Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΑΣΧΗΜΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΟΙ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΣΤΟ ΝΑΤΟ

Δημοσιεύτηκε

στις

Η Ελλάδα για πρώτη φορά δεν έλαβε απολύτως τίποτα από την γεωγραφική κατανομή των Στρατηγείων του ΝΑΤΟ, τον Ιούνιο του 2011, σε αντίθεση με την Τουρκία που κέρδισε το μοναδικό και πλέον σημαντικό Στρατηγείο Χερσαίων Δυνάμεων. Η τεράστια προσφορά της Ελλάδας τόσα χρόνια στο ΝΑΤΟ (αφού είναι από τα παλαιότερα μέλη) έμεινε στην κυριολεξία χωρίς αντίκρυσμα. Το «περίεργο» με τον κ. Βενιζέλο και τους συμβούλους του είναι, πέραν των άλλων, ότι δεν διεκδίκησαν τίποτα, και την Αποτυχία την εβάφτισαν Επιτυχία, σε αντίθεση με την Τουρκία που συνεχίζει να διεκδικεί εκμεταλλευόμενη τα πλεονεκτήματα που της προσδίδει η νέα Δομή, το Χερσαίο Στρατηγείο και η γενικότερη διαμορφούμενη κατάσταση.

Παρά το γεγονός ότι τόσο ο Βενιζέλος όσο και οι διπλωματικοί και στρατιωτικοί του σύμβουλοι (Χρονόπουλος, Ζαχαριάδης, Γιάγκος, Βαίτσης, Ζερβάκης) προσπάθησαν να παραπλανήσουν την αντιπολίτευση, δεν υπολόγισαν στα άριστα αντανακλαστικά του Σαμαρά, ειδικά στη διεκδίκηση εθνικών θεμάτων στο διεθνές περιβάλλον, που με επιστολή άμεσα μετά την ενημέρωσή του στη Βουλή τους επεσήμανε το σοβαρό διπλωματικό και επιζήμιο εθνικά λάθος, στο οποίο οδηγούνται.
Η Τουρκία, προφανώς μην αναγνωρίζοντας την «ευέλικτη» στάση της Ελλάδας αναφορικά με την γεωγραφική κατανομή, προσηλωμένη στους στόχους της, συνέχισε να διεκδικεί. Έτσι, συμφώνησε με τις Η.Π.Α.για την εγκατάσταση RADAR  στα πλαίσια του ευρωπαικού σκέλους του αμερικανικού προγράμματος της αντιπυραυλικής άμυνας του ΝΑΤΟ (Eurοpean Phased Adapted Approach) στην ανατολική Τουρκία (αντί του Αζερμπαιτζάν), και προχώρησε στην παραγγελία 13 συστοιχιών PATRIOT. Παράλληλα συνέχισε τις διεκδικήσεις της, προβάλλοντας ότι μέρος της Τουρκίας δεν θα καλύπτεται αποτελεσματικά, αφού τα αντιβαλλιστικά βλήματα θα εγκατασταθούν μακριά, στη Ρουμανία και την Πολωνία, θέτοντας και θέματα ανάπτυξης Διοίκησης στην περιοχή.
Από την άλλη πλευρά, ως προς το θέμα διεκδίκησης μεγαλύτερου αριθμού καίριων θέσεων ανωτάτων αξιωματικών σε θέσεις λήψεων αποφάσεων στο ΝΑΤΟ ως αντιστάθμιση για την ολοκληρωτική απουσία της Ελλάδας από τη Δομή Διοίκησης, που επικαλείτο το Υπουργείο,  επίσης φαίνεται να μην έχει πιθανότητες θετικής έκβασης, αφού ο αριθμός αυτός συνδέεται άμεσα με τον αριθμό του υπηρετούντος προσωπικού και άλλες παραμέτρους της τρέχουσας κατάστασης. Σε κάθε περίπτωση, όλες οι χώρες που έχουν τύχει να τους κατανεμηθεί «Νατοική οντότητα» στο έδαφος  τους δεν διατίθενται να κάνουν καμία παραχώρηση και έχουν μία κοινή και απόλυτα κατανοητή προσέγγιση σε κάθε επόμενη φάση ή διαδικασία υλοποίησης της Δομής «την επιδίωξη ικανοποίησης των εθνικών τους στόχων», μη αντιλαμβανόμενες τις «Ελληνικές διαμαρτυρίες» περί «ευέλικτης» πολιτικής που ακολούθησε κατά την κατανομή των Στρατηγείων.
Θα ήταν βέβαια «αστείο» να μπούμε στην επιχειρηματολογία που χρησιμοποίησε ο κ. Βενιζέλος και οι σύμβουλοι του και να βάλουμε στην ίδια ζυγαριά  το 1 και 2 ή 2,5 αστέρια (που σημαίνει θέσεις ταξίαρχου ή υποπτέραρχου ή το μισό σε εναλλαγή με άλλη χώρα) με την εγκατάσταση ενός μοναδικού και υψηλών δυνατοτήτων Χερσαίου Στρατηγείου, με δυνατότητα να εκτελεί μικτές επιχειρήσεις μικρής και μεγάλης κλίμακας στη γείτονα χώρα.
Για την ιστορία και μόνο σας παραθέτω τον παρακάτω πίνακα, όπου φαίνονται οι θέσεις που έχει προταθεί να στελεχώσουν η Ελλάδα και η Τουρκία στη νέα Δομή Διοίκησης και προωθείται για έγκριση, όπου στην Ελλάδα αναλογούν 4,5 αστέρια και στην Τουρκία 8 αστέρια. Οιαδήποτε επιχειρηματολογία όσον αφορά την κατανομή θέσεων, όπως προανέφερα,δεν μπορεί να αντισταθμίσει την επιζήμια στάση της χώρας μας με αποτέλεσμα την οριστική απουσία της για πρώτη φορά από τη Δομή Διοίκησης του ΝΑΤΟ και την εγκατάσταση ενός από τα σημαντικότερα Στρατηγεία (όπως αναφέρει ο Γ.Γ. ΝΑΤΟ) στην Τουρκία.
Τέλος η Τουρκία έρχεται να εκδηλώσει τις πραγματικές της προθέσεις, που είναι η ανάδειξή της σε περιφερειακή δύναμη και αιτείται επίμονα στα πλαίσια της έγκρισης εφαρμογής του νέου επιχειρησιακού δόγματος του ΝΑΤΟ  (MC-400) την ανάθεση της μίας από τις μικτές επιχειρήσεις «Μικρής κλίμακας» αποκλειστικά στο Χερσαίο Στρατηγείο, που εγκαθίσταται στην χώρα της. Η Ελλάδα προσπαθεί να αντιδράσει, διότι θα βρεθεί να χρηματοδοτεί και να υποστηρίζει την ανάπτυξη του Στρατηγείου και ταυτόχρονα την αναβάθμιση της Τουρκίας στην περιοχή. Ο κ. Αβραμόπουλος θα χρειαστεί να διαχειριστεί και αυτό το πρόβλημα που του κληροδότησε ο προκάτοχος του κ. Βενιζέλος. Το ερώτημα είναι, με τους ίδιους συμβούλους που συνέβαλλαν στη παραπάνω κατάσταση; Διότι απ’ όσο γνωρίζουμε πλην του κ. Γιάγκου που αποστρατεύτηκε και του κ. Βαίτση που μετακινήθηκε στο ΑΤΑ, οι άλλοι διπλωματικοί και στρατιωτικοί σύμβουλοι παραμένουν στις θέσεις τους.
Εξετάζοντας αναλυτικότερα τις προτάσεις του Γ.Γ. του ΝΑΤΟ – αποφάσεις του NAC για τη νέα δομή Διοίκησης έχουμε να παρατηρήσουμε ότι :
Από το 2006 είχε δρομολογηθεί η μεταφορά του Στρατ. Χερσαίων Δυνάμεων στη Τουρκία, αλλά αντιδρούσε η Ισπανία, που έπρεπε να πεισθεί (προτάθηκε να πάρει το DACCC, Deployable Air Command and Control  Centre και κατάφερε τελικά να πάρει το CAOC νοτίου τομέα).
Κανείς δεν αμφέβαλλε ότι το Αεροπορικό Στρατηγείο θα έμενε στο Ramstein και το Ναυτικό Στρατηγείο στο Northwood, που υποστήριζαν με ισχυρά επιχειρήματα η Αμερική και η Αγγλία, αντίστοιχα .
Άρα η πολιτική της Τουρκίας είχε επικεντρωθεί στο Χερσαίο Στρατηγείο (το μοναδικό στο ΝΑΤΟ) και στο κλείσιμο του CAOC Λάρισας. Όπως προαναφέραμε δεν τους ενδιέφερε ο Τούρκος πτέραρχος στη Λάρισα, μόνο ο Βενιζέλος και οι «σύμβουλοι του» δεν το κατάλαβαν ή βρήκαν ευκαιρεία να ασκήσουν κριτική στη προηγούμενη κυβέρνηση. Τους ενδιέφερε να μην υπάρχει η Λάρισα. Επέτυχαν και στους δύο στόχους. Και κλείνει το CAOC της Λάρισας, που έχει αποφασισθεί δύο φορές η διατήρηση του και η ένταξη του στη «common funded» Νατοική Δομή Διοίκησης, το 2003 (οπότε και καταργήθηκε το χερσαίο στρατηγείο του Τυρνάβου) και το 2006. Το πλέον σύγχρονο από όλα τα CAOCs.
Έτσι ο κ. Βενιζέλος διαφήμιζε ότι πετύχαμε το αυτονόητο, όπως έχω αναλύσει  (να μην πάρει η Τουρκία Ναυτικό ή Αεροπορικό Στρατηγείο) και σφύριζε αδιάφορα που η Τουρκία αναβαθμίζεται σε περιφερειακή δύναμη με την εγκατάσταση του μοναδικού Χερσαίου Στρατηγείου στο έδαφος της, με στελέχωση 350 άτομα, κοινή χρηματοδότηση (θα συνεισφέρουμε οικονομικά για την προώθηση των επιδιώξεων της και δυνατότητα εκτέλεσης MJO+ Major Plus Joint Operation) , ενώ εμείς θα είμαστε η μόνη παλιά χώρα στο ΝΑΤΟ χωρίς οντότητα της Νατοικής Δομής Διοίκησης στο έδαφος της. (Θα μπορούσαμε να διεκδικήσουμε εν κατακλείδι μία μικρότερη του CAOC οντότητα όπως  το STRIKFORCE NATO που μεταφέρθηκε στην Πορτογαλία από τη Νάπολη).
H πολιτική που ακολουθήθηκε από το ΥΠΕΘΑ για το αντικείμενο θέματος με τα προαναφερόμενα γνωστά δυσμενή αποτελέσματα για τη χώρα μας αποτυπώνεται σε σωρεία εγγράφων μερικά των οποίων θα παραθέσω για την αντικειμενικότητα της ενημέρωσης σας .
Συγκεκριμένα με το έγγραφο Φ. : 900/204623/Σ5/30-5-11, ο Γενικός Διευθυντής του ΥΠΕΘΑ /ΓΔΠΕΑΔΣ (Γενική Δνση Πολιτικής Εθνικής Άμυνας και Διεθνών Σχέσεων) διατυπώνει σχόλια/κατευθύνσεις προς όλους τους εθνικούς αρμόδιους φορείς του ΥΠΕΘΑ και του ΥΠΕΞ  επί της πρότασης του Γ.Γ. ΝΑΤΟ (ακολουθεί ο πίνακας με την τελική κατανομή), όπου  καταγράφεται σαφώς ότι ο «στρατηγικός στόχος της Ελλάδας» περιοριζόταν στο τι θα επιτύχει η Τουρκία και ουσιαστικά προκύπτει ότι υποστηρίξαμε τη δημιουργία του Χερσαίου Στρατηγείου στη γείτονα χώρα (ένα Στρατηγείο με αυξημένες δυνατότητες μεταξύ των οποίων και την εκτέλεση Μικτών Επιχει-ρήσεων Μεγάλης Κλίμακας) χωρίς να διεκδικήσουμε τίποτα για τη χώρα μας.
Όσον αφορά τη χώρα μας διαπιστώνει απλά ότι δεν αξιοποιείται το προηγμένης υποδομής CAOC 4 (της Λάρισας), αναφέροντας ανακριβώς ότι είναι προιόν Νατοικής χρηματοδότησης (διότι  έχει χρηματοδοτηθεί  με δεκάδες εκατομ. ευρώ και από εθνικά κονδύλια) χωρίς να προτείνει την αξιοποίησή του ή να κάνει άλλες προτάσεις.
Η επιχειρηματολογία που αναφέρεται στο έγγραφο είναι η γνωστή προκλητικά παραπλανητική, άνευ υπόστασης και αποσυνδεδεμένη από κάθε πραγματική – ρεαλιστική εκτίμηση, που χρησιμοποίησε και ο κ. Βενιζέλος.
Ισχυριζόμενοι ότι :
– Δήθεν οι προσπάθειες μας απεμάκρυναν το αεροπορικό και ναυτικό στρατηγείο από τη Σμύρνη, των οποίων η διατήρησή τους στο Ramstein και στο Northwood, αντίστοιχα ήταν δεδομένη, καθώς είχαν τεθεί από το 2006 ανάλογα αιτήματα από Αμερική και Αγγλία με ισχυρά επιχειρήματα (όπου είχε επιβεβαιωθεί και η απόφαση του 2003 για ένταξη του CAOC Λάρισας στη Δομή Διοίκησης) .
-Θα απομακρυνθούν οι εστίες προβλημάτων από το Αιγαίο (αεροπο-ρικό, ναυτικό στρατηγείο, CAOCs) αγνοώντας βασικά ιστορικά, πολιτικά, διπλωματικά και επιχειρησιακά δεδομένα που χαρακτηρίζουν τα προβλήματα αυτά και την Τουρκική πολιτική – πρακτική εντός του ΝΑΤΟ σε όλα τα επί-πεδα διοίκησης, διεθνώς, αλλά και στα πλαίσια των διμερών σχέσεων.
-Επιφυλάσσονται για την «επαύριο» των εν λόγω αποφάσεων για διεκδικήσεις σε άλλα θέματα όπως στελέχωσης, αρμοδιοτήτων στα πλαίσια της αντιπυραυλικής άμυνας κλπ., για τα οποία ακόμη δεν έχει διαμορφωθεί το πλαίσιο και σε κάθε περίπτωση τα αναφέρουν φιλολογικά χωρίς σχέδιο και αγνοώντας τις σοβαρές δυσκολίες, που περικλείουν  αλλά και σημαντικό κόστος που συνεπάγονται ορισμένα εξ αυτών.
Στο από 3-5-11 έγγραφο της Δνσης ΝΑΤΟ του ΥΠΕΞ, αναλύεται η πρόταση του ΓΓ ΝΑΤΟ για τη νέα Δομή Διοίκησης, όπου διαπιστώνεται, η παντελής απουσία της Ελλάδας και χαρακτηρίζεται η δημιουργία του χερσαίου στρατηγείου ως το κυριότερο πλεονέκτημά της.
Όπως φαίνεται στο ίδιο έγγραφο στη σύσκεψη της 31 Μαίου εξέτασης του θέματος στο πλαίσιο του Βορειοατλαντικού Συμβουλίου διατυπώθηκαν από τις χώρες της νοτίου Ευρώπης επιφυλάξεις και αντιρρήσεις με εντονότε-ρες της Πορτογαλίας, πλήν Ελλάδας, που περιορίσθηκε στις «χλιαρές» κατευθύνσεις του ΥΠΕΘΑ .
Τέλος, από την έκθεση συνομιλίων της σύσκεψης Υπουργών 8-9 Ιουνίου (για τη νέα Δομή, που συντάχθηκε από τον Γενικό Διευθυντή του ΥΠΕΘΑ /ΓΔΠΕΑΔΣ (Γενική Δνση Πολιτικής Εθνικής Άμυνας και Διεθνών Σχέσεων, Φ.900/60006/Σ.420/16-6-11) προκύπτει ότι ο κ. Βενιζέλος αρκέστηκε να επισημάνει (όχι να διεκδικήσει) «την αδυναμία των σχεδιαστών να εκμεταλλευτούν την προηγμένη υποδομή του CAOC Λάρισας, υποδομή το μείζον της οποίας έχει χρηματοδοτηθεί από την Συμμαχία και να εκφράσει την ελπίδα να ακολουθηθεί (στα επόμενα στάδια) παρόμοια μεθοδολογία, ιδιαίτερα ως προς την τήρηση εσωτερικών ισορροπιών.»
Συνοψίζοντας θεωρούμε ότι η στάση του ΥΠΕΘΑ (συμπαρασύροντας και το ΥΠΕΞ) στο υπόψη σοβαρό θέμα ήταν άκρως υποχωρητική, ενδοτική όχι μόνο έναντι της Τουρκίας, αλλά γενικότερα έναντι των συμφερόντων της χώρας μας εντός του ΝΑΤΟ, σε βαθμό που να χαρακτηρίζεται τουλάχιστον ερασιτεχνική, εάν όχι «ύποπτα μεθοδευμένη». Όπως αναφέραμε στην αρχή, τις συνέπειες είτε αυτό αφορά την αντιπυραυλική άμυνα, είτε την στελέχωση της νέα Δομής, είτε την προσπάθεια της Τουρκίας να ενισχύσει το Χερσαίο Στρατηγείο θα πρέπει να διαχειριστεί στο άμεσο μέλλον ο κ. Αβραμόπουλος, αλλά με πολύ περιορισμένες δυνατότητες «ευελιξίας» αφού όλα τα όρια εξαντλήθηκαν από τον κ. Βενιζέλο και την «παρέα» του.
Μετά βεβαιότητας μπορούμε να πούμε ότι :
ΑΠΟ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΠΛΕΥΡΑΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΘΗΚΕ “ΠΕΡΙΕΡΓΗ” ΑΠΡΑΞΙΑ ΕΩΣ ΚΑΙ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΤΩΝ ΤΟΥΡΚΙΚΩΝ ΕΠΙΔΙΩΞΕΩΝ, ΜΕ ΑΣΤΟΧΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΣΕ ΕΠΙΠΕΔΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ- ΓΔΠΕΑΔΣ ΚΑΙ ΠΙΘΑΝΟΝ ΤΟΥ ΥΠΕΞ.
Ο κ. ΣΑΜΑΡΑΣ ΕΠΕΔΕΙΞΕ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΑΝΤΑΝΑΚΛΑΣΤΙΚΑ ΑΠΟΦΕΥΓΟΝΤΑΣ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΣΥΝΕΝΟΧΟΣ ΣΤΗ « ΧΕΙΡΟΤΕΡΗ» ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΑΠΟΦΑΣΗ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΗΣ ΣΤΟ ΝΑΤΟ.
ΠΗΓΗ: ”ΑΝΤΙΝΕWS

Γενικά θέματα

Δυσοίωνα μηνύματα για τη λειψυδρία! Αντιμέτωποι με δυσμενείς καταστάσεις – Συναγερμός για να προστατευθούν ζωές

Η κλιματική αλλαγή καθιστά πιο ακανόνιστο τον κύκλο του νερού, προειδοποίησε ο ΟΗΕ.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Νερό: Έκθεση του ΟΗΕ εκπέμπει SOS για την ξηρασία παγκοσμίως λόγω της κλιματικής αλλαγής αλλά και άλλων σημαντικών παραγόντων. 

Αυτή τη στιγμή 3,6 δισεκατομμύρια άνθρωποι έχουν ανεπαρκή πρόσβαση στο νερό τουλάχιστον ένα μήνα το χρόνο και ο αριθμός τους αναμένεται ότι μέχρι το 2050 θα έχει ξεπεράσει τα 5 δισεκατομμύρια

Οι έντονες ξηρασίες και οι ακραίες πλημμύρες, που όσο περνάει ο καιρός γίνονται και περισσότερες, αποτελούν μια «πρόγευση» των επερχόμενων εξελίξεων, καθώς η κλιματική αλλαγή καθιστά πιο ακανόνιστο τον κύκλο του νερού, προειδοποίησε ο ΟΗΕ.

Τα ποτάμια κατέγραψαν πέρυσι ένα επίπεδο ξηρασίας άνευ προηγουμένου εδώ και 33 χρόνια, σύμφωνα με νέα έκθεση του Παγκόσμιου Μετεωρολογικού Οργανισμού (ΠΜΟ, WMO, OMM), μια υπηρεσία του ΟΗΕ.

«Στο πλαίσιο της κλιματικής αλλαγής, το νερό μας δίνει μια πρόγευση των επερχόμενων εξελίξεων», εκφράζει την ανησυχία της σε ανακοίνωση η γενική γραμματέας του ΠΜΟ Σελέστ Σάουλο. «Τα σημάδια συναγερμού πολλαπλασιάζονται: παρακολουθούμε ένα παροξυσμό ακραίων βροχοπτώσεων, πλημμυρών και ξηρασιών, που επιβαρύνουν πολύ τις ζωές, τα οικοσυστήματα και τις οικονομίες», παρατηρεί.

Αντιμέτωποι με δυσμενείς καταστάσεις

Καθώς η χρονιά 2023 ήταν η πιο ζεστή που έχει καταγραφεί ποτέ, οι αυξημένες θερμοκρασίες και η γενικευμένη εξασθένηση των βροχοπτώσεων συνέβαλαν σε παρατεταμένες ξηρασίες.

Οι πλημμύρες ωστόσο πολλαπλασιάστηκαν: τα ακραία υδρολογικά φαινόμενα ευνοήθηκαν όχι μόνο από φυσικούς κλιματικούς παράγοντες, κυρίως τη μετάβαση από τις συνθήκες Λα Νίνια σε ένα επεισόδιο Ελ Νίνιο στα μέσα του 2023, αλλά επίσης από την ανθρώπινης προέλευσης κλιματική αλλαγή, αναφέρει ο ΠΜΟ.

«Η άνοδος της θερμοκρασίας επιτάχυνε τον υδρολογικό κύκλο, ο οποίος έγινε επίσης πιο ακανόνιστος και λιγότερο προβλέψιμος», εξηγεί η Σάουλο.

Οι συνέπειες είναι πολλαπλές: «Μια πιο ζεστή ατμόσφαιρα που μπορεί να περιέχει περισσότερη υγρασία, η άνοδος της θερμοκρασίας του κλίματος αυξάνει τον κίνδυνο ισχυρών βροχοπτώσεων» ενώ «παραλλήλως η επιτάχυνση της εξάτμισης και της ξήρανσης των εδαφών επιδεινώνει τις ξηρασίες».

Κατά συνέπεια, «βρισκόμαστε αντιμέτωποι με όλο και πιο δύσκολες καταστάσεις, όπου το νερό είναι είτε υπερβολικά άφθονο είτε ανεπαρκές».

Αυτή τη στιγμή 3,6 δισεκατομμύρια άνθρωποι έχουν ανεπαρκή πρόσβαση στο νερό τουλάχιστον ένα μήνα το χρόνο και ο αριθμός τους αναμένεται ότι μέχρι το 2050 θα έχει ξεπεράσει τα 5 δισεκατομμύρια, σύμφωνα με τον ΟΗΕ. Η έκθεση δείχνει ότι τα ύδατα περίπου του 50% των ποταμών του πλανήτη ήταν πέρυσι λιγότερα από το κανονικό.

Οι παγετώνες βρίσκονται επίσης στη γραμμή του μετώπου της ανόδου της θερμοκρασίας του κλίματος: σύμφωνα με προκαταρκτικά δεδομένα για την περίοδο από το Σεπτέμβριο 2022 ως τον Αύγουστο 2023, έχασαν πάνω από 600 γιγατόνους νερού, απώλεια που είναι η χειρότερη σε 50 χρόνια παρατηρήσεων.

«Το λιώσιμο των πάγων και των παγετώνων απειλεί τη μακροπρόθεσμη υδροδοτική ασφάλεια εκατομμυρίων ανθρώπων. Εντούτοις δεν λαμβάνουμε τα επείγοντα μέτρα που επιβάλλονται», κρούει τον κώδωνα του κινδύνου η γενική γραμματέας του ΠΜΟ.

Συναγερμός για να προστατευθούν ζωές

Ο οργανισμός ζητάει να κηρυχθεί από νωρίς συναγερμός για όλους ώστε να προστατευθούν οι ζωές και τα μέσα επιβίωσης που συνδέονται με το νερό και καλεί να βελτιωθούν οι γνώσεις και ο διαμοιρασμός των δεδομένων για τις πηγές νερού.

«Δεν μπορούμε να διαχειριστούμε ένα πρόβλημα, αν δεν μετρήσουμε την έκτασή του», υπογραμμίζει η Σάουλο.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Γιάννος Χαραλαμπίδης στη Σημερινή: Μήλον της Έριδος η Κύπρος για την ασφάλεια Τουρκίας – Ισραήλ

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

ΠΗΓΗ: ΣΗΜΕΡΙΝΗ

Η Μέση Ανατολή είναι στις φλόγες και, μετά την επίθεση των Ιρανών με βαλλιστικούς πυραύλους σε βάρος του Ισραήλ, ξεκίνησε επίθεση των Ισραηλινών στον Βόρειο Λίβανο, ενώ αναμένονται και τα αντίποινα σε βάρος της Τεχεράνης.

Γράφει ο Γιάννος Χαραλαμπίδης

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Τουρκία και Ακρωτήρι

Η Τουρκία επιχαίρει από την κατατριβή του Ισραήλ και του Ιράν. Μπορεί μεν ο Ερντογάν να χαρακτηρίζει τον Νετανιάχου ως εγκληματία πολέμου, αλλά συνεργάζεται με τους Βρετανούς και δη με τα μαχητικά «Ταϊφούν», που επιχειρούν από τις Βάσεις Ακρωτηρίου και:

1) Περιπολούν από τον κόλπο της Αλεξανδρέττας εντός του τουρκικού εναέριου χώρου, με την άδεια της Άγκυρας, προς τη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ, καθώς και προς το Ιράκ. 2) Συμμετέχουν στις αναχαιτίσεις των ιρανικών πυραύλων και drones στις επιθέσεις, που δέχεται το Ισραήλ από το Ιράν και συλλέγουν πληροφορίες. 3) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει για τη συνεργασία των Βάσεων με τις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις όταν ενεργούν τα «Ταϊφούν» είτε για επιτήρηση είτε για να προστατεύσουν με οποιονδήποτε τρόπο το Ισραήλ. Ή για να στραφούν σε βάρος της Χεζμπολάχ.

Τόσο οι Βάσεις Ακρωτηρίου όσο και του Αγίου Νικολάου είναι στρατηγικής σημασίας, διότι από τις μεν πρώτες, εκτός των άλλων, ενεργούν ακόμη τα θρυλικά κατασκοπευτικά U2 ως συμπληρωματικά των δορυφόρων, στις δε δεύτερες υπάρχει το Έχελον ως κέντρο συλλογής και επεξεργασίας πληροφοριών. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος, λόγω Βάσεων, τελεί υπό καθεστώς απειλής. Χωρίς να διαθέτει αξιόπιστη εναέρια αποτροπή, αφού οι ρωσικοί TOR-M1 και BUK μερικώς μπορούν να επιχειρήσουν. Ακόμη και αν στραφούν για ν’ αποκρούσουν την ιρανική απειλή ή αυτήν της Χεσμπολάχ, δεν θα μπορούν να καλύπτουν την όποια τουρκική επί της οποίας είναι προσαρμοσμένα τα συστήματα αυτά. Λόγω του κενού που υπάρχει στην αεράμυνα είχε κλείσει η αγορά του αντιαεροπορικού συστήματος BARAK με πυραύλους 35, 70 και 150 χιλιομέτρων. Η κυπριακή Κυβέρνηση αγόρασε το BARAK με πυραύλους των 70 χιλιομέτρων. Με τον πόλεμο στη Γάζα και στον Λίβανο, η παράδοση του συστήματος δεν είναι βέβαιο εάν θα καθυστερήσει ή όχι. Ούτως ή άλλως, η Κυπριακή Δημοκρατία μετά την άρση του εμπάργκο στο στρατιωτικό υλικό από τις ΗΠΑ θα ήταν δυνατό να ζητήσει ακόμη και «Πάτριοτ» ή άλλα σχετικά οπλικά συστήματα αεράμυνας από ευρωπαϊκά κράτη. Επί του παρόντος, τόσο η αεράμυνα των Βάσεων όσο και της Κύπρου ολόκληρης στηρίζεται στον πολεμικό στόλο των ΗΠΑ και των συμμάχων τους, που βρίσκονται στ’ ανοιχτά της Κύπρου. Ως εκ τούτου, θα ήταν μέγα πλήγμα εάν επέτρεπαν ή στη Χεζμπολάχ ή στο Ιράν να κτυπήσει τις Βρετανικές Βάσεις. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος λόγω Βάσεων καλύπτεται, όπως είχαμε ήδη γράψει από την αρχή της κρίσης, κάτω από την Ατσάλινη Αεράμυνα των ΗΠΑ.

Το μήλον της Έριδος

Η Τουρκία δεν είναι άμεσα εμπλεκόμενη στις συγκρούσεις στη Γάζα και στον Λίβανο, όμως υπάρχει μια πολεμική ρητορική που εγείρει το εξής ερώτημα: Μπορεί ή όχι η Τουρκία να κτυπήσει το Ισραήλ, όπως αρχικά απειλούσε ο Τούρκος Πρόεδρος, ο οποίος, όμως, μετά τις τελευταίες εξελίξεις, εμφανίζεται ως να τελεί υπό την απειλή του «σιωνιστικού επεκτατισμού», όπως ισχυρίζεται;

Σε αυτό το παιχνίδι, η Κύπρος καθίσταται γεωστρατηγικό και γεωπολιτικό μήλον της Έριδος, αφού:

1) Αποτελεί το νότιο τμήμα της νήσου, τη μοναδική έξοδο, που διαθέτει το Ισραήλ, λόγω της έλλειψης στρατηγικού βάθους, που είναι περικυκλωμένο από τους Άραβες και την Τουρκία. Άρα ο άξονας προς τη Σούδα μέσω Κύπρου είναι ζωτικός χώρος όχι μόνο για το Ισραήλ, αλλά και για τις ΗΠΑ και τους ΝΑΤΟϊκούς συμμάχους τους. Απόδειξη τούτου συνιστά η συγκέντρωση του 6ου στόλου ως αποτέλεσμα της κρίσης στη Μέση Ανατολή.

2) Αποτελεί ασπίδα και εμφανίζεται ως το αβύθιστο για την Τουρκία αεροπλανοφόρο, καθώς και αναπόσπαστο τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας».

3) Αποτελεί ασπίδα για την Τουρκία από επιθέσεις που θα ήταν δυνατό να δεχτεί μέσω Κύπρου, εξ ου και η άρνησή της να δεχθεί την παρουσία ελληνικού στρατού και οι διαμαρτυρίες για την όποια στρατιωτική συνεργασία της Κύπρου με το Ισραήλ. Είναι όμως και για το Ισραήλ ασπίδα.

Γιατί;

Διότι, ουδόλως θα ήθελε το Ισραήλ:

Α) Να πέσει η Κύπρος στον πλήρη έλεγχο της Τουρκίας και δη μέσω μιας ομοσπονδιακής ή συνομοσπονδιακής λύσης, με τον πλήρη γεωπολιτικό έλεγχο του νησιού από την Άγκυρα.

Β) Να εγκατασταθούν στην Κύπρο τουρκικά πυραυλικά συστήματα, που θα στοχεύουν το Ισραήλ.

Τα πλεονεκτήματα του Ισραήλ

Το ερώτημα εάν μπορεί να κτυπήσει και να κάνει πόλεμο η Τουρκία με το Ισραήλ απαντάται ως εξής: Η Άγκυρα έχει τη δυνατότητα: 1) Να διενεργήσει επίθεση με την αεροπορία της ή με τη συσσώρευση στόλου. 2) Να κτυπήσει με πυραύλους και δη «Ταϊφούν» με βεληνεκές της τάξης των 600 χιλιομέτρων, όταν αυτά θα είναι επιχειρησιακά διαθέσιμα (αυτά εισήλθαν ήδη σε γραμμή παραγωγής από τον Μάιο του 2023 ).

Όμως η οποιαδήποτε τουρκική επίθεση: Α) Βρίσκεται σε αντίθεση με τα συμφέροντα των ΗΠΑ, που θέτουν υπό την προστασία τους και τον 6ο Στόλο το Ισραήλ, οπότε δεν θα επιτρέψουν στην Τουρκία μια τέτοια δράση. Β) Οτιδήποτε διενεργηθεί από αέρος, είτε είναι από μαχητικά είτε από πυραυλικά συστήματα, θα ήταν δυνατό να αντιμετωπιστεί επιτυχώς από το Ισραήλ είτε με τους arrow και με το “iron dome” είτε με τα πλοία των συμμαχικών δυνάμεων και δη των ΗΠΑ, καθώς και με την ισραηλινή αεροπορία, η οποία υπερτερεί της τουρκικής.

Πύραυλοι και Τεχνητή Νοημοσύνη

Από την άλλη πλευρά το Ισραήλ υπερέχει στην αεροπορία και στα πυραυλικά συστήματα. Στην αεροπορία, εκτός των F-15 και F-16, διαθέτει και τα F-35, οπότε μπορεί να δράσει αναλόγως και με βάθος πυρός. Συν του ότι: i) Τα ισραηλινά F-35 είναι τα μόνα των οποίων οι υπολογιστές και λοιπά συστήματα δεν βρίσκονται κάτω από τον έλεγχο των ΗΠΑ. ii) Η Τουρκία έχει πρόβλημα με την αεράμυνά της επί του παρόντος. Εξ ου και η αγορά των S-400, χωρίς όμως να παρέχει πλήρη κάλυψη, καθώς και η απόφαση που λήφθηκε στις 6.8.2024 για την κατασκευή του τουρκικού “iron dome”. iii) Το Ισραήλ διαθέτει αριθμό επιθετικών πυραύλων μέσου και μακρούς βεληνεκούς, από τους LORA με βεληνεκές 280 χιλιόμετρα ώς τους Jericho – 3 (Ιεριχώ) με βεληνεκές μεταξύ των 4,800 χλμ και 6,500 χιλιομέτρων. iv) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει ότι το Ισραήλ υπερέχει στους τομείς του κυβερνοχώρου και της Τεχνητής Νοημοσύνης (πάσης φύσεως drones).

Ζώνες ασφαλείας και περιφερειακές δυνάμεις

Υπό αυτές τις συνθήκες και λαμβανομένου υπόψη ότι οι δυο χώρες δεν έχουν σύνορα, το πλεονέκτημα ανήκει στο Ισραήλ. Και όχι στην Τουρκία, η οποία στηρίζει τόσο τη Χαμάς όσο και τη Χεζμπολάχ, διότι θέλει την κατατριβή του Ισραήλ. Η Άγκυρα βολεύεται από το οπλοστάσιο και δη τους πυραύλους της Χεζμπολάχ, των οποίων το βεληνεκές καλύπτει και την Κύπρο. Εξ ου και οι απειλές του μ. Χασάν Νασράλα, ότι η Κύπρος ήταν εν δυνάμει στόχος λόγω των στρατιωτικών της σχέσεων με το Ισραήλ. Ήταν μια απειλή «made in Turkey», στη λογική του “proxy war”. Η εξουδετέρωση του οπλοστασίου της Χεσμπολάχ από το Ισραήλ είναι προς όφελος της Κύπρου, αλλά όχι προς όφελος του Ιράν και της Τουρκίας, η οποία δεν θέλει την εδραίωση του Ισραήλ στην περιοχή και την εξάλειψη των τρομοκρατικών απειλών. Δεν θα ήθελε να δει ούτε τον τερματισμό της σύγκρουσης μεταξύ Ιράν και Ισραήλ, διότι η κατατριβή των δυο χωρών, που συνιστούν περιφερειακές δυνάμεις, είναι για ευνόητους λόγους προς όφελος της Άγκυρας, η οποία εδραιώνεται και στην περιοχή της Συρίας, χωρίς ταυτοχρόνως να επιθυμεί τη δημιουργία ζώνης ασφαλείας στον Βόρειο Λίβανο. Πώς όμως θα ασκήσει κριτική στο Ισραήλ, όταν κατέχει την Κύπρο και όταν έχει ήδη υπό κατοχή τμήμα της Συρίας στη λογική της ζώνης ασφαλείας;

Οι θαλάσσιες οδοί…

Η Τουρκία ελέγχει την περιοχή από τη Μαρμαρίδα ώς την Αλεξανδρέττα στην πρακτική της τουρκικής λίμνης ως τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας» με μια σειρά από ναυτικές και αεροπορικές Βάσεις στα παράλιά της (Ντάλαμα, Μερσίνα, Άδανα, κ.λπ) και την Κύπρο ως αβύθιστο αεροπλανοφόρο. Η Καρπασία και η Αμμόχωστος έχουν ιδιαίτερη σημασία για τις θαλάσσιες οδούς και δη εκείνες προς την Αλεξανδρέττα, που προτού καταλήξουν εκεί αποκλίνουν προς Ισραήλ, Λίβανο και Συρία. Η Τουρκία θα ήθελε να έχει πρόσβαση στη θάλασσα και μέσω Συρίας, ενώ, ταυτοχρόνως, ουδόλως θα επιθυμούσε τη ζώνη ασφαλείας του Ισραήλ, διότι διευρύνει τον έλεγχο παράλιων περιοχών και ενισχύει τον έλεγχο της θαλάσσιας οδού προς την Αλεξανδρέττα. Μέσα σε αυτό το σκηνικό, ο Ερντογάν εμφανίζεται ως να είναι απειλούμενος από το Ισραήλ, λόγω της εισόδου του στον Λίβανο. Η Τουρκία επιδιώκει τον έλεγχο των θαλασσίων οδών από και προς το Σουέζ και δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι επεκτείνει τη λεγόμενη ΑΟΖ του ψευδοκράτους προς τις νότιες θάλασσες, καθώς και προς τη γραμμή Κρήτη, Κάρπαθος και Ρόδος, όπου βρίσκονται οι πύλες του Αιγαίου.

 

χαρτης 1 .jpg

 

Ο χάρτης δείχνει τα θαλάσσια δρομολόγια από το Σουέζ προς διάφορες κατευθύνσεις στην Ανατολική Μεσόγειο είτε προς Κύπρο είτε προς Αιγαίο είτε προς άλλες χώρες της περιοχής και δη προς την Αλεξανδρέττα. Η Τουρκία στοχεύει στον πλήρη έλεγχο των οδών αυτών. Θεωρεί την Κύπρο δεδομένη και σημαντικό τον έλεγχο των πυλών του Αιγαίου, όπως και της Κύπρου καθώς και της Καρπασίας. Πολύ, δε, θα ήθελε η Τουρκία να βγει μέσω Συρίας στη θάλασσα. Καθόλου δεν επιθυμούσε τη δημιουργία κουρδικής περιοχής με πρόσβαση στη θάλασσα. Στην παρούσα φάση η Άγκυρα δεν θα ήθελε να δει την ενίσχυση του Ισραήλ στην περιοχή και δη μέσω της αύξησης ενός παράλιου τμήματος του Λιβάνου, που θα εμπίπτει σε αυτό που ονομάζει ζώνη ασφαλείας με βάθος ώς 50 χιλιόμετρα.

 

Maritime Map 03 ΟΚΤ 2024.jpg

 

Ο χάρτης αποτυπώνει τη νέα διάταξη των ναυτικών αμερικανικών δυνάμεων και των λοιπών συμμαχικών στην περιοχή του Περσικού Κόλπου, στα στενά του Ορμούζ, στην Ερυθρά θάλασσα και στην Ανατολική Μεσόγειο. Εκ των πραγμάτων, οι Βρετανικές Βάσεις είναι εν δυνάμει στόχος για το Ιράν και τη Χεζμπολάχ. Και, λόγω των κενών της κυπριακής αεράμυνας, ο στόλος των ΗΠΑ είναι αυτός που προσφέρει ατσάλινο θόλο για την αναχαίτιση ενδεχόμενης επίθεσης είτε με πυραύλους είτε με drones.

 

XARTHS 1.jpg

 

Ο χάρτης αυτός αποτυπώνει τη ζώνη ασφαλείας που επιδιώκει να δημιουργήσει στον Λίβανο για να περιορίσει την απειλή της Χεζμπολάχ. Πρόκειται για τα όρια που τελούν κάτω από τον έλεγχο της UNIFIL, η οποία, όμως, αδυνατεί να βάλει χαλινάρι στη Χεζμπολάχ. Οι εντολές της UNIFIL από το Συμβούλιο Ασφαλείας έχουν, μεταξύ άλλων, ως στόχο να βοηθήσουν: α) στην κατάπαυση του πυρός, στην επιστροφή των Λιβανέζων στα σπίτια τους που είχαν αναγκαστεί να φύγουν λόγω εχθροπραξιών και β) τον νόμιμο στρατό του Λιβάνου να ανακτήσει τον έλεγχο της κατάστασης μετά την αποχώρηση των Ισραηλινών και όχι να επιτρέπει την κυριαρχία της Χεζμπολάχ.

 

FLIGHT RADAR.jpg

 

Οι δυο φωτογραφίες, ημερομηνίας 2/10/2024 από το flightradar24, απεικονίζουν πώς ο Ερντογάν, ενώ από τη μια πυροβολεί φραστικά το Ισραήλ, στην πράξη κάνει πλάτες στις Βρετανικές Βάσεις, που βρίσκονται στην Κύπρο, των οποίων τα αεροσκάφη (Eurofighter Typhoon) αναλαμβάνουν την ασφάλεια της περιοχής, επιχειρώντας από τον τουρκικό εναέριο χώρο για την αναχαίτιση ιρανικών πυραύλων. Μάλιστα, η δεύτερη δείχνει πώς βρετανικό αεροσκάφος ανεφοδιασμού (KC2 Voyager) βρίσκεται εντός του τουρκικού εναέριου χώρου. Για ποιο λόγο άραγε;

 

*Δρ των Διεθνών Σχέσεων

ΠΗΓΗ: Σημερινή

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Reuters: Το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για χτυπήμα σε Ευρώπη και ΗΠΑ! Η αποτροπή χτυπήματος στην Ελλάδα

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters. Το ειδησεογραφικό πρακτορείο σε ένα αναλυτικό ρεπορτάζ περιγράφει το πώς το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για πλήγματα σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Υπήρχε μάλιστα η πληροφορία ότι οι δύο άνδρες θα πληρώνονταν με 16.000 ευρώ για κάθε νεκρό, γι’ αυτό και σχεδίαζαν μαζικό χτύπημα.

«Καθώς η σύγκρουση Ιράν-Ισραήλ εντείνεται, η Τεχεράνη ταράζει τη Δύση με ένα κύμα απόπειρων χτυπημάτων και απαγωγών εναντίον στόχων στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες», αναφέρει το Reuters.

Η Ουάσιγκτον και οι σύμμαχοί της έχουν αναφέρει μια απότομη αύξηση τέτοιων συνωμοσιών που συνδέονται με την Ισλαμική Δημοκρατία. Από το 2020, υπήρξαν τουλάχιστον 33 απόπειρες δολοφονίας ή απαγωγής στη Δύση, στις οποίες οι τοπικές ή ισραηλινές αρχές ισχυρίζονται ότι συνδέεται με το Ιράν, διαπίστωσε το Reuters εξετάζοντας δικαστικά έγγραφα και επίσημες ανακοινώσεις.

Μεταξύ των πρόσφατων φερόμενων στόχων: ένα κτίριο που στεγάζει ένα εβραϊκό κέντρο και ένα εστιατόριο kosher στο κέντρο της Αθήνας. Από το κρησφύγετό του στο Ιράν, ένας Πακιστανός ονόματι Σαγιέντ Φαχάρ Αμπάς στρατολόγησε έναν παλιό γνώριμο που ζούσε στην Ελλάδα και τον οδήγησε να επιτεθεί στον χώρο, ισχυρίζονται οι ερευνητές σε έγγραφα που υποβλήθηκαν στις δικαστικές αρχές της υπόθεσης και τα οποία περιήλθαν στην κατοχή του Reuters. Ο Αμπάς είπε στην επαφή του ότι εργαζόταν για μια ομάδα που θα πλήρωνε περίπου 15.000 ευρώ ανά φόνο.

Σε μια ανταλλαγή WhatsApp τον Ιανουάριο του 2023 που περιγράφεται λεπτομερώς στα έγγραφα, οι δύο άνδρες συζήτησαν εάν θα χρησιμοποιήσουν εκρηκτικά ή εμπρησμό στην επίθεση. Ο Αμπάς τόνισε την ανάγκη παροχής αποδείξεων για απώλειες μετά το πλήγμα. «Υπάρχουν μυστικές υπηρεσίες», είπε, χωρίς να κατονομάσει. «Κάντε τη δουλειά με τρόπο που δεν αφήνει κανένα περιθώριο».

Τα έγγραφα που δεν είχαν αναφερθεί προηγουμένως περιλαμβάνουν εκατοντάδες σελίδες αποδεικτικών στοιχείων που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια της προανακριτικής έρευνας στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων καταθέσεων μαρτύρων, αστυνομικών καταθέσεων και λεπτομερειών μηνυμάτων WhatsApp.

Οι ελληνικές αρχές συνέλαβαν τον Σιέντ Ιρτάζα Χάιντερ και έναν άλλο Πακιστανό πέρυσι, λέγοντας ότι η αστυνομία βοήθησε στην εξάρθρωση ενός τρομοκρατικού δικτύου που κατευθυνόταν από το εξωτερικό και είχε σκοπό να προκαλέσει «ανθρώπινη απώλεια». Οι δύο άνδρες αντιμετωπίζουν κατηγορίες για τρομοκρατία. Αρνούνται τις κατηγορίες.

Ο Χάιντερ, ο οποίος αφέθηκε ελεύθερος από την προφυλάκιση αυτή την άνοιξη με περιορισμούς, λέει ότι είναι αθώος. Σε συνέντευξή του, ο 28χρονος είπε στο Reuters ότι έστειλε στον Αμπάς εικόνες του κτιρίου αλλά εμπόδισε σκόπιμα να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε επίθεση, ελπίζοντας να πληρωθεί χωρίς να βλάψει κανέναν.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή