιλιομέτρων, όταν αυτά θα είναι επιχειρησιακά διαθέσιμα (αυτά εισήλθαν ήδη σε γραμμή παραγωγής από τον Μάιο του 2023 ).

Όμως η οποιαδήποτε τουρκική επίθεση: Α) Βρίσκεται σε αντίθεση με τα συμφέροντα των ΗΠΑ, που θέτουν υπό την προστασία τους και τον 6ο Στόλο το Ισραήλ, οπότε δεν θα επιτρέψουν στην Τουρκία μια τέτοια δράση. Β) Οτιδήποτε διενεργηθεί από αέρος, είτε είναι από μαχητικά είτε από πυραυλικά συστήματα, θα ήταν δυνατό να αντιμετωπιστεί επιτυχώς από το Ισραήλ είτε με τους arrow και με το “iron dome” είτε με τα πλοία των συμμαχικών δυνάμεων και δη των ΗΠΑ, καθώς και με την ισραηλινή αεροπορία, η οποία υπερτερεί της τουρκικής.

Πύραυλοι και Τεχνητή Νοημοσύνη

Από την άλλη πλευρά το Ισραήλ υπερέχει στην αεροπορία και στα πυραυλικά συστήματα. Στην αεροπορία, εκτός των F-15 και F-16, διαθέτει και τα F-35, οπότε μπορεί να δράσει αναλόγως και με βάθος πυρός. Συν του ότι: i) Τα ισραηλινά F-35 είναι τα μόνα των οποίων οι υπολογιστές και λοιπά συστήματα δεν βρίσκονται κάτω από τον έλεγχο των ΗΠΑ. ii) Η Τουρκία έχει πρόβλημα με την αεράμυνά της επί του παρόντος. Εξ ου και η αγορά των S-400, χωρίς όμως να παρέχει πλήρη κάλυψη, καθώς και η απόφαση που λήφθηκε στις 6.8.2024 για την κατασκευή του τουρκικού “iron dome”. iii) Το Ισραήλ διαθέτει αριθμό επιθετικών πυραύλων μέσου και μακρούς βεληνεκούς, από τους LORA με βεληνεκές 280 χιλιόμετρα ώς τους Jericho – 3 (Ιεριχώ) με βεληνεκές μεταξύ των 4,800 χλμ και 6,500 χιλιομέτρων. iv) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει ότι το Ισραήλ υπερέχει στους τομείς του κυβερνοχώρου και της Τεχνητής Νοημοσύνης (πάσης φύσεως drones).

Ζώνες ασφαλείας και περιφερειακές δυνάμεις

Υπό αυτές τις συνθήκες και λαμβανομένου υπόψη ότι οι δυο χώρες δεν έχουν σύνορα, το πλεονέκτημα ανήκει στο Ισραήλ. Και όχι στην Τουρκία, η οποία στηρίζει τόσο τη Χαμάς όσο και τη Χεζμπολάχ, διότι θέλει την κατατριβή του Ισραήλ. Η Άγκυρα βολεύεται από το οπλοστάσιο και δη τους πυραύλους της Χεζμπολάχ, των οποίων το βεληνεκές καλύπτει και την Κύπρο. Εξ ου και οι απειλές του μ. Χασάν Νασράλα, ότι η Κύπρος ήταν εν δυνάμει στόχος λόγω των στρατιωτικών της σχέσεων με το Ισραήλ. Ήταν μια απειλή «made in Turkey», στη λογική του “proxy war”. Η εξουδετέρωση του οπλοστασίου της Χεσμπολάχ από το Ισραήλ είναι προς όφελος της Κύπρου, αλλά όχι προς όφελος του Ιράν και της Τουρκίας, η οποία δεν θέλει την εδραίωση του Ισραήλ στην περιοχή και την εξάλειψη των τρομοκρατικών απειλών. Δεν θα ήθελε να δει ούτε τον τερματισμό της σύγκρουσης μεταξύ Ιράν και Ισραήλ, διότι η κατατριβή των δυο χωρών, που συνιστούν περιφερειακές δυνάμεις, είναι για ευνόητους λόγους προς όφελος της Άγκυρας, η οποία εδραιώνεται και στην περιοχή της Συρίας, χωρίς ταυτοχρόνως να επιθυμεί τη δημιουργία ζώνης ασφαλείας στον Βόρειο Λίβανο. Πώς όμως θα ασκήσει κριτική στο Ισραήλ, όταν κατέχει την Κύπρο και όταν έχει ήδη υπό κατοχή τμήμα της Συρίας στη λογική της ζώνης ασφαλείας;

Οι θαλάσσιες οδοί…

Η Τουρκία ελέγχει την περιοχή από τη Μαρμαρίδα ώς την Αλεξανδρέττα στην πρακτική της τουρκικής λίμνης ως τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας» με μια σειρά από ναυτικές και αεροπορικές Βάσεις στα παράλιά της (Ντάλαμα, Μερσίνα, Άδανα, κ.λπ) και την Κύπρο ως αβύθιστο αεροπλανοφόρο. Η Καρπασία και η Αμμόχωστος έχουν ιδιαίτερη σημασία για τις θαλάσσιες οδούς και δη εκείνες προς την Αλεξανδρέττα, που προτού καταλήξουν εκεί αποκλίνουν προς Ισραήλ, Λίβανο και Συρία. Η Τουρκία θα ήθελε να έχει πρόσβαση στη θάλασσα και μέσω Συρίας, ενώ, ταυτοχρόνως, ουδόλως θα επιθυμούσε τη ζώνη ασφαλείας του Ισραήλ, διότι διευρύνει τον έλεγχο παράλιων περιοχών και ενισχύει τον έλεγχο της θαλάσσιας οδού προς την Αλεξανδρέττα. Μέσα σε αυτό το σκηνικό, ο Ερντογάν εμφανίζεται ως να είναι απειλούμενος από το Ισραήλ, λόγω της εισόδου του στον Λίβανο. Η Τουρκία επιδιώκει τον έλεγχο των θαλασσίων οδών από και προς το Σουέζ και δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι επεκτείνει τη λεγόμενη ΑΟΖ του ψευδοκράτους προς τις νότιες θάλασσες, καθώς και προς τη γραμμή Κρήτη, Κάρπαθος και Ρόδος, όπου βρίσκονται οι πύλες του Αιγαίου.

 

χαρτης 1 .jpg

 

Ο χάρτης δείχνει τα θαλάσσια δρομολόγια από το Σουέζ προς διάφορες κατευθύνσεις στην Ανατολική Μεσόγειο είτε προς Κύπρο είτε προς Αιγαίο είτε προς άλλες χώρες της περιοχής και δη προς την Αλεξανδρέττα. Η Τουρκία στοχεύει στον πλήρη έλεγχο των οδών αυτών. Θεωρεί την Κύπρο δεδομένη και σημαντικό τον έλεγχο των πυλών του Αιγαίου, όπως και της Κύπρου καθώς και της Καρπασίας. Πολύ, δε, θα ήθελε η Τουρκία να βγει μέσω Συρίας στη θάλασσα. Καθόλου δεν επιθυμούσε τη δημιουργία κουρδικής περιοχής με πρόσβαση στη θάλασσα. Στην παρούσα φάση η Άγκυρα δεν θα ήθελε να δει την ενίσχυση του Ισραήλ στην περιοχή και δη μέσω της αύξησης ενός παράλιου τμήματος του Λιβάνου, που θα εμπίπτει σε αυτό που ονομάζει ζώνη ασφαλείας με βάθος ώς 50 χιλιόμετρα.

 

Maritime Map 03 ΟΚΤ 2024.jpg

 

Ο χάρτης αποτυπώνει τη νέα διάταξη των ναυτικών αμερικανικών δυνάμεων και των λοιπών συμμαχικών στην περιοχή του Περσικού Κόλπου, στα στενά του Ορμούζ, στην Ερυθρά θάλασσα και στην Ανατολική Μεσόγειο. Εκ των πραγμάτων, οι Βρετανικές Βάσεις είναι εν δυνάμει στόχος για το Ιράν και τη Χεζμπολάχ. Και, λόγω των κενών της κυπριακής αεράμυνας, ο στόλος των ΗΠΑ είναι αυτός που προσφέρει ατσάλινο θόλο για την αναχαίτιση ενδεχόμενης επίθεσης είτε με πυραύλους είτε με drones.

 

XARTHS 1.jpg

 

Ο χάρτης αυτός αποτυπώνει τη ζώνη ασφαλείας που επιδιώκει να δημιουργήσει στον Λίβανο για να περιορίσει την απειλή της Χεζμπολάχ. Πρόκειται για τα όρια που τελούν κάτω από τον έλεγχο της UNIFIL, η οποία, όμως, αδυνατεί να βάλει χαλινάρι στη Χεζμπολάχ. Οι εντολές της UNIFIL από το Συμβούλιο Ασφαλείας έχουν, μεταξύ άλλων, ως στόχο να βοηθήσουν: α) στην κατάπαυση του πυρός, στην επιστροφή των Λιβανέζων στα σπίτια τους που είχαν αναγκαστεί να φύγουν λόγω εχθροπραξιών και β) τον νόμιμο στρατό του Λιβάνου να ανακτήσει τον έλεγχο της κατάστασης μετά την αποχώρηση των Ισραηλινών και όχι να επιτρέπει την κυριαρχία της Χεζμπολάχ.

 

FLIGHT RADAR.jpg

 

Οι δυο φωτογραφίες, ημερομηνίας 2/10/2024 από το flightradar24, απεικονίζουν πώς ο Ερντογάν, ενώ από τη μια πυροβολεί φραστικά το Ισραήλ, στην πράξη κάνει πλάτες στις Βρετανικές Βάσεις, που βρίσκονται στην Κύπρο, των οποίων τα αεροσκάφη (Eurofighter Typhoon) αναλαμβάνουν την ασφάλεια της περιοχής, επιχειρώντας από τον τουρκικό εναέριο χώρο για την αναχαίτιση ιρανικών πυραύλων. Μάλιστα, η δεύτερη δείχνει πώς βρετανικό αεροσκάφος ανεφοδιασμού (KC2 Voyager) βρίσκεται εντός του τουρκικού εναέριου χώρου. Για ποιο λόγο άραγε;

 

*Δρ των Διεθνών Σχέσεων

ΠΗΓΗ: Σημερινή

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Reuters: Το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για χτυπήμα σε Ευρώπη και ΗΠΑ! Η αποτροπή χτυπήματος στην Ελλάδα

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters. Το ειδησεογραφικό πρακτορείο σε ένα αναλυτικό ρεπορτάζ περιγράφει το πώς το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για πλήγματα σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Υπήρχε μάλιστα η πληροφορία ότι οι δύο άνδρες θα πληρώνονταν με 16.000 ευρώ για κάθε νεκρό, γι’ αυτό και σχεδίαζαν μαζικό χτύπημα.

«Καθώς η σύγκρουση Ιράν-Ισραήλ εντείνεται, η Τεχεράνη ταράζει τη Δύση με ένα κύμα απόπειρων χτυπημάτων και απαγωγών εναντίον στόχων στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες», αναφέρει το Reuters.

Η Ουάσιγκτον και οι σύμμαχοί της έχουν αναφέρει μια απότομη αύξηση τέτοιων συνωμοσιών που συνδέονται με την Ισλαμική Δημοκρατία. Από το 2020, υπήρξαν τουλάχιστον 33 απόπειρες δολοφονίας ή απαγωγής στη Δύση, στις οποίες οι τοπικές ή ισραηλινές αρχές ισχυρίζονται ότι συνδέεται με το Ιράν, διαπίστωσε το Reuters εξετάζοντας δικαστικά έγγραφα και επίσημες ανακοινώσεις.

Μεταξύ των πρόσφατων φερόμενων στόχων: ένα κτίριο που στεγάζει ένα εβραϊκό κέντρο και ένα εστιατόριο kosher στο κέντρο της Αθήνας. Από το κρησφύγετό του στο Ιράν, ένας Πακιστανός ονόματι Σαγιέντ Φαχάρ Αμπάς στρατολόγησε έναν παλιό γνώριμο που ζούσε στην Ελλάδα και τον οδήγησε να επιτεθεί στον χώρο, ισχυρίζονται οι ερευνητές σε έγγραφα που υποβλήθηκαν στις δικαστικές αρχές της υπόθεσης και τα οποία περιήλθαν στην κατοχή του Reuters. Ο Αμπάς είπε στην επαφή του ότι εργαζόταν για μια ομάδα που θα πλήρωνε περίπου 15.000 ευρώ ανά φόνο.

Σε μια ανταλλαγή WhatsApp τον Ιανουάριο του 2023 που περιγράφεται λεπτομερώς στα έγγραφα, οι δύο άνδρες συζήτησαν εάν θα χρησιμοποιήσουν εκρηκτικά ή εμπρησμό στην επίθεση. Ο Αμπάς τόνισε την ανάγκη παροχής αποδείξεων για απώλειες μετά το πλήγμα. «Υπάρχουν μυστικές υπηρεσίες», είπε, χωρίς να κατονομάσει. «Κάντε τη δουλειά με τρόπο που δεν αφήνει κανένα περιθώριο».

Τα έγγραφα που δεν είχαν αναφερθεί προηγουμένως περιλαμβάνουν εκατοντάδες σελίδες αποδεικτικών στοιχείων που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια της προανακριτικής έρευνας στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων καταθέσεων μαρτύρων, αστυνομικών καταθέσεων και λεπτομερειών μηνυμάτων WhatsApp.

Οι ελληνικές αρχές συνέλαβαν τον Σιέντ Ιρτάζα Χάιντερ και έναν άλλο Πακιστανό πέρυσι, λέγοντας ότι η αστυνομία βοήθησε στην εξάρθρωση ενός τρομοκρατικού δικτύου που κατευθυνόταν από το εξωτερικό και είχε σκοπό να προκαλέσει «ανθρώπινη απώλεια». Οι δύο άνδρες αντιμετωπίζουν κατηγορίες για τρομοκρατία. Αρνούνται τις κατηγορίες.

Ο Χάιντερ, ο οποίος αφέθηκε ελεύθερος από την προφυλάκιση αυτή την άνοιξη με περιορισμούς, λέει ότι είναι αθώος. Σε συνέντευξή του, ο 28χρονος είπε στο Reuters ότι έστειλε στον Αμπάς εικόνες του κτιρίου αλλά εμπόδισε σκόπιμα να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε επίθεση, ελπίζοντας να πληρωθεί χωρίς να βλάψει κανέναν.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή