Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Ενας χρόνος Τρόικα: Απολογισμός και προσδοκίες

Δημοσιεύτηκε

στις

Ρεπορτάζ: Γιώτα Ηλιού
Σε μερικές ημέρες, στις 23 αυτού του μήνα, συμπληρώνεται ένα έτος από το διάγγελμα του Γ. Παπανδρέου στο Καστελόριζο, όπου δόθηκε εντολή στον υπουργό Οικονομικών, να μεταβεί στην Ουάσιγκτον και να ξεκινήσει επαφές με την ηγεσία του ΔΝΤ και τα στελέχη της ΕΕ, οπότε και να καταθέσει επίσημο αίτημα προσφυγής της Ελλάδος στο μηχανισμό στήριξης.

Πέρασε ένας χρόνος από την απόφαση προσφυγής στο μηχανισμό, ένας χρόνος που αποδεχθήκαμε να εκπληρώνουμε τους αυστηρούς όρους και να ελεγχόμαστε γι αυτούς, αλλά και ανά τακτά διαστήματα να επικαιροποιούμε αυτό το μνημόνιο.

Η μη προσφυγή στο πακέτο βοήθειας ύψους 110 δισ. ευρώ θα είχε αδιανόητες συνέπειες. Θα οδηγούσε στη μη εκπλήρωση των δανειακών μας υποχρεώσεων με δραματικές στη συνέχεια εξελίξεις για το βιοτικό επίπεδο του συνόλου των πολιτών της χώρας, απόφαση που πιθανότατα ουδεμία κυβέρνηση μπορούσε να λάβει.

Σχεδόν ένας χρόνος έχει περάσει και η Ελλάδα συνεχίζει να αντιμετωπίζει μία από τις σημαντικότερες προκλήσεις της ιστορίας της. «Μας περιμένει μια δύσκολη πορεία, μια νέα Οδύσσεια για τον ελληνισμό, αλλά έχουμε χαρτογραφήσει τον δρόμο», έλεγε ο πρωθυπουργός.Στο nooz.gr κατέθεσαν τις απόψεις τους οικονομολόγοι, χρηματιστές και θεσμικοί παράγοντες με διάθεση απολογιστική για τη χρονιά που πέρασε, αλλά και με έναν αέρα προσδοκιών για ότι έπεται.

Εφικτή και με ιστορικά προηγούμενα η υπέρβαση της υπερχρέωσης
Δημήτρης Τζάνας, Σύμβουλος Επενδύσεων Proton Bank

«Ένα έτος μετά το Καστελόριζο, έχουν όλοι αντιληφθεί τί σημαίνει η εφαρμογή των όρων του μνημονίου καθώς η αυστηρή δημοσιονομική προσαρμογή και η υλοποίηση διαρθρωτικών αλλαγών έχουν ήδη αρχίσει να αλλάζουν ριζικά τη ζωή όλων μας. Στην παρούσα φάση, η εφαρμογή των όρων του μνημονίου έχει οδηγήσει την οικονομία σε σοβαρή ύφεση (ΑΕΠ: -4,5% το 2010, Ανεργία: 14,8% το Δεκέμβριο) καθώς η προσπάθεια περιστολής των ελλειμμάτων επιδιώκεται μέσω της περικοπής των δημόσιων δαπανών (μισθολογικών δαπανών κυρίως) και της αύξησης των φορολογικών εσόδων.

Το επιδιωκόμενο δε αποτέλεσμα είναι η μέσω του αποπληθωρισμού (των τιμών, των μισθών και των περιουσιακών στοιχείων δηλαδή των ακινήτων ή κινητών αξιών) διαμόρφωση ευνοϊκότερου επενδυτικού περιβάλλοντος ώστε μελλοντικά να δρομολογηθεί η ανάπτυξη. Λείπει ωστόσο εμφανώς οποιοδήποτε μακροπρόθεσμο σχέδιο σε σχέση με την αναπτυξιακή διαδικασία (στόχοι και μέσα με τα οποία μπορεί να υλοποιηθεί) ώστε να ξεκινήσει η παραγωγική ανασυγκρότηση της ελληνικής οικονομίας.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση με τις τελευταίες αποφάσεις της έδειξε ότι αναγνωρίζει τη σοβαρή προσπάθεια για εξυγίανση της ελληνικής οικονομίας αποδεχόμενη την επιμήκυνση της αποπληρωμής του δανεισμού, τη μείωση του επιτοκίου και κυρίως τη δυνατότητα προσφυγής της Ελλάδος εκ νέου στον υπό σύσταση μόνιμο μηχανισμό στήριξης για την αναχρηματοδότηση των ομολόγων της. Απαιτείται, ωστόσο, να συνεχισθεί η δημοσιονομική προσπάθεια περιστολής ελλειμμάτων, να προωθηθούν αποκρατικοποιήσεις και να υλοποιηθούν μεταρρυθμίσεις. Επομένως, έχουμε ουσιαστική μεταφορά της ευθύνης στην ελληνική πλευρά καθώς η κυβερνητική πολιτική πρέπει στο εξής να γίνει ιδιαιτέρως αποτελεσματική σε όλους τους τομείς. Για τη διαδικασία αυτή μόνο σκεπτικισμός μπορεί να διατυπωθεί με βάση τα ιστορικά πεπραγμένα του πολιτικού μας συστήματος τα τελευταία 30 χρόνια, οπότε κλιμακώνεται το πρόβλημα του δημόσιου χρέους ως προς το ΑΕΠ (από 60% το 1980 στο 148,6% το 2010).

Ωστόσο, ίσως η παρουσία της τρόικας να αποτελέσει αυτή τη φορά τον καταλύτη για την επιτάχυνση του κυβερνητικού έργου στην προσπάθεια συμμόρφωσής του με τις μνημονιακές απαιτήσεις ( όπως ιστορικά είχε συμβεί μετά την εφαρμογή του ΔΟΕ στην περίοδο 1893-1912 αλλά και κατά την περίοδο 1993-2000 προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος της ΟΝΕ), με αποτέλεσμα τη ραγδαία αποκλιμάκωση της σχέσης χρέους ως προς το ΑΕΠ μέσω κυρίως της επανέναρξης της ανάπτυξης. Τότε ασφαλώς θα υπάρξει και αυτόνομη πορεία στο ελληνικό χρηματιστήριο έστω και αν παραμένει ταραγμένο το διεθνές οικονομικό περιβάλλον το τελευταίο διάστημα (γεγονότα Β.Αφρικής, καταστροφές στην Ιαπωνία, ανοδική πορεία πετρελαίου).»

Δύο οι όψεις του νομίσματος, ταυτόχρονη δράση τώρα
Θεόδωρος Ν. Κρίντας, Διευθύνων Σύμβουλος Attica Wealth Management
«Έχουν γίνει αρκετά βήματα στον τομέα της νοοτροπίας, του “mind set”. Αρχίσαμε να αναλογιζόμαστε τις ευθύνες που αναλαμβάναμε δανειζόμενοι, είτε ως ιδιώτες, είτε ως – πολύ περισσότερο – κράτος. Καταλαβαίνουμε ότι πρέπει να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα.

Θα πρέπει όμως να γίνει σοβαρή διαχείριση των δαπανών του Δημοσίου υπό το πρίσμα της μειώσεώς τους, με δεδομένο ότι σε μία αγορά η οποία βρίσκεται σε ύφεση είναι εξαιρετικά δύσκολο να επιτευχθεί αύξηση των φορολογικών εσόδων. Όσο πιο σύντομα δούμε έργα σ’ αυτό τον τομέα, ταυτοχρόνως με την αξιοποίηση της Δημόσιας περιουσίας που είναι οι δύο όψεις του ιδίου νομίσματος, τόσο συντομότερα θα σταματήσουν οι φήμες γύρω από μία ενδεχόμενη παύση πληρωμών της Ελλάδας.

Οι φήμες παύσης πληρωμών, τόσο σε επίπεδο κράτους και σε επίπεδο επιχείρησης, αλλά και σε επίπεδο ιδιώτη εδράζονται πάντοτε στο γεγονός ότι η συμπεριφορά του φορέα δεν δείχνει ότι έχει αντιληφθεί την αλλαγή των συνθηκών. Δεν νομίζω ότι μπορούμε να σταματήσουμε τις φήμες – οι οποίες δεν είμαι της απόψεως ότι ξεκινούν από την Ελλάδα αλλά από το εξωτερικό – από μάκρο αναλυτές οι οποίοι πολύ λίγο γνωρίζουν τα τεκταινόμενα σε «μίκρο» επίπεδο είτε είναι οικονομικό, είτε πολιτικό. Όλα θα αλλάξουν και θα το αντιληφθούν και οι αγορές γενικότερα, όταν η στάση μας συνολικά, είναι πολύ κοντινότερη στην αντιμετώπιση της βάσεως του προβλήματος, που δεν είναι το χρέος, αλλά το έλλειμμα σε συνδυασμό με την παραγωγική δυναμική της χώρας.

Έτσι, είναι σημαντικό ότι η κυβέρνηση αλλάζει ριζικά τοποθέτηση απέναντι στους παράγοντες που δημιουργούν το χρέος, κυρίως με την περιστολή δαπανών ειδικά καταναλωτικής φύσεως και ταυτόχρονα με την εκμετάλλευση της σε αδράνεια εβρισκόμενης περιουσίας του κράτους. Της περιουσίας που σήμερα δεν προσφέρει ουσιαστικά ούτε με την έννοια της συνεισφοράς της στη, μείωση όχι των ελλειμμάτων αλλά του κυρίως χρέους μακροπρόθεσμα, ούτε και με τη συνεισφορά της στην καθημερινή ζωή των πολιτών».


Οι «εκπλήξεις» της οικονομίας που δεν είναι εκπλήξεις!
Παναγιώτης Γ. Δράκος, Πρόεδρος Εκτελεστικής Επιτροπής Ένωση Εισηγμένων Εταιρειών
«Μετά το Καστελλόριζο του 2010 πολλά θα μπορούσαμε να σχολιάσουμε για όσα προηγήθηκαν, όσα ακολούθησαν και όσα μπορούν να αναμένονται. Όλοι ξέραμε την εξέλιξη του δημοσίου χρέους, εκτός από τις στρουθοκαμήλους: 17% από την χούντα στον Κωνσταντίνο Καραμανλή, 25% από αυτόν στον Ανδρέα Παπανδρέου, 75% μεταφέρθηκαν στον κ Κωνσταντίνο Μητσοτάκη με ένα πρόσθετο «κρυμμένο» 25%. Έκτοτε το 100% ήταν το επίπεδο στο οποίο κινούνταν οι κκ Κώστας Σημίτης, και Κώστας Καραμανλής. Η κρίση έφτασε με καθυστέρηση στην χώρα μας και οι ασθενείς αντιδράσεις της ΝΔ [«παρελθέτω το ποτήριον τούτο»] σε συνδυασμό με τις εκτός τόπου τοποθετήσεις του ΠΑΣΟΚ [«Χρήματα υπάρχουν, Χρεωκοπία, Τιτανικός, Πανικός»] μας οδήγησαν στα σημερινά αδιέξοδα.

Η πολιτική του ξεζουμίσματος των ήδη φορολογουμένων μείωσε περαιτέρω το ΑΕΠ χωρίς να αυξήσει τα έσοδα, ενώ η πολιτική της διατήρησης των δαπανών με περιορισμένες μόνον περικοπές, κυρίως σε βάρος των προσληφθέντων από την «αντίπαλη» παράταξη δεν ήταν η ενδεδειγμένη. Ο αριθμός των βουλευτών παρέμεινε σταθερά στους 300 και ενώ μπορεί η εξοικονόμηση δαπάνης με 100 λιγότερους βουλευτές να ήταν μικρή, ο συμβολισμός θα ήταν τεράστιος. Παρά ταύτα οι 300 παραμένουν, οι επιτροπές τους εξακολουθούν να αμείβονται με πρόσθετο «μπόνους» και οι συγγενείς τους, υπάλληλοι της Βουλής, εξακολουθούν να απολαμβάνουν τον 15ο και 16ο μισθό…

Η υστέρηση της διοικητικής μας μηχανής καλύπτεται από την καθοδήγηση των ξένων: «οι βάρβαροι είναι μια λύση»… Όσο συνεχίζει η υστέρηση των Υπουργών μας και των Υπουργείων τους τόσο θα εντείνεται η ανάμιξη των ξένων. Μπορεί να θίγεται το φιλότιμο μας, αλλά αν είχαμε μυαλό δεν θα έπρεπε να είχαμε φθάσει μέχρι εδώ!

Ο βομβαρδιζόμενος ιδιωτικός τομέας έχει αρχίσει, με δυσκολία ομολογουμένως, τον δρόμο της ανάκαμψης με πολλά παραδείγματα όπως: η επιστροφή πολυαρίθμων νέων στην σύγχρονη, με προσωπική εργασία, γεωργική παραγωγή, η αύξηση των εξαγωγών, οι επιτυχίες των Ελληνικών πολυεθνικών στο εξωτερικό. Αισιοδοξούμε ότι τέτοια παραδείγματα θα πολλαπλασιάζονται και αυτά όλα μαζί θα μας βγάλουν από την κρίση!»



«Δεν γίνεται να κάνεις ομελέτα χωρίς να σπάσεις αυγά»
Τάκης Ζαμάνης, Επικεφαλής Τμήματος Συναλλαγών ΒΕΤΑ ΑΧΕΠΕΥ
«Το σημαντικό που καταφέραμε σαν κράτος είναι ότι αναβάλαμε την περίπτωση της κατάρρευσης μας, έστω και προσωρινά, εξασφαλίζοντας ένα μεγάλο δάνειο από την τρόικα. Βασική προϋπόθεση γι αυτό ήταν να υπογράψουμε ότι θα τηρήσουμε πιστά τους όρους του μνημονίου. Οι όροι είναι όντως σκληροί αλλά και η θέση που βρισκόμαστε είναι τραγική. Αξιοσημείωτο είναι ότι από τον τρόπο που αντιδρά ένα μεγάλο μέρος της κοινωνίας μας, φαίνεται ότι δεν το έχει καταλάβει αυτό η κάνει πως δεν το καταλαβαίνει. Για να είμαι πιο σαφής αυτοί είναι οι βολεμένοι με κάθε τρόπο από το παρελθόν, που δίνουν μεγάλο αγώνα για να μην χάσουν τα κεκτημένα τους ακόμα και αν είναι εις βάρος του γενικού καλού της χώρας μας.

Το κακό και πολύ δύσκολο για την θετική εξέλιξη της κατάστασης είναι ότι όλοι αυτοί εμφανίζονται ισχυροί επειδή είναι οργανωμένοι και βαθιά ριζωμένοι στο σύστημα.

Η κυβέρνηση προγραμματίζει βάσει όσων έχει υπογράψει να τηρήσει τις συμφωνίες της αλλά κατά την εφαρμογή, προς το παρόν τουλάχιστον, φαίνεται να χαλάει η συνταγή. Την παρούσα κατάσταση περιγράφει απόλυτα το σοφό γνωμικό που λέει ότι «δεν γίνεται να κάνεις ομελέτα χωρίς να σπάσεις αυγά».

Χρειάζεται μεγάλη αποφασιστικότητα, τόλμη και όραμα από την κυβέρνηση. Καλύτερη ευκαιρία από αυτή δεν θα μας ξαναδοθεί για να αλλάξει το άρρωστο κατεστημένο στην χώρα μας και να μετατραπούμε σε μια χώρα πιο ανταγωνιστική, αποτελεσματική και αξιοκρατική . Οι οικονομικές συνταγές για την ίαση τέτοιων προβλημάτων λένε παντού ότι πρέπει να δοθεί βάρος στην μείωση των δαπανών και πιο συγκεκριμένα της αλόγιστης σπατάλης παράλληλα με κίνητρα για ουσιαστική ανάπτυξη και όχι στην πλήρη αφαίμαξη μέσω φορολογίας.

Χρειάζονται βαθιές τομές και ριζικές θεσμικές αλλαγές έτσι ώστε το σύστημα να λειτουργεί αποτελεσματικά.Νομίζω ότι είναι στο χέρι της κυβέρνησης να διαλέξει με πιο τρόπο θέλει να την αναφέρει η ιστορία στο μέλλον».


Προσωρινή η ανακούφιση, όχι άλλες καθυστερήσεις
Giuseppe Giano, Πρόεδρος ΔΣ Euroxx Χρηματιστηριακής
«Οι οικονομικές εξελίξεις στην εγχώρια αγορά το τελευταίο δωδεκάμηνο ήταν ιδιαίτερα σημαντικές και πρωτοφανείς για τα Ελληνικά δεδομένα και χαρακτηρίστηκαν από εναλλασσόμενα συναισθήματα και εκτιμήσεις από την διεθνή επενδυτική κοινότητα. Η πιο σημαντική και καθοριστική εξέλιξη ήταν η προσφυγή πέρυσι τον Μάιο στον μηχανισμό στήριξης -πρωτόγνωρου στα παγκόσμια χρονικά με άμεση συμμετοχή στη λήψη αποφάσεων και στην χρηματοδότηση τόσο της ΕΕ όσο και του ΔΝΤ- και η υπογραφή του μνημονίου προ της διαφαινόμενης απειλής στάσης πληρωμών του Ελληνικού Δημοσίου.

Την αρχική ανακούφιση γρήγορα διαδέχθηκαν οι επιφυλάξεις των επενδυτών σχετικά με την αποτελεσματικότητα της κυβέρνησης να υλοποιήσει την αναγκαία δημοσιονομική προσαρμογή, καθώς και οι ανησυχίες για σοβαρές κοινωνικές αντιδράσεις και έλλειψη πολιτικής συναίνεσης. Η κυβέρνηση κατάφερε τελικά με σχετική επιτυχία να επιτύχει τους κύριους στόχους που είχε θέσει η τρόικα για το 2010, αλλά η υστέρηση των εσόδων, η διαφαινόμενη βαθύτερη ύφεση και οι συνεχιζόμενοι φόβοι αδυναμίας εξυπηρέτησης του χρέους είχαν ως αποτέλεσμα νέες απειλές υποβαθμίσεων από τους οίκους αξιολόγησης που επιδείνωσαν πάλι το οικονομικό κλίμα προς το τέλος του 2010.

Στην αρχή της νέας χρονιάς οι προσδοκίες για μία συνολική λύση της κρίσης χρέους της ευρωζώνης αναπτέρωσαν τις ελπίδες μίας μεσοπρόθεσμης λύσης, που παράλληλα με την υλοποίηση της δημοσιονομικής προσαρμογής και των αναγκαίων διαρθρωτικών αλλαγών, θα οδηγούσε σε αποκλιμάκωση των spreads και θα διευκόλυνε την μεσοπρόθεσμη εξυπηρέτηση του χρέους. Τα αποτελέσματα της συνόδου κορυφής της 11ης Μαρτίου με την επιμήκυνση της διάρκεια αποπληρωμής του δανείου των 110 δισ. ευρώ, την μείωση του επιτοκίου κατά 1% και την δυνατότητα του νέου ΕΜΣ να αγοράζει κρατικά ομόλογα στην πρωτογενή αγορά, επέφερε μία προσωρινή, όπως αποδείχτηκε, ανακούφιση καθώς δεν απομάκρυνε ουσιαστικά τους φόβους και τις ανησυχίες των επενδυτών μετά και τις πρόσφατες νέες υποβαθμίσεις από τους οίκους αξιολόγησης.

Η παρούσα κατάσταση δεν δικαιολογεί περαιτέρω καθυστερήσεις, αλλά απαιτεί άμεση εφαρμογή του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων και αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας και ταχύτερη υλοποίηση των αναγκαίων διαρθρωτικών αλλαγών και της δημοσιονομικής προσαρμογής, έτσι ώστε να επιτευχθεί το ταχύτερο δυνατό η σταδιακή αποκατάσταση εμπιστοσύνης στην Ελληνική οικονομία και η ανάταξη της οικονομικής δραστηριότητας, που συνεχίζουν να αποτελούν τους κύριους καταλύτες στην μεσοπρόθεσμη πορεία της αγοράς»

http://www.nooz.gr

Γενικά θέματα

Γιάννος Χαραλαμπίδης στη Σημερινή: Μήλον της Έριδος η Κύπρος για την ασφάλεια Τουρκίας – Ισραήλ

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

ΠΗΓΗ: ΣΗΜΕΡΙΝΗ

Η Μέση Ανατολή είναι στις φλόγες και, μετά την επίθεση των Ιρανών με βαλλιστικούς πυραύλους σε βάρος του Ισραήλ, ξεκίνησε επίθεση των Ισραηλινών στον Βόρειο Λίβανο, ενώ αναμένονται και τα αντίποινα σε βάρος της Τεχεράνης.

Γράφει ο Γιάννος Χαραλαμπίδης

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Τουρκία και Ακρωτήρι

Η Τουρκία επιχαίρει από την κατατριβή του Ισραήλ και του Ιράν. Μπορεί μεν ο Ερντογάν να χαρακτηρίζει τον Νετανιάχου ως εγκληματία πολέμου, αλλά συνεργάζεται με τους Βρετανούς και δη με τα μαχητικά «Ταϊφούν», που επιχειρούν από τις Βάσεις Ακρωτηρίου και:

1) Περιπολούν από τον κόλπο της Αλεξανδρέττας εντός του τουρκικού εναέριου χώρου, με την άδεια της Άγκυρας, προς τη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ, καθώς και προς το Ιράκ. 2) Συμμετέχουν στις αναχαιτίσεις των ιρανικών πυραύλων και drones στις επιθέσεις, που δέχεται το Ισραήλ από το Ιράν και συλλέγουν πληροφορίες. 3) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει για τη συνεργασία των Βάσεων με τις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις όταν ενεργούν τα «Ταϊφούν» είτε για επιτήρηση είτε για να προστατεύσουν με οποιονδήποτε τρόπο το Ισραήλ. Ή για να στραφούν σε βάρος της Χεζμπολάχ.

Τόσο οι Βάσεις Ακρωτηρίου όσο και του Αγίου Νικολάου είναι στρατηγικής σημασίας, διότι από τις μεν πρώτες, εκτός των άλλων, ενεργούν ακόμη τα θρυλικά κατασκοπευτικά U2 ως συμπληρωματικά των δορυφόρων, στις δε δεύτερες υπάρχει το Έχελον ως κέντρο συλλογής και επεξεργασίας πληροφοριών. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος, λόγω Βάσεων, τελεί υπό καθεστώς απειλής. Χωρίς να διαθέτει αξιόπιστη εναέρια αποτροπή, αφού οι ρωσικοί TOR-M1 και BUK μερικώς μπορούν να επιχειρήσουν. Ακόμη και αν στραφούν για ν’ αποκρούσουν την ιρανική απειλή ή αυτήν της Χεσμπολάχ, δεν θα μπορούν να καλύπτουν την όποια τουρκική επί της οποίας είναι προσαρμοσμένα τα συστήματα αυτά. Λόγω του κενού που υπάρχει στην αεράμυνα είχε κλείσει η αγορά του αντιαεροπορικού συστήματος BARAK με πυραύλους 35, 70 και 150 χιλιομέτρων. Η κυπριακή Κυβέρνηση αγόρασε το BARAK με πυραύλους των 70 χιλιομέτρων. Με τον πόλεμο στη Γάζα και στον Λίβανο, η παράδοση του συστήματος δεν είναι βέβαιο εάν θα καθυστερήσει ή όχι. Ούτως ή άλλως, η Κυπριακή Δημοκρατία μετά την άρση του εμπάργκο στο στρατιωτικό υλικό από τις ΗΠΑ θα ήταν δυνατό να ζητήσει ακόμη και «Πάτριοτ» ή άλλα σχετικά οπλικά συστήματα αεράμυνας από ευρωπαϊκά κράτη. Επί του παρόντος, τόσο η αεράμυνα των Βάσεων όσο και της Κύπρου ολόκληρης στηρίζεται στον πολεμικό στόλο των ΗΠΑ και των συμμάχων τους, που βρίσκονται στ’ ανοιχτά της Κύπρου. Ως εκ τούτου, θα ήταν μέγα πλήγμα εάν επέτρεπαν ή στη Χεζμπολάχ ή στο Ιράν να κτυπήσει τις Βρετανικές Βάσεις. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος λόγω Βάσεων καλύπτεται, όπως είχαμε ήδη γράψει από την αρχή της κρίσης, κάτω από την Ατσάλινη Αεράμυνα των ΗΠΑ.

Το μήλον της Έριδος

Η Τουρκία δεν είναι άμεσα εμπλεκόμενη στις συγκρούσεις στη Γάζα και στον Λίβανο, όμως υπάρχει μια πολεμική ρητορική που εγείρει το εξής ερώτημα: Μπορεί ή όχι η Τουρκία να κτυπήσει το Ισραήλ, όπως αρχικά απειλούσε ο Τούρκος Πρόεδρος, ο οποίος, όμως, μετά τις τελευταίες εξελίξεις, εμφανίζεται ως να τελεί υπό την απειλή του «σιωνιστικού επεκτατισμού», όπως ισχυρίζεται;

Σε αυτό το παιχνίδι, η Κύπρος καθίσταται γεωστρατηγικό και γεωπολιτικό μήλον της Έριδος, αφού:

1) Αποτελεί το νότιο τμήμα της νήσου, τη μοναδική έξοδο, που διαθέτει το Ισραήλ, λόγω της έλλειψης στρατηγικού βάθους, που είναι περικυκλωμένο από τους Άραβες και την Τουρκία. Άρα ο άξονας προς τη Σούδα μέσω Κύπρου είναι ζωτικός χώρος όχι μόνο για το Ισραήλ, αλλά και για τις ΗΠΑ και τους ΝΑΤΟϊκούς συμμάχους τους. Απόδειξη τούτου συνιστά η συγκέντρωση του 6ου στόλου ως αποτέλεσμα της κρίσης στη Μέση Ανατολή.

2) Αποτελεί ασπίδα και εμφανίζεται ως το αβύθιστο για την Τουρκία αεροπλανοφόρο, καθώς και αναπόσπαστο τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας».

3) Αποτελεί ασπίδα για την Τουρκία από επιθέσεις που θα ήταν δυνατό να δεχτεί μέσω Κύπρου, εξ ου και η άρνησή της να δεχθεί την παρουσία ελληνικού στρατού και οι διαμαρτυρίες για την όποια στρατιωτική συνεργασία της Κύπρου με το Ισραήλ. Είναι όμως και για το Ισραήλ ασπίδα.

Γιατί;

Διότι, ουδόλως θα ήθελε το Ισραήλ:

Α) Να πέσει η Κύπρος στον πλήρη έλεγχο της Τουρκίας και δη μέσω μιας ομοσπονδιακής ή συνομοσπονδιακής λύσης, με τον πλήρη γεωπολιτικό έλεγχο του νησιού από την Άγκυρα.

Β) Να εγκατασταθούν στην Κύπρο τουρκικά πυραυλικά συστήματα, που θα στοχεύουν το Ισραήλ.

Τα πλεονεκτήματα του Ισραήλ

Το ερώτημα εάν μπορεί να κτυπήσει και να κάνει πόλεμο η Τουρκία με το Ισραήλ απαντάται ως εξής: Η Άγκυρα έχει τη δυνατότητα: 1) Να διενεργήσει επίθεση με την αεροπορία της ή με τη συσσώρευση στόλου. 2) Να κτυπήσει με πυραύλους και δη «Ταϊφούν» με βεληνεκές της τάξης των 600 χιλιομέτρων, όταν αυτά θα είναι επιχειρησιακά διαθέσιμα (αυτά εισήλθαν ήδη σε γραμμή παραγωγής από τον Μάιο του 2023 ).

Όμως η οποιαδήποτε τουρκική επίθεση: Α) Βρίσκεται σε αντίθεση με τα συμφέροντα των ΗΠΑ, που θέτουν υπό την προστασία τους και τον 6ο Στόλο το Ισραήλ, οπότε δεν θα επιτρέψουν στην Τουρκία μια τέτοια δράση. Β) Οτιδήποτε διενεργηθεί από αέρος, είτε είναι από μαχητικά είτε από πυραυλικά συστήματα, θα ήταν δυνατό να αντιμετωπιστεί επιτυχώς από το Ισραήλ είτε με τους arrow και με το “iron dome” είτε με τα πλοία των συμμαχικών δυνάμεων και δη των ΗΠΑ, καθώς και με την ισραηλινή αεροπορία, η οποία υπερτερεί της τουρκικής.

Πύραυλοι και Τεχνητή Νοημοσύνη

Από την άλλη πλευρά το Ισραήλ υπερέχει στην αεροπορία και στα πυραυλικά συστήματα. Στην αεροπορία, εκτός των F-15 και F-16, διαθέτει και τα F-35, οπότε μπορεί να δράσει αναλόγως και με βάθος πυρός. Συν του ότι: i) Τα ισραηλινά F-35 είναι τα μόνα των οποίων οι υπολογιστές και λοιπά συστήματα δεν βρίσκονται κάτω από τον έλεγχο των ΗΠΑ. ii) Η Τουρκία έχει πρόβλημα με την αεράμυνά της επί του παρόντος. Εξ ου και η αγορά των S-400, χωρίς όμως να παρέχει πλήρη κάλυψη, καθώς και η απόφαση που λήφθηκε στις 6.8.2024 για την κατασκευή του τουρκικού “iron dome”. iii) Το Ισραήλ διαθέτει αριθμό επιθετικών πυραύλων μέσου και μακρούς βεληνεκούς, από τους LORA με βεληνεκές 280 χιλιόμετρα ώς τους Jericho – 3 (Ιεριχώ) με βεληνεκές μεταξύ των 4,800 χλμ και 6,500 χιλιομέτρων. iv) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει ότι το Ισραήλ υπερέχει στους τομείς του κυβερνοχώρου και της Τεχνητής Νοημοσύνης (πάσης φύσεως drones).

Ζώνες ασφαλείας και περιφερειακές δυνάμεις

Υπό αυτές τις συνθήκες και λαμβανομένου υπόψη ότι οι δυο χώρες δεν έχουν σύνορα, το πλεονέκτημα ανήκει στο Ισραήλ. Και όχι στην Τουρκία, η οποία στηρίζει τόσο τη Χαμάς όσο και τη Χεζμπολάχ, διότι θέλει την κατατριβή του Ισραήλ. Η Άγκυρα βολεύεται από το οπλοστάσιο και δη τους πυραύλους της Χεζμπολάχ, των οποίων το βεληνεκές καλύπτει και την Κύπρο. Εξ ου και οι απειλές του μ. Χασάν Νασράλα, ότι η Κύπρος ήταν εν δυνάμει στόχος λόγω των στρατιωτικών της σχέσεων με το Ισραήλ. Ήταν μια απειλή «made in Turkey», στη λογική του “proxy war”. Η εξουδετέρωση του οπλοστασίου της Χεσμπολάχ από το Ισραήλ είναι προς όφελος της Κύπρου, αλλά όχι προς όφελος του Ιράν και της Τουρκίας, η οποία δεν θέλει την εδραίωση του Ισραήλ στην περιοχή και την εξάλειψη των τρομοκρατικών απειλών. Δεν θα ήθελε να δει ούτε τον τερματισμό της σύγκρουσης μεταξύ Ιράν και Ισραήλ, διότι η κατατριβή των δυο χωρών, που συνιστούν περιφερειακές δυνάμεις, είναι για ευνόητους λόγους προς όφελος της Άγκυρας, η οποία εδραιώνεται και στην περιοχή της Συρίας, χωρίς ταυτοχρόνως να επιθυμεί τη δημιουργία ζώνης ασφαλείας στον Βόρειο Λίβανο. Πώς όμως θα ασκήσει κριτική στο Ισραήλ, όταν κατέχει την Κύπρο και όταν έχει ήδη υπό κατοχή τμήμα της Συρίας στη λογική της ζώνης ασφαλείας;

Οι θαλάσσιες οδοί…

Η Τουρκία ελέγχει την περιοχή από τη Μαρμαρίδα ώς την Αλεξανδρέττα στην πρακτική της τουρκικής λίμνης ως τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας» με μια σειρά από ναυτικές και αεροπορικές Βάσεις στα παράλιά της (Ντάλαμα, Μερσίνα, Άδανα, κ.λπ) και την Κύπρο ως αβύθιστο αεροπλανοφόρο. Η Καρπασία και η Αμμόχωστος έχουν ιδιαίτερη σημασία για τις θαλάσσιες οδούς και δη εκείνες προς την Αλεξανδρέττα, που προτού καταλήξουν εκεί αποκλίνουν προς Ισραήλ, Λίβανο και Συρία. Η Τουρκία θα ήθελε να έχει πρόσβαση στη θάλασσα και μέσω Συρίας, ενώ, ταυτοχρόνως, ουδόλως θα επιθυμούσε τη ζώνη ασφαλείας του Ισραήλ, διότι διευρύνει τον έλεγχο παράλιων περιοχών και ενισχύει τον έλεγχο της θαλάσσιας οδού προς την Αλεξανδρέττα. Μέσα σε αυτό το σκηνικό, ο Ερντογάν εμφανίζεται ως να είναι απειλούμενος από το Ισραήλ, λόγω της εισόδου του στον Λίβανο. Η Τουρκία επιδιώκει τον έλεγχο των θαλασσίων οδών από και προς το Σουέζ και δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι επεκτείνει τη λεγόμενη ΑΟΖ του ψευδοκράτους προς τις νότιες θάλασσες, καθώς και προς τη γραμμή Κρήτη, Κάρπαθος και Ρόδος, όπου βρίσκονται οι πύλες του Αιγαίου.

 

χαρτης 1 .jpg

 

Ο χάρτης δείχνει τα θαλάσσια δρομολόγια από το Σουέζ προς διάφορες κατευθύνσεις στην Ανατολική Μεσόγειο είτε προς Κύπρο είτε προς Αιγαίο είτε προς άλλες χώρες της περιοχής και δη προς την Αλεξανδρέττα. Η Τουρκία στοχεύει στον πλήρη έλεγχο των οδών αυτών. Θεωρεί την Κύπρο δεδομένη και σημαντικό τον έλεγχο των πυλών του Αιγαίου, όπως και της Κύπρου καθώς και της Καρπασίας. Πολύ, δε, θα ήθελε η Τουρκία να βγει μέσω Συρίας στη θάλασσα. Καθόλου δεν επιθυμούσε τη δημιουργία κουρδικής περιοχής με πρόσβαση στη θάλασσα. Στην παρούσα φάση η Άγκυρα δεν θα ήθελε να δει την ενίσχυση του Ισραήλ στην περιοχή και δη μέσω της αύξησης ενός παράλιου τμήματος του Λιβάνου, που θα εμπίπτει σε αυτό που ονομάζει ζώνη ασφαλείας με βάθος ώς 50 χιλιόμετρα.

 

Maritime Map 03 ΟΚΤ 2024.jpg

 

Ο χάρτης αποτυπώνει τη νέα διάταξη των ναυτικών αμερικανικών δυνάμεων και των λοιπών συμμαχικών στην περιοχή του Περσικού Κόλπου, στα στενά του Ορμούζ, στην Ερυθρά θάλασσα και στην Ανατολική Μεσόγειο. Εκ των πραγμάτων, οι Βρετανικές Βάσεις είναι εν δυνάμει στόχος για το Ιράν και τη Χεζμπολάχ. Και, λόγω των κενών της κυπριακής αεράμυνας, ο στόλος των ΗΠΑ είναι αυτός που προσφέρει ατσάλινο θόλο για την αναχαίτιση ενδεχόμενης επίθεσης είτε με πυραύλους είτε με drones.

 

XARTHS 1.jpg

 

Ο χάρτης αυτός αποτυπώνει τη ζώνη ασφαλείας που επιδιώκει να δημιουργήσει στον Λίβανο για να περιορίσει την απειλή της Χεζμπολάχ. Πρόκειται για τα όρια που τελούν κάτω από τον έλεγχο της UNIFIL, η οποία, όμως, αδυνατεί να βάλει χαλινάρι στη Χεζμπολάχ. Οι εντολές της UNIFIL από το Συμβούλιο Ασφαλείας έχουν, μεταξύ άλλων, ως στόχο να βοηθήσουν: α) στην κατάπαυση του πυρός, στην επιστροφή των Λιβανέζων στα σπίτια τους που είχαν αναγκαστεί να φύγουν λόγω εχθροπραξιών και β) τον νόμιμο στρατό του Λιβάνου να ανακτήσει τον έλεγχο της κατάστασης μετά την αποχώρηση των Ισραηλινών και όχι να επιτρέπει την κυριαρχία της Χεζμπολάχ.

 

FLIGHT RADAR.jpg

 

Οι δυο φωτογραφίες, ημερομηνίας 2/10/2024 από το flightradar24, απεικονίζουν πώς ο Ερντογάν, ενώ από τη μια πυροβολεί φραστικά το Ισραήλ, στην πράξη κάνει πλάτες στις Βρετανικές Βάσεις, που βρίσκονται στην Κύπρο, των οποίων τα αεροσκάφη (Eurofighter Typhoon) αναλαμβάνουν την ασφάλεια της περιοχής, επιχειρώντας από τον τουρκικό εναέριο χώρο για την αναχαίτιση ιρανικών πυραύλων. Μάλιστα, η δεύτερη δείχνει πώς βρετανικό αεροσκάφος ανεφοδιασμού (KC2 Voyager) βρίσκεται εντός του τουρκικού εναέριου χώρου. Για ποιο λόγο άραγε;

 

*Δρ των Διεθνών Σχέσεων

ΠΗΓΗ: Σημερινή

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Reuters: Το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για χτυπήμα σε Ευρώπη και ΗΠΑ! Η αποτροπή χτυπήματος στην Ελλάδα

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters. Το ειδησεογραφικό πρακτορείο σε ένα αναλυτικό ρεπορτάζ περιγράφει το πώς το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για πλήγματα σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Υπήρχε μάλιστα η πληροφορία ότι οι δύο άνδρες θα πληρώνονταν με 16.000 ευρώ για κάθε νεκρό, γι’ αυτό και σχεδίαζαν μαζικό χτύπημα.

«Καθώς η σύγκρουση Ιράν-Ισραήλ εντείνεται, η Τεχεράνη ταράζει τη Δύση με ένα κύμα απόπειρων χτυπημάτων και απαγωγών εναντίον στόχων στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες», αναφέρει το Reuters.

Η Ουάσιγκτον και οι σύμμαχοί της έχουν αναφέρει μια απότομη αύξηση τέτοιων συνωμοσιών που συνδέονται με την Ισλαμική Δημοκρατία. Από το 2020, υπήρξαν τουλάχιστον 33 απόπειρες δολοφονίας ή απαγωγής στη Δύση, στις οποίες οι τοπικές ή ισραηλινές αρχές ισχυρίζονται ότι συνδέεται με το Ιράν, διαπίστωσε το Reuters εξετάζοντας δικαστικά έγγραφα και επίσημες ανακοινώσεις.

Μεταξύ των πρόσφατων φερόμενων στόχων: ένα κτίριο που στεγάζει ένα εβραϊκό κέντρο και ένα εστιατόριο kosher στο κέντρο της Αθήνας. Από το κρησφύγετό του στο Ιράν, ένας Πακιστανός ονόματι Σαγιέντ Φαχάρ Αμπάς στρατολόγησε έναν παλιό γνώριμο που ζούσε στην Ελλάδα και τον οδήγησε να επιτεθεί στον χώρο, ισχυρίζονται οι ερευνητές σε έγγραφα που υποβλήθηκαν στις δικαστικές αρχές της υπόθεσης και τα οποία περιήλθαν στην κατοχή του Reuters. Ο Αμπάς είπε στην επαφή του ότι εργαζόταν για μια ομάδα που θα πλήρωνε περίπου 15.000 ευρώ ανά φόνο.

Σε μια ανταλλαγή WhatsApp τον Ιανουάριο του 2023 που περιγράφεται λεπτομερώς στα έγγραφα, οι δύο άνδρες συζήτησαν εάν θα χρησιμοποιήσουν εκρηκτικά ή εμπρησμό στην επίθεση. Ο Αμπάς τόνισε την ανάγκη παροχής αποδείξεων για απώλειες μετά το πλήγμα. «Υπάρχουν μυστικές υπηρεσίες», είπε, χωρίς να κατονομάσει. «Κάντε τη δουλειά με τρόπο που δεν αφήνει κανένα περιθώριο».

Τα έγγραφα που δεν είχαν αναφερθεί προηγουμένως περιλαμβάνουν εκατοντάδες σελίδες αποδεικτικών στοιχείων που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια της προανακριτικής έρευνας στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων καταθέσεων μαρτύρων, αστυνομικών καταθέσεων και λεπτομερειών μηνυμάτων WhatsApp.

Οι ελληνικές αρχές συνέλαβαν τον Σιέντ Ιρτάζα Χάιντερ και έναν άλλο Πακιστανό πέρυσι, λέγοντας ότι η αστυνομία βοήθησε στην εξάρθρωση ενός τρομοκρατικού δικτύου που κατευθυνόταν από το εξωτερικό και είχε σκοπό να προκαλέσει «ανθρώπινη απώλεια». Οι δύο άνδρες αντιμετωπίζουν κατηγορίες για τρομοκρατία. Αρνούνται τις κατηγορίες.

Ο Χάιντερ, ο οποίος αφέθηκε ελεύθερος από την προφυλάκιση αυτή την άνοιξη με περιορισμούς, λέει ότι είναι αθώος. Σε συνέντευξή του, ο 28χρονος είπε στο Reuters ότι έστειλε στον Αμπάς εικόνες του κτιρίου αλλά εμπόδισε σκόπιμα να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε επίθεση, ελπίζοντας να πληρωθεί χωρίς να βλάψει κανέναν.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Analysis: How Iran’s Ballistic Missiles Strike Israel?

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

The U.S. traced the launch location to a valley south of the Iranian city of Shiraz.
Eran has launched its largest-ever attack on Israel, firing 180 ballistic missiles
These missiles travelled more than 1000 Miles from this Valley to reach Israel most populated city and military sights.

Fattah-2, the successor to the Fattah-1, It was used for the first time and is one of Iran’s advanced missile systems.
This missile is equipped with a —inside it is the warhead—which detaches and allows the missile to maneuver and glide at speeds between Mach 5 and 10.
The missile has a range of around 1,500 km, only slightly more than its predecessor, the Fattah-1.
What sets it apart from other ballistic missiles is its ability to accelerate outside the Earth’s atmosphere, while its aerodynamic control surfaces enable steering to evades the famous Arrow Missiles Defense system made by Israel.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή